312/2022 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.07.2024 do 31.12.2024
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 19.09.2022 - 31.12.2022 | |
3. | 01.01.2023 - 30.06.2024 | |
4. | 01.07.2024 - 31.12.2024 | 141/2024 Z. z. |
5. | 01.01.2025 - | 393/2024 Z. z. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 312/2022 Z. z. |
Názov: | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike |
Typ: | Vyhláška |
Dátum schválenia: | 08.09.2022 |
Dátum vyhlásenia: | 15.09.2022 |
Dátum účinnosti od: | 01.07.2024 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.2024 |
Autor: | Úrad pre reguláciu sieťových odvetví |
Právna oblasť: |
|
250/2012 Z. z. | Zákon o regulácii v sieťových odvetviach |
141/2024 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike |
393/2024 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike v znení vyhlášky č. 141/2024 Z. z. |
248/2016 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike |
312
VYHLÁŠKA
Úradu pre reguláciu sieťových odvetví
z 8. septembra 2022,
ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „úrad“) podľa § 40 ods. 1 písm. a) až i), l) a m) zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“)
ustanovuje:
§ 1
Základné pojmy
Na účely tejto vyhlášky sa rozumie
a)
regulačným obdobím šieste regulačné obdobie od 1. januára 2023,
b)
regulačným rokom kalendárny rok,
c)
rokom t regulačný rok, na ktorý sa určuje cena alebo platí cena,
d)
rokom t-n n-tý rok predchádzajúci roku t,
e)
variabilnými nákladmi náklady, ktoré sú úplne alebo čiastočne priamo ovplyvnené množstvom
vyrobeného tepla,
f)
fixnými nákladmi náklady, ktoré nie sú ovplyvnené množstvom vyrobeného tepla,
g)
regulačným príkonom príkon odberného zariadenia vypočítaný podľa § 6 ods. 3 až 9,
h)
odovzdávacou stanicou tepla časť zariadenia na rozvod tepla, v ktorej sa upravujú
parametre teplonosnej látky na hodnoty potrebné na ďalšiu prepravu tepla, a je súčasťou
sústavy tepelných zariadení slúžiacich na rozvod tepla,
i)
objednaným množstvom tepla množstvo tepla v kilowatthodinách dohodnuté v zmluve o
dodávke a odbere tepla1) podľa skutočnej spotreby tepla v roku t-2, ak sa v zmluve o dodávke a odbere tepla
nedohodne inak, technologická spotreba tepla vo vlastných výrobných procesoch v neregulovaných
činnostiach, teplo spotrebované vo vlastných objektoch dodávateľa, ktoré nesúvisia
s regulovanou činnosťou, alebo teplo spotrebované v objektoch, v ktorých množstvo
tepla dodávateľ rozpočítava konečným spotrebiteľom; do objednaného množstva tepla
sa nezarátava vlastná spotreba tepla pri výrobe tepla, ktorá je súčasťou ukazovateľa
energetickej účinnosti,2)
j)
plánovanou generálnou opravou pravidelná komplexná obnova projektovanej funkčnosti
zariadenia na kombinovanú výrobu elektriny a tepla alebo zariadenia na využívanie
geotermálnej energie,
k)
opravou odstránenie čiastočného fyzického opotrebovania alebo poškodenia zariadenia
za účelom uvedenia zariadenia do predchádzajúceho stavu alebo prevádzkyschopného stavu;
uvedením do prevádzkyschopného stavu sa rozumie vykonanie opravy aj s použitím iných
ako pôvodných materiálov, náhradných dielov, súčastí alebo technológii, ak nedôjde
k zmene technických parametrov alebo zvýšeniu výkonnosti zariadenia a ani k zmene
účelu jeho použitia,
l)
údržbou súhrn činností zabezpečujúcich technickú spôsobilosť a hospodárnosť prevádzky
zariadenia, pri ktorých sa spomaľuje fyzické opotrebenie, predchádza sa jeho následkom
a odstraňujú sa drobnejšie chyby, spravidla bez demontáže dielov a bez výmeny súčiastok,
m)
modernizáciou rozšírenie vybavenosti alebo použiteľnosti hmotného majetku a nehmotného
majetku o také súčasti, ktoré pôvodný majetok neobsahoval, pričom tvoria neoddeliteľnú
súčasť majetku; za neoddeliteľnú súčasť tohto majetku sa považujú samostatné veci,
ktoré sú určené na spoločné použitie s hlavnou vecou a spolu s ňou tvoria jeden majetkový
celok,
n)
rekonštrukciou také zásahy do hmotného majetku, ktoré majú za následok zmenu jeho
účelu použitia, kvalitatívnu zmenu jeho výkonnosti alebo technických parametrov; za
zmenu technických parametrov nemožno považovať zámenu použitého materiálu pri dodržaní
jeho porovnateľných vlastností.
§ 2
Rozsah cenovej regulácie a spôsob vykonávania cenovej regulácie
Podľa tejto vyhlášky sa cenová regulácia v tepelnej energetike
a)
vzťahuje na výrobu, distribúciu a dodávku tepla,
b)
vykonáva určením spôsobu výpočtu maximálnej ceny za výrobu, distribúciu a dodávku
tepla.
§ 4
Rozsah, štruktúra a výška ekonomicky oprávnených nákladov
(1)
Ekonomicky oprávnenými nákladmi sú:
a)
primeraná výška nákladov na zabezpečenie potrebného množstva priameho materiálu,
ktorý slúži na výrobu tepla, alebo potrebného množstva nakupovaného tepla, pričom
v návrhu ceny je maximálna výška nákladov určená podľa ukazovateľov energetickej účinnosti
určených pri poslednom overovaní hospodárnosti prevádzky sústav tepelných zariadení3) pred podaním návrhu ceny, výhrevnosti paliva a ceny paliva alebo nakupovaného tepla
alebo podľa ukazovateľov energetickej účinnosti pri povinnosti zabezpečiť vykonanie
energetického auditu podľa osobitného predpisu;4) pri výrobe tepla z obnoviteľných zdrojov energie sa za primeranú výšku nákladov považuje
maximálna cena za jednotkový energetický obsah v palive v eurách/kWh v cene tepla
určenej alebo schválenej,
b)
primeraná výška nákladov na elektrinu, dopravu paliva, technologické hmoty a technologickú
vodu, na palivo na vlastnú spotrebu tepla vykazovanú v rámci overovania hospodárnosti
prevádzky sústav tepelných zariadení na výrobu tepla súvisiacu s výrobou tepla, ktorá
nie je súčasťou ukazovateľa energetickej účinnosti,
c)
osobné náklady,5) ktorých maximálna výška na účely kalkulácie ekonomicky oprávnených nákladov je ustanovená
v odseku 9,
d)
náklady na plnenie povinností podľa osobitných predpisov;6) pri poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia len poplatky za znečisťujúce látky vypustené
do ovzdušia pri dodržaní podmienok a požiadaviek podľa osobitného zákona7) a pri skleníkových plynoch náklady vypočítané ako množstvo spotrebovaných ton CO2 maximálne do výšky vypočítanej podľa odsekov 6 a 7 vynásobené cenou určenou ako aritmetický
priemer denných uzatváracích cien (settlement price) oficiálneho kurzového lístka
zverejneného burzou EEX (European Energy Exchange) na jej webovom sídle za produkt
EU Emission Allowances – Spot Market v eurách na tony CO2 za kalendárny mesiac, v ktorom sa nákup emisných kvót realizoval,
e)
náklady na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení po odberné
miesto v termínoch podľa osobitného predpisu,
f)
g)
odpisy obstaraného už prevádzkovaného hmotného majetku a nehmotného majetku vo výške
rovnomerných odpisov z jeho kúpnej ceny maximálne do výšky rovnomerných odpisov zo
všeobecnej hodnoty hmotného majetku určenej znaleckým posudkom pre hmotný majetok
a nehmotný majetok zaradený do účtovníctva regulovaného subjektu po 15. júli 2011,
h)
náklady na obstaranie hmotného majetku, ktorý má samostatné prevádzkové určenie,
dobu použiteľnosti dlhšiu ako jeden rok, jeho obstarávacia cena je nižšia ako vstupná
cena podľa osobitného predpisu10) a je používaný výhradne na regulovanú činnosť,
i)
nájomné za prenájom hmotného majetku a nehmotného majetku, o ktorom vlastník účtuje
a ktorý sa používa výhradne na regulovanú činnosť, najviac do výšky 30 eur/kW regulačného
príkonu z prenajatého zariadenia na výrobu a rozvod tepla okrem nákladov za prenájom
hmotného majetku vo vlastníctve iného regulovaného subjektu, ktorý podniká na základe
povolenia na podnikanie,11) ak prenájom vznikol na základe zmluvy, ktorá nadobudla účinnosť po nadobudnutí účinnosti
tejto vyhlášky,
j)
nájomné za prenájom nehnuteľnosti alebo jej časti, v ktorej je na podlahovej ploche
umiestnené tepelné zariadenie vo vlastníctve alebo v nájme regulovaného subjektu,
ktoré sa používa výhradne na regulovanú činnosť, najviac vo výške 38 eur/m2 podlahovej plochy za rok; nájomné za prenájom nehnuteľnosti alebo jej časti súvisiacej
s výrobou a dodávkou tepla a ostatných priestorov alebo plôch na skládku paliva a
nespálených zvyškov paliva a produktov odsírenia najviac vo výške 16 eur/m2 plochy za rok,
k)
náklady na opravy a údržbu tepelných zariadení vrátane osobných nákladov zamestnancov
vykonávajúcich opravy a údržbu tepelných zariadení okrem nákladov na technické zhodnotenie
hmotného majetku a nehmotného majetku podľa osobitného predpisu;12) náklady na plánované generálne opravy môžu byť rozložené rovnomerne počas nasledujúcich
piatich rokov, ak to regulovaný subjekt uvedie v návrhu ceny tepla,
l)
úrok z úveru poskytnutého bankou alebo pobočkou zahraničnej banky13) na nákup hmotného majetku alebo nehmotného majetku, ktorý sa používa výhradne na
regulovanú činnosť, alebo úrok z prevádzkového úveru na refinancovanie nákladov na
nákup paliva,
m)
úrok z úveru poskytnutého inou právnickou osobou ako bankou alebo pobočkou zahraničnej
banky na nákup hmotného majetku alebo nehmotného majetku, ktorý sa používa výhradne
na regulovanú činnosť, alebo úrok z prevádzkového úveru na refinancovanie nákladov
na nákup paliva maximálne do výšky hodnoty úroku rovnajúceho sa hodnote ukazovateľa
12M EURIBOR na príslušný rok, v ktorom sa predkladá návrh ceny,
n)
náklady na poistenie hmotného majetku regulovaného subjektu, ktorý sa používa výhradne
na regulovanú činnosť,
o)
variabilné náklady na výrobu tepla zo slnečnej energie alebo na elektrinu vyrobenú
zo slnečnej energie vlastným zariadením na výrobu elektriny nainštalovaným na objekte,
v ktorom je umiestnené zariadenie na výrobu alebo distribúciu tepla, použitej na prípravu
teplej vody vo výške aritmetického priemeru denných cien zemného plynu zverejnených
burzou EEX (European Energy Exchange) na webovom sídle www.eex.com/market-data v časti Product and Units EEX THE NATURAL GAS FUTURES Cal t v eurách na megawatthodinu
za obdobie od 1. septembra roku t-2 do 30. júna roku t-1, maximálne v množstve tepla
alebo elektriny spotrebovanej na prípravu teplej vody nameranej určeným meradlom.
(2)
Ekonomicky oprávnenými nákladmi nie sú
a)
sankcie,
b)
náklady spojené s nevyužitými výrobnými kapacitami; nevyužitými výrobnými kapacitami
sú zariadenia na výrobu tepla, ktoré nie je potrebné prevádzkovať na zabezpečenie
zmluvne dohodnutého ročného množstva tepla dodávaného z iného zariadenia na výrobu
tepla v tej istej sústave tepelných zariadení,
c)
odpisy nevyužívaného dlhodobého hmotného majetku, odpisy „goodwill“ a odpisy hmotného
majetku a nehmotného majetku vylúčeného z odpisovania,15)
d)
odmeny členov štatutárnych orgánov a iných orgánov regulovaného subjektu za výkon
funkcie, ktorí nie sú v pracovnoprávnom vzťahu s regulovaným subjektom,
e)
platby poistného za poistenie zodpovednosti za škody spôsobené členmi štatutárnych
orgánov a členmi iných orgánov regulovaného subjektu,
f)
príspevky na životné poistenie a príspevky na účelové sporenie zamestnanca,
g)
odstupné a odchodné presahujúce výšku ustanovenú osobitným predpisom,16)
h)
príspevky na stravovanie zamestnancov nad rozsah ustanovený osobitným predpisom,17)
i)
cestovné náhrady nad rozsah ustanovený osobitným predpisom,18)
j)
tvorba sociálneho fondu nad rozsah ustanovený osobitným predpisom,19)
k)
náklady na poskytovanie osobných ochranných pracovných prostriedkov nad rozsah ustanovený
osobitným predpisom,20)
l)
dobrovoľné poistenie osôb,
m)
manká a škody na majetku vrátane škody zo zníženia cien nevyužiteľných zásob a likvidácie
zásob,
n)
náklady vyplývajúce z chýb vo výpočtoch, v kalkulačných prepočtoch alebo v účtovníctve,
duplicitne účtované náklady,
o)
náklady na reprezentáciu a dary,
p)
odmeny a dary pri životných jubileách a pri odchode do dôchodku,
q)
náklady na starostlivosť o zdravie zamestnancov a na vlastné zdravotnícke zariadenia
nad rozsah ustanovený osobitnými predpismi,21)
r)
príspevky a náklady na rekreačné, regeneračné, rekondičné a ozdravné pobyty, ak povinnosť
ich uhrádzania neustanovuje osobitný predpis,22)
s)
náklady na údržbu a prevádzku školiacich a rekreačných zariadení a iných zariadení,
ktoré nesúvisia s regulovanou činnosťou,
t)
daň z nehnuteľnosti platená za školiace a rekreačné zariadenia,
u)
štipendiá poskytnuté žiakom stredných odborných škôl a študentom,
v)
odpis nedobytnej pohľadávky,
w)
tvorba rezerv nad rozsah ustanovený osobitným predpisom,23)
x)
rozdiely zo zmien použitých účtovných metód a účtovných zásad,24)
y)
tvorba opravných položiek,
z)
náklady vynaložené na odstránenie nedostatkov zistených pri kolaudačnom konaní,
aa)
náklady spojené s prípravou a zabezpečením nerealizovanej investičnej výstavby,
ab)
straty z predaja dlhodobého majetku a zásob,
ac)
zostatková cena predaného alebo vyradeného hmotného majetku a nehmotného majetku,
ad)
náklady na reklamu alebo propagáciu, náklady na reklamu alebo propagáciu uskutočňovanú
formou podpory športových, kultúrnych a zábavných podujatí a iných činností,
ae)
spotreba pohonných látok nad rozsah ustanovený osobitným predpisom,25)
af)
náklady na palivo a nakupované teplo súvisiace s nehospodárnou výrobou a rozvodom
tepla z dôvodu nedodržania normatívnych ročných účinností, ktoré boli východiskom
na určenie alebo schválenie maximálnej ceny tepla,
ag)
odpisy z časti obstarávacej hodnoty hmotného majetku, ktorá bola obstaraná z prostriedkov
Európskej únie, zo štátneho rozpočtu, z nenávratnej finančnej podpory, bezodplatným
prevodom hmotného majetku alebo investíciou v rámci projektu verejno-súkromného partnerstva,
ah)
nájomné za prenájom hmotného majetku a nehmotného majetku odpredaného a následne
prenajatého pôvodnému vlastníkovi alebo za opätovný prenájom prenajatého hmotného
majetku a nehmotného majetku,
ai)
náklady na výkon regulovanej činnosti, ktoré sú vyššie ako náklady zistené na základe
overovania primeranosti nákladov podľa § 31 ods. 3 písm. d) zákona,
aj)
náklady na investíciu na obnovu tepelných zariadení, ktorých vynaložením sa nezabezpečí
udržanie alebo zlepšenie energetickej efektívnosti,26)
ak)
spoločné náklady prislúchajúce výrobe chladu pri výrobe tepla a chladu v tom istom
zariadení vo výške zodpovedajúcej pomeru vyrobeného chladu a celkového vyrobeného
tepla a chladu,
al)
ostatné náklady, ktoré nie sú uvedené v odseku 1.
(3)
Celkové ekonomicky oprávnené variabilné náklady sú
a)
variabilné náklady na priamy materiál, ktoré zahŕňajú náklady na nákup paliva, pri
zemnom plyne vrátane všetkých zložiek, náklady na nákup elektriny, z ktorej sa priamo
teplo vyrába, a variabilné náklady na nákup tepla do maximálnej výšky určenej podľa
ukazovateľov energetickej účinnosti určených pri poslednom overovaní hospodárnosti
prevádzky sústav tepelných zariadení staršom ako 30 dní pred podaním návrhu ceny alebo
podľa ukazovateľov energetickej účinnosti pri povinnosti zabezpečiť vykonanie energetického
auditu, výhrevnosti paliva a ceny paliva alebo nakupovaného tepla v roku t,
b)
ostatné variabilné náklady, ktoré zahŕňajú náklady v primeranej výške na dopravu
paliva, náklady na elektrinu, technologickú vodu alebo geotermálnu vodu, technologické
hmoty, náklady na odvoz a likvidáciu nespálených zvyškov paliva a produktov odsírenia,
poplatky za znečisťovanie ovzdušia podľa odseku 1 písm. d) a náklady na nákup emisných
kvót podľa odseku 1 písm. d).
(4)
Maximálna výška ceny za sadzbu odobraného množstva zemného plynu bez nákladov na
prepravu plynu, distribúciu plynu a uskladňovanie zemného plynu a bez spotrebnej dane
zo zemného plynu na rok t v eurách/kWh CZPt sa vypočíta
a)
pre rok 2025 podľa vzorca
CZPt = (1,2 × CETHEt)/1000, |
kde
CETHEt je aritmetický priemer denných cien zverejnených burzou EEX (European Energy Exchange)
na webovom sídle www.eex.com/market-data v časti Product and Units EEX THE NATURAL GAS FUTURES Cal t v eurách na megawatthodinu
za kalendárny mesiac, v ktorom sa nákup zemného plynu na základe zmluvy uskutočnil
alebo dohodol, pričom platí, že súčet súčinov nakúpeného množstva zemného plynu a
dohodnutej ceny zemného plynu v kalendárnom mesiaci, v ktorom sa nákup zemného plynu
uskutočnil alebo dohodol nesmie byť vyšší ako súčet súčinov nakúpeného množstva zemného
plynu a aritmetického priemeru denných cien CETHEt v kalendárnom mesiaci, v ktorom sa nákup zemného plynu uskutočnil alebo dohodol;
pri dohodnutých krátkodobých cenách pre nové lokality s dodávkou tepla v priebehu
roku t je CETHEt aritmetický priemer denných cien zverejnených burzou EEX (European Energy Exchange)
na webovom sídle www.eex.com/market-data v časti Product and Units EEX THE NATURAL GAS FUTURES MONTH v eurách na megawatthodinu
v mesiaci, v ktorom regulovaný subjekt dodávku zemného plynu dohodol,
b)
pre rok 2026 a ďalšie roky regulačného obdobia podľa vzorca
CZPt = (1,2 × CETHEt)/1000, |
kde
CETHEt je aritmetický priemer denných cien zverejnených burzou EEX (European Energy Exchange)
na webovom sídle www.eex.com/market-data v časti Product and Units EEX THE NATURAL GAS FUTURES Cal t v eurách na megawatthodinu
za obdobie od 1. septembra roku t-2 do 30. júna roku t-1; pri dohodnutých krátkodobých
cenách pre nové lokality s dodávkou tepla v priebehu roku t je CETHEt aritmetický priemer denných cien zverejnených burzou EEX (European Energy Exchange)
na webovom sídle www.eex.com/market-data v časti Product and Units EEX THE NATURAL GAS FUTURES MONTH v eurách na megawatthodinu
v mesiaci, v ktorom regulovaný subjekt dodávku zemného plynu dohodol.
(5)
Ekonomicky oprávneným nákladom je náklad na zemný plyn so zmluvne dohodnutou cenou
vo výške podľa odseku 4 pre rok t počas celého trvania platnosti zmluvnej ceny.
(6)
Ekonomicky oprávnené náklady na nákup emisných kvót sa určia ako rozdiel nákladov
na emisné kvóty vypočítané z výroby tepla s najlepšou dostupnou technológiou (BAT)
a bezodplatne pridelených emisných kvót. Emisné kvóty s technológiou BAT sa vypočítajú
z vyrobeného tepla, emisných faktorov pre palivá, výhrevnosti použitých palív a účinnosti
použitých technológií, ktorá je
a)
0,85 pre kotol spaľujúci uhlie,
b)
0,80 pre kotol spaľujúci ťažký vykurovací olej,
c)
0,90 pre kotol spaľujúci zemný plyn,
d)
0,70 pre kotol spaľujúci biomasu,
e)
0,75 pre spaľovací motor a plynovú turbínu.
(7)
Ak sa teplo vyrába rôznymi technológiami, ekonomicky oprávnené náklady na emisné
kvóty s technológiou BAT sú súčtom nákladov vypočítaných z vyrobeného tepla podľa
spotreby jednotlivých palív, emisných faktorov pre palivá, výhrevnosti použitých palív
a účinností pre jednotlivé technológie podľa odseku 6.
(8)
Celkové ekonomicky oprávnené fixné náklady zahŕňajú fixné náklady na nákup tepla,
náklady regulovanej zložky fixných nákladov v rozsahu podľa prílohy č. 1 a ostatné ekonomicky oprávnené fixné náklady v primeranej výške na poistenie majetku,
dane, nájomné, revízie a na zákonné prehliadky, náklady na overenie účtovnej závierky
audítorom, odpisy hmotného majetku a nehmotného majetku priamo súvisiaceho s výrobou
a rozvodom tepla, náklady na údržbu a opravy priamo súvisiace s výrobou a rozvodom
tepla, úroky z investičného úveru a úroky z prevádzkového úveru.
(9)
Maximálna výška nákladov regulovanej zložky fixných nákladov podľa odseku 8 v návrhu
ceny na rok t sa určí
a)
pre prvý rok v regulačnom období v rozsahu podľa prílohy č. 1 a celkového regulačného príkonu všetkých odberných zariadení v kilowattoch
1.
do 300 kW vrátane, maximálne 21 000 eur,
2.
nad 300 kW do 3 500 kW vrátane, maximálne 61,5 eur/kW,
3.
nad 3 500 kW do 5 200 kW vrátane, maximálne 215 250 eur + 44 eur/kW za každý ďalší
kilowatt nad 3 500 kW,
4.
nad 5 200 kW do 13 000 kW vrátane, maximálne 290 050 eur + 43,5 eur/kW za každý ďalší
kilowatt nad 5 200 kW,
5.
nad 13 000 kW do 21 000 kW vrátane, maximálne 629 350 eur + 37 eur/kW za každý ďalší
kilowatt nad 13 000 kW,
6.
nad 21 000 kW, maximálne 925 350 eur + 30,5 eur/kW za každý ďalší kilowatt nad 21
000 kW,
b)
pre ďalšie roky regulačného obdobia v rozsahu podľa prílohy č. 1 podľa celkového regulačného príkonu všetkých odberných zariadení v kilowattoch, pričom
hodnoty regulovanej zložky fixných nákladov sa každoročne voči hodnotám z predchádzajúceho
roku vynásobia hodnotou
1 + (JPI-3)/100, |
pričom, ak (JPI-3) < 0, na výpočet sa použije hodnota (JPI-3) = 0,
kde
JPI je aritmetický priemer hodnôt jadrovej inflácie za obdobie od 1. júla roku t-2
do 30. júna roku t-1 zverejnených Štatistickým úradom Slovenskej republiky v percentách.
(10)
Maximálna výška ostatných ekonomicky oprávnených fixných nákladov podľa odseku 8
na rok t sa vypočíta podľa vzorca
M
F
N
t
=
M
F
N
t
-
n
×
1
+
J
P
I
-
X
100
+
Y
+
(
R
R
P
t
×
C
F
Z
t
-
n
)
pričom, ak (JPI – X) < 0, na výpočet maximálnej výšky ostatných ekonomicky oprávnených
fixných nákladov sa použije hodnota (JPI – X) = 0,
kde
a)
MFNt je maximálna výška ostatných ekonomicky oprávnených fixných nákladov v eurách za
výrobu, distribúciu a dodávku tepla na rok t, pričom, ak sa predkladajú dva samostatné
návrhy spoločnej ceny podľa § 7 ods. 2, platí, že súčet maximálnej výšky MFNt pre samostatnú spoločnú cenu tepla na všetky odberné miesta zo sústav tepelných zariadení
a maximálnej výšky MFNt pre samostatnú spoločnú cenu tepla pre decentralizované zdroje tepla nesmie byť vyšší
ako výška MFNt vypočítaná, ak by sa ceny podľa § 7 ods. 2 neuplatňovali,
b)
MFNt-n je výška ostatných ekonomicky oprávnených fixných nákladov v eurách za výrobu, distribúciu
a dodávku tepla schválená alebo určená v cenovom rozhodnutí na rok t-n,
c)
X je faktor efektivity využívania nákladov na výrobu, distribúciu a dodávku tepla
v percentách, ktorého hodnota na každý rok regulačného obdobia sa ustanovuje vo výške
3 %,
d)
RRPt je údaj, ktorý predstavuje kladný rozdiel regulačného príkonu odberných zariadení,
ktoré boli pripojené do sústavy tepelných zariadení a regulačného príkonu odberných
zariadení, ktoré boli odpojené zo sústavy tepelných zariadení v období od roku t-n,
v ktorom bola schválená alebo určená cena cenovým rozhodnutím; ak sa jedno odberné
miesto rozdelilo na viaceré odberné miesta, potom RRPt = 0,
e)
CFZt-n je schválená alebo určená cena fixnej zložky ceny tepla bez primeraného zisku v roku
t-n a bez regulovanej zložky fixných nákladov,
f)
Y je faktor investičného rozvoja v tepelnej energetike, ktorý zohľadňuje náklady
v roku t na modernizáciu, rekonštrukciu alebo výstavbu nového tepelného zariadenia
na základe právoplatného stavebného povolenia alebo ohlásenia stavebnému úradu,27) ak cieľom je zvýšenie energetickej účinnosti tepelných zariadení alebo zníženie prevádzkových
nákladov pri výrobe tepla alebo distribúcii tepla alebo náklady na generálnu opravu
zariadenia na kombinovanú výrobu elektriny a tepla alebo zariadenia na využívanie
geotermálnej energie na základe technickej správy projektovanej funkčnosti zariadenia,
ktorý sa vypočíta podľa vzorca
Y
=
I
N
a
v
x
0,125
+
I
N
a
d
x
0,05
+
(
G
O
x
0,2
)
M
F
N
t
-
n
kde
1.
INav sú náklady na modernizáciu, rekonštrukciu a výstavbu zariadenia na výrobu tepla po
odčítaní príspevku poskytnutého z prostriedkov štátneho rozpočtu, z prostriedkov Európskej
únie alebo poskytnutého nenávratnou finančnou podporou; pri kombinovanej výrobe elektriny
a tepla sa náklady INav vypočítajú z celkových nákladov na modernizáciu, rekonštrukciu alebo výstavbu zariadenia
na výrobu elektriny a tepla vynásobených koeficientom delenia nákladov βq,
2.
INad sú náklady na modernizáciu, rekonštrukciu tepelných zariadení na distribúciu tepla
a na výstavbu prepojenia tepelných zariadení na distribúciu tepla, po odčítaní príspevku
poskytnutého z prostriedkov štátneho rozpočtu, z prostriedkov Európskej únie alebo
poskytnutého nenávratnou finančnou podporou,
3.
GO sú náklady na plánovanú generálnu opravu zariadenia na kombinovanú výrobu elektriny
a tepla na základe predpisu výrobcu alebo zariadenia na využívanie geotermálnej energie;
pri kombinovanej výrobe elektriny a tepla sa náklady GO vypočítajú z celkových nákladov
na GO zariadenia na výrobu elektriny a tepla vynásobených koeficientom delenia nákladov
βq.
(11)
Na výpočet maximálnej výšky ostatných ekonomicky oprávnených fixných nákladov podľa
odseku 10 sa pri výstavbe zariadenia na výrobu tepla použije len faktor investičného
rozvoja Y alebo výsledok súčinu (RRPt × CFZt-n).
(12)
Na prvý rok regulačného obdobia sa hodnota MFNt-n vypočíta ako rozdiel výšky celkových ekonomicky oprávnených fixných nákladov okrem
nákladov na nákup tepla v eurách schválených alebo určených v cenovom rozhodnutí platnom
ku dňu podania návrhu ceny na rok 2023 a výšky regulovanej zložky fixných nákladov
schválených alebo určených v cenovom rozhodnutí platnom ku dňu podania návrhu ceny
na rok 2023.
(13)
Odsek 12 sa uplatňuje pre regulovaný subjekt, ktorý v sústave tepelných zariadení
dodával teplo v roku 2022.
(14)
Ak regulovaný subjekt prevzal zariadenia na výrobu tepla a rozvod tepla od regulovaného
subjektu, ktorému teplo dodával alebo od ktorého teplo odoberal, a bude ich prevádzkovať
v ďalšom období, maximálna výška ostatných ekonomicky oprávnených fixných nákladov
sa vypočíta podľa odseku 10, ku ktorej sa pripočítajú ostatné ekonomicky oprávnené
fixné náklady prevzatého zariadenia na výrobu tepla a rozvod tepla alebo fixné náklady
na nakupované teplo vo výške z predchádzajúceho obdobia.
(15)
Faktor investičného rozvoja Y podľa odseku 10 zahŕňa aj náklady vlastníka na modernizáciu,
rekonštrukciu alebo výstavbu zariadenia na výrobu tepla alebo distribúciu tepla na
prenajatom tepelnom zariadení.
(16)
Pre výpočet maximálnej výšky ostatných ekonomicky oprávnených fixných nákladov MFNt podľa odseku 10 súvisiacich s faktorom investičného rozvoja Y uplatnených v cene
tepla na rok t po zúčtovaní ekonomicky oprávnených nákladov podľa § 8 platí, že faktor Y sa vypočíta len zo skutočne zaradeného nového dlhodobého hmotného
majetku a nehmotného majetku do účtovníctva regulovaného subjektu alebo vlastníka
dlhodobého hmotného majetku a nehmotného majetku. Ak sa opatrenia súvisiace s faktorom
investičného rozvoja Y uplatneného v cene tepla na rok t nerealizovali, po zúčtovaní
ekonomicky oprávnených nákladov podľa § 8 sa použije na výpočet výšky maximálnych ekonomicky oprávnených fixných nákladov MFNt podľa odseku 10 hodnota Y = 0. Ak sa pri obstaraní dlhodobého hmotného majetku a nehmotného
majetku použijú prostriedky štátneho rozpočtu, prostriedky Európskej únie alebo nenávratná
finančná podpora, zúčtovanie ekonomicky oprávnených nákladov podľa § 8 sa vykoná po záverečnom potvrdení výšky čerpania poskytnutých finančných prostriedkov
poskytovateľom v súlade s podmienkami uzatvorenej zmluvy o poskytnutí finančných prostriedkov.
(17)
Po skončení roku t sa celkový objem ekonomicky oprávnených fixných nákladov a primeraného
zisku na dodávku tepla prerozdelí medzi jednotlivé odberné miesta odberateľov podľa
skutočne dodaného množstva tepla v roku t podľa vzorca
kde
a)
Pn je platba odberateľa na odbernom mieste v eurách,
b)
RPt je regulačný príkon odberného miesta odberateľa v roku t vypočítaný podľa § 6 ods. 4 v kilowattoch,
c)
CFZ je skutočná fixná zložka ceny tepla v eurách za kilowatt maximálne do výšky schválenej
ceny,
d)
QSKn je skutočná dodávka tepla na odberné miesto odberateľa v roku t v kilowatthodinách,
e)
z je počet odberných miest odberateľov bez odberných miest odberateľov tepla, ktorí
si vyrábajú časť tepla samostatne v decentralizovanom zdroji tepla, skončili odber
tepla v roku t a odberateľov, ktorí odobrané teplo ďalej dodávajú odberateľom za schválenú
alebo určenú cenu.
(18)
Ak má regulovaný subjekt dohodnutý na výpočet regulačného príkonu podľa § 6 ods. 5 aj iný počet hodín ako 5 300, prerozdelenie ekonomicky oprávnených fixných nákladov
sa vykoná pre každú skupinu odberateľov s rovnakým počtom hodín na výpočet regulačného
príkonu primerane podľa odseku 17.
(19)
V zariadení na kombinovanú výrobu elektriny a tepla28) sa ekonomicky oprávnené náklady na výrobu tepla určia tak, že k osobitným nákladom
na výrobu tepla v zariadení na kombinovanú výrobu elektriny a tepla z prílohy č. 2 sa pripočíta časť spoločných nákladov kombinovanej výroby elektriny a tepla z prílohy č. 3 prislúchajúca výrobe tepla podľa odseku 21, ktorá sa vypočíta vynásobením jednotlivých
položiek spoločných nákladov v prílohe č. 4 koeficientom delenia. Do osobitných nákladov na výrobu tepla zariadením na kombinovanú
výrobu elektriny a tepla sa zahrnú len náklady na zariadenia, ktoré by neboli inštalované,
keby sa vyrábala len elektrina, napríklad čerpadlá vykurovacej vody, čerpadlá kondenzátu
pary na vykurovanie, redukčné stanice.
(20)
Spoločné množstvo paliva na výrobu elektriny a tepla sa určí
a)
pri výrobe elektriny protitlakovou parnou turbínou alebo kondenzačnou parnou turbínou
s odberom pary zo súčtu normatívneho množstva paliva na dodávku tepla a normatívneho
množstva paliva spotrebovaného na výrobu elektriny vypočítaného z množstva vyrobenej
elektriny a merného množstva tepla potrebného na výrobu elektriny (GJ/MWh),
b)
pri výrobe elektriny plynovou turbínou alebo spaľovacím motorom z účinnosti výroby
elektriny a množstva vyrobenej elektriny.
(21)
Časť spoločných nákladov kombinovanej výroby elektriny a tepla prislúchajúca výrobe
tepla sa určí tak, aby tieto náklady neboli vyššie ako pri delení spoločných nákladov
kombinovanej výroby elektriny a tepla energetickou metódou. Spoločné náklady kombinovanej
výroby elektriny a tepla nezahŕňajú náklady zariadení, ktoré by neboli inštalované,
keby sa nevyrábala elektrina, napríklad generátor, parná turbína vrátane kondenzátora,
čerpadlá turbínového kondenzátu, chladiace čerpadlá, chladiace veže a potrubia, vyvedenie
a transformácia vyrobenej elektriny. Koeficienty delenia nákladov pripadajúce na výrobu
tepla βq sa vypočítajú
a)
pri výrobe elektriny protitlakovou parnou turbínou alebo kondenzačnou parnou turbínou
s odberom pary podľa vzorca
kde
1.
Qe je teplo spotrebované na výrobu elektriny v megawatthodinách,
2.
Qv je využiteľné teplo na dodávku tepla v megawatthodinách,
b)
pri výrobe elektriny plynovou turbínou alebo spaľovacím motorom podľa vzorca
kde
1.
Es je svorková výroba elektriny v megawatthodinách,
2.
Qv je využiteľné teplo na dodávku tepla v megawatthodinách.
(22)
Náklady každého zdroja, množstvo vyrobeného tepla na každom zdroji a náklady súvisiace
s distribúciou tepla príslušnej sústavy tepelných zariadení sa vyhodnocujú osobitne.
(23)
Ak regulovaný subjekt vykonáva aj neregulovanú činnosť, do ostatných ekonomicky oprávnených
fixných nákladov sa zahrnú spoločné náklady na vykonávanie regulovanej činnosti podľa
§ 2 písm. c) piateho bodu zákona a neregulovanej činnosti najviac do výšky zodpovedajúcej pomeru
dosiahnutých tržieb z regulovanej činnosti k celkovým tržbám v roku t-2.
(24)
Ekonomicky oprávnenými nákladmi sú náklady na nákup paliva, ktorých výška sa vypočíta
z nameraného množstva tepla na odbernom mieste použitím ukazovateľov energetickej
účinnosti2) alebo použitím vyšších ukazovateľov energetickej účinnosti a skutočnej ceny paliva,
ktorá nemôže prekročiť pri zemnom plyne maximálnu výšku podľa odseku 4 alebo náklady
na nákup tepla, ktorých výška sa vypočíta z nameraného množstva tepla na odbernom
mieste použitím ukazovateľov energetickej účinnosti alebo použitím vyšších ukazovateľov
energetickej účinnosti a ceny nakupovaného tepla, náklady na nákup elektriny, z ktorej
sa teplo priamo vyrába, variabilné náklady na výrobu tepla zo slnečnej energie alebo
na elektrinu vyrobenú zo slnečnej energie vlastným zariadením na výrobu elektriny
nainštalovaným na objekte, v ktorom je umiestnené zariadenie na výrobu alebo distribúciu
tepla, použitej na prípravu teplej vody podľa odseku 1 písm. o), náklady regulovanej
zložky fixných nákladov podľa odseku 9, náklady na skleníkové plyny podľa odseku 1
písm. d) a zostávajúce ekonomicky oprávnené náklady, ktoré sa preukazujú účtovnými
dokladmi.
§ 5
Spôsob určenia výšky primeraného zisku
(1)
Maximálna výška primeraného zisku sa určí ako súčet sumy 18 eur/kW celkového regulačného
príkonu odberných zariadení a sumy
a)
1 euro za každý kilowatt celkového regulačného príkonu, ak pomer neobežných aktív
netto súvisiacich s regulovanou činnosťou a celkového regulačného príkonu je od 65
eur/kW do 200 eur/kW vrátane,
b)
2,50 eura za každý kilowatt celkového regulačného príkonu, ak pomer neobežných aktív
netto súvisiacich s regulovanou činnosťou a celkového regulačného príkonu je nad 200
eur/kW do 370 eur/kW vrátane,
c)
4,00 eurá za každý kilowatt celkového regulačného príkonu, ak pomer neobežných aktív
netto súvisiacich s regulovanou činnosťou a celkového regulačného príkonu je väčší
ako 370 eur/kW.
(2)
Odsek 1 sa nevzťahuje na regulovaný subjekt, ktorý využíva obnoviteľné zdroje energie
pri výrobe tepla vo výške najmenej 20 % z celkového množstva tepla obsiahnutého v
palive a ktorý predloží na rok t návrh ceny, ktorej variabilná zložka maximálnej ceny
tepla bez dane z pridanej hodnoty neprekročí 0,0900 eura/kWh a súčasne fixná zložka
maximálnej ceny tepla bez dane z pridanej hodnoty neprekročí 270 eur/kW.
(3)
Odsek 1 sa nevzťahuje na regulovaný subjekt v návrhu spoločnej ceny tepla pre decentralizované
zdroje tepla podľa § 7 ods. 2, ktorý predloží samostatný návrh spoločnej ceny tepla pre decentralizované zdroje
tepla podľa § 7 ods. 2, ktorej variabilná zložka maximálnej ceny tepla bez dane z pridanej hodnoty neprekročí
0,0700 eura/kWh a súčasne fixná zložka maximálnej ceny tepla bez dane z pridanej hodnoty
neprekročí 200 eur/kW.
(4)
Odsek 1 sa nevzťahuje na regulovaný subjekt, ktorý vyrába, distribuuje a dodáva teplo
výlučne koncovým odberateľom29) a ktorý predloží na rok t návrh ceny, ktorej fixná zložka maximálnej ceny tepla bez
dane z pridanej hodnoty neprekročí 150 eur/kW.
(5)
Výška primeraného zisku podľa odsekov 1 a 2 v cene tepla po zúčtovaní podľa § 8 ods. 1 nie je obmedzená, ak fakturovaná variabilná zložka ceny tepla bez dane z pridanej
hodnoty sa rovná alebo je nižšia ako prepočítaná variabilná zložka ceny tepla podľa
skutočnej ceny paliva pri zemnom plyne maximálne do výšky podľa § 4 ods. 4 alebo skutočnej ceny nakupovaného tepla, podľa ukazovateľov energetickej účinnosti
určených pri overovaní hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení platných
na rok t alebo podľa vypočítaných ukazovateľov energetickej účinnosti a výhrevnosti
paliva a neprekročila výšku 0,0900 eura/kWh a súčasne fakturovaná fixná zložka ceny
tepla bez dane z pridanej hodnoty neprekročila výšku 270 eur/kW a regulovaný subjekt
pri výrobe tepla využíva obnoviteľné zdroje energie vo výške najmenej 20 % z celkového
množstva tepla obsiahnutého v palive.
(6)
Výška primeraného zisku podľa odsekov 1 a 3 v samostatnej spoločnej cene tepla pre
decentralizované zdroje tepla podľa § 7 ods. 2 po zúčtovaní podľa § 8 ods. 1 nie je obmedzená, ak fakturovaná variabilná zložka ceny tepla bez dane z pridanej
hodnoty sa rovná alebo je nižšia ako prepočítaná variabilná zložka ceny tepla podľa
skutočnej ceny paliva pri zemnom plyne maximálne do výšky podľa § 4 ods. 4, podľa ukazovateľov energetickej účinnosti určených pri overovaní hospodárnosti prevádzky
sústavy tepelných zariadení platných na rok t alebo podľa ukazovateľov energetickej
účinnosti a výhrevnosti paliva a neprekročila výšku 0,0700 eura/kWh a súčasne fakturovaná
fixná zložka ceny tepla bez dane z pridanej hodnoty neprekročila výšku 200 eur/kW.
(7)
Výška primeraného zisku podľa odsekov 1 a 4 v cene tepla po zúčtovaní podľa § 8 ods. 1 nie je obmedzená, ak fakturovaná variabilná zložka ceny tepla bez dane z pridanej
hodnoty sa rovná alebo je nižšia ako prepočítaná variabilná zložka ceny tepla podľa
skutočnej ceny paliva pri zemnom plyne maximálne do výšky podľa § 4 ods. 4, podľa ukazovateľov energetickej účinnosti určených pri overovaní hospodárnosti prevádzky
sústavy tepelných zariadení platných na rok t alebo podľa ukazovateľov energetickej
účinnosti a výhrevnosti paliva, fakturovaná fixná zložka ceny tepla bez dane z pridanej
hodnoty neprekročila výšku 150 eur/kW a regulovaný subjekt vyrába, distribuuje a dodáva
teplo výlučne koncovým odberateľom.
(8)
Ak sa dodávka tepla uskutočňuje medzi prepojenými podnikmi,29a) ktoré podnikajú v tepelnej energetike na základe povolenia na podnikanie v tepelnej
energetike, primeraný zisk podľa odsekov 1 až 7 týchto prepojených podnikov sa zníži
o polovicu. Regulačný príkon, na ktorý sa uplatňuje znížený primeraný zisk sa určí
pri
a)
dodávke tepla prepojenému podniku podľa dohodnutého regulačného príkonu medzi prepojenými
podnikmi, pričom sa pri jeho výpočte zohľadní len pomerná časť podniku, ktorá patrí
do štruktúry prepojeného podniku podľa majetkového podielu,
b)
nákupe tepla od prepojeného podniku podľa dohodnutého regulačného príkonu medzi prepojenými
podnikmi vynásobeného hodnotou 0,8, ak regulovaný subjekt, ktorý nakupuje teplo aj
vyrába teplo alebo nakupuje teplo od podniku, s ktorým nie je prepojený, pričom sa
pri jeho výpočte zohľadní len pomerná časť podniku, ktorá patrí do štruktúry prepojeného
podniku podľa majetkového podielu,
c)
nákupe tepla od prepojeného podniku podľa dohodnutého celkového regulačného príkonu
s odberateľmi, ak regulovaný subjekt, ktorý nakupuje teplo nevyrába teplo a ani nenakupuje
teplo od podniku, s ktorým nie je prepojený, pričom sa pri jeho výpočte zohľadní len
pomerná časť podniku, ktorá patrí do štruktúry prepojeného podniku podľa majetkového
podielu.
§ 6
Postup a podmienky uplatňovania ceny
(1)
Maximálna cena tepla sa skladá z variabilnej zložky maximálnej ceny tepla so spotrebnou
daňou30) z elektriny, uhlia, zemného plynu a so spotrebnou daňou z minerálneho oleja a fixnej
zložky maximálnej ceny tepla s primeraným ziskom a určuje sa pre obchodný vzťah medzi
dodávateľom a odberateľom,31) v ktorom je dodávateľ podľa osobitného predpisu32) povinný dodržiavať určený spôsob cenovej regulácie a uskutočňovať dodávky tovaru
a služieb v súlade so schválenými alebo určenými cenami.
(2)
Variabilná zložka maximálnej ceny tepla v eurách za kilowatthodinu sa určuje na objednané
množstvo tepla a uplatňuje sa za namerané množstvo tepla. Fixná zložka maximálnej
ceny tepla s primeraným ziskom sa určí v eurách na kilowatt celkového regulačného
príkonu a uplatňuje sa v eurách na kilowatt regulačného príkonu odberného zariadenia.
(3)
Celkový regulačný príkon na rok t sa vypočíta ako súčet regulačných príkonov všetkých
odberných zariadení podľa vzorca
kde
a)
RPt je celkový regulačný príkon v kilowattoch,
b)
RPVkt je regulačný príkon odberného zariadenia so spotrebou tepla na vykurovanie a spotrebou
tepla v teplej vode v kilowattoch určený podľa odseku 4,
c)
RPTkt je regulačný príkon odberného zariadenia v ktorom sa časť tepla využíva v priemyselnom
procese, v kilowattoch určených podľa odseku 5,
d)
RPDkt je regulačný príkon odberného zariadenia, v ktorom si časť tepla na vykurovanie a
na prípravu teplej vody vyrába odberateľ tepla samostatne v decentralizovanom zdroji
tepla v kilowattoch určený podľa odseku 6,
e)
x, y, z je počet odberných zariadení pre jednotlivé druhy odberných zariadení.
(4)
Regulačný príkon odberného zariadenia so spotrebou tepla na vykurovanie a spotrebou
tepla v teplej vode sa vypočíta ako podiel skutočne dodaného množstva tepla do odberného
zariadenia v roku 2021 osobitne pre teplo na vykurovanie a osobitne pre teplo v teplej
vode v kilowatthodinách a počtu hodín 5 300. Takto vypočítaný regulačný príkon platí
celé regulačné obdobie.
(5)
Regulačný príkon odberného zariadenia, v ktorom sa časť tepla využíva v priemyselnom
procese, sa vypočíta podľa odseku 4 a počtu hodín 8 000, ak sa dodávateľ a odberateľ
nedohodnú inak.
(6)
Regulačný príkon odberného zariadenia, v ktorom si časť tepla na vykurovanie a na
prípravu teplej vody vyrábal odberateľ tepla v roku 2021 samostatne v decentralizovanom
zdroji tepla, sa vypočíta ako podiel skutočne dodaného množstva tepla do odberného
zariadenia v roku 2021 osobitne pre teplo na vykurovanie a osobitne pre teplo v teplej
vode v kilowatthodinách a počtu hodín 3 500; takto vypočítaný regulačný príkon platí
do konca regulačného obdobia.
(7)
Regulačný príkon odberného zariadenia, v ktorom si časť tepla na vykurovanie a na
prípravu teplej vody vyrába odberateľ tepla samostatne v novom decentralizovanom zdroji
tepla vybudovanom po roku 2021, sa vypočíta ako podiel predpokladaného ročného množstva
tepla osobitne pre teplo na vykurovanie a osobitne pre teplo v teplej vode na rok
t v kilowatthodinách a počtu hodín 3 500; takto vypočítaný regulačný príkon platí
do konca regulačného obdobia.
(8)
Regulačný príkon odberného zariadenia medzi dodávateľom a odberateľom, ktorý je súčasne
aj dodávateľom, sa môže určiť aj dohodou.
(9)
Regulačný príkon pripojeného nového odberného zariadenia na vykurovanie a prípravu
teplej vody, ktorému nebolo dodávané teplo v roku 2021, sa vypočíta ako podiel predpokladaného
ročného množstva tepla na rok t v kilowatthodinách a počtu hodín 5 300. Regulačný
príkon pripojeného nového odberného zariadenia, v ktorom sa časť tepla využíva v priemyselnom
procese a ktorému nebolo dodávané teplo v roku 2021, sa vypočíta ako podiel predpokladaného
ročného množstva tepla na rok t a počtu hodín 8 000, ak sa dodávateľ a odberateľ nedohodnú
inak; takto vypočítaný regulačný príkon platí do konca regulačného obdobia.
§ 7
Podklady návrhu ceny a spôsob predkladania návrhu ceny
(1)
Návrh ceny tepla a s ním súvisiacich regulovaných činností sa predkladá v rozsahu
prílohy č. 5 ako spoločná cena tepla na všetky odberné miesta v rámci obce alebo jej časti. Ak
dodávku tepla zabezpečuje regulovaný subjekt vo viac ako jednej obci vo všetkých územných
obvodoch vyšších územných celkov, možno predložiť návrh spoločnej ceny tepla pre územný
obvod vyššieho územného celku.
(2)
Návrh ceny podľa odseku 1 sa môže predložiť v rozsahu prílohy č. 5 aj ako samostatná spoločná cena tepla na všetky odberné miesta zo sústav tepelných
zariadení33) a samostatná spoločná cena tepla pre decentralizované zdroje tepla.
(3)
Súčasťou návrhu ceny sú tieto podklady:
a)
výpočet položky 3.1 – Regulovaná zložka fixných nákladov podľa prílohy č. 1,
b)
zoznam odberateľov tepla a objednané množstvo tepla podľa prílohy č. 6,
c)
údaje o prevádzke sústavy tepelných zariadení podľa prílohy č. 7,
d)
zoznam tepelných zdrojov a odovzdávacích staníc tepla podľa prílohy č. 8,
e)
výpočet nákladov na palivo podľa prílohy č. 9,
f)
zmluva na nákup paliva na rok t a výpočet výslednej výšky ceny plynu,
g)
oznámenie o predložení návrhu na zmenu cenového rozhodnutia podľa § 17 zákona s cenou navrhovanou odberateľom tepla, ktorým sa teplo dodáva a ktorí sú držiteľmi
povolenia na rozvod tepla,
h)
výška nákladov na investičný rozvoj a na generálnu opravu, termín ukončenia prác
a popis rozsahu a lokalizácia stavebných prác pri uplatnení faktora investičného rozvoja
Y podľa § 4 ods. 10,
i)
výpočet faktora investičného rozvoja Y na náklady podľa § 4 ods. 10,
j)
vyhlásenie vlastníka tepelného zariadenia o výške nákladov na investície, ak ide
o uplatnenie faktora investičného rozvoja Y podľa § 4 ods. 15,
k)
pri výpočte faktora investičného rozvoja Y právoplatné stavebné povolenie alebo ohlásenie
stavebnému úradu a pri generálnej oprave zariadenia na kombinovanú výrobu elektriny
a tepla a pri generálnej oprave zariadenia využívajúceho geotermálnu energiu technická
správa projektovanej funkčnosti,
l)
ďalšie podklady potrebné na posúdenie návrhu ceny, ak podklady uvedené v písmenách
a) až k) nie sú dostatočné na preukázanie nevyhnutnosti vynaloženia ekonomicky oprávnených
nákladov a primeraného zisku.
(4)
Súčasťou návrhu ceny pre zariadenia na kombinovanú výrobu elektriny a tepla sú okrem
podkladov podľa odseku 3 aj
a)
údaje o osobitných nákladoch na výrobu tepla zariadením na kombinovanú výrobu elektriny
a tepla podľa prílohy č. 2,
b)
údaje o vypočítaných nákladoch na výrobu tepla zo spoločných nákladov na kombinovanú
výrobu elektriny a tepla podľa prílohy č. 3 po delení spoločných nákladov podľa § 4 ods. 21,
c)
údaje o spoločných nákladoch na výrobu elektriny a tepla zariadením na kombinovanú
výrobu elektriny a tepla podľa prílohy č. 4,
d)
údaje o nákladoch na výrobu tepla zo zdrojov bez kombinovanej výroby elektriny a
tepla podľa prílohy č. 10,
e)
doplňujúce údaje o kombinovanej výrobe elektriny a tepla podľa prílohy č. 11.
(5)
Návrh ceny podľa odseku 1 alebo podľa odseku 2 a podklady podľa odseku 3 a odseku
4 sa predkladajú v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe elektronickým podaním
do elektronickej schránky.34) Vyplnené tabuľky podľa príloh č. 1 až 11 sa predkladajú v elektronickej podobe vo formáte, ktorý zachováva úplnú funkčnosť
tabuľkového editora.
(6)
Pri zmene cenového rozhodnutia podľa § 17 zákona sa návrh na zmenu cenového rozhodnutia predkladá podľa odseku 1 alebo odseku 2 a
obsahuje podklady primerane podľa odsekov 3 a 4.
(7)
Peňažné hodnoty a jednotkové ceny sa na účely výpočtu cien matematicky zaokrúhľujú
na štyri desatinné miesta.
§ 8
Termín a spôsob zúčtovania plánovaných a skutočných nákladov započítaných
do ceny tepla
do ceny tepla
(1)
Po skončení roku t sa do 31. marca nasledujúceho kalendárneho roka dobropisom zúčtujú
náklady zahrnuté v určenej variabilnej zložke a fixnej zložke maximálnej ceny tepla
a primeraný zisk podľa § 5 na rok t na ekonomicky oprávnené náklady podľa § 4 ods. 24. Finančné prostriedky zodpovedajúce nákladom, ktoré nie sú ekonomicky oprávnenými
nákladmi, a nákladov nad primeraný zisk podľa § 5 sa zúčtujú s odberateľom do 15 dní od vyhotovenia dobropisu.
(2)
Výška skutočných nákladov na výrobu tepla, distribúciu tepla a dodávku tepla za rok
t sa predkladá v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe elektronickým podaním
do elektronickej schránky. Vyplnené tabuľky podľa príloh č. 12 až 15 a pri kombinovanej výrobe elektriny a tepla aj podľa príloh č. 16 až 20 sa predkladajú v elektronickej podobe vo formáte, ktorý zachováva úplnú funkčnosť
tabuľkového editora do 31. marca nasledujúceho kalendárneho roka.
(3)
Ak dodávateľ nakupuje dodávané teplo od iného dodávateľa, zúčtovanie nákladov podľa
odseku 1 sa vykoná po skončení roku t do 15. apríla nasledujúceho kalendárneho roka;
finančné prostriedky sa zúčtujú s odberateľom do 15 dní od vystavenia dobropisu. Ak
dodávateľ nakupuje dodávané teplo od iného dodávateľa, výška skutočných nákladov podľa
odseku 2 sa predkladá do 15. apríla nasledujúceho kalendárneho roka. Každému ďalšiemu
dodávateľovi v sústave tepelných zariadení sa čas zúčtovania plánovaných nákladov
a termín predloženia skutočných nákladov podľa odseku 2 predlžuje o 15 dní.
§ 9
Prechodné ustanovenia
(1)
Podľa tejto vyhlášky sa prvýkrát postupuje pri vykonávaní cenovej regulácie na rok
2023.
(2)
Po skončení regulačného roka 2022 sa do 31. marca nasledujúceho kalendárneho roka
dobropisom zúčtujú náklady zahrnuté vo variabilnej zložke a fixnej zložke maximálnej
ceny tepla platnej na rok 2022 na ekonomicky oprávnené náklady vrátane primeraného
zisku podľa doterajšieho predpisu.
(3)
Výška zisku v schválenej alebo určenej cene tepla na rok 2022 nie je obmedzená, ak
fakturovaná variabilná zložka ceny tepla bez dane z pridanej hodnoty je rovná alebo
nižšia ako prepočítaná variabilná zložka ceny tepla podľa skutočnej ceny paliva v
roku 2022 maximálne do výšky podľa doterajšieho predpisu a skutočnej ceny nakupovaného
tepla podľa ukazovateľov energetickej účinnosti určených pri overovaní hospodárnosti
prevádzky sústavy tepelných zariadení a výhrevnosti paliva platných pre rok 2022 a
neprekročila 0,0450 eura/kWh a súčasne fakturovaná fixná zložka ceny tepla bez dane
z pridanej hodnoty neprekročila výšku 170 eur/kW a regulovaný subjekt pri výrobe tepla
využíva obnoviteľné zdroje energie vo výške najmenej 20 % z celkového množstva tepla
obsiahnutého v palive.
(4)
Výška skutočných nákladov na výrobu tepla, distribúciu tepla a dodávku tepla za rok
2022 sa na účely zúčtovania predkladá v elektronickej podobe alebo listinnej podobe
na formulároch podľa príloh č. 13 až 16 doterajšieho predpisu a pri kombinovanej výrobe elektriny a tepla aj podľa príloh č. 17 až 21 doterajšieho predpisu do 31. marca 2023.
(5)
Ak dodávateľ nakupuje dodávané teplo od iného dodávateľa, každému ďalšiemu dodávateľovi
v sústave tepelných zariadení sa termín na vykonanie zúčtovania plánovaných nákladov
za rok 2022 podľa odseku 2 a termín predloženia skutočných nákladov za rok 2022 podľa
odseku 4 predlžuje o 15 dní.
(6)
Ak v konaní o cenovej regulácii nie je schválená cena na rok 2023 do 31. decembra
2022, do dňa doručenia cenového rozhodnutia regulovanému subjektu sa na rok 2023 uplatní
cena schválená cenovým rozhodnutím na roky 2017 až 2022; rovnako sa postupuje, ak
cena nie je určená alebo zmenená.
§ 9a
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. júla 2024
Podľa tejto vyhlášky v znení účinnom od 1. júla 2024 sa prvýkrát postupuje pri vykonávaní
cenovej regulácie na rok 2025.
§ 10
Zrušovacie ustanovenie
Zrušuje sa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 248/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike v znení vyhlášky č.
205/2018 Z. z. a vyhlášky č. 298/2021 Z. z.
§ 11
Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 19. septembra 2022 okrem § 10, ktorý nadobúda účinnosť
1. januára 2023.
1. januára 2023.
Andrej Juris v. r.
Príloha č. 1 k vyhláške č. 312/2022 Z. z.
Príloha č. 2 k vyhláške č. 312/2022 Z. z.
Príloha č. 3 k vyhláške č. 312/2022 Z. z.
Príloha č. 4 k vyhláške č. 312/2022 Z. z.
Príloha č. 5 k vyhláške č. 312/2022 Z. z.
Príloha č. 6 k vyhláške č. 312/2022 Z. z.
Príloha č. 7 k vyhláške č. 312/2022 Z. z.
Príloha č. 8 k vyhláške č. 312/2022 Z. z.
Príloha č. 9 k vyhláške č. 312/2022 Z. z.
Príloha č. 10 k vyhláške č. 312/2022 Z. z.
Príloha č. 11 k vyhláške č. 312/2022 Z. z.
Príloha č. 12 k vyhláške č. 312/2022 Z. z.
Príloha č. 13 k vyhláške č. 312/2022 Z. z.
Príloha č. 14 k vyhláške č. 312/2022 Z. z.
Príloha č. 15 k vyhláške č. 312/2022 Z. z.
Príloha č. 16 k vyhláške č. 312/2022 Z. z.
Príloha č. 17 k vyhláške č. 312/2022 Z. z.
Príloha č. 18 k vyhláške č. 312/2022 Z. z.
Príloha č. 19 k vyhláške č. 312/2022 Z. z.
Príloha č. 20 k vyhláške č. 312/2022 Z. z.
1)
§ 19 ods. 2 písm. c) zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení zákona č. 184/2011 Z. z.
2)
§ 2 písm. b), § 6 ods. 1 a príloha č. 1 vyhlášky Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení,
ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla,
normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie
hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov
v znení vyhlášky č. 59/2008 Z. z.
3)
4)
§ 14 ods. 1 písm. a) zákona č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona
č. 419/2016 Z. z.
5)
§ 66 opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 16. decembra 2002 č.
23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej
osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva (oznámenie č.
740/2002 Z. z.) v znení neskorších predpisov.
6)
Napríklad zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov, zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového
vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon
č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
v znení neskorších predpisov, zákon č. 657/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov, § 13 ods. 3 zákona č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov, zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov, zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona
č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov v znení neskorších
predpisov, zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov.
7)
§ 4 a 5 zákona č. 137/2010 Z. z. o ovzduší v znení neskorších predpisov.
8)
§ 22 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
9)
§ 27 zákona č. 595/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
10)
§ 22 ods. 2 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. v znení zákona č. 60/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov.
11)
§ 5 ods.1 zákona č. 657/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
12)
§ 29 zákona č. 595/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
13)
§ 2 ods. 1, 5 a 8 zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
15)
§ 23 zákona č. 595/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
16)
18)
Zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov.
19)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
20)
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 395/2006 Z. z. o minimálnych požiadavkách na poskytovanie a používanie osobných ochranných pracovných
prostriedkov v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 400/2021 Z. z.
21)
Zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia
a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení
neskorších predpisov.
Zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
22)
Zákon č. 124/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov.
23)
§ 20 zákona č. 595/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
24)
§ 59 ods. 13 opatrenia zo 16. decembra 2002 č. 23054/2002-92 (oznámenie č. 740/2002 Z. z.) v znení
opatrenia č. MF/26312/2009-74 (oznámenie č. 518/2009 Z. z.).
opatrenia č. MF/26312/2009-74 (oznámenie č. 518/2009 Z. z.).
25)
§ 19 ods. 2 písm. l) zákona č. 595/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
27)
§ 54 a 55 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov.
28)
§ 2 ods. 2 písm. d) zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o
zmene a doplnení niektorých zákonov.
29)
§ 2 písm. s) zákona č. 657/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
29a)
§ 85 ods. 3 až 5 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
30)
Zákon č. 609/2007 Z. z. v znení neskorších predpisov.
31)
§ 19 zákona č. 657/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
32)
33)
§ 2 písm. l) zákona č. 657/2004 Z. z.
34)
§ 3 písm. l) a § 11 zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení
niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov.