530/2008 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 15.12.2008
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 15.12.2008 - |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 530/2008 Z. z. |
Názov: | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 266/2006 Z. z. o bezpečnosti lietadiel tretích štátov používajúcich letiská na území Slovenskej republiky |
Typ: | Nariadenie vlády |
Dátum schválenia: | 26.11.2008 |
Dátum vyhlásenia: | 12.12.2008 |
Dátum účinnosti od: | 15.12.2008 |
Autor: | Vláda Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
19/2002 Z. z. | Zákon, ktorým sa ustanovujú podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej republiky |
266/2006 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o bezpečnosti lietadiel tretích štátov používajúcich letiská na území Slovenskej republiky |
530
NARIADENIE VLÁDY
Slovenskej republiky
z 26. novembra 2008,
ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 266/2006 Z. z. o
bezpečnosti lietadiel tretích štátov používajúcich letiská na území Slovenskej republiky
Vláda Slovenskej republiky podľa § 2 ods. 1 písm. j) zákona č. 19/2002 Z. z., ktorým sa ustanovujú podmienky vydávania aproximačných nariadení vlády Slovenskej
republiky v znení neskorších predpisov nariaďuje:
Čl. I
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 266/2006 Z. z. o bezpečnosti lietadiel tretích
štátov používajúcich letiská na území Slovenskej republiky sa mení a dopĺňa takto:
1.
Slová „inšpekcia prevádzky“ vo všetkých tvaroch sa v celom texte nariadenia vlády
nahrádzajú slovami „inšpekcia na odbavovacej ploche“ v príslušnom tvare.
2.
Príloha č. 2 znie:
„Príloha č. 2 k nariadeniu vlády č. 266/2006 Z. z.
Postupy hodnotenia bezpečnosti zahraničných lietadiel (SAFA) pre inšpekcie na odbavovacej
ploche – základné prvky
1. VŠEOBECNÉ POKYNY
1.1. Ak inšpekciu na odbavovacej ploche vykonávajú dvaja alebo viacerí zamestnanci
leteckého úradu poverení na vykonávanie štátneho odborného dozoru (ďalej len „inšpektori"),
hlavné prvky inšpekcie na odbavovacej ploche – vizuálnu kontrolu vonkajšieho stavu
lietadla, kontrolu pilotného priestoru, kontrolu priestoru pre cestujúcich alebo kontrolu
nákladných priestorov – si môžu podeliť.
1.2. Inšpektori sa musia pred začiatkom časti inšpekcie na palube lietadla preukázať
poverením na vykonávanie štátneho odborného dozoru1) veliteľovi lietadla alebo v prípade jeho neprítomnosti členovi letovej posádky alebo
najvyššiemu zástupcovi prevádzkovateľa. Ak nie je možné informovať žiadneho zástupcu
prevádzkovateľa alebo ak žiadny zástupca nie je prítomný v lietadle alebo v jeho blízkosti,
platí všeobecná zásada nevykonávať inšpekciu na odbavovacej ploche. Za osobitných
okolností možno rozhodnúť o vykonaní inšpekcie na odbavovacej ploche, ale tá sa obmedzí
na vizuálnu kontrolu vonkajšieho stavu lietadla.
1.3. Inšpekcia na odbavovacej ploche sa musí vykonať v rámci dostupného času a zdrojov
čo najkomplexnejšie. Ak je k dispozícii len obmedzený čas alebo zdroje, nemusia sa
overovať všetky kontrolované položky, ale len obmedzený počet. Kontrolované položky
sa vyberajú zodpovedajúcim spôsobom podľa času a zdrojov, ktoré sú k dispozícii na
inšpekciu na odbavovacej ploche, v súlade s cieľmi programu hodnotenia bezpečnosti
zahraničných lietadiel (SAFA).
1.4. Inšpekcia na odbavovacej ploche musí byť vykonaná tak, aby nespôsobila neprimerané
meškanie odletu kontrolovaného lietadla. Dôvodmi meškania môžu byť okrem iného pochybnosti
týkajúce sa správnosti letovej prípravy, letovej spôsobilosti lietadla alebo akékoľvek
iné záležitosti súvisiace priamo s bezpečnosťou lietadla, cestujúcich a posádky.
2. NORMY
Štandardy Medzinárodnej organizácie civilného letectva (ICAO) a európske regionálne
doplnkové postupy Medzinárodnej organizácie civilného letectva sú základom, podľa
ktorého sa kontroluje lietadlo a prevádzkovateľ v rámci hodnotenia bezpečnosti zahraničných
lietadiel. Okrem toho sa pri inšpekcii technického stavu lietadla vykonáva kontrola
podľa noriem výrobcu lietadla.
3. POSTUP PRI INŠPEKCII NA ODBAVOVACEJ PLOCHE
Položky kontrolného zoznamu
3.1. Položky, ktoré sa majú kontrolovať, sa vyberajú spomedzi položiek uvedených v
kontrolnom zozname v Správe z inšpekcie hodnotenia bezpečnosti zahraničných lietadiel
na odbavovacej ploche (SAFA), ktorý obsahuje celkove 54 položiek podľa Správy z inšpekcie
hodnotenia bezpečnosti zahraničných lietadiel na odbavovacej ploche (SAFA).
3.2. Výsledné zistenia inšpekcie na odbavovacej ploche, pokiaľ nejaké sú, sa musia
po jej ukončení uviesť v Správe z inšpekcie hodnotenia bezpečnosti zahraničných lietadiel
na odbavovacej ploche (SAFA).
Podrobná inštruktáž hodnotenia bezpečnosti zahraničných lietadiel (SAFA)
3.3. Podrobný opis, ktorý vymedzuje rozsah a metódu inšpekcie na odbavovacej ploche
pre každú položku v kontrolnom zozname v Správe z inšpekcie hodnotenia bezpečnosti
zahraničných lietadiel na odbavovacej ploche (SAFA), musí obsahovať inštruktážny materiál
vydávaný agentúrou. Inštruktážny materiál okrem podrobného opisu obsahuje aj odkaz
na príslušné požiadavky v prílohách Medzinárodnej organizácie civilného letectva.
Vkladanie správ do centralizovanej databázy hodnotenia bezpečnosti zahraničných lietadiel
(SAFA)
3.4. Správu z inšpekcie hodnotenia bezpečnosti zahraničných lietadiel (SAFA) na odbavovacej
ploche vloží letecký úrad do centralizovanej databázy hodnotenia bezpečnosti zahraničných
lietadiel (SAFA)2) bezodkladne, najneskôr však do 15 dní po termíne inšpekcie na odbavovacej ploche,
aj keď neobsahuje žiadne nálezy.
4. KATEGORIZÁCIA NÁLEZOV
4.1. Pre každú kontrolovanú položku sa na účel nálezov vymedzujú tri kategórie možných
odchýlok od príslušných štandardov uvedených v bode 2.1. Nálezy sa kategorizujú takto:
a) za nález kategórie 1 sa považuje nález, ktorý má malý vplyv na bezpečnosť lietadla,
b) za nález kategórie 2 sa považuje nález, ktorý môže mať značný vplyv na bezpečnosť
lietadla, a
c) za nález kategórie 3 sa považuje nález, ktorý môže mať veľký vplyv na bezpečnosť
lietadla.
4.2. Pokyny ku kategorizácii nálezov obsahuje podrobný inštruktážny materiál vydávaný
agentúrou.
5. NÁSLEDNÉ OPATRENIA, KTORÉ TREBA VYKONA
5.1. Inšpektori sú povinní vyplniť osvedčenie o inšpekcii na odbavovacej ploche, ktoré
obsahuje minimálne položky ustanovené vo Formulári osvedčenia o inšpekcii na odbavovacej
ploche, a po ukončení inšpekcie na odbavovacej ploche sa kópia osvedčenia o inšpekcii
na odbavovacej ploche musí odovzdať veliteľovi lietadla, alebo ak nie je prítomný,
členovi letovej posádky alebo najvyššiemu zástupcovi prevádzkovateľa, ktorý je prítomný
v lietadle alebo v jeho blízkosti. Od príjemcu sa vyžiada podpísané potvrdenie o prijatí
kópie osvedčenia o inšpekcii na odbavovacej ploche, ktoré si ponechá inšpektor. Odmietnutie
podpisu zo strany príjemcu sa zaznamená do osvedčenia o inšpekcii na odbavovacej ploche.
Podrobné pokyny obsahuje inštruktážny materiál vydávaný agentúrou.
5.2. Na základe kategorizácie nálezov sú určené následné opatrenia. Vzťahy medzi kategóriou
nálezov a výslednými opatreniami, ktoré treba vykonať, sa uvádzajú v triede opatrení.
Podrobné pokyny obsahuje inštruktážny materiál vydávaný agentúrou.
5.3. Opatrenie triedy 1: Toto opatrenie pozostáva z poskytnutia informácií o výsledkoch
inšpekcie na odbavovacej ploche veliteľovi lietadla, alebo ak nie je prítomný, inému
členovi letovej posádky alebo najvyššiemu prítomnému zástupcovi prevádzkovateľa. Toto
opatrenie pozostáva z rozboru podaného ústne a z doručenia osvedčenia o inšpekcii
na odbavovacej ploche. Opatrenie triedy 1 sa vykoná po každej inšpekcii na odbavovacej
ploche bez ohľadu na to, či boli identifikované nejaké nálezy, alebo nie.
5.4. Opatrenie triedy 2: Toto opatrenie pozostáva z
a) písomnej komunikácie s príslušným prevádzkovateľom a musí obsahovať žiadosť o preukázanie
vykonania nápravných opatrení a
b) písomnej komunikácie so zodpovedným štátom (štát prevádzkovateľa alebo registrácie)
o výsledkoch inšpekcií na odbavovacej ploche vykonaných na lietadlách, ktoré sa prevádzkujú
pod bezpečnostným dohľadom príslušného štátu. Komunikácia obsahuje, pokiaľ je to náležité,
žiadosť o potvrdenie súhlasu s nápravnými opatreniami vykonanými na základe bodu 1.
Letecký úrad predkladá agentúre správu o stave následných opatrení za každý mesiac,
ktoré boli vykonané na základe inšpekcií na odbavovacej ploche.
Opatrenie triedy 2 sa vykonáva po inšpekciách na odbavovacej ploche, v ktorých sa
našli nálezy kategórie 2 alebo kategórie 3.
Podrobné pokyny obsahuje inštruktážny materiál vydávaný agentúrou.
5.5. Opatrenie triedy 3: Opatrenie triedy 3 sa vykonáva po inšpekcii na odbavovacej
ploche, v ktorej sa našiel nález kategórie 3. Kvôli významu nálezov kategórie 3, pokiaľ
ide o ich potenciálny vplyv na bezpečnosť lietadla, cestujúcich a posádky, sa ustanovili
tieto podtriedy:
a) Trieda 3a – obmedzenie letovej prevádzky lietadla: pri inšpekcii na odbavovacej
ploche sa zistia nedostatky, v dôsledku ktorých lietadlo môže odletieť len s určitými
obmedzeniami.
b) Trieda 3b – nápravné opatrenia pred letom: pri inšpekcii na odbavovacej ploche
sa zistia nedostatky, ktoré vyžadujú nápravné opatrenie (opatrenia) pred plánovaným
letom.
c) Trieda 3c – letecký úrad uzemní lietadlo: lietadlo sa uzemní vtedy, ak po náleze
kategórie 3 (veľký vplyv na bezpečnosť) letecký úrad má dôvodné pochybnosti o tom,
či prevádzkovateľ lietadla pred odletom vykoná nápravné opatrenia na odstránenie nedostatkov,
a tak je bezprostredne ohrozená bezpečnosť lietadla, posádky a cestujúcich. V takých
prípadoch letecký úrad uzemní lietadlo dovtedy, kým sa nebezpečenstvo neodstráni,
a bezodkladne o tom informuje prevádzkovateľa a príslušné orgány daného štátu, v ktorom
je lietadlo registrované.
Opatrenia prijaté na základe písmen b) a c) môžu zahŕňať neobchodný premiestňovací
let na technickú základňu.
d) Trieda 3d – okamžitý zákaz prevádzky: letecký úrad môže reagovať na bezprostredné
a zrejmé ohrozenie bezpečnosti uložením zákazu prevádzky.
Správa z inšpekcie hodnotenia bezpečnosti zahraničných lietadiel na odbavovacej ploche
(SAFA)
Letecký úrad Slovenskej republiky
Formulár osvedčenia o inšpekcii hodnotenia bezpečnosti zahraničných lietadiel na odbavovacej
ploche (SAFA)
3. V prílohe č. 3 sa doterajší text označuje ako prvý bod a dopĺňa sa druhým bodom,
ktorý znie: „2. Smernica Komisie 2008/49/ES zo 16. apríla 2008, ktorou sa mení a dopĺňa
príloha II k smernici Európskeho parlamentu a Rady 2004/36/ES, pokiaľ ide o kritériá
na vykonávanie inšpekcií na odbavovacej ploche lietadiel používajúcich letiská Spoločenstva
(Ú. v. EÚ L 109, 19. 4. 2008).“.
Čl. II
Toto nariadenie vlády nadobúda účinnosť 15. decembra 2008.
Robert Fico v. r.
1)
§ 49 zákona č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
2)
Nariadenie Komisie (ES) č. 768/2006 z 19. mája 2006, ktorým sa vykonáva smernica
Európskeho parlamentu a Rady 2004/36/ES vzhľadom na zhromažďovanie a výmenu informácií
o bezpečnosti lietadiel, ktoré využívajú letiská Spoločenstva a o riadení informačného
systému (Ú. v. EÚ L 134 , 20. 5. 2006).