172/2008 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2009 do 31.03.2009
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.01.2009 - 31.03.2009 | |
3. | 01.04.2009 - 30.04.2010 | 55/2009 Z. z. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 172/2008 Z. z. |
Názov: | Zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch a o doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 30/1992 Zb. o Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komore v znení neskorších predpisov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 11.04.2008 |
Dátum vyhlásenia: | 17.05.2008 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2009 |
Dátum účinnosti do: | 31.03.2009 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
30/1992 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komore |
55/2009 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 172/2008 Z. z. o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch a o doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 30/1992 Zb. o Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komore v znení neskorších predpisov |
140/2010 Z. z. | Zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch medzi odberateľom a dodávateľom tovaru, ktorým sú potraviny |
172
ZÁKON
z 11. apríla 2008
o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch a o doplnení zákona Slovenskej národnej
rady č. 30/1992 Zb. o Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komore v znení
neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
Tento zákon upravuje
a)
vymedzenie neprimeraných podmienok v obchodných vzťahoch (ďalej len „neprimerané
podmienky“) medzi dodávateľom tovaru a odberateľom tovaru, z ktorých jeden je na druhom
ekonomicky závislý,
b)
kontrolu neprimeraných podmienok,
c)
konanie vo veciach neprimeraných podmienok.
§ 2
Na účely tohto zákona sa rozumie
a)
účastníkom obchodného vzťahu podnikateľ, ktorý je dodávateľom tovaru alebo odberateľom
tovaru,
b)
ekonomickou závislosťou stav, keď jeden z účastníkov obchodného vzťahu uzatvorí zmluvu
za preňho neprimeraných podmienok s druhým účastníkom obchodného vzťahu, pretože jeho
možnosti na uzatvorenie zmluvy s inými podnikateľmi na trhu Slovenskej republiky sú
obmedzené z dôvodu uplatňovania rovnakých alebo obdobných neprimeraných podmienok
v obchodnom vzťahu inými podnikateľmi,
c)
peňažným plnením platba poskytnutá účastníkom obchodného vzťahu súvisiaca s dodávkou
tovaru, vrátane platby na obchodné aktivity odberateľa tovaru, najmä zľavy, dary,
bonusy, rabaty, skontá,
d)
nepeňažným plnením iné plnenie, ako plnenie podľa písmena c) súvisiace s dodávkou
tovaru, najmä vecné dary a služby, marketingová podpora pri otvorení novej prevádzkarne,
rozvoz tovaru zo skladov odberateľa do jeho prevádzkarní,
e)
obchodnou aktivitou aktivita, za ktorú sa považuje reklamná akcia a letáková akcia,
vrátane tlače a distribúcie, akcia na podporu ďalšieho predaja tovaru, rozhlasová
produkcia v prevádzkarni, otvorenie novej prevádzkarne,
f)
dodávateľom podnikateľ, ktorý dodáva tovar odberateľovi,
g)
odberateľom podnikateľ, ktorý nakupuje tovar od dodávateľa na účely jeho ďalšieho
predaja.
§ 3
(1)
Neprimeranou podmienkou v obchodnom vzťahu je peňažné plnenie dodávateľa
a)
za jeho zaradenie do registra dodávateľov u odberateľa,
b)
za zaradenie tovaru do evidencie výrobkov predávaných odberateľom a úhrada za prevádzku
elektronických zariadení,
c)
za využitie distribučnej siete odberateľa,
d)
za časovo obmedzené umiestnenie tovaru dodávateľa v prevádzkarni odberateľa,
e)
na obchodné aktivity odberateľa, alebo
f)
za umiestnenie jeho tovaru na určitom mieste v prevádzkarni odberateľa vrátane umiestnenia
tovaru dodávateľa na exponovanom mieste v prevádzkarni odberateľa na žiadosť dodávateľa;
exponovaným miestom v prevádzkarni odberateľa je odberateľom vymedzená časť jeho prevádzkarne
určená na ukladanie tovaru, ktorá nesmie presiahnuť 5 % z celkovej úložnej plochy
prevádzkarne odberateľa.
(2)
Peňažné plnenie podľa odseku 1 je neprimeranou podmienkou v obchodnom vzťahu, ak
celková suma peňažného plnenia je viac ako 3 % z ročných tržieb dodávateľa za tovar
predaný jednotlivému odberateľovi v kalendárnom roku, kedy došlo k peňažnému plneniu.
Do sumy peňažného plnenia a ročných tržieb sa nezahŕňa daň z pridanej hodnoty a v
prípade tovaru, na ktorý sa uplatňuje spotrebná daň ani spotrebná daň.
(3)
Peňažné plnenie za využitie distribučnej siete odberateľa sa nepovažuje za neprimeranú
podmienku v obchodnom vzťahu, ak dodávateľ nemá možnosť dodať odberateľovi tovar v
dohodnutom objeme a na dohodnuté miesto iným spôsobom.
(4)
Za neprimeranú podmienku v obchodnom vzťahu sa považuje aj
a)
vykonávanie kontrol priestorov výrobcu alebo dodávateľa odberateľom, vrátane požadovania
rozborov a skúšok tovaru v čase platnosti dokladu o úradnej kontrole, vydaného príslušným
kontrolným orgánom štátu,1) alebo akreditovanou osobou, s výnimkou, ak bude ďalej predávať tovar konečnému spotrebiteľovi
pod vlastnou obchodnou značkou a preberá na seba povinnosti výrobcu alebo ak vykonáva
kontrolu na vlastné náklady,
b)
vrátenie tovaru odberateľom dodávateľovi na náklady dodávateľa bez právneho dôvodu,
c)
povinnosť neodôvodnenej výmeny dodaného tovaru na náklady dodávateľa,
d)
určenie dlhšej lehoty na splnenie peňažného záväzku pri dodanom tovare s dátumom
minimálnej trvanlivosti alebo spotreby ako 30 dní odo dňa doručenia faktúry za dodaný
tovar, vystavenej podľa osobitného predpisu,2)
e)
zníženie dohodnutej ceny tovaru za zaplatenie peňažného záväzku do lehoty splatnosti,
f)
požadovanie dodatočného nepeňažného plnenia účastníkom obchodného vzťahu po odovzdaní
a prevzatí tovaru,
g)
prenesenie sankcií, uložených kontrolnými orgánmi3) účastníkovi obchodného vzťahu na druhého účastníka tohto vzťahu, bez právneho dôvodu,
h)
okamžité vypovedanie zmluvy o opakujúcom sa plnení bez výpovednej lehoty a bez dôvodu,
i)
podmieňovanie možnosti postúpenia pohľadávky bez písomného zdôvodnenia dlžníka,
j)
vylúčenie nároku na úroky z omeškania za oneskorené splnenie peňažného záväzku,
k)
dodatočné zníženie dohodnutej ceny4) dodaného tovaru odberateľom na náklady dodávateľa bez osobitnej uzavretej písomnej
dohody odberateľa s dodávateľom o dôvode a rozsahu zníženia dohodnutej ceny.
(5)
Dohodnúť neprimerané podmienky v obchodných vzťahoch medzi účastníkmi obchodných
vzťahov sa zakazuje.
§ 4
Na účely zamedzenia neprimeraných podmienok sa môžu účastníci obchodných vzťahov dohodnúť
na prijatí etického kódexu, ktorý podrobnejšie ustanoví kritériá čestných a transparentných
obchodných vzťahov a vymedzí neprimerané podmienky, ktoré sú v poctivom obchodnom
styku neprípustné. Dňom pristúpenia účastníka obchodného vzťahu k etickému kódexu
sa etický kódex stáva pre tohto účastníka záväzným. Kontrolu neprimeraných podmienok
v obchodných vzťahoch môže vykonávať aj osoba poverená signatármi etického kódexu.
§ 5
(1)
Kontrolu neprimeraných podmienok v obchodných vzťahoch podľa tohto zákona a osobitných
predpisov5) vykonávajú:
a)
Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky v obchodných vzťahoch, kde tovarom
je potravinársky výrobok,
b)
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky v obchodných vzťahoch, kde tovarom
je nepotravinársky výrobok.
(2)
Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky alebo Ministerstvo hospodárstva
Slovenskej republiky vykoná kontrolu u účastníka obchodného vzťahu z vlastného podnetu,
z podnetu účastníka obchodného vzťahu, z podnetu profesijnej organizácie oprávnenej
podľa stanov, štatútu alebo písomného plnomocenstva, alebo z podnetu verejnoprávnej
samosprávnej inštitúcie vo veciach ochrany práv a oprávnených záujmov jej členov,
ak je dôvodné podozrenie, že medzi účastníkmi obchodného vzťahu boli dohodnuté neprimerané
podmienky.
(3)
Predmetom kontroly sú len údaje, informácie, doklady a písomnosti, z ktorých sa dá
zistiť
a)
ekonomická závislosť jedného z účastníkov obchodného vzťahu na druhom účastníkovi
obchodného vzťahu,
b)
dohodnutie neprimeraných podmienok medzi účastníkmi obchodného vzťahu.
(4)
Ak tento zákon neustanovuje inak, pri výkone kontroly sa postupuje podľa osobitného
predpisu.6)
§ 6
(1)
Ak sa kontrolou preukáže, že medzi účastníkmi obchodného vzťahu bola dohodnutá neprimeraná
podmienka, Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky alebo Ministerstvo hospodárstva
Slovenskej republiky uloží účastníkovi obchodného vzťahu, ktorému je neprimeraná podmienka
na prospech, pokutu za neprimeranú podmienku
a)
podľa § 3 ods. 1 do 5 mil. Sk (150 000 eur),
b)
podľa § 3 ods. 4 do 10 mil. Sk (300 000 eur).
(2)
Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky alebo Ministerstvo hospodárstva
Slovenskej republiky je pri výkone kontroly podľa tohto zákona oprávnené uložiť pokutu
až do 50 tis. Sk (1 500 eur) účastníkovi obchodného vzťahu, ktorý
a)
nepredloží v určenom termíne požadované doklady alebo odmietne poskytnúť informácie
potrebné na dosiahnutie účelu kontroly,
b)
poskytne osobám vykonávajúcim kontrolu nepravdivé alebo neúplné informácie,
c)
inak sťažuje alebo marí výkon kontroly.
(3)
Pri uložení pokuty Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky alebo Ministerstvo
hospodárstva Slovenskej republiky prihliada na závažnosť protiprávneho konania, jeho
následky a čas trvania alebo opakovanie takéhoto konania.
(4)
V rozhodnutí o uložení pokuty podľa odseku 1 Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej
republiky alebo Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky uloží účastníkovi obchodného
vzťahu aj primeranú lehotu na odstránenie neprimeranej podmienky. Ak tieto nedostatky
účastník obchodného vzťahu v určenej lehote neodstráni, Ministerstvo pôdohospodárstva
Slovenskej republiky alebo Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky môže uložiť
pokutu opakovane.
(5)
Konanie o uložení pokuty možno začať do jedného roka odo dňa, keď sa Ministerstvo
pôdohospodárstva Slovenskej republiky alebo Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
o porušení povinnosti dozvedelo. Pokutu nemožno uložiť, ak od porušenia povinnosti
uplynuli tri roky.
(6)
Výnos z pokuty je príjmom štátneho rozpočtu.
§ 7
Na konanie o pokutách podľa tohto zákona sa vzťahuje zákon o správnom konaní,7) ak tento zákon neustanovuje inak.
§ 8
Zrušuje sa zákon č. 358/2003 Z. z. o obchodných reťazcoch v znení zákona č. 543/2004 Z. z.
Čl. II
Zákon Slovenskej národnej rady č. 30/1992 Zb. o Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej
komore v znení zákona č. 448/2001 Z. z. a zákona č. 546/2004 Z. z. sa dopĺňa takto:
V § 4 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2)
Komora je oprávnená podať návrh na začatie konania na správnom orgáne alebo na súde
vo veciach kontroly neprimeraných podmienok v obchodných vzťahoch a vo veciach ochrany
práv a oprávnených záujmov svojich členov; v týchto prípadoch sa stáva účastníkom
konania. Komora je oprávnená zastupovať svojich členov pred súdom alebo pred správnym
orgánom na základe plnomocenstva vo veciach ochrany ich práv alebo oprávnených záujmov.“.
Doterajší odsek 2 sa označuje ako odsek 3.“.
Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2009.
Ivan Gašparovič v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.
1)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov.
2)
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
3)
Napríklad zákon č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
4)
§ 3 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov.
5)
Nariadenie Rady (ES) č. 1/2003 zo 16. decembra 2002 o vykonávaní pravidiel hospodárskej súťaže stanovených v článkoch
81 a 82 Zmluvy (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 8/zv. 2).
6)
§ 8 až 13 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov.
7)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.