311/2020 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.12.2020
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 311/2020 Z. z. |
Názov: | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 22.10.2020 |
Dátum vyhlásenia: | 11.11.2020 |
Dátum účinnosti od: | 01.12.2020 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
513/2009 Z. z. | Zákon o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
311
ZÁKON
z 22. októbra 2020,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 433/2010 Z. z.,
zákona č. 547/2010 Z. z., zákona č. 393/2011 Z. z., zákona č. 547/2011 Z. z., zákona
č. 352/2013 Z. z., zákona č. 402/2013 Z. z., zákona č. 432/2013 Z. z., zákona č. 152/2014
Z. z., zákona č. 259/2015 Z. z., zákona č. 282/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z.,
zákona č. 316/2016 Z. z., zákona č. 351/2016 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona
č. 288/2018 Z. z., zákona č. 55/2019 Z. z., zákona č. 146/2019 Z. z., zákona č. 221/2019
Z. z. a zákona č. 90/2020 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 20 ods. 2 sa za slovo „električky“ vkladá čiarka a slovo „dreziny“.
2.
Za § 20 sa vkladá § 21, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 21
Drezina
(1)
Drezina je na účely tohto zákona koľajové vozidlo bez motorového pohonu poháňané
len ľudskou silou a prevádzkované na koľajovej dráhe.
(2)
Drezinu môže viesť osoba staršia ako 15 rokov preukázateľne oboznámená s jej obsluhou
a pravidlami bezpečnej prevádzky určeným zamestnancom prevádzkovateľa dreziny alebo
inou osobou poverenou prevádzkovateľom dreziny. Osoba, ktorá vedie drezinu, je povinná
dodržiavať povinnosti podľa § 30a písm. b) a c).
(3)
Pre jazdu dreziny cez úrovňové križovanie dráhy s cestnou komunikáciou prevádzkovateľ
dreziny vykoná opatrenia, ktoré umožnia bezpečnú jazdu dreziny cez úrovňové križovanie
dráhy s cestnou komunikáciou.
(4)
Drezinu možno prevádzkovať na úseku dráhy, ktorý slúži výlučne na miestne, historické
alebo turistické účely, na ktorom nie je prevádzkovaná iná doprava a ktorý je fyzicky
oddelený od úseku dráhy, na ktorom je prevádzkovaná iná doprava, pričom musí byť zaistené,
aby sa k drezine po tej istej koľaji nedostalo iné dráhové vozidlo na vzdialenosť
kratšiu ako 15 metrov. Fyzicky oddelený úsek dráhy musí byť viditeľne označený návesťami
podľa dopravných predpisov príslušnej dráhy. Osoby, ktoré zabezpečujú prevádzku dráhy
a dopravu na dráhe, musia byť o fyzicky oddelenom úseku dráhy preukázateľne oboznámené.
Za fyzicky oddelený úsek dráhy od úseku dráhy, na ktorom je prevádzkovaná iná doprava,
sa považuje úsek dráhy oddelený
a)
odstránením koľajového poľa,
b)
zarážadlom osadeným z oboch strán,
c)
dvojicou navzájom protismerných uzamykateľných výkoľajok alebo
d)
dvojicou navzájom protismerných uzamykateľných podložiek.
(5)
Základné technické a bezpečnostné požiadavky na drezinu určí prevádzkovateľ dráhy.
Konštrukcia dreziny musí umožniť jej bezpečné zastavenie pred úrovňovým križovaním
dráhy s cestnou komunikáciou alebo pred prekážkou na dráhe. Pri prevádzke za zníženej
viditeľnosti musí byť drezina označená najmenej jedným bielym svetlom na obidvoch
čelách. Drezinu nemožno prevádzkovať, ak svojím technickým stavom ohrozuje bezpečnosť
prevádzkovania dráhy alebo dopravy na dráhe. Za technický stav dreziny a bezpečnosť
jej prevádzky zodpovedá prevádzkovateľ dreziny. Na drezinu sa nevzťahuje § 22, § 22a
a štvrtá časť zákona.“.
3.
V § 45 ods. 2 sa za slovom „požadovanej“ vypúšťa čiarka a slová „napríklad ju primerane
skráti alebo uprednostní vlakové trasy, ktoré sú prioritami určenými objednávateľom
dopravných služieb na zabezpečenie dopravnej obslužnosti na základe zmluvy o dopravných
službách vo verejnom záujme“.
4.
V § 107 sa odsek 4 dopĺňa písmenom f), ktoré znie:
„f)
vyzvať osobu, ktorá vedie drezinu a osobu vykonávajúcu činnosti, ktoré sú dôležité
z hľadiska bezpečnosti prevádzkovania dráhy a dopravy na dráhe, aby sa podrobila vyšetreniu,
či nie je pod vplyvom alkoholu, inej návykovej látky alebo lieku, ktorý môže znížiť
jej schopnosť bezpečne viesť drezinu alebo vykonávať činnosti, ktoré sú dôležité z
hľadiska bezpečnosti prevádzkovania dráhy a dopravy na dráhe.34a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 34a znie:
„34a) § 5 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 219/1996 Z. z. v znení neskorších
predpisov.“.
5.
V § 108 sa odsek 1 dopĺňa písmenom j), ktoré znie:
„j)
vedie drezinu pod vplyvom alkoholu, inej návykovej látky10), alebo lieku, ktorý znižuje schopnosť viesť drezinu, alebo ak sa odmietne podrobiť
dychovej skúške alebo lekárskemu vyšetreniu na zistenie, či nie je takouto látkou
ovplyvnený, hoci by také vyšetrenie nebolo spojené s nebezpečenstvom pre jeho zdravie.“.
6.
V § 108 ods. 2 písm. b) sa za slová „písm. b)“ vkladajú slová „a j)“
7.
V § 108 ods. 3 písm. a) sa slová „g) a i)“ nahrádzajú slovami „g), i) a j)“.
8.
V § 109 sa za odsek 14 vkladá nový odsek 15, ktorý znie:
„(15)
Bezpečnostný orgán uloží pokutu od 1 000 eur do 15 000 eur prevádzkovateľovi dreziny,
ktorý
a)
umožní vedenie dreziny osobou, ktorá nespĺňa podmienky uvedené v § 21 ods. 2,
b)
nevykoná opatrenia, ktoré umožnia bezpečnú jazdu dreziny cez úrovňové križovanie
dráhy s cestnou komunikáciou,
c)
prevádzkuje drezinu na úseku dráhy, ktorý nie je fyzicky oddelený od úseku dráhy,
na ktorom je prevádzkovaná iná doprava podľa podmienok uvedených v § 21 ods. 4,
d)
prevádzkuje drezinu, ktorá svojím technickým stavom ohrozuje bezpečnosť prevádzkovania
dráhy alebo dopravy na dráhe.“.
Doterajšie odseky 15 až 17 sa označujú ako odseky 16 až 18.
9.
V § 109 ods. 16 sa číslo „14“ nahrádza číslom „15“.
10.
V § 109 ods. 17 druhej vete sa na konci pripájajú slová „a 15“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. decembra 2020.
Zuzana Čaputová v. r.
Boris Kollár v. r.
Igor Matovič v. r.
Boris Kollár v. r.
Igor Matovič v. r.