13/2002 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.09.2002 do 31.10.2003
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 15.01.2002 - 31.08.2002 | |
3. | 01.09.2002 - 31.10.2003 | 457/2002 Z. z. |
4. | 01.11.2003 - | 429/2003 Z. z. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 13/2002 Z. z. |
Názov: | Zákon o podmienkach premeny niektorých rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií na neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby (transformačný zákon) a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 18.12.2001 |
Dátum vyhlásenia: | 15.01.2002 |
Dátum účinnosti od: | 01.09.2002 |
Dátum účinnosti do: | 31.10.2003 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
92/1991 Zb. | Zákon o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby |
457/2002 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 273/1994 Z. z. o zdravotnom poistení, financovaní zdravotného poistenia, o zriadení Všeobecnej zdravotnej poisťovne a o zriaďovaní rezortných, odvetvových, podnikových a občianskych zdravotných poisťovní v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
429/2003 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 13/2002 Z. z. o podmienkach premeny niektorých rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií na neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby (transformačný zákon) a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 457/2002 Z. z. |
13
ZÁKON
z 18. decembra 2001
o podmienkach premeny niektorých rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií
na neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby (transformačný zákon)
a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu
na iné osoby v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
Predmet úpravy
(1)
Tento zákon upravuje podmienky premeny (ďalej len „transformácia“) niektorých rozpočtových
organizácií a príspevkových organizácií na neziskové organizácie poskytujúce všeobecne
prospešné služby (ďalej len „nezisková organizácia“).1)
(2)
Tento zákon sa nevzťahuje na rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie zriadené
a)
zákonom,
b)
na plnenie úloh obranyschopnosti a bezpečnosti štátu,
c)
obcou alebo samosprávnym krajom.2)
§ 2
Transformačný proces
(1)
Transformácia rozpočtovej organizácie a príspevkovej organizácie na neziskovú organizáciu
sa vykoná v rámci transformačného procesu, ktorý zahŕňa
a)
vypracovanie transformačného projektu,
b)
vypracovanie transformačného návrhu,
c)
rozhodnutie o transformácii,
d)
založenie novej neziskovej organizácie,
e)
vklad majetku štátu a záujemcu do novej neziskovej organizácie,
f)
registráciu novej neziskovej organizácie,
g)
zrušenie rozpočtovej organizácie a príspevkovej organizácie.
(2)
Zaradenie rozpočtovej organizácie a príspevkovej organizácie do transformačného procesu
navrhuje ústredný orgán štátnej správy, ktorý je zriaďovateľom rozpočtovej organizácie
a príspevkovej organizácie3) (ďalej len „ústredný orgán“). Zoznam týchto rozpočtových organizácií a príspevkových
organizácií schvaľuje vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“).
(3)
Na konanie podľa odseku 2 sa nevzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní.4)
(4)
Záujemcovi o vstup do transformačného procesu je ústredný orgán povinný umožniť oboznámiť
sa s návrhom transformačného projektu.
(5)
Záujemca, právnická osoba alebo fyzická osoba, vstupuje do transformačného procesu
podaním transformačného návrhu ústrednému orgánu. Záujemca musí pôsobiť v oblasti
poskytovania všeobecne prospešných služieb, v ktorej pôsobí rozpočtová organizácia
a príspevková organizácia zaradená do transformačného procesu, minimálne tri roky.
(6)
Záujemcami môžu byť aj zamestnanci rozpočtovej organizácie a príspevkovej organizácie
zaradenej do transformačného procesu. V tomto prípade musí spĺňať podmienku uvedenú
v odseku 5 aspoň jeden z nich.
(7)
Na transformáciu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie, ktorá je
zdravotníckym zariadením,5) na neziskovú organizáciu poskytujúcu všeobecne prospešné služby sa nevzťahujú ustanovenia
odsekov 5 a 6.
(8)
Záujemcami v prípade uvedenom v odseku 7 sú
a)
zamestnanci zdravotníckeho zariadenia, ktorí sú zdravotníckymi pracovníkmi,6) alebo nimi založená nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby,
b)
zdravotnícki pracovníci neuvedení v písmene a), ktorí preukážu pôsobenie v oblasti
poskytovania zdravotnej starostlivosti, sociálnej pomoci alebo humanitárnej starostlivosti,
alebo nimi založená nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby,
c)
cirkevné organizácie alebo iné právnické osoby, ktoré preukážu pôsobenie v oblasti
poskytovania zdravotnej starostlivosti, sociálnej pomoci alebo humanitárnej starostlivosti.
§ 3
Transformačný projekt
(1)
Návrh transformačného projektu spracúva rozpočtová organizácia a príspevková organizácia.
Za vypracovanie transformačného projektu zodpovedá ústredný orgán.
(2)
Transformačný projekt obsahuje
a)
základné identifikačné údaje rozpočtovej organizácie a príspevkovej organizácie,
b)
súpis nehnuteľného majetku a hnuteľného majetku, ocenenie majetku znaleckým posudkom;
pri nehnuteľnom majetku aj údaj o spôsobe nadobudnutia majetku štátom,
c)
určenie druhu a výšky pohľadávok a záväzkov štátu, ktoré prechádzajú na novú neziskovú
organizáciu,
d)
súpis navrhovaného prioritného majetku,
e)
spôsob prevodu práv z priemyselného vlastníctva alebo iného duševného vlastníctva,
ak tieto práva boli prevedené podľa osobitného predpisu8) a boli v správe rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií,
f)
účtovnú závierku rozpočtovej organizácie a príspevkovej organizácie,
g)
charakteristiku doterajšej činnosti rozpočtovej organizácie a príspevkovej organizácie,
h)
informáciu o počte a kvalifikačnej štruktúre zamestnancov rozpočtovej organizácie
a príspevkovej organizácie,
i)
návrh predpokladaného celkového hospodárenia novej neziskovej organizácie,
j)
návrh zakladacej listiny a štatútu novej neziskovej organizácie (bez návrhu členov
na personálne obsadenie orgánov neziskovej organizácie),
k)
v prípade potreby spôsob financovania neziskovej organizácie ústredným orgánom; financovanie
nesmie byť dlhšie ako jeden rok od zápisu neziskovej organizácie do registra neziskových
organizácií (ďalej len „register“).
(3)
Ak nie je finančný vzťah k novej neziskovej organizácii určený zákonom o štátnom
rozpočte na príslušný rok, prílohou transformačného projektu musí byť návrh na vykonanie
rozpočtového opatrenia, ktorým sa určí finančný vzťah ústredného orgánu k novej neziskovej
organizácii.
(4)
Finančný vzťah podľa odseku 3 sa určí
a)
do výšky záväzných ukazovateľov posledného rozpočtového roka, ak nová nezisková organizácia
vznikne 1. januára nasledujúceho roka, alebo najviac do výšky záväzných ukazovateľov
rozpočtového roka, ak nezisková organizácia vznikne počas rozpočtového roka, a to
pri zrušenej rozpočtovej organizácii do výšky bežných výdavkov znížených o rozpočtované
príjmy a pri zrušenej príspevkovej organizácii do výšky rozpočtovaného príspevku na
bežné výdavky,
b)
len na bežné výdavky (prevádzkové náklady) novej neziskovej organizácie,
c)
len na zabezpečenie činnosti, na ktorú boli zrušenej rozpočtovej organizácii alebo
príspevkovej organizácii poskytované prostriedky zo štátneho rozpočtu.
(5)
Ústredný orgán je povinný zverejniť informáciu o vypracovaní transformačného projektu
v Obchodnom vestníku, v dennej tlači distribuovanej celoštátne alebo inými formami
v elektronickej podobe. Zároveň zverejní lehotu na podanie transformačného návrhu
podľa § 4.
§ 4
Transformačný návrh
(1)
Transformačný návrh obsahuje
a)
špecifikáciu majetku vrátane jeho ocenenia znaleckým posudkom, ktorý záujemca vloží
do neziskovej organizácie,
b)
návrh zmluvy o budúcej zmluve záujemcu, že poskytne majetok podľa písmena a) ako
svoj vklad do neziskovej organizácie,
c)
koncepčný návrh záujemcu týkajúci sa predmetu činnosti neziskovej organizácie vrátane
návrhov jej budúceho finančného a personálneho zabezpečenia,
d)
informácie o doterajšej verejnoprospešnej činnosti záujemcu, ktorý podáva transformačný
návrh,
e)
údaje o právnej forme a právnom postavení záujemcu,
f)
doklad o tom, že záujemca má vysporiadané všetky finančné záväzky voči štátu a verejnoprávnym
inštitúciám,
g)
písomné vyjadrenie záujemcu k dokumentom uvedeným v § 3 ods. 2 písm. j) vrátane návrhu na personálne obsadenie orgánov neziskovej organizácie,
h)
písomný súhlas fyzickej osoby navrhovanej do orgánov neziskovej organizácie.
(2)
Lehota na podanie transformačného návrhu podľa odseku 1 nesmie byť kratšia ako 10
dní a dlhšia ako 30 dní od zverejnenia informácie o vypracovaní transformačného projektu
v Obchodnom vestníku podľa § 3 ods. 5.
(3)
Ústredný orgán posúdi, či transformačný návrh obsahuje náležitosti podľa odseku 1
a rozhodne o jeho prijatí alebo neprijatí v lehote do 30 dní od doručenia podaného
transformačného návrhu.
(4)
Ústredný orgán predkladá návrh transformačného projektu a vybrané transformačné návrhy
so svojím stanoviskom Ministerstvu pre správu a privatizáciu národného majetku Slovenskej
republiky do 15 dní po rozhodnutí podľa odseku 3.
§ 5
Rozhodnutie o transformácii rozpočtovej organizácie a príspevkovej organizácie
(1)
Ministerstvo pre správu a privatizáciu národného majetku Slovenskej republiky predkladá
vláde návrh na vydanie rozhodnutia o transformácii rozpočtovej organizácie a príspevkovej
organizácie. Súčasťou návrhu na vydanie rozhodnutia je
a)
návrh zakladacej listiny neziskovej organizácie,
b)
návrh štatútu neziskovej organizácie,
c)
návrh personálneho obsadenia orgánov neziskovej organizácie,
d)
návrh na registráciu neziskovej organizácie,
e)
návrh na zrušenie rozpočtovej organizácie a príspevkovej organizácie,
f)
súpis nehnuteľných vecí a hnuteľných vecí rozpočtovej organizácie a príspevkovej
organizácie a prioritného majetku,
g)
súpis hnuteľných vecí a nehnuteľných vecí záujemcu [§ 4 ods. 1 písm. a)],
h)
iné podklady.
(2)
Rozhodnutie o transformácii rozpočtovej organizácie a príspevkovej organizácie (ďalej
len „rozhodnutie o transformácii“) vydáva vláda.
(3)
Rozhodnutie o transformácii obsahuje
a)
základné identifikačné údaje rozpočtovej organizácie a príspevkovej organizácie,
b)
vecné a finančné vymedzenie majetku štátu vrátane súvisiacich práv a záväzkov, ktorý
ústredný orgán vkladá do neziskovej organizácie, vecné a finančné vymedzenie majetku,
ktorý záujemca vkladá do neziskovej organizácie,
c)
termín transformácie rozpočtovej organizácie a príspevkovej organizácie k prvému
dňu kalendárneho mesiaca,
d)
zakladaciu listinu neziskovej organizácie,
e)
štatút neziskovej organizácie,
f)
personálne obsadenie orgánov neziskovej organizácie,
g)
súpis prioritného majetku.
(4)
Vydanie rozhodnutia o transformácii zverejňuje vláda v Obchodnom vestníku.
(5)
Ak záujemca nevloží majetok, vláda na návrh Ministerstva pre správu a privatizáciu
národného majetku Slovenskej republiky zruší rozhodnutie o transformácii vydané podľa
odseku 2.
(6)
Na rozhodovanie podľa odsekov 2, 3 a 5 sa nevzťahuje všeobecný predpis o správnom
konaní.4) Rozhodnutie nepodlieha preskúmaniu súdom.
§ 6
Vklad majetku štátu do neziskovej organizácie
(1)
V súlade s rozhodnutím vlády podľa § 5 ods. 2 ústredný orgán a záujemca vložia majetok do novej neziskovej organizácie.9)
(2)
Súčasne s registráciou novej neziskovej organizácie ústredný orgán zruší rozpočtovú
organizáciu a príspevkovú organizáciu a stáva sa zakladateľom takejto neziskovej organizácie10) v rozsahu vloženého majetku.
(3)
S vlastníckym právom k majetku štátu, ktorý prechádza do vlastníctva neziskovej organizácie,
prechádzajú aj práva a záväzky súvisiace s týmto majetkom.
(4)
Práva z priemyselného vlastníctva alebo iného duševného vlastníctva sa prevádzajú
na základe zmluvy uzavretej medzi ústredným orgánom a neziskovou organizáciou.
(5)
Práva a povinnosti rozpočtovej organizácie a príspevkovej organizácie z pracovnoprávnych
vzťahov k zamestnancom prechádzajú na neziskovú organizáciu.
(6)
Ústredný orgán spíše s neziskovou organizáciou písomný protokol o odovzdaní majetku
štátu po registrácii podľa § 7. Protokol obsahuje presné vymedzenie a hodnotu odovzdávaného majetku vedenú v účtovníctve
podľa osobitného predpisu.11) Protokol podpisuje štatutárny zástupca ústredného orgánu a štatutárny zástupca neziskovej
organizácie.
(7)
Návrh na vklad zmeny vlastníckych práv sa vykoná na základe rozhodnutia vlády podľa
§ 5. Návrh na vklad do katastra nehnuteľností podáva ústredný orgán.
(8)
Zápis zmeny vlastníckych práv k nehnuteľnostiam sa vykoná vkladom do katastra nehnuteľností
podľa osobitného predpisu12) a zmena vlastníckych práv vzniká dňom registrácie neziskovej organizácie.
§ 8
Odborná komisia
(1)
Na posúdenie transformačných projektov a transformačných návrhov Ministerstvo pre
správu a privatizáciu národného majetku Slovenskej republiky zriadi odbornú komisiu.
Členmi komisie sú zástupcovia Ministerstva pre správu a privatizáciu národného majetku
Slovenskej republiky, Ministerstva financií Slovenskej republiky, zástupcovia ústredných
orgánov a neziskových organizácií.
(2)
Podrobnosti o zložení odbornej komisie, jej činnosti, podmienky na vymenúvanie a
odvolávanie jej členov ustanoví štatút, ktorý schváli minister pre správu a privatizáciu
národného majetku Slovenskej republiky.
Čl. II
Zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení zákona
č. 92/1992 Zb., zákona č. 264/1992 Zb., ústavného zákona č. 541/1992 Zb., zákona č.
544/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 17/1993 Z. z., zákona Národnej
rady Slovenskej republiky č. 172/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 278/1993 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 60/1994 Z. z., zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 172/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 244/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 369/1994
Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 374/1994 Z. z., zákona Národnej
rady Slovenskej republiky č. 190/1995 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 304/1995 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 4/1996 Z. z., zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 56/1996 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 322/1996 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 352/1996
Z. z., zákona č. 210/1997 Z. z., zákona č. 211/1997 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej
republiky č. 221/1998 Z. z., zákona č. 253/1999 Z. z., zákona č. 122/2000 Z. z. a
zákona č. 441/2000 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 19a odseky 1 a 2 znejú:
„(1)
Do splatenia celej kúpnej ceny, jej príslušenstva a splnenia všetkých zmluvných záväzkov
a povinností je nadobúdateľ privatizovaného majetku povinný odo dňa účinnosti zmluvy
strpieť, aby fond kontroloval stav a nakladanie s privatizovaným majetkom a na ten
účel nahliadal do účtovných dokladov nadobúdateľa privatizovaného majetku. Uvedené
sa vzťahuje aj na obchodné spoločnosti, v ktorých má fond majetkovú účasť a ktoré
sú predmetom predaja.
(2)
Do splatenia celej kúpnej ceny, jej príslušenstva a splnenia všetkých zmluvných záväzkov
a povinností je prevod privatizovaného majetku alebo jeho časti nadobúdateľom na inú
osobu alebo jeho vklad do obchodnej spoločnosti, alebo jeho založenie v prospech tretích
osôb, alebo jeho prenájom, iba ak by išlo o zmluvu s dobou nájmu kratšou ako jeden
rok a s výpovednou lehotou kratšou ako tri mesiace, možný len po predchádzajúcom písomnom
súhlase fondu. Predchádzajúci písomný súhlas fondu je potrebný aj pri obchodných spoločnostiach,
ktorých majetkové účasti na podnikaní obchodnej spoločnosti sú predmetom predaja.
Ak nadobúdateľ privatizovaného majetku nedodrží pri nakladaní s týmto majetkom uvedený
postup, prevod privatizovaného majetku alebo jeho časti alebo jeho vklad do obchodnej
spoločnosti, alebo jeho založenie v prospech tretích osôb, alebo jeho prenájom je
neplatný.“.
2.
§ 28 ods. 3 písm. b) sa dopĺňa deviatym, desiatym a jedenástym bodom, ktoré znejú:
„9.
na posilnenie štátnych finančných aktív podľa osobitného predpisu,8ca)
10.
na vysporiadanie cenových rozdielov k cenám tepla a teplej úžitkovej vody pre občanov
za roky 1997 a 1998, ktoré vznikli v dôsledku zmien dotačnej politiky štátu v regulácii
cien tepla a teplej úžitkovej vody,
11.
na finančné kompenzácie nákladov obcí na vybudované plynárenské a elektroenergetické
zariadenia, ktoré boli bez náhrady prevedené do vlastníctva štátu.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 8ca znie:
„8ca)
§ 49b ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových
pravidlách v znení zákona č. 348/1999 Z. z.“.
3.
V § 29 odsek 9 znie:
„(9)
Fond môže postúpiť svoje pohľadávky voči nadobúdateľom privatizovaného majetku verejnou
súťažou alebo na základe verejnej dražby.“.
Čl. III
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 15. januára 2002.
Rudolf Schuster v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
1)
Zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby.
2)
Napríklad § 21 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov, § 18 zákona č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov.
3)
Zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy.
§ 21 ods. 4 písm. b) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 21 ods. 4 písm. b) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
4)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
5)
§ 24 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 277/1994 Z. z. o zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov.
6)
§ 54 až 56 zákona č. 277/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov.
7)
Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej socialistickej republiky č. 79/1981 Zb. o zdravotníckych pracovníkoch a iných odborných pracovníkoch v zdravotníctve.
8)
Napríklad § 55 zákona č. 527/1990 Zb. o vynálezoch, priemyselných vzoroch a zlepšovacích návrhoch v znení neskorších predpisov.
9)
§ 13 ods. 7 písm. b) tretí bod zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993
Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov.
10)
§ 16 ods. 3 písm. b) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
11)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 563/1991 Zb. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
12)
§ 28 a 29 zákona č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych
a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov.