528/2002 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 15.09.2002 do 19.12.2011
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 15.09.2002 - 19.12.2011 | |
3. | 20.12.2011 - | 461/2011 Z. z. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 528/2002 Z. z. |
Názov: | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje záväzná časť Koncepcie územného rozvoja Slovenska 2001 |
Typ: | Nariadenie vlády |
Dátum schválenia: | 14.08.2002 |
Dátum vyhlásenia: | 14.09.2002 |
Dátum účinnosti od: | 15.09.2002 |
Dátum účinnosti do: | 19.12.2011 |
Autor: | Vláda Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
50/1976 Zb. | Zákon o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) |
461/2011 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasujú zmeny a doplnky záväznej časti Koncepcie územného rozvoja Slovenska 2001 |
528
NARIADENIE VLÁDY
Slovenskej republiky
zo 14. augusta 2002,
ktorým sa vyhlasuje záväzná časť Koncepcie územného rozvoja Slovenska 2001
Vláda Slovenskej republiky podľa § 27 ods. 1 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení zákona 229/1997
Z. z., zákona č. 237/2000 Z. z. a zákona č. 416/2001 Z. z. nariaďuje:
§ 1
(1)
Vyhlasuje sa záväzná časť Koncepcie územného rozvoja Slovenska 2001, ktorá je uvedená
v prílohe.
§ 2
Dokumentácia schválenej Koncepcie územného rozvoja Slovenska 2001 je uložená a možno
do nej nahliadnuť na Ministerstve životného prostredia Slovenskej republiky, na Krajskom
úrade v Bratislave, na Krajskom úrade v Trnave, na Krajskom úrade v Trenčíne, na Krajskom
úrade v Nitre, na Krajskom úrade v Žiline, na Krajskom úrade v Banskej Bystrici, na
Krajskom úrade v Košiciach a na Krajskom úrade v Prešove.
§ 3
Toto nariadenie nadobúda účinnosť 15. septembra 2002.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Príloha k nariadeniu vlády č. 528/2002 Z. z.
KONCEPCIA ÚZEMNÉHO ROZVOJA SLOVENSKA 2001
ZÁVÄZNÁ ČASŤ
Pri riadení využitia a usporiadania územia Slovenskej republiky treba dodržať tieto
záväzné zásady a regulatívy, ktoré boli schválené uznesením vlády Slovenskej republiky
č. 1033 z 31. októbra 2001:
1. V oblasti medzinárodných súvislostí usporiadania územia, osídlenia a rozvoja sídelnej
štruktúry
1.1. Upevňovať priame väzby na jednu z hlavných európskych urbanizačných osí v smere
Stuttgart - Ulm - Mníchov - Salzburg/Linz - Viedeň/Bratislava - Budapešť - Belehrad,
a to najmä prepojeniami v oblasti Bratislavy a pozdĺž toku Dunaja.
1.2. Rozvíjať ťažiská osídlenia a sídla pozdĺž spojníc
1.2.1. katowickej a viedenskej aglomerácie,
1.2.2. katowickej a budapeštianskej aglomerácie.
1.3. Upevňovať sídelné väzby považských ťažísk osídlenia a považského sídelného pásu
na paralelný sídelný pás v Českej republike.
1.4. Rozvíjať bratislavsko-trnavské ťažisko osídlenia ako súčasť vyššej celoeurópskej
aglomerácie Viedeň - Bratislava - Györ s dominantným centrom tvoreným hlavným mestom
Bratislava ako jedným z jadier tejto európskej rozvojovej aglomerácie.
1.5. Rozvíjať košicko-prešovské ťažisko osídlenia ako ťažisko osídlenia celého Karpatského
euroregiónu.
1.6. Vytvárať nadnárodnú sieť spolupráce medzi jednotlivými mestami, regiónmi a ostatnými
aktérmi územného rozvoja v Slovenskej republike a okolitých štátoch s využitím väzieb
jednotlivých sídiel a sídelných systémov v euroregiónoch a ďalších oblastiach cezhraničnej
spolupráce.
1.7. Rozvíjať dotknuté sídla na trasách multimodálnych koridorov, predovšetkým v uzloch
križovania týchto koridorov v smere sever - juh a západ - východ.
2. V oblasti celoštátnych a nadregionálnych súvislostí usporiadania územia, osídlenia
a rozvoja sídelnej štruktúry
2.1. Formovať základnú makrokoncepciu sídelných štruktúr Slovenskej republiky v smere
vytvárania polycentrickej siete ťažísk osídlenia a miest, ktorých prepojenia budú
podporované rozvojovými osami. Rozvojom polycentrickej sídelnej štruktúry sledovať
naviazanie sa na celoeurópsku polycentrickú sídelnú sústavu a komunikačnú kostru prostredníctvom
medzinárodne odsúhlasených dopravných koridorov.
2.2. Podporovať rozvoj osídlenia vo východnej časti republiky s dominantným postavením
košicko-prešovskej aglomerácie s nadväznosťou na michalovsko-vranovsko-humenské ťažisko
osídlenia a s previazaním na sídelnú sieť v smere severopovažskej a južnoslovenskej
rozvojovej osi.
2.3. Podporovať v strednej časti republiky, v záujme vytvorenia celoštátne homogénneho
a medzinárodne konkurenčného sídelného prostredia, rovnomerne rozložený systém osídlenia
miest a vytvorenie vzájomného prepojenia žilinsko-martinského, banskobystricko-zvolenského
ťažiska osídlenia s tým, aby sa v južnej časti Slovenskej republiky podporilo vytvorenie
centier a lučenecko-rimavskosobotského ťažiska osídlenia, ktoré bude rovnocenné ostatným
a ktorého vzájomné prepojenie bude plne podporovať a zabezpečovať rozvoj celého stredojužného
územia republiky.
2.4. Podporovať predpoklady vytvorenia homogénneho bratislavsko-trnavsko-nitrianskeho
ťažiska osídlenia medzinárodného významu s prepojením na najvyššiu európsku polycentrickú
sústavu aglomerácií a miest.
2.5. Zabezpečovať rozvojovými osami pozdĺž komunikačných prepojení medzinárodného
a celoštátneho významu sídelné prepojenia na medzinárodnú sídelnú sieť, ako aj konzistenciu
a rovnocennosť rozvojových podmienok ostatného územia Slovenskej republiky.
2.6. Formovať sídelnú štruktúru na celoštátnej a nadregionálnej úrovni prostredníctvom
regulácie priestorového usporiadania a funkčného využívania územia jednotlivých hierarchických
úrovní ťažísk osídlenia, centier osídlenia, rozvojových osí a vidieckych priestorov.
2.7. Podporovať rozvoj sídelných centier, ktoré tvoria základné terciárne centrá osídlenia,
rozvojové centrá hospodárskych, obslužných a sociálnych aktivít ako pre priliehajúce
zázemie, tak pre príslušný regionálny celok, a to hierarchickým systémom pozostávajúcim
z týchto skupín centier:
2.8. Podporovať rozvoj špecifických centier:
2.8.1. mesto Bratislava ako špecifické centrum plniace funkcie hlavného mesta štátu
a centra európskeho významu,
2.8.2. mesto Košice ako centrum plniace medzinárodné a celoštátne funkcie so zohľadnením
postavenia rozhodujúceho/najvýznamnejšieho centra Karpatského euroregiónu.
2.9. Podporovať rozvoj centier prvej skupiny, ktoré tvoria jej prvú podskupinu: Banská
Bystrica, Nitra, Prešov, Žilina.
2.10. Podporovať rozvoj centier prvej skupiny, ktoré tvoria jej druhú podskupinu:
Martin, Poprad, Trenčín, Trnava.
2.11. Podporovať rozvoj centier druhej skupiny, ktoré tvoria jej prvú podskupinu:
Bardejov, Čadca, Dunajská Streda, Humenné, Komárno, Levice, Liptovský Mikuláš, Lučenec,
Michalovce, Nové Zámky, Piešťany, Považská Bystrica, Prievidza, Ružomberok, Spišská
Nová Ves, Zvolen.
2.12. Podporovať rozvoj centier druhej skupiny, ktoré tvoria jej druhú podskupinu:
Brezno, Kežmarok, Rimavská Sobota, Púchov, Topoľčany, Rožňava, Vranov nad Topľou,
Trebišov.
2.13. Podporovať rozvoj centier tretej skupiny, ktoré tvoria jej prvú podskupinu:
Bánovce nad Bebravou, Galanta, Hlohovec, Malacky, Levoča, Partizánske, Nové Mesto
nad Váhom, Skalica, Pezinok, Stará Ľubovňa, Senica, Šaľa, Snina, Žiar nad Hronom,
Svidník, Dolný Kubín.
2.14. Podporovať rozvoj centier tretej skupiny, ktoré tvoria jej druhú podskupinu:
Banská Štiavnica, Bojnice, Bytča, Detva, Dubnica nad Váhom, Gelnica, Handlová, Ilava,
Kremnica, Kysucké Nové Mesto, Liptovský Hrádok, Medzilaborce, Modra, Myjava, Námestovo,
Revúca, Sabinov, Senec, Sereď, Stropkov, Šamorín, Štúrovo, Trenčianske Teplice, Turčianske
Teplice, Tvrdošín, Veľký Krtíš, Vysoké Tatry, Zlaté Moravce.
2.15. Podporovať rozvoj centier štvrtej skupiny: Dobšiná, Dudince, Fiľakovo, Hnúšťa,
Holíč, Hriňová, Hurbanovo, Kolárovo, Kráľovský Chlmec, Krompachy, Krupina, Lipany,
Moldava nad Bodvou, Nová Baňa, Nová Dubnica, Poltár, Rajec, Rajecké Teplice, Sečovce,
Sobrance, Spišská Belá, Spišské Podhradie, Stará Turá, Stupava, Svit, Šahy, Šurany,
Tisovec, Tornaľa, Trstená, Veľké Kapušany, Veľký Meder, Vráble, Vrútky, Žarnovica,
Želiezovce.
2.16. Podporovať rozvoj centier piatej skupiny: Beluša, Brezová pod Bradlom, Čierna
nad Tisou, Čierny Balog, Dvory nad Žitavou, Gbely, Giraltovce, Hanušovce nad Topľou,
Jelšava, Krásno nad Kysucou, Leopoldov, Medzev, Modrý Kameň, Nemšová, Nováky, Oščadnica,
Podolínec, Sládkovičovo, Sliač, Spišská Stará Ves, Spišské Vlachy, Strážske, Svätý
Jur, Tlmače, Turzovka, Veľký Šariš, Vrbové.
2.17. Podporovať rozvoj kvartérnych centier, predovšetkým v aglomeráciách s najväčším
predpokladom zabezpečenia rozvoja kvartérnych aktivít, akými sú:
2.17.1. bratislavsko-trnavsko-nitrianska aglomerácia,
2.17.2. košicko-prešovská aglomerácia,
2.17.3. banskobystricko-zvolenská aglomerácia a
2.17.4. žilinsko-martinská aglomerácia.
2.18. Podporovať ako ťažiská osídlenia najvyššej úrovne:
2.18.1. bratislavsko-trnavské ťažisko osídlenia ako najvýznamnejšiu aglomeráciu európskeho
medzinárodného významu,
2.18.2. košicko-prešovské ťažisko osídlenia ako aglomeráciu medzinárodného významu
s dominantným postavením v Karpatskom euroregióne,
2.18.3. banskobystricko-zvolenské a žilinsko-martinské ťažiská osídlenia ako aglomerácie
najvyššieho celoštátneho a medzinárodného významu,
2.18.4. nitrianske a trenčianske ťažisko osídlenia ako aglomerácie celoštátneho významu.
2.19. Podporovať ako ťažiská osídlenia druhej úrovne:
2.19.1. liptovskomikulášsko-ružombersko-dolnokubínske ťažisko osídlenia,
2.19.2. lučenecko-rimavskosobotské ťažisko osídlenia,
2.19.3. michalovsko-vranovsko-humenské ťažisko osídlenia,
2.19.4. novozámocko-komárňanské ťažisko osídlenia,
2.19.5. popradsko-spišskonovoveské ťažisko osídlenia,
2.19.6. považsko-bystricko-púchovské ťažisko osídlenia,
2.19.7. prievidzské ťažisko osídlenia.
2.20. Podporovať ako ťažiská osídlenia tretej úrovne prvej skupiny:
2.20.1. bánoveckobebravské a partizánske ťažisko osídlenia,
2.20.2. bardejovské ťažisko osídlenia,
2.20.3. levické ťažisko osídlenia,
2.20.4. rožňavské ťažisko osídlenia,
2.20.5. topoľčianske ťažisko osídlenia,
2.20.6. veľkokrtíšske ťažisko osídlenia,
2.20.7. žiarske ťažisko osídlenia.
2.21. Podporovať ako ťažiská osídlenia tretej úrovne druhej skupiny:
2.21.1. banskoštiavnické ťažisko osídlenia,
2.21.2. gelnické ťažisko osídlenia,
2.21.3. hnúštianske ťažisko osídlenia,
2.21.4. kráľovskochlmecké ťažisko osídlenia,
2.21.5. medzilaborecké ťažisko osídlenia,
2.21.6. myjavské ťažisko osídlenia,
2.21.7. revúcke ťažisko osídlenia,
2.21.8. senické ťažisko osídlenia,
2.21.9. skalicko-holíčske ťažisko osídlenia,
2.21.10. sninské ťažisko osídlenia,
2.21.11. staroľubovnianske ťažisko osídlenia,
2.21.12. svidnícko-stropkovské ťažisko osídlenia,
2.21.13. šahianske ťažisko osídlenia,
2.21.14. štúrovské ťažisko osídlenia,
2.21.15. tornalianske ťažisko osídlenia,
2.21.16. trebišovské ťažisko osídlenia,
2.21.17. tvrdošínsko-námestovské ťažisko osídlenia,
2.21.18. veľkokapušianske ťažisko osídlenia.
2.22. Podporovať ťažiská osídlenia ako rozvojové sídelné priestory vytváraním ich
funkčnej komplexnosti so zohľadnením ich regionálnych súvislostí.
2.23. Podporovať nástrojmi územného rozvoja diverzifikáciu ekonomickej základne ťažísk
osídlenia pri využívaní špecifických daností a podmienok jednotlivých území.
2.24. Sledovať pri decentralizácii riadenia rozvoja územia vytváranie polycentrických
systémov - sietí miest a aglomerácií, ktoré efektívne podporujú vytváranie vyššej
funkčnej komplexnosti regionálnych celkov.
2.25. Formovať ťažiská osídlenia uplatňovaním princípov dekoncentrovanej koncentrácie.
2.26. Upevňovať vnútroštátne sídelné väzby medzi ťažiskami osídlenia.
2.27. Podporovať budovanie rozvojových osí v záujme tvorby vyváženej hierarchizovanej
sídelnej štruktúry.
Podporovať ako rozvojové osi prvého stupňa:
2.27.1. považskú rozvojovú os: Bratislava - Trnava - Trenčín - Žilina,
2.27.2. žilinsko-podtatranskú rozvojovú os: Žilina - Martin - Poprad - Prešov,
2.27.3. žilinsko-kysuckú rozvojovú os: Žilina - Čadca - hranica s Českou republikou,
2.27.4. košicko-prešovskú rozvojovú os: Prešov - Košice - Čaňa - hranica s Maďarskou
republikou,
2.27.5. nitriansko-pohronskú rozvojovú os: Trnava - Nitra - Žiar nad Hronom - Zvolen,
2.27.6. zvolensko-turčiansku rozvojovú os: Zvolen - Banská Bystrica - Turčianske Teplice
- Martin (návrh v úseku Banská Bystrica - Martin),
2.27.7. zvolensko-južnoslovenskú rozvojovú os: Zvolen - Lučenec - Rimavská Sobota
- Rožňava - Košice,
2.27.8. východoslovenskú rozvojovú os: Košice - Sečovce - Michalovce - Sobrance -
hranica s Ukrajinou (návrh vo výhľade),
2.27.9. záhorskú rozvojovú os: Bratislava - Malacky - Kúty - hranica s Českou republikou.
2.28. Podporovať ako rozvojové osi druhého stupňa:
2.28.1. žitnoostrovnú rozvojovú os: Bratislava - Dunajská Streda,
2.28.2. ponitriansku rozvojovú os: Trenčín - Bánovce nad Bebravou - Topoľčany - Nitra
- Nové Zámky - Komárno,
2.28.3. hornonitriansku rozvojovú os: Topoľčany/Bánovce nad Bebravou - Partizánske
- Prievidza - Handlová - Žiar nad Hronom,
2.28.4. pohronskú rozvojovú os: Tlmače - Levice - Želiezovce - Štúrovo,
2.28.5. južnoslovenskú rozvojovú os: Nové Zámky - Želiezovce - Šahy - Veľký Krtíš
- Lučenec (návrh vo výhľade),
2.28.6. novohradskú rozvojovú os: Lučenec - Fiľakovo - hranica s Maďarskou republikou,
2.28.7. liptovsko-oravskú rozvojovú os: Ružomberok - Dolný Kubín - Trstená - hranica
s Poľskou republikou,
2.28.8. hornopohronskú rozvojovú os: Banská Bystrica - Brezno - Heľpa,
2.28.9. šarišskú rozvojovú os: Prešov - Bardejov,
2.28.10. prešovsko-svidnícku rozvojovú os: Prešov - Svidník - hranica s Poľskou republikou,
2.28.11. prešovsko-michalovskú rozvojovú os: Prešov - Hanušovce nad Topľou - Vranov
nad Topľou - Strážske s odbočkou na Michalovce/Humenné,
2.28.12. vihorlatskú rozvojovú os: Humenné - Snina - hranica s Ukrajinou.
2.29. Podporovať ako rozvojové osi tretieho stupňa:
2.29.1. záhorsko-trnavskú rozvojovú os: Skalica - Holíč - Senica - Trnava,
2.29.2. dolnomoravskú rozvojovú os: Kúty - Skalica - Holíč,
2.29.3. malokarpatskú rozvojovú os: Modra - Smolenice - Chtelnica - Nové Mesto nad
Váhom,
2.29.4. rozvojovú os: Piešťany - Topoľčany,
2.29.5. myjavskú rozvojovú os: Senica - Myjava - Stará Turá - Nové Mesto nad Váhom,
2.29.6. podunajskú rozvojovú os: Senec - Galanta - Nové Zámky,
2.29.7. dudvážsko-dunajskú rozvojovú os: Galanta - Dunajská Streda - Veľký Meder -
Komárno - Štúrovo,
2.29.8. kremnicko-turčiansku rozvojovú os: Žiar nad Hronom - Kremnica - Turčianske
Teplice,
2.29.9. kysuckú rozvojovú os: Čadca - Turzovka - Makov,
2.29.10. kysucko-oravskú rozvojovú os: Krásno nad Kysucou - Nová Bystrica - Námestovo
- Oravská Polhora,
2.29.11. žilinskú rozvojovú os: Žilina - Varín - Terchová,
2.29.12. rajeckú rozvojovú os: Žilina - Rajec,
2.29.13. kežmarsko-ľubovniansku rozvojovú os: Poprad - Kežmarok - Stará Ľubovňa -
Spišská Stará Ves,
2.29.14. sabinovskú rozvojovú os: Prešov - Sabinov - Lipany - Plaveč,
2.29.15. ľubovniansko-bardejovskú rozvojovú os: Stará Ľubovňa - Bardejov,
2.29.16. ondavskú rozvojovú os: Bardejov - Svidník - Stropkov,
2.29.17. laboreckú rozvojovú os: Stropkov - Medzilaborce - Humenné,
2.29.18. hornádsku rozvojovú os: Spišský Štvrtok - Spišská Nová Ves - Krompachy -
Košice,
2.29.19. zemplínsku rozvojovú os: Košice - Slovenské Nové Mesto - Kráľovský Chlmec
- Čierna nad Tisou,
2.29.20. vranovsko-trebišovská rozvojovú os: Vranov nad Topľou - Sečovce - Trebišov,
2.29.21. horehronskú rozvojovú os: Heľpa - Vernár - Poprad,
2.29.22. rožňavskú rozvojovú os: Rožňava - Dobšiná - Vernár,
2.29.23. muránsku rozvojovú os: hranica s Maďarskou republikou - Tornaľa - Revúca
- Tisovec,
2.29.24. rimavickú rozvojovú os: Rimavská Sobota - Hnúšťa - Tisovec - Brezno,
2.29.25. cerovskú rozvojovú os: Fiľakovo - Rimavská Seč - hranica s Maďarskou republikou,
2.29.26. krupinskú rozvojovú os: Zvolen - Krupina - Šahy - hranica s Maďarskou republikou.
3. V oblasti rozvoja vidieckeho priestoru a vzťahu medzi mestom a vidiekom
3.1. Podporovať vzťah urbánnych a rurálnych území v novom partnerstve založenom na
integrácii funkčných vzťahov mesta a vidieka a kultúrno-historických a urbanisticko-architektonických
daností.
3.2. Zachovávať pôvodný špecifický ráz vidieckeho priestoru, vychádzať z pôvodného
charakteru zástavby a historicky utvorenej okolitej krajiny; zachovať historicky utváraný
typ zástavby obcí a zohľadňovať národopisné špecifiká jednotlivých regiónov.
3.3. Pri rozvoji vidieckych oblastí zohľadňovať ich špecifické prírodné a krajinné
prostredie a pri rozvoji jednotlivých činností dbať na zamedzenie, resp. obmedzenie
možných negatívnych dôsledkov týchto činností na krajinné a životné prostredie vidieckeho
priestoru.
3.4. Vytvárať podmienky dobrej dostupnosti vidieckych priestorov k sídelným centrám,
podporovať výstavbu verejného dopravného a technického vybavenia obcí, moderných informačných
technológií tak, aby vidiecke priestory vytvárali kultúrne a pracoviskovo rovnocenné
prostredie voči urbánnym priestorom a dosiahnuť tak skĺbenie tradičného vidieckeho
prostredia s požiadavkami na moderný spôsob života.
4. V oblasti zachovania, zhodnotenia a využívania kultúrneho dedičstva
4.1. Posudzovať pri rozvoji územia význam a hodnoty jeho kultúrno-historických daností
v nadväznosti na všetky zámery v sociálno-ekonomickom rozvoji.
4.2. Zohľadňovať a revitalizovať v územnom rozvoji:
4.2.1. územia lokalít zapísaných v Zozname svetového dedičstva,
4.2.2. územia pamiatkových rezervácií, pamiatkových zón,
4.2.3. územia historických jadier miest a obcí,
4.2.4. známe a predpokladané lokality archeologických nálezísk a nálezov,
4.2.5. národné kultúrne pamiatky, kultúrne pamiatky, ich súbory a areály a ich ochranné
pásma,
4.2.6. územia miest a obcí, kde je zachytený historický stavebný fond, ako aj časti
rozptýleného osídlenia,
4.2.7. novodobé architektonické a urbanistické diela,
4.2.8. areály architektonických diel s dotvárajúcim prírodným prostredím,
4.2.9. historické technické diela.
4.3. Rešpektovať objekty, súbory alebo areály objektov, ktoré sú navrhované na vyhlásenie
za kultúrne pamiatky, ako aj územia navrhované na vyhlásenie za pamiatkové rezervácie
a pamiatkové zóny a ochranné pásma.
5. V oblasti usporiadania územia z hľadiska ekologických aspektov, ochrany prírody,
prírodných zdrojov a tvorby krajinnej štruktúry
5.1. Zabezpečovať nástrojmi územného plánovania ekologicky optimálne využívanie územia
pri rešpektovaní a skvalitňovaní územného systému ekologickej stability, biotickej
integrity krajiny a biodiverzity na úrovni národnej, regionálnej aj lokálnej.
5.2. Rešpektovať pri organizácii, využívaní a rozvoji územia význam a hodnoty jeho
prírodných daností. V osobitne chránených územiach, v prvkoch územného systému ekologickej
stability, v NECONET a v biotopoch osobitne chránených a ohrozených druhov bioty zosúladiť
využívanie územia s funkciou ochrany prírody a krajiny.
5.3. Zohľadňovať pri umiestňovaní činností na území ich predpokladané vplyvy na životné
prostredie a realizáciou vhodných opatrení dosiahnuť odstránenie, obmedzenie alebo
zmiernenie prípadných negatívnych vplyvov.
5.4. Zabezpečovať zvýšenie ekologickej stability, prípadne obnovu biotickej integrity
a biologickej rozmanitosti v územiach a krajinných segmentoch s narušeným prírodným,
resp. životným prostredím.
5.5. Zabezpečovať zachovanie a ochranu všetkých typov mokradí, revitalizovať vodné
toky a ich brehové územia s cieľom obnoviť integritu a zabezpečiť dlhodobo priaznivé
existenčné podmienky pre akvatickú a semiakvatickú biotu vodných ekosystémov.
5.6. Identifikovať stresové faktory v území a zabezpečovať ich elimináciu.
5.7. Zabezpečovať vhodnú delimitáciu pôdneho fondu v súlade s potenciálom územia.
5.8. Uplatňovať účinné krajinnoekologické a technické opatrenia na elimináciu negatívnych
vplyvov pri využívaní prírodných zdrojov a kultúrno-historických štruktúr.
5.9. Rešpektovať ochranu najkvalitnejších poľnohospodárskych pôd. Zabezpečovať ochranu
pôdnych zdrojov vhodným a racionálnym využívaním poľnohospodárskej a lesnej krajiny.
5.10. Asanovať a revitalizovať územia s vysokým stupňom environmentálnej záťaže.
5.11. Eliminovať nadmerné čerpanie neobnoviteľných zdrojov, regulovať využívanie obnoviteľných
zdrojov v súlade s mierou ich samoreprodukcie a revitalizovať narušené prírodné zdroje.
6. V oblasti hospodárstva a regionálneho rozvoja
6.1. Rozvíjať decentralizovanú štruktúru ekonomiky prostredníctvom vytvorenej polycentrickej
sústavy mestského osídlenia, a tým zabezpečovať aj vyváženú socio-ekonomickú úroveň
regiónov.
6.2. Zabezpečiť dostupnosť trhov a vytvorenie rovnocenných podmienok na podnikanie
dobudovaním územia regiónov výkonnou komunikačnou a technickou infraštruktúrou.
6.3. Diverzifikovať odvetvovú ekonomickú základňu miest a regiónov a podporovať v
záujme trvalej udržateľnosti malé a stredné podnikanie.
6.4. Vytvárať podmienky na rovnomerné rozmiestnenie obyvateľstva s vyššou kvalifikáciou.
6.5. Sústrediť pozornosť na rozvoj „Globálnej informačnej spoločnosti“ v Slovenskej
republike predovšetkým skvalitňovaním infraštruktúry komunikačných systémov.
6.6. Koordinovať proces programovania a implementácie Národného plánu regionálneho
rozvoja Slovenskej republiky a Koncepcie územného rozvoja Slovenska 2001 s cieľom
vytvoriť podmienky na trvalo udržateľný rozvoj regiónov Slovenskej republiky.
7. V oblasti poľnohospodárskej výroby a lesného hospodárstva
7.1. Stabilizovať výmeru najkvalitnejších pôd, najmä pôd pod závlahami, pôd vinohradov
a najlepších bonít a ochranu výmery a kvality pôdy uskutočňovať nielen ako ochranu
hospodársko-sociálneho potenciálu štátu, ale aj ako súčasť ochrany prírodného a životného
prostredia.
7.2. Stabilizovať a revitalizovať poľnohospodárske odvetvie diferencovane podľa poľnohospodárskych
produkčných oblastí.
7.3. Zabezpečiť v záujme rozvoja vidieka v horských a podhorských oblastiach so sťaženými
prírodnými podmienkami primeranú životnú úroveň a zlepšenie kvality života vidieckeho
obyvateľstva prostredníctvom podpory vybraných centier s využitím ich prírodného,
demografického a kultúrno-historického potenciálu v prospech rozvoja vidieckych oblastí.
7.4. Rozvíjať tradičnú remeselnú výrobu, doplnkové výroby a nevýrobné činnosti súvisiace
s lesnou činnosťou, ako integrovanú súčasť lesného hospodárstva, podporujúce rozvoj
vidieka.
7.5. Realizovať ozdravné opatrenia v najviac poškodených lesných spoločenstvách.
8. V oblasti priemyslu a stavebníctva
8.1. Vychádzať pri územnom rozvoji predovšetkým z princípu rekonštrukcie a sanácie
existujúcich priemyselných a stavebných areálov.
8.2. Podporovať budovanie rôznych typov priemyselných parkov vo všetkých regiónoch
Slovenskej republiky na základe zhodnotenia ich externých a interných lokalizačných
faktorov.
8.3. Vychádzať pri rozvoji priemyslu a stavebníctva nielen z ekonomickej a sociálnej,
ale aj územnej a environmentálnej únosnosti územia v súčinnosti s hodnotami a limitami
kultúrno-historického potenciálu územia a historického stavebného fondu so zohľadňovaním
špecifík jednotlivých regiónov Slovenskej republiky a využívať pritom predovšetkým
miestne suroviny.
8.4. Vychádzať pri vytváraní a prevádzke výrobných kapacít z využitia komparatívnych
výhod regiónu (poloha, ekonomický potenciál, disponibilné zdroje).
9. V oblasti rozvoja rekreácie a turizmu
9.1. Podporovať tie druhy a formy turizmu, ktoré sú predmetom medzinárodného záujmu
(kúpeľný, poznávací kultúrny, horský letný a zimný, tranzitný turizmus a poľovníctvo).
9.2. Nadviazať na medzinárodný turizmus, a to najmä sledovaním turistických tokov
a dopravných trás prechádzajúcich, resp. končiacich v Slovenskej republike. Venovať
väčšiu pozornosť aktívnemu zahraničnému turizmu, cezhraničným vzťahom a malému prihraničnému
turizmu.
9.3. Previazať dôslednejšie ciele rekreačného a poznávacieho turizmu.
9.4. Dotvoriť funkčno-priestorový systém rekreácie a turizmu na celoslovenskej úrovni
vytváraním siete rekreačných územných celkov, siete rekreačných záujmových území väčších
miest a siete ucelených území vidieckeho osídlenia.
9.5. Viazať lokalizáciu služieb zabezpečujúcich proces rekreácie a turizmu prednostne
do sídiel s cieľom zamedziť neodôvodnené rozširovanie rekreačných útvarov vo voľnej
krajine s využitím obnovy a revitalizácie historických mestských a vidieckych celkov
a objektov kultúrnych pamiatok.
9.6. Podporovať podmienky na prímestskú rekreáciu obyvateľov miest v ich záujmovom
území.
9.7. Zabezpečovať v liečebných kúpeľoch únosný pomer funkcie liečebnej, turisticko-rekreačnej,
kultúrno-spoločenskej a ich funkčných plôch.
9.8. Podporovať vznik a rozvoj miestnych kúpeľov na základe využitia špecifík daného
územia.
9.9. Na podporu rozvojových smerov turizmu využívať najmä cestnú dopravu a rozvoj
cestnej siete, ako aj budovanie príslušnej technickej infraštruktúry.
9.10. Na území národných parkov a chránených krajinných oblastí dodržiavať únosný
pomer funkcie ochrany prírody a ostatných funkcií spojených s rekreáciou a turizmom.
10. V oblasti rozvoja sociálnej infraštruktúry
10.1. Školstvo
10.1.1. Podporovať rovnomerný rozvoj škôl, vzdelávacích, školiacich a preškoľovacích
zariadení na území štátu.
10.1.2. Znižovať regionálne rozdiely v úrovni vzdelania podporou vzdelávacích centier
v prirodzených sídelných centrách a prispôsobovať sieť stredných škôl trhu práce a
podporovaným ekonomickým aktivitám.
10.1.3. Diverzifikovať vysokoškolské štúdium predovšetkým do území, ktoré sú ekonomicky
problémové a ktoré potrebujú nové rozvojové impulzy. V týchto územiach vytvárať, v
súčinnosti s podporou adekvátnych ekonomických aktivít, vysoké školy podstatne viac
zamerané na prax, t. j. zabezpečujúce štúdium na bakalárskej úrovni a sledujúce podporované
ekonomické aktivity.
10.1.4. Podporovať vytváranie stredných odborných škôl, ktoré poskytujú pomaturitné
vzdelávanie v rámci jednotlivých regiónov.
10.2. Zdravotníctvo
10.2.1. Rozvíjať zariadenia liečebnej starostlivosti v záujme ich optimálneho využitia
v rovnocennej prístupnosti obyvateľov.
10.2.2. Podporovať zdravotnícke služby pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti,
a to najmä v oblastiach vzdialenejších od sídelných centier.
10.2.3. Rozšíriť kapacitu odborných liečebných ústavov a liečební v súlade s potrebami
obyvateľstva v regiónoch.
10.3. Sociálna starostlivosť
10.3.1. Riešiť nedostačujúce kapacity zariadení sociálnej starostlivosti a zaostalosť
priestorovej vybavenosti v regiónoch.
10.3.2. Podporovať vybrané zariadenia sociálnej starostlivosti na regionálnej úrovni.
10.4. Kultúra a umenie
10.4.1. Podporovať rovnomerne prevádzku a činnosť existujúcej siete kultúrnych zariadení
v regiónoch ako neoddeliteľnej súčasti existujúcej infraštruktúry a kultúrnych služieb
obyvateľstvu.
11. V oblasti rozvoja nadradeného dopravného vybavenia
11.1. Stabilizovať základné zónovanie Slovenskej republiky v priestoroch
11.1.1. Bratislava,
11.1.2. juhozápadné Slovensko a dopravno-gravitačné centrum Nitra/Nové Zámky,
11.1.3. severozápadné Slovensko a dopravno-gravitačné centrum Žilina/Martin,
11.1.4. stredné Slovensko a dopravno-gravitačné centrum Zvolen/Banská Bystrica,
11.1.5. východné Slovensko a dopravno-gravitačné centrum Košice/Prešov.
11.2. Rešpektovať prioritné postavenie intermodálnej infraštruktúry a sietí TINA.
11.3. Rešpektovať dopravné siete a zariadenia alokované v trasách multimodálnych koridorov
(hlavná sieť TINA)
11.3.1. multimodálny koridor č. IV. Česká republika - Kúty - Bratislava/Rusovce -
Maďarská republika (Bratislava/Jarovce - Rakúsko) lokalizovaný pre cestné komunikácie,
Česká republika - Kúty - Bratislava/Rusovce - Nové Zámky - Štúrovo - Maďarská republika
lokalizovaný pre trate železničnej a kombinovanej dopravy, Vážska vodná cesta v úseku
Komárno - Sereď, vodná cesta Morava (v študijnej polohe, potreba vyjasnenia konfliktu
so záväzkami dohovoru o mokradiach; pozri oblasť 5., najmä body 5.2. a 5.5.),
11.3.2. multimodálny koridor č. V.a. Bratislava - Žilina - Prešov/Košice - Záhor/Čierna
nad Tisou - Ukrajina lokalizovaný pre cestné komunikácie a pre trate železničnej a
kombinovanej dopravy, vysokorýchlostná železničná trať juh - sever Rakúsko - Bratislava
- Žilina - Poľsko s vetvou Čadca - Ostrava (v študijnej polohe), Vážska vodná cesta
v úseku Sereď - Žilina, vodná cesta Bodrog/Tisa (potreba vyjasnenia konfliktu so záväzkami
dohovoru o mokradiach; pozri oblasť 5., najmä body 5.2. a 5.5.) v úseku Ladmovce -
hranica Maďarskej republiky,
11.3.3. multimodálny koridor č. VI. Žilina - Čadca - Skalité - Poľská republika lokalizovaný
pre cestné komunikácie a pre trate železničnej a kombinovanej dopravy, Hričovské Podhradie
- Žilina (Brodno) - Čadca - Skalité - Poľská republika a Višňové (Dubná Skala) diaľnica
D1 - Žilina (Brodno) diaľnica D3 pre cestné komunikácie, vodná cesta Kysuca - Poľská
republika/Česká republika (v študijnej polohe, potreba vyjasnenia konfliktu so záväzkami
dohovoru o mokradiach; pozri oblasť 5., najmä body 5.2. a 5.5.),
11.3.4. multimodálny koridor č. VII. Dunaj s verejnými prístavmi v Bratislave, Komárne
a Štúrove,
11.3.5. terminály kombinovanej dopravy a tovarové centrá nákladnej dopravy v Bratislave,
Žiline a Košiciach, terminál kombinovanej dopravy v Dobrej, hlavné železničné stanice
v Bratislave, Žiline, vo Zvolene a v Košiciach,
11.3.6. letiská pre medzinárodnú dopravu v Bratislave, Košiciach a Poprade,
11.3.7. výhľadové prístavy na Vážskej vodnej ceste v Seredi, Hlohovci, Novom Meste
nad Váhom, Trenčíne, Dubnici nad Váhom, Púchove, Považskej Bystrici a Žiline,
11.3.8. multimodálny „Pobaltský koridor“ vedený v línii PR (Lublin - Rzesow) - Prešov
- Košice - Maďarská republika (Miškovec - Debrecín) lokalizovaný pre cestné komunikácie
pre trate železničnej a kombinovanej dopravy.
11.4. Rešpektovať dopravné siete a zariadenia alokované v trasách doplnkových koridorov
železničných tratí TINA
11.4.1. prepojenie multimodálneho koridoru č. IX s Poľskom v línii Poľská republika
- Plaveč - Prešov - Košice - Kechnec - Maďarská republika,
11.4.2. Leopoldov - Galanta,
11.4.3. Nové Zámky - Komárno,
11.4.4. Púchov - Strelenka - Česká republika,
11.4.5. Čadca - Svrčinovec - Česká republika,
11.4.6. Nové Zámky/Palárikovo - Levice - Zvolen - Lučenec - Košice.
11.5. Rešpektovať dopravné siete a zariadenia alokované v trasách doplnkových koridorov
cestných komunikácií TINA
11.5.1. Martin - Turčianske Teplice - Zvolen - Šahy - Maďarská republika s rovnocenným
alternatívnym trasovaním v líniách Turčianske Teplice - Šášovské Podhradie - Zvolen
a Turčianske Teplice - Banská Bystrica - Zvolen,
11.5.2. Maďarská republika - Milhosť - Košice - Prešov - Lipníky - Svidník - Poľská
republika.
11.6. Rešpektovať dopravné siete a zariadenia alokované vo výhľadových trasách doplnkových
koridorov cestných komunikácií TINA
11.6.1. diaľnica D1 (priestor Madunice/Leopoldov) - Hlohovec - Nitra - Nové Zámky
- Komárno - Maďarská republika (Komárom - diaľnica M1),
11.6.2. Púchov - Lysá pod Makytou - Česká republika,
11.6.3. Trenčín - Drietoma - Česká republika,
11.6.4. Svrčinovec - Česká republika.
11.7. Rešpektovať dopravné siete zaradené podľa európskych dohôd (AGR) - cestné komunikácie
11.7.1. Bratislava - Dunajská Streda - Veľký Meder - Medveďov - Maďarská republika,
11.7.2. Bratislava - Senec - Sládkovičovo - Sereď - Nitra - Žiar nad Hronom,
11.7.3. Trenčín - Prievidza - Žiar nad Hronom - Zvolen - Lučenec - Rimavská Sobota
- Košice,
11.7.4. Poľská republika - Trstená - Dolný Kubín - Kraľovany/Ružomberok (s napojeniami
na diaľnicu D1).
11.8. Rešpektovať dopravné siete zaradené podľa európskych dohôd (AGR) - ako výhľadová
súčasť siete cestných komunikácií
11.8.1. Česká republika - Holíč - Senica - Trnava - Sereď,
11.8.2. D2 Bratislava (Jarovce) - Most pri Bratislave - Ivanka pri Dunaji - D1 Bratislava
(Vajnory) - Marianka - Stupava D2 - Marcheg/Rakúsko (nultý okruh Bratislavy),
11.8.3. Lučenec - Šiatorská Bukovinka - Maďarská republika,
11.8.4. Lipníky - Vranov nad Topľou - Humenné - Michalovce.
11.9. Rešpektovať dopravné siete zaradené podľa európskych dohôd (AGC, AGTC) - ako
výhľadová súčasť siete železničných tratí
11.9.1. Šaľa - Nitra.
11.10. Rešpektovať dopravné siete zaradené podľa európskych dohôd (AGR, AGC, AGTC)
- terminály kombinovanej dopravy
11.10.1. Nové Zámky,
11.10.2. Štúrovo,
11.10.3. Zvolen,
11.10.4. Ružomberok.
11.11. Rešpektovať dopravné siete zaradené podľa európskych dohôd - letiská hlavnej
siete
11.11.1. Piešťany,
11.11.2. Sliač,
11.11.3. Žilina.
11.12. Rešpektovať dopravné siete zaradené podľa európskych dohôd - potenciálne letiská
hlavnej siete
11.12.1. Lučenec,
11.12.2. Svidník.
11.13. Rešpektovať hlavné dopravné siete pre medzinárodnú turistickú dopravu - železničné
trate
11.13.1. Západná severojužná trasa (Krakow - Nowy Targ) Poľská republika - Trstená
- Dolný Kubín - Kraľovany - Vrútky - Banská Bystrica - Zvolen - Šahy - Maďarská republika
(Budapešť).
11.14. Rešpektovať hlavné dopravné siete pre medzinárodnú turistickú dopravu - cestné
komunikácie
11.14.1. Západná severojužná trasa (Krakow - Nowy Targ) Poľská republika - Trstená
- Dolný Kubín - Ružomberok - Donovaly - Banská Bystrica - Zvolen - Šahy - Maďarská
republika (Budapešť) s vylúčením nákladnej tranzitnej dopravy v úseku Ružomberok -
Donovaly - Banská Bystrica,
11.14.2. Východná severojužná trasa (Krakow - Nowy Targ) Poľská republika - Podspády
- Spišská Belá - Kežmarok - Poprad - Vernár - Rožňava - Tornaľa - Kráľ - Maďarská
republika (Budapešť) s vylúčením nákladnej tranzitnej dopravy v úseku Podspády - Spišská
Belá - Poprad - Rožňava,
11.14.3. Vitanová - Oravice - Zuberec - Liptovský Hrádok - Pribylina - Starý Smokovec
- Ždiar - Javorina (Malý tatranský okruh) s vylúčením tranzitnej nákladnej dopravy
v celom úseku.
11.15. Rešpektovať dopravné siete celoštátnej úrovne - cestné komunikácie
11.15.1. Bratislava - Dunajská Streda - Nové Zámky - Veľký Krtíš - Lučenec (tzv. južný
cestný ťah),
11.15.2. Veľký Meder - Komárno,
11.15.3. Nitra - Topoľčany - Partizánske - Prievidza - Nitrianske Pravno - Turčianske
Teplice, s vetvou Topoľčany - Chynorany - Bánovce nad Bebravou,
11.15.4. Česká republika - Makov - Čadca - Krásno nad Kysucou - Nová Bystrica - Oravská
Lesná - Námestovo - Trstená - Suchá Hora - Poľská republika s pokračovaním Poľská
republika - Spišská Stará Ves - Stará Ľubovňa - Ľubotín - Bardejov - Svidník,
11.15.5. Banská Bystrica - Brezno - Vernár,
11.15.6. Poprad - Spišská Belá - Stará Ľubovňa - Mníšek nad Popradom - Poľská republika,
11.15.7. Ľubotín - Sabinov - Prešov,
11.15.8. Humenné - Snina - Ubľa - Ukrajina,
11.15.9. Vranov nad Topľou - Trebišov - Slovenské Nové Mesto - Čierna nad Tisou -
Ukrajina.
11.16. Rešpektovať dopravné siete nadregionálnej úrovne - železničné trate
11.16.1. Bratislava - Dunajská Streda - Komárno,
11.16.2. Česká republika - Kúty - Jablonica - Trnava - Sereď,
11.16.3. Šurany - Nitra - Prievidza - Horná Štubňa,
11.16.4. Lužianky - Leopoldov,
11.16.5. Chynorany - Trenčín,
11.16.6. Levice - Štúrovo,
11.16.7. Nové Mesto nad Váhom - Vrbovce,
11.16.8. Lužianky - Kozárovce,
11.16.9. Vrútky - Horná Štubňa - Hronská Dúbrava,
11.16.10. Horná Štubňa - Banská Bystrica,
11.16.11. Zvolen - Šahy,
11.16.12. Fiľakovo - Šiatorská Bukovinka,
11.16.13. Banská Bystrica - Margecany,
11.16.14. Poprad - Plaveč,
11.16.15. Slanec - Trebišov - Humenné - Medzilaborce - Poľská republika,
11.16.16. Prešov - Vranov nad Topľou - Humenné.
11.17. Rešpektovať dopravné siete nadregionálnej úrovne - cestné komunikácie
11.17.1. Rakúsko - Moravský Svätý Ján - Šaštín-Stráže - Senica - Nové Mesto nad Váhom,
11.17.2. Rakúsko - Záhorská Ves - Malacky - Šaštín-Stráže/Pezinok - Senec - Šamorín,
11.17.3. Sládkovičovo - Galanta - Šaľa - Nové Zámky - Štúrovo,
11.17.4. Šoporňa - Šaľa,
11.17.5. Galanta - Dunajská Streda,
11.17.6. Komárno - Štúrovo,
11.17.7. Hronský Beňadik - Kalná nad Hronom - Štúrovo,
11.17.8. Nitra - Vráble - Kalná nad Hronom - Levice,
11.17.9. Žilina - Rajec - Nitrianské Pravno,
11.17.10. Makov - Bytča,
11.17.11. Poľská republika - Novoť - Zakamenné,
11.17.12. Poľská republika - Oravská Polhora - Námestovo,
11.17.13. Veľký Krtíš - Slovenské Ďarmoty - Maďarská republika,
11.17.14. Liptovský Hrádok - Brezno - Tisovec - Rimavská Sobota,
11.17.15. Červená Skala - Tisovec,
11.17.16. Spišský Štvrtok - Spišská Nová Ves - Košice - Slanec - Zemplínske Jastrabie
- Veľké Kapušany - Ukrajina,
11.17.17. Svidník - Medzilaborce - Palota - Poľská republika,
11.17.18. Humenné - Medzilaborce - Poľská republika,
11.17.19. Poľská republika - Becherov - Zborov - Bardejov - Kapušany,
11.17.20. (Bardejov) - Tarnov - Kurov - Poľská republika.
11.18. Rešpektovať dopravné siete nadregionálnej úrovne - potenciálne letiská pre
medzinárodnú dopravu
11.18.1. Nitra, Prievidza, Trenčín, Ružomberok, Prešov, Kamenica nad Cirochou.
11.19. Podporovať doplnkové postavenie dopravnej infraštruktúry vedľajšieho medzinárodného,
celoštátneho a nadregionálneho významu, ktorá spolu s intermodálnou infraštruktúrou
a sieťami TINA vytvára nadradenú dopravnú sústavu.
12. V oblasti rozvoja nadradeného technického vybavenia
12.1. Vodné hospodárstvo
12.1.1. Zabezpečiť likvidáciu povodňových škôd z predchádzajúcich rokov a budovať
potrebné protipovodňové opatrenia s dôrazom na ochranu intravilánov miest a obcí.
Nadväzne komplexne riešiť odtokové pomery v povodiach s dôrazom na odvedenie vnútorných
vôd v súlade s ekologickými limitmi využívania územia a ochrany prírody.
12.1.2. Zvyšovať podiel obyvateľov zásobovaných pitnou vodou z verejných vodovodov
s cieľom približovať sa postupne k úrovni vyspelých štátov EÚ.
12.1.3. Zvyšovať využívanie kapacít vybudovaných veľkozdrojov pitnej vody (vodárenských
nádrží) urýchlením výstavby prívodov vody a vodovodných sietí v obciach v bilančnom
dosahu týchto zdrojov.
12.1.4. Zvyšovať spoľahlivosť zásobovania pitnou vodou rozširovaním diverzifikácie
zdrojov, využívaním vzájomného prepojenia zdrojov podzemnej a povrchovej vody a budovaním
vodárenských dispečingov.
12.1.5. Zavádzať opatrenia na znižovanie strát vody, orientovať investície na rekonštrukciu
diaľkovodných potrubí a vodovodných sietí.
12.1.6. Zabezpečovať územnú prípravu na výstavbu veľkokapacitných zdrojov vody na
zásobovanie v deficitných oblastiach a v oblastiach s ohrozenou kvalitou vody.
12.1.7. Zabezpečovať podľa návrhu plánu územného rozvoja a z neho vyplývajúcich potrieb
prípravu zdrojov vody tak, aby sa docielil súlad medzi rozvojom vodného hospodárstva,
ochranou prírody a ekologickou stabilitou územia.
12.1.8. Zabezpečiť požiadavky v oblasti odkanalizovania s cieľom postupne znižovať
rozdiel medzi podielom odkanalizovaných obyvateľov a podielom zásobovaných obyvateľov
pitnou vodou.
12.1.9. Zabezpečiť požiadavky v oblasti odkanalizovania s cieľom postupne zosúladiť
vypúšťanie odpadových vôd z jestvujúcich kanalizácií a čistiarní odpadových vôd s
legislatívou požadovaným stavom.
12.1.10. Zabezpečiť požiadavky v oblasti odkanalizovania s cieľom postupne zvyšovať
úroveň v odkanalizovaní miest a obcí v súlade s požiadavkami legislatívy EÚ (budovať
čistiarne odpadových vôd v sídlach s verejnou kanalizáciou, budovať verejné kanalizácie
s mechanicko-biologickým čistením v aglomeráciách nad 2000 ekvivalentných obyvateľov
a pod.).
12.2. Energetika
12.2.1. Zabezpečiť územnú prípravu na dobudovanie vnútroštátnych elektrických vedení
a výstavbu ďalších medzinárodných prepojení v súvislosti s liberalizáciou energetiky
a s otvorením trhov s elektrickou energiou.
12.2.2. Optimalizovať územné vedenie trás potrubných vedení strategických surovín
(ropa, zemný plyn) v súlade s rozvojom ropného a plynárenského priemyslu s cieľom
udržať a posilniť strategicky dôležité postavenie Slovenska z pohľadu medzinárodných
tranzitov a obchodu v Európe.
12.2.3. Rešpektovať územný dopad prepojenia Slovenskej republiky na tranzitný plynovod
JAMAL a potrebu výstavby ďalších zásobníkov plynu.
12.2.4. Akceptovať v územnom rozvoji potrebu dobudovania skladovacích kapacít pre
núdzové zásoby ropy v objeme 90 dní spotreby uplynulého roku a stavieb na zabezpečenie
diverzifikácie zásobovania Slovenska ropou.
12.2.5. Presadzovať uplatnením energetickej politiky Slovenskej republiky, regionálnej
energetickej politiky a využitím kompetencie miestnych orgánov samosprávy budovanie
kogeneračných zdrojov na výrobu elektriny a tepla a tam, kde je to ekonomicky a environmentálne
zdôvodniteľné, udržať a inovovať už vybudované systémy s centralizovaným zásobovaním
obyvateľstva teplom.
12.2.6. Vytvárať priaznivé podmienky na intenzívnejšie využívanie obnoviteľných a
druhotných zdrojov energie ako lokálnych doplnkových zdrojov k systémovej energetike.
12.2.7. Podporovať a presadzovať v regiónoch s podhorskými obcami využitie miestnych
energetických zdrojov (biomasa, geotermálna a solárna energia, malé vodné elektrárne
a pod.) pre potreby obyvateľstva i služieb.
12.3. Odpadové hospodárstvo
12.3.1. Usmerniť cieľové smerovanie nakladania s určenými druhmi a množstvami odpadov
v určenom čase, budovania nových zariadení na zhodnocovanie a zneškodňovanie odpadov,
ako aj budovania zariadení na iné nakladanie s odpadmi v území v súlade s Programami
odpadového hospodárstva.
12.3.2. Vytvárať územné predpoklady na zabezpečenie zneškodňovania nebezpečných odpadov
ako podmienku ďalšieho rozvoja niektorých priemyselných odvetví.
12.3.3. Koordinovať a usmerňovať výstavbu nových skládok tak, aby kapacitne a spádovo
zabezpečili požiadavky na ukladanie odpadov v jednotlivých regiónoch podľa ich špecifickej
potreby.
12.3.4. Vytvárať územné podmienky na výstavbu regionálnych podnikov a prevádzok na
separáciu a recykláciu odpadov a spaľovní odpadov pre jednotlivé oblasti s ich lokalizáciou
v optimálnom dosahu najväčších producentov odpadov.
Použité skratky:
AGC Accord européen sur les grandes lignes internationales de Chemin de fer (Európska
dohoda o hlavných železničných medzinárodných tratiach)
AGR Accord européen sur les grandes routes de trafic international (Europská dohoda
o hlavných cestách s medzinárodnou prevádzkou)
AGTC Accord européen sur les grandes lignes de transport international combiné et
les installations connexes (Európska dohoda o hlavných tratiach medzinárodnej kombinovanej
dopravy a ich zariadeniach)
EÚ Európska únia
NECONET National Ecological Network (Národná ekologická sieť)
TINA Transeuropean Infrastructure Needs Assessment (Zhodnotenie potrieb dopravných
infraštruktúr)
KONCEPCIA ÚZEMNÉHO ROZVOJA SLOVENSKA 2001
ŤAŽISKÁ OSÍDLENIA
KONCEPCIA ÚZEMNÉHO ROZVOJA SLOVENSKA 2001
TERCIÁRNE CENTRÁ OSÍDLENIA A ROZVOJOVÉ OSI
KONCEPCIA ÚZEMNÉHO ROZVOJA SLOVENSKA 2001
NADRADENÉ DOPRAVNÉ VYBAVENIE