607/2003 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2004 do 31.10.2004
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 607/2003 Z. z. |
Názov: | Zákon o Štátnom fonde rozvoja bývania |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 06.11.2003 |
Dátum vyhlásenia: | 31.12.2003 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2004 |
Dátum účinnosti do: | 31.10.2004 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
60/2004 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa upravujú podrobnosti o druhoch a výškach poskytovaných podpôr z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania |
161/2004 Z. z. | Vyhláška Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky o podrobnostiach obsahu žiadosti o poskytnutie podpory z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania, o technických podmienkach a o dĺžke času uskutočnenia stavby |
393/2004 Z. z. | Opatrenie Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorým sa dočasne zastavuje prijímanie žiadostí o poskytnutie podpory z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania |
637/2004 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o druhoch a výškach poskytovaných podpôr na jednotlivé účely z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania |
663/2004 Z. z. | Vyhláška Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 161/2004 Z. z. o podrobnostiach obsahu žiadosti o poskytnutie podpory z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania, o technických podmienkach a o dĺžke času uskutočnenia stavby |
234/2005 Z. z. | Opatrenie Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky o dočasnom zastavení prijímania žiadostí o poskytnutie podpory z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania v roku 2005 |
508/2005 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 637/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o druhoch a výškach poskytovaných podpôr na jednotlivé účely z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania |
80/2006 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 637/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o druhoch a výškach poskytovaných podpôr na jednotlivé účely z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 508/2005 Z. z. |
650/2006 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o druhoch a výškach poskytovaných podpôr na jednotlivé účely z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania |
432/2007 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o druhoch a výškach poskytovaných podpôr na jednotlivé účely z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania |
582/2007 Z. z. | Vyhláška Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky o podrobnostiach o obsahu žiadosti, o technických podmienkach a o dĺžke času uskutočnenia stavby, na ktorú sa poskytuje štátna podpora |
547/2008 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 432/2007 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o druhoch a výškach poskytovaných podpôr na jednotlivé účely z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania |
458/2009 Z. z. | Opatrenie Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorým sa dočasne zastavuje prijímanie žiadostí o poskytnutie podpory z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania |
535/2009 Z. z. | Vyhláška Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 582/2007 Z. z. o podrobnostiach o obsahu žiadosti, o technických podmienkach a o dĺžke času uskutočnenia stavby, na ktorú sa poskytuje štátna podpora |
523/2004 Z. z. | Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
536/2004 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 607/2003 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení zákona č. 523/2004 Z. z. a ktorým sa dopĺňa zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov |
349/2007 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 607/2003 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov |
518/2008 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 607/2003 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov |
265/2009 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 607/2003 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov a zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov |
302/2012 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 607/2003 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov |
150/2013 Z. z. | Zákon o Štátnom fonde rozvoja bývania |
607
ZÁKON
zo 6. novembra 2003
o Štátnom fonde rozvoja bývania
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
§ 1
Základné ustanovenia
(1)
Financovanie štátnej podpory (ďalej len „podpora“) pri rozširovaní a zveľaďovaní
bytového fondu sa uskutočňuje prostredníctvom Štátneho fondu rozvoja bývania1) (ďalej len „fond“).
(2)
Fond je právnická osoba so sídlom v Bratislave.
§ 2
Správa a orgány fondu
(1)
Správu fondu vykonáva Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky
(ďalej len „ministerstvo“).
(2)
Na čele fondu je riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva minister výstavby a regionálneho
rozvoja Slovenskej republiky (ďalej len „minister“).
(3)
Minister zriaďuje Radu Štátneho fondu rozvoja bývania (ďalej len „Rada fondu“) ako
svoj poradný orgán na tvorbu a použitie prostriedkov fondu.
(4)
Podrobnosti o organizácii a činnosti fondu, ako aj podrobnosti o počte členov a o
zložení Rady fondu, vymenúvaní a odvolávaní jej členov a o jej organizácii a činnosti
upraví štatút fondu, ktorý schvaľuje vláda Slovenskej republiky.
§ 3
Zdroje fondu
(1)
Zdroje fondu sú
a)
splátky úverov poskytnutých z fondu,
b)
splátky úrokov z úverov poskytnutých z fondu,
c)
sankcie za porušenie zmluvných podmienok,
d)
výnosy z prostriedkov fondu uložených v banke s výnimkou výnosov z prostriedkov poskytnutých
fondu zo štátneho rozpočtu,
e)
príjmy z výťažku pri výkone exekúcie veci, na ktorú bolo zriadené zmluvné záložné
právo,
f)
zostatky prostriedkov fondu k 31. decembru predchádzajúceho rozpočtového roka s výnimkou
zostatkov prostriedkov poskytnutých fondu zo štátneho rozpočtu,
g)
zostatky nevyčerpanej podpory vrátenej žiadateľom s výnimkou zostatkov vrátenej nevyčerpanej
podpory poskytnutej z prostriedkov štátneho rozpočtu v predchádzajúcom roku,
h)
príspevky poskytnuté z Fondu národného majetku Slovenskej republiky za podmienok
ustanovených osobitným predpisom,2)
i)
úvery poskytnuté bankami,
j)
dary,
k)
dotácie zo štátneho rozpočtu,1)
l)
iné zdroje, ak tak ustanovuje osobitný predpis.
(2)
Na poskytnutie úveru fondu bankou je potrebný súhlas ministra. Fond vedie evidenciu
o týchto úveroch.
§ 4
Použitie prostriedkov fondu
(1)
Prostriedky fondu možno použiť na
a)
podpory poskytované na účel uskutočnenia pomoci štátu pri rozširovaní a zveľaďovaní
bytového fondu,
b)
správu fondu,
c)
splátky úverov poskytnutých fondu bankami a na úhradu úrokov z týchto úverov.
(2)
O použití prostriedkov fondu rozhoduje minister na základe odporúčania Rady fondu
v súlade so schváleným rozpočtom fondu.
(3)
Rozpočet fondu a zmeny v schválenom rozpočte fondu schvaľuje vláda Slovenskej republiky
na návrh ministra.
(4)
Prostriedky použité na správu fondu, okrem nákladov za vedenie účtov a bankové služby,
nesmú prekročiť 1,5 % z ročného príjmu fondu, najviac však 18 000 000 Sk. Na odmeňovanie
zamestnancov fondu sa vzťahuje osobitný predpis.3)
§ 5
Účel podpory
(1)
Podporu možno poskytnúť na tieto účely:
a)
výstavbu bytu v bytovom dome vrátane bytu, ktorý sa získa nadstavbou, vstavbou, prístavbou,
prípadne prestavbou nebytového priestoru,
b)
výstavbu bytu v rodinnom dome vrátane bytu, ktorý sa získa nadstavbou, vstavbou,
prístavbou, prípadne prestavbou nebytového priestoru,
c)
výstavbu alebo dostavbu zariadenia sociálnych služieb alebo prestavbu nebytového
priestoru na zariadenie sociálnych služieb určené pre občanov, ktorí potrebujú pomoc
podľa osobitného predpisu,4)
d)
kúpu bytu,
e)
obnovu bytovej budovy,5)
f)
výstavbu obecného nájomného bytu v bytovom dome vrátane bytu, ktorý sa získa nadstavbou,
vstavbou, prístavbou, prípadne prestavbou nebytového priestoru.
(2)
Ustanovenia odseku 1 sa vzťahujú aj na
a)
byt stavebne určený na trvalé bývanie občana s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorý
má zdravotné postihnutie uvedené v prílohe,
b)
byt trvale určený na bývanie pestúnov a detí zverených do pestúnskej starostlivosti,
c)
byt určený výlučne na výkon opatrovateľskej služby podľa predpisov o sociálnom zabezpečení,6)
d)
byt určený pre fyzickú osobu, ktorej skončila ústavná starostlivosť v detskom domove
alebo v domove sociálnej starostlivosti pre deti (ďalej len „odchovanec detského domova“).
(3)
Na účely tohto zákona sa kúpou bytu podľa odseku 1 písm. d) rozumie kúpa bytu v bytovom
dome alebo v rodinnom dome od stavebníka uvedeného v kolaudačnom rozhodnutí, od nadobudnutia
právoplatnosti ktorého neuplynulo viac ako dva roky.
(4)
Ustanovenie odseku 3 sa nepoužije, ak ide o kúpu bytu žiadateľom, ktorým je odchovanec
detského domova, ktorý si rieši svoje prvé bývanie.
(5)
Na účely tohto zákona sa obnovou bytovej budovy podľa odseku 1 písm. e) rozumie
a)
b)
obnova alebo modernizácia spoločných častí a spoločných zariadení bytového domu,9) alebo
c)
odstránenie statických nedostatkov bytového domu, ak sú preukázané oprávnenou10) právnickou osobou alebo fyzickou osobou.
(6)
V prípadoch, ak ide o služobný byt,11) podporu na účely uvedené v odseku 1 nemožno poskytnúť.
§ 6
Hospodárenie s prostriedkami fondu
(1)
Fond hospodári podľa schváleného rozpočtu.
(2)
Rozpočet fondu je zapojený finančnými vzťahmi na rozpočet ministerstva.
(3)
Po finančnom zúčtovaní vzťahov k štátnemu rozpočtu a po schválení štátneho záverečného
účtu Národnou radou Slovenskej republiky sa zostatok prostriedkov fondu k 31. decembru
príslušného roku prevádza do nasledujúceho rozpočtového roku.
(4)
Za hospodárenie s prostriedkami fondu zodpovedá minister.12)
(5)
Prostriedky fondu sú vedené na osobitnom účte v Štátnej pokladnici.
(6)
Ministerstvo formou verejného obstarávania vyberie banku na uskutočňovanie finančných
operácií súvisiacich s použitím prostriedkov fondu.
(7)
Štátna pokladnica uskutočňuje prevody prostriedkov fondu do príslušnej banky podľa
odseku 6 na základe príkazu fondu.
(8)
Kontrolu hospodárenia s prostriedkami fondu vykonáva Ministerstvo financií Slovenskej
republiky.13)
§ 7
Žiadateľ o podporu
Žiadateľom o podporu (ďalej len „žiadateľ“) môže byť
a)
fyzická osoba, ktorá je občanom Slovenskej republiky a má na území Slovenskej republiky
trvalý pobyt a ktorá dovŕšila vek 18 rokov a má vlastný pravidelný príjem z podnikania
alebo zo závislej činnosti alebo podľa osobitného predpisu,14) alebo
b)
právnická osoba so sídlom na území Slovenskej republiky.
§ 8
Druh podpory
(1)
Druhy podpory sú:
a)
úver,
b)
nenávratný príspevok.
(2)
Zo zdrojov uvedených v § 3 ods. 1 písm. i) možno poskytnúť podporu len ako úver.
(3)
Na účely podľa § 5 ods. 1 písm. a), b), d) a e) možno súčasne poskytnúť viac druhov podpory.
(4)
Na účel podľa § 5 ods. 1 písm. d) možno poskytnúť podporu len žiadateľovi uvedenému v § 7 písm. a), ak na predmet podpory nebola poskytnutá podpora na účely podľa § 5 ods. 1 písm. a) alebo písm. b).
(5)
Žiadateľovi uvedenému v § 7 písm. a) možno poskytnúť podporu
a)
na účel podľa § 5 ods. 1 len raz,
b)
len na jeden z účelov podľa § 5 ods. 1 písm. a), b) a d).
(6)
Žiadateľovi uvedenému v § 7 písm. b) možno poskytnúť podporu na účel podľa § 5 ods. 1 písm. e) na jednu stavbu len raz.
§ 9
Výška podpory
(1)
Výšku podpory môže tvoriť
a)
úver zo zdrojov uvedených v § 3 ods. 1 písm. a) až h) a j) až l) na účel podľa § 5 ods. 1 najdlhšie na 30 rokov v rozsahu do 80 % obstarávacej ceny pri ročnej úrokovej sadzbe
do výšky základnej úrokovej sadzby Národnej banky Slovenska platnej k 1. januáru roku
podania žiadosti podľa § 11 ods. 1,
b)
úver zo zdrojov uvedených v § 3 ods. 1 písm. i) na účel podľa § 5 ods. 1 najdlhšie na 30 rokov v rozsahu do 80 % obstarávacej ceny, pričom fond určí úrokovú
sadzbu pri poskytovanom úvere tak, aby nebola nižšia ako úroková sadzba, ktorú má
sám platiť,
c)
nenávratný príspevok na účel podľa § 5 ods. 1 písm. a), b) a d) v rozsahu do 50 % obstarávacej ceny, ak žiadateľ obstaráva bývanie pre občana s ťažkým
zdravotným postihnutím, ktorý má zdravotné postihnutie uvedené v prílohe, a toto bývanie
spĺňa podmienky upravené osobitným predpisom.15)
(2)
Výška podpory podľa odseku 1 písm. a) môže v prípade odchovanca detského domova,
ktorý žiada o poskytnutie podpory na účel podľa § 5 ods. 1 písm. a), b) a d), dosiahnuť 100 % obstarávacej ceny.
(3)
Súhrnná suma podpôr poskytnutých podľa odseku 1 s výnimkou podpory podľa odseku 2
nesmie presiahnuť 80 % obstarávacej ceny.
(4)
Výška podpory na byt v rodinnom dome podľa § 5 ods. 1 písm. b) a d) sa určí v závislosti od ekonomického a efektívneho riešenia tohto bytu podľa § 10 ods. 5.
(5)
Obstarávacou cenou na účely podľa § 5 ods. 1 písm. a), b), c), e) a f) je cena za zhotovenie stavby vrátane ceny za projektové práce. Cena pozemku, technickej
infraštruktúry, garáže, nebytového priestoru alebo ich podielu sa do obstarávacej
ceny nezapočíta. Pri spájaní podpory na účely uvedené v § 5 ods. 1 písm. a), b), c), e) a f) na jednom objekte sa uvádza aj obstarávacia cena jednotlivých účelov, na ktoré sa
požaduje poskytnutie podpory.
(6)
Obstarávacou cenou na účel podľa § 5 ods. 1 písm. d) je cena dohodnutá v zmluve16) za zhotovenie stavby vrátane ceny za projektové práce. Cena pozemku, technickej infraštruktúry,
garáže, nebytového priestoru alebo ich podielu sa do obstarávacej ceny nezapočíta.
Pri spájaní podpory na účely uvedené v § 5 ods. 1 písm. d) a e) na jednom objekte sa uvádza aj obstarávacia cena jednotlivých účelov, na ktoré sa
požaduje poskytnutie podpory.
§ 10
Podmienky poskytnutia podpory
(1)
Žiadateľ preukáže, že
a)
má zabezpečené vlastné prostriedky alebo prostriedky stavebného sporenia vo výške
najmenej 20 % z obstarávacej ceny na účel, na ktorý požaduje poskytnutie podpory,
b)
je schopný platiť splátky a úroky z úveru v dohodnutej výške a v lehotách, ak je
druhom podpory úver.
(2)
Ustanovenie odseku 1 písm. a) sa nevzťahuje na žiadateľa
a)
podľa § 7 písm. a), ak je žiadateľom odchovanec detského domova, ktorý žiada poskytnutie podpory na
účely podľa § 5 ods. 1 písm. a), b) a d),
b)
podľa § 7 písm. b), ak je žiadateľom obec, ktorá žiada poskytnutie podpory na účel podľa § 5 ods. 1 písm. f), a byty sú určené na nájom pre obyvateľov obce za podmienok, ktoré ustanoví všeobecne
záväzné nariadenie obce.17)
(3)
Za vlastné prostriedky podľa odseku 1 písm. a) sa považujú aj prostriedky z priznanej
poistnej náhrady v prípade poistnej udalosti na stavbe, na ktorú sa v dôsledku živelnej
udalosti požaduje poskytnutie podpory. Na účely tohto zákona sa živelnou udalosťou
rozumie povodeň, záplava, víchrica, úder blesku, požiar, krupobitie, zosuv pôdy, zrútenie
skaly alebo zemín, zosuv alebo zrútenie lavíny a zemetrasenie dosahujúce aspoň 5.
stupeň medzinárodnej stupnice udávajúcej makroskopické účinky zemetrasenia.
(4)
Podporu na účel podľa § 5 ods. 1 možno poskytnúť len vtedy, ak
a)
podlahová plocha bytu18) v bytovom dome neprevyšuje 90 m2,
b)
podlahová plocha bytových priestorov a nebytových priestorov v rodinnom dome prislúchajúca
k jednému bytu neprevyšuje 240 m2 a viac ako polovica z tejto podlahovej plochy je určená na bývanie.
(5)
Na účely tohto zákona ekonomickým a efektívnym riešením bytu v rodinnom dome je,
ak podlahová plocha bytových priestorov a nebytových priestorov v rodinnom dome prislúchajúca
k jednému bytu neprevyšuje 140 m2 a minimálne 60 % z tejto plochy predstavuje obytná plocha bytu.
(6)
Ustanovenie odseku 4 sa nepoužije, ak je byt stavebne určený na trvalé bývanie občana
s ťažkým zdravotným postihnutím podľa § 5 ods. 2 písm. a).
(7)
Žiadateľovi podľa § 7 písm. a) možno poskytnúť podporu len vtedy, ak mesačný príjem žiadateľa a osôb, ktorých príjmy
sa posudzujú spoločne podľa osobitného predpisu,19) neprevyšuje tri a pol násobok životného minima20) vypočítaného pre žiadateľa a osoby, ktorých príjmy sa posudzujú spoločne.
(8)
Mesačný príjem podľa odseku 7 sa vypočíta z príjmu21) za predchádzajúci kalendárny rok ako podiel tohto príjmu a príslušného počtu mesiacov,
počas ktorých sa príjem poberal.
(9)
Podporu na účel podľa § 5 ods. 1 písm. f) možno poskytnúť žiadateľovi podľa § 7 písm. b), ktorým je obec, ak obstarávacie náklady stavby prepočítané na m2 podlahovej plochy bytu nepresiahnu hodnotu 1,5-násobku priemernej mesačnej nominálnej
mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom
Slovenskej republiky za kalendárny rok predchádzajúci roku podania žiadosti.
(10)
Podpora sa neposkytne žiadateľovi, ktorý
a)
neplní odvodové povinnosti upravené osobitnými predpismi,22)
b)
neoprávnene používa alebo zadržiava prostriedky fondu,
c)
je v likvidácii alebo na ktorého bol vyhlásený konkurz podľa osobitného predpisu,23)
d)
neplní záväzky voči iným veriteľom alebo
e)
nespĺňa podmienky ustanovené týmto zákonom.
(11)
Žiadateľ uvedený v § 7 písm. b) musí na výber zhotoviteľa stavby použiť formu verejného obstarávania podľa osobitného
predpisu24) okrem prípadov, ak
a)
nežiada o poskytnutie nenávratného príspevku,
b)
je súčasne zhotoviteľom stavby alebo
c)
preinvestoval najmenej 30 % obstarávacej ceny a má uzavretú zmluvu so zhotoviteľom.
(12)
Podporu na účel podľa § 5 ods. 1 písm. e) spĺňajúceho podmienky podľa § 5 ods. 5 písm. a) možno poskytnúť len vtedy, ak
a)
sa navrhuje uskutočniť systémom tepelnej ochrany, na ktorý vydala certifikát preukazovania
zhody25) autorizovaná osoba,
b)
tepelnú ochranu zateplením uskutočňuje zhotoviteľ s licenciou na systém tepelnej
ochrany, ktorý má certifikát preukazovania zhody,
c)
súčasťou projektového riešenia tepelnej ochrany sú nevyhnutné súvisiace stavebné
úpravy pozostávajúce najmä z opravy vystupujúcich častí stavby, ako sú napríklad lodžia,
balkón, prekrytie vstupu, strojovňa výťahu a podobne, opravy alebo výmeny otvorových
výplní, stavebnej úpravy vstupov a schodiskových priestorov stavby,
d)
pri navrhnutom riešení sú dodržané predpisy týkajúce sa merania a regulácie zásobovania
teplom podľa osobitného predpisu.26)
§ 11
Postup pri poskytovaní podpory
(1)
Žiadateľ predkladá písomnú žiadosť fondu prostredníctvom obce, ktorá je sídlom okresu,27) v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave a v meste Košice mestskej časti,
v sídle okresu a v okrese Košice-okolie v meste Moldava nad Bodvou (ďalej len „obec“),
príslušnej podľa miesta stavby. Obec do 14 dní odo dňa jej podania overí úplnosť náležitostí
žiadosti, ktorými sú najmä
a)
identifikačné údaje žiadateľa,
b)
účel, druh a návrh výšky podpory,
c)
údaje o stavbe,
d)
preukázanie finančného krytia obstarávacej ceny [§ 10 ods. 1 písm. a)],
e)
preukázanie schopnosti platenia splátok a úrokov z požadovaného úveru [§ 10 ods. 1 písm. b)],
f)
návrh na zabezpečenie záväzkov,
g)
súhlas žiadateľa so spracovaním údajov uvedených v písmenách a) až f) na účely poskytnutia
podpory podľa tohto zákona.
(2)
Identifikačné údaje podľa odseku 1 písm. a) u žiadateľa uvedeného v § 7 písm. a) sú:
a)
meno, priezvisko a rodné priezvisko,
b)
adresa trvalého pobytu,
c)
dátum narodenia,
d)
rodné číslo,
e)
štátna príslušnosť,
f)
rodinný stav.
(3)
V žiadosti podľa odseku 1 je žiadateľ povinný oznámiť obci, či je vlastníkom alebo
nájomcom bytu alebo rodinného domu, alebo bytového domu na území Slovenskej republiky
a poskytnúť aj ďalšie informácie, o ktoré je požiadaný na účely rozhodnutia o jeho
žiadosti.
(4)
Ak sa má podpora poskytnúť na účel podľa § 5 ods. 1 na byt v podielovom spoluvlastníctve, žiadosť môže predložiť jeden zo spoluvlastníkov
alebo právnická osoba, alebo fyzická osoba, ktorú na to splnomocnil28) spoluvlastník. Žiadosť musí obsahovať náležitosti podľa odseku 1 za každého spoluvlastníka,
ktorý žiada o poskytnutie podpory.
(5)
Ak sa má podpora poskytnúť na účel podľa § 5 ods. 1 na byt v spoluvlastníctve manželov, žiadosť môže predložiť len jeden z manželov.
(6)
Ak sa má podpora poskytnúť na účel podľa § 5 ods. 1 písm. a) uskutočňovaný zhotoviteľom, ktorým je právnická osoba podľa § 7 písm. b) pre žiadateľa uvedeného v § 7 písm. a) na základe zmluvy uzavretej podľa osobitného predpisu,29) môže žiadosť predložiť iba jedna z týchto osôb. Prislúchajúcu časť úveru poskytnutého
žiadateľovi uvedenému v § 7 písm. b) podľa predchádzajúcej vety možno previesť na vlastníka bytu, ktorým je fyzická osoba.
(7)
Obec vyznačí overenie úplnosti náležitostí žiadosti podľa odseku 1 odtlačkom úradnej
pečiatky a podpisom zamestnanca obce, ktorý overenie vykonal. Overenú žiadosť obec
v lehote určenej na overenie zašle fondu.
(8)
Fond vedie evidenciu žiadostí podľa účelu v poradí podľa dátumu ich doručenia fondu.
(9)
O poskytnutí podpory rozhodne fond do 90 dní odo dňa doručenia žiadosti obcou.
(10)
Fond rozhodne o poskytnutí podpory podľa poradia doručených žiadostí až do vyčerpania
sumy vyčlenenej v rozpočte fondu na príslušný účel a druh podpory.
(11)
V rozpočte fondu možno vyčleniť finančné prostriedky na účely podľa § 5 ods. 1 písm. a), b) a f) osobitne na výstavbu bytov realizovaných v súvislosti s prípravou významnej investície
a na výstavbu bytov realizovaných v obciach s mimoriadne rýchlym rastom zamestnanosti.
(12)
Zoznam obcí s mimoriadne rýchlym rastom zamestnanosti ustanoví nariadenie vlády Slovenskej
republiky.
(13)
Minister môže udeliť výnimku z poradia na poskytnutie podpory podľa odseku 10 pre
žiadosť, ktorá sa predkladá v dôsledku riešenia
a)
následkov živelnej udalosti (§ 10 ods. 3),
b)
náhrady za žiadosť podanú podľa odseku 1 na účel podľa § 5 ods. 1 písm. a).
(14)
Opatrenie, ktorého úplné znenie vyhlasuje v Zbierke zákonov Slovenskej republiky
ministerstvo, ustanoví obdobie, v ktorom sa dočasne zastavuje prijímanie žiadostí
na účel podpory z dôvodu vyčerpania určených prostriedkov v rozpočte fondu na príslušný
účel podpory.
(15)
Na poskytnutie podpory z prostriedkov fondu nie je právny nárok.
(16)
Fond po rozhodnutí o poskytnutí podpory zašle žiadateľovi návrh zmluvy do 30 dní.
(17)
Ak sa podpora neposkytne, oznámi to fond písomne žiadateľovi do 30 dní odo dňa rozhodnutia
o neposkytnutí podpory.
(18)
Na rozhodovanie podľa odseku 10 sa nevzťahujú všeobecné predpisy o správnom konaní.
§ 12
Zmluva
(1)
Na základe rozhodnutia podľa § 11 ods. 10 uzavrie fond so žiadateľom zmluvu.
(2)
Zmluva musí obsahovať najmä
a)
údaje o zmluvných stranách,
b)
účel, výšku, druh a čerpanie poskytnutej podpory,
c)
spôsob plnenia záväzkov zmluvných strán,
d)
zabezpečenie záväzkov,
e)
bezhotovostný spôsob úhrady z podpory,
f)
technické podmienky stavby a dĺžku času jej uskutočnenia,
g)
sankcie za porušenie zmluvných podmienok,
h)
spôsob kontroly plnenia zmluvných podmienok a dôsledky ich nedodržania,
i)
ak je žiadateľom osoba podľa § 7 písm. a), tak aj minimálny čas, v ktorom bude stavbu vlastniť a užívať on alebo osoby jemu
blízke,30) alebo osoby oprávnené podľa osobitného predpisu,31)
j)
ak je žiadateľom podľa § 7 písm. b) obec, ktorá požiadala o podporu podľa § 10 ods. 2 písm. b), tak aj minimálny čas, v ktorom bude obec stavbu vlastniť a dávať byty do nájmu obyvateľom
obce.
§ 13
Kontrola a sankcie
(1)
Ministerstvo vykonáva kontrolu hospodárenia s prostriedkami fondu a kontrolu dodržiavania
ustanovení zákona o výške podpory, podmienkach a postupe pri poskytovaní podpory.
(2)
Kontrolu dodržiavania zmluvných podmienok počas platnosti zmluvy vykonáva fond a
krajský stavebný úrad32) príslušný podľa miesta stavby.
(3)
Ak žiadateľ neoprávnene použil alebo zadržal prostriedky fondu v rozpore s určenými
alebo dohodnutými podmienkami, je povinný ich vrátiť fondu a zaplatiť penále podľa
osobitného predpisu.33)
§ 14
Informačný systém
(1)
Fond vytvára a vedie informačný systém, ktorý obsahuje najmä informácie o žiadostiach,
žiadateľoch a o podporách poskytnutých podľa tohto zákona. Informácie podľa prechádzajúcej
vety je fond oprávnený zbierať a uchovávať počas plnenia zmluvného záväzku.
(2)
Používanie údajov z informačného systému fondu je výhradným právom fondu a je chránené
služobným tajomstvom. Údaje, ktoré nepodliehajú ochrane osobných údajov pri prevádzke
informačného systému podľa osobitného predpisu,34) môže fond poskytnúť ministerstvu.
(3)
Fond je povinný utvoriť také organizačné a technické podmienky na prevádzku informačného
systému, aby sa zabránilo jeho zneužitiu.34)
(4)
Osobné údaje o žiadateľoch možno poskytnúť výhradne len s ich súhlasom.
§ 15
Osobitné ustanovenie
(1)
Nevyčerpanú časť podpory je žiadateľ povinný vrátiť fondu.
(2)
Prevody prostriedkov podľa odseku 1 a podľa § 13 ods. 3 vykoná banka vybraná podľa § 6 ods. 6 na účet fondu v Štátnej pokladnici bezodkladne.
(3)
Nevyčerpanú časť nenávratného príspevku možno za podmienky dodržania zmluvy použiť
na úhradu časti podpory podľa § 8 ods. 1 písm. a).
§ 16
Splnomocňovacie ustanovenie
(1)
Vláda Slovenskej republiky ustanoví nariadením podrobnosti o druhoch a výškach poskytovaných
podpôr na jednotlivé účely.
(2)
Ministerstvo všeobecne záväzným právnym predpisom ustanoví podrobnosti o obsahu žiadosti,
o technických podmienkach a o dĺžke času uskutočnenia stavby, na ktorú sa poskytuje
podpora.
§ 17
Spoločné ustanovenia
(1)
Štátny fond rozvoja bývania zriadený zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 124/1996 Z. z o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov je Štátnym fondom rozvoja
bývania podľa tohto zákona.
(2)
Pohľadávky, záväzky, pracovnoprávne vzťahy, právne vzťahy a iné vzťahy Štátneho fondu
rozvoja bývania vzniknuté pred 1. januárom 2004 sa považujú za pohľadávky, záväzky,
pracovnoprávne vzťahy, právne vzťahy a iné vzťahy Štátneho fondu rozvoja bývania podľa
tohto zákona.
§ 18
Prechodné ustanovenia
(1)
Práva a povinnosti vyplývajúce zo štátnozamestnaneckých vzťahov štátnych zamestnancov,
ktorí k 31. decembru 2003 vykonávali štátnu službu na okresných úradoch na úseku podľa
§ 11, prechádzajú na obec.
(2)
Práva a povinnosti vyplývajúce zo štátnozamestnaneckých vzťahov štátnych zamestnancov,
ktorí k 31. decembru 2003 vykonávali štátnu službu na okresných úradoch na úseku podľa
§ 13, prechádzajú na krajský stavebný úrad.
(3)
Prechod nehnuteľného a hnuteľného majetku okresných úradov je upravený osobitným
predpisom.35)
(4)
Pri posudzovaní žiadostí podaných a overených podľa zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 124/1996 Z. z o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov do 1. januára 2004 a
pri poskytovaní podpory k nim sa postupuje podľa predpisov platných do účinnosti tohto
zákona.
(5)
Žiadosti o poskytnutie podpory, ktoré boli podané a neboli overené do 1. januára
2004, sa posudzujú podľa tohto zákona.
(6)
Vyhláška Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 143/2000 Z. z o podrobnostiach obsahu žiadosti na poskytnutie podpory z prostriedkov Štátneho fondu
rozvoja bývania, o technických podmienkach a o dĺžke času uskutočnenia stavby je všeobecne
záväzným právnym predpisom podľa § 16 ods. 2 tohto zákona, a to až do novej zákonnej úpravy.
Záverečné ustanovenia
§ 19
Zrušuje sa:
1.
zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 124/1996 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov,
2.
nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 137/2000 Z. z. o programoch rozvoja bývania v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 587/2001
Z. z.
§ 20
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2004.
Rudolf Schuster v. r.
Pavol Hrušovský v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Pavol Hrušovský v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Príloha k zákonu č. 607/2003 Z. z.
Zoznam zdravotných postihnutí
1.
Roztrúsená mozgovomiechová skleróza
a)
stredne ťažká forma,
b)
ťažká forma (triparéza a kvadruparéza).
2.
Koordinačné poruchy a poruchy rovnováhy – ťažká forma (s nemožnosťou samostatného
pohybu).
3.
Čiastočné a úplné mozgové obrny (pyramídového a extrapyramídového pôvodu)
a)
hemiplégia,
b)
paraplégia,
c)
kvadruplégia,
d)
hemiparéza ťažkého stupňa,
e)
paraparéza ťažkého stupňa,
f)
kvadruparéza ťažkého stupňa.
4.
Poškodenie miechy
a)
hemiplégia,
b)
paraplégia,
c)
kvadruplégia,
d)
hemiparéza ťažkého stupňa,
f)
paraparéza ťažkého stupňa,
g)
kvadruparéza ťažkého stupňa.
5.
Spondylartritída ankylozujúca – Bechterevova choroba – ťažký stupeň postihnutia chrbtice
s ankylózou bedrových kĺbov.
6.
Myopatie, kongenitálne, progresívne svalové dystrofie (Duchenneov, Beckerov typ a
pod.), zápalové myozitídy, polyomyozitídy a pod., metabolické a endokrinologické
a)
stredná forma s výrazným obmedzením hýbavosti,
b)
ťažká forma (imobilita).
7.
Myasténia gravis, myastenický syndróm – ťažké formy s výrazným obmedzením hýbavosti.
8.
Úplná strata jednej hornej končatiny a jednej dolnej končatiny.
9.
Strata oboch dolných končatín v stehne.
10.
Strata jednej dolnej končatiny v stehne a jednej dolnej končatiny v predkolení s
krátkymi amputačnými kýpťami s výrazne zníženou funkciou amputovaného kýpťa.
11.
Strata jednej dolnej končatiny v bedrovom kĺbe alebo s veľmi krátkym amputačným kýpťom.
12.
Strata jednej dolnej končatiny v stehne po kolenný kĺb.
13.
Strata oboch dolných končatín v predkolení.
14.
Stuhnutie oboch bedrových kĺbov
a)
v priaznivom postavení,
b)
v nepriaznivom postavení.
15.
Stuhnutie jedného bedrového kĺbu v nepriaznivom postavení.
16.
Stuhnutie oboch kolenných kĺbov
a)
v priaznivom postavení,
b)
v nepriaznivom postavení.
1)
§ 24 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách.
2)
§ 32 ods. 3 zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov.
3)
Zákon č. 313/2001 Z. z. o verejnej službe v znení neskorších predpisov.
4)
§ 18 zákona č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov.
5)
§ 43b ods. 1 písm. a) a b) zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení zákona č. 237/2000 Z. z.
6)
7)
Napríklad vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 532/2002 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu
a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou
pohybu a orientácie, zákon č. 70/1998 Z. z. o energetike a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
8)
§ 3 zákona č. 90/1998 Z. z. o stavebných výrobkoch.
9)
§ 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 151/1995 Z. z.
10)
Napríklad zákon č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení zákona č. 436/2001 Z. z., zákon č. 36/1967 Zb. o znalcoch a tlmočníkoch v znení zákona č. 238/2000 Z. z. a zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch v znení neskorších
predpisov.
11)
§ 1 zákona Slovenskej národnej rady č. 189/1992 Zb. o úprave niektorých pomerov súvisiacich s nájmom bytov a s bytovými náhradami.
12)
§ 46 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z.
13)
§ 44 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z.
14)
Zákon č. 413/2002 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, zákon č. 280/2002 Z. z. o rodičovskom príspevku v znení zákona č. 643/2002 Z. z.
15)
Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 532/2002 Z. z.
16)
Napríklad § 588 Občianskeho zákonníka, § 5 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov.
17)
§ 6 ods. 1 prvá veta zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
18)
§ 1a písm. f) vyhlášky Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 465/1991 Zb. o cenách stavieb, pozemkov, trvalých porastov, úhradách za zriadenie práva osobného
užívania pozemkov a náhradách za dočasné užívanie pozemkov v znení vyhlášky Ministerstva
financií Slovenskej republiky č. 608/1992 Zb.
19)
§ 3 zákona č. 125/1998 Z. z. o životnom minime a o ustanovení súm na účely štátnych sociálnych dávok.
20)
§ 2 zákona č. 125/1998 Z. z. v znení opatrenia Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
č. 285/2002 Z. z.
21)
§ 4 zákona č. 125/1998 Z. z.
22)
Napríklad zákon č. 595/2003 Zb. o dani z príjmov, zákon Slovenskej národnej rady č. 317/1992 Zb. o dani z nehnuteľností v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej
republiky č. 273/1994 Z. z. o zdravotnom poistení, financovaní zdravotného poistenia, o zriadení Všeobecnej zdravotnej
poisťovne a o zriaďovaní rezortných, odvetvových, podnikových a občianskych zdravotných
poisťovní v znení neskorších predpisov, zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti v znení neskorších predpisov.
23)
§ 4 zákona č. 328/1991 Zb. o konkurze a vyrovnaní v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 122/1993 Z. z. a zákona č. 12/1998 Z. z.
24)
§ 2 zákona č. 523/2003 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších
predpisov.
25)
Príloha č. 1, číslo skupiny 2103 vyhlášky Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja
Slovenskej republiky č. 520/2001 Z. z., ktorou sa určujú skupiny stavebných výrobkov a podrobnosti o preukazovaní zhody.
26)
Zákon č. 70/1998 Z. z.
27)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 221/1996 Z. z. o územnom a správnom usporiadaní Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
28)
Napríklad § 31 Občianskeho zákonníka.
29)
31)
32)
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení
zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov.
33)
§ 47 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z.
34)
Zákon č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov.
35)
Zákon č. 515/2003 Z. z. o krajských úradoch a obvodných úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.