294/2023 Z. z.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 294/2023 Z. z. |
Názov: | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 28.06.2023 |
Dátum vyhlásenia: | 21.07.2023 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
583/2004 Z. z. | Zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
294
ZÁKON
z 28. júna 2023,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej
samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení zákona č. 611/2005 Z. z., zákona č. 324/2007 Z. z., zákona č. 54/2009 Z. z.,
zákona č. 426/2013 Z. z., zákona č. 361/2014 Z. z., zákona č. 171/2015 Z. z., zákona
č. 357/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 310/2016 Z. z., zákona č. 359/2020
Z. z., zákona č. 201/2021 Z. z., zákona č. 121/2022 Z. z. a zákona č. 365/2022 Z.
z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 17 ods. 12 sa slová „§ 19 ods. 25“ nahrádzajú slovami „§ 19 ods. 31“.
2.
Za § 18 sa vkladá § 18a, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 18a
Monitorovací režim
(1)
Ak celková výška záväzkov obce po lehote splatnosti presiahne 10 % skutočných bežných
príjmov obce predchádzajúceho rozpočtového roka, obec oznámi túto skutočnosť ministerstvu
financií do 3 dní od jej zistenia. Túto skutočnosť obec oznámi na úradnej tabuli a
v obci obvyklým spôsobom. Dňom doručenia oznámenia tejto skutočnosti ministerstvu
financií sa začína monitorovací režim.
(2)
Počas trvania monitorovacieho režimu obec každých 90 dní predloží ministerstvu financií
správu o hospodárení obce.
(3)
Monitorovací režim končí, ak z dvoch po sebe nasledujúcich správ podľa odseku 2 bude
vyplývať, že pominuli skutočnosti podľa odseku 1. Dňom ukončenia monitorovacieho režimu
je deň doručenia správy ministerstvu financií podľa prvej vety. Do 30 dní od skončenia
monitorovacieho režimu predloží obec ministerstvu financií záverečnú správu o hospodárení
obce.“.
3.
V § 19 ods. 1 sa slová „podľa odseku 10 písm. a)“ nahrádzajú slovami „podľa odseku
14 písm. a)“.
4.
V § 19 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3)
Dňom doručenia oznámenia ministerstvu financií, že nastali skutočnosti podľa odseku
1, začína plynúť ochranná doba v trvaní 120 dní. Počas plynutia ochrannej doby nemožno
začať konanie o výkon rozhodnutia, alebo exekučné konanie na majetok patriaci obci;
už začaté konania na výkon rozhodnutia alebo exekučné konania sa počas plynutia ochrannej
doby prerušujú. Počas ochrannej doby nemožno začať ani pokračovať vo výkone zabezpečovacieho
práva na majetok patriaci obci.“.
Doterajšie odseky 3 až 30 sa označujú ako odseky 4 až 31.
5.
V § 19 ods. 10 druhej vete sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto
slová: „a to aj opakovane.“.
6.
V § 19 sa za odsek 10 vkladajú nové odseky 11 až 13, ktoré znejú:
„(11)
Obec môže vypracovať ozdravný plán v spolupráci s veriteľmi. Dohodu o ozdravnom pláne
schváli obecné zastupiteľstvo a všetci obci známi veritelia. Dohoda o ozdravnom pláne
obsahuje najmä:
a)
dohodu obce s veriteľmi o úprave doby splatnosti jej záväzkov,
b)
dohodu obce s veriteľmi o úprave výšky jej záväzkov a ich príslušenstva,
c)
plán plnenia jednotlivých záväzkov obce.
(12)
Schválenú dohodu o ozdravnom pláne je obec povinná predložiť ministerstvu financií
najneskôr do 3 dní od jej schválenia a v rovnakej lehote ju zverejniť na úradnej tabuli
a v obci obvyklým spôsobom. Predloženie dohody o ozdravnom pláne ministerstvu financií
a jej zverejnenie je podmienkou jej platnosti.
(13)
Schválením dohody o ozdravnom pláne vstupuje obec do monitorovacieho režimu. Počas
plnenia ozdravného plánu je obec v monitorovacom režime. Ustanovenia § 18a ods. 3
sa nepoužijú.“.
Doterajšie odseky 11 až 31 sa označujú ako odseky 14 až 34.
7.
V § 19 sa odsek 14 dopĺňa písmenami d) až f), ktoré znejú:
„d)
obec opakovane nepredložila správy podľa § 18a ods. 2,
e)
obec neplní ozdravný plán,
f)
obec neplní plán konsolidácie pohľadávok.“.
8.
V § 19 ods. 15 sa slová „podľa odseku 10 písm. b)“ nahrádzajú slovami „podľa odseku
14 písm. b)“.
9.
V § 19 ods. 16 sa slová „podľa odseku 10“ nahrádzajú slovami „podľa odseku 14“.
10.
V § 19 ods. 19 sa slová „podľa odseku 12“ nahrádzajú slovami „podľa odseku 16“ a
slová „podľa odseku 10“ sa nahrádzajú slovami „podľa odseku 14“.
11.
V § 19 ods. 23 sa na konci pripájajú tieto vety: „V prípade zavedenia nútenej správy
z dôvodu neplnenia ozdravného plánu vypracuje nútený správca v spolupráci s kontrolórom
obce správu, v ktorej vyhodnotí, či je možné pokračovať v ozdravnom pláne a za akých
podmienok. Uvedenú správu predloží ministerstvu financií v lehote 60 dní od zavedenia
nútenej správy.“.
12.
V § 19 sa za odsek 23 vkladajú nové odseky 24 a 25, ktoré znejú:
„(24)
Pokračovať v plnení ozdravného plánu je možné:
a)
ak zo správy núteného správcu predloženej ministerstvu financií podľa predchádzajúceho
odseku vyplýva, že dôvody neplnenia ozdravného plánu je možné odstrániť, alebo
b)
ak obec zabezpečí ďalšie mimoriadne rozpočtové príjmy zavedením miestnych daní, zvýšením
sadzieb už zavedených daní, alebo predajom nadbytočného majetku obce.
(25)
Počas nútenej správy, ak sa pokračuje v plnení ozdravného plánu, sa nepoužijú ustanovenia
odsekov 26, 27, 30 a 32.“.
Doterajšie odseky 24 až 34 sa označujú ako odseky 26 až 36.
13.
V § 19 ods. 32 sa slová „podľa odseku 22 alebo odseku 24“ nahrádzajú slovami „podľa
odseku 28 alebo 30“.
14.
V § 19 sa vypúšťajú odseky 35 a 36.
15.
Za § 19 sa vkladajú § 19a až 19d, ktoré vrátane nadpisov znejú:
„§ 19a
Konsolidácia pohľadávok
(1)
Počas ozdravného režimu a počas nútenej správy môže obec podať na ministerstvo financií
návrh na konsolidáciu pohľadávok. Podať návrh na konsolidáciu pohľadávok môže starosta
po schválení návrhu na konsolidáciu pohľadávok obecným zastupiteľstvom. K návrhu na
konsolidáciu pohľadávok starosta pripojí stanovisko kontrolóra obce, a ak je obec
v nútenej správe, aj stanovisko núteného správcu podľa § 19 ods. 23 tretej vety.
(2)
Ministerstvo financií rozhodne o návrhu na konsolidáciu pohľadávok obce do 30 dní.
Rozhodnutie o návrhu obce na konsolidáciu pohľadávok zverejní ministerstvo financií
v Obchodnom vestníku a obec v obci spôsobom obvyklým. Ak ministerstvo financií vyhovie
návrhu obce na konsolidáciu pohľadávok, rozhodne aj o vymenovaní konsolidačného správcu,
pričom sa primerane uplatnia ustanovenia § 19 ods. 17 a 18. Ak sa obec už nachádza
v nútenej správe, funkciu konsolidačného správcu vykonáva nútený správca.
(3)
Dňom zverejnenia rozhodnutia v Obchodnom vestníku, ktorým ministerstvo financií vyhovelo
návrhu obce na konsolidáciu pohľadávok, sa začína konsolidácia pohľadávok. Obec je
povinná do 7 dní od dňa začatia konsolidácie pohľadávok oznámiť túto skutočnosť všetkým
veriteľom.
(4)
Pohľadávky splatné ku dňu podania návrhu na konsolidáciu pohľadávok je možné uspokojiť
len v rozsahu podľa plánu konsolidácie pohľadávok. Rovnako sa uspokojujú aj pohľadávky
podľa § 19b ods. 1 písm. g).
§ 19b
Účinky konsolidácie
(1)
Dňom začatia konsolidácie pohľadávok
a)
nemožno začať konanie o výkon rozhodnutia ani exekučné konanie na majetok vo vlastníctve
obce; už začaté konania o výkon rozhodnutia a exekučné konania sa prerušujú,
b)
nemožno začať ani pokračovať vo výkone zabezpečovacieho práva na majetok obce,
c)
druhá zmluvná strana nemôže vypovedať zmluvu uzavretú s obcou, alebo od nej odstúpiť
pre omeškanie obce s plnením, na ktoré druhej zmluvnej strane vznikol nárok pred začatím
konsolidácie pohľadávok; vypovedanie alebo odstúpenie od zmluvy z tohto dôvodu je
neúčinné,
d)
sú neúčinné zmluvné dojednania umožňujúce druhej zmluvnej strane vypovedať zmluvu
uzavretú s obcou alebo od nej odstúpiť z dôvodu konsolidácie pohľadávok,
e)
až do jej skončenia nesmie byť starostovi, poslancom obecného zastupiteľstva, hlavnému
kontrolórovi ani ostatným zamestnancom obce vyplatená odmena,
f)
môže druhá zmluvná strana, ktorá je povinná plniť zo zmluvy, ktorú uzatvorila s obcou
pred začatím konsolidácie pohľadávok, vopred, odoprieť svoje plnenie až do času, keď
sa jej poskytne alebo zabezpečí vzájomné plnenie,
g)
sa stávajú splatnými všetky záväzky obce.
(2)
Konsolidačný správca v spolupráci s hlavným kontrolórom obce vypracuje do 90 dní
od začatia konsolidácie pohľadávok plán konsolidácie pohľadávok.
§ 19c
Náležitosti a podmienky plánu konsolidácie pohľadávok
(1)
Plán konsolidácie pohľadávok obsahuje najmä:
a)
zoznam veriteľov a výšky ich pohľadávok,
b)
úpravu doby splatnosti záväzkov obce,
c)
opatrenia na zabezpečenie mimoriadnych rozpočtových príjmov podľa § 19 ods. 24 písm.
b),
d)
úpravu výšky záväzkov obce v členení na istinu a príslušenstvo,
e)
plán plnenia jednotlivých záväzkov obce,
f)
rozpočet obce s výhľadom na najbližších 5 rokov.
(2)
Plán konsolidácie pohľadávok sa zostavuje na obdobie maximálne 20 rokov.
(3)
V pláne konsolidácie pohľadávok sa plnenie záväzkov obce rozvrhne tak, aby bolo možné
uhradiť celú istinu a príslušenstvo pohľadávok do doby 20 rokov. Pri pohľadávkach,
o ktorých prebieha spor na súde alebo rozhodcovské konanie, sa zohľadňuje iba suma
istiny spornej pohľadávky vážená percentom pravdepodobnosti neúspechu obce v spore,
vždy najmenej hodnotou 20 %. Prostriedky vyčlenené na úhradu spornej pohľadávky obec
viaže až do právoplatnosti rozhodnutia vo veci samej.
(4)
Pri príprave plánu konsolidácie pohľadávok sa postupuje tak, že obec vyčlení časť
vlastných príjmov rozpočtu obce v každom rozpočtovom roku na úhradu jej záväzkov a
to tak, aby bolo možné v lehote 20 rokov zaplatiť 100 % istiny a príslušenstva, pričom
však obec musí vyčleniť najmenej 5 % vlastných príjmov rozpočtu obce. To neplatí v
rozpočtovom roku, v ktorom by po vyčlenení časti vlastných príjmov rozpočtu obce zostávajúca
časť nepostačovala na úhradu výdavkov obce podľa § 7 ods. 1 písm. a) až c); vtedy
obec musí použiť na úhradu jej záväzkov celý zostatok vlastných príjmov rozpočtu obce
po úhrade uvedených výdavkov.
(5)
Ak pri vyčlenení 5 % z vlastných príjmov rozpočtu obce rozpočtovaných v roku, v ktorom
sa zostavuje plán konsolidácie pohľadávok, po dobu 20 rokov nebude možné uspokojiť
100 % istiny a príslušenstva, pomerne sa uhradia záväzky obce takým spôsobom, aby
bola uhradená celá istina a časť príslušenstva, ktorú bude možné uhradiť do doby podľa
prvej vety. Vo zvyšku sa príslušenstvo pohľadávky stáva nevymáhateľným.
(6)
Ak nebude možné pri postupe podľa odseku 5 uhradiť ani 100 % istiny, postupuje sa
tak, že obec vyčlenení viac ako 5 % z vlastných príjmov rozpočtu obce v každom rozpočtovom
roku na úhradu jej záväzkov po dobu 20 rokov. To neplatí v rozpočtovom roku, v ktorom
by po vyčlenení časti vlastných príjmov rozpočtu obce zostávajúca časť nepostačovala
na úhradu výdavkov obce podľa § 7 ods. 1 písm. a) až c); vtedy obec použije na úhradu
jej záväzkov celý zostatok vlastných príjmov rozpočtu obce po úhrade uvedených výdavkov.
Po uplynutí doby 20 rokov sa zvyšná časť istiny a príslušenstva pohľadávok stáva nevymáhateľnou.
(7)
Celková výška príslušenstva pohľadávky nesmie v súhrne presiahnuť 5 % ročne z istiny.
Maximálne sa uspokojuje príslušenstvo pohľadávky v rozsahu neprevyšujúcom 75 % istiny
pohľadávky. V prevyšujúcej časti sa príslušenstvo pohľadávky stáva nevymáhateľným.
(8)
Plán konsolidácie pohľadávok je konsolidačný správca povinný vypracovať a predložiť
obci do 90 dní od začatia konsolidácie pohľadávok. Obecné zastupiteľstvo rozhodne
o schválení plánu konsolidácie pohľadávok najneskôr do 30 dní od jeho predloženia.
Obec predloží plán konsolidácie pohľadávok na schválenie ministerstvu financií v lehote
3 dní od jeho schválenia obecným zastupiteľstvom. Ministerstvo financií rozhodne o
schválení plánu konsolidácie pohľadávok do 15 dní od jeho doručenia.
(9)
Ministerstvo zverejní rozhodnutie o schválení plánu konsolidácie pohľadávok v Obchodnom
vestníku a obec v obci obvyklým spôsobom. Obec zároveň oznámi túto skutočnosť všetkým
veriteľom. Počas plnenia plánu konsolidácie pohľadávok sa na obec rovnako vzťahujú
ustanovenia § 18a ods. 2.
(10)
Dňom schválenia plánu konsolidácie pohľadávok sa konania prerušené podľa § 19b zastavujú.
Ak v týchto konaniach došlo k speňaženiu majetku, avšak výťažok nebol vyplatený oprávnenému,
výťažok sa po odpočítaní trov konania vráti obci. Ak bola obec v nútenej správe, dňom
schválenia plánu konsolidácie pohľadávok sa nútená správa končí; tým nie je dotknutá
možnosť jej opätovného zavedenia pri splnení podmienok podľa § 19 ods. 14.
§ 19d
(1)
Ustanovenia § 18a, 19, 19a, 19b, 19c sa rovnako vzťahujú aj na mestské časti, ktoré
sú právnickými osobami podľa osobitného zákona;3) pôsobnosť ministerstva financií vo vzťahu k týmto mestským častiam vykonáva hlavné
mesto Slovenskej republiky Bratislava a mesto Košice.
(2)
Ustanovenia § 18a, 19, 19a, 19b, 19c sa rovnako vzťahujú aj na vyšší územný celok.“.
16.
Za § 21h sa vkladá § 21i, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 21i
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. augusta 2023
Program konsolidácie rozpočtového hospodárenia obce schválený pred účinnosťou tohto
zákona sa považuje za plán konsolidácie pohľadávok. Uplynutím 20 rokov od schválenia
takého programu konsolidácie rozpočtového hospodárenia, nie však skôr ako 31. decembra
2024, sa neuhradené časti istiny a príslušenstva pohľadávok veriteľov, na ktoré sa
program konsolidácie rozpočtového hospodárenia obce vzťahuje, stanú nevymáhateľnými.
Prebiehajúce konania o výkon rozhodnutia a exekučné konania na majetok patriaci obci
začaté na vymoženie týchto pohľadávok sa uplynutím lehoty podľa predchádzajúcej vety
zastavia.“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. augusta 2023.
Zuzana Čaputová v. r.
Boris Kollár v. r.
Ľudovít Ódor v. r.
Boris Kollár v. r.
Ľudovít Ódor v. r.