Číslo predpisu:136/2017 Z. z.
Názov:Vyhláška Úradu vlády Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o služobnom hodnotení
Typ:Vyhláška
Dátum schválenia:25.05.2017
Dátum vyhlásenia:31.05.2017
Dátum účinnosti od:01.07.2025
Autor:Úrad vlády Slovenskej republiky
Právna oblasť:
  • Štátna správa
  • Pracovno-právne vzťahy

55/2017 Z. z. Zákon o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov

504/2019 Z. z. Vyhláška Úradu vlády Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu vlády Slovenskej republiky č. 136/2017 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o služobnom hodnotení
163/2025 Z. z. Vyhláška Úradu vlády Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu vlády Slovenskej republiky č. 136/2017 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o služobnom hodnotení v znení vyhlášky č. 504/2019 Z. z.
136
VYHLÁŠKA
Úradu vlády Slovenskej republiky
z 25. mája 2017,
ktorou sa ustanovujú podrobnosti o služobnom hodnotení
Úrad vlády Slovenskej republiky podľa § 123 ods. 10 zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“) ustanovuje:
§ 1
Predmet úpravy
Táto vyhláška ustanovuje podrobnosti o
a)
postupe priameho nadriadeného vedúceho štátneho zamestnanca (ďalej len „hodnotiteľ“) pri služobnom hodnotení za kalendárny rok, pri opakovanom služobnom hodnotení a pri čiastkovom služobnom hodnotení,
b)
oblastiach služobného hodnotenia,
c)
výsledkoch služobného hodnotenia a
d)
administratívnom zabezpečení služobného hodnotenia.
§ 2
Postup hodnotiteľa pri služobnom hodnotení za kalendárny rok, pri opakovanom
služobnom hodnotení a pri čiastkovom služobnom hodnotení
(1)
Hodnotiteľ priebežne zhromažďuje výsledky vykonávania štátnej služby hodnoteným štátnym zamestnancom vo všetkých oblastiach služobného hodnotenia za celé hodnotené obdobie.
(2)
Štátny zamestnanec je hodnotený podľa oblastí služobného hodnotenia v nadväznosti na opis štátnozamestnaneckého miesta.
(3)
Vzor služobného hodnotenia je uvedený v prílohe.
(4)
Hodnotiteľ si na služobné hodnotenie vyhradí dostatočný čas a zabezpečí nerušený priebeh hodnotiaceho rozhovoru.
(5)
Ak sú navrhovaným výsledkom služobného hodnotenia v hodnotiacom rozhovore štandardné výsledky, uspokojivé výsledky alebo neuspokojivé výsledky, hodnotiteľ uvedie a odôvodní návrhy na zlepšenie vykonávania štátnej služby. Ak sú navrhovaným výsledkom služobného hodnotenia v hodnotiacom rozhovore vynikajúce výsledky alebo veľmi dobré výsledky, hodnotiteľ môže uviesť a odôvodniť návrhy na zlepšenie vykonávania štátnej služby. Hodnotiteľ umožní štátnemu zamestnancovi vyjadriť sa k navrhovanému výsledku služobného hodnotenia a k návrhom na zlepšenie vykonávania štátnej služby, zhodnotiť vlastné vykonávanie štátnej služby a uviesť výsledky, ktoré dosiahol v hodnotenom období.
(6)
Ak štátny zamestnanec v služobnom hodnotení dosiahne uspokojivé výsledky alebo neuspokojivé výsledky, hodnotiteľ vo vyhotovení služobného hodnotenia náležite písomne odôvodní výsledok služobného hodnotenia v každej hodnotenej oblasti. Hodnotiteľ môže písomne odôvodniť výsledok služobného hodnotenia v každej hodnotenej oblasti aj vtedy, ak štátny zamestnanec dosiahne v služobnom hodnotení vynikajúce výsledky, veľmi dobré výsledky alebo štandardné výsledky.
(7)
Ak hodnotiteľ k vykonaniu služobného hodnotenia nemá vyhotovenie predchádzajúceho služobného hodnotenia, pretože bolo vykonané iným hodnotiteľom, hodnotiteľ si vyžiada kópiu vyhotovenia predchádzajúceho služobného hodnotenia z osobného úradu.
§ 3
Oblasti služobného hodnotenia
(1)
V služobnom hodnotení sa hodnotia odborné vedomosti štátneho zamestnanca, jeho výkonnosť, schopnosti a kompetencie, prístup k osobnému rozvoju a prístup k vzdelávaniu; za každú hodnotenú oblasť sa pridelí počet bodov podľa § 123 ods. 1 zákona.
(2)
Odborné vedomosti štátneho zamestnanca sa hodnotia z hľadiska osvojenia si potrebných poznatkov, kvality a rozsahu získaných vedomostí a schopnosti používať osvojené poznatky a získané vedomosti pri vykonávaní štátnej služby.
(3)
Výkonnosť štátneho zamestnanca sa hodnotí z hľadiska
a)
kvality plnenia služobných úloh pri vykonávaní štátnej služby,
b)
množstva plnenia pridelených služobných úloh a ich náročnosti,
c)
dodržiavania termínov a
d)
samostatnosti.
(4)
Schopnosti a kompetencie štátneho zamestnanca sa hodnotia z hľadiska
a)
schopnosti organizovať a plánovať,
b)
iniciatívy a angažovanosti,
c)
sociálnych a komunikačných zručností,
d)
schopnosti riešiť problémy,
e)
tímovej spolupráce a
f)
schopnosti pracovať pod tlakom.
(5)
Pri hodnotení schopností a kompetencií vedúceho štátneho zamestnanca sa hodnotia aj manažérske kompetencie, ktorými sú riadiace schopnosti a analytické, koncepčné a strategické myslenie.
(6)
Prístup k osobnému rozvoju a prístup k vzdelávaniu sa hodnotí z hľadiska prejaveného záujmu štátneho zamestnanca o využitie dostupných možností vzdelávania.
§ 4
Výsledky služobného hodnotenia
(1)
Vynikajúce výsledky v služobnom hodnotení zodpovedajú stále vynikajúcemu vykonávaniu štátnej služby v hodnotenom období, ktoré mimoriadne prevyšuje štandardné vykonávanie štátnej služby. Štátny zamestnanec vykonáva štátnu službu pozorne, rýchlo, pohotovo, v krátkom čase zvláda značný objem práce s rôznorodými úlohami a jeho chybovosť je minimálna. K plneniu služobných úloh pristupuje štátny zamestnanec iniciatívne a zodpovedne. Štátny zamestnanec patrí k ťažiskovým štátnym zamestnancom organizačného útvaru a jeho pôsobenie v organizačnom útvare je mimoriadnym prínosom.
(2)
Veľmi dobré výsledky v služobnom hodnotení zodpovedajú úplnej spokojnosti s vykonávaním štátnej služby hodnoteným štátnym zamestnancom. Štátny zamestnanec prevyšuje v hodnotených oblastiach štandardné vykonávanie štátnej služby. Štátny zamestnanec vykonáva štátnu službu dôkladne, plynule a rýchlo sa prepracúva k očakávaným výsledkom, a to aj za sťažených podmienok. Štátny zamestnanec vykonáva štátnu službu samostatne, len výnimočne potrebuje vedenie alebo usmernenie. Štátny zamestnanec bežne dosahuje bezchybné pracovné výsledky, iniciatívne vyhľadáva zdroje informácií, navrhuje riešenia a pre organizačný útvar predstavuje výraznú posilu.
(3)
Štandardné výsledky v služobnom hodnotení zodpovedajú dobrému vykonávaniu štátnej služby hodnoteným štátnym zamestnancom. Štátny zamestnanec vykonáva štátnu službu dôkladne, presne, svedomito a dokáže plniť aj náročnejšie úlohy. Výstupy jeho práce sú dobre využiteľné. Štátny zamestnanec vykonáva štátnu službu zodpovedne a samostatne, pomoc alebo usmernenie potrebuje zriedkavo. U hodnoteného štátneho zamestnanca sa môžu vyskytovať drobné nedostatky alebo chyby, ktoré štátny zamestnanec vie odstrániť, poučiť sa z nich a neopakovať ich. Štátny zamestnanec vykonávaním štátnej služby prispieva k plynulému plneniu činností organizačného útvaru.
(4)
Uspokojivé výsledky v služobnom hodnotení zodpovedajú prijateľnému vykonávaniu štátnej služby hodnoteným štátnym zamestnancom. Úroveň odborných znalostí štátneho zamestnanca nie je dostatočná, preto vypracované písomné materiály si často vyžadujú prepracovanie. Štátny zamestnanec má problém s organizáciou práce, pri plnení služobných úloh potrebuje dohľad, nové informácie prijíma, ale samostatne informácie iniciatívne nevyhľadáva. Štátny zamestnanec nepredstavuje pre organizačný útvar výraznú posilu. Štátny zamestnanec má predpoklady zlepšiť vykonávanie štátnej služby. Od štátneho zamestnanca sa očakáva odstránenie nedostatkov a zlepšenie výkonu štátnej služby.
(5)
Neuspokojivé výsledky v služobnom hodnotení dosiahne štátny zamestnanec, ktorý preukázateľne vykazuje vážne nedostatky vo viacerých oblastiach služobného hodnotenia. Pracovné tempo štátneho zamestnanca je pomalé, odborné vedomosti sú nedostatočné. Písomné výstupy štátneho zamestnanca sú nepresné a nespoľahlivé, väčšinou musia byť úplne prepracované. Štátny zamestnanec služobné úlohy neplní v určenom termíne. Od hodnoteného štátneho zamestnanca sa očakáva výrazné a urýchlené zlepšenie vykonávania štátnej služby. Pri dosiahnutí neuspokojivého výsledku v opakovanom služobnom hodnotení štátny zamestnanec nie je pre organizačný útvar prínosom a od štátneho zamestnanca nemožno očakávať zlepšenie.
§ 7
Administratívne zabezpečenie služobného hodnotenia
(1)
Po uskutočnení hodnotiaceho rozhovoru vypracuje hodnotiteľ služobné hodnotenie štátneho zamestnanca a bezodkladne odovzdá po jednom vyhotovení osobnému úradu na založenie do osobného spisu hodnoteného štátneho zamestnanca, hodnotenému štátnemu zamestnancovi a jedno vyhotovenie služobného hodnotenia si hodnotiteľ ponechá.
(2)
Ak štátneho zamestnanca hodnotí priamy nadriadený vedúci štátny zamestnanec hodnotiteľa (ďalej len „priamy nadriadený hodnotiteľa“), z dôvodu, že štátny zamestnanec podal proti služobnému hodnoteniu námietku a hodnotiteľ tejto námietke v plnom rozsahu nevyhovie, služobné hodnotenie vyhotoví priamy nadriadený hodnotiteľa, len ak námietke aspoň čiastočne vyhovie. Priamy nadriadený hodnotiteľa odovzdá služobné hodnotenie bezodkladne po jednom vyhotovení osobnému úradu na založenie do osobného spisu hodnoteného štátneho zamestnanca, hodnotenému štátnemu zamestnancovi, hodnotiteľovi a jedno vyhotovenie služobného hodnotenia si priamy nadriadený hodnotiteľa ponechá.
(3)
Ak priamy nadriadený hodnotiteľa ani čiastočne nevyhovie námietke proti služobnému hodnoteniu podľa odseku 2, písomne potvrdí služobné hodnotenie vykonané hodnotiteľom. Priamy nadriadený hodnotiteľa odovzdá potvrdenie podľa prvej vety bezodkladne po jednom vyhotovení osobnému úradu na založenie do osobného spisu hodnoteného štátneho zamestnanca, hodnotenému štátnemu zamestnancovi, hodnotiteľovi a jedno vyhotovenie si priamy nadriadený hodnotiteľa ponechá.
(4)
Na postup hodnotiteľa, ktorý v služobnom úrade nemá priameho nadriadeného hodnotiteľa, sa odseky 2 a 3 použijú primerane.
§ 8
Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. júna 2017.
Igor Federič v. r.
Príloha
k vyhláške č. 136/2017 Z. z.