Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky podľa § 4 písm. a) až f), i), k), m) a n), § 5 písm. a), e), f) a h), § 11 ods. 14, § 12 ods. 4, § 13 ods. 4, § 15 ods. 3 a § 25 ods. 5 zákona č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi (ďalej len „zákon") ustanovuje:
121/2002 Z. z.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
| História |
|
|
|---|---|---|
| Dátum účinnosti | Novela | |
| 1. | Vyhlásené znenie | |
| 2. | 01.04.2002 - 31.12.2005 | |
| 3. | 01.01.2006 - 30.06.2009 | 591/2005 Z. z., 562/2005 Z. z. |
| 4. | 01.07.2009 - 31.08.2015 | 259/2009 Z. z. |
| 5. | 01.09.2015 - | 202/2015 Z. z. |
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 121/2002 Z. z. |
| Názov: | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky o požiarnej prevencii |
| Typ: | Vyhláška |
| Dátum schválenia: | 26.02.2002 |
| Dátum vyhlásenia: | 16.03.2002 |
| Autor: | Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky |
| Právna oblasť: |
|
| Nachádza sa v čiastke: |
| 314/2001 Z. z. | Zákon o ochrane pred požiarmi |
| 562/2005 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi v znení neskorších predpisov |
| 591/2005 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 121/2002 Z. z. o požiarnej prevencii |
| 259/2009 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 121/2002 Z. z. o požiarnej prevencii v znení vyhlášky č. 591/2005 Z. z. |
| 202/2015 Z. z. | Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 121/2002 Z. z. o požiarnej prevencii v znení neskorších predpisov |
121
VYHLÁŠKA
Ministerstva vnútra Slovenskej republiky
z 26. februára 2002
o požiarnej prevencii
Úvodné ustanovenia
§ 1
(1)
Činnosti so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru sú činnosti, ktoré vytvárajú
zvýšené riziko možnosti vzniku požiaru pri výrobe, spracúvaní, používaní alebo pri
skladovaní horľavých látok. K týmto činnostiam patrí najmä
a)
prevádzkovanie, odstavovanie a spúšťanie výroby v technologických zariadeniach obsahujúcich
horľavé látky,
b)
údržba a opravy technických a technologických zariadení obsahujúcich horľavé látky
a odstraňovanie ich poruchových stavov,
c)
zváranie, tepelné delenie a ďalšie spôsoby spracúvania kovov, pri ktorých sa používa
zváracie, brúsiace alebo iskriace zariadenie nezávisle od stupňa automatizácie na
miestach s možnosťou vzniku požiaru alebo výbuchu,
d)
lepenie horľavých podlahových a strešných krytín, obkladov stien a stropov pomocou
ohňa, elektrotepelných spotrebičov a zariadení alebo horľavých lepidiel a odstraňovanie
starých náterov pomocou tepelných spotrebičov a zariadení,
e)
nevyhnutná manipulácia s otvoreným ohňom na miestach s možnosťou vzniku požiaru,
f)
spaľovanie horľavých látok a odpadov1) na voľnom priestranstve,
g)
zber obilnín, ich pozberová úprava a skladovanie objemových krmovín a slamy.
(2)
Miesta so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru sú miesta, v ktorých sa nachádzajú
horľavé látky za takých podmienok, že vytvárajú zvýšené riziko možnosti vzniku požiaru.
K týmto miestam patria najmä priestory, v ktorých sa
a)
používajú, spracúvajú alebo skladujú za bežných prevádzkových podmienok pevné horľavé
látky, ktoré svojou veľkosťou, formou, množstvom a podmienkami uloženia podstatne
zvyšujú intenzitu a šírenie požiaru; na stavebné konštrukcie z horľavých látok a na
horľavé predmety tvoriace zariadenia miestností sa toto ustanovenie nevzťahuje,
b)
vyrábajú, používajú, spracúvajú alebo skladujú prevzdušnené alebo suché steblové
horľavé látky,
c)
usadzuje pri výrobe alebo pri manipulácii horľavý prach v súvislej vrstve schopnej
šíriť požiar alebo pri výrobe, prípadne pri manipulácii vzniká horľavý prach v takej
miere, že je trvalo v ovzduší a vznik výbušnej koncentrácie nemožno vylúčiť,
d)
vyrábajú, používajú, spracúvajú, prečerpávajú, dopravujú alebo skladujú horľavé kvapaliny,
e)
vyrábajú, používajú, spracúvajú, prečerpávajú, dopravujú alebo skladujú horľavé plyny
alebo horenie podporujúce plyny,
f)
vyrábajú, spracúvajú alebo skladujú výbušniny alebo horľavé toxické látky,
g)
používajú látky, ktoré sa pri styku so vzduchom alebo s vodou, alebo vzájomne medzi
sebou môžu vznietiť alebo môžu uvoľniť horľavé pary alebo plyny, ktoré môžu v zmesi
so vzduchom vytvoriť výbušnú zmes,
h)
používa pri výrobe, používaní alebo pri spracúvaní horľavých látok otvorený oheň.
§ 2
(1)
Čas zvýšeného nebezpečenstva vzniku požiaru je jarné obdobie a obdobie dlhotrvajúceho
suchého a teplého počasia.
(2)
Mimopracovný čas je čas od skončenia pracovnej činnosti poslednej pracovnej zmeny
pracovného dňa do začiatku pracovnej činnosti prvej pracovnej zmeny nasledujúceho
pracovného dňa.
(3)
Miesta s možnosťou vzniku požiaru alebo výbuchu sú miesta, v ktorých sa vyskytujú
horľavé látky alebo výbušniny, a miesta, v ktorých sa môže vyskytnúť ich výbušná koncentrácia.
Prvý oddiel
Podrobnosti o úlohách právnických osôb a podnikajúcich fyzických osôb
§ 3
Opatrenia pri činnostiach so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru
(1)
Ak činnosti so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru nie sú z hľadiska ochrany
pred požiarmi upravené osobitnými predpismi,2) právnická osoba alebo podnikajúca fyzická osoba pri výkone takýchto činností postupuje
tak, aby bola zabezpečená ochrana pred požiarmi.
(2)
Štatutárny orgán právnickej osoby alebo podnikajúca fyzická osoba alebo jej zodpovedný
zástupca vydáva písomný pokyn na zabezpečenie ochrany pred požiarmi pre činnosti podľa
odseku 1. Ak sa právnická osoba člení na organizačné zložky, písomný pokyn vydá vedúci
tejto organizačnej zložky.
(3)
V pokyne na zabezpečenie ochrany pred požiarmi podľa odseku 2 sa určujú najmä
a)
podmienky protipožiarnej bezpečnosti, za ktorých sa môže činnosť vykonávať,
b)
zloženie a vybavenie protipožiarnych asistenčných hliadok,
c)
zabezpečenie prostriedkov na zdolávanie požiaru,
d)
osoby zodpovedné za plnenie jednotlivých opatrení a podmienok protipožiarnej bezpečnosti,
e)
obsah a rozsah odbornej prípravy členov protipožiarnej asistenčnej hliadky na zabezpečenie
predmetnej činnosti,
f)
obsah a rozsah školenia o podmienkach protipožiarnej bezpečnosti osôb, ktoré sa podieľajú
na činnosti,
g)
spôsob a časový rozsah vykonávania kontroly dodržiavania podmienok protipožiarnej
bezpečnosti určených pre jednotlivé činnosti.
(4)
Úlohy podľa odsekov 1 až 3, ak sa vykonávajú pre inú právnickú osobu alebo podnikajúcu
fyzickú osobu, plní ten, pre koho sa tieto činnosti vykonávajú, ak osobitný predpis
alebo písomná dohoda neustanovuje inak.
§ 4
Pri činnostiach spojených s prevádzkovaním, údržbou a s opravami technických zariadení
a technologických zariadení obsahujúcich horľavé látky, s odstraňovaním ich poruchových
stavov, ako aj so spustením a s odstavovaním výroby v týchto technologických zariadeniach
právnická osoba alebo podnikajúca fyzická osoba vykonáva tieto opatrenia:
a)
uvádza do prevádzky a prevádzkuje technologické zariadenia len v súlade so schválenou
dokumentáciou a podľa podmienok určených rozhodnutím príslušného orgánu štátnej správy,
b)
vykonáva kontrolu technických zariadení a technologických zariadení z hľadiska ich
protipožiarnej bezpečnosti určenými osobami v pravidelných intervaloch a v rozsahu
určenom výrobcom, najmenej však raz za 12 mesiacov, o čom vedie písomnú dokumentáciu;
táto lehota sa nevzťahuje na odborné prehliadky a odborné skúšky technických zariadení
a technologických zariadení, ktoré sú vyhradenými technickými zariadeniami podľa osobitného
predpisu,3) a na lehoty technickej diagnostiky (napríklad nedeštruktívnych skúšok, vibrodiagnostiky
alebo boroskopie vyhradených technických zariadení a ostatných technických zariadení
a technologických zariadení),
c)
vykonáva údržbu v lehotách určených výrobcom, ako aj opravy technických zariadení
a technologických zariadení podľa potreby určenými odbornými osobami, o čom vedie
písomnú dokumentáciu,
d)
zabezpečuje bez zbytočného odkladu odstránenie zistených nedostatkov bezprostredne
ovplyvňujúcich protipožiarnu bezpečnosť technických zariadení a technologických zariadení
alebo odstavenie zariadenia z prevádzky do vykonania nápravy,
e)
zabezpečuje pri spustení a odstavovaní výroby v technologických zariadeniach, ako
aj pri ich prevádzkovaní dodržiavanie požiadaviek protipožiarnej bezpečnosti určených
výrobcom alebo technologickým predpisom,
f)
zabezpečuje pri technických zariadeniach a technologických zariadeniach obsahujúcich
horľavé látky potrebné množstvo vhodných druhov hasiacich prostriedkov.
§ 5
Pri činnostiach spojených so zváraním, s tepelným delením a s ďalšími spôsobmi spracúvania
kovov (ďalej len „zváranie"), pri ktorých sa používa zváracie zariadenie nezávisle
od stupňa automatizácie na miestach s možnosťou vzniku požiaru alebo výbuchu, vykonáva
právnická osoba alebo podnikajúca fyzická osoba, pre ktorú sa tieto činnosti vykonávajú,
tieto opatrenia:
a)
zabezpečuje, aby zváranie vykonávali len osoby, ktoré majú platné oprávnenie,
b)
vydáva písomné povolenie na zváranie pred začatím týchto prác s presne určenými podmienkami
z hľadiska protipožiarnej bezpečnosti, za akých možno túto činnosť vykonávať, pričom
práce možno začať až po splnení všetkých podmienok povolenia; za vydanie písomného
povolenia na zváranie a za vykonanie nariadených opatrení zodpovedá splnomocnená osoba,
ktorú v požiarnom štatúte určí štatutárny orgán právnickej osoby alebo podnikajúca
fyzická osoba alebo jej zodpovedný zástupca; vzor povolenia je uvedený v prílohe č. 1,
c)
kontroluje miesto zvárania a priľahlé priestory v priebehu zvárania, pri jeho prerušení
a po skončení zvárania po nevyhnutný čas, najmenej však osem hodín,
d)
zabezpečuje po skončení činnosti alebo pracovnej zmeny odloženie zváracieho zariadenia
s príslušenstvom z miesta zvárania na určené miesto a vykoná potrebné opatrenia proti
jeho neoprávnenému použitiu,
e)
zabezpečuje, aby rozvody elektrickej energie káblami alebo plynu hadicami boli uložené
tak, aby nedošlo k ich mechanickému, tepelnému alebo k inému poškodeniu a aby nevytvárali
prekážku v prístupových priestoroch okolo zariadenia a pri úniku osôb,
f)
zabezpečuje čistotu, pevnosť, tesnosť a neporušenosť pripojení vonkajších prívodov
k zváracím zariadeniam a ich ochranu pred mastnotou a agresívnymi látkami, ktoré by
ich mohli poškodiť; poškodené prívody odstavuje bez zbytočného odkladu z používania
a zabezpečí ich výmenu,
g)
zabezpečuje pri skladovaní, preprave a manipulácii s horľavými plynmi a horenie podporujúcimi
plynmi dodržiavanie požiadaviek podľa osobitného predpisu,4)
h)
zabezpečuje potrebné množstvo vhodných druhov hasiacich prostriedkov, prípadne spojovacie
prostriedky a iné vecné prostriedky ochrany pred požiarmi,
i)
zabezpečuje ochranu osôb a okolia pred vznikom požiaru od nebezpečných účinkov zvárania
prenosnými zástenami alebo závesmi z nehorľavého alebo neľahko horľavého materiálu.
§ 6
Pri činnostiach spojených s lepením horľavých podlahových krytín a strešných krytín,
ako aj obkladov stien a stropov pomocou ohňa, elektrotepelných spotrebičov a zariadení
alebo horľavých lepidiel alebo pri činnostiach spojených s odstraňovaním starých náterov
vykonáva právnická osoba alebo podnikajúca fyzická osoba najmä tieto opatrenia:
a)
vykonáva uvedené činnosti a práce len osobami poučenými o nebezpečenstve vzniku požiaru,
ako aj o spôsoboch predchádzania vzniku požiarov,
b)
rozmiestňuje potrebné množstvo vhodných druhov hasiacich prostriedkov, ktorými vybaví
pracoviská pred začatím týchto činností,
c)
vykonáva pred začatím prác úpravu podkladových plôch konštrukcií tak, že ich zbaví
iných horľavých materiálov, ktoré by sa mohli pri použití otvoreného ohňa alebo pôsobením
vysokej teploty elektrotepelného spotrebiča alebo zariadenia používaného pri práci
vznietiť a ďalej horieť okrem prípadov, keď pracovný postup určuje inak,
d)
označuje a dôkladne vetrá uzavreté a polouzavreté priestory pri používaní horľavých
lepidiel alebo pri natavovaní horľavých materiálov, ktoré môžu vytvárať pary, ktoré
v zmesi so vzduchom môžu tvoriť nebezpečné zápalné alebo výbušné koncentrácie,
e)
kontroluje miesta, kde sa vykonávajú tieto činnosti, ako aj priľahlé priestory v
priebehu prác, pri ich prerušení a po ich skončení po nevyhnutný čas, najmenej po
dobu vychladnutia nahrievaných a natavovaných horľavých materiálov, a určí spôsob
a čas kontroly v nadväznosti na použitú technológiu a materiály použité pri lepení,
f)
kontroluje po skončení prác čistotu pracoviska a odstraňuje z miesta činnosti a z
priľahlých priestorov na bezpečné miesto zvyšky horľavých materiálov, ktoré sa pri
práci používali, ako aj pracovné náradie a zariadenia.
§ 7
Pri činnostiach spojených so spaľovaním horľavých látok a odpadov na voľnom priestranstve
vykonáva právnická osoba alebo podnikajúca fyzická osoba tieto opatrenia:
a)
navrhuje konkrétne podmienky z hľadiska protipožiarnej bezpečnosti pre každé spaľovanie
v závislosti od druhu a množstva spaľovaných horľavých látok, poveternostných podmienok
a miesta a plochy spaľovania vrátane okolností, keď je spaľovanie zakázané, a určuje
zodpovednú osobu za ich dodržiavanie,
b)
ukladá horľavé látky a odpad pred začatím spaľovania do upravených hromád mimo požiarne
nebezpečného priestoru od okolitých objektov a skladovaných alebo uložených horľavých
materiálov,
c)
zabezpečuje potrebné množstvo hasiacich prostriedkov, pracovného náradia a spojovacích
prostriedkov,
d)
vykonáva kontrolu stavu spaľovacieho miesta a priľahlých priestorov v priebehu spaľovania
a po jeho skončení na účely zistenia intenzity dohorievania; určuje dobu, počas ktorej
sa po skončení spaľovania bude vykonávať ich kontrola,
e)
oznamuje termín začatia každého spaľovania príslušnému okresnému riaditeľstvu.
§ 8
Pri činnostiach spojených so zberom obilnín, s ich pozberovou úpravou a so skladovaním
objemových krmovín právnická osoba alebo podnikajúca fyzická osoba vykonáva okrem
požiadaviek podľa osobitného predpisu5) tieto opatrenia:
a)
zabezpečuje prednostný zber dozretých obilnín najmä pri železničných tratiach, pozemných
komunikáciách a skládkach odpadov,
b)
odsúva pokosené obilie alebo slamu pri železničných tratiach do vzdialenosti najmenej
30 m od krajnej koľaje; medzi koľajami a uloženým obilím alebo slamou okrem plodín
s podsevom vytvorí ochranný pás široký najmenej 10 m vo vzdialenosti 20 m od krajnej
koľaje; pás skyprí a zbaví ľahko zápalných látok,
c)
zabezpečuje pri kombajnovom zbere obilnín na ploche väčšej ako 10 ha mobilnú akcieschopnú
cisternu s vodou a traktor s pluhom, ktoré možno okamžite použiť,
d)
vybavuje techniku na zber a stohovanie lapačmi iskier najmenej jedným prenosným hasiacim
prístrojom vhodného typu a pri stohovaní zabezpečuje na okamžité použitie zásobu vody
najmenej 500 l,
e)
zabezpečuje dostatočným množstvom hasiacich prostriedkov aj priestory na spracovanie
a na skladovanie obilnín a objemových krmovín,
f)
vyhradzuje a označuje miesta pre fajčiarov vo vzdialenosti najmenej 15 m od horľavých
látok a vybavuje ich nádobou s vodou na odhadzovanie ohorkov,
g)
udržiava výrobné zariadenia a stroje na zber a spracovanie obilnín a objemových krmovín
v určenom technickom stave, odstraňuje z nich a z priestorov, kde sú umiestnené, nánosy
organického prachu, ak presiahnu hrúbku, po ktorej sa môže šíriť požiar.
§ 9
Opatrenia na miestach so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru
(1)
Na miestach so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru vykonáva právnická osoba alebo
podnikajúca fyzická osoba najmä tieto opatrenia:
a)
zabezpečuje dôsledné a trvalé dodržiavanie požiadaviek osobitných predpisov,2) najmä v súvislosti s možnými zmenami podmienok na týchto miestach, a pravidelnú kontrolu
ich dodržiavania,
b)
zabezpečuje účelné rozmiestnenie potrebného množstva hasiacich prostriedkov vhodných
druhov.
(2)
Pre miesta so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru vypracúva právnická osoba alebo
podnikajúca fyzická osoba požiarny poriadok pracoviska, zriaďuje protipožiarnu hliadku
pracoviska a označuje ich príslušnými symbolmi, zákazmi a pokynmi v súlade s osobitným
predpisom.6)
(3)
Ak sú nejasnosti o určení miesta so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru, treba
preukázať opodstatnenie určenia takéhoto miesta výpočtom podľa osobitných predpisov2) alebo iným obdobným vhodným spôsobom.
§ 10
Opatrenia v čase zvýšeného nebezpečenstva vzniku požiarov
Vlastník lesných pozemkov v súvislosti s ochranou lesa pred požiarom vykonáva najmä
tieto opatrenia:
a)
zabezpečuje v čase zvýšeného nebezpečenstva vzniku požiarov v lesoch hliadkovaciu
činnosť, najmä v dňoch pracovného pokoja; pre osoby vykonávajúce hliadkovaciu činnosť
vypracúva časový harmonogram s určením trasy pochôdzok a s uvedením konkrétnych časov
a miest, kde sa má hliadkovacia služba v danom čase nachádzať, a zabezpečuje jej vhodný
systém spojenia s ohlasovňou požiarov,
b)
zabezpečuje umiestnenie potrebného množstva protipožiarneho náradia na určenom mieste
v závislosti od plochy lesných porastov, pričom
1.
ak ide o plochu lesa od 5 ha do 100 ha, je najmenší počet 15 ks náradia najmenej
troch druhov (lopaty, hrabličky, sekeromotyky, tlmnice, krompáče a sekery),
2.
ak ide o plochu lesa nad 100 ha do 500 ha, je najmenší počet 40 ks náradia (sekeromotyky,
lopaty, krompáče, tlmnice a motorová píla),
3.
ak ide o plochu lesa nad 500 ha, je najmenší počet 60 ks náradia (15 ks sekeromotýk,
15 ks lopát, 15 ks krompáčov, 15 ks tlmníc, 1 ks motorová píla a najmenej 3 ks vhodných
ručných striekačiek, ktoré sú umiestnené na osobitne určenom mieste),
c)
buduje v lesoparkových zónach a v najviac navštevovaných lesných oblastiach ohniská
zabezpečené proti voľnému šíreniu ohňa a zabezpečuje na všetkých prístupových cestách
k nim, ako aj na ďalších vhodných miestach viditeľné označenie zákazu zakladania ohňov
mimo určených a vyhradených priestorov,
d)
eviduje a vyznačuje v mapových podkladoch všetky dôležité údaje z hľadiska ochrany
pred požiarmi, najmä zoznam užívateľov lesných pozemkov, ako aj stav a počet existujúcich
vodných zdrojov, prejazdových a lesných ciest, zvážnic, ochranných pásov a priesekov
a ich dostupnosť pre lesnú a hasičskú techniku a na požiadanie ich poskytuje okresnému
riaditeľstvu,
e)
udržiava existujúce prejazdové cesty, zvážnice a zdroje vody v stave, ktorý umožňuje
bezproblémový príjazd hasičských jednotiek a ich využitie na účinný zásah.
§ 11
Opatrenia v mimopracovnom čase
(1)
Štatutárny orgán právnickej osoby, podnikajúca fyzická osoba alebo jej zodpovedný
zástupca určuje osoby na zabezpečenie ochrany pred požiarmi v mimopracovnom čase,
a to z vlastných zamestnancov alebo dodávateľsky na základe dohody. Týmto osobám v
písomnom pokyne určuje
a)
úlohy a ich organizačné a technické zabezpečenie,
b)
podmienky, za akých môžu vstupovať do uzatvorených priestorov alebo do priestorov
chránených technickým zariadením.
(2)
Osoby podľa odseku 1 plnia tieto úlohy:
a)
vykonávajú pravidelné obchôdzky v objektoch a v priestoroch právnickej osoby a podnikajúcej
fyzickej osoby; prvú obchôdzku vykonávajú bezprostredne po odchode zamestnancov z
pracoviska po skončení pracovnej zmeny a ďalšie obchôdzky v čase určenom v písomnom
pokyne štatutárnym orgánom právnickej osoby, podnikajúcej fyzickej osoby alebo jej
zodpovedným zástupcom,
b)
odstraňujú bez zbytočného odkladu zistené nedostatky, ktoré môžu viesť k vzniku požiaru
alebo k jeho rozšíreniu; nedostatky, ktoré nemôžu odstrániť sami, oznamujú bez zbytočného
odkladu určenému zodpovednému zamestnancovi právnickej osoby alebo podnikajúcej fyzickej
osoby,
c)
lokalizujú a likvidujú vzniknutý požiar, a ak to nie je možné, okamžite vyhlasujú
požiarny poplach, privolajú hasičskú jednotku a vykonajú opatrenia na zaistenie bezpečnej
evakuácie osôb, zvierat a materiálu, ako aj na zamedzenie šírenia požiaru a na účinný
a rýchly zásah hasičskej jednotky.
(3)
Osoby určené na zabezpečenie ochrany pred požiarmi v mimopracovnom čase sa v potrebnom
rozsahu dôkladne oboznamujú najmä s
a)
miestami so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru,
b)
umiestnením a s použitím prostriedkov určených na vyhlásenie požiarneho poplachu,
so spôsobom vyhlásenia požiarneho poplachu a privolania pomoci podľa požiarnych poplachových
smerníc,
c)
rozmiestnením a so spôsobom použitia hasiacich prístrojov, hasiacich zariadení a
iných vecných prostriedkov ochrany pred požiarmi a so spôsobmi hasenia,
d)
rozmiestnením hlavných uzáverov vody, plynu a elektrickej energie, ako aj so spracúvaním,
s vyrábaním, s používaním a so skladovaním horľavých materiálov,
e)
ďalšími pokynmi na zabezpečenie ochrany pred požiarmi v mimopracovnom čase.
(4)
Osoby určené na zabezpečenie ochrany pred požiarmi v mimopracovnom čase majú k dispozícii
a)
požiarne poplachové smernice,
b)
pokyn na zabezpečenie ochrany pred požiarmi v mimopracovnom čase,
c)
zoznam telefónnych čísel zodpovedných vedúcich zamestnancov právnickej osoby alebo
podnikajúcej fyzickej osoby.
(5)
Ak nie je zabezpečená ochrana pred požiarmi osobami podľa odseku 1, treba zabezpečiť
ochranu pred požiarmi v mimopracovnom čase iným vhodným spôsobom s prihliadnutím na
konkrétne podmienky.
§ 12
Opatrenia pri podujatiach, na ktorých sa zúčastňuje väčší počet osôb
(1)
Podujatie, na ktorom sa zúčastňuje väčší počet osôb podľa odseku 4, môže sa uskutočniť
len v objektoch a na miestach, ktoré sú na tieto účely určené a ktoré spĺňajú podmienky
zabezpečenia ochrany pred požiarmi najmä z hľadiska záchrany osôb pri požiari.
(2)
Usporiadať verejne prístupné podujatie v iných objektoch možno len na základe spracovaného
písomného návrhu opatrení, ktoré posúdi okresné riaditeľstvo.
(3)
Na podujatí, na ktorom sa zúčastňuje väčší počet osôb, zriaďuje sa protipožiarna
asistenčná hliadka. Protipožiarnu asistenčnú hliadku zriaďuje usporiadateľ podujatia,
ak sa s vlastníkom objektu, kde sa má podujatie konať, nedohodne písomne inak.
(4)
Väčší počet osôb je viac ako
a)
500 osôb sústredených v nekrytých inžinierskych stavbách, napríklad v nekrytých športových
ihriskách a amfiteátroch,
b)
300 osôb sústredených v prvom nadzemnom podlaží objektu,
c)
200 osôb sústredených v druhom podlaží alebo v každom ďalšom nadzemnom podlaží objektu,
d)
100 osôb sústredených v podzemnom podlaží objektu.
§ 13
Podmienky prevádzkovania požiarnotechnických zariadení
(1)
Prevádzkovateľ požiarnotechnického zariadenia zabezpečuje vykonávanie jeho pravidelnej
kontroly najmenej raz za 12 mesiacov podľa požiadaviek uvedených v prevádzkových pokynoch.
(2)
Ak výrobca alebo dovozca neurčil obsah, rozsah a spôsob pravidelnej kontroly požiarnotechnického
zariadenia, prevádzkovateľ zabezpečuje najmenej raz za 12 mesiacov kontrolu
a)
celkového stavu, pohotovosti a označenia zariadenia,
b)
úplnosti, neporušenosti a funkčnosti zariadenia,
c)
množstva a kvality hasiacej látky,
d)
priechodnosti potrubí,
e)
stavu náhradného zdroja elektrickej energie.
(3)
Prevádzkovateľ požiarnotechnického zariadenia vykonáva jeho údržbu a opravy podľa
potreby, a to určenými osobami.
(4)
Prevádzkovateľ požiarnotechnického zariadenia bez zbytočného odkladu zabezpečí opravu
a odstránenie nedostatkov, ktoré sa zistili jeho kontrolou, alebo zabezpečí výmenu
potrebných súčastí zariadenia tak, aby bola zabezpečená jeho trvalá funkčnosť.
(5)
Súčasťou každého požiarnotechnického zariadenia je priložená sprievodná dokumentácia,
ktorú tvoria najmä
a)
osvedčenie o výrobku,
b)
záručný list,
c)
prevádzkové pokyny,
d)
prevádzkový denník.
(6)
Sprievodná dokumentácia podľa odseku 5 písm. c) a d) sa nevzťahuje na hasiace prístroje.
(7)
Prevádzkové pokyny určujú základné požiadavky na obsah, rozsah a spôsob zabezpečenia
a vykonávania inštalácie, prevádzkovania, údržby, opráv a kontrol zariadenia, ako
aj základné povinnosti prevádzkovateľa pri plnení týchto požiadaviek. Potrebné údaje
o realizácii určených požiadaviek vrátane konkrétnych zistení sú uvedené v prevádzkovom
denníku.
§ 14
Preventívne protipožiarne prehliadky
(1)
Preventívne protipožiarne prehliadky sa vykonávajú v týchto lehotách:
a)
každých 12 mesiacov v obytných domoch a v objektoch a v priestoroch, v ktorých sú
len občasné pracovné miesta, v ktorých nie je zamestnanec pravidelne viazaný a kde
sa zdržiava len občas v niekoľkodňových intervaloch, obvykle len na účely kontroly,
údržby alebo opravy,
b)
každých šesť mesiacov v objektoch a v priestoroch, v ktorých sa vykonáva len administratívna
činnosť,
c)
každé tri mesiace v ostatných objektoch alebo v priestoroch právnickej osoby alebo
podnikajúcej fyzickej osoby, ak jej štatutárny orgán alebo zodpovedný zástupca so
zreteľom na nebezpečenstvo vzniku požiaru v týchto objektoch alebo priestoroch neurčí
kratšiu lehotu.
(2)
Obsahom preventívnej protipožiarnej prehliadky je kontrola
a)
organizačného zabezpečenia ochrany pred požiarmi na pracoviskách,
b)
porovnania skutočného stavu s dokumentáciou ochrany pred požiarmi,
c)
stavebného riešenia objektov, najmä z prevádzkového hľadiska,
d)
zariadení pre protipožiarny zásah,
e)
trvalej voľnosti únikových ciest,
f)
výroby a skladovania horľavých látok a manipulácie s nimi,
g)
funkčnosti požiarnotechnických zariadení a požiarnych vodovodov,
h)
prevádzkovania a stavu technických zariadení a technologických zariadení,
i)
označenia a vybavenia pracovísk a priestorov príslušnými príkazmi, zákazmi a pokynmi.6)
§ 15
Ohlasovňa požiarov
(1)
Právnická osoba alebo podnikajúca fyzická osoba zriaďuje najmenej jednu ohlasovňu
požiarov; ak sa člení na organizačné zložky, ktoré majú sídla v inom mieste, zriaďuje
ohlasovne požiarov aj v týchto zložkách.
(2)
Ohlasovňa požiarov sa umiestňuje v objekte alebo v priestore, v ktorom je zabezpečená
nepretržitá služba najmenej počas prevádzky; označuje sa viditeľne nápisom OHLASOVŇA
POŽIAROV.
(3)
V ohlasovni požiarov je uložená potrebná dokumentácia, ktorú tvoria najmä
a)
požiarne poplachové smernice,
b)
požiarny evakuačný plán,
c)
telefónne čísla štatutárneho zástupcu právnickej osoby a ďalších určených zodpovedných
vedúcich zamestnancov alebo podnikajúcej fyzickej osoby a jej zodpovedného zástupcu.
§ 16
Druhy protipožiarnych hliadok
Protipožiarne hliadky sa členia na
a)
protipožiarnu hliadku právnickej osoby alebo podnikajúcej fyzickej osoby,
b)
protipožiarnu hliadku pracoviska,
c)
protipožiarnu asistenčnú hliadku.
§ 17
Protipožiarna hliadka právnickej osoby a podnikajúcej fyzickej osoby
(1)
Počet členov protipožiarnej hliadky právnickej osoby alebo podnikajúcej fyzickej
osoby určuje právnická osoba alebo podnikajúca fyzická osoba so zreteľom na úlohy,
ktoré má protipožiarna hliadka plniť. Ak sa skladá z dvoch alebo z viacerých členov,
právnická osoba alebo podnikajúca fyzická osoba určuje jej vedúceho.
(2)
Protipožiarna hliadka právnickej osoby alebo podnikajúcej fyzickej osoby
a)
dozerá na dodržiavanie opatrení na zamedzenie vzniku a šírenia požiaru v objekte,
b)
kontroluje vybavenosť pracovísk hasiacimi prístrojmi, funkčnosť požiarnych vodovodov
a prístup k nim, prístup k hlavným uzáverom rozvodných zariadení energií a priechodnosť
únikových a núdzových východov, únikových a zásahových ciest,
c)
vykonáva pri vzniku požiaru nevyhnutné opatrenia na evakuáciu osôb a zdolávanie požiaru.
(3)
Plnením úloh protipožiarnej hliadky právnickej osoby alebo podnikajúcej fyzickej
osoby možno písomne poveriť protipožiarnu hliadku pracoviska.
(4)
Aktuálny a čitateľný zoznam členov protipožiarnej hliadky právnickej osoby alebo
podnikajúcej fyzickej osoby sa umiestňuje na viditeľných miestach v objekte tak, aby
bol trvalo prístupný všetkým osobám.
(5)
Ak sa právnická osoba alebo podnikajúca fyzická osoba člení na organizačné zložky,
ktoré majú sídlo v inom mieste, zriaďujú sa protipožiarne hliadky právnickej osoby
alebo podnikajúcej fyzickej osoby aj v týchto zložkách; na miesta, ktoré sú bez trvalého
obsadenia osobami alebo len s občasnými pracovnými miestami, toto ustanovenie sa nevzťahuje.
§ 18
Protipožiarna hliadka pracoviska
(1)
Protipožiarna hliadka pracoviska sa zriaďuje na pracoviskách s miestami so zvýšeným
nebezpečenstvom vzniku požiaru; ak ide o občasné pracovné miesta, zriadenie protipožiarnej
hliadky pracoviska sa nevyžaduje.
(2)
Protipožiarna hliadka pracoviska
a)
dozerá na dodržiavanie predpisov na pracovisku a zistené nedostatky bez zbytočného
odkladu oznamuje vedúcemu pracoviska,
b)
vykonáva nevyhnutné opatrenia pri vzniku požiaru, najmä záchranu ohrozených osôb,
privolanie pomoci, zdolávanie požiaru, a opatrenia na zamedzenie jeho šírenia, predovšetkým
zatvorenie požiarnych uzáverov, prívodov horľavých látok a vypnutie elektrického prúdu.
(3)
Členovia protipožiarnej hliadky pracoviska najmä
a)
dohliadajú, aby pred odchodom zamestnancov z pracoviska a pri skončení pracovného
času bolo pracovisko v bezchybnom stave z hľadiska protipožiarnej bezpečnosti, najmä
aby boli zatvorené požiarne uzávery, prívody horľavých látok a vypnuté všetky spotrebiče,
b)
kontrolujú vybavenosť pracoviska hasiacimi zariadeniami, hasiacimi prístrojmi a spojovacími
prostriedkami, pričom preverujú ich kompletnosť a prístup k nim.
(4)
Počet členov protipožiarnej hliadky pracoviska určuje právnická osoba alebo podnikajúca
fyzická osoba; ak sa protipožiarna hliadka skladá z dvoch alebo z viacerých členov,
určuje jej vedúceho.
(5)
Aktuálny a čitateľný zoznam členov protipožiarnej hliadky pracoviska s určením ich
úloh tvorí súčasť požiarneho poriadku pracoviska a umiestňuje sa na pracovisku na
viditeľnom mieste.
§ 19
Protipožiarna asistenčná hliadka
(1)
Protipožiarna asistenčná hliadka sa zriaďuje
a)
v čase zvýšeného nebezpečenstva vzniku požiaru,
b)
pri činnostiach spojených so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru,
c)
pri podujatiach, na ktorých sa zúčastňuje väčší počet osôb.
(2)
Protipožiarna asistenčná hliadka
a)
dozerá na dodržiavanie opatrení určených na zamedzenie vzniku požiaru,
b)
vykonáva nevyhnutné opatrenia pri vzniku požiaru, najmä záchranu ohrozených osôb,
privolanie pomoci, zdolávanie požiaru, a opatrenia na zamedzenie jeho šírenia, predovšetkým
zatvorenie požiarnych uzáverov, prívodov horľavých látok a vypnutie elektrického prúdu.
(3)
Členovia protipožiarnej asistenčnej hliadky najmä
a)
oboznamujú sa s charakterom činnosti alebo s charakterom zabezpečovaného podujatia,
b)
oboznamujú sa s objektom a so súvisiacimi opatreniami na zabezpečenie ochrany pred
požiarmi,
c)
kontrolujú dodržiavanie predpisov upravujúcich zásady protipožiarnej bezpečnosti
objektu alebo vykonávanej činnosti,
d)
vykonávajú obhliadky daných priestorov, kde sa podujatie alebo činnosť uskutočňujú,
a to pred začatím podujatia alebo činnosti, v ich priebehu a po ich skončení po určenú
dobu,
e)
preverujú pred začatím činnosti alebo podujatia, či boli splnené určené opatrenia
na zabezpečenie ochrany pred požiarmi,
f)
upozorňujú ihneď vedúceho pracoviska alebo organizátora podujatia v prípade bezprostredného
nebezpečenstva vzniku požiaru alebo hroziaceho znemožnenia záchrany osôb.
(4)
Protipožiarnu asistenčnú hliadku zriaďuje právnická osoba alebo podnikajúca fyzická
osoba z osôb, ktoré majú potrebné predpoklady na plnenie úloh uvedených v odsekoch
2 a 3; počet jej členov určuje so zreteľom na úlohy, ktoré má táto hliadka plniť.
Ak sa protipožiarna asistenčná hliadka skladá z dvoch alebo z viacerých členov, právnická
osoba alebo podnikajúca fyzická osoba určuje jej vedúceho.
(5)
Členovia protipožiarnej asistenčnej hliadky zriadenej pri podujatiach, na ktorých
sa zúčastňuje väčší počet osôb, sú označení na viditeľnej časti odevu nápisom PROTIPOŽIARNA
HLIADKA.
(6)
Členovia protipožiarnej asistenčnej hliadky sa nepoverujú inými úlohami ani výkonom
činností, ktoré nesúvisia s plnením ich úloh; ak sa protipožiarna asistenčná hliadka
skladá z dvoch alebo z viacerých členov, môžu ju okrem vedúceho tvoriť členovia vykonávajúci
pracovné činnosti, pre ktoré bola táto hliadka zriadená.
§ 20
Školenie o ochrane pred požiarmi
(1)
Obsahom školenia zamestnancov o ochrane pred požiarmi je najmä
a)
oboznámenie sa so všeobecnými požiadavkami ochrany pred požiarmi v objektoch a v
priestoroch právnickej osoby alebo podnikajúcej fyzickej osoby,
b)
výklad o nebezpečenstve vzniku požiaru charakteristickom pre príslušné pracovisko,
najmä o protipožiarnych opatreniach na pracovisku, požiarnom poriadku pracoviska,
zabezpečení ochrany pred požiarmi pri technologických procesoch, skladovaní horľavých
látok a o pracovnej disciplíne vo vzťahu k ochrane pred požiarmi,
c)
oboznámenie sa s rozmiestnením hasiacich zariadení, hasiacich prístrojov, spojovacích
prostriedkov a ďalších vecných prostriedkov ochrany pred požiarmi na pracovisku a
so spôsobom ich použitia, ako aj s rozmiestnením hlavných vypínačov elektrickej energie
a uzáverov vody a plynu,
d)
spôsob vyhlasovania požiarneho poplachu v právnickej osobe alebo v podnikajúcej fyzickej
osobe a na pracoviskách, povinnosti zamestnancov pri vzniku požiaru vyplývajúce z
požiarnych poplachových smerníc a z požiarneho evakuačného plánu.
(2)
Obsah školenia o ochrane pred požiarmi uvedený v odseku 1 sa rozširuje
a)
pre vedúcich zamestnancov o oboznámenie sa s osobitnými predpismi,2) s požiarnym štatútom, s nebezpečenstvom vzniku požiaru vyplývajúcim z činnosti právnickej
osoby alebo podnikajúcej fyzickej osoby a so základmi procesov horenia a hasenia,
so základnými požiadavkami protipožiarnej bezpečnosti stavieb, so zásadami protipožiarnej
bezpečnosti pri skladovaní horľavých látok a pri manipulácii s nimi a pri činnostiach
spojených so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru a s činnosťou a parametrami zariadení,
hasičskej techniky a iných vecných prostriedkov ochrany pred požiarmi,
b)
pre osoby zabezpečujúce ochranu pred požiarmi v mimopracovnom čase o oboznámenie
sa s úlohami uvedenými v § 11 ods. 3.
§ 21
(1)
Ak štatutárny orgán právnickej osoby, podnikajúca fyzická osoba alebo jej zodpovedný
zástupca neurčí kratšiu lehotu, školenie o ochrane pred požiarmi sa vykonáva
a)
raz za 12 mesiacov pre osoby zabezpečujúce ochranu pred požiarmi v mimopracovnom
čase,
b)
raz za 24 mesiacov pre vedúcich zamestnancov a ostatných zamestnancov.
(2)
Vedomosti vedúcich zamestnancov a osôb, ktoré zabezpečujú ochranu pred požiarmi v
mimopracovnom čase, získané školením overuje komisia po jeho skončení. Zloženie komisie
a spôsob overenia určí písomne štatutárny orgán právnickej osoby, podnikajúca fyzická
osoba alebo jej zodpovedný zástupca.
§ 22
(1)
Školenie novoprijatých zamestnancov o ochrane pred požiarmi zabezpečí právnická osoba
alebo podnikajúca fyzická osoba po ich zaradení na pracovisko pred začatím práce;
tým nie sú dotknuté ustanovenia osobitných predpisov o povinnostiach právnických osôb
alebo podnikajúcich fyzických osôb v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci
pri vzniku zamestnaneckého pomeru.
(2)
Školenie o ochrane pred požiarmi zamestnancov, ktorí sa preraďujú na inú prácu, na
iné pracovisko alebo ktorým sa mení spôsob práce, vykoná právnická osoba alebo podnikajúca
fyzická osoba ešte pred začatím práce.
(3)
Školenie o ochrane pred požiarmi pre osoby zabezpečujúce ochranu pred požiarmi v
mimopracovnom čase, ako aj overovanie ich vedomostí zabezpečuje právnická osoba alebo
podnikajúca fyzická osoba, pre ktorú sa služba poskytuje.
(4)
Na školení o ochrane pred požiarmi sa nezúčastňuje technik požiarnej ochrany, špecialista
požiarnej ochrany a členovia protipožiarnej hliadky právnickej osoby, podnikajúcej
fyzickej osoby alebo pracoviska a zamestnanci a členovia hasičských jednotiek.
§ 23
Odborná príprava protipožiarnych hliadok
(1)
Odbornú prípravu zamestnancov zaradených do protipožiarnych hliadok tvorí teoretická
časť a praktická časť.
(2)
Teoretická časť odbornej prípravy protipožiarnej hliadky právnickej osoby alebo podnikajúcej
fyzickej osoby je zameraná najmä na oboznámenie sa s jej úlohami, s nebezpečenstvom
vzniku požiaru na pracoviskách právnickej osoby alebo podnikajúcej fyzickej osoby,
s dokumentáciou ochrany pred požiarmi právnickej osoby alebo podnikajúcej fyzickej
osoby a so spôsobom vyhlásenia požiarneho poplachu a privolania pomoci.
(3)
Praktická časť odbornej prípravy protipožiarnej hliadky právnickej osoby alebo podnikajúcej
fyzickej osoby je zameraná najmä na oboznámenie sa s rozmiestnením a s použitím hasiacich
prístrojov, hasiacich zariadení a spojovacích prostriedkov, zariadení na zabránenie
šírenia požiaru, so spôsobom a s cestami evakuácie.
(4)
Ak je v objekte s viacerými právnickými osobami alebo podnikajúcimi fyzickými osobami
zriadená na základe dohody jedna spoločná protipožiarna hliadka právnickej osoby alebo
podnikajúcej fyzickej osoby, súčasťou dohody je aj zabezpečenie vykonania jej odbornej
prípravy.
(5)
Odborná príprava protipožiarnej hliadky právnickej osoby alebo podnikajúcej fyzickej
osoby sa vykonáva raz za 12 mesiacov, ak právnická osoba alebo podnikajúca fyzická
osoba neurčí kratšiu lehotu.
(6)
Teoretická časť odbornej prípravy protipožiarnej hliadky pracoviska je zameraná najmä
na oboznámenie sa s úlohami tejto hliadky, s nebezpečenstvom vzniku požiaru na pracovisku,
s príslušnou dokumentáciou ochrany pred požiarmi na pracovisku, so spôsobom vyhlásenia
požiarneho poplachu a privolania pomoci.
(7)
Praktická časť odbornej prípravy protipožiarnej hliadky pracoviska je zameraná najmä
na oboznámenie sa s rozmiestnením a s použitím hasiacich prístrojov, hasiacich zariadení
a spojovacích prostriedkov, požiarnotechnických zariadení na zabránenie šírenia požiaru,
so spôsobom a s cestami evakuácie a so súčinnosťou s hasičskou jednotkou.
(8)
Odborná príprava protipožiarnej hliadky pracoviska sa vykonáva raz za 12 mesiacov,
ak právnická osoba alebo podnikajúca fyzická osoba neurčí kratšiu lehotu.
(9)
Teoretická časť odbornej prípravy protipožiarnej asistenčnej hliadky je zameraná
najmä na oboznámenie sa s pokynmi vydanými štatutárnym orgánom právnickej osoby alebo
zodpovedným vedúcim podnikajúcej fyzickej osoby.
(10)
Praktická časť odbornej prípravy protipožiarnej asistenčnej hliadky sa vykonáva rovnako
ako pri protipožiarnych hliadkach pracovísk s prihliadnutím na podujatie alebo činnosť,
na ktorú je protipožiarna asistenčná hliadka zriadená.
(11)
Odborná príprava protipožiarnej asistenčnej hliadky sa vykonáva pred začatím jej
činnosti. Ak ide o opakovanú činnosť, do ktorej sa zaraďujú tie isté osoby, vykonáva
sa odborná príprava najmenej raz za 12 mesiacov, ak právnická osoba alebo podnikajúca
fyzická osoba neurčí kratšiu lehotu. Odbornú prípravu zabezpečuje právnická osoba
alebo podnikajúca fyzická osoba, pre ktorú bude protipožiarna asistenčná hliadka činnosť
vykonávať.
Dokumentácia ochrany pred požiarmi
§ 24
Dokumentáciu ochrany pred požiarmi tvorí
a)
požiarny štatút,
b)
požiarny poriadok pracoviska,
c)
požiarne poplachové smernice,
d)
požiarny evakuačný plán,
e)
požiarna kniha,
f)
analýza nebezpečenstva vzniku požiaru,
g)
zoznam objektov a prehľad miest so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru,
h)
doklady o kontrole požiarnotechnických zariadení a požiarnych vodovodov,
i)
údaje o požiaroch, príčinách vzniku požiarov, správy o výsledkoch vykonaných rozborov
a o vykonaných opatreniach na úseku ochrany pred požiarmi,
j)
dokumentácia o školení zamestnancov o ochrane pred požiarmi,
k)
dokumentácia o odbornej príprave protipožiarnych hliadok,
l)
dokumentácia o činnosti hasičskej jednotky,
m)
ďalšie doklady, ak tak ustanovuje osobitný predpis.2)
§ 25
Požiarny štatút
(1)
Požiarny štatút právnickej osoby alebo podnikajúcej fyzickej osoby obsahuje
a)
organizačné usporiadanie ochrany pred požiarmi, najmä zabezpečenie riadenia a vykonávania
ochrany pred požiarmi zamestnancami, ktorí majú odbornú spôsobilosť, zriadenie a vnútornú
organizáciu hasičskej jednotky právnickej osoby alebo podnikajúcej fyzickej osoby,
b)
povinnosti jednotlivých organizačných zložiek právnickej osoby alebo podnikajúcej
fyzickej osoby pri plnení úloh vyplývajúcich z osobitných predpisov,2)
c)
povinnosti štatutárneho orgánu právnickej osoby, podnikajúcej fyzickej osoby alebo
jej zodpovedného zástupcu, ďalších vedúcich zamestnancov a ostatných zamestnancov
na zabezpečenie ochrany pred požiarmi,
d)
úlohy technika požiarnej ochrany, špecialistu požiarnej ochrany, hasičských jednotiek
a protipožiarnych hliadok,
e)
spôsob a lehoty vykonávania kontrol dodržiavania predpisov, vydaných príkazov, zákazov
a pokynov na úseku ochrany pred požiarmi a preventívnych protipožiarnych prehliadok
objektov a pracovísk právnickej osoby alebo podnikajúcej fyzickej osoby,
f)
rozsah, lehoty a organizáciu školenia zamestnancov o ochrane pred požiarmi a formy
overovania vedomostí,
g)
rozsah, lehoty a organizáciu odbornej prípravy protipožiarnych hliadok,
h)
spôsob zabezpečenia ochrany pred požiarmi v mimopracovnom čase, pri činnostiach spojených
so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru, v čase zvýšeného nebezpečenstva vzniku
požiaru, na miestach so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru, ako aj pri podujatiach,
na ktorých sa zúčastňuje väčší počet osôb.
(2)
Požiarny štatút vypracúva technik požiarnej ochrany v spolupráci s príslušnými zodpovednými
vedúcimi zamestnancami právnickej osoby alebo podnikajúcej fyzickej osoby.
§ 26
Požiarny poriadok pracoviska
(1)
Požiarny poriadok pracoviska sa vypracúva pre pracoviská s miestami so zvýšeným nebezpečenstvom
vzniku požiaru.
(2)
Požiarny poriadok pracoviska obsahuje
a)
stručný opis technologického postupu a charakteristiku nebezpečenstva vzniku požiaru
na pracovisku,
b)
požiarnotechnické charakteristiky spracúvaných a používaných surovín a materiálov
a ich najvyššie prípustné množstvá na pracovisku,
c)
požiadavky na pracovisko na zabezpečenie ochrany pred požiarmi,
d)
zoznam miest a zariadení alebo ich častí so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru
alebo výbuchu a opatrenia na zamedzenie vzniku a šírenia požiaru,
e)
osobitné povinnosti zamestnancov.
(3)
Požiarny poriadok pracoviska vypracúva technik požiarnej ochrany v spolupráci so
zodpovedným vedúcim príslušného pracoviska.
(4)
Požiarny poriadok pracoviska sa umiestňuje na pracovisku tak, aby bol viditeľný a
trvalo prístupný všetkým zamestnancom. V prílohe požiarneho poriadku pracoviska je
uvedený aktuálny zoznam členov protipožiarnej hliadky pracoviska s určením ich úloh.
§ 27
Požiarne poplachové smernice
(1)
Požiarne poplachové smernice vymedzujú povinnosti zamestnancov v prípade vzniku požiaru.
(2)
Požiarne poplachové smernice obsahujú
a)
povinnosti zamestnanca, ktorý spozoruje požiar, spôsob a miesto ohlásenia požiaru,
b)
spôsob vyhlásenia požiarneho poplachu pre zamestnancov a hasičskú jednotku právnickej
osoby alebo podnikajúcej fyzickej osoby,
c)
povinnosti zamestnancov pri vyhlásení požiarneho poplachu, najmä pokyny o tom, v
ktorých prípadoch majú zostať na svojich pracoviskách a v ktorých prípadoch ich majú
opustiť, prípadne akým spôsobom majú prispieť k zdolávaniu požiaru,
d)
miesto, adresu a číslo telefónu ohlasovne požiarov a hasičských jednotiek, miesto,
adresu a číslo telefónu pohotovostnej služby elektrárne, plynárne, vodárne, čísla
liniek tiesňového volania, ako aj miesto, adresu a číslo telefónu právnických osôb
a fyzických osôb zabezpečujúcich pohotovostné služby.
(3)
Požiarne poplachové smernice vypracúva technik požiarnej ochrany; ak je v právnickej
osobe alebo podnikajúcej fyzickej osobe zriadená hasičská jednotka, spolupracuje s
veliteľom tejto jednotky.
(4)
V objekte s viacerými právnickými osobami alebo podnikajúcimi fyzickými osobami vlastník
objektu zabezpečí vypracovanie požiarnych poplachových smerníc pre celý objekt.
(5)
Požiarne poplachové smernice sa umiestňujú na vhodných miestach objektov právnickej
osoby alebo podnikajúcej fyzickej osoby tak, aby boli viditeľné a trvalo prístupné
všetkým osobám.
§ 28
Požiarny evakuačný plán
(1)
Požiarny evakuačný plán upravuje organizáciu evakuácie osôb a zvierat z objektov
zasiahnutých alebo ohrozených požiarom.
(2)
Požiarny evakuačný plán obsahuje
a)
určenie zamestnancov, ktorí budú riadiť evakuáciu, a miesto, z ktorého ju budú riadiť,
b)
určenie zamestnancov a prostriedkov, s ktorých pomocou sa bude evakuácia vykonávať,
c)
určenie spôsobu evakuácie a ciest na evakuáciu,
d)
určenie miesta, kde sa evakuované osoby, prípadne zvieratá budú sústreďovať, a určenie
zodpovedného zamestnanca, ktorý vykoná kontrolu počtu evakuovaných osôb a zvierat,
e)
spôsob zabezpečenia poskytnutia prvej zdravotnej pomoci postihnutým osobám,
f)
grafické vyznačenie evakuačných ciest v pôdorysoch jednotlivých podlaží objektu.
(3)
Požiarny evakuačný plán vypracúva technik požiarnej ochrany. Grafické vyznačenie
evakuačných ciest v pôdorysoch jednotlivých podlaží objektu sa umiestňuje pri vstupe
na podlažie.
(4)
V objekte s viacerými právnickými osobami alebo podnikajúcimi fyzickými osobami vlastník
objektu zabezpečí vypracovanie požiarneho evakuačného plánu pre celý objekt.
(5)
Účinnosť opatrení upravených v požiarnom evakuačnom pláne sa preveruje cvičným požiarnym
poplachom vo všetkých objektoch, pre ktoré je požiarny evakuačný plán vypracovaný.
(6)
Požiarny evakuačný plán je uložený v ohlasovni požiarov a na ďalšom trvalo dostupnom
mieste.
(7)
Ak sa v objekte nachádzajú požiarne nebezpečné látky, ktoré by mohli ovplyvniť evakuáciu
osôb, bezpečný prístup alebo zásah hasičských jednotiek, požiarny evakuačný plán sa
vypracúva aj na evakuáciu týchto materiálov.
(8)
Požiarny evakuačný plán možno vypracovať aj na evakuáciu iných materiálov.
(9)
Požiarny evakuačný plán sa nemusí vyhotovovať pre objekty, v ktorých sú jednoduché
pomery z hľadiska záchrany osôb a zvierat. Jednoduché pomery sa preukazujú predložením
potrebnej dokumentácie stavebného riešenia objektu. Ak sa tieto pomery v objekte zmenia,
právnická osoba alebo podnikajúca fyzická osoba požiada okresné riaditeľstvo o nový
súhlas.
§ 29
Požiarna kniha
(1)
Požiarna kniha je určená na záznamy o dôležitých skutočnostiach týkajúcich sa ochrany
pred požiarmi, najmä o vykonaných preventívnych protipožiarnych prehliadkach, zistených
nedostatkoch a o spôsobe ich odstránenia, uskutočnení cvičných požiarnych poplachov
a o kontrole dokumentácie ochrany pred požiarmi. Záznam obsahuje dátum, označenie
objektu, zistené skutočnosti, prípadne vykonanie akcie, navrhované opatrenia a podpis
vedúceho zamestnanca organizačnej zložky, ako aj osoby, ktorá vyhotovila záznam.
(2)
Právnická osoba alebo podnikajúca fyzická osoba vedie hlavnú požiarnu knihu. Ak sa
člení na nižšie organizačné zložky, môže v nich viesť samostatné požiarne knihy; v
týchto knihách sa vyznačí, pre ktoré objekty sú určené.
(3)
Záznamy vedie technik požiarnej ochrany v samostatných požiarnych knihách, ktoré
sa predkladajú príslušnému zodpovednému vedúcemu nižšej organizačnej zložky najmenej
raz za tri mesiace, ako aj v hlavnej požiarnej knihe. Do hlavnej požiarnej knihy sa
zapisujú aj zistené nedostatky uvedené v samostatných požiarnych knihách, ak ich odstránenie
presahuje právomoc vedúcich zamestnancov nižších organizačných zložiek.
(4)
Hlavná požiarna kniha sa predkladá štatutárnemu orgánu právnickej osoby, podnikajúcej
fyzickej osobe alebo jej zodpovednému zástupcovi bez zbytočného odkladu, ak je na
odstránenie zistených nedostatkov potrebné rozhodnutie štatutárneho orgánu právnickej
osoby, podnikajúcej fyzickej osoby alebo jej zodpovedného zástupcu; inak sa hlavná
požiarna kniha predkladá na kontrolu štatutárnemu orgánu právnickej osoby, podnikajúcej
fyzickej osobe alebo jej zodpovednému zástupcovi raz za tri mesiace.
§ 30
Dokumentácia o odbornej príprave protipožiarnych hliadok a o školení zamestnancov
o ochrane pred požiarmi
(1)
Dokumentáciu o odbornej príprave protipožiarnych hliadok tvoria tematické plány,
časový rozvrh odbornej prípravy a záznam o vykonaní odbornej prípravy.
(2)
Záznam o vykonanej odbornej príprave protipožiarnych hliadok obsahuje dátum vykonania,
mená, priezviská a podpisy osôb, ktoré sa na odbornej príprave zúčastnili, a meno,
priezvisko a podpis osoby, ktorá odbornú prípravu vykonala.
(3)
Dokumentáciu o školení zamestnancov o ochrane pred požiarmi tvorí záznam o vykonanom
školení, výsledky overenia vedomostí vedúcich zamestnancov a osôb zabezpečujúcich
ochranu pred požiarmi v mimopracovnom čase s podpisom predsedu skúšobnej komisie.
(4)
Záznam o vykonanom školení zamestnancov o ochrane pred požiarmi obsahuje dátum vykonania,
obsah a rozsah školenia, mená, priezviská a podpisy školených osôb a meno, priezvisko
a podpis osoby, ktorá školenie o ochrane pred požiarmi vykonala.
§ 31
Schvaľovanie a vedenie dokumentácie ochrany pred požiarmi
(1)
Požiarny štatút právnickej osoby alebo podnikajúcej fyzickej osoby schvaľuje štatutárny
orgán právnickej osoby, podnikajúca fyzická osoba alebo jej zodpovedný zástupca.
(2)
Prehľad miest so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru, požiarne poriadky pracovísk,
požiarne poplachové smernice, požiarne evakuačné plány, zloženie protipožiarnych hliadok
a dokumentáciu o školení zamestnancov a o odbornej príprave protipožiarnych hliadok
schvaľuje štatutárny orgán právnickej osoby alebo ním poverená osoba, podnikajúca
fyzická osoba alebo ňou poverená osoba.
(3)
Právnická osoba alebo podnikajúca fyzická osoba vedie prehľad o uložení jednotlivých
druhov dokumentácie o ochrane pred požiarmi.
(4)
Požiarny štatút právnickej osoby alebo podnikajúcej fyzickej osoby, analýzu nebezpečenstva
vzniku požiaru, prehľad miest so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru, požiarne
poriadky pracovísk, požiarne poplachové smernice, požiarne evakuačné plány a zloženie
protipožiarnych hliadok kontroluje právnická osoba alebo podnikajúca fyzická osoba
po každej organizačnej alebo inej zmene. Ak táto zmena mala vplyv na obsah dokumentácie,
vykoná v nej potrebné zmeny. Kontrolu tejto dokumentácie vykonáva najmenej raz za
12 mesiacov. Právnická osoba alebo podnikajúca fyzická osoba po požiari vykoná kontrolu
dokumentácie spracovanej pre objekty, v ktorých požiar vznikol alebo sa šíril, a upraví
ju v súlade s poznatkami získanými pri jeho zdolávaní.
Druhý oddiel
Odborná spôsobilosť a odborná príprava
§ 32
Obsah odbornej prípravy
(1)
Odborná príprava technikov požiarnej ochrany a špecialistov požiarnej ochrany je
zameraná najmä na znalosť
a)
zákona, jeho vykonávacích predpisov a ďalších osobitných predpisov2) súvisiacich s predmetom ich činnosti,
b)
organizácie a riadenia ochrany pred požiarmi,
c)
základov procesov horenia a hasenia,
d)
základných požiadaviek protipožiarnej bezpečnosti stavebných objektov,
e)
zásad protipožiarnej bezpečnosti pri skladovaní horľavých látok a manipulácii s nimi
a pri činnostiach spojených so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru,
f)
posudzovania nebezpečenstva vzniku požiaru v technologických procesoch,
g)
funkcií a parametrov požiarnotechnických zariadení, hasičskej techniky, hasiacich
prostriedkov a iných vecných prostriedkov ochrany pred požiarmi,
h)
určovania síl a prostriedkov na zdolávanie požiarov.
(2)
Odborná príprava fyzických osôb vykonávajúcich kontrolu hasiacich prístrojov je zameraná
najmä na znalosť
a)
zákona, jeho vykonávacích predpisov a ďalších osobitných predpisov2) súvisiacich s predmetom ich činnosti,
b)
funkčných, konštrukčných a bezpečnostných parametrov jednotlivých druhov hasiacich
prístrojov,
c)
technologických postupov vykonávania kontrol hasiacich prístrojov,
d)
zásad rozmiestňovania a používania hasiacich prístrojov.
(3)
Odborná príprava fyzických osôb vykonávajúcich opravy a plnenie hasiacich prístrojov
je zameraná najmä na znalosť
a)
zákona, jeho vykonávacích predpisov a ďalších osobitných predpisov2) súvisiacich s predmetom ich činnosti,
b)
funkčných, konštrukčných a bezpečnostných parametrov jednotlivých druhov hasiacich
prístrojov,
c)
technologických postupov vykonávania opráv a plnenia hasiacich prístrojov.
(4)
Odborná príprava fyzických osôb vykonávajúcich projektovanie elektrickej požiarnej
signalizácie, zariadení na hasenie iskier v pneumatických dopravníkoch, zariadení
na odvod tepla a splodín horenia, stabilných a polostabilných hasiacich zariadení
je zameraná najmä na znalosť
a)
zákona, jeho vykonávacích predpisov a ďalších osobitných predpisov2) súvisiacich s predmetom ich činnosti,
b)
zásad protipožiarnej bezpečnosti stavebných objektov,
c)
zásad projektovania príslušného typu a druhu zariadenia,
d)
funkčných, konštrukčných a bezpečnostných parametrov prvkov zariadenia.
(5)
Odborná príprava fyzických osôb vykonávajúcich inštalácie a opravy elektrickej požiarnej
signalizácie, zariadení na hasenie iskier v pneumatických dopravníkoch, zariadení
na odvod tepla a splodín horenia, stabilných zariadení a polostabilných hasiacich
zariadení je zameraná najmä na znalosť
a)
zásad inštalácie zariadenia,
b)
funkčných, konštrukčných a bezpečnostných parametrov prvkov zariadenia,
c)
technologických postupov vykonávania inštalácií a opráv zariadenia.
(6)
Odborná príprava fyzických osôb vykonávajúcich kontrolu elektrickej požiarnej signalizácie,
zariadení na hasenie iskier v pneumatických dopravníkoch, zariadení na odvod tepla
a splodín horenia, stabilných a polostabilných hasiacich zariadení je zameraná najmä
na znalosť
a)
zásad vykonávania kontroly požiarnotechnických zariadení,
b)
funkčných, konštrukčných a bezpečnostných parametrov prvkov požiarnotechnického zariadenia,
c)
technologických postupov vykonávania kontroly požiarnotechnického zariadenia.
(7)
Odborná príprava preventivárov požiarnej ochrany obcí je zameraná najmä na znalosť
a)
zákona, jeho vykonávacích predpisov a ďalších osobitných predpisov,2)
b)
organizácie a riadenia ochrany pred požiarmi,
c)
základov procesov horenia a hasenia,
d)
základných požiadaviek protipožiarnej bezpečnosti stavebných objektov,
e)
zásad protipožiarnej bezpečnosti pri skladovaní horľavých látok a manipulácii s nimi
a pri činnostiach spojených so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru,
f)
funkcií a parametrov požiarnotechnických zariadení, hasičskej techniky, hasiacich
prostriedkov a iných vecných prostriedkov ochrany pred požiarmi.
§ 33
Rozsah odbornej prípravy
(1)
Základná odborná príprava je zameraná na získanie teoretických vedomostí, praktických
skúseností a aplikačných postupov a jej rozsah je pre
a)
technikov požiarnej ochrany najmenej 120 hodín,
b)
špecialistov požiarnej ochrany najmenej 160 hodín,
c)
osoby vykonávajúce kontroly jedného druhu hasiacich prístrojov najmenej 20 hodín;
ak vykonávajú kontroly viacerých druhov hasiacich prístrojov, rozsah sa zvyšuje najmenej
o desať hodín pre každý druh hasiacich prístrojov,
d)
osoby vykonávajúce opravy a plnenie jedného druhu hasiacich prístrojov najmenej 32
hodín; ak vykonávajú opravy a plnenie viacerých druhov hasiacich prístrojov, rozsah
sa zvyšuje najmenej o 12 hodín pre každý druh hasiacich prístrojov,
e)
osoby vykonávajúce projektovanie elektrickej požiarnej signalizácie, zariadení na
hasenie iskier v pneumatických dopravníkoch, zariadení na odvod tepla a splodín horenia,
stabilných a polostabilných hasiacich zariadení najmenej 40 hodín pre každý druh požiarnotechnického
zariadenia,
f)
osoby vykonávajúce inštalácie a opravy elektrickej požiarnej signalizácie, zariadení
na hasenie iskier v pneumatických dopravníkoch, zariadení na odvod tepla a splodín
horenia, stabilných a polostabilných hasiacich zariadení najmenej 20 hodín pre každý
druh uvedeného požiarnotechnického zariadenia,
g)
osoby vykonávajúce kontroly elektrickej požiarnej signalizácie, zariadení na hasenie
iskier v pneumatických dopravníkoch, zariadení na odvod tepla a splodín horenia, stabilných
a polostabilných hasiacich zariadení najmenej 40 hodín pre každý druh uvedeného požiarnotechnického
zariadenia,
h)
preventivárov požiarnej ochrany obcí najmenej 40 hodín.
(2)
Osoby s odbornou spôsobilosťou technika požiarnej ochrany a špecialistu požiarnej
ochrany nemusia absolvovať odbornú prípravu pre preventivárov požiarnej ochrany obce.
(3)
Ďalšia odborná príprava pre osoby uvedené v odseku 1 písm. a) a b) sa vykonáva raz
za päť rokov v trvaní najmenej jednej štvrtiny základnej odbornej prípravy.
(4)
Ďalšia odborná príprava pre osoby uvedené v odseku 1 písm. c) až g) sa vykonáva raz
za tri roky v trvaní najmenej jednej štvrtiny základnej odbornej prípravy.
§ 34
Vykonávanie odbornej prípravy
(1)
Písomná žiadosť na vydanie oprávnenia osobám uvedeným v § 33 ods. 1 obsahuje
a)
označenie žiadateľa,
b)
identifikačné číslo právnickej osoby alebo podnikajúcej fyzickej osoby a oprávnenie
na podnikanie,
c)
sídlo právnickej osoby a podnikajúcej fyzickej osoby vrátane telefónneho čísla a
miesta podnikania,
d)
meno a priezvisko štatutárneho orgánu právnickej osoby alebo meno a priezvisko zodpovedného
zástupcu podnikajúcej fyzickej osoby,
e)
činnosť, druh odbornej prípravy, na ktorú sa oprávnenie žiada,
f)
základnú pedagogickú dokumentáciu, najmä tematický plán a časový rozvrh odbornej
prípravy a skúšobný poriadok,
g)
opis priestorov na odbornú prípravu, vybavenie audiovizuálnou technikou, hasičskou
technikou, vecnými prostriedkami ochrany pred požiarmi a inou technikou, zoznam učebných
pomôcok, učebných textov pre poslucháčov,
h)
zoznam lektorov a ich kvalifikačné predpoklady,
i)
doklady o splnení ostatných podmienok vyplývajúcich z § 12 zákona.
(2)
Právnická osoba alebo podnikajúca fyzická osoba, ktorá má oprávnenie na vykonávanie
odbornej prípravy a vykonáva ju, vedie triednu knihu, ktorú uchováva päť rokov.
(3)
Udelenie oprávnenia alebo odňatie oprávnenia sa uverejňuje vo Vestníku vlády Slovenskej
republiky.
§ 35
Overovanie a osvedčovanie odbornej spôsobilosti
(1)
Odborná spôsobilosť sa overuje skúškami a preukazuje sa osvedčením o odbornej spôsobilosti
alebo osobitným oprávnením.
(2)
Overeniu odbornej spôsobilosti sa môže podrobiť len fyzická osoba, ktorá absolvovala
odbornú prípravu vo vymedzenom rozsahu, a to najneskôr do šiestich mesiacov od skončenia
odbornej prípravy. Vzory osvedčení o odbornej spôsobilosti a osobitného oprávnenia
sú uvedené v prílohách č. 2 až 5.
(3)
Overovanie odbornej spôsobilosti sa vykonáva pred skúšobnou komisiou, ktorú zriaďuje
ten, kto vykonáva overovanie. Na overení odbornej spôsobilosti na výkon činnosti preventivára
požiarnej ochrany obce sa nemusia zúčastniť osoby s odbornou spôsobilosťou na výkon
činnosti technika požiarnej ochrany a na výkon činnosti špecialistu požiarnej ochrany.
(4)
O skúške a jej výsledku skúšobná komisia vyhotovuje zápisnicu. Ak overovaná fyzická
osoba na skúške vyhovie, osvedčenie o odbornej spôsobilosti alebo osobitné oprávnenie
vydá ten, kto overenie vykonal. Platnosť osvedčenia o odbornej spôsobilosti na výkon
činnosti technika požiarnej ochrany a špecialistu požiarnej ochrany je päť rokov odo
dňa vykonania skúšok. Platnosť osobitného oprávnenia je tri roky odo dňa vykonania
skúšok.
(5)
Ak overovaná fyzická osoba na skúške nevyhovie, môže skúšku dva razy opakovať. Termín
opakovanej skúšky sa určuje tak, aby sa konala najskôr po jednom mesiaci a najneskôr
do troch mesiacov odo dňa vykonania skúšky, pri ktorej neuspela. Ak nevyhovie ani
na tejto skúške, ďalšiemu overeniu odbornej spôsobilosti sa môže podrobiť až po opätovnom
absolvovaní základnej odbornej prípravy.
(6)
Fyzické osoby s odbornou spôsobilosťou na výkon činnosti technika požiarnej ochrany
alebo špecialistu požiarnej ochrany sa podrobujú ďalšiemu pravidelnému overovaniu
odbornej spôsobilosti po absolvovaní ďalšej odbornej prípravy raz za päť rokov. Fyzické
osoby s osobitným oprávnením sa podrobujú ďalšiemu pravidelnému overovaniu po absolvovaní
ďalšej odbornej prípravy raz za tri roky; na overovanie sa primerane vzťahujú ustanovenia
odsekov 3 až 5.
Tretí oddiel
Dokumentácia obce o ochrane pred požiarmi
§ 36
Dokumentáciu obce o ochrane pred požiarmi tvoria
a)
požiarny poriadok obce,
b)
dokumentácia o obecnom hasičskom zbore,
c)
zoznam objektov a priestorov, v ktorých sa vykonávajú preventívne protipožiarne kontroly,
d)
oznámenia o nedostatkoch zistených pri vykonávaní preventívnych protipožiarnych kontrol
a rozhodnutia obce s uložením lehoty na odstránenie nedostatkov vrátane rozhodnutí
obce o vylúčení vecí z používania,
e)
plány preventívnych protipožiarnych kontrol,
f)
zoznamy členov kontrolných skupín.
§ 37
Požiarny poriadok obce
(1)
Požiarny poriadok obce upravuje organizáciu ochrany pred požiarmi v obci a obsahuje
a)
úlohy orgánov obce a osôb poverených zabezpečovaním ochrany pred požiarmi v obci
a v jej miestnych častiach,
b)
povinnosti na úseku ochrany pred požiarmi určené so zreteľom na miestne podmienky,
c)
údaje o početnom stave a vybavení obecného hasičského zboru,
d)
prehľad zdrojov vody na hasenie požiarov,
e)
zoznam ohlasovní požiarov a spôsob vyhlásenia požiarneho poplachu v obci,
f)
spôsob zabezpečenia ochrany pred požiarmi v obci a v jej miestnych častiach v dennom
a nočnom čase so zreteľom na zdolávanie požiaru,
g)
výpis z požiarneho poplachového plánu okresu,
h)
prehľadný situačný plán obce a jej priľahlých častí s popisom názvov ulíc, čísiel
domov a zakreslením funkčných hydrantov a nástupných plôch.
(2)
Požiarny poriadok obce sa udržiava v súlade so skutočným stavom a dopĺňa sa podľa
potreby na základe poznatkov získaných pri zdolávaní požiarov a po vykonaní taktického
cvičenia.
(3)
Požiarny poriadok obce sa umiestňuje na prístupnom mieste a zverejňuje sa spôsobom
obvyklým v obci.
(4)
Nástupné plochy sú trvalo viditeľne označené podľa osobitného predpisu7) a tabuľkou s nápisom POZOR, NÁSTUPNÁ PLOCHA PRE VOZIDLÁ HASIČSKÝCH JEDNOTIEK.
Štvrtý oddiel
Podrobnosti o vykonávaní štátneho požiarneho dozoru
§ 38
Druhy protipožiarnych kontrol
(1)
Protipožiarne kontroly sú:
a)
komplexná protipožiarna kontrola,
b)
tematická protipožiarna kontrola,
c)
následná protipožiarna kontrola.
(2)
Komplexnou protipožiarnou kontrolou sa preveruje celkový stav organizačného a technického
zabezpečenia ochrany pred požiarmi v právnických osobách alebo v podnikajúcich fyzických
osobách. Komplexná protipožiarna kontrola sa vykonáva najmenej raz za tri roky.
(3)
Tematickou protipožiarnou kontrolou sa preveruje spravidla stav zabezpečenia ochrany
pred požiarmi vo vybraných oblastiach alebo činnostiach.
(4)
Následnou protipožiarnou kontrolou sa preveruje splnenie opatrení uložených pri protipožiarnych
kontrolách podľa odsekov 2 a 3 najneskôr do jedného roka. V prípade zistenia nových
nedostatkov sa tieto nedostatky uvedú v zápisnici o následnej protipožiarnej kontrole.
§ 39
Obsah protipožiarnych kontrol
(1)
Protipožiarnymi kontrolami sa preveruje plnenie povinností právnických osôb alebo
podnikajúcich fyzických osôb na úseku ochrany pred požiarmi, najmä
a)
organizačné zabezpečenie ochrany pred požiarmi, a to hlavne vypracovanie, vedenie
a udržiavanie dokumentácie ochrany pred požiarmi v súlade so skutočným stavom, vykonávanie
preventívnych protipožiarnych prehliadok a odstraňovanie zistených nedostatkov, zabezpečovanie
pravidelného školenia, odbornej prípravy a overovania vedomostí o ochrane pred požiarmi,
b)
zabezpečenie dodržiavania požiadaviek protipožiarnej bezpečnosti objektov, a to hlavne
umožnenie evakuácie osôb a zvierat z objektov, zabránenie šíreniu požiaru medzi jednotlivými
požiarnymi úsekmi vnútri objektu alebo na iné objekty, umožnenie odvodu splodín horenia
mimo objektu, umožnenie účinného a bezpečného zdolávania požiaru hasičskou jednotkou,
c)
zabezpečenie prevádzkyschopnosti požiarnotechnických zariadení, a to hlavne inštalácia
vhodných druhov a primeraného množstva požiarnotechnických zariadení, zabezpečenie
ich prevádzky, funkčnosti, kompletnosti a vykonávania kontrol, zabezpečenie stanoveného
množstva a druhov hasiacich látok,
d)
skladovanie horľavých látok a manipulácia s nimi, a to hlavne spôsob skladovania
a dovolené množstvá horľavých látok, zabezpečenie prirodzeného, umelého alebo havarijného
vetrania, označenie, spôsob plnenia a vyprázdňovania prepravných a skladovacích nádob,
e)
vykonávanie činností spojených so zvýšeným nebezpečenstvom vzniku požiaru, a to hlavne
vydanie pokynov na zabezpečenie ochrany pred požiarmi, zriadenie a odborná príprava
protipožiarnych hliadok, označenie priestorov, v ktorých sa vykonávajú činnosti, príslušnými
zákazmi, príkazmi a pokynmi,
f)
technické podmienky a požiadavky protipožiarnej bezpečnosti pri inštalácii a prevádzkovaní
palivových spotrebičov, elektrotepelných spotrebičov a zariadení ústredného vykurovania,
ako aj technologických zariadení, v ktorých sa spracúvajú, vyrábajú alebo používajú
horľavé látky,
g)
zabezpečenie objektov a priestorov vodou na hasenie požiarov a hasiacimi látkami,
vykonávanie kontrol požiarnych vodovodov a zdrojov vody,
h)
činnosť a akcieschopnosť hasičskej jednotky.
(2)
Ak sa kontrola vykonala v nižšej organizačnej zložke právnickej osoby alebo podnikajúcej
fyzickej osoby, výsledky kontroly a uložené opatrenia sa prerokujú s vedúcim tejto
zložky; v tomto prípade sa výsledky kontroly a uložené opatrenia zasielajú na vedomie
štatutárnemu orgánu právnickej osoby, podnikajúcej fyzickej osobe alebo jej zodpovednému
zástupcovi.
§ 40
Posudzovanie dokumentácie stavieb
(1)
Posudzovaním dokumentácie stavieb z hľadiska ich protipožiarnej bezpečnosti sa preveruje
splnenie základných požiadaviek na protipožiarnu bezpečnosť stavby, najmä členenie
stavby na požiarne úseky, určenie požiarneho rizika, určenie požiadaviek na konštrukcie
stavby a podobne.
(2)
Orgán štátneho požiarneho dozoru po posúdení dokumentácie stavieb vyhotoví písomné
stanovisko.
§ 41
Zisťovanie príčin vzniku požiarov
(1)
Pri každom požiari sa zisťuje príčina jeho vzniku.
(2)
Na základe údajov a poznatkov získaných pri zisťovaní príčiny vzniku požiaru sa vypracúva
správa o zásahu alebo odborný posudok o príčine vzniku požiaru, alebo požiarnotechnická
expertíza.
(3)
Obsahom odborného posudku o príčine vzniku požiaru alebo požiarnotechnickej expertízy
sú najmä
a)
okolnosti, podmienky a časové údaje o vzniku a šírení požiaru,
b)
miesto a príčina vzniku požiaru,
c)
vyhodnotenie porušenia opatrení a povinností podľa osobitných predpisov.2)
(4)
Odborné posudky o príčinách vzniku požiarov a požiarnotechnické expertízy sa využívajú
najmä na určenie protipožiarnych opatrení a pri vypracúvaní rozborov požiarovosti.
(5)
Rozbory požiarovosti obsahujú
a)
počet požiarov podľa ich druhov,
b)
príčiny vzniku požiarov,
c)
počet zachránených, zranených a usmrtených osôb pri požiaroch,
d)
výška škôd spôsobených požiarmi a uchránené hodnoty,
e)
vyhodnotenie zabezpečovania ochrany pred požiarmi právnickými osobami alebo podnikajúcimi
fyzickými osobami,
f)
vyhodnotenie porušenia predpisov o ochrane pred požiarmi v súvislosti s výkonom štátneho
požiarneho dozoru,
g)
vyhodnotenie požiarnobezpečnostnej situácie v odvetviach hospodárstva,
h)
ďalšie dôležité údaje potrebné na určenie preventívno-výchovných a organizačno-technických
opatrení.
Piaty oddiel
Preventívne protipožiarne kontroly
§ 42
Obsah preventívnych protipožiarnych kontrol
(1)
Preventívnymi protipožiarnymi kontrolami sa preveruje dodržiavanie osobitných predpisov,2) a to najmä
a)
dokumentácia ochrany pred požiarmi,
b)
vykonávanie školenia a odbornej prípravy o ochrane pred požiarmi,
c)
skladovanie horľavých látok,
d)
stav prístupových ciest k rozvodným zariadeniam elektrickej energie, plynu a vody,
stav únikových ciest a ich označenia,
e)
vybavenie objektov hasiacimi prístrojmi a inými vecnými prostriedkami ochrany pred
požiarmi,
f)
umiestnenie a inštalácia tepelných, elektrických, elektrotepelných, plynových a iných
spotrebičov.
(2)
Súčasťou preventívnych protipožiarnych kontrol je tiež oboznamovanie vlastníkov objektov
alebo iných osôb s požiadavkami na ochranu pred požiarmi a poskytovanie odbornej pomoci.
(3)
Ak pri vykonávaní preventívnych protipožiarnych kontrol vzniknú pochybnosti o bezchybnom
stave komínov, rozvodov elektrickej energie a plynu z hľadiska protipožiarnej bezpečnosti,
kontrolná skupina obce navrhne, aby obec požiadala príslušné odborné orgány alebo
odborne spôsobilé osoby o preverenie ich stavu.
§ 43
Preventívne protipožiarne kontroly v objektoch sa vykonávajú najmenej raz za päť rokov,
ak nebezpečenstvo vzniku požiarov kontrolovaných stavieb v obci nevyžaduje kratšiu
lehotu.
Šiesty oddiel
Prechodné a záverečné ustanovenia
§ 44
Prechodné ustanovenie
Pečiatky vydané špecialistom požiarnej ochrany podľa doterajších predpisov zostávajú
v platnosti spolu s vydaným osvedčením o odbornej spôsobilosti špecialistu požiarnej
ochrany. Vzor pečiatky špecialistu požiarnej ochrany je uvedený v prílohe č. 6.
§ 45
Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. apríla 2002.
Ivan Šimko v. r.
Príloha č. 1 k vyhláške č. 121/2002 Z. z.
Príloha č. 2 k vyhláške č. 121/2002 Z. z.
Príloha č. 3 k vyhláške č. 121/2002 Z. z.
Príloha č. 4 k vyhláške č. 121/2002 Z. z.
Príloha č. 5 k vyhláške č. 121/2002 Z. z.
Príloha č. 6 k vyhláške č. 121/2002 Z. z.
(Vzor)
Pečiatka špecialistu požiarnej ochrany
Pečiatka špecialistu požiarnej ochrany je okrúhla s priemerom 35 mm. V texte pečiatky
sa uvedie meno a priezvisko s titulmi, registračné číslo osvedčenia a slová ŠPECIALISTA
POŽIARNEJ OCHRANY.
1)
§ 3 písm. d) a bod D10 prílohy č. 3 zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
2)
Napríklad vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 84/1997 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické podmienky a požiadavky požiarnej bezpečnosti pri
inštalácii a prevádzkovaní palivových spotrebičov, elektrotepelných spotrebičov a
zariadení ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komínov a dymovodov, vyhláška
Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 300/1997 Z. z. o zabezpečení požiarnej ochrany pri skladovaní uvädnutého krmu, sena, slamy a iných
suchých rastlín, dreva a tuhého paliva, vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky
č. 86/1999 Z. z., ktorou sa ustanovujú zásady požiarnej bezpečnosti pri manipulácii a skladovaní horľavých
kvapalín, ťažkých vykurovacích olejov a rastlinných a živočíšnych tukov a olejov,
vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 125/2000 Z. z., ktorou sa ustanovujú vlastnosti prenosných hasiacich prístrojov a podmienky ich
prevádzkovania a zabezpečovania pravidelnej kontroly, vyhláška Ministerstva vnútra
Slovenskej republiky č. 288/2000 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na požiarnu bezpečnosť pri výstavbe a
pri užívaní stavieb.
3)
Vyhláška Úradu bezpečnosti práce Slovenskej republiky č. 74/1996 Z. z. na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, bezpečnosti tlakových, zdvíhacích,
elektrických a plynových technických zariadení a o odbornej spôsobilosti.
4)
Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 124/2000 Z. z., ktorou sa ustanovujú zásady požiarnej bezpečnosti pri činnostiach s horľavými plynmi
a horenie podporujúcimi plynmi.
5)
Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 300/1997 Z. z.
6)
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 444/2001 Z. z. o požiadavkách na používanie označenia symbolov a signálov na zaistenie bezpečnosti
a ochrany zdravia pri práci.
7)
Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 288/2000 Z. z.