69/2020 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 06.04.2020 do 20.05.2020
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 06.04.2020 - 20.05.2020 | |
3. | 21.05.2020 - 17.06.2020 | 125/2020 Z. z. |
4. | 18.06.2020 - 12.04.2021 | 158/2020 Z. z. |
5. | 13.04.2021 - | 133/2021 Z. z. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 69/2020 Z. z. |
Názov: | Zákon o mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v oblasti zdravotníctva a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 03.04.2020 |
Dátum vyhlásenia: | 06.04.2020 |
Dátum účinnosti od: | 06.04.2020 |
Dátum účinnosti do: | 20.05.2020 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
188/2020 Z. z. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú zdravotné dôvody pre výnimku z obmedzenia distribúcie osobných ochranných prostriedkov a podrobnosti o preukazovaní týchto zdravotných dôvodov |
576/2004 Z. z. | Zákon o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
355/2007 Z. z. | Zákon o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
362/2011 Z. z. | Zákon o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
87/2018 Z. z. | Zákon o radiačnej ochrane a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
125/2020 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
158/2020 Z. z. | Zákon, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v oblasti zdravotníctva v súvislosti s mimoriadnymi opatreniami súvisiacimi so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 |
133/2021 Z. z. | Zákon, ktorým sa v súvislosti s druhou vlnou pandémie ochorenia COVID-19 menia a dopĺňajú niektoré zákony v oblasti zdravotníctva |
188/2020 Z. z. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú zdravotné dôvody pre výnimku z obmedzenia distribúcie osobných ochranných prostriedkov a podrobnosti o preukazovaní týchto zdravotných dôvodov |
69
ZÁKON
z 3. apríla 2020
o mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej
choroby COVID-19 v oblasti zdravotníctva a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
§ 1
Tento zákon upravuje niektoré opatrenia a postupy v oblastiach, ktoré sú vo vecnej
pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky (ďalej len „oblasť zdravotníctva“)
v súvislosti s ohrozením verejného zdravia z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným
korona vírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky.
§ 2
Zodpovednosť za správne delikty a za priestupky
Osoba, ktorej z právnych predpisov v oblasti zdravotníctva vyplývajú povinnosti, ktorých
porušenie je správnym deliktom alebo priestupkom, sa zodpovednosti za nesplnenie týchto
povinnosti zbaví, ak preukáže, že v dôsledku uplatňovania právnych predpisov, rozhodnutí
správnych orgánov a prijatých opatrení v súvislosti s výnimočným stavom,1) núdzovým stavom2) alebo mimoriadnou situáciou v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa
z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným korona vírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej
republiky (ďalej len „krízová situácia“), nemohla splniť povinnosti, ktorých porušenie
je správnym deliktom alebo priestupkom podľa osobitných predpisov. Zbavením sa zodpovednosti
za porušenie povinnosti nie je dotknutá povinnosť osôb túto povinnosť splniť po odpadnutí
dôvodov, na základe ktorých sa osoba zbaví tejto zodpovednosti.
§ 3
Rozhodovanie kolektívnych orgánov
Kolektívne orgány príspevkových organizácií, rozpočtových organizácií, štátnych podnikov
a neziskových organizácií v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky
môžu v čase krízovej situácie používať korešpondenčné hlasovanie alebo umožniť účasť
ich členov na zasadnutí takéhoto orgánu prostredníctvom elektronických prostriedkov,
aj keď to nevyplýva z ich vnútorných predpisov alebo stanov. Korešpondenčného hlasovania
alebo hlasovania prostredníctvom elektronických prostriedkov sa musia zúčastniť všetci
členovia kolektívneho orgánu právnickej osoby, inak je hlasovanie neplatné.
§ 4
Obmedzenie distribúcie osobných ochranných prostriedkov
(1)
Zakazuje sa počas krízovej situácie predávať alebo prevádzať osobný ochranný prostriedok,
ktorý je určeným výrobkom podľa osobitného predpisu3) a ktorý patrí do skupiny osobných ochranných prostriedkov rizikovej kategórie III
podľa osobitného predpisu4) a slúži na ochranu dýchacích orgánov pred látkami a zmesami, ktoré sú nebezpečné
pre zdravie, a pred škodlivými biologickými faktormi podľa osobitného predpisu,5) ktorý je filtračnou tvárovou polmaskou kategórie FFP2, FFP3 (ďalej len „osobný ochranný
prostriedok“), inej osobe ako
a)
poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti,6) ktorý poskytuje zdravotnú starostlivosť na území Slovenskej republiky,
b)
zdravotníckemu pracovníkovi,7) ktorý vykonáva zdravotnícke povolanie na území Slovenskej republiky,
c)
orgánom štátnej správy alebo územnej samosprávy,
d)
právnickej osobe alebo fyzickej osobe-podnikateľovi, ktorá je podľa osobitného predpisu8) povinná zabezpečovať tieto osobné ochranné prostriedky a vykonáva práce uvedené v
prílohe tohto zákona, pri ktorých je používanie týchto osobných ochranných prostriedkov
nevyhnutné z dôvodu ochrany života a zdravia,
e)
právnickej osobe alebo fyzickej osobe, ktorá má uzatvorenú zmluvu o zabezpečení vykonávania
prehliadok mŕtvych tiel s Úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ďalej
len „úrad pre dohľad“),
f)
právnickej osobe alebo fyzickej osobe – podnikateľovi, ktorá poskytuje pohrebné služby
na území Slovenskej republiky,
g)
zamestnancovi súdnolekárskeho a patologickoanatomického pracoviska úradu pre dohľad,
h)
osobe, pri ktorej na to existujú zdravotné dôvody,
i)
osobe, ktorá distribuuje tieto osobné ochranné prostriedky na území Slovenskej republiky
a ktorá má sídlo alebo miesto výkonu podnikania na území Slovenskej republiky a ktorá
tieto osobné ochranné prostriedky ďalej predáva alebo prevádza iba osobám uvedeným
v písmenách a) až h).
(2)
Správneho deliktu sa dopustí právnická osoba a priestupku sa dopustí fyzická osoba,
ktorá predá alebo prevedie osobný ochranný prostriedok v rozpore s odsekom 1.
(3)
Slovenská obchodná inšpekcia uloží pokutu od 1000 eur do 10 000 eur za správny delikt
uvedený v odseku 2.
(4)
Slovenská obchodná inšpekcia uloží pokutu od 500 eur do 1000 eur za priestupok uvedený
v odseku 2.
(5)
Pokutu podľa toho zákona možno uložiť do dvoch rokov odo dňa, keď Slovenská obchodná
inšpekcia zistila porušenie zákazu podľa odseku 1, najneskôr však do piatich rokov
odo dňa, keď bol zákaz porušený.
(6)
Pri ukladaní pokút sa prihliada na závažnosť porušenia povinností a na čas trvania.
(7)
Pokuty sú príjmom štátneho rozpočtu.
(8)
Na konanie o ukladaní pokút podľa tohto zákona sa vzťahuje správny poriadok.
(9)
Zoznam diagnóz, pri ktorých existujú zdravotné dôvody pre výnimku podľa odseku 1
písm. h), a podrobnosti o poskytovaní osobných ochranných prostriedkov osobám s takýmito
diagnózami ustanoví Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky všeobecne záväzným
právnym predpisom.
Čl. II
Zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 82/2005 Z. z., zákona č.
350/2005 Z. z., zákona č. 538/2005 Z. z., zákona č. 660/2005 Z. z., zákona č. 282/2006
Z. z., zákona č. 518/2007 Z. z., zákona č. 662/2007 Z. z., zákona č. 489/2008 Z. z.,
zákona č. 192/2009 Z. z., zákona č. 345/2009 Z. z., zákona č. 132/2010 Z. z., zákona
č. 133/2010 Z. z., zákona č. 34/2011 Z. z., zákona č. 172/2011 Z. z., zákona č. 313/2012
Z. z., zákona č. 345/2012 Z. z., zákona č. 41/2013 Z. z., zákona č. 153/2013 Z. z.,
zákona č. 160/2013 Z. z., zákona č. 220/2013 Z. z., zákona č. 365/2013 Z. z., zákona
č. 185/2014 Z. z., zákona č. 204/2014 Z. z., zákona č. 53/2015 Z. z., zákona č. 77/2015
Z. z., zákona č. 378/2015 Z. z., zákona č. 422/2015 Z. z., zákona č. 428/2015 Z. z.,
zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 167/2016 Z. z., zákona č. 317/2016 Z. z., zákona
č. 386/2016 Z. z., zákona č. 257/2017 Z. z., zákona č. 351/2017 Z. z., zákona č. 61/2018
Z. z., zákona č. 87/2018 Z. z., zákona č. 109/2018 Z. z., zákona č. 156/2018 Z. z.,
zákona č. 192/2018 Z. z., zákona 287/2018 Z. z., zákona č. 374/2018 Z. z., zákona
č. 139/2019 Z. z., zákona č. 231/2019 Z. z., zákona č. 383/2019 Z. z. a zákona č.
398/2019 Z. z. sa dopĺňa takto:
§ 4 sa dopĺňa odsekom 7, ktorý znie:
„(7)
Zdravotná starostlivosť je poskytnutá správne aj vtedy, ak je poskytnutá podľa odseku
3 druhej vety a zároveň preukázateľne v príčinnej súvislosti s výnimočným stavom,
núdzovým stavom alebo mimoriadnou situáciou pri jej poskytovaní nemohli byť splnené
minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie a materiálno-technické vybavenie jednotlivých
druhov zdravotníckych zariadení podľa osobitného predpisu.7e)“.
Čl. III
Zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení zákona č. 140/2008 Z. z., zákona č. 461/2008 Z. z., zákona č. 540/2008 Z.
z., zákona č. 170/2009 Z. z., zákona č. 67/2010 Z. z., zákona č. 132/2010 Z. z., zákona
č. 136/2010 Z. z., zákona č. 172/2011 Z. z., zákona č. 470/2011 Z. z., zákona č. 306/2012
Z. z., zákona č. 74/2013 Z. z., zákona č. 153/2013 Z. z., zákona č. 204/2014 Z. z.,
zákona č. 77/2015 Z. z., zákona č. 403/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona
č. 125/2016 Z. z., zákona č. 355/2016 Z. z., zákona č. 40/2017 Z. z., zákona č. 150/2017
Z. z., zákona č. 289/2017 Z. z., zákona č. 292/2017 Z. z., zákona č. 87/2018 Z. z.
a zákona č. 475/2019 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 4 ods. 1 písm. g) sa na konci čiarka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto
slová: „počas výnimočného stavu, núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie (ďalej
len „krízová situácia“) pri ohrození verejného zdravia nariaďuje ďalšie opatrenia,
ktorými môže zakázať alebo nariadiť ďalšie činnosti v nevyhnutnom rozsahu a na nevyhnutný
čas“.
2.
§ 16 sa dopĺňa odsekmi 36 až 39, ktoré znejú:
„(36)
Počas krízovej situácie sa nevydávajú osvedčenia o odbornej spôsobilosti na činnosti
uvedené v § 15.
(37)
V čase krízovej situácie sa osvedčenie o odbornej spôsobilosti na prácu s veľmi toxickými
látkami a zmesami a s toxickými látkami a zmesami podľa § 15 ods. 3 písm. a) a na
prácu s dezinfekčnými prípravkami na profesionálne použitie a na prácu s prípravkami
na reguláciu živočíšnych škodcov na profesionálne použitie podľa § 15 ods. 3 písm.
b) nahrádza
a)
dokladmi o vzdelaní a odbornej praxi podľa odseku 9 písm. a) a odseku 10 písm. a),
b)
dokladom o odbornej príprave podľa odseku 9 písm. b), odseku 10 písm. b) a odseku
20 vykonanej dištančnou formou od vzdelávacej inštitúcie, ktorá uskutočňuje akreditovaný
vzdelávací program.
(38)
V čase krízovej situácie neplynie lehota na absolvovanie aktualizačnej odbornej prípravy
podľa odseku 26 pre osobu, ktorá je držiteľom osvedčenia o odbornej spôsobilosti.
(39)
Doklady podľa odseku 37 je potrebné doplniť osvedčením o odbornej spôsobilosti podľa
odseku 1 najneskôr do 90 dní od skončenia krízovej situácie.“.
3.
§ 30 sa dopĺňa odsekmi 10 až 13, ktoré znejú:
„(10)
V čase krízovej situácie zamestnávateľ nie je povinný zabezpečovať povinnosti pri
ochrane zdravia pri práci podľa odseku 1 písm. b) až o) a odsekov 2, 3, 6 a 9.
(11)
Zamestnávateľ je povinný plniť povinnosti pri ochrane zdravia pri práci bezodkladne
po skončení krízovej situácie.
(12)
V čase krízovej situácie fyzická osoba – podnikateľ, ktorá nezamestnáva iné fyzické
osoby a vykonáva prácu zaradenú do tretej kategórie alebo štvrtej kategórie, nie je
povinná zabezpečovať povinnosti pri ochrane zdravia pri práci podľa odseku 7 písm.
a), c) až e).
(13)
Fyzická osoba – podnikateľ, ktorá nezamestnáva iné fyzické osoby a vykonáva prácu
zaradenú do tretej kategórie alebo štvrtej kategórie, je povinná plniť svoje povinnosti
pri ochrane zdravia pri práci bezodkladne po skončení krízovej situácie.“.
4.
§ 30a sa dopĺňa odsekmi 10 a 11, ktoré znejú:
„(10)
V čase krízovej situácie poskytovatelia pracovnej zdravotnej služby, ktorí sú držiteľmi
oprávnenia na výkon pracovnej zdravotnej služby podľa § 30d, a poskytovatelia pracovnej
zdravotnej služby, ktorí vykonávajú činnosť dodávateľským spôsobom pre zamestnancov
vykonávajúcich prácu zaradenú do prvej alebo druhej kategórie podľa § 30c,
a)
nevykonávajú dohľad nad pracovnými podmienkami na pracoviskách zamestnávateľov podľa
odseku 2 písm. a),
b)
nevykonávajú posudzovanie zdravotnej spôsobilosti na prácu výkonom lekárskych preventívnych
prehliadok vo vzťahu k práci podľa odseku 2 písm. b),
c)
vykonávajú poradenstvo zamerané na ochranu zdravia pri práci a predchádzanie vzniku
chorôb z povolania a ochorení súvisiacich s prácou podľa odseku 2 písm. c) a so zameraním
na mimoriadnu epidemiologickú situáciu v čase krízovej situácie najmä telefonicky
alebo elektronickou formou; poradenstvo nemôžu vykonávať na pracoviskách zamestnávateľov.
(11)
Poskytovatelia pracovnej zdravotnej služby podľa odseku 10 vykonávajú zdravotný dohľad
pre zamestnancov v rozsahu podľa § 30ad a § 30ab bezodkladne po skončení krízovej
situácie.“.
5.
§ 30e sa dopĺňa odsekmi 19 až 22, ktoré znejú:
„(19)
V čase krízovej situácie sa posudzovanie zdravotnej spôsobilosti na prácu na základe
posúdenia zdravotného rizika z expozície faktorom práce a pracovného prostredia a
výsledkov lekárskej preventívnej prehliadky vo vzťahu k práci nevykonáva u zamestnanca
podľa odseku 1 písm. a), u fyzickej osoby – podnikateľa, ktorá nezamestnáva iné fyzické
osoby, podľa odseku 1 písm. b) a u fyzickej osoby, ktorá sa uchádza o zamestnanie,
podľa odseku 1 písm. c), ak v odseku 20 nie je ustanovené inak.
(20)
Posudzovanie zdravotnej spôsobilosti na prácu sa musí vykonať u zdravotníckych pracovníkov,
ktorí poskytujú zdravotnú starostlivosť v priamom ohrození života a zdravia v čase
pandémie z dôvodu šírenia vysoko nebezpečnej nákazy.
(21)
V čase krízovej situácie sa čestným vyhlásením nahrádza
a)
posúdenie zdravotnej spôsobilosti fyzickej osoby, ktorá sa uchádza o zamestnanie,
podľa odseku 1 písm. c), ktorého vzor je uvedený v prílohe č. 3ca,
b)
potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti fyzickej osoby na vykonávanie epidemiologicky
závažnej činnosti pri výrobe, manipulácii a uvádzaní do obehu potravín a pokrmov,
ktorého vzor je uvedený v prílohe č. 3cb.
(22)
Čestné vyhlásenie podľa odseku 21 sa musí nahradiť posúdením zdravotnej spôsobilosti
na prácu alebo potvrdením o zdravotnej spôsobilosti fyzickej osoby na vykonávanie
epidemiologicky závažnej činnosti pri výrobe, manipulácii a uvádzaní do obehu potravín
a pokrmov najneskôr do 90 dní od skončenia krízovej situácie.“.
6.
§ 30g sa dopĺňa odsekom 8, ktorý znie:
„(8)
V čase krízovej situácie sa opätovné posúdenie zdravotnej spôsobilosti na prácu nevykonáva.“.
7.
§ 31a sa dopĺňa odsekmi 17 a 18, ktoré znejú:
„(17)
V čase krízovej situácie
a)
špecializované pracoviská pracovného lekárstva a dermatovenerológie podľa odseku
2 neposudzujú zdravotný stav fyzickej osoby na účely uznania alebo neuznania choroby
z povolania a neuznávajú chorobu z povolania,
b)
príslušné orgány verejného zdravotníctva neprešetrujú pracovné podmienky a spôsob
práce posudzovanej osoby pri podozrení na chorobu z povolania podľa odseku 4,
c)
nezasadá regionálna komisia, regionálna komisia na posudzovanie kožných chorôb z
povolania podľa odseku 7 a celoslovenská komisia podľa odseku 9.
(18)
Špecializované pracoviská uznávajú chorobu z povolania bezodkladne po skončení krízovej
situácie.“.
8.
§ 31c sa dopĺňa odsekom 8, ktorý znie:
„(8)
V čase krízovej situácie sa opätovné posúdenie uznanej choroby z povolania alebo
neuznanej choroby z povolania nevykonáva.“.
9.
§ 41 sa dopĺňa odsekmi 18 a 19, ktoré znejú:
„(18)
V čase krízovej situácie
a)
odborná príprava na prácu pri odstraňovaní azbestu alebo materiálov obsahujúcich
azbest zo stavieb podľa odseku 3 písm. c) sa vykoná dištančnou formou vo vzdelávacej
inštitúcii, ktorá uskutočňuje akreditovaný vzdelávací program,
b)
neplynie lehota na absolvovanie aktualizačnej odbornej prípravy na prácu pri odstraňovaní
azbestu alebo materiálov obsahujúcich azbest zo stavieb podľa odseku 15.
(19)
Doklad podľa odseku 18 písm. b) je potrebné získať najneskôr do 90 dní od skončenia
krízovej situácie.“.
10.
§ 52 sa dopĺňa odsekom 7, ktorý znie:
„(7)
V čase krízovej situácie fyzická osoba – podnikateľ alebo právnická osoba, ktorá
vykonáva dezinfekciu a reguláciu živočíšnych škodcov ako profesionálnu činnosť podľa
odseku 4, oznamuje výkon každej takejto činnosti príslušnému orgánu verejného zdravotníctva
najneskôr do 24 hodín po jej ukončení.“.
11.
V § 56 ods. 1 písm. f) sa za slovo „podľa“ vkladajú slová „§ 4 ods. 1 písm. g) alebo“.
12.
V § 56 ods. 2 sa na konci prvej vety pripája čiarka a tieto slová: „ak odsek 3 neustanovuje
inak“.
13.
V § 56 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3)
Za priestupok podľa odseku 1 písm. c) a f) spáchaný v čase krízovej situácie sa v
blokovom konaní uloží pokuta do 1000 eur; tieto priestupky v blokovom konaní môžu
prejednávať aj orgány Policajného zboru a obecnej polície.“.
Doterajší odsek 3 sa označuje ako odsek 4.
14.
V § 56 ods. 4 sa na konci prvej vety pripája čiarka a tieto slová: „ak odsek 3 neustanovuje
inak“.
15.
V § 57 ods. 33 písm. a) sa za slová „pri ohrození verejného zdravia podľa“ vkladajú
slová „§ 4 ods. 1 písm. g) alebo“.
16.
Za prílohu č. 3c sa vkladajú prílohy č. 3ca a 3cb, ktoré vrátane nadpisov znejú:
Čl. IV
Zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
zákona č. 244/2012 Z. z., zákona č. 459/2012 Z. z., zákona č. 153/2013 Z. z., zákona
č. 220/2013 Z. z., zákona č. 185/2014 Z. z., zákona č. 77/2015 Z. z., zákona č. 393/2015
Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 167/2016 Z. z., zákona č. 306/2016 Z. z.,
zákona č. 41/2017 Z. z., zákona č. 257/2017 Z. z., zákona č. 336/2017 Z. z., zákona
č. 351/2017 Z. z., zákona č. 87/2018 Z. z., zákona č. 156/2018 Z. z., zákona č. 177/2018
Z. z., zákona č. 192/2018 Z. z., zákona č. 374/2018 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z.
a zákona č. 383/2019 Z. z. sa dopĺňa takto:
1.
V § 20 sa odsek 1 dopĺňa písmenom j), ktoré znie:
„j)
prípravu, uchovávanie a výdaj dezinfekčných prostriedkov a antiseptík.“.
2.
V § 24 ods. 3 sa za slová „kozmetické výrobky,“ vkladajú slová „dezinfekčné prostriedky,
antiseptiká,“.
3.
§ 128 sa dopĺňa odsekmi 8 až 11, ktoré znejú:
„(8)
Ministerstvo môže počas vyhláseného výnimočného stavu, núdzového stavu alebo mimoriadnej
situácie vydať rozhodnutie, ktorým v nevyhnutom rozsahu a na nevyhnutný čas
a)
zakáže vývoz
1.
humánneho lieku, ktorého výdaj nie je viazaný na lekársky predpis, alebo humánneho
lieku, ktorý nie je zaradený v zozname kategorizovaných liekov,
2.
zdravotníckej pomôcky,
3.
diagnostickej zdravotníckej pomôcky in vitro alebo
4.
dietetickej potraviny, ktorá je zaradená v zozname kategorizovaných dietetických
potravín,
b)
obmedzí výdaj humánneho lieku, zdravotníckej pomôcky, diagnostickej zdravotníckej
pomôcky in vitro alebo dietetickej potraviny, ktorá je zaradená v zozname kategorizovaných
dietetických potravín,
c)
upraví predpisovanie humánnych liekov, zdravotníckych pomôcok, diagnostických zdravotníckych
pomôcok in vitro alebo dietetických potravín,
d)
upraví výdaj liekov, zdravotníckych pomôcok, diagnostických zdravotníckych pomôcok
in vitro alebo dietetických potravín.
(9)
Na vydanie rozhodnutia podľa odseku 8 sa nevzťahuje správny poriadok. Výrok právoplatného
rozhodnutia je záväzný pre každého.
(10)
Proti rozhodnutiu podľa odseku 8 nie je prípustný opravný prostriedok. Rozhodnutie
nadobúda účinnosť v deň nasledujúci po dni jeho zverejnenia na webovom sídle ministerstva.
(11)
Právnická osoba alebo fyzická osoba – podnikateľ, ktorá koná v rozpore s rozhodnutím
vydaným podľa odseku 8, sa dopustí správneho deliktu a ministerstvo jej za tento správny
delikt uloží pokutu vo výške od 500 do 25 000 eur. Fyzická osoba, ktorá koná v rozpore
s rozhodnutím vydaným podľa odseku 8, sa dopustí priestupku a ministerstvo jej za
to uloží pokutu vo výške od 200 do 10 000 eur.“.
Čl. V
Zákon č. 87/2018 Z. z. o radiačnej ochrane a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa dopĺňa takto:
1.
§ 49 sa dopĺňa odsekom 11, ktorý znie:
„(11)
Počas výnimočného stavu, núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie (ďalej len „krízová
situácia“) sa nevydáva osvedčenie o odbornej spôsobilosti na vykonávanie činností
vedúcich k ožiareniu. Posúdenie zdravotnej spôsobilosti na vykonávanie činností vedúcich
k ožiareniu sa musí vykonať najneskôr do 90 dní od skončenia krízovej situácie.“.
2.
§ 53 sa dopĺňa odsekom 9, ktorý znie:
„(9)
V čase krízovej situácie neplynie lehota na absolvovanie aktualizačnej odbornej prípravy.“.
3.
§ 72 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4)
V čase krízovej situácie sa posudzovanie zdravotnej spôsobilosti na vykonávanie činnosti
vedúcej k ožiareniu nevykonáva. Posúdenie zdravotnej spôsobilosti na vykonávanie činností
vedúcich k ožiareniu sa musí vykonať najneskôr do 90 dní od skončenia krízovej situácie.“.
Čl. VI
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Zuzana Čaputová v. r.
Boris Kollár v. r.
Igor Matovič v. r.
Boris Kollár v. r.
Igor Matovič v. r.
Príloha
k zákonu č. 69/2020 Z. z.
k zákonu č. 69/2020 Z. z.
ZOZNAM PRÁC, PRI KTORÝCH JE POUŽÍVANIE OSOBNÝCH OCHRANNÝCH PROSTRIEDKOV NEVYHNUTNÉ
Z DÔVODU OCHRANY ŽIVOTA A ZDRAVIA
Práce, pri ktorých sa používajú osobné ochranné pracovné prostriedky, pretože sa pri
ich vykonávaní vyskytujú nebezpečenstvá, ktoré môžu poškodiť zdravie, sú:
1.
práca s nebezpečnými látkami,
2.
práca v nádržiach, v obmedzených priestoroch, v priemyselných zariadeniach a priestoroch
s nedýchateľným ovzduším, napríklad so škodlivinami alebo s nedostatkom kyslíka,
3.
práca v blízkosti sadzobne vysokej pece,
4.
práca v blízkosti plynových konvertorov a plynového potrubia vysokej pece,
5.
práca v blízkosti miesta odpichu vysokej pece s výskytom dymov obsahujúcich ťažké
kovy,
6.
vymurúvanie pecí a lejacích panví s výskytom vysokej prašnosti,
7.
práce v zariadeniach s vysokou prašnosťou,
8.
likvidácia následkov havárií, pri zdolávaní požiarov,
9.
práca v šachtách, stokách a ďalších podzemných priestoroch súvisiacich s kanalizáciou,
10.
práca v mraziarňach s nebezpečenstvom úniku chladiaceho média,
11.
nanášanie náterových látok,
12.
ťažba, úprava a zušľachťovanie nerastov s vysokou prašnosťou,
13.
strojové brúsenie dreva,
14.
zdravotné vyšetrenie a ošetrenie,
15.
práca v archívoch.
1)
Čl. 4 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového
stavu v znení neskorších predpisov.
2)
Čl. 5 ústavného zákona č. 227/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
3)
§ 4 ods. 1 zákona č. 56/2018 Z. z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a
doplnení niektorých zákonov.
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/425 z 9. marca 2016 o osobných ochranných prostriedkoch a o zrušení smernice Rady 89/686/EHS (Ú. v. EÚ L 81, 31. 3. 2016).
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/425 z 9. marca 2016 o osobných ochranných prostriedkoch a o zrušení smernice Rady 89/686/EHS (Ú. v. EÚ L 81, 31. 3. 2016).
4)
Príloha I nariadenia (EÚ) 2016/425.
5)
Príloha II bod 3.10.1 nariadenia (EÚ) 2016/425.
6)
§ 4 zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských
organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
8)
§ 6 ods. 1 písm. j) zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov.