404/2015 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2016
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 404/2015 Z. z. |
Názov: | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním) v znení neskorších predpisov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 24.11.2015 |
Dátum vyhlásenia: | 19.12.2015 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2016 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
166/2003 Z. z. | Zákon o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním) |
404
ZÁKON
z 24. novembra 2015,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov
a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním) v znení
neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov
a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním) v znení
zákona č. 757/2004 Z. z., zákona č. 311/2005 Z. z., zákona č. 59/2009 Z. z., nálezu
Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 290/2009 Z. z., zákona č. 291/2009 Z. z. a
zákona č. 547/2010 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 2 odsek 1 znie:
„(1)
Informačno-technickými prostriedkami na účely tohto zákona sú najmä elektrotechnické,
rádiotechnické, fototechnické, optické, mechanické, chemické a iné prostriedky a zariadenia
alebo ich súbory používané utajeným spôsobom na
a)
vyhľadávanie, otváranie, skúmanie a vyhodnocovanie poštových zásielok2) a iných dopravovaných zásielok,
b)
získavanie obsahu správ prenášaných prostredníctvom elektronických komunikačných
sietí3) vrátane odpočúvania telefónnej komunikácie,
c)
vyhotovovanie obrazových, zvukových, obrazovo-zvukových alebo iných záznamov.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 2 a 3 znejú:
„2)
§ 5 zákona č. 324/2011 Z. z. o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých
zákonov.
3)
§ 2 ods. 1 zákona č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách.“.
2.
V § 2 ods. 4 sa za slová „informačno-technických prostriedkov“ vkladajú slová „podľa
odseku 1 písm. b)“.
3.
V § 2 ods. 7 sa za slovo „nesmie“ vkladajú slová „mať v držbe ani“.
4.
V § 3 ods. 1 prvá veta znie: „Informačno-technický prostriedok možno použiť len vtedy,
ak je to v demokratickej spoločnosti nevyhnutné na zabezpečenie ochrany ústavného
zriadenia, vnútorného poriadku a zahraničnopolitických záujmov štátu, bezpečnosti
a obrany štátu, získavanie informácií zo zahraničných zdrojov, predchádzanie a objasňovanie
trestnej činnosti alebo na ochranu práv a slobôd iných a ak dosiahnutie tohto účelu
inak by bolo neúčinné alebo podstatne sťažené; informačno-technické prostriedky možno
v pôsobnosti Slovenskej informačnej služby a Vojenského spravodajstva použiť aj mimo
územia Slovenskej republiky v rozsahu úloh podľa osobitných predpisov.5a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 5a znie:
„5a)
§ 2 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 46/1993 Z. z. v znení zákona
č. 151/2010 Z. z.
§ 2 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z. z.“.
§ 2 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z. z.“.
5.
V § 4 ods. 3 písm. a) sa za slová „miesto jeho použitia,“ vkladajú slová „ak to povaha
veci umožňuje,“.
6.
V § 4a odsek 1 znie:
„(1)
Na rozhodovanie o použití informačno-technických prostriedkov podľa tohto zákona
je vecne príslušný krajský súd; to neplatí, ak ide o vec patriacu do pôsobnosti Špecializovaného
trestného súdu.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 6 sa vypúšťa.
7.
V § 4a ods. 2 sa vypúšťajú slová „písm. b)“.
8.
V § 7 ods. 1 sa na konci prvej vety bodka nahrádza bodkočiarkou a pripája sa tento
text: „to neplatí, ak ide o postúpenie záznamu alebo jeho kópie v rámci spolupráce
spravodajských služieb s orgánmi iných štátov obdobného zamerania a pôsobnosti a medzinárodnými
organizáciami podľa osobitného predpisu6a) a tiež na účely jeho jazykového prekladu, odtajnenia vrátane jeho dešifrovania alebo
dekódovania, ak osoba, ktorej sa má záznam alebo jeho kópia takto poskytnúť, podpíše
vyhlásenie o mlčanlivosti.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 6a znie:
„6a)
§ 1 ods. 3 a § 2 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 46/1993 Z. z.
v znení neskorších predpisov.
§ 1 ods. 2 a § 2 ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z. z.“.
§ 1 ods. 2 a § 2 ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z. z.“.
9.
Za § 8 sa vkladá § 8a, ktorý znie:
„§ 8a
(1)
Kontrolu používania informačno-technických prostriedkov vykonáva Národná rada Slovenskej
republiky, ktorá na účely výkonu kontroly zriaďuje komisiu na kontrolu používania
informačno-technických prostriedkov (ďalej len „komisia“). Komisia sa skladá z predsedu
komisie a ďalších siedmich členov komisie. Funkcia člena komisie je čestnou a neplatenou
funkciou. Členovia komisie sú pri výkone svojej funkcie nezávislí.
(2)
Šiestich členov komisie volí Národná rada Slovenskej republiky spomedzi členov Osobitného
kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Slovenskej
informačnej služby, členov Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej
republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva a členov výboru Národnej rady
Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť, a to dvoch členov z každého z uvedených
výborov, a to tak, aby zo zvolených členov komisie traja boli zástupcami navrhnutými
politickými stranami alebo politickými hnutiami, ktoré majú zastúpenie vo vláde Slovenskej
republiky, a traja zástupcami navrhnutými politickými stranami alebo politickými hnutiami,
ktoré nemajú zastúpenie vo vláde Slovenskej republiky, a súčasne, aby predseda komisie
bol zástupcom navrhnutým politickými stranami alebo politickými hnutiami, ktoré nemajú
zastúpenie vo vláde Slovenskej republiky.
(3)
Ďalších dvoch členov komisie volí Národná rada Slovenskej republiky spomedzi kandidátov
na členov komisie, ktorých predkladá Národnej rade Slovenskej republiky predseda výboru
Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť, po predchádzajúcej dohode
s predsedom Osobitného kontrolného výboru Národnej rady Slovenskej republiky na kontrolu
činnosti Slovenskej informačnej služby a predsedom Osobitného kontrolného výboru Národnej
rady Slovenskej republiky na kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva.
(4)
Členom komisie voleným podľa odseku 3 môže byť len občan Slovenskej republiky, ktorý
je držiteľom platného osvedčenia Národného bezpečnostného úradu na oboznamovanie sa
s utajovanými skutočnosťami stupňa utajenia „Prísne tajné“, dosiahol vek 40 rokov,
vykonával funkciu sudcu, prokurátora, príslušníka spravodajskej služby alebo Policajného
zboru alebo inú funkciu, povolanie alebo zamestnanie v oblasti právnej a bezpečnostnej
teórie a praxe alebo medzinárodných vzťahov a diplomacie najmenej 10 rokov a má vysokoškolské
vzdelanie druhého stupňa.
(5)
Členstvo v komisii zaniká
a)
zánikom mandátu poslanca alebo zánikom členstva vo výbore podľa odseku 2,
b)
skončením volebného obdobia Národnej rady Slovenskej republiky,
c)
doručením písomného oznámenia o vzdaní sa členstva v komisii predsedovi Národnej
rady Slovenskej republiky,
d)
odvolaním člena komisie Národnou radou Slovenskej republiky,
e)
smrťou člena komisie alebo vyhlásením člena komisie za mŕtveho.
(6)
Kontrolu používania informačno-technických prostriedkov vykoná komisia raz ročne,
kedykoľvek z vlastného podnetu alebo z podnetu výboru podľa odseku 2, alebo na základe
podnetu občana Slovenskej republiky, ak sa domnieva, že sa informačno-technické prostriedky
používajú voči nemu. Rokovanie komisie je neverejné.
(7)
Členovia komisie sú pri výkone kontroly oprávnení
a)
požadovať prístup do osobitnej evidencie informačno-technických prostriedkov za určené
obdobie, ktorú je na tento účel orgán štátu povinný viesť v listinnej podobe,
b)
požadovať od orgánu štátu na nahliadnutie zápisnicu o zničení záznamu,
c)
vstupovať spoločne v sprievode príslušníka príslušného orgánu štátu do určeného chráneného
priestoru orgánu štátu, v ktorom sa nachádza osobitná evidencia podľa písmena a) a
zápisnica podľa písmena b),
d)
vyžadovať súčinnosť orgánu štátu potrebnú na vykonanie kontroly,
e)
robiť si poznámky, výpisy a odpisy vrátane výpisov a odpisov z osobitnej evidencie
podľa písmena a) a zo zápisnice o zničení záznamu do poznámkového zošita na vyhotovovanie
výpisov na prácu s utajovanými písomnosťami pre označený stupeň utajenia v chránených
priestoroch orgánu štátu a tento zošit uchovávať v osobitnom bezpečnostnom úschovnom
objekte v týchto priestoroch,
f)
použiť informácie a údaje výlučne na vyhotovenie protokolu o výsledku tej kontroly,
počas ktorej ich získali.
(8)
V osobitnej evidencii podľa odseku 7 písm. a) je orgán štátu povinný viesť údaje
o druhu informačno-technického prostriedku, čase trvania použitia informačno-technického
prostriedku a o totožnosti občana Slovenskej republiky, voči ktorému sa informačno-technický
prostriedok použil na území Slovenskej republiky, vyhodnotenie použitia informačno-technického
prostriedku a dôvody na jeho použitie; to neplatí, ak sa informačno-technický prostriedok
použil v rámci spolupráce orgánu štátu s orgánmi iných štátov obdobného zamerania
a pôsobnosti a medzinárodnými organizáciami podľa osobitného predpisu.6a)
(9)
Osobitnú evidenciu podľa odseku 7 písm. a) tvorí
a)
žiadosť,
b)
súhlas a ďalší súhlas,
c)
informácia o priebehu použitia informačno-technického prostriedku,
d)
informácia o ukončení používania informačno-technického prostriedku vrátane predčasného
ukončenia používania informačno-technického prostriedku,
e)
zápisnica o zničení záznamu.
(10)
Členovia komisie sú pri výkone kontroly povinní
a)
vopred oznámiť príslušnému orgánu štátu predmet, účel a čas trvania kontroly, preukázať
sa poverením na vykonanie kontroly spolu s dokumentom preukazujúcim ich totožnosť;
ak by oznámenie pred začatím kontroly mohlo viesť k zmareniu účelu kontroly, treba
tak urobiť najneskôr pri začatí kontroly,
b)
dodržiavať opatrenia na úseku ochrany utajovaných skutočností vzťahujúce sa na chránené
priestory a režimové opatrenia chránených priestorov vydané orgánom štátu,
c)
prerokovať s vedúcim orgánu štátu protokol o výsledku kontroly a o tomto prerokovaní
vyhotoviť zápisnicu.
(11)
Orgán štátu je povinný pred každým výkonom kontroly vykonať poučenie členov komisie
o povinnosti zachovávať mlčanlivosť o informáciách a veciach obsahujúcich utajované
skutočnosti a o následkoch neoprávnenej manipulácie s nimi a predložiť týmto členom
vyhlásenie o mlčanlivosti na podpis. Orgán štátu je tiež povinný prijať všetky opatrenia
zamerané na ochranu informácií o použití informačno-technického prostriedku pri spravodajskej
činnosti zameranej na získavanie informácií zo zahraničných zdrojov podľa osobitného
predpisu,8a) ako aj na ochranu informácií, ktorých vyzradenie by viedlo k ohrozeniu zahraničnopolitických
alebo zahranično-ekonomických záujmov Slovenskej republiky alebo práv a právom chránených
záujmov tretej strany vrátane práv a právom chránených záujmov vyplývajúcich z medzinárodných
zmlúv a dohôd, ktorými je Slovenská republika alebo orgán štátu viazaný, ako aj z
nich vyplývajúcich medzinárodných záväzkov.
(12)
Vedúci orgánu štátu je povinný do desiatich pracovných dní nasledujúcich po dni doručenia
žiadosti komisie poskytnúť komisii všetky vyžiadané informácie o použití informačno-technických
prostriedkov v rozsahu podľa odseku 8; počas svojej neprítomnosti je povinný určiť
osobu, ktorá v jeho zastúpení splní túto povinnosť.
(13)
O výsledku kontroly vypracuje komisia protokol o výsledku kontroly, ktorý následne
predloží príslušnému výboru podľa odseku 2 spolu so zápisnicou o jeho prerokovaní
s vedúcim orgánu štátu.
(14)
Ak príslušný výbor podľa odseku 2 na základe prerokovania protokolu o výsledku kontroly
zistí skutočnosti, ktoré odôvodňujú podozrenie z porušenia tohto zákona pri použití
informačno-technického prostriedku, informuje o tomto podozrení predsedu Národnej
rady Slovenskej republiky; tento protokol zároveň predloží generálnemu prokurátorovi
Slovenskej republiky.
(15)
Ustanovením odseku 6 nie je dotknuté právo domáhať sa súdnej ochrany alebo inej právnej
ochrany.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 8a znie:
„8a)
§ 2 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 46/1993 Z. z. v znení neskorších
predpisov.
§ 2 ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z. z.“.
§ 2 ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z. z.“.
10.
V § 9 ods. 1 sa slová „správu výboru povereného kontrolovaním použitia informačno-technických
prostriedkov o stave ich použitia“ nahrádzajú slovami „správy výborov podľa § 8a ods.
2 o stave použitia informačno-technických prostriedkov“, slová „správy predkladanej“
sa nahrádzajú slovami „správ predkladaných“ a slovo „Správou“ sa nahrádza slovom „Správami“.
11.
V § 9 ods. 3 sa slová „výboru povereného podľa odseku 1“ nahrádzajú slovami „výboru
podľa § 8a ods. 2“.
12.
V § 9 ods. 4 sa za slovo „výboru“ vkladajú slová „podľa § 8a ods. 2“.
13.
Za § 10 sa vkladá § 11, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 11
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2016
Osobitnú evidenciu podľa § 8a ods. 7 písm. a), ktorá obsahuje údaje o informačno-technických
prostriedkoch použitých po 1. januári 2016, je orgán štátu povinný vytvoriť do 31.
marca 2016 a vedúci orgánu štátu je povinný túto evidenciu predložiť po uplynutí tejto
lehoty na najbližšie rokovanie príslušného výboru podľa § 8a ods. 2.“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2016.
Andrej Kiska v. r.
Peter Pellegrini v. r.
Robert Fico v. r.
Peter Pellegrini v. r.
Robert Fico v. r.