53/2012 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.03.2012 do 31.10.2013
Predpis bol zrušený predpisom 305/2013 Z. z.
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 53/2012 Z. z. |
Názov: | Výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky o integrovaných obslužných miestach a podmienkach ich zriaďovania, registrácie, označovania, prevádzky a o sadzobníku úhrad |
Typ: | Výnos |
Dátum schválenia: | 14.02.2012 |
Dátum vyhlásenia: | 17.02.2012 |
Dátum účinnosti od: | 01.03.2012 |
Dátum účinnosti do: | 31.10.2013 |
Autor: | Ministerstvo financií Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
275/2006 Z. z. | Zákon o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
305/2013 Z. z. | Zákon o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) |
53
VÝNOS
Ministerstva financií Slovenskej republiky
zo 14. februára 2012
o integrovaných obslužných miestach a podmienkach ich zriaďovania, registrácie, označovania,
prevádzky a o sadzobníku úhrad
Ministerstvo financií Slovenskej republiky podľa § 13 ods. 1 písm. b) zákona č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení zákona č. 570/2009 Z. z. (ďalej len „zákon“) ustanovuje:
§ 1
Tento výnos ustanovuje
a)
obsah žiadosti o zápis prevádzkovateľa integrovaného obslužného miesta (ďalej len
„prevádzkovateľ“) do registra prevádzkovateľov (ďalej len „zápis“),
b)
podrobnosti o zriaďovaní a označovaní integrovaných obslužných miest,
c)
technické, technologické a organizačné podmienky zabezpečenia plynulej, bezpečnej
a spoľahlivej prevádzky integrovaného obslužného miesta (ďalej len „podmienky prevádzky
integrovaného obslužného miesta“) a
d)
sadzobník úhrad nákladov za činnosť integrovaného obslužného miesta (ďalej len „sadzobník
úhrad“), ktorý je uvedený v prílohe č. 1.
§ 2
(1)
Žiadosť o zápis obsahuje údaje uvedené vo vzore, ktorý je prílohou č. 2.
(2)
K žiadosti o zápis sa prikladajú v listinnej podobe v originálnom vyhotovení alebo
ako osvedčené kópie, alebo elektronicky podpísané zaručeným elektronickým podpisom
tieto prílohy:
a)
výpis z obchodného registra alebo z iného registra zabezpečený Ministerstvom financií
Slovenskej republiky v súlade s osobitnými predpismi;1) ak je prevádzkovateľom integrovaného obslužného miesta notár, doklad o jeho vymenovaní
za notára,
b)
vnútorné predpisy prevádzkovateľa a doklady preukazujúce splnenie podmienok prevádzky
integrovaného obslužného miesta podľa § 4 písm. k).
§ 3
(1)
Integrované obslužné miesto sa zriaďuje v sídle, prevádzkarni alebo organizačnej
zložke prevádzkovateľa.
(2)
Integrované obslužné miesto sa viditeľne označuje odo dňa doručenia oznámenia o zápise
označením, ktoré sa skladá z grafického symbolu prevádzkovateľa umiestneného nad sprievodným
textovým označením „INTEGROVANÉ OBSLUŽNÉ MIESTO“, ktorého umiestnenie je uvedené v
prílohe č. 3.
(3)
Sprievodné textové označenie je písané veľkými tlačenými písmenami, má bielu farbu
podkladu, tmavomodrú alebo čiernu farbu písma, veľkosť písma je minimálne dva cm.
§ 4
Podmienky prevádzky integrovaného obslužného miesta sú splnené, ak prevádzkovateľ
a)
má zavedený systém vnútornej kontroly dodržiavania pravidiel bezpečnosti a ochrany
osobných údajov2) pri výkone činnosti integrovaných obslužných miest, ktoré prevádzkuje,
b)
má zabezpečený jednotný výkon činnosti integrovaných obslužných miest, ktoré prevádzkuje;
jednotný výkon činnosti integrovaných obslužných miest je zabezpečený, ak sa na každom
integrovanom obslužnom mieste vykonávajú najmenej tieto činnosti:
1.
kontrola totožnosti žiadateľa o elektronickú službu verejnej správy (ďalej len „služba“)
poskytovanú prostredníctvom integrovaného obslužného miesta (ďalej len „žiadateľ“),
ak sa pri konkrétnej službe poskytovanej prostredníctvom integrovaného obslužného
miesta vyžadujú údaje na overenie totožnosti žiadateľa,
2.
kontrola oprávnenia konať v mene žiadateľa, ak sa pri konkrétnej službe poskytovanej
prostredníctvom integrovaného obslužného miesta vyžadujú údaje na overenie totožnosti
žiadateľa a žiadateľ je pri jej poskytovaní zastúpený inou fyzickou osobou, a uchovávanie
týchto oprávnení podľa osobitného predpisu,2)
3.
vyhotovenie splnomocnenia pre prevádzkovateľa konať v mene žiadateľa, ak žiadateľ
poverí prevádzkovateľa konať v jeho mene, na vykonanie konkrétnej služby poskytovanej
prostredníctvom integrovaného obslužného miesta, ak sa na jej poskytovanie vyžaduje
súhlas a uchovávanie udelených súhlasov podľa osobitného predpisu,3)
4.
vyhotovenie zaručeného elektronického podpisu alebo elektronického podpisu prevádzkovateľa,
ak sa na službu poskytovanú prostredníctvom integrovaného obslužného miesta vyžaduje,
5.
zabezpečenie overenia platnosti zaručeného elektronického podpisu na získanom elektronickom
odpise údajov z informačných systémov verejnej správy podľa § 7 ods. 1 zákona alebo inom elektronickom dokumente,
6.
nahlasovanie prevádzkovateľovi fyzickými osobami vykonávajúcimi činnosti pri prevádzke
a poskytovaní služieb integrovaného obslužného miesta o všetkých zmenách a skutočnostiach,
ktoré majú vplyv na plynulú, bezpečnú a spoľahlivú prevádzku integrovaného obslužného
miesta, ako sú bezpečnostné incidenty, obmedzená funkčnosť príslušného technologického
vybavenia, útoky na technické a technologické vybavenie a podobne,
c)
vedie centrálnu evidenciu o právnych úkonoch vykonaných integrovaným obslužným miestom,
ako aj o uskutočnených platbách za tieto právne úkony; táto evidencia sa uchováva
po dobu troch rokov odo dňa vykonania právneho úkonu a sprístupňuje sa prostredníctvom
centrálneho metainformačného systému verejnej správy podľa § 3 ods. 4 písm. f) zákona,
d)
vypracuje a zabezpečuje dodržiavanie
1.
bezpečnostnej politiky a dokumentácie v súlade s bezpečnostnými štandardmi podľa
osobitného predpisu,4)
2.
dokumentácie obsahujúcej organizáciu bezpečnosti, klasifikáciu a riadenie ochrany
osobných údajov, ktorá sa vypracúva podľa osobitného zákona,2) pričom táto dokumentácia môže byť súčasťou bezpečnostnej politiky podľa prvého bodu,
3.
postupov na prechod evidencie na právneho nástupcu, ak sa prevádzkovateľ zruší bez
likvidácie, zomrie alebo je vyhlásený za mŕtveho,
e)
vedie prevádzkové záznamy,
f)
zabezpečuje v priestore, v ktorom sa prevádzkuje integrované obslužné miesto
1.
zverejnenie informácie na mieste viditeľnom pre žiadateľa o zásadách bezpečnostnej
politiky, pravidlách prevádzky integrovaného obslužného miesta, službách poskytovaných
prostredníctvom integrovaného obslužného miesta, podmienkach ich poskytovania, o právnych
následkoch uvedenia nepravdivých alebo nesprávnych údajov pri ich poskytovaní a zverejnenie
sadzobníka úhrad,
2.
takú priestorovú kapacitu, ktorá umožní
2a.
poskytovať služby aspoň jednému žiadateľovi tak, aby žiadateľ mal možnosť overenia
zadávaných údajov priamo na obrazovke monitora obsluhy alebo na obrazovke monitora
žiadateľa, ak integrované obslužné miesto disponuje dostatočnou priestorovou kapacitou
na umiestnenie dvoch monitorov, pričom zobrazované informácie nesmú byť viditeľné
tretím osobám,
2b.
dostupnosť poskytovaných služieb v minimálnom rozsahu 15 pracovných hodín týždenne,
2c.
zverejnenie aktuálneho zoznamu poskytovaných služieb,
g)
zabezpečuje, aby prevádzkované integrované obslužné miesto spĺňalo požiadavky na
technologické vybavenie najmenej v rozsahu
1.
pracovná stanica s prístupom do siete internet, s počítačovou myšou a klávesnicou
alebo iným vstupným hardvérovým zariadením a vybavená
1a.
webovým prehliadačom,
1b.
softvérom zabezpečujúcim ochranu proti škodlivému kódu, najmä antivírusovým systémom
a aktívnym firewallom, umožňujúcim blokovanie nepovolenej prichádzajúcej a odchádzajúcej
sieťovej komunikácie,
2.
skener s rozlíšením minimálne 1 200 dpi,
3.
laserová tlačiareň s rozlíšením minimálne 600 dpi,
4.
nevyhnutné softvérové a hardvérové produkty pre používateľov zaručeného elektronického
podpisu, ak ich prevádzkovateľ používa pri poskytovaní služieb integrovaného obslužného
miesta,
5.
informačný systém, ktorý spĺňa štandardy definované osobitným predpisom4) a ktorý umožňuje pripojenie na ústredný portál verejnej správy, centrálny metainformačný
systém verejnej správy a Národný zdravotný portál,
6.
individuálne požiadavky na technologickú prevádzku a technologické vybavenie jednotlivých
integrovaných obslužných miest môže prevádzkovateľ zabezpečiť centrálnym riešením
informačného systému,
h)
zabezpečuje, aby činnosti pri prevádzke a poskytovaní služieb integrovaného obslužného
miesta vykonávali len fyzické osoby, ktoré absolvovali školenie a nadobudli kvalifikáciu
podľa vnútorných predpisov prevádzkovateľa aspoň v oblasti
1.
práce s počítačom, počítačovými perifériami používanými pri poskytovaní služieb integrovaného
obslužného miesta a správy súborov,
2.
práce s aplikáciami na poskytovanie služieb integrovaného obslužného miesta a s bezpečnými
produktmi pre zaručený elektronický podpis,
i)
je držiteľom platného kvalifikovaného certifikátu na vyhotovovanie a overovanie zaručeného
elektronického podpisu,5)
j)
požiada Ministerstvo financií Slovenskej republiky o vykonanie zápisu zmeny v údajoch
zapísaných do registra prevádzkovateľov elektronicky najneskôr do dvoch pracovných
dní odo dňa, v ktorom ku zmene došlo, a v listinnej podobe do piatich dní za predchádzajúci
kalendárny mesiac, v ktorom ku zmene došlo, a k žiadosti, ktorej vzor je uvedený v
prílohe č. 4, priloží dokumenty podľa § 2 ods. 2 preukazujúce nové skutočnosti alebo splnenie podmienok prevádzky integrovaného obslužného
miesta vo vzťahu k novým skutočnostiam,
k)
preukáže splnenie podmienok podľa
1.
písmen a) až f) okrem písmena f) bodu 2a. osobitnými vnútornými predpismi, ktoré
upravujú spôsob a kontrolu plnenia týchto podmienok pre každé integrované obslužné
miesto prevádzkované prevádzkovateľom,
2.
písmena f) bodu 2a. a písmena g) čestným vyhlásením prevádzkovateľa, s uvedením technickej
špecifikácie jednotlivého technologického vybavenia,4)
3.
písmena h) čestným vyhlásením prevádzkovateľa, s uvedením spôsobu nadobudnutia kvalifikácie.
§ 5
Tento výnos nadobúda účinnosť 1. marca 2012.
v z. Vladimír Tvaroška v. r.
Príloha č. 1 k výnosu č. 53/2012 Z. z.
SADZOBNÍK ÚHRAD*
Príloha č. 2 k výnosu č. 53/2012 Z. z.
ŽIADOSŤ O ZÁPIS*
Príloha č. 3 k výnosu č. 53/2012 Z. z.
OZNAČENIE INTEGROVANÉHO OBSLUŽNÉHO MIESTA
Príloha č. 4 k výnosu č. 53/2012 Z. z.
1)
§ 12 ods. 7 zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
2)
Zákon č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov.
3)
Zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
4)
Výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 312/2010 Z. z. o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy.
5)
§ 7 zákona č. 215/2002 Z. z. o elektronickom podpise a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.