102/2020 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 22.01.2021 do 23.04.2021
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 102/2020 Z. z. |
| Názov: | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 |
| Typ: | Nariadenie vlády |
| Dátum schválenia: | 28.04.2020 |
| Dátum vyhlásenia: | 30.04.2020 |
| Dátum účinnosti od: | 22.01.2021 |
| Dátum účinnosti do: | 23.04.2021 |
| Autor: | Vláda Slovenskej republiky |
| Právna oblasť: |
|
| 453/2003 Z. z. | Zákon o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
| 184/2020 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 102/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 |
| 273/2020 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 102/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 184/2020 Z. z. |
| 302/2020 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 102/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení neskorších predpisov |
| 15/2021 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 102/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení neskorších predpisov |
| 155/2021 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 102/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení neskorších predpisov |
| 245/2021 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 102/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení neskorších predpisov |
| 336/2021 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 102/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení neskorších predpisov |
| 482/2021 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 102/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení neskorších predpisov |
| 159/2022 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 102/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení neskorších predpisov |
| 166/2022 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 102/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení neskorších predpisov |
| 328/2022 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 102/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení neskorších predpisov |
| 349/2022 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 102/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení neskorších predpisov |
| 14/2023 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 102/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení neskorších predpisov |
| 114/2023 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 102/2020 Z. z. o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v znení neskorších predpisov |
| 93/2022 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny |
102
NARIADENIE VLÁDY
Slovenskej republiky
z 28. apríla 2020
o niektorých opatreniach v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti
v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v
súvislosti s ochorením COVID-19
Vláda Slovenskej republiky podľa § 7b zákona č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 89/2020 Z. z. nariaďuje:
§ 1
Toto nariadenie vlády ustanovuje na obdobie v čase trvania mimoriadnej situácie, núdzového
stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 (ďalej
len „krízová situácia“) a na ďalšie obdobie bezprostredne nasledujúce po skončení
krízovej situácie niektoré opatrenia v oblasti
a)
sociálnych vecí a rodiny na úseku
1.
štátnych sociálnych dávok a sociálnych dávok, a to
1a.
prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa,
1b.
rodičovského príspevku,
1c.
príspevku na starostlivosť o dieťa,
1d.
príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí,
1e.
príspevkov, ktorými štát podporuje náhradnú starostlivosť o dieťa (ďalej len „príspevok
na podporu náhradnej starostlivosť o dieťa“),
1f.
kompenzačného príspevku zamestnancom, ktorí ukončili zamestnanie so stálym pracoviskom
v podzemí z dôvodu útlmu banskej činnosti (ďalej len „kompenzačný príspevok baníkom“),
1g.
príspevku na pohreb,
2.
pomoci v hmotnej núdzi a osobitného príspevku,
3.
náhradného výživného,
4.
kompenzácií sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia,
b)
sociálnych vecí a rodiny a služieb zamestnanosti pri výkone lekárskej posudkovej
činnosti.
§ 1a
Opatrenia na úseku štátnych sociálnych dávok
(1)
Ak v čase krízovej situácie nárok na rodičovský príspevok zanikol z dôvodu neplnenia
podmienky nároku na rodičovský príspevok ustanovenej osobitným predpisom,1a) rodičovský príspevok patrí aj od kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom
mesiaci, v ktorom zanikol nárok na rodičovský príspevok, a to v sume, v akej bol poskytovaný
do zániku nároku, ak odsek 4 neustanovuje inak.
(2)
Rodičovský príspevok podľa odseku 1 nepatrí oprávnenej osobe podľa osobitného predpisu,1b) ktorá má príjem zo závislej činnosti alebo náhradu mzdy alebo príjem z podnikania
alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti alebo je poberateľom dávky sociálneho
poistenia, dôchodku starobného dôchodkového sporenia, dôchodku doplnkového dôchodkového
sporenia, dávky sociálneho zabezpečenia1c) alebo peňažného príspevku na opatrovanie na toto dieťa alebo má nárok na rodičovský
príspevok podľa osobitného predpisu,1d) ak odseky 3 až 5 neustanovujú inak.
(3)
Za príjem podľa odseku 2 sa nepovažuje príjem zo závislej činnosti vykonávanej na
základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru uzatvorenej počas krízovej
situácie, ktorej predmetom je realizovanie opatrení prijatých na riešenie krízovej
situácie.
(4)
Ak sa oprávnenej osobe, ktorá splnila podmienky nároku na rodičovský príspevok podľa
odseku 1, vypláca ošetrovné alebo je jej poskytnuté služobné voľno s nárokom na služobný
plat z dôvodu osobnej a celodennej starostlivosti o dieťa v sume nižšej, ako je suma
rodičovského príspevku, oprávnená osoba má nárok na rodičovský príspevok v sume určenej
ako rozdiel medzi sumou rodičovského príspevku podľa odseku 1 a sumou ošetrovného
alebo služobného platu.
(5)
Oprávnenej osobe, ktorá má uzatvorený pracovnoprávny vzťah a z dôvodu krízovej situácie
nevykonáva činnosť, ktorá zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, túto činnosť
vykonávala pred dňom vyhlásenia krízovej situácie, nemá príjem, ktorý je predmetom
dane z príjmov fyzickej osoby a nevznikol jej nárok na ošetrovné alebo služobné voľno
s nárokom na služobný plat z dôvodu osobnej a celodennej starostlivosti o dieťa a
splnila podmienky podľa odseku 1, vzniká nárok na rodičovský príspevok.
(6)
Ak sa oprávnenej osobe, ktorá splnila podmienky nároku na rodičovský príspevok podľa
odseku 1, nevypláca ošetrovné alebo služobný plat z dôvodu osobnej a celodennej starostlivosti
o dieťa, hoci je alebo bola v právnom vzťahu, z ktorého nárok na ošetrovné alebo služobný
plat z dôvodu osobnej a celodennej starostlivosti o dieťa môže vzniknúť, úrad práce,
sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „úrad“) prizná preddavok na rodičovský príspevok,
len ak si oprávnená osoba uplatní nárok na ošetrovné alebo na služobné voľno s nárokom
na služobný plat. Po ukončení konania o nároku na ošetrovné alebo po rozhodnutí o
poskytnutí služobného voľna úrad rozhodne o rodičovskom príspevku podľa odsekov 1
až 5 a o povinnosti vrátiť preddavok na rodičovský príspevok alebo jeho časť.
(7)
Nárok na rodičovský príspevok podľa odsekov 1, 4 až 6 trvá najdlhšie do konca kalendárneho
mesiaca, v ktorom sa skončí krízová situácia.
Opatrenia na úseku pomoci v hmotnej núdzi a osobitného príspevku
§ 2
V čase krízovej situácie sa ustanovenia o znižovaní dávky v hmotnej núdzi podľa osobitného
predpisu1) nevzťahujú na člena domácnosti, ktorý nemôže z dôvodu prekážky na strane organizátora
alebo zamestnávateľa alebo z dôvodu, že má príslušným regionálnym úradom verejného
zdravotníctva nariadené karanténne opatrenie alebo izoláciu, vykonávať činnosti podľa
osobitného predpisu.2)
§ 7
Ochranný príspevok v sume poskytovanej členovi domácnosti, ktorý je tehotnou ženou
od začiatku ôsmeho týždňa pred očakávaným dňom pôrodu určeným lekárom alebo má nepriaznivý
zdravotný stav, za ktorý sa považuje choroba, úraz alebo karanténne opatrenie, pre
ktoré je fyzická osoba uznaná ošetrujúcim lekárom za dočasne práceneschopného na viac
ako 30 po sebe nasledujúcich dní,7) patrí aj za každého člena domácnosti, ktorý v čase krízovej situácie nemôže z dôvodu
prekážky na strane organizátora alebo z dôvodu, že má príslušným regionálnym úradom
verejného zdravotníctva nariadené karanténne opatrenie alebo izoláciu, vykonávať činnosti
podmieňujúce vznik nároku na aktivačný príspevok podľa osobitného predpisu8) a za ktorého sú splnené podmienky nároku na dávku v hmotnej núdzi vo výške nezníženej
podľa osobitného predpisu.1)
§ 9
Nárok na aktivačný príspevok za člena domácnosti, ktorý má príjem zo závislej činnosti
najmenej vo výške mesačnej minimálnej mzdy,11) zostáva v čase krízovej situácie zachovaný, a to aj vtedy, ak nebola splnená podmienka
nároku na tento aktivačný príspevok z dôvodu, že člen domácnosti nedosahoval príjem
zo závislej činnosti najmenej vo výške ustanovenej osobitným predpisom;11) to neplatí, ak právny vzťah, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti,
bol skončený.
§ 10
Písomná dohoda, na základe ktorej vykonáva člen domácnosti činnosti podmieňujúce vznik
nároku na aktivačný príspevok podľa osobitného predpisu12) alebo vznik nároku na dávku v hmotnej núdzi vo výške nezníženej podľa osobitného
predpisu,1) obsahuje v čase krízovej situácie aj záväzok organizátora tejto činnosti zabezpečiť
a)
dodržiavanie všeobecných zásad prevencie a základných podmienok na zaistenie bezpečnosti
a ochrany zdravia pri práci a na vylúčenie rizík a faktorov podmieňujúcich vznik pracovných
úrazov, chorôb z povolania a iných poškodení zdravia z práce podľa osobitného predpisu,13)
b)
dodržiavanie platných rozhodnutí, opatrení a usmernení vydaných Úradom verejného
zdravotníctva Slovenskej republiky z dôvodu vyhlásenia krízovej situácie,
c)
všetky ochranné pomôcky, ktorých používanie vyplýva z platných rozhodnutí, opatrení
a usmernení vydaných Úradom verejného zdravotníctva Slovenskej republiky z dôvodu
vyhlásenia krízovej situácie.
§ 11
(1)
Pre trvanie nároku na príspevok na bývanie, ktorý patrí, ak domácnosť býva v zariadení
podporovaného bývania, zariadení pre seniorov, domove sociálnych služieb alebo špecializovanom
zariadení, ak sa v nich poskytuje sociálna služba plnoletej fyzickej osobe celoročnou
pobytovou formou, v útulku, domove na polceste, zariadení núdzového bývania alebo
v krízovom stredisku podľa osobitného predpisu,14) sa podmienka bývania v tomto zariadení považuje za splnenú, aj ak sa domácnosti z
dôvodu prijatých opatrení v čase krízovej situácie neposkytovala služba v tomto zariadení
a nedošlo k ukončeniu zmluvy o poskytovaní služby.
(2)
V čase krízovej situácie sa podmienka zaplatenia úhrady za sociálnu službu v zariadení
sociálnych služieb alebo úhrady za starostlivosť v zariadení sociálnoprávnej ochrany
detí a sociálnej kurately pre nárok na príspevok na bývanie podľa osobitného predpisu15) považuje za splnenú.
§ 12
Opatrenia na úseku náhradného výživného
Ak je škola, ktorú navštevuje nezaopatrené dieťaťa, ktoré má nárok na náhradné výživné,
v čase krízovej situácie uzavretá rozhodnutím príslušných orgánov, podmienka nezaopatrenosti
dieťaťa a riadneho plnenia povinnej školskej dochádzky pre nárok na náhradné výživné
podľa osobitného predpisu17) sa považuje za splnenú.
Opatrenia na úseku kompenzácií sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia
§ 13
V čase krízovej situácie sa vykonáva sociálna posudková činnosť za účasti fyzickej
osoby s ťažkým zdravotným postihnutím18) len v odôvodnených prípadoch a len v nevyhnutnom rozsahu.
§ 14
(1)
Prehodnocovanie príjmu pri opakovaných peňažných príspevkoch na kompenzáciu sociálneho
dôsledku ťažkého zdravotného postihnutia (ďalej len „peňažný príspevok na kompenzáciu“)
podľa osobitného predpisu19) sa v čase krízovej situácie nevykonáva. Prehodnotenie príjmu pri opakovaných peňažných
príspevkoch na kompenzáciu sa vykoná v lehote 60 dní od skončenia krízovej situácie;
takto prehodnotený príjem platí od prvého dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po
kalendárnom mesiaci, v ktorom uplynula lehota 60 dní. Na účel poskytovania opakovaných
peňažných príspevkov na kompenzáciu sa do uplatnenia prehodnoteného príjmu podľa druhej
vety uplatňuje príjem platný v júni 2020.
(2)
Overenie podpisu na vyhlásení o majetku na účel poskytovania peňažného príspevku
na kompenzáciu príslušným orgánom podľa osobitného predpisu20) sa v čase krízovej situácie nevyžaduje.
§ 15
(1)
Podmienka využívania prepravy na pracovné aktivity, vzdelávacie aktivity, rodinné
aktivity alebo občianske aktivity na účel poskytovania peňažného príspevku na prepravu
podľa osobitného predpisu21) sa v čase krízovej situácie považuje za splnenú aj vtedy, ak fyzická osoba s ťažkým
zdravotným postihnutím využíva služby osoby, ktorá má oprávnenie na vykonávanie prepravy
vecí a tovaru.
(2)
Ak fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím nepredloží doklad o výdavkoch na
prepravu za každú vykonanú cestu podľa osobitného predpisu,22) peňažný príspevok na prepravu sa poskytne vo výške 16,70 % sumy životného minima
pre jednu plnoletú fyzickú osobu.
(3)
Písomné rozhodnutie o zmene výšky peňažného príspevku na prepravu podľa odseku 2
sa nevyhotovuje.
§ 16
(1)
Ak v čase krízovej situácie nebola poskytovaná ambulantná forma sociálnej služby
fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím odkázanej na opatrovanie, na ktorej
opatrovanie bol fyzickej osobe, ktorá je poberateľom starobného dôchodku, predčasného
starobného dôchodku, invalidného dôchodku z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú
činnosť o viac ako 70 %, výsluhového dôchodku alebo invalidného výsluhového dôchodku,
priznaný
a)
peňažný príspevok na opatrovanie fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím,
ktorej sa poskytuje ambulantná forma sociálnej služby v rozsahu viac ako 20 hodín
týždenne,23) tejto fyzickej osobe patrí peňažný príspevok na opatrovanie ustanovený osobitným
predpisom pri opatrovaní jednej fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím,24)
b)
peňažný príspevok na opatrovanie najmenej dvoch fyzických osôb s ťažkým zdravotným
postihnutím, ktorým sa poskytuje ambulantná forma sociálnej služby v rozsahu viac
ako 20 hodín týždenne,25) alebo peňažný príspevok na opatrovanie fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím,
ktorej sa poskytuje ambulantná forma sociálnej služby v rozsahu viac ako 20 hodín
týždenne, a súčasne na opatrovanie fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím,
ktorej sa ambulantná forma sociálnej služby neposkytuje alebo poskytuje v rozsahu
najviac 20 hodín týždenne,26) tejto fyzickej osobe patrí peňažný príspevok na opatrovanie ustanovený osobitným
predpisom pri opatrovaní dvoch alebo viacerých fyzických osôb s ťažkým zdravotným
postihnutím.27)
(2)
Peňažný príspevok na opatrovanie podľa odseku 1 sa poskytuje za celý kalendárny mesiac,
a to aj vtedy, ak podmienky nároku podľa odseku 1 boli splnené len za časť kalendárneho
mesiaca.
(3)
Písomné rozhodnutie o zmene výšky peňažného príspevku na opatrovanie podľa odsekov
1 a 2 sa nevyhotovuje.
§ 17
V čase odo dňa účinnosti tohto nariadenia vlády do skončenia krízovej situácie neplynie
lehota
a)
na kúpu pomôcky, úpravu pomôcky, absolvovanie výcviku používania pomôcky, opravu
pomôcky, kúpu zdvíhacieho zariadenia, kúpu osobného motorového vozidla, úpravu osobného
motorového vozidla, úpravu bytu, úpravu rodinného domu a úpravu garáže ustanovená
osobitným predpisom,32)
b)
na splnenie podmienky podstatnej pre nárok na peňažný príspevok na kompenzáciu ustanovená
osobitným predpisom,33)
c)
na vyúčtovanie peňažného príspevku na úpravu bytu, úpravu rodinného domu a úpravu
garáže ustanovená osobitným predpisom,34)
d)
na vypracovanie komplexného posudku a vyhotovenie rozhodnutia, ak podkladom rozhodnutia
je tento komplexný posudok, vypracovanie lekárskeho posudku a vyhotovenie rozhodnutia,
ak podkladom na rozhodnutia je tento lekársky posudok, ustanovená osobitným predpisom,35)
e)
na opätovné posúdenie rozsahu osobnej asistencie ustanovená osobitným predpisom,36)
f)
na posúdenie potreby osobitnej starostlivosti ustanovená osobitným predpisom,37)
g)
na oznámenie skutočností rozhodujúcich pre nárok na peňažný príspevok na kompenzáciu,
preukaz fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, preukaz fyzickej osoby s ťažkým
zdravotným postihnutím so sprievodcom a na parkovací preukaz pre fyzickú osobu so
zdravotným postihnutím ustanovená osobitným predpisom.38)
Spoločné ustanovenia k opatreniam na úseku štátnych sociálnych dávok a sociálnych
dávok, pomoci v hmotnej núdzi a osobitného príspevku, náhradného výživného a kompenzácií
sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia
§ 18
(1)
Lehota, uplynutím ktorej zaniká nárok na prídavok na dieťa, príplatok k prídavku
na dieťa, rodičovský príspevok, príspevok na starostlivosť o dieťa, príspevok pri
narodení dieťaťa, príspevok na viac súčasne narodených detí a na príspevok na pohreb
podľa osobitných predpisov,39) v čase odo dňa účinnosti tohto nariadenia vlády do skončenia krízovej situácie neplynie.
(2)
Lehota na oznámenie skutočností rozhodujúcich pre vznik nároku alebo trvanie nároku
na prídavok na dieťa, rodičovský príspevok, príspevok na starostlivosť o dieťa, príspevok
na podporu náhradnej starostlivosť o dieťa, kompenzačný príspevok baníkom, pomoc v
hmotnej núdzi, osobitný príspevok a náhradné výživné podľa osobitných predpisov40) v čase odo dňa účinnosti tohto nariadenia vlády do skončenia krízovej situácie neplynie.
§ 19
(1)
Ak nie je možné z objektívnych dôvodov v čase krízovej situácie overiť pri posúdení
žiadosti podanej v čase krízovej situácie splnenie podmienok nároku na prídavok na
dieťa, príplatok k prídavku na dieťa, rodičovský príspevok, príspevok na starostlivosť
o dieťa, príspevok na podporu náhradnej starostlivosť o dieťa, pomoc v hmotnej núdzi,
osobitný príspevok a na náhradné výživné, úrad prizná a vypláca preddavok na túto
dávku.
(2)
Ak pominie objektívny dôvod podľa odseku 1, úrad overí splnenie podmienok nároku
na dávku, na ktorú priznal a vyplácal preddavok podľa odseku 1, a ak sa preukáže,
že
a)
neboli splnené podmienky nároku na dávku podľa odseku 1, poberateľ tejto dávky je
povinný vrátiť poskytnutý preddavok,
b)
dávka podľa odseku 1 patrila v nižšej sume, ako bol poskytnutý preddavok, poberateľ
tejto dávky je povinný vrátiť časť poskytnutého preddavku.
§ 21
V čase krízovej situácie môže úrad po dohode s osobitným príjemcom prerušiť výkon
osobitného príjemcu prídavku na dieťa a príplatku k prídavku na dieťa, osobitného
príjemcu rodičovského príspevku, osobitného príjemcu príspevku pri narodení dieťaťa
a príspevku na viac súčasne narodených detí, osobitného príjemcu pomoci v hmotnej
núdzi a osobitného príjemcu peňažného príspevku na kompenzáciu určených podľa osobitných
predpisov,42) ak v dôsledku krízovej situácie osobitný príjemca nemôže vykonávať svoje povinnosti.
Písomné rozhodnutie o prerušení výkonu osobitného príjemcu sa nevyhotovuje.
§ 22
V čase krízovej situácie možno podanie vo veci štátnych sociálnych dávok a sociálnych
dávok, pomoci v hmotnej núdzi, náhradného výživného a kompenzácií sociálnych dôsledkov
ťažkého zdravotného postihnutia podľa osobitných predpisov43) doručiť v elektronickej podobe bez kvalifikovaného elektronického podpisu; doplnenie
podania v listinnej podobe sa nevyžaduje.
§ 23
V čase krízovej situácie sa v konaní vo veciach štátnych sociálnych dávok a sociálnych
dávok, pomoci v hmotnej núdzi a osobitného príspevku, náhradného výživného a kompenzácií
sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia nenariaďuje ústne pojednávanie,
neumožňuje osobné nahliadnutie do spisu, nevykonáva miestna ohliadka, dôkaz vykonáva
bez osobnej účasti svedka alebo znalca a do vlastných rúk sa doručujú len rozhodnutia.
Opatrenia pri výkone lekárskej posudkovej činnosti
§ 24
V čase krízovej situácie sa posúdenie zdravotného stavu fyzickej osoby pri výkone
lekárskej posudkovej činnosti podľa osobitného predpisu44) vykoná bez prítomnosti posudzovanej fyzickej osoby, ak posudkový lekár neurčí inak.
§ 25
Pri posudzovaní dlhodobo nepriaznivého zdravotného stavu dieťaťa na účel posúdenia
nároku na prídavok na dieťa, príplatok k prídavku na dieťa, rodičovský príspevok a
príspevok na starostlivosť o dieťa môže posudkový lekár v čase krízovej situácie vychádzať
aj z odborného lekárskeho nálezu lekára so špecializáciou v príslušnom špecializačnom
odbore.46)
§ 26
Prechodné ustanovenia
(1)
Fyzickej osobe, ktorej zanikol nárok na prídavok na dieťa, príplatok k prídavku na
dieťa, rodičovský príspevok, príspevok na starostlivosť o dieťa, príspevok pri narodení
dieťaťa, príspevok na viac súčasne narodených detí a na príspevok na pohreb z dôvodu
uplynutia lehoty na uplatnenie nároku podľa osobitného predpisu39) v období od vyhlásenia krízovej situácie do účinnosti tohto nariadenia vlády, nárok
na túto dávku vzniká, ak si nárok uplatní do 30 kalendárnych dní od skončenia krízovej
situácie a spĺňa ostatné podmienky nároku na túto dávku.
(2)
Nárok na peňažný príspevok na prepravu podľa § 15 ods. 2 vzniká aj za obdobie od
vyhlásenia krízovej situácie do účinnosti tohto nariadenia vlády, a to za daný kalendárny
mesiac vo výške 16,70 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu ustanovenú
osobitným predpisom.
(3)
Nárok na peňažný príspevok na opatrovanie podľa § 16 vzniká aj za obdobie od vyhlásenia krízovej situácie do účinnosti tohto nariadenia
vlády, a to v sume rozdielu medzi peňažným príspevkom na opatrovanie podľa § 16 a peňažným príspevkom na opatrovanie, ktorý patril fyzickej osobe pred účinnosťou
tohto nariadenia vlády.
(4)
Fyzickej osobe, ktorej v období od vyhlásenia krízovej situácie do účinnosti tohto
nariadenia vlády
a)
zanikol nárok na peňažný príspevok na kompenzáciu z dôvodu uplynutia lehoty na splnenie
podmienky podstatnej pre nárok podľa § 17 písm. b), vzniká nárok na peňažný príspevok na kompenzáciu, a to aj za obdobie pred účinnosťou
tohto nariadenia vlády, v ktorom boli splnené ostatné podmienky nároku na peňažný
príspevok na kompenzáciu, ak si tento nárok uplatní do 30 kalendárnych dní od skončenia
krízovej situácie,
b)
vznikla povinnosť vrátiť peňažný príspevok na kompenzáciu z dôvodu uplynutia lehoty
na splnenie podmienky podstatnej pre nárok podľa § 17 písm. b), táto povinnosť zaniká, ak splní podmienku nároku, ktorú nesplnila v lehote podľa
§ 17 písm. b), do 30 kalendárnych dní od skončenia krízovej situácie.
(5)
Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a úrad odpustí zmeškanie lehoty podľa § 17 písm. a), c) a g) a § 18 ods. 2, ktorá uplynula v čase krízovej situácie do účinnosti tohto nariadenia vlády, ak
bol zmeškaný úkon vykonaný do 30 kalendárnych dní od skončenia krízovej situácie.
(6)
Neplnenie lehoty podľa § 17 písm. d) až f), ktorá uplynula v čase krízovej situácie do účinnosti tohto nariadenia vlády, sa
nepovažuje za jej zmeškanie.
§ 26a
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 15. októbra 2020
Oprávnenej osobe, ktorej vznikol nárok na rodičovský príspevok podľa tohto nariadenia
vlády v znení účinnom do 14. októbra 2020, nárok na tento rodičovský príspevok zaniká
15. októbra 2020.
§ 27
Toto nariadenie vlády nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Igor Matovič v. r.
1)
§ 10 ods. 3 až 13 zákona č. 417/2013 Z. z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
1a)
§ 3 ods. 2 zákona č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
1b)
§ 2 zákona č. 571/2009 Z. z.
1c)
Zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
1d)
Zákon č. 571/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov.
2)
§ 10 ods. 3 zákona č. 417/2013 Z. z. v znení neskorších predpisov.
7)
8)
§ 12 ods. 3 písm. b) tretí bod až šiesty bod zákona č. 417/2013 Z. z. v znení zákona č. 42/2019 Z. z.
11)
§ 12 ods. 3 písm. a) zákona č. 417/2013 Z. z.
12)
§ 12 ods. 3 písm. b) piaty bod a šiesty bod zákona č. 417/2013 Z. z. v znení neskorších predpisov.
13)
Zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
14)
§ 14 ods. 4 písm. a) zákona č. 417/2013 Z. z.
15)
§ 14 ods. 5 písm. d) zákona č. 417/2013 Z. z.
17)
§ 1 a § 2 ods. 3 zákona č. 201/2008 Z. z. o náhradnom výživnom a o zmene a doplnení zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení nálezu Ústavného súdu Slovenskej
republiky č. 615/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 66/2018 Z. z.
18)
§ 13 ods. 5 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene
a doplnení niektorých zákonov.
20)
§ 18 ods. 18 zákona č. 447/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov.
21)
22)
§ 36 ods. 5 zákona č. 447/2008 Z. z.
23)
§ 40 ods. 8 písm. c) zákona č. 447/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov.
24)
§ 40 ods. 8 písm. a) zákona č. 447/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov.
25)
§ 40 ods. 8 písm. d) zákona č. 447/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov.
26)
§ 40 ods. 8 písm. e) zákona č. 447/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov.
27)
§ 40 ods. 8 písm. b) zákona č. 447/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov.
28)
§ 40 ods. 10 písm. a) zákona č. 447/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov.
29)
§ 40 ods. 10 písm. d) zákona č. 447/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov.
30)
§ 40 ods. 10 písm. e) zákona č. 447/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov.
31)
§ 40 ods. 10 písm. b) zákona č. 447/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov.
32)
§ 27 ods. 1, § 32 ods. 10, § 33 ods. 8, § 34 ods. 10 a ods. 12 písm. a) a b), § 35 ods. 9 a § 37 ods. 9 prvá veta zákona č. 447/2008 Z. z. v znení zákona č. 191/2018 Z. z.
33)
§ 34 ods. 16 a § 42 ods. 1 zákona č. 447/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov.
34)
§ 37 ods. 10 prvá veta zákona č. 447/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov.
35)
§ 55 ods. 11 zákona č. 447/2008 Z. z. v zákona č. 180/2011 Z. z.
38)
§ 41 ods. 8 a § 57 ods. 1 písm. b) až e), h) a i) zákona č. 447/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov.
39)
§ 10 zákona č. 238/1998 Z. z. o príspevku na pohreb.
§ 15 ods. 1 zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
§ 7 zákona č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 6 ods. 1 zákona č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
§ 10 zákona č. 383/2013 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 15 ods. 1 zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
§ 7 zákona č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 6 ods. 1 zákona č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
§ 10 zákona č. 383/2013 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
40)
§ 9 a § 14 ods. 1 písm. a) a b) a ods. 2 zákona č. 600/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 15 zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa v znení neskorších predpisov.
§ 11 ods. 4 a § 12 ods. 1 zákona č. 201/2008 Z. z.
§ 9 ods. 2 a § 10 ods. 1 zákona č. 561/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 8 ods. 2 a § 9 zákona č. 571/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 28 ods. 1 písm. a) a b) a ods. 2 písm. a) a b) zákona č. 417/2013 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 4 ods. 7 zákona č. 385/2019 Z. z. o kompenzačnom príspevku baníkom a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
§ 15 zákona č. 627/2005 Z. z. o príspevkoch na podporu náhradnej starostlivosti o dieťa v znení neskorších predpisov.
§ 11 ods. 4 a § 12 ods. 1 zákona č. 201/2008 Z. z.
§ 9 ods. 2 a § 10 ods. 1 zákona č. 561/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 8 ods. 2 a § 9 zákona č. 571/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 28 ods. 1 písm. a) a b) a ods. 2 písm. a) a b) zákona č. 417/2013 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 4 ods. 7 zákona č. 385/2019 Z. z. o kompenzačnom príspevku baníkom a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
42)
§ 12a ods. 1 a 2 zákona č. 600/2003 Z. z.
§ 44 ods. 1 písm. a) zákona č. 447/2008 Z. z. v znení zákona č. 191/2018 Z. z.
§ 5 ods. 9 a 10 zákona č. 571/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 23 ods. 1 písm. a) a b) a ods. 2 zákona č. 417/2013 Z. z. v znení zákona č. 42/2019 Z. z.
§ 9 ods. 3 a 4 zákona č. 383/2013 Z. z.
§ 44 ods. 1 písm. a) zákona č. 447/2008 Z. z. v znení zákona č. 191/2018 Z. z.
§ 5 ods. 9 a 10 zákona č. 571/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov.
§ 23 ods. 1 písm. a) a b) a ods. 2 zákona č. 417/2013 Z. z. v znení zákona č. 42/2019 Z. z.
§ 9 ods. 3 a 4 zákona č. 383/2013 Z. z.
43)
Napríklad § 5 zákona č. 238/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov, § 9 a § 14 ods. 1 písm. b) a ods. 2 zákona č. 600/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov, § 14 ods. 2 a § 15 zákona č. 627/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov, § 8 ods. 4, § 11 ods. 2 a § 12 ods. 1 zákona č. 201/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov, § 55 a 57 zákona č. 447/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov, § 9 ods. 1 a 3 a § 10 ods. 1 zákona č. 561/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov, § 5 ods. 4, § 8 ods. 1 a § 9 zákona č. 571/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov, § 8 ods. 1 zákona č. 383/2013 Z. z., § 19 ods. 1 a § 28 zákona č. 417/2013 Z. z. v znení zákona č. 42/2019 Z. z., § 5 ods. 2 zákona č. 385/2019 Z. z.
44)
§ 11 zákona č. 447/2008 Z. z. v znení neskorších predpisov.