387/2005 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.10.2005 do 31.01.2010
Predpis bol zrušený predpisom 7/2010 Z. z.
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
| História |
|
|
|---|---|---|
| Dátum účinnosti | Novela | |
| 1. | Vyhlásené znenie | |
| 2. | 01.10.2005 - 31.01.2010 |
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 387/2005 Z. z. |
| Názov: | Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o vyhodnocovaní a uhrádzaní povodňových zabezpečovacích prác, povodňových záchranných prác, škôd spôsobených povodňami a nákladov na činnosť orgánov štátnej správy ochrany pred povodňami |
| Typ: | Vyhláška |
| Dátum schválenia: | 08.08.2005 |
| Dátum vyhlásenia: | 31.08.2005 |
| Dátum účinnosti od: | 01.10.2005 |
| Dátum účinnosti do: | 31.01.2010 |
| Autor: | Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky |
| Právna oblasť: |
|
| Nachádza sa v čiastke: |
| 666/2004 Z. z. | Zákon o ochrane pred povodňami |
| 7/2010 Z. z. | Zákon o ochrane pred povodňami |
387
VYHLÁŠKA
Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky
z 8. augusta 2005,
ktorou sa ustanovujú podrobnosti o vyhodnocovaní a uhrádzaní povodňových zabezpečovacích
prác, povodňových záchranných prác, škôd spôsobených povodňami a nákladov na činnosť
orgánov štátnej správy ochrany pred povodňami
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“)
v spolupráci s Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo
vnútra“) a Ministerstvom financií Slovenskej republiky podľa § 16 ods. 3 zákona č. 666/2004 Z. z. o ochrane pred povodňami (ďalej len „zákon“) ustanovuje:
§ 1
Predmet úpravy
Táto vyhláška ustanovuje podrobnosti o
a)
vyhodnocovaní a uhrádzaní povodňových zabezpečovacích prác a povodňových záchranných
prác vrátane náhrad spôsobených opatreniami na ochranu pred povodňami,
b)
vyhodnocovaní škôd spôsobených povodňami (ďalej len „povodňová škoda“),
c)
vyhodnocovaní nákladov na činnosť orgánov štátnej správy ochrany pred povodňami a
povodňových komisií počas trvania III. stupňa povodňovej aktivity.
§ 2
Povodňové zabezpečovacie práce
(1)
Právnické osoby podľa § 10 ods. 3 zákona predkladajú vyhodnotenie povodňových zabezpečovacích prác správcovi vodohospodársky
významných vodných tokov do 20 dní od času odvolania II. stupňa povodňovej aktivity
(stavu pohotovosti).
(2)
Správca vodohospodársky významných vodných tokov vyhodnocuje a predkladá odhad svojich
nákladov na povodňové zabezpečovacie práce spolu s nákladmi podľa odseku 1 do 30 dní
od času odvolania II. stupňa povodňovej aktivity (stavu pohotovosti) ministerstvu.
Na odhad svojich nákladov využije dostupné účtovné doklady, výkazy výmer a kubatúr,
operatívne záznamy a odborné odhady podložené kalkuláciami.
(3)
Vyhodnotenie skutočne vynaložených nákladov na povodňové zabezpečovacie práce predkladá
správca vodohospodársky významných vodných tokov do konca nasledujúceho mesiaca po
odvolaní II. stupňa povodňovej aktivity (stavu pohotovosti). Podkladom na vyhodnotenie
skutočne vynaložených nákladov na povodňové zabezpečovacie práce sú prvotné účtovné
doklady.
(4)
Konečné zúčtovanie nákladov skutočne vynaložených na povodňové zabezpečovacie práce
podľa § 40 ods. 3 zákona vykoná správca vodného toku podľa platných účtovných postupov.
(5)
Povodňové zabezpečovacie práce vykonávané ozbrojenými silami Slovenskej republiky
vyhodnocujú jednotlivé zložky ozbrojených síl Slovenskej republiky a sumarizuje ich
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky; vyhodnotenie predkladá ministerstvu.
(6)
Uhrádzanie povodňových zabezpečovacích prác upravuje § 40 zákona.
§ 3
Povodňové záchranné práce
(1)
Povodňové záchranné práce vrátane vynaložených nákladov vyhodnocujú orgány štátnej
správy ochrany pred povodňami podľa svojej územnej pôsobnosti.
(2)
Povodňové záchranné práce vykonané na príkaz
a)
povodňovej komisie obce vyhodnocuje obec a predkladá obvodnému úradu životného prostredia,
b)
obvodnej povodňovej komisie vyhodnocuje obvodný úrad životného prostredia v súčinnosti
s obvodným úradom a okresným riaditeľstvom Hasičského a záchranného zboru; náklady
na povodňové záchranné práce vykonané na príkaz obvodnej povodňovej komisie sa predkladajú
krajskému úradu životného prostredia,
c)
krajskej povodňovej komisie vyhodnocuje krajský úrad životného prostredia v súčinnosti
s krajským úradom a krajským riaditeľstvom Hasičského a záchranného zboru; náklady
na povodňové záchranné práce vykonané na príkaz krajskej povodňovej komisie sa predkladajú
ministerstvu a ministerstvu vnútra.
(3)
Povodňové záchranné práce vykonané zložkami ministerstva vnútra, napríklad Hasičským
a záchranným zborom, Policajným zborom, vyhodnocuje každá zložka samostatne a predkladá
Operačnej skupine ministerstva vnútra na ochranu pred povodňami, ktorá spracúva na
základe podkladov z jednotlivých zložiek a krajských úradov životného prostredia sumárne
vyhodnotenie nákladov a predkladá ho Ústrednej povodňovej komisii.
(4)
Povodňové záchranné práce vykonávané ozbrojenými silami Slovenskej republiky vyhodnocujú
jednotlivé zložky ozbrojených síl Slovenskej republiky a sumarizuje ich Ministerstvo
obrany Slovenskej republiky; vyhodnotenie predkladá ministerstvu vnútra.
(5)
Podkladom na vyhodnotenie vynaložených nákladov na povodňové záchranné práce sú prvotné
účtovné doklady.
(6)
Uhrádzanie povodňových záchranných prác upravuje § 40 zákona.
§ 4
Náklady na činnosť orgánov štátnej správy ochrany pred povodňami a povodňových komisií
Náklady na činnosť orgánov štátnej správy ochrany pred povodňami a povodňových komisií
počas trvania III. stupňa povodňovej aktivity (stavu ohrozenia) sú najmä mzdy za prácu
nadčas, mzdové príplatky a odvody, náklady na dopravu (pohonné látky), náklady na
zabezpečenie ubytovania, náklady na telefóny a ostatné spojové služby, náklady na
materiálové náklady (rozmnožovací materiál) a náklady na poskytnutie stravy a občerstvenie
počas služby.
§ 5
Škody spôsobené plnením opatrení na ochranu pred povodňami
Škody spôsobené plnením opatrení na ochranu pred povodňami podľa § 39 zákona, ktoré vznikli právnickým osobám, fyzickým osobám podnikateľom a fyzickým osobám,
vyhodnocuje obvodná povodňová komisia; tieto škody sa evidujú osobitne podľa osobitného
predpisu.1)
§ 6
Povodňová škoda
(1)
Povodňová škoda je škoda spôsobená počas III. stupňa povodňovej aktivity (stavu ohrozenia)
povodňovými prietokmi, povrchovým odtokom zrážkových vôd, ľadochodom alebo vystúpením
hladiny podzemných vôd a priesakových vôd nad terén štátu obciam, fyzickým osobám,
právnickým osobám a fyzickým osobám podnikateľom na majetku v ich vlastníctve, správe
alebo užívaní.
(2)
Povodňovou škodou je aj škoda spôsobená zosuvom pôdy, ak bol vyvolaný záplavou z
vodného toku; iné zosuvy pôdy, ktoré boli zapríčinené podmáčaním pôdy zo zrážkovej
činnosti, nie sú povodňovou škodou.
(3)
Povodňovou škodou sa rozumie strata, zničenie alebo poškodenie majetku osôb uvedených
v odseku 1 v dôsledku povodne pri zohľadnení miery opotrebovanosti poškodeného majetku.
V predkladaných podkladoch na vyčíslenie povodňových škôd sa uvedie v aktuálnej cene
aj objem nákladov, ktoré sa musia vynaložiť, aby bol majetok alebo jeho funkčnosť
obnovená.
(4)
Správcovi vodného toku alebo správcovi vodnej stavby vznikajú povodňové škody na
vodných stavbách vybudovaných na účely regulácie a ovplyvňovania vodného toku, najmä
na objektoch úprav vodných tokov, hatiach, stupňoch, odberných objektoch, hrádzach
a na neupravených vodných tokoch vystavených pôsobeniu povodňových prietokov aj v
čase vyhlásenia II. stupňa povodňovej aktivity (stavu pohotovosti).
(5)
Povodňovou škodou na neupravenom vodnom toku je výška nákladov, ktoré treba vynaložiť
na zabezpečenie plynulého prietoku vody v koryte vodného toku, najmä na odstraňovanie
nánosov, výmoľov, zátarás alebo na vrátenie vodného toku do pôvodného koryta vodného
toku.
§ 7
Vyhodnocovanie a uhrádzanie povodňových škôd
(1)
Právnická osoba, fyzická osoba podnikateľ a fyzická osoba predkladajú vyhodnotenie
povodňových škôd na svojom majetku obci, v ktorej katastri povodňová škoda vznikla.
(2)
Obec vyhodnocuje povodňové škody na majetku obce a sumarizuje povodňové škody na
majetku právnických osôb, fyzických osôb podnikateľov a fyzických osôb. Obec vyhodnotenie
povodňových škôd, ktoré vznikli v katastrálnom území obce, predkladá obvodnému úradu
životného prostredia.
(3)
Obvodný úrad životného prostredia v súčinnosti s obvodnou povodňovou komisiou vyhodnocuje
povodňové škody v rámci svojej územnej pôsobnosti a predkladá ich krajskému úradu
životného prostredia.
(4)
Krajský úrad životného prostredia predkladá vyhodnotenie povodňových škôd, ktoré
vznikli na území v jeho územnej pôsobnosti, ministerstvu.
(5)
Správca vodných tokov vyhodnocuje povodňové škody na vodných tokoch a vodných stavbách
v jeho správe a predkladá ich ministerstvu. Výšku povodňových škôd potvrdzuje obvodný
úrad životného prostredia; ak stupne povodňovej aktivity vyhlásila a odvolala obec,
výšku povodňových škôd potvrdzuje obec.
(6)
Uhrádzanie povodňových škôd upravuje § 39 ods. 5 a § 40 ods. 8 zákona.
§ 8
Spoločné ustanovenie
Vyhodnotenie povodňových zabezpečovacích prác, povodňových záchranných prác, vynaložených
nákladov na ochranu pred povodňami a škôd spôsobených povodňami je súčasťou súhrnnej
správy o priebehu a o následkoch povodní a o vykonaných opatreniach na ochranu pred
povodňami; termíny ich predkladania sú ustanovené osobitným predpisom.2)
§ 9
Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. októbra 2005.
László Miklós v. r.
1)
Príloha č. 2 tabuľka č. 7 vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky
č. 386/2005 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o predkladaní priebežných informatívnych
správ počas povodní a súhrnných správ o priebehu a o následkoch povodní a o vykonaných
opatreniach.