583/2008 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2009 do 31.10.2010
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 583/2008 Z. z. |
Názov: | Zákon o prevencii kriminality a inej protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 03.12.2008 |
Dátum vyhlásenia: | 20.12.2008 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2009 |
Dátum účinnosti do: | 31.10.2010 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
200/1998 Z. z. | Zákon o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov |
575/2001 Z. z. | Zákon o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy |
428/2002 Z. z. | Zákon o ochrane osobných údajov |
403/2010 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
547/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
352/2013 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
91/2016 Z. z. | Zákon o trestnej zodpovednosti právnických osôb a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
177/2018 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) |
221/2019 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
310/2021 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 177/2018 Z. z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon proti byrokracii) v znení zákona č. 221/2019 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
113/2022 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
458/2022 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 583/2008 Z. z. o prevencii kriminality a inej protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
583
ZÁKON
z 3. decembra 2008
o prevencii kriminality a inej protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých
zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Základné ustanovenia
§ 1
Tento zákon ustanovuje organizáciu a pôsobnosť orgánov verejnej moci v oblasti prevencie
kriminality a inej protispoločenskej činnosti a upravuje poskytovanie dotácií zo štátneho
rozpočtu (ďalej len „dotácia“) na financovanie projektov v uvedenej oblasti.
§ 2
Každý je povinný podľa svojich možností a schopností konať tak, aby predchádzal alebo
zamedzil vzniku a šíreniu kriminality a inej protispoločenskej činnosti.
§ 3
Na účely tohto zákona sa rozumie
a)
prevenciou kriminality cieľavedomé, plánovité, koordinované a komplexné pôsobenie
na príčiny a podmienky, ktoré vyvolávajú alebo umožňujú kriminalitu a inú protispoločenskú
činnosť, s cieľom ich predchádzania, potláčania a zamedzovania; to sa vzťahuje aj
na prevenciu inej protispoločenskej činnosti,
b)
kriminalitou konanie, ktoré je trestným činom,
c)
inou protispoločenskou činnosťou konanie, ktoré je priestupkom alebo iným správnym
deliktom; za inú protispoločenskú činnosť sa považuje aj konanie, ktoré nie je priestupkom
alebo iným správnym deliktom, ale pôsobí negatívne na spoločnosť.
§ 4
Orgány verejnej moci v oblasti prevencie kriminality
(1)
Pôsobnosť v oblasti prevencie kriminality vykonávajú
a)
vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“),
b)
ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy (ďalej len „ministerstvo“),
c)
obvodné úrady v sídlach krajov a iné miestne orgány štátnej správy,
d)
ostatné orgány verejnej moci.
(2)
Orgány verejnej moci uvedené v odseku 1 predchádzajú kriminalite a inej protispoločenskej
činnosti najmä tým, že v rozsahu svojej pôsobnosti ustanovenej osobitnými predpismi
pôsobia na dodržiavanie zákonnosti fyzickými osobami a právnickými osobami.
§ 5
Vláda
(1)
Vláda
a)
prijíma koncepčné a koordinačné opatrenia v oblasti prevencie kriminality,
b)
schvaľuje stratégiu prevencie kriminality ako základný programový dokument, v ktorom
určuje na príslušné obdobie ciele, priority a úlohy v oblasti prevencie kriminality
a spôsoby ich uskutočňovania,
c)
schvaľuje hodnotiacu správu o plnení úloh vyplývajúcich zo stratégie prevencie kriminality.
(2)
Rada vlády Slovenskej republiky pre prevenciu kriminality (ďalej len „rada“) je stály
poradný, iniciatívny, koordinačný a odborný orgán vlády pre oblasť prevencie kriminality.
Predsedom rady je minister vnútra Slovenskej republiky a podpredsedom rady je minister
spravodlivosti Slovenskej republiky. Ďalších členov rady vymenúva a odvoláva vláda
na návrh ministra vnútra Slovenskej republiky.
(3)
Rada v oblasti prevencie kriminality najmä
a)
predkladá vláde na schválenie návrh stratégie prevencie kriminality,
b)
predkladá vláde na schválenie hodnotiacu správu o plnení úloh vyplývajúcich zo stratégie
prevencie kriminality za predchádzajúci kalendárny rok,
c)
koordinuje činnosť krajských koordinátorov pre prevenciu kriminality na obvodných
úradoch v sídlach krajov,
d)
zverejňuje na internetovej stránke Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (ďalej
len „ministerstvo vnútra“) výzvy na predkladanie projektov, schvaľuje projekty a schvaľuje
poskytnutie dotácií na ich financovanie do 31. marca príslušného kalendárneho roka;
pritom prihliada predovšetkým na priority uvedené v stratégii prevencie kriminality,
e)
spolupracuje s medzinárodnými organizáciami a inými zahraničnými inštitúciami.
(4)
Rada je kontaktným miestom v rámci Európskej siete na prevenciu kriminality.1)
(5)
Členstvo v rade je čestné.
(6)
Podrobnosti o zložení rady a o jej úlohách a činnosti upravuje štatút rady, ktorý
schvaľuje vláda.
(7)
Činnosť rady organizačne a administratívne zabezpečuje ministerstvo vnútra.
Ministerstvo
§ 6
(1)
Ministerstvo v oblasti prevencie kriminality v rozsahu svojej pôsobnosti ustanovenej
osobitnými predpismi
a)
rozpracúva stratégiu prevencie kriminality a predkladá rade správu o plnení úloh
vyplývajúcich zo stratégie prevencie kriminality za predchádzajúci kalendárny rok,
b)
zisťuje príčiny kriminality a inej protispoločenskej činnosti, analyzuje ich a prijíma
opatrenia na odstránenie týchto príčin,
c)
môže vypracúvať vlastné projekty,
d)
môže zverejňovať na svojej internetovej stránke výzvy na predkladanie projektov;
na základe výziev schvaľuje projekty, schvaľuje poskytnutie dotácií na ich financovanie
a uzatvára zmluvy o poskytnutí dotácie.
(2)
Ministerstvo pri výkone pôsobnosti podľa odseku 1 písm. c) a d) prihliada predovšetkým
na priority uvedené v stratégii prevencie kriminality.
§ 7
(1)
Ministerstvo vnútra okrem pôsobnosti podľa § 6
a)
spracúva údaje o kriminalite a inej protispoločenskej činnosti vrátane osobných údajov
podľa odseku 2, ktoré získava od orgánov verejnej moci v oblasti prevencie kriminality,
iných právnických osôb, príslušných orgánov iných štátov, najmä z členských štátov
Európskej únie a od medzinárodných organizácií,
b)
zameriava sa na získavanie údajov týkajúcich sa obchodovania s ľuďmi,
c)
vykonáva typológiu páchateľov a obetí trestných činov,
d)
poskytuje údaje o kriminalite a inej protispoločenskej činnosti vrátane osobných
údajov podľa odseku 2 orgánom verejnej moci v oblasti prevencie kriminality, iným
právnickým osobám, príslušným orgánom iných štátov, najmä z členských štátov Európskej
únie, a medzinárodným organizáciám, a to na základe písomnej žiadosti, ktorá musí
obsahovať účel, na ktorý sa majú tieto údaje poskytnúť.
(2)
Ministerstvo vnútra na účel prevencie kriminality spracúva a poskytuje osobné údaje
o páchateľoch a obetiach kriminality a inej protispoločenskej činnosti v rozsahu meno,
priezvisko, rodné priezvisko, rodné číslo, dátum a miesto narodenia, pohlavie, adresa
pobytu, vzdelanie, národnosť a štátna príslušnosť.
(3)
Ministerstvo vnútra na výkon pôsobnosti podľa odsekov 1 a 2 zriaďuje Informačné centrum
na boj proti obchodovaniu s ľuďmi a prevenciu kriminality ako svoje zariadenie bez
právnej subjektivity.
§ 8
Obvodný úrad v sídle kraja a iné miestne orgány štátnej správy
(1)
Obvodný úrad v sídle kraja v oblasti prevencie kriminality
a)
zriaďuje funkciu krajského koordinátora pre prevenciu kriminality,
b)
rozpracúva v spolupráci s vyšším územným celkom stratégiu prevencie kriminality na
podmienky kraja a predkladá rade správu o plnení úloh vyplývajúcich zo stratégie prevencie
kriminality za predchádzajúci kalendárny rok,
c)
zisťuje v rozsahu svojej pôsobnosti ustanovenej osobitnými predpismi príčiny kriminality
a inej protispoločenskej činnosti, analyzuje ich a prijíma opatrenia na odstránenie
týchto príčin,
d)
posudzuje projekty a odporúča ich rade na schválenie,
e)
uzatvára zmluvy o poskytnutí dotácie na financovanie projektov, ktoré schválila rada.
(2)
Iné miestne orgány štátnej správy vykonávajú v oblasti prevencie kriminality pôsobnosť
podľa odseku 1 písm. c).
(3)
Obvodný úrad v sídle kraja prostredníctvom krajského koordinátora pre prevenciu kriminality
koordinuje činnosť iných miestnych orgánov štátnej správy v oblasti prevencie kriminality
na území kraja.
§ 9
Ostatné orgány verejnej moci
Ostatné orgány verejnej moci vykonávajú v oblasti prevencie kriminality pôsobnosť
podľa osobitných predpisov.2)
Poskytovanie dotácií v oblasti prevencie kriminality
§ 10
(1)
Na financovanie projektu v oblasti prevencie kriminality, ktorý schválila rada podľa
§ 5 ods. 3 písm. d), dotáciu poskytuje obvodný úrad v sídle kraja.
(2)
Na financovanie projektu v oblasti prevencie kriminality, ktorý schválilo príslušné
ministerstvo podľa § 6 ods. 1 písm. d), dotáciu poskytuje príslušné ministerstvo.
§ 11
(1)
Dotáciu možno poskytnúť najviac do 80 % predpokladaných výdavkov projektu.
(2)
Dotáciu možno poskytnúť žiadateľovi, ktorý preukáže, že má na financovanie projektu
zabezpečených aspoň 20 % finančných prostriedkov z iného zdroja ako zo štátneho rozpočtu.
(3)
Na projekt v príslušnom rozpočtovom roku možno dotáciu poskytnúť len raz.
(4)
Dotáciu nemožno poskytnúť žiadateľovi, ktorý
a)
je štátnym orgánom, štátnou rozpočtovou organizáciou, štátnou príspevkovou organizáciou
alebo štátnym účelovým fondom,
b)
nemá vysporiadané finančné vzťahy so štátnym rozpočtom,
c)
má vo vzťahu k štátnemu rozpočtu evidovaný daňový nedoplatok voči správcovi dane
alebo nedoplatok na cle,
d)
má evidovaný nedoplatok na poistnom na sociálne poistenie, nedoplatok na príspevku
na starobné dôchodkové sporenie alebo nedoplatok na poistnom na zdravotné poistenie,
e)
je v likvidácii, konkurze, reštrukturalizácii, exekučnom konaní alebo bol proti nemu
zamietnutý návrh na vyhlásenie konkurzu pre nedostatok majetku; to sa nevzťahuje na
vyšší územný celok a obec, alebo
f)
porušil zákaz nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania podľa osobitného predpisu.3)
(5)
Na poskytnutie dotácie nie je právny nárok.
§ 12
(1)
Dotáciu možno poskytnúť žiadateľovi na základe písomnej žiadosti o poskytnutie dotácie
(ďalej len „žiadosť“).
(2)
Žiadateľ o poskytnutie dotácie postupom podľa § 5 ods. 3 písm. d) žiadosť predkladá obvodnému úradu v sídle kraja, v ktorého územnom obvode má trvalý
pobyt, ak žiadateľom je fyzická osoba, alebo sídlo, ak žiadateľom je právnická osoba.
Ak žiadateľom je vyšší územný celok alebo obec, žiadosť predkladajú obvodnému úradu
v sídle kraja, v ktorého územnom obvode sa nachádzajú.
(3)
Žiadateľ o poskytnutie dotácie postupom podľa § 6 ods. 1 písm. d) žiadosť predkladá príslušnému ministerstvu.
(4)
Žiadosť obsahuje,
a)
ak žiadateľ je fyzická osoba,
1.
meno, priezvisko, rodné priezvisko, akademický titul,
2.
dátum narodenia,
3.
rodné číslo,
4.
adresu trvalého pobytu,
5.
identifikačné číslo organizácie, ak žiadateľ je fyzická osoba – podnikateľ,
b)
ak žiadateľ je právnická osoba,
1.
názov a právnu formu,
2.
adresu sídla,
3.
identifikačné číslo organizácie,
4.
daňové identifikačné číslo,
5.
meno, priezvisko, akademický titul a adresu trvalého pobytu štatutárneho orgánu alebo
členov štatutárneho orgánu.
(5)
Žiadosť ďalej obsahuje
a)
vymedzenie cieľa, obsahu, foriem a metód realizácie projektu a jeho očakávaný prínos,
b)
termín a miesto realizácie projektu,
c)
predmet činnosti žiadateľa, ak žiadateľ je fyzická osoba – podnikateľ alebo právnická
osoba; to sa nevzťahuje na vyšší územný celok a obec,
d)
rozpočet príjmov a výdavkov projektu.
(6)
Prílohou žiadosti je
a)
projekt, ktorý obsahuje najmä opis aktuálneho stavu riešeného projektom, subjekt
a miesto realizácie projektu, časový harmonogram aktivity v oblasti prevencie kriminality,
spôsob jej priebežného sledovania a spôsob vyhodnotenia projektu,
b)
doklad o splnení podmienky podľa § 11 ods. 2,
c)
výpis z registra alebo iný doklad, ktorý osvedčuje právnu subjektivitu žiadateľa,
ak žiadateľom je právnická osoba, a predmet činnosti žiadateľa, ak žiadateľom je fyzická
osoba – podnikateľ alebo právnická osoba; to sa nevzťahuje na vyšší územný celok a
obec,
d)
výpis z registra trestov, ktorý nie je starší ako tri mesiace, ak žiadateľom je fyzická
osoba,
e)
potvrdenie správcu dane, ktoré nie je staršie ako tri mesiace, že voči žiadateľovi
neeviduje daňový nedoplatok vo vzťahu k štátnemu rozpočtu,
f)
potvrdenie colného úradu, že voči žiadateľovi neeviduje nedoplatok na cle,
g)
potvrdenie Sociálnej poisťovne, ktoré nie je staršie ako tri mesiace, že voči žiadateľovi
neeviduje nedoplatok na poistnom na sociálne poistenie alebo nedoplatok na príspevku
na starobné dôchodkové sporenie,
h)
potvrdenie zdravotnej poisťovne, ktoré nie je staršie ako tri mesiace, že voči žiadateľovi
neeviduje nedoplatok na poistnom na zdravotné poistenie,
i)
potvrdenie konkurzného súdu, ktoré nie je staršie ako tri mesiace, že žiadateľ nie
je v konkurze, reštrukturalizácii a nebol proti nemu zamietnutý návrh na vyhlásenie
konkurzu pre nedostatok majetku; to sa nevzťahuje na vyšší územný celok a obec,
j)
čestné vyhlásenie žiadateľa s osvedčením pravosti podpisu, že
1.
má vysporiadané finančné vzťahy so štátnym rozpočtom,
2.
nie je v likvidácii alebo exekučnom konaní; to sa nevzťahuje na vyšší územný celok
a obec,
3.
neporušil zákaz nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania; ak ide o žiadateľa
oprávneného podnikať, potvrdenie inšpektorátu práce,4)
k)
účtovná závierka za účtovné obdobie, ktoré predchádza účtovnému obdobiu, v ktorom
bola podaná žiadosť, ak žiadateľ je fyzická osoba – podnikateľ alebo právnická osoba.
§ 13
(1)
Ministerstvo podľa § 6 ods. 1 písm. d) alebo obvodný úrad v sídle kraja podľa § 8 ods. 1 písm. e) uzatvorí so žiadateľom, ktorému je schválená dotácia, písomnú zmluvu o poskytnutí
dotácie.
(2)
Zmluva o poskytnutí dotácie obsahuje najmä
a)
označenie zmluvných strán,
b)
vymedzenie času, na ktorý sa zmluva uzatvára,
c)
účel, na ktorý sa dotácia poskytuje,
d)
sumu poskytovanej dotácie,
e)
názov peňažného ústavu a číslo samostatného bankového účtu žiadateľa na vedenie prostriedkov
poskytovaných zo štátneho rozpočtu,
f)
lehotu, v ktorej možno použiť dotáciu, a lehotu na vyúčtovanie dotácie,
g)
spôsob kontroly hospodárneho použitia dotácie na účel, na ktorý sa poskytuje,
h)
dôvod a spôsob odstúpenia od zmluvy.
(3)
Žiadateľ je povinný nepoužité finančné prostriedky vrátiť ministerstvu alebo obvodnému
úradu v sídle kraja do 15 dní od vyúčtovania dotácie.
§ 14
Spolupráca
(1)
Orgány verejnej moci v oblasti prevencie kriminality vzájomne spolupracujú pri vykonávaní
tohto zákona.
(2)
Orgány verejnej moci v oblasti prevencie kriminality spolupracujú aj s právnickými
osobami, ktoré pôsobia v oblasti prevencie kriminality, najmä s médiami, vedeckými
a výskumnými inštitúciami, školami, školskými zariadeniami, spolkami a inými združeniami,
nadáciami, neziskovými organizáciami poskytujúcimi všeobecne prospešné služby a štátom
uznanými cirkvami a náboženskými spoločnosťami, ako aj s orgánmi a organizáciami iných
štátov a medzinárodnými organizáciami.
Čl. II
Zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení zákona
č. 143/2002 Z. z., zákona č. 411/2002 Z. z., zákona č. 465/2002 Z. z., zákona č. 139/2003
Z. z., zákona č. 453/2003 Z. z., zákona č. 523/2003 Z. z., zákona č. 215/2004 Z. z.,
zákona č. 351/2004 Z. z., zákona č. 405/2004 Z. z., zákona č. 585/2004 Z. z., zákona
č. 654/2004 Z. z., zákona č. 78/2005 Z. z., zákona č. 172/2005 Z. z., zákona č. 474/2005
Z. z., zákona č. 231/2006 Z. z., zákona č. 678/2006 Z. z., zákona č. 103/2007 Z. z.,
zákona č. 218/2007 Z. z., zákona č. 456/2007 Z. z., zákona č. 568/2007 Z. z., zákona
č. 617/2007 Z. z., zákona č. 165/2008 Z. z. a zákona č. 408/2008 Z. z. sa mení a dopĺňa
takto:
1.
Za § 1a sa vkladá § 1b, ktorý znie:
„§ 1b
Úlohy spojené s odborným, organizačným a technickým zabezpečovaním činnosti vlády
plní Úrad vlády Slovenskej republiky.“.
2.
V § 2 ods. 3 sa za slovami „Hospodárska rada vlády Slovenskej republiky“ spojka „a“
nahrádza čiarkou a na konci sa pripájajú tieto slová: „a Rada vlády Slovenskej republiky
pre prevenciu kriminality“.
3.
V § 24 ods. 1 sa za slová „Slovenskej republiky“ vkladajú slová „okrem plnenia úloh
uvedených v § 1b“.
4.
V § 24 sa vypúšťa odsek 5.
Doterajšie odseky 6 a 7 sa označujú ako odseky 5 a 6.
Čl. III
Zákon č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení
zákona č. 54/1999 Z. z., zákona č. 337/1999 Z. z., zákona č. 417/2000 Z. z., zákona
č. 328/2002 Z. z., zákona č. 664/2002 Z. z., zákona č. 251/2003 Z. z., zákona č. 464/2003
Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 382/2004 Z. z., zákona č. 652/2004 Z. z.,
zákona č. 732/2004 Z. z., zákona č. 258/2005 Z. z., zákona č. 518/2005 Z. z., zákona
č. 623/2005 Z. z., zákona č. 330/2007 Z. z., zákona č. 537/2007 Z. z., zákona č. 166/2008
Z. z. a zákona č. 465/2008 Z. z. sa mení takto:
V § 80 odsek 3 znie:
„(3)
Pre jednotlivé platové triedy sa určuje funkčný plat v tejto výške:
Platová trieda | Mesačný plat v eurách |
1 | 247,50 |
2 | 280,50 |
3 | 318,00 |
4 | 359,50 |
5 | 405,00 |
6 | 461,50 |
7 | 539,50 |
8 | 628,00 |
9 | 728,00.“. |
Čl. IV
Zákon č. 465/2008 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú zákony v pôsobnosti Ministerstva financií Slovenskej
republiky v súvislosti so zavedením meny euro v Slovenskej republike sa mení takto:
V čl. XVI sa vypúšťa bod 5.
Doterajšie body 6 až 38 sa označujú ako body 5 až 37.
Čl. V
Zákon č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení zákona č. 602/2003 Z. z., zákona č. 576/2004 Z.
z. a zákona č. 90/2005 Z. z. sa mení takto:
V § 34 ods. 1 sa slová „Úradu vlády Slovenskej republiky“ nahrádzajú slovami „Všeobecná
pokladničná správa“.
Čl. VI
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 31. decembra 2008 s výnimkou čl. I, II, III a V, ktoré
nadobúdajú účinnosť 1. januára 2009.
Ivan Gašparovič v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.
1)
Rozhodnutie Rady 2001/427/SVV z 28. mája 2001 o vytvorení Európskej siete na prevenciu
kriminality (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 19/zv. 4).
2)
Napríklad § 3 ods. 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii, § 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov, § 4 ods. 1 písm. g) zákona č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre, § 3 ods. 1 písm. f) zákona č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore.
3)
Zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení zákona č. 125/2006 Z. z.
4)
5)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.
6)
Napríklad zákon č. 231/1999 Z. z. v znení neskorších predpisov.