158/2011 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 15.06.2011 do 29.02.2012
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 15.06.2011 - 29.02.2012 | |
3. | 01.03.2012 - 01.08.2021 | 56/2012 Z. z. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 158/2011 Z. z. |
Názov: | Zákon o podpore energeticky a environmentálne úsporných motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 19.05.2011 |
Dátum vyhlásenia: | 01.06.2011 |
Dátum účinnosti od: | 15.06.2011 |
Dátum účinnosti do: | 29.02.2012 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
168/1996 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o cestnej doprave |
25/2006 Z. z. | Zákon o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
56/2012 Z. z. | Zákon o cestnej doprave |
214/2021 Z. z. | Zákon o podpore ekologických vozidiel cestnej dopravy a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
158
ZÁKON
z 19. mája 2011
o podpore energeticky a environmentálne úsporných motorových vozidiel a o zmene a
doplnení niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
Predmet úpravy
Tento zákon ustanovuje spôsoby zohľadnenia energetických a environmentálnych vplyvov
prevádzky motorových vozidiel kategórií M1, M2, M3, N1, N2 a N31) (ďalej len „vozidlo“) počas ich životnosti pri nákupe alebo lízingu (ďalej len „nákup“)
vozidiel a metodiku výpočtu prevádzkových nákladov počas životnosti vozidla s cieľom
podporovať a stimulovať trh s energeticky a environmentálne úspornými vozidlami.
§ 2
Rozsah pôsobnosti
(1)
(2)
Tento zákon sa nevzťahuje na nákup vozidiel navrhovaných a vyrábaných na osobitné
použitie podľa osobitného predpisu.5)
§ 3
Energetické a environmentálne vplyvy prevádzky vozidla počas jeho životnosti
(1)
Verejný obstarávateľ, obstarávateľ a dopravca zohľadní pri nákupe vozidiel energetické
a environmentálne vplyvy prevádzky vozidla počas jeho životnosti (ďalej len „energetické
a environmentálne vplyvy vozidla“) podľa odseku 2 v technických špecifikáciách alebo
v rozhodnutí o nákupe.
(2)
Energetické a environmentálne vplyvy vozidla zahŕňajú najmä
a)
spotrebu energie,
b)
emisie oxidu uhličitého (CO2) a
c)
emisie
1.
oxidov dusíka (NOx),
2.
bezmetánových uhľovodíkov (NMHC) a
3.
tuhých častíc.
(3)
Technické špecifikácie pre energetické a environmentálne vplyvy vozidla sa určia
v dokumentácii pre nákup vozidiel.
(4)
Ak sa uplatní postup verejného obstarávania podľa osobitného predpisu,6) v rozhodnutí o nákupe sa energetické a environmentálne vplyvy vozidla uplatnia ako
kritériá na vyhodnotenie ponúk.
(5)
Ak sa energetické a environmentálne vplyvy vozidla v rozhodnutí o nákupe vyjadria
v peňažných hodnotách, použije sa metodika výpočtu prevádzkových nákladov počas životnosti
vozidla podľa § 4.
§ 4
Metodika výpočtu prevádzkových nákladov počas životnosti vozidla
(1)
Prevádzkové náklady na spotrebu energie počas životnosti vozidla sa vypočítajú ako
súčin najazdených kilometrov počas životnosti vozidla podľa prílohy č. 1, spotreby energie počítanej podľa odseku 2 a nákladov na jednotku energie podľa odseku
3; v prípade potreby sa zohľadnia už najazdené kilometre.
(2)
Spotreba paliva vozidla na kilometer sa počíta v jednotkách spotreby energie na kilometer
bez ohľadu na to, či je uvedená priamo, ako je to pri vozidlách na elektrický pohon,
alebo nie. Ak je spotreba paliva uvedená v iných jednotkách, prepočíta sa na spotrebu
energie na kilometer s použitím prepočítavacieho koeficientu energetického obsahu
paliva podľa prílohy č. 2 pre príslušný druh paliva.
(3)
Na vyjadrenie nákladov na jednotku energie sa použije jednotná peňažná hodnota na
jednotku energie. Jednotná peňažná hodnota je cena benzínu alebo nafty bez ciel a
daní na účely dopravy uverejňovaná podľa osobitných predpisov.7)
(4)
Prevádzkové náklady na emisie oxidu uhličitého (CO2) počas životnosti vozidla sa vypočítajú ako súčin najazdených kilometrov počas jeho
životnosti podľa prílohy č. 1, emisií oxidu uhličitého (CO2) vyjadrených v kilogramoch na kilometer a nákladov na kilogram emisií oxidu uhličitého
(CO2) z rozsahu uvedeného v prílohe č. 3; v prípade potreby sa zohľadnia už najazdené kilometre.
(5)
Prevádzkové náklady na emisie oxidov dusíka (NOx), bezmetánových uhľovodíkov (NMHC) a tuhých častíc počas životnosti vozidla sa vypočítajú
ako súčet prevádzkových nákladov na emisie oxidov dusíka (NOx), prevádzkových nákladov na emisie bezmetánových uhľovodíkov (NMHC) a prevádzkových
nákladov na emisie tuhých častíc počas životnosti vozidla; prevádzkové náklady na
emisie každej znečisťujúcej látky počas životnosti vozidla sa vypočítajú ako súčin
najazdených kilometrov počas životnosti vozidla podľa prílohy č. 1, príslušnej emisie vyjadrenej v gramoch na kilometer a nákladov na gram príslušnej
emisie podľa priemernej hodnoty príslušnej emisie uvedenej v prílohe č. 3; v prípade potreby sa zohľadnia už najazdené kilometre.
(6)
Vyššie prevádzkové náklady na emisie možno uplatniť, ak tieto neprekročia dvojnásobok
hodnoty nákladov uvedených v prílohe č. 3.
(7)
Ak sa na vozidlo nevzťahujú štandardizované skúšobné postupy podľa právnych predpisov
Európskej únie o typovom schválení, porovnateľnosť rôznych ponúk sa zabezpečí použitím
všeobecne uznávaných skúšobných postupov alebo výsledkov skúšok vykonaných pre schvaľovací
orgán8) alebo použitím informácií poskytnutých výrobcom vozidla.
§ 5
Transpozičné ustanovenie
Týmto zákonom sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe č. 4.
Čl. II
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 168/1996 Z. z. o cestnej doprave v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 386/1996 Z.
z., zákona č. 58/1997 Z. z., zákona č. 340/2000 Z. z., zákona č. 416/2001 Z. z., zákona
č. 506/2002 Z. z., zákona č. 534/2003 Z. z., zákona č. 114/2004 Z. z., zákona č. 331/2005
Z. z., zákona č. 43/2007 Z. z., zákona č. 435/2008 Z. z., zákona č. 488/2009 Z. z.,
zákona č. 136/2010 Z. z. a zákona č. 556/2010 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
§ 8 sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5)
Dopravca poskytujúci služby vo verejnom záujme na základe zmluvy o službách vo verejnom
záujme (ďalej len „zmluva o službách“) podľa § 15 je povinný pri nákupe alebo lízingu
motorových vozidiel kategórie M2 a M3, ktorých predpokladaná hodnota bez dane z pridanej
hodnoty sa rovná alebo je vyššia ako finančný limit podľa osobitného predpisu,13a) zohľadniť energetické a environmentálne vplyvy prevádzky motorových vozidiel počas
ich životnosti podľa osobitného predpisu.13b)“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 13a a 13b znejú:
„13a)
§ 4 ods. 2 písm. f) zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
13b)
Zákon č. 158/2011 Z. z. o podpore energeticky a environmentálne úsporných motorových
vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
2.
V § 13 ods. 5 sa vypúšťajú slová „vo verejnom záujme (ďalej len „zmluva o službách“)“.
3.
V § 35 ods. 1 sa suma „200 000 Sk“ nahrádza sumou „6 638,78 eura“.
4.
V § 35 ods. 2 sa suma „200 000 Sk“ nahrádza sumou „6 638,78 eura“ a suma „500 000
Sk“ sa nahrádza sumou „16 596,96 eura“.
5.
V § 36 ods. 2 sa suma „2 000 Sk“ nahrádza sumou „66,39 eura“, suma „10 000 Sk“ sa
nahrádza sumou „331,94 eura“ a suma „5 000 Sk“ sa nahrádza sumou „165,97 eura“.
6.
V § 42c sa slová „akty Európskych spoločenstiev a“ nahrádzajú slovami „záväzné akty“.
7.
V prílohe č. 2 sa v nadpise slová „právnych aktov Európskych spoločenstiev a“ nahrádzajú
slovami „právne záväzných aktov“.
8.
Príloha č. 2 sa dopĺňa siedmym bodom, ktorý znie:
„7.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/33/ES z 23. apríla 2009 o podpore ekologických a energeticky úsporných vozidiel cestnej
dopravy (Ú. v. EÚ L 120, 15. 5. 2009).“.
Čl. III
Zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č.
282/2006 Z. z., zákona č. 102/2007 Z. z., zákona č. 232/2008 Z. z., zákona č. 442/2008
Z. z., zákona č. 213/2009 Z. z., zákona č. 289/2009 Z. z., zákona č. 402/2009 Z. z.,
zákona č. 503/2009 Z. z., zákona č. 73/2010 Z. z., zákona č. 129/2010 Z. z. a zákona
č. 58/2011 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 4 ods. 2 písm. b) sa slová „podľa § 6 ods. 1 písm. b) až e)“ nahrádzajú slovami
„podľa § 6 ods. 1 písm. b) až f)“.
2.
V § 4 ods. 2 písm. d) sa slová „podľa § 6 ods. 1 písm. b) až e)“ nahrádzajú slovami
„podľa § 6 ods. 1 písm. b) až f)“.
3.
V § 6 ods. 1 písmeno d) znie:
„d)
právnická osoba, ktorá spĺňa požiadavky podľa odseku 2,“.
4.
V § 6 sa odsek 1 dopĺňa písmenom f), ktoré znie:
„f)
právnická osoba, v ktorej verejný obstarávateľ podľa písmena a) až d) vykonáva priamu
alebo nepriamu výlučnú kontrolu.7a)“ .“.
5.
V § 6 odsek 2 znie:
„(2)
Právnická osoba podľa odseku 1 písm. d) je osoba založená alebo zriadená na osobitný
účel plnenia potrieb všeobecného záujmu, ktoré nemajú priemyselný alebo obchodný charakter,
a
a)
je úplne alebo z väčšej časti financovaná verejným obstarávateľom podľa odseku 1
písm. a) až d),
b)
je kontrolovaná verejným obstarávateľom podľa odseku 1 písm. a) až d) alebo
c)
verejný obstarávateľ podľa odseku 1 písm. a) až d) vymenúva alebo volí viac ako polovicu
členov jej riadiaceho orgánu alebo kontrolného orgánu.“.
6.
V § 6 sa vypúšťajú odseky 3 a 4.
7.
§ 7 znie:
„§ 7
(1)
Ak verejný obstarávateľ poskytne osobe, ktorá nie je verejný obstarávateľ ani obstarávateľ,
viac ako 50 % finančných prostriedkov na dodanie tovaru, na uskutočnenie stavebných
prác a na poskytnutie služieb, je táto osoba povinná postupovať ako tento verejný
obstarávateľ podľa tohto zákona.
(2)
Ak verejný obstarávateľ poskytne osobe, ktorá nie je verejný obstarávateľ ani obstarávateľ,
časť finančných prostriedkov predstavujúcich percentuálny podiel rovnaký alebo nižší
ako 50 % finančných prostriedkov na dodanie tovaru, na uskutočnenie stavebných prác
a na poskytnutie služieb, je táto osoba povinná používať
a)
postup zadávania podprahových zákaziek podľa § 99 až 101, ak predpokladaná hodnota
zákazky je rovnaká alebo vyššia ako finančný limit podľa § 4 ods. 5; pri zadávaní
takej zákazky nie je táto osoba povinná vykonávať činnosti vo verejnom obstarávaní
prostredníctvom odborne spôsobilej osoby,
b)
postup zadávania zákaziek s nízkymi hodnotami podľa § 102, ak predpokladaná hodnota
zákazky je nižšia ako finančný limit podľa § 4 ods. 5.
(3)
Ak verejný obstarávateľ poskytne obstarávateľovi finančné prostriedky na dodanie
tovaru, na uskutočnenie stavebných prác a na poskytnutie služieb, je obstarávateľ
povinný postupovať ako tento verejný obstarávateľ podľa tohto zákona.“.
8.
V § 9 ods. 7 úvodnej vete sa slová „v elektronickej podobe alebo v listinnej podobe“
nahrádzajú slovami „spôsobom podľa § 23 ods. 1“.
9.
V § 33 ods. 4 druhá veta sa za slovo „Uchádzač“ vkladajú slová „alebo záujemca“.
10.
Za § 35 sa vkladá § 35a, ktorý znie:
„§ 35a
Ak ide o nadlimitnú zákazku na dodanie motorových vozidiel kategórie M1, M2, M3, N1,
N2 a N3, verejný obstarávateľ a obstarávateľ zohľadní energetické a environmentálne
vplyvy prevádzky motorových vozidiel počas ich životnosti podľa osobitného predpisu10a) v opise predmetu zákazky alebo v kritériách na vyhodnotenie ponúk.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 10a znie:
„10a)
Zákon č. 158/2011 Z. z. o podpore energeticky a environmentálne úsporných motorových
vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
11.
V § 42 odsek 4 znie:
„(4)
Komisia zohľadní vysvetlenie ponuky uchádzačom v súlade s požiadavkou podľa odseku
2 alebo odôvodnenie mimoriadne nízkej ponuky uchádzačom, ktoré vychádza z predložených
dôkazov. Po písomnom odôvodnení mimoriadne nízkej ponuky môže komisia vyzvať uchádzača
na osobnú konzultáciu na účely vysvetlenia predloženého odôvodnenia, ktorá sa nesmie
konať skôr ako päť pracovných dní odo dňa doručenia pozvánky. Komisia vylúči ponuku,
ak uchádzač
a)
nezašle písomné vysvetlenie ponuky na základe požiadavky podľa odseku 2 v lehote
piatich pracovných dní odo dňa doručenia žiadosti o vysvetlenie, ak komisia neurčí
dlhšiu lehotu,
b)
predložené vysvetlenie ponuky nie je v súlade s požiadavkou podľa odseku 2,
c)
nezašle písomné odôvodnenie mimoriadne nízkej ponuky v lehote podľa odseku 3,
d)
nedostaví sa po výzve komisie na osobnú konzultáciu na účely vysvetlenia predloženého
odôvodnenia mimoriadne nízkej ponuky alebo
e)
predložené odôvodnenie mimoriadne nízkej ponuky nie je v súlade s požiadavkou podľa
odseku 3.“.
12.
V § 42 ods. 8 sa za písmeno c) vkladá nové písmeno d), ktoré znie:
„d)
záznam z osobnej konzultácie na účely vysvetlenia predloženého odôvodnenia mimoriadne
nízkej ponuky podpísaný všetkými účastníkmi,“.
Doterajšie písmená d) až g) sa označujú ako písmená e) až h).
13.
V § 46 ods. 1 písm. c) sa za slová „podľa § 34“ vkladajú slová „alebo § 35a“.
14.
V § 49 odsek 2 znie:
„(2)
Verejný obstarávateľ a obstarávateľ je povinný poslať úradu informáciu na uverejnenie
vo vestníku o splnení zmluvy, ktorú uzavrel použitím postupu zadávania nadlimitnej
zákazky. Informáciu pošle najneskôr 14 dní po splnení zmluvy.“.
15.
V § 49 ods. 5 úvodnej vete sa na konci pripájajú tieto slová: „spôsobom podľa § 23
ods. 1“.
16.
V § 64 ods. 1 sa na konci pripájajú tieto slová: „a § 35a“.
17.
V § 66 ods. 1 prvej vete sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto
slová: „ak predpokladaná hodnota koncesie sa rovná alebo je vyššia ako 4 845 000 eur.“.
18.
V § 80 ods. 3 druhej vete sa na konci pripájajú tieto slová: „a § 35a“.
19.
V § 94 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3)
Verejný obstarávateľ môže zohľadniť energetické a environmentálne vplyvy prevádzky
motorových vozidiel počas ich životnosti podľa osobitného predpisu.10a)“.
Doterajšie odseky 3 a 4 sa označujú ako odseky 4 a 5.
20.
V § 104 ods. 2 písm. b) sa slová „podľa § 6 ods. 1 písm. b) až e)“ nahrádzajú slovami
„podľa § 6 ods. 1 písm. b) až f)“.
21.
V § 149 sa odsek 2 dopĺňa písmenom k), ktoré znie:
„k)
porušil povinnosť podľa § 35a.“.
22.
V § 156 sa slová „akty Európskych spoločenstiev a“ nahrádzajú slovami „záväzné akty“.
23.
Príloha č. 7 sa dopĺňa siedmym bodom, ktorý znie:
„7.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/33/ES z 23. apríla 2009 o podpore ekologických a energeticky úsporných vozidiel cestnej
dopravy (Ú. v. EÚ L 120, 15. 5. 2009).“.
Čl. IV
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 15. júna 2011.
Ivan Gašparovič v. r.
Richard Sulík v. r.
Iveta Radičová v. r.
Richard Sulík v. r.
Iveta Radičová v. r.
Príloha č. 1 k zákonu č. 158/2011 Z. z.
NAJAZDENÉ KILOMETRE MOTOROVÝCH VOZIDIEL POČAS ICH ŽIVOTNOSTI
Kategória motorových vozidiel | Najazdené kilometre počas životnosti |
Osobné vozidlá (M1) | 200 000 km |
Ľahké úžitkové vozidlá (N1) | 250 000 km |
Ťažké nákladné vozidlá (N2, N3) | 1 000 000 km |
Autobusy (M2, M3) | 800 000 km |
Príloha č. 2 k zákonu č. 158/2011 Z. z.
ENERGETICKÝ OBSAH PALÍV
Palivo | Energetický obsah |
Nafta | 36 MJ/l |
Benzín | 32 MJ/l |
Zemný plyn/Bioplyn | (33 – 38) MJ/Nm3 |
Skvapalnený ropný plyn (LPG) | 24 MJ/l |
Etanol | 21 MJ/l |
Bionafta | 33 MJ/l |
Emulzné palivo | 32 MJ/l |
Vodík | 11 MJ/Nm3 |
Príloha č. 3 k zákonu č. 158/2011 Z. z.
NÁKLADY NA EMISIE V CESTNEJ DOPRAVE
CO2 | NOx | NMHC | Tuhé častice |
0,03 – 0,04 eura/kg | 0,0044 eura/g | 0,001 eura/g | 0,087 eura/g |
Príloha č. 4 k zákonu č. 158/2011 Z. z.
ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNE ZÁVÄZNÝCH AKTOV EURÓPSKEJ ÚNIE
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/33/ES z 23. apríla 2009 o podpore ekologických a energeticky úsporných vozidiel cestnej
dopravy (Ú. v. EÚ L 120, 15. 05. 2009).
1)
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 140/2009 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o typovom schvaľovaní motorových vozidiel a ich
prípojných vozidiel, systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených
pre tieto vozidlá v znení neskorších predpisov.
2)
§ 6 zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
3)
§ 8 zákona č. 25/2006 Z. z. v znení zákona č. 503/2009 Z. z.
4)
§ 15 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 168/1996 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov.
6)
Zákon č. 25/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov.
7)
Čl. 4 Rozhodnutia Rady z 22. apríla 1999 o postupe spoločenstva pri informovaní a
konzultáciách ohľadom cien dodávok ropy a spotrebiteľských cien ropných výrobkov (1999/280/ES) (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 12/zv. 02; Ú. v. ES L 110, 28. 4. 1999).
Čl. 2 Rozhodnutia Komisie z 26. júla 1999, ktorým sa vykonáva rozhodnutie Rady 1999/280/ES postupe spoločenstva pri informovaní a konzultáciách ohľadom cien dodávok ropy a spotrebiteľských cien ropných výrobkov (1999/566/ES) (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 12/zv. 02; Ú. v. ES L 216, 14. 8. 1999).
Čl. 2 Rozhodnutia Komisie z 26. júla 1999, ktorým sa vykonáva rozhodnutie Rady 1999/280/ES postupe spoločenstva pri informovaní a konzultáciách ohľadom cien dodávok ropy a spotrebiteľských cien ropných výrobkov (1999/566/ES) (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 12/zv. 02; Ú. v. ES L 216, 14. 8. 1999).
8)
§ 99 písm. o) zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.