608/2003 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2004 do 31.10.2004
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 608/2003 Z. z. |
Názov: | Zákon o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 03.12.2003 |
Dátum vyhlásenia: | 31.12.2003 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2004 |
Dátum účinnosti do: | 31.10.2004 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
50/1976 Zb. | Zákon o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) |
536/2004 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 607/2003 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení zákona č. 523/2004 Z. z. a ktorým sa dopĺňa zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov |
612/2004 Z. z. | Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a zákon č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
290/2005 Z. z. | Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a o doplnení niektorých zákonov |
271/2008 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov |
382/2008 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov |
265/2009 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 607/2003 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov a zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov |
345/2012 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach v miestnej štátnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
172/2022 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
317/2023 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
46/2024 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
608
ZÁKON
z 3. decembra 2003
o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení
zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
Orgány štátnej správy pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie
(1)
Štátnu správu na úsekoch územného plánovania, stavebného poriadku a bývania vykonávajú:
a)
Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“),
b)
krajský stavebný úrad,
c)
obec v rozsahu ustanovenom osobitnými predpismi,1)
d)
Slovenská stavebná inšpekcia v rozsahu ustanovenom osobitným predpisom.2)
(2)
Štátnu správu na úseku územného plánovania a stavebného poriadku vykonávajú aj iné
orgány v rozsahu ustanovenom osobitným predpisom.3)
§ 2
Pôsobnosť ministerstva
Ministerstvo
a)
na úseku územného plánovania
1.
koordinuje činnosť ústredných orgánov štátnej správy, krajských stavebných úradov,
samosprávnych krajov a obcí,
2.
je dotknutým orgánom štátnej správy pri prerokúvaní koncepcií, politík a programov
ministerstiev a samosprávnych krajov,
3.
vypracúva metodiku obstarávania územných plánov regiónov, územných plánov obcí a
územných plánov zón a metodicky usmerňuje orgány územného plánovania,
4.
organizuje vzdelávanie zamestnancov samosprávnych krajov a obcí, ktoré obstarávajú
územnoplánovacie podklady a územnoplánovacie dokumenty,
5.
overuje skúškou odbornú spôsobilosť na obstarávanie územnoplánovacej dokumentácie
a územnoplánovacích podkladov obcami a samosprávnymi krajmi,
6.
vedie register odborne spôsobilých osôb,4)
7.
zabezpečuje spoluprácu s inými štátmi, medzinárodnými organizáciami a s orgánmi Európskej
únie,
8.
obstaráva Stratégiu územného rozvoja Slovenska a jej aktualizáciu,
9.
obstaráva Koncepciu územného rozvoja Slovenska a jej aktualizáciu a predkladá ju
vláde na schválenie,
10.
zverejňuje Koncepciu územného rozvoja Slovenska,
11.
obstaráva územno-technické podklady a poveruje ostatné orgány územného plánovania
ich obstaraním,
12.
posudzuje zadanie a návrh územného plánu regiónu a návrh zmien a doplnkov územného
plánu regiónu,
13.
prevádzkuje a sprístupňuje informačný systém o územnom plánovaní,
14.
predkladá vláde každé štyri roky správu o stave v oblasti územného rozvoja Slovenskej
republiky,
b)
na úseku stavebného poriadku
1.
vypracúva koncepcie a smery rozvoja na úseku územného rozhodovania, stavebného poriadku,
štátneho stavebného dohľadu, stavebnej inšpekcie a postupu vyvlastnenia,
2.
zabezpečuje spoluprácu s inými štátmi, medzinárodnými organizáciami a s orgánmi Európskej
únie,
3.
spolupracuje s Európskou komisiou na úseku uznávania odborných kvalifikácií pre výkon
povolaní architekt a stavebný inžinier,
4.
vytvára koncepciu bezpečnosti a vhodnosti výstavby a jednotnej technickej politiky
určením všeobecných technických požiadaviek na výstavbu,
5.
vykonáva štátnu stavebnú správu, riadi a kontroluje jej výkon,
6.
metodicky usmerňuje činnosť krajského stavebného úradu, stavebného úradu a Slovenskej
stavebnej inšpekcie,
7.
zabezpečuje hlavný štátny stavebný dohľad,
8.
preskúmava rozhodnutia krajského stavebného úradu vydané v správnom konaní,
9.
koordinuje uplatňovanie stavebného zákona špeciálnymi, vojenskými a inými stavebnými
úradmi,
10.
koordinuje postupy správnych orgánov preskúmavajúcich záujmy chránené osobitnými
predpismi v konaniach podľa stavebného zákona,
11.
po prerokovaní s príslušnými ústrednými orgánmi rozhoduje o rozporoch v konaniach
podľa stavebného zákona v prípade, že sa vzniknutý rozpor neodstráni dohodou medzi
príslušnými dotknutými správnymi orgánmi,
12.
určuje obsah a rozsah odbornej prípravy a postup pri overovaní a osvedčovaní osobitného
kvalifikačného predpokladu na výkon činnosti stavebného úradu,
13.
určuje v spolupráci so Slovenskou komorou architektov a Slovenskou komorou stavebných
inžinierov obsah odbornej skúšky, vymenúva členov skúšobnej komisie, navrhuje preskúšanie
a koordinuje činnosti týchto komôr,
c)
na úseku bývania pri tvorbe a uskutočňovaní bytovej politiky
1.
navrhuje základné ciele štátnej bytovej politiky s nevyhnutnými väzbami na sociálnu
politiku a finančnú politiku,
2.
spracúva koncepcie v oblasti bývania a navrhuje opatrenia na ich implementáciu,
3.
koordinuje a metodicky usmerňuje orgány samosprávy miest a obcí a orgány miestnej
štátnej správy,
4.
vykonáva dohľad a kontrolu nad dodržiavaním všeobecne záväzných právnych predpisov
v oblasti štátnej podpory rozvoja bývania,
5.
vykonáva správu Štátneho fondu rozvoja bývania (ďalej len „fond“),
6.
zabezpečuje výkon činností a kontroly vynakladania verejných finančných zdrojov na
rozvoj bývania,
7.
spolupracuje s inými ústrednými orgánmi štátnej správy pri tvorbe opatrení súvisiacich
s rozvojom bývania,
8.
navrhuje, organizuje a zabezpečuje databázu o kvalitatívnom a kvantitatívnom stave
bytového fondu,
9.
navrhuje riešenia v oblasti nájomného a poplatkov za služby spojené s užívaním bytov,
10.
zabezpečuje tvorbu metodických materiálov pre užívateľov bytov,
11.
vypracúva analýzy úrovne bývania a ekonomických podmienok na rozvoj bývania,
12.
navrhuje formy podpory štátu a poskytuje vybrané druhy podpôr pre rozvoj bývania,
13.
zabezpečuje metodické usmerňovanie programov rozvoja bývania a miestnych bytových
politík.
§ 3
Postavenie krajského stavebného úradu
(1)
Zriaďuje sa krajský stavebný úrad. Krajský stavebný úrad je právnická osoba. Krajský
stavebný úrad je rozpočtová organizácia štátu zapojená finančnými vzťahmi na rozpočet
ministerstva.
(2)
Krajský stavebný úrad riadi a za jeho činnosť zodpovedá prednosta, ktorého vymenúva
a odvoláva vláda Slovenskej republiky na návrh ministra výstavby a regionálneho rozvoja
Slovenskej republiky.
(3)
Krajský stavebný úrad je služobným úradom štátnych zamestnancov, ktorí v ňom vykonávajú
štátnu službu, a zamestnávateľom zamestnancov, ktorí v ňom vykonávajú verejnú službu.
(4)
Vnútornú organizáciu krajského stavebného úradu určuje ministerstvo.
(5)
Krajský stavebný úrad vykonáva štátnu správu v územnom obvode kraja.
§ 4
Pôsobnosť krajského stavebného úradu
Krajský stavebný úrad
a)
na úseku územného plánovania
1.
posudzuje zadanie pre územný plán obce a zadanie pre územný plán zóny,
2.
vydáva stanovisko pri prerokovaní konceptu územného plánu obce a konceptu územného
plánu zóny,
3.
vydáva stanovisko pri prerokovaní návrhu územného plánu obce a návrhu územného plánu
zóny,
4.
preskúmava návrh územného plánu obce a návrh územného plánu zóny,
5.
rieši rozpory pri prerokúvaní územnoplánovacej dokumentácie,
6.
je metodickým orgánom pre činnosť obce na úseku územného plánovania,
7.
podieľa sa na tvorbe koncepcií v oblasti územného plánovania,
8.
obstaráva a prerokúva územnoplánovacie podklady,
9.
podieľa sa na vykonávaní informačných činností pre informačný systém o územnom plánovaní,
b)
na úseku stavebného poriadku
1.
vykonáva štátnu stavebnú správu v druhom stupni vo veciach, v ktorých v správnom
konaní v prvom stupni koná obec ako stavebný úrad,
2.
riadi a kontroluje výkon prenesenej štátnej správy vykonávanej obcami ako stavebnými
úradmi,
3.
plní úlohy štátneho stavebného dohľadu,
4.
zabezpečuje výkon pôsobnosti stavebného úradu, ak obec dlhodobo, najmenej šesť mesiacov,
nevykonáva svoju pôsobnosť stavebného úradu,
5.
zabezpečuje výkon pôsobnosti stavebného úradu pri vyhradenej právomoci pri jednotlivých
technicky náročných alebo neobvyklých stavbách alebo opatreniach s väčšími alebo rozsiahlejšími
účinkami na životné prostredie v ich okolí,
6.
určuje, ktorý stavebný úrad vykoná konanie a vydá rozhodnutie v prípade stavieb alebo
opatrení presahujúcich hranice územného obvodu jedného stavebného úradu,
7.
podieľa sa na tvorbe koncepcií v oblasti povoľovania a realizácie stavieb,
c)
na úseku bývania
1.
zabezpečuje posudzovanie a overovanie žiadostí o poskytnutie štátnej podpory rozvoja
bývania,
2.
zabezpečuje výkon kontroly vynakladania verejných finančných prostriedkov na rozvoj
bývania v oblasti poskytovania štátnej podpory rozvoja bývania,
3.
zabezpečuje výkon kontroly dodržiavania zmluvných podmienok v oblasti poskytovania
štátnej podpory rozvoja bývania,
4.
zabezpečuje spracovanie podkladov a návrhov pre rozvoj bývania v príslušnom kraji,
5.
spolupracuje s inými orgánmi štátnej správy pri tvorbe opatrení súvisiacich s rozvojom
bývania,
6.
zabezpečuje spracovanie regionálnych koncepcií zameraných na vytváranie podmienok
pre rozvoj bývania,
7.
vedie evidenciu podaných žiadostí o poskytnutie štátnej podpory rozvoja bývania,
8.
poskytuje informácie o formách pomoci štátu pri zveľaďovaní a rozširovaní bytového
fondu,
9.
zabezpečuje tvorbu a priebežné aktualizovanie databázy o rozostavaných stavbách podporovaných
štátom a o územnoplánovacej príprave a príprave pozemkov na bytovú výstavbu na úrovni
kraja,
10.
spolupracuje s orgánmi samosprávy pri riešení problémov rozvoja bývania,
11.
metodicky usmerňuje orgány samosprávy pri tvorbe a realizácii miestnej bytovej politiky,
pri zabezpečovaní dostupnosti pozemkov pre bytovú výstavbu a ich zainvestovaní technickou
vybavenosťou.
§ 5
Pôsobnosť obce
Obec v rámci preneseného výkonu štátnej správy
a)
na úseku stavebného poriadku
1.
vykonáva pôsobnosť stavebného úradu,
2.
zabezpečuje štátny stavebný dohľad,
b)
na úseku bývania zabezpečuje
1.
overovanie úplnosti náležitostí žiadosti o podporu rozvoja bývania z fondu,
2.
preskúmanie bytových pomerov žiadateľov o poskytnutie podpory,
3.
predloženie overenej žiadosti na fond.
§ 6
Prechodné ustanovenia
(1)
Práva a povinnosti zo štátnozamestnaneckých pomerov štátnych zamestnancov, ktorí
k 31. decembru 2003 vykonávali štátnu službu na krajskom úrade na úsekoch územného
plánovania, stavebného poriadku a bytových politík, prechádzajú na krajský stavebný
úrad.
(2)
Práva a povinnosti z pracovnoprávnych vzťahov zamestnancov krajských úradov, ktorí
k 31. decembru 2003 vykonávali verejnú službu na úsekoch územného plánovania, stavebného
poriadku, prechádzajú na krajský stavebný úrad.
Čl. II
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení zákona č. 103/1990
Zb., zákona č. 262/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 136/1995
Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 199/1995 Z. z., nálezu Ústavného
súdu Slovenskej republiky č. 286/1996 Z. z., zákona č. 229/1997 Z. z., zákona č. 175/1999
Z. z., zákona č. 237/2000 Z. z., zákona č. 416/2001 Z. z., zákona č. 553/2001 Z. z.,
nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 217/2002 Z. z., zákona č. 103/2003 Z.
z., zákona č. 245/2003 Z. z. a zákona č. 417/2003 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
Slová „krajský úrad“ vo všetkých tvaroch sa v celom texte zákona nahrádzajú slovami
„krajský stavebný úrad“ v príslušnom tvare.
2.
V § 20 ods. 2 sa vypúšťa veta „Krajský úrad spracuje súhrnné stanovisko za všetky
orgány štátnej správy v jeho pôsobnosti.“.
3.
V § 105 sa za odsek 4 vkladá nový odsek 5, ktorý znie:
„(5)
Priestupky prejednáva stavebný úrad alebo inšpekcia.“.
Doterajší odsek 5 sa označuje ako odsek 6.
4.
V § 106 sa v odsekoch 1 až 3 za slovo „úrad“ vkladajú slová „alebo inšpekcia“.
5.
V § 117 ods. 1 sa vypúšťa tretia veta.
6.
V § 123a ods. 1 sa slová „v Bratislave, Banskej Bystrici, Nitre, Košiciach a Žiline“
nahrádzajú slovami „v meste, ktoré je sídlom kraja“ a slová „sú uvedené v prílohe“
sa nahrádzajú slovami „sú totožné s územnými obvodmi krajov“.
7.
V § 123a ods. 2 sa vkladá nová prvá veta, ktorá znie: „Riaditeľstvo je služobným
úradom štátnych zamestnancov, ktorí v ňom vykonávajú štátnu službu, a zamestnávateľom
zamestnancov, ktorí v ňom vykonávajú verejnú službu.“.
8.
V § 130 ods. 2 sa slová „krajské úrady, okresné úrady“ nahrádzajú slovami „krajské
stavebné úrady“.
9.
§ 141 sa dopĺňa odsekom 9, ktorý znie:
„(9)
Správne konanie na úseku stavebného poriadku začaté krajským úradom pred 1. januárom
2004 dokončí miestne príslušný krajský stavebný úrad.“.
10.
Príloha k zákonu sa vypúšťa.
Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2004.
Rudolf Schuster v. r.
Pavol Hrušovský v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Pavol Hrušovský v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
1)
§ 117 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov.
§ 11 zákona č. 607/2003 Z. z. o štátnom fonde rozvoja bývania.
§ 11 zákona č. 607/2003 Z. z. o štátnom fonde rozvoja bývania.
2)
§ 123a zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov.
3)
§ 16 ods. 4, § 120 a 121 zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov.
4)
§ 2a ods. 6 zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov.
5)
§ 8 ods. 2 písm. c) zákona č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov.
6)
§ 108 zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov.