132/2002 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2004 do 30.06.2005
Predpis bol zrušený predpisom 172/2005 Z. z.
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.04.2002 - 31.12.2003 | |
3. | 01.01.2004 - 30.06.2005 | 528/2003 Z. z. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 132/2002 Z. z. |
Názov: | Zákon o vede a technike |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 19.02.2002 |
Dátum vyhlásenia: | 26.03.2002 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2004 |
Dátum účinnosti do: | 30.06.2005 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
192/2003 Z. z. | Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky o prevádzkovaní a činnosti celoštátneho informačného systému výskumného a vývojového potenciálu Slovenskej republiky |
203/2001 Z. z. | Zákon o Agentúre na podporu vedy a techniky |
528/2003 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
172/2005 Z. z. | Zákon o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja a o doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov |
132
ZÁKON
z 19. februára 2002
o vede a technike
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
Predmet zákona
Tento zákon vymedzuje pojmy, odbory výskumu a vývoja, úlohy ústredných orgánov štátnej
správy v oblasti vedy a techniky, podmienky a formy poskytovania štátnej podpory na
výskum a vývoj, systém hodnotenia, informačné zabezpečenie výskumu a vývoja a práva
a povinnosti právnických osôb a fyzických osôb pôsobiacich vo výskume a vývoji.
§ 2
Vymedzenie pojmov
(1)
Veda je súhrn systematicky a metodicky usporiadaných poznatkov, ktorej súčasťou je
oblasť výskumnej činnosti zameranej na získavanie nových poznatkov o prírode, spoločnosti
a umení, obsahujúca podmienky a prvky tejto činnosti, ktorými sú vedci, vedecké inštitúcie,
experimentálne a laboratórne zariadenia, metódy výskumno-vývojovej práce, pojmový
aparát a systém vedeckých informácií.
(2)
Technika je súhrn poznatkov a systematicky usporiadaných činností využívaných na
priemyselné a iné procesy a postupy, ktorými sa sleduje ich praktická úžitkovosť pre
človeka a spoločnosť.
(3)
Výskum a vývoj je získavanie nových poznatkov, techník a zákonitostí v oblasti vedy
a techniky uplatňovaním vedeckých metód a postupov, pričom
a)
základný výskum je systematická činnosť, ktorej prioritným cieľom je rozšírenie poznatkov
o skúmanom objekte a ich hlbšie pochopenie bez ohľadu na praktické aplikácie získaných
poznatkov,
b)
aplikovaný výskum je systematická činnosť orientovaná na praktické využitie poznatkov
a objavovanie nových vedeckých poznatkov s cieľom využiť ich v hospodárskej a spoločenskej
oblasti,
c)
vývoj je systematické využívanie vedeckých poznatkov zamerané na výrobu úžitkových
materiálov, zariadení, systémov, metód a procesov vrátane konštrukcie a vývoja prototypov.
(4)
Projekt výskumu a vývoja je súbor dokumentov, ktoré opisujú vecnú náplň, termíny,
jednotlivé etapy a financovanie výskumných a vývojových prác a definujú ciele riešenia.
(5)
Úloha výskumu a vývoja je schválený, riešený a financovaný projekt výskumu a vývoja.
(6)
Osobitná kategória úlohy výskumu a vývoja je štátna objednávka výskumu a vývoja (ďalej
len „štátna objednávka"). Štátna objednávka je úloha výskumu a vývoja pripravovaná
a formulovaná správcom rozpočtovej kapitoly, ktorá rieši konkrétne rozvojové zámery
v oblasti vedy a techniky vyplývajúce z odvetvových politík a je v súlade s prioritami
štátnej vednej a technickej politiky Slovenskej republiky. Štátne objednávky schvaľuje
vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda").
(7)
Najvyššou formou organizačného zoskupenia úloh výskumu a vývoja je štátny program
výskumu a vývoja (ďalej len „štátny program"). Štátny program je súbor tematicky blízkych,
z hľadiska stratégie rozvoja štátu alebo regionálneho rozvoja dôležitých, spravidla
interdisciplinárnych úloh výskumu a vývoja medziodvetvového rozsahu a celospoločenského
významu. Štátny program schvaľuje vláda.
(8)
Technická infraštruktúra je sústava prístrojov, technologických zariadení a informačných
systémov inštitúcií, právnických osôb a fyzických osôb pôsobiacich vo výskume a vývoji,
ktoré slúžia na plnenie úloh výskumu a vývoja.
(9)
Inštitucionálna infraštruktúra výskumu a vývoja je sústava právnických osôb a fyzických
osôb pôsobiacich vo výskume a vývoji, ktoré tvoria výskumný a vývojový potenciál Slovenskej
republiky.
§ 3
Odbory výskumu a vývoja a číselník odborov výskumu a vývoja
(1)
Odbory výskumu a vývoja sa členia na tieto základné skupiny:
a)
prírodné vedy,
b)
technické vedy,
c)
lekárske a farmaceutické vedy,
d)
pôdohospodárske vedy,
e)
spoločenské vedy,
f)
humanitné vedy.
(2)
Súčasťou členenia odborov výskumu a vývoja je číselník odborov výskumu a vývoja.
(3)
Podrobnosti o odboroch výskumu a vývoja a číselníku odborov výskumu a vývoja ustanoví
všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo školstva Slovenskej republiky
(ďalej len „ministerstvo školstva").
§ 4
Sektorová štruktúra právnických osôb výskumu a vývoja a fyzických osôb výskumu a vývoja
(1)
Právnické osoby1) so sídlom na území Slovenskej republiky vykonávajúce výskum a vývoj (ďalej len „právnická
osoba výskumu a vývoja") a fyzické osoby2) so sídlom na území Slovenskej republiky vykonávajúce výskum a vývoj (ďalej len „fyzická
osoba výskumu a vývoja") sa na štatistické a reprezentatívne účely začleňujú do týchto
sektorov:
a)
sektor vysokých škôl3) tvoria verejné vysoké školy, štátne vysoké školy, súkromné vysoké školy a právnické
osoby výskumu a vývoja, ktoré sú ich súčasťami alebo ktorých sú zriaďovateľmi,
b)
c)
podnikateľský sektor výskumu a vývoja tvoria právnické osoby zapísané v obchodnom
registri, ktoré vykonávajú výskum a vývoj, a fyzické osoby, ktoré pôsobia v oblasti
výskumu a vývoja,
(2)
Zástupcovia sektorov výskumu a vývoja podľa odseku 1 spolupracujú s ministerstvom
školstva na zabezpečovaní úloh v oblasti koordinácie výskumu a vývoja podľa§ 6 a s ústrednými orgánmi na zabezpečovaní úloh výskumu a vývoja podľa § 7, najmä
a)
pri vypracúvaní návrhov štátnych objednávok a štátnych programov,
b)
pri vypracúvaní strednodobej koncepcie štátnej vednej a technickej politiky Slovenskej
republiky,
c)
v rámci prípravy návrhu štátneho rozpočtu na príslušný rozpočtový rok poskytujú podklady
potrebné na vypracovanie súhrnného návrhu príjmov a výdavkov za oblasť vedy a techniky.
§ 5
Vedecko-technické služby
(1)
Vedecko-technické služby sú príbuzné činnosti výskumu a vývoja vykonávané právnickými
osobami a fyzickými osobami, ktoré vykonávajú činnosť v oblasti výskumu a vývoja.
Vedecko-technické služby sa považujú za súčasť výskumu a vývoja, ak sa vykonávajú
ako úloha výskumu a vývoja alebo súčasť úlohy výskumu a vývoja.
(2)
Vedecko-technické služby sú najmä
a)
šírenie vedecko-technických poznatkov,
b)
služby vedecko-technických informácií (monitoring, prieskum, zber a analýza údajov),
c)
špeciálne merania a posudzovanie zhody,
d)
technická normalizácia,
e)
patentová a licenčná činnosť,
f)
poradenstvo pre výskum a vývoj,
g)
zber údajov o sociálno-ekonomických javoch,
h)
vedecko-technické služby v oblasti metrológie vykonávané podľa osobitného predpisu,9)
i)
súdno-znalecká činnosť a tlmočníctvo v oblasti výskumu a vývoja vykonávané podľa
osobitného predpisu,10)
j)
vzdelávanie podľa osobitného predpisu.11)
DRUHÁ ČASŤ
ÚLOHY ÚSTREDNÝCH ORGÁNOV V OBLASTI VEDY A TECHNIKY
§ 6
Úlohy ministerstva školstva v oblasti prierezovej koordinácie výskumu a vývoja
(1)
Ministerstvo školstva ako ústredný orgán v oblasti vedy a techniky4) zodpovedá za rozvoj vedy a techniky v Slovenskej republike, za efektívne využívanie
prostriedkov štátneho rozpočtu vynakladaných na výskum a vývoj a koordinuje podľa
tohto zákona činnosť ústredných orgánov a Slovenskej akadémie vied pri príprave a
uskutočňovaní strednodobej koncepcie štátnej vednej a technickej politiky Slovenskej
republiky.
(2)
Ministerstvo školstva v súlade s činnosťami, ktoré vykonáva podľa osobitného predpisu4) v oblasti vedy a techniky ako ústredný orgán s prierezovou pôsobnosťou, zodpovedá
za utváranie systémového prostredia koordinačnými, legislatívnymi a finančnými nástrojmi
v oblasti vedy a techniky a medzinárodnej vedecko-technickej spolupráce. Pri plnení
hlavných úloh v oblasti výskumu a vývoja spolupracuje s ústrednými orgánmi, s právnickými
osobami výskumu a vývoja a s fyzickými osobami výskumu a vývoja, reprezentatívnymi
orgánmi samosprávy vysokých škôl, reprezentatívnymi združeniami zamestnávateľov12) a občianskymi združeniami7) zastupujúcimi výskum a vývoj.
(3)
Ministerstvo školstva v spolupráci s ústrednými orgánmi v oblasti vedy a techniky
plní úlohy, najmä
a)
utvára rovnaké podmienky na podporu a využívanie výskumu a vývoja, ktoré vykonávajú
právnické osoby výskumu a vývoja a fyzické osoby výskumu a vývoja zodpovedajúcimi
právnymi a organizačnými opatreniami,
b)
utvára rovnaké podmienky na prístup právnických osôb výskumu a vývoja a fyzických
osôb výskumu a vývoja k najnovším poznatkom vedy a techniky a na vzájomne výhodnú
medzinárodnú vedecko-technickú spoluprácu s právnickými osobami výskumu a vývoja so
sídlom mimo územia Slovenskej republiky a fyzickými osobami výskumu a vývoja s trvalým
pobytom mimo územia Slovenskej republiky,
c)
zúčastňuje sa na utváraní podmienok na motiváciu podnikateľského sektora podporovať
výskum a vývoj.
(4)
Ministerstvo školstva v rámci prierezovej koordinácie výskumu a vývoja v Slovenskej
republike vypracúva
a)
návrh prognózy rozvoja vedy a techniky na 10 až 15 rokov (ďalej len „prognóza"),
b)
návrh strednodobej koncepcie štátnej vednej a technickej politiky Slovenskej republiky
na päť rokov (ďalej len „strednodobá koncepcia vedy a techniky"), ktorú schvaľuje
vláda; vychádza z prognózy a určuje základné ciele výskumu a vývoja, priority, námety
tém štátnych objednávok, stratégiu podpory vedy a techniky zo štátneho rozpočtu, ako
aj vecné zameranie a finančné zabezpečenie výskumu a vývoja,
c)
systémové priority výskumu a vývoja a priority vecného zamerania výskumu a vývoja
(ďalej len „priorita") strednodobej koncepcie vedy a techniky, zabezpečuje ich rozpracovanie
a koordinuje súčinnosť právnických osôb výskumu a vývoja a fyzických osôb výskumu
a vývoja pri napĺňaní priorít strednodobej koncepcie vedy a techniky,
d)
návrhy štátnych programov na uskutočnenie priorít strednodobej koncepcie vedy a techniky
a vydáva metodické materiály na prípravu, koordináciu a kontrolu riešenia štátnych
programov, štátnych objednávok a ďalších úloh výskumu a vývoja,
e)
koncepciu medzinárodnej vedecko-technickej spolupráce ako súčasť strednodobej koncepcie
vedy a techniky a aktualizuje ju a predkladá vláde komplexné materiály pre oblasť
dvojstrannej a mnohostrannej vedecko-technickej spolupráce a zapájanie Slovenskej
republiky do programov Európskej únie v oblasti výskumu a vývoja,
f)
návrhy na členstvo Slovenskej republiky v medzinárodných centrách a inštitúciách
výskumu a vývoja; zabezpečuje a koordinuje účasť právnických osôb výskumu a vývoja
a fyzických osôb výskumu a vývoja na spolupráci Slovenskej republiky v medzinárodných
centrách a inštitúciách výskumu a vývoja,
g)
návrhy na budovanie centier výskumu a vývoja v rámci Slovenskej republiky a návrhy
na účasť Slovenskej republiky na budovaní medzinárodných centier výskumu a vývoja,
h)
návrhy všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti vedy a techniky a zúčastňuje
sa na príprave všeobecne záväzných právnych predpisov v pôsobnosti ostatných ústredných
orgánov, ktoré sa vzťahujú na vedu a techniku,
i)
analýzu stavu vedy a techniky v Slovenskej republike a koordinuje budovanie a využívanie
databázových a informačných systémov pre oblasť vedy a techniky v procese rozvoja
a využívania výskumu a vývoja,
j)
systémové opatrenia na zabezpečenie efektívneho a koordinovaného využívania prístrojovej
techniky v rámci technickej infraštruktúry výskumu a vývoja v Slovenskej republike
nadobudnutej z prostriedkov štátneho rozpočtu a navrhuje stratégiu jej rozvoja,
k)
systémové opatrenia na zabezpečenie rozvoja ľudských zdrojov vo výskume a vývoji,
l)
v spolupráci so správcami rozpočtových kapitol v nadväznosti na strednodobú koncepciu
vedy a techniky súhrnný návrh príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu na vedu a techniku
za Slovenskú republiku na príslušný rozpočtový rok a predkladá ho Ministerstvu financií
Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo financií").
(5)
Ministerstvo školstva v oblasti vedy a techniky
a)
vypracúva v spolupráci s ústrednými orgánmi návrhy nástrojov priamej a nepriamej
podpory výskumu a vývoja a realizácie výsledkov výskumu a vývoja v praxi,
b)
zabezpečuje činnosť poradných orgánov vlády v oblasti vedy a techniky,
c)
zabezpečuje prípravu a koordinuje projekty dvojstrannej a mnohostrannej medzinárodnej
vedecko-technickej spolupráce okrem projektov dvojstrannej a mnohostrannej medzinárodnej
vedecko-technickej spolupráce v oblasti obranyschopnosti a bezpečnosti štátu,
d)
zabezpečuje v spolupráci s ústrednými orgánmi, právnickými osobami výskumu a vývoja
a fyzickými osobami výskumu a vývoja reprezentáciu a propagáciu slovenskej vedy a
techniky v Slovenskej republike; do tejto činnosti zapája významné osobnosti vedy
a techniky, vedecké spoločnosti a občianske združenia,7)
e)
zabezpečuje účasť zástupcov Slovenskej republiky v medzinárodných vládnych organizáciách
a plnenie úloh v oblasti vedy a techniky, ktoré vyplývajú z medzinárodných záväzkov
Slovenskej republiky alebo z medzinárodných dohôd a zmlúv, ktorých signatárom je Slovenská
republika v oblasti vedy a techniky,
f)
koordinuje plnenie záväzkov v oblasti vedy a techniky, ktoré vyplývajú z prijatých
medzinárodných dohôd a členstva Slovenskej republiky v medzinárodných organizáciách,
a finančné náklady na plnenie týchto záväzkov uplatňuje v súhrnnom návrhu príjmov
a výdavkov štátneho rozpočtu na vedu a techniku.
§ 7
Úlohy ústredných orgánov
(1)
Ústredné orgány v rozsahu svojej pôsobnosti a v súlade so strednodobou koncepciou
vedy a techniky zodpovedajú za výskum a vývoj v rezorte, koordinujú vecné zameranie
úloh výskumu a vývoja, finančnú podporu, plnenie určených cieľov a využitie výsledkov
výskumu a vývoja.
(2)
Ministerstvo školstva okrem úloh v oblasti prierezovej koordinácie výskumu a vývoja
zodpovedá za výskum a vývoj v rezorte školstva.
(3)
Ústredné orgány pri plnení úloh výskumu a vývoja najmä
a)
vypracúvajú odvetvovú vednú a technickú politiku a jej ciele na základe schválenej
strednodobej koncepcie vedy a techniky,
b)
metodicky usmerňujú zapájanie právnických osôb výskumu a vývoja a fyzických osôb
výskumu a vývoja, ktorých sú zriaďovateľmi alebo ktoré patria do ich vecnej pôsobnosti,
do medzinárodnej vedecko-technickej spolupráce a utvárajú podmienky na túto spoluprácu,
c)
v rámci svojej pôsobnosti na základe strednodobej koncepcie vedy a techniky vypracúvajú
návrh štátnych objednávok a spolupracujú s ministerstvom školstva pri príprave návrhu
štátnych programov,
d)
v rámci prípravy návrhu štátneho rozpočtu vypracúvajú návrh príjmov a výdavkov na
vedu a techniku na príslušný rozpočtový rok za rozpočtovú kapitolu podľa § 6 ods. 4 písm. l) a predkladajú ho ako podklad ministerstvu školstva na vypracovanie súhrnného návrhu
príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu v oblasti vedy a techniky Slovenskej republiky
okrem úloh podľa odsekov 5 a 7,
e)
podporujú výskum a vývoj a využívanie ich výsledkov v rámci vymedzenej pôsobnosti.
(4)
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo obrany") a Ministerstvo
vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo vnútra") pripravujú
a)
návrhy štátnych objednávok zameraných na zvýšenie obranyschopnosti a bezpečnosti
štátu, ako aj na rozvoj výzbroje a ostatnej techniky dôležitej na obranu a bezpečnosť
štátu,
b)
koordinujú v súlade so svojou pôsobnosťou4) a podľa tohto zákona činnosť ústredných orgánov a ostatných právnických osôb a fyzických
osôb v oblasti výskumu a vývoja zameraného na zabezpečenie obranyschopnosti alebo
bezpečnosti štátu,
c)
koordinujú medzinárodnú spoluprácu v oblasti výskumu a vývoja zameraného na rozvoj
výzbroje a ostatnej techniky dôležitej na obranu a bezpečnosť štátu.
(5)
Ministerstvo vnútra a ministerstvo obrany v rámci prípravy návrhu štátneho rozpočtu
na príslušný rozpočtový rok za svoju rozpočtovú kapitolu vypracúvajú návrhy príjmov
a výdavkov na vedu a techniku a predkladajú ich priamo ministerstvu financií a v celkových
číslach ministerstvu školstva podľa osobitného predpisu.13)
(6)
Podrobnosti o výskume a vývoji na zabezpečenie obranyschopnosti štátu ustanoví všeobecne
záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo obrany.
(7)
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo hospodárstva")
okrem povinností uvedených v odseku 3 v spolupráci s ministerstvom obrany a ministerstvom
vnútra koordinuje rozvoj vedy a techniky zameranej na rozvoj obrannej priemyselnej
základne na zabezpečenie obranyschopnosti a bezpečnosti štátu. V rámci prípravy návrhu
štátneho rozpočtu v tejto oblasti vypracúva návrh príjmov a výdavkov na vedu a techniku
na príslušný rozpočtový rok a predkladá ho ministerstvu financií podľa osobitného
predpisu13) a osobitnými usmerneniami ministerstva financií a v celkových číslach ministerstvu
školstva.
TRETIA ČASŤ
PODPORA VEDY A TECHNIKY
§ 8
Formy podpory vedy a techniky
(1)
Podpora vedy a techniky sa uskutočňuje
a)
priamo, poskytovaním finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu prostredníctvom
správcu rozpočtovej kapitoly (ďalej len „poskytovateľ") právnickým osobám výskumu
a vývoja a fyzickým osobám výskumu a vývoja (ďalej len „príjemca") na výskum a vývoj,
b)
nepriamo, utváraním nástrojov na zapájanie mimorozpočtových zdrojov na financovanie
výskumu a vývoja a na podporu využívania výsledkov výskumu a vývoja podľa osobitných
predpisov.14)
(2)
Priamou podporou vedy a techniky zo štátneho rozpočtu sa zabezpečuje
a)
financovanie výskumu a vývoja rozpočtovej organizácie ako právnickej osoby štátu
(ďalej len „rozpočtová organizácia štátu") a poskytovanie príspevku na výskum a vývoj
príspevkovej organizácie ako právnickej osoby štátu (ďalej len „príspevková organizácia
štátu") prostredníctvom rozpočtovej kapitoly jej zriaďovateľa,15) ústredného orgánu alebo inštitúcie zriadenej zákonom,
b)
poskytovanie dotácií16) neziskovým organizáciám výskumu a vývoja poskytujúcim všeobecne prospešné služby,8) verejným inštitúciám v oblasti vzdelávania, výskumu a vývoja17) a právnickým osobám výskumu a vývoja a fyzickým osobám výskumu a vývoja na rozvoj
vedy a techniky prostredníctvom správcov rozpočtových kapitol,
c)
financovanie štátnych programov z účelových prostriedkov v súlade so zákonom o štátnom
rozpočte na príslušný rozpočtový rok prostredníctvom rozpočtovej kapitoly ministerstva
školstva, ktoré sa členia na
1.
prierezové štátne programy,
2.
tematické štátne programy,
d)
účelové financovanie výskumu a vývoja18) právnických osôb výskumu a vývoja a fyzických osôb výskumu a vývoja prostredníctvom
správcov rozpočtových kapitol, ktorí financujú
1.
štátne objednávky,
2.
ostatné úlohy výskumu a vývoja podľa osobitného predpisu,22)
3.
úlohy zbrojnej a bezpečnostnej povahy,
e)
financovanie členstva Slovenskej republiky v medzinárodných centrách a inštitúciách
vedy a techniky, v programoch výskumu a vývoja Európskej únie a podpora účasti právnických
osôb výskumu a vývoja a fyzických osôb výskumu a vývoja v nich.
(3)
Prostredníctvom Agentúry na podporu vedy a techniky zriadenej osobitným predpisom19) sa zabezpečuje financovanie úloh výskumu a vývoja predkladaných právnickými osobami
výskumu a vývoja alebo fyzickými osobami výskumu a vývoja a úlohy výskumu a vývoja
v rámci medzinárodných dohôd o vedecko-technickej spolupráci Slovenskej republiky
v rozsahu a spôsobom podľa osobitného predpisu.20)
(4)
Prostredníctvom neinvestičného fondu na podporu výskumu a vývoja zriadeného ministerstvom
hospodárstva podľa osobitného predpisu21) (ďalej len "inovačný fond") sa zabezpečuje návratné financovanie podporujúce uplatňovanie
výsledkov výskumu a vývoja v hospodárskej praxi.
(5)
Podrobnosti o poskytnutí finančných prostriedkov štátneho rozpočtu inovačnému fondu,
o kritériách a postupe nakladania s týmito finančnými prostriedkami inovačným fondom
ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo financií po dohode
s ministerstvom hospodárstva a ministerstvom školstva.
(6)
Základnou podmienkou na poskytovanie finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu
podľa odseku 2 písm. a) a b) je osvedčenie o vykonaní periodického hodnotenia podľa
§ 17 alebo certifikát manažérstva a systému kvality podľa § 19 písm. c).
(7)
Poskytovanie finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu podľa odseku 2 písm. c)
a d) a odsekov 3 a 4 je podmienené vypracovaním kalkulácie nákladov na riešenie úlohy
výskumu a vývoja podľa § 10.
(8)
Poskytovanie finančných prostriedkov štátneho rozpočtu nie je podmienené periodickým
hodnotením, akreditáciou a certifikáciou, ak ide o poskytovanie štátnej pomoci podľa
osobitného predpisu.22)
§ 9
Štátny rozpočet v oblasti vedy a techniky
(1)
Štát podporuje vedu a techniku z prostriedkov štátneho rozpočtu. Výdavky na vedu
a techniku za Slovenskú republiku navrhuje ministerstvo školstva ako súčasť štátneho
rozpočtu na príslušný rozpočtový rok.
(2)
Východiskom na zostavenie návrhu štátneho rozpočtu v oblasti vedy a techniky v jednotlivých
rozpočtových rokoch je strednodobá koncepcia vedy a techniky v súlade s prognózou.
(3)
Záväzné ukazovatele pri zostavovaní návrhu štátneho rozpočtu v oblasti vedy a techniky
v jednotlivých rozpočtových rokoch sú výdavky na vedu a techniku spolu, v tom výdavky
na rozpočtové organizácie štátu výskumu a vývoja, príspevky na príspevkové organizácie
štátu výskumu a vývoja, výdavky v rámci dotácií podľa § 8 ods. 2 písm. b) a účelové výdavky spolu.
(4)
V návrhu štátneho rozpočtu na vedu a techniku sú ďalšími ukazovateľmi výdavky na
a)
štátne programy,
b)
štátne objednávky,
c)
Agentúru na podporu vedy a techniky,
d)
verejné inštitúcie v oblasti vzdelávania, výskumu a vývoja,
e)
medzinárodnú spoluprácu vo výskume a vývoji a na plnenie záväzkov v oblasti vedy
a techniky.
(5)
Návrh rozdelenia výdavkov štátneho rozpočtu na vedu a techniku v jednotlivých rozpočtových
kapitolách vypracúvajú správcovia rozpočtových kapitol, z ktorých je veda a technika
podporovaná tak, aby prednostne zabezpečili riešenie pokračujúcich štátnych objednávok,
úloh výskumu a vývoja štátnych programov začatých v predchádzajúcich rokoch a plnenie
ďalších zmluvných záväzkov v oblasti vedy a techniky, a predkladajú ho ako podklad
ministerstvu školstva podľa § 6 ods. 4 písm. l) a § 7 ods. 3 písm. d) a ods. 5 a 7.
(6)
Náklady na zabezpečenie verejnej súťaže vo výskume a vývoji alebo verejného obstarávania
vrátane nákladov na kontrolu úloh výskumu a vývoja môže poskytovateľ a Agentúra na
podporu vedy a techniky uhrádzať z účelovej podpory najviac v sume, ktorá nepresiahne
2,5 % sumy účelových prostriedkov poskytovateľa a Agentúry na podporu vedy a techniky
na výskum a vývoj v danom kalendárnom roku.
§ 10
Náklady na riešenie úloh výskumu a vývoja
(1)
Výpočet nákladov na riešenie úloh výskumu a vývoja vo všetkých formách podpory vedy
a techniky podľa osobitného predpisu23) financovaných zo štátneho rozpočtu sú ekonomicky oprávnené náklady obstarania a náklady
spracovania vynaložené výlučne na riešenie úlohy výskumu a vývoja; ekonomicky oprávnené
náklady nie sú náklady na propagáciu a náklady na marketing.
(2)
Náklady obstarania zahŕňajú náklady na spotrebu materiálu v rámci úlohy výskumu a
vývoja a náklady na kooperáciu, poradenské, konzultačné a podobné služby využívané
pri riešení úlohy výskumu a vývoja vrátane nákladov na využívanie výsledkov iného
výskumu obstaraných právnickou osobou výskumu a vývoja a fyzickou osobou výskumu a
vývoja v rámci riešenia úlohy výskumu a vývoja.
(3)
Náklady spracovania zahŕňajú
a)
mzdové a ostatné osobné náklady na zamestnancov, ktorí sa zúčastňujú na riešení úlohy
výskumu a vývoja, vrátane účelovej odmeny za splnenie cieľov riešenia úlohy výskumu
a vývoja,
b)
náklady na poistné, na zdravotné poistenie, nemocenské poistenie i dôchodkové zabezpečenie
a na príspevok na poistenie v nezamestnanosti,24)
c)
ostatné priame náklady vynakladané na riešenie úlohy výskumu a vývoja, v tom
1.
cestovné náklady tuzemské,
2.
cestovné náklady zahraničné,
3.
náklady na dopravu tovaru súvisiaceho s predmetom riešenej úlohy výskumu a vývoja,
4.
odpisy majetku v nadväznosti na využívanie príslušných laboratórnych zariadení a
prístrojov použitých na riešenie úlohy výskumu a vývoja,
d)
ostatné nepriame náklady vynakladané na riešenie úlohy výskumu a vývoja, v tom
1.
spotreba materiálu a energie,
2.
mzdové náklady obslužných zamestnancov vrátane nákladov na poistné, na zdravotné
poistenie, na nemocenské poistenie, na dôchodkové zabezpečenie a na príspevok na poistenie
v nezamestnanosti,
3.
odpisy majetku v nadväznosti na využívanie ostatného vybavenia a budov právnických
osôb výskumu a vývoja a fyzických osôb výskumu a vývoja.
(4)
Najvyššiu účelovú odmenu za splnenie cieľov riešenia úlohy výskumu a vývoja podľa
odseku 3 písm. a) a najvyššie zahraničné cestovné náklady podľa odseku 3 písm. c)
bodu 2, vyjadrené v percentách z mzdových a ostatných osobných nákladov na riešenie
úlohy výskumu a vývoja v danom roku ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý
vydá ministerstvo školstva.
(5)
Ustanovenia uvedené v odsekoch 1 až 4 sa vzťahujú aj na úlohy výskumu a vývoja riešené
v rozpočtovej organizácii štátu a v príspevkovej organizácii štátu podľa § 11 ods. 1.
(6)
Z vypočítaných nákladov na riešenie úlohy výskumu a vývoja v kategóriách uvedených
v § 8 ods. 2 písm. c) a d) bode 1 a ods. 3 a 4 sa poskytujú štátnym rozpočtovým organizáciám finančné prostriedky
v rozsahu podľa osobitného predpisu.25)
(7)
Pri určovaní finančných nákladov zo štátneho rozpočtu na riešenie štátneho programu
sa vychádza z pomeru časti štátneho programu riešeného úlohami základného výskumu,
časti štátneho programu riešeného úlohami aplikovaného výskumu a časti štátneho programu
riešeného úlohami vývoja, kde úlohy
a)
základného výskumu sú financované do 100 % nákladov,
b)
aplikovaného výskumu sú financované do 50 % nákladov,
c)
vývoja sú financované do 25 % nákladov.
(8)
Najvyššia prípustná suma finančných prostriedkov štátneho rozpočtu na riešenie štátneho
programu sa môže zvýšiť o
a)
10 %, ak sú finančné prostriedky určené pre malý alebo stredný podnik,
b)
10 %, ak sa výskum týka regiónu s nízkou životnou úrovňou alebo s vysokou nezamestnanosťou,
c)
10 %, ak sa výskum týka vládou podporovaného ekonomického odvetvia alebo regiónu,
ak nevedie k zmene podmienok obchodu,
d)
15 %, ak úloha výskumu a vývoja štátneho programu prispieva k dosiahnutiu cieľov
niektorého z podprogramov alebo projektov Rámcového programu Európskej únie pre výskum
a technický rozvoj.
(9)
Celková suma finančných prostriedkov štátneho rozpočtu na riešenie štátneho programu
nemôže byť vyššia ako
a)
75 % celkových nákladov pri aplikovanom výskume,
b)
50 % celkových nákladov pri vývoji.
ŠTVRTÁ ČASŤ
PRÍPRAVA, VÝBER A KONTROLA PLNENIA ÚLOH VÝSKUMU A VÝVOJA A ŠTÁTNE PROGRAMY VÝSKUMU
A VÝVOJA
§ 11
Úlohy výskumu a vývoja štátnej rozpočtovej organizácie a štátnej príspevkovej organizácie
(1)
Záväzným východiskom na zabezpečenie financovania rozpočtových organizácií štátu
a príspevkových organizácií štátu v príslušnom rozpočtovom roku je výskumný zámer
organizácie (ďalej len „výskumný zámer") vypracovaný spravidla na tri roky a zhodnotenie
výsledkov za predchádzajúce obdobie. Výskumný zámer vychádza zo strednodobej koncepcie
vedy a techniky a je záväzný na prípravu úloh výskumu a vývoja v rozpočtových organizáciách
štátu a v príspevkových organizáciách štátu.
(2)
Výber a hodnotenie výskumných zámerov zabezpečuje zriaďovateľ právnickej osoby výskumu
a vývoja alebo ústredný orgán, na ktorého rozpočet je právnická osoba výskumu a vývoja
napojená.
(3)
Výskumný zámer je dokument o vecnom a finančnom vymedzení obsahu výskumu a vývoja
štátnej rozpočtovej organizácie alebo štátnej príspevkovej organizácie na vymedzené
obdobie v súlade s predmetom jej činnosti, na ktorý bola zriadená. Výsledok kvalitatívneho
hodnotenia výskumného zámeru je základom na určenie sumy finančných prostriedkov štátneho
rozpočtu na výskum a vývoj v rámci financovania činnosti štátnych rozpočtových organizácií
a poskytovania príspevku štátnym príspevkovým organizáciám.
§ 12
Príprava, výber a kontrola plnenia úloh výskumu a vývoja
Prípravu, výber a kontrolu plnenia úloh výskumu a vývoja financovaných zo štátneho
rozpočtu v kategóriách úloh výskumu a vývoja podľa § 8 ods. 2 písm. b) a d) zabezpečuje správca rozpočtovej kapitoly, prostredníctvom ktorej sa poskytujú finančné
prostriedky zo štátneho rozpočtu na riešenie úloh. Na prípravu, výber a kontrolu plnenia
úloh výskumu a vývoja podľa § 8 ods. 3 sa vzťahujú osobitné predpisy19) a tento zákon.
§ 13
Štátne objednávky
(1)
Štátne objednávky vypracúvajú a navrhujú na riešenie správcovia rozpočtových kapitol
podľa § 7 ods. 3 písm. c) na základe námetov tém štátnych objednávok schválených v strednodobej koncepcii vedy
a techniky.
(2)
Súhrnný návrh na zaradenie štátnych objednávok na financovanie zo štátneho rozpočtu
schvaľuje vláda, ktorý jej predkladá ministerstvo školstva vypracovaný v spolupráci
s príslušnými správcami rozpočtových kapitol, ktorí štátne objednávky vypracovali
podľa odseku 1.
(3)
O riešenie štátnej objednávky schválenej vládou sa môžu uchádzať právnické osoby
výskumu a vývoja a fyzické osoby výskumu a vývoja v rámci verejného obstarávania26) štátnej objednávky schválenej vládou, ktoré vyhlasuje správca rozpočtovej kapitoly.
(4)
Finančné prostriedky vyčlenené na financovanie štátnych objednávok zo štátneho rozpočtu
v danom rozpočtovom roku nesmú byť vyššie ako 20 % finančných prostriedkov vyčlenených
v tomto roku v štátnom rozpočte na financovanie štátnych programov. Do tohto limitu
finančných prostriedkov na štátne objednávky sa nezapočítavajú finančné prostriedky
na štátne objednávky, ktorých riešenie a financovanie sa začalo do 31. decembra 2001.
§ 14
Príprava, zabezpečenie a kontrola plnenia štátnych programov výskumu a vývoja
(1)
Prípravu návrhov štátnych programov, riadenie a koordináciu procesu výberu úloh výskumu
a vývoja štátnych programov a kontrolu ich vecného a finančného plnenia vykonáva ministerstvo
školstva (ďalej len „gestor štátnych programov").
(2)
Gestor štátnych programov zriaďuje pre každý pripravovaný štátny program Radu štátneho
programu výskumu a vývoja (ďalej len „rada štátneho programu").
(3)
Rada štátneho programu vypracúva návrh štátneho programu pre gestora štátnych programov.
Štátne programy sú rozpracovaním priorít strednodobej koncepcie vedy a techniky na
a)
prierezové štátne programy, ktoré sú súbormi na seba nadväzujúcich úloh z vybraných
odborov výskumu a vývoja alebo prierezových oblastí, ktorých riešením sa sleduje plánovité
zvyšovanie úrovne vybraných hospodárskych alebo spoločenských oblastí štátu; prierezový
štátny program sa vypracúva spravidla na päť rokov s výhľadom na obdobie desiatich
rokov,
b)
tematické štátne programy výskumu a vývoja, ktoré sú zamerané na posilnenie účinnosti
výskumu a vývoja: rozvoj ľudských zdrojov, ich mobilitu, budovanie technickej a inštitucionálnej
infraštruktúry výskumu a vývoja a medzinárodnú vedecko-technickú spoluprácu.
(4)
Štátny program sa môže členiť na podprogramy štátneho programu (ďalej len „podprogram"),
ktoré sú súbormi vecne príbuzných úloh výskumu a vývoja štátneho programu. Ak sa štátny
program člení na podprogramy, zriaďuje gestor štátnych programov v etape po schválení
návrhu štátneho programu vládou pre každý podprogram radu podprogramu štátneho programu
(ďalej len „rada podprogramu").
(5)
Návrh štátneho programu obsahuje ciele, členenie na podprogramy, ak sa štátny program
člení na podprogramy, vecnú orientáciu, finančné náklady na riešenie, čas riešenia
štátneho programu a návrh administratívneho garanta prierezového štátneho programu
(ďalej len „administrátor"). Ak sa štátny program delí na podprogramy, súčasťou návrhu
prierezového štátneho programu je návrh administratívnych garantov podprogramov (ďalej
len „administrátor podprogramu").
(6)
Administrátor (odsek 5) je ten správca rozpočtovej kapitoly, do ktorého pôsobnosti
patrí prevažná časť vecného zamerania výskumu, vývoja a cieľa štátneho programu. Administrátor
pri plnení úloh koná na základe rozhodnutia gestora štátnych programov na návrh rady
štátneho programu. Ak sa štátny program člení na podprogramy (odsek 4), administrátor
je súčasne administrátorom jedného podprogramu. Administrátor administratívne zabezpečuje
plnenie zmluvných záväzkov riešenia úloh výskumu a vývoja vrátane účelného použitia
finančných prostriedkov štátneho rozpočtu a koordinuje administrátorov podprogramov
podľa usmernenia gestora štátnych programov.
(7)
Administrátor podprogramu je ten správca rozpočtovej kapitoly, do ktorého kompetencie
spadá prevažná časť vecného zamerania podprogramu. Administrátor podprogramu pri plnení
úloh koná na pokyn gestora štátnych programov, zabezpečuje výber, financovanie a kontrolu
riešenia úloh výskumu a vývoja podprogramu. Ak sa štátny program nečlení na podprogramy,
jeho úlohy zabezpečuje administrátor.
(8)
Rada štátneho programu zodpovedá gestorovi štátnych programov za odbornú úroveň riešenia
úloh výskumu a vývoja štátneho programu a plnenie cieľov štátneho programu.
(9)
Rada štátneho programu zodpovedá za výber, posudzovanie a schvaľovanie návrhov úloh
výskumu a vývoja štátneho programu a vykonáva priebežnú a záverečnú oponentúru riešenia
úloh výskumu a vývoja štátneho programu. Ak sa štátny program člení na podprogramy,
tieto úlohy pre podprogramy vykonáva rada podprogramu.
(10)
Gestor štátnych programov v súčinnosti s radami štátnych programov koordinuje činnosť
administrátorov a predkladá návrh štátneho programu pred jeho schválením vládou na
verejnú diskusiu.
(11)
Štátne programy schvaľuje vláda na návrh gestora štátnych programov.
(12)
Výber úloh výskumu a vývoja zodpovedajúcich cieľom a vecnému zameraniu štátneho programu
sa uskutočňuje verejnou súťažou.27) Verejnú súťaž vyhlasuje administrátor na pokyn rady štátneho programu, a ak sa štátny
program člení na podprogramy, administrátor príslušného podprogramu na pokyn rady
podprogramu.
(13)
Každá právnická osoba výskumu a vývoja a fyzická osoba výskumu a vývoja sa môže predložením
návrhu úlohy výskumu a vývoja uchádzať o získanie finančných prostriedkov zo štátneho
programu, ak spĺňa podmienky ustanovené týmto zákonom.
(14)
Žiadosť o poskytnutie finančných prostriedkov na výskum a vývoj v rámci štátnych
programov sa podáva písomne. Formu a ostatné požadované náležitosti žiadosti určí
gestor štátnych programov vo všeobecne záväznom právnom predpise.
(15)
Rada štátneho programu alebo rada podprogramu vyhodnocuje v rámci verejnej súťaže
podané návrhy úloh výskumu a vývoja, vyberá úlohy výskumu a vývoja zodpovedajúce zadaniu
štátneho programu a vypracúva návrh na rozdelenie finančných prostriedkov poskytovaných
v rámci príslušného štátneho programu alebo podprogramu medzi jednotlivé vybrané návrhy
úloh výskumu a vývoja.
(16)
Kritériá na poskytovanie finančných prostriedkov na riešenie úloh výskumu a vývoja
štátnych programov alebo podprogramov sú najmä súlad s cieľmi štátneho programu a
podprogramu, obsahová kvalita predkladaného návrhu výskumu a vývoja a výpočet nákladov
na riešenie úloh výskumu a vývoja. Vládou schválený návrh štátneho programu môže určovať
aj dodatočné kritériá na hodnotenie navrhovaných úloh výskumu a vývoja v rámci štátneho
programu alebo v rámci podprogramu, ktorými sú najmä výsledky periodického hodnotenia
výskumu a vývoja, akreditácie alebo certifikácie v oblasti výskumu a vývoja právnickej
osoby alebo fyzickej osoby, ktorá podala návrh.
(17)
Financovanie úloh výskumu a vývoja štátnych programov podľa § 8 ods. 2 písm. c) riešených v rozpočtových organizáciách štátu a príspevkových organizáciách štátu v
pôsobnosti ministerstva školstva a iných ústredných orgánov alebo Slovenskej akadémie
vied, právnických osôb výskumu a vývoja a fyzických osôb výskumu a vývoja, podnikateľského
sektora výskumu a vývoja a neziskového sektora výskumu a vývoja sa uskutoční podľa
osobitného predpisu25) alebo prostredníctvom rozpočtovej kapitoly ministerstva školstva otvorením limitov.
(18)
Zákon o štátnej pomoci22) sa nevzťahuje na financovanie výdavkov štátneho rozpočtu na krytie úloh výskumu a
vývoja štátneho programu.
(19)
Administrátor a administrátori podprogramov pravidelne raz za rok vyhodnocujú riešené
úlohy výskumu a vývoja prostredníctvom rady štátneho programu alebo rady podprogramu
formou priebežných a záverečných oponentúr a rozhodujú o pokračovaní financovania
v rámci príslušného štátneho programu alebo podprogramu.
(20)
Rada štátneho programu a rady podprogramov v rámci verejnej súťaže na posudzovanie
a schvaľovanie úloh výskumu a vývoja štátnych programov a pri priebežných a záverečných
oponentúrach úloh výskumu a vývoja štátnych programov využívajú odborné posudky predkladaných
úloh výskumu a vývoja vypracované odborníkmi zo Slovenskej republiky alebo zo zahraničia,
ktorým sa poskytuje odmena podľa osobitného predpisu.28)
(21)
Administrátor a administrátori podprogramov po schválení štátneho programu vládou
navrhnú zo svojich zamestnancov ministrovi školstva zástupcu do rady štátneho programu
alebo do rady podprogramu, ktorí budú vykonávať funkciu tajomníka rady štátneho programu
alebo rady podprogramu.
(22)
Administrátor každoročne predkladá správu o plnení svojich úloh a o výsledkoch kontroly
plnenia štátneho programu rade štátneho programu a gestorovi štátnych programov.
(23)
Rada štátneho programu predkladá gestorovi štátnych programov každoročne súhrnnú
správu o stave riešenia štátneho programu a čerpaní finančných prostriedkov.
(24)
Gestor štátnych programov predkladá každoročne vláde informáciu o stave plnenia štátnych
programov a po skončení riešenia každého zo štátnych programov správu o splnení cieľov
štátneho programu.
§ 15
Rada štátneho programu a rada podprogramu
(1)
Rada štátneho programu je poradný orgán gestora štátnych programov na vypracovanie
návrhu štátneho programu, ktorá mu zodpovedá za odbornú úroveň obsahu, za postup riešenia
úloh výskumu a vývoja štátneho programu a za dosiahnutie cieľov štátneho programu.
(2)
Členov rady štátneho programu vymenúva na základe návrhov podľa odseku 3 a odvoláva
minister školstva. Podmienkou členstva v rade prierezového štátneho programu je splnenie
podmienok podľa odseku 5 v odboroch, ktoré sú predmetom štátneho programu. Podmienkou
členstva v rade podprogramu prierezového štátneho programu je splnenie podmienok podľa
odseku 5 v odboroch, ktoré sú predmetom podprogramu.
(3)
Radu štátneho programu tvoria
a)
odborníci z príslušných odborov výskumu a vývoja pomerným zastúpením podľa sektorového
členenia výskumu a vývoja, ktorých
1.
za sektor vysokých škôl navrhuje Rada vysokých škôl,
2.
za právnické osoby výskumu a vývoja štátneho sektora výskumu a vývoja navrhujú správcovia
rozpočtových kapitol, v ktorých zriaďovateľskej pôsobnosti sú právnické osoby výskumu
a vývoja štátneho sektora výskumu a vývoja príslušného zamerania, a Slovenská akadémia
vied,
3.
za právnické osoby výskumu a vývoja a fyzické osoby výskumu a vývoja podnikateľského
sektora výskumu a vývoja navrhujú reprezentatívne združenia zamestnávateľov,12)
b)
zástupca výrobnej a odberateľskej sféry príslušného zamerania, ktorého navrhne reprezentatívne
združenie zamestnávateľov.12)
(4)
Ak náklady na štátny program prevyšujú sumu 15 miliónov Sk na jeden rok, môže minister
školstva vymenovať ďalších členov príslušnej rady zo zahraničných odborníkov na základe
návrhov právnických osôb výskumu a vývoja a fyzických osôb výskumu a vývoja tak, aby
jednu štvrtinu až jednu tretinu členov rady tvorili zahraniční odborníci vymenovaní
podľa tohto odseku.
(5)
Členom rady štátneho programu a rady podprogramu sa môže stať ten, kto spĺňa aspoň
tri z týchto podmienok:
a)
rozsiahla publikačná činnosť, a to najmä v medzinárodne uznávaných periodikách, monografie
vydané v zahraničných vydavateľstvách a pozvania na prednášky na medzinárodných kongresoch,
b)
viaceré domáce a zahraničné citácie svojej činnosti,
c)
účasť na významných medzinárodných projektoch v oblasti vedy a techniky,
d)
utvorenie všeobecne uznávanej vedeckej školy dokumentovanej medzinárodne uznávanými
nasledovníkmi spĺňajúcimi podmienky podľa písmena a),
e)
udelenie patentov v Slovenskej republike alebo ich udelenie na základe medzinárodnej
prihlášky s osobitným dôrazom na priemyselné využívanie patentov,29)
f)
podiel na uskutočňovaní významných technických diel a projektov,
g)
významné technicko-ekonomické výsledky pri uskutočňovaní vlastných výsledkov výskumu
a vývoja v hospodárskej praxi,
h)
ekonomicky úspešné riadenie hospodárskych alebo výskumno-vývojových inštitúcií s
totožným predmetom činnosti ako príslušné odbory štátneho programu alebo podprogramu.
(6)
Po schválení štátneho programu vládou minister školstva vymenuje zástupcu administrátora
a zástupcu administrátora podprogramu podľa § 14 ods. 21 za tajomníka rady štátneho programu alebo rady podprogramu s poradným hlasom.
(7)
Zástupcovia vecne príslušných správcov rozpočtových kapitol k pripravovanému štátnemu
programu, ktorých účasť na administratívnom zabezpečení jeho riešenia predpokladá
gestor štátnych programov, pôsobia v rade štátneho programu ako konzultanti do schválenia
štátnych programov vládou. Po schválení štátneho programu ich funkcia v rade štátneho
programu zaniká.
(8)
Na čele rady štátneho programu je predseda rady štátneho programu, ktorého volí a
odvoláva rada štátneho programu; volí ho na obdobie do schválenia štátneho programu
vládou zo svojich členov.
(9)
Členstvo v rade štátneho programu je nezastupiteľné. Členom rady štátneho programu
patrí náhrada preukázateľných výdavkov, ktoré im vznikli pri výkone funkcie, podľa
osobitného predpisu30) a odmena podľa osobitného predpisu.28) Gestor štátnych programov finančne zabezpečuje činnosť rád štátnych programov účelovým
vyčlenením finančných prostriedkov na ich činnosť.
(10)
Rada štátneho programu najmä
a)
rozpracúva príslušné systémové alebo vecné priority strednodobej koncepcie vedy a
techniky do návrhu štátneho programu podľa § 14 ods. 3 a zodpovedá za odbornú úroveň návrhu štátneho programu, jeho riešenie a dosiahnutie
cieľov,
b)
zabezpečuje výber úloh výskumu a vývoja štátneho programu prihlasovaných v rámci
verejnej súťaže na naplnenie cieľov štátneho programu, ak sa štátny program nečlení
na podprogramy,
c)
spolupracuje s administrátorom a administrátormi podprogramov pri zabezpečení odbornej
úrovne riešenia úloh výskumu a vývoja štátneho programu a plnení jeho cieľov,
d)
zúčastňuje sa prostredníctvom svojich členov na činnosti rád podprogramov pri priebežných
a záverečných oponentúrach úloh výskumu a vývoja štátneho programu.
(11)
Gestor štátnych programov zriaďuje na výber, posudzovanie a schvaľovanie návrhov
úloh výskumu a vývoja podprogramu a na priebežnú a záverečnú oponentúru riešenia úloh
výskumu a vývoja podprogramu radu podprogramu. Minister školstva na návrh rady štátneho
programu vymenúva a odvoláva predsedu rady podprogramu; vymenúva ho z členov rady
štátneho programu.
(12)
Rada podprogramu koná podľa rozhodnutí rady štátneho programu. Predkladá rade štátneho
programu správy o riešení úloh výskumu a vývoja podprogramu a návrhy na úpravu jeho
vecnej náplne.
(13)
Rada podprogramu zodpovedá rade štátneho programu za odbornú úroveň obsahu, postup
riešenia úloh výskumu a vývoja podprogramu a dosiahnutie cieľov podprogramu.
(14)
Rada podprogramu zodpovedá najmä za
a)
vyhodnotenie podaných návrhov úloh výskumu a vývoja v rámci príslušného podprogramu,
b)
výber úloh výskumu a vývoja zodpovedajúcich zadaniu štátneho programu,
c)
vypracovanie návrhov na rozdelenie finančných prostriedkov poskytovaných v rámci
príslušného podprogramu medzi jednotlivé vybrané návrhy úlohy výskumu a vývoja,
d)
pravidelné vyhodnocovanie úspešnosti plnenia schválených úloh výskumu a vývoja a
rozhodnutie o pokračovaní ich financovania v rámci podprogramu.
(15)
Radu podprogramu tvoria odborníci z príslušných odborov výskumu a vývoja pomerným
zastúpením podľa sektorového členenia výskumu a vývoja, ktorých
a)
za sektor vysokých škôl navrhuje Rada vysokých škôl,
b)
za právnické osoby výskumu a vývoja štátneho sektora výskumu a vývoja navrhujú správcovia
rozpočtových kapitol, v ktorých zriaďovateľskej pôsobnosti sú právnické osoby výskumu
a vývoja štátneho sektora výskumu a vývoja príslušného zamerania, a Slovenská akadémia
vied,
c)
za právnické osoby výskumu a vývoja a fyzické osoby výskumu a vývoja podnikateľského
sektora výskumu a vývoja navrhujú reprezentatívne združenia zamestnávateľov,12)
(16)
Členov rady podprogramu vymenúva a odvoláva minister školstva podľa odseku 15. Minister
školstva nevymenuje člena rady podprogramu, ktorý nespĺňa podmienky podľa odseku 5.
(17)
Ak náklady na podprogram prevyšujú sumu 15 miliónov Sk na jeden rok, môže minister
školstva vymenovať ďalších členov príslušnej rady zo zahraničných odborníkov na základe
návrhov právnických osôb výskumu a vývoja a fyzických osôb výskumu a vývoja tak, aby
jednu štvrtinu až tretinu členov rady tvorili zahraniční odborníci vymenovaní podľa
tohto odseku.
(18)
Funkčné obdobie členov rady štátneho programu a rady podprogramu je tri roky. Do
rovnakej rady štátneho programu alebo rady podprogramu môžu byť členovia vymenovaní
najviac na dve po sebe nasledujúce funkčné obdobia.
(19)
Zoznam členov rady štátneho programu a rady podprogramu spolu s vyhodnotením napĺňania
podmienok členstva je hromadne prístupný.31)
(20)
Na zasadnutí rady štátneho programu a rady podprogramu sa zúčastňujú zástupcovia
gestora štátnych programov; rada štátneho programu alebo rada podprogramu môže podľa
potreby prizvať aj iných odborníkov.
(21)
Členstvo v rade štátneho programu a v rade podprogramu zaniká
a)
uplynutím funkčného obdobia člena rady,
b)
vzdaním sa funkcie člena rady,
c)
smrťou alebo vyhlásením člena rady za mŕtveho,
d)
prechodom do iného sektora výskumu a vývoja zmenou pracovnoprávneho vzťahu, ak o
to požiada ten, na ktorého návrh bol za člena rady vymenovaný,
e)
odvolaním člena rady z dôvodu
1.
právoplatného odsúdenia za úmyselný trestný čin alebo za trestný čin, ak súd nerozhodol
o podmienečnom odložení výkonu trestu odňatia slobody,
2.
nečinnosti, za ktorú možno považovať neospravedlnenú neúčasť na troch po sebe nasledujúcich
rokovaniach,
3.
porušenia etického kódexu (§ 16 ods. 2).
§ 16
Osobitné a splnomocňujúce ustanovenia
(1)
Členovia rady štátneho programu a členovia rady podprogramu sú povinní dodržiavať
etický kódex (odsek 2). Ak je člen rady štátneho programu alebo člen rady podprogramu
zamestnancom predkladateľa projektu úlohy výskumu a vývoja štátneho programu alebo
členom riešiteľského kolektívu, nezúčastní sa na hlasovaniach pri výbere projektov
úloh štátneho programu a pri posudzovaní úloh výskumu a vývoja štátneho programu v
rámci priebežných a záverečných oponentúr.
(2)
Podrobnosti o príprave, nákladoch na riešenie úlohy výskumu a vývoja, výbere a kontrole
plnenia úloh výskumu a vývoja financovaných zo štátneho rozpočtu, príprave a výbere
štátnych programov a o zložení, hlavných úlohách a činnosti rady štátneho programu,
rady podprogramu a etický kódex pre túto činnosť ustanoví všeobecne záväzný právny
predpis, ktorý vydá ministerstvo školstva.
(3)
Poskytovateľ je povinný vykonávať kontrolu plnenia cieľov úlohy výskumu a vývoja
vrátane kontroly čerpania a využívania podpory, účelnosti uznaných nákladov podľa
uzavretej zmluvy o poskytnutí podpory alebo rozhodnutia o poskytnutí podpory. Povinnosťou
príjemcu je túto kontrolu umožniť.
(4)
Kontrola podľa odseku 3 vrátane zhodnotenia dosiahnutých výsledkov sa vykonáva vždy
po skončení riešenia úlohy výskumu a vývoja. Ak je čas poskytovania podpory dlhší
ako dva roky, poskytovateľ je povinný vykonať kontrolu podľa odseku 3 aj najmenej
raz v priebehu každého roka riešenia úlohy výskumu a vývoja.
(5)
Poskytovateľ je povinný vykonať finančnú kontrolu podľa osobitného predpisu.25)
PIATA ČASŤ
SYSTÉM HODNOTENIA VO VÝSKUME A VÝVOJI A INFORMAČNÉ ZABEZPEČENIE VÝSKUMU A VÝVOJA
§ 17
Periodické hodnotenie
(1)
Účelom periodického hodnotenia výskumu a vývoja rozpočtovej organizácie štátu, príspevkovej
organizácie štátu, neziskových organizácií výskumu a vývoja, verejných inštitúcií
v oblasti vzdelávania, výskumu a vývoja a právnických osôb výskumu a vývoja alebo
fyzických osôb výskumu a vývoja (ďalej len „periodické hodnotenie výskumu a vývoja"),
ktorým sa poskytujú finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu podľa § 8 ods. 2 písm.
a) a b), je získavanie informácií o ich činnosti v oblasti výskumu a vývoja s cieľom
hodnotiť kvalitu výskumu a vývoja uskutočňovaného právnickými osobami výskumu a vývoja
alebo fyzickými osobami výskumu a vývoja.
(2)
Kritériami periodického hodnotenia výskumu a vývoja sú najmä
a)
publikačná činnosť v Slovenskej republike a v zahraničí a citácie z publikačnej činnosti
v Slovenskej republike a v zahraničí,
b)
patenty udelené v Slovenskej republike,29)
c)
úspešnosť pri získavaní štátnych finančných zdrojov a neštátnych finančných zdrojov
na výskum a vývoj,
d)
účasť na významných medzinárodných projektoch výskumu a vývoja,
e)
výchova výskumných pracovníkov.
(3)
Periodické hodnotenie výskumu a vývoja jednotiek periodického hodnotenia okrem vysokých
škôl uskutočňuje komisia na periodické hodnotenie výskumu a vývoja (§ 18). Periodické hodnotenie vysokých škôl uskutočňuje Akreditačná komisia31a) v rámci komplexnej akreditácie činností vysokých škôl podľa osobitného zákona.31b)
(4)
Komisia na periodické hodnotenie výskumu a vývoja môže určovať dodatočne aj ďalšie
kritériá na periodické hodnotenie výskumu a vývoja, ktoré musia byť zverejnené minimálne
jeden rok pred ich zaradením medzi kritériá periodického hodnotenia výskumu a vývoja.
(5)
Periodické hodnotenie výskumu a vývoja sa vykonáva na základe žiadosti právnickej
osoby výskumu a vývoja alebo fyzickej osoby výskumu a vývoja.
(6)
Podrobnosti o periodickom hodnotení výskumu a vývoja ustanoví všeobecne záväzný právny
predpis, ktorý vydá ministerstvo školstva.
§ 18
Komisia na periodické hodnotenie výskumu a vývoja
(1)
Ministerstvo školstva zriaďuje na periodické hodnotenie výskumu a vývoja v oblasti
vedy a techniky odborný poradný orgán ministerstva školstva (ďalej len „komisia na
periodické hodnotenie výskumu a vývoja").
(2)
Členov komisie na periodické hodnotenie výskumu a vývoja vymenúva a odvoláva na návrh
ministerstiev a ostatných ústredných orgánov, Slovenskej akadémie vied,5) reprezentatívnych združení zamestnávateľov12) a občianskych záujmových združení7) minister školstva. Tretinu členov komisie na periodické hodnotenie výskumu a vývoja
tvoria členovia akreditačnej komisie3) delegovaní akreditačnou komisiou.
(3)
Na čele komisie na periodické hodnotenie výskumu a vývoja je predseda, ktorého vymenúva
a odvoláva minister školstva.
(4)
Na členstvo v komisii na periodické hodnotenie výskumu a vývoja sa vzťahujú primerane
ustanovenia § 15 ods. 5.
(5)
Členstvo v komisii na periodické hodnotenie výskumu a vývoja zaniká
a)
uplynutím času, na ktorý bol člen vymenovaný,
b)
vzdaním sa funkcie člena,
c)
smrťou alebo vyhlásením člena za mŕtveho,
d)
odvolaním člena,
1.
ak prestal spĺňať podmienky na členstvo podľa § 15 ods. 5,
2.
pre porušenie etického kódexu,
3.
z dôvodu nečinnosti, za ktorú sa považuje opakovaná neospravedlnená neúčasť na dvoch
po sebe nasledujúcich zasadnutiach.
(6)
Komisia na periodické hodnotenie výskumu a vývoja na návrh nadpolovičnej väčšiny
svojich členov prizve na svoje rokovanie zahraničných odborníkov alebo vyžiada od
nich písomné posudky k dokumentom periodického hodnotenia právnickej osoby výskumu
a vývoja alebo fyzickej osoby výskumu a vývoja.
(7)
Komisia na periodické hodnotenie výskumu a vývoja vykonáva v rámci periodického hodnotenia
výskumu a vývoja hodnotenie kritérií, ktoré charakterizujú právnické osoby výskumu
a vývoja a fyzické osoby výskumu a vývoja podľa § 17 ods. 2. V prípade uspokojivého
plnenia kritérií vydá minister školstva osvedčenie o vykonaní periodického hodnotenia
o spôsobilosti vykonávať činnosti v oblasti výskumu a vývoja. Súčasťou osvedčenia
je informácia o podiele základného výskumu na celkovej výskumnej a vývojovej činnosti
právnickej osoby výskumu a vývoja alebo fyzickej osoby výskumu a vývoja.
(8)
Ministerstvo školstva finančne zabezpečuje činnosť komisie na periodické hodnotenie
výskumu a vývoja účelovým vyčlenením finančných prostriedkov na jej činnosť.
(9)
Podrobnosti o činnosti komisie na periodické hodnotenie výskumu a vývoja, jej zložení,
počte členov a spôsobe vymenovania členov určí štatút komisie na periodické hodnotenie
výskumu a vývoja, ktorý schvaľuje minister školstva.
§ 19
Akreditácia a certifikácia
Akreditácia a certifikácia právnických osôb výskumu a vývoja a fyzických osôb výskumu
a vývoja sa uskutočňuje podľa osobitného predpisu32) a zahŕňa
a)
akreditáciu výskumných a vývojových laboratórií vykonávajúcich výskum, vývoj, skúšanie,
kalibrácie a nerutinné merania a skúšky,
b)
akreditáciu certifikačných orgánov certifikujúcich manažérstvo a systém kvality právnických
osôb výskumu a vývoja a fyzických osôb výskumu a vývoja,
c)
certifikáciu manažérstva a systém kvality právnických osôb výskumu a vývoja a fyzických
osôb výskumu a vývoja.
§ 20
Informačné zabezpečenie výskumu a vývoja
(1)
Celoštátny informačný systém výskumného a vývojového potenciálu Slovenskej republiky
(ďalej len „informačný systém") je sústava technického, programového, aplikačného
vybavenia a informácií a informačných činností z oblasti vedy a techniky zabezpečujúca
zhromažďovanie, spracúvanie a poskytovanie údajov o úlohách výskumu a vývoja podporovaných
zo štátneho rozpočtu. V oblasti doplnkového štatistického zisťovania o výskumno-vývojovom
potenciáli, technickej a inštitucionálnej infraštruktúre výskumu a vývoja a v oblasti
prípravy podkladov na účely štátneho rozpočtu v oblasti vedy a techniky informačný
systém slúži na zhromažďovanie a poskytovanie údajov za všetky právnické osoby výskumu
a vývoja a fyzické osoby výskumu a vývoja.
(2)
Účelom informačného systému je zjednotenie získavania a poskytovania údajov o vede
a technike v Slovenskej republike. Informačný systém slúži hlavne na
a)
prípravu podkladov pre návrh štátneho rozpočtu za oblasť vedy a techniky,
b)
prípravu, kontrolu riešenia a využívania výsledkov riešenia úloh výskumu a vývoja
financovaných úplne alebo podielovo zo štátneho rozpočtu,
c)
tvorbu a využitie databázy odborníkov výskumu a vývoja,
d)
získavanie údajov o technickej a inštitucionálnej infraštruktúre právnických osôb
výskumu a vývoja a fyzických osôb výskumu a vývoja,
e)
doplnkové štatistické zisťovanie údajov o výskumnom a vývojovom potenciáli právnických
osôb výskumu a vývoja,
f)
registráciu úloh výskumu a vývoja v rámci medzinárodných dohôd a medzinárodných programov
výskumu a vývoja,
g)
informovanie verejnosti o
1.
smerovaní použitia prostriedkov štátneho rozpočtu v oblasti úloh výskumu a vývoja
vrátane medzinárodnej vedecko-technickej spolupráce,
2.
stave výskumno-vývojového potenciálu technickej a inštitucionálnej infraštruktúre
výskumu a vývoja v Slovenskej republike,
3.
expertoch v jednotlivých vedných odboroch výskumu a vývoja.
(3)
Prevádzkovateľom informačného systému je ministerstvo školstva, ktoré zodpovedá za
tvorbu informačného systému, jeho pravidelnú aktualizáciu a sprístupňovanie informácií
podľa osobitného predpisu.33)
(4)
Prevádzkovateľmi častí informačného systému môžu byť aj iné právnické osoby na základe
poverenia ministerstva školstva.
(5)
Základný rozsah a štruktúra informačného systému sú určené projektom informačného
systému vypracovaným podľa osobitného predpisu.34)
(6)
Ministerstvo školstva je oprávnené získavať a zhromažďovať údaje v celom rozsahu
a štruktúre vedy a techniky za Slovenskú republiku.
(7)
Ústredné orgány, Slovenská akadémia vied a Agentúra na podporu vedy a techniky podľa
poverenia v odseku 4 sú oprávnené získavať a zhromažďovať údaje z oblasti vedy a techniky
v rozsahu a štruktúre svojej pôsobnosti.
(8)
Právnické osoby výskumu a vývoja a fyzické osoby výskumu a vývoja sú povinné poskytovať
údaje pre informačný systém podľa odseku 2 úplne, správne, pravdivo a včas.
(9)
Právnické osoby výskumu a vývoja a fyzické osoby výskumu a vývoja podnikateľského
sektora výskumu a vývoja pri poskytovaní údajov tvoriacich obchodné tajomstvo postupujú
podľa osobitného predpisu.35)
(10)
Podrobnosti o prevádzkovaní a činnosti informačného systému ustanoví všeobecne záväzný
právny predpis, ktorý vydá ministerstvo školstva.
§ 21
Sankcie
(1)
Za porušenie povinnosti pri poskytovaní údajov podľa § 20 môže ministerstvo školstva
uložiť pokutu až do 50 000 Sk.
(2)
Pri ukladaní pokuty sa prihliada na závažnosť porušenia povinnosti, okolností, za
ktorých bola povinnosť porušená, časový rozsah a opakovanie porušenia, ako aj následky
pre informačný systém.
(3)
Pokutu podľa odseku 1 možno uložiť do jedného roka odo dňa, keď ministerstvo školstva
porušenie povinnosti zistilo, a najneskôr do troch rokov odo dňa, keď bola porušená
povinnosť.
(4)
Na konanie o uložení pokuty podľa tohto zákona sa vzťahujú všeobecné predpisy o správnom
konaní.36)
(5)
Výnosy z pokút sú príjmom štátneho rozpočtu.
§ 21a
Prechodné ustanovenia
(1)
Splnenie podmienky ustanovenej v § 8 ods. 6 na poskytnutie finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu podľa § 8 ods. 2 písm. a) a b) sa vyžaduje od 1. januára 2005.
(2)
Minister školstva vydá osvedčenie o vykonaní periodického hodnotenia a o spôsobilosti
vykonávať činnosti v oblasti výskumu a vývoja podľa tohto zákona vysokej škole, ktorej
bolo podľa predchádzajúcich predpisov36a) priznané právo konať štátne skúšky v študijných odboroch magisterského, inžinierskeho
alebo doktorského štúdia. Platnosť tohto osvedčenia sa skončí dňom skončenia prvej
komplexnej akreditácie tejto vysokej školy.31b)
§ 22
Zrušovacie ustanovenie
Zrušuje sa § 2 písm. a), b), c), d), e), h), i), j) a k) zákona č. 203/ 2001 Z. z.
o Agentúre na podporu vedy a techniky.
§ 23
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. apríla 2002.
Rudolf Schuster v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Jozef Migaš v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
1)
§ 18 ods. 2 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov.
2)
Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
3)
Zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
4)
Zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy.
5)
Zákon č. 133/2002 Z. z. o Slovenskej akadémii vied.
6)
§ 21 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov.
7)
Napríklad zákon č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov.
8)
Napríklad zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení zákona
č. 35/2002 Z. z.
9)
Zákon č. 142/2000 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
10)
Zákon č. 36/1967 Zb. o znalcoch a tlmočníkoch v znení neskorších predpisov.
11)
Napríklad zákon č. 386/1997 Z. z. o ďalšom vzdelávaní a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti v znení zákona č. 70/1997 Z. z. v znení neskorších predpisov.
12)
§ 2 ods. 2 zákona č. 106/1999 Z. z. o hospodárskom a sociálnom partnerstve (zákon o tripartite).
13)
Zákon č. 241/2001 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
14)
Napríklad zákon č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov, zákon č. 238/2001 Z. z. Colný zákon.
15)
§ 6 ods. 1 písm. a) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 21 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 21 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
16)
§ 6 ods. 2 písm. a) a ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
17)
Napríklad § 85 ods. 5 zákona č. 131/2002 Z. z.
18)
§ 6 ods. 1 písm. b) a c) a ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
19)
Zákon č. 203/2001 Z. z. o Agentúre na podporu vedy a techniky.
20)
§ 3 zákona č. 203/2001 Z. z.
21)
Zákon č. 147/1997 Z. z. o neinvestičných fondoch a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č.
207/1996 Z. z.
22)
Zákon č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení zákona č. 434/2001 Z. z.
23)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov.
24)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 273/1994 Z. z. o zdravotnom poistení, financovaní zdravotného poistenia, o zriadení Všeobecnej zdravotnej
poisťovne a o zriaďovaní rezortných, odvetvových, podnikových a občianskych zdravotných
poisťovní v znení neskorších predpisov.
25)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov.
26)
Zákon č. 263/1999 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č.
557/2001 Z. z.
27)
§ 281 až 288 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník.
28)
Napríkladzákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce, § 51 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov.
29)
Zákon č. 435/2001 Z. z. o patentoch, dodatkových ochranných osvedčeniach a o zmene a doplnení niektorých
zákonov (patentový zákon).
30)
Zákon č. 119/1992 Zb. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov.
31)
§ 4 ods. 2 zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon
o slobode informácií).
31a)
§ 81 zákona č. 131/2002 Z. z. v znení zákona č. 528/2003 Z. z.
31b)
§ 84 zákona č. 131/2002 Z. z. v znení zákona č. 528/2003 Z. z.
32)
§ 22 až 29 zákona č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení zákona č. 436/2001 Z. z.
33)
Napríklad zákon č. 241/2001 Z. z., zákon č. 52/1998 Z. z. o ochrane osobných údajov v informačných systémoch, zákon č. 211/2000 Z. z.
34)
§ 11 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 261/1995 Z. z. o štátnom informačnom systéme.
35)
§ 17 až 20 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník.
36)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
36a)
§ 109 ods. 4 a 5 zákona č. 131/2002 Z. z. v znení zákona č. 528/2003 Z. z.