500/2022 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2025
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.02.2023 - 31.12.2024 | |
3. | 01.01.2025 - | 367/2024 Z. z. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 500/2022 Z. z. |
Názov: | Zákon o Vojenskom spravodajstve |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 29.11.2022 |
Dátum vyhlásenia: | 23.12.2022 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2025 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
367/2024 Z. z. | Zákon o kritickej infraštruktúre a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
198/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o Vojenskom spravodajstve |
500
ZÁKON
z 29. novembra 2022
o Vojenskom spravodajstve
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Základné ustanovenia
§ 1
Tento zákon upravuje pôsobnosť, riadenie, organizáciu, úlohy a kontrolu Vojenského
spravodajstva, používanie osobitných prostriedkov, využívanie osobitných oprávnení,
prevádzkovanie informačných systémov a evidencií Vojenského spravodajstva, postavenie,
ochranu, povinnosti a oprávnenia príslušníka Vojenského spravodajstva a zamestnanca
Vojenského spravodajstva a náhradu škody.
§ 2
(1)
Základné práva a slobody možno činnosťou Vojenského spravodajstva obmedziť len v
rozsahu a spôsobom ustanoveným zákonom, pokiaľ je to nevyhnutné na zabezpečenie obrany,
obranyschopnosti a bezpečnosti Slovenskej republiky alebo na ochranu základných práv
a slobôd.
(2)
(3)
Vojenské spravodajstvo plní úlohy podľa tohto zákona spravidla utajeným spôsobom.
§ 3
Na účely tohto zákona sa rozumie
a)
spravodajskou činnosťou súhrn spravodajských, analytických a iných úkonov vykonávaných
Vojenským spravodajstvom spravidla utajeným spôsobom vrátane zabezpečenia realizácie
týchto úkonov a jej podpora, zameraných na získavanie informácií a vecí, a to aj používaním
osobitných prostriedkov a využívaním osobitných oprávnení, sústreďovanie a vyhodnocovanie
získaných informácií,
b)
príslušníkom Vojenského spravodajstva profesionálny vojak v služobnom pomere1) a vojak v zálohe povolaný na výkon mimoriadnej služby vo Vojenskom spravodajstve,
c)
zamestnancom Vojenského spravodajstva fyzická osoba, ktorá v pracovnoprávnom vzťahu
vykonáva prácu vo verejnom záujme vo Vojenskom spravodajstve.
Pôsobnosť, riadenie, organizácia a úlohy Vojenského spravodajstva
§ 4
(1)
Vojenské spravodajstvo je spravodajská služba, ktorá plní úlohy na úseku obrany,
obranyschopnosti a bezpečnosti Slovenskej republiky v pôsobnosti Ministerstva obrany
Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“).
(2)
Vojenské spravodajstvo vykonáva spravodajskú činnosť a bezpečnostné opatrenia na
úseku obrany, obranyschopnosti a bezpečnosti Slovenskej republiky a v rozsahu svojej
pôsobnosti sa podieľa na spravodajskom zabezpečení obrany, ktorým je plánovanie a
riadenie spravodajských operácií pri obrane štátu, plnení úloh vyplývajúcich z medzinárodných
zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná, plnení ďalších úloh podľa osobitných
predpisov a plnení úloh z dohôd a záväzkov vojenskej povahy.
(3)
Ak je to potrebné na predchádzanie alebo zabránenie aktivitám, ktoré ohrozujú obranu,
obranyschopnosť alebo bezpečnosť Slovenskej republiky, Vojenské spravodajstvo vykonáva
primerané bezpečnostné opatrenia.
(4)
Na čele Vojenského spravodajstva je riaditeľ Vojenského spravodajstva (ďalej len
„riaditeľ“). Riaditeľa vymenúva a odvoláva minister obrany Slovenskej republiky (ďalej
len „minister“) s predchádzajúcim súhlasom vlády Slovenskej republiky. Riaditeľ je
za výkon svojej funkcie zodpovedný ministrovi.
(5)
Vláda Slovenskej republiky na návrh ministra schvaľuje Štatút Vojenského spravodajstva,
ktorý podrobnejšie upravuje činnosť Vojenského spravodajstva v rámci výkonu pôsobnosti
a úloh ustanovených zákonom.
(6)
Celkové početné stavy Vojenského spravodajstva na návrh ministra schvaľuje vláda
Slovenskej republiky.
(7)
Bezpečnostná rada Slovenskej republiky môže ministrovi v písomnej forme ukladať úlohy
pre Vojenské spravodajstvo v rozsahu jeho pôsobnosti podľa § 5.
§ 5
(1)
Vojenské spravodajstvo na účely plnenia úloh podľa § 4 ods. 1 získava, sústreďuje a vyhodnocuje informácie dôležité na zabezpečenie obrany, obranyschopnosti
a bezpečnosti Slovenskej republiky na území Slovenskej republiky a mimo územia Slovenskej
republiky zamerané na
a)
činnosti ohrozujúce zvrchovanosť, ústavné zriadenie, územnú celistvosť, obranu, obranyschopnosť
a bezpečnosť Slovenskej republiky,
b)
c)
terorizmus, jeho financovanie alebo podporovanie, kybernetický terorizmus, vlastizradu,
sabotáž a záškodníctvo,
d)
politický extrémizmus, náboženský extrémizmus, extrémizmus prejavujúci sa násilným
spôsobom a škodlivú propagandu, ak súčasne ohrozuje plnenie úloh ozbrojených síl Slovenskej
republiky (ďalej len „ozbrojené sily“) a extrémizmus profesionálnych vojakov,
e)
škodlivé sektárske zoskupenia, ak ohrozujú plnenie úloh ozbrojených síl a škodlivé
sektárske zoskupenia profesionálnych vojakov,
f)
organizovanú trestnú činnosť a výnosy z nej a trestnú činnosť proti obrane a obranyschopnosti
Slovenskej republiky,
g)
nelegálne obchodovanie so zbraňami hromadného ničenia, s výrobkami obranného priemyslu,
s určenými výrobkami alebo s položkami dvojakého použitia,
h)
škodlivé aktivity a ohrozenia v kybernetickom priestore, ak ohrozujú obranu alebo
obranyschopnosť Slovenskej republiky,
i)
nelegálnu migráciu a jej organizovanie, ak ohrozujú obranu alebo obranyschopnosť
Slovenskej republiky,
j)
ochranu vojensko-hospodárskych záujmov Slovenskej republiky a na oblasť vojenskej
výroby, výskumu a vývoja,
k)
hybridné hrozby a dezinformácie, ak ohrozujú obranu alebo obranyschopnosť Slovenskej
republiky,
l)
získavanie informácií zo zahraničných zdrojov, ktoré vzniknú alebo sú získané zo
zahraničia alebo ktoré súvisia so zahraničím, a informácií potrebných na realizáciu
zahraničnopolitických záujmov Slovenskej republiky v oblasti obrany, obranyschopnosti
a bezpečnosti Slovenskej republiky,
m)
radikalizáciu skupiny osôb alebo jednotlivcov spojenú s aktivitami a ohrozeniami
podľa písmen c) a d),
n)
spravodajskú podporu ozbrojených síl pri plnení ich úloh; spravodajskou podporou
sa na účely tohto zákona rozumie poskytovanie spravodajských informácií osobám uvedeným
v § 9 ods. 5 a technických prostriedkov a zariadení ozbrojeným silám v rozsahu podľa odseku 2,
o)
únik alebo ohrozenie utajovanej skutočnosti,
p)
únik alebo ohrozenie informácií a vecí pochádzajúcich z evidencií Vojenského spravodajstva,
q)
zamedzenie ohrozenia a narušenia činnosti a medzinárodnej spolupráce Vojenského spravodajstva.
(2)
Vojenské spravodajstvo vykonáva spravodajskú podporu ozbrojených síl a poskytuje
súčinnosť ozbrojeným silám pri plnení ich úloh v rozsahu, ktorý určí minister na návrh
riaditeľa po písomnej dohode s náčelníkom Generálneho štábu ozbrojených síl Slovenskej
republiky.
§ 6
Vojenské spravodajstvo v rozsahu svojej pôsobnosti
a)
zabezpečuje vzdelávanie a výcvik
1.
príslušníkov Vojenského spravodajstva a zamestnancov Vojenského spravodajstva,
2.
subjektov v rámci spolupráce podľa § 8,
b)
vydáva interné predpisy na zabezpečenie úpravy vecí patriacich do jeho pôsobnosti,
c)
vykonáva kontrolu podľa osobitných predpisov,3)
d)
plní úlohy v oblasti výskumu a vývoja technických prostriedkov a zariadení.
§ 7
Centrum pre kybernetickú obranu Slovenskej republiky
(1)
Vojenské spravodajstvo plní úlohy na úseku obrany Slovenskej republiky v kybernetickom
priestore4) (ďalej len „kybernetická obrana“) a kybernetickej bezpečnosti v rozsahu ustanovenom
všeobecným predpisom o kybernetickej bezpečnosti prostredníctvom Centra pre kybernetickú
obranu Slovenskej republiky (ďalej len „centrum“), ktoré je osobitnou organizačnou
zložkou Vojenského spravodajstva.
(3)
Centrum plní úlohy národnej autority pre kybernetickú obranu, ktorá
a)
získava, sústreďuje, analyzuje a vyhodnocuje informácie dôležité na zabezpečenie
kybernetickej obrany,
b)
informuje dotknuté subjekty o dôležitých skutočnostiach, poskytuje im potrebnú súčinnosť
a navrhuje vhodné opatrenia na zabezpečenie kybernetickej bezpečnosti,
c)
riadi, koordinuje a vykonáva kybernetické operácie prostredníctvom činnosti zameranej
na podporu obrannej informačnej a komunikačnej infraštruktúry, pasívnu obranu a aktívnu
obranu v kybernetickom priestore alebo prostredníctvom kybernetického priestoru,
d)
plní úlohy v rámci medzinárodnej spolupráce na základe medzinárodných zmlúv, ktorými
je Slovenská republika viazaná a úlohy z dohôd a záväzkov vojenskej povahy,
e)
organizuje a participuje na cvičeniach kybernetickej obrany.
(4)
Pasívnou obranou sa na účely tohto zákona rozumie koordinovaný súbor aktivít realizovaných
najmä v oblasti
a)
bezpečnosti pri prevádzke informačných systémov a sietí,
b)
sieťovej a komunikačnej bezpečnosti,
c)
zaznamenávania udalosti a bezpečnostného prostredia,
d)
monitoringu a testovania bezpečnosti,
e)
riešenia kybernetických bezpečnostných incidentov,
f)
kryptografických opatrení.
(5)
Aktívnou obranou sa na účely tohto zákona rozumie koordinovaný súbor aktivít, ktoré
zahŕňajú detegovanie a analýzu kybernetických útokov a ak je to nevyhnutné, aj následnú
reakciu, a to formou operácií vytvárajúcich účinky na útočníkove informačné systémy
a siete s cieľom narušiť ich dostupnosť, dôvernosť alebo integritu.
(6)
Ak centrum po vyhodnotení informácie dôležitej na zabezpečenie identifikovanej kybernetickej
obrany zistí, že
a)
nie sú splnené podmienky na vykonanie aktívnej obrany podľa odseku 7 alebo odsekov
8 a 9, bezodkladne postupuje podľa odseku 3 písm. b),
b)
sú splnené podmienky na vykonanie aktívnej obrany podľa odseku 7 alebo odseku 8 a
hrozí nebezpečenstvo z omeškania, vykoná za podmienok podľa odseku 9 aktívnu obranu
na odvrátenie detegovaného kybernetického útoku alebo hrozby.
(7)
Centrum je oprávnené vykonať aktívnu obranu, ak
a)
informácie dôležité na zabezpečenie kybernetickej obrany svedčia o kybernetickom
útoku na objekty osobitnej dôležitosti, ďalšie dôležité objekty a kritickú infraštruktúru
alebo závažnom kybernetickom bezpečnostnom incidente,5)
b)
detegovaný kybernetický útok alebo hrozba smerujúca proti dôležitým záujmom štátu
bezprostredne hrozí, nastane alebo trvá a
c)
jej vykonanie je vyhodnotené ako jediný možný účinný spôsob ich odvrátenia.
(8)
Centrum je oprávnené vykonať aktívnu obranu aj vtedy, ak sú splnené podmienky podľa
odseku 7 písm. b) a c) a
a)
detegovaný kybernetický útok alebo hrozba smerujúca proti informačným systémom a
sieťam zriadeným v pôsobnosti ministerstva alebo Vojenského spravodajstva bezprostredne
hrozí, nastane alebo trvá, alebo
b)
jej výkonom sa podieľa na plnení záväzku, ktorý Slovenskej republike vyplýva z medzinárodnej
zmluvy o spoločnej obrane proti napadnutiu alebo z inej medzinárodnej zmluvy, ktorou
je Slovenská republika viazaná.
(9)
Centrum je oprávnené vykonať aktívnu obranu len po predchádzajúcom súhlase ministra
a v čase jeho neprítomnosti po predchádzajúcom súhlase člena Bezpečnostnej rady Slovenskej
republiky povereného jej predsedom. O začatí a ukončení aktívnej obrany minister alebo
poverený člen Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky bezodkladne informuje predsedu
Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky.
(10)
Centrum je oprávnené požadovať od Národného bezpečnostného úradu, vlastníka alebo
prevádzkovateľa objektov osobitnej dôležitosti, ďalších dôležitých objektov a kritických
subjektov5a) súčinnosť a informácie v rozsahu potrebnom na zabezpečenie kybernetickej obrany.
(11)
Na zabezpečenie plnenia úloh má centrum priamy prístup v elektronickej podobe, v
reálnom čase a v plnom rozsahu k jednotnému informačnému systému kybernetickej bezpečnosti.6)
(12)
O začatí a ukončení pasívnej obrany a rozsahu vykonaných úkonov centrum informuje
dotknutý subjekt mimo pôsobnosti ministerstva alebo Vojenského spravodajstva; to neplatí,
ak by poskytnutím informácií došlo k ohrozeniu plnenia úloh Vojenského spravodajstva
alebo k odhaleniu metód, foriem, zdrojov alebo prostriedkov Vojenského spravodajstva.
§ 8
Vnútroštátna spolupráca a medzinárodná spolupráca
(1)
Vojenské spravodajstvo pri plnení úloh môže spolupracovať s ozbrojenými silami, ozbrojenými
bezpečnostnými zbormi, ozbrojenými zbormi, orgánmi verejnej moci alebo inými osobami.
(2)
Vojenské spravodajstvo pri plnení úloh môže spolupracovať s orgánmi iných štátov
obdobného zamerania a pôsobnosti a s medzinárodnými organizáciami.
§ 9
Spravodajské informácie a ich poskytovanie
(1)
Spravodajskou informáciou na účely tohto zákona je údaj alebo súbor údajov vytvorený
spracovaním informácie získanej spravodajskou činnosťou, a to najmä obsah písomnosti,
nákresu, výkresu, mapy, fotografie, grafu alebo iného záznamu, obsah ústneho vyjadrenia
a obsah elektrického, elektromagnetického, elektronického alebo iného fyzikálneho
transportného média.
(2)
Vojenské spravodajstvo poskytuje prostredníctvom ministra prezidentovi Slovenskej
republiky, predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky, predsedovi vlády Slovenskej
republiky a príslušným členom vlády Slovenskej republiky spravodajské informácie,
ktoré sú významné pre ich rozhodovanie a činnosť.
(3)
Vojenské spravodajstvo poskytne prostredníctvom ministra prezidentovi Slovenskej
republiky, predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky a vláde Slovenskej republiky
spravodajské informácie, ktoré sú významné pre ich rozhodovanie a činnosť, na základe
ich písomnej žiadosti, a to v nimi určenej lehote a v požadovanom rozsahu.
(4)
Vojenské spravodajstvo poskytuje orgánom činným v trestnom konaní a iným orgánom
verejnej moci spravodajské informácie, ktoré sú významné pre ich rozhodovanie a činnosť;
to neplatí, ak ich poskytnutím môže dôjsť k ohrozeniu plnenia úloh Vojenského spravodajstva,
k odhaleniu metód, foriem, zdrojov alebo prostriedkov Vojenského spravodajstva, k
odhaleniu totožnosti príslušníkov Vojenského spravodajstva alebo osôb konajúcich v
prospech Vojenského spravodajstva alebo k ohrozeniu medzinárodnej spravodajskej spolupráce.
(5)
Vojenské spravodajstvo poskytuje spravodajské informácie
a)
ministrovi, ak sú potrebné pre jeho činnosť a rozhodovanie,
b)
náčelníkovi Generálneho štábu ozbrojených síl Slovenskej republiky, ak sú potrebné
na plnenie úloh ozbrojených síl, v rozsahu a spôsobom, ktorý určí riaditeľ,
c)
ministrom určeným osobám, ak sú potrebné pre ich činnosť a rozhodovanie, v rozsahu
a spôsobom, ktorý určí riaditeľ.
(6)
Ak o to Vojenské spravodajstvo požiada, sú orgány verejnej moci, ktorým Vojenské
spravodajstvo poskytne spravodajské informácie podľa odseku 4 povinné zaslať Vojenskému
spravodajstvu písomné vyjadrenie o spôsobe využitia poskytnutej spravodajskej informácie
a o spôsobe vyhodnotenia poskytnutej spravodajskej informácie na základe ich vlastných
poznatkov alebo výsledkov ich vlastnej činnosti, najmä či sa spravodajská informácia
potvrdila a v akom rozsahu, a to bezodkladne po vyhodnotení poskytnutej spravodajskej
informácie.
(7)
Vyjadrenie o spôsobe vyhodnotenia poskytnutej spravodajskej informácie poskytuje
Policajný zbor v rozsahu, ktorý neohrozuje operatívno-pátraciu činnosť Policajného
zboru, Slovenská informačná služba v rozsahu, ktorý neohrozuje plnenie úloh Slovenskej
informačnej služby a orgány činné v trestnom konaní v rozsahu, ktorý neohrozuje prebiehajúce
trestné konanie.
(8)
Druhy, obsahové náležitosti spravodajských informácií a formy, v ktorých sa spravodajské
informácie poskytujú, určí riaditeľ.
§ 10
Poskytovanie súčinnosti
Vojenské spravodajstvo poskytuje súčinnosť podľa osobitných predpisov vrátane informácií,
vyjadrení alebo stanovísk orgánom verejnej moci len za podmienky, že jej poskytnutím
nedôjde k ohrozeniu plnenia úloh Vojenského spravodajstva, k odhaleniu metód, foriem,
zdrojov alebo prostriedkov Vojenského spravodajstva, k odhaleniu totožnosti príslušníkov
Vojenského spravodajstva alebo osôb konajúcich v prospech Vojenského spravodajstva
alebo k ohrozeniu medzinárodnej spravodajskej spolupráce.
Kontrola Národnou radou Slovenskej republiky
§ 11
(1)
Kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva vykonáva Národná rada Slovenskej republiky,
ktorá zriaďuje z poslancov osobitný kontrolný výbor na kontrolu činnosti Vojenského
spravodajstva (ďalej len „výbor“).
(2)
Kontrola činnosti Vojenského spravodajstva podľa odseku 1 sa vykonáva s cieľom overenia
súladu činnosti Vojenského spravodajstva s týmto zákonom a osobitnými predpismi.
§ 12
(1)
Minister predkladá výboru najmenej raz ročne
a)
podrobnú správu o činnosti Vojenského spravodajstva, ktorá obsahuje najmä
1.
údaje o plnení úloh Vojenského spravodajstva,
2.
údaje o poskytovaní spravodajských informácií podľa § 9,
3.
údaje o čerpaní limitu finančných prostriedkov Vojenského spravodajstva z rozpočtu
ministerstva, okrem údajov o sume a účele čerpania osobitných finančných prostriedkov
na plnenie konkrétnych úloh Vojenského spravodajstva,
4.
údaje o spolupráci Vojenského spravodajstva podľa § 8,
5.
opatrenia prijaté a vykonané na odstránenie nedostatkov zistených pri kontrole vykonávanej
Vojenským spravodajstvom podľa § 6 písm. c) a kontrole vykonávanej inými štátnymi orgánmi podľa § 15,
b)
podklady potrebné na kontrolu čerpania limitu finančných prostriedkov Vojenského
spravodajstva z rozpočtu ministerstva okrem údajov o sume a účele čerpania osobitných
finančných prostriedkov na plnenie konkrétnych úloh Vojenského spravodajstva,
c)
informáciu o vykonaní aktívnej obrany.
(2)
Minister na požiadanie výboru predkladá
a)
Štatút Vojenského spravodajstva,
b)
platné interné predpisy upravujúce
1.
zameranie a organizáciu Vojenského spravodajstva,
2.
osobitné prostriedky,
3.
druhy a spôsoby vedenia a prevádzkovania informačných systémov a evidencií.
(3)
Minister predkladá Národnej rade Slovenskej republiky písomne, najmenej raz ročne,
správu o plnení úloh Vojenského spravodajstva podľa odseku 1 písm. a) prvého bodu.
(4)
Vojenské spravodajstvo zverejní na svojom webovom sídle správu o plnení úloh podľa
odseku 3, a to do 30 dní odo dňa jej prerokovania v Národnej rade Slovenskej republiky;
zverejnením správy nesmie dôjsť k odhaleniu činnosti Vojenského spravodajstva, príslušníkov
Vojenského spravodajstva alebo majetku štátu v správe ministerstva, ktorý užíva Vojenské
spravodajstvo, ani k ohrozeniu utajovaných skutočností.
§ 13
(1)
Člen výboru má na základe uznesenia výboru pri výkone kontroly právo vstupovať do
objektov Vojenského spravodajstva v sprievode riaditeľa alebo ním povereného príslušníka
Vojenského spravodajstva.
(2)
Skutočnosti, o ktorých sa člen výboru a ďalšia osoba, ktorá sa zúčastní na rokovaní
výboru dozvedia, možno využiť len na dosiahnutie účelu kontroly. Oznámenie trestného
činu sa nepovažuje za porušenie povinnosti zachovávať mlčanlivosť.
(3)
Člen výboru a ďalšia osoba, ktorá sa zúčastní na rokovaní výboru, sú povinní zachovávať
mlčanlivosť o skutočnostiach, s ktorými sa oboznámia pri výkone kontroly alebo v súvislosti
s ňou. Povinnosť zachovávať mlčanlivosť trvá aj po skončení výkonu funkcie člena výboru
alebo po ukončení účasti ďalšej osoby na rokovaní výboru.
(4)
Na účel podľa odseku 3 je Vojenské spravodajstvo v súčinnosti s výborom povinné prijať
všetky opatrenia na ochranu skutočností prerokúvaných výborom; prijaté opatrenia oznámia
riaditeľ a predseda výboru na začiatku každého rokovania výboru. Ak Vojenské spravodajstvo
zistí podozrenie z neoprávnenej manipulácie s utajovanými skutočnosťami, ktoré sú
predmetom kontroly výboru, oznámi túto skutočnosť predsedovi Národnej rady Slovenskej
republiky.
(5)
Člena výboru a ďalšiu osobu, ktorá sa zúčastní na rokovaní výboru, možno oslobodiť
od povinnosti zachovávať mlčanlivosť podľa odseku 3 len uznesením Národnej rady Slovenskej
republiky. Pred prijatím uznesenia si Národná rada Slovenskej republiky vyžiada stanovisko
Vojenského spravodajstva.
§ 14
Kontrolu používania informačno-technických prostriedkov v pôsobnosti Vojenského spravodajstva
vykonáva Národná rada Slovenskej republiky podľa zákona o ochrane pred odpočúvaním.
§ 15
Kontrola a audit inými štátnymi orgánmi
(1)
Kontrola a audit hospodárnosti a účelnosti nakladania s majetkom štátu v správe ministerstva,
ktorý užíva Vojenské spravodajstvo a hospodárenia s verejnými prostriedkami podľa
osobitných predpisov nie je týmto zákonom dotknutá, ak v odsekoch 2 a 3 nie je ustanovené
inak. Osobou vykonávajúcou kontrolu a audit podľa prvej vety môže byť len osoba osobitne
písomne poverená štatutárnym orgánom tohto štátneho orgánu a oprávnená na oboznamovanie
sa s utajovanými skutočnosťami stupňa utajenia potrebného na vykonanie kontroly a
auditu.
(2)
Kontrola a audit podľa odseku 1 sa nevzťahuje na kontrolu a audit hospodárenia s
majetkom štátu v správe ministerstva, ktorý užíva Vojenské spravodajstvo na utajenie
činnosti Vojenského spravodajstva, utajenie totožnosti príslušníkov Vojenského spravodajstva
a ich príslušnosti k Vojenskému spravodajstvu, používanie osobitných prostriedkov,
osobitných spôsobov vykazovania údajov a osobitných finančných prostriedkov.
(3)
Orgány kontroly a orgány, ktoré vykonávajú audit (ďalej len „orgány auditu“) podľa
odseku 1 nie sú pri výkone kontroly a auditu hospodárenia Vojenského spravodajstva
podľa odseku 1 oprávnené
a)
bez povolenia riaditeľa a bez splnenia podmienok ustanovených všeobecným predpisom
o ochrane utajovaných skutočností vstupovať do objektov Vojenského spravodajstva,
b)
požadovať od Vojenského spravodajstva predloženie takých dokladov a písomností vrátane
dát spracúvaných prostriedkami výpočtovej techniky alebo také ústne informácie a písomné
informácie, vyjadrenia a vysvetlenia ku kontrolovaným skutočnostiam a preverovaným
zisteniam, ktorých poskytnutím môže dôjsť k ohrozeniu plnenia úloh Vojenského spravodajstva,
k odhaleniu metód, foriem, zdrojov alebo prostriedkov Vojenského spravodajstva, k
odhaleniu totožnosti príslušníkov Vojenského spravodajstva alebo osôb konajúcich v
prospech Vojenského spravodajstva alebo k ohrozeniu medzinárodnej spravodajskej spolupráce.
(4)
Ak Vojenské spravodajstvo nesprístupní orgánom auditu požadované doklady a písomnosti
z dôvodov podľa odseku 3 písm. b), orgány auditu môžu požiadať o vyjadrenie výbor.
(5)
Orgány kontroly, orgány auditu a nimi poverené osoby podľa odseku 1 sú povinné zachovávať
mlčanlivosť o skutočnostiach, s ktorými sa oboznámili pri výkone kontroly a auditu
alebo v súvislosti s ňou. Oznámenie trestného činu sa nepovažuje za porušenie povinnosti
zachovávať mlčanlivosť. Povinnosť zachovávať mlčanlivosť trvá aj po skončení výkonu
funkcie, pracovnoprávneho vzťahu alebo výkonu činnosti.
(6)
Osobu, ktorá vykonávala alebo sa zúčastňovala na vykonávaní kontroly a auditu Vojenského
spravodajstva možno oslobodiť od povinnosti zachovávať mlčanlivosť podľa odseku 5
len rozhodnutím ministra. Pred prijatím tohto rozhodnutia si minister vyžiada stanovisko
Vojenského spravodajstva.
(7)
Postupom podľa odseku 6 nie je dotknutý postup pri zbavení mlčanlivosti podľa osobitných
predpisov.7)
§ 16
Oprávnenie na používanie osobitných prostriedkov a využívanie osobitných oprávnení
(1)
Pri plnení úloh je Vojenské spravodajstvo oprávnené používať osobitné prostriedky
a využívať osobitné oprávnenia.
(2)
Osobitnými prostriedkami podľa odseku 1 sú
a)
informačno-operatívne prostriedky,
b)
informačno-technické prostriedky,
c)
služobná technika,
d)
služobný pes.
(3)
Osobitným oprávnením podľa odseku 1 je oprávnenie
a)
držať nebezpečné látky a zakázané veci,
b)
získavať, sústreďovať a vyhodnocovať informácie odvodené zo signálov v elektromagnetickom
spektre, ktoré sú prenášané alebo vysielané prostredníctvom vedení, rádiovými vlnami,
optickými alebo inými elektromagnetickými prostriedkami,
c)
vykonávať technickú ochranu,
d)
osobitne nakladať s finančnými prostriedkami a majetkom štátu,
e)
používať osobitné spôsoby vykazovania údajov,
f)
vyžadovať poskytnutie pomoci, podkladov a informácií.
(4)
Vojenské spravodajstvo zabezpečí ochranu osobitných prostriedkov a osobitných oprávnení
pred vyzradením a zneužitím.
§ 17
Informačno-operatívne prostriedky
(1)
Informačno-operatívnymi prostriedkami na účely tohto zákona sú
a)
sledovanie osôb a vecí,
b)
legenda a krycie doklady,
c)
osoby konajúce v prospech Vojenského spravodajstva,
d)
zámena veci,
e)
predstieraný prevod veci.
(2)
Vojenské spravodajstvo vedie evidencie o používaní informačno-operatívnych prostriedkov.
Podrobnosti o vedení evidencie o používaní informačno-operatívnych prostriedkov, najmä
o ich ochrane, oprávnenosti prístupu k nim a o lehotách ich uchovávania určí riaditeľ.
§ 18
Sledovanie osôb a vecí
(1)
Sledovanie osôb a vecí je činnosť vykonávaná utajeným spôsobom, ktorá je zameraná
na získavanie informácií o osobách a veciach.
(2)
O vykonaní sledovania osôb a vecí rozhoduje riaditeľ alebo ním poverený príslušník
Vojenského spravodajstva na základe žiadosti príslušníka Vojenského spravodajstva,
vyhotovenej v písomnej forme; ustanovenia zákona o ochrane pred odpočúvaním o používaní
informačno-technických prostriedkov tým nie sú dotknuté.
(3)
Pri sledovaní osôb a vecí možno použiť služobnú techniku podľa § 25.
(4)
Vojenské spravodajstvo môže žiadať na základe dohody s oprávneným orgánom technické
prostriedky a zariadenia na sledovanie osôb a vecí pre vlastnú potrebu alebo zabezpečenie
prevádzky takýchto prostriedkov a zariadení aj od iných, na túto činnosť oprávnených
orgánov; oprávnený orgán tieto prostriedky a zariadenia neposkytne, ak by ich zapožičaním
alebo zabezpečením prevádzky mohlo dôjsť k ohrozeniu plnenia úloh oprávneného orgánu,
k odhaleniu metód, foriem, zdrojov alebo prostriedkov oprávneného orgánu, k odhaleniu
jeho príslušníkov alebo osôb konajúcich v prospech oprávneného orgánu. Ak o to oprávnený
orgán požiada, je Vojenské spravodajstvo povinné preukázať, že technické prostriedky
a zariadenia na sledovanie osôb a vecí sú použité v súlade s týmto zákonom.
(5)
Ak sledovaním nie sú získané informácie potrebné na plnenie úloh Vojenského spravodajstva,
vyhotovená dokumentácia okrem písomnej žiadosti podľa odseku 2, sa zničí bezodkladne.
§ 19
Legenda
(1)
Legendou sa na účely tohto zákona rozumie súhrn nepravdivých údajov alebo súhrn nepravdivých
údajov a pravdivých údajov o príslušníkovi Vojenského spravodajstva alebo o osobe
konajúcej v prospech Vojenského spravodajstva alebo súhrn nepravdivých údajov o spravodajskom
krycom subjekte, spravodajskom krycom objekte alebo o inom majetku štátu, ktorý užíva
Vojenské spravodajstvo a údajov o jeho skutočnom účele.
(2)
Používanie legendy nemá vplyv na skutočné právne postavenie alebo na právne vzťahy
príslušníka Vojenského spravodajstva, osoby konajúcej v prospech Vojenského spravodajstva,
spravodajského krycieho subjektu, spravodajského krycieho objektu alebo iného majetku
štátu, ktorý je v užívaní Vojenského spravodajstva.
(3)
Vojenské spravodajstvo je oprávnené používať legendu v právnych vzťahoch, konaniach
a pri rozhodovaní vo veciach, ktoré patria do pôsobnosti Vojenského spravodajstva
aj podľa osobitných predpisov.
(4)
Príslušník Vojenského spravodajstva a osoba konajúca v prospech Vojenského spravodajstva
sú na vytvorenie a zachovanie legendy oprávnené zriaďovať a prevádzkovať spravodajský
krycí subjekt alebo používať alebo užívať spravodajský krycí objekt v rozsahu a spôsobom,
ktorý určí riaditeľ.
(5)
Spravodajským krycím subjektom sa na účely tohto zákona rozumie právnická osoba alebo
fyzická osoba – podnikateľ vystupujúca pod legendou na utajenie činnosti Vojenského
spravodajstva alebo utajenie činnosti príslušníkov Vojenského spravodajstva pri výkone
pôsobnosti Vojenského spravodajstva a pri plnení jeho úloh alebo utajenie príslušnosti
príslušníkov Vojenského spravodajstva k Vojenskému spravodajstvu.
(6)
Spravodajským krycím objektom je hnuteľná vec alebo nehnuteľnosť používaná alebo
užívaná pod legendou na účely utajenia činnosti Vojenského spravodajstva alebo činnosti
príslušníkov Vojenského spravodajstva alebo utajenia príslušnosti príslušníkov Vojenského
spravodajstva k Vojenskému spravodajstvu.
§ 20
Krycie doklady
(1)
Krycími dokladmi sa na účely tohto zákona rozumejú listiny alebo predmety slúžiace
na utajenie skutočnej totožnosti príslušníka Vojenského spravodajstva alebo jeho príslušnosti
k Vojenskému spravodajstvu alebo na utajenie osoby konajúcej v prospech Vojenského
spravodajstva.
(2)
Krycím dokladom nesmie byť
a)
preukaz poslanca Národnej rady Slovenskej republiky,
b)
preukaz člena vlády Slovenskej republiky,
c)
služobný preukaz sudcu,
d)
služobný preukaz prokurátora,
e)
preukaz poslanca Európskeho parlamentu,
f)
preukaz člena Európskej komisie,
g)
preukaz príslušníka Slovenskej informačnej služby,
h)
preukaz šéfredaktora, redaktora periodickej tlače alebo iného hromadného informačného
prostriedku.
(3)
Vojenské spravodajstvo je oprávnené požiadať Policajný zbor o vyhotovenie krycieho
dokladu.8) Vojenské spravodajstvo a Policajný zbor vedú evidenciu takto vyhotovených krycích
dokladov.
§ 21
Osoba konajúca v prospech Vojenského spravodajstva
(1)
Osobou konajúcou v prospech Vojenského spravodajstva sa na účely tohto zákona rozumie
fyzická osoba staršia ako 18 rokov, ktorá dobrovoľne a utajovaným spôsobom Vojenskému
spravodajstvu poskytuje informácie alebo služby.
(2)
Osobou konajúcou v prospech Vojenského spravodajstva nesmie byť
a)
príslušník ozbrojeného bezpečnostného zboru,
b)
príslušník Slovenskej informačnej služby,
c)
vydavateľ periodickej tlače, prevádzkovateľ iného hromadného informačného prostriedku,
šéfredaktor, redaktor, moderátor, zamestnanec alebo spolupracovník periodickej tlače
alebo iného hromadného informačného prostriedku.
(3)
Odsek 2 sa nepoužije, ak je to nevyhnutné v záujme zabezpečenia obrany, obranyschopnosti
a bezpečnosti Slovenskej republiky. Predseda Bezpečnostnej rady Slovenskej republiky
môže na návrh ministra písomne rozhodnúť, že Vojenské spravodajstvo využije služby,
ktoré mu poskytne konkrétna osoba uvedená v odseku 2.
(4)
Vojenské spravodajstvo je povinné chrániť osobu konajúcu v jeho prospech pred vyzradením
a spôsobením ujmy na živote, zdraví, cti alebo majetku, ktorá jej môže vzniknúť takýmto
konaním.
§ 22
Zámena veci
Ak je na plnenie úloh Vojenského spravodajstva nevyhnutné zameniť vec za inú vec,
zámenu veci možno vykonať na základe predchádzajúceho písomného súhlasu sudcu súdu
príslušného podľa zákona o ochrane pred odpočúvaním; zámenou veci nesmie vzniknúť
väčšia ujma ako tá, ktorá hrozí použitím zamieňanej veci.
§ 23
Predstieraný prevod veci
Ak je na plnenie úloh Vojenského spravodajstva potrebné vykonať predstieraný prevod
veci, možno predstieraný prevod veci vykonať na základe predchádzajúceho písomného
súhlasu sudcu súdu príslušného podľa zákona o ochrane pred odpočúvaním. Predstieraným
prevodom veci je predstieranie kúpy, predaja alebo iného spôsobu prevodu veci, na
držanie ktorej sa vyžaduje osobitné povolenie alebo držanie ktorej je zakázané.
§ 24
Informačno-technické prostriedky
(1)
Na plnenie úloh podľa tohto zákona je Vojenské spravodajstvo oprávnené používať informačno-technické
prostriedky za podmienok ustanovených zákonom o ochrane pred odpočúvaním.
(2)
Podrobnosti o vyžadovaní, používaní a evidencii informačno-technických prostriedkov
určí riaditeľ.
§ 25
Služobná technika
(1)
Služobnou technikou sa na účely tohto zákona rozumejú najmä elektronické, elektrotechnické,
rádiotechnické, fototechnické, fotogrametrické, optické, mechanické a chemické prostriedky,
bezpilotné lietadlá9) a iné technické prostriedky a zariadenia alebo ich súbory, softvérové vybavenie a
technológie, ak sa ich použitím nezasahuje do základných práv a slobôd, používané
pri
a)
technickej ochrane podľa § 29,
b)
získavaní, sústreďovaní a vyhodnocovaní
1.
informácií, ktoré sú šírené spôsobom, ktorý umožňuje prístup k nim vopred neurčenému
okruhu osôb,
2.
informácií v osobitných sieťach a informačných systémoch ministerstva,
3.
obrazových, zvukových, obrazovo-zvukových, radarových a iných obdobných informácií
na verejne dostupných miestach,
c)
monitorovaní a detegovaní zdrojov elektromagnetického žiarenia a ich rušení v súlade
s osobitným predpisom,10)
d)
plnení úloh podľa § 7,
e)
sledovaní osôb a vecí podľa § 18.
(2)
Použitím služobnej techniky podľa odseku 1 nie je použitie informačno-technických
prostriedkov podľa zákona o ochrane pred odpočúvaním.
(3)
O použití služobnej techniky rozhoduje riaditeľ.
(4)
Služobnú techniku možno použiť aj na identifikáciu osoby a jej komunikácie v elektronických
komunikačných sieťach, ak je takáto identifikácia nevyhnutná na následné použitie
informačno-technických prostriedkov Vojenským spravodajstvom voči tejto osobe podľa
zákona o ochrane pred odpočúvaním. Služobnú techniku možno podľa prvej vety použiť
do okamihu identifikácie osoby a jej komunikácie.
(5)
Ak použitím služobnej techniky podľa odsekov 1 až 4 nie sú získané informácie potrebné
na plnenie úloh Vojenského spravodajstva, vyhotovená dokumentácia sa zničí bezodkladne.
(6)
Na základe dohody s oprávnenými orgánmi11) môže Vojenské spravodajstvo pre ich potreby zapožičať služobnú techniku alebo zabezpečiť
prevádzku služobnej techniky; to neplatí, ak jej zapožičaním alebo zabezpečením jej
prevádzky môže dôjsť k ohrozeniu plnenia úloh Vojenského spravodajstva, k odhaleniu
metód, foriem, zdrojov alebo prostriedkov Vojenského spravodajstva, k odhaleniu totožnosti
príslušníkov Vojenského spravodajstva alebo osôb konajúcich v prospech Vojenského
spravodajstva alebo k ohrozeniu medzinárodnej spravodajskej spolupráce.
(7)
Podrobnosti o vyžiadaní, používaní a evidencii služobnej techniky určí riaditeľ.
§ 26
Služobný pes
Vojenské spravodajstvo je oprávnené použiť služobného psa
a)
pri zabezpečovaní ochrany chráneného objektu,
b)
pri vyhľadávaní režimovými opatreniami nepovolených technických prostriedkov a zariadení,
c)
pri výkone pyrotechnickej ochrany chráneného objektu,
d)
pri vyhľadávaní nebezpečných látok a zakázaných vecí.
§ 27
Držanie nebezpečných látok a zakázaných vecí
Ak je to nevyhnutné, Vojenské spravodajstvo je na účely plnenia úloh oprávnené nadobúdať
a držať nebezpečné látky a zakázané veci, ktorých držbu alebo nakladanie s nimi obmedzujú
alebo zakazujú osobitné predpisy.
§ 28
Informácie z elektromagnetického spektra
(1)
Ak to nie je v rozpore so zákonom o ochrane pred odpočúvaním na zabránenie aktivitám
a ohrozeniam podľa § 5 je Vojenské spravodajstvo oprávnené získavať, sústreďovať a
vyhodnocovať informácie odvodené zo signálov v elektromagnetickom spektre. Vojenské
spravodajstvo pri plnení týchto úloh vystupuje ako národná autorita k domácim a zahraničným
orgánom obdobného zamerania a pôsobnosti a plní úlohy na úseku medzinárodnej spravodajskej
spolupráce a záväzkov kolektívnej obrany.
(2)
Ak informácie získané podľa odseku 1 nie sú potrebné na plnenie úloh Vojenského spravodajstva,
zničia sa bezodkladne.
§ 29
Technická ochrana
(1)
Vojenské spravodajstvo je oprávnené vykonávať technickú ochranu chránených objektov
v užívaní Vojenského spravodajstva, technických prostriedkov a zariadení a dopravnej
techniky.
(2)
Technická ochrana sa vykonáva použitím zabezpečovacieho systému, poplachového systému,
systému ochrany pred bezpilotnými lietadlami, služobnou technikou alebo prostriedkami
pyrotechnickej ochrany slúžiacimi na ochranu chráneného objektu, technických prostriedkov
a zariadení a dopravnej techniky alebo na hlásenie jeho narušenia.
(3)
Zabezpečovacím systémom sa na účely tohto zákona rozumie sústava elektrických, elektronických,
mechanických alebo iných súčiastok a ich obslužného softvérového vybavenia tvoriacich
pevne alebo prenosne zabudovanú prekážku zabraňujúcu vstupu osoby alebo zvieraťa do
chráneného objektu alebo výstupu z neho alebo vjazdu dopravného prostriedku do chráneného
objektu alebo výjazdu z neho, ktoré nemožno prekonať bez odborných znalostí alebo
fyzickej sily, alebo sústava súčiastok zabraňujúca odpočúvaniu chráneného objektu,
v ktorom sú prerokúvané utajované skutočnosti, alebo inému účinnému použitiu najmä
elektronických, elektrotechnických, rádiotechnických, fototechnických, optických,
mechanických a iných technických prostriedkov a zariadení proti chránenej osobe alebo
chránenému objektu.
(4)
Poplachovým systémom sa na účely tohto zákona rozumie sústava elektrických, elektronických,
mechanických alebo iných súčiastok a ich obslužného softvérového vybavenia tvoriacich
predmet pevne alebo prenosne zabudovaný v chránenom objekte alebo používaný na technickú
ochranu chránenej osoby, ktorý po neoprávnenom zásahu proti chránenému objektu alebo
proti chránenej osobe vyvolá svetelný signál, zvukový signál alebo iný signál.
(5)
Systémom ochrany pred bezpilotnými lietadlami sa na účely tohto zákona rozumie sústava
elektrických, elektronických, mechanických alebo iných súčiastok a ich obslužného
softvérového vybavenia tvoriacich predmet pevne alebo prenosne zabudovaný v chránenom
objekte alebo aj blízko neho, alebo používaný na technickú ochranu chránenej osoby,
ktorý po neoprávnenom vstupe do vzdušného priestoru tvoriaceho hranicu chráneného
objektu alebo proti chránenej osobe vyvolá notifikačný signál a zároveň prevezme riadenie
bezpilotného lietadla, a to bez ohrozenia života, zdravia alebo majetku.
(6)
Na žiadosť iného štátneho orgánu môže Vojenské spravodajstvo zabezpečiť technickú
ochranu aj pre tento štátny orgán, a to aj mimo územia Slovenskej republiky; podrobnosti
o vykonávaní technickej ochrany a jej kontrolu určí riaditeľ.
§ 30
Osobitné nakladanie s finančnými prostriedkami a majetkom štátu
(1)
Osobitné finančné prostriedky sú vyčlenené rozpočtové prostriedky a príjmy získané
použitím osobitného spôsobu nakladania s majetkom štátu alebo z činnosti spravodajského
krycieho subjektu, ktoré je Vojenské spravodajstvo oprávnené používať na úhradu výdavkov
spojených s plnením úloh vrátane výdavkov spojených so zriadením, založením, s činnosťou
alebo so zrušením spravodajského krycieho subjektu a s nadobudnutím, používaním, užívaním
alebo s likvidáciou spravodajského krycieho objektu a s utajovaním činnosti Vojenského
spravodajstva, totožnosti príslušníkov Vojenského spravodajstva a ich príslušnosti
k Vojenskému spravodajstvu.
(2)
Vojenské spravodajstvo môže pri plnení úloh na úseku spravodajského zabezpečenia
obrany a obranyschopnosti Slovenskej republiky a na ochranu utajovaných skutočností
podľa rozhodnutia riaditeľa používať osobitné finančné prostriedky a osobitné spôsoby
nakladania s majetkom štátu. Osobitné finančné prostriedky sa vedú na samostatnom
účte ministerstva pre potreby zabezpečenia úloh Vojenského spravodajstva.
(3)
Používanie osobitných finančných prostriedkov a ich kontrolu a osobitné spôsoby nakladania
s majetkom štátu určí riaditeľ.
§ 31
Osobitné spôsoby vykazovania údajov
(1)
Vojenské spravodajstvo je oprávnené v záujme utajenia svojej činnosti, utajenia činnosti
a skutočnej totožnosti príslušníkov Vojenského spravodajstva a utajenia ich príslušnosti
k Vojenskému spravodajstvu používať osobitné spôsoby vykazovania údajov pri hospodárení
s prostriedkami štátneho rozpočtu a s majetkom štátu vrátane devízového hospodárenia
a obstarávania tovarov, stavebných prác a služieb, pri priznávaní, odvádzaní, zúčtovaní
a vykazovaní dane z príjmov, pri odvádzaní, zúčtovaní a vykazovaní poistného na verejné
zdravotné poistenie, poistného na sociálne zabezpečenie, poistného na sociálne poistenie,
príspevkov na starobné dôchodkové sporenie a pri poskytovaní súčinnosti orgánu poverenému
výkonom súdnych rozhodnutí a iných rozhodnutí podľa osobitných predpisov.
(2)
Vojenské spravodajstvo je oprávnené v záujme utajenia svojej činnosti, utajenia činnosti
a skutočnej totožnosti príslušníkov Vojenského spravodajstva a utajenia ich príslušnosti
k Vojenskému spravodajstvu, používať osobitné spôsoby vykazovania údajov aj pri poskytovaní
súhrnných údajov orgánom verejnej moci na základe ich požiadaviek; vtedy Vojenské
spravodajstvo poskytne požadované súhrnné údaje takým spôsobom a v takom rozsahu,
aby nedošlo k ohrozeniu plnenia úloh Vojenského spravodajstva alebo k ohrozeniu bezpečnosti
príslušníkov Vojenského spravodajstva. Týmto nie sú dotknuté ustanovenia osobitných
predpisov o osobitnom spôsobe vykazovania údajov.12)
§ 32
Oprávnenie vyžadovať poskytnutie pomoci, podkladov a informácií
(1)
Vojenské spravodajstvo je oprávnené v rozsahu svojej pôsobnosti vyžadovať
a)
poskytnutie pomoci, podkladov a informácií, ktoré môžu prispieť k objasneniu skutočností
súvisiacich s plnením úloh, od orgánov verejnej moci a iných osôb,
b)
sprístupnenie a poskytnutie informácií, osobných údajov a iných údajov z informačných
systémov a evidencií orgánov verejnej moci alebo iných prevádzkovateľov.13)
(2)
Orgány verejnej moci a právnické osoby sú povinné poskytnúť požadovanú pomoc, podklady
a informácie Vojenskému spravodajstvu, ak osobitný predpis neustanovuje inak. Orgány
verejnej moci plnia povinnosť podľa prvej vety bezplatne.
(3)
Informácie a údaje podľa odseku 1 písm. b) okrem dôverných štatistických údajov,
orgány verejnej moci alebo iný prevádzkovateľ sprístupňujú alebo poskytujú Vojenskému
spravodajstvu v rozsahu, v akom ich vytvárajú, spracúvajú alebo uchovávajú aj s vykonanými
zmenami, a to aj bez súhlasu dotknutej osoby;14) o poskytnutí alebo sprístupnení informácií a osobných údajov sa dotknutá osoba neinformuje.
Vojenské spravodajstvo je oprávnené využívať informácie a údaje podľa odseku 1 len
na plnenie úloh podľa tohto zákona alebo podľa osobitných predpisov.
(4)
Záznam získaný monitorovaním verejne prístupného miesta sa môže použiť len na účely
podľa tohto zákona alebo osobitného predpisu. Ten, kto vykonáva monitorovanie verejne
prístupného miesta, je povinný na základe písomnej žiadosti poskytnúť Vojenskému spravodajstvu
videozáznam alebo audiozáznam vyhotovený pri takomto monitorovaní, ak je tento záznam
potrebný na plnenie úloh Vojenského spravodajstva.
(5)
Každý kto prevádzkuje webové sídlo alebo poskytuje doménové meno, je povinný na základe
odôvodnenej písomnej žiadosti Vojenského spravodajstva oznámiť jemu dostupné údaje
o osobe, ktorá prostredníctvom takéhoto webového sídla alebo doménového mena šíri
myšlienky podporujúce alebo propagujúce terorizmus, kybernetický terorizmus, škodlivé
aktivity a ohrozenia v kybernetickom priestore, politický extrémizmus, náboženský
extrémizmus, extrémizmus prejavujúci sa násilným spôsobom alebo škodlivé sektárske
zoskupenia.
(6)
Na poskytnutie pomoci, podkladov alebo informácií nesmú byť osoby nútené.
§ 33
Informačné systémy a evidencie
(1)
Vojenské spravodajstvo je podľa tohto zákona alebo osobitných predpisov v rozsahu
svojej pôsobnosti oprávnené vytvárať a prevádzkovať informačné systémy a evidencie,
v ktorých spracúva osobné údaje a informácie o osobách a údaje a informácie o objektoch,
veciach, javoch alebo skutočnostiach, ktoré majú priamu súvislosť s plnením úloh podľa
tohto zákona alebo podľa osobitných predpisov.
(2)
Údaje o osobe mladšej ako 14 rokov sa nesmú ukladať do informačných systémov a evidencií.
(3)
Vojenské spravodajstvo je povinné zabezpečiť ochranu údajov a informácií spracúvaných
v jeho informačných systémoch a evidenciách pred vyzradením, zneužitím, poškodením,
neoprávneným zničením, odcudzením, stratou alebo iným neoprávneným spracúvaním.
(4)
(5)
Vojenské spravodajstvo je oprávnené spracúvať osobné údaje a informácie nevyhnutné
na plnenie úloh bez súhlasu dotknutej osoby, získavať ich z verejne dostupných informačných
zdrojov alebo z iných informačných zdrojov, a to spravidla pod krytím alebo iným spôsobom
alebo inou činnosťou. Ak si to vyžaduje plnenie jeho úloh, môže Vojenské spravodajstvo
vytvorené informačné systémy a evidencie účelne zlučovať alebo rozdeľovať.
(6)
Údaje a informácie uchovávané v informačných systémoch a evidenciách Vojenského spravodajstva
sa ukladajú spôsobom, ktorý bráni prístupu k nim. Súdu a orgánom činným v trestnom
konaní sa môžu poskytnúť údaje a informácie uchovávané v informačných systémoch a
evidenciách Vojenského spravodajstva za podmienky, že ich poskytnutím nedôjde k ohrozeniu
plnenia úloh Vojenského spravodajstva, k odhaleniu metód, foriem, zdrojov alebo prostriedkov
Vojenského spravodajstva, k odhaleniu totožnosti príslušníkov Vojenského spravodajstva
alebo osôb konajúcich v prospech Vojenského spravodajstva alebo k ohrozeniu medzinárodnej
spravodajskej spolupráce; to neplatí, ak neposkytnutie prístupu k údajom a informáciám
uchovávaným v informačných systémoch a evidenciách Vojenského spravodajstva spôsobí
následok zjavne závažnejší, než aký hrozí pri jeho poskytnutí.
(7)
Ak údaje uchovávané v informačných systémoch a evidenciách Vojenského spravodajstva
už nie sú na plnenie úloh potrebné alebo ak je na to iný zákonný dôvod, Vojenské spravodajstvo
tieto údaje zničí bezodkladne.
(8)
Riaditeľ určí podrobnosti o informačných systémoch a evidenciách Vojenského spravodajstva,
najmä
a)
o spôsobe ich prevádzkovania a vedenia, evidovania, manipulácie a ochrany,
b)
o oprávnenosti prístupu k nim,
c)
o sprístupňovaní a poskytovaní údajov z nich,
d)
o rozsahu, spôsobe a lehote uloženia a zničenia údajov v informačných systémoch a
evidenciách Vojenského spravodajstva.
(9)
Na spracúvanie osobných údajov Vojenským spravodajstvom, na evidencie a informačné
systémy Vojenského spravodajstva v rozsahu pôsobnosti tohto zákona a osobitných predpisov,16) na sprístupňovanie údajov z nich a na informácie, ktoré obsahuje dokumentácia súvisiaca
s prijímacím konaním vo Vojenskom spravodajstve, sa nevzťahujú osobitné predpisy.17)
§ 34
Postavenie a ochrana príslušníka Vojenského spravodajstva
(1)
Úlohy Vojenského spravodajstva plnia príslušníci Vojenského spravodajstva.
(2)
Riaditeľ rozhoduje, ktorý príslušník Vojenského spravodajstva je osobou, ktorej totožnosť
má zostať utajená v rozsahu a za ním určených podmienok. Bez súhlasu riaditeľa sa
nesmú zverejniť osobné údaje,18) podobizeň a údaje o pobyte, a to ani po skončení služobného pomeru príslušníka Vojenského
spravodajstva.
(3)
Vojenské spravodajstvo je na výkon ochrany podľa odseku 2 oprávnené zakázať sprístupňovanie,
poskytovanie a zverejňovanie osobných údajov dotknutých osôb z informačných systémov
prevádzkovateľov a sprostredkovateľov, ktorí spracúvajú osobné údaje. Ak je potrebné
na základe osobitného predpisu19) sprístupniť, poskytnúť alebo zverejniť osobné údaje týchto osôb, je prevádzkovateľ
a sprostredkovateľ informačného systému oprávnený takýto úkon realizovať len na základe
vopred udeleného súhlasu riaditeľa; to neplatí pre informačný systém katastra nehnuteľností.20)
§ 35
Postavenie a ochrana zamestnanca Vojenského spravodajstva
(1)
Na plnení úloh Vojenského spravodajstva a ich podpore sa môžu podieľať aj zamestnanci
Vojenského spravodajstva.
(2)
Fyzická osoba, ktorá sa má prijať do pracovného pomeru na výkon práce vo verejnom
záujme, sa pred prijatím podrobí psychologickému vyšetreniu a psychofyziologickému
overeniu pravdovravnosti. Fyzickú osobu, s ktorou sa má uzavrieť dohoda o prácach
vykonávaných mimo pracovného pomeru, možno pred jej uzatvorením podrobiť psychologickému
vyšetreniu a psychofyziologickému overeniu pravdovravnosti.
(3)
Na zamestnanca Vojenského spravodajstva sa primerane vzťahuje § 34 ods. 2 a 3.
§ 36
Povinnosti príslušníka Vojenského spravodajstva a zamestnanca Vojenského spravodajstva
Príslušník Vojenského spravodajstva a zamestnanec Vojenského spravodajstva sú povinní
pri plnení úloh dbať na česť, vážnosť a dôstojnosť osôb, ako aj na svoju vlastnú,
a na to, že osobám v súvislosti s ich činnosťou nevznikne škoda alebo iná bezdôvodná
ujma.
§ 37
Preukazovanie príslušnosti k Vojenskému spravodajstvu
(1)
Príslušník Vojenského spravodajstva preukazuje svoju príslušnosť k Vojenskému spravodajstvu
služobným preukazom s evidenčným číslom a ústnym vyhlásením: „Vojenské spravodajstvo“.
(2)
Príslušník Vojenského spravodajstva pri preukazovaní svojej príslušnosti k Vojenskému
spravodajstvu nesmie
a)
vydať služobný preukaz inej osobe; na požiadanie služobný preukaz predloží k nahliadnutiu,
b)
umožniť vyhotovovať zo služobného preukazu obrazový záznam ani obrazovo-zvukový záznam,
c)
oznámiť svoje meno, priezvisko, funkciu a hodnosť.
(3)
Služobný preukaz príslušníka Vojenského spravodajstva a preukaz zamestnanca Vojenského
spravodajstva sú verejné listiny. Vojenské spravodajstvo je povinné zverejniť ich
vzory na svojom webovom sídle.
(4)
Na zamestnanca Vojenského spravodajstva sa primerane vzťahuje odsek 1 a odsek 2 písm.
a) a b).
§ 38
Psychologické vyšetrenie a psychofyziologické overenie pravdovravnosti
(1)
Príslušník Vojenského spravodajstva a zamestnanec Vojenského spravodajstva sú povinní
podrobiť sa psychologickému vyšetreniu a psychofyziologickému overeniu pravdovravnosti
na základe rozhodnutia riaditeľa.
(2)
Ak sa príslušník Vojenského spravodajstva alebo zamestnanec Vojenského spravodajstva
odmietne podrobiť psychologickému vyšetreniu alebo psychofyziologickému overeniu pravdovravnosti,
považuje sa to za porušenie povinnosti, závažné porušenie služobnej disciplíny alebo
závažné porušenie pracovnej disciplíny.
(3)
Podmienky výkonu psychofyziologického overenia pravdovravnosti určí riaditeľ.
§ 39
Oprávnenie na nosenie a použitie strelnej zbrane a streliva
(1)
Príslušník Vojenského spravodajstva je oprávnený nosiť strelnú zbraň a strelivo.
(2)
Príslušník Vojenského spravodajstva je oprávnený použiť strelnú zbraň
a)
v krajnej núdzi alebo v nutnej obrane,
b)
ak osoba neuposlúchne výzvu príslušníka Vojenského spravodajstva smerujúcu na zaistenie
bezpečnosti vlastnej osoby alebo bezpečnosti inej osoby,
c)
pri plnení úloh, ak je to nevyhnutné na zaistenie bezpečnosti vlastnej osoby alebo
bezpečnosti inej osoby, alebo
d)
ak nemožno inak odvrátiť nebezpečný útok, ktorý ohrozuje chránený objekt.
(3)
Pred použitím strelnej zbrane je príslušník Vojenského spravodajstva povinný vyzvať
osobu, aby upustila od protiprávneho konania s výstrahou, že použije strelnú zbraň.
Pred použitím strelnej zbrane je príslušník Vojenského spravodajstva povinný použiť
varovný výstrel. Od výstrahy a varovného výstrelu môže príslušník Vojenského spravodajstva
upustiť len vtedy, ak je sám napadnutý alebo je ohrozený život alebo zdravie inej
osoby a vec neznesie odklad.
(4)
Pri použití strelnej zbrane je príslušník Vojenského spravodajstva povinný dbať na
potrebnú opatrnosť, najmä aby neohrozil život iných osôb a čo najviac šetril život
osoby, proti ktorej strelnú zbraň použije.
(5)
Použitie strelnej zbrane je príslušník Vojenského spravodajstva povinný bezodkladne
oznámiť svojmu nadriadenému.
(6)
Na použitie strelnej zbrane pri príprave, vzdelávaní a výcviku sa odseky 3 a 5 nevzťahujú.
(7)
Zamestnanec Vojenského spravodajstva vykonávajúci ochranu chráneného objektu je oprávnený
držať alebo nosiť zbraň, ak je držiteľom zbrojného preukazu, ktorý ho oprávňuje na
nosenie zbrane a streliva na ochranu osoby a majetku. Na zamestnanca Vojenského spravodajstva,
ktorý vykonáva ochranu chráneného objektu, sa primerane vzťahujú odseky 1 až 5.
§ 40
Náhrada škody
Pri náhrade škody spôsobenej príslušníkom Vojenského spravodajstva, zamestnancom Vojenského
spravodajstva, osobou konajúcou v prospech Vojenského spravodajstva alebo príslušníkovi
Vojenského spravodajstva, zamestnancovi Vojenského spravodajstva alebo osobe konajúcej
v prospech Vojenského spravodajstva, sa postupuje podľa osobitných predpisov.
Spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia
§ 41
(1)
Kto plní alebo plnil úlohy na základe tohto zákona, alebo poskytuje alebo poskytoval
služby alebo pomoc Vojenskému spravodajstvu, je povinný zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach,
o ktorých sa dozvedel v súvislosti s činnosťou Vojenského spravodajstva. Povinnosť
zachovávať mlčanlivosť trvá aj po skončení služobného pomeru, pracovného pomeru, výkonu
práce vo verejnom záujme, vykonávaní práce na základe dohôd o prácach vykonávaných
mimo pracovného pomeru alebo po skončení poskytovania služieb alebo pomoci Vojenskému
spravodajstvu.
(2)
Kto plní alebo plnil úlohy na základe tohto zákona, alebo poskytuje alebo poskytoval
služby alebo pomoc Vojenskému spravodajstvu, poruší povinnosť mlčanlivosti podľa odseku
1, ak skutočnosť, o ktorej sa dozvedel v súvislosti s činnosťou Vojenského spravodajstva,
poskytne v rozpore s týmto zákonom alebo takúto skutočnosť zverejní, oznámi, inak
rozšíri alebo umožní sa s ňou oboznámiť neoprávnenej osobe, zneužije vo svoj prospech,
v prospech neoprávnenej osoby alebo v neprospech neoprávnenej osoby alebo použije
inak ako v súlade s týmto zákonom.
(3)
Na žiadosť orgánov činných v trestnom konaní alebo súdu môže minister zbaviť mlčanlivosti
osobu uvedenú v odseku 1. Žiadosť podľa prvej vety obsahuje najmä
a)
identifikáciu osoby, pre ktorú sa zbavenie mlčanlivosti požaduje,
b)
požadovaný rozsah zbavenia mlčanlivosti,
c)
identifikáciu trestného konania alebo súdneho konania, na účely ktorého sa zbavenie
mlčanlivosti požaduje.
(4)
Ak sa porušenia povinnosti mlčanlivosti podľa odseku 1 dopustí príslušník Vojenského
spravodajstva alebo zamestnanec Vojenského spravodajstva, považuje sa to za porušenie
povinnosti, závažné porušenie služobnej disciplíny alebo závažné porušenie pracovnej
disciplíny a postupuje sa podľa osobitných predpisov.
(5)
Osobu uvedenú v odseku 1 možno zbaviť mlčanlivosti len v takom rozsahu, v ktorom
nedôjde k ohrozeniu plnenia úloh Vojenského spravodajstva, k odhaleniu metód, foriem,
zdrojov alebo prostriedkov Vojenského spravodajstva, k odhaleniu totožnosti príslušníkov
Vojenského spravodajstva alebo osôb konajúcich v prospech Vojenského spravodajstva
alebo k ohrozeniu medzinárodnej spravodajskej spolupráce.
(6)
Orgánu činnému v trestnom konaní alebo súdu, ktorý o zbavenie mlčanlivosti žiada
a osobe zbavenej mlčanlivosti sa písomné vyhotovenie zbavenia mlčanlivosti preukázateľne
doručí.
(7)
Ustanovením odseku 1 nie je dotknutý všeobecný predpis o ochrane utajovaných skutočností.
§ 42
(1)
Osobe, ktorá nie je príslušníkom Vojenského spravodajstva alebo zamestnancom Vojenského
spravodajstva, sa zakazuje používať označenie „Vojenské spravodajstvo“ vo všetkých
jeho tvaroch pri ústnych prejavoch, v písomnom styku, v názve domény webovej stránky,
v elektronickej komunikačnej sieti a na akýchkoľvek hnuteľných veciach a nehnuteľnostiach
v jej vlastníctve alebo držbe na účely vyjadrenia príslušnosti k Vojenskému spravodajstvu;
to neplatí, ak takéto použitie písomne povolil riaditeľ.
(2)
Priestupku sa dopustí ten, kto poruší zákaz používať označenie „Vojenské spravodajstvo“
ustanovený v odseku 1.
(3)
Za priestupok podľa odseku 2 možno uložiť pokutu do 500 eur. V blokovom konaní a
rozkaznom konaní možno za priestupok podľa odseku 2 uložiť pokutu do 300 eur.
(4)
Priestupok podľa odseku 2 objasňuje a v blokovom konaní prejednáva Vojenská polícia.
(5)
Na priestupok podľa odseku 2 a jeho prejednávanie sa vzťahuje všeobecný predpis o
priestupkoch.
§ 43
(1)
Vojenské spravodajstvo zriadené podľa doterajšieho predpisu sa považuje za Vojenské
spravodajstvo podľa tohto zákona.
(2)
Riaditeľ vymenovaný podľa doterajšieho predpisu sa považuje za riaditeľa vymenovaného
podľa tohto zákona.
(3)
Každý, kto je povinný zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel
v súvislosti s činnosťou Vojenského spravodajstva podľa doterajších predpisov, je
povinný zachovávať mlčanlivosť o týchto skutočnostiach aj podľa tohto zákona.
(4)
Na zbavenie mlčanlivosti osoby podľa odseku 3 sa použijú ustanovenia tohto zákona.
(5)
Na informačné systémy a evidencie Vojenského spravodajstva vedené podľa doterajších
predpisov sa použijú ustanovenia tohto zákona.
§ 44
Zrušuje sa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z. z. o Vojenskom spravodajstve v znení zákona č. 166/2003 Z. z., zákona č. 178/2004 Z.
z., zákona č. 319/2012 Z. z., zákona č. 281/2015 Z. z., zákona č. 444/2015 Z. z. a
zákona č. 69/2018 Z. z.
§ 45
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. februára 2023.
Zuzana Čaputová v. r.
Boris Kollár v. r.
Eduard Heger v. r.
Boris Kollár v. r.
Eduard Heger v. r.
1)
§ 20 ods. 1 a § 71 ods. 1 písm. b) zákona č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
3)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov, zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
4)
§ 2 ods. 2 zákona č. 319/2002 Z. z. o obrane Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
5)
§ 27 ods. 10 zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
5a)
§ 2 písm. c) zákona č. 367/2024 Z. z. o kritickej infraštruktúre a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
6)
§ 8 zákona č. 69/2018 Z. z. v znení zákona č. 287/2021 Z. z.
7)
§ 16 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení zákona č. 458/2000 Z. z.,
§ 27 ods. 3 zákona č. 357/2015 Z. z. v znení zákona č. 39/2022 Z. z.
§ 27 ods. 3 zákona č. 357/2015 Z. z. v znení zákona č. 39/2022 Z. z.
8)
§ 40 ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov.
9)
Čl. 3 ods. 30 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1139 zo 4. júla 2018
o spoločných pravidlách v oblasti civilného letectva, ktorým sa zriaďuje Agentúra
Európskej únie pre bezpečnosť letectva a ktorým sa menia nariadenia Európskeho parlamentu
a Rady (ES) č. 2111/2005, (ES) č. 1008/2008, (EÚ) č. 996/2010, (EÚ) č. 376/2014 a
smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/30/EÚ a 2014/53/EÚ a zrušujú nariadenia
Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 552/2004 a (ES) č. 216/2008 a nariadenie Rady
(EHS) č. 3922/91 (Ú. v. EÚ L 212, 22. 8. 2018) v platnom znení.
10)
§ 108 zákona č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách.
11)
Zákon č. 124/1992 Zb. o Vojenskej polícii v znení neskorších predpisov.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 46/1993 Z. z. o Slovenskej informačnej službe v znení neskorších predpisov.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 321/2002 Z. z. o ozbrojených silách Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 46/1993 Z. z. o Slovenskej informačnej službe v znení neskorších predpisov.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 321/2002 Z. z. o ozbrojených silách Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
12)
§ 220 zákona č. 281/2015 Z. z.,
§ 114 ods. 8 zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 80/2013 Z. z.
§ 114 ods. 8 zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 80/2013 Z. z.
13)
§ 5 písm. o) zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
16)
Napríklad § 99 a § 224 ods. 2 písm. d) a e) Zákonníka práce, § 8a ods. 9 zákona o ochrane pred odpočúvaním, § 14 ods. 7, § 20 a 21 zákona č. 281/2015 Z. z.
17)
Zákon č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 18/2018 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 18/2018 Z. z. v znení neskorších predpisov.
19)
Napríklad Trestný poriadok, zákon č. 281/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.
20)
§ 2 katastrálneho zákona.