509/2010 Z. z.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 509/2010 Z. z. |
Názov: | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 08.12.2010 |
Dátum vyhlásenia: | 28.12.2010 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
446/2001 Z. z. | Zákon o majetku vyšších územných celkov |
509
ZÁKON
z 8. decembra 2010,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 446/2001 Z. z. o majetku vyšších územných celkov v znení zákona č. 521/2003 Z. z., zákona č. 540/2005
Z. z., zákona č. 279/2006 Z. z. a zákona č. 258/2009 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 2 ods. 2 písm. a) sa za slová „osobitné predpisy,1)“ vkladajú slová „s výnimkou podľa § 9a ods. 11,“.
2.
V § 2 sa odsek 2 dopĺňa písmenom c), ktoré znie:
„c)
nakladanie s majetkom vyššieho územného celku, ktoré upravujú osobitné predpisy.1aa)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 1aa znie:
„1aa)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve
bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov.“.
3.
§ 7 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3)
Vyšší územný celok môže upustiť od vymáhania majetkových práv vyššieho územného celku
len vtedy, ak dôvody pre trvalé alebo dočasné upustenie určí v zásadách hospodárenia
s majetkom vyššieho územného celku.“.
4.
V § 9 sa odsek 2 dopĺňa písmenom f), ktoré znie:
„f)
spôsoby výkonu práv vyplývajúcich z vlastníctva cenných papierov a majetkových podielov
na právnických osobách založených vyšším územným celkom alebo v ktorých má vyšší územný
celok postavenie ovládajúcej osoby alebo rozhodujúci vplyv,19aa) s dôrazom na transparentnosť a efektívnosť nakladania s majetkom.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 19aa) znie:
„19aa)
Napríklad § 66a Obchodného zákonníka, § 8 ods. 1 písm. b) zákona č. 25/2006 Z. z.
o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
5.
V § 9 odsek 3 znie:
„(3)
Zastupiteľstvo schvaľuje
a)
spôsob prevodu vlastníctva nehnuteľného majetku vyššieho územného celku; to neplatí,
ak je vyšší územný celok povinný previesť nehnuteľný majetok podľa osobitného predpisu,1aa)
b)
podmienky obchodnej verejnej súťaže, ak sa má prevod vlastníctva nehnuteľného majetku
vyššieho územného celku realizovať na základe obchodnej verejnej súťaže,
c)
prevody vlastníctva nehnuteľného majetku vyššieho územného celku, ak sa realizujú
priamym predajom,
d)
prevody vlastníctva hnuteľného majetku vyššieho územného celku nad hodnotu určenú
v zásadách podľa odseku 2,
e)
nakladanie s majetkovými právami vyššieho územného celku nad hodnotu určenú v zásadách
podľa odseku 2,
f)
vklady majetku vyššieho územného celku do majetku zakladaných alebo existujúcich
obchodných spoločností,
g)
koncesné zmluvy na uskutočnenie stavebných prác alebo koncesné zmluvy na poskytnutie
služby uzatvorené podľa osobitného predpisu19ab) (ďalej len „koncesná zmluva“), a to trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 19ab znie:
„19ab)
Zákon č. 25/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
6.
V § 9a ods. 8 písmeno a) znie:
„a)
nehnuteľného majetku, ktorý je vyšší územný celok povinný previesť podľa osobitného
predpisu1aa) alebo ktorým sa realizuje právo na prednostný prevod podľa osobitného predpisu,1aa) “.
Poznámka pod čiarou k odkazu 19e sa vypúšťa.
7.
V § 9a ods. 8 písmeno e) znie:
„e)
pri prevodoch majetku vyššieho územného celku z dôvodu hodného osobitného zreteľa,
o ktorých zastupiteľstvo vyššieho územného celku rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých
poslancov, pričom osobitný zreteľ musí byť zdôvodnený; zámer previesť majetok týmto
spôsobom je vyšší územný celok povinný zverejniť najmenej 15 dní pred schvaľovaním
prevodu zastupiteľstvom vyššieho územného celku na svojej úradnej tabuli a na svojej
internetovej stránke, pričom tento zámer musí byť zverejnený počas celej tejto doby.“.
8.
V § 9a ods. 9 úvodná veta znie: „Ak tento alebo osobitný predpis19g) neustanovuje inak, ustanovenia odsekov 1 až 3 a 5 až 7 je vyšší územný celok povinný
primerane použiť aj pri prenechávaní majetku vyššieho územného celku do nájmu, a to
najmenej za také nájomné, za aké sa v tom čase a na tom mieste obvykle prenechávajú
do nájmu na dohodnutý účel veci toho istého druhu alebo porovnateľné veci, okrem“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 19g znie:
„19g)
Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 189/1992 Zb. o úprave niektorých pomerov
súvisiacich s nájmom bytov a s bytovými náhradami v znení neskorších predpisov.“.
9.
V § 9a ods. 9 písmeno c) znie:
„c)
pri nájmoch majetku vyššieho územného celku z dôvodu hodného osobitného zreteľa,
o ktorých zastupiteľstvo vyššieho územného celku rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých
poslancov, pričom osobitný zreteľ musí byť zdôvodnený; zámer prenajať majetok týmto
spôsobom je vyšší územný celok povinný zverejniť najmenej 15 dní pred schvaľovaním
nájmu zastupiteľstvom vyššieho územného celku na svojej úradnej tabuli a na svojej
internetovej stránke, pričom tento zámer musí byť zverejnený počas celej tejto doby.“.
10.
§ 9a sa dopĺňa odsekom 11, ktorý znie:
„(11)
Pri nakladaní s cennými papiermi a majetkovými podielmi na právnických osobách, dôsledkom
ktorého je zmena vlastníctva, musí vyšší územný celok postupovať podľa odsekov 1 až
7, ak tento postup nevylučuje osobitný predpis.1)“.
11.
Za § 9b sa vkladajú § 9c až 9e, ktoré znejú:
„§ 9c
(1)
Koncesný majetok je majetok vyššieho územného celku, ktorý užíva koncesionár v rozsahu,
za podmienok a v lehote dohodnutej v koncesnej zmluve na uskutočnenie stavebných prác
alebo v koncesnej zmluve na poskytnutie služby uzatvorenej podľa osobitného zákona.
19ab)
(2)
Vyšší územný celok nesmie koncesný majetok previesť do vlastníctva iných osôb.
(3)
Obsahom užívania koncesného majetku podľa odseku 1 môže byť
a)
vstup na nehnuteľný majetok vyššieho územného celku,
b)
zriadenie stavby na pozemku vo vlastníctve vyššieho územného celku, ak podľa koncesnej
zmluvy sa vlastníkom stavby stane vyšší územný celok najneskôr v lehote podľa koncesnej
zmluvy,
c)
prekládka a odstránenie stavby vo vlastníctve vyššieho územného celku,
d)
rekonštrukcia, prevádzka, údržba a oprava majetku vyššieho územného celku,
e)
poskytovanie služieb alebo iné komerčné využitie,
f)
prenechanie majetku vyššieho územného celku do nájmu, výpožičky alebo zriadenie zmluvného
vecného bremena na majetok vyššieho územného celku v prospech tretej osoby,
g)
nakladanie s majetkom vyššieho územného celku, ktorý pre svoje úplné opotrebenie
alebo poškodenie, zrejmú zastaranosť alebo nehospodárnosť v prevádzke alebo z iných
závažných dôvodov už nemôže slúžiť svojmu účelu alebo určeniu,
h)
nakladanie s materiálom vyťaženým na pozemkoch vo vlastníctve vyššieho územného celku
za podmienok ustanovených v osobitnom predpise.19h)
(4)
Koncesionár pri užívaní koncesného majetku koná vo vlastnom mene a nemá postavenie
správcu majetku vyššieho územného celku podľa tohto zákona. Koncesionár je povinný
koncesný majetok udržiavať v riadnom stave, dodržiavať účel, na ktorý je určený, zabezpečovať
jeho údržbu a prevádzku a uhrádzať náklady s tým spojené, zabezpečovať jeho ochranu,
informovať vyšší územný celok o koncesnom majetku v rozsahu povinností dohodnutých
v koncesnej zmluve a plniť ďalšie povinnosti dohodnuté v koncesnej zmluve.
(5)
Koncesionár nesmie koncesný majetok použiť na zabezpečenie svojich záväzkov alebo
záväzkov tretej osoby, ani previesť do vlastníctva iných osôb, ak tento zákon neustanovuje
inak.
§ 9d
(1)
Ak je to dohodnuté v koncesnej zmluve, koncesionár môže prenechať koncesný majetok
do nájmu, výpožičky alebo zriadiť zmluvné vecné bremeno v prospech tretej osoby. Nájomnú
zmluvu, zmluvu o výpožičke alebo zmluvu o zriadení vecného bremena môže koncesionár
uzatvoriť s treťou osobou najviac na obdobie koncesnej lehoty určenej v koncesnej
zmluve. Pri prenechaní koncesného majetku do nájmu sa ustanovenie § 9a ods. 9 nepoužije.
Nájomné a odplata za zriadenie vecného bremena sa určí dohodou medzi koncesionárom
a treťou osobou. Osobitné predpisy v oblasti štátnej pomoci19i) nie sú týmto dotknuté.
(2)
Ak je to dohodnuté v koncesnej zmluve, koncesionár je po predchádzajúcom písomnom
súhlase vyššieho územného celku oprávnený koncesný majetok, ktorý pre úplné opotrebenie
alebo poškodenie, zrejmú zastaranosť alebo nehospodárnosť v prevádzke alebo z iných
závažných dôvodov nemôže slúžiť svojmu účelu alebo určeniu, predať osobe, ktorá sa
zaoberá výkupom druhotných surovín alebo zabezpečiť likvidáciu podľa osobitného predpisu.19j)
(3)
Ak je to dohodnuté v koncesnej zmluve, vyšší územný celok môže s koncesionárom uzatvoriť
dohodu o splátkach alebo dohodu o odklade platenia pohľadávky vyššieho územného celku,
ktorá vznikla z koncesnej zmluvy. Dohodu o odklade platenia možno uzatvoriť najviac
na obdobie jedného roka od splatnosti pohľadávky vyššieho územného celku. Úroky z
omeškania sa za obdobie trvania dohody o splátkach alebo dohody o odklade platenia
neuplatňujú a nevymáhajú. Osobitné predpisy v oblasti štátnej pomoci19i) nie sú týmto dotknuté. Ak koncesionár nezaplatí niektorú splátku riadne a včas alebo
ak nezaplatí celý dlh v dohodnutej lehote, vyšší územný celok uplatní voči koncesionárovi
pohľadávku vyššieho územného celku vrátane úrokov z omeškania za celé obdobie trvania
dohody o splátkach alebo dohody o odklade platenia.
§ 9e
(1)
Spoločný podnik je právnická osoba, ktorú na účel realizácie koncesie19ab) založil vyšší územný celok spoločne s koncesionárom. Spoločný podnik je aj právnická
osoba, ktorú založil koncesionár, do ktorej základného imania bol na základe koncesnej
zmluvy vložený majetok vyššieho územného celku.
(2)
Vyšší územný celok môže vložiť majetok vyššieho územného celku ako vklad pri založení
spoločného podniku alebo ako vklad do základného imania spoločného podniku, ak je
to dohodnuté v koncesnej zmluve.
(3)
Prioritný majetok je nehnuteľný majetok vyššieho územného celku, ktorý vyšší územný
celok vložil do spoločného podniku. Prioritný majetok nemožno použiť na zabezpečenie
záväzkov spoločného podniku, koncesionára alebo tretej osoby, ani previesť do vlastníctva
iných osôb. Prioritný majetok nepodlieha výkonu rozhodnutia, exekúcii, nie je súčasťou
konkurznej podstaty a ani predmetom likvidácie. Označenie prioritného majetku v katastri
nehnuteľností19k) sa vykoná poznámkou na návrh vyššieho územného celku. Ak je to dohodnuté v koncesnej
zmluve, prioritný majetok možno dať do nájmu, výpožičky alebo na prioritný majetok
zriadiť zmluvné vecné bremeno, najviac na obdobie koncesnej lehoty určenej v koncesnej
zmluve alebo do dňa zrušenia spoločného podniku bez právneho nástupcu. Prioritný majetok
nestráca svoj charakter ani prechodom na právneho nástupcu. Po zániku vecného bremena
zapísaného v katastri nehnuteľností je vyšší územný celok povinný dať návrh na výmaz
vecného bremena.
(4)
Spoločný podnik je povinný zachovať účelové určenie prioritného majetku, ktorý nadobudol
do vlastníctva; táto povinnosť sa vzťahuje aj na právneho nástupcu.
(5)
Vyšší územný celok vedie o prioritnom majetku osobitnú evidenciu, ktorá obsahuje
zoznam vecí s uvedením identifikačných údajov a odkaz na účtovný zápis v účtovníctve
spoločného podniku; spoločný podnik je povinný poskytnúť tieto údaje vyššiemu územnému
celku.
(6)
Oprávnenie konať za spoločný podnik vo veciach prevádzky a údržby prioritného majetku
prechádza na vyšší územný celok vyhlásením konkurzu na spoločný podnik; vyšší územný
celok pri tom koná v mene spoločného podniku a na vlastný účet. Ak bol na spoločný
podnik vyhlásený konkurz, prioritný majetok prechádza do vlastníctva vyššieho územného
celku právoplatnosťou uznesenia súdu o vyhlásení konkurzu alebo právoplatnosťou rozhodnutia,
ktorým odvolací súd potvrdil rozhodnutie súdu prvého stupňa o vyhlásení konkurzu za
náhradu určenú v koncesnej zmluve, najviac za cenu stanovenú znaleckým posudkom. Zápisnica
o odovzdaní a prevzatí prioritného majetku je prílohou návrhu na záznam vlastníckeho
práva vyššieho územného celku do katastra nehnuteľností. Odmenu znalca za vypracovanie
znaleckého posudku, ktorým sa oceňuje prioritný majetok, uhrádza vyšší územný celok.
(7)
Dňom zrušenia spoločného podniku likvidáciou prioritný majetok prechádza do vlastníctva
vyššieho územného celku za náhradu určenú v koncesnej zmluve, najviac za cenu stanovenú
znaleckým posudkom. Likvidátor je povinný odovzdať a vyšší územný celok prevziať tento
majetok; o odovzdaní a prevzatí sa spíše zápisnica. Zápisnica o odovzdaní a prevzatí
prioritného majetku je prílohou návrhu na záznam vlastníckeho práva vyššieho územného
celku do katastra nehnuteľností. Odmenu znalca za vypracovanie znaleckého posudku,
ktorým sa oceňuje prioritný majetok, uhrádza vyšší územný celok.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 19h až 19k znejú:
„19h)
Napríklad zákon č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon)
v znení neskorších predpisov, zákon Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb. o banskej
činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe v znení neskorších predpisov.
19i)
Napríklad zákon č. 231/1999 Z. z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisov,
čl. 107 až 109 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 83, 30. 3. 2010).
19j)
Zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov.
19k)
§ 38 a 39 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. v znení neskorších
predpisov.“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2011.
Ivan Gašparovič v. r.
Richard Sulík v. r.
Iveta Radičová v. r.
Richard Sulík v. r.
Iveta Radičová v. r.