45/2004 Z. z.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 45/2004 Z. z. |
Názov: | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 20.01.2004 |
Dátum vyhlásenia: | 31.01.2004 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
195/1998 Z. z. | Zákon o sociálnej pomoci |
45
ZÁKON
z 20. januára 2004,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení zákona č. 389/1998 Z. z., zákona č. 155/1999 Z. z., zákona
č. 450/2000 Z. z., zákona č. 416/2001 Z. z., zákona č. 567/2001 Z. z., zákona č. 507/2002
Z. z., zákona č. 534/2002 Z. z., zákona č. 724/2002 Z. z., zákona č. 453/2003 Z. z.
a zákona č. 599/2003 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 31 ods. 4 prvej vete sa na konci vypúšťajú slová „najviac na tri kalendárne mesiace“
a vypúšťa sa druhá veta.
2.
V § 31 odseky 8 a 9 znejú:
„(8)
V krízovom stredisku sa poskytujú služby ambulantne alebo prechodne na určitý čas.
(9)
Starostlivosť v krízovom stredisku možno poskytovať na základe
a)
dohody krízového strediska so zákonným zástupcom alebo
b)
rozhodnutia súdu.“.
3.
V § 50 sa vypúšťa odsek 5.
Doterajší odsek 6 sa označuje ako odsek 5.
4.
V § 56 odsek 1 znie:
„(1)
Občanovi sa v dôsledku ťažkého zdravotného postihnutia kompenzujú aj zvýšené výdavky
a)
na diétne stravovanie,
b)
súvisiace
1.
s hygienou alebo s opotrebovaním šatstva, bielizne, obuvi a bytového zariadenia,
2.
so zabezpečením prevádzky osobného motorového vozidla,
3.
so starostlivosťou o psa so špeciálnym výcvikom.“.
5.
V § 56 ods. 3 sa slová „osobnej hygieny a bytovej hygieny“ nahrádzajú slovom „hygieny“.
6.
V § 56 ods. 4 sa slová „ťažkého zdravotného postihnutia občana“ nahrádzajú slovami
„chronických stavov a používania technicky náročných pomôcok uvedených v prílohe č.
12“.
7.
V § 56 ods. 5 sa vypúšťajú slová „prevádzky pomôcky a“ a slová „na elektrickú energiu
a“ a slovo „ich“ sa nahrádza slovom „jeho“.
8.
V § 64 odsek 3 znie:
„(3)
Výška peňažného príspevku na kompenzáciu zvýšených výdavkov na diétne stravovanie
je mesačne
a)
1 000 Sk pre choroby a poruchy uvedené v prvej skupine podľa prílohy č. 13,
b)
500 Sk pre choroby a poruchy uvedené v druhej skupine podľa prílohy č. 13,
c)
300 Sk pre choroby a poruchy uvedené v tretej skupine podľa prílohy č. 13.“.
9.
V § 64 ods. 4 sa suma „200 Sk“ nahrádza sumou „300 Sk“.
10.
V § 64 ods. 5 sa suma „500 Sk“ nahrádza sumou „700 Sk“.
11.
§ 64a vrátane nadpisu znie:
„§ 64a
Peňažný príspevok za opatrovanie
(1)
Fyzickej osobe, ktorá opatruje občana s ťažkým zdravotným postihnutím staršieho ako
šesť rokov odkázaného podľa posudku vydaného podľa § 57 ods. 1 a 2 na celodenné, osobné
a riadne opatrovanie (ďalej len „opatrovanie"), možno poskytnúť peňažný príspevok
za opatrovanie. Peňažný príspevok za opatrovanie nemožno poskytnúť, ak občanovi s
ťažkým zdravotným postihnutím sa poskytuje peňažný príspevok na osobnú asistenciu
alebo ak sa mu starostlivosť zabezpečuje opatrovateľskou službou.
(2)
Na účely poskytnutia peňažného príspevku za opatrovanie sa za fyzickú osobu považuje
manžel, manželka, rodič alebo občan, ktorý prevzal dieťa do starostlivosti nahrádzajúcej
starostlivosť rodičov na základe rozhodnutia príslušného orgánu, alebo fyzická osoba,
ktorú súd ustanovil za opatrovníka41a) občana s ťažkým zdravotným postihnutím, dieťa, starý rodič, vnuk, vnučka, súrodenec,
nevesta, zať, svokor, svokra. Za nevestu sa považuje aj ovdovená žena po synovi svokry
(svokra) a za zaťa sa považuje aj ovdovený muž po dcére svokry (svokra).
(3)
Opatrovanie občana s ťažkým zdravotným postihnutím fyzickou osobou uvedenou v odseku
2 sa vykonáva najmä na účely zabezpečenia pomoci pri nevyhnutných životných úkonoch
uvedených v prílohe č. 1. Za opatrovanie sa považuje aj opatrovanie v rozsahu hodín
uvedenom v odsekoch 6 a 7.
(4)
Fyzická osoba, ktorá vykonáva opatrovanie, musí byť plnoletá, musí mať spôsobilosť
na právne úkony v plnom rozsahu a musí byť schopná vykonávať opatrovanie. Za fyzickú
osobu schopnú vykonávať celodenné, osobné a riadne opatrovanie sa nepovažuje fyzická
osoba, ktorá pre dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav má pokles schopnosti vykonávať
zárobkovú činnosť o viac ako 70 % v porovnaní so zdravou fyzickou osobou. V prípade
pochybností vykonávať celodenné, osobné a riadne opatrovanie príslušný orgán potvrdzuje
psychickú schopnosť a fyzickú schopnosť fyzickej osoby uvedenej v odseku 2. Fyzická
osoba nesmie vykonávať opatrovanie bez písomného súhlasu občana s ťažkým zdravotným
postihnutím odkázaného na opatrovanie. Písomný súhlas sa nevyžaduje, ak občan s ťažkým
zdravotným postihnutím nie je schopný písomný súhlas udeliť alebo ak ide o maloleté
dieťa s ťažkým zdravotným postihnutím alebo o občana s ťažkým zdravotným postihnutím,
ktorý bol súdom pozbavený spôsobilosti na právne úkony. Psychickú neschopnosť a fyzickú
neschopnosť občana s ťažkým zdravotným postihnutím udeliť písomný súhlas potvrdzuje
príslušný orgán.
(5)
Peňažný príspevok za opatrovanie sa poskytuje vo výške 6 000 Sk mesačne pri opatrovaní
jedného občana s ťažkým zdravotným postihnutím a vo výške 8 000 Sk mesačne pri opatrovaní
dvoch alebo viacerých občanov s ťažkým zdravotným postihnutím, ak tento zákon neustanovuje
inak.
(6)
Ak občan s ťažkým zdravotným postihnutím odkázaný na opatrovanie fyzickou osobou
uvedenou v odseku 2 navštevuje zariadenie sociálnych služieb, základnú školu, strednú
školu alebo školské zariadenie typu predškolského zariadenia, školského klubu, školského
strediska záujmovej činnosti a centra voľného času v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne,
peňažný príspevok za opatrovanie sa poskytuje vo výške 5 300 Sk mesačne. Pri opatrovaní
dvoch alebo viacerých občanov s ťažkým zdravotným postihnutím navštevujúcich tieto
zariadenia v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne sa peňažný príspevok za opatrovanie
poskytuje vo výške 7 500 Sk mesačne.
(7)
Ak jeden občan s ťažkým zdravotným postihnutím odkázaný na opatrovanie fyzickou osobou
uvedenou v odseku 2 navštevuje niektoré zo zariadení uvedených v odseku 6 v rozsahu
viac ako 20 hodín týždenne a druhý občan s ťažkým zdravotným postihnutím odkázaný
na opatrovanie touto fyzickou osobou nenavštevuje žiadne z týchto zariadení alebo
navštevuje niektoré z týchto zariadení v rozsahu najviac 20 hodín týždenne, peňažný
príspevok za opatrovanie sa poskytuje vo výške 7 800 Sk mesačne.
(8)
Ak fyzická osoba uvedená v odseku 2, ktorá opatruje občana s ťažkým zdravotným postihnutím,
poberá dávky dôchodkového poistenia alebo dávky výsluhového zabezpečenia okrem sirotského
dôchodku a invalidného dôchodku poistenca, ktorý pre dlhodobo nepriaznivý zdravotný
stav má pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 40 %, ale najviac
o 70 % v porovnaní so zdravou fyzickou osobou, peňažný príspevok za opatrovanie podľa
odsekov 5 až 7 sa zníži o sumu, ktorá zodpovedá 50 % dávky dôchodkového poistenia
alebo dávky výsluhového zabezpečenia, ktorú poberá táto fyzická osoba.
(9)
Ak je príjem občana s ťažkým zdravotným postihnutím vyšší ako 1,2-násobok sumy životného
minima pre plnoletú fyzickú osobu podľa osobitného predpisu,36) peňažný príspevok za opatrovanie zistený podľa odsekov 5 až 8 sa kráti o sumu prevyšujúcu
tento príjem. Ak je občanom s ťažkým zdravotným postihnutím nezaopatrené dieťa,44) peňažný príspevok za opatrovanie sa kráti o sumu, ktorou príjem občana s ťažkým
zdravotným postihnutím prevyšuje 3-násobok sumy životného minima pre plnoletú fyzickú
osobu podľa osobitného predpisu.36) Ak majetok a úspory občana s ťažkým zdravotným postihnutím presahujú sumu uvedenú
v § 58 ods. 13, peňažný príspevok za opatrovanie sa fyzickej osobe uvedenej v odseku
2 neposkytne. Na zisťovanie príjmu, preukazovanie príjmu a prehodnocovanie príjmu
platí § 58 ods. 13 a 14 rovnako.
(10)
Peňažný príspevok možno poskytnúť, len ak fyzická osoba uvedená v odseku 2 nemá v
čase opatrovania občana odkázaného na opatrovanie mesačný príjem podľa osobitného
predpisu44a) presahujúci 0,6-násobok sumy životného minima pre plnoletú fyzickú osobu ustanoveného
osobitným predpisom.36)
(11)
Ak je občan s ťažkým zdravotným postihnutím odkázaný na opatrovanie fyzickou osobou
uvedenou v odseku 2 poberateľom zvýšenia dôchodku pre bezvládnosť, peňažný príspevok
za opatrovanie zistený podľa odsekov 5 až 9 sa zníži o sumu zvýšenia dôchodku pre
bezvládnosť.
(12)
Výška peňažného príspevku za opatrovanie sa kráti pomernou časťou o dni, počas ktorých
bol občan s ťažkým zdravotným postihnutím v zdravotníckom zariadení za čas dlhší ako
30 dní. Peňažný príspevok za opatrovanie sa kráti o dni počas pobytu občana s ťažkým
zdravotným postihnutím v školskom zariadení typu školy v prírode, na rehabilitačnom
pobyte alebo rekreačnom pobyte. To neplatí, ak fyzická osoba vykonávala opatrovanie
počas pobytu občana s ťažkým zdravotným postihnutím v školskom zariadení typu školy
v prírode, na rehabilitačnom pobyte alebo na rekreačnom pobyte. Preplatky možno zúčtovať
so sumami peňažného príspevku za opatrovanie poskytnutými v ďalších mesiacoch.
(13)
Ak občan s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorý bol opatrovaný, zomrie, peňažný príspevok
za opatrovanie sa vyplatí v pomernej časti pripadajúcej na tie dni v kalendárnom mesiaci,
počas ktorých bolo opatrovanie vykonávané. Ak občan s ťažkým zdravotným postihnutím
zomrie v zdravotníckom zariadení pred uplynutím 30-dňovej lehoty poskytovania zdravotnej
starostlivosti, peňažný príspevok za opatrovanie sa vyplatí pomernou časťou za dni
v kalendárnom mesiaci do dňa smrti občana s ťažkým zdravotným postihnutím.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 44 a 44a znejú:
„44)
§ 3 zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003
Z. z. o sociálnom poistení.
44a)
§ 5 a 6 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov.“.
12.
§ 67 sa dopĺňa písmenom i), ktoré znie:
„i)
potvrdzuje psychickú schopnosť a fyzickú schopnosť fyzickej osoby vykonávať opatrovanie
a psychickú neschopnosť a fyzickú neschopnosť občana s ťažkým zdravotným postihnutím
udeliť písomný súhlas na účely § 64a ods. 4.“.
13.
§ 68 sa dopĺňa písmenom ag), ktoré znie:
„ag) potvrdzuje psychickú schopnosť a fyzickú schopnosť fyzickej osoby vykonávať opatrovanie
a psychickú neschopnosť a fyzickú neschopnosť občana s ťažkým zdravotným postihnutím
udeliť písomný súhlas na účely § 64a ods. 4.“.
14.
§ 86 znie:
„§ 86
(1)
Finančný príspevok sa poskytne, ak subjekt, ktorý poskytuje sociálnu pomoc podľa
tohto zákona, alebo obec poskytuje sociálnu službu alebo sociálne poradenstvo občanovi
alebo vykonáva sociálnu prevenciu alebo vybrané činnosti sociálnoprávnej ochrany pre
občana, ktorý spĺňa podmienky na ich poskytovanie alebo vykonávanie podľa tohto zákona,
a
a)
sociálna služba alebo sociálne poradenstvo, alebo sociálna prevencia alebo vybrané
činnosti sociálnoprávnej ochrany v kraji chýba, alebo je nedostatková a
b)
subjekt, ktorý poskytuje sociálnu pomoc podľa tohto zákona, alebo obec neposkytuje
sociálnu službu alebo sociálne poradenstvo alebo nevykonáva sociálnu prevenciu alebo
vybrané činnosti sociálnoprávnej ochrany s cieľom dosiahnuť zisk,
c)
subjekt, ktorý poskytuje sociálnu pomoc podľa tohto zákona, vypracuje a predloží
výročnú správu o svojej činnosti a o hospodárení za predchádzajúci kalendárny rok
do 15. mája príslušného roka, ak v predchádzajúcom kalendárnom roku poskytoval sociálnu
službu alebo sociálne poradenstvo alebo vykonával sociálnu prevenciu alebo vybrané
činnosti sociálnoprávnej ochrany.
(2)
Príslušný orgán poskytne finančný príspevok subjektu, ktorý poskytuje sociálnu pomoc
podľa tohto zákona, minimálne vo výške určenej podľa prílohy č. 14 (ďalej len „finančné
minimum")
a)
v prepočte
1.
na počet občanov, ktorí spĺňajú podmienky na poskytovanie sociálnej služby alebo
sociálneho poradenstva alebo na vykonávanie sociálnej prevencie alebo vybraných činností
sociálnoprávnej ochrany podľa zákona, a
2.
na príslušné obdobie, v ktorom subjekt, ktorý poskytuje sociálnu pomoc podľa tohto
zákona, poskytuje týmto občanom sociálnu službu alebo sociálne poradenstvo alebo vykonáva
pre týchto občanov sociálnu prevenciu alebo vybrané činnosti sociálnoprávnej ochrany,
b)
v prepočte na počet kilometrov prepravnej služby poskytnutej občanom v príslušnom
období.
(3)
Príslušný orgán poskytne finančný príspevok subjektu, ktorý poskytuje sociálnu pomoc
podľa tohto zákona, ktorý nevykonáva sociálnu prevenciu alebo vybrané činnosti sociálnoprávnej
ochrany alebo neposkytuje sociálne poradenstvo ako súčasť poskytovania starostlivosti
v zariadení sociálnych služieb, v prepočte na dohodnutý počet občanov alebo konzultácií
na jedného sociálneho poradcu a za predpokladu, že subjekt, ktorý poskytuje sociálnu
pomoc podľa tohto zákona, vedie evidenciu občanov a konzultácií podľa spracovanej
metodiky evidencie.
(4)
Príslušný orgán môže poskytnúť finančný príspevok subjektu, ktorý poskytuje sociálnu
pomoc podľa tohto zákona, v sume vyššej, ako je výška finančného príspevku určeného
podľa finančného minima, za podmienky, že
a)
ide o subjekt, ktorý prevzal poskytovanie sociálnej pomoci občanom od príslušného
orgánu alebo od rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zrušenej príslušným
orgánom verejnej správy,
b)
suma finančného príspevku bude najviac vo výške rozdielu medzi priemernými bežnými
výdavkami a príjmami zrušenej rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie
za posledné tri rozpočtové roky jej činnosti,
c)
finančný príspevok podľa tohto ustanovenia sa môže subjektu, ktorý poskytuje sociálnu
pomoc podľa tohto zákona, poskytnúť najviac za tri rozpočtové roky po sebe,
d)
subjekt, ktorý bude príjemcom finančného príspevku podľa tohto ustanovenia, musí
povinne vytvárať rezervný fond minimálne vo výške 5 % svojho rozpočtu ročne.
(5)
Príslušný orgán môže poskytnúť finančný príspevok subjektu, ktorý poskytuje sociálnu
pomoc podľa tohto zákona, v sume vyššej, ako je výška finančného príspevku určeného
podľa finančného minima, ak tento subjekt nespĺňa podmienku uvedenú v § 86 ods. 4
a ak to umožňuje všeobecne záväzné nariadenie vydané týmto príslušným orgánom.
(6)
Príslušný orgán môže obci, ktorá poskytuje sociálnu službu podľa tohto zákona, poskytnúť
finančný príspevok podľa § 86 ods. 2 na základe dohody na jednotlivé druhy sociálnych
služieb uvedené v prílohe č. 14, najviac vo výške určenej podľa finančného minima.
(7)
Finančný príspevok možno poskytnúť najskôr odo dňa podania písomnej žiadosti.
(8)
Finančný príspevok možno poskytnúť preddavkovo, počnúc mesiacom január príslušného
roka. Na zúčtovanie finančného príspevku sa vzťahuje osobitný predpis.62)
(9)
Finančný príspevok možno poskytnúť subjektu, ktorý poskytuje sociálnu pomoc podľa
tohto zákona, alebo obci, ak si podali žiadosť počas rozpočtového roka pred termínom,
v ktorom príslušný orgán schválil svoj rozpočet na príslušný rok.
(10)
Ak subjekt, ktorý poskytuje sociálnu pomoc podľa tohto zákona, alebo obec skončia
poskytovanie sociálnej služby alebo sociálneho poradenstva alebo vykonávanie sociálnej
prevencie alebo vybraných činností sociálnoprávnej ochrany v priebehu rozpočtového
roka, zúčtujú poskytnutý finančný príspevok ku dňu skončenia činnosti alebo v termíne
určenom príslušným orgánom.“.
15.
§ 100 sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5)
Ak príslušný orgán dodatočne zistí, že peňažný príspevok na kompenzáciu a peňažný
príspevok za opatrovanie nepriznal, hoci ho priznať mal, priznal v nižšej sume alebo
priznal vo vyššej sume, ako patril, alebo priznal od neskoršieho dňa, ako patril,
peňažný príspevok na kompenzáciu a peňažný príspevok za opatrovanie dodatočne prizná,
zvýši, zníži alebo doplatí. Nárok na dodatočné poskytnutie peňažného príspevku na
kompenzáciu a peňažného príspevku za opatrovanie alebo jeho časť zaniká uplynutím
lehoty troch rokov, ktorá začína plynúť odo dňa, od ktorého peňažný príspevok na kompenzáciu
a peňažný príspevok za opatrovanie alebo ich časť patrili.“.
16.
Za § 110i sa vkladajú § 110j až 110p, ktoré znejú:
„§ 110j
O žiadostiach o poskytnutie peňažných príspevkov na kompenzáciu a peňažného príspevku
za opatrovanie, ktoré boli podané a o ktorých sa právoplatne nerozhodlo do 31. januára
2004, sa rozhoduje podľa zákona účinného od 1. februára 2004, ak tento zákon neustanovuje
inak.
§ 110k
(1)
Peňažný príspevok na kompenzáciu a peňažný príspevok za opatrovanie, o ktorých príslušný
orgán právoplatne rozhodol do 31. januára 2004, sa vyplatia v sume, v ktorej patrili
podľa právoplatného rozhodnutia, najdlhšie do 31. januára 2004.
(2)
Príslušný orgán prehodnotí a rozhodne z vlastného podnetu o peňažných príspevkoch
uvedených v odseku 1 najneskôr do 31. marca 2004 podľa zákona účinného od 1. februára
2004.
(3)
Príslušný orgán počas prehodnotenia podľa odseku 2 peňažný príspevok na kompenzáciu
a peňažný príspevok za opatrovanie nevyplatí a o zastavení výplaty peňažného príspevku
na kompenzáciu a peňažného príspevku za opatrovanie nerozhoduje. Príslušný orgán po
prehodnotení a na základe rozhodnutia peňažný príspevok na kompenzáciu a peňažný príspevok
za opatrovanie vyplatí od 1. februára 2004 podľa zákona účinného od 1. februára 2004.
(4)
Ak na základe prehodnotenia podľa odseku 2 príslušný orgán zistí, že občan s ťažkým
zdravotným postihnutím a fyzická osoba, ktorá opatruje občana s ťažkým zdravotným
postihnutím za obdobie od 1. februára 2004 nespĺňajú podmienky podľa zákona účinného
od 1. februára 2004, rozhodnutím odníme peňažný príspevok na kompenzáciu a peňažný
príspevok za opatrovanie od 1. februára 2004.
§ 110l
(1)
Ak o žiadosti občana s ťažkým zdravotným postihnutím o peňažný príspevok na kompenzáciu
alebo o žiadosti fyzickej osoby o peňažný príspevok za opatrovanie príslušný orgán
právoplatne nerozhodol do 31. januára 2004 a občanovi s ťažkým zdravotným postihnutím
boli najdlhšie do 31. decembra 2003 vyplácané účelové peňažné dávky sociálnej starostlivosti
podľa doterajších predpisov, príslušný orgán rozhodne o tejto žiadosti podľa zákona
účinného od 1. februára 2004 a
a)
vyplatí rozdiel medzi výškou peňažného príspevku na kompenzáciu alebo peňažného príspevku
za opatrovanie a výškou vyplatenej účelovej peňažnej dávky, ak je výška peňažného
príspevku na kompenzáciu alebo peňažného príspevku za opatrovanie vyššia ako výška
účelovej peňažnej dávky sociálnej starostlivosti,
b)
nepožaduje vrátiť vzniknutý rozdiel, ak je výška peňažného príspevku na kompenzáciu
alebo peňažného príspevku za opatrovanie nižšia ako vyplatená účelová peňažná dávka
sociálnej starostlivosti,
c)
za obdobie, za ktoré bola občanovi s ťažkým zdravotným postihnutím vyplácaná účelová
peňažná dávka sociálnej starostlivosti, vyplatí peňažný príspevok na kompenzáciu alebo
peňažný príspevok za opatrovanie až od prvého dňa v mesiaci, ktorý nasleduje po mesiaci,
keď bola účelová peňažná dávka sociálnej starostlivosti naposledy vyplatená, ak je
výška peňažného príspevku na kompenzáciu alebo peňažného príspevku za opatrovanie
rovnaká ako výška účelovej peňažnej dávky sociálnej starostlivosti.
(2)
Príslušný orgán postupuje podľa odseku 1, ak sa peňažný príspevok na kompenzáciu
alebo peňažný príspevok za opatrovanie poskytuje na rovnaký účel, na ktorý sa vyplácala
účelová peňažná dávka sociálnej starostlivosti.
§ 110m
Príjem občana s ťažkým zdravotným postihnutím na účely poskytovania peňažného príspevku
za opatrovanie podľa zákona účinného po 1. februári 2004 sa zisťuje za kalendárny
rok, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa peňažný príspevok za opatrovanie
prehodnocuje podľa § 110k.
§ 110n
(1)
Za fyzickú osobu, ktorá pre dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav má pokles schopnosti
vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 40 %, ale najviac o 70 %, sa považuje fyzická
osoba, ktorá bola uznaná čiastočne invalidnou podľa predpisov účinných pred 1. januárom
2004.
(2)
Za fyzickú osobu, ktorá pre dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav má pokles schopnosti
vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 %, sa považuje fyzická osoba, ktorá bola
uznaná invalidnou podľa predpisov účinných pred 1. januárom 2004.
§ 110o
Príslušný orgán nerozhoduje o zastavení poskytovania účelových peňažných dávok sociálnej
starostlivosti pre ťažko zdravotne postihnutých občanov, ktoré sa vyplácali do 31.
decembra 2003, ani nerozhoduje z vlastného podnetu, ak si občan, ktorému sa poskytovali
účelové peňažné dávky sociálnej starostlivosti pre ťažko zdravotne postihnutých občanov
do 31. decembra 2003, nepodal žiadosť o sociálnu pomoc do 31. decembra 2003.
§ 110p
U občanov s ťažkým zdravotným postihnutím, u ktorých bola miera funkčnej poruchy určená
podľa zákona účinného do 31. januára 2004 tak, že miera funkčnej poruchy za zdravotné
postihnutie s najvyšším percentuálnym ohodnotením vo výške 40 % alebo 30 % bola zvýšená
o 10 % alebo 20 %, sa s účinnosťou od 1. februára 2004 rozhodnutím odníme peňažný
príspevok na kompenzáciu a peňažný príspevok za opatrovanie a rozhodne sa, že nejde
o občana s ťažkým zdravotným postihnutím na účely preukazu.“.
17.
Za prílohu č. 11 sa pripájajú prílohy č. 12 až 14, ktoré znejú:
„Príloha č. 12 k zákonu č. 195/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov
Zoznam chronických stavov, pri ktorých dochádza k nadmernému opotrebovaniu šatstva,
bielizne, obuvi a bytového zariadenia v dôsledku ťažkých porúch mobility bez používania
technicky náročných pomôcok, a zoznam technicky náročných pomôcok, ktorých používaním
dochádza k nadmernému opotrebovaniu šatstva, bielizne, obuvi a bytového zariadenia
I.
Zoznam chronických stavov, pri ktorých dochádza k nadmernému opotrebovaniu šatstva,
bielizne, obuvi a bytového zariadenia v dôsledku ťažkých porúch mobility bez používania
technicky náročných pomôcok
a)
ťažké spastické obrny a chabé obrny dolných končatín,
b)
mozgové, mozočkové a miešne dysfunkcie podmieňujúce ťažké poruchy chôdze,
c)
stavy so stuhnutím kolenného kĺbu alebo bedrového kĺbu trvalého charakteru bez možnosti
ovplyvnenia tohto stavu ďalšou liečbou.
II.
Zoznam technicky náročných pomôcok, ktorých používaním dochádza k nadmernému opotrebovaniu
šatstva, bielizne, obuvi a bytového zariadenia
a)
elektrické vozíky,
b)
mechanické vozíky,
c)
kočíky,
d)
chodúľky,
e)
kraulery,
f)
ortézy z tuhých materiálov (dlahy, výstuže, pružiny)
1.
ortézy krku, trupu, bedra a lumbálnej oblasti,
2.
ortézy horných končatín okrem ortéz prstov a ruky, ktoré nemajú uchytenie na predlaktí,
3.
ortézy dolných končatín okrem ortéz prstov a nohy, ktoré nemajú uchytenie na predkolení,
g)
protézy
1.
protézy horných končatín okrem protéz prstov a ruky, ktoré nemajú uchytenie tuhou
objímkou na predlaktí alebo predkolení,
2.
protézy dolných končatín okrem protéz chodidla, ktoré sú kompenzované výplňou a ortopedickou
obuvou a nemajú uchytenie tuhou objímkou na predkolení.
Príloha č. 13 k zákonu č. 195/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov
Skupiny chorôb a porúch na účely poskytovania peňažného príspevku na kompenzáciu zvýšených
výdavkov na diétne stravovanie
Skupiny
I.
skupina
a)
fenylketonúria do 18. roku života - po 18. roku života sa posudzuje individuálne
na základe neurologického a psychiatrického vyšetrenia,
b)
cystická fibróza so závažnou poruchou digescie a metabolizmu s prejavmi malabsorpcie
s hypalbuminémiou nižšou ako 35 g/l,
c)
nešpecifické zápalové ochorenie čreva - ulcerózna kolitída, Crohnova choroba v období
sekundárnej malabsorpcie s hypalbuminémiou nižšou ako 32 g/l,
d)
coeliakia v detskom veku a u dospelých, ktorých zdravotný stav si vyžaduje osobitné
potravinové výrobky.
II.
skupina
a)
diabetes mellitus typ I., diabetes mellitus typ II. inzulidependentný s komplikáciami,
b)
odstránenie 2/3 alebo celého žalúdka s malnutríciou, poklesom hmotnosti tela o 20
% od normy s hypalbuminémiou nižšou ako 32 g/l,
c)
syndróm krátkeho čreva so skrátením čreva viac ako 100 cm s prejavmi malabsorpcie
s hypalbuminémiou nižšou ako 32 g/l,
d)
chronické poškodenie pankreasu (zápal, nádor, úraz) so závažnou maldigesciou, poklesom
hmotnosti tela o 20 % od normy s prejavmi malabsorpcie s hypalbuminémiou nižšou ako
32 g/l,
e)
systémové ochorenia - systémový lupus erytematodes, Sjögrenov syndróm, reumatoidná
artritída, Bechterevova choroba - spojené s poklesom hmotnosti tela viac ako 20 %
od normy s hypalbuminémiou nižšou ako 32 g/l,
f)
malígne ochorenia spojené s poruchou funkcie tráviaceho traktu, s poklesom hmotnosti
tela o 20 % od normy s hypalbuminémiou nižšou ako 32 g/l,
g)
skupina ďalších zriedkavých chorôb a porúch, ktoré sú spojené s príjmom potravy,
s diagnostikovanou závažnou zmenou funkcie tráviaceho traktu alebo s poklesom hmotnosti
tela viac ako 20 % od normálnej hodnoty s prejavmi malabsorpcie s hypalbuminémiou
nižšou ako 32 g/l.
III.
skupina
a)
chronická insuficiencia obličiek, kde je hladina kreatinínu v sére vyššia ako 200
mmol/l,
b)
zúženie pažeráka s výraznou poruchou prehĺtania na benígnom podklade alebo malígnom
podklade.
Príloha č. 14 k zákonu č. 195/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov
Minimálne výšky finančného príspevku poskytnutého subjektu, ktorý poskytuje sociálnu
pomoc podľa zákona, alebo obci podľa § 86 ods. 2 a 3 na poskytovanie sociálnych služieb
a sociálneho poradenstva podľa druhu sociálnej služby, kapacity zariadenia sociálnych
služieb, jednotky výkonu a spôsobu poskytovania sociálnej pomoci (v Sk)
Druh služby/ kapacita zariadenia |
Jednotka výkonu |
Spôsob poskytovania sociálnej služby | |||
Ambul./ v domácnosti |
Denne | Týždenne | Celoročne | ||
Sociálne poradenstvo | poradca | 240 000 | |||
Prepravná služba | 1 km | 16 | |||
Opatrovateľská služba | občan | 72 500 | |||
Zariadenie opatrovateľskej služby |
občan | 56 500 | 98 000 | 125 000 | |
Domov dôchodcov | |||||
Kapacita do 29 klientov | občan | 111 500 | |||
Kapacita od 30 do 59 klientov | 94 300 | ||||
Kapacita 60 a viac klientov | 71 300 | ||||
Rehabilitačné stredisko | občan | 13 800 | 117 000 | ||
Zariadenie chráneného bývania | občan | 95 000 | |||
Domov sociálnych služieb pre deti | |||||
Kapacita do 29 klientov | občan | 104 000 | 125 000 | 180 500 | |
Kapacita od 30 do 59 klientov | 93 000 | 120 000 | 163 000 | ||
Kapacita 60 a viac klientov | 81 500 | 120 000 | 146 000 | ||
Domov sociálnych služieb pre dospelých | |||||
Kapacita do 29 klientov | občan | 72 500 | 125 000 | 141 000 | |
Kapacita od 30 do 59 klientov | 70 000 | 140 000 | 129 500 | ||
Kapacita 60 a viac klientov | 57 500 | 120 000 | 112 000 | ||
Stanica opatrovateľskej služby pre deti |
občan | 76 000 | |||
Krízové stredisko s diagnostickým oddelením |
občan | 70 000 | 220 000 | ||
Domov pre osamelých rodičov |
občan | 33 000 | |||
Zariadenie pestúnskej starostlivosti |
občan | 80 000 | |||
Detský domov | |||||
Kapacita do 29 klientov | občan | 190 000 | |||
Kapacita od 30 do 59 klientov | 163 000 | ||||
Kapacita 60 a viac klientov | 150 000 | ||||
Útulok | občan | 30 000 | 60 000 | ||
Resocializačné stredisko | občan | 130 000 |
Čl. II
Zrušuje sa vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
č. 578/2001 Z. z. o priemerných bežných výdavkoch a príjmoch na poskytovanie jednotlivých druhov sociálnych
služieb.
Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. februára 2004.
Pavol Hrušovský v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.
Mikuláš Dzurinda v. r.