225/2016 Z. z.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.08.2016 - 31.12.2016 | |
3. | 01.01.2017 - 15.02.2017 |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 225/2016 Z. z. |
Názov: | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia výroby, distribúcie a dodávky pitnej vody verejným vodovodom a odvádzania a čistenia odpadovej vody verejnou kanalizáciou |
Typ: | Vyhláška |
Dátum schválenia: | 19.07.2016 |
Dátum vyhlásenia: | 27.07.2016 |
Autor: | Úrad pre reguláciu sieťových odvetví |
Právna oblasť: |
|
250/2012 Z. z. | Zákon o regulácii v sieťových odvetviach |
195/2013 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia výroby, distribúcie a dodávky pitnej vody verejným vodovodom a odvádzania a čistenia odpadovej vody verejnou kanalizáciou |
21/2017 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia výroby, distribúcie a dodávky pitnej vody verejným vodovodom a odvádzania a čistenia odpadovej vody verejnou kanalizáciou |
225
VYHLÁŠKA
Úradu pre reguláciu sieťových odvetví
z 19. júla 2016,
ktorou sa ustanovuje cenová regulácia výroby, distribúcie a dodávky pitnej vody verejným
vodovodom a odvádzania a čistenia odpadovej vody verejnou kanalizáciou
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „úrad“) podľa § 40 ods. 1 písm. a) až e) a h) až l) zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach (ďalej len „zákon“) ustanovuje:
§ 1
Základné pojmy
Na účely tejto vyhlášky sa rozumie
a)
regulačným obdobím obdobie od roku 2017 do roku 2021,
b)
rokom t rok, na ktorý sa určuje alebo platí cena,
c)
rokom t+n n-tý rok nasledujúci po roku t,
d)
rokom t-n n-tý rok predchádzajúci roku t,
e)
objemovou jednotkou 1 m3 pitnej vody alebo 1 m3 odvedenej komunálnej odpadovej vody1) (ďalej len „odpadová voda“),
f)
skupinou odberateľov2) pitnej vody odberatelia v lokalite, pre ktorých dodávka pitnej vody má rovnaký alebo
podobný charakter a ktorým sa fakturuje rovnaká cena za výrobu a dodávku pitnej vody,
g)
skupinou producentov3) odpadovej vody producenti v lokalite, od ktorých odvádzanie a čistenie odpadovej
vody má rovnaký alebo podobný charakter a ktorým sa fakturuje rovnaká cena za odvádzanie
a čistenie odpadovej vody,
h)
distribúciou pitnej vody predaj pitnej vody iným regulovaným subjektom, ktorí dodávajú
pitnú vodu odberateľovi,
i)
odberným miestom miesto, kde je zmluvne dohodnutý odber pitnej vody odberateľom alebo
zmluvne dohodnuté miesto odvádzania odpadovej vody od producenta,
j)
menovitým priemerom DN technický parameter vodomera určujúci jeho veľkosť,
k)
opravou súhrn činností, ktorými sa odstraňujú následky poškodenia, opotrebenia celku,
skupín alebo dielcov na účely uvedenia zariadenia do prevádzkyschopného stavu,
l)
údržbou súhrn činností zabezpečujúcich technickú spôsobilosť a hospodárnosť prevádzky
zariadenia, ktorými sa spomaľuje fyzické opotrebenie, predchádza sa jeho následkom
a odstraňujú sa drobnejšie chyby, spravidla bez demontáže dielov a bez výmeny súčiastok.
§ 2
Rozsah cenovej regulácie
Cenová regulácia vo vodnom hospodárstve podľa tejto vyhlášky sa vzťahuje na
a)
výrobu a dodávku pitnej vody verejným vodovodom,
b)
výrobu a distribúciu pitnej vody verejným vodovodom,
c)
dodávku pitnej vody verejným vodovodom,
d)
odvádzanie a čistenie odpadovej vody verejnou kanalizáciou,
e)
odvádzanie odpadovej vody verejnou kanalizáciou,
f)
čistenie odpadovej vody privádzanej do čistiarne odpadových vôd verejnou kanalizáciou
(ďalej len „čistenie odpadovej vody“).
§ 3
Spôsob vykonávania cenovej regulácie
Cenová regulácia vo vodnom hospodárstve podľa tejto vyhlášky sa vykonáva určením spôsobu
výpočtu maximálnej ceny za
a)
výrobu a dodávku pitnej vody verejným vodovodom,
b)
výrobu a distribúciu pitnej vody verejným vodovodom,
c)
dodávku pitnej vody verejným vodovodom,
d)
odvádzanie a čistenie odpadovej vody verejnou kanalizáciou,
e)
odvádzanie odpadovej vody verejnou kanalizáciou,
f)
čistenie odpadovej vody.
§ 4
Rozsah, štruktúra a výška ekonomicky oprávnených nákladov
(1)
Ekonomicky oprávnenými nákladmi sú
a)
náklady na obstaranie vody z podzemných a povrchových vodárenských zdrojov alebo
nákupom; za ekonomicky oprávnené náklady pre regulovaný subjekt, ktorého dodávka pitnej
vody verejným vodovodom nepresiahne 1 000 000 m3, sa považujú platby a poplatky za odbery a nákup vody vo výške množstva dodanej pitnej
vody pre všetkých odberateľov a množstva vody na technologické účely, vlastnú spotrebu
a straty vody vo výške najviac 20 % z množstva dodanej pitnej vody rovnomerne rozdelené
vo všetkých prípadoch obstarania,
b)
primerané technologické náklady,
c)
osobné náklady;4) za ekonomicky oprávnené náklady sa považujú priemerné osobné náklady na jedného zamestnanca
na rok t zohľadňujúce najviac výšku dosiahnutej priemernej mesačnej nominálnej mzdy
zamestnanca v hospodárstve SR v roku t-2 zverejnenej na webovom sídle Štatistického
úradu Slovenskej republiky,
d)
náklady na plnenie povinností podľa osobitných predpisov,5)
e)
odpisy majetku; pri hmotnom i nehmotnom majetku sa za ekonomicky oprávnené náklady
považujú rovnomerné odpisy majetku využívaného výhradne na výkon regulovanej činnosti
zohľadňujúce dobu technickej životnosti majetku podľa prílohy č. 1 a pri hmotnom a
nehmotnom majetku zaradenom do účtovníctva do 31. decembra 2015 odpisy zo zostatkovej
ceny majetku zohľadňujúce dobu technickej životnosti majetku podľa prílohy č. 1 zníženú o dobu odpisovania od zaradenia tohto majetku do účtovníctva regulovaného
subjektu,
f)
nájomné za prenajatý hmotný majetok a nehmotný majetok, o ktorom účtuje vlastník
a ktorý sa používa výhradne na výkon regulovanej činnosti, preukázateľné zmluvou uzatvorenou
medzi vlastníkom majetku a jeho nájomcom, najviac do výšky odpisov podľa písmena e)
preukázateľných zmluvou uzatvorenou medzi vlastníkom majetku a jeho nájomcom; ak prenajatý
hmotný majetok podlieha dani z nehnuteľností, najviac vo výške súčtu odpisov podľa
písmena e) a dane z nehnuteľností,
g)
náklady na opravy a údržbu majetku využívaného na zabezpečenie regulovanej činnosti
v rozsahu zabezpečujúcom výkon regulovanej činnosti v primeranej výške, okrem nákladov
na technické zhodnotenie hmotného majetku a nehmotného majetku podľa osobitného predpisu,6)
h)
úrok z úveru poskytnutého bankou alebo pobočkou zahraničnej banky7) na obstaranie hmotného majetku alebo nehmotného majetku, ktorý sa používa výhradne
na regulovanú činnosť.
(2)
Na účely kalkulácie ekonomicky oprávnených nákladov sú oprávnené aj režijné náklady
na regulované činnosti na rok t zvýšené oproti určeným nákladom na rok t-1 najviac
o hodnotu jadrovej inflácie (JPI), ktorá je aritmetickým priemerom hodnôt ukazovateľa
„jadrová inflácia“ za mesiace júl až december roku t-2 a za január až jún roku t-1
zverejnených na webovom sídle Štatistického úradu Slovenskej republiky v časti „Jadrová
a čistá inflácia – oproti rovnakému obdobiu minulého roku v %“. Do ekonomicky oprávnených
nákladov na účely určenia cien podľa § 8 a 9 sa zahrnie podiel režijných nákladov do jednotlivých položiek kalkulácie ekonomicky
oprávnených nákladov podľa pomeru dosiahnutých tržieb z jednotlivých činností k celkovým
tržbám z roku t-2.
(3)
Skutočná výška ekonomicky oprávnených nákladov sa zníži pri predaji hmotného majetku,
ktorého odpisy boli uplatňované v cene, o kladný rozdiel predajnej ceny a zostatkovej
ceny hmotného majetku podľa § 4 ods. 1 písm. e). Ak sú náklady na výkony a služby, ktoré súvisia s regulovanou činnosťou uplatnené
v kalkulácii ekonomicky oprávnených nákladov, potom sa výška skutočných ekonomicky
oprávnených nákladov zníži aj o tržby získané za tieto výkony a služby, a to vo výške
uplatnených ekonomicky oprávnených nákladov v kalkulácii ekonomicky oprávnených nákladov.
(4)
Výška plánovaných ekonomicky oprávnených nákladov na rok t za regulovanú činnosť
sa určuje najviac do výšky plánovaných ekonomicky oprávnených nákladov na rok t v
návrhu ceny regulovaného subjektu.
(5)
Ekonomicky oprávnenými nákladmi nie sú
a)
sankcie,
b)
náklady spojené s nevyužitými prevádzkami a výrobnými kapacitami,
c)
odpisy nevyužívaného dlhodobého majetku, odpisy „goodwill“ a odpisy hmotného majetku
a nehmotného majetku vylúčeného z odpisovania,8)
d)
odmeny členov štatutárneho orgánu a iných orgánov regulovaného subjektu za výkon
funkcie, ktorí nie sú v pracovnoprávnom vzťahu s regulovaným subjektom,
e)
platby poistného za poistenie zodpovednosti za škody spôsobené členmi štatutárnych
orgánov a členmi iných orgánov regulovaného subjektu,
f)
príspevky na životné poistenie, príspevky na účelové sporenie zamestnanca a príspevky
na doplnkové dôchodkové sporenie9) platené zamestnávateľom okrem príspevkov na doplnkové dôchodkové sporenie podľa ods.
1 písm. d),
g)
odstupné a odchodné presahujúce výšku ustanovenú osobitným predpisom,10)
h)
príspevky na stravovanie zamestnancov nad rozsah ustanovený osobitným predpisom,11)
i)
cestovné náhrady nad rozsah ustanovený osobitným predpisom,12)
j)
náklady na tvorbu sociálneho fondu nad rozsah ustanovený osobitným predpisom,13)
k)
náklady na poskytovanie osobných ochranných pracovných prostriedkov nad rozsah ustanovený
osobitným predpisom,14)
l)
náklady na dobrovoľné poistenie osôb,
m)
manká a škody na majetku vrátane škody zo zníženia cien nevyužiteľných zásob a likvidácie
zásob,
n)
náklady vyplývajúce z chýb vo výpočtoch, v kalkulačných prepočtoch alebo v účtovníctve,
duplicitne účtované náklady,
o)
náklady na reprezentáciu a dary,
p)
odmeny a dary pri životných jubileách a pri odchode do dôchodku,
q)
náklady na starostlivosť o zdravie zamestnancov a na vlastné zdravotnícke zariadenia
nad rozsah ustanovený osobitným predpisom,15)
r)
príspevky a náklady na rekreačné, regeneračné, rekondičné a ozdravné pobyty, ak povinnosť
ich uhrádzania neustanovuje osobitný predpis,16)
s)
náklady na údržbu a prevádzku vzdelávacích zariadení a rekreačných zariadení,
t)
daň z nehnuteľnosti platená za vzdelávacie zariadenia a rekreačné zariadenia,
u)
štipendiá poskytnuté študentom vysokých škôl a žiakom,
v)
odpis nedobytnej pohľadávky,
w)
tvorba rezerv nad rozsah ustanovený osobitným predpisom,17)
x)
rozdiely zo zmien použitých účtovných metód a účtovných zásad,18)
y)
tvorba opravných položiek,
z)
náklady vynaložené na odstránenie nedostatkov zistených pri kolaudačnom konaní,
aa)
náklady spojené s prípravou a zabezpečením nerealizovanej investičnej výstavby,
ab)
straty z predaja dlhodobého majetku a zásob,
ac)
zostatková cena predaného alebo vyradeného hmotného majetku a nehmotného majetku,
ad)
náklady na reklamu alebo propagáciu uskutočňovanú formou podpory športových, kultúrnych
a zábavných podujatí a iných činností,
ae)
spotreba pohonných látok nad rozsah ustanovený osobitným predpisom,19)
af)
náklady na výkon regulovanej činnosti, ktorý je realizovaný iným ako regulovaným
subjektom, v ktorom má regulovaný subjekt majetkovú účasť, zistené podľa § 31 ods. 3 písm. d) zákona,
ag)
straty z obchodov s finančnými a komoditnými derivátmi,
ah)
úrazové dávky poskytované podľa osobitného predpisu,20)
ai)
náklady súvisiace s vývozom a likvidáciou obsahu žúmp a septikov v čistiarni odpadových
vôd,
aj)
odpisy hmotného majetku obstaraného nad rozsah preukázateľne a nevyhnutne potrebný
na výkon regulovanej činnosti súvisiaceho s terénnymi úpravami,
ak)
náklady na opravy majetku súvisiace so spätnou úpravou povrchu nad rozsah preukázateľne
a nevyhnutne zabezpečujúci úpravu do pôvodného stavu,
al)
náklady vynaložené na obstaranie materiálu, služieb a na činností nesúvisiace s výkonom
regulovanej činnosti,
am)
ostatné náklady, ktoré nie sú uvedené v odseku 1.
(6)
Ak sa regulovaným subjektom zabezpečuje prevádzka verejných vodovodov alebo verejných
kanalizácií iným právnickým osobám, ktoré sú vlastníkmi týchto verejných vodovodov
alebo verejných kanalizácií, ekonomicky oprávnené náklady sa uvádzajú v rozsahu podľa
prílohy č. 11. V ekonomicky oprávnených nákladoch podľa prílohy č. 7 sa tieto náklady uplatnia priamo do celkových nákladov regulovaného subjektu a množstvo
vody sa uvádza v údajoch podľa prílohy
č. 5.
č. 5.
§ 5
Spôsob určenia výšky primeraného zisku
(1)
Primeraný zisk zohľadňuje rozsah potrebných investícií na zabezpečenie dlhodobej
spoľahlivej, bezpečnej a efektívnej prevádzky sústavy, primeranú návratnosť prevádzkových
aktív a stimuláciu stabilného dlhodobého podnikania.
(2)
Výška primeraného zisku je určená ako miera výnosnosti regulačnej bázy aktív pred
zdanením na regulačné obdobie, kde WACC je určená reálna miera výnosnosti regulačnej
bázy aktív pred zdanením v percentách zaokrúhlené matematicky na dve desatinné miesta
na regulačné obdobie a vypočítaná podľa vzorca
kde
T je sadzba dane z príjmov na rok t,
E je vlastné imanie v eurách k 31. decembru 2015,
D sú cudzie zdroje v eurách k 31. decembru 2015,
RD je reálna cena cudzích zdrojov (priemerná výška úverov poskytnutých nefinančným spoločnostiam
na obdobie päť a viac rokov s výškou úveru nad 1 000 000 eur), ustanovuje sa vo výške
3,73 %,
RE je reálna cena vlastného kapitálu a vlastných zdrojov vypočítaná podľa vzorca
RE = RF + βLEV × (RM - RF),
kde
RF je výnosnosť bezrizikového aktíva, ustanovuje sa vo výške 3,03 %,
βLEV je vážený koeficient β, ktorý definuje citlivosť akcie spoločnosti na riziko trhu
so zohľadnením sadzby dane z príjmov a podielu cudzích zdrojov vypočítaný podľa vzorca
kde
βUNLEV je nevážený koeficient bez vplyvu sadzby dane z príjmov a podielu cudzích zdrojov,
ustanovuje sa vo výške 0,53,
D/E je pomer cudzích zdrojov ku vlastnému imaniu, ustanovuje sa vo výške 60 % v prospech
cudzieho kapitálu,
(RM – RF) je celková riziková prémia, ustanovuje sa vo výške 4,54.
(3)
Reálna miera výnosnosti regulačnej bázy aktív (WACC) pred zdanením sa na celé regulačné
obdobie ustanovuje vo výške 6,47 %.
(4)
Miera výnosnosti je určená konštantne na celé regulačné obdobie. Ak bude v jednotlivých
parametroch odchýlka vyššia ako 10 %, miera výnosnosti regulačných aktív sa prehodnotí
a zmena sa zverejní na webovom sídle úradu do 30. júna kalendárneho roku.
(5)
Primeraný zisk pri výrobe, distribúcii a dodávke pitnej vody verejným vodovodom pre
regulovaný subjekt, ktorého dodávka pitnej vody v roku t nepresiahne 1 000 000 m3, je ustanovený v § 8 ods. 4 a pri odvádzaní a čistení odpadovej vody verejnou kanalizáciou pre regulovaný subjekt,
ktorého množstvo odvedenej odpadovej vody v roku t nepresiahne
1 000 000 m3, je ustanovený v § 9 ods. 4.
1 000 000 m3, je ustanovený v § 9 ods. 4.
(6)
Faktor efektivity X pre regulované činnosti na regulačné obdobie sa ustanovuje vo
výške
3,5 %.
3,5 %.
§ 6
Podklady návrhu ceny
Súčasťou návrhu ceny sú:
a)
výpočet a návrh maximálnej ceny za výrobu, distribúciu a dodávku pitnej vody verejným
vodovodom (ďalej len „výroba, distribúcia a dodávka pitnej vody“) podľa § 8,
b)
výpočet a návrh maximálnej ceny za odvádzanie a čistenie odpadovej vody verejnou
kanalizáciou (ďalej len „odvádzanie a čistenie odpadovej vody“) podľa § 9,
c)
údaje potrebné na výpočet cien podľa písmen a) a b) vyplnené v prílohách č. 2 až 6 a v prílohách č. 11 a 12 alebo 13,
d)
náklady a ekonomicky oprávnené náklady na regulované činnosti za rok t-2 podľa § 4 a podľa prílohy č. 7,
e)
rozpis režijných nákladov na každú regulovanú činnosť za rok t-2 podľa § 4 a podľa prílohy č. 8,
f)
ekonomicky oprávnené náklady na výrobu a distribúciu pitnej vody a ekonomicky oprávnené
náklady na čistenie odpadovej vody za rok t-2 podľa § 4 a podľa príloh č. 9 a 10,
g)
údaje o hmotnom majetku a nehmotnom majetku zaradenom do účtovníctva, ktorý sa používa
na vykonávanie regulovaných činností podľa príloh č. 14 a 15,
h)
prehľad plánovaných investícií a investičných výdavkov týkajúcich sa regulovaných
činností na rok t až t+2 podľa prílohy č. 16,
i)
vecný a finančný prehľad opráv a údržby v roku t podľa prílohy č. 17,
j)
prehľad projektovaných a skutočne využívaných kapacít vodárenského majetku zaradeného
do trvalej prevádzky podľa prílohy č. 18,
k)
zoznam subjektov, ktorým regulovaný subjekt v roku t bude distribuovať pitnú vodu
alebo čistiť odpadovú vodu,
l)
zoznam právnických osôb, ktorým regulovaný subjekt na základe zmluvného vzťahu prevádzkuje
verejný vodovod alebo verejnú kanalizáciu s uvedením množstva dodanej pitnej vody
alebo odvedenej odpadovej vody na rok t,
m)
prehľad fakturovaných cien a príslušných množstiev dodanej pitnej vody alebo odvedenej
odpadovej vody v roku t,
n)
ďalšie podklady potrebné na posúdenie návrhu ceny, ak podklady uvedené v písmenách
a) až m) nie sú dostatočné na preukázanie nevyhnutnosti vynaloženia ekonomicky oprávnených
nákladov a primeraného zisku.
§ 7
Spôsob predkladania návrhu ceny
(1)
Návrh ceny sa predkladá v listinnej podobe a vyplnené tabuľky podľa príloh č. 1 až 19 sa predkladajú aj v elektronickej podobe v súboroch obsahujúcich tabuľky.
(2)
Ak boli regulovaným subjektom predložené skutočné údaje za rok 2015, k návrhu ceny
sa nepredkladajú prílohy č. 5, 6, 8, 11 až 13, 18 a 19.
(3)
Ak sa návrh ceny predkladá prvýkrát, súčasťou návrhu ceny na rok t sú podklady podľa
§ 6 a v podkladoch sa uvádzajú plánované údaje na rok t.
(4)
Ak sa predkladá návrh ceny pre skupinu odberateľov alebo skupinu producentov, podklady
sa predkladajú podľa § 6 za každú lokalitu osobitne.
(5)
Ak sa postupuje v konaní o zmene rozhodnutia podľa § 17 ods. 2 písm. d) zákona, ustanovenia o podkladoch návrhu ceny sa použijú primerane aj na návrh na zmenu cenového
rozhodnutia.
(6)
Vypočítané hodnoty sa na účely výpočtu cien matematicky zaokrúhľujú na štyri desatinné
miesta, ak nie je ustanovené inak.
§ 8
Spôsob výpočtu maximálnej ceny za výrobu, distribúciu a dodávku pitnej vody a výšky
primeraného zisku
(1)
Maximálna cena za výrobu a dodávku pitnej vody, maximálna cena za výrobu a distribúciu
pitnej vody, maximálna cena za dodávku pitnej vody alebo maximálna cena za výrobu
a dodávku pitnej vody pre skupinu odberateľov sa skladá z fixnej zložky maximálnej
ceny v eurách za rok a variabilnej zložky maximálnej ceny v eurách na objemovú jednotku,
pričom je maximálna v jednotlivých zložkách ceny. Pri tvorbe maximálnej ceny sa zohľadňuje
štruktúra odberateľov a navrhuje sa tak, aby zohľadňovala nákladovosť odberných miest
odberateľov v tarifných skupinách.
(2)
Na určenie maximálnej ceny za výrobu a dodávku pitnej vody, maximálnej ceny za výrobu
a distribúciu pitnej vody, maximálnej ceny za dodávku pitnej vody alebo maximálnej
ceny za výrobu a dodávku pitnej vody pre skupinu odberateľov v eurách na objemovú
jednotku na prvý rok regulačného obdobia sa vypočíta priemerná cena podľa vzorca
kde
PRVt je priemerná cena za výrobu, distribúciu a dodávku pitnej vody v eurách na objemovú
jednotku,
OVt-2 sú odpisy hmotného majetku a nehmotného majetku a nájomné za prenajatý hmotný majetok
a nehmotný majetok v eurách využívaný výhradne na výrobu, distribúciu a dodávku pitnej
vody v roku t-2 podľa § 4 ods. 1 písm. e) a f),
NVt-2 sú skutočné ekonomicky oprávnené prevádzkové náklady v eurách na výrobu, distribúciu
a dodávku pitnej vody v roku t-2 podľa § 4 okrem OVt-2,
QVTt-2 je skutočné množstvo dodanej pitnej vody v objemových jednotkách pre všetkých odberateľov
v roku t-2 vrátane vlastnej spotreby,
PZt je primeraný zisk v eurách vypočítaný podľa odseku 3, pričom maximálny primeraný
zisk je 0,08 eura na 1 m3 skutočného množstva dodanej pitnej vody v roku t-2 vrátane vlastnej spotreby, alebo
podľa odseku 4; pri výpočte ceny za dodávku pitnej vody sa uplatní najviac polovica
hodnoty PZt,
Kt je faktor využitia kapacity vodárenského majetku používaného na výrobu, distribúciu
a dodávku pitnej vody podľa odseku 5,
St je faktor strát pitnej vody v eurách na objemovú jednotku podľa odseku 6. Pre regulovaný
subjekt, ktorého dodávka pitnej vody verejným vodovodom nepresiahne 1 000 000 m3, sa St rovná nule.
(3)
Primeraný zisk PZt v eurách sa vypočíta podľa vzorca
PZt = RAB2015 × WACCt,
kde
RAB2015 je účtovná hodnota (zostatková cena) hmotného majetku a nehmotného majetku v eurách
v roku 2015 používaného na regulovanú činnosť podľa prílohy č. 14.
(4)
Primeraný zisk PZt pre regulovaný subjekt, ktorého dodávka pitnej vody verejným vodovodom nepresiahne
1 000 000 m3, je najviac 0,04 eura na 1 m3 skutočného množstva dodanej pitnej vody v roku t-2 vrátane vlastnej spotreby.
(5)
Hodnota faktora využitia vodárenského majetku používaného na výrobu, distribúciu
a dodávku pitnej vody v eurách na objemovú jednotku sa vypočíta podľa vzorca
kde
n je koeficient využitia projektovanej kapacity vodárenského majetku používaného na
výrobu, distribúciu a dodávku pitnej vody, ktorý sa vypočíta ako priemer podielov
skutočne využívanej kapacity a celkovej projektovanej kapacity jednotlivého vodárenského
majetku podľa prílohy č. 18. Vypočítaná hodnota sa matematicky zaokrúhli na dve desatinné miesta.
(6)
Hodnota faktora strát pitnej vody St v eurách na objemovú jednotku sa vypočíta podľa vzorca
pričom vypočítaná hodnota podielu SVCt-2 a VZt-2 sa zaokrúhli na dve desatinné miesta; ak je menšia ako hodnota koeficientu pt, hodnota faktora strát pitnej vody St sa rovná nule,
kde
SVCt-2 je celkový objem strát vo verejnom vodovode v objemových jednotkách v roku t-2 podľa
prílohy č. 19; ak objem vlastnej spotreby vody VS v objemových jednotkách v roku t-2 presiahne
4 % z celkového objemu surovej vody z vodárenských zdrojov VZ v roku t-2, potom SVCt-2 je objem zvýšený o presahujúci objem vlastnej spotreby vody VS,
4 % z celkového objemu surovej vody z vodárenských zdrojov VZ v roku t-2, potom SVCt-2 je objem zvýšený o presahujúci objem vlastnej spotreby vody VS,
VZt-2 je celkový objem surovej vody z vodárenských zdrojov v objemových jednotkách v roku
t-2 podľa prílohy č. 19,
pt je hodnota koeficienta technicky a ekonomicky akceptovateľných skutočných strát pitnej
vody 0,2, ktorá zohľadňuje najviac 20 % strát z celkového objemu surovej vody z vodárenských
zdrojov,
ONVt-2 sú celkové skutočné ekonomicky oprávnené náklady v eurách na výrobu, distribúciu
a dodávku pitnej vody v roku t-2 podľa § 4.
(7)
Ak sa návrh ceny predkladá prvýkrát, vypočíta sa priemerná cena za výrobu, distribúciu
a dodávku pitnej vody v eurách na objemovú jednotku na rok t podľa odseku 2, pričom
sa na výpočet použijú plánované údaje na rok t.
(8)
Fixná zložka maximálnej ceny za výrobu a dodávku pitnej vody, maximálnej ceny za
výrobu a distribúciu pitnej vody, maximálnej ceny za dodávku pitnej vody alebo maximálnej
ceny za výrobu a dodávku pitnej vody pre skupinu odberateľov (ďalej len „fixná zložka
maximálnej ceny pitnej vody“) sa určuje podľa fixnej zložky maximálnej ceny pitnej
vody v eurách za rok v príslušnej tarifnej skupine.
(9)
Odberné miesta odberateľov pitnej vody sa členia do tarifných skupín
a)
podľa menovitého priemeru DN vodomera21) na odbernom mieste takto:
Tarifná skupina | DN vodomera na odbernom mieste |
T1 | do DN 20 (vrátane) |
T2 | od DN 25 |
T3 | od DN 40 |
T4 | od DN 65 |
T5 | od DN 100 |
T6 | od DN 150 |
b)
bez osadeného vodomera a určené na distribúciu pitnej vody do tarifnej skupiny T1,
c)
s osadeným združeným vodomerom do tarifnej skupiny podľa menovitého priemeru DN väčšieho
meradla.
(10)
Fixná zložka maximálnej ceny pitnej vody v eurách za rok na odberné miesto v tarifných
skupinách T1 až T6 sa vypočíta podľa vzorca
FCVi = PRVt × m ×ti,
kde i = 1,...6,
FCVi je fixná zložka maximálnej ceny pitnej vody v tarifnej skupine Ti v eurách za rok; vypočítaná hodnota sa matematicky zaokrúhli na celé číslo.
PRVt je priemerná cena za výrobu, distribúciu a dodávku pitnej vody v eurách na objemovú
jednotku,
m je koeficient fixnej zložky maximálnej ceny pitnej vody podľa odseku 12,
ti je technický parameter pre výpočet fixnej zložky v tarifnej skupine Ti, ktorý sa určuje v závislosti od menovitého priemeru DN vodomera na odbernom mieste,
pričom zohľadňuje aj nákladovosť odberného miesta.
(11)
Fixná zložka maximálnej ceny pitnej vody v eurách za rok pre tarifnú skupinu T1 sa
vypočíta podľa vzorca
FCV1 = PRVt × m × t1,
kde
m je koeficient fixnej zložky maximálnej ceny pitnej vody podľa odseku 12,
t1 sa rovná 1.
(12)
Hodnota koeficientu fixnej zložky maximálnej ceny pitnej vody m sa ustanovuje vo
výške 10, ktorá predstavuje množstvo pitnej vody 10 m3 za rok.
(13)
Fixné zložky maximálnej ceny pitnej vody v tarifných skupinách T2 až T6 sa vypočítajú
podľa vzorca uvedeného v odseku 10, pričom technické parametre t2 až t6 pre jednotlivé tarifné skupiny sa navrhujú tak, aby zohľadňovali výšku nákladov na
odberné miesto podľa menovitého priemeru vodomera a súčasne musí platiť
kde
FCVi je fixná zložka maximálnej ceny pitnej vody v eurách za rok v tarifnej skupine Ti,
POMVTi je počet odberných miest odberateľov v tarifnej skupine Ti v roku t-2 zaradených podľa odseku 9,
p je parameter, ktorého hodnota v percentách je určená v odseku 14.
(14)
Sumárna hodnota fixných zložiek maximálnej ceny pitnej vody v eurách za rok v jednotlivých
tarifných skupinách T1 až T6 nesmie prekročiť 10 % z celkových ročných tržieb za regulovanú
činnosť vypočítaných ako súčin priemernej ceny za výrobu, distribúciu a dodávku pitnej
vody na objemovú jednotku podľa odseku 2 a skutočného množstva dodanej pitnej vody
v objemových jednotkách pre všetkých odberateľov v roku t-2 vrátane vlastnej spotreby.
(15)
Na určenie variabilnej zložky maximálnej ceny za výrobu a dodávku pitnej vody, maximálnej
ceny za výrobu a distribúciu pitnej vody, maximálnej ceny za dodávku pitnej vody alebo
maximálnej ceny za výrobu a dodávku pitnej vody pre skupinu odberateľov (ďalej len
„variabilná zložka maximálnej ceny pitnej vody“) v eurách na objemovú jednotku pre
všetky tarifné skupiny T1 až T6 sa vypočíta priemerná variabilná zložka maximálnej
ceny pitnej vody podľa vzorca
kde
PRVCVt je priemerná variabilná zložka maximálnej ceny za výrobu, distribúciu a dodávku pitnej
vody v eurách na objemovú jednotku,
PRVt je priemerná cena za výrobu, distribúciu a dodávku pitnej vody v eurách na objemovú
jednotku,
QVTt-2 je skutočné množstvo dodanej pitnej vody v objemových jednotkách pre všetkých odberateľov
v roku t-2 vrátane vlastnej spotreby,
FCVi je fixná zložka maximálnej ceny pitnej vody v eurách za rok v tarifnej skupine Ti,
POMVTi je počet odberných miest odberateľov v tarifnej skupine Ti v roku t-2 zaradených podľa odseku 9,
(16)
Variabilná zložka maximálnej ceny pitnej vody sa navrhuje najviac do výšky vypočítanej
priemernej variabilnej zložky maximálnej ceny za výrobu, distribúciu a dodávku pitnej
vody. Pri návrhu variabilnej zložky maximálnej ceny pitnej vody sa prihliada na sociálne,
environmentálne a ekonomické dôsledky úhrady za vodohospodárske služby, ako aj na
geografické podmienky a klimatické podmienky príslušného regiónu.
(17)
Variabilná zložka maximálnej ceny za výrobu a dodávku pitnej vody v eurách na objemovú
jednotku sa navrhuje tak, aby vážený priemer variabilnej zložky maximálnej ceny za
výrobu a dodávku pitnej vody a variabilnej zložky maximálnej ceny za výrobu a distribúciu
pitnej vody prepočítaný na objemovú jednotku neprekročil priemernú variabilnú zložku
maximálnej ceny za výrobu, distribúciu a dodávku pitnej vody v eurách na objemovú
jednotku na rok t vypočítanú podľa odseku 15.
(18)
Variabilná zložka maximálnej ceny za výrobu a distribúciu pitnej vody, ak regulovaný
subjekt predáva pitnú vodu inému regulovanému subjektu, sa navrhuje tak, že je znížená
o priemerné náklady spojené s dodávkou pitnej vody konečným odberateľom a nepresiahne
70 % variabilnej zložky maximálnej ceny za výrobu a dodávku pitnej vody.
(19)
Variabilná zložka maximálnej ceny za dodávku pitnej vody vypočítaná podľa odseku
15 sa navrhuje najviac do výšky, ktorá nepresiahne 10 % zvýšenie oproti variabilnej
zložke maximálnej ceny za výrobu a dodávku pitnej vody regulovaného subjektu, od ktorého
regulovaný subjekt pitnú vodu nakupuje.
(20)
Návrh variabilnej zložky maximálnej ceny pitnej vody pre jednotlivé skupiny odberateľov
sa predkladá tak, aby variabilné zložky maximálnych cien zohľadňovali ekonomicky oprávnené
náklady jednotlivých skupín odberateľov a výšku primeraného zisku.
(21)
Variabilná zložka maximálnej ceny pitnej vody v eurách na objemovú jednotku na ďalšie
roky regulačného obdobia sa vypočíta podľa vzorca
ak (JPIt – X) < 0, na účely výpočtu variabilnej zložky maximálnej ceny pitnej vody sa hodnota
rozdielu JPIt a X rovná nule,
kde
VMCVt je variabilná zložka maximálnej ceny pitnej vody v eurách na objemovú jednotku na
rok t,
VMCVt-1 je variabilná zložka maximálnej ceny pitnej vody v eurách na objemovú jednotku schválená
alebo určená v cenovom rozhodnutí na rok t-1 zohľadňujúca ekonomicky oprávnené náklady
a primeraný zisk,
JPIt je aritmetický priemer zverejnených hodnôt ukazovateľa „jadrová inflácia“ za posledných
12 mesiacov predchádzajúcich mesiacu, v ktorom sa návrh ceny predkladá, zverejnených
na webovom sídle Štatistického úradu Slovenskej republiky v časti „Jadrová a čistá
inflácia – oproti rovnakému obdobiu minulého roku v %“,
X je faktor efektivity podľa § 5 ods. 6,
Yt je faktor investičného rozvoja v eurách na objemovú jednotku vypočítaný podľa odseku
22,
NK je medziročná zmena faktora využitia kapacity vodárenského majetku používaného
na výrobu, distribúciu a dodávku pitnej vody v eurách na objemovú jednotku (Kt-1 – Kt),
Z je hodnota zmeny v eurách na objemovú jednotku, ktorá sa vo výpočte použije, ak
sa postupuje v cenovom konaní o zmene rozhodnutia podľa § 17 ods. 2 písm. d) zákona; hodnota zmeny vyjadruje zmenu ekonomických parametrov, ktoré ovplyvňujú prevádzkové
náklady NV regulovaného subjektu, z ktorých sa vychádzalo pri určení variabilnej zložky
maximálnej ceny pitnej vody v eurách na objemovú jednotku a odôvodňuje sa analýzami
pripojenými k návrhu na zmenu cenového rozhodnutia.
(22)
Faktor investičného rozvoja Yt je prioritne určený na podporu investícií do vodárenského majetku využívaného na
výrobu, distribúciu a dodávku pitnej vody a vypočíta sa podľa vzorca
kde
POVt-1 je hodnota odpisov v eurách z nového hmotného majetku a nehmotného majetku využívaného
výhradne na výrobu, distribúciu a dodávku pitnej vody skutočne zaradeného do účtovníctva
od 1. januára 2016 do konca roka t-1 najviac vo výške podľa § 4 ods. 1 písm. e); to platí aj pre prevádzkové spoločnosti, ktoré si takýto majetok prenajímajú, pričom
hodnota POVt-1 sa preukazuje nájomnou zmluvou,
QVTt-1 je skutočné množstvo dodanej pitnej vody v objemových jednotkách pre všetkých odberateľov
v roku t-1 vrátane vlastnej spotreby.
§ 9
Spôsob výpočtu maximálnej ceny za odvádzanie a čistenie odpadovej vody a výšky
primeraného zisku
primeraného zisku
(1)
Maximálna cena za odvádzanie a čistenie odpadovej vody, maximálna cena za odvádzanie
odpadovej vody, maximálna cena za čistenie odpadovej vody alebo maximálna cena za
odvádzanie a čistenie odpadovej vody pre skupinu producentov sa skladá z fixnej zložky
maximálnej ceny v eurách za rok a variabilnej zložky maximálnej ceny v eurách na objemovú
jednotku, pričom je maximálna v jednotlivých zložkách ceny. Pri tvorbe maximálnej
ceny sa zohľadňuje štruktúra producentov a navrhuje sa tak, aby zohľadňovala nákladovosť
odberných miest producentov v tarifných skupinách.
(2)
Na určenie maximálnej ceny za odvádzanie a čistenie odpadovej vody, maximálnej ceny
za odvádzanie odpadovej vody, maximálnej ceny za čistenie odpadovej vody alebo maximálnej
ceny za odvádzanie a čistenie odpadovej vody pre skupinu producentov v eurách na objemovú
jednotku na prvý rok regulačného obdobia sa vypočíta priemerná cena podľa vzorca
kde
PRSt je priemerná cena za odvádzanie a čistenie odpadovej vody v eurách na objemovú jednotku,
OSt-2 sú odpisy hmotného majetku a nehmotného majetku a nájomné za prenajatý hmotný majetok
a nehmotný majetok v eurách využívaný výhradne na odvádzanie a čistenie odpadovej
vody v eurách v roku t-2 podľa § 4 ods. 1 písm. e) a f),
NSt-2 sú skutočné ekonomicky oprávnené prevádzkové náklady v eurách na odvádzanie a čistenie
odpadovej vody v roku t-2 podľa § 4 okrem OSt-2,
QSTt-2 je skutočné množstvo odvedenej a čistenej odpadovej vody v objemových jednotkách
pre všetkých producentov v roku t-2,
PZt je primeraný zisk v eurách vypočítaný podľa odseku 3, pričom maximálny primeraný
zisk je 0,10 eura na 1 m3 skutočného množstva odvedenej odpadovej vody v roku t-2 vrátane vlastnej produkcie
odpadovej vody, alebo vypočítaný podľa odseku 4; pri výpočte ceny za čistenie odpadovej
vody sa uplatní najviac polovica hodnoty PZt,
Kt je faktor využitia kapacity vodárenského majetku používaného na odvádzanie a čistenie
odpadovej vody vypočítaný podľa odseku 5.
(3)
Primeraný zisk PZt sa vypočíta podľa vzorca
PZt = RAB2015 × WACCt,
kde
RAB2015 je účtovná hodnota (zostatková cena) hmotného majetku a nehmotného majetku v eurách
v roku 2015 používaného na regulovanú činnosť podľa prílohy č. 14.
(4)
Primeraný zisk PZt pre regulovaný subjekt, ktorého odvedené a čistené množstvo odpadovej vody verejnou
kanalizáciou nepresiahne 1 000 000 m3, je najviac 0,05 eura za 1 m3 skutočného množstva odvedenej odpadovej vody v roku t-2 vrátane vlastnej produkcie
odpadovej vody.
(5)
Hodnota faktora využitia vodárenského majetku používaného na odvádzanie a čistenie
odpadovej vody v eurách na objemovú jednotku sa vypočíta podľa vzorca
kde
n je koeficient využitia projektovanej kapacity vodárenského majetku využívaného na
odvádzanie a čistenie odpadovej vody, ktorý sa vypočíta ako priemer podielov skutočne
využívanej kapacity a celkovej projektovanej kapacity jednotlivého vodárenského majetku
podľa prílohy č. 18. Vypočítaná hodnota sa matematicky zaokrúhli na dve desatinné miesta.
(6)
Ak sa návrh ceny predkladá prvýkrát, vypočíta sa priemerná cena za odvádzanie a čistenie
odpadovej vody, za odvádzanie odpadovej vody alebo za čistenie odpadovej vody v eurách
na objemovú jednotku na rok t podľa odseku 2, pričom sa na výpočet použijú plánované
údaje na
rok t.
rok t.
(7)
Fixná zložka maximálnej ceny za odvádzanie a čistenie odpadovej vody, maximálnej
ceny za odvádzanie odpadovej vody, maximálnej ceny za čistenie odpadovej vody alebo
maximálnej ceny za odvádzanie a čistenie odpadovej vody pre skupinu producentov (ďalej
len „fixná zložka maximálnej ceny odpadovej vody“) sa určuje podľa fixnej zložky maximálnej
ceny odpadovej vody v eurách za rok v príslušnej tarifnej skupine.
(8)
Odberné miesta producentov odpadovej vody sa členia do tarifných skupín
a)
podľa § 8 ods. 9 písm. a),
b)
bez osadeného vodomera pitnej vody a na ktorom sa odvádza odpadová voda od iného
regulovaného subjektu do tarifnej skupiny T1,
c)
ak je vlastný zdroj jediným zdrojom pitnej vody, podľa menovitého priemeru DN vodomera
osadeného na odbere z vlastného zdroja,
d)
ak množstvo odvádzaných odpadových vôd nie je merané a pitná voda je odoberaná z
viacerých zdrojov, podľa menovitého priemeru DN vodomera, ktorým by bolo možné merať
celkové množstvo pitnej vody odobratej z rôznych zdrojov za rovnomerného prietoku
vody vodomerom, pričom toto celkové množstvo sa určí podľa osobitného predpisu,22)
e)
ak je osadený združený vodomer z dôvodu nerovnomerného odberu pitnej vody, podľa
meradla s väčším menovitým priemerom DN; ak sa časť odoberanej pitnej vody spotrebuje
podľa osobitného predpisu,23) potom podľa meradla s menším menovitým priemerom DN a rovnako aj vtedy, ak je takéto
meradlo osadené z dôvodu zabezpečenia vody na hasenie požiaru,
f)
ak je množstvo odvedenej odpadovej vody merané, podľa menovitého priemeru DN vodomera
vhodného na meranie rovnakého prietoku pitnej vody.
(9)
Fixná zložka maximálnej ceny odpadovej vody v eurách za rok na odberné miesto v tarifných
skupinách T1 až T6 sa vypočíta podľa vzorca
FCSi = PRSt × m × ti,
kde i = 1,...6,
FCSi je fixná zložka maximálnej ceny odpadovej vody v eurách za rok v tarifnej skupine
Ti; vypočítaná hodnota sa matematicky zaokrúhli na celé číslo,
PRSt je priemerná cena za odvádzanie a čistenie odpadovej vody v eurách na objemovú jednotku,
m je koeficient fixnej zložky maximálnej ceny odpadovej vody podľa odseku 11,
ti je technický parameter pre výpočet fixnej zložky v tarifných skupinách Ti, ktorý sa určuje v závislosti od menovitého priemeru DN vodomera na odbernom mieste,
pričom zohľadňuje nákladovosť odberného miesta.
(10)
Fixná zložka maximálnej ceny odpadovej vody v eurách za rok pre tarifnú skupinu T1
sa vypočíta podľa vzorca
FCS1 = PRSt × m × t1,
kde
m je koeficient fixnej zložky maximálnej ceny odpadovej vody podľa odseku 11,
t1 sa rovná 1.
(11)
Hodnota koeficientu fixnej zložky maximálnej ceny odpadovej vody m sa ustanovuje
vo výške 10, ktorá predstavuje množstvu odvedenej a čistenej odpadovej vody 10 m3 za rok.
(12)
Fixné zložky maximálnej ceny odpadovej vody v tarifných skupinách T2 až T6 sa vypočítajú podľa vzorca uvedeného v odseku 9, pričom technické parametre t2 až t6 pre jednotlivé tarifné skupiny sa navrhujú tak, aby zohľadňovali výšku nákladov na
odberné miesto v príslušnej tarifnej skupine a súčasne musí platiť
kde
FCSi je fixná zložka maximálnej ceny odpadovej vody v eurách za rok v tarifnej skupine
Ti,
POMSTi je počet odberných miest producentov v tarifnej skupine Ti v roku t-2 zaradených podľa odseku 8,
p je parameter, ktorého hodnota v percentách je určená v odseku 13.
(13)
Sumárna hodnota fixných zložiek maximálnej ceny odpadovej vody v eurách v jednotlivých
tarifných skupinách T1 až T6 nesmie prekročiť 10 % celkových ročných tržieb za regulovanú činnosť vypočítaných
ako súčin priemernej ceny za odvádzanie a čistenie odpadovej vody na objemovú jednotku
podľa odseku 2 a skutočného množstva odvedenej a čistenej odpadovej vody v objemových
jednotkách pre všetkých producentov v roku t-2 vrátane vlastnej produkcie.
(14)
Na určenie variabilnej zložky maximálnej ceny za odvádzanie a čistenie odpadovej
vody, maximálnej ceny za odvádzanie odpadovej vody, maximálnej ceny za čistenie odpadovej
vody alebo maximálnej ceny za odvádzanie a čistenie odpadovej vody pre skupinu producentov
(ďalej len „variabilná zložka maximálnej ceny odpadovej vody“) v eurách na objemovú
jednotku pre všetky tarifné skupiny T1 až T6 sa vypočíta priemerná variabilná zložka maximálnej ceny podľa vzorca
kde
PRVCSt je priemerná variabilná zložka maximálnej ceny za odvádzanie a čistenie odpadovej
vody v eurách na objemovú jednotku,
PRSt je priemerná cena za odvádzanie a čistenie odpadovej vody v eurách na objemovú jednotku,
QSTt-2 je skutočné množstvo odvedenej a čistenej odpadovej vody v objemových jednotkách
pre všetkých producentov v roku t-2 vrátane vlastnej produkcie,
FCSi je fixná zložka maximálnej ceny odpadovej vody v eurách za rok v tarifnej skupine
Ti,
POMSTi je počet odberných miest producentov v tarifnej skupine Ti v roku t-2 zaradených podľa odseku 8.
(15)
Variabilná zložka maximálnej ceny odpadovej vody sa navrhuje najviac do výšky vypočítanej
priemernej variabilnej zložky maximálnej ceny za odvádzanie a čistenie odpadovej vody.
Pri návrhu variabilnej zložky maximálnej ceny odpadovej vody sa prihliada na sociálne,
environmentálne a ekonomické dôsledky úhrady za vodohospodárske služby, ako aj na
geografické podmienky a klimatické podmienky príslušného regiónu.
(16)
Variabilná zložka maximálnej ceny za odvádzanie a čistenie odpadovej vody v eurách
na objemovú jednotku sa navrhuje tak, aby vážený priemer variabilnej zložky maximálnej
ceny za odvádzanie a čistenie odpadovej vody a variabilnej zložky maximálnej ceny
za čistenie odpadovej vody prepočítaný na objemovú jednotku neprekročil priemernú
variabilnú zložku maximálnej ceny za odvádzanie a čistenie odpadovej vody v eurách
na objemovú jednotku na rok t vypočítanú podľa odseku 14.
(17)
Variabilná zložka maximálnej ceny za čistenie odpadovej vody, ak regulovaný subjekt
aj čistí odpadovú vodu odvádzanú od iného regulovaného subjektu, sa navrhuje tak,
že je znížená o priemerné náklady spojené s odvádzaním odpadovej vody od konečných
producentov a nepresiahne 70 % variabilnej zložky maximálnej ceny za odvádzanie a
čistenie odpadovej vody.
(18)
Variabilná zložka maximálnej ceny za odvádzanie a čistenie odpadovej vody vypočítaná
podľa odseku 14 sa regulovaným subjektom, ktorý odvádza odpadovú vodu na čistenie
inému regulovanému subjektu, navrhuje najviac do výšky, ktorá nepresiahne 30 % zvýšenie
oproti variabilnej zložke maximálnej ceny za odvádzanie a čistenie odpadovej vody
regulovaného subjektu, ktorý odpadovú vodu potom následne odvádza a čistí vo svojej
čistiarni odpadových vôd.
(19)
Návrh variabilnej zložky maximálnej ceny za odvádzanie a čistenie odpadovej vody
pre jednotlivé skupiny producentov sa predkladá tak, aby variabilné zložky maximálnych
cien zohľadňovali ekonomicky oprávnené náklady jednotlivých skupín producentov a výšku
primeraného zisku.
(20)
Variabilná zložka maximálnej ceny odpadovej vody v eurách na objemovú jednotku na
ďalšie roky regulačného obdobia sa vypočíta podľa vzorca
ak (JPIt – X) < 0, na účely výpočtu maximálnej ceny sa hodnota rozdielu JPIt a X rovná nule,
kde
VMCSt je variabilná zložka maximálnej ceny odpadovej vody v eurách na objemovú jednotku
na rok t,
VMCSt-1 je variabilná zložka maximálnej ceny odpadovej vody v eurách na objemovú jednotku
schválená alebo určená v cenovom rozhodnutí na rok t-1 zohľadňujúca ekonomicky oprávnené
náklady a primeraný zisk,
JPIt je aritmetický priemer zverejnených hodnôt ukazovateľa „jadrová inflácia“ za posledných
12 mesiacov predchádzajúcich mesiacu, v ktorom sa návrh ceny predkladá, zverejnených
na webovom sídle Štatistického úradu Slovenskej republiky v časti „Jadrová a čistá
inflácia – oproti rovnakému obdobiu minulého roku v %“,
X je faktor efektivity podľa § 5 ods. 6,
Yt je faktor investičného rozvoja v eurách na objemovú jednotku vypočítaný podľa odseku
21,
NK je medziročná zmena faktora využitia kapacity vodárenského majetku používaného
na odvádzanie a čistenie odpadovej vody v eurách na objemovú jednotku (Kt-1 – Kt),
Z je hodnota zmeny v eurách na objemovú jednotku, ktorá sa vo výpočte použije, ak
sa postupuje v cenovom konaní o zmene rozhodnutia podľa § 17 ods. 2 písm. d) zákona; hodnota zmeny vyjadruje zmenu ekonomických parametrov, ktoré ovplyvňujú prevádzkové
náklady NS regulovaného subjektu a z ktorých sa vychádzalo pri určení variabilnej
zložky maximálnej ceny odpadovej vody v eurách na objemovú jednotku a odôvodňuje sa
analýzami pripojenými k návrhu na zmenu cenového rozhodnutia.
(21)
Faktor investičného rozvoja Yt je prioritne určený na podporu investícií do vodárenského majetku využívaného na
odvádzanie a čistenie odpadovej vody a vypočíta sa podľa vzorca
kde
POSt-1 je hodnota odpisov v eurách z nového hmotného majetku a nehmotného majetku využívaného
výhradne na odvádzanie a čistenie odpadovej vody skutočne zaradeného do účtovníctva
od 1. 1. 2016 do konca roka t-1 najviac vo výške podľa § 4 ods. 1 písm. e); to platí aj pre prevádzkové spoločnosti, ktoré si takýto majetok prenajímajú, pričom
hodnota POSt-1 sa preukazuje nájomnou zmluvou,
QSTt-1 je skutočné množstvo odvedenej a čistenej odpadovej vody v objemových jednotkách
pre všetkých producentov v roku t-1 vrátane vlastnej produkcie.
§ 10
Podmienky vykonávania regulovaných činností v súvislosti s uplatňovaním ceny
(1)
Ak sa množstvo dodanej pitnej vody alebo množstvo odvedenej odpadovej vody určuje
podľa meradla24) alebo ak sa množstvo odvedenej odpadovej vody určuje podľa meradla na dodávku pitnej
vody, odpočet stavu meradiel sa vykoná najneskôr do 30 dní od zmeny ceny. Odpočet
stavu meradla sa vykoná najmenej jedenkrát ročne, v bytových domoch25) do 31. decembra. Pri zmene ceny, ak sa cena schválená alebo určená v cenovom rozhodnutí
uplatní pred vykonaním odpočtu stavu meradla, na výpočet množstva dodanej pitnej vody
alebo množstva odvedenej odpadovej vody pre uplatnenie maximálnej ceny sa použije
údaj o priemernej dennej spotrebe vody v objemovej jednotke matematicky zaokrúhlenej
na tri desatinné miesta za obdobie medzi posledným bezprostredne predchádzajúcim odpočtom
stavu meradla a prvým odpočtom stavu meradla po zmene maximálnej ceny.
(2)
Ak pri ročnom vyúčtovaní za dodávku pitnej vody alebo za odvádzanie odpadovej vody
regulovaným subjektom vznikne preplatok, odberateľovi alebo producentovi sa vráti
do 14 dní odo dňa splatnosti vyúčtovacej faktúry, ak nie je zmluvne dohodnuté inak.
§ 11
Spôsob určenia ceny a obsah oznámenia obce o cene
(1)
(2)
Oznámenie obce o cene podľa § 14 ods. 8 zákona obsahuje
a)
názov obce, jej sídlo a identifikačné číslo,
b)
číslo potvrdenia o registrácii podľa § 23 zákona,
c)
maximálnu cenu za regulovanú činnosť podľa odseku 1, a to fixnú zložku maximálnej
ceny v eurách za rok a variabilnú zložku maximálnej ceny v eurách na objemovú jednotku,
d)
dátum,
e)
meno, priezvisko a funkciu oprávnenej osoby,
f)
podpis oprávnenej osoby.
(3)
K oznámeniu obce o cene sa prikladajú podklady podľa § 6 písm. a) až g) primerane.
§ 12
Rozsah, spôsob a termíny predkladania skutočných údajov
(1)
Po skončení kalendárneho roka sa do 31. mája predkladajú skutočné údaje za predchádzajúci
rok osobitne za každú regulovanú činnosť, a to
a)
uvedené v tabuľkách podľa príloh č. 2 až 6 a 9 až 12,
b)
náklady a ekonomicky oprávnené náklady podľa § 4 v rozsahu podľa prílohy č. 7,
c)
rozpis režijných nákladov podľa § 4 ods. 2 v rozsahu podľa prílohy č. 8,
d)
prehľad výnosov za príslušné regulované činnosti podľa prílohy č. 13,
e)
údaje o hmotnom majetku a nehmotnom majetku, ktorý sa používal na vykonávanie každej
regulovanej činnosti podľa príloh č. 14 a 15,
f)
prehľad realizovaných investícií a investičných výdavkov týkajúcich sa každej regulovanej
činnosti podľa prílohy č. 16,
g)
vecný a finančný prehľad realizovaných opráv a údržby podľa prílohy č. 17,
h)
prehľad projektovaných a skutočne využívaných kapacít vodárenského majetku podľa
prílohy
č. 18,
č. 18,
i)
zoznam právnických osôb, ktorým regulovaný subjekt na základe zmluvného vzťahu prevádzkoval
verejný vodovod alebo verejnú kanalizáciu s uvedením množstva dodanej pitnej vody
alebo odvedenej odpadovej vody,
j)
prehľad fakturovaných cien vrátane príslušných celkových množstiev dodanej pitnej
vody alebo odvedenej odpadovej vody,
k)
zoznam regulovaných subjektov, ktorým regulovaný subjekt distribuoval pitnú vodu
alebo čistil odpadovú vodu,
l)
prehľad nevyužívaného dlhodobého hmotného majetku a dlhodobého nehmotného majetku
na každú regulovanú činnosť v členení podľa odpisových skupín vrátane ročných odpisov
a v členení na obstarávaciu cenu, oprávky a zostatkovú cenu.
(2)
Ak dodávka pitnej vody na rok t je väčšia ako 1 000 000 m3 alebo ak množstvo odvedenej odpadovej vody na rok t je väčšie ako 1 000 000 m3, predkladajú sa do 31. mája nasledujúceho kalendárneho roka aj údaje za predchádzajúci
rok na sledovanie strát pitnej vody vo verejných vodovodoch podľa prílohy č. 19.
(3)
Skutočné údaje podľa odsekov 1 a 2 sa predkladajú v listinnej podobe a vyplnené tabuľky
podľa príloh č. 1 až 19 sa predkladajú aj v elektronickej podobe v súboroch obsahujúcich tabuľky.
§ 13
Spôsob sledovania ekonomicky oprávnených nákladov v súvislosti s uplatňovaním ceny
Ekonomicky oprávnené náklady sa sledujú v rozsahu podľa príloh č. 7 a 8 osobitne za každú regulovanú činnosť za obdobie kalendárneho roka bez ohľadu na účtovné
obdobie, za ktoré sa zostavuje účtovná závierka.
§ 14
Prechodné ustanovenia
(1)
Podľa tejto vyhlášky sa prvýkrát postupuje pri vykonávaní cenovej regulácie na rok
2017.
(2)
Ak sa cena na rok 2017 v konaní o cenovej regulácii neschváli do 31. decembra 2016,
do dňa doručenia cenového rozhodnutia regulovanému subjektu sa na rok 2017 uplatní
cena schválená cenovým rozhodnutím na roky 2014 až 2016; rovnako sa postupuje, ak
cena nebude určená.
§ 15
Zrušovacie ustanovenie
Zrušuje sa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 195/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia výroby, distribúcie a dodávky pitnej vody
verejným vodovodom a odvádzania a čistenia odpadovej vody verejnou kanalizáciou v
znení vyhlášky č. 188/2014 Z. z.
§ 16
Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. augusta 2016 okrem § 15, ktorý nadobúda účinnosť
1. januára 2017.
1. januára 2017.
v z. Miroslav Čelinský v. r.
1)
§ 2 písm. e) zákona č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona
č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení zákona č. 230/2005 Z. z.
č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení zákona č. 230/2005 Z. z.
2)
§ 4 ods. 3 zákona č. 442/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
3)
§ 4 ods. 4 zákona č. 442/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
4)
§ 66 opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 16. decembra 2002 č.
23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej
osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva (oznámenie č.
740/2002 Z. z.).
5)
Napríklad zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového
vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon
č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné
stavebné odpady v znení neskorších predpisov, zákon č. 442/2002 Z. z. v znení neskorších
predpisov a § 13 ods. 3 zákona č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších prepisov.
6)
§ 29 zákona č. 595/2003 Z. z. o daní z príjmov v znení neskorších predpisov.
7)
§ 2 ods. 1, 5 a 8 zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
8)
§ 23 zákona č. 595/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
9)
Zákon č. 650/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
10)
§ 76 a 76a Zákonníka práce v znení neskorších predpisov.
11)
§ 152 Zákonníka práce v znení neskorších predpisov.
12)
Zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov.
13)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona
č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
14)
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 395/2006 Z. z. o minimálnych požiadavkách na poskytovanie a používanie osobných ochranných pracovných
prostriedkov.
15)
Zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia
a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení
neskorších predpisov.
16)
Zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
17)
§ 20 zákona č. 595/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
18)
§ 59 ods. 13 opatrenia č. 23054/2002-92 (oznámenie č. 740/2002 Z. z.) v znení opatrenia č. MF/26312/2009-74 (oznámenie č. 518/2009 Z. z.).
19)
§ 19 ods. 2 písm. l) zákona č. 595/2003 Z. z. v znení zákona č. 60/2009 Z. z.
20)
§ 13 ods. 3 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
21)
Príloha č. 8 k vyhláške č. 210/2000 Z. z. o meradlách a metrologickej kontrole v znení neskorších predpisov.
Príloha MI-001 k nariadeniu vlády Slovenskej republiky č. 294/2005 Z. z. o meradlách v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 445/2010 Z. z.
Príloha č. 3 k nariadeniu vlády Slovenskej republiky č. 145/2016 Z. z. o sprístupňovaní meradiel na trhu.
Príloha MI-001 k nariadeniu vlády Slovenskej republiky č. 294/2005 Z. z. o meradlách v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 445/2010 Z. z.
Príloha č. 3 k nariadeniu vlády Slovenskej republiky č. 145/2016 Z. z. o sprístupňovaní meradiel na trhu.
22)
§ 29 ods. 3 a 9 zákona č. 442/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
23)
§ 5 ods. 5 vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 397/2003
Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o meraní množstva vody dodanej verejným vodovodom
a množstva vypúšťaných vôd, o spôsobe výpočtu množstva vypúšťaných odpadových vôd
a vôd z povrchového odtoku a o smerných číslach spotreby vody v znení vyhlášky č.
209/2013 Z. z.
24)
25)
§ 2 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov.