524/2002 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 15.09.2002 do 31.10.2005
Predpis bol zrušený predpisom 458/2005 Z. z.
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 15.09.2002 - 31.10.2005 |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 524/2002 Z. z. |
Názov: | Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výkone odborného technicko-bezpečnostného dohľadu a o zaraďovaní vodných diel do jednotlivých kategórií |
Typ: | Vyhláška |
Dátum schválenia: | 12.08.2002 |
Dátum vyhlásenia: | 12.09.2002 |
Dátum účinnosti od: | 15.09.2002 |
Dátum účinnosti do: | 31.10.2005 |
Autor: | Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
184/2002 Z. z. | Zákon o vodách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (vodný zákon) |
458/2005 Z. z. | Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výkone odborného technicko-bezpečnostného dohľadu nad vodnými stavbami a o výkone technicko-bezpečnostného dozoru |
524
VYHLÁŠKA
Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky
z 12. augusta 2002,
ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výkone odborného technicko-bezpečnostného dohľadu
a o zaraďovaní vodných diel do jednotlivých kategórií
Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky podľa § 78 ods. 3 písm. a) zákona č. 184/2002 Z. z. o vodách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (vodný zákon) (ďalej len „zákon")
ustanovuje:
§ 1
Predmet úpravy
Táto vyhláška ustanovuje
a)
podrobnosti o výkone odborného technicko-bezpečnostného dohľadu (ďalej len „dohľad")
nad kategorizovanými vodnými dielami (ďalej len „stavby"),
b)
podrobnosti o zaraďovaní stavieb do jednotlivých kategórií.
Podrobnosti o výkone dohľadu
§ 2
Pri výkone dohľadu sa podľa druhu a typu stavby primerane ku kategórii stavby určenej
na základe kategorizačného posudku podľa § 52 ods. 4 zákona a k jej technickému stavu sledujú najmä zmeny a výskyt týchto javov a skutočností:
a)
statická a dynamická stabilita stavby, prípadne jej časti,
b)
priestorové zmeny stavby ako celku voči jej okoliu,
c)
deformácia stavby, vzájomné posuny jednotlivých častí konštrukcií, trhliny v konštrukčnom
materiáli,
d)
deformácia podložia,
e)
fyzikálno-mechanické vlastnosti stavebných materiálov a podložných materiálov a pri
odkaliskách aj vlastnosti ukladaných odpadov,
f)
režim podzemných a priesakových vôd, smer a rýchlosť prúdenia vody, čiastkové a celkové
množstvo priesakov, vývery vody v priestore stavby,
g)
funkcie ochranných, tesniacich, filtračných a drenážnych prvkov stavby a jej podložia,
h)
hydraulický spád v konštrukčných materiáloch a podložných materiáloch a ich filtračná
stabilita,
i)
vplyvy prostredia na technický stav stavby a jej technologické zariadenia, t. j.
poveternostné účinky, zosuvy brehov nádrže a zosuvy v bezprostrednom okolí stavby,
agresívne účinky vzduchu a vody v nádrži, podzemnej vody a priesakovej vody, účinky
stavebných prác a trhacích prác v okolí stavby, zemetrasenie, poddolovanie, účinky
prevádzkových a dopravných otrasov, účinky vegetácie, živočíchov a nepovolaných zásahov
tretích osôb,
j)
vplyv prevádzky na technický stav stavby a jej technologické zariadenia, t. j. účinky
manipulácie s vodou v nádrži, mechanické a iné účinky vypúšťanej vody a vodou unášaných
materiálov, opotrebovanie a možné dôsledky zlyhania pohyblivých uzáverov a hradiacich
konštrukcií výpustov, priepadov, hatí, plavebných komôr a odberných zariadení,
k)
prietokové pomery v porovnaní s pôvodnými predpokladmi návrhu výpustných zariadení
a priepadových zariadení, napríklad ovplyvnenie prietokov na hornom toku novými stavbami,
poruchou alebo zrušením existujúcich stavieb, zmenou odtokových pomerov v povodí,
ľadovými zátarasami, vegetáciou,
l)
iné javy a skutočnosti, ktorých výskyt môže podľa miestnych pomerov ovplyvniť bezpečnosť
stavby.
§ 3
(1)
Dohľad sa vykonáva sledovaním javov a skutočností uvedených v § 2, spracovaním, rozbormi a hodnotením výsledkov všetkých pozorovaní a meraní vzhľadom
na vývoj sledovaných javov alebo skutočností a vo vzťahu k vopred určeným medzným
hodnotám, kritickým hodnotám, predpokladom projektu, poznatkom z uskutočnenia a doterajšej
prevádzky stavby.
(2)
Medzná hodnota je očakávaná limitná hodnota javu alebo skutočnosti pre zvolený stav
zaťaženia.
(3)
Kritická hodnota je hodnota sledovaného javu alebo skutočnosti, ktorej výskyt vzbudzuje
obavy o bezpečnosť stavby, pri ktorej sa preto vyžaduje použitie núdzových opatrení.
(4)
Podkladom na vykonávanie dohľadu sú účelne rozdelené sledované skutočnosti vrátane
bežných meraní veličín a javov, ktoré sú významné pre bezpečnosť stavby, ako aj výsledky
obchôdzok, hlásenia a prehliadky dohľadu.
(5)
Výber možných príčin porúch a ďalších javov a skutočností, ktoré sleduje dohľad,
voľba prostriedkov a metód pozorovania a merania, množstvo inštalovaných prístrojov,
rozsah a početnosť pracovných úkonov sú úmerné kategórii stavby, stavu a prevádzke
stavby, prípadne miestnym pomerom a sú v súlade s platnými technickými normami a so
súčasným stavom inžinierskych poznatkov a s možnosťami realizácie.
§ 4
(1)
Dohľad sa vykonáva úmerne ku kategórii stavby, najmenej v rozsahu podľa tejto vyhlášky.
(2)
O dohľade sa zostavujú správy. V období uskutočnenia stavby alebo jej rekonštrukcie
sa zostavujú čiastkové správy a súhrnné správy, v období overovacej prevádzky stavby
čiastkové správy a celkové správy a v období trvalej prevádzky stavby etapové správy
a súhrnné etapové správy.
Rozsah dohľadu nad stavbami jednotlivých kategórií
§ 5
(1)
Ak ide o stavby I. kategórie, sledujú sa všetky javy a skutočnosti, ktorých zmena
môže objektívne signalizovať alebo spôsobiť prekročenie predpokladov projektu v takej
miere, že stupeň stability stavby alebo jej významnej časti by klesol pod prípustnú
hranicu určenú technickými normami. Poveternostné a prevádzkové pomery sa zisťujú
v rozsahu potrebnom na hodnotenie všetkých sledovaných javov a skutočností.
(2)
Meranie sa vykonáva v miestach, ktoré charakterizujú priemerné pomery, a v miestach,
kde by predovšetkým mohlo dôjsť k nespojitému vývoju javov, napríklad poruchy v základoch,
zmeny v usporiadaní a v spojení tesniacich a drenážnych prvkov.
(3)
V pochybnosti o spoľahlivosti spôsobu sledovania najdôležitejších javov a skutočností
sa použije viac metód meraní a prieskumov.
§ 6
Ak ide o stavby II. kategórie, je rozsah dohľadu taký ako pri stavbách I. kategórie
s tým, že netreba sledovať javy a skutočnosti, ktorých existenciu, prípadne neprimeranú
zmenu možno včas odvodiť z iného javu alebo zo súhrnného prejavu, napríklad z celkových
priesakov, celkových deformácií alebo posunov. Merania sa spravidla sústreďujú do
charakteristických profilov. Zisťujú sa len také poveternostné pomery a prevádzkové
pomery, ktoré bezprostredne objasňujú sledované javy a skutočnosti.
§ 7
Ak ide o stavby III. kategórie, dohľad sa vykonáva odborným hodnotením javov, skutočností
a ich vývoja, ktoré sa zisťujú spravidla len pri obchôdzkach, z bežných meraní sa
zavádza len meranie priesakov, prípadne aj tlakov vody a meranie celkových deformácií
na povrchu stavby. Z poveternostných a prevádzkových pomerov sa zisťujú len zrážky,
teplota vzduchu a výška hladiny vody v nádrži.
§ 8
Ak ide o stavby IV. kategórie, dohľad sa vykonáva hodnotením javov a skutočností zistených
pri obchôdzkach. Merania sa môžu zavádzať dočasne na objasnenie nezvyčajných javov
a skutočností.
Príprava dohľadu pred uskutočnením stavby alebo pred rekonštrukciou stavby
§ 9
(1)
Súčasťou projektovej dokumentácie na uskutočnenie stavby alebo na rekonštrukciu stavby
I. až IV. kategórie je vyjadrenie o rozsahu dohľadu.
(2)
Vyjadrenie o rozsahu dohľadu obsahuje najmä
a)
podrobný opis a rozbor rizík spojených s budúcou existenciou stavby v danom prostredí
a prognózu budúceho prevádzkového režimu, pri odkaliskách prognózu dlhodobej existencie,
b)
požiadavky na prieskumné a projektové práce nad rámec platných predpisov,
c)
požiadavky na budúce prostriedky dohľadu, na prístroje a zariadenia na pozorovanie
a meranie,
d)
požiadavky na spojové prostriedky, na varovné a signalizačné zariadenia, ako aj na
núdzové opatrenia pri uskutočnení stavby a jej prevádzke,
e)
orientačný odhad nákladov na prostriedky dohľadu a jeho výkon pri uskutočnení stavby
alebo pri jej rekonštrukcii a pri prevádzke stavby.
§ 10
(1)
Ak ide o stavby I. až III. kategórie, súčasne s projektovou dokumentáciou sa spracúva
projekt meraní, a to na úrovni, na akej je spracovaná projektová dokumentácia. Pre
stavby IV. kategórie sa spracúva projekt meraní, len ak je navrhnutý vo vyjadrení
o rozsahu dohľadu.
(2)
Projekt meraní vychádza z vyjadrenia o rozsahu dohľadu.
(3)
Projekt meraní obsahuje okrem dokumentácie kontrolných prístrojov a zariadení najmä
a)
prehľad dôležitých predpokladov bezpečnosti a stability dlhodobej prevádzky stavby
a odhad ich zabezpečenia,
b)
návrh a odôvodnenie druhu, rozsahu a presnosti metód meraní a prístrojov a zariadení
na vykonávanie dohľadu,
c)
prehľad medzných hodnôt a kritických hodnôt sledovaných javov a skutočností ovplyvňujúcich
bezpečnosť stavby a územia, ktoré ohrozuje,
d)
návrh bezpečných prístupov k meracím zariadeniam a opatrení na zaistenie bezpečného
výkonu merania a údržby meracích zariadení vrátane ich ochrany pred poškodením,
e)
harmonogram inštalácií a harmonogram pozorovaní a meraní podľa postupu uskutočnenia
stavby alebo jej rekonštrukcie.
(4)
Ak sa niektoré požiadavky uvedené vo vyjadrení o rozsahu dohľadu nebudú riešiť v
projekte meraní, premietnu sa do inej časti projektovej dokumentácie.
Dohľad pri uskutočnení stavby alebo pri rekonštrukcii stavby
§ 11
(1)
Dohľad pri uskutočnení stavby alebo pri rekonštrukcii stavby sa vykonáva pri stavbách
I. až IV. kategórie podľa vyjadrenia o rozsahu dohľadu vymedzeného v § 9.
(2)
Pri uskutočnení stavby alebo pri rekonštrukcii stavby sa prístroje a zariadenia na
pozorovanie a meranie zmien a výskytu javov a skutočností uvedených v § 2 včas a odborne zabudujú, vyskúšajú a ochránia pred poškodením tak, aby výsledky pozorovaní,
meraní a ich spoľahlivosť neboli ohrozené.
(3)
Dohľad v období uskutočnenia stavby alebo rekonštrukcie stavby sa zabezpečuje v súlade
s postupom uskutočnenia stavby alebo rekonštrukcie stavby.
§ 12
(1)
Výsledky pozorovaní a meraní sa pri stavbách I. a II. kategórie spracúvajú v priebehu
uskutočnenia stavby najmenej v jednej čiastkovej správe; súhrnná správa o dohľade
pri uskutočnení stavby sa spracúva pred začatím overovacej prevádzky stavby alebo
jej ucelených častí.
(2)
Ak ide o stavby III. kategórie, prípadne ak ide o rekonštrukciu stavieb I. a II.
kategórie, spracúva sa pred začatím prevádzky len súhrnná správa o dohľade pri uskutočnení
stavby alebo pri rekonštrukcii stavby.
§ 13
Súhrnná správa o dohľade pri uskutočnení stavby alebo pri rekonštrukcii stavby obsahuje
a)
opis dohľadu,
b)
dokumentáciu umiestnenia a opis všetkých zabudovaných meracích prístrojov a zariadení
určených na dohľad,
c)
súhrnné spracovanie výsledkov všetkých doteraz vykonaných pozorovaní a meraní,
d)
zhodnotenie všetkých sledovaných javov a zistených skutočností v porovnaní s predpokladmi
projektu a ich vplyvu na bezpečnosť a stabilitu stavby a jej podložia,
e)
program dohľadu v overovacej prevádzke,
f)
návrh opatrení.
Dohľad nad stavbou v overovacej prevádzke
§ 14
(1)
Overovacou prevádzkou stavby je obdobie prvého zaťaženia stavby ako celku vzdutou
vodou a zahŕňa vyskúšanie takých prevádzkových situácií a v takom počte, že možno
zodpovedne zhodnotiť splnenie predpokladov projektu a posúdiť spoľahlivú funkciu a
bezpečnosť stavby.
(2)
Dohľad nad stavbami I. až III. kategórie sa vykonáva podľa programu dohľadu nad stavbou
v overovacej prevádzke.
(3)
Program dohľadu nad stavbou v overovacej prevádzke obsahuje
a)
údaj o tom, kto a aké pozorovania a merania vykonáva,
b)
podrobné pokyny, termíny, pracovné postupy, zápis výsledkov meraní vykonávaných obsluhou
stavby,
c)
pokyny na obchôdzky vykonávané obsluhou stavby,
d)
medzné hodnoty a kritické hodnoty sledovaných javov a skutočností,
e)
pokyny, ktoré výsledky meraní a obchôdzok obsluha stavby ihneď hlási správcovi stavby,
ktoré spojovacie prostriedky použije, aké núdzové a varovné opatrenia sú k dispozícii
pre mimoriadne situácie,
f)
tlačivo hlásení, pokyny na jeho vyplnenie, termíny odosielania a adresy hlavných
zamestnancov dohľadu,
g)
údaje o tom, kto a v akých termínoch spracúva a hodnotí výsledky v čiastkových správach.
(4)
Ak ide o odkaliská, program dohľadu sa rozširuje aj o pravidelné sledovanie zmien
fyzikálno-mechanických vlastností obsahu odkaliska a hrádzí odkaliska a kontrolné
overovanie stability hrádze odkaliska.
(5)
Program dohľadu nad stavbou v overovacej prevádzke sa ukladá
a)
u vlastníka stavby,
b)
u odborne spôsobilej osoby, pre stavby I. a II. kategórie u poverenej štátnej organizácie,
c)
u obsluhy stavby.
§ 15
(1)
Pozorovania a merania pri stavbách I. až IV. kategórie sa vykonávajú v rozsahu a
termínoch podľa programu dohľadu.
(2)
Výsledky meraní sa zapisujú do hlásení a ihneď sa porovnávajú s vopred určenými medznými
hodnotami, prípadne kritickými hodnotami alebo s vopred určeným medzným vývojom sledovaných
javov. Zistenie medzných hodnôt, prípadne kritických hodnôt sa neodkladne nahlasuje
hlavnému zamestnancovi dohľadu vlastníka a pri stavbách I. a II. kategórie aj hlavnému
zamestnancovi dohľadu poverenej štátnej organizácie.
§ 16
(1)
Pri obchôdzkach sa sleduje stavba a jej blízke okolie, hladina vody, prietokové pomery,
pravidelnosť chodu všetkých mechanizmov, výskyt trhlín a viditeľných deformácií, posunov
a zosunov, výskyt priesakov, výverov a zamokrených až zabahnených miest, vplyvy prevádzky
a prostredia na technický stav objektov a technologických zariadení, najmä konštrukcií
výpustných, prepadových a odberných zariadení.
(2)
Obchôdzky vykonáva obsluha stavby podľa programu dohľadu.
(3)
Výsledky obchôdzky sa zapisujú do hlásenia. Zistenie medzných hodnôt alebo iných
nezvyčajných skutočností, ktoré by mohli mať vplyv na bezpečnosť a stabilitu stavby,
sa neodkladne nahlasuje hlavnému zamestnancovi dohľadu vlastníka a pri stavbách I.
a II. kategórie aj hlavnému zamestnancovi dohľadu poverenej štátnej organizácie.
§ 17
(1)
Hlásenie výsledkov meraní a obchôdzok sa vykonáva pri stavbách I. až III. kategórie
na tlačivách podľa programu dohľadu, pri stavbách IV. kategórie písomným záznamom.
V hlásení sa uvedie, kto a kedy vykonal meranie a obchôdzky.
(2)
Hlásenie sa spracúva najmenej v troch vyhotoveniach. Originál sa ukladá u obsluhy
stavby. Ďalšie vyhotovenia sa zasielajú hlavnému zamestnancovi dohľadu vlastníka a
pri stavbách I. a II. kategórie aj hlavnému zamestnancovi dohľadu poverenej štátnej
organizácie. Písomné záznamy hlásení ostávajú vlastníkovi.
(3)
Hlásenie sa zasiela ihneď po skončení období určených programom dohľadu; pri stavbách
I. kategórie najmenej dva razy za mesiac, pri stavbách II. kategórie najmenej raz
za mesiac, pri stavbách III. kategórie najmenej raz za dva mesiace a pri stavbách
IV. kategórie najmenej raz za šesť mesiacov.
§ 18
(1)
Údaje z hlásení sa posudzujú najneskoršie do obdobia na predloženie ďalšieho hlásenia.
Medzné hodnoty alebo iné nezvyčajné skutočnosti hlásené obsluhou stavby bezprostredne
po zistení sa posudzujú ihneď.
(2)
Ak sa pri posudzovaní alebo pri spracovaní výsledkov pozorovaní a meraní zistí, že
vývoj sledovaných javov alebo skutočností nezodpovedá predpokladom, preveria sa údaje
na mieste, zavedie sa mimoriadne meranie, prieskumné prešetrovanie, prípadne iné opatrenia
až do vysvetlenia mimoriadneho vývoja a do vykonania nápravy.
(3)
Ak sledovaný jav alebo skutočnosť dosiahne kritické hodnoty, ihneď sa urobia núdzové
opatrenia.
§ 19
(1)
O výsledkoch dohľadu nad stavbou počas overovacej prevádzky sa pri stavbách I. až
III. kategórie v termínoch určených programom dohľadu vypracúvajú čiastkové správy.
Na záver overovacej prevádzky sa vypracúva celková správa o dohľade nad stavbou počas
overovacej prevádzky. Pri stavbách IV. kategórie sa vypracúva len celková správa počas
overovacej prevádzky.
(2)
Čiastková správa o dohľade za obdobie overovacej prevádzky obsahuje
a)
opis dohľadu,
b)
spracovanie výsledkov pozorovaní a meraní za hodnotené obdobie,
c)
zhodnotenie sledovaných javov a zistených skutočností,
d)
zistenie, či stavba po previerke zaťažovacích stavov a prevádzkových situácií, ktoré
sa vyskytli počas hodnoteného obdobia, nemá z hľadiska dohľadu nedostatky, ktoré by
bránili jej ďalšej prevádzke.
(3)
Celková správa o dohľade za obdobie overovacej prevádzky obsahuje
a)
opis dohľadu,
b)
celkové spracovanie výsledkov pozorovaní a meraní,
c)
zhodnotenie sledovaných javov a zistených skutočností,
d)
zistenie, či stavba po previerke všetkých hlavných zaťažovacích stavov a prevádzkových
situácií, prípadne po vykonaní nápravných opatrení nemá z hľadiska dohľadu nedostatky,
ktoré by bránili jej trvalej prevádzke alebo užívaniu,
e)
program dohľadu pri trvalej prevádzke stavby.
Dohľad nad stavbou pri trvalej prevádzke
§ 20
(1)
Dohľad nad stavbami I. až IV. kategórie sa vykonáva podľa programu dohľadu nad stavbou
pri trvalej prevádzke. Na odkaliskách sa po ukončení výstavby a overovacej prevádzky
začína etapa dlhodobej existencie odkaliska. Pre stavby I. až IV. kategórie, ktoré
ku dňu účinnosti tejto vyhlášky sú v trvalej prevádzke, alebo pre odkaliská v etape
dlhodobej existencie sa vypracuje program dohľadu nad stavbou pre trvalú prevádzku;
pre odkaliská je to program dohľadu v etape dlhodobej existencie.
(2)
Program dohľadu nad stavbou pri trvalej prevádzke obsahuje
a)
dokumentáciu umiestnenia a opis všetkých zabudovaných meracích prístrojov a zariadení,
b)
údaj o tom, kto a aké pozorovania a merania vykonáva,
c)
podrobné pokyny, termíny, pracovné postupy, zápis výsledkov meraní vykonávaných obsluhou
stavby,
d)
pokyny na obchôdzky vykonávané obsluhou stavby,
e)
medzné hodnoty a kritické hodnoty sledovaných javov a skutočností,
f)
pokyny, ktoré výsledky meraní a obchôdzok obsluha stavby ihneď hlási správcovi stavby,
ktoré spojovacie prostriedky použije, aké núdzové a varovné opatrenia sú k dispozícii
pre mimoriadne situácie,
g)
tlačivo hlásení, pokyny na vyplnenie, termíny odosielania a adresy hlavných zamestnancov
dohľadu,
h)
údaje o tom, kto a v akých termínoch spracúva a hodnotí výsledky v čiastkových správach.
(3)
Ak ide o odkaliská, program dohľadu sa rozširuje aj o pravidelné sledovanie zmien
fyzikálno-mechanických vlastností obsahu odkaliska a hrádzí odkaliska a kontrolné
overovanie stability hrádze odkaliska.
(4)
Program dohľadu na odkaliskách v etape dlhodobej existencie je zameraný na stabilitu
a bezpečnosť odkaliska a sleduje najmä otázky údržby, funkčnosť drenáží a odvedenie
zrážkových a priesakových vôd z odkaliska a zmien chemizmu priesakových vôd a ich
vplyvu na okolie.
(5)
Na dohľad nad stavbou pri trvalej prevádzke sa vzťahujú ustanovenia § 14 ods. 5 a § 15 až 18.
§ 21
(1)
O výsledkoch dohľadu nad stavbou pri trvalej prevádzke a pri odkaliskách pri ich
dlhodobej existencii sa vypracúvajú etapové správy, a to najmenej raz ročne, ak ide
o stavby I. kategórie, raz za dva roky, ak ide o stavby II. kategórie, raz za štyri
roky, ak ide o stavby III. kategórie, a raz za desať rokov, ak ide o stavby IV. kategórie.
(2)
Etapová správa o dohľade obsahuje
a)
opis dohľadu za uplynulé obdobie trvalej prevádzky,
b)
stručný prehľad výsledkov pozorovaní a meraní,
c)
zhodnotenie všetkých sledovaných javov a skutočností vo vzťahu k medzným hodnotám
a ku kritickým hodnotám,
d)
návrh opatrení na nápravu.
(3)
Najmenej každá piata etapová správa sa spracúva ako súhrnná etapová správa.
(4)
Súhrnná etapová správa obsahuje
a)
opis dohľadu za obdobie od poslednej súhrnnej etapovej správy,
b)
dokumentáciu všetkých zmien vo vybavení stavby meracími prístrojmi a zariadeniami,
c)
súhrnné spracovanie výsledkov pozorovaní a meraní,
d)
zhodnotenie všetkých sledovaných javov a skutočností,
e)
výsledky preskúšania stability hlavných konštrukcií stavby a zistenie stupňa bezpečnosti
na základe novozískaných poznatkov podľa súčasne platných technických noriem,
f)
posúdenie vplyvu prostredia a prevádzky na starnutie, funkčnú spoľahlivosť a celkovú
bezpečnosť stavby,
g)
návrh nápravných opatrení,
h)
previerku programu dohľadu vrátane medzných hodnôt, prípadne kritických hodnôt sledovaných
javov a skutočností.
(5)
Etapové správy a súhrnné etapové správy najmenej v jednom vyhotovení sa ukladajú
u obsluhy stavby a vlastníka stavby.
§ 22
Prehliadky stavby
(1)
Termíny prehliadok stavby sa oznamujú účastníkom prehliadky najmenej dva týždne vopred.
(2)
Prehliadku stavby riadi hlavný zamestnanec dohľadu vlastníka, prípadne stavebníka.
Na prehliadku sa prizývajú
a)
zamestnanec zodpovedný za prevádzku stavby,
b)
obsluha stavby,
c)
pri stavbách I. a II. kategórie hlavný zamestnanec dohľadu poverenej štátnej organizácie,
d)
orgán štátnej vodnej správy,
e)
znalci zo strojného, elektrotechnického, prípadne ďalších odborov podľa druhu a typu
a vybavenia stavby.
(3)
K prehliadke stavby sa prizývajú užívatelia stavby, ktorí môžu svojou činnosťou ovplyvniť
jej bezpečnú prevádzku.
(4)
Predmetom prehliadky stavby je najmä
a)
previerka prevádzkovej schopnosti a funkčnej spoľahlivosti stavby,
b)
previerka prevádzky a údržby,
c)
previerka dohľadu a jeho výsledkov,
d)
prerokovanie všetkých námetov na zlepšenie technického stavu, užívania, prevádzky
a údržby a na zvýšenie bezpečnosti stavby,
e)
plán opráv a nápravných opatrení.
(5)
Z prehliadky stavby sa vyhotovuje správa o výsledkoch dohľadu, ktorá sa zasiela miestne
príslušnému orgánu štátnej vodnej správy a všetkým prizvaným, v termíne do jedného
mesiaca po vykonaní prehliadky stavby. Najmenej v jednom vyhotovení sa správa o výsledkoch
dohľadu ukladá u obsluhy stavby.
§ 23
Kategórie stavieb
(1)
Kategorizačný posudok na zaradenie stavieb do I. až IV. kategórie sa spracúva podľa
kritérií uvedených v prílohe.
(2)
Kategorizácii podliehajú stavby, ktoré vzdúvajú a zadržiavajú vodu. Takýmito stavbami
sú priehrady, vodné nádrže, hate, odkaliská, čerpacie stanice vnútorných vôd a hrádze,
aj ako súčasti stavieb, ktoré sú určené na úpravu vodných tokov, na odbery vôd, na
vypúšťanie odpadových vôd a na iné používanie vôd.
(3)
Zaradenie do kategórie sa vykoná podľa § 52 ods. 4 zákona na základe žiadosti stavebníka alebo vlastníka, najneskôr pred vydaním stavebného
povolenia.
(4)
Súčasťou žiadosti o určenie kategórie je kategorizačný posudok vypracovaný odborne
spôsobilou osobou poverenej štátnej organizácie, ktorý obsahuje návrh kategórie stavby
a kritériá použité pri jeho vypracovaní.
(5)
Pri rekonštrukcii stavby alebo pri zmene jej využitia a pri stavbách II. až IV. kategórie
aj v prípadoch, keď sa mení zástavba na území ohrozenom stavbou, Ministerstvo pôdohospodárstva
Slovenskej republiky preskúma určenú kategóriu stavby prostredníctvom poverenej štátnej
organizácie.
§ 24
Prechodné ustanovenie
Na stavbách, ktoré boli ku dňu nadobudnutia účinnosti tejto vyhlášky v príprave, v
uskutočnení stavby alebo v prevádzke, musí byť dohľad, prípadne dokumentácia dohľadu
doplnená v rozsahu podľa tejto vyhlášky; pri stavbách I. kategórie do troch rokov,
pri stavbách II. kategórie do piatich rokov a pri stavbách III. a IV. kategórie do
desiatich rokov od nadobudnutia účinnosti tejto vyhlášky.
§ 25
Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 15. septembra 2002.
Pavel Koncoš v. r.
Príloha k vyhláške č. 524/2002 Z. z.
KRITÉRIÁ NA ZARADENIE VODNEJ STAVBY
DO KATEGÓRIE
I. KATEGÓRIA | Ohrozené sú tisíce až desaťtisíce ľudí a predpokladajú sa veľké straty na ľudských životoch. Veľké škody na kategorizovanej vodnej stavbe, ktorej následná obnova je veľmi zložitá a nákladná. V území na vodnom toku pod kategorizovanou vodnou stavbou vzniknú rozsiahle škody na obytnej a priemyselnej zástavbe, cestnej a železničnej sieti, ohrozené sú ďalšie kategorizované vodné stavby alebo iné vodné stavby. |
Straty spôsobené vyradením kategorizovanej vodnej stavby z prevádzky, z prerušenia priemyselnej výroby, dopravy a pod. sú veľmi vysoké a ťažko nahraditeľné. | |
Škody na životnom prostredí sú vysoké, ekonomické dôsledky sa dotýkajú celého štátu. | |
II. KATEGÓRIA | Ohrozené sú stovky až tisíce ľudí a sú predpokladané straty na ľudských životoch. |
Značné škody na kategorizovanej vodnej stavbe, jej následná obnova je zložitá a nákladná. | |
V území na vodnom toku pod kategorizovanou vodnou stavbou vzniknú škody na obytnej a priemyselnej zástavbe, dopravnej sieti, ohrozené sú ďalšie kategorizované vodné stavby alebo iné vodné stavby. | |
Straty spôsobené vyradením kategorizovanej vodnej stavby z prevádzky, z prerušenia priemyselnej výroby, dopravy alebo iné straty sú značné. | |
Škody na životnom prostredí prekračujú význam vyššieho územného celku. | |
III. KATEGÓRIA | Ohrozené sú desiatky až stovky ľudí, môžu byť straty na ľudských životoch. |
Poškodenie kategorizovanej vodnej stavby, obnova je vykonateľná. | |
V území na vodnom toku pod kategorizovanou vodnou stavbou vzniknú škody na obytnej a priemyselnej zástavbe, na dopravnej sieti, ohrozené môžu byť ďalšie menej významné vodné stavby. | |
Straty spôsobené vyradením kategorizovanej vodnej stavby z prevádzky, z prerušenia priemyselnej výroby, dopravy alebo iné straty sú plne nahraditeľné. Škody na životnom prostredí neprekračujú | |
význam vyššieho územného celku. | |
IV. KATEGÓRIA | Straty na životoch sú nepravdepodobné. |
Poškodenie kategorizovanej vodnej stavby, obnova je vykonateľná. | |
V území na vodnom toku pod kategorizovanou vodnou stavbou sú malé materiálne škody. | |
Straty spôsobené vyradením kategorizovanej vodnej stavby z prevádzky sú malé. | |
Škody na životnom prostredí sú zanedbateľné. |