444/2008 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.12.2008 do 31.12.2015
Predpis bol zrušený predpisom 440/2015 Z. z.
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.12.2008 - 31.12.2015 |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 444/2008 Z. z. |
Názov: | Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky o akreditačnej komisii pre oblasť telesnej kultúry a o Jednotnom vzdelávacom systéme odborníkov v športe Slovenskej republiky |
Typ: | Vyhláška |
Dátum schválenia: | 27.10.2008 |
Dátum vyhlásenia: | 15.11.2008 |
Dátum účinnosti od: | 01.12.2008 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.2015 |
Autor: | Ministerstvo školstva Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
288/1997 Z. z. | Zákon o telesnej kultúre a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov |
440/2015 Z. z. | Zákon o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
444
VYHLÁŠKA
Ministerstva školstva Slovenskej republiky
z 27. októbra 2008
o akreditačnej komisii pre oblasť telesnej kultúry a o Jednotnom vzdelávacom systéme
odborníkov v športe Slovenskej republiky
Ministerstvo školstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) podľa § 11 ods. 7 a § 12 ods. 6 zákona č. 288/1997 Z. z. o telesnej kultúre a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní
(živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 300/2008 Z. z.
(ďalej len „zákon“) ustanovuje:
§ 1
Táto vyhláška ustanovuje podrobnosti o zložení a činnosti akreditačnej komisie pre
oblasť telesnej kultúry (ďalej len „akreditačná komisia“), o Jednotnom vzdelávacom
systéme odborníkov v športe Slovenskej republiky (ďalej len „jednotný vzdelávací systém“),
náležitosti potvrdenia o akreditácii, podrobnosti o podmienkach získavania odbornej
spôsobilosti na vykonávanie špecializovaných činností v oblasti telesnej kultúry a
o príprave na ich vykonávanie.
§ 2
(1)
Akreditačnú komisiu tvorí predseda, tajomník a ďalší 13 členovia, ktorí sú odborníkmi
v oblasti telesnej kultúry.
(2)
Za člena akreditačnej komisie nemožno vymenovať osobu, ktorej pôsobením v akreditačnej
komisii by mohla byť spochybnená jej nestrannosť.
(3)
Akreditačná komisia posudzuje žiadosti s priloženými dokladmi a na základe splnenia
podmienok podľa § 11 ods. 3 zákona odporúča ministerstvu vydať potvrdenie o akreditácii
vzdelávacieho zariadenia.
(4)
Akreditačná komisia pripravuje návrhy na koncepčnú činnosť a metodickú činnosť ministerstva
v oblasti vzdelávania v telesnej kultúre.
(5)
Zoznam akreditovaných vzdelávacích zariadení s uvedením názvu špecializovanej činnosti
alebo vzdelávacej aktivity, pre ktoré bolo potvrdenie o akreditácii vydané, odobratie
potvrdenia o akreditácii a zoznam uznaných športov sa zverejňuje a aktualizuje v publikačnom
prostriedku ministerstva a na internetovej stránke ministerstva.1)
§ 3
(1)
Jednotný vzdelávací systém tvorí päťstupňová kvalifikačná stupnica vzdelávania trénerov,
trojstupňová kvalifikačná stupnica vzdelávania rozhodcov, kvalifikačná stupnica rôznych
stupňov vzdelávania iných odborníkov a vzdelávanie iných odborníkov bez členenia na
jednotlivé stupne.
(2)
Jednotný vzdelávací systém usporadúva jednotlivé články vzdelávacej sústavy v špecializovaných
činnostiach v oblasti telesnej kultúry tak, aby umožňovali postup z nižších kvalifikačných
stupňov vzdelávania na vyššie kvalifikačné stupne vzdelávania a prechod z jedného
smeru vzdelávania na iný smer vzdelávania.
(3)
Jednotný vzdelávací systém určuje pre jednotlivé kategórie odborníkov a pre jednotlivé
kvalifikačné stupne prijatie na štúdium, profil absolventa, učebný plán a učebné osnovy
vzdelávacieho programu, spôsob záverečnej skúšky, spôsob získania dokladu o ukončení
vzdelávania a uznávanie odbornej spôsobilosti.
(4)
Požiadavky pre každú kategóriu odborníkov a pre jednotlivé kvalifikačné stupne jednotného
vzdelávacieho systému schvaľuje a aktualizuje ministerstvo.
(5)
Obsah a rozsah teoretickej časti prípravy, ako aj spôsob a rozsah záverečných skúšok
na vykonávanie špecializovaných činností v oblasti telesnej kultúry je súčasťou vzdelávacieho
programu, ktorý predkladá vzdelávacie zariadenie akreditačnej komisii.
(6)
Jednotlivé kategórie odborníkov jednotného vzdelávacieho systému sú uvedené v prílohe.
§ 4
Potvrdenie o akreditácii obsahuje tieto náležitosti:
a)
názov a právnu formu vzdelávacieho zariadenia, identifikačné číslo, adresu sídla
a charakteristiku činnosti vzdelávacieho zariadenia, ak ide o právnickú osobu, meno
a priezvisko, adresu trvalého pobytu, charakteristiku činnosti vzdelávacieho zariadenia,
ak ide o fyzickú osobu,
b)
označenie odbornej spôsobilosti alebo vzdelávacej aktivity, na ktorú sa vydáva potvrdenie
o akreditácii,
c)
dátum skončenia platnosti potvrdenia o akreditácii,
d)
miesto a dátum vydania potvrdenia o akreditácii,
e)
odtlačok úradnej pečiatky so štátnym znakom vyhotovený v červenej farbe,2)
f)
podpis zástupcu ministerstva.
§ 5
(1)
Vzdelávanie a prípravu trénerov, rozhodcov a iných odborníkov v oblasti telesnej
kultúry vykonávajú vzdelávacie zariadenia, ktoré majú na túto činnosť vydané potvrdenie
o akreditácii ministerstvom alebo vysoké školy.
(2)
Vo vzdelávacom zariadení alebo na vysokej škole sa pripravujú na výkon špecializovaných
činností v oblasti telesnej kultúry odborníci v kategóriách tréner, rozhodca a iný
odborník.
(3)
Kategóriu tréner tvoria
1.
tréner I. kvalifikačného stupňa,
2.
tréner II. kvalifikačného stupňa,
3.
tréner III. kvalifikačného stupňa,
4.
tréner IV. kvalifikačného stupňa,
5.
tréner V. kvalifikačného stupňa.
(4)
Kategóriu rozhodca tvoria
1.
rozhodca I. kvalifikačného stupňa,
2.
rozhodca II. kvalifikačného stupňa,
3.
rozhodca III. kvalifikačného stupňa.
(5)
Okrem odborníkov uvedených v odsekoch 3 a 4 možno vo vzdelávacom zariadení pripravovať
aj iných odborníkov v oblasti telesnej kultúry, a to najmä športových masérov, učiteľov
lyžovania, cvičiteľov, inštruktorov a športových manažérov.
(6)
Príprava na výkon špecializovaných činností v oblasti telesnej kultúry sa zabezpečuje
a)
v telovýchovných a športových vzdelávacích zariadeniach,
b)
v špecializovaných kurzoch.
(7)
Vzdelávacie zariadenie vydáva účastníkom prípravy na výkon špecializovaných činností
doklad o získanej odbornej spôsobilosti.
(8)
Národný športový zväz povoľuje vykonávanie špecializovaných činností športovým odborníkom
vydaním a aktualizovaním licencie podľa osobitného predpisu.3)
(9)
Na výkon špecializovaných činností v oblasti telesnej kultúry sa uznáva odborná spôsobilosť
a)
v kategórii tréner I. kvalifikačného stupňa
1.
absolventom vzdelávacieho programu akreditovaných vzdelávacích zariadení,
2.
aktívnym športovcom po dosiahnutí výkonnostnej úrovne určenej národným športovým
zväzom a po absolvovaní záverečných skúšok akreditovaného programu,
3.
absolventom športových tried stredných škôl, ktorí absolvujú vyučovací predmet športová
príprava v rámci vyučovacieho procesu,
b)
v kategórii tréner II. kvalifikačného stupňa
1.
absolventom vzdelávacieho programu akreditovaných vzdelávacích zariadení,
2.
aktívnym športovcom po dosiahnutí výkonnostnej úrovne určenej národným športovým
zväzom a po absolvovaní záverečných skúšok akreditovaného programu,
3.
absolventom stredných športových škôl, ktorí ukončia štúdium maturitou z predmetu
športová príprava,
4.
absolventom príslušných fakúlt vysokých škôl s telovýchovným a športovým programom
štúdia, ktorí vykonali skúšku z príslušného športu,
c)
v kategórii tréner III. kvalifikačného stupňa
1.
absolventom vzdelávacieho programu akreditovaných vzdelávacích zariadení,
2.
absolventom akreditovaného bakalárskeho štúdia alebo magisterského štúdia na príslušnej
vysokej škole, ktorí absolvovali povinne voliteľný predmet z príslušnej športovej
špecializácie v rozsahu potrebnom na získanie kategórie trénera III. kvalifikačného
stupňa,
d)
v kategórii tréner IV. kvalifikačného stupňa
1.
absolventom akreditovaného bakalárskeho štúdia v študijnom odbore šport, v študijnom
programe trénerstvo alebo v medziodborových študijných programoch trénerstvo s inou
predmetovou špecializáciou,
2.
trénerom, ktorí získali najvyššiu trénerskú kvalifikáciu do 1. apríla 2002 a ktorí
absolvujú doškolenie príslušného národného športového zväzu,
e)
v kategórii tréner V. kvalifikačného stupňa
1.
absolventom akreditovaného magisterského štúdia v odbore šport, v študijnom programe
trénerstvo alebo v medziodborových študijných programoch trénerstvo s inou predmetovou
špecializáciou,
f)
v kategórii rozhodca a iný odborník
1.
absolventom vzdelávacieho programu akreditovaných vzdelávacích zariadení,
2.
absolventom akreditovaného bakalárskeho štúdia alebo magisterského štúdia na príslušnej
vysokej škole sa uznáva aj odborná spôsobilosť v kategórii iný odborník za predpokladu,
že v rámci štúdia absolvovali rozsah a obsah výučby potrebný na uznanie konkrétnej
odbornej spôsobilosti.
§ 6
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. decembra 2008.
Ján Mikolaj v. r.
Príloha
k vyhláške č. 444/2008 Z. z.
KATEGÓRIE ODBORNÍKOV V ŠPORTE V JEDNOTNOM VZDELÁVACOM SYSTÉME ODBORNÍKOV V ŠPORTE
SLOVENSKEJ REPUBLIKY
1. Tréner I. kvalifikačného stupňa má úplné stredné vzdelanie alebo úplné stredné
odborné vzdelanie. Získava najnižšiu trénerskú kvalifikáciu v systéme vzdelávania
odborníkov v športe v rámci krajín Európskej únie. Absolvent I. stupňa je špecializovaný
odborník v konkrétnom športe, ktorý má zodpovedajúce teoretické poznatky, praktické
skúsenosti a zručnosti, ktoré mu umožňujú viesť športovú prípravu na úrovni rekreačného
športu so záujemcami všetkých vekových kategórií. Rozsah vzdelávania je najmenej 50
hodín a najviac 100 hodín.
2. Tréner II. kvalifikačného stupňa má úplné stredné vzdelanie alebo úplné stredné
odborné vzdelanie. Získava štvrtú najvyššiu trénerskú kvalifikáciu v systéme vzdelávania
odborníkov v športe v rámci krajín Európskej únie. Absolvent II. stupňa je špecializovaný
odborník v konkrétnom športe, ktorý má zodpovedajúce teoretické poznatky, praktické
skúsenosti a zručnosti, ktoré mu umožňujú viesť športovú prípravu na úrovni výkonnostného
športu mládeže a rekreačného športu vo všetkých vekových kategóriách. Rozsah vzdelávania
je najmenej 100 hodín a najviac 150 hodín.
3. Tréner III. kvalifikačného stupňa má úplné stredné vzdelanie alebo stredné odborné
vzdelanie. Získava tretiu najvyššiu trénerskú kvalifikáciu v systéme vzdelávania odborníkov
v športe v rámci krajín Európskej únie. Absolvent III. stupňa je špecializovaný odborník
v konkrétnom športe, ktorý má zodpovedajúce teoretické poznatky, praktické skúsenosti
a zručnosti, ktoré mu umožňujú viesť športovú prípravu na úrovni vrcholového športu
mládeže a výkonnostného športu dospelých. Rozsah vzdelávania je najmenej 150 hodín.
4. Tréner IV. kvalifikačného stupňa je graduovaný na I. stupni vysokoškolského vzdelávania.
Získava druhú najvyššiu trénerskú kvalifikáciu v systéme vzdelávania odborníkov v
športe v krajinách Európskej únie. Absolvent IV. kvalifikačného stupňa je špecializovaný
odborník v konkrétnom športe, ktorý má zodpovedajúce teoretické poznatky, praktické
skúsenosti a trénerské zručnosti, ktoré mu umožňujú viesť športovú prípravu vo vrcholovom
športe. Je schopný viesť a kontrolovať skupinu trénerov, riadiť a modelovať tréningový
proces na základe najnovších metód športového tréningu. Ovláda základy športovej kinantropológie,
športovej edukológie a športovej humanistiky. Dokonale pozná štruktúru športového
výkonu, ovláda metodiku a didaktiku svojho športu. Pozná princípy tvorby tréningových
plánov, diagnostikovania talentovaného športovca, výkonnosti v športe a zmien trénovanosti.
Dokáže aplikovať systém tréningového zaťaženia na základe objektivizovaných vstupných
a priebežných informácií. Ovláda metódy zaťažovania v športe, štruktúru podnetov,
metódy adaptácie, regenerácie a dlhodobého plánovania, pozná periodizáciu a zložky
športového tréningu. Dokáže účinne viesť športovcov v priebehu súťaže a ovplyvniť
ich aktuálny prejav. Ovláda teóriu a prax športovej masáže, regenerácie, kineziológie
a ďalších aplikovaných odborov vied o športe. Vo vlastnej športovej špecializácii
pozná najnovšie tréningové metódy vedúce k inovácii a optimalizácii zaťaženia. Je
pripravený najmä na praktické a metodické rozlišovanie športovej prípravy mládeže
a žien. Orientuje sa v problematike výživy, dopingu a dovolených podporných prostriedkov.
Orientuje sa v základných právnych a občianskych problémoch svojho športu. Môže pôsobiť
ako lektor na I. až III. kvalifikačnom stupni vzdelávania trénerov. Rozsah vzdelávania
je minimálne šesť semestrov bakalárskeho štúdia v akreditovanom študijnom odbore šport,
v akreditovanom študijnom programe trénerstvo alebo v medziodborových študijných programoch
trénerstvo s inou predmetovou špecializáciou.
5. Tréner V. kvalifikačného stupňa je graduovaný na II. stupni vysokoškolského vzdelávania.
Získava najvyššiu trénerskú kvalifikáciu v systéme vzdelávania odborníkov v športe
v krajinách Európskej únie. Absolvent V. stupňa je špecializovaný odborník v konkrétnom
športe, ktorý má zodpovedajúce teoretické poznatky, praktické skúsenosti a trénerské
zručnosti, ktoré mu umožňujú riadiť športovú prípravu vo vrcholovom športe. Tvorí
nové koncepcie pri modelovaní, riadení a diagnostikovaní športovej činnosti. Ovláda
najnovšie teoretické východiská športového tréningu, športovej kinantropológie, športovej
edukológie a športovej humanistiky súvisiace s prípravou športovcov na najvyššej úrovni.
Pozná faktorovú štruktúru športového výkonu, ovláda teóriu a prax rozvoja všeobecných
a špeciálnych faktorov športového výkonu. Vie interpretovať a využiť diagnostické
metódy na určenie úrovne výkonnosti, trénovanosti, miery únavy, zaťaženia a miery
adaptácie. Ovláda metódy a prostriedky modelovania športovej prípravy a predikcie
športového výkonu. Vie v praxi uplatniť teoretické východiská výberu športovo talentovanej
mládeže. Vo vlastnej športovej špecializácii pozná najnovšie metódy, formy a prostriedky
tréningu smerujúce k intenzifikácii, individualizácii a k invencii tréningového procesu.
Ovláda osobitosti prípravy žien a mládeže. Orientuje sa v problematike výživy vrcholových
športovcov, dopingu, suplementácie výživových článkov a dovolených prostriedkov podporujúcich
výkon. Je pripravený na marketingové a manažérske činnosti vo svojom športe. Je pripravený
pôsobiť ako lektor, ale aj ako metodický a riadiaci pracovník pri ďalšom vzdelávaní
odborníkov vo svojej špecializácii. Rozsah vzdelávania je minimálne štyri semestre
magisterského štúdia v akreditovanom študijnom odbore šport, v akreditovanom študijnom
programe trénerstvo alebo v medziodborových študijných programoch trénerstvo s inou
predmetovou špecializáciou.
6. Rozhodca I. kvalifikačného stupňa má základné vzdelanie. Získava najnižšiu rozhodcovskú
kvalifikáciu v systéme vzdelávania odborníkov v športe v Slovenskej republike. Absolvent
I. stupňa je špecializovaný odborník v konkrétnom športe, ktorý má zodpovedajúce teoretické
poznatky, praktické skúsenosti a zručnosti, ktoré mu umožňujú viesť rozhodovanie domácich
súťaží na úrovni rekreačného športu a vykonávať úlohy pomocného rozhodcu na všetkých
úrovniach domácich súťaží, pokiaľ národný športový zväz neustanoví inak. Rozsah vzdelávania
je najmenej 15 hodín a najviac 30 hodín.
7. Rozhodca II. kvalifikačného stupňa má základné vzdelanie. Získava druhú najvyššiu
rozhodcovskú kvalifikáciu v systéme vzdelávania odborníkov v športe v Slovenskej republike.
Absolvent II. stupňa je špecializovaný odborník v konkrétnom športe, ktorý má zodpovedajúce
teoretické poznatky, praktické skúsenosti a zručnosti, ktoré mu umožňujú viesť rozhodovanie
domácich súťaží nižších kategórií a vykonávať úlohy pomocného rozhodcu na úrovni majstrovských
a najvyšších súťaží, pokiaľ národný športový zväz neustanoví inak. Rozsah vzdelávania
je najmenej 30 hodín a najviac 40 hodín.
8. Rozhodca III. kvalifikačného stupňa má úplné stredné vzdelanie alebo úplné stredné
odborné vzdelanie. Získava najvyššiu rozhodcovskú kvalifikáciu v systéme vzdelávania
odborníkov v športe v Slovenskej republike. Absolvent III. stupňa je špecializovaný
odborník v konkrétnom športe, ktorý má zodpovedajúce teoretické poznatky, praktické
skúsenosti a zručnosti, ktoré mu umožňujú vykonávať a viesť rozhodovanie súťaží na
úrovni majstrovských a najvyšších domácich súťaží, pokiaľ národný športový zväz neustanoví
inak. Rozsah vzdelávania je najmenej 40 hodín.
9. Športový manažér IV. kvalifikačného stupňa je graduovaný na I. stupni vysokoškolského
vzdelávania. Absolvent 1. stupňa študijného programu športový manažment ovláda športový
proces, pozná biologickú, psychologickú, sociálnu podstatu človeka, má manažérske
schopnosti a zručnosti, ktoré vyžaduje práca v nižšom manažmente. Má poznatky, ktoré
mu umožňujú uplatniť sa na pozíciách v športovom manažmente, ako aj v ďalšom štúdiu
na 2. stupni vysokoškolského štúdia v Slovenskej republike i v krajinách Európskej
únie. Má schopnosť uplatňovať poznatky zo základných oblastí manažmentu a športu.
Absolvent študijného programu športový manažment je schopný aplikovať získané poznatky
v praxi vďaka prepojeniu teoretickej výučby s prezentáciami odborníkov z praxe. Absolvent
je schopný efektívne zastávať prácu v tíme a spracúvať odbornú problematiku. Má základné
znalosti z manažmentu, personalistiky, marketingu, ekonómie, účtovníctva, štatistiky,
informatiky, ktoré dokáže aplikovať v domácom aj v medzinárodnom prostredí. Rozsah
vzdelávania je minimálne šesť semestrov bakalárskeho štúdia v študijnom odbore šport
v študijnom programe športový manažment.
10. Športový manažér V. kvalifikačného stupňa je graduovaný na II. stupni vysokoškolského
vzdelávania. Absolvent 2. stupňa študijného programu športový manažment má manažérske
schopnosti a zručnosti, ktoré vyžaduje práca v strednom a vyššom manažmente v športových
kluboch a organizáciách. Dokáže riešiť zložité problémy manažmentu organizácií v športe.
Má poznatky nevyhnutné na efektívne uplatnenie sa na trhu práce na pozíciách v manažmente,
ako aj v ďalšom štúdiu na 3. stupni vysokoškolského štúdia v Slovenskej republike
i v krajinách Európskej únie. Má schopnosť synteticky uplatniť znalosti zo všetkých
oblastí manažmentu. Dokáže riešiť komplexné problémy v systéme riadenia organizácie
zameranej na šport. Absolvent programu športový manažment je schopný aplikovať získané
poznatky v praxi vďaka prepojeniu teoretickej výučby s prezentáciami odborníkov z
praxe. Absolvent je schopný efektívne zastávať prácu v tíme a spracúvať odbornú problematiku.
Je schopný postihnúť problémy súčasnosti, reflektovať potreby budúcnosti, flexibilne
reagovať a uplatňovať poznatky získané štúdiom. Má komplexné znalosti zo všetkých
oblastí manažmentu, ktoré dokáže aplikovať v domácom aj medzinárodnom prostredí. Interpersonálne
kompetencie získané štúdiom vybraných predmetov pozitívne podmieňujú jeho úspešnosť
pri práci v multikultúrnych tímoch. Rozsah vzdelávania je minimálne štyri semestre
magisterského štúdia v študijnom odbore šport v študijnom programe športový manažment.
11. Cvičiteľ, inštruktor, učiteľ lyžovania a snoubordingu I. stupňa má základné vzdelanie.
Získava najnižšiu cvičiteľskú, inštruktorskú kvalifikáciu v systéme vzdelávania odborníkov
v športe v rámci krajín Európskej únie. Absolvent I. stupňa je špecializovaný odborník
v konkrétnom športe, ktorý má zodpovedajúce teoretické poznatky, praktické skúsenosti
a zručnosti, ktoré mu umožňujú viesť športovú prípravu na úrovni rekreačného športu
všetkých vekových kategórií. Rozsah vzdelávania je najmenej 50 hodín a najviac 100
hodín.
12. Cvičiteľ, inštruktor, učiteľ lyžovania a snoubordingu II. stupňa má základné vzdelanie.
Získava štvrtú najvyššiu cvičiteľskú, inštruktorskú kvalifikáciu v systéme vzdelávania
odborníkov v športe v rámci krajín Európskej únie. Absolvent II. stupňa je špecializovaný
odborník v konkrétnom športe, ktorý má zodpovedajúce teoretické poznatky, praktické
skúsenosti a zručnosti, ktoré mu umožňujú viesť športovú prípravu na úrovni výkonnostného
športu mládeže a rekreačného športu dospelých. Rozsah vzdelávania je najmenej 100
hodín a najviac 150 hodín.
13. Cvičiteľ, inštruktor, učiteľ lyžovania a snoubordingu III. stupňa má úplné stredné
vzdelanie alebo úplné stredné odborné vzdelanie. Získava tretiu najvyššiu cvičiteľskú,
inštruktorskú kvalifikáciu v systéme vzdelávania odborníkov v športe v rámci krajín
Európskej únie. Absolvent III. stupňa je špecializovaný odborník v konkrétnom športe,
ktorý má zodpovedajúce teoretické poznatky, praktické skúsenosti a zručnosti, ktoré
mu umožňujú viesť športovú prípravu na úrovni vrcholového športu mládeže a výkonnostného
športu dospelých. Rozsah vzdelávania je najmenej 150 hodín.
14. Inštruktor IV. kvalifikačného stupňa je graduovaný na I. stupni vysokoškolského
vzdelávania. Získava druhú najvyššiu inštruktorskú kvalifikáciu v systéme vzdelávania
odborníkov v športe v rámci krajín Európskej únie. Absolvent IV. stupňa je špecializovaný
odborník v športe, ktorý má zodpovedajúce teoretické poznatky, praktické skúsenosti
a zručnosti, ktoré mu umožňujú viesť športovú prípravu na úrovni vrcholového športu
mládeže, výkonnostného športu a rekreačného športu dospelých. Rozsah vzdelávania je
minimálne šesť semestrov bakalárskeho štúdia v študijnom odbore šport v študijnom
programe s predmetovou špecializáciou.
15. Inštruktor V. kvalifikačného stupňa je graduovaný na II. stupni vysokoškolského
vzdelávania. Získava najvyššiu inštruktorskú kvalifikáciu v systéme vzdelávania odborníkov
v športe v rámci krajín Európskej únie. Absolvent V. stupňa je špecializovaný odborník
v športe, ktorý má zodpovedajúce teoretické poznatky, praktické skúsenosti a zručnosti,
ktoré mu umožňujú viesť športovú prípravu na úrovni vrcholového športu mládeže, výkonnostného,
rekreačného športu dospelých a vrcholového športu. Rozsah vzdelávania je minimálne
štyri semestre magisterského štúdia v študijnom odbore šport v študijnom programe
s predmetovou špecializáciou.
16. Športový masér má úplné stredné vzdelanie alebo úplné stredné odborné vzdelanie.
Absolvent kurzu športový masér je schopný aplikovať získané teoretické poznatky a
praktické zručnosti z oblasti klasickej a športovej masáže v telovýchovnej praxi.
Absolvent kurzu môže pracovať v oblasti športu – v športových oddieloch, kluboch a
športových zväzoch, prípadne iných zariadeniach mimo oblasti zdravotníctva. Túto činnosť
môže vykonávať absolvent 1. stupňa vysokoškolského štúdia v odbore fyzioterapia, absolvent
strednej zdravotnej školy s úplným stredným odborným vzdelaním v študijných odboroch
rehabilitačný pracovník, fyzioterapeut a masér. Rozsah vzdelávania je najmenej 50
hodín.
17. Delegát – pozorovateľ rozhodcov pre amatérsky futbal má úplné stredné vzdelanie
alebo úplné stredné odborné vzdelanie. Absolvent vzdelávania v tejto odbornej spôsobilosti
môže vykonávať svoju činnosť v amatérskych súťažiach. Na základe poverenia športového
zväzu dozerá na správny priebeh súťaží, dbá na dodržiavanie platných športových pravidiel
vydaných príslušným športovým zväzom. Ďalej sleduje rozhodovanie rozhodcov, správanie
hráčov, trénerov, funkcionárov a obecenstva. V prípade potreby zabezpečuje poriadok
na súťaži. Kontroluje ako sa plnia normy a smernice riadiaceho orgánu. Rozsah vzdelávania
je najmenej 6 hodín a najviac 15 hodín.
18. Delegát – pozorovateľ rozhodcov pre profesionálny futbal má úplné stredné vzdelanie
alebo úplné stredné odborné vzdelanie. Absolvent vzdelávania v tejto odbornej spôsobilosti
môže vykonávať svoju činnosť v profesionálnych súťažiach. Na základe poverenia športového
zväzu dozerá na správny priebeh súťaží, dbá na dodržiavanie platných športových pravidiel
vydaných príslušným športovým zväzom. Ďalej sleduje rozhodovanie rozhodcov, správanie
hráčov, trénerov, funkcionárov a obecenstva. V prípade potreby zabezpečuje poriadok
na súťaži. Kontroluje, ako sa plnia normy a smernice riadiaceho orgánu. Rozsah vzdelávania
je najmenej 15 hodín.
19. Športový administrátor má základné vzdelanie. Absolvent kurzu športového administrátora
získava kvalifikáciu na vykonávanie doplnkových činností v príslušnom športovom odvetví,
napr. časomerač, zapisovateľ, spracúvateľ výsledkov atď. Rozsah vzdelávania je najmenej
10 hodín.
20. Organizátor športových podujatí má minimálne úplné stredné vzdelanie alebo úplné
stredné odborné vzdelanie. Absolvent kurzu organizátora športových podujatí získava
kvalifikáciu na organizovanie športových podujatí v oblasti školského, rekreačného
a výkonnostného športu. Rozsah vzdelávania je najmenej 50 hodín.
1)
§ 3 ods. 2 písm. d) zákona č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení zákona 678/2006 Z. z.
2)
§ 6 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch Slovenskej republiky a ich používaní v znení neskorších predpisov.
3)
§ 8 ods. 2 písm. f) zákona č. 300/2008 Z. z. o organizácii a podpore športu a o zmene a doplnení niektorých zákonov.