300/2012 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2013 do 30.06.2013
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 300/2012 Z. z. |
Názov: | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 18.09.2012 |
Dátum vyhlásenia: | 09.10.2012 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2013 |
Dátum účinnosti do: | 30.06.2013 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
50/1976 Zb. | Zákon o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) |
555/2005 Z. z. | Zákon o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
300
ZÁKON
z 18. septembra 2012,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní
a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
zákona č. 17/2007 Z. z. a zákona č. 476/2008 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 1 sa vypúšťajú slová „s cieľom optimalizovať vnútorné prostredie v budovách a
znížiť emisie oxidu uhličitého z prevádzky budov“.
2.
V § 2 odsek 1 znie:
„(1)
Postupmi a opatreniami na zlepšenie energetickej hospodárnosti budov sú:
a)
jednotná metodika výpočtu integrovanej energetickej hospodárnosti budovy (ďalej len
„výpočet“),
b)
určenie a uplatňovanie minimálnych požiadaviek na energetickú hospodárnosť
1.
nových budov,
2.
existujúcich budov pri ich významnej obnove,
3.
stavebných konštrukcií a prvkov tvoriacich ich časť, ktoré oddeľujú vnútorné prostredie
budov od vonkajšieho prostredia (ďalej len „obalová konštrukcia“) a
4.
technických systémov vykurovania, prípravy teplej vody, vetrania, chladenia a osvetlenia
budov a ich kombinácie (ďalej len „technický systém“),
c)
povinná energetická certifikácia budov a systém kontroly energetických certifikátov,
d)
vypracúvanie národných plánov zameraných na zvyšovanie počtu budov s takmer nulovou
potrebou energie (ďalej len „národný plán“).“.
3.
V § 2 ods. 2 písm. e) sa na konci pripájajú tieto slová „alebo na obmedzené užívanie
počas roka s očakávanou spotrebou energie nižšou ako 25 % spotreby pri celoročnom
užívaní“.
4.
V § 2 ods. 3 druhej vete sa na konci pripájajú tieto slová „(ďalej len „samostatná
časť“)“.
5.
V § 2 ods. 7 prvá veta znie: „Významnou obnovou budovy sú stavebné úpravy2) existujúcej budovy, ktorými sa vykonáva zásah do jej obalovej konštrukcie v rozsahu
viac ako 25 % jej plochy, najmä zateplením obvodového plášťa a strešného plášťa a
výmenou pôvodných otvorových výplní.“.
6.
V § 2 odsek 8 znie:
„(8)
Budovou s takmer nulovou potrebou energie sa rozumie budova s veľmi vysokou energetickou
hospodárnosťou. Takmer nulové alebo veľmi malé množstvo energie potrebné na užívanie
takej budovy musí byť zabezpečené efektívnou tepelnou ochranou a vo vysokej miere
energiou dodanou z obnoviteľných zdrojov nachádzajúcich sa v budove alebo v jej blízkosti.“.
7.
V § 3 odsek 2 znie:
„(2)
Energetická hospodárnosť budovy sa určuje výpočtom alebo výpočtom s použitím nameranej
spotreby energie a vyjadruje sa v číselných ukazovateľoch potreby energie v budove
a primárnej energie. Primárnou energiou je energia z obnoviteľných a neobnoviteľných
zdrojov, ktorá neprešla procesom konverzie ani transformácie.“.
8.
V § 3 ods. 7 sa vypúšťajú slová „a emisií oxidu uhličitého“.
9.
V nadpise § 4 a v § 4 ods. 1 prvej vete sa vypúšťa slovo „nových“.
10.
V § 4 odseky 2 až 7 znejú:
„(2)
Ak ide o novú budovu, musí sa v príprave jej výstavby posúdiť technická, environmentálna
a ekonomická využiteľnosť vysokoúčinných alternatívnych energetických systémov v mieste
výstavby.
(3)
Projektant je povinný splnenie minimálnych požiadaviek na energetickú hospodárnosť
budovy podľa odseku 1 zahrnúť do projektovej dokumentácie na stavebné povolenie alebo
na povolenie zmeny stavby a výsledok energetického hodnotenia podľa § 4a ods. 2 uviesť
v technickej správe projektovej dokumentácie.
(4)
Ak sa významná obnova budovy týka zmeny jej obalovej konštrukcie, ktorá významne
ovplyvní energetickú hospodárnosť budovy, projektant je povinný v projektovej dokumentácii
na povolenie zmeny stavby navrhnúť také riešenie, aby sa touto zmenou dosiahlo splnenie
minimálnych požiadaviek na energetickú hospodárnosť ako na novú budovu s rovnakou
funkčnosťou, umiestnením a kategóriou. Na tento účel projektant musí navrhnúť použitie
vhodných stavebných výrobkov a konštrukčných riešení v rozsahu, v akom je to technicky,
funkčne a ekonomicky uskutočniteľné, vrátane technického systému, ktorým sa dosiahne
prírastok energie dodanej z obnoviteľných zdrojov energie v budove alebo v jej blízkosti.
(5)
Nákladovo optimálnou úrovňou minimálnych požiadaviek na energetickú hospodárnosť
budovy (ďalej len „nákladovo optimálna úroveň“) sa rozumie úroveň energetickej hospodárnosti,
ktorá vedie k najnižším nákladom počas odhadovaného ekonomického životného cyklu budovy.
Najnižšie náklady sa určujú so zohľadnením investičných nákladov súvisiacich s energiou
a nákladov na údržbu a prevádzku podľa kategórie budovy vrátane nákladov na energiu
a úspory príjmov z vyrobenej energie v budove a nákladov na likvidáciu budovy. Nákladovo
optimálna úroveň sa nachádza v rozsahu úrovní energetickej hospodárnosti budovy, v
ktorej je analýza nákladov a výnosov vypočítaná pre odhadovaný ekonomický životný
cyklus budovy pozitívna.
(6)
Odhadovaný ekonomický životný cyklus sa určuje
a)
pre celú budovu, ak sú požiadavky na energetickú hospodárnosť určené pre budovu ako
celok, alebo
b)
pre jej samostatnú časť, ak sú požiadavky na energetickú hospodárnosť určené len
pre samostatnú časť.
(7)
Na postup podľa odseku 5 sa použije rámec porovnávacej metodiky podľa osobitného
predpisu3a) a parametre, ktoré ovplyvňujú výpočet, najmä vplyv klimatických podmienok a dostupnosť
energetickej infraštruktúry.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 3a znie:
„3a)
Delegované nariadenie Komisie (EÚ) č. 244/2012 zo 16. januára 2012, ktorým sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady 2010/31/EÚ
o energetickej hospodárnosti budov vytvorením rámca porovnávacej metodiky na výpočet
nákladovo optimálnych úrovní minimálnych požiadaviek na energetickú hospodárnosť budov
a prvkov budov (Ú. v. EÚ L 81, 21. 3. 2012).“.
11.
Za § 4 sa vkladajú § 4a a 4b, ktoré vrátane nadpisov znejú:
„§ 4a
Energetické hodnotenie
(1)
Na výpočet energetického hodnotenia sa používa
a)
projektové energetické hodnotenie,
b)
normalizované energetické hodnotenie,
c)
prevádzkové energetické hodnotenie.
(2)
Projektovým energetickým hodnotením je určovanie potreby energie v budove vypočítaním
podľa projektovej dokumentácie a projektovaných ukazovateľov. Projektové energetické
hodnotenie sa uskutočňuje vo fáze navrhovania a projektovania novej budovy alebo významnej
obnovy budovy.
(3)
Normalizovaným energetickým hodnotením je určovanie potreby energie v budove vypočítaním
s použitím normalizovaných vstupných údajov o vonkajších klimatických podmienkach,
o vnútornom prostredí budovy, o spôsobe jej užívania a s použitím údajov o skutočnom
vyhotovení jej stavebných konštrukcií a údajov o jej technickom systéme.
(4)
Prevádzkovým energetickým hodnotením je určovanie potreby energie s použitím nameranej
skutočnej spotreby energie v budove.
(5)
Výsledkom energetického hodnotenia je integrovaná energetická hospodárnosť budovy,
ktorá je podkladom na zatriedenie budovy do energetickej triedy podľa § 3 ods. 7.
§ 4b
Národný plán
(1)
Národný plán obsahuje opatrenia a postupy potrebné na zvyšovanie počtu budov s takmer
nulovou potrebou energie s rozlíšením na jednotlivé kategórie budov. Plnením opatrení
a postupov národného plánu sa musí dosiahnuť, aby boli budovami s takmer nulovou potrebou
energie
a)
po 31. decembri 2018 všetky nové budovy, v ktorých sídlia a ktoré vlastnia orgány
verejnej moci, a
b)
od 31. decembra 2020 všetky nové budovy.
(2)
Opatreniami a postupmi národného plánu podľa odseku 1 sú najmä:
a)
podrobné uplatňovanie vymedzenia budov s takmer nulovou potrebou energie, ktoré vychádza
z celoštátnych ročných priemerných hodnôt a z technických noriem a zohľadňuje celoštátne,
regionálne a miestne podmienky vrátane číselného ukazovateľa využitia primárnej energie
v kWh/m2 ročne,
b)
priebežné ciele na rok 2015 na zlepšenie energetickej hospodárnosti nových budov
s cieľom pripraviť dosiahnutie stavu podľa odseku 1,
c)
informácie o politikách a o finančných a iných opatreniach prijatých na podporu budov
s takmer nulovou potrebou energie vrátane podrobností o celoštátnych požiadavkách
a opatreniach týkajúcich sa podpory využívania energie z obnoviteľných zdrojov v nových
budovách a v existujúcich budovách po ich významnej obnove,
d)
ďalšie nástroje a opatrenia na urýchlenie zvyšovania energetickej hospodárnosti budov
a na ich prechod na budovy s takmer nulovou potrebou energie tak, aby sa dodaním energie
z obnoviteľných zdrojov nachádzajúcich sa v budove alebo v jej blízkosti do roku 2020
dosiahlo najmenej 50-percentné zníženie primárnej energie.
(3)
Národný plán obsahuje aj zásady, podľa ktorých bude možné v špecifických a opodstatnených
prípadoch rozhodnúť, že opatrenia podľa odseku 2 písm. a) a b) sa nebudú uplatňovať
na existujúce budovy, pre ktoré analýza nákladov a výnosov počas ekonomického životného
cyklu budovy preukáže časovú návratnosť viac ako 15 rokov.
(4)
Poskytované stimuly na novú výstavbu a na významnú obnovu budov musia zohľadňovať
nákladovo optimálnu úroveň (§ 4 ods. 5). Nákladovo optimálnu úroveň môžu presiahnuť,
ak ide o stimuly na nové budovy alebo na významnú obnovu budov v špecifických a opodstatnených
prípadoch podľa odseku 3.“.
12.
V § 5 ods. 2 písmená a) a b) znejú:
„a)
pre budovy alebo samostatné časti, ktoré sa predávajú alebo prenajímajú novému nájomcovi,
b)
pre budovy, v ktorých viac ako 250 m2 celkovej podlahovej plochy užíva orgán verejnej moci a verejnosť ich často navštevuje,“.
13.
§ 5 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4)
Ak odborne spôsobilá osoba podľa § 6 preukáže zhodu energetického hodnotenia a porovnateľnosť
rodinných domov, možno energetickú certifikáciu rodinného domu vykonať aj na základe
hodnotenia iného rodinného domu s podobnou architektúrou, veľkosťou a úrovňou energetickej
hospodárnosti.“.
14.
§ 6 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4)
Energetickú certifikáciu budov, ktoré slúžia na zabezpečenie obrany štátu, do ktorých
môžu vstupovať iba osoby s bezpečnostnou previerkou podľa stupňa utajenia, vykonávajú
zamestnanci Ministerstva obrany Slovenskej republiky s odbornou spôsobilosťou podľa
odsekov 2 a 3, ktorú preukázali skúškou odbornej spôsobilosti podľa odseku 1.“.
15.
V § 7 ods. 1 písm. f) sa slová „a technologického zariadenia“ nahrádzajú slovami
„systému budovy“.
16.
V § 7 ods. 1 písm. i) sa za slovo „podpisy“ vkladajú slová „a odtlačok pečiatky“.
17.
V § 7 sa odsek 1 dopĺňa písmenami j) a k), ktoré znejú:
„j)
údaj o ročnej spotrebe energie alebo o priemernej spotrebe energie za tri predchádzajúce
roky,
k)
údaj o podiele energie z obnoviteľných zdrojov nachádzajúcich sa v budove alebo v
jej blízkosti v percentách.“.
18.
V § 7 odseky 2 až 5 znejú:
„(2)
Prílohou energetického certifikátu je
a)
opis nedostatkov v technických a energetických charakteristikách budovy, v jej technickom
systéme a v energetickom vybavení,
b)
odporúčanie na nákladovo efektívne zlepšenie energetickej hospodárnosti budovy alebo
jej samostatnej časti, ak je dôvod na také zlepšenie v porovnaní s platnými požiadavkami
na energetickú hospodárnosť budovy,
c)
správa obsahujúca vstupné údaje, údaje o vlastnostiach stavebných konštrukcií a technických
systémov, čiastkové a konečné výsledky výpočtu a
d)
výňatok z energetického certifikátu, v ktorom sa uvedú údaje podľa odseku 1 písm.
a) až c) a f) až k) (ďalej len „energetický štítok“).
(3)
Odporúčanie podľa odseku 2 písm. b) musí byť pre konkrétnu budovu technicky uskutočniteľné
a navrhované opatrenia musia umožniť odhadnúť časovú návratnosť a porovnanie nákladov
a prínosov počas jej ekonomického životného cyklu.
(4)
Odporúčanie podľa odseku 2 písm. b) sa člení na opatrenia, ktoré sa uskutočňujú
a)
v súvislosti s významnou obnovou a
b)
nezávisle od významnej obnovy budovy len zmenou obalovej konštrukcie alebo technického
systému.
(5)
Súčasťou odporúčania podľa odseku 2 písm. b) sú aj údaje o mieste, kde môže vlastník
alebo nájomca budovy získať podrobnejšie informácie o obsahu odporúčania vrátane informácie
o nákladovej efektívnosti odporúčaní uvedených v energetickom certifikáte. Hodnotenie
nákladovej efektívnosti musí vychádzať zo súboru štandardných podmienok, ktoré sa
týkajú posudzovania úspor energie a aktuálnych cien energií a z predbežného odhadu
investičných nákladov podľa obvyklých aktuálnych cien stavebných výrobkov a stavebných
prác na trhu. Okrem toho sú v ňom zahrnuté aj informácie o postupoch, ktoré je potrebné
vykonať na implementáciu odporúčania; môžu byť poskytnuté aj ďalšie súvisiace informácie,
najmä informácie o finančných a iných stimuloch a o možnostiach poskytnutia dotácie
na ich uskutočnenie.“.
19.
§ 7 sa dopĺňa odsekmi 6 a 7, ktoré znejú:
„(6)
Odborne spôsobilá osoba elektronicky doručí návrh vypracovaného energetického certifikátu
do centrálnej evidencie podľa § 9 ods. 3 písm. a) pred jeho odovzdaním vlastníkovi
budovy.
(7)
Platnosť energetického certifikátu je najviac desať rokov. Pred uplynutím určenej
platnosti stratí energetický certifikát platnosť vykonaním stavebných úprav budovy,
ktoré majú vplyv na jej energetickú hospodárnosť.“.
20.
§ 8 vrátane nadpisu znie:
„§ 8
Povinnosti vlastníka budovy
(1)
Vlastník budovy, na ktorú sa vzťahuje povinná certifikácia, je povinný mať energetický
certifikát
a)
ku dňu začatia kolaudačného konania, ak ide o novú budovu alebo o existujúcu budovu
po významnej obnove, ak stavebný úrad neurčí inak,5a)
b)
do dvoch mesiacov odo dňa zániku platnosti energetického certifikátu z dôvodu vykonania
stavebných úprav budovy, ktoré majú vplyv na jej energetickú hospodárnosť,
c)
ku dňu uzatvorenia zmluvy o predaji alebo o nájme budovy alebo jej samostatnej časti.
(2)
Vlastník existujúcej budovy je povinný
a)
zabezpečiť reguláciu zásobovania teplom v budove,
b)
zabezpečiť hydraulické vyváženie vykurovacej sústavy budovy po každom zásahu do jej
tepelnej ochrany alebo technického systému,
c)
uchovávať energetický certifikát počas jeho platnosti a
1.
pri predaji budovy odovzdať platný energetický certifikát novému vlastníkovi,
2.
pri prenájme budovy odovzdať kópiu energetického certifikátu nájomcovi.
(3)
Vlastník budovy je povinný do piatich pracovných dní odo dňa prevzatia energetického
certifikátu a energetického štítku vystaviť energetický štítok na nápadnom, pre verejnosť
jasne viditeľnom mieste, ak ide
a)
o budovu podľa § 5 ods. 2 písm. b) a
b)
o budovu s celkovou podlahovou plochou viac ako 500 m2, ktorú verejnosť často navštevuje.
(4)
Ak vlastník stavby predáva rozostavanú budovu, na ktorú ešte nie je vyhotovený energetický
certifikát, je povinný poskytnúť nadobúdateľovi projektové energetické hodnotenie;
rovnako je povinný postupovať, ak sa so stavbou ešte nezačalo, ale už je zhotovená
projektová dokumentácia.
(5)
Vlastník budovy musí ako súčasť ponuky na predaj alebo prenájom budovy uviesť v reklame
v komerčnom médiu aj ukazovateľ jej integrovanej energetickej hospodárnosti z energetického
certifikátu. To platí aj na samostatnú časť, na ktorú bol vypracovaný energetický
certifikát.
(6)
Ak je to technicky, funkčne a ekonomicky uskutočniteľné, vlastník budovy je povinný
pri jej významnej obnove uplatniť nové alebo obnovené technické systémy, zaviesť inteligentné
meracie systémy a inštalovať automatizované riadiace, regulačné a monitorovacie systémy
zamerané na úsporu energie.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 5a znie:
„5a)
§ 82 ods. 3 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný
zákon) v znení neskorších predpisov a v znení zákona č. 300/2012 Z. z.“.
21.
V nadpise § 9 a v § 9 ods. 1 sa slová „Ministerstvo výstavby“ nahrádzajú slovami
„Ministerstvo dopravy, výstavby“.
22.
V § 9 ods. 1 písm. a) sa na konci pripájajú slová „a národný plán“.
23.
V § 9 sa odsek 1 dopĺňa písmenami c) až i), ktoré znejú:
„c)
zostavuje zoznam existujúcich a navrhovaných opatrení a nástrojov na podporu splnenia
opatrení z národného plánu vrátane opatrení a nástrojov finančnej povahy; zoznam aktualizuje
každé tri roky a oznamuje Európskej komisii priamo alebo ako súčasť akčných plánov
energetickej efektívnosti,
d)
poskytuje dotácie v oblasti energetickej hospodárnosti budov podľa § 9a a 9b (ďalej
len „dotácia“),
e)
pravidelne, najmenej raz za päť rokov, prehodnocuje minimálne požiadavky na energetickú
hospodárnosť budov,
f)
informuje Európsku komisiu o programoch a opatreniach na urýchlenie zvyšovania energetickej
hospodárnosti budov a na ich prechod na budovy s takmer nulovou potrebou energie,
g)
informuje Európsku komisiu o zásadách podľa § 4b ods. 3,
h)
informuje Európsku komisiu alebo jej navrhuje zmeny ohľadne primeranosti opatrení
z národného plánu, a to do deviatich mesiacov odo dňa doručenia žiadosti Európskej
komisie,
i)
informuje Európsku komisiu o opatreniach potrebných na zabezpečenie vykonávania pravidiel
o sankciách.“.
24.
V § 9 odseky 2 a 3 znejú:
„(2)
Ministerstvo vydá všeobecne záväzný právny predpis, v ktorom ustanoví
a)
podrobnosti o metodike výpočtu,
b)
podrobnosti o náležitostiach obsahu energetického certifikátu vrátane rozpätí energetických
tried pre všetky ukazovatele potreby energie v budove a globálneho ukazovateľa primárnej
energie a emisií oxidu uhličitého uvádzaných v energetickom certifikáte,
c)
vzor energetického certifikátu pre jednotlivé kategórie budov,
d)
vzor energetického štítku,
e)
harmonogram postupnosti zmien minimálnych požiadaviek na energetické úrovne výstavby
budov a dosiahnutia takmer nulovej potreby energie a
f)
podrobnosti o náležitostiach žiadosti o dotáciu.
(3)
Ministerstvo alebo ním určená právnická osoba
a)
vedie centrálnu evidenciu energetických certifikátov, vyhodnocuje ich obsah a výsledky
vyhodnotenia podľa jednotlivých kategórií budov, prideľuje evidenčné číslo a doručuje
údaje prevádzkovateľovi monitorovacieho systému efektívnosti pri používaní energie
každoročne do 31. marca za predchádzajúci kalendárny rok,
b)
sprístupňuje energetické certifikáty evidované podľa písmena a) na požiadanie orgánu
dozoru podľa § 10,
c)
zisťuje nákladovo optimálne úrovne a oznamuje Európskej komisii všetky vstupné údaje
a odhady použité na toto zisťovanie a na základe toho vypracúva správu o zistenom
výsledku, v ktorej uvedie aj opatrenia potrebné na podstatné zníženie zisteného rozdielu
medzi minimálnymi požiadavkami na energetickú hospodárnosť podľa § 4 ods. 1 a nákladovo
optimálnou úrovňou (§ 4 ods. 5) do nasledujúceho preskúmavania minimálnych požiadaviek;
správu aktualizuje každých päť rokov počnúc 30. júnom 2012 a oznamuje Európskej komisii
priamo alebo ako súčasť akčných plánov energetickej efektívnosti,
d)
zverejňuje
1.
informácie pre vlastníkov existujúcich budov o rôznych metódach a nákladovo efektívnych
spôsoboch zlepšovania energetickej hospodárnosti budov a o existujúcich dostupných
finančných nástrojoch určených na podporu zlepšenia energetickej hospodárnosti budov
a ich samostatných častí,
2.
zoznam certifikovaných budov s ich zatriedením do energetickej triedy podľa jednotlivých
kategórií budov,
3.
zoznam existujúcich a navrhovaných opatrení a nástrojov na podporu splnenia opatrení
z národného plánu vrátane opatrení a nástrojov finančnej povahy,
e)
uskutočňuje kontrolu energetických certifikátov jedným alebo niekoľkými druhmi kontroly
z týchto možností:
1.
kontrolou platnosti vstupných údajov o budove a použitých údajov na vydanie energetického
certifikátu, ako aj kontrolou výsledkov uvedených v energetickom certifikáte,
2.
kontrolou vstupných údajov a overením výsledkov uvedených v energetickom certifikáte
vrátane poskytnutého odporúčania,
3.
úplnou kontrolou vstupných údajov o budove, ktoré boli použité na vypracovanie energetického
certifikátu, úplným overením výsledkov uvedených v energetickom certifikáte vrátane
poskytnutého odporúčania, a ak je to možné, aj kontrolou energeticky certifikovanej
budovy na mieste s cieľom skontrolovať zhodu medzi špecifikáciami uvedenými v energetickom
certifikáte a parametrami energeticky certifikovanej budovy,
f)
uskutočňuje kontroly energetických certifikátov podľa písmena e) náhodným výberom
štatisticky významného percentuálneho podielu z celkového počtu každoročne vydávaných
energetických certifikátov.“.
25.
Za § 9 sa vkladajú § 9a a 9b, ktoré vrátane nadpisu znejú:
„Dotácia
§ 9a
(1)
Dotáciu možno poskytnúť na
a)
výskum a vývoj v oblasti energetickej hospodárnosti a
b)
urýchlenie zvyšovania energetickej hospodárnosti budov a na ich prechod na budovy
s takmer nulovou potrebou energie podľa národného plánu (§ 4b ods. 2).
(2)
Dotáciu podľa odseku 1 písm. a) možno poskytnúť do 100 % ekonomicky oprávnených nákladov.
(3)
Na poskytnutie dotácie nie je právny nárok.
§ 9b
(1)
Žiadateľom o dotáciu môže byť právnická osoba a fyzická osoba-podnikateľ.
(2)
Žiadateľ musí spĺňať požiadavky podľa osobitného predpisu.9) Ak je dotácia štátnou pomocou,10) musia byť splnené aj požiadavky podľa predpisov o štátnej pomoci.
(3)
Dotáciu možno poskytnúť na základe písomnej žiadosti o poskytnutie dotácie (ďalej
len „žiadosť“), ktorú žiadateľ môže podať ministerstvu až na základe oznámenia o podávaní
žiadostí (ďalej len „oznámenie“) zverejnenom na webovom sídle ministerstva.
(4)
Oznámenie obsahuje najmä
a)
základný cieľ poskytnutia dotácie a kritériá, podľa ktorých sa budú vyhodnocovať
žiadosti, a ich váhu,
b)
výšku finančných prostriedkov zo zdrojov žiadateľa určených na spolufinancovanie,
c)
formulár žiadosti v elektronickej podobe,
d)
okruh oprávnených žiadateľov,
e)
disponibilný objem prostriedkov viazaných na oznámenie,
f)
najvyššiu a najnižšiu výšku dotácie poskytnutú na jednu žiadosť.
(5)
Každý žiadateľ môže podať len jednu žiadosť.
(6)
O poskytnutí dotácie rozhoduje minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja
Slovenskej republiky (ďalej len „minister“) na základe odporúčania najmenej trojčlennej
komisie, ktorú na tento účel zriadi.
(7)
Komisia je pri vyhodnocovaní žiadostí nezávislá a musí žiadosti vyhodnocovať len
podľa kritérií uvedených v oznámení a podľa váhy kritérií uvedenej v oznámení.
(8)
Ministerstvo poskytuje dotáciu podľa zmluvy o poskytnutí dotácie uzatvorenej s vybratým
žiadateľom. Zmluva o poskytnutí dotácie obsahuje
a)
identifikačné údaje zmluvných strán,
b)
bankové spojenie a číslo bankového účtu príjemcu dotácie,
c)
účel, druh a výšku dotácie a lehotu jej čerpania,
d)
výšku finančných prostriedkov zo zdrojov prijímateľa dotácie určených na spolufinancovanie,
e)
podmienky použitia dotácie,
f)
spôsob a lehotu plnenia záväzkov zmluvných strán,
g)
očakávané prínosy poskytnutej dotácie,
h)
sankcie za porušenie zmluvy,
i)
termín zúčtovania dotácie,
j)
ďalšie dohodnuté údaje.
(9)
Ministerstvo zverejní na svojom webovom sídle všetky
a)
schválené žiadosti aj so sumami žiadaných a poskytnutých dotácií vrátane dátumu schválenia
poskytnutia dotácie, ako aj výšku a účel dotácie a označenie konečného príjemcu dotácie,
a to do 30 dní odo dňa schválenia žiadosti,
b)
neschválené žiadosti vrátane dátumu a dôvodu neschválenia žiadosti, a to do 30 dní
odo dňa neschválenia žiadosti.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 9 a 10 znejú:
„9)
§ 8a zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 383/2008 Z. z.
10)
Napríklad čl. 107 a 108 zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 83, 30. 3.
2010), nariadenie Komisie (ES) č. 800/2008 zo 6. augusta 2008 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné so spoločným
trhom podľa čl. 87 a 88 zmluvy (Všeobecné nariadenie o skupinových výnimkách) (Ú.
v. EÚ L 214. 9. 8. 2008).“.
26.
V § 10 ods. 2 písm. a) štvrtom bode sa slová „do 10 000 Sk“ nahrádzajú slovami „do
500 eur“.
27.
V § 11 ods. 1 sa slová „od 5 000 Sk do 100 000 Sk“ nahrádzajú slovami „od 200 eur
do 5 000 eur“.
28.
V § 11 odsek 2 znie:
„(2)
Inšpekcia uloží pokutu od 500 eur do 3 000 eur právnickej osobe a fyzickej osobe-podnikateľovi,
ktorá
a)
ako vlastník
1.
nesplní povinnosť do piatich pracovných dní odo dňa prevzatia energetického certifikátu
a energetického štítku vystaviť energetický štítok na nápadnom, pre verejnosť jasne
viditeľnom mieste, ak ide o budovu podľa § 8 ods. 3,
2.
neobstará v lehote podľa § 8 ods. 1 energetický certifikát, hoci je na to podľa tohto
zákona povinná,
3.
neuschová energetický certifikát na čas jeho platnosti,
4.
neodovzdá platný energetický certifikát novému vlastníkovi pri predaji budovy,
5.
neodovzdá kópiu platného energetického certifikátu nájomcovi,
6.
neodovzdá projektové energetické hodnotenie novému nadobúdateľovi budovy pri jej
predaji pred začatím výstavby budovy alebo rozostavanej budovy,
b)
vykonáva energetickú certifikáciu, hoci nie je oprávnenou osobou, alebo nemá odbornú
spôsobilosť na príslušnú časť energetickej certifikácie podľa § 6 ods. 2.“.
29.
V § 12 ods. 1 písm. c) sa slovo „alebo“ nahrádza čiarkou.
30.
V § 12 sa odsek 1 dopĺňa písmenami e) a f), ktoré znejú:
„e)
neodovzdá projektové energetické hodnotenie nadobúdateľovi budovy pri jej predaji
pred začatím výstavby budovy alebo rozostavanej budovy,
f)
neuvedie ako súčasť ponuky na predaj alebo prenájom budovy alebo jej samostatnej
časti v reklame v komerčnom médiu aj ukazovateľ jej integrovanej energetickej hospodárnosti
z energetického certifikátu.“.
31.
V § 12 ods. 2 sa slová „do 20 000 Sk“ nahrádzajú slovami „do 2 000 eur“.
32.
V § 13 ods. 2 sa na konci pripájajú tieto slová: „ani na postup vyhodnocovania žiadostí
a rozhodovanie o poskytnutí dotácie“.
33.
Za § 14 sa vkladajú § 14a a 14b, ktoré znejú:
„§ 14a
(1)
Do 9. júla 2015 sa povinnosť podľa § 5 ods. 2 písm. b) vzťahuje na budovy s viac
ako 500 m2 celkovej podlahovej plochy.
(2)
Do 31. decembra 2015 sa povinnosť podľa § 5 ods. 2 nevzťahuje na prenájom bytov a
samostatných častí.
(3)
Energetické certifikáty vydané do 31. decembra 2012 platia do uplynutia platnosti,
ktorá je v nich uvedená.
§ 14b
Zrušuje sa vyhláška Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky
č. 311/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o výpočte energetickej hospodárnosti
budov a obsah energetického certifikátu.“.
34.
V § 15 sa slová „preberá právny akt Európskych spoločenstiev a Európskej únie uvedený“
nahrádzajú slovami „preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené“.
35.
Príloha znie:
„Príloha k zákonu č. 555/2005 Z. z.
ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNE ZÁVÄZNÝCH AKTOV EURÓPSKEJ ÚNIE
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2010/31/EÚ z 19. mája 2010 o energetickej hospodárnosti budov (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ
L 153,18. 6. 2010).“.
Čl. II
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení zákona č. 103/1990
Zb., zákona č. 262/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 136/1995
Z. z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 199/1995 Z. z., nálezu Ústavného
súdu Slovenskej republiky č. 286/1996 Z. z., zákona č. 229/1997 Z. z., zákona č. 175/1999
Z. z., zákona č. 237/2000 Z. z., zákona č. 416/2001 Z. z., zákona č. 553/2001 Z. z.,
nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 217/2002 Z. z., zákona č. 103/2003 Z.
z., zákona č. 245/2003 Z. z., zákona č. 417/2003 Z. z., zákona č. 608/2003 Z. z.,
zákona č. 541/2004 Z. z., zákona č. 290/2005 Z. z., zákona č. 479/2005 Z. z., zákona
č. 24/2006 Z. z., zákona č. 218/2007 Z. z., zákona č. 540/2008 Z. z., zákona č. 66/2009
Z. z., zákona 513/2009 Z. z., zákona č. 118/2010 Z. z., zákona č. 145/2010 Z. z.,
zákona č. 547/2010 Z. z. a zákona č. 408/2011 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
2.
V § 45 ods. 2 písm. c) sa na konci pripájajú slová „a projektového energetického
hodnotenia“.
3.
Doterajší text § 46 sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekom 2, ktorý znie:
„(2)
Projektant je povinný v rámci technických, funkčných a ekonomických podmienok stavby
navrhovať nové budovy a významne obnovované existujúce budovy s využitím vhodných
stavebných konštrukcií, alternatívnych energetických systémov založených na obnoviteľných
zdrojoch energie a automatizovaných riadiacich, regulačných a monitorovacích systémov.“.
4.
V § 47 písmeno e) znie:
„e)
technický systém budovy v rámci technických, funkčných a ekonomických možností umožňoval
dosiahnuť nákladovú efektívnosť vzhľadom na klimatické podmienky, umiestnenie stavby
a spôsob jej užívania, najmä využitím vysokoúčinných alternatívnych energetických
systémov založených na obnoviteľných zdrojoch energie a automatizovaných riadiacich,
regulačných a monitorovacích systémov,“.
5.
V § 62 sa odsek 1 dopĺňa písmenom e), ktoré znie:
„e)
či nová budova alebo významne obnovovaná existujúca budova je v rámci technických,
funkčných a ekonomických podmienok stavby navrhnutá s využitím vhodných stavebných
konštrukcií, vysokoúčinných alternatívnych energetických systémov založených na obnoviteľných
zdrojoch energie a automatizovaných riadiacich, regulačných a monitorovacích systémov.“.
6.
§ 81b sa dopĺňa písmenom f), ktoré znie:
„f)
nie je predložený energetický certifikát a ide o bytovú budovu podliehajúcu povinnej
energetickej certifikácii.“.
7.
V § 82 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3)
Ak ide o nebytovú budovu, stavebný úrad v podmienkach podľa odseku 2 určí lehotu,
do ktorej je stavebník povinný predložiť energetický certifikát kolaudovanej budovy;
táto lehota nesmie byť dlhšia ako šesť mesiacov.“.
Doterajšie odseky 3 a 4 sa označujú ako odseky 4 a 5.
8.
V § 105 sa odsek 2 a v § 106 sa odsek 1 dopĺňajú písmenom f), ktoré znie:
„f)
ako stavebník nebytovej budovy nepredloží energetický certifikát kolaudovanej stavby
v lehote určenej v kolaudačnom rozhodnutí (§ 82 ods. 3).“.
Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2013 okrem čl. II prvého bodu, ktorý nadobúda
účinnosť 1. júla 2013.
Ivan Gašparovič v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.
Pavol Paška v. r.
Robert Fico v. r.