2/2004 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2004 do 31.12.2004
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
| História |
|
|
|---|---|---|
| Dátum účinnosti | Novela | |
| 1. | Vyhlásené znenie | |
| 2. | 01.01.2004 - 31.12.2004 | |
| 3. | 01.01.2005 - 31.12.2005 | 758/2004 Z. z. |
| 4. | 01.01.2006 - 31.12.2006 | 662/2005 Z. z. |
| 5. | 01.01.2007 - 31.12.2007 | 697/2006 Z. z. |
| 6. | 01.01.2008 - 31.12.2008 | 649/2007 Z. z. |
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 2/2004 Z. z. |
| Názov: | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre základné školy, stredné školy, strediská praktického vyučovania, základné umelecké školy a školské zariadenia |
| Typ: | Nariadenie vlády |
| Dátum schválenia: | 17.12.2003 |
| Dátum vyhlásenia: | 09.01.2004 |
| Dátum účinnosti od: | 01.01.2004 |
| Dátum účinnosti do: | 31.12.2004 |
| Autor: | Vláda Slovenskej republiky |
| Právna oblasť: |
|
| Nachádza sa v čiastke: |
| 597/2003 Z. z. | Zákon o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení |
| 758/2004 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 2/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre základné školy, stredné školy, strediská praktického vyučovania, základné umelecké školy a školské zariadenia |
| 662/2005 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 2/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre základné školy, stredné školy, strediská praktického vyučovania, základné umelecké školy a školské zariadenia v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 758/2004 Z. z. |
| 697/2006 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 2/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre základné školy, stredné školy, strediská praktického vyučovania, základné umelecké školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov |
| 649/2007 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 2/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre základné školy, stredné školy, strediská praktického vyučovania, základné umelecké školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov |
| 630/2008 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia |
2
NARIADENIE VLÁDY
Slovenskej republiky
zo 17. decembra 2003,
ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu
pre základné školy, stredné školy, strediská praktického vyučovania, základné umelecké
školy a školské zariadenia
Vláda Slovenskej republiky podľa § 7 ods. 10 písm. a) až h) zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení (ďalej len „zákon“)
nariaďuje:
§ 1
Predmet úpravy
Toto nariadenie ustanovuje podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho
rozpočtu pre základné školy, stredné školy, strediská praktického vyučovania, základné
umelecké školy a školské zariadenia v rozsahu splnomocnení obsiahnutých v § 7 ods. 10 zákona.
Určovanie normatívov podľa § 4 ods. 1 zákona
§ 2
Kategórie škôl s jednotnými normatívmi
(1)
Kategórie škôl s jednotným mzdovým normatívom podľa § 4 ods. 5 zákona sú
a)
základné školy s ročníkmi 1. – 4. so spojenými ročníkmi v triede a základné školy
s ročníkmi 1. – 9. s počtom žiakov do 150, ak je to v obci jediná základná škola zriaďovateľa
s daným vyučovacím jazykom,
b)
základné školy s ročníkmi 1. – 4. bez spojených ročníkov v triede a základné školy
s ročníkmi 1. – 9. s počtom žiakov od 151 do 200, ak je to v obci jediná základná
škola zriaďovateľa s daným vyučovacím jazykom,
c)
základné školy s ročníkmi 1. – 9. okrem základných škôl podľa písmen a) a b),
d)
gymnáziá,
e)
športové gymnáziá,
f)
stredné odborné školy okrem škôl podľa písmen g) a h),
g)
stredné zdravotnícke školy a stredné odborné školy umeleckého zamerania,
h)
konzervatóriá,
i)
stredné odborné učilištia a učilištia,
j)
strediská praktického vyučovania,
k)
špeciálne základné školy,
l)
špeciálne stredné školy.
(2)
Kategórie škôl s jednotným normatívom na teplo podľa § 3 ods. 7 sú školy v miestach s vykurovacím obdobím
a)
do 180 dní,
b)
180 dní až 189 dní,
c)
190 dní až 199 dní,
d)
200 dní až 209 dní,
e)
210 dní až 219 dní,
f)
220 dní až 229 dní,
g)
230 dní až 239 dní,
h)
nad 240 dní.
(3)
Kategórie škôl s jednotným normatívom na prevádzku okrem tepla podľa § 3 ods. 7 sú
a)
školy so štandardnou prevádzkovou náročnosťou tvorené školami podľa odseku 1 písm.
c) až h) a j),
b)
školy so zvýšenou prevádzkovou náročnosťou tvorené školami podľa odseku 1 písm. a),
b) a i),
c)
školy s vysokou prevádzkovou náročnosťou tvorené školami podľa odseku 1 písm. k)
a l).
(4)
Kategórie škôl s jednotným normatívom na výchovno-vzdelávací proces podľa § 3 ods. 7 sú zhodné s kategóriami škôl podľa odseku 1.
§ 3
Postup pri výpočte normatívov pre školy na kalendárny rok
(1)
Z finančných prostriedkov na bežné výdavky rozpočtovaných na kalendárny rok v kapitole
Ministerstva školstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) podľa § 3 ods. 2 písm. a) a b) zákona sa odpočítajú finančné prostriedky na bežné výdavky pre neštátne základné umelecké
školy, štátne školské zariadenia a neštátne školské zariadenia, na riešenie havarijných
situácií podľa § 4 ods. 15 zákona, na prípady objektívne odôvodnene sa opakujúcich nákladov, ktoré vzhľadom na ich
špecifický charakter nie je možné zohľadniť v normatíve podľa § 4 ods. 13 zákona (ďalej len „špecifiká“), na poskytovanie prémií za mimoriadne výsledky žiakov podľa
§ 4 ods. 14 zákona a na rezervu podľa § 9 ods. 2 zákona pri dodržaní určeného limitu podľa § 7 ods. 8 zákona.
(2)
Finančné prostriedky určené podľa odseku 1 sa rozdelia v pomere deväť ku dvom na
časť finančných prostriedkov určenú na normované ročné náklady na mzdy a platy vrátane
poistného a príspevku zamestnávateľa do poisťovní zamestnancov podľa § 4 ods. 5 zákona (ďalej len „osobné náklady“) a na časť finančných prostriedkov určenú na normované
ročné náklady na výchovno-vzdelávací proces a na prevádzku školy bez osobných nákladov
podľa § 4 ods. 6 zákona (ďalej len „prevádzkové náklady“). Finančné prostriedky na prevádzkové náklady sa
rozdelia na finančné prostriedky na teplo, na finančné prostriedky na prevádzku okrem
tepla a na finančné prostriedky na výchovno-vzdelávací proces. Finančné prostriedky
na teplo sa určia ako podiel z finančných prostriedkov na prevádzkové náklady zodpovedajúci
priemernému percentu výdavkov na teplo z celkových prevádzkových nákladov škôl za
predchádzajúce tri skončené kalendárne roky. Finančné prostriedky na výchovno-vzdelávací
proces sa určia najmenej vo výške 15 % finančných prostriedkov na prevádzkové náklady.
Finančné prostriedky na prevádzku okrem tepla sa určia ako zvyšok finančných prostriedkov
na prevádzkové náklady po odpočítaní finančných prostriedkov na teplo a finančných
prostriedkov na výchovno-vzdelávací proces.
(3)
Mzdový normatív pre kategóriu škôl podľa § 2 ods. 1 sa vypočíta ako súčin základného mzdového normatívu a koeficientu personálnej náročnosti
pre túto kategóriu.
(4)
Hodnota koeficientu personálnej náročnosti pre kategóriu škôl podľa § 2 ods. 1 vychádza z počtu žiakov pripadajúcich na jedného pedagogického zamestnanca a počtu
nepedagogických zamestnancov pripadajúcich na jedného pedagogického zamestnanca pre
danú kategóriu škôl. Hodnoty koeficientu personálnej náročnosti pre jednotlivé kategórie
škôl a spôsob ich výpočtu sú uvedené v prílohe č. 1 k tomuto nariadeniu. Pri ich výpočte sa vychádza z celoslovenského priemeru počtu
žiakov pripadajúcich na jedného pedagogického zamestnanca a z celoslovenského priemeru
počtu nepedagogických zamestnancov pripadajúcich na jedného pedagogického zamestnanca
pre danú kategóriu škôl a z pomeru priemerných platov pedagogických zamestnancov a
nepedagogických zamestnancov v predchádzajúcom skončenom kalendárnom roku. Najmenší
koeficient personálnej náročnosti má hodnotu 1.
(5)
Základný mzdový normatív sa určí ako podiel objemu finančných prostriedkov určeného
na osobné náklady podľa odseku 2 a prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu personálnej
náročnosti. Prepočítaný počet žiakov podľa koeficientu personálnej náročnosti pre
danú kategóriu podľa § 2 ods. 1 je súčin počtu žiakov v bežnom kalendárnom roku podľa odseku 6 v školách danej kategórie
a koeficientu personálnej náročnosti pre túto kategóriu. Prepočítaný počet žiakov
podľa koeficientu personálnej náročnosti je súčet prepočítaného počtu žiakov podľa
koeficientu personálnej náročnosti pre všetky kategórie podľa § 2 ods. 1.
(6)
Počet žiakov v bežnom kalendárnom roku je súčet dvoch tretín počtu žiakov na začiatku
bežného školského roka a jednej tretiny očakávaného počtu žiakov na začiatku nového
školského roka podľa § 7 ods. 4 zákona.
(7)
Prevádzkový normatív podľa § 4 ods. 6 zákona je súčtom
a)
normatívu na teplo,
b)
normatívu na prevádzku okrem tepla,
c)
normatívu na výchovno-vzdelávací proces.
(8)
Normatív na teplo pre kategóriu škôl podľa § 2 ods. 2 sa vypočíta ako súčin základného normatívu na teplo a koeficientu tepelnej náročnosti
pre túto kategóriu.
(9)
Hodnota koeficientu tepelnej náročnosti pre kategóriu škôl podľa § 2 ods. 2 vychádza z dĺžky vykurovacieho obdobia v mieste školy. Hodnoty koeficientu tepelnej
náročnosti pre jednotlivé kategórie škôl sú uvedené v prílohe č. 1 k tomuto nariadeniu.
(10)
Základný normatív na teplo sa určí ako podiel finančných prostriedkov na teplo podľa
odseku 2 a prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu tepelnej náročnosti. Prepočítaný
počet žiakov podľa koeficientu tepelnej náročnosti pre danú kategóriu podľa § 2 ods. 2 je súčin počtu žiakov v bežnom kalendárnom roku v školách danej kategórie a koeficientu
tepelnej náročnosti pre túto kategóriu. Prepočítaný počet žiakov podľa koeficientu
tepelnej náročnosti je súčet prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu tepelnej
náročnosti pre všetky kategórie podľa § 2 ods. 2.
(11)
Normatív na prevádzku okrem tepla pre kategóriu škôl podľa § 2 ods. 3 sa vypočíta ako súčin základného normatívu na prevádzku okrem tepla a koeficientu
prevádzkovej náročnosti pre túto kategóriu.
(12)
Hodnota koeficientu prevádzkovej náročnosti pre kategóriu škôl podľa § 2 ods. 3 vychádza z celoslovenských priemerov nákladov na prevádzku okrem tepla pre školy
v tejto kategórii. Hodnoty koeficientu prevádzkovej náročnosti pre jednotlivé kategórie
škôl sú uvedené v prílohe č. 1 k tomuto nariadeniu. Najmenší koeficient prevádzkovej náročnosti má hodnotu 1.
(13)
Základný normatív na prevádzku okrem tepla sa určí ako podiel finančných prostriedkov
na prevádzku okrem tepla podľa odseku 2 a prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu
prevádzkovej náročnosti. Prepočítaný počet žiakov podľa koeficientu prevádzkovej náročnosti
pre danú kategóriu podľa § 2 ods. 3 je súčin počtu žiakov v bežnom kalendárnom roku v školách danej kategórie a koeficientu
prevádzkovej náročnosti pre túto kategóriu. Prepočítaný počet žiakov podľa koeficientu
prevádzkovej náročnosti je súčet prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu prevádzkovej
náročnosti pre všetky kategórie podľa § 2 ods. 3.
(14)
Normatív na výchovno-vzdelávací proces pre kategóriu škôl podľa § 2 ods. 1 sa vypočíta ako súčin základného normatívu na výchovno-vzdelávací proces a koeficientu
ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu pre túto kategóriu.
(15)
Hodnota koeficientu ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu pre kategóriu
škôl podľa § 2 ods. 1 vychádza z hodnôt koeficientu personálnej náročnosti pre túto kategóriu. Vypočíta
sa ako priemer hodnoty príslušného koeficientu personálnej náročnosti a čísla 1. Hodnoty
koeficientu ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu pre jednotlivé kategórie
škôl sú uvedené v prílohe č. 1 k tomuto nariadeniu.
(16)
Základný normatív na výchovno-vzdelávací proces sa určí ako podiel finančných prostriedkov
na výchovno-vzdelávací proces podľa odseku 2 a prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu
ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu. Prepočítaný počet žiakov podľa
koeficientu ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu pre danú kategóriu
podľa § 2 ods. 1 je súčin počtu žiakov v bežnom kalendárnom roku v školách danej kategórie a koeficientu
ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu pre túto kategóriu. Prepočítaný
počet žiakov podľa koeficientu ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu
je súčet prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho
procesu pre všetky kategórie podľa § 2 ods. 1.
§ 4
Osobitné ustanovenia na určovanie normatívov
(1)
Mzdový normatív a normatív na výchovno-vzdelávací proces na žiaka školy s iným vyučovacím
jazykom ako slovenským je 108 % zodpovedajúceho normatívu a pri bilingválnom štúdiu
125 % zodpovedajúceho normatívu.
(2)
Normatív na žiaka študujúceho popri zamestnaní1) sa určí tak, že normatív na žiaka vo večernej forme štúdia je 40 % normatívu na žiaka
študujúceho v dennej forme štúdia a normatív na žiaka študujúceho v diaľkovej forme
štúdia je 10 % normatívu na žiaka študujúceho v dennej forme štúdia. Normatív na žiaka
so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,2) ktorý nie je žiakom špeciálnej školy (ďalej len „integrovaný žiak“), je 250 % normatívu
na žiaka študujúceho v dennej forme štúdia.
(3)
Pri určovaní normatívneho príspevku pre školy podľa § 4 ods. 2 zákona sa do počtu jej žiakov započítavajú aj žiaci nadstavbového a pomaturitného štúdia.
(4)
Pri výpočte normatívov podľa § 3 ods. 5 a 16 sa žiak školy s iným vyučovacím jazykom ako slovenským započítava s koeficientom
1,08 a žiak v bilingválnej forme štúdia s koeficientom 1,25. Pri výpočte normatívov
podľa § 3 ods. 5, 10, 13 a 16 sa žiak študujúci vo večernej forme štúdia započítava s koeficientom 0,4, žiak študujúci
v diaľkovej forme štúdia s koeficientom 0,1 a integrovaný žiak s koeficientom 2,5.
(5)
Normatívny príspevok podľa § 4 ods. 2 zákona pre základnú školu s materskou školou sa určí ako súčet normatívneho príspevku pre
základnú školu a normatívneho príspevku pre materskú školu. Na výpočet normatívneho
príspevku pre základnú školu sa použije normatív pre žiaka základnej školy a počet
jej žiakov a na výpočet normatívneho príspevku pre materskú školu sa použije normatív
pre dieťa v materskej škole podľa § 8 a počet jej detí. Obdobne sa postupuje aj v prípadoch združených stredných škôl a
v ďalších prípadoch, keď škola alebo školské zariadenie pozostáva zo súčastí, ktoré
by ako samostatné subjekty patrili z hľadiska normatívov do rôznych kategórií škôl
alebo školských zariadení s jednotným normatívom.
§ 5
Hodnoty percentuálnych podielov podľa § 4 ods. 9 zákona
(1)
Pre časť normatívneho príspevku zodpovedajúcu osobným nákladom pre školu podľa § 4 ods. 9 zákona sa určuje percentuálny podiel v roku 2004 na 80 % a v roku 2005 a ďalších rokoch
na 85 %.
(2)
Pre časť normatívneho príspevku zodpovedajúcu prevádzkovým nákladom pre školu podľa
§ 4 ods. 9 zákona sa určuje percentuálny podiel v roku 2004 na 75 % a v roku 2005 a v ďalších rokoch
na 80 %.
§ 6
Zoznam špecifík podľa § 4 ods. 13 zákona
Špecifikami podľa § 4 ods. 13 zákona sú
a)
náklady na dopravu žiakov podľa osobitných predpisov,3)
b)
náklady na mzdy a odvody do poistných fondov asistentov učiteľa a učiteľov nultých
ročníkov,
c)
príspevky zriaďovateľom na vzdelávanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia.
§ 7
Postup pri výpočte normatívu kapitálových výdavkov podľa § 4 ods. 18 a 19 zákona
(1)
Normatív kapitálových výdavkov podľa § 4 ods. 18 a 19 zákona sa vypočíta ako podiel kapitálových výdavkov určených v kapitole Súhrnný finančný
vzťah na rekonštrukciu školských objektov a modernizáciu vybavenia škôl pre bežný
kalendárny rok a počtu žiakov v bežnom kalendárnom roku podľa § 3 ods. 6 všetkých škôl podľa § 1 ods. 2 zákona (ďalej len „štátna škola“) v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí a vyšších územných celkov.
(2)
Zriaďovatelia štátnych škôl, ktorými sú obce a mestá, dostanú finančné prostriedky
na kapitálové výdavky na rekonštrukciu školských objektov a modernizáciu vybavenia
škôl určené podľa odseku 1 a podľa § 4 ods. 18 zákona v rámci dotácie na výkon samosprávnych pôsobností od Ministerstva financií Slovenskej
republiky (ďalej len „ministerstvo financií“). Ministerstvo oznámi ministerstvu financií
výšku týchto finančných prostriedkov v termínoch podľa § 4 ods. 7 a 8 zákona.
(3)
Zriaďovateľ štátnej školy, ktorým je obec alebo mesto, pridelí finančné prostriedky
škole v rámci plnenia svojej zriaďovateľskej pôsobnosti v súlade s osobitným zákonom.4)
(4)
Zriaďovateľ štátnej školy, ktorým je krajský školský úrad, dostane finančné prostriedky
na kapitálové výdavky na rekonštrukciu školských objektov a modernizáciu vybavenia
škôl určené podľa odseku 1 a podľa § 4 ods. 18 zákona od ministerstva. Tieto finančné prostriedky pridelí škole v rámci plnenia svojej
zriaďovateľskej pôsobnosti v súlade s osobitným zákonom.5)
§ 8
Postup pri výpočte normatívov pre základné umelecké školy, materské školy a domovy
mládeže podľa § 5 ods. 2 zákona
(1)
Finančné prostriedky rozpočtované na kalendárny rok na bežné výdavky pre základné
umelecké školy a školské zariadenia v rozpočtovej kapitole ministerstva podľa § 2 ods. 1 zákona a v kapitole Súhrnný finančný vzťah podľa § 2 ods. 2 zákona sa rozdelia v pomere sedem ku trom na
a)
finančné prostriedky pre základné umelecké školy, materské školy a domovy mládeže
podľa § 5 ods. 2 zákona,
b)
finančné prostriedky pre ostatné školské zariadenia podľa § 5 ods. 3 zákona.
(2)
Pri výpočte normatívov pre základné umelecké školy, materské školy a domovy mládeže
sa postupuje ako pri výpočte normatívov pre štátne školy podľa § 3 ods. 2 až 16.
(3)
Na účely výpočtu normatívov okrem normatívu na teplo sú základné umelecké školy,
materské školy a domovy mládeže samostatnými kategóriami s jednotnými normatívmi.
Na výpočet normatívu na teplo sú rozdelené na kategórie určené rovnako ako v § 2 ods. 2.
(4)
Pre kategórie podľa odseku 3 sú hodnoty koeficientu personálnej náročnosti, koeficientu
prevádzkovej náročnosti a koeficientu ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho
procesu v prílohe č. 2 k tomuto nariadeniu.
(5)
Normatív na dieťa špeciálnej materskej školy a na integrované dieťa materskej školy
je 250 % normatívu na dieťa materskej školy bez zdravotného postihnutia. Normatív
na dvojročné dieťa materskej školy je 200 % normatívu na dieťa materskej školy vo
veku od troch do šiestich rokov. Tieto údaje sa zohľadnia pri výpočte normatívov podľa
§ 3 ods. 5 a 16.
§ 9
Postup pri výpočte objemu finančných prostriedkov pre školské zariadenia podľa § 5 ods. 3 zákona
(1)
Na účely výpočtu objemov finančných prostriedkov podľa § 5 ods. 3 zákona sa určujú druhy školských zariadení takto:
a)
zariadenia školského stravovania,6)
b)
školské kluby detí,7)
c)
pedagogicko-psychologické poradne,8)
e)
zariadenia praktického vyučovania,11)
f)
centrá voľného času a školské strediská záujmovej činnosti,12)
g)
záujmovo-vzdelávacie zariadenia,13)
h)
školy v prírode.14)
(2)
Finančné prostriedky určené pre školské zariadenia podľa § 8 ods. 1 písm. b) sa rozdelia pre druhy školských zariadení podľa odseku 1 v pomere podľa rozpisu v
predchádzajúcom kalendárnom roku.
(3)
Pre každú kategóriu školských zariadení daného druhu podľa odseku 1 písm. b) až g)
s rovnakým normatívnym príspevkom na jedného žiaka podľa odseku 4 (ďalej len „kategória
školských zariadení daného druhu“) sa určí koeficient ekonomickej náročnosti. Hodnoty
koeficientov ekonomickej náročnosti sa určia zo vzájomných pomerov výdavkov na jedného
žiaka v predchádzajúcom kalendárnom roku v jednotlivých kategóriách školských zariadení
daného druhu. Najmenší koeficient má hodnotu 1. Kategórie školských zariadení daného
druhu pre jednotlivé druhy školských zariadení sú v prílohe č. 3 k tomuto nariadeniu.
(4)
Pre každú kategóriu školského zariadenia daného druhu sa určí normatívny príspevok
na jedného žiaka (ďalej len „normatívny príspevok“) ako súčin základného normatívneho
príspevku pre daný druh školského zariadenia a koeficientu ekonomickej náročnosti
kategórie školských zariadení daného druhu určeného podľa odseku 3.
(5)
Základný normatívny príspevok pre daný druh školského zariadenia podľa odseku 1 písm.
b) až g) sa vypočíta ako podiel objemu finančných prostriedkov pre daný druh školského
zariadenia a prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu ekonomickej náročnosti.
Prepočítaný počet žiakov podľa koeficientu ekonomickej náročnosti pre danú kategóriu
školských zariadení daného druhu je súčin počtu žiakov v bežnom kalendárnom roku podľa
§ 3 ods. 6 v školských zariadeniach danej kategórie školských zariadení daného druhu a koeficientu
ekonomickej náročnosti pre túto kategóriu. Prepočítaný počet žiakov podľa koeficientu
ekonomickej náročnosti je súčet prepočítaného počtu žiakov podľa koeficientu ekonomickej
náročnosti pre všetky kategórie daného druhu školských zariadení podľa prílohy č. 3 k tomuto nariadeniu.
(6)
Normatívny príspevok na žiaka školského klubu detí podľa odseku 1 písm. b), ktorý
je súčasťou špeciálnej školy, je 250 % zodpovedajúceho normatívneho príspevku a pri
výpočte normatívneho príspevku sa žiak započítava koeficientom 2,5.
(7)
Finančný príspevok na školské zariadenie na bežný kalendárny rok sa určí ako súčin
príslušného normatívneho príspevku a príslušného počtu žiakov školského zariadenia
v bežnom kalendárnom roku.
(8)
Pre školské zariadenia podľa odseku 1 písm. a) sa určí finančný príspevok na hlavné
jedlo vydané pre stravovaného žiaka a finančný príspevok na doplnkové jedlo vydané
pre stravovaného žiaka. Finančný príspevok na doplnkové jedlo je 20 % finančného príspevku
na hlavné jedlo.
(9)
Finančný príspevok na hlavné jedlo na kalendárny rok sa určí ako podiel 60 % objemu
finančných prostriedkov určených pre zariadenia školského stravovania podľa odseku
2 a prepočítaného počtu vydaných jedál za prvý polrok predchádzajúceho roka. Prepočítaný
počet vydaných jedál je súčtom počtu vydaných hlavných jedál a 0,2 násobku počtu vydaných
doplnkových jedál za uvedené obdobie podľa údajov poskytnutých zriaďovateľmi podľa
§ 7 ods. 4 zákona.
(10)
Finančný príspevok na školské zariadenie podľa odseku 1 písm. a) na bežný kalendárny
rok sa určí ako súčin počtu ním skutočne vydaných jedál a zodpovedajúceho finančného
príspevku podľa odsekov 8 a 9.
(11)
Objem finančných príspevkov pre školy v prírode podľa odseku 1 písm. h) sa určí v
závislosti od počtu lôžkodní a miery využitia školského zariadenia na zotavovanie
a upevňovanie zdravia a fyzickej zdatnosti detí zo škôl, materských škôl a špeciálnych
výchovných zariadení s prihliadnutím na personálnu a prevádzkovú náročnosť školského
zariadenia za predchádzajúci kalendárny rok.
(12)
Finančné prostriedky určené štátnym školským zariadeniam podľa odseku 1 na bežný
kalendárny rok sa rozdelia na časť finančných prostriedkov určených na osobné náklady
a časť finančných prostriedkov určených na prevádzku v pomere zodpovedajúcom priemerným
výdavkom na osobné náklady a priemerným výdavkom na prevádzkové náklady za predchádzajúci
rok.
§ 10
Využitie vzdelávacích poukazov podľa § 7 ods. 9 zákona
(1)
Pri uskutočňovaní systému financovania záujmového vzdelávania poskytovaného školami
a školskými zariadeniami (ďalej len „poskytovateľ“) sa využívajú vzdelávacie poukazy.
Vzdelávací poukaz reprezentuje ročný príspevok zo štátneho rozpočtu na záujmové vzdelávanie
pre jedného žiaka základnej školy alebo strednej školy, ktoré sa uskutočňuje
a)
v základných školách,
b)
na stredných školách,
c)
v školských zariadeniach.
(2)
Záujmové vzdelávanie poskytované školami a školskými zariadeniami podľa odseku 1
je pravidelná záujmová činnosť organizovaná pre žiakov základných škôl a stredných
škôl v rozsahu najmenej 80 hodín v školskom roku, evidovaná v predpísanej pedagogickej
dokumentácii školy alebo školského zariadenia.
(3)
Vzdelávacie poukazy vydávajú svojim žiakom základné školy a stredné školy na začiatku
školského roka. Žiak odovzdá vzdelávací poukaz jednému poskytovateľovi, ktorý ho prijal
na záujmové vzdelávanie, v termíne stanovenom jeho zriaďovateľom tak, aby zriaďovateľ
mohol do 30. septembra bežného kalendárneho roka oznámiť príslušnému krajskému školskému
úradu počty prijatých vzdelávacích poukazov spolu s ďalšími údajmi podľa § 7 ods. 4 zákona.
(4)
Vzdelávací poukaz obsahuje identifikačné údaje o držiteľovi poukazu a údaje o škole,
ktorá poukaz vydala. Vzor vzdelávacieho poukazu je uvedený v prílohe č. 4 k tomuto nariadeniu.
(5)
Za každý získaný vzdelávací poukaz poskytovateľ dostane prostredníctvom zriaďovateľa
z kapitoly ministerstva finančný príspevok podľa § 7 ods. 9 zákona. Objem takto získaných finančných prostriedkov pre poskytovateľa na bežný školský
rok sa rovná súčinu počtu prijatých vzdelávacích poukazov podľa stavu na začiatku
bežného školského roka a objemu finančných príspevkov pripadajúcich na jeden vzdelávací
poukaz. Krajský školský úrad oznámi v termíne podľa § 4 ods. 7 zákona výšku príspevkov zriaďovateľom a zriaďovateľ tieto finančné prostriedky rozpíše poskytovateľom
v termíne podľa § 4 ods. 9 zákona. Objem finančných prostriedkov pre poskytovateľa na nový školský rok sa rovná súčinu
počtu prijatých vzdelávacích poukazov v novom školskom roku a objemu finančných príspevkov
pripadajúcich na jeden vzdelávací poukaz. Krajský školský úrad oznámi v termíne podľa
§ 4 ods. 8 zákona výšku príspevkov zriaďovateľom a zriaďovateľ tieto finančné prostriedky rozpíše poskytovateľom
v termíne podľa § 4 ods. 10 zákona.
(6)
Hodnotu poukazu pre bežný kalendárny rok určuje ministerstvo ako podiel objemu finančných
prostriedkov na záujmové vzdelávanie vyčlenených v kapitole ministerstva podľa § 3 ods. 2 písm. d) zákona a počtu žiakov základných škôl a stredných škôl v bežnom kalendárnom roku a zverejňuje
v termíne podľa § 7 ods. 6 zákona. Hodnota poukazu je rovnaká pre všetkých žiakov.
§ 11
Úprava objemu finančných prostriedkov podľa § 7 ods. 7 zákona
(1)
Ak nastane v priebehu kalendárneho roka zmena počtu žiakov v školách u niektorého
zriaďovateľa presahujúca 5 % oproti stavu, z ktorého bol určený objem finančných prostriedkov
pre zriaďovateľa na kalendárny rok podľa § 7 ods. 4 zákona, oznámi zriaďovateľ túto skutočnosť príslušnému krajskému školskému úradu. V ozname
uvedie, k akému dátumu zmena nastala a o aký rozsah zmeny počtu žiakov ide. V prípade
prírastku žiakov krajský úrad poskytne zriaďovateľovi potrebné finančné prostriedky
na obdobie, v ktorom zriaďovateľ zvýšený počet žiakov vykazuje. Objem týchto finančných
prostriedkov určí štandardným spôsobom tak, že oproti ročnému objemu sa proporcionálne
skráti v súlade s dĺžkou obdobia, na ktoré sa poskytuje. V prípade úbytku žiakov presahujúceho
5 % krajský školský úrad určí sumu zodpovedajúcu úbytku žiakov a dĺžke obdobia, na
ktoré sa zmena vzťahuje, a oznámi zriaďovateľovi, aký objem finančných prostriedkov
má krajskému školskému úradu z tohto dôvodu vrátiť.
(2)
Pri zmene počtu žiakov v jednotlivých školách o viac ako 5 %, ktorá nepredstavuje
celkovú zmenu počtu žiakov v školách v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti nad 5 %, zriaďovateľ
vykoná úpravu rozpisu prostriedkov medzi školami podľa § 4 ods. 9 a 10 zákona.
§ 12
Určovanie garantovaného minima podľa § 9 ods. 1 zákona
(1)
Garantované minimum pre zriaďovateľov štátnych škôl podľa § 9 ods. 1 zákona sa určí takýmto postupom:
a)
pre každého zriaďovateľa sa určí objem finančných prostriedkov v súlade s normatívmi
určenými podľa § 3,
b)
pre každého zriaďovateľa sa určí garantované minimum ako súčin 95 % nákladov pripadajúcich
na jedného žiaka štátnej školy v predchádzajúcom kalendárnom roku a počtu žiakov v
bežnom kalendárnom roku,
c)
pre jednotlivých zriaďovateľov sa porovná objem finančných prostriedkov pridelených
podľa písmena a) a garantovaným minimom podľa písmena b). Stanoví sa objem finančných
prostriedkov potrebný na dofinancovanie zriaďovateľov na garantované minimum. Ak sa
objem potrebný na dofinancovanie na garantované minimum nezhoduje s objemom vyčleneným
na dofinancovanie na garantované minimum podľa § 13 ods. 4 písm. a), upraví sa objem vyčlenený na garantované minimum podľa § 13 ods. 4 písm. a) a výpočet normatívov sa zopakuje. Tento proces sa opakuje, až kým sa nedosiahne zhoda
uvedených objemov.
(2)
Garantované minimum pre zriaďovateľov verejných základných umeleckých škôl, štátnych
školských zariadení a verejných školských zariadení sa určí postupom podľa odseku
1 s tým, že sa použije objem vyčlenený na garantované minimum podľa § 13 ods. 4 písm. b). Pri výpočte sa použijú normatívy alebo normatívne príspevky a príslušné objemy finančných
prostriedkov podľa § 8 a 9.
§ 13
Spoločné a prechodné ustanovenia
(1)
Dĺžku vykurovacieho obdobia pre potreby tohto nariadenia vlády stanoví ministerstvo
na základe dlhodobého priemeru teplôt v mieste školy, základnej umeleckej školy alebo
školského zariadenia.
(2)
Finančné prostriedky prostredníctvom vzdelávacích poukazov podľa § 7 ods. 9 zákona sa v roku 2004 poskytujú od septembra. V roku 2005 a v ďalších rokoch sa finančné
prostriedky poskytujú na celý kalendárny rok. Hodnotu vzdelávacích poukazov určenú
podľa § 10 ods. 6 schvaľuje na návrh ministerstva vláda.
(3)
Na výpočet normatívneho príspevku školského zariadenia podľa § 9 ods. 1 písm. b), f) a g) sa započítava žiak, ktorý prispieva na čiastočnú úhradu nákladov v danom školskom
zariadení, podľa osobitných predpisov.15)
(4)
Pri určovaní normatívov v rokoch 2004 až 2006 sa znižuje suma finančných prostriedkov
a)
v § 3 ods. 1 o objem vyčlenený na dofinancovanie zriaďovateľov štátnych škôl na garantované minimum
podľa § 9 ods. 1 zákona,
b)
v § 8 ods. 1 o objem vyčlenený na dofinancovanie zriaďovateľov verejných základných umeleckých
škôl, štátnych školských zariadení a verejných školských zariadení na garantované
minimum podľa § 9 ods. 1 zákona.
(5)
Finančné prostriedky na teplo podľa § 3 ods. 2 sa stanovujú pre rok 2004 v objeme 50 % z finančných prostriedkov na prevádzkové
náklady. Pre roky 2005 a 2006 určí podiel finančných prostriedkov na teplo z finančných
prostriedkov na prevádzkové náklady ministerstvo.
§ 14
Účinnosť
Toto nariadenie nadobúda účinnosť 1. januára 2004.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Príloha č. 1 k nariadeniu vlády č. 2/2004 Z. z.
| Koeficienty personálnej, ekonomickej, tepelnej a prevádzkovej náročnosti pre kategórie škôl | ||||||||||
| Číslo kategórie |
Kategória škôl s jednotným mzdovým normatívom a s jednotným normatívom na vzdelávací proces |
Počet žiakov na pedagogického zamestnanca |
Počet nepedagogických zamestnancov na pedagogického zamestnanca |
Časť platu pedagogického zamestnanca pripadajúca na jedného žiaka |
Časť platu nepedagogického zamestnanca pripadajúca na jedného žiaka |
Prepočet platu nepedagogického zamestnanca na pedagogického zamestnanca |
Príspevok na mzdy pripadajúci na jedného žiaka vyjadrený ako časť platu pedagogického zamestnanca |
Koeficient personálnej náročnosti (KPN) |
Koeficient ekonomickej náročnosti výchovno- - vzdelávacieho procesu (KENVP) |
Koeficient prevádzkovej náročnosti (KPRN) |
| A | B | C = l/A | D = B/A | E=K*D | F=C+E | G = normalizácia na najmenšiu hodnotu v stĺpci F |
H = 0,5*(G+l) | |||
| 1 | Základné školy len s ročníkmi 1. - 4. so spojenými ročníkmi v triede a základné školy s ročníkmi 1. - 9., s počtom žiakov do 150, ak je to v obci jediná základná škola zriaďovateľa s daným vyučovacím jazykom |
11,5 | 0,50 | 0,0870 | 0,0435 | 0,0290 | 0,1159 | 2,037 | 1,519 | 1,500 |
| 2 | Základné školy len s ročníkmi 1. - 4. bez spojených ročníkov v triede a základné školy s ročníkmi 1. - 9., s počtom žiakov od 151 do 200, ak je to v obci jediná základná škola zriaďovateľa s daným vyučovacím jazykom |
13,5 | 0,40 | 0,0741 | 0,0296 | 0,0198 | 0,0938 | 1,649 | 1,324 | 1,000 |
| 3 | Základné školy s ročníkmi 1.-9. okrem základných škôl zaradených v kategóriách 1 a 2 |
15,5 | 0,25 | 0,0645 | 0,0161 | 0,0108 | 0,0753 | 1,323 | 1,161 | 1,000 |
| 4 | Gymnáziá | 13 | 0,26 | 0.0769 | 0,0200 | 0,0133 | 0,0903 | 1,586 | 1,293 | 1.000 |
| 5 | Športové gymnáziá | 8 | 0,20 | 0,1250 | 0,0250 | 0,0167 | 0,1417 | 2,489 | 1,745 | 1,000 |
| 6 | Stredné odborné školy | 9.5 | 0,29 | 0,1053 | 0,0305 | 0,0204 | 0,1256 | 2,207 | 1,604 | 1,000 |
| 7 | Stredné zdravotnícke školy a stredné odborné školy umeleckého zamerania |
8 | 0,25 | 0,1250 | 0,0313 | 0,0208 | 0,1458 | 2,563 | 1,781 | 1,000 |
| 8 | Konzervatóriá | 3.5 | 0,15 | 0,2857 | 0,0429 | 0,0286 | 0,3143 | 5,522 | 3,261 | 1,000 |
| 9 | Stredné odborné učilištia a učilištia |
9,8 | 0,52 | 0,1020 | 0,0531 | 0,0354 | 0,1374 | 2,415 | 1,707 | 1,500 |
| 10 | Strediská praktického vyučovania | 20,5 | 0,25 | 0,0488 | 0,0122 | 0,0081 | 0,0569 | 1,000 | 1,000 | 1,000 |
| 11 | Špeciálne základné školy | 4 | 0,30 | 0,2500 | 0,0750 | 0,0500 | 0,3000 | 5,271 | 3,136 | 2.000 |
| 12 | Špeciálne stredné školy | 6 | 0,25 | 0,1667 | 0,0417 | 0,0278 | 0,1944 | 3,417 | 2,208 | 2,000 |
| Pomer priemerného plalu nepedagogických zamestnancov k priemernému platu pedagogických /zamestnancov (K) | 0,67 | |||||||||
| Kategória škôl s jednotným normatívom na teplo | Koeficient tepelnej náročnosti (KTN) | |
| 1 | Školy s vykurovacím obdobím do 180 dní | 1,000 |
| 2 | Školy s vykurovacím obdobím 180 až 189 dní | 1,057 |
| 3 | Školy s vykurovacím obdobím 190 až 199 dní | 1,114 |
| 4 | Školy s vykurovacím obdobím 200 až 209 dní | 1,171 |
| 5 | Školy s vykurovacím obdobím 210 až 219 dní | 1,229 |
| 6 | Školy s vykurovacím obdobím 220 až 229 dní | 1,286 |
| 7 | Školy s vykurovacím obdobím 230 až 239 dní | 1,343 |
| 8 | Školy s vykurovacím obdobím viac ako 240 dní | 1,400 |
| Kategória škôl s jednotným normatívom na prevádzku okrem tepla | Koeficient prevádzkovej náročnosti (KPRN) | |
| 1 | Školy so štandardnou prevádzkovou náročnosťou | 1,000 |
| 2 | Školy so zvýšenou prevádzkovou náročnosťou | 1,500 |
| 3 | Školy s vysokou prevádzkovou náročnosťou | 2,000 |
Príloha č. 2 k nariadeniu vlády č. 2/2004 Z. z.
| Koeficienty personálnej, ekonomickej, tepelnej a prevádzkovej náročnosti pre kategórie školských zariadení | ||||||||||
| Číslo kategórie |
Kategória škôl s jednotným mzdovým normatívom a s jednotným normatívom na vzdelávací proces |
Počet žiakov na pedagogického zamestnanca |
Počet nepedagogických zamestnancov na pedagogického zamestnanca |
Časť platu pedagogického zamestnanca pripadajúca na jedného žiaka |
Časť platu nepedagogického zamestnanca pripadajúca na jedného žiaka |
Prepočet platu nepedagogického- zamestnanca na pedagogického zamestnanca |
Príspevok na mzdy pripadajúci na jedného žiaka vyjadrený ako časť platu pedagogického zamestnanca |
Koeficient personálnej náročnosti (KPN) |
Koeficient ekonomickej náročnosti výchovno- -vzdelávacieho procesu (KENVP) |
Koeficient prevádzkovej náročnosti (KPRN) |
| A | B | C=l/A | D = B/A | E = K*D | F = C+E | G = normalizácia na najmenšiu hodnotu v stĺpci F |
H = 0,5*(G+l) | |||
| 1 | Základné umelecké školy | 25 | 0,11 | 0,0400 | 0,0044 | 0,0029 | 0,0429 | 1,000 | 1,000 | 1,000 |
| 2 | Materské školy | 10 | 0,36 | 0,1000 | 0,0360 | 0,0240 | 0,1240 | 2,888 | 1,944 | 1,500 |
| 3 | Domovy mládeže | 20 | 2,50 | 0,0500 | 0,1250 | 0,0833 | 0,1333 | 3,106 | 2,053 | 2,000 |
| Pomer priemerného platu nepedagogických zamestnancov k priemernému platu pedagogických zamestnancov (K) | 0,67 | |||||||||
| Kategória škôl s jednotným normatívom na teplo | Koeficient tepelnej náročnosti (KTN) | |
| 1 | Školy s vykurovacím obdobím do 180 dní | 1,000 |
| 2 | Školy s vykurovacím obdobím 180 až 189 dní | 1,057 |
| 3 | Školy s vykurovacím obdobím 190 až 199 dní | 1,114 |
| 4 | Školy s vykurovacím obdobím 200 až 209 dní | 1,171 |
| 5 | Školy s vykurovacím obdobím 210 až 219 dní | 1,229 |
| 6 | Školy s vykurovacím obdobím 220 až 229 dní | 1,286 |
| 7 | Školy s vykurovacím obdobím 230 až 239 dní | 1,343 |
| 8 | Školy s vykurovacím obdobím viac ako 240 dní | 1,400 |
| Kategória zariadení s jednotným normatívom na prevádzku okrem tepla | Koeficient prevádzkovej náročnosti (KPRN) | |
| 1 | Zariadenia so štandardnou prevádzkovou náročnosťou | 1,000 |
| 2 | Zariadenia so zvýšenou prevádzkovou náročnosťou | 1,500 |
| 3 | Zariadenia s vysokou prevádzkovou náročnosťou | 2,000 |
Príloha č. 3 k nariadeniu vlády č. 2/2004 Z. z.
Kategórie školských zariadení
| Druh školského zariadenia § 9 ods. 1 |
Kategória |
| Školské kluby | - školské kluby detí |
| Pedagogicko-psychologické poradne | - okresné pedagogicko-psychologické poradne |
| - krajské pedagogicko-psychologické poradne | |
| Špeciálne výchovné zariadenia a zariadenia špeciálnopedagogického poradenstva |
- špeciálnopedagogické poradne |
| - detské integračné centrá | |
| - centrá výchovnej a psychologickej prevencie | |
| - liečebno-výchovné sanatóriá | |
| - diagnostické centrá | |
| - reedukačné detské domovy | |
| - reedukačné domovy pre mládež | |
| Zariadenia praktického vyučovania | - strediská odbornej praxe |
| - školské hospodárstva | |
| Centrá voľného času a školské strediská záujmovej činnosti |
- centrá voľného času |
| - školské strediská záujmovej činnosti | |
| Záujmovo-vzdelávacie zariadenia | - jazykové školy |
| - štátne jazykové školy |
Príloha č. 4 k nariadeniu vlády č. 2/2004 Z. z.
1)
§ 31 ods. 1 vyhlášky Ministerstva školstva, mládeže a športu Slovenskej republiky č. 80/1991 Zb. o stredných školách v znení neskorších predpisov.
2)
§ 3 ods. 2 zákona č. 29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl (školský zákon) v znení neskorších predpisov.
3)
§ 9 ods. 6 a 7 zákona č. 596/ 2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých
zákonov.
6)
§ 31 ods. 2 zákona č. 279/1993 Z. z. o školských zariadeniach v znení neskorších predpisov.
7)
§ 6 ods. 1 zákona č. 279/1993 Z. z.
8)
§ 21 zákona č. 279/1993 Z. z.
9)
10)
11)
§ 36 ods. 2 zákona č. 279/1993 Z. z.
13)
§ 26 ods. 2 zákona č. 279/1993 Z. z.
14)
§ 8 zákona č. 279/1993 Z. z.
15)
§ 35 zákona č. 596/2003 Z. z.