258/2009 Z. z.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 258/2009 Z. z. |
Názov: | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 16.06.2009 |
Dátum vyhlásenia: | 30.06.2009 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
401/1990 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o meste Košice |
138/1991 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o majetku obcí |
446/2001 Z. z. | Zákon o majetku vyšších územných celkov |
222/2004 Z. z. | Zákon o dani z pridanej hodnoty |
258
ZÁKON
zo 16. júna 2009,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí
v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení zákona Slovenskej
národnej rady č. 306/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 43/1993
Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z., zákona Národnej
rady Slovenskej republiky č. 245/1994 Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 147/1995 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 130/1996 Z. z., zákona
č. 447/2001 Z. z., zákona č. 522/2003 Z. z., zákona č. 12/2004 Z. z., zákona č. 445/2004
Z. z. a zákona č. 535/2008 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 1 ods.1 sa vypúšťa odkaz 2.
2.
V § 1 sa za odsek 1 vkladajú nové odseky 2 a 3, ktoré znejú:
„(2)
Majetok obce tvoria nehnuteľné veci a hnuteľné veci vrátane finančných prostriedkov,
ako aj pohľadávky a iné majetkové práva, ktoré sú vo vlastníctve obce podľa tohto
zákona alebo ktoré nadobudne obec do vlastníctva prechodom z majetku Slovenskej republiky
na základe tohto zákona alebo osobitného predpisu, alebo vlastnou činnosťou.
(3)
Tento zákon sa nevzťahuje na
a)
nakladanie s cennými papiermi, ktoré upravujú osobitné predpisy,2)
b)
nakladanie s finančnými prostriedkami, ktoré upravujú osobitné predpisy.2a)“.
Doterajší odsek 2 sa označuje ako odsek 4.
Poznámky pod čiarou k odkazom 2 a 2a znejú:
„2)
Napríklad zákon č. 530/1990 Zb. o dlhopisoch v znení neskorších predpisov, Obchodný
zákonník, zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o
zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších
predpisov, zákon č. 594/2003 Z. z. o kolektívnom investovaní a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
2a)
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
3.
Za § 2c sa vkladá § 2d, ktorý znie:
„§ 2d
(1)
Do vlastníctva obcí prechádzajú z majetku Slovenskej republiky pozemky pod stavbami11g) vo vlastníctve obce, ktoré prešli do vlastníctva obce podľa § 2 až 2c, vrátane priľahlej
plochy, ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný celok so stavbou.
(2)
Do vlastníctva obcí prechádzajú z majetku Slovenskej republiky aj pozemky pod stavbami
a rozostavanými stavbami vo vlastníctve obce, ktoré prešli do jej vlastníctva dohodou
podľa osobitného zákona,11h) vrátane priľahlej plochy, ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný
celok so stavbou alebo rozostavanou stavbou.
(3)
Pozemky pod stavbami a rozostavanými stavbami podľa odsekov 1 a 2 prechádzajú do
vlastníctva tej obce, ktorá je vlastníkom stavby alebo rozostavanej stavby.
(4)
Do vlastníctva obcí prejdú dohodou uzavretou medzi obvodným úradom v sídle kraja
a obcou z majetku Slovenskej republiky pozemky v dočasnej správe podľa osobitného
predpisu11i) pod stavbami vo vlastníctve obce, ktoré prešli do vlastníctva obce podľa § 2 až
2c, vrátane priľahlej plochy, ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný
celok so stavbou.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 11g až 11i znejú:
„11g)
§ 43 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)
v znení neskorších predpisov.
11h)
§ 18d ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z. v znení
zákona č. 161/2003 Z. z.
11i)
§ 5 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z. v znení neskorších
predpisov.“.
4.
Za § 4b sa vkladá § 4c, ktorý znie:
„§ 4c
Do vlastníctva obcí prechádzajú s majetkom Slovenskej republiky podľa § 2d aj súvisiace
majetkové práva a do hodnoty nadobúdaného majetku a majetkových práv aj súvisiace
záväzky.“.
5.
§ 6 znie:
„§ 6
(1)
Obec hospodári so svojím majetkom samostatne alebo prostredníctvom správcu majetku
obce (ďalej len „správca“), ktorým je jej rozpočtová organizácia alebo príspevková
organizácia zriadená podľa osobitného predpisu.18)
(2)
Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava a mesto Košice zverujú časti svojho
majetku do správy mestským častiam.19) Mestská časť môže majetok, ktorý jej bol zverený do správy, zveriť do správy správcovi,
ktorého zriadila podľa osobitného predpisu.18)
(3)
Správa majetku obce je súhrn oprávnení a povinností správcu alebo mestskej časti
k tej časti majetku, ktorú im obec zverila do správy alebo ktorú správca nadobudol
vlastnou činnosťou. Správca alebo mestská časť sú oprávnení a povinní majetok obce
držať, užívať na plnenie úloh v rámci predmetu činnosti alebo v súvislosti s ním,
brať z neho úžitky a nakladať s ním v súlade s týmto zákonom a so zásadami hospodárenia
s majetkom obce; mestská časť19) tiež v súlade so štatútom mesta.
(4)
Správca nemôže nadobudnúť majetok do svojho vlastníctva. Majetok, ktorý správca nadobúda,
je vlastníctvom obce. Správca alebo mestská časť vykonáva právne úkony pri správe
majetku obce v mene obce. Správca alebo mestská časť koná v mene obce pred súdmi a
inými orgánmi vo veciach, ktoré sa týkajú majetku obce, ktorý spravuje.
(5)
Obec môže svoj majetok vložiť ako vklad do základného imania obchodnej spoločnosti19a) alebo môže zo svojho majetku založiť právnickú osobu.19b)
(6)
Všetky právne úkony spojené s nakladaním s majetkom obce musia mať písomnú formu,
inak sú neplatné.
(7)
Na hospodárenie s majetkom vo vlastníctve mestskej časti19) sa primerane vzťahujú odseky 1, 3 až 6, § 6a, § 7 a 7a, § 9 ods. 1 a 2, § 9a až
12.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 18 až 19b znejú:
„18)
§ 21 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení zákona č. 584/2005 Z. z.
19)
§ 2 ods. 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
§ 2 ods. 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
§ 2 ods. 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
19a)
§ 56 Obchodného zákonníka.
19b)
Napríklad § 56 Obchodného zákonníka, zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách
poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov.“.
6.
Za § 6 sa vkladá § 6a, ktorý znie:
„§ 6a
(1)
Správa majetku obce vzniká
a)
zverením majetku obce do správy správcu alebo mestskej časti,19)
b)
prevodom správy majetku obce,
c)
nadobudnutím majetku do vlastníctva obce vlastnou činnosťou správcu.
(2)
Majetok obce zverený do správy určí obec pri zriadení správcu v zriaďovacej listine.19c) Obec môže za podmienok určených v zásadách hospodárenia s majetkom obce správcovi
zveriť do správy ďalší majetok obce alebo odňať správu majetku obce.
(3)
Prevod správy majetku obce medzi správcami sa uskutočňuje zmluvou o prevode správy.
Zmluva o prevode správy musí mať písomnú formu a musí obsahovať okrem náležitostí
ustanovených v osobitnom predpise19d) aj určenie predmetu prevodu, účel jeho využitia, deň prevodu a dohodnutú cenu, ak
je prevod odplatný. Na platnosť zmluvy o prevode správy sa vyžaduje súhlas obce, ak
to určia zásady hospodárenia s majetkom obce.
(4)
Správcovia si môžu zmluvou o zámene správy vzájomne vymeniť majetok obce vo svojej
správe. Ustanovenie odseku 3 sa použije aj na zmluvu o zámene správy.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 19c a 19d znejú:
„19c)
§ 21 ods. 9 písm. g) zákona č. 523/2004 Z. z. v znení zákona č. 584/2005 Z. z.
19d)
§ 43 až 51 Občianskeho zákonníka.“.
7.
V § 7 ods. 1 sa vypúšťajú slová „a majetkom v štátnom vlastníctve,20) ktorý bol obci zverený,“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 20 sa vypúšťa.
8.
V § 7a ods. 1 sa vypúšťa odkaz 19c.
9.
V § 7a ods. 2 písm. d) sa slová „100 000 Sk“ nahrádzajú slovami „3 500 eur“.
10.
V § 8 ods. 1 prvá veta znie: „Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava a mesto
Košice určia v štatúte mesta rozsah majetku nadobudnutého podľa § 2 až 2d zvereného
mestským častiam do správy.22)“.
11.
V § 9 ods. 1 písm. a) a b) sa vypúšťajú slová „založila alebo“.
12.
V § 9 sa vypúšťajú odseky 4 až 6.
13.
Za § 9 sa vkladajú § 9a a 9b, ktoré znejú:
„§ 9a
(1)
Ak tento zákon neustanovuje inak, prevody vlastníctva majetku obce sa musia vykonať
a)
na základe obchodnej verejnej súťaže,22b)
b)
dobrovoľnou dražbou22c) (ďalej len „dražba“) alebo
c)
priamym predajom najmenej za cenu vo výške všeobecnej hodnoty majetku stanovenej
podľa osobitného predpisu.22d)
(2)
Obec zverejní zámer predať svoj majetok a jeho spôsob na svojej úradnej tabuli, na
internetovej stránke obce, ak ju má obec zriadenú, a v regionálnej tlači. Ak ide o
prevod podľa odseku 1 písm. a) a b), musí oznámenie v regionálnej tlači obsahovať
aspoň miesto, kde sú zverejnené podmienky obchodnej verejnej súťaže alebo dražby.
(3)
Podmienky obchodnej verejnej súťaže obec uverejní minimálne na 15 dní pred uzávierkou
na podávanie návrhov do obchodnej verejnej súťaže.
(4)
Na prevod majetku obce dražbou sa vzťahuje osobitný zákon.22c)
(5)
Obec zverejní zámer predať svoj majetok priamym predajom najmenej na 15 dní. Zároveň
zverejní lehotu na doručenie cenových ponúk záujemcov. Obec nemôže previesť vlastníctvo
svojho majetku priamym predajom, ak všeobecná hodnota majetku stanovená podľa osobitného
predpisu22d) presiahne 40 000 eur. Nehnuteľnosť musí byť jednoznačne identifikovaná tak, aby
nebola zameniteľná s inou nehnuteľnosťou. Stanovenie všeobecnej hodnoty majetku obce22d) pri priamom predaji nesmie byť v deň schválenia prevodu obecným zastupiteľstvom
staršie ako šesť mesiacov.
(6)
Obec nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom na fyzickú osobu,
ktorá je v tejto obci
a)
starostom obce,
b)
poslancom obecného zastupiteľstva,
c)
štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu právnickej osoby zriadenej alebo
založenej obcou,
d)
prednostom obecného úradu,
e)
zamestnancom obce,
f)
hlavným kontrolórom obce,
g)
blízkou osobou22e) osôb uvedených v písmenách a) až f).
(7)
Obec nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom na právnickú osobu,
v ktorej zakladateľom, vlastníkom obchodného podielu, štatutárnym orgánom alebo členom
štatutárneho orgánu, členom riadiaceho, výkonného alebo dozorného orgánu je osoba
uvedená v odseku 6; to neplatí, ak ide o právnickú osobu, ktorej zakladateľom je obec
alebo v ktorej má obec obchodný podiel.
(8)
Ustanovenia odsekov 1 až 7 sa nepoužijú pri prevode majetku obce, a to
a)
bytu alebo pozemku podľa osobitného predpisu,22a)
b)
pozemku zastavaného stavbou vo vlastníctve nadobúdateľa vrátane priľahlej plochy,
ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný celok so stavbou,
c)
podielu majetku obce, ktorým sa realizuje zákonné predkupné právo,22f)
d)
hnuteľnej veci, ktorej zostatková cena je nižšia ako 3 500 eur,
e)
v prípadoch hodných osobitného zreteľa, o ktorých obecné zastupiteľstvo rozhodne
trojpätinovou väčšinou prítomných poslancov.
(9)
Ustanovenia odsekov 1 až 3 a 5 až 7 je obec povinná primerane uplatniť aj pri prenechávaní
majetku obce do nájmu, a to najmenej za také nájomné, za aké sa v tom čase a na tom
mieste obvykle prenechávajú do nájmu na dohodnutý účel rovnaké alebo porovnateľné
nehnuteľnosti, okrem
a)
hnuteľnej veci vo vlastníctve obce, ktorej zostatková cena je nižšia ako 3 500 eur,
b)
nájmu majetku obce, ktorého trvanie s tým istým nájomcom neprekročí desať dní v kalendárnom
mesiaci,
c)
prípadov hodných osobitného zreteľa, o ktorých obecné zastupiteľstvo rozhodne trojpätinovou
väčšinou prítomných poslancov.
(10)
Osobitné predpisy v oblasti štátnej pomoci nie sú týmto zákonom dotknuté.
§ 9b
(1)
Fyzická osoba, ktorá má v obci trvalý pobyt, sa môže domáhať neplatnosti právneho
úkonu alebo určenia vlastníctva obce k majetku, ktorý bol obcou prevedený na tretiu
osobu, ak prevod majetku obce nebol realizovaný na základe obchodnej verejnej súťaže,22b) dražbou22c) alebo priamym predajom najmenej za cenu stanovenú podľa osobitného predpisu,22d) okrem prípadov, keď tento zákon iný spôsob prevodu pripúšťa.
(2)
Žalobu podľa odseku 1 je možné podať na súde do jedného roka odo dňa prevodu vlastníckeho
práva z majetku obce na nadobúdateľa.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 22b až 22f znejú:
„22b)
§ 281 až 288 Obchodného zákonníka.
22c)
Zákon č. 527/2002 Z. z. o dobrovoľných dražbách a o doplnení zákona Slovenskej národnej
rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších
predpisov v znení neskorších predpisov.
22d)
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 492/2004 Z. z. o stanovení
všeobecnej hodnoty majetku v znení neskorších predpisov.
22e)
§ 116 Občianskeho zákonníka.
22f)
Napríklad § 140 Občianskeho zákonníka.“.
14.
Za § 14c sa vkladá § 14d, ktorý znie:
„§ 14d
(1)
Správca majetku Slovenskej republiky, ktorý mal do dňa prechodu majetku podľa § 2d
ods. 1 a 2 tento majetok v správe, spíše písomný protokol s príslušnou obcou o odovzdaní
tohto majetku najneskôr do dvoch mesiacov odo dňa prechodu majetku Slovenskej republiky
podľa tohto zákona. Protokol obsahuje presné vymedzenie a hodnotu odovzdávaného majetku
vedenú v účtovníctve podľa osobitného zákona,21) súvisiace majetkové práva a záväzky ku dňu prechodu majetku Slovenskej republiky
na obec a údaje katastra nehnuteľností podľa osobitného predpisu.26b) Protokol podpisuje štatutárny orgán obce a štatutárny orgán správcu majetku Slovenskej
republiky, ktorý mal v správe majetok Slovenskej republiky, ktorého vlastníctvo prechádza
podľa tohto zákona na obec.
(2)
Prílohou dohody podľa § 2d ods. 4 je písomný protokol o odovzdaní majetku. Protokol
podpisuje štatutárny orgán obce a štatutárny orgán obvodného úradu v sídle kraja,
ktorý mal v dočasnej správe majetok štátu, ktorého vlastníctvo prechádza dohodou na
obec.
(3)
Obce sú povinné do šiestich mesiacov odo dňa nadobudnutia majetku Slovenskej republiky
podľa § 2d podať na príslušnom katastri nehnuteľností návrh na zápis vlastníckeho
práva k tomuto majetku podľa osobitného predpisu.26c)
(4)
Majetok Slovenskej republiky uvedený v § 2d ods. 1 a 2 prechádza do vlastníctva obcí
1. júla 2009. Majetok Slovenskej republiky uvedený v § 2d ods. 4 prejde do vlastníctva
obce dňom uvedeným v dohode.“.
Čl. II
Zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení zákona č. 521/2003
Z. z., zákona č. 540/2005 Z. z. a zákona č. 279/2006 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
Doterajší text § 2 sa označuje ako odsek 1 a vypúšťajú sa z neho slová „a záväzky“
a dopĺňa sa odsekom 2, ktorý znie:
„(2) Tento zákon sa nevzťahuje na
a)
nakladanie s cennými papiermi, ktoré upravujú osobitné predpisy,1)
b)
nakladanie s finančnými prostriedkami, ktoré upravujú osobitné predpisy.1a)”.
Poznámky pod čiarou k odkazom 1 a 1a znejú:
„1)
Napríklad zákon č. 530/1990 Zb. o dlhopisoch v znení neskorších predpisov, Obchodný
zákonník, zákon č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o
zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších
predpisov, zákon č. 594/2003 Z. z. o kolektívnom investovaní a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
1a)
Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
Doterajšia poznámka pod čiarou k odkazu 1 sa označuje ako poznámka pod čiarou k odkazu
1b a doterajší odkaz 1 sa v celom texte zákona označuje ako odkaz 1b.
2.
Za § 3a sa vkladá § 3b, ktorý znie:
„§ 3b
(1)
Do vlastníctva vyššieho územného celku prechádzajú z majetku štátu pozemky pod stavbami3b) vo vlastníctve vyššieho územného celku, ktoré prešli do vlastníctva vyššieho územného
celku podľa § 3 a 3a a osobitného predpisu,3c) vrátane priľahlej plochy, ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný
celok so stavbou.
(2)
Do vlastníctva vyššieho územného celku prechádzajú z majetku štátu aj pozemky pod
stavbami a rozostavanými stavbami vo vlastníctve vyššieho územného celku, ktoré prešli
do jeho vlastníctva dohodou podľa osobitného predpisu,3d) vrátane priľahlej plochy, ktorá svojím umiestnením tvorí neoddeliteľný celok so
stavbou alebo rozostavanou stavbou.
(3)
Do vlastníctva vyššieho územného celku prejdú dohodou uzavretou medzi obvodným úradom
v sídle kraja a vyšším územným celkom z majetku štátu pozemky v dočasnej správe podľa
osobitného predpisu3e) pod stavbami vo vlastníctve vyššieho územného celku, ktoré prešli do vlastníctva
vyššieho územného celku podľa § 3 a 3a a osobitného predpisu,3c) vrátane priľahlej plochy, ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný
celok so stavbou.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 3b až 3e znejú:
„3b)
§ 43 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)
v znení neskorších predpisov.
3c)
§ 24b zákona č. 135/1961 Zb. v znení zákona č. 524/2003 Z. z.
3d)
§ 18d ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z. v znení
zákona č. 161/2003 Z. z.
3e)
§ 5 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z. v znení neskorších
predpisov.“.
3.
Za § 4a sa vkladá § 4b, ktorý znie:
„§ 4b
Do vlastníctva vyššieho územného celku prechádzajú s majetkom štátu podľa § 3b aj
súvisiace majetkové práva a do hodnoty nadobudnutého majetku a majetkových práv aj
súvisiace záväzky.“.
4.
Za § 5b sa vkladá § 5c, ktorý znie:
„§ 5c
(1)
Pozemky pod stavbami a rozostavanými stavbami podľa § 3b ods. 1 a 2 prechádzajú do
vlastníctva vyššieho územného celku, ktorý je vlastníkom stavby alebo rozostavanej
stavby.
(2)
Správca majetku štátu, ktorý mal do dňa prechodu majetku podľa § 3b ods. 1 a 2 tento
majetok v správe, spíše s vyšším územným celkom písomný protokol o odovzdaní takého
majetku najneskôr do dvoch mesiacov odo dňa prechodu majetku štátu podľa tohto zákona.
Protokol obsahuje presné vymedzenie a hodnotu odovzdávaného majetku vedenú v účtovníctve,
súvisiace majetkové práva a záväzky ku dňu prechodu majetku štátu na vyšší územný
celok a údaje katastra nehnuteľností podľa osobitného zákona.6) Protokol podpisuje štatutárny orgán vyššieho územného celku a štatutárny orgán správcu
majetku štátu, ktorý mal v správe majetok štátu prechádzajúci podľa tohto zákona na
vyšší územný celok.
(3)
Prílohou dohody podľa § 3b ods. 3 je písomný protokol o odovzdaní majetku. Protokol
podpisuje štatutárny orgán vyššieho územného celku a štatutárny orgán obvodného úradu
v sídle kraja, ktorý mal v dočasnej správe majetok štátu, ktorého vlastníctvo prechádza
dohodou na vyšší územný celok.
(4)
Vyšší územný celok je povinný do šiestich mesiacov odo dňa nadobudnutia majetku štátu
podľa § 3b podať na príslušnom katastri nehnuteľností návrh na zápis vlastníckeho
práva k tomuto majetku podľa osobitných predpisov.7)“.
5.
V § 6 odseky 1 až 4 znejú:
„(1)
Vyšší územný celok hospodári so svojím majetkom samostatne alebo prostredníctvom
správcu majetku vyššieho územného celku (ďalej len „správca“), ktorým je jeho rozpočtová
organizácia alebo príspevková organizácia zriadená podľa osobitného predpisu.8)
(2)
Správa majetku vyššieho územného celku je súhrn oprávnení a povinností správcu k
tej časti majetku vyššieho územného celku, ktorú mu vyšší územný celok zveril do správy
alebo ktorú správca nadobudol vlastnou činnosťou. Správca je oprávnený a povinný majetok
vyššieho územného celku držať, užívať na plnenie úloh v rámci predmetu činnosti alebo
v súvislosti s ním, brať z neho úžitky a nakladať s ním v súlade s týmto zákonom a
so zásadami hospodárenia s majetkom vyššieho územného celku.
(3)
Správca nemôže nadobudnúť majetok do svojho vlastníctva. Majetok, ktorý správca nadobúda,
je vlastníctvom vyššieho územného celku. Správca vykonáva právne úkony pri nadobúdaní
a správe majetku vyššieho územného celku v mene vyššieho územného celku. Správca koná
v mene vyššieho územného celku pred súdmi a inými orgánmi vo veciach, ktoré sa týkajú
majetku vyššieho územného celku, ktorý spravuje.
(4)
Vyšší územný celok môže svoj majetok vložiť ako vklad do základného imania obchodnej
spoločnosti alebo môže zo svojho majetku založiť právnickú osobu.9)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 8 a 9 znejú:
„8)
§ 21 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení zákona č. 584/2005 Z. z.
9)
Napríklad § 56 Obchodného zákonníka, zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách
poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov.“.
6.
Za § 6 sa vkladá § 6a, ktorý znie:
„§ 6a
(1)
Správa majetku vyššieho územného celku vzniká
a)
zverením majetku vyššieho územného celku do správy správcu,
b)
prevodom správy majetku vyššieho územného celku,
c)
nadobudnutím majetku do vlastníctva vyššieho územného celku vlastnou činnosťou správcu.
(2)
Majetok vyššieho územného celku zverený do správy určí vyšší územný celok pri zriadení
správcu v zriaďovacej listine.13) Vyšší územný celok môže za podmienok určených v zásadách hospodárenia s majetkom
vyššieho územného celku správcovi zveriť do správy ďalší majetok vyššieho územného
celku alebo odňať správu majetku vyššieho územného celku.
(3)
Prevod správy majetku vyššieho územného celku medzi správcami sa uskutočňuje zmluvou
o prevode správy. Zmluva o prevode správy musí mať písomnú formu a musí obsahovať
okrem náležitostí ustanovených v osobitnom predpise14) aj určenie predmetu prevodu, účel jeho využitia, deň prevodu a dohodnutú cenu, ak
je prevod odplatný. Na platnosť zmluvy o prevode správy sa vyžaduje súhlas vyššieho
územného celku, ak to určia zásady hospodárenia s majetkom vyššieho územného celku.
(4)
Správcovia si môžu zmluvou o zámene správy vzájomne vymeniť majetok vyššieho územného
celku vo svojej správe. Ustanovenie odseku 3 sa použije aj na zmluvu o zámene správy.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 13 a 14 znejú:
„13)
§ 21 ods. 9 písm. g) zákona č. 523/2004 Z. z. v znení zákona č. 584/2005 Z. z.
14)
§ 43 až 51 Občianskeho zákonníka.“.
7.
V § 8 ods. 2 písm. d) sa slová „1 000 000 Sk” nahrádzajú slovami „35 000 eur”.
8.
V § 9 sa vypúšťajú odseky 4 až 6.
9.
Za § 9 sa vkladajú § 9a a 9b, ktoré znejú:
„§ 9a
(1)
Ak tento zákon neustanovuje inak, prevody vlastníctva majetku vyššieho územného celku
sa musia vykonať
a)
na základe obchodnej verejnej súťaže,19a)
b)
dobrovoľnou dražbou19b) (ďalej len „dražba“) alebo
c)
priamym predajom najmenej za cenu vo výške všeobecnej hodnoty majetku stanovenej
podľa osobitného predpisu.19c)
(2)
Vyšší územný celok zverejní zámer predať svoj majetok a jeho spôsob na svojej úradnej
tabuli, na svojej internetovej stránke a v regionálnej tlači. Ak ide o prevod podľa
odseku 1 písm. a) a b), musí oznámenie v regionálnej tlači obsahovať aspoň miesto,
kde sú zverejnené podmienky obchodnej verejnej súťaže alebo dražby.
(3)
Podmienky obchodnej verejnej súťaže vyšší územný celok uverejní minimálne na 15 dní
pred uzávierkou na podávanie návrhov do obchodnej verejnej súťaže.
(4)
Na prevod majetku vyššieho územného celku dražbou sa vzťahuje osobitný zákon.19b)
(5)
Vyšší územný celok zverejní zámer predať svoj majetok priamym predajom najmenej na
15 dní. Zároveň zverejní lehotu na doručenie cenových ponúk záujemcov. Vyšší územný
celok nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom, ak všeobecná hodnota
majetku stanovená podľa osobitného predpisu19c) presiahne 40 000 eur. Stanovenie všeobecnej hodnoty majetku19c) vyššieho územného celku pri priamom predaji nesmie byť v deň schválenia prevodu
zastupiteľstvom vyššieho územného celku staršie ako šesť mesiacov.
(6)
Vyšší územný celok nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom na
fyzickú osobu, ktorá je v tomto vyššom územnom celku
a)
predsedom vyššieho územného celku,
b)
poslancom zastupiteľstva,
c)
štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu právnickej osoby zriadenej alebo
založenej vyšším územným celkom,
d)
riaditeľom úradu vyššieho územného celku,
e)
zamestnancom vyššieho územného celku,
f)
hlavným kontrolórom vyššieho územného celku,
g)
blízkou osobou19d) osôb uvedených v písmenách a) až f).
(7)
Vyšší územný celok nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom na
právnickú osobu, v ktorej zakladateľom, vlastníkom obchodného podielu, štatutárnym
orgánom alebo členom štatutárneho orgánu, členom riadiaceho, výkonného alebo dozorného
orgánu je osoba uvedená v odseku 6; to neplatí, ak ide o právnickú osobu, ktorej zakladateľom
je vyšší územný celok alebo v ktorej má vyšší územný celok obchodný podiel.
(8)
Ustanovenia odsekov 1 až 7 sa nepoužijú pri prevode majetku vyššieho územného celku,
a to
a)
bytu alebo pozemku podľa osobitného predpisu,19e)
b)
pozemku zastavaného stavbou vo vlastníctve nadobúdateľa vrátane priľahlej plochy,
ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný celok so stavbou,
c)
podielu majetku vyššieho územného celku, ktorým sa realizuje zákonné predkupné právo,19f)
d)
hnuteľnej veci, ktorej zostatková cena je nižšia ako 3 500 eur,
e)
v prípadoch hodných osobitného zreteľa, o ktorých zastupiteľstvo vyššieho územného
celku rozhodne trojpätinovou väčšinou prítomných poslancov.
(9)
Ustanovenia odsekov 1 až 3 a 5 až 7 je vyšší územný celok povinný primerane uplatniť
aj pri prenechávaní majetku vyššieho územného celku do nájmu, a to najmenej za také
nájomné, za aké sa v tom čase a na tom mieste obvykle prenechávajú do nájmu na dohodnutý
účel rovnaké alebo porovnateľné nehnuteľnosti, okrem
a)
hnuteľnej veci vo vlastníctve vyššieho územného celku, ktorej zostatková cena je
nižšia ako 3 500 eur,
b)
nájmu majetku vyššieho územného celku, ktorého trvanie s tým istým nájomcom neprekročí
desať dní v kalendárnom mesiaci,
c)
prípadov hodných osobitného zreteľa, o ktorých zastupiteľstvo vyššieho územného celku
rozhodne trojpätinovou väčšinou prítomných poslancov.
(10)
Osobitné predpisy v oblasti štátnej pomoci nie sú týmto zákonom dotknuté.
§ 9b
(1)
Fyzická osoba, ktorá má trvalý pobyt v obci na území vyššieho územného celku, sa
môže domáhať neplatnosti právneho úkonu alebo určenia vlastníctva k majetku, ktorý
bol vyšším územným celkom prevedený na tretiu osobu, ak prevod majetku vyššieho územného
celku nebol realizovaný na základe obchodnej verejnej súťaže,19a) dražbou19b) alebo priamym predajom najmenej za cenu stanovenú podľa osobitného predpisu,19c) okrem prípadov, keď tento zákon iný spôsob prevodu pripúšťa.
(2)
Žalobu podľa odseku 1 je možné podať na súde do jedného roka odo dňa prevodu vlastníckeho
práva z majetku vyššieho územného celku na nadobúdateľa.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 19b až 19f znejú:
„19b)
Zákon č. 527/2002 Z. z. o dobrovoľných dražbách a o doplnení zákona Slovenskej národnej
rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších
predpisov v znení neskorších predpisov.
19c)
Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 492/2004 Z. z. o stanovení
všeobecnej hodnoty majetku v znení neskorších predpisov.
19d)
§ 116 Občianskeho zákonníka.
19e)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a
nebytových priestorov v znení neskorších predpisov.
19f)
Napríklad § 140 Občianskeho zákonníka.“.
10.
Za § 12a sa vkladá § 12b, ktorý znie:
„§ 12b
Veci uvedené v § 3b ods. 1 a 2 prechádzajú do vlastníctva vyššieho územného celku
1. júla 2009. Veci uvedené v § 3b ods. 3 prejdú do vlastníctva vyššieho územného celku
dňom uvedeným v dohode.“.
Čl. III
Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení zákona č. 350/2004 Z. z.,
zákona č. 651/2004 Z. z., zákona č. 340/2005 Z. z., zákona č. 523/2005 Z. z., zákona
č. 656/2006 Z. z., zákona č. 215/2007 Z. z., zákona č. 593/2007 Z. z., zákona č. 378/2008
Z. z., zákona č. 465/2008 Z. z. a zákona č. 83/2009 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 4 ods. 1 a 2 sa slová „35 000 eur“ nahrádzajú slovami „49 790 eur“.
2.
V § 49 ods. 2 písmeno b) znie:
„b)
ním uplatnená z tovarov a služieb, pri ktorých je povinný platiť daň podľa § 69 ods.
2 až 4, 7 a 9 až 12,“.
3.
V § 81 ods. 1 sa slová „35 000 eur“ nahrádzajú slovami „49 790 eur“.
4.
Za § 85f sa vkladá § 85g, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 85g
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. júla 2009
(1)
Zdaniteľná osoba, ktorá dosiahla obrat 35 000 eur podľa § 4 ods. 1 alebo 2 v znení
účinnom do 30. júna 2009 a stala sa platiteľom, môže požiadať o zrušenie registrácie
pre daň, ak k poslednému dňu kalendárneho mesiaca, ktorý predchádza kalendárnemu mesiacu,
v ktorom podala žiadosť o zrušenie registrácie pre daň, nedosiahla obrat 49 790 eur
za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov.
(2)
Daňový úrad po prijatí žiadosti o zrušenie registrácie pre daň bezodkladne určí platiteľovi
deň, ktorým platiteľ prestáva byť platiteľom, a týmto dňom zaniká platnosť osvedčenia
o registrácii pre daň a platnosť identifikačného čísla pre daň. Platiteľ je povinný
odovzdať daňovému úradu osvedčenie o registrácii pre daň do desiatich dní odo dňa,
keď prestal byť platiteľom.
(3)
Platiteľ, ktorý požiada o zrušenie registrácie pre daň podľa odseku 1, nemôže odpočítať
daň podľa § 55 ods. 1 a 2 okrem odpočítania dane z majetku, ktorý dodal ako platiteľ;
ak platiteľ odpočítal daň podľa § 55 ods. 1 a 2, v poslednom zdaňovacom období mu
vzniká daňová povinnosť podľa § 81 ods. 6 a 7.
(4)
Zdaniteľnú osobu, ktorá dosiahla obrat 35 000 eur podľa § 4 ods. 1 alebo 2 v znení
účinnom do 30. júna 2009 a nedosiahla obrat podľa § 4 ods. 1 alebo 2 v znení účinnom
od 1. júla 2009 a ktorá podala žiadosť o registráciu pre daň do 30. júna 2009, daňový
úrad nezaregistruje s výnimkou, ak táto zdaniteľná osoba do 15. júla 2009 písomne
oznámi daňovému úradu, že jej žiadosť o registráciu pre daň sa má považovať za podanú
podľa § 4 ods. 4.
(5)
Ak zdaniteľná osoba dosiahla k 30. júnu 2009 obrat podľa § 4 ods. 1 alebo 2 v znení
účinnom do 30. júna 2009 a nedosiahla obrat podľa § 4 ods. 1 alebo 2 v znení účinnom
od 1. júla 2009, nie je povinná podať žiadosť o registráciu pre daň do 20. júla 2009.
(6)
Ak zdaniteľná osoba bola povinná podať žiadosť o registráciu pre daň podľa § 4 ods.
1 alebo 2 v znení účinnom do 30. júna 2009 a žiadosť o registráciu pre daň nepodala,
daňový úrad neuloží pokutu podľa osobitného predpisu,33) ak zdaniteľná osoba nedosiahla obrat 49 790 eur za najviac 12 predchádzajúcich po
sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov k poslednému dňu kalendárneho mesiaca, ktorý
predchádza kalendárnemu mesiacu, v ktorom zdaniteľnej osobe vznikla povinnosť podať
žiadosť o registráciu pre daň.“.
Čl. IV
Zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení zákona Slovenskej
národnej rady č. 130/1991 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 295/1992 Zb., zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 109/1993 Z. z., zákona č. 222/2006 Z. z., zákona
č. 273/2008 Z. z. a zákona č. 445/2008 Z. z. sa mení takto:
V § 2 ods. 2 tretia veta znie: „Mestské časti vykonávajú prenesený výkon štátnej správy
v rozsahu vymedzenom zákonom;1a) v tomto rozsahu majú mestské časti postavenie obce.1)“.
Čl. V
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2009.
Ivan Gašparovič v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.