298/2009 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.09.2009 do 31.07.2011
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.09.2009 - 31.07.2011 |
Obsah
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 298/2009 Z. z. |
Názov: | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 18.06.2009 |
Dátum vyhlásenia: | 24.07.2009 |
Dátum účinnosti od: | 01.09.2009 |
Dátum účinnosti do: | 31.07.2011 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
414/2002 Z. z. | Zákon o hospodárskej mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení neskorších predpisov |
298
ZÁKON
z 18. júna 2009,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene
zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti
orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení neskorších predpisov v znení neskorších
predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady
Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z. o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany
spotrebiteľa v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 511/2003 Z. z., zákona
č. 622/2004 Z. z. a zákona č. 345/2007 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
§ 1 a 2 vrátane nadpisov znejú:
„§ 1
Účel zákona
Účelom tohto zákona je ustanoviť v období krízovej situácie1)
a)
úlohy subjektov hospodárskej mobilizácie,
b)
pôsobnosť ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy2) (ďalej len „ústredný orgán“), orgánov miestnej štátnej správy, obcí a vyšších územných
celkov,
c)
práva a povinnosti právnických osôb, fyzických osôb-podnikateľov a fyzických osôb,
d)
podmienky na obstaranie životne dôležitých výrobkov alebo životne dôležitých tovarov
na prežitie obyvateľstva a na zabezpečenie činnosti ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných
zborov, informačných a spravodajských služieb a záchranných zložiek integrovaného
záchranného systému (ďalej len „záchranné zložky“).3)
§ 2
Hospodárska mobilizácia
(1)
Hospodárskou mobilizáciou sa rozumie súbor hospodárskych a organizačných činností
a opatrení, pripravovaných v stave bezpečnosti4) ako súčasť prípravy štátu na obranu a riešenie krízových situácií vykonávaných v
oblasti výroby, služieb a financovania, na zabezpečenie zdrojov, ktorá ako súčasť
prvku zabezpečenia slúži na zmiernenie následkov krízovej situácie.
(2)
Hospodárskou mobilizáciou sa vytvárajú predpoklady na zabezpečenie potrieb nevyhnutných
na prežitie obyvateľstva a na zabezpečenie činnosti ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných
zborov a záchranných zložiek v období krízovej situácie.
(3)
Na vykonávaní opatrení hospodárskej mobilizácie sa podľa tohto zákona podieľajú aj
ústredné orgány, podnikatelia a iné právnické osoby a fyzické osoby, ktoré nie sú
určené ako subjekty hospodárskej mobilizácie.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 3 znie:
„3)
§ 7 až 9 zákona č. 129/2002 Z. z. o integrovanom záchrannom systéme v znení neskorších
predpisov.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov.“.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov.“.
2.
V poznámke pod čiarou k odkazu 4 sa citácia „Zákonník práce. Zákon č. 312/2001 Z.
z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 313/2001 Z. z. o verejnej službe v znení neskorších predpisov.“ nahrádza
citáciou „Čl. 1 ods. 3 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z.“.
3.
§ 3 vrátane nadpisu znie:
„§ 3
Vymedzenie základných pojmov
Na účely tohto zákona sa rozumie
a)
krízovým plánovaním činnosť subjektov hospodárskej mobilizácie, ktorou sa ustanovuje
spôsob vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie,
b)
krízovým plánom hospodárskej mobilizácie súbor usporiadaných informácií v elektronickej
alebo listinnej podobe o spôsobe vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie subjektom
hospodárskej mobilizácie,
c)
údajovým dokumentom informácia v písomnej alebo v elektronickej podobe dôležitá na
rozhodovanie o spôsobe vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie, poskytovaná
medzi subjektmi hospodárskej mobilizácie,
d)
životne dôležitým výrobkom alebo životne dôležitým tovarom výrobok alebo tovar, ktorého
nedostatok v období krízovej situácie môže ohroziť zdravie alebo život alebo ohroziť
plnenie úloh ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a záchranných zložiek,
e)
životne dôležitým zdrojom zdroj, ktorého nedostatok v dôsledku pôsobenia rizikového
faktora môže spôsobiť ohrozenie alebo narušenie politického a hospodárskeho chodu
štátu alebo ohrozenie života a zdravia obyvateľstva, najmä zdroj pitnej vody, výrobný
energetický zdroj, prvok distribučnej sústavy energetiky a plynárenstva a zdroj zásob
pohonných hmôt a ropy,
f)
ochranou životne dôležitého zdroja súbor opatrení na predchádzanie, zamedzenie alebo
zmiernenie pôsobenia rizikového faktora na životne dôležitý zdroj,
g)
organizáciou dodávok životne dôležitých výrobkov alebo životne dôležitých tovarov
cieľavedomé zabezpečenie distribúcie životne dôležitých výrobkov alebo životne dôležitých
tovarov na určené miesto,
h)
mimoriadnym regulačným opatrením predaj životne dôležitých výrobkov a životne dôležitých
tovarov na prídel, predaj obmedzeného množstva životne dôležitých výrobkov a životne
dôležitého tovaru a zabezpečenie cenovej stability životne dôležitých výrobkov a životne
dôležitých tovarov,
i)
jednotným informačným systémom hospodárskej mobilizácie sústava technických prostriedkov,
programových prostriedkov a metodických pokynov používaných subjektmi hospodárskej
mobilizácie na spracovanie, vyhodnocovanie a prenos údajov o hospodárskej mobilizácii
a na zhromažďovanie a triedenie informácií na rozhodovanie štátnych orgánov, obcí
a vyšších územných celkov a iných subjektov hospodárskej mobilizácie,
j)
vecným plnením povinnosť právnickej osoby, fyzickej osoby-podnikateľa a fyzickej
osoby poskytnúť vecný prostriedok na vykonanie opatrení hospodárskej mobilizácie,
pričom vecným prostriedkom sa rozumie nehnuteľný majetok a hnuteľný majetok vrátane
technológií, energií, vody a dokumentácie,
k)
pracovnou povinnosťou4a)
1.
povinnosť zamestnanca zotrvať v zamestnaní a vykonávať prácu aj na inom ako dohodnutom
mieste výkonu práce a dohodnutom druhu práce, ak zamestnávateľom je subjekt hospodárskej
mobilizácie a ak dotknuté pracovné miesto je pracovným miestom v organizačnej štruktúre
subjektu hospodárskej mobilizácie v období krízovej situácie,
2.
povinnosť fyzickej osoby plniť úlohy nevyhnutné na zvládnutie opatrení hospodárskej
mobilizácie v období krízovej situácie,
l)
uchovaním výrobných schopností sústavné udržiavanie prevádzkyschopnosti výrobných
a iných zariadení nevyhnutných na zabezpečenie výroby na náhradu spotreby a strát
ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a záchranných zložiek v čase vojny,
vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu,
m)
organizáciou výroby súhrn organizačných, materiálno-technických a personálnych opatrení
na zabezpečenie výroby a výroba životne dôležitých výrobkov alebo životne dôležitých
tovarov pre obyvateľstvo a na zabezpečenie činnosti ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných
zborov a záchranných zložiek v období krízovej situácie,
n)
organizáciou služieb usporiadanie komunálnych služieb a opravárenských služieb pre
obyvateľstvo a na zabezpečenie činnosti ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných
zborov a záchranných zložiek v období krízovej situácie,
o)
výdajňou odberných oprávnení priestor vymedzený obcou, s pôsobnosťou pre obec alebo
pre viacero obcí, uspôsobený na výdaj a zúčtovanie odberných oprávnení podľa evidencie
obyvateľstva,
p)
odberným oprávnením písomný dokument, ktorý oprávňuje fyzickú osobu na nákup životne
dôležitých výrobkov alebo životne dôležitých tovarov počas vyhlásených mimoriadnych
regulačných opatrení,
q)
majetkom štátu určeným na účely hospodárskej mobilizácie hnuteľný majetok a nehnuteľný
majetok určený na vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie a obstaraný sčasti
alebo úplne z prostriedkov štátneho rozpočtu,
r)
organizáciou zdravotníckeho zabezpečenia
1.
vytvorenie rozšíreného lôžkového fondu Slovenskej republiky prostredníctvom siete
subjektov hospodárskej mobilizácie vytvorenej z poskytovateľov zdravotnej starostlivosti
na zabezpečenie poskytovania zdravotnej starostlivosti obyvateľstvu, príslušníkom
ozbrojených síl a ozbrojených bezpečnostných zborov a záchranným zložkám v období
krízovej situácie,
2.
vykonanie hygienických a protiepidemických opatrení na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti
pre obyvateľstvo, príslušníkov ozbrojených síl a ozbrojených bezpečnostných zborov
a záchranných zložiek v období krízovej situácie,
s)
organizáciou dopravného zabezpečenia súhrn opatrení na optimálne využitie dopravných
kapacít na prepravu osôb a nákladov a súhrn organizačných a materiálno-technických
opatrení na zabezpečenie údržby a obnovy prevádzky objektov a zariadení dopravnej
infraštruktúry do pôvodného alebo požadovaného stavu,
t)
organizáciou poštových služieb súhrn organizačných, materiálno-technických a personálnych
opatrení na zabezpečenie využitia verejnej poštovej siete5) pre potreby ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, záchranných zložiek,
orgánov štátnej správy, obcí a vyšších územných celkov, subjektov hospodárskej mobilizácie,
ako aj pre potreby obyvateľstva v období krízovej situácie,
u)
organizáciou poskytovania elektronických komunikačných sietí a elektronických komunikačných
služieb súhrn organizačných, materiálno-technických a personálnych opatrení na zabezpečenie
prevádzkovania a poskytovania verejných elektronických komunikačných sietí, verejných
elektronických komunikačných služieb alebo verejných elektronických komunikačných
sietí a verejných elektronických komunikačných služieb6) pre potreby ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, záchranných zložiek,
orgánov štátnej správy, obcí a vyšších územných celkov, subjektov hospodárskej mobilizácie
a obyvateľstva v období krízovej situácie,
v)
organizáciou stavebných a sanačných činností súhrn organizačných, materiálno-technických
a personálnych opatrení na zabezpečenie obnovy energetických, výrobných alebo rozvodných
zariadení, alebo iných objektov; organizáciou stavebných a sanačných činností v oblasti
stavebnej výroby súhrn organizačných, materiálno-technických a personálnych opatrení
na zabezpečenie výroby stavebných prvkov a obnovy určených výrobných objektov subjektmi
hospodárskej mobilizácie v pôsobnosti Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja
Slovenskej republiky,
x)
organizáciou veterinárnej starostlivosti preventívne a protiepidemické opatrenia
uskutočňované na ochranu zvierat,
y)
finančným zabezpečením získanie finančných prostriedkov a hospodárenie s nimi pri
vykonávaní opatrení hospodárskej mobilizácie,
z)
bankovými službami spojenými s finančným zabezpečením služby spojené so zabezpečovaním
financovania štátneho rozpočtu v období krízovej situácie a s tým súvisiacim platobným
stykom a vedením účtov štátneho rozpočtu,
aa) organizáciou sociálneho zabezpečenia7)
1.
realizácia opatrení pre poistencov a príjemcov dávok,
2.
realizácia opatrení poskytovateľmi štátnej sociálnej podpory pre príjemcov dávok
štátnej sociálnej podpory,
3.
realizácia opatrení poskytovateľmi sociálnej pomoci pre obyvateľstvo odkázané na
sociálnu pomoc,
ab) evidenciou ľudských zdrojov pre potreby plnenia pracovnej povinnosti vedenie záznamov
ľudských zdrojov na účel uloženia pracovnej povinnosti v období krízovej situácie:
1.
v subjekte hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 evidencia zamestnancov, ktorí
sú povinní zotrvať v zamestnaní a vykonávať prácu aj na inom ako dohodnutom mieste
výkonu práce a dohodnutom druhu práce, ak pracovné miesto je pracovným miestom v organizačnej
štruktúre subjektu hospodárskej mobilizácie v období krízovej situácie; evidenciu
spracováva subjekt hospodárskej mobilizácie v jednotnom informačnom systéme hospodárskej
mobilizácie,
2.
v obvodnom úrade aj evidencia práceschopného obyvateľstva na účel uloženia pracovnej
povinnosti v územnom obvode obvodného úradu v spolupráci s úradmi práce, sociálnych
vecí a rodiny alebo Sociálnou poisťovňou vo svojom územnom obvode,
ac) evidenciou vecných prostriedkov pre potreby vecného plnenia vedenie záznamov o
vecných prostriedkoch na účel uloženia vecného plnenia:
1.
v subjekte hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 evidencia vlastných vecných
prostriedkov, ktoré bude potrebovať na plnenie opatrení hospodárskej mobilizácie,
ktoré sú mu uložené rozhodnutím alebo príkazom ústredného orgánu vo svojej pôsobnosti
alebo vyššieho územného celku vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti, a evidencia ostatných
vecných prostriedkov, ktoré môžu byť použité na vecné plnenie, ale nie sú určené na
plnenie opatrení hospodárskej mobilizácie; evidenciu spracováva subjekt hospodárskej
mobilizácie v jednotnom informačnom systéme hospodárskej mobilizácie,
2.
v obvodnom úrade aj evidencia vecných prostriedkov pri subjektoch hospodárskej mobilizácie
pre potreby vecného plnenia v územnom obvode obvodného úradu a evidencia ostatných
vecných prostriedkov, ktoré sú vlastníctvom podnikateľov, ktorí nie sú určení ako
subjekt hospodárskej mobilizácie, v spolupráci s obcami vo svojom územnom obvode,
ad) redukovaným výchovno-vzdelávacím procesom súbor organizačných a materiálno-technických
a personálnych opatrení na zníženie rozsahu alebo na zmenu režimu výučby na základných,
stredných a vysokých školách,
ae) ochranou kultúrneho dedičstva súbor organizačných, materiálno-technických a personálnych
opatrení na ochranu národných kultúrnych pamiatok,8) zbierkových predmetov,9) historických archívnych dokumentov,10) historických knižničných dokumentov a historického knižničného fondu,10a)
af) organizácia dodávok pohonných hmôt súhrn opatrení na zabezpečenie dodávok pohonných
hmôt na vybrané čerpacie stanice pre potreby ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných
zborov a záchranných zložiek, ústredných orgánov, obcí a vyšších územných celkov,
subjektov hospodárskej mobilizácie a obyvateľstva v období krízovej situácie, ako
aj zabezpečenie náhradných zdrojov elektriny na vybraných pohotovostných čerpacích
staniciach.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 4a a 10a znejú:
„4a)
Čl. 2 ods. 3 písm. b), čl. 3 ods. 3 písm. b), čl. 4 ods. 4 písm. b) a čl. 5 ods.
3 písm. b) ústavného zákona č. 227/2002 Z. z.
10a)
§ 18 ods. 1 zákona č. 183/2000 Z. z. o knižniciach, o doplnení zákona Slovenskej
národnej rady č. 27/1987 Zb. o štátnej pamiatkovej starostlivosti a o zmene a doplnení
zákona č. 68/1997 Z. z. o Matici slovenskej.“.
4.
V poznámkach pod čiarou k odkazom 6 až 10 sa citácia
„6) § 39 až 42 zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách.
7)
Zákon č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov.
8)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších
predpisov.
9)
Zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore.
10)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane
obyvateľstva v znení neskorších predpisov, zákon č. 129/2002 Z. z. o integrovanom
záchrannom systéme.“ nahrádza citáciou
„6) § 42 zákona č. 610/2003 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov.
7)
Napríklad zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov,
zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných
príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých
zákonov, zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona
č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších
predpisov, zákon č. 599/2003 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 601/2003 Z. z. o životnom minime a
o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
8)
§ 2 zákona č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu v znení neskorších predpisov.
9)
§ 2 ods. 2 zákona č. 206/2009 Z. z. o múzeách a o galériách a o ochrane predmetov
kultúrnej hodnoty a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch
v znení neskorších predpisov.
10)
Zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.“.
5.
V § 4 písmeno b) znie:
„b)
obvodný úrad,“.
6.
V § 4 písm. d) prvý a druhý bod znejú:
„1.
rozhodnutím12) ústredného orgánu vo svojej pôsobnosti alebo vyššieho územného celku vo svojej zriaďovateľskej
pôsobnosti, vydaným v stave bezpečnosti alebo
2.
písomným príkazom vedúceho ústredného orgánu vo svojej pôsobnosti, prednostu obvodného
úradu vo svojom územnom obvode, prednostu obvodného úradu v sídle kraja v územnom
obvode kraja alebo predsedu vyššieho územného celku vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti,
vydaným v období krízovej situácie (ďalej len „príkaz“); proti príkazu nie je prípustné
odvolanie, príkaz je však preskúmateľný súdom,“.
7.
§ 4 sa dopĺňa písmenami g) až i), ktoré znejú:
„g)
Sociálna poisťovňa,
h)
Štátna pokladnica,
i)
vyšší územný celok.“.
8.
Doterajší text § 4 sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekom 2, ktorý znie:
„(2)
Podrobnosti o spôsobe vydania a náležitostiach písomného príkazu ustanoví všeobecne
záväzný právny predpis, ktorý vydá Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
(ďalej len „ministerstvo hospodárstva“).“.
9.
V § 5 písmená i), m) a x) znejú:
„i)
ochrana životne dôležitých zdrojov,
m)
organizácia sociálneho zabezpečenia,
x)
ochrana kultúrneho dedičstva,“.
10.
§ 5 sa dopĺňa písmenami aa) až ac), ktoré znejú:
„aa) organizácia poštových služieb,
ab) organizácia poskytovania elektronických komunikačných sietí a elektronických komunikačných
služieb,
ac) organizácia dodávok pohonných hmôt.“.
11.
§ 6 vrátane nadpisu znie:
„§ 6
Financovanie hospodárskej mobilizácie
(1)
Prostriedky štátneho rozpočtu na financovanie výdavkov na hospodársku mobilizáciu
sa rozpočtujú účelovo vo vzťahu k jednotlivým kapitolám štátneho rozpočtu (ďalej len
„kapitola“) podľa osobitných predpisov.17)
(2)
Z prostriedkov štátneho rozpočtu Slovenskej republiky18) sa financujú výdavky na hospodársku mobilizáciu prostredníctvom kapitol subjektov
hospodárskej mobilizácie, ktoré sú ústrednými orgánmi štátnej správy.
(3)
Prostriedky štátneho rozpočtu na financovanie výdavkov na hospodársku mobilizáciu
pre obvodné úrady sa rozpočtujú v rozpočtovej kapitole Ministerstva vnútra Slovenskej
republiky (ďalej len „ministerstvo vnútra“).
(4)
Prostriedky štátneho rozpočtu na financovanie výdavkov na hospodársku mobilizáciu
pre vyššie územné celky, obce, Národnú banku Slovenska, Slovenský rozhlas a Slovenskú
televíziu sa rozpočtujú v kapitole ministerstva hospodárstva.
(5)
Prostriedky štátneho rozpočtu na financovanie výdavkov na hospodársku mobilizáciu
určené na vykonávanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa
a)
§ 5 písm. d) sa rozpočtujú v kapitole Ministerstva obrany Slovenskej republiky (ďalej
len „ministerstvo obrany“) podľa § 11 písm. b), pokiaľ ide o zabezpečenie požiadaviek
ozbrojených síl v období krízovej situácie,
b)
§ 5 písm. d) sa rozpočtujú v kapitole ministerstva vnútra podľa § 11a písm. b), pokiaľ
ide o zabezpečenie požiadaviek ozbrojených bezpečnostných zborov a záchranných zložiek
v pôsobnosti ministerstva vnútra v období krízovej situácie,
c)
§ 5 písm. d) sa rozpočtujú v kapitole Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky
(ďalej len „ministerstvo zdravotníctva“) podľa § 11b písm. c), pokiaľ ide o zabezpečenie
požiadaviek ozbrojených síl v období krízovej situácie,
d)
§ 5 písm. g) sa rozpočtujú v kapitole ministerstva zdravotníctva podľa § 11b písm.
b),
e)
§ 5 písm. h), aa) a ab) sa rozpočtujú v kapitole Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií
Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií“),
f)
§ 5 písm. y) sa rozpočtujú v kapitole subjektov hospodárskej mobilizácie, ktoré sú
ústrednými orgánmi,
g)
§ 5 písm. ac) sa rozpočtujú v kapitole ministerstva hospodárstva,
h)
§ 5 písm. i) sa rozpočtujú v kapitole ministerstva hospodárstva, ak ide o zabezpečenie
ochrany výrobných energetických zdrojov, prvkov distribučnej sústavy energetiky a
plynárenstva a zdrojov zásob pohonných hmôt a ropy.
(6)
Prostriedky štátneho rozpočtu na financovanie výdavkov na hospodársku mobilizáciu
pre Sociálnu poisťovňu sa rozpočtujú v kapitole Ministerstva práce, sociálnych vecí
a rodiny Slovenskej republiky („ďalej len „ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny“).
(7)
Prostriedky štátneho rozpočtu na financovanie výdavkov na hospodársku mobilizáciu
pre Štátnu pokladnicu sa rozpočtujú v kapitole Ministerstva financií Slovenskej republiky
(ďalej len „ministerstvo financií“).
(8)
Prostriedky štátneho rozpočtu na financovanie výdavkov na hospodársku mobilizáciu
určené na vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. n), o) a p)
sa rozpočtujú v kapitole Správy štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky (ďalej
len „správa štátnych hmotných rezerv“).
(9)
Prostriedky štátneho rozpočtu na financovanie výdavkov na hospodársku mobilizáciu
určené na vykonávanie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. a) súvisiace
s jednotným informačným systémom hospodárskej mobilizácie sa rozpočtujú v kapitole
ministerstva hospodárstva, ak ide o udržiavanie programových prostriedkov a metodických
pokynov, ktoré sa má vykonať jednotne v rámci programových prostriedkov a metodických
pokynov pri všetkých subjektoch hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1, inak sa
rozpočtujú v kapitole jednotlivých subjektov hospodárskej mobilizácie, ktoré sú ústrednými
orgánmi. Udržiavanie technických prostriedkov sa rozpočtuje v kapitole subjektov hospodárskej
mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. a).
(10)
Prostriedky štátneho rozpočtu na financovanie výdavkov na hospodársku mobilizáciu
určené na udržiavanie programových prostriedkov a metodických pokynov súvisiace s
prípravou na vykonávanie opatrenia hospodárskej mobilizácie sa rozpočtujú v kapitole
a)
ministerstva hospodárstva, ak súvisia s prípravou a zabezpečením uplatňovania mimoriadnych
regulačných opatrení pri predaji životne dôležitých výrobkov alebo životne dôležitých
tovarov podľa § 3 písm. h),
b)
Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo pôdohospodárstva“),
ak súvisia s produkciou poľnohospodárskych a potravinárskych komodít alebo s dodávkami
životne dôležitých výrobkov alebo životne dôležitých tovarov a služieb podľa § 3 písm.
g),
c)
ministerstva vnútra, ak súvisia s činnosťou obvodných úradov, Policajného zboru,
Železničnej polície, Hasičského a záchranného zboru a ministerstva vnútra.“.
12.
V poznámkach pod čiarou k odkazom 17 a 18 sa citácia
„17) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách
v znení neskorších predpisov.
18)
§ 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. v znení neskorších
predpisov.“ nahrádza citáciou
„17) § 9 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 3 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 3 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
18)
§ 6 zákona č. 523/2004 Z. z.“.
13.
§ 7 vrátane nadpisu znie:
„§ 7
Vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie
(1)
Subjekt hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. a) vykonáva v stave bezpečnosti
niektoré z opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. a), d), e), f), g), h),
i), j), l), n), q), s), aa), ab) alebo ac), ktoré mu uznesením uloží vláda Slovenskej
republiky (ďalej len „vláda“) podľa § 8.
(2)
V stave bezpečnosti vykonáva subjekt hospodárskej mobilizácie podľa
a)
§ 4 ods. 1 písm. b) opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. a), e), q)
a s),
b)
§ 4 ods. 1 písm. c) opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. a), e), f),
q) a s),
c)
§ 4 ods. 1 písm. d) prvého bodu v rozsahu určenom v rozhodnutí opatrenia hospodárskej
mobilizácie podľa § 5 písm. a), d), e), g), h), i), j), l), n), q), s), aa), ab) alebo
ac),
d)
§ 4 ods. 1 písm. e) opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. a), l), q)
a s),
e)
§ 4 ods. 1 písm. f) opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. a), q) a s),
f)
§ 4 ods. 1 písm. g) opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. a), q) a s),
g)
§ 4 ods. 1 písm. h) opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. a), l), q)
a s),
h)
§ 4 ods. 1 písm. i) opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. a), j), q)
a s).
(3)
Subjekty hospodárskej mobilizácie v rozsahu svojej pôsobnosti a podľa uznesenia vlády,
prijatého v súlade s osobitným predpisom,16) vykonávajú v stave bezpečnosti aj opatrenie hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm.
y).
(4)
V čase núdzového stavu alebo výnimočného stavu môže vláda na návrh ministerstva hospodárstva
nariadiť na celom území alebo na časti územia Slovenskej republiky, okrem opatrení
hospodárskej mobilizácie podľa § 5, ktoré sa vykonávajú už v stave bezpečnosti, aj
vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. b), c), h), k), o),
p), r), t), v), aa) a ab) a § 5 písm. e) na účely vyhlásenia konkrétnych mimoriadnych
regulačných opatrení.
(5)
V čase núdzového stavu alebo výnimočného stavu môže obvodný úrad z vlastného podnetu
nariadiť vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. e) na účely
vyhlásenia konkrétnych mimoriadnych regulačných opatrení a § 5 písm. r) a t) vo svojom
územnom obvode a odporučiť správe štátnych hmotných rezerv plnenie opatrenia hospodárskej
mobilizácie podľa § 5 písm. o).
(6)
Opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. a), d), f), l), n), q) a s) vykonávajú
subjekty hospodárskej mobilizácie v stave bezpečnosti a v období krízovej situácie
po vyhlásení núdzového stavu alebo výnimočného stavu bez toho, aby vláda tieto opatrenia
nariadila. V čase núdzového stavu alebo výnimočného stavu môže vláda na návrh ministerstva
hospodárstva nariadiť aj vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm.
g), i), j), y) alebo ac). Ak ich vláda nenariadi, subjekty hospodárskej mobilizácie
ich vykonávajú v núdzovom stave a výnimočnom stave tak ako v stave bezpečnosti.
(7)
V čase vojny alebo vojnového stavu môže vláda nariadiť na celom území alebo na časti
územia Slovenskej republiky, okrem opatrení podľa odsekov 4 až 6, aj vykonávanie opatrení
hospodárskej mobilizácie uvedených v § 5 písm. m), u), x) alebo z); obvodný úrad môže
nariadiť vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie v rozsahu a za podmienok podľa
odsekov 4 až 6.
(8)
Určený subjekt podľa § 4 ods. 1 písm. d), ktorému bolo vydané rozhodnutie v stave
bezpečnosti, vykonáva opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa odsekov 4 až 7 v rozsahu
určenom v rozhodnutí až po vydaní príkazu ústredným orgánom alebo vyšším územným celkom,
ktorý mu v stave bezpečnosti vydal rozhodnutie. V príkaze sa spresní vykonávanie opatrení
hospodárskej mobilizácie, ktoré sa vykonávajú v období krízovej situácie.
(9)
Subjekt hospodárskej mobilizácie v rámci plnenia opatrenia hospodárskej mobilizácie
podľa § 5 písm. a) musí vypracovať krízový plán hospodárskej mobilizácie. Obec ako
subjekt hospodárskej mobilizácie v rámci plnenia opatrenia hospodárskej mobilizácie
podľa § 5 písm. a) vedie len súbor informácií vedených v jednotnom informačnom systéme
hospodárskej mobilizácie. Vybrané určené subjekty podľa § 4 ods. 1 písm. d) spracovávajú
za svoju oblasť plán ochrany životne dôležitých zdrojov, ktorý je súčasťou ich krízového
plánu hospodárskej mobilizácie.
(10)
Subjekt hospodárskej mobilizácie získava, spracováva a uchováva osobné údaje18a) zamestnancov subjektu hospodárskej mobilizácie alebo fyzických osôb na účely uloženia
pracovnej povinnosti, vecného plnenia alebo evidencie zamestnancov pre územnú vojenskú
správu na účely ich oslobodenia od mimoriadnej služby18b) určené na zaistenie bezpečnosti Slovenskej republiky alebo obrany Slovenskej republiky
a vedené v jednotnom informačnom systéme hospodárskej mobilizácie v rozsahu
a)
meno, priezvisko a akademický titul,
b)
miesto a dátum narodenia,
c)
rodné číslo,
d)
adresa trvalého pobytu,
e)
pohlavie,
f)
štátna príslušnosť,
g)
rodinný stav,
h)
dosiahnuté vzdelanie,
i)
profesijné zamestnanie fyzickej osoby.
(11)
Subjekt hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. a) na účel plnenia opatrení
hospodárskej mobilizácie uzatvára zmluvy na dodávky nevyhnutné na prežitie obyvateľstva
a na zabezpečenie činnosti ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, spravodajských
a informačných služieb a záchranných zložiek v období krízovej situácie, alebo majú
priamy vzťah k plneniu opatrení hospodárskej mobilizácie, vykonávajú sa v stave bezpečnosti
a sú určené na zabezpečenie ochrany základných záujmov Slovenskej republiky.19)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 18a a 18b znejú:
„18a)
§ 2 zákona č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov.
18b)
§ 17 ods. 3 zákona č. 570/2005 Z. z. o brannej povinnosti a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.“.
14.
V poznámke pod čiarou k odkazu 19 sa citácia „Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve
vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení zákona č. 445/2001
Z. z.“ nahrádza citáciou „§ 1 ods. 2 zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
15.
§ 8 vrátane nadpisu znie:
„§ 8
Vláda
Vláda na návrh ministerstva hospodárstva
a)
určuje alebo zrušuje ústredné orgány ako subjekty hospodárskej mobilizácie a určuje
im aj rozsah vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie,
b)
vydáva nariadenia vlády na vykonanie opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 7
ods. 4 až 7 a o financovaní opatrení hospodárskej mobilizácie v období krízovej situácie;
nariadenie vlády o vykonaní opatrení hospodárskej mobilizácie sa bezodkladne vyhlasuje
v tlači a vo vysielaní Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie a uverejňuje sa
v Zbierke zákonov Slovenskej republiky,20)
c)
vydáva súhlas na predaj alebo likvidáciu majetku podľa § 30d ods. 3 a 4.“.
16.
V § 9 odsek 1 znie:
„(1)
Ústredné orgány určené vládou ako subjekty hospodárskej mobilizácie
a)
kontrolujú vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie v rozsahu svojej pôsobnosti,2)
b)
rozhodnutím12) alebo v období krízovej situácie príkazom vedúceho ústredného orgánu
1.
určujú subjekty hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti2) podľa § 4 ods. 1 písm. d) vrátane rozsahu vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie
podľa § 7,
2.
menia určeným subjektom rozsah vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie podľa
§ 7,
3.
zrušujú určené subjekty vo svojej pôsobnosti2) vrátane vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 7,
c)
poskytujú informácie o stave vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie ministerstvu
hospodárstva na základe žiadosti v určenej lehote,
d)
metodicky usmerňujú a koordinujú vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie so
subjektmi hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti,
e)
spracovávajú a aktualizujú informácie v jednotnom informačnom systéme hospodárskej
mobilizácie podľa § 10 písm. d),
f)
navrhujú ministerstvu hospodárstva vykonanie opatrení hospodárskej mobilizácie podľa
§ 7 ods. 4 až 7 v období krízovej situácie a ich rozsah,
g)
vykonávajú správu majetku štátu určeného na účely hospodárskej mobilizácie,
h)
predkladajú ministerstvu hospodárstva návrh na predaj alebo likvidáciu majetku štátu
určeného na účely hospodárskej mobilizácie podľa § 30d ods. 3 a 4,
i)
koordinujú s ministerstvom hospodárstva prípravu štruktúry a rozsahu výdavkov na
hospodársku mobilizáciu z prostriedkov štátneho rozpočtu,
j)
navrhujú ministerstvu hospodárstva nariadenie mimoriadneho regulačného opatrenia,
k)
koordinujú subjekty hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti, ktorým bolo podľa
osobitného zákona16) vládou stanovené plnenie opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. y),
l)
určujú subjektom hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti obsah a rozsah informácií,
ktoré sú povinné poskytovať obci v období krízovej situácie podľa § 18 ods. 6 písm.
f) alebo g),
m)
informujú obvodné úrady v sídle kraja o určených právnických osobách a fyzických
osobách-podnikateľoch vo svojej pôsobnosti za subjekt hospodárskej mobilizácie písomným
príkazom vedúceho ústredného orgánu v období krízovej situácie podľa § 4 ods. 1 písm.
d) druhého bodu,
n)
upresňujú písomným pokynom subjektom hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti
spôsob spracovania a aktualizácie údajov sledovaných v jednotnom informačnom systéme
hospodárskej mobilizácie.“.
17.
§ 10 vrátane nadpisu znie:
„§ 10
Ministerstvo hospodárstva
Ministerstvo hospodárstva
a)
predkladá vláde návrhy na určenie alebo zrušenie subjektov hospodárskej mobilizácie
spomedzi ústredných orgánov a návrhy na určenie rozsahu vykonávania opatrení hospodárskej
mobilizácie podľa § 7,
b)
predkladá vláde návrhy na vykonanie opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 7 ods.
4 až 7 v období krízovej situácie,
c)
predkladá vláde návrh na predaj alebo likvidáciu majetku štátu určeného na účely
hospodárskej mobilizácie podľa § 30d ods. 3 a 4,
d)
koordinuje a zabezpečuje vývoj, udržiavanie a využívanie jednotného informačného
systému hospodárskej mobilizácie a upresňuje subjektom hospodárskej mobilizácie spôsob
používania, spracovania a aktualizácie údajov sledovaných v jednotnom informačnom
systéme hospodárskej mobilizácie,
e)
požaduje od Slovenskej televízie a od Slovenského rozhlasu poskytnutie vysielacieho
času na informovanie verejnosti o krízovej situácii a o opatreniach potrebných na
riešenie krízovej situácie,
f)
vydáva odberné oprávnenia a vedie ich centrálnu evidenciu,
g)
koordinuje so subjektmi hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. a) prípravu
štruktúry a rozsahu výdavkov na hospodársku mobilizáciu z prostriedkov štátneho rozpočtu
podľa § 9 písm. i),
h)
rozhoduje o odvolaní
1.
obce proti rozhodnutiu obvodného úradu o zriadení výdajne odberných oprávnení podľa
§ 14 ods. 1 písm. b),
2.
proti rozhodnutiu obvodného úradu podľa § 14 ods. 3 písm. e),
3.
proti rozhodnutiu subjektu hospodárskej mobilizácie podľa § 21 ods. 3,
4.
proti rozhodnutiu vyššieho územného celku podľa § 28 ods. 3 a proti rozhodnutiu obvodného
úradu podľa § 28 ods. 4,
5.
proti rozhodnutiu obvodného úradu podľa § 29 ods. 2.“.
18.
§ 11 vrátane nadpisu znie:
„§ 11
Ministerstvo obrany
Ministerstvo obrany
a)
uplatňuje požiadavky ozbrojených síl na dopĺňanie strát a spotreby v čase vojny,
vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového stavu na subjektoch hospodárskej
mobilizácie,
b)
uplatňuje požiadavky na uchovanie výrobných schopností v subjektoch hospodárskej
mobilizácie,
c)
pri uplatňovaní požiadaviek podľa písmen a) a b) postupuje podľa osobitného predpisu,20b)
d)
v spolupráci s ministerstvom zdravotníctva koordinuje organizáciu zdravotníckeho
zabezpečenia v zdravotníckych zariadeniach, ktoré sú určené za subjekty hospodárskej
mobilizácie ministerstvom obrany.“.
Poznámka po čiarou k odkazu 20b znie:
„20b)
Zákon č. 25/2006 Z. z.“.
19.
Za § 11 sa vkladajú § 11a a 11b, ktoré vrátane nadpisov znejú:
„§ 11a
Ministerstvo vnútra
Ministerstvo vnútra
a)
uplatňuje požiadavky Policajného zboru, Železničnej polície, Hasičského a záchranného
zboru a Horskej záchrannej služby na dopĺňanie strát a spotreby v období krízovej
situácie v subjektoch hospodárskej mobilizácie,
b)
uplatňuje požiadavky na uchovanie výrobných schopností v subjektoch hospodárskej
mobilizácie,
c)
koordinuje činnosť miestnych orgánov štátnej správy a jej prostredníctvom aj obcí
na úseku hospodárskej mobilizácie,
d)
pri uplatňovaní požiadaviek podľa písmen a) a b) postupuje v súlade s osobitným predpisom,20b)
e)
v spolupráci s ministerstvom zdravotníctva koordinuje organizáciu zdravotníckeho
zabezpečenia v zdravotníckych zariadeniach, ktoré sú určené za subjekty hospodárskej
mobilizácie ministerstvom vnútra podľa § 4 ods. 1 písm. d),
f)
koordinuje s obvodnými úradmi v sídle kraja prípravu štruktúry a rozsahu výdavkov
na hospodársku mobilizáciu z prostriedkov štátneho rozpočtu podľa § 14 ods. 4 písm.
f),
g)
koordinuje a kontroluje obvodné úrady pri hospodárení s prostriedkami štátneho rozpočtu
na financovanie výdavkov na hospodársku mobilizáciu.
§ 11b
Ministerstvo zdravotníctva
Ministerstvo zdravotníctva
a)
vytvára z poskytovateľov zdravotnej starostlivosti20c) sieť subjektov hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti na zabezpečenie poskytovania
zdravotnej starostlivosti obyvateľom, ozbrojeným silám, ozbrojeným bezpečnostným zborom
a záchranným zložkám a vyčleňuje nemocničné lôžka na základe ich požiadaviek v období
krízovej situácie,
b)
koordinuje s ministerstvom obrany, ministerstvom vnútra, vyššími územnými celkami
a ministerstvom hospodárstva prípravu siete subjektov hospodárskej mobilizácie z poskytovateľov
zdravotnej starostlivosti,
c)
uplatňuje požiadavky na uchovanie výrobných schopností v subjektoch hospodárskej
mobilizácie, ktoré svojimi výrobkami a službami zabezpečujú činnosť poskytovateľov
zdravotnej starostlivosti zaradených medzi subjekty hospodárskej mobilizácie na zabezpečenie
požiadaviek ozbrojených síl,
d)
koordinuje organizáciu zdravotníckeho zabezpečenia s určenými subjektmi podľa § 4
ods. 1 písm. d), ktoré boli určené za subjekty hospodárskej mobilizácie ministerstvom
zdravotníctva, ministerstvom obrany alebo ministerstvom vnútra,
e)
riadi a koordinuje činnosť samostatných odborov krízového riadenia zdravotníctva
krajov pri vykonávaní opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. d), g), o),
r) a s) a koordinuje činnosť vyšších územných celkov v oblasti organizácie zdravotníckeho
zabezpečenia,
f)
riadi a koordinuje činnosť zdravotných poisťovní20d) pri vykonávaní verejného zdravotného poistenia v období krízovej situácie,
g)
postupuje pri uplatňovaní požiadaviek podľa písmena c) v súlade s osobitným predpisom,20b)
h)
zabezpečuje prostredníctvom subjektov hospodárskej mobilizácie, ktoré zodpovedajú
za organizáciu zdravotníckeho zabezpečenia, informovanie obvodných úradov o počtoch
chorých alebo mŕtvych obyvateľov v príčinnej súvislosti s pandémiou v období krízovej
situácie.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 20c a 20d znejú:
„20c)
§ 4 zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych
pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.
20d)
§ 19 písm. c) zákona č. 575/2001 Z. z.“.
20.
§ 13 a 14 vrátane nadpisov znejú:
„§ 13
Ministerstvo financií
Ministerstvo financií
a)
uplatňuje písomne voči Národnej banke Slovenska požiadavky na poskytovanie vybraných
hotovostných bankových služieb pre potreby činnosti ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných
zborov, informačných a spravodajských služieb a Hasičského a záchranného zboru v období
krízovej situácie,
b)
uplatňuje písomne voči Štátnej pokladnici požiadavky na vykonávanie platobného styku
a vedenia účtov pre potreby klientov Štátnej pokladnice v období krízovej situácie.
§ 14
Obvodný úrad
(1)
Obvodný úrad vo svojom územnom obvode
a)
vedie evidenciu prostredníctvom jednotného informačného systému hospodárskej mobilizácie
1.
právnických osôb a fyzických osôb-podnikateľov na území obvodu, ktoré sú určené ako
subjekty hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) prvého bodu,
2.
právnických osôb a fyzických osôb-podnikateľov na území obvodu, ktoré môžu byť určené
ako subjekty hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) druhého bodu,
3.
fyzických osôb, ktorým môže byť uložená pracovná povinnosť,
4.
ním určených vecných prostriedkov, ktoré možno použiť na vecné plnenie podľa § 5
písm. t),
5.
odberných oprávnení,
b)
rozhoduje o povinnosti obce zriadiť výdajňu odberných oprávnení a vykonáva ich kontrolu,
c)
riadi, koordinuje a kontroluje činnosť obcí pri vykonávaní opatrení hospodárskej
mobilizácie podľa § 5 písm. e), f), r) alebo t),
d)
koná vo veciach správnych deliktov podľa § 28 ods. 4 až 6 a vo veciach priestupkov
podľa § 29 ods. 2,
e)
uplatňuje na obvodnom úrade v sídle kraja požiadavky obcí nachádzajúcich sa v územnom
obvode obvodného úradu na nariadenie vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie
podľa § 5 písm. e), r) alebo t),
f)
informuje obvodný úrad v sídle kraja na jeho žiadosť, pokiaľ informácie nie sú dostupné
prostredníctvom jednotného informačného systému hospodárskej mobilizácie
1.
o právnických osobách alebo fyzických osobách-podnikateľoch, ktoré môžu byť príkazom
určené za subjekt hospodárskej mobilizácie; príkazom obvodného úradu im môže byť nariadené
vykonávať opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. e), r) alebo t),
2.
o vecných prostriedkoch nachádzajúcich sa na území obvodu, ktoré možno použiť na
vecné plnenie,
g)
spracováva a aktualizuje informácie potrebné na vykonávanie opatrení hospodárskej
mobilizácie v jednotnom informačnom systéme hospodárskej mobilizácie podľa § 10 písm.
d) a spolupracuje pri tom s obcami vo svojom územnom obvode.
(2)
Evidencia právnických osôb, fyzických osôb-podnikateľov a fyzických osôb podľa odseku
1 písm. a) prvého až tretieho bodu obsahuje
a)
obchodné meno alebo názov právnickej osoby, jej sídlo, identifikačné číslo a predmet
činnosti,
b)
meno a priezvisko fyzickej osoby-podnikateľa, jej identifikačné číslo, ak bolo pridelené,
predmet a miesto jej podnikania,
c)
údaje podľa § 7 ods. 10, ak ide o fyzickú osobu.
(3)
Obvodný úrad v období krízovej situácie
a)
dáva podnet obvodnému úradu v sídle kraja na nariadenie vykonávania opatrení hospodárskej
mobilizácie podľa § 5 písm. e), r) alebo t),
b)
po nariadení vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie na území obvodu podľa
§ 7 ods. 4 až 7 vyžaduje od Sociálnej poisťovne poskytnutie údajov podľa odseku 2
písm. c) o poistencoch z evidencie poistencov alebo od úradov práce, sociálnych vecí
a rodiny poskytnutie údajov o uchádzačoch o zamestnanie z evidencie uchádzačov o zamestnanie
podľa profesie na účel možnosti uloženia pracovnej povinnosti,
c)
príkazom prednostu obvodného úradu v rámci svojej pôsobnosti21)
1.
určuje subjekty hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) vrátane rozsahu
vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 7,
2.
mení určeným subjektom rozsah vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie podľa
§ 7,
3.
zrušuje určené subjekty vrátane vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie podľa
§ 7,
d)
po nariadení vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 7 ods. 4 až 7
vydáva alebo zrušuje písomný príkaz fyzickej osobe-podnikateľovi a fyzickej osobe
na vykonanie pracovnej povinnosti alebo písomný príkaz právnickej osobe, fyzickej
osobe-podnikateľovi a fyzickej osobe na vecné plnenie; v písomnom príkaze určí aj
rozsah vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie,
e)
rozhoduje o oslobodení fyzickej osoby od pracovnej povinnosti na základe jej písomnej
žiadosti,
f)
organizuje distribúciu odberných oprávnení obciam po nariadení mimoriadnych regulačných
opatrení,
g)
informuje obvodný úrad v sídle kraja o
1.
právnických osobách alebo fyzických osobách-podnikateľoch, ktoré príkazom určil za
subjekt hospodárskej mobilizácie alebo im nariadil vykonávať opatrenia hospodárskej
mobilizácie podľa § 5 písm. e), r) alebo t),
2.
vecných prostriedkoch, na ktoré bol vydaný príkaz na vecné plnenie a o vecných prostriedkoch,
ktoré možno použiť na vecné plnenie podľa § 5 písm. t), nachádzajúcich sa na území
obvodu podľa odseku 1 písm. a) štvrtého bodu,
3.
fyzických osobách evidovaných na území obvodu, ktorým bola uložená pracovná povinnosť
alebo ktorým možno uložiť pracovnú povinnosť,
4.
počte vydaných odberných oprávnení,
5.
stave hospodárskych zvierat a rastlinných komodít na území obvodu z údajov vyžiadaných
od obcí v územnom obvode,
6.
počte chorých alebo mŕtvych obyvateľov v dôsledku pandémie na území obvodu z údajov
vyžiadaných od obcí v územnom obvode.
(4)
Obvodný úrad v sídle kraja okrem činností podľa odsekov 1 až 3
a)
riadi, koordinuje a kontroluje činnosť obvodných úradov vo svojej pôsobnosti pri
vykonávaní opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. a), e), q), r), s) a
t),
b)
uplatňuje požiadavky obvodných úradov v územnom obvode kraja, obcí a vyššieho územného
celku na vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie na vecne príslušných ústredných
orgánoch,
c)
informuje ministerstvo hospodárstva v období krízovej situácie o vydaní nariadenia
na vykonanie opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. e), r) alebo t) v územnom
obvode kraja,
d)
informuje v období krízovej situácie ústredné orgány, ktoré sú určené za subjekt
hospodárskej mobilizácie, na ich žiadosť o vecných prostriedkoch, ktoré možno použiť
na vecné plnenie podľa § 5 písm. t), nachádzajúcich sa v územnom obvode kraja podľa
odseku 3 písm. g) druhého bodu a o právnických osobách a fyzických osobách-podnikateľoch
evidovaných v územnom obvode kraja, ktoré môžu byť určené ako subjekty hospodárskej
mobilizácie,
e)
vedie evidenciu odberných oprávnení a poskytuje o nich ministerstvu hospodárstva
na jeho žiadosť informáciu,
f)
koordinuje s ministerstvom vnútra prípravu štruktúry a rozsahu výdavkov na hospodársku
mobilizáciu z prostriedkov štátneho rozpočtu,
g)
určuje alebo zrušuje príkazom prednostu obvodného úradu v rámci svojej pôsobnosti21) subjekty hospodárskej mobilizácie vo svojom územnom obvode; v príkaze určuje, mení
alebo ruší aj rozsah vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 7,
h)
koordinuje v obvodných úradoch v územnom obvode kraja evidenciu
1.
právnických osôb a fyzických osôb-podnikateľov na území obvodu, ktoré sú určené ako
subjekty hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) prvého bodu a navrhnuté
na zaradenie do evidencie ústrednému orgánu,
2.
právnických osôb a fyzických osôb-podnikateľov na území obvodu, ktoré môžu byť určené
ako subjekty hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) druhého bodu,
3.
fyzických osôb, ktorým môže byť uložená pracovná povinnosť,
4.
vecných prostriedkov na území obvodu, ktoré možno použiť na vecné plnenie,
5.
odberných oprávnení a ich distribúciu po nariadení mimoriadnych regulačných opatrení,
6.
stavu hospodárskych zvierat a rastlinných komodít v období krízovej situácie; túto
informáciu predkladá na žiadosť ministerstva pôdohospodárstva,
7.
počtu chorých alebo mŕtvych obyvateľov v dôsledku pandémie v období krízovej situácie;
tieto informácie predkladá na žiadosť ministerstva zdravotníctva,
i)
spracováva a aktualizuje informácie potrebné na vykonávanie opatrení hospodárskej
mobilizácie v jednotnom informačnom systéme hospodárskej mobilizácie podľa § 10 písm.
d) a pri ich spracovávaní a aktualizácii spolupracuje s obvodnými úradmi v územnom
obvode kraja a s ministerstvom vnútra.
(5)
Obvodný úrad v sídle kraja pri vykonávaní opatrení hospodárskej mobilizácie spolupracuje
s vyšším územným celkom.“.
21.
V poznámke pod čiarou k odkazu 21 sa citácia „Zákon Národnej rady Slovenskej republiky
č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska v znení neskorších predpisov.“ nahrádza
citáciou „§ 4 zákona č. 515/2003 Z. z. o krajských úradoch a obvodných úradoch a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
22.
§ 15 sa vypúšťa.
23.
§ 16 vrátane nadpisu znie:
„§ 16
Vyšší územný celok
(1)
Opatrenia hospodárskej mobilizácie uvedené v § 5 písm. h), m), u) a x) vykonáva vyšší
územný celok podľa § 7 ods. 4 až 7 ako prenesený výkon štátnej správy.
(2)
Vyšší územný celok vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti
a)
vykonáva v období krízovej situácie podľa § 7 ods. 4 až 7 opatrenia hospodárskej
mobilizácie uvedené v § 5 písm. h), m), u) a x) a spolupracuje s orgánmi štátnej správy
a s obcami na území vyššieho územného celku,
b)
spolupracuje v období krízovej situácie pri vykonávaní opatrení hospodárskej mobilizácie
podľa § 5 písm. h), m), u) a x) s obvodným úradom v sídle kraja pri uplatňovaní požiadaviek
na ústredných orgánoch,
c)
rozhodnutím12) alebo v období krízovej situácie príkazom predsedu vyššieho územného celku
1.
určuje subjekty hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) vrátane rozsahu
vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 7,
2.
mení určeným subjektom rozsah vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie podľa
§ 7,
3.
zrušuje určené subjekty vrátane vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie podľa
§ 7,
d)
vedie evidenciu údajov podľa § 7 ods. 10 o právnických osobách a fyzických osobách-podnikateľoch
určených ako subjekt hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm. d) vyšším územným
celkom a na vyžiadanie obvodného úradu v sídle kraja ho informuje o týchto osobách,
e)
spracováva a aktualizuje informácie potrebné na vykonávanie opatrení hospodárskej
mobilizácie vo vyššom územnom celku v jednotnom informačnom systéme hospodárskej mobilizácie
podľa § 10 písm. d),
f)
metodicky usmerňuje a koordinuje vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie so
subjektmi hospodárskej mobilizácie, ktoré určil,
g)
kontroluje vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie a o vykonaných opatreniach
poskytuje ministerstvu hospodárstva informácie na jeho žiadosť.
(3)
Vyšší územný celok spolupracuje s ministerstvom zdravotníctva pri tvorbe siete zdravotníckych
zariadení, ktoré ministerstvo zdravotníctva určilo za subjekty hospodárskej mobilizácie
podľa § 4 ods. 1 písm. d) a ktorým povolenie na prevádzkovanie21a) vydal vyšší územný celok.“.
24.
V poznámke pod čiarou k odkazu 21a sa citácia „Zákon Národnej rady Slovenskej republiky
č. 168/1996 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov.“ nahrádza citáciou
„§ 11 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
25.
§ 17 vrátane nadpisu znie:
„§ 17
Obec
(1)
Obec
a)
uplatňuje požiadavky na nariadenie vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie
na obvodnom úrade,
b)
zriaďuje výdajne odberných oprávnení podľa rozhodnutia obvodného úradu a vytvára
materiálne a organizačné podmienky na ich činnosť po vyhlásení mimoriadnych regulačných
opatrení; túto činnosť vykonáva ako prenesený výkon štátnej správy,
c)
uplatňuje požiadavky na odberné oprávnenia na obvodnom úrade.
(2)
V období krízovej situácie obec
a)
vykonáva opatrenia hospodárskej mobilizácie uvedené v § 5 písm. h) a u) podľa § 7
ods. 4 až 7 ako prenesený výkon štátnej správy,
b)
poskytuje obvodnému úradu na základe žiadosti
1.
informácie potrebné na vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm.
e), r) alebo t),
2.
informácie o stave vydaných odberných oprávnení, ktoré boli distribuované do konkrétnych
výdajní odberných oprávnení po nariadení mimoriadnych regulačných opatrení,
3.
sumár o inventarizácii a stave hospodárskych zvierat a rastlinných komodít v územnom
obvode obce z údajov vyžiadaných od subjektov hospodárskej mobilizácie v pôsobnosti
ministerstva pôdohospodárstva a fyzických osôb vlastniacich hospodárske zvieratá a
pestovateľov rastlinných komodít,
4.
informácie o počte chorých alebo mŕtvych obyvateľov v dôsledku pandémie v územnom
obvode obce z údajov vyžiadaných od subjektov hospodárskej mobilizácie v pôsobnosti
ministerstva zdravotníctva.
(3)
Obec spracováva a aktualizuje informácie potrebné na vykonávanie opatrení hospodárskej
mobilizácie v jednotnom informačnom systéme hospodárskej mobilizácie podľa § 10 písm.
d).
(4)
Obec pri vykonávaní opatrení hospodárskej mobilizácie spolupracuje s vyšším územným
celkom, v ktorého územnom obvode sa nachádza.“.
26.
Štvrtá hlava vrátane nadpisu znie:
„ŠTVRTÁ HLAVA
PRÁVA A POVINNOSTI URČENÉHO SUBJEKTU, PODNIKATEĽOV A INÝCH PRÁVNICKÝCH OSÔB A FYZICKÝCH
OSÔB
§ 18
Práva a povinnosti určeného subjektu
(1)
Určený subjekt je pri plnení opatrení hospodárskej mobilizácie v období krízovej
situácie oprávnený
a)
písomne žiadať príslušný obvodný úrad o oslobodenie svojich zamestnancov od uloženej
pracovnej povinnosti,
b)
uplatňovať náhradu za obmedzenie vlastníckeho práva alebo užívacieho práva pri vecnom
plnení a za plnenie pracovnej povinnosti.
(2)
Vecné plnenie sa nevzťahuje na určený subjekt, ktorý plní v období krízovej situácie
konkrétne opatrenia hospodárskej mobilizácie na základe rozhodnutia alebo príkazu.
(3)
Určený subjekt je na základe rozhodnutia povinný spracovávať a aktualizovať informácie
potrebné na vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie v jednotnom informačnom
systéme hospodárskej mobilizácie.
(4)
Určený subjekt je povinný na žiadosť ústredného orgánu, obvodného úradu alebo obce
poskytnúť doplňujúce údaje a informácie nevyhnutné na plnenie opatrení hospodárskej
mobilizácie, ktoré nie sú spracované v jednotnom informačnom systéme hospodárskej
mobilizácie.
(5)
Určený subjekt je povinný v stave bezpečnosti
a)
viesť evidenciu o všetkých vecných prostriedkoch, ktoré môžu byť v období krízovej
situácie použité na účely vecného plnenia,
b)
spracovať krízový plán subjektu hospodárskej mobilizácie a aktualizovať ho podľa
pokynov ústredného orgánu alebo vyššieho územného celku.
(6)
Určený subjekt je povinný v období krízovej situácie
a)
podriadiť sa vecnému plneniu na základe príkazu obvodného úradu,
b)
dodržiavať regulačné opatrenia22) spotreby elektriny a tepla, spotreby plynu, vody a ropných výrobkov,22a)
c)
dodržiavať mimoriadne regulačné opatrenia,
d)
podriadiť sa pracovnej povinnosti na základe príkazu obvodného úradu,
e)
plniť opatrenia hospodárskej mobilizácie, ktoré mu boli uložené rozhodnutím a spresnené
príkazom podľa § 4 ods. 1 písm. d),
f)
predložiť na požiadanie obce alebo ministerstva zdravotníctva informáciu o počtoch
chorých alebo mŕtvych obyvateľov v príčinnej súvislosti s pandémiou, ak plní opatrenia
hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. g),
g)
poskytnúť na požiadanie obce alebo ministerstva pôdohospodárstva informácie o stave
a inventarizácii hospodárskych zvierat a inventarizácii rastlinných komodít nachádzajúcich
sa v území obce, ak plní opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. k).
(7)
Určenému subjektu, ktorému boli nariadené pracovná povinnosť alebo vecné plnenie
podľa osobitného predpisu,22b) nemožno uložiť tieto povinnosti podľa tohto zákona.
§ 19
Povinnosti podnikateľov a iných právnických osôb, ktoré nie sú určeným subjektom
(1)
Podnikateľ a iná právnická osoba, ktorá nie je určeným subjektom, je v období krízovej
situácie povinná
a)
podriadiť sa vecnému plneniu na základe príkazu obvodného úradu,
b)
dodržiavať regulačné opatrenia22) spotreby elektriny a tepla, spotreby plynu, vody a ropných výrobkov,22a)
c)
dodržiavať mimoriadne regulačné opatrenia,
d)
poskytnúť na základe vyžiadania obce informácie o stave a inventarizácii hospodárskych
zvierat a rastlinných komodít.
(2)
Podnikateľ a iná právnická osoba, ktorá nie je určeným subjektom, je povinná plniť
a dodržiavať povinnosti podľa odseku 1, ak súvisia s plnením opatrenia hospodárskej
mobilizácie podľa § 5 písm. c), e), k) a t) a tieto boli nariadené podľa § 7 ods.
4 až 7.
(3)
Podnikateľ a iná právnická osoba, ktorá nie je určeným subjektom, ktorej bolo nariadené
vecné plnenie podľa osobitného predpisu,22b) nemožno uložiť túto povinnosť podľa tohto zákona.
(4)
Podnikateľ a iná právnická osoba, ktorá nie je určeným subjektom, je v stave bezpečnosti
povinná poskytnúť na základe žiadosti obvodného úradu alebo obce informácie, ktoré
súvisia s vecným plnením.
Práva a povinnosti fyzickej osoby
§ 20
V období krízovej situácie má fyzická osoba právo na dodávku životne dôležitých výrobkov
alebo životne dôležitých tovarov v sortimente a množstve potrebnom na prežitie. Toto
právo si uplatňuje voči obci, kde má adresu trvalého pobytu.
§ 21
(1)
V období krízovej situácie je fyzická osoba povinná
a)
dodržiavať regulačné opatrenia22) spotreby elektriny a tepla, spotreby plynu, vody a ropných výrobkov,22a)
b)
podriadiť sa organizácii zdravotníckeho zabezpečenia a sociálneho zabezpečenia,
c)
podriadiť sa pracovnej povinnosti na základe príkazu obvodného úradu,
d)
podriadiť sa vecnému plneniu na základe príkazu obvodného úradu,
e)
podriadiť sa redukovanému výchovno-vzdelávaciemu procesu,
f)
dodržiavať mimoriadne regulačné opatrenia,
g)
poskytnúť na základe vyžiadania obce súpis hospodárskych zvierat a inventarizáciu
rastlinných komodít, ktorých vlastníkom je fyzická osoba; lehotu na predloženie vyžiadaných
informácií určí obec v žiadosti.
(2)
Fyzická osoba je povinná plniť povinnosti podľa odseku 1, ak súvisia s opatreniami
hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. c), e), g), k), r), t) a u).
(3)
Ustanovením odseku 1 písm. d) nie je dotknuté právo fyzickej osoby na náhradu škody.
Náhradu škody uplatní u subjektu hospodárskej mobilizácie, v prospech ktorého bolo
vecné plnenie.12)
(4)
Fyzická osoba, ktorej bola uložená pracovná povinnosť, je povinná
a)
zotrvať v pracovnom pomere alebo obdobnom pracovnoprávnom vzťahu, ak jej zamestnávateľ
plní opatrenia hospodárskej mobilizácie a fyzická osoba je vopred určená na plnenie
úloh hospodárskej mobilizácie,
b)
vykonávať iný ako dohodnutý druh práce alebo na inom mieste, ak jej zamestnávateľ
plní opatrenia hospodárskej mobilizácie a fyzická osoba nie je vopred určená na plnenie
úloh hospodárskej mobilizácie,
c)
plniť pracovnú povinnosť na mieste a v rozsahu uloženom v príkaze, ak jej zamestnávateľ
neplní opatrenia hospodárskej mobilizácie a fyzická osoba nie je vopred určená na
plnenie úloh hospodárskej mobilizácie.
(5)
Pracovnú povinnosť v období krízovej situácie nemožno uložiť
a)
zamestnancovi so zmenenou pracovnou schopnosťou a občanovi s ťažkým zdravotným postihnutím,
b)
fyzickej osobe mladšej ako 18 rokov veku a staršej, ako je stanovený dôchodkový vek,23)
c)
tehotnej žene, matke do konca deviateho mesiaca po pôrode, dojčiacej žene a žene
do konca tretieho mesiaca po pôrode, ak sa dieťa narodilo mŕtve, zomrelo alebo žena
sa oň nestará,
d)
fyzickej osobe, ktorá sa trvalo stará o dieťa mladšie ako 15 rokov veku,
e)
fyzickej osobe, ktorá sa trvalo stará o dieťa staršie ako 15 rokov veku, ktoré má
dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav alebo je dlhodobo ťažko zdravotne postihnuté a
vyžaduje mimoriadnu starostlivosť,
f)
fyzickej osobe, ktorá sa celodenne a riadne stará o fyzickú osobu, ktorá je prevažne
alebo úplne bezvládna alebo je staršia ako 70 rokov veku a nemôže zabezpečiť starostlivosť
o túto osobu jej umiestnením do zariadenia sociálnych služieb, alebo fyzickej osobe,
ktorá opatruje fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím odkázanú na opatrovanie,24)
g)
fyzickej osobe vykonávajúcej profesionálnu službu alebo mimoriadnu službu a fyzickej
osobe, ktorá dobrovoľne prevzala brannú povinnosť,25)
h)
fyzickej osobe oslobodenej od výkonu mimoriadnej služby podľa osobitného predpisu,26)
i)
fyzickej osobe požívajúcej exteritorialitu podľa medzinárodného práva a osobe patriacej
k cudzím diplomatickým misiám, k cudzím konzulárnym úradom, k orgánom cudzích štátov
alebo k medzinárodným orgánom, ak tieto úrady alebo orgány pôsobia na území Slovenskej
republiky so súhlasom príslušných orgánov a nejde o občanov Slovenskej republiky,
j)
ostatným cudzincom v rozsahu, ktorý vyplýva z medzinárodných zmlúv alebo medzinárodného
práva.
(6)
Pracovnú povinnosť v čase vojny a vojnového stavu nemožno uložiť fyzickej osobe vykonávajúcej
alternatívnu službu.26a)
(7)
Obvodný úrad písomným príkazom pracovnú povinnosť zruší, ak fyzická osoba vykonáva
pracovnú povinnosť a územná vojenská správa ju povolala na výkon mimoriadnej služby
alebo alternatívnej služby.
(8)
Fyzická osoba môže prevziať pracovnú povinnosť dobrovoľne s výnimkou fyzickej osoby
podľa odseku 5 písm. a) a c) a fyzickej osoby mladšej ako 18 rokov veku.
(9)
Dôvod oslobodenia od pracovnej povinnosti z dôvodu telesnej alebo duševnej nespôsobilosti26b) je potrebné preukázať úradným potvrdením lekára alebo rozhodnutím príslušného štátneho
orgánu.
(10)
Povinnosť podriadiť sa vecnému plneniu podľa odseku 1 písm. d) sa nevzťahuje na fyzickú
osobu, u ktorej by sa poskytnutím vecného prostriedku ohrozila jej výživa alebo výživa
jej rodiny; pri ukladaní vecného plnenia sa prihliada aj na neohrozenie chodu jej
hospodárskeho zariadenia.
(11)
Fyzickej osobe, ktorej boli nariadené pracovná povinnosť alebo vecné plnenie podľa
osobitného predpisu,22b) nemožno uložiť tieto povinnosti podľa tohto zákona.
Poznámky pod čiarou k odkazom 22a, 22b, 26a a 26b znejú:
„22a)
§ 6 zákona č. 170/2001 Z. z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení
stavu ropnej núdze v znení zákona č. 240/2006 Z. z.
22b)
§ 10 ods. 1 písm. f), i) a j), § 18 ods. 2 zákona č. 319/2002 Z. z. v znení neskorších
predpisov.
26a)
Zákon č. 569/2005 Z. z. o alternatívnej službe v čase vojny a vojnového stavu v znení
neskorších predpisov.
26b)
§ 186 Občianskeho súdneho poriadku.“.
27.
V poznámkach pod čiarou k odkazom 22 až 26 sa citácia
„22) Zákon č. 70/1998 Z. z. o energetike a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom
podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 276/2001
Z. z.
23)
§ 29 ods. 1 písm. a) a b) zákona č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení.
24)
§ 50 a 51 zákona č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení zákona č. 450/2000
Z. z.
25)
§ 186 zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov.
26)
§ 4 zákona č. 320/2002 Z. z. o brannej povinnosti.“ nahrádza citáciou
„22) § 14 zákona č. 656/2004 Z. z. o energetike a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
23)
§ 65 zákona č. 461/2003 Z. z. v znení zákona č. 555/2007 Z. z.
24)
§ 40 ods. 3 a 4 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého
zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
25)
§ 6 zákona č. 570/2005 Z. z. v znení zákona č. 518/2007 Z. z.
26)
§ 17 zákona č. 570/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
28.
§ 22 a 23 vrátane nadpisov znejú:
„§ 22
Národná banka Slovenska
Národná banka Slovenska
a)
pripravuje a vykonáva opatrenia v období krízovej situácie
1.
v devízovej oblasti27) vrátane ochrany devízových rezerv,
2.
na poskytovanie vybraných hotovostných bankových služieb pre potreby zabezpečenia
činnosti ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, informačných a spravodajských
služieb a Hasičského a záchranného zboru na základe písomnej zmluvy uzavretej s ministerstvom
financií a Štátnou pokladnicou,
b)
kontroluje vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie v rozsahu svojej pôsobnosti,
c)
spracováva a aktualizuje informácie potrebné na vykonávanie opatrení hospodárskej
mobilizácie v jednotnom informačnom systéme hospodárskej mobilizácie podľa § 10 písm.
d).
§ 23
Slovenská televízia a Slovenský rozhlas
Slovenská televízia a Slovenský rozhlas
a)
vykonáva opatrenie hospodárskej mobilizácie uvedené v § 5 písm. v) bezodplatne,
b)
koordinuje a kontroluje vykonávanie opatrení hospodárskej mobilizácie v rozsahu svojej
pôsobnosti,
c)
poskytuje informácie o stave vykonávania opatrení hospodárskej mobilizácie na základe
žiadosti ministerstva hospodárstva,
d)
vykonáva opatrenie hospodárskej mobilizácie uvedené v § 5 písm. v) v období krízovej
situácie podľa § 7 ods. 4 až 7,
e)
spracováva a aktualizuje informácie potrebné na vykonávanie opatrení hospodárskej
mobilizácie v jednotnom informačnom systéme hospodárskej mobilizácie podľa § 10 písm.
d) a pri ich spracovávaní a aktualizácii spolupracuje so subjektmi hospodárskej mobilizácie
vo svojej pôsobnosti.“.
29.
Za § 23 sa vkladajú § 23a a 23b, ktoré vrátane nadpisov znejú:
„§ 23a
Sociálna poisťovňa
Sociálna poisťovňa
a)
koordinuje s ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny prípravu štruktúry a rozsahu
výdavkov na hospodársku mobilizáciu z prostriedkov štátneho rozpočtu,
b)
poskytuje informácie ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny o stave vykonávania
opatrení hospodárskej mobilizácie,
c)
vykonáva v rozsahu svojej pôsobnosti opatrenia hospodárskej mobilizácie podľa § 5
písm. m) a § 7 ods. 7 v období krízovej situácie,
d)
spolupracuje s obvodnými úradmi na vykonávaní opatrení hospodárskej mobilizácie podľa
§ 5 písm. r) a § 7 ods. 4 až 7 v období krízovej situácie,
e)
poskytuje informácie o poistencoch Sociálnej poisťovne pri vykonávaní opatrenia hospodárskej
mobilizácie podľa § 5 písm. m) ministerstvu vnútra, ministerstvu práce, sociálnych
vecí a rodiny alebo iným subjektom hospodárskej mobilizácie podľa § 4 ods. 1 písm.
a), b) alebo c),
f)
poskytuje informácie o poistencoch Sociálnej poisťovne na účely nariadenia pracovnej
povinnosti pri vykonávaní opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. r) alebo
m) na žiadosť obvodného úradu,
g)
spracováva a aktualizuje informácie potrebné na vykonávanie opatrení hospodárskej
mobilizácie v jednotnom informačnom systéme hospodárskej mobilizácie podľa § 10 písm.
d).
§ 23b
Štátna pokladnica
Štátna pokladnica
a)
spolupracuje s ministerstvom financií a Národnou bankou Slovenska pri vykonávaní
opatrení hospodárskej mobilizácie podľa § 5 písm. l),
b)
zabezpečuje podľa písomných pokynov ministerstva financií vykonávanie platobného
styku a vedenie účtov pre potreby klientov Štátnej pokladnice v období krízovej situácie,
c)
spracováva a aktualizuje informácie potrebné na vykonávanie opatrení hospodárskej
mobilizácie v jednotnom informačnom systéme hospodárskej mobilizácie podľa § 10 písm.
d).“.
30.
V § 24 odsek 1 znie:
„(1)
Na výkon práce počas pracovnej povinnosti a na poskytovanie mzdy alebo platu za pracovnú
povinnosť sa vzťahujú osobitné predpisy27a) s výnimkou ustanovení o maximálnej dĺžke pracovného času a ustanovení o dovolenke.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 27a znie:
„27a)
Zákonník práce.
Zákon č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
Zákon č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
31.
V § 24 odsek 3 znie:
„(3)
Mzda alebo plat sa poskytuje v peniazoch a v termínoch určených pri uložení pracovnej
povinnosti; poskytnúť mzdu alebo plat naturálnym plnením možno s výnimkou minimálnej
mzdy so súhlasom toho, komu bola pracovná povinnosť uložená a kto ju plnil.“.
32.
V § 25 ods. 4 a v § 27 ods. 2 sa slová „obvodný úrad v sídle kraja“ nahrádzajú slovami
„subjekt hospodárskej mobilizácie, v prospech ktorého bolo vecné plnenie“.
33.
V § 26 ods. 2 sa za slovo „ministerstvo“ pripája slovo „hospodárstva“.
34.
V § 28 odsek 1 znie:
„(1)
Ústredný orgán alebo vyšší územný celok, ktorý určil subjekt hospodárskej mobilizácie,
môže subjektu hospodárskej mobilizácie uložiť pokutu do 16 500 eur, ak
a)
nevykoná opatrenie hospodárskej mobilizácie určené v rozhodnutí12) alebo v príkaze podľa § 4 ods. 1 písm. d),
b)
nedodrží § 30a až 30c o nakladaní s majetkom štátu určeným na hospodársku mobilizáciu.“.
35.
V § 28 odseky 3 a 4 znejú:
„(3)
V období krízovej situácie môže ústredný orgán alebo vyšší územný celok podľa odseku
1 uložiť určenému subjektu za nevykonanie opatrení hospodárskej mobilizácie určených
v rozhodnutí12) alebo v príkaze pokutu do 33 000 eur.
(4)
Obvodný úrad môže uložiť určenému subjektu, podnikateľovi a inej právnickej osobe,
ktorá nie je určeným subjektom a fyzickej osobe za neplnenie povinností podľa § 18
ods. 6, § 19 a 21 pokutu do 33 000 eur.“.
36.
V § 28 ods. 5 a 6 sa za slovom „pôsobnosti,“ vkladajú slová „alebo vyšší územný celok,
ktorý určil subjekt hospodárskej mobilizácie vo svojej pôsobnosti,“.
37.
V § 29 sa odsek 1 dopĺňa písmenom d), ktoré znie:
„d)
nedodrží regulačné opatrenia22) spotreby elektriny a tepla, spotreby plynu, vody a ropných výrobkov.22a)“.
38.
V § 29 ods. 2 sa za slová „písm. a)“ vkladajú slová „a d)“, suma „50 000 Sk“ sa nahrádza
sumou „1 650 eur“ a suma „10 000 Sk“ sa nahrádza sumou „330 eur“.
39.
Nadpis nad § 30 znie:
„Obstarávanie a nakladanie s majetkom štátu určeným na účely hospodárskej mobilizácie“.
40.
V § 30 sa vkladá nový odsek 1, ktorý znie:
„(1)
Na obstarávanie majetku štátu určeného na účely hospodárskej mobilizácie sa vzťahuje
osobitný predpis.20b)“.
Doterajšie odseky 1 až 5 sa označujú ako odseky 2 až 6.
41.
V § 30 odsek 2 znie:
„(2)
Správu majetku štátu určeného na účely hospodárskej mobilizácie vykonáva subjekt
hospodárskej mobilizácie uvedený v § 4 ods. 1 písm. a), b) a určený subjekt podľa
§ 4 ods. 1 písm. d), ktorý je rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou organizáciou
v pôsobnosti ministerstva vnútra (ďalej len „správca majetku štátu“).“.
42.
V § 30 ods. 3 sa slová „v § 4 písm. c), e) a f) (ďalej len vlastník)“ nahrádzajú
slovami „v § 4 ods. 1 písm. c), e), f), g), h) a i) (ďalej len „vlastník“)“.
43.
V § 30 ods. 4 sa slová „podľa odseku 2“ nahrádzajú slovami „podľa odseku 3“.
44.
V § 30 ods. 4 písm. e) sa číslovka „4“ nahrádza číslovkou „5“.
45.
V § 30 ods. 5 sa slová „podľa ods. 2“ nahrádzajú slovami „podľa odseku 3“.
46.
V § 30 ods. 6 sa číslovka „4“ nahrádza číslovkou „5“.
47.
V § 30d ods. 1 sa číslovka „2“ nahrádza číslovkou „3“.
48.
V § 30d ods. 3 sa číslovka „2“ nahrádza číslovkou „3“ a číslovka „4“ číslovkou „5“.
49.
V § 30e ods. 4 a 5 sa číslovka „2“ nahrádza číslovkou „3“.
50.
V § 31 ods. 2 sa za slovo „ministerstvo“ pripája slovo „hospodárstva“.
51.
V § 31 ods. 2 písm. e) sa na konci sa pripájajú slová „hospodárskej mobilizácie“.
52.
V § 31 odsek 3 znie:
„(3)
Podrobnosti o výrobe a nákupe poľnohospodárskych výrobkov a samozásobení obyvateľstva
zaoberajúceho sa poľnohospodárskou činnosťou v období krízovej situácie ustanoví všeobecne
záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo pôdohospodárstva.“.
53.
V § 31 ods. 4 sa slová „telekomunikačných služieb“ nahrádzajú slovami „poskytovania
elektronických komunikačných sietí a elektronických telekomunikačných služieb“ a vypúšťajú
sa slová „a organizácií poštových služieb“.
54.
Za § 31 sa vkladá § 31a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„31a
Prechodné ustanovenie účinné od 1. septembra 2009
Nakladanie s majetkom štátu určeným na účely hospodárskej mobilizácie, ktorý bol nadobudnutý
z prostriedkov štátneho rozpočtu alebo jeho nadobudnutie bolo dotované zo štátneho
rozpočtu podľa doterajších predpisov a nebol uvedený do súladu s doterajším zákonom
podľa § 31 ods. 1 ani do dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona, uvedú subjekty hospodárskej
mobilizácie do súladu s týmto zákonom do 31. decembra 2010.“.
Čl. II
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky sa splnomocňuje, aby v Zbierke zákonov
Slovenskej republiky vyhlásil úplné znenie zákona č. 414/2002 Z. z. o hospodárskej
mobilizácii a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1993 Z. z.
o vymedzení pôsobnosti orgánov vo veciach ochrany spotrebiteľa v znení neskorších
predpisov, ako vyplýva zo zmien a doplnení vykonaných zákonom č. 511/2003 Z. z., zákonom
č. 622/2004 Z. z., zákonom č. 345/2007 Z. z. a týmto zákonom.
Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. septembra 2009.
Ivan Gašparovič v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.