21/2023 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.02.2023
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.02.2023 - |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 21/2023 Z. z. |
Názov: | Vyhláška Ministerstva dopravy Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 134/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v cestnej premávke v znení neskorších predpisov |
Typ: | Vyhláška |
Dátum schválenia: | 17.01.2023 |
Dátum vyhlásenia: | 24.01.2023 |
Dátum účinnosti od: | 01.02.2023 |
Autor: | Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
106/2018 Z. z. | Zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
134/2018 Z. z. | Vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v cestnej premávke |
21
VYHLÁŠKA
Ministerstva dopravy Slovenskej republiky
zo 17. januára 2023,
ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky
č. 134/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v cestnej
premávke
v znení neskorších predpisov
v znení neskorších predpisov
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky podľa § 136 ods. 3 písm. d) zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov ustanovuje:
Čl. I
Vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 134/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v cestnej premávke v znení
vyhlášky č. 308/2019 Z. z. a vyhlášky č. 499/2019 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
Poznámky pod čiarou k odkazom 2 až 4, 12, 13, 27, 34 a 36 znejú:
„2) Príloha XIII časť 2 oddiel F vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2021/535 z 31.
marca 2021, ktorým sa stanovujú pravidlá uplatňovania nariadenia Európskeho parlamentu
a Rady (EÚ) 2019/2144, pokiaľ ide o jednotné postupy a technické špecifikácie pre
typové schvaľovanie vozidiel a systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek
určených pre tieto vozidlá z hľadiska ich všeobecných konštrukčných vlastností a bezpečnosti
(Ú. v. EÚ L 117, 6. 4. 2021) v platnom znení.
3) Príloha XIII časť 2 oddiel H vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2021/535 v platnom
znení.
4) § 26 vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 30/2020 Z. z. o dopravnom
značení.
12) Príloha XII vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2021/535 v platnom znení.
13) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 78/2009 zo 14. januára 2009 o typovom
schvaľovaní motorových vozidiel s ohľadom na ochranu chodcov a iných zraniteľných
účastníkov cestnej premávky, o zmene a doplnení smernice 2007/46/ES a o zrušení smerníc
2003/102/ES a 2005/66/ES (Ú. v. EÚ L 35, 4. 2. 2009) v platnom znení.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 517/2006 Z. z. o technických požiadavkách na systém čelnej ochrany motorových vozidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 167/2007 Z. z.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 517/2006 Z. z. o technických požiadavkách na systém čelnej ochrany motorových vozidiel v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 167/2007 Z. z.
27) Príloha XIV časť 1 oddiel E vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2021/535 v platnom
znení.
34) § 24 vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 30/2020 Z. z.
36) Príloha II vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2021/535 v platnom znení.“.
2.
V § 5 odsek 6 znie:
„(6)
Najväčšiu povolenú hmotnosť podľa odseku 1 písm. a) okrem dvojnápravového autobusu
a podľa odseku 1 písm. b), h), j) a k) možno zvýšiť o dodatočnú hmotnosť najviac o
1 t potrebnú pre technológiu alternatívneho paliva vozidla s pohonom na alternatívne
palivo; hmotnosti pripadajúce na nápravy musia zostať zachované. Najväčšiu povolenú
hmotnosť podľa odseku 1 písm. a), b), h), j) a k) možno zvýšiť o dodatočnú hmotnosť
najviac o 2 t potrebné na pohon vozidla s nulovými emisiami; hmotnosti pripadajúce
na nápravy musia zostať zachované. Informácia o dodatočnej hmotnosti vozidla s alternatívnym
palivom alebo vozidla s nulovými emisiami sa uvádza v doklade podľa § 23 ods. 1 písm.
c).“.
3.
V poznámke pod čiarou k odkazu 40 sa slová „zákona č. 106/2018 Z. z.“ nahrádzajú
slovami „neskorších predpisov“.
4.
V § 27 ods. 9 sa na konci pripája táto veta: „Vozidlá Policajného zboru môžu byť
vybavené reflexným odrazovým označením s označením príslušnosti k Policajnému zboru.“.
5.
V § 28 ods. 1 sa za písmeno f) vkladá nové písmeno g), ktoré znie:
„g)
automatizované doručovacie vozidlá,“.
Doterajšie písmeno g) sa označuje ako písmeno h).
6.
Za § 34 sa vkladá § 34a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 34a
Automatizované doručovacie vozidlo
(1)
Automatizované doručovacie vozidlo je automatizované vozidlo, plne automatizované
vozidlo alebo na diaľku ovládané vozidlo, ktoré sa pohybuje čiastočne alebo úplne
samostatne a slúži na prepravu nákladu.
(2)
Automatizované doručovacie vozidlo sa pohybuje na kolesách alebo inom podvozku, je
v priamom kontakte s vozovkou a používa senzory, kamery alebo iné obdobné zariadenia
na získavanie informácií o okolitom prostredí.
(3)
Automatizované doručovacie vozidlo nemôže presahovať
a)
celkovú dĺžku .......................................................................
1,5 m,
b)
celkovú šírku ........................................................................
0,6 m,
c)
celkovú výšku .......................................................................
1,0 m,
d)
najväčšiu konštrukčnú rýchlosť ............................................ 45 km
· h-1.
(4)
Automatizované doručovacie vozidlo musí byť vybavené svietidlami s obrysovými svetlami,
dvoma odrazovými sklami bielej farby vpredu, dvoma odrazovými sklami červenej farby
vzadu a najmenej jedným bočným odrazovým sklom oranžovej farby rovnakého typu iného
ako trojuholníkového tvaru podľa predpisu Európskej hospodárskej komisie č. 3. Odrazové
sklá musia byť umiestnené symetricky, čo najbližšie k bočným obrysom vozíka v rovnakej
výške nad rovinou cesty, ale nie nižšie ako 250 mm a nie vyššie ako 900 mm nad rovinou
cesty.
(5)
Svetlo svietidla podľa odseku 4 musí byť vpredu a vzadu viditeľné v noci bez atmosférických
porúch na vzdialenosť najmenej 150 m.
(6)
Automatizované doručovacie vozidlo musí byť vybavené trojuholníkovou bezpečnostnou
zástavkou v reflexnej žltej alebo reflexnej oranžovej farbe na pružnom laminátovom
prúte vo výške 1,5 m nad rovinou vozovky.
(7)
Automatizované doručovacie vozidlo musí byť vybavené brzdovým zariadením umožňujúcim
plynule odstupňovateľné ovládanie brzdného účinku. Brzdové zariadenie musí udržať
stojace vozidlo v pokoji na svahu so sklonom najmenej 18 %.
(8)
Vonkajší povrch automatizovaného doručovacieho vozidla nemôže mať špicaté alebo ostré
výčnelky smerujúce von, ktoré môžu svojím tvarom, rozmermi alebo tvrdosťou spôsobiť
poranenia osôb.“.
Čl. II
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. februára 2023.
Andrej Doležal v. r.