5/2016 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2016 do 31.12.2023
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.01.2016 - 31.12.2023 | |
3. | 01.01.2024 - | 473/2023 Z. z. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 5/2016 Z. z. |
Názov: | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
Typ: | Nariadenie vlády |
Dátum schválenia: | 09.12.2015 |
Dátum vyhlásenia: | 01.01.2016 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2016 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.2023 |
Autor: | Vláda Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
219/2014 Z. z. | Zákon o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
473/2023 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 5/2016 Z. z., ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
5
NARIADENIE VLÁDY
Slovenskej republiky
z 9. decembra 2015,
ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci
a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a
rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Vláda Slovenskej republiky podľa § 5 ods. 5 zákona č. 219/2014 Z. z. o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti
sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“)
nariaďuje:
§ 1
Toto nariadenie vlády ustanovuje
a)
sústavu špecializovaných odborov sociálnej práce,
b)
špecializačné vzdelávacie programy podľa špecializovaných odborov sociálnej práce
(ďalej len „špecializačný vzdelávací program“),
c)
štandardy špecializačných vzdelávacích programov.
§ 2
(1)
Sústavu špecializovaných odborov sociálnej práce tvorí
a)
sociálna posudková činnosť,
b)
sociálna kuratela.
(2)
Špecializačné vzdelávacie programy sú špecializačný vzdelávací program
a)
„Sociálna posudková činnosť“,
b)
„Sociálna kuratela“.
(3)
Štandardy špecializačných vzdelávacích programov sú uvedené v prílohe.
§ 3
Toto nariadenie vlády nadobúda účinnosť 1. januára 2016.
Robert Fico v. r.
Príloha
k nariadeniu vlády č. 5/2016 Z. z.
k nariadeniu vlády č. 5/2016 Z. z.
ŠTANDARDY ŠPECIALIZAČNÝCH VZDELÁVACÍH PROGRAMOV
1.
Štandard pre špecializačný vzdelávací program „Sociálna posudková činnosť“
Charakteristika – absolvovaním špecializačného vzdelávacieho programu získa absolvent vedomosti a
zručnosti, ktoré sú potrebné na vykonávanie špecializovaných odborných činností v
špecializovanom odbore sociálnej práce, a to sociálna posudková činnosť. Absolvent
bude schopný vykonávať sociálnu posudkovú činnosť pre fyzické osoby s ťažkým zdravotným
postihnutím a pre fyzické osoby na účely vybraných druhov sociálnych služieb. Absolvent
získa poznatky a vedomosti v týchto oblastiach: právny rámec kompenzačnej pomoci a
sociálnych služieb; posudzovanie individuálnych potrieb, rodinného a širšieho sociálneho
prostredia fyzickej osoby; komunitná dimenzia kompenzačnej pomoci a sociálnych služieb;
komplexné ponímanie prístupnosti; rôznorodosť kompenzačných nástrojov; optimalizácia
kompenzačnej pomoci v rámci posudkovej, rozhodovacej, kontrolnej a terénnej činnosti;
manažment kontroly; dilemy a paradoxy kompenzačnej pomoci a sociálnych služieb. Absolvent
bude na základe získaných vedomostí schopný analyzovať potreby, schopnosti, sociálne
znevýhodnenia fyzickej osoby a jej rodiny v kontexte jej života (prostredia), analyzovať
podporné kapacity rodiny a podporného kruhu fyzickej osoby, bude schopný správne a
tvorivo uplatňovať kompenzačný, ale aj širší právny a komunitný rámec, vyberať optimálne
kombinácie podporných nástrojov, revidovať potreby podpory, využívať výsledky kontroly
na účely optimalizácie a identifikovať dilemy a paradoxy vlastnej práce a modifikovať
ich. Absolvent bude pripravený na tímovú prácu a flexibilný prenos získaných poznatkov
a zručností z edukačného procesu do vlastného pracovného prostredia a činnosti a bude
pripravený na sieťovanie na komunálnej úrovni.
Štruktúra, dĺžka trvania a celkový rozsah – špecializačný vzdelávací program pozostáva z teoretickej a praktickej prípravy.
Príprava trvá najmenej 12 mesiacov a najviac 18 mesiacov. Celkový rozsah prípravy
je 200 hodín. Súčasťou celkového rozsahu je práca pod supervíziou v rozsahu najmenej
15 hodín v rámci tém špecializačného vzdelávacieho programu.
Organizačná forma – kombinovaná (kombinácia prezenčnej a dištančnej formy, pričom prezenčná forma tvorí
minimálne 70 % celkového rozsahu).
Cieľová skupina – sociálni pracovníci a fyzické osoby, ktoré sa pripravujú na výkon sociálnej posudkovej
činnosti pre fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím a/alebo posudzovania odkázanosti
na sociálnu službu.
Témy, obsah a rozsah teoretickej prípravy a praktickej prípravy na výkon špecializovanej
odbornej činnosti:
Téma | Počet hodínna tému z celkového počtu hodín |
Počet hodín teoretickej prípravy z počtu hodín na tému |
Počet hodínpraktickej prípravy z počtu hodín na tému |
---|---|---|---|
Základné východiská v oblasti ľudských práv a slobôd fyzických osôb so zdravotným postihnutím |
20 | 15 | 5 |
Aktuálna právna úprava a organizačné zabezpečenie sociálnej posudkovej činnosti |
40 | 30 | 10 |
Sociálna posudková činnosť v kontexte podpory sociálnej inklúzie |
20 | 10 | 10 |
Posudzovanie individuálnych predpokladov fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím. Posudzovanie individuálnych predpokladov fyzických osôb odkázaných na sociálnu službu |
40 | 20 | 20 (z toho najmenej 5 hodín prebieha pod supervíziou) |
Posudzovanie rodinného a širšieho sociálneho prostredia fyzických osôb | 60 | 25 | 35 (z toho najmenej 10 hodín prebieha pod supervíziou) |
Kontrolná činnosť v oblasti sociálnej posudkovej činnosti | 20 | 10 | 10 |
Teoretickú prípravu tvoria prednášky, diskusie, prezentácie a obdobné pedagogické
metódy. Praktickú prípravu tvorí modelovanie, nácvik, tréning, hranie rolí a obdobné
zážitkové metódy v oblasti vzdelávania.
Spôsob ukončenia – splnenie predpokladu osobnej účasti pri prezenčnej forme špecializovaného vzdelávacieho
programu (maximálna povolená neúčasť je 10 % z celkového počtu hodín), absolvovanie
špecializačnej skúšky pozostávajúcej z písomného a ústneho overenia vedomostí v rozsahu
schváleného špecializačného vzdelávacieho programu.
2.
Štandard pre špecializačný vzdelávací program „Sociálna kuratela“
Charakteristika – absolvovaním špecializačného vzdelávacieho programu získa absolvent vedomosti a
zručnosti, ktoré sú potrebné na vykonávanie špecializovaných odborných činností v
špecializovanom odbore sociálnej práce, a to sociálna kuratela. Absolvent získa hlbšie
teoretické vedomosti o príčinách vzniku, vývoji a dôsledkoch sociálnopatologických
javov na jednotlivca, jeho rodinu a širšie sociálne prostredie, o sociálnych a ekonomických
problémoch jednotlivca, jeho rodiny a širšieho sociálneho prostredia, o medzinárodných
právnych aktoch vrátane právne záväzných aktov Európskej únie a všeobecne záväzných
právnych predpisoch Slovenskej republiky, ktoré sa vzťahujú na výkon opatrení sociálnej
kurately (trestné právo, občianske právo, právo sociálneho zabezpečenia, pracovné
právo, správne právo, ochrana osobných údajov a ostatné oblasti práva, ktoré súvisia
s výkonom opatrení sociálnej kurately). Absolvent zároveň získa hlbšie teoretické
vedomosti o metódach, technikách a aktuálnych prístupoch sociálnej práce zodpovedajúcich
špecifikám sociálnej kurately, hlbšie poznatky z ostatných odborov (psychológia, kultúrna
a sociálna antropológia a iné súvisiace odbory) a o zdravotných rizikách výkonu sociálnej
kurately. Absolvent si počas praktickej časti špecializačného vzdelávacieho programu
prehĺbi spôsobilosti a zručnosti tak, aby bol schopný vykonať komplexnú sociálnu diagnostiku
klienta sociálnej kurately, plánovať sociálnu intervenciu, aplikovať teoretické poznatky
uplatňovaním zodpovedajúcich právnych predpisov, metód a techník sociálnej práce v
závislosti od závažnosti poruchy psychického vývinu, fyzického vývinu a sociálneho
vývinu fyzickej osoby a situácie, v ktorej sa nachádza fyzická osoba. V rámci praktickej
časti si absolvent osvojí aj metódy riešenia konfliktov v situáciách sociálnej kurately,
postupy sociálnych kurátorov v trestnom konaní a v občianskom súdnom konaní, postupy
sociálnych kurátorov v priestupkovom konaní a konaní pred správnym orgánom, postupy
zamerané na znižovanie sociálnych rizík a na zvládanie rizikových situácií a získa
informácie o znižovaní zdravotných rizík a informácie potrebné k administrácii výkonu.
Štruktúra, dĺžka trvania a celkový rozsah – špecializačný vzdelávací program pozostáva z teoretickej a praktickej prípravy.
Príprava trvá najmenej 12 mesiacov a najviac 18 mesiacov. Celkový rozsah prípravy
je 230 hodín. Súčasťou celkového rozsahu je práca pod supervíziou v rozsahu najmenej
40 hodín v rámci tém špecializačného vzdelávacieho programu, z toho najmenej 30 %
tvorí individuálna priama supervízia.
Organizačná forma – kombinovaná (kombinácia prezenčnej a dištančnej formy, pričom prezenčná forma tvorí
minimálne 70 % celkového rozsahu).
Cieľová skupina – sociálni pracovníci a fyzické osoby, ktoré sa pripravujú na výkon opatrení sociálnej
kurately pre deti a/alebo opatrení sociálnej kurately plnoletých fyzických osôb.
Témy, obsah a rozsah teoretickej prípravy a praktickej prípravy na výkon špecializovanej
odbornej činnosti:
Téma | Počet hodínna tému z celkového počtu hodín |
Počet hodínteoretickej prípravy z počtu hodín na tému |
Počet hodínpraktickej prípravy z počtu hodín na tému |
---|---|---|---|
Východiská sociálnej kurately a) medzinárodné koncepčné a strategické dokumenty, právne východiská vrátane súvisiacich právnych predpisov b) etické aspekty výkonu c) sociálna patológia, teoretické koncepty vzniku deviantného správania (biologické, psychologické, psychosociálne a sociologické teórie) d) teória psychopatológie e) praktická príprava na spisovanie návrhov, podaní, správ, vyjadrení, na rozhodovaciu činnosť, na medzisektorovú a interdisciplinárnu spoluprácu |
40 | 30 | 10 (z toho najmenej 5 hodín prebieha pod supervíziou) |
Sociálna kuratela detí a) teoretické východiska porúch psychického, fyzického a sociálneho vývinu dieťaťa b) rizikové správanie, poruchy správania (etiológia, typológia, symptomatológia) c) delikvencia, kriminalita, závislosti a ďalšie negatívne javy (etiológia, symptomatológia) d) metódy, techniky a prístupy sociálnej práce zodpovedajúce špecifikám sociálnej kurately detí e) kompetencie a postupy v trestnom konaní, konaní pred súdom vrátane praktickej prípravy f) penitenciárna a postpenitenciárna sociálna práca – kompetencie sociálneho kurátora detí vrátane praktickej prípravy g) praktická príprava na výkon preventívnych, diagnostických a intervenčných postupov sociálnej práce v závislosti od poruchy vývinu dieťaťa a situácie dieťaťa a jeho rodiny vrátane interdisciplinárnych prístupov pomoci h) praktická príprava na zvládanie konfliktných a rizikových situácií v sociálnej kuratele detí i) správne konanie, kompetencie a postupy v konaní pred správnym orgánom vrátane konaní o priestupku |
65 | 35 | 30 (z toho najmenej 5 hodín prebieha pod skupinovou supervíziou a 10 hodín formou individuálnej supervízie) |
Sociálna kuratela plnoletých fyzických osôb a) teoretické východiská porúch psychického, fyzického a sociálneho vývinu plnoletých fyzických osôb b) kriminalita, závislosti, násilie, obchodovanie s ľuďmi, sexuálne komerčné služby, extrémizmus, rasizmus, xenofóbia a ďalšie negatívne javy - teoretické východiská (vrátane etiológie a symptomatológie) vo vzťahu k plnoletým fyzickým osobám c) metódy, techniky a prístupy sociálnej práce zodpovedajúce špecifikám sociálnej kurately plnoletých fyzických osôb d) penitenciárna a postpenitenciárna sociálna práca – kompetencie sociálneho kurátora plnoletých fyzických osôb vrátane praktickej prípravy e) praktická príprava na výkon preventívnych, diagnostických a intervenčných postupov sociálnej práce v závislosti od poruchy vývinu plnoletej fyzickej osoby a situácie tejto osoby a jej rodiny vrátane interdisciplinárnych prístupov pomoci f) praktická príprava na zvládanie konfliktných a rizikových situácií v sociálnej kuratele plnoletých fyzických osôb |
65 | 35 | 30 (z toho najmenej 5 hodín prebieha pod skupinovou supervíziou a 10 formou individuálnej supervízie) |
Riziká sociálneho vylúčenia (vybrané sociálne a ekonomické problémy) a) teoretické poznatky, ktoré súvisia so sociálnymi a ekonomickými problémami jednotlivcov, rodín, skupín, komunít (napríklad chudoba, dlhodobá nezamestnanosť, bezdomovectvo) b) základy kultúrnej a sociálnej antropológie c) špecifiká sociálnej práce v marginalizovaných rómskych komunitách d) sociálne poradenstvo zamerané na manažment osobných a rodinných financií vrátane praktickej prípravy e) orientácia v externých zdrojoch pomoci a podpory (služby zamestnanosti, pomoc v hmotnej núdzi, sociálne služby a iné zdroje pomoci a podpory) |
50 | 20 | 30 (z toho najmenej 5 hodín prebieha pod skupinovou supervíziou) |
Administratíva a dokumentácia v sociálnej kuratele | 10 | 5 | 5 |
Teoretickú prípravu tvoria prednášky, diskusie, prezentácie a obdobné pedagogické
metódy. Praktickú prípravu tvorí modelovanie, nácvik, tréning, hranie rolí a obdobné
zážitkové metódy v oblasti vzdelávania.
Spôsob ukončenia – splnenie predpokladu osobnej účasti pri prezenčnej forme špecializovaného vzdelávacieho
programu (maximálna povolená neúčasť je 10 % z celkového počtu hodín), absolvovanie
špecializačnej skúšky pozostávajúcej z písomného a ústneho overenia vedomostí v rozsahu
schváleného špecializačného vzdelávacieho programu.