45/2016 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 23.05.2023
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 45/2016 Z. z. |
Názov: | Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, ktorou sa vykonáva zákon č. 93/2005 Z. z. o autoškolách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
Typ: | Vyhláška |
Dátum schválenia: | 16.12.2015 |
Dátum vyhlásenia: | 01.01.2016 |
Dátum účinnosti od: | 23.05.2023 |
Autor: | Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
154/2020 Z. z. | Vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 45/2016 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 93/2005 Z. z. o autoškolách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
349/2005 Z. z. | Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky, ktorou sa vykonáva zákon č. 93/2005 Z. z. o autoškolách a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
45
VYHLÁŠKA
Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky
zo 16. decembra 2015,
ktorou sa vykonáva zákon č. 93/2005 Z. z. o autoškolách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky podľa § 21 zákona č. 93/2005 Z. z. o autoškolách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 387/2015
Z. z. (ďalej len „zákon“) ustanovuje:
Požiadavky na technickú základňu autoškôl a overovanie jej spôsobilosti a označovanie
výcvikových vozidiel
[k § 21 ods. 1 písm. a) zákona]
[k § 21 ods. 1 písm. a) zákona]
§ 1
Priestory autoškoly
(1)
Priestory autoškoly sú spôsobilé na prevádzkovanie, ak zodpovedajú všeobecným stavebnotechnickým
požiadavkám na výstavbu podľa osobitného predpisu1) a je povolené ich užívanie.
(2)
Príslušenstvom priestorov autoškoly sú hygienické zariadenie a priestor na odloženie
vrchného ošatenia účastníkov kurzov.
(3)
Kancelária je samostatná miestnosť, ktorá je miestom kontaktu medzi autoškolou a
účastníkmi kurzu a slúži na administratívne zabezpečenie plnenia úloh vyplývajúcich
najmä z § 6 ods. 1 písm. h) až j) zákona. Kancelária je vybavená kancelárskou technikou, výpočtovou technikou a komunikačnou
technikou v rozsahu potrebnom na zabezpečenie bezpečnej komunikácie s jednotným informačným
systémom v cestnej doprave2) (ďalej len „cestný informačný systém“).
(4)
Učebňa je samostatná miestnosť, ktorá umožňuje teoretickú výučbu, praktickú údržbu,
výcvik na trenažéri a má také rozmery, aby na každého účastníka kurzu pripadla plocha
najmenej 1 m2 a na inštruktora autoškoly a učebné pomôcky pri teoretickej výučbe a praktickej údržbe
najmenej 10 m2.
(5)
Na zabezpečenie teoretickej výučby učebňa musí byť vybavená
a)
stolmi a stoličkami alebo lavicami s podložkou na písanie v počte postačujúcom pre
všetkých súčasne prítomných účastníkov kurzu,
b)
učebnými pomôckami,
c)
schváleným typom identifikačného zariadenia učebne,
d)
pripojením na internet.
(6)
Učebnými pomôckami podľa odseku 5 písm. b) sú
a)
texty právnych predpisov, ktorých obsah je predmetom skúšky z odbornej spôsobilosti
na vydanie vodičského oprávnenia,3)
b)
tabuľa určená na písanie a výpočtová technika slúžiaca na zabezpečenie teoretickej
výučby,
c)
obrazy, interaktívna tabuľa, zobrazovacie zariadenie, digitálny projektor alebo iný
projektor
1.
so zobrazením dopravných značiek a riešenia dopravných situácií,
2.
so záznamom pravidiel cestnej premávky, teórie vedenia vozidiel a zásad bezpečnej
jazdy,
3.
so zobrazením konštrukcie motorových vozidiel a prípojných vozidiel jednotlivých
kategórií podľa druhu kurzu a s doplňujúcimi údajmi o základoch údržby vozidiel.
(7)
Na zabezpečenie praktickej prípravy učebňa musí byť vybavená
a)
pracovnými stolmi a stoličkami v počte postačujúcom pre všetkých prítomných účastníkov
kurzu,
b)
učebnými pomôckami,
c)
schváleným typom identifikačného zariadenia učebne.
(8)
Učebnými pomôckami podľa odseku 7 písm. b) sú
a)
tabuľa určená na písanie a výpočtová technika slúžiaca na zabezpečenie praktickej
výučby,
b)
hmotné modely, reálne časti vozidla alebo virtuálne modely
1.
palivovej sústavy, elektrickej sústavy a brzdovej sústavy,
2.
zážihového motora a vznetového motora,
3.
prevodovky a spojky.
(9)
Dokladom preukazujúcim splnenie požiadavky podľa odseku 5 písm. c) a odseku 7 písm.
c) je potvrdenie o vykonaní montáže identifikačného zariadenia učebne podľa § 5a ods. 9 zákona.
§ 2
Trenažér
(1)
Overiť spôsobilosť trenažéra na výcvik možno, ak
a)
ide o trenažér s technickým a elektronickým vybavením simulujúcim cestnú premávku,
b)
bola schválená spôsobilosť typu trenažéra na použitie vo výcviku žiadateľov o udelenie
vodičského oprávnenia,
c)
umožňuje vykonávať a preverovať ovládanie základných vodičských úkonov v rovnakom
rozsahu ako na autocvičisku,
d)
je vybavený schváleným typom identifikačného zariadenia trenažéra.
(2)
Dokladom preukazujúcim splnenie požiadavky podľa odseku 1 písm. a) až c) je osvedčenie
o schválení spôsobilosti trenažéra podľa § 12 ods. 1 písm. f) zákona. Dokladom preukazujúcim splnenie požiadavky podľa odseku 1 písm. d) je potvrdenie
o vykonaní montáže identifikačného zariadenia trenažéra podľa § 5a ods. 9 zákona.
§ 3
Autocvičisko
(1)
Overiť spôsobilosť výcvikovej plochy ako autocvičiska možno, ak
a)
ide o plochu s vylúčením cestnej premávky určenú na uskutočňovanie praktického výcviku
účastníkov kurzov, na ktorej sa v čase vykonávania výcviku môžu nachádzať len výcvikové
vozidlá autoškoly,
b)
umožňuje vykonávať nácvik úkonov podľa metodiky v rozsahu učebnej osnovy, vykonať
a preverovať ovládanie základných vodičských úkonov v rozsahu prvej časti skúšky z
vedenia motorových vozidiel podľa osobitného predpisu,
4)
c)
GPS súradnice uložené v cestnom informačnom systéme budú reálne zodpovedať GPS súradniciam
podľa adresy autocvičiska,
d)
je vybavené na nácvik úkonov podľa písmena b) kužeľmi alebo stĺpikmi s bielo-červenými
pásmi.
(2)
Autocvičisko je vybavené
a)
na nácvik úkonov podľa odseku 1 písm. b) spevnenou plochou s asfaltovým, betónovým
alebo dláždeným povrchom s minimálnymi rozmermi autocvičiska pre skupiny vodičských
oprávnení4a) AM, A1, A2, A, B1, B, B s harmonizovaným kódom, BE, T 15x50 m a pre skupiny vodičských
oprávnení C1, C, C1E, CE, D1, D, D1E, DE 20x70 m,
b)
hygienickým zariadením nachádzajúcim sa v areáli autocvičiska,
c)
miestnosťou alebo prístreškom v bezpečnej vzdialenosti od autocvičiska pre osoby
oprávnené zúčastniť sa kurzu.
§ 5
Výcvikové vozidlo
(1)
Overiť spôsobilosť motorového vozidla a prípojného vozidla ako výcvikového vozidla
možno, ak je
a)
vybavené schváleným dvojitým zariadením5) na ovládanie spojky a prevádzkovej brzdy podľa druhu výcviku v závislosti od skupiny
vodičských oprávnení, pričom ovládanie spojky neplatí v prípade vozidla s prevodovkou
s automatickým radením, a ak ide o
1.
motocykel, aj s dvojitým riadením,
2.
kolesový traktor, aj s najmenej jedným ďalším sedadlom v kabíne traktora,
b)
označené ako výcvikové vozidlo,
c)
označené údajmi o prevádzkovateľovi autoškoly,
d)
v osvedčení o evidencii časť II uvedený zápis, že ide o výcvikové vozidlo; to neplatí
pre prípojné vozidlo a
e)
vybavené schváleným typom identifikačného zariadenia výcvikového vozidla.
(2)
Výcvikové vozidlo môže byť vybavené aj schváleným dvojitým zariadením na ovládanie
pedála akcelerátora.
(3)
Dokladom preukazujúcim splnenie požiadavky podľa odseku 1 písm. e) je potvrdenie
o vykonaní montáže identifikačného zariadenia výcvikového vozidla podľa § 5a ods. 9 zákona.
§ 5a
Technické parametre výcvikových vozidiel
(1)
Praktický výcvik v autoškole sa vykonáva na výcvikových vozidlách, ktoré súčasne
spĺňajú podmienky podľa osobitného predpisu5a) a tieto požiadavky:
a)
praktický výcvik pre skupiny AM, A1, A2, A sa vykonáva na výcvikovom vozidle, ktoré
je dvojkolesové s riadidlami a so sedením obkročmo,
b)
praktický výcvik pre skupinu B1 sa vykonáva na výcvikovom vozidle, ktoré je štvorkolesové
s volantom a sedením vedľa seba a je vybavené ABS a bezpečnostnými pásmi pre každého
člena osádky,
c)
praktický výcvik pre skupinu B sa vykonáva na výcvikovom vozidle, ktoré je štvorkolesové
s počtom dverí najmenej štyri a je vybavené ABS a bezpečnostnými pásmi pre každého
člena osádky,
d)
praktický výcvik pre skupinu BE sa vykonáva na jazdnej súprave, ktorá pozostáva z
ťažného výcvikového vozidla skupiny B podľa písmena c) a prípojného vozidla tak, aby
najväčšia celková prípustná hmotnosť jazdnej súpravy bola viac ako 4 250 kg,
e)
praktický výcvik pre skupinu B s harmonizovaným kódom4a) sa vykonáva na jazdnej súprave, ktorá pozostáva z ťažného výcvikového vozidla skupiny
B podľa písmena c) a prípojného vozidla tak, aby najväčšia celková prípustná hmotnosť
jazdnej súpravy bola viac ako 3 500 kg a najviac 4 250 kg,
f)
praktický výcvik pre skupinu C1 sa vykonáva na výcvikovom vozidle, ktoré je vybavené
bezpečnostnými pásmi pre každého člena osádky, digitálnym záznamovým zariadením a
prevodovkou umožňujúcou ručné radenie prevodových stupňov,
g)
praktický výcvik pre skupinu C1E sa vykonáva na jazdnej súprave, ktorá pozostáva
z ťažného výcvikového vozidla skupiny C1 podľa písmena f) a prípojného vozidla,
h)
praktický výcvik pre skupinu C sa vykonáva na výcvikovom vozidle, ktoré je vybavené
bezpečnostnými pásmi pre každého člena osádky, digitálnym záznamovým zariadením a
prevodovkou umožňujúcou ručné radenie prevodových stupňov,
i)
praktický výcvik pre skupinu CE sa vykonáva na jazdnej súprave, ktorá pozostáva z
ťažného výcvikového vozidla skupiny C podľa písmena h) a prípojného vozidla s najmenej
dvomi nápravami,
j)
praktický výcvik pre skupinu D1 sa vykonáva na výcvikovom vozidle, ktoré je vybavené
digitálnym záznamovým zariadením, prevodovkou umožňujúcou ručné radenie prevodových
stupňov, počtom miest na sedenie najviac 16 okrem miesta pre vodiča a ktorého dĺžka
nepresahuje 8 m,
k)
praktický výcvik pre skupinu D1E sa vykonáva na jazdnej súprave, ktorá pozostáva
z ťažného výcvikového vozidla skupiny D1 podľa písmena j) a prípojného vozidla,
l)
praktický výcvik pre skupinu D sa vykonáva na výcvikovom vozidle, ktoré je vybavené
digitálnym záznamovým zariadením, prevodovkou umožňujúcou ručné radenie prevodových
stupňov a počtom miest na sedenie viac ako 16 okrem miesta pre vodiča,
m)
praktický výcvik pre skupinu DE sa vykonáva na jazdnej súprave, ktorá pozostáva z
ťažného výcvikového vozidla skupiny D podľa písmena l) a prípojného vozidla.
(2)
Výcvikové motorové vozidlá používané v kurzoch podľa odseku 1 písm. c) až m) spĺňajú
najmenej emisnú normu EURO 3/III.
§ 6
Označovanie výcvikových vozidiel
(1)
Počas praktického výcviku pre skupinu B1, B a BE vodičského oprávnenia v kurzoch
podľa § 2 ods. 1 písm. a) a b) zákona musí byť výcvikové vozidlo označené odnímateľným transparentom s nápisom AUTOŠKOLA
(ďalej len „odnímateľný transparent”), ktorý musí byť za zníženej viditeľnosti presvetlený.
Ak ide o
a)
výcvik na motocykli, musia byť účastník kurzu aj inštruktor autoškoly vybavení vestou
s reflexným nápisom AUTOŠKOLA (ďalej len „vesta”), pričom účastník kurzu má reflexný
nápis umiestnený smerom dopredu a inštruktor autoškoly má reflexný nápis umiestnený
smerom dozadu,
b)
nákladné vozidlo, traktor a autobus sa na prednom čele a zadnom čele karosérie označujú
reflexnou fóliou s nápisom „AUTOŠKOLA“ (ďalej len „reflexná fólia“) a zároveň môžu
byť označené odnímateľným transparentom.
(2)
Odnímateľný transparent a reflexná fólia musia byť schválené ako hromadne vyrábaný
komponent.5)
(3)
Vzory odnímateľného transparentu, reflexnej fólie a vesty, ako aj ich umiestnenie
a technické požiadavky sú uvedené v prílohe č. 1.
(4)
Odseky 1 až 3 sa primerane vzťahujú aj na motorové vozidlo schválené na praktický
výcvik zdravotne postihnutej osoby.
(5)
Počas výcviku v kurzoch podľa § 2 ods. 1 písm. a) a b) zákona musí byť výcvikové vozidlo označené údajmi o prevádzkovateľovi autoškoly podľa odseku
7, ktoré je vyhotovené nezmazateľne písmomaliarsky na karosériu, alebo použitím odnímateľnej
nálepky, prípadne mechanicky pripevnenou tabuľkou.
(6)
Označenie podľa odseku 5 sa umiestňuje na oboch stranách karosérie autobusu, na dverách
nákladného vozidla a traktora a na oboch stranách osobného vozidla; môže sa umiestniť
aj na prednom čele a na zadnom čele karosérie. Písmená obchodného mena prevádzkovateľa
autoškoly musia byť vyhotovené tak, aby boli čitateľné, odlíšené od farby karosérie
a mali výšku najmenej 30 mm a hrúbku najmenej 5 mm.
(7)
Údajmi o prevádzkovateľovi autoškoly sú obchodné meno autoškoly, adresa prevádzky
autoškoly a kontaktné údaje autoškoly.
Požiadavky na trvanie, štruktúru a obsah kurzov
[k § 21 ods. 1 písm. b) zákona]
[k § 21 ods. 1 písm. b) zákona]
§ 7
Základné ustanovenia o kurzoch
(1)
Jednotlivé kurzy, na ktoré je autoškola registrovaná, sa vykonávajú podľa učebných
osnov vydaných podľa § 12 ods. 1 písm. e) zákona. Učebná osnova pre osobitný výcvik vychádza z požiadaviek podľa prílohy č. 2. Kondičný výcvik žiadateľov o udelenie vodičského oprávnenia a držiteľov vodičských
oprávnení (ďalej len „kondičný výcvik“) sa vykonáva v dohodnutom rozsahu. Učebná osnova
pre kurz žiadateľov o udelenie inštruktorského oprávnenia (ďalej len „inštruktorský
kurz“) a pre doškoľovací kurz inštruktorov autoškôl sa vykonáva podľa rozsahu skupín
inštruktorského oprávnenia uvedenom v § 13.
(2)
Kurz sa skladá z výučby teórie a z praktického výcviku. Vyučovacia hodina výučby
teórie a praktického výcviku trvá 45 minút. V jednom dni nesmie výučba a výcvik jedného
účastníka kurzu trvať dlhšie ako 9 vyučovacích hodín.
(3)
Začatie, trvanie, štruktúra, obsah, cena kurzu a ďalšie náležitosti týkajúce sa kurzu
sa dohodnú medzi prevádzkovateľom autoškoly a žiadateľom pred začatím kurzu.
(4)
Inštruktor autoškoly a účastník kurzu podľa § 2 ods. 1 písm. a) až d) zákona, okrem náčuvov pri inštruktorských kurzoch, potvrdzuje svoju účasť na
a)
výučbe teórie na identifikačnom zariadení učebne,
b)
praktickom výcviku v údržbe vozidla na identifikačnom zariadení učebne,
c)
praktickom výcviku na trenažéri na identifikačnom zariadení trenažéra,
d)
praktickom výcviku vo vedení motorového vozidla na identifikačnom zariadení výcvikového
vozidla.
(5)
Učebné osnovy podľa odseku 1 sú súčasťou cestného informačného systému.
§ 8
Vodičský kurz
(1)
Kurz žiadateľov o udelenie vodičského oprávnenia (ďalej len „vodičský kurz“) musí
svojím trvaním, štruktúrou a obsahom zabezpečiť, že účastník vodičského kurzu bude
po ukončení prípravy spôsobilý vykonať skúšku odbornej spôsobilosti v rozsahu ustanovenom
osobitným predpisom 6) pre jednotlivé skupiny vodičských oprávnení. Trvanie vodičského kurzu je najviac
12 mesiacov odo dňa začatia kurzu.
(2)
Výučba teórie zahŕňa výučbu pravidiel cestnej premávky, výučbu teórie vedenia vozidla
a zásad bezpečnej jazdy, výučbu základov konštrukcie vozidla a jeho údržby. Denne
výučba teórie jedného účastníka kurzu trvá najviac jeden vyučovací celok v trvaní
šesť vyučovacích hodín.
(3)
Výučba teórie sa vykonáva v skupinách. V jednej skupine môže byť najviac 30 účastníkov
kurzu na jedného inštruktora autoškoly.
(4)
Ak účastníkom kurzu je občan s ťažkým zdravotným postihnutím, vodičský kurz možno
vykonať podľa individuálnej učebnej osnovy.
(5)
Ak je vodičský kurz súčasťou výučby v škole, možno upustiť od výučby teórie v takom
rozsahu, v akom je jej obsah súčasťou učebnej látky študijného odboru alebo učebného
odboru ako prípravy na budúce povolanie. Konkrétny rozsah upustenej výučby teórie
inštruktor autoškoly zaznamená v cestnom informačnom systéme.
(6)
Účastník vodičského kurzu absolvuje v autoškole najmenej 50 % z predpísaného počtu
vyučovacích hodín výučby teórie. Zvyšnú časť vyučovacích hodín si účastník nahradí
individuálne s inštruktorom autoškoly alebo v cestnom informačnom systéme v elektronickej
podobe podľa odseku 8. Pri správnom rozdelení pomeru vyučovacích hodín platia pravidlá
pre zaokrúhľovanie desatinných čísiel s presnosťou na jednotky. Účastník kurzu môže
mať 10-percentnú neospravedlnenú neúčasť z predpísaného rozsahu náhrady vymeškaného
počtu vyučovacích hodín výučby teórie v cestnom informačnom systéme v elektronickej
podobe podľa odseku 8, ktorú inštruktor vyznačí v cestnom informačnom systéme.
(7)
Ak účastníkom vodičského kurzu je občan s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorého
výučba teórie prebieha podľa individuálnej učebnej osnovy, z predpísaného počtu vyučovacích
hodín výučby teórie absolvuje v autoškole najmenej 25 %; zvyšná časť sa nahradí podľa
odseku 6.
(8)
Inštruktor autoškoly určí účastníkovi vodičského kurzu v cestnom informačnom systéme
konkrétny rozsah náhrady vymeškaného počtu vyučovacích hodín výučby teórie. Elektronická
podoba náhrady chýbajúceho počtu vyučovacích hodín výučby teórie prebieha samoštúdiom
a úspešným zodpovedaním kontrolných otázok po identifikácii účastníka kurzu v cestnom
informačnom systéme. Za úspešné zodpovedanie kontrolných otázok sa považuje najmenej
90 % správnych odpovedí. Ak účastník vodičského kurzu nedosiahne najmenej 90 % správnych
odpovedí na kontrolné otázky, môže zodpovedať ďalšie kontrolné otázky najskôr po troch
hodinách od posledného neúspešného zodpovedania kontrolných otázok evidovaného v cestnom
informačnom systéme.
(9)
Ak účastník vodičského kurzu vynechá časť výučby teórie v kurze, do ktorého je zaradený,
môže túto časť vynechanej výučby teórie absolvovať v inom prebiehajúcom kurze danej
autoškoly; náhradu výučby teórie zaznačí v cestnom informačnom systéme inštruktor
autoškoly toho kurzu, v ktorom sa náhradná výučba teórie vykonala.
(10)
Účastník vodičského kurzu môže predčasne ukončiť vodičský kurz v jednej autoškole
a kontinuálne pokračovať vo výučbe teórie a praktickom výcviku v druhej autoškole.
Predpokladom presunu účastníka vodičského kurzu z jednej autoškoly do druhej je vykonanie
záznamu o presune v cestnom informačnom systéme zo strany autoškoly, z ktorej účastník
kurzu odchádza.
(11)
Praktický výcvik vodičského kurzu zahŕňa výcvik v údržbe vozidla a výcvik vo vedení
vozidla. Výcvik vo vedení vozidla sa skladá z výcviku na trenažéri alebo na autocvičisku
a z výcviku v cestnej premávke. Denne môže praktický výcvik jedného účastníka kurzu
trvať najviac
a)
šesť hodín výcviku v údržbe vozidla,
b)
dve vyučovacie hodiny na trenažéri alebo na autocvičisku,
c)
tri vyučovacie hodiny výcviku v cestnej premávke.
(12)
Pri praktickom výcviku účastník vodičského kurzu berie do úvahy vplyv otáčok motora,
radenia prevodových stupňov, zrýchľovania a brzdenia na spotrebu paliva a emisií a
či vedie motorové vozidlo skupiny B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D a DE tak, aby
sa znížila spotreba paliva a emisie počas zvyšovania a znižovania rýchlosti, pri jazde
do kopca a z kopca, ak je to potrebné a možné, aj ručným radením prevodových stupňov.
(13)
Praktický výcvik musí časovo a obsahovo nadväzovať na teoretickú výučbu.
(14)
Praktický výcvik sa vykonáva v skupinách. V jednej skupine môže byť na jedného inštruktora
autoškoly najviac
a)
desať účastníkov kurzu, ak ide o výcvik v údržbe vozidla,
b)
štyria účastníci kurzu, ak ide o výcvik na trenažéri,
c)
jeden účastník kurzu, ak ide o výcvik na autocvičisku alebo v cestnej premávke.
(15)
Praktický výcvik v cestnej premávke možno začať až po absolvovaní výučby teórie vedenia
vozidiel a najmenej polovice výučby predpisov o cestnej premávke a zásad bezpečnej
jazdy, ak účastník kurzu po výcviku na trenažéri alebo na autocvičisku preukáže, že
má základné zručnosti potrebné na ovládanie vozidla.
(16)
Časť praktického výcviku určenú učebnou osnovou je možné vykonať na výcvikovom vozidle,
ktoré je určené a schválené na vykonávanie kurzov nižšej skupiny vodičského oprávnenia.
(17)
Praktický výcvik na autocvičisku môžu súčasne vykonávať len výcvikové vozidlá z jednej
autoškoly.
(18)
Praktický výcvik v cestnej premávke a na autocvičisku sa musí vykonávať za prítomnosti
inštruktora autoškoly vo výcvikovom vozidle. To neplatí, ak ide o vykonávanie praktického
výcviku na motocykli a v druhej časti vodičského kurzu podľa platných učebných osnov
na autocvičisku pomocou komunikačného zariadenia umožňujúceho komunikáciu medzi inštruktorom
autoškoly a účastníkom kurzu; inštruktor autoškoly je počas celého výcviku vo vizuálnom
kontakte s účastníkom kurzu a výcvik riadi verbálnou komunikáciou.
(19)
Po ukončení vodičského kurzu sa účastníkovi kurzu vydá osvedčenie o absolvovaní kurzu
podľa § 23 prostredníctvom cestného informačného systému.
§ 9
Doškoľovací kurz vodičov
(1)
Doškoľovací kurz držiteľov vodičských oprávnení (ďalej len „doškoľovací kurz vodičov“)
sa skladá z výučby teórie a z praktického výcviku.
(2)
Výučba teórie zahŕňa výučbu predpisov o cestnej premávke, výučbu teórie vedenia vozidla,
zásad bezpečnej jazdy a výučbu problematiky dopravnej nehodovosti. Denne môže výučba
teórie trvať najviac jeden vyučovací celok trvajúci tri vyučovacie hodiny.
(3)
Praktický výcvik doškoľovacieho kurzu vodičov zahŕňa výcvik vo vedení vozidla v rozsahu
skupín vodičského oprávnenia uvedených v rozhodnutí orgánu Policajného zboru. 7) Na praktický výcvik v doškoľovacom kurze vodičov sa primerane vzťahujú ustanovenia
§ 8 ods. 11 až 14.
(4)
Účastníkom doškoľovacieho kurzu vodičov môže byť len vodič uvedený v rozhodnutí orgánu
Policajného zboru o povinnosti podrobiť sa doškoľovaciemu kurzu alebo v rozhodnutí
orgánu Policajného zboru o odobratí vodičského oprávnenia.7)
(5)
Po ukončení doškoľovacieho kurzu vodičov sa účastníkovi vydá osvedčenie o absolvovaní
kurzu podľa § 23.
§ 10
Osobitný výcvik
(1)
Osobitný výcvik sa skladá z výučby teórie a z praktického výcviku.
(2)
Výučba teórie zahŕňa výučbu predpisov o cestnej premávke a výučbu teórie vedenia
vozidla a zásad bezpečnej jazdy.
(3)
Osobitný výcvik trvá najmenej sedem hodín. Denne môže výučba teórie trvať najviac
jeden vyučovací celok trvajúci tri vyučovacie hodiny.
(4)
Praktický výcvik osobitného výcviku zahŕňa výcvik vo vedení vozidla. Na praktický
výcvik v osobitnom výcviku sa primerane vzťahujú ustanovenia § 8 ods. 11 až 14.
(5)
Po ukončení osobitného výcviku sa účastníkovi vydá osvedčenie o absolvovaní osobitného
výcviku podľa § 24.
§ 11
Kondičný výcvik
(1)
Kondičný výcvik slúži na osvojenie si teoretických vedomostí a praktických zručností
vo vedení vozidla na autocvičisku alebo v cestnej premávke.
(2)
Denne môže kondičný výcvik žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia trvať najviac
a)
dve vyučovacie hodiny na autocvičisku alebo
b)
tri vyučovacie hodiny výcviku v cestnej premávke.
§ 12
Inštruktorský kurz a doškoľovací kurz inštruktorov autoškoly
(1)
Inštruktorský kurz v rozsahu skupín inštruktorského oprávnenia podľa § 13 je prípravou na vykonanie inštruktorskej skúšky.
(2)
Výučbu teórie a praktický výcvik možno vykonať najviac s 15 účastníkmi kurzu naraz.
(3)
Po ukončení inštruktorského kurzu sa účastníkovi vydá osvedčenie o absolvovaní kurzu
podľa § 23, ktoré je podkladom na vykonanie inštruktorskej skúšky.
(4)
Ustanovenia odsekov 1 až 3 sa vzťahujú aj na doškoľovací kurz inštruktorov autoškôl.
(5)
Na účastníkov inštruktorského kurzu a doškoľovacieho kurzu inštruktorov autoškôl
sa primerane vzťahuje § 8 ods. 6.
§ 13
Rozsah a členenie skupín inštruktorského oprávnenia
Inštruktorské oprávnenie sa člení podľa skupín motorových vozidiel7a) na tieto skupiny:
a)
skupina AM oprávňuje inštruktora autoškoly vykonávať výučbu a výcvik v kurzoch pre
skupinu AM vodičského oprávnenia,
b)
skupina A1 oprávňuje inštruktora autoškoly vykonávať výučbu a výcvik v kurzoch pre
skupiny AM a A1 vodičských oprávnení,
c)
skupina A2 oprávňuje inštruktora autoškoly vykonávať výučbu a výcvik v kurzoch pre
skupiny AM, A1 a A2 vodičských oprávnení,
d)
skupina A oprávňuje inštruktora autoškoly vykonávať výučbu a výcvik v kurzoch pre
skupiny AM, A1, A2 a A vodičských oprávnení,
e)
skupina B1 oprávňuje inštruktora autoškoly vykonávať výučbu a výcvik v kurzoch pre
skupinu B1 vodičského oprávnenia,
f)
skupina B oprávňuje inštruktora autoškoly vykonávať výučbu a výcvik v kurzoch pre
skupiny B1 a B vodičských oprávnení,
g)
skupina BE oprávňuje inštruktora autoškoly vykonávať výučbu a výcvik v kurzoch pre
skupiny B1, B a BE vodičských oprávnení a výučbu osobitného výcviku pre skupinu B
s harmonizovaným kódom,4a)
h)
skupina C1 oprávňuje inštruktora autoškoly vykonávať výučbu a výcvik v kurzoch pre
skupiny B1, B, C1 a T vodičských oprávnení,
i)
skupina C1E oprávňuje inštruktora autoškoly vykonávať výučbu a výcvik v kurzoch pre
skupiny B1, B, BE, C1, C1E a T vodičských oprávnení,
j)
skupina C oprávňuje inštruktora autoškoly vykonávať výučbu a výcvik v kurzoch pre
skupiny B1, B, C1, C a T vodičských oprávnení,
k)
skupina CE oprávňuje inštruktora autoškoly vykonávať výučbu a výcvik v kurzoch pre
skupiny B1, B, BE, C1, C1E, C, CE a T vodičských oprávnení,
l)
skupina D1 oprávňuje inštruktora autoškoly vykonávať výučbu a výcvik v kurzoch pre
skupiny B1, B, D1 a T vodičských oprávnení,
m)
skupina D1E oprávňuje inštruktora autoškoly vykonávať výučbu a výcvik v kurzoch pre
skupiny B1, B, BE, D1, D1E a T vodičských oprávnení,
n)
skupina D oprávňuje inštruktora autoškoly vykonávať výučbu a výcvik v kurzoch pre
skupiny B1, B, D1, D a T vodičských oprávnení,
o)
skupina DE oprávňuje inštruktora autoškoly vykonávať výučbu a výcvik v kurzoch pre
skupiny B1, B, BE, D1, D1E, D, DE a T vodičských oprávnení,
p)
skupina T oprávňuje inštruktora autoškoly vykonávať výučbu a výcvik v kurzoch pre
skupinu T vodičského oprávnenia.
§ 14
Inštruktorská skúška [k § 21 ods. 1 písm. c) zákona]
(1)
Inštruktorská skúška sa skladá z písomného testu, z ústnej skúšky z teórie a z praktickej
skúšky. Predmetom inštruktorskej skúšky je overenie teoretických vedomostí a praktických
zručností v rozsahu inštruktorského kurzu.
(2)
Výsledok každej časti inštruktorskej skúšky sa hodnotí stupňom „vyhovel“ alebo „nevyhovel“.
Účastník inštruktorského kurzu vyhovel na inštruktorskej skúške, ak skúšobná komisia
výsledok písomného testu, ústnej skúšky z teórie a praktickej skúšky hodnotila stupňom
„vyhovel“.
(3)
Inštruktorská skúška sa vždy začína skúškou z písomného testu. Písomný test môže
byť vykonaný aj v elektronickej podobe v cestnom informačnom systéme. Ak účastník
inštruktorského kurzu na tejto časti skúšky je hodnotený stupňom „nevyhovel“, nemôže
pokračovať v ďalších častiach skúšky.
(4)
Ak účastník inštruktorského kurzu počas inštruktorskej skúšky použije písomnosti
alebo iné pomôcky bez predchádzajúceho súhlasu skúšobnej komisie alebo svojím správaním
inak narúša riadne vykonanie inštruktorskej skúšky, skúšobná komisia inštruktorskú
skúšku ukončí a účastníka inštruktorského kurzu zo skúšky vylúči. Dôvod vylúčenia
sa zapíše do protokolu o vykonaní inštruktorskej skúšky a účastníka inštruktorského
kurzu vyhodnotí stupňom „nevyhovel“.
(5)
Ak po začatí inštruktorskej skúšky účastník inštruktorského kurzu od skúšky odstúpi
zo závažných dôvodov, skúšobná komisia poznačí dôvod odstúpenia do protokolu o vykonaní
inštruktorskej skúšky. Taký prípad sa posudzuje tak, akoby sa účastník inštruktorského
kurzu na inštruktorskej skúške vôbec nezúčastnil. Účastník inštruktorského kurzu,
ktorý dôveryhodne nepreukáže závažné dôvody, pre ktoré od inštruktorskej skúšky odstúpil,
je hodnotený stupňom „nevyhovel“.
(6)
Podrobnosti o priebehu a hodnotení jednotlivých častí inštruktorskej skúšky sú upravené
v skúšobnom poriadku podľa § 12 ods. 1 písm. d) zákona.
(7)
Ustanovenia odsekov 1 až 6 sa primerane vzťahujú aj na skúšku vykonanú po účasti
na doškoľovacom kurze inštruktorov autoškôl podľa § 11 ods. 1 písm. b) zákona.
Skúška na vydanie preukazu skúšobného komisára a skúška na predĺženie platnosti preukazu
skúšobného komisára
[k § 21 ods. 1 písm. c) a g) zákona]
[k § 21 ods. 1 písm. c) a g) zákona]
§ 14a
(1)
Ustanovenia § 14 sa primerane vzťahujú na skúšku na vydanie preukazu skúšobného komisára a na skúšku
na predĺženie platnosti preukazu skúšobného komisára.
(2)
Preukaz skúšobného komisára sa vydá účastníkovi, ktorý bol na skúške hodnotený stupňom
„vyhovel“. Vzor preukazu skúšobného komisára je uvedený v prílohe č. 2a.
(3)
Vzor protokolu o vykonaní skúšky na vydanie preukazu skúšobného komisára je uvedený
v prílohe č. 2b.
Vedenie dokumentácie o jednotlivých kurzoch
[k § 21 ods. 1 písm. d) zákona]
[k § 21 ods. 1 písm. d) zákona]
§ 16
Elektronická dokumentácia
(1)
Dokumentáciu o jednotlivých kurzoch podľa § 2 ods. 1 zákona tvoria
a)
dokumenty týkajúce sa inštruktorov autoškoly,
b)
dokumenty o technickej základni autoškoly,
c)
dokumenty zaznamenávajúce priebeh jednotlivých kurzov,
d)
doklad o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou autoškoly.
(2)
Dokumentmi o inštruktoroch autoškoly sú zmluvy podľa § 3 ods. 6 zákona, vodičský preukaz a inštruktorský preukaz.
(3)
Dokumentmi o technickej základni autoškoly sú
a)
doklady o vlastníctve, spoluvlastníctve, nájme alebo finančnom lízingu technickej
základne autoškoly, najmä zmluvy a faktúry o nadobudnutí; pre výcvikové vozidlá je
týmto dokladom osvedčenie o evidencii časť II,
b)
osvedčenia o evidencii a protokoly o technickej kontrole výcvikových vozidiel, ako
aj o emisnej kontrole, ak jej výcvikové vozidlá podliehajú,
c)
osvedčenie o technickej spôsobilosti trenažéra a
d)
užívacie povolenie autocvičiska.
(4)
Dokumentmi zaznamenávajúcimi priebeh jednotlivých kurzov sú
a)
elektronická matričná kniha,
b)
elektronická triedna kniha,
c)
elektronický výkaz o prevádzke výcvikového vozidla (ďalej len „elektronický výkaz“),
d)
elektronická trenažérová kniha,
e)
elektronická autocvičisková kniha.
(5)
Dokumentácia podľa odsekov 2 až 4 sa vedie v elektronickej forme v cestnom informačnom
systéme.
§ 17
Elektronická matričná kniha
(1)
O účastníkoch kurzu sa vedie elektronická matričná kniha, do ktorej prevádzkovateľ
autoškoly alebo zodpovedný zástupca zapisuje údaje o účastníkoch kurzu.
(2)
Do elektronickej matričnej knihy sa zapisujú tieto údaje:
a)
poradové číslo, meno a priezvisko účastníka kurzu,
b)
dátum a miesto narodenia účastníka kurzu,
c)
adresa bydliska účastníka kurzu,
d)
druh kurzu a identifikátor kurzu,
e)
trvanie a obsah kurzu s uvedením dátumu začatia a ukončenia kurzu,
f)
cena kurzu a dátum jej zaplatenia,
g)
dátum vydania osvedčenia o ukončení kurzu,
h)
údaje o povinnosti používať okuliare alebo iné zdravotnícke pomôcky, ktoré majú vplyv
na vedenie motorového vozidla.
§ 18
Elektronická triedna kniha
(1)
O každom kurze sa vedie elektronická triedna kniha, ktorá obsahuje údaje o
a)
priebehu kurzu, ktoré zapisujú inštruktori autoškoly,
b)
účasti jednotlivých účastníkov kurzu a inštruktorov, ktoré sa zaznamenávajú automatizovane
z identifikačných zariadení výcvikových vozidiel a identifikačných zariadení učební
a trenažérov.
(2)
Do elektronickej triednej knihy sa zapisujú tieto údaje:
a)
údaj o druhu kurzu a číslo kurzu,
b)
meno a priezvisko inštruktora autoškoly zodpovedného za kurz,
c)
dátum začatia a ukončenia kurzu,
d)
dátum začatia a ukončenia výučby,
e)
mená a priezviská inštruktorov autoškoly podieľajúcich sa na výučbe,
f)
poradové číslo účastníka kurzu z matričnej knihy alebo z elektronickej matričnej
knihy,
g)
meno a priezvisko účastníka kurzu,
h)
záznamy o účasti účastníkov v kurze,
i)
záznamy o obsahu výučby,
j)
záznamy o praktickom výcviku na autocvičisku, trenažéri a v cestnej premávke.
§ 19
Elektronický výkaz
(1)
O prevádzke každého výcvikového vozidla a o praktickom výcviku sa vedie elektronický
výkaz, ktorý obsahuje údaje o
a)
prevádzke výcvikového vozidla, ktoré zapisuje inštruktor autoškoly,
b)
účasti jednotlivých účastníkov kurzu a inštruktorov, ktoré sa zaznamenávajú automatizovane
z identifikačného zariadenia výcvikového vozidla.
(2)
Do elektronického výkazu sa zapisujú tieto údaje:
a)
VIN číslo výcvikového vozidla,
b)
evidenčné číslo výcvikového vozidla,
c)
meno a priezvisko inštruktora autoškoly, ktorý vykonáva praktický výcvik na výcvikovom
vozidle,
d)
dátum a čas použitia výcvikového vozidla,
e)
cieľ jazdy,
f)
stav počítadla pred začatím výcviku a po ukončení výcviku,
g)
údaje o stave a spotrebe pohonných látok a o ich dopĺňaní,
h)
počet vyučovacích hodín, v ktorých bolo výcvikové vozidlo použité na autocvičisku
a v cestnej premávke,
i)
číslo kurzu,
j)
meno a priezvisko účastníka kurzu a jeho poradové číslo z matričnej knihy alebo z
elektronickej matričnej knihy.
§ 20
Elektronická trenažérová kniha
(1)
O prevádzke trenažéra počas kurzov sa vedie elektronická trenažérová kniha, ktorá
obsahuje údaje o
a)
praktickom výcviku účastníka kurzu na trenažéri, ktoré zapisuje inštruktor autoškoly,
b)
účasti jednotlivých účastníkov kurzu a inštruktorov, ktoré sa zaznamenávajú automatizovane
z identifikačného zariadenia trenažéra.
(2)
Do elektronickej trenažérovej knihy sa zapisujú tieto údaje:
a)
typ a výrobné číslo trenažéra,
b)
meno a priezvisko inštruktora autoškoly, ktorý vykonáva praktický výcvik na trenažéri,
c)
dátum a čas použitia trenažéra,
d)
poradové číslo vyučovacej hodiny,
e)
číslo kurzu,
f)
meno a priezvisko účastníka a jeho poradové číslo z matričnej knihy alebo z elektronickej
matričnej knihy,
g)
celkový počet vyučovacích hodín na trenažéri.
§ 21
Elektronická autocvičisková kniha pre autocvičisko
(1)
O prevádzke autocvičiska počas kurzov sa vedie elektronická autocvičisková kniha,
ktorá obsahuje údaje o
a)
praktickom výcviku účastníka kurzu na autocvičisku, ktoré zapisuje inštruktor autoškoly,
b)
účasti jednotlivých účastníkov kurzu a inštruktorov, ktoré sa zaznamenávajú automatizovane
z identifikačného zariadenia výcvikového vozidla.
(2)
Do elektronickej autocvičiskovej knihy sa zapisujú tieto údaje:
a)
názov a adresa autocvičiska,
b)
meno a priezvisko inštruktora autoškoly, ktorý vykonáva praktický výcvik na autocvičisku,
c)
dátum a čas použitia autocvičiska,
d)
poradové číslo vyučovacej hodiny,
e)
číslo kurzu,
f)
meno a priezvisko účastníka kurzu a jeho poradové číslo z matričnej knihy alebo z
elektronickej matričnej knihy,
g)
celkový počet vyučovacích hodín na autocvičisku.
Vzory jednotlivých dokumentov a osvedčení o úspešnom ukončení kurzov
[k § 21 ods. 1 písm. d) zákona]
[k § 21 ods. 1 písm. d) zákona]
§ 23
Osvedčenie o absolvovaní kurzu
Osvedčenie o absolvovaní kurzu obsahuje
a)
obchodné meno prevádzkovateľa autoškoly,
b)
údaje o registrácii autoškoly a vydaní živnostenského oprávnenia,
c)
druh kurzu s vyznačením skupín vodičských oprávnení a dátum jeho začatia a ukončenia,
d)
meno a priezvisko účastníka kurzu a jeho poradové číslo z matričnej knihy alebo z
elektronickej matričnej knihy,
e)
dátum a miesto narodenia účastníka kurzu,
f)
meno, priezvisko a podpis prevádzkovateľa autoškoly alebo zodpovedného zástupcu.
§ 24
Osvedčenie o absolvovaní osobitného výcviku
Osvedčenie o absolvovaní osobitného výcviku obsahuje
a)
obchodné meno prevádzkovateľa autoškoly,
b)
údaje o registrácii autoškoly a vydaní živnostenského oprávnenia,
c)
druh osobitného výcviku a dátum jeho začatia a ukončenia,
d)
meno a priezvisko účastníka osobitného výcviku a jeho poradové číslo z matričnej
knihy alebo z elektronickej matričnej knihy,
e)
dátum a miesto narodenia účastníka osobitného výcviku,
f)
meno, priezvisko a podpis prevádzkovateľa autoškoly alebo zodpovedného zástupcu.
§ 25
Inštruktorský preukaz
[k § 21 ods. 1 písm. e) zákona]
[k § 21 ods. 1 písm. e) zákona]
(1)
Inštruktorský preukaz je doklad s rozmermi 8,56 cm x 5,398 cm. Na prednej strane
preukazu v ľavom hornom rohu je obdĺžnik modrej farby s rozmermi 2 cm x 1 cm, v ktorom
je kruh vytvorený dvanástimi žltými hviezdičkami. Vo vnútri kruhu sú uvedené veľké
písmená "SK"; pod týmto obdĺžnikom je podobizeň držiteľa s rozmermi 2 cm x 2,5 cm
a evidenčné číslo inštruktorského preukazu; vedľa modrého obdĺžnika je veľkými písmenami
uvedený nápis v čiernej farbe "SLOVENSKÁ REPUBLIKA" a pod ním "PREUKAZ INŠTRUKTORA
AUTOŠKOLY". Na prednej strane preukazu sú modrou farbou vytlačené slová "Preukaz inštruktora
autoškoly" tak, aby tvorili pozadie preukazu.
(2)
Vzor inštruktorského preukazu je uvedený v prílohe č. 3.
Technické požiadavky na identifikačné zariadenia
[k § 21 ods. 1 písm. f) zákona]
[k § 21 ods. 1 písm. f) zákona]
§ 26
Technické požiadavky na identifikačné zariadenie výcvikového vozidla
(1)
Identifikačné zariadenie výcvikového vozidla pozostáva zo
a)
zariadenia na zaznamenávanie GPS polohy,
b)
snímača identifikačného prvku účastníka kurzu a inštruktora autoškoly.
(2)
Zariadenie na zaznamenávanie GPS polohy podľa odseku 1 písm. a) musí spĺňať požiadavky
na
a)
technické parametre,
b)
vzorkovanie údajov do cestného informačného systému o online polohe a stave výcvikového
vozidla,
c)
dostupnosť a frekvenciu zasielania údajov do cestného informačného systému o online
polohe a stave výcvikového vozidla,
d)
rozsah údajov zasielaných do cestného informačného systému online rozhraním a offline
rozhraním.
(3)
Snímač identifikačného prvku účastníka kurzu a inštruktora autoškoly podľa odseku
1 písm. b) musí spĺňať požiadavky na
a)
technické parametre,
b)
dostupnosť a frekvenciu zasielania údajov do cestného informačného systému,
c)
rozsah údajov zasielaných do cestného informačného systému.
(4)
Požiadavky na identifikačné zariadenie výcvikového vozidla podľa odseku 2 písm. c)
a odseku 3 písm. b) sú uvedené v § 28 ods. 4, 5, 7 a 9.
(5)
Špecifikácie a charakteristické vlastnosti identifikačného zariadenia výcvikového
vozidla podľa odseku 2 písm. a), b) a d) a odseku 3 písm. a) a c) sú uvedené v prílohe č. 4.
§ 27
Technické požiadavky na identifikačné zariadenie učebne a trenažéra
(1)
Identifikačné zariadenie učebne a trenažéra tvorí snímač identifikačného prvku účastníka
kurzu a inštruktora autoškoly, ktorý musí spĺňať požiadavky na
a)
technické parametre,
b)
dostupnosť a frekvenciu zasielania údajov do cestného informačného systému,
c)
rozsah údajov zasielaných do cestného informačného systému.
(2)
Požiadavky na identifikačné zariadenie učebne a trenažéra podľa odseku 1 písm. b)
sú uvedené v § 29 ods. 4 a 7.
(3)
Špecifikácie a charakteristické vlastnosti identifikačného zariadenia učebne a trenažéra
podľa odseku 1 písm. a) a c) sú uvedené v prílohe č. 5.
Odosielanie záznamu do cestného informačného systému a testovanie kompatibility
[k § 21 ods. 1 písm. f) zákona]
[k § 21 ods. 1 písm. f) zákona]
§ 28
Odosielanie záznamu do cestného informačného systému z identifikačného zariadenia
výcvikového vozidla
(1)
Na identifikáciu držiteľa osvedčenia o technickej spôsobilosti typu identifikačného
zariadenia výcvikového vozidla podľa § 5a ods. 8 zákona sa použije technický používateľ, ktorý držiteľ osvedčenia uvedie v SOAP (Simple Object
Access Protocol) hlavičkách správ zasielaných do cestného informačného systému. Technickým
používateľom sa rozumie účet v cestnom informačnom systéme slúžiaci na identifikáciu
držiteľa osvedčenia.
(2)
Sieťový prístup medzi držiteľom osvedčenia podľa odseku 1 a cestným informačným systémom
je zabezpečený formou virtuálnej privátnej siete VPN (Virtual Private Network) alebo
klientskym certifikátom HTTPS (Hypertext Transfer Protocol over Secure Sockets Layer).
(3)
Údaje do cestného informačného systému sa zasielajú v chronologickom poradí
a)
online rozhraním, cez ktoré sa údaje prenášajú v takmer reálnom čase,
b)
offline rozhraním, cez ktoré sa údaje prenášajú oneskorene, po ich spracovaní na
strane držiteľa osvedčenia podľa odseku 1.
(4)
Ak ide o online rozhranie podľa odseku 3 písm. a), záznamy sa počas bežnej prevádzky
zasielajú najmenej jedenkrát za minútu za celú autoškolu. Jedno SOAP volanie môže
obsahovať viac identifikácií pomocou identifikačného prvku (ďalej len „token“) účastníka
kurzu a inštruktora autoškoly.
(5)
Ak ide o offline rozhranie podľa odseku 3 písm. b), je počas bežnej prevádzky povolené
maximálne priemerné omeškanie zasielaných údajov do 30 minút od ukončenia praktického
výcviku.
(6)
Bežnou prevádzkou sa na tento účel rozumie prevádzka, ktorá nie je ovplyvnená nefunkčnosťou
sieťového prístupu alebo identifikačného zariadenia výcvikového vozidla.
(7)
Pri nedostupnosti rozhraní cestného informačného systému podľa odseku 3 identifikačné
zariadenie výcvikového vozidla zasiela údaje do cestného informačného systému bezodkladne
po tom, ako budú rozhrania opäť dostupné.
(8)
Pri vypĺňaní údajov o čase vzniku a odoslania záznamu pre cestný informačný systém
sa požaduje synchronizácia času pomocou protokolu NTP (Network Time Protocol) pre
synchronizáciu času medzi počítačovými systémami prepojenými v sieti.
(9)
Požadovaná dostupnosť identifikačného zariadenia výcvikového vozidla na účel odosielania
záznamov do cestného informačného systému je minimálne 20 hodín denne sedem dní v
týždni.
§ 29
Odosielanie záznamu do cestného informačného systému z identifikačného zariadenia
učebne a trenažéra
(1)
Na identifikáciu držiteľa osvedčenia o technickej spôsobilosti typu identifikačného
zariadenia učebne a trenažéra podľa § 5a ods. 8 zákona sa primerane použije ustanovenie § 28 ods. 1.
(2)
Sieťový prístup medzi držiteľom osvedčenia podľa odseku 1 a cestným informačným systémom
je zabezpečený formou VPN alebo HTTPS.
(3)
Údaje do cestného informačného systému sa zasielajú v chronologickom poradí len s
online rozhraním, cez ktoré sa údaje prenášajú v takmer reálnom čase.
(4)
Záznamy sa počas bežnej prevádzky zasielajú najmenej jedenkrát za minútu za celú
autoškolu. Jedno SOAP volanie môže obsahovať viac identifikácií pomocou tokenu.
(5)
Bežnou prevádzkou sa na tento účel rozumie prevádzka, ktorá nie je ovplyvnená nefunkčnosťou
sieťového prístupu alebo identifikačného zariadenia učebne a trenažéra.
(6)
Pri vypĺňaní údajov o čase vzniku a odoslania záznamu pre cestný informačný systém
sa požaduje synchronizácia času pomocou protokolu NTP.
(7)
Požadovaná dostupnosť identifikačného zariadenia učebne a trenažéra na účel odosielania
záznamov do cestného informačného systému je minimálne 20 hodín denne sedem dní v
týždni.
§ 30
Odosielanie záznamu do cestného informačného systému z programového vybavenia autoškoly
(1)
Na identifikáciu držiteľa osvedčenia o schválení programového vybavenia autoškoly
podľa § 5a ods. 10 a 11 zákona sa primerane použije ustanovenie § 28 ods. 1.
(2)
Sieťový prístup medzi držiteľom osvedčenia podľa odseku 1 a cestným informačným systémom
musí byť zabezpečený formou HTTPS. Autentifikačné údaje budú posielané pomocou SOAP
WS Security Digest authentication.
(3)
Ustanovenia § 29 ods. 3, 6 a 7 sa primerane vzťahujú aj na odosielanie záznamu do cestného informačného systému
z programového vybavenia autoškoly.
§ 31
Testovanie kompatibility identifikačného zariadenia výcvikového vozidla
(1)
Testovanie kompatibility identifikačného zariadenia výcvikového vozidla prebieha
prostredníctvom pripojenia sa na testovacie rozhranie prevádzkovateľa cestného informačného
systému zverejneného prostredníctvom webového sídla zriadeného k cestnému informačnému
systému, ktoré svojim rozsahom a obsahom zodpovedá produkčnému rozhraniu.
(2)
Rozsah povinných testov pri testovaní kompatibility identifikačného zariadenia výcvikového
vozidla spočíva v
a)
zápise online polohy výcvikového vozidla,
b)
evidencii offline údajov trasy,
c)
načítaní oblastí.
(3)
Oblasťou podľa odseku 2 písm. c) sa rozumie polygón GPS súradníc vymedzujúci autocvičisko,
alebo inú plochu na mape.
(4)
Správa o výsledku testovania podľa odseku 2 obsahuje
a)
názov a identifikačné údaje prevádzkovateľa cestného informačného systému,
b)
identifikačné údaje výrobcu alebo zástupcu výrobcu identifikačného zariadenia výcvikového
vozidla,
c)
poradové číslo správy,
d)
názov výrobcu identifikačného zariadenia výcvikového vozidla,
e)
značku a obchodný názov identifikačného zariadenia výcvikového vozidla,
f)
typ softvérovej verzie, ak je ním identifikačné zariadenie výcvikového vozidla vybavené,
g)
dátum a čas zrealizovania testov,
h)
zoznam zrealizovaných testov,
i)
výsledok testovania kompatibility identifikačného zariadenia výcvikového vozidla
so záverom spĺňa alebo nespĺňa podmienky,
j)
meno, priezvisko a podpis zamestnanca, ktorý testovanie kompatibility identifikačného
zariadenia výcvikového vozidla vykonal a meno, priezvisko a podpis štatutárneho orgánu
prevádzkovateľa cestného informačného systému alebo ním splnomocneného zástupcu a
odtlačok pečiatky.
§ 32
Testovanie kompatibility identifikačného zariadenia učebne a trenažéra
(1)
Ustanovenia § 31 ods. 1 a 4 sa primerane vzťahujú aj na testovanie kompatibility identifikačného zariadenia učebne
a trenažéra okrem evidencie offline údajov.
(2)
Rozsah povinných testov pri testovaní kompatibility identifikačného zariadenia učebne
a trenažéra spočíva v zápise záznamu z identifikačného zariadenia.
§ 33
Testovanie kompatibility programového vybavenia autoškoly
(1)
Ustanovenia § 31 ods. 1 a 4 sa primerane vzťahujú aj na testovanie kompatibility programového vybavenia autoškoly.
(2)
Rozsah povinných testov pri testovaní kompatibility programového vybavenia autoškoly
spočíva v
a)
načítaní aktuálneho osvedčenia registrácie autoškoly,
b)
priradení a odobratí tokenov inštruktorom autoškoly,
c)
načítaní prihlášok zaevidovaných v cestnom informačnom systéme,
d)
vytvorení a aktualizácii kurzu,
e)
zmene stavu kurzu,
f)
aktualizácii detailu účastníka kurzu,
g)
priradení a odobratí tokenov účastníkom kurzov,
h)
načítaní učebných osnov pre kurz,
i)
uložení záznamu hodiny výučby teórie,
j)
uložení záznamu hodiny praktického výcviku.
Záverečné ustanovenia
§ 34
Prechodné ustanovenia
(1)
Prevádzkovateľ autoškoly registrovaný podľa doterajších predpisov do doby preukázania
bezúhonnosti a technickej základne podľa § 22b ods. 2 zákona vedie písomnú dokumentáciu o jednotlivých kurzoch vo všetkých kurzoch podľa § 18
až 24 vyhlášky Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky č.
349/2005 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 93/2005 Z. z. o autoškolách a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
(2)
Prevádzkovateľ autoškoly, ktorý preukázal bezúhonnosť a technickú základňu podľa
§ 22b ods. 2 zákona, vedie vo všetkých novo začatých kurzoch elektronickú dokumentáciu o jednotlivých
kurzoch podľa § 16 až 22.
(3)
Elektronická podoba náhrady chýbajúceho počtu vyučovacích hodín výučby teórie podľa
§ 8 ods. 6 a 7 sa uplatňuje najneskôr od 1. januára 2018.
§ 34a
Ustanovenie súvisiace s krízovou situáciou
Počas trvania krízovej situácie možno predpísaný počet vyučovacích hodín výučby teórie
podľa § 8 ods. 6 a 7 nahradiť v rozsahu 100 % individuálne s inštruktorom autoškoly dištančnou formou
alebo v cestnom informačnom systéme v elektronickej podobe podľa § 8 ods. 8.
§ 35
Transpozičné ustanovenie
Touto vyhláškou sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe č.6.
§ 36
Zrušovacie ustanovenie
Zrušuje sa vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky
č. 349/2005 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 93/2005 Z. z. o autoškolách a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení vyhlášky č. 259/2012 Z. z.
§ 37
Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. januára 2016.
Ján Počiatek v. r.
Príloha č. 1 k vyhláške č. 45/2016 Z. z.
Požiadavky na označovanie výcvikových vozidiel
A. Vzory označovania výcvikových vozidiel
Odnímateľný transparent určený ma označenie výcvikových vozidiel

Vesta určená na označenie osôb pri výcviku v praktickej jazde v cestnej premávke na
výcvikových motocykloch

Reflexná fólia určená na označenie výcvikových vozidiel

B. Umiestnenie označenia výcvikových vozidiel
Umiestnenie označenia podľa druhu výcvikových vozidiel musí spĺňať tieto požiadavky
pre skupiny vodičských oprávnení:
a)
B1 alebo B musí byť označené schváleným odnímateľným transparentom umiestneným priamo
na streche v strede zadnej časti karosérie výcvikového vozidla; môže byť označené
aj schválenou reflexnou fóliou s rozmermi 380 mm × 110 mm v tolerancii ±10 mm umiestnenou
viditeľne na prednej časti a na zadnej časti výcvikového vozidla; odnímateľný transparent
musí byť za zníženej viditeľnosti presvetlený,
b)
BE výcvikové vozidlo podľa skupiny B a výcvikové prípojné vozidlo skupiny E musí
byť označené reflexnou fóliou s rozmermi 380 mm × 110 mm v tolerancii ±10 mm alebo
s rozmermi 800 mm × 231 mm v tolerancii ±10 mm umiestnenou viditeľne v strede zadnej
časti výcvikového prípojného vozidla,
c)
C1 alebo C musí byť označené reflexnou fóliou s rozmermi 800 mm × 231 mm v tolerancii
±10 mm umiestnenou viditeľne v strede na zadnej časti výcvikového vozidla a reflexnou
fóliou s rozmermi 380 mm × 110 mm v tolerancii ±10 mm umiestnenou na prednej časti
výcvikového vozidla; odnímateľný transparent musí byť za zníženej viditeľnosti presvetlený,
d)
C1E alebo CE výcvikové vozidlo podľa skupiny C alebo C1 a výcvikové prípojné vozidlo
skupiny E musí byť označené reflexnou fóliou s rozmermi 800 mm × 231 mm v tolerancii
±10 mm umiestnenou viditeľne v strede zadnej časti výcvikového vozidla,
e)
D1 alebo D musí byť označené reflexnou fóliou s rozmermi 380 mm × 110 mm v tolerancii
±10 mm alebo s rozmermi 800 mm × 231 mm v tolerancii ±10 mm umiestnenou na prednej
časti výcvikového vozidla a reflexnou fóliou s rozmermi 800 mm × 231 mm v tolerancii
±10 mm umiestnenou viditeľne v strede na zadnej časti výcvikového vozidla; odnímateľný
transparent musí byť za zníženej viditeľnosti presvetlený,
f)
D1E alebo DE výcvikové vozidlo podľa skupiny D alebo D1 a výcvikové prípojné vozidlo
skupiny E musia byť označené reflexnou fóliou s rozmermi 800 mm × 231 mm v tolerancii
±10 mm umiestnenou viditeľne v strede na zadnej časti výcvikového prípojného vozidla,
g)
T musí byť označené odnímateľným transparentom v strede na streche kabíny výcvikového
vozidla a prípojné vozidlo musí byť označené reflexnou fóliou s rozmermi 800 mm ×
231 mm v tolerancii ±10 mm umiestnenou viditeľne v strede na zadnej časti prípojného
vozidla; odnímateľný transparent musí byť za zníženej viditeľnosti presvetlený.
C. Technické požiadavky odnímateľného transparentu, reflexnej fólie a vesty
(1)
Odnímateľný transparent musí spĺňať tieto technické požiadavky:
a)
základné rozmery - dĺžka 440 mm, šírka v základni 125 mm, výška 165 mm; v tolerancii
±10 mm,
b)
kryt s nápisom môže byť vylisovaný z bieleho priesvitného plastu (ďalej len „plast“),
nápis sa vyhotovuje obojstranne sieťotlačou na samolepiacu priesvitnú fóliu, pričom
vrchný kryt môže byť na základňu pripevnený samoreznými skrutkami,
c)
základňa musí byť vylisovaná z plastu alebo z iného vhodného materiálu čiernej farby
a na základňu musí byť vhodným spôsobom pripevnený magnetický nosič a strešný diel,
d)
rampa musí byť vylisovaná z plastu alebo z iného vhodného materiálu čiernej farby,
pričom na rampu musia byť prichytené nosiče žiaroviek a rampa v spojení so základňou
musí vytvárať aretačný okraj pre kryt,
e)
presvetlenie musí byť zabezpečené napájacím napätím vozidla, pričom vyhotovenie elektrickej
inštalácie odnímateľného transparentu musí umožňovať jednoduché odpojenie od elektrického
zdroja,
f)
z prednej strany nápis „AUTOŠKOLA” musí byť červenej farby Pantone 186 C s dĺžkou
nápisu v základni 316 mm a dĺžkou nápisu v hornej časti 293 mm, pričom písmo musí
byť typu Futura s výškou 64 mm; v tolerancii ±10 mm,
g)
odnímateľný transparent musí mať z hľadiska priľnavosti so strechou vozidla také
vlastnosti, aby jazdou vozidla nebola ohrozená bezpečnosť cestnej premávky.
(2)
Reflexná fólia musí spĺňať tieto technické požiadavky:
(2a)
Reflexná fólia veľká, formát 800 × 231 mm, v tolerancii ±10 mm:
1.
materiál: reflexná fólia a samolepiaca reflexná fólia Fasson bielej farby,
2.
písmo: typ Futura červenej farby Pantone 186 C s výškou písmen 140 mm v tolerancii
±10 mm,
3.
formát zarámovanej plochy vrátane rámika s dĺžkou 778 mm, výškou 209 mm v tolerancii
±10 mm a šírkou rámika 4 mm a vzdialenosťou rámika od okraja 11 mm,
4.
dĺžka nápisu v základni 702 mm a v hornej časti 650 mm v tolerancii ±10 mm.
(2b)
Reflexná fólia malá, formát 380 × 110 mm, v tolerancii ±10 mm:
1.
materiál: reflexná fólia a samolepiaca reflexná fólia Fasson bielej farby,
2.
písmo: typ Futura červenej farby Pantone 186 C s výškou písmen 67 mm v tolerancii
±5 mm,
3.
formát zarámovanej plochy vrátane rámika s dĺžkou 370, výškou 100 mm v tolerancii
±10 mm a šírkou rámika 2 mm a vzdialenosťou rámika od okraja 5 mm,
4.
dĺžka nápisu v základni 340 mm a v hornej časti 320 mm v tolerancii ±10 mm.
(3)
Vesta určená na označenie osôb pri výcviku praktickej jazdy v cestnej premávke na
výcvikových motocykloch a reflexný nápis musia spĺňať tieto technické požiadavky:
a)
materiál nápisu musí byť z reflexnej fólie Fasson bielej farby alebo z retroreflexného
materiálu s dĺžkou nápisu v základni 335 mm a v hornej časti 310 mm v tolerancii ±10
mm,
b)
písmo musí byť typu Futura červenej farby Pantone 186 C a výška písmen 67 mm v tolerancii
± 5 mm,
c)
rozmery nápisu musia byť vo formáte 380 × 110 mm v tolerancii ±10 mm so zarámovanou
plochou vrátane rámika s dĺžkou 370 mm a výškou 100 mm v tolerancii ±10 mm, pričom
šírka rámika musí byť 2 mm a vzdialenosť rámika od okraja formátu 5 mm.
Príloha č. 2 k vyhláške č. 45/2016 Z. z.
Minimálne požiadavky na osobitný výcvik vodiča jazdných súprav a pre motocykle skupiny
A2 a A podľa § 2 ods. 1 písm. b) zákona
A.
Minimálne požiadavky na praktické zručnosti a schopnosti vodičov vyžadované na vedenie
motorových vozidiel skupín B, B1 a BE zamerané na:
a)
prípravu a technickú kontrolu vozidla pred jazdou vzhľadom na bezpečnosť cestnej
premávky:
1.
nastavenie sedadla do správnej polohy sedenia,
2.
nastavenie spätných zrkadiel, bezpečnostných pásov a opierok hlavy, ak existujú,
3.
kontrolu uzatvorenia dverí,
4.
vykonanie náhodnej kontroly stavu pneumatík, riadenia, bŕzd, kvapalín (napríklad
motorového oleja, chladiacej kvapaliny, kvapaliny ostrekovača), svietidiel, smerových
svietidiel a zvukového výstražného zariadenia,
b)
kontrolu bezpečnostných faktorov súvisiacich s nakladaním: korba, plachty, nákladové
dvere, zaistenie kabíny, spôsob nakladania, zabezpečenie nákladu (iba pre skupinu
BE), kontrolu spojovacieho mechanizmu a brzdy a elektrických spojov (iba pre skupinu
BE),
c)
osobitné úkony vzhľadom na bezpečnosť cestnej premávky (iba pre skupinu B a B1):
1.
cúvanie priamo alebo so zatáčaním vpravo alebo vľavo okolo rohu pri zachovaní určeného
smeru,
2.
otočenie vozidla do protismeru s použitím prevodovej páky a spätného chodu,
3.
zaparkovanie vozidla a výjazd z parkovacieho miesta (pozdĺžne, šikmé alebo kolmé,
dopredu alebo cúvaním, na rovine, pri stúpaní a klesaní),
4.
presné brzdenie do zastavenia; uskutočnenie núdzového zastavenia je však nepovinné,
d)
osobitné úkony vzhľadom na bezpečnosť cestnej premávky (iba pre skupinu BE):
1.
pripojenie a odpojenie alebo odpojenie a opätovné pripojenie prípojného vozidla od
jeho motorového vozidla, tento úkon musí obsahovať zaparkovanie ťažného vozidla vedľa
prípojného vozidla (nie v jednej línii),
2.
cúvanie v zákrute,
3.
bezpečné zaparkovanie pri nakladaní alebo vykladaní,
e)
správanie v cestnej premávke:
1.
výjazd po zaparkovaní, po zastavení v premávke alebo výjazd z vozovky,
2.
jazda na rovných cestách; prechádzanie okolo vozidiel idúcich v protismere vrátane
obmedzených priestorov,
3.
vedenie vozidla v zákrutách,
4.
priblíženie sa a prejazd križovatiek a prípojných pozemných komunikácií,
5.
zmena smeru: zákruty doľava a doprava; zmena jazdných pruhov,
6.
vjazd alebo výjazd z diaľnic alebo podobných cestných komunikácií (ak sú k dispozícii):
zaradenie sa zo zrýchľovacieho pruhu: jazda v spomaľovacom pruhu,
7.
predchádzanie alebo obchádzanie: predchádzanie iných vozidiel (ak je to možné); jazda
popri prekážkach, napríklad zaparkovaných vozidlách; nechať sa predísť inými vozidlami
(ak je to primerané),
8.
osobitné charakteristiky ciest (ak existujú): kruhové objazdy, prejazdy cez železničné
priecestia, zastávky električiek alebo autobusov, priechody pre chodcov; jazda do
alebo z dlhých svahov,
9.
prijatie potrebných bezpečnostných opatrení pri vystupovaní z vozidla.
Osobitná pozornosť sa venuje dynamike pohybu vozidla, bezpečnosti premávky, ťažnému
vozidlu skupiny B a prípojnému vozidlu (spojovací mechanizmus), správnemu nakladaniu
a bezpečnostnému príslušenstvu.
Praktická časť výcviku zahŕňa tieto cvičenia: zrýchľovanie, spomaľovanie, jazda dozadu,
brzdenie, vzdialenosť zastavenia, brzdenie alebo vyhýbanie, otočenie prívesu, pripojenie
prívesu k motorovému vozidlu a jeho odpojenie, parkovanie.
B.
Minimálne požiadavky na praktické zručnosti a schopnosti vodičov vyžadované na vedenie
motorových vozidiel skupín A2 a A zamerané na:
a)
prípravu a technickú kontrolu vozidla pred jazdou vzhľadom na bezpečnosť cestnej
premávky:
1.
použitie ochranného vybavenia, ako sú rukavice, obuv, odev a ochranná prilba,
2.
náhodnú kontrolu stavu pneumatík, bŕzd, riadenia, spínača výstražnej funkcie smerových
svietidiel (ak je to vhodné), reťaze, mierok hladiny oleja, svetlometov, smerových
svietidiel a zvukového výstražného zariadenia,
b)
osobitné úkony, ktoré sa majú odskúšať vzhľadom na bezpečnosť cestnej premávky:
1.
zdvihnutie motocykla z podpery a tlačenie motocykla bez použitia motora chôdzou popri
vozidle, zaparkovanie motocykla a zdvihnutie na podperu,
2.
vykonanie aspoň dvoch úkonov pri malej rýchlosti vrátane slalomu; toto by malo umožniť
vyhodnotenie spôsobilosti pri manipulácii so spojkou v spojení s brzdou, rovnováhou,
smerom pohľadu, polohou na motocykli a polohou nôh na nožných opierkach,
3.
vykonanie aspoň dvoch úkonov pri vyššej rýchlosti, z ktorých jeden je pri druhom
alebo treťom prevodovom stupni pri rýchlosti najmenej 30 km/h a jeden úkon je vyhýbanie
sa prekážke pri minimálnej rýchlosti 50 km/h; toto by malo umožniť vyhodnotenie spôsobilosti
v polohe na motocykli, smere pohľadu, rovnováhy, techniky riadenia a techniky zmeny
prevodových stupňov,
4.
brzdenie: uskutočnia sa aspoň dve brzdné cvičenia vrátane núdzového brzdenia pri
rýchlosti najmenej 50 km/h; toto by malo umožniť vyhodnotenie spôsobilosti pri manipulácii
s prednou a zadnou brzdou, smer pohľadu a polohu na motocykli,
c)
správanie v cestnej premávke:
1.
výjazd po zaparkovaní, po zastavení v premávke alebo výjazd z vozovky, jazda na rovných
cestách; prechádzanie okolo vozidiel idúcich v protismere vrátane obmedzených priestorov,
2.
vedenie vozidla v zákrutách; priblíženie sa a prejazd križovatiek a prípojné pozemné
komunikácie,
3.
zmenu smeru: zákruty doľava a doprava; zmena jazdných pruhov,
4.
vjazd alebo výjazd z diaľnic alebo podobných cestných komunikácií (ak sú k dispozícii):
zaradenie sa zo zrýchľovacieho pruhu: jazda v spomaľovacom pruhu;
5.
predchádzanie alebo obchádzanie: predchádzanie iných vozidiel (ak je to možné): jazda
popri prekážkach, napríklad zaparkovaných vozidlách; nechať sa predísť inými účastníkmi
(ak je to primerané),
6.
osobitné charakteristiky ciest (ak existujú): kruhové objazdy, prejazdy cez železničné
priecestia, zastávky električiek alebo autobusov, priechody pre chodcov, jazda do
alebo z dlhých svahov,
7.
prijatie potrebných bezpečnostných opatrení pri vystupovaní z vozidla.
Príloha č. 2a k vyhláške č. 45/2016 Z. z.
Príloha č. 2b k vyhláške č. 45/2016 Z. z.
Príloha č. 3 k vyhláške č. 45/2016 Z. z.
Vzor inštruktorského preukazu
1.Strana

2. Strana

Príloha č. 4 k vyhláške č. 45/2016 Z. z.
Špecifikácia a charakteristické vlastnosti identifikačného zariadenia výcvikového
vozidla
A.
Zariadenie na zaznamenávanie GPS polohy
1.
Požiadavky na technické parametre
a)
prijímač s minimálnou presnosťou 2,5 metra,
b)
napájanie +11 až +32 V
c)
pracovná teplota -40 °C až +85 °C,
d)
vstupy pre:
1.
snímanie stavu zapaľovania,
2.
pripojenie snímača tokenu účastníka kurzu a inštruktora autoškoly,
3.
snímanie pripojenia osvetľovacej jednotky prípojného vozidla,
e)
GSM/GPRS komunikačná jednotka s rozsahom pásiem 850/900/1800/1900 MHz,
f)
interná pamäť pre uloženie najmenej 1000 záznamov o polohe a stave výcvikového vozidla,
g)
možnosť hlavného a záložného pripojenia na server,
h)
pamätanie si poslednej polohy v prípade výpadku GPS signálu.
2.
Požiadavky na vzorkovanie údajov do cestného informačného systému o online polohe
a stave výcvikového vozidla
a)
vzorkovanie sa musí vykonávať aspoň raz za 15 sekúnd alebo po prejdení viac ako 100
metrov od posledného vzorkovania polohy podľa toho, čo nastane skôr,
b)
vzorkovanie sa musí vykonávať taktiež pri
1.
zmene azimutu smeru jazdy o viac ako o 45 stupňov od azimutu pri poslednom vzorkovaní
polohy,
2.
zastavení výcvikového vozidla,
3.
zmene identifikácie účastníka kurzu alebo inštruktora autoškoly,
4.
začiatku a ukončení praktickej jazdy, to znamená po prihlásení a odhlásení tokenu
účastníka kurzu alebo inštruktora autoškoly,
c)
v prípade dostupného pripojenia posielať raz za minútu navzorkované údaje o polohe
a stave výcvikového vozidla, ak je prihlásený aspoň jeden token účastníka kurzu alebo
inštruktora autoškoly.
3.
Požiadavky na rozsah údajov o polohe a stave výcvikového vozidla zasielaných do cestného
informačného systému online rozhraním
a)
na konci praktickej jazdy musia byť do cestného informačného systému prenesené minimálne
2/3 polôh výcvikového vozidla,
b)
rozsah prenášaných údajov
1.
VIN číslo výcvikového vozidla,
2.
dátum a čas vzniku záznamu,
3.
identifikátor (ID) záznamu v systéme držiteľa osvedčenia podľa § 28 ods. 1; ID záznamu
musí byť unikátny v rámci záznamov jedného držiteľa osvedčenia,
4.
dátum a čas odoslania záznamu,
5.
navzorkované koordináty zemepisnej polohy zo systému GPS, t.j. zemepisná dĺžka a
zemepisná šírka,
6.
rýchlosť,
7.
prejdená vzdialenosť,
8.
príznak pripojenia osvetľovacej jednotky prípojného vozidla,
9.
príznak stavu zapaľovania
10.
kód tokenu účastníka kurzu,
11.
kód tokenu inštruktora autoškoly.
4.
Požiadavky na rozsah údajov o polohe a stave výcvikového vozidla zasielaných do cestného
informačného systému offline rozhraním
a)
jednoznačná identifikácia trasy prostredníctvom nasledujúcich parametrov:
1.
VIN číslo vozidla,
2.
kód tokenu účastníka kurzu,
3.
kód tokenu inštruktora autoškoly,
4.
čas začiatku trasy,
5.
čas konca trasy,
b)
zasielanie agregovaných údajov v rozsahu
1.
celková vzdialenosť trasy,
2.
dátum a čas začiatku trasy,
3.
dátum a čas konca trasy,
c)
zasielanie údajov o prejdených oblastiach
1.
token oblasti; oblasťou sa rozumie polygón GPS súradníc vymedzujúci autocvičisko
alebo inú oblasť na mape,
2.
vzdialenosť prejdená v oblasti,
3.
čas vstupu do oblasti,
4.
čas odchodu z oblasti,
5.
zoznam online polôh výcvikového vozidla v oblasti.
B.
Snímač tokenu účastníka kurzu a inštruktora autoškoly
1.
Požiadavky na technické parametre
Snímač tokenu účastníka kurzu a inštruktora autoškoly sa pripája k zariadeniu na zaznamenávanie GPS polohy prostredníctvom vstupu pre pripojenie snímača tokenu účastníka kurzu a inštruktora autoškoly podľa časti A. bodu 1 písm. d) druhého bodu.
Snímač tokenu účastníka kurzu a inštruktora autoškoly sa pripája k zariadeniu na zaznamenávanie GPS polohy prostredníctvom vstupu pre pripojenie snímača tokenu účastníka kurzu a inštruktora autoškoly podľa časti A. bodu 1 písm. d) druhého bodu.
2.
Požiadavky na rozsah údajov zasielaných do informačného systému
a)
kód tokenu účastníka kurzu,
b)
kód tokenu inštruktora autoškoly.
Príloha č. 5 k vyhláške č. 45/2016 Z. z.
Špecifikácia a charakteristické vlastnosti identifikačného zariadenia učebne a trenažéra
1.
Požiadavky na technické parametre
a)
identifikačné zariadenie učebne a trenažéra musí byť kompatibilné so snímačom tokenu
účastníka kurzu a inštruktora autoškoly identifikačného zariadenia výcvikového vozidla,
b)
identifikačné zariadenie učebne a trenažéra musí byť pripojiteľné k serveru prostredníctvom
pripojenia na internet.
2.
Požiadavky na rozsah údajov zasielaných do informačného systému
a)
ID záznamu v systéme držiteľa osvedčenia podľa § 29 ods. 1; ID záznamu musí byť unikátny
v rámci záznamov jedného držiteľa osvedčenia,
b)
sériové číslo identifikačného zariadenia učebne a trenažéra; sériové číslo musí byť
unikátne v rámci jedného držiteľa osvedčenia,
c)
kód tokenu účastníka kurzu,
d)
kód tokenu inštruktora autoškoly,
e)
dátum a čas vzniku záznamu,
f)
dátum a čas odoslania záznamu.
Príloha č. 6 k vyhláške č. 45/2016 Z. z.
Zoznam preberaných právne záväzných aktov Európskej únie
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/126/ES z 20. decembra 2006 o vodičských
preukazoch (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 403, 30.12.2006).
1)
§ 47 písm. c) až h) zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov.
Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 532/2002 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie v znení vyhlášky č. 34/2020 Z. z.
Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 532/2002 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie v znení vyhlášky č. 34/2020 Z. z.
2)
Zákon č. 387/2015 Z. z. o jednotnom informačnom systéme v cestnej doprave a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.
3)
§ 18 vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
4)
§ 20 vyhlášky č. 9/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov.
4a)
§ 76 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5)
§ 8 zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v
znení zákona č. 364/2019 Z. z.
5a)
§ 22 ods. 2 vyhlášky č. 9/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov.
6)
§ 79 a 80 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 15 až 22 vyhlášky č. 9/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 15 až 22 vyhlášky č. 9/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov.
7)
§ 91 ods. 3 písm. a) a § 92 ods. 3 zákona č. 8/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov.
7a)
§ 75 zákona č. 8/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov.