9/2010 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.06.2017 do 31.01.2019
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 9/2010 Z. z. |
Názov: | Zákon o sťažnostiach |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 04.12.2009 |
Dátum vyhlásenia: | 13.01.2010 |
Dátum účinnosti od: | 01.06.2017 |
Dátum účinnosti do: | 31.01.2019 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
289/2012 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
386/2015 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 4/2001 Z. z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení zákona č. 289/2012 Z. z. |
125/2016 Z. z. | Zákon o niektorých opatreniach súvisiacich s prijatím Civilného sporového poriadku, Civilného mimosporového poriadku a Správneho súdneho poriadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
94/2017 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 9/2010 Z. z. o sťažnostiach v znení neskorších predpisov |
6/2019 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
9
ZÁKON
zo 4. decembra 2009
o sťažnostiach
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Základné ustanovenia
§ 1
(1)
Tento zákon upravuje postup pri podávaní, vybavovaní a kontrole vybavovania sťažností
fyzických osôb alebo právnických osôb.
(2)
Na účely tohto zákona je
a)
vybavovaním sťažnosti prijímanie, evidencia, prešetrovanie a vybavenie sťažnosti,
b)
vybavením sťažnosti vrátenie, odloženie sťažnosti, oznámenie výsledku prešetrenia
sťažnosti alebo oznámenie výsledku prekontrolovania správnosti vybavenia predchádzajúcej
sťažnosti.
§ 2
(1)
Podľa tohto zákona postupujú orgány verejnej správy, ktorými sú
a)
orgány štátnej správy a nimi zriadené organizácie,
b)
orgány územnej samosprávy a nimi zriadené organizácie,
c)
osoby, ktorým zákon zveril rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch alebo
povinnostiach iných osôb.
(2)
Podľa tohto zákona postupujú aj iné orgány Slovenskej republiky,1) ak osobitný predpis neustanovuje inak.
§ 3
(1)
Sťažnosť je podanie fyzickej osoby alebo právnickej osoby (ďalej len „sťažovateľ“),
ktorým
a)
sa domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva,
že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou (ďalej len „činnosť“) orgánu verejnej
správy,
b)
poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých
odstránenie je v pôsobnosti orgánu verejnej správy.
(2)
Podanie sa posudzuje podľa obsahu.
§ 4
(1)
Sťažnosťou podľa tohto zákona nie je podanie, ktoré
a)
má charakter dopytu, vyjadrenia, názoru, žiadosti, podnetu alebo návrhu,
b)
poukazuje na konkrétne nedostatky v činnosti orgánu verejnej správy, ktorých odstránenie
alebo vybavenie je upravené osobitným predpisom,2)
c)
je sťažnosťou podľa osobitného predpisu,3)
d)
smeruje proti rozhodnutiu orgánu verejnej správy vydanému v konaní podľa osobitného
predpisu,4)
e)
smeruje proti záverom kontroly, auditu, dohľadu, dozoru alebo inšpekcie podľa osobitného
predpisu4a) alebo
f)
obsahuje utajované skutočnosti alebo z obsahu ktorého je zrejmé, že jeho vybavením
ako sťažnosti podľa tohto zákona by došlo k ohrozeniu utajovaných skutočností podľa
osobitného predpisu.4b)
(2)
Sťažnosťou podľa tohto zákona nie je ani podanie
a)
orgánu verejnej správy, v ktorom upozorňuje na nedostatky v činnosti iného orgánu
verejnej správy,
b)
osoby poverenej súdom na výkon verejnej moci.5)
(3)
Podanie podľa odseku 1 písm. a), b), d), e) a f) alebo podľa odseku 2 písm. a) a
b) označené ako sťažnosť orgán verejnej správy odloží, o čom toho, kto podanie podal,
písomne upovedomí do 15 pracovných dní od doručenia podania s uvedením dôvodu. Orgán
verejnej správy takéto podanie neodloží, ak je príslušný podanie vybaviť podľa osobitného
predpisu.
(4)
Podanie podľa odseku 1 písm. c) orgán verejnej správy vybaví podľa osobitného predpisu.3) Ak na jeho vybavenie nie je príslušný, postúpi podanie orgánu verejnej správy, ktorý
je na jeho vybavenie príslušný podľa osobitného predpisu3) a súčasne to oznámi tomu, kto podanie podal. Na postúpenie takejto sťažnosti sa vzťahuje
lehota podľa § 9.
(5)
Podanie podľa odseku 1 písm. d), z ktorého je zrejmé, že smeruje proti rozhodnutiu,
ktoré nie je právoplatné, orgán verejnej správy vybaví podľa osobitného predpisu.4) Ak na vybavenie podania podľa odseku 1 písm. d) nie je orgán verejnej správy príslušný,
postúpi takéto podanie do piatich pracovných dní od jeho doručenia orgánu, ktorý napadnuté
rozhodnutie vydal, o čom upovedomí toho, kto podanie podal.
§ 5
Podávanie sťažností
(1)
Sťažnosť musí byť písomná a možno ju podať v listinnej podobe alebo v elektronickej
podobe.
(2)
Sťažnosť musí obsahovať meno, priezvisko a adresu pobytu sťažovateľa. Ak sťažnosť
podáva právnická osoba, musí obsahovať jej názov a sídlo, meno a priezvisko osoby
oprávnenej za ňu konať. Sťažnosť v listinnej podobe musí obsahovať vlastnoručný podpis
sťažovateľa. Ak je sťažovateľovi možné doručiť písomnosti podľa tohto zákona v elektronickej
podobe, sťažnosť môže obsahovať aj adresu sťažovateľa na takéto doručenie.
(3)
Sťažnosť musí byť čitateľná a zrozumiteľná. Musí z nej byť jednoznačné proti komu
smeruje, na aké nedostatky poukazuje a čoho sa sťažovateľ domáha (ďalej len „predmet
sťažnosti“).
(4)
(5)
Ak sťažnosť podaná v elektronickej podobe nie je autorizovaná podľa osobitného predpisu6) ani odoslaná prostredníctvom prístupového miesta, ktoré vyžaduje úspešnú autentifikáciu
sťažovateľa,6a) sťažovateľ ju musí do piatich pracovných dní od jej podania potvrdiť, a to vlastnoručným
podpisom, jej autorizáciou podľa osobitného predpisu6) alebo jej odoslaním prostredníctvom prístupového miesta, ktoré vyžaduje úspešnú autentifikáciu
sťažovateľa,6a) inak sa sťažnosť odloží. O odložení sťažnosti a dôvodoch jej odloženia orgán verejnej
správy písomne upovedomí sťažovateľa do 15 pracovných dní od odloženia. Sťažovateľom
sa na účely odsekov 4 a 5 rozumie aj osoba oprávnená konať v mene právnickej osoby.
Lehota na vybavenie sťažnosti začína plynúť prvým pracovným dňom nasledujúcim po dni
doručenia potvrdenia sťažnosti. Ak potvrdenie sťažnosti obsahuje iné údaje ako sťažnosť
podaná v elektronickej podobe, orgán verejnej správy sťažnosť podanú v elektronickej
podobe odloží.
(6)
Ak sťažnosť neobsahuje náležitosti podľa odseku 2 a ak ide o sťažnosť podanú v elektronickej
podobe aj podľa odseku 4 alebo odseku 5, orgán verejnej správy ju odloží podľa § 6 ods. 1 písm. a).
(7)
Ak sa sťažovateľ dostaví na orgán verejnej správy osobne podať sťažnosť, ktorú nemá
vyhotovenú písomne podľa odseku 1, orgán verejnej správy sťažovateľa príjme a umožní
mu, aby si sťažnosť v listinnej podobe vyhotovil. Ak sa na orgán verejnej správy dostaví
osoba, ktorej zdravotný stav bráni, aby si sťažnosť v listinnej podobe vyhotovila
sama, za túto osobu ju vyhotoví zamestnanec orgánu verejnej správy. Povinnosť sťažovateľa
uviesť náležitosti sťažnosti podľa odsekov 2 a 3 tým nie je dotknutá.
(8)
Písomnosti súvisiace s vybavovaním sťažnosti, ktorú podalo viac sťažovateľov spoločne
a nie je v nej určené, komu z nich sa majú doručovať, orgán verejnej správy zašle
sťažovateľovi, ktorý ako prvý uvádza údaje podľa odseku 2.
(9)
Ak si sťažovateľ zvolí zástupcu, ktorý v jeho mene podáva sťažnosť, súčasťou sťažnosti
musí byť písomné splnomocnenie s osvedčeným podpisom6b) (ďalej len „splnomocnenie“) zastupovať sťažovateľa pri podaní sťažnosti a pri úkonoch
súvisiacich s vybavovaním sťažnosti. Ak sa sťažnosť podáva v elektronickej podobe,
postupuje sa pri zastupovaní sťažovateľa podľa osobitného predpisu.6c) Ak zástupca k sťažnosti splnomocnenie nepriloží, orgán verejnej správy sťažnosť odloží
podľa § 6 ods. 1 písm. c). Povinnosť priloženia splnomocnenia sa nevzťahuje na zastupovanie sťažovateľa advokátom
podľa osobitného predpisu.6d)
(10)
Sťažnosť adresovaná zamestnancovi alebo vedúcemu orgánu verejnej správy je sťažnosťou
podanou orgánu verejnej správy.
§ 6
Odloženie sťažnosti
(1)
Orgán verejnej správy sťažnosť odloží, ak
a)
neobsahuje náležitosti podľa § 5 ods. 2 a ak ide o sťažnosť podanú v elektronickej podobe aj podľa § 5 ods. 4 alebo ods. 5,
b)
zistí, že vo veci, ktorá je predmetom sťažnosti, konal alebo koná súd, prokuratúra,
iný orgán činný v trestnom konaní alebo koná iný orgán verejnej správy,
c)
zistí, že sťažnosť sa týka inej osoby, než ktorá ju podala, a nie je priložené splnomocnenie
podľa § 5 ods. 9,
d)
od udalosti, ktorej sa predmet sťažnosti týka, uplynulo v deň jej doručenia viac
ako päť rokov,
e)
ide o ďalšiu opakovanú sťažnosť podľa § 21 ods. 6,
f)
ide o sťažnosť proti vybavovaniu sťažnosti podľa § 22 ods. 3,
g)
ide o ďalšiu sťažnosť proti vybavovaniu sťažnosti podľa § 22 ods. 5,
h)
mu bola zaslaná na vedomie,
i)
sťažovateľ neposkytol spoluprácu podľa § 16 ods. 1 alebo ak spoluprácu neposkytol v lehote podľa § 16 ods. 2, alebo
j)
sťažovateľ neudelil súhlas podľa § 8 ods. 2.
(2)
Ak sťažnosť nie je v súlade s § 5 ods. 3 alebo ak chýbajú informácie potrebné na jej prešetrenie, orgán verejnej správy písomne
vyzve sťažovateľa, aby sťažnosť v lehote podľa § 16 ods. 2 doplnil a súčasne ho poučí, že inak sťažnosť odloží.
(3)
Orgán verejnej správy odloží sťažnosť, ktorú sťažovateľ pred jej vybavením písomne
vezme späť alebo ak sťažovateľ písomne orgánu verejnej správy pred vybavením sťažnosti
oznámi, že na jej vybavení netrvá.
(4)
O odložení sťažnosti a dôvodoch jej odloženia podľa odseku 1 písm. b), c), d), f)
a g) orgán verejnej správy sťažovateľa písomne upovedomí v lehote podľa § 13.
§ 7
(1)
Podanie sťažnosti sa nesmie stať podnetom ani dôvodom na vyvodzovanie dôsledkov,
ktoré by sťažovateľovi spôsobili akúkoľvek ujmu.
(2)
Informácie z dokumentácie súvisiacej s vybavovaním sťažnosti, ktoré sú chránené alebo
ku ktorým je prístup obmedzený podľa osobitného predpisu,7) sa nesprístupňujú.
§ 8
Utajenie totožnosti sťažovateľa
(1)
Totožnosť sťažovateľa je orgán verejnej správy povinný utajiť, ak o to sťažovateľ
požiada. Orgán verejnej správy môže utajiť totožnosť sťažovateľa, ak je to v záujme
vybavenia sťažnosti. Pri prešetrovaní takejto sťažnosti sa používa jej odpis, alebo,
ak je to možné, jej kópia, bez uvedenia údajov, ktoré by identifikovali sťažovateľa.
Každý, komu je totožnosť sťažovateľa známa, je povinný o nej zachovať mlčanlivosť.
(2)
Ak sťažovateľ požiadal o utajenie svojej totožnosti, ale predmet sťažnosti neumožňuje
jej prešetrenie bez uvedenia niektorého z údajov o jeho osobe, orgán verejnej správy
o tom sťažovateľa bezodkladne upovedomí. Súčasne ho poučí, že vo vybavovaní sťažnosti
bude pokračovať len vtedy, ak v určenej lehote písomne udelí súhlas s uvedením potrebného
údaja o svojej osobe, inak sťažnosť odloží podľa § 6 ods. 1 písm. j).
(3)
Sťažnosť, v ktorej sťažovateľ požiadal o utajenie svojej totožnosti, na ktorej vybavenie
orgán verejnej správy nie je príslušný, najneskôr do desiatich pracovných dní od jej
doručenia vráti sťažovateľovi s uvedením dôvodu.
§ 9
Prijímanie sťažností
Orgán verejnej správy je povinný sťažnosť prijať. Prijatú sťažnosť, na ktorej vybavenie
nie je príslušný, postúpi najneskôr do desiatich pracovných dní od doručenia orgánu
verejnej správy príslušnému na jej vybavenie a zároveň o tom upovedomí sťažovateľa.
Orgán verejnej správy nepostúpi sťažnosť podľa § 8 ods. 3.
§ 10
(1)
Orgány verejnej správy sú povinné viesť centrálnu evidenciu sťažností podľa tohto
zákona (ďalej len „evidencia“) oddelene od evidencie ostatných písomností. Evidencia
musí obsahovať najmä tieto údaje:
a)
dátum doručenia a dátum zapísania sťažnosti, opakovanej sťažnosti a ďalšej opakovanej
sťažnosti,
b)
údaje podľa § 5 ods. 2,
c)
predmet sťažnosti,
d)
dátum pridelenia sťažnosti na vybavovanie a komu bola pridelená,
e)
výsledok prešetrenia sťažnosti,
f)
prijaté opatrenia a termíny ich splnenia,
g)
dátum vybavenia sťažnosti, opakovanej sťažnosti alebo odloženia ďalšej opakovanej
sťažnosti,
h)
výsledok prekontrolovania predchádzajúcej sťažnosti alebo prešetrenia opakovanej
sťažnosti,
i)
dátum postúpenia sťažnosti orgánu príslušnému na jej vybavenie,
j)
dôvody, pre ktoré orgán verejnej správy sťažnosť odložil,
k)
poznámku.
(2)
Opakovaná sťažnosť a ďalšia opakovaná sťažnosť sa eviduje v roku, v ktorom bola doručená.
V poznámke sa uvedie číslo sťažnosti, s ktorou súvisí.
(3)
Orgány verejnej správy sú povinné na požiadanie ústrednému orgánu štátnej správy
pre kontrolu vybavovania sťažností8) predkladať ročnú správu o vybavovaní sťažností v ním stanovenom termíne a štruktúre.
§ 11
Príslušnosť na vybavenie sťažnosti
(1)
Na vybavenie sťažnosti je príslušný orgán verejnej správy, do ktorého pôsobnosti
patrí činnosť, o ktorej sa sťažovateľ domnieva, že ňou boli porušené jeho práva alebo
právom chránené záujmy. Vybavovanie sťažností orgán verejnej správy upraví vnútorným
predpisom.
(2)
Na vybavenie sťažnosti podanej proti vedúcemu orgánu verejnej správy je príslušný
najbližší nadriadený orgán verejnej správy. Ak takýto orgán nie je, v oblasti štátnej
správy je príslušný ústredný orgán štátnej správy pre kontrolu vybavovania sťažností.
Na vybavenie sťažnosti proti vedúcemu orgánu územnej samosprávy pri výkone štátnej
správy je príslušný najbližší orgán štátnej správy, ktorému zákon zveril kontrolnú
pôsobnosť podľa osobitného predpisu.9)
(3)
Ak vznikne spor o tom, ktorý z orgánov verejnej správy je príslušný na vybavenie
sťažnosti, orgán, v ktorom spor vznikol, požiada do desiatich pracovných dní odo dňa
vzniku sporu príslušný orgán o rozhodnutie sporu. Lehota na vybavenie sťažnosti v
čase od odoslania sťažnosti orgánu príslušnému na rozhodnutie sporu o príslušnosť
do doručenia rozhodnutia o spore neplynie. O vzniku sporu a neplynutí lehoty sťažovateľa
písomne upovedomí orgán verejnej správy, v ktorom spor o príslušnosť vznikol.
(4)
Spor o príslušnosť na vybavenie sťažnosti medzi orgánmi verejnej správy rozhoduje
ich najbližší spoločný nadriadený orgán. Ak takýto orgán nie je, príslušný na rozhodnutie
v oblasti štátnej správy je ústredný orgán štátnej správy pre kontrolu vybavovania
sťažností. Orgán verejnej správy príslušný na rozhodnutie sporu o príslušnosť na vybavenie
sťažnosti rozhodne do 15 pracovných dní od doručenia žiadosti. Rozhodnutie o spore
sa doručuje orgánom verejnej správy, ktoré sa sporili o príslušnosť. Orgán verejnej
správy rozhodnutím určený ako príslušný na vybavenie sťažnosti bezodkladne oznámi
písomne túto skutočnosť sťažovateľovi spolu s uvedením dňa, ktorým začala plynúť lehota
na vybavenie sťažnosti.
(5)
Na sťažnosti, ktoré smerujú proti samosprávnej činnosti orgánov územnej samosprávy,
sa ustanovenie odseku 1 vzťahuje primerane.
§ 12
(1)
Sťažnosť nesmie byť pridelená na prešetrovanie a vybavenie tomu, proti komu smeruje,
ani zamestnancovi v jeho riadiacej pôsobnosti.
(2)
Z prešetrovania a vybavenia sťažnosti je vylúčený
a)
zamestnanec orgánu verejnej správy príslušného na vybavenie sťažnosti, ak sa zúčastnil
na činnosti, ktorá je predmetom sťažnosti,
b)
zamestnanec iného orgánu verejnej správy a osoba, ak sa zúčastnila na činnosti, ktorá
je predmetom sťažnosti,
c)
ten, o koho nepredpojatosti možno mať pochybnosti vzhľadom na jeho vzťah k sťažovateľovi,
jeho zástupcovi, k zamestnancovi orgánu verejnej správy, proti ktorému sťažnosť smeruje,
alebo k predmetu sťažnosti.
§ 13
Lehota na vybavenie sťažnosti
(1)
Príslušný orgán verejnej správy je povinný sťažnosť vybaviť do 60 pracovných dní.
(2)
Ak je sťažnosť náročná na prešetrenie, môže vedúci orgánu verejnej správy alebo ním
splnomocnený zástupca lehotu podľa odseku 1 predĺžiť pred jej uplynutím o 30 pracovných
dní. Lehotu nemôže predĺžiť splnomocnený zástupca, ktorý sťažnosť prešetruje. Orgán
verejnej správy oznámi predĺženie lehoty sťažovateľovi bezodkladne, písomne, s uvedením
dôvodu, prečo je predĺženie lehoty nevyhnutné.
(3)
Lehota na vybavenie sťažnosti začína plynúť prvým pracovným dňom nasledujúcim po
dni jej doručenia orgánu verejnej správy príslušnému na jej vybavenie; v prípade sporu
o príslušnosť lehota na vybavenie sťažnosti začína plynúť prvým pracovným dňom nasledujúcim
po dni doručenia rozhodnutia podľa § 11 ods. 4.
§ 15
Oboznamovanie s obsahom sťažnosti
Orgán verejnej správy príslušný na vybavenie sťažnosti je povinný bezodkladne oboznámiť
toho, proti komu sťažnosť smeruje, s jej obsahom v takom rozsahu a čase, aby sa jej
prešetrovanie nemohlo zmariť. Zároveň mu umožní vyjadriť sa k sťažnosti, predkladať
doklady, písomnosti, informácie a údaje potrebné na vybavovanie sťažnosti.
§ 16
Spolupráca sťažovateľa
(1)
Orgán verejnej správy príslušný na vybavenie sťažnosti je oprávnený v nevyhnutnom
rozsahu (§ 6 ods. 2) písomne vyzvať sťažovateľa na spoluprácu s určením spôsobu jej poskytnutia a s poučením,
že v prípade neposkytnutia spolupráce alebo jej neposkytnutia v stanovenej lehote,
sťažnosť odloží podľa § 6 ods. 1 písm. i).
(2)
Lehota na poskytnutie spolupráce sťažovateľa je desať pracovných dní od doručenia
písomnej výzvy sťažovateľovi.
(3)
Ak sťažovateľ v odôvodnených prípadoch preukáže, že lehota na poskytnutie spolupráce
nie je dostatočná, môže pred jej uplynutím písomne požiadať o určenie novej lehoty.
Orgán verejnej správy môže sťažovateľovi určiť novú lehotu na poskytnutie spolupráce.
(4)
V čase od odoslania výzvy na poskytnutie spolupráce do jej poskytnutia lehota na
vybavenie sťažnosti neplynie.
§ 17
Súčinnosť orgánov verejnej správy
(1)
Orgán verejnej správy je povinný poskytnúť orgánu verejnej správy príslušnému na
vybavenie sťažnosti doklady, iné písomnosti, vyjadrenia, informácie, údaje potrebné
na vybavovanie sťažnosti, ako aj ďalšiu nevyhnutnú súčinnosť, ak osobitný predpis10) neustanovuje inak.
(2)
Orgán verejnej správy poskytne súčinnosť najneskôr do desiatich pracovných dní od
doručenia žiadosti o súčinnosť.
(3)
Pri vybavovaní sťažnosti možno požadovať súčinnosť aj od iných osôb s ich súhlasom,
ak osobitný predpis10) neustanovuje inak. Iné osoby poskytnú súčinnosť najneskôr do desiatich pracovných
dní od doručenia žiadosti o súčinnosť.
(4)
Lehota na vybavenie sťažnosti v čase od odoslania žiadosti o poskytnutie súčinnosti
podľa odsekov 2 a 3 do jej poskytnutia neplynie. Prerušenie plynutia lehoty orgán
verejnej správy písomne oznámi sťažovateľovi.
§ 18
Prešetrovanie sťažnosti
(1)
Prešetrovanie sťažnosti je jednou z foriem kontrolnej činnosti vykonávanej podľa
tohto zákona, ktorou sa zisťuje skutočný stav veci a jeho súlad alebo rozpor so všeobecne
záväznými právnymi predpismi.
(2)
Pri prešetrovaní sťažnosti sa vychádza z jej predmetu, bez ohľadu na sťažovateľa
a toho, proti komu sťažnosť smeruje. Ak je podľa obsahu iba časť podania sťažnosťou,
prešetrí sa iba v tomto rozsahu. Ak sa sťažnosť skladá z viacerých samostatných častí,
prešetruje sa každá z nich. Ak nemožno sťažnosť alebo jej časť prešetriť, orgán verejnej
správy príslušný na vybavenie sťažnosti to uvedie v zápisnici o prešetrení sťažnosti
a oznámi to sťažovateľovi.
(3)
Orgán verejnej správy prešetrí iba tie časti sťažnosti, na ktorých vybavenie je príslušný,
ostatné časti sťažnosti postúpi podľa § 9 orgánu verejnej správy príslušnému na ich vybavenie. Časti, ktoré nie sú sťažnosťou,
orgán verejnej správy neprešetruje, o čom sťažovateľa upovedomí v oznámení výsledku
prešetrenia sťažnosti s uvedením dôvodov ich neprešetrenia.
(4)
Sťažnosť je prešetrená prerokovaním zápisnice o prešetrení sťažnosti. Ak ju nemožno
prerokovať, sťažnosť je prešetrená doručením jedného vyhotovenia zápisnice o prešetrení
sťažnosti orgánu verejnej správy, v ktorom bola sťažnosť prešetrovaná.
§ 19
Zápisnica o prešetrení sťažnosti
(1)
Orgán verejnej správy príslušný na vybavenie sťažnosti vyhotoví zápisnicu o prešetrení
sťažnosti (ďalej len „zápisnica“), ktorá obsahuje najmä
a)
označenie orgánu verejnej správy príslušného na vybavenie sťažnosti,
b)
predmet sťažnosti,
c)
označenie orgánu verejnej správy, v ktorom sa sťažnosť prešetrovala,
d)
obdobie prešetrovania sťažnosti,
e)
preukázané zistenia,
f)
dátum vyhotovenia zápisnice,
g)
mená, priezviská a podpisy zamestnancov orgánu verejnej správy, ktorí sťažnosť prešetrili,
h)
meno, priezvisko a podpis vedúceho orgánu verejnej správy, v ktorom sa sťažnosť prešetrovala,
alebo ním splnomocneného zástupcu,
i)
povinnosť vedúceho orgánu verejnej správy, v ktorom sa sťažnosť prešetrovala, alebo
ním splnomocneného zástupcu, v prípade zistenia nedostatkov v lehote určenej orgánom
verejnej správy, ktorý sťažnosť prešetroval,
1.
prijať opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a príčin ich vzniku,
2.
určiť osobu zodpovednú za zistené nedostatky,
3.
predložiť prijaté opatrenia orgánu prešetrujúcemu sťažnosť,
4.
predložiť orgánu prešetrujúcemu sťažnosť správu o splnení opatrení a uplatnení právnej
zodpovednosti,
5.
ak nie je totožnosť sťažovateľa utajená, oznámiť mu prijaté opatrenia; ak je totožnosť
sťažovateľa utajená, oznámiť mu prijaté opatrenia prostredníctvom orgánu verejnej
správy príslušného na vybavenie sťažnosti,
j)
potvrdenie o odovzdaní a prevzatí dokladov.
(2)
Ak sa vedúci orgánu verejnej správy, v ktorom sa sťažnosť prešetrovala, alebo ním
splnomocnený zástupca odmietne oboznámiť so zápisnicou, splniť povinnosti podľa odseku
1 písm. i), alebo ak zápisnicu odmietne podpísať, orgán verejnej správy, ktorý sťažnosť
prešetroval, uvedie tieto skutočnosti v zápisnici.
§ 20
Oznámenie výsledku prešetrenia sťažnosti
(1)
Sťažnosť je vybavená odoslaním písomného oznámenia výsledku jej prešetrenia sťažovateľovi.
Oznámenie musí obsahovať odôvodnenie výsledku prešetrenia sťažnosti, ktoré vychádza
zo zápisnice.
(2)
V oznámení sa uvedie, či sťažnosť je opodstatnená, alebo neopodstatnená. Ak má sťažnosť
viacero častí, oznámenie výsledku prešetrenia sťažnosti obsahuje výsledok prešetrenia
každej z nich. Sťažnosť zložená z viacerých častí je vyhodnotená ako opodstatnená,
ak aspoň jedna z jej častí je opodstatnená.
(3)
Ak je sťažnosť opodstatnená, v oznámení sa uvedie, že orgánu verejnej správy, v ktorom
sa sťažnosť prešetrovala, boli uložené povinnosti podľa § 19 ods. 1 písm. i).
§ 21
Opakovaná sťažnosť a ďalšia opakovaná sťažnosť
(1)
Opakovaná sťažnosť je sťažnosť toho istého sťažovateľa, v tej istej veci, ak v nej
neuvádza nové skutočnosti.
(2)
Na vybavenie opakovanej sťažnosti je príslušný orgán verejnej správy, ktorý predchádzajúcu
sťažnosť vybavil, ak to nie je v rozpore s § 11 ods. 2 alebo s § 12. Orgán verejnej správy prekontroluje správnosť vybavenia predchádzajúcej sťažnosti,
o čom vyhotoví záznam. Pri vyhotovení záznamu postupuje primerane podľa § 19.
(3)
Ak bola predchádzajúca sťažnosť vybavená správne, orgán verejnej správy túto skutočnosť
oznámi sťažovateľovi s odôvodnením a poučením, že ďalšie opakované sťažnosti odloží.
Ak sa prekontrolovaním vybavenia predchádzajúcej sťažnosti zistí, že nebola vybavená
správne, orgán verejnej správy opakovanú sťažnosť prešetrí a vybaví.
(4)
Sťažnosť iného sťažovateľa v tej istej veci, ktorú orgán verejnej správy už vybavil,
sa neprešetruje. Výsledok prešetrenia takejto sťažnosti sa oznámi sťažovateľovi.
(5)
Opakovanú sťažnosť je orgán verejnej správy povinný vybaviť v lehote podľa § 13.
(6)
Ďalšia opakovaná sťažnosť je sťažnosť toho istého sťažovateľa podaná po opakovanej
sťažnosti v tej istej veci, ak v nej sťažovateľ neuvádza nové skutočnosti. Správnosť
vybavenia opakovanej sťažnosti orgán verejnej správy opätovne neprekontroluje a ďalšiu
opakovanú sťažnosť odloží podľa § 6 ods. 1 písm. e), o čom sťažovateľa neupovedomí.
§ 22
Sťažnosť proti vybavovaniu sťažnosti
(1)
Sťažnosť, v ktorej sťažovateľ vyjadruje nesúhlas s vybavovaním svojej predchádzajúcej
sťažnosti je novou sťažnosťou proti postupu orgánu verejnej správy pri vybavovaní
sťažnosti.
(2)
Sťažnosť proti postupu orgánu verejnej správy pri vybavovaní sťažnosti nie je opakovanou
sťažnosťou, a to ani vtedy, ak v nej sťažovateľ opakuje skutočnosti z predchádzajúcej
sťažnosti.
(3)
Sťažnosť podľa odseku 1 vybaví vedúci toho orgánu verejnej správy alebo ním splnomocnený
zástupca, ktorý predchádzajúcu sťažnosť v zmysle príslušnosti podľa § 11 ods. 1 a 2 vybavil, ak to nie je v rozpore s § 12. Ak predchádzajúcu sťažnosť vybavil vedúci orgánu verejnej správy, na vybavenie sťažnosti
podľa odseku 1 je príslušný najbližší nadriadený orgán. Ak takýto orgán nie je, v
oblasti štátnej správy je príslušný ústredný orgán štátnej správy pre kontrolu vybavovania
sťažností. Ak sťažnosť vybavil vedúci ústredného orgánu štátnej správy pre kontrolu
vybavovania sťažností, sťažnosť smerujúca proti vybavovaniu takejto sťažnosti sa odloží
podľa § 6 ods. 1 písm. f).
(4)
Sťažnosť proti vybavovaniu sťažnosti je orgán verejnej správy povinný vybaviť v lehote
podľa § 13.
(5)
Ďalšiu sťažnosť proti vybavovaniu sťažnosti, ktorá bola vybavená podľa odseku 1,
orgán verejnej správy odloží podľa § 6 ods. 1 písm. g), o čom sťažovateľa písomne upovedomí. Na vybavenie sťažnosti podľa tohto odseku je
príslušný vedúci toho orgánu verejnej správy alebo ním splnomocnený zástupca, ktorý
sťažnosť podľa odseku 1 vybavil, ak to nie je v rozpore s § 12. Ak sťažnosť podľa odseku 1 vybavil vedúci orgánu verejnej správy, na vybavenie sťažnosti
je príslušný najbližší nadriadený orgán. Ak takýto orgán nie je, v oblasti štátnej
správy je príslušný ústredný orgán štátnej správy pre kontrolu vybavovania sťažností.
§ 23
Kontrola vybavovania sťažností
(1)
Orgány verejnej správy vykonávajú kontrolu vybavovania sťažností.11)
(2)
Orgán verejnej správy, ktorý sťažnosť vybavil, je oprávnený kontrolovať, či sa opatrenia
prijaté na odstránenie nedostatkov a príčin ich vzniku riadne plnia.
§ 24
Poriadková pokuta
(1)
Orgánu verejnej správy, ktorý neplní povinnosti podľa tohto zákona a tým sťažuje
vybavovanie sťažnosti, marí jej vybavovanie alebo nápravu nedostatkov, môže orgán
verejnej správy príslušný na vybavenie sťažnosti uložiť poriadkovú pokutu do výšky
650 eur. Pri určovaní výšky poriadkovej pokuty prihliada na mieru sťaženia alebo marenia
vybavovania sťažnosti alebo nápravy nedostatkov.
(2)
Poriadkovú pokutu podľa odseku 1 možno, ak nebola povinnosť napriek jej uloženiu
splnená, uložiť opakovane, do úhrnnej výšky 6 500 eur.
(3)
Konanie o uložení poriadkovej pokuty možno začať do troch mesiacov odo dňa zistenia
porušenia povinnosti, najneskôr do jedného roka od porušenia povinnosti.
(4)
Na konanie o uložení poriadkovej pokuty sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom
konaní.12)
(5)
Poriadková pokuta, ktorú uložil
a)
orgán verejnej správy uvedený v § 2 ods. 1 písm. a) a ods. 2, je príjmom štátneho rozpočtu,
b)
orgán verejnej správy uvedený v § 2 ods. 1 písm. b) alebo c), je príjmom rozpočtu toho orgánu, ktorý ju uložil.
§ 25
Spoločné ustanovenia
(1)
Vedúci orgánu verejnej správy, v ktorom sa sťažnosť prešetruje, je povinný vytvárať
vhodné materiálne, technické a personálne podmienky na správne a včasné prešetrenie
a vybavenie sťažnosti.
(2)
Trovy, ktoré vznikli
a)
sťažovateľovi, znáša sťažovateľ,
b)
orgánu verejnej správy, znáša tento orgán.
(3)
Každý je povinný o skutočnostiach, ktoré sa dozvedel pri vybavovaní sťažnosti, zachovávať
mlčanlivosť. Od tejto povinnosti ho môže písomne oslobodiť ten, v koho záujme má túto
povinnosť.
(4)
Ak nie je v tomto zákone ustanovené inak, na postup orgánu verejnej správy pri vybavovaní
sťažností sa nevzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní.
§ 26
Prechodné ustanovenia
(1)
Podanie doručené orgánu verejnej správy predo dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona
sa vybavuje podľa predpisov účinných do 31. januára 2010.
(2)
Konanie o uložení poriadkovej pokuty začaté predo dňom nadobudnutia účinnosti tohto
zákona dokončí orgán verejnej správy podľa predpisov účinných do 31. januára 2010.
(3)
Vybavovanie sťažností orgán verejnej správy upraví vnútorným predpisom podľa § 11 ods. 1 do šiestich mesiacov od nadobudnutia účinnosti tohto zákona.
§ 26a
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. júna 2017
Podania doručené orgánu verejnej správy pred 1. júnom 2017 sa vybavia podľa tohto
zákona v znení účinnom do 31. mája 2017.
§ 27
Zrušovacie ustanovenie
Zrušuje sa zákon č. 152/1998 Z. z. o sťažnostiach v znení zákona č. 164/2008 Z. z.
§ 28
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. februára 2010.
Ivan Gašparovič v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.
1)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, zákon
Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
2)
Napríklad Trestný poriadok, Správny súdny poriadok, zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky
č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny
zákon) v znení neskorších predpisov, zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb.
o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
3)
Napríklad § 218a až 218c zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení
ďalších zákonov v znení zákona č. 280/1999 Z. z., § 48 ods. 1 písm. e) zákona č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru
väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení zákona
č. 623/2005 Z. z., § 65da ods. 2 zákona č. 4/2001 Z. z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže v znení zákona č. 386/2015 Z. z., § 59 ods.
1 písm. h) a § 65 zákona č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení zákona č. 301/2016 Z. z.
4)
Napríklad § 46 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok), § 63 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
4a)
Napríklad zákon č. 563/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov, § 98 až 104 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov,
zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, zákon
Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov, zákon č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, zákon č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci
a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov, zákon č. 250/2007 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
4b)
Zákon č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov.
5)
Napríklad § 5 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. v znení neskorších predpisov, § 16 Civilného mimosporového poriadku.
6)
§ 23 ods. 1 zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení
niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení zákona č. 273/2015 Z. z.
6a)
§ 19 zákona č. 305/2013 Z. z. v znení neskorších predpisov.
6b)
§ 58 ods. 1 zákona Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 599/2001 Z. z. o osvedčovaní listín a podpisov na listinách okresnými úradmi a obcami v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 599/2001 Z. z. o osvedčovaní listín a podpisov na listinách okresnými úradmi a obcami v znení neskorších predpisov.
6d)
Zákon č. 586/2003 Z. z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní
(živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
7)
§ 8 až 12 zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon
o slobode informácií) v znení neskorších predpisov.
8)
§ 24 zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších
predpisov.
9)
§ 4 ods. 1 písm. b) zákona č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení
zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v
znení neskorších predpisov, § 3 ods. 5 písm. d) zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov, § 31 zákona č.154/1994 Z. z. o matrikách v znení neskorších predpisov.
10)
Napríklad zákon č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov, zákon č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov, § 23 zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov, § 89 zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
11)
§ 7 ods. 3 písm. c) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov, § 18d ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. v znení neskorších predpisov, § 19c ods. 1 zákona č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších
predpisov.
12)
Zákon č. 71/1967 Zb. v znení neskorších predpisov.