552/2003 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2015 do 31.12.2015
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 552/2003 Z. z. |
Názov: | Zákon o výkone práce vo verejnom záujme |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 06.11.2003 |
Dátum vyhlásenia: | 18.12.2003 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2015 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.2015 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
365/2004 Z. z. | Zákon o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon) |
369/2004 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
330/2007 Z. z. | Zákon o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
490/2008 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov |
151/2010 Z. z. | Zákon o zahraničnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
257/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
361/2012 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
103/2014 Z. z. | Zákon o divadelnej činnosti a hudobnej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
307/2014 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
375/2015 Z. z. | Zákon o zrušení Fondu národného majetku Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
354/2016 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov |
55/2017 Z. z. | Zákon o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
243/2017 Z. z. | Zákon o verejnej výskumnej inštitúcii a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
177/2018 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) |
470/2019 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
92/2022 Z. z. | Zákon o niektorých ďalších opatreniach v súvislosti so situáciou na Ukrajine |
201/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
376/2024 Z. z. | Zákon o integrovanej posudkovej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
552
ZÁKON
zo 6. novembra 2003
o výkone práce vo verejnom záujme
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
§ 1
Predmet a pôsobnosť zákona
(1)
Tento zákon upravuje práva a povinnosti zamestnancov a zamestnávateľov pri výkone
práce vo verejnom záujme.
(2)
Tento zákon sa vzťahuje na zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme k zamestnávateľom,
ktorými sú
a)
štátne orgány, obce, vyššie územné celky a právnické osoby, ktorým zákon zveruje
právomoc rozhodovať o právach a povinnostiach fyzických osôb alebo právnických osôb
v oblasti verejnej správy,
b)
právnické osoby zriadené zákonom a právnické osoby zriadené štátnym orgánom, obcou
alebo vyšším územným celkom podľa osobitného zákona,1)
c)
právnické osoby založené štátnym orgánom, Fondom národného majetku Slovenskej republiky,
obcou alebo vyšším územným celkom, ak majetková účasť alebo súčet majetkovej účasti
štátu, Fondu národného majetku Slovenskej republiky, obce alebo vyššieho územného
celku je viac ako 67 %,
d)
iné právnické osoby založené štátnym orgánom, obcou alebo vyšším územným celkom,
u ktorých väčšinu členov riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov navrhuje
štátny orgán, obec alebo vyšší územný celok.
(3)
Na pracovnoprávne vzťahy zamestnancov právnickej osoby podľa odseku 2 písm. c) sa
nevzťahujú ustanovenia tohto zákona, ak majetková účasť alebo súčet majetkovej účasti
štátu, Fondu národného majetku Slovenskej republiky, obce alebo vyššieho územného
celku sa zníži pod úroveň 67 %, a to odo dňa prevodu majetkovej účasti.
(4)
Na pracovnoprávne vzťahy zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme sa vzťahuje
Zákonník práce, ak tento zákon alebo osobitný predpis2) neustanovuje inak.
(5)
Tento zákon sa nevzťahuje na zamestnancov, ktorí vykonávajú pracovné činnosti remeselné,
manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce.
(6)
Činnosť člena okrskovej volebnej komisie, zapisovateľa okrskovej volebnej komisie,
člena okrskovej komisie pre referendum, zapisovateľa okrskovej komisie pre referendum,
sčítacieho komisára a člena komisie obecného zastupiteľstva sa nevykonáva v pracovnoprávnom
vzťahu.
§ 2
Vymedzenie niektorých pojmov
(1)
Zamestnanec podľa tohto zákona je fyzická osoba, ktorá je v pracovnoprávnom vzťahu
k zamestnávateľovi uvedenému v § 1 ods. 2 pri výkone práce vo verejnom záujme, ako aj štatutárny orgán, ktorý je v pracovnoprávnom
vzťahu k zamestnávateľovi.
(2)
Verejný záujem podľa tohto zákona je záujem, ktorý prináša majetkový prospech alebo
iný prospech všetkým občanom alebo väčšine občanov. U zamestnancov zamestnávateľa,
ktorými sú právnické osoby podľa § 1 ods. 2 písm. c), výkon práce vo verejnom záujme je aj plnenie povinností zamestnancov v záujme týchto
právnických osôb podľa Obchodného zákonníka.
(3)
Osobný záujem podľa tohto zákona je záujem, ktorý prináša majetkový prospech alebo
iný prospech zamestnancovi alebo jemu blízkym osobám.3)
(4)
Rozpor záujmov podľa tohto zákona je skutočnosť, ak zamestnanec uprednostní osobný
záujem pred verejným záujmom.
§ 3
Predpoklady výkonu práce vo verejnom záujme
(1)
Zamestnancom podľa tohto zákona sa môže stať fyzická osoba, ktorá
a)
má spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu,
b)
je bezúhonná,
c)
spĺňa kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné predpoklady, ak to vyžaduje
osobitný predpis,4)
d)
má zdravotnú spôsobilosť na prácu, ktorú má vykonávať, ak to vyžaduje osobitný predpis,5)
e)
bola zvolená alebo vymenovaná, ak tento zákon alebo osobitný predpis6) voľbu alebo vymenovanie ustanovuje ako predpoklad vykonávania práce vo verejnom záujme,
f)
je oprávnená na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami podľa osobitného predpisu,7) ak sa takéto oprávnenie na dohodnutú prácu vyžaduje,
g)
má poverenie podľa vnútorných predpisov príslušnej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti,8) ak vyučuje náboženstvo.
(2)
Predpoklady uvedené v odseku 1 musí zamestnanec spĺňať po celý čas výkonu práce vo
verejnom záujme.
(3)
Za bezúhonného na účely tohto zákona sa nepovažuje ten, kto bol právoplatne odsúdený
za úmyselný trestný čin.
(4)
Bezúhonnosť sa preukazuje výpisom z registra trestov10) nie starším ako tri mesiace.
(5)
Vymenovanie je predpokladom výkonu funkcie štatutárneho orgánu právnickej osoby zriadenej
štátnym orgánom.
§ 4
Právne úkony
Právne úkony za zamestnávateľa voči zamestnancovi, ktorý je štatutárnym orgánom, robí
orgán, ktorý ho vymenoval alebo zvolil. Ak je štatutárny orgán vymenovaný prezidentom
Slovenskej republiky podľa osobitného predpisu, robí právne úkony za zamestnávateľa
vedúci ústredného orgánu štátnej správy, do ktorého pôsobnosti patrí, ak osobitný
predpis neustanovuje inak. Ak je štatutárny orgán vymenovaný alebo zvolený kolektívnym
orgánom podľa osobitného predpisu,11) robí právne úkony jeho predseda alebo iná fyzická osoba týmto orgánom poverená. V
ostatných prípadoch robí právne úkony štatutárny orgán nadriadeného orgánu. Ak zamestnávateľ
nemá nadriadený orgán, robí právne úkony štatutárny orgán zriaďovateľa. Ak zamestnávateľ
nemá nadriadený orgán ani zriaďovateľa, robí právne úkony vedúci ústredného orgánu
štátnej správy, do ktorého pôsobnosti patrí.
§ 5
Výberové konanie na miesto vedúceho zamestnanca
(1)
Miesto vedúceho zamestnanca, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu u zamestnávateľa
uvedeného v § 1 ods. 2, a miesto ďalšieho vedúceho zamestnanca, u ktorého to určí pracovný poriadok, sa
obsadzuje na základe výsledku výberového konania; to neplatí ak osobitný predpis12) ustanovuje aj iný spôsob výberu vedúceho zamestnanca alebo ustanovuje voľbu alebo
vymenovanie vedúceho zamestnanca kolektívnym orgánom.
(2)
Výberovým konaním na obsadenie miesta vedúceho zamestnanca ustanoveného v odseku
1 (ďalej len „výberové konanie“) sa overujú schopnosti a odborné znalosti uchádzača,
ktoré sú potrebné alebo vhodné vzhľadom na povahu povinností, ktoré má zamestnanec
vykonávať na mieste vedúceho zamestnanca. Pri výberovom konaní sa musí dodržiavať
zásada rovnakého zaobchádzania v pracovnoprávnych a obdobných právnych vzťahoch ustanovená
osobitným zákonom.12a) V súlade so zásadou rovnakého zaobchádzania sa zakazuje diskriminácia aj z dôvodu
manželského stavu a rodinného stavu, farby pleti, jazyka, politického alebo iného
zmýšľania, odborovej činnosti, národného alebo sociálneho pôvodu, majetku, rodu alebo
iného postavenia.
(3)
Výberové konanie vyhlasuje zamestnávateľ v tlači alebo v iných všeobecne prístupných
prostriedkoch masovej komunikácie, ktorými sú najmä televízia, rozhlas a internet.
Výberové konanie na miesto štatutárneho orgánu vyhlasuje zriaďovateľ alebo zakladateľ
alebo orgán štátnej správy, do ktorého pôsobnosti zamestnávateľ, u ktorého bude funkciu
štatutárneho orgánu vykonávať, patrí. Výberové konanie sa vyhlasuje najmenej tri týždne
pred jeho začatím. Oznámenie o vyhlásení výberového konania obsahuje
a)
názov zamestnávateľa vrátane obce, kde je sídlo zamestnávateľa,
b)
funkciu, ktorá sa obsadzuje výberovým konaním,
c)
kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné predpoklady na vykonávanie funkcie
podľa osobitného predpisu,4)
d)
iné kritériá a požiadavky v súvislosti s obsadzovanou funkciou,
e)
zoznam požadovaných dokladov,
f)
dátum a miesto podania žiadosti o účasť na výberovom konaní.
(4)
Zamestnávateľ, ktorý vyhlásil výberové konanie, zriadi výberovú komisiu a vymenuje
jej členov. Členov výberovej komisie pri výberovom konaní na miesto štatutárneho orgánu
vymenúva zriaďovateľ alebo zakladateľ. Ak zamestnávateľ nemá zriaďovateľa alebo zakladateľa,
členov výberovej komisie vymenuje orgán štátnej správy, do ktorého pôsobnosti zamestnávateľ
patrí. Výberová komisia má najmenej troch členov, z ktorých najmenej jedného člena
určí zástupca zamestnancov. Celkový počet členov výberovej komisie je nepárny.
(5)
Uchádzača, ktorý spĺňa predpoklady podľa § 3 ods. 1 písm. a) až e) a g), výberová komisia pozve na výberové konanie najmenej sedem dní pred jeho začatím
s uvedením dátumu, miesta a hodiny výberového konania. Výberové konanie sa uskutočňuje
písomnou formou alebo pohovorom, alebo písomnou formou a pohovorom.
(6)
Výberová komisia zhodnotí výsledok výberového konania a na základe výsledkov určí
poradie uchádzačov a zverejní výsledok výberového konania tak, aby bolo prístupné
každému uchádzačovi. Poradie uchádzačov je záväzné pri obsadení funkcie; zamestnávateľ
uzavrie pracovný pomer s uchádzačom podľa poradia.
(7)
Výberová komisia písomne oznámi uchádzačovi výsledok výberového konania do desiatich
dní od jeho skončenia.
(8)
Ak výberová komisia na základe výberového konania nevyberie uchádzača na obsadzované
miesto vedúceho zamestnanca, pretože žiadny uchádzač nevyhovel ustanoveným podmienkam,
zamestnávateľ vyhlási nové výberové konanie.
(9)
Voľné miesto vedúceho zamestnanca možno obsadiť bez výberového konania len do vymenovania
po úspešnom vykonaní výberového konania podľa tohto zákona, a to najdlhšie na šesť
mesiacov.
(10)
Uchádzač, ktorý sa cíti poškodený v dôsledku nedodržania podmienok pri výberovom
konaní, môže sa domáhať svojich práv na súde vrátane primeranej náhrady nemajetkovej
ujmy v peniazoch.
§ 6
(1)
Zamestnávateľ je povinný informovať o voľných pracovných miestach na výkon práce
vo verejnom záujme na mieste u zamestnávateľa, ktoré je zamestnancom prístupné, a
umožniť zamestnancom a iným fyzickým osobám uchádzať sa o tieto voľné pracovné miesta.
(2)
Zamestnávateľ rozhodne o obsadení voľného pracovného miesta na základe posúdenia
vhodnosti jednotlivých uchádzačov z hľadiska ich znalostí a schopností na výkon práce
vo verejnom záujme.
§ 7
Podriadenosť zamestnancov
Zamestnancov, ktorí sú blízkymi osobami,3) a zamestnancov a fyzické osoby vykonávajúce verejnú funkciu, ktorí sú blízkymi osobami,
nemožno zaradiť do vzájomnej priamej podriadenosti alebo nadriadenosti alebo tak,
aby jeden podliehal pokladničnej kontrole alebo účtovnej kontrole druhého, okrem zamestnancov
zastupiteľských úradov Slovenskej republiky v zahraničí a zamestnancov zamestnávateľa,
u ktorého pôsobí len jeden vedúci zamestnanec, ktorý je štatutárnym orgánom.
§ 8
Povinnosti a obmedzenia zamestnanca
(1)
Zamestnanec je povinný
a)
dodržiavať Ústavu Slovenskej republiky, ústavné zákony, zákony, ostatné všeobecne
záväzné právne predpisy a vnútorné predpisy a uplatňovať ich podľa svojho najlepšieho
vedomia a svedomia, rešpektovať a chrániť ľudskú dôstojnosť a ľudské práva,
b)
konať a rozhodovať nestranne a zdržať sa pri výkone práce vo verejnom záujme všetkého,
čo by mohlo ohroziť dôveru v nestrannosť a objektívnosť konania a rozhodovania,
c)
zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel pri výkone práce vo
verejnom záujme a ktoré v záujme zamestnávateľa nemožno oznamovať iným osobám, a to
aj po skončení pracovného pomeru; to neplatí, ak ho tejto povinnosti zbavil štatutárny
orgán alebo ním poverený vedúci zamestnanec, ak osobitný predpis7) neustanovuje inak,
d)
zdržať sa konania, ktoré by mohlo viesť k rozporu záujmov,
e)
nezneužívať informácie nadobudnuté v súvislosti a pri vykonávaní zamestnania vo vlastný
prospech alebo v prospech blízkych osôb alebo iných fyzických osôb alebo právnických
osôb; táto povinnosť platí aj po skončení pracovného pomeru,
f)
zdržať sa konania, z ktorého vyplývajú neoprávnené prísľuby alebo záväzky zaväzujúce
zamestnávateľa,
g)
oznámiť nadriadenému vedúcemu zamestnancovi, prípadne orgánu činnému v trestnom konaní
stratu alebo poškodenie majetku vo vlastníctve alebo v správe zamestnávateľa,
h)
oznámiť zamestnávateľovi, že bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin alebo
že bol pozbavený spôsobilosti na právne úkony, alebo že jeho spôsobilosť na právne
úkony bola obmedzená.
(2)
Zamestnanec nesmie
a)
vykonávať činnosť, ktorou by sa významnou mierou znižovala jeho dôstojnosť vo vzťahu
k vykonávanej funkcii alebo by sa ohrozovala jeho nestrannosť,
b)
sprostredkúvať pre seba alebo inú fyzickú osobu alebo právnickú osobu obchodný styk
1.
so štátom,
2.
s obcou,
3.
s vyšším územným celkom,
4.
so štátnym podnikom, štátnym účelovým fondom, s Fondom národného majetku Slovenskej
republiky a s inou právnickou osobou zriadenou štátom,
5.
s rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou organizáciou, inou právnickou osobou
zriadenou obcou,
6.
s rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou organizáciou, inou právnickou osobou
zriadenou vyšším územným celkom alebo
7.
s inou právnickou osobou s majetkovou účasťou štátu, Fondu národného majetku Slovenskej
republiky, obce alebo vyššieho územného celku;
to neplatí, ak takáto činnosť vyplýva zamestnancovi z výkonu práce vo verejnom záujme,
c)
požadovať alebo prijímať dary alebo iné výhody alebo navádzať iného na poskytovanie
darov alebo iných výhod v súvislosti a pri výkone práce vo verejnom záujme; to neplatí,
ak ide o dary alebo iné výhody poskytované obvykle pri výkone práce vo verejnom záujme
alebo na základe zákona alebo zamestnávateľom,
d)
nadobúdať majetok od štátu, obce, vyššieho územného celku alebo Fondu národného majetku
Slovenskej republiky inak ako vo verejnej súťaži alebo vo verejnej dražbe, ak osobitný
predpis neustanovuje inak,13) s výnimkou, ak obec alebo vyšší územný celok zverejní podmienky nadobudnutia majetku;
to sa vzťahuje aj na osoby blízke zamestnancovi,
e)
používať symboly spojené s výkonom práce vo verejnom záujme na osobný prospech,
f)
zneužívať výhody vyplývajúce z výkonu práce vo verejnom záujme, a to ani po skončení
výkonu týchto prác,
g)
poskytovať nepravdivé vyhlásenia súvisiace s vykonávaním práce vo verejnom záujme.
(3)
Povinnosť mlčanlivosti podľa odseku 1 písm. c) sa nevzťahuje na oznámenie kriminality
alebo inej protispoločenskej činnosti.13aa)
§ 9
Podnikanie, výkon inej zárobkovej činnosti vedúceho zamestnanca, ktorý vykonáva funkciu
štatutárneho orgánu, a členstvo v riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánoch
(1)
Vedúci zamestnanec, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu u zamestnávateľa uvedeného
v § 1 ods. 2, nesmie podnikať alebo vykonávať inú zárobkovú činnosť a byť členom riadiacich,
kontrolných alebo dozorných orgánov právnických osôb, ktoré vykonávajú podnikateľskú
činnosť. Zákaz členstva v riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánoch právnických
osôb sa nevzťahuje na tohto vedúceho zamestnanca, ak je vyslaný do riadiaceho, kontrolného
alebo dozorného orgánu právnickej osoby zamestnávateľom a ak takáto činnosť vyplýva
z výkonu jeho práce; tento vedúci zamestnanec nemôže od príslušnej právnickej osoby
poberať odmenu, iný príjem alebo ďalšiu výhodu.
(2)
Obmedzenia ustanovené v odseku 1 sa nevzťahujú na poskytovanie zdravotnej starostlivosti
v štátnych zdravotníckych zariadeniach alebo v neštátnych zdravotníckych zariadeniach,
ktorých zriaďovateľom je obec, vyšší územný celok, na vedeckú činnosť, pedagogickú
činnosť, lektorskú činnosť, prednášateľskú činnosť, publicistickú činnosť, literárnu
alebo umeleckú činnosť, činnosť sprostredkovateľa a rozhodcu pri kolektívnom vyjednávaní
a na správu vlastného majetku alebo na správu majetku svojich maloletých detí, na
činnosť v poradnom orgáne vlády, na činnosť člena v rozkladovej komisii a na činnosť,
ktorá vyplýva z projektov financovaných z programov Európskej únie.Vedúci zamestnanec,
ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu, môže vykonávať činnosť znalca, tlmočníka
alebo prekladateľa len vtedy, ak sa táto činnosť vykonáva pre súd, pre iný štátny
orgán, pre obec alebo pre vyšší územný celok.
(3)
Obmedzenie podľa odseku 1 sa tiež nevzťahuje na
a)
účasť vedúceho zamestnanca, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu, na projekte
rozvojovej pomoci Európskej únie iným krajinám, realizovanom ministerstvom alebo ostatným
ústredným orgánom štátnej správy v mene Európskej únie a financovanom Európskou úniou,
b)
činnosť vedúceho zamestnanca, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu, pri posudzovaní
projektu financovaného zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky alebo z iných zdrojov,
c)
činnosti, ktorých predmetom je uskutočňovanie programu supervízie.
(4)
Vedúci zamestnanec, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu, je povinný do 30
dní odo dňa jeho ustanovenia na miesto vedúceho zamestnanca skončiť inú zárobkovú
činnosť, podnikanie alebo členstvo v riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánoch
právnických osôb, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť spôsobom vyplývajúcim z príslušných
právnych predpisov.
§ 9a
(1)
Zamestnanec môže popri svojom zamestnaní vykonávanom v pracovnom pomere vykonávať
zárobkovú činnosť, ktorá je zhodná s predmetom činnosti zamestnávateľa, bez jeho súhlasu:
a)
na projekte rozvojovej pomoci Európskej únie iným krajinám, realizovanom ministerstvom
alebo ostatným ústredným orgánom štátnej správy v mene Európskej únie a financovanom
Európskou úniou,
b)
pri posudzovaní projektu financovaného zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky
alebo z iných zdrojov,
c)
ktorej predmetom je uskutočňovanie programu supervízie.
(2)
Zamestnancovi a vedúcemu zamestnancovi, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu,
ktorý sa zúčastňuje na projekte rozvojovej pomoci Európskej únie iným krajinám, realizovanom
ministerstvom alebo ostatným ústredným orgánom štátnej správy v mene Európskej únie
a financovanom Európskou úniou, sa poskytne pracovné voľno najviac v rozsahu 60 pracovných
dní v kalendárnom roku.
(3)
Za čas pracovného voľna poskytnutého podľa odseku 2 zamestnancovi a vedúcemu zamestnancovi,
ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu, patrí funkčný plat alebo priemerný mesačný
zárobok len vtedy, ak je tento funkčný plat alebo priemerný mesačný zárobok refundovaný
z prostriedkov Európskej únie.
(4)
Ako výkon práce sa posudzuje čas poskytnutého pracovného voľna, za ktorý patrí zamestnancovi
a vedúcemu zamestnancovi, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu, funkčný plat
alebo priemerný mesačný zárobok.
§ 9b
Zamestnávateľ poskytne pracovné voľno bez náhrady mzdy zamestnancovi, ktorý nasleduje
manžela vykonávajúceho prácu vo verejnom záujme v zahraničí alebo ktorý nasleduje
manžela vykonávajúceho štátnu službu v cudzine;13a) pracovné voľno sa poskytne na žiadosť zamestnanca na čas nasledovania manžela do
zahraničia.
§ 10
Majetkové priznanie
(1)
Vedúci zamestnanec je povinný deklarovať svoje majetkové pomery do
a)
30 dní od ustanovenia na miesto vedúceho zamestnanca,
b)
31. marca každého kalendárneho roka.
(2)
Vedúci zamestnanec, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu u zamestnávateľa uvedeného
v § 1 ods. 2, oznamuje údaje o svojich majetkových pomeroch v rozsahu podľa osobitného predpisu14) orgánu, ktorý ho vymenoval alebo zvolil. Ak je štatutárny orgán vymenovaný prezidentom
Slovenskej republiky, údaje o svojich majetkových pomeroch oznamuje vedúcemu ústredného
orgánu štátnej správy, do ktorého pôsobnosti patrí. Ak je štatutárny orgán vymenovaný
alebo zvolený kolektívnym orgánom, jeho predsedovi alebo inej fyzickej osobe týmto
orgánom povereným. V ostatných prípadoch vedúci zamestnanec, ktorý vykonáva funkciu
štatutárneho orgánu u zamestnávateľa uvedeného v § 1 ods. 2, oznamuje údaje o svojich majetkových pomeroch štatutárnemu orgánu nadriadeného orgánu.
Ak zamestnávateľ nemá nadriadený orgán, oznamuje údaje o svojich majetkových pomeroch
štatutárnemu orgánu zriaďovateľa. Ak zamestnávateľ nemá nadriadený orgán ani zriaďovateľa,
oznamuje údaje o svojich majetkových pomeroch vedúcemu ústredného orgánu štátnej správy,
do ktorého pôsobnosti patrí.
(3)
Vedúci zamestnanec oznamuje údaje o svojich majetkových pomeroch v rozsahu podľa
osobitného predpisu14) štatutárnemu orgánu.
§ 11
Predbežné stanovisko
Zamestnanec môže požiadať zamestnávateľa alebo ním poverenú fyzickú osobu o vydanie
predbežného stanoviska, či určité konanie alebo nekonanie pri výkone práce vo verejnom
záujme je v rozpore s povinnosťami a obmedzeniami, ktoré sú ustanovené týmto zákonom.
§ 12
Pracovný poriadok
Zamestnávateľ vydá pracovný poriadok po predchádzajúcom súhlase zástupcov zamestnancov,
inak je neplatný.
§ 13
(1)
Ak fyzická osoba alebo právnická osoba upozorní zamestnávateľa na porušenie povinnosti
alebo obmedzenia zamestnancom podľa tohto zákona, zamestnávateľ je povinný zistiť,
či zamestnanec porušil povinnosti alebo obmedzenia, a do 30 dní od prijatia upozornenia
oboznámiť túto právnickú osobu alebo fyzickú osobu s výsledkom, ako aj s prijatým
opatrením.
(2)
Zamestnávateľ je povinný konať podľa odseku 1, ak písomné upozornenie je podpísané,
je z neho zrejmé, kto ho podáva, akého porušenia povinnosti alebo obmedzenia zamestnanca
sa týka vrátane uvedenia skutočností, z ktorých možno odvodiť porušenie povinnosti
alebo obmedzenia.
§ 13a
Náhrada škody
(1)
Zamestnávateľ je povinný požadovať od zamestnanca náhradu škody, za ktorú mu zamestnanec
zodpovedá. Požadovanú náhradu škody určí zamestnávateľ. Ak škodu spôsobil zamestnanec,
ktorý je štatutárnym orgánom sám alebo spoločne s podriadeným zamestnancom, náhradu
škody určí orgán uvedený v § 4.
(2)
Náhradu škody spôsobenej z nedbanlivosti môže zamestnávateľ určiť nižšou sumou, ako
je skutočná škoda alebo ako je štvornásobok funkčného platu alebo priemerného mesačného
zárobku zamestnanca. Ak skutočná škoda spôsobená z nedbanlivosti je nižšia ako jeden
funkčný plat alebo priemerný mesačný zárobok zamestnanca, suma náhrady škody musí
byť najmenej jedna tretina skutočnej škody. Ak skutočná škoda spôsobená z nedbanlivosti
je vyššia ako štvornásobok funkčného platu alebo priemerného mesačného zárobku zamestnanca,
suma náhrady škody musí byť najmenej jeden funkčný plat alebo priemerný mesačný zárobok
zamestnanca.
(3)
Ak zamestnanec uhradil aspoň dve tretiny určenej sumy náhrady škody, môže zamestnávateľ
upustiť od vymáhania zvyšnej sumy náhrady škody. To neplatí, ak ide o zodpovednosť
zamestnanca za schodok na zverených hodnotách, ktoré je zamestnanec povinný vyúčtovať,
a o zodpovednosť zamestnanca za stratu zverených predmetov, alebo ak bola škoda spôsobená
úmyselne alebo pod vplyvom alkoholu alebo po požití omamnej látky alebo psychotropnej
látky.
§ 13b
Odstupné a odchodné
V podnikovej kolektívnej zmluve možno dohodnúť zvýšenie
a)
odchodného najviac o dvojnásobok funkčného platu alebo priemerného mesačného zárobku,
b)
odstupného najviac o dvojnásobok funkčného platu alebo priemerného mesačného zárobku.
§ 13c
Jednorazové mimoriadne odškodnenie
(1)
Zamestnancovi, ktorého miesto výkonu práce bolo dohodnuté na zastupiteľskom úrade
Slovenskej republiky v zahraničí a ktorý bol uznaný invalidným v dôsledku teroristických
útokov, vojnových udalostí a živelných udalostí v súvislosti s výkonom práce vo verejnom
záujme v zahraničí, sa poskytne jednorazové mimoriadne odškodnenie v sume 3,6 násobku
až 7,2 násobku jeho posledne priznaného zahraničného funkčného platu.15)
(2)
Ak zamestnanec v dôsledku udalostí uvedených v odseku 1 zomrie, poskytne sa pozostalému
manželovi, ktorý s ním žije v domácnosti, jednorazové mimoriadne odškodnenie v sume
deväťnásobku posledne priznaného zahraničného funkčného platu zamestnanca. Jednorazové
mimoriadne odškodnenie sa poskytne aj každému nezaopatrenému dieťaťu zamestnanca s
nárokom na sirotský dôchodok v sume trojnásobku posledne priznaného zahraničného funkčného
platu zamestnanca.
(3)
Jednorazové mimoriadne odškodnenie podľa odsekov 1 a 2 sa poskytne v eurách.
(4)
Podrobnosti o poskytnutí jednorazového mimoriadneho odškodnenia určí zamestnávateľ
v pracovnom poriadku.
Prechodné ustanovenia
§ 14
(1)
Ustanoveniami tohto zákona sa spravujú aj pracovnoprávne vzťahy, ktoré sa do 31.
decembra 2003 spravovali zákonom o verejnej službe. Nároky, ktoré z nich vznikli,
a právne úkony urobené pred 1. januárom 2004 sa posudzujú podľa predpisov platných
do 31. decembra 2003.
(2)
Predpoklady na výkon práce vo verejnom záujme podľa § 3 ods. 1 písm. a), c) až g), ktoré zamestnanec spĺňal podľa zákona o verejnej službe do 31. decembra 2003, sú
splnené aj na účely tohto zákona; predpoklad podľa § 3 ods. 1 písm. c) je u zdravotníckeho zamestnanca splnený na účely tohto zákona aj pri zmene zamestnávateľa,
ak zdravotnícky zamestnanec vykonáva pracovnú činnosť rovnakého charakteru alebo obdobného
charakteru, ako je pracovná činnosť, na ktorej vykonávanie mu bola udelená výnimka.
Splnenie predpokladu podľa § 3 ods. 1 písm. b) zamestnanec preukáže najneskôr do 31. decembra 2004.
(3)
Ak vedúci zamestnanec vykonáva k 1. januáru 2004 funkciu, podniká, vykonáva inú zárobkovú
činnosť alebo je členom riadiacich, kontrolných a dozorných orgánov podľa § 9, je povinný do 31. januára 2004 ich skončiť alebo vykonať právne relevantný úkon
na ich skončenie.
§ 14a
Prechodné ustanovenie účinné k 1. januáru 2009
(1)
Ustanoveniami tohto zákona sa spravujú aj pracovnoprávne vzťahy, ktoré vznikli pred
1. januárom 2009. Právne úkony urobené pred 1. januárom 2009 a nároky, ktoré z nich
vznikli, sa posudzujú podľa právnej úpravy platnej do 31. decembra 2008.
(2)
Ak fyzická osoba, ktorá vykonáva verejnú funkciu, a zamestnanec, ktorí sú blízkymi
osobami,3) sú zaradení do vzájomnej priamej podriadenosti alebo nadriadenosti alebo tak, aby
jeden podliehal pokladničnej kontrole alebo účtovnej kontrole druhého (§ 7), je zamestnávateľ
povinný do 1. februára 2009 vykonať právne relevantný úkon na zosúladenie s týmto
zákonom.
(3)
Vedúci zamestnanec, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu právnickej osoby zriadenej
štátnym orgánom, ktorého pracovný pomer vznikol na základe pracovnej zmluvy predo
dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona, spĺňa predpoklad vymenovania podľa tohto
zákona.
§ 15
Zrušovacie ustanovenie
Zrušujú sa § 2 ods. 1 a 2, § 4 až 14 zákona č. 313/2001 Z. z. o verejnej službe v
znení neskorších predpisov.
§ 16
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2004.
Rudolf Schuster v. r.
Pavol Hrušovský v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Pavol Hrušovský v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
1)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov, zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení zákona
č. 445/2001 Z. z., zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
2)
Napríklad zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3)
4)
Napríklad zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov,
nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 156/2002 Z. z. o odbornej spôsobilosti pracovníkov v zdravotníctve, nariadenie vlády Slovenskej
republiky č. 157/2002 Z. z. o ďalšom vzdelávaní pracovníkov v zdravotníctve, vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej
republiky č. 41/1996 Z. z. o odbornej a pedagogickej spôsobilosti pedagogických pracovníkov v znení neskorších
predpisov.
5)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 98/1995 Z. z. o Liečebnom poriadku v znení neskorších predpisov.
6)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1994 Z. z. o Sociálnej poisťovni v znení neskorších predpisov, zákon Slovenskej národnej rady
č. 369/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
7)
Zákon č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov.
8)
Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 41/1996 Z. z. v znení neskorších predpisov.
10)
Zákon č. 330/2007 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
11)
Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 254/1991 Zb. o Slovenskej televízii v znení neskorších predpisov, zákon Slovenskej národnej rady
č. 255/1991 Zb. o Slovenskom rozhlase v znení neskorších predpisov.
12)
Napríklad § 85, 101, 133 a 194 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodného zákonníka v znení neskorších predpisov, § 11 ods. 4 zákona Slovenskej
národnej rady č. 369/1990 Zb. v znení neskorších predpisov, § 3 ods. 3 zákona č. 385/1997 Z. z. o Slovenskom národnom divadle v znení zákona č. 103/2014 Z. z., § 4 ods. 2. zákona č. 114/2000 Z. z. o Slovenskej filharmónii v znení zákona č. 103/2014 Z. z., § 11 ods. 2 písm. h) zákona č. 302/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov, § 17 ods. 1 zákona č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov, § 5 ods. 3 zákona č. 103/2014 Z. z. o divadelnej činnosti a hudobnej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
12a)
Zákon č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a
o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon).
13)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov, zákon Národnej
rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov.
13a)
Napríklad § 40 zákona č. 400/2009 Z. z.o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
13aa)
§ 3 písm. b) a c) zákona č. 583/2008 Z. z. o prevencii kriminality a inej protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých
zákonov.
15)
§ 22 ods. 1 zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.