370/2023 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2024 do 31.12.2024
Predpis bol zrušený predpisom 154/2024 Z. z.
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.10.2023 - 31.12.2023 | |
3. | 01.01.2024 - 31.12.2024 |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 370/2023 Z. z. |
Názov: | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností |
Typ: | Vyhláška |
Dátum schválenia: | 16.08.2023 |
Dátum vyhlásenia: | 26.09.2023 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2024 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.2024 |
Autor: | Úrad pre reguláciu sieťových odvetví |
Právna oblasť: |
|
309/2009 Z. z. | Zákon o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
250/2012 Z. z. | Zákon o regulácii v sieťových odvetviach |
18/2017 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike |
18/2017 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike |
154/2024 Z. z. | Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike |
370
VYHLÁŠKA
Úradu pre reguláciu sieťových odvetví
zo 16. augusta 2023,
ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré
súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „úrad“) podľa § 40 ods. 1 písm. a) až i) a l) zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon
o regulácii“) a § 19 ods. 2 písm. d), i), j), l) a m) zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon
o podpore“) ustanovuje:
§ 1
Základné pojmy
Na účely tejto vyhlášky sa rozumie
a)
regulačným obdobím 6. regulačné obdobie od 1. januára 2023,
b)
regulačným rokom kalendárny rok,
c)
rokom t regulačný rok, na ktorý sa určuje alebo platí cena,
d)
rokom t+n n-tý rok nasledujúci po roku t,
e)
rokom t-n n-tý rok predchádzajúci roku t,
f)
jednotkou množstva elektriny 1 MWh,
g)
technologickou časťou zariadenia výrobcu elektriny súbor jednotlivých technologických
prvkov nevyhnutných na výrobu elektriny tvoriacich jeden technologický celok pozostávajúci
najmä zo zariadenia na skladovanie primárneho zdroja energie, zariadenia na úpravu
primárneho zdroja energie, zariadenia, v ktorom sa vykonáva premena formy primárnej
energie na elektrinu, zariadenia vykonávajúceho kvalitatívnu úpravu elektriny, meracieho
zariadenia, riadiaceho zariadenia, kontrolného zariadenia a zariadenia na ochranu
životného prostredia,
h)
výstavbou zariadenia na výrobu elektriny výstavba nového zariadenia na výrobu elektriny
na základe právoplatného stavebného povolenia alebo ohlásenia stavebnému úradu o realizácii
drobnej stavby alebo stavebných úprav.
Všeobecné ustanovenia o cenovej regulácii v oblasti podpory výroby elektriny
§ 2
Cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny podľa tejto vyhlášky sa vzťahuje
na
a)
výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a výrobu elektriny vyrobenej vysoko
účinnou kombinovanou výrobou,
b)
výrobu elektriny z domáceho uhlia na základe rozhodnutia Ministerstva hospodárstva
Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo hospodárstva“) o uložení povinnosti
vo všeobecnom hospodárskom záujme,
c)
výkon činnosti výkupcu elektriny.
§ 3
Cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny podľa tejto vyhlášky sa vykonáva
a)
priamym určením pevnej ceny za výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a
výrobu elektriny vyrobenej vysoko účinnou kombinovanou výrobou,
b)
určením spôsobu výpočtu pevnej ceny za výrobu elektriny z domáceho uhlia,
c)
určením spôsobu výpočtu maximálnej ceny za výkon činnosti výkupcu elektriny,
d)
určením spôsobu zníženia ceny elektriny na účel predĺženia podpory so zníženou cenou
elektriny podľa § 3d zákona o podpore.
§ 4
(1)
Ekonomicky oprávnenými nákladmi sú náklady preukázateľne a v nevyhnutnom rozsahu
vynaložené na vykonávanie regulovanej činnosti, ktorými sú
a)
výrobné a prevádzkové náklady vrátane nákladov na energie, suroviny a technologické
hmoty,
b)
osobné náklady1) a priemerné osobné náklady na jedného zamestnanca na rok t zvýšené oproti určeným
nákladom na rok t-1 najviac o výšku aritmetického priemeru zverejnených hodnôt ukazovateľa
„Index nominálnej mzdy“ za obdobie od 3.Q roku t-2 po 2.Q roku t-1 zverejnených na
webovom sídle Štatistického úradu Slovenskej republiky (ďalej len „štatistický úrad“),
c)
náklady na plnenie povinností podľa osobitných predpisov;2) za ekonomicky oprávnené náklady sa považujú pri poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia
len poplatky za znečisťujúce látky vypustené do ovzdušia pri dodržaní podmienok a
požiadaviek podľa osobitného predpisu3) a pri skleníkových plynoch sú ekonomicky oprávnenými nákladmi náklady maximálne do
výšky 100 % na nákup emisných kvót nad množstvo bezodplatne pridelených a potrebných
emisných kvót na vykonávanie regulovanej činnosti vypočítané ako množstvo spotrebovaných
ton CO2 vynásobené cenou určenou ako aritmetický priemer denných cien zverejnených ako End
of Day Index oficiálneho kurzového lístka zverejneného burzou EEX (European Energy
Exchange) na jej webovom sídle, za produkt EU Emission Allowances - Spot Market v
eurách na tony CO2 za obdobie šiestich kalendárnych mesiacov predchádzajúcich mesiacu, v ktorom sa predkladá
návrh ceny alebo návrh na zmenu cenového rozhodnutia,
d)
odpisy majetku;4) pri hmotnom majetku sa za ekonomicky oprávnené náklady považuje rovnomerné odpisovanie
hmotného majetku využívaného výhradne na výkon regulovanej činnosti a pri nehmotnom
majetku sa za ekonomicky oprávnené náklady považuje ročný odpis vo výške 25 % z obstarávacej
ceny nehmotného majetku využívaného výhradne na výkon regulovanej činnosti,
e)
nájomné za prenájom hmotného majetku a nehmotného majetku od tretích osôb, ktorý
sa používa výhradne na regulovanú činnosť najviac vo výške odpisov podľa písmena d)
priamo súvisiacich a preukázaných nákladov,
f)
náklady na opravu a údržbu majetku využívaného na zabezpečenie regulovanej činnosti
v rozsahu zabezpečujúcom výkon regulovanej činnosti okrem nákladov vynaložených na
technické zhodnotenie hmotného majetku a nehmotného majetku podľa osobitného predpisu,5)
g)
úrok z úveru poskytnutého bankou alebo pobočkou zahraničnej banky6) na obstaranie hmotného majetku alebo nehmotného majetku, ktorý sa používa výhradne
na regulovanú činnosť,
h)
úrok z úveru na zabezpečenie finančných prostriedkov na prevádzkové náklady súvisiace
s činnosťou organizovania a zúčtovania podpory elektriny vyrobenej z obnoviteľných
zdrojov energie a vysoko účinnou kombinovanou výrobou vykonávanou organizátorom krátkodobého
trhu s elektrinou maximálne vo výške obvyklej pre porovnateľné úvery,
i)
režijné náklady s maximálnou prípustnou mierou medziročného rastu vo výške JPI-X,
kde JPI je aritmetický priemer hodnôt ukazovateľa „jadrová inflácia“ v percentách
za mesiace júl až december roku t-2 a za január až jún roku t-1 zverejnených na webovom
sídle štatistického úradu v časti „Jadrová a čistá inflácia - oproti rovnakému obdobiu
minulého roku v %“ a X je faktor efektivity v percentách určený na regulačné obdobie,
ktorého hodnota je 3,5 %; ak je
JPI < X, potom sa JPI – X = 0 a do oprávnených nákladov v roku t sa zahŕňajú režijné náklady najviac vo výške režijných nákladov roku t-1,
JPI < X, potom sa JPI – X = 0 a do oprávnených nákladov v roku t sa zahŕňajú režijné náklady najviac vo výške režijných nákladov roku t-1,
j)
úrok z dlhopisu vydaného regulovaným subjektom do výšky úroku rovnajúceho sa aritmetickému
priemeru hodnôt mesačných priemerov ukazovateľa 12M EURIBOR za obdobie posledných
12 mesiacov predchádzajúcich mesiacu, v ktorom sa predkladá návrh ceny, zverejnených
na webovom sídle www.euribor-ebf.eu v časti Euribor rates, na zabezpečenie finančných
prostriedkov na prevádzkové náklady súvisiace s nákupom elektriny na straty a úhradu
doplatku podľa § 3 ods. 1 písm. c) zákona o podpore.
(2)
Ekonomicky oprávnenými nákladmi nie sú
a)
sankcie,
b)
náklady spojené s nevyužitými prevádzkami a výrobnými kapacitami,
c)
odpisy nevyužívaného dlhodobého majetku, odpisy „goodwill“ a odpisy hmotného majetku
a nehmotného majetku vylúčeného z odpisovania,7)
d)
odmeny členov štatutárneho orgánu a iných orgánov regulovaného subjektu za výkon
funkcie, ktorí nie sú v pracovnoprávnom vzťahu s regulovaným subjektom,
e)
platby poistného za poistenie zodpovednosti za škody spôsobené členmi štatutárneho
orgánu a členmi iných orgánov regulovaného subjektu,
f)
príspevky na životné poistenie, príspevky na účelové sporenie zamestnanca a príspevky
na doplnkové dôchodkové sporenie,8) platené zamestnávateľom, okrem príspevkov na doplnkové dôchodkové sporenie podľa
odseku 1 písm. c),
g)
odstupné a odchodné presahujúce výšku ustanovenú v § 76 a 76a Zákonníka práce,
h)
príspevky na stravovanie zamestnancov nad rozsah ustanovený v § 152 Zákonníka práce,
i)
cestovné náhrady nad rozsah ustanovený osobitným predpisom,9)
j)
tvorba sociálneho fondu nad rozsah ustanovený osobitným predpisom,10)
k)
náklady na poskytovanie osobných ochranných pracovných prostriedkov nad rozsah ustanovený
osobitným predpisom,11)
l)
dobrovoľné poistenie osôb,
m)
manká a škody na majetku vrátane škody zo zníženia cien nevyužiteľných zásob a likvidácie
zásob,
n)
náklady vyplývajúce z chýb vo výpočtoch, v kalkulačných prepočtoch alebo v účtovníctve,
duplicitne účtované náklady,
o)
náklady na reprezentáciu a dary,
p)
odmeny a dary pri životných jubileách a pri odchode do dôchodku,
q)
náklady na starostlivosť o zdravie zamestnancov a na vlastné zdravotnícke zariadenia
nad rozsah ustanovený osobitným predpisom,12)
r)
príspevky a náklady na rekreačné, regeneračné, rekondičné a ozdravné pobyty, ak povinnosť
ich uhrádzania neustanovuje osobitný predpis,13)
s)
náklady na údržbu a prevádzku školiacich zariadení a rekreačných zariadení a iných
zariadení, ako aj školenia a náklady na zabezpečenie školení, ktoré nesúvisia s regulovanou
činnosťou,
t)
daň z nehnuteľnosti platená za školiace zariadenia a rekreačné zariadenia,
u)
štipendiá poskytnuté žiakom stredných škôl a študentom,
v)
odpis nedobytnej pohľadávky,
w)
tvorba rezerv nad rozsah ustanovený osobitným predpisom,14)
x)
rozdiely zo zmien použitých účtovných metód a účtovných zásad,15)
y)
tvorba opravných položiek,
z)
náklady vynaložené na odstránenie nedostatkov zistených pri kolaudačnom konaní,
aa)
náklady spojené s prípravou a zabezpečením nerealizovanej investičnej výstavby,
ab)
straty z predaja dlhodobého majetku a zásob,
ac)
zostatková cena predaného alebo vyradeného hmotného majetku a nehmotného majetku,
ad)
náklady na reklamu alebo propagáciu uskutočňovanú formou podpory športových, kultúrnych
a zábavných podujatí a iných činností,
ae)
spotreba pohonných látok nad rozsah ustanovený osobitným predpisom,16)
af)
náklady na výkon regulovanej činnosti, ktoré sú vyššie ako náklady zistené kontrolou
úradu na základe overovania primeranosti vynaložených nákladov podľa § 31 ods. 3 písm. d) zákona o regulácii, ktorá je zabezpečovaná regulovaným subjektom, iným ako regulovaným subjektom
alebo subjektom, ktorý je alebo bol súčasťou vertikálne integrovaného podniku,17)
ag)
straty z obchodov s finančnými derivátmi a komoditnými derivátmi,
ah)
náklady na náhradu škody, ktorá vznikla v dôsledku protiprávneho konania regulovaného
subjektu,
ai)
vyplatené kompenzačné platby podľa osobitného predpisu,18)
aj)
náklady na spätný dokup elektriny a náklady spojené so spätným dokupom elektriny
pri výrobe elektriny z domáceho uhlia,
ak)
ďalšie náklady neuvedené v odseku 1.
(3)
Na účely § 8 ods. 3 písm. c) ekonomicky oprávnenými nákladmi nie sú najmä náklady na obstaranie alebo opravu oplotenia,
prevádzkové náklady, náklady na úpravu areálu, náklady na zabezpečenie strážnej služby,
náklady na obstaranie alebo opravu kamerového systému, náklady na obstaranie alebo
opravu osvetlenia areálu, náklady na výmenu viac ako 49 % z celkového počtu fotovoltických
panelov, náklady na opravu alebo úpravu priehradného múru.
§ 5
(1)
Peňažné hodnoty sa na účely výpočtu cien matematicky zaokrúhľujú na štyri desatinné
miesta.
(2)
Ceny podľa tejto vyhlášky sú uvádzané bez dane z pridanej hodnoty.
Cenová regulácia výroby elektriny z domáceho uhlia vyrobenej vo všeobecnom hospodárskom
záujme
§ 14
(1)
Cenová regulácia výroby elektriny z domáceho uhlia sa vzťahuje na výrobu elektriny
z domáceho uhlia na základe rozhodnutia ministerstva hospodárstva o uložení povinnosti
vo všeobecnom hospodárskom záujme.29)
(2)
Súčasťou návrhu ceny sú
a)
návrh cien alebo taríf za výrobu elektriny z domáceho uhlia vrátane ich štruktúry
pre rok t, ktoré sa budú uplatňovať pre účastníkov trhu s elektrinou, vrátane podmienok
ich pridelenia,
b)
údaje potrebné na preverenie cien za rok t-2,
c)
plán investícií a plán odpisov za regulovanú činnosť v rokoch t, t+1 a t+2,
d)
výpočty a údaje týkajúce sa výroby elektriny z domáceho uhlia,
e)
údaje preukazujúce inštalovaný výkon zariadenia na výrobu elektriny, ktoré môžu vyrábať
elektrinu spaľovaním domáceho uhlia s uvedením potenciálneho množstva elektriny, ktorú
je možné na tomto zariadení vyrobiť; tieto údaje sa preukazujú znaleckým posudkom,
f)
údaje o inštalovanom výkone technologického zariadenia, ktoré je určené na výrobu
elektriny z domáceho uhlia,
g)
ďalšie podklady potrebné na správne posúdenie návrhu ceny.
(3)
Podklady podľa odseku 2 sa predkladajú v listinnej podobe a na vyžiadanie aj v elektronickej
podobe elektronickým podaním do elektronickej schránky.19)
(4)
Ustanovenia o návrhu ceny sa primerane vzťahujú aj na návrh na zmenu cenového rozhodnutia.
(5)
Na základe rozhodnutia ministerstva hospodárstva o uložení povinnosti vo všeobecnom
hospodárskom záujme vyrábať elektrinu z domáceho uhlia sa u výrobcu elektriny uplatní
na každú jednotku množstva elektriny dodanej do sústavy, ktorá bola preukázateľne
vyrobená z domáceho uhlia, pevná cena DOPt v eurách na jednotku množstva elektriny vypočítaná
a)
pre rok 2023 podľa vzorca
b)
pre roky 2024 a 2025 podľa vzorca
kde
1.
VNt sú plánované schválené alebo určené variabilné náklady na výrobu elektriny z domáceho
uhlia v eurách na rok t, ktoré sa vypočítajú podľa § 15 ods. 1,
2.
FNt sú plánované schválené alebo určené fixné náklady bez odpisov nových zariadení na
výrobu elektriny z domáceho uhlia v eurách na rok t, ktoré sa vypočítajú podľa § 15 ods. 2,
3.
ONZt sú plánované schválené alebo určené odpisy nových zariadení na rok t v eurách,
4.
PZt je plánovaný primeraný zisk regulovaného subjektu v eurách na rok t, ktorý sa vypočíta
podľa § 15 ods. 3,
5.
VEt sú plánované výnosy z dodávky vyrobenej elektriny z domáceho uhlia v eurách na rok
t, ktoré sa vypočítajú podľa § 15 ods. 4,
6.
VPSt je plánovaný výnos v eurách z poskytovania podporných služieb zariadením na výrobu
elektriny z domáceho uhlia na rok t,
7.
KDUt je faktor vyrovnania nákladov a výnosov výroby elektriny z domáceho uhlia regulovaného
subjektu v eurách na rok t, ktorý sa vypočíta podľa § 15 ods. 5,
8.
QDEt je plánovaný objem elektriny určený rozhodnutím ministerstva hospodárstva o uložení
povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme vyrábať elektrinu z domáceho uhlia a
dodávať elektrinu vyrobenú z domáceho uhlia na rok t; pričom na rok 2024 a 2025 sa
hodnota QDEt ustanovuje vo výške 1.
§ 15
(1)
VNt sú plánované schválené alebo určené variabilné náklady na výrobu elektriny z domáceho
uhlia v eurách na rok t; VNt sa vypočítajú podľa vzorca
VNt = NHU,t + NEK,t + NOVN,t,
kde
a)
NHU,t sú ekonomicky oprávnené plánované náklady na nákup domáceho hnedého uhlia a náklady
na obstaranie mazutu, ktoré zodpovedajú množstvu mazutu, ktorého energetický obsah
zodpovedá najviac 1 % energetického obsahu domáceho hnedého uhlia určeného na základe
jeho skutočnej výhrevnosti,
b)
NEK,t sú ekonomicky oprávnené plánované náklady na nákup emisných kvót,
c)
NOVN,t sú ekonomicky oprávnené plánované náklady podľa § 4 ods. 1 písm. a).
(2)
FNt sú plánované schválené alebo určené fixné náklady bez odpisov nových zariadení na
výrobu elektriny z domáceho uhlia v eurách na rok t najviac vo výške vypočítanej podľa
vzorca
kde
a)
FNvych sú prevádzkové náklady určené ako priemerné ročné fixné prevádzkové náklady nevyhnutne
vynaložené na regulovanú činnosť v roku 2023 určené podľa priemeru skutočných fixných
prevádzkových nákladov za roky 2017 až 2021,
b)
JPIt je aritmetický priemer indexov jadrovej inflácie za obdobie od 1. júla roku t-2 do
30. júna roku t-1, zverejnených štatistickým úradom,
c)
X je faktor efektivity v každom roku regulačného obdobia, ktorého hodnota je 2,0;
ak je hodnota rozdielu JPIt a X nižšia ako 0, na účely výpočtu pevnej ceny na výrobu elektriny z domáceho uhlia
na rok t sa hodnota rozdielu rovná 0,
d)
kvyužitia je koeficient, ktorý sa vypočíta podľa vzorca
kde
1.
QVt je plánované množstvo elektriny vyrobenej z hnedého uhlia na základe plnenia povinnosti
vo všeobecnom hospodárskom záujme,
2.
Qp je projektované množstvo elektriny, ktoré môže zdroj vyrobiť z hnedého uhlia.
(3)
PZt je plánovaný primeraný zisk regulovaného subjektu v eurách na rok t určený podľa
vzorca
PZt = (VNt – NEK,t + FNt + ONZt) × WACCt,
kde
WACCt je miera výnosnosti regulačnej bázy aktív v roku t určená podľa § 40 ods. 1 zákona
o regulácii.
(4)
VEt sú plánované výnosy z dodávky vyrobenej elektriny z domáceho uhlia v eurách na rok
t vypočítané podľa vzorca
VEt = (QVt – QTt – QREt,KL) × CEt + QREt,KL × CREt,KL + QREt,ZA × CREt,ZA,
kde
a)
QVt je plánované množstvo elektriny vyrobenej z domáceho uhlia v jednotkách množstva
elektriny na rok t,
b)
QTt je plánované množstvo vlastnej spotreby elektriny pri výrobe elektriny z domáceho
uhlia v jednotkách množstva elektriny na rok t,
c)
QREt,KL je plánované množstvo dodávky kladnej regulačnej elektriny vyrobenej z domáceho uhlia
v jednotkách množstva elektriny na rok t,
d)
CEt je plánovaná vážená priemerná cena celkovej dodávky elektriny vyrobenej z domáceho
uhlia, minimálne však vo výške priemernej ceny celkovej dodávky elektriny v roku t-1
okrem dodávky regulačnej elektriny vyrobenej z domáceho uhlia v eurách na jednotku
množstva elektriny na rok t,
e)
CREt,KL je plánovaná vážená priemerná cena dodávky kladnej regulačnej elektriny vyrobenej
z domáceho uhlia v eurách na jednotku množstva elektriny na rok t,
f)
QREt,ZA je plánované množstvo dodávky zápornej regulačnej elektriny poskytnutej zariadením
na výrobu elektriny z domáceho uhlia v jednotkách množstva elektriny na rok t,
g)
CREt,ZA je plánovaná vážená priemerná cena dodávky zápornej regulačnej elektriny poskytnutej
zariadením na výrobu elektriny z domáceho uhlia v eurách na jednotku množstva elektriny
na rok t.
(5)
Faktor vyrovnania nákladov a výnosov výroby elektriny z domáceho uhlia KDUt v eurách na rok t sa vypočíta podľa vzorca
kde
a)
SVNt–2 sú skutočne schválené alebo určené variabilné náklady na výrobu elektriny z domáceho
uhlia v eurách na rok t-2 vrátane nákladov na nákup emisných kvót určených podľa oficiálneho
kurzového lístka zverejneného burzou EEX (European Energy Exchange) na jej webovom
sídle, za produkt EU Emission Allowances - Spot Market v eurách na tony CO2 za obdobie od 1. januára roku t-2 do 31. decembra roku t-2; na rok 2025 sa pre výpočet
korekcie nákladov na nákup emisných kvót za rok 2023 použije priemerná cena emisných
kvót určených podľa oficiálneho kurzového lístka zverejneného burzou EEX (European
Energy Exchange) na jej webovom sídle, za produkt EU Emission Allowances - Spot Market
v eurách na tony CO2 za obdobie od 1. apríla 2023 do 30. júna 2023,
b)
VNt–2 sú plánované schválené alebo určené variabilné náklady na výrobu elektriny z domáceho
uhlia v eurách na rok t-2,
c)
SFNt–2 sú skutočné schválené alebo určené fixné náklady na výrobu elektriny z domáceho uhlia
v eurách na rok t-2,
d)
FNt–2 sú plánované schválené alebo určené fixné náklady na výrobu elektriny z domáceho
uhlia v eurách na rok t-2,
e)
SONZt–2 sú skutočné schválené alebo určené odpisy nových zariadení na rok t-2 v eurách,
f)
ONZt–2 sú plánované schválené alebo určené odpisy nových zariadení na rok t-2 v eurách,
g)
SPZt–2 je skutočný primeraný zisk regulovaného subjektu v eurách na rok t-2 určený podľa
vzorca
SPZt–2 = (SVNt–2 + SFNt–2 + SONZt–2) × WACCt–2,
kde
WACCt–2 je miera výnosnosti regulačnej bázy aktív na rok t-2 určená podľa § 40 ods. 1 zákona
o regulácii,
h)
PZt–2 je plánovaný primeraný zisk regulovaného subjektu v eurách na rok t-2 určený podľa
vzorca
PZt–2 = (VNt–2 + FNt–2 + ONZt–2) × WACCt–2,
i)
SVEt–2 sú skutočné výnosy z dodávky vyrobenej elektriny z domáceho uhlia v eurách na rok
t-2 vypočítané podľa vzorca
SVEt–2 = (SQVt–2 – SQTt–2 – SQREt–2,KL) × SCEt–2 + SQREt–2,KL × SCREt–2,KL + SQREt–2,ZA × SCREt–2,ZA,
kde
1.
SQVt–2 je skutočné množstvo elektriny vyrobenej z domáceho uhlia v jednotkách množstva elektriny
na rok t-2,
2.
SQTt–2 je skutočné množstvo vlastnej spotreby elektriny pri výrobe elektriny z domáceho
uhlia v jednotkách množstva elektriny na rok t-2,
3.
SQREt–2,KL je skutočné množstvo dodávky kladnej regulačnej elektriny vyrobenej z domáceho uhlia
v jednotkách množstva elektriny na rok t-2,
4.
SCEt–2 je skutočná vážená priemerná cena celkovej dodávky elektriny vyrobenej z domáceho
uhlia, okrem dodávky kladnej regulačnej elektriny vyrobenej z domáceho uhlia v eurách
na jednotku množstva elektriny na rok t-2,
5.
SCREt–2,KL je skutočná vážená priemerná cena dodávky kladnej regulačnej elektriny vyrobenej
z domáceho uhlia v eurách na jednotku množstva elektriny na rok t-2,
6.
SQREt–2,ZA je skutočné množstvo dodávky zápornej regulačnej elektriny poskytnutej zariadením
na výrobu elektriny z domáceho uhlia v jednotkách množstva elektriny
na rok t-2,
na rok t-2,
7.
SCREt–2,ZA je skutočná vážená priemerná cena dodávky zápornej regulačnej elektriny poskytnutej
zariadením na výrobu elektriny z domáceho uhlia v eurách na jednotku množstva elektriny
na rok t-2,
j)
VEt–2 sú plánované výnosy z dodávky vyrobenej elektriny z domáceho uhlia v eurách na rok
t-2 vypočítané podľa vzorca
VEt–2 = (QVt–2 – QTt–2 – QREt–2,KL) × CEt–2 + QREt–2,KL × CREt–2,KL + QREt–2,ZA × CREt–2,ZA,
kde
1.
QVt–2 je plánované množstvo elektriny vyrobenej z domáceho uhlia v jednotkách množstva
elektriny na rok t-2,
2.
QTt–2 je plánované množstvo vlastnej spotreby elektriny pri výrobe elektriny z domáceho
uhlia v jednotkách množstva elektriny na rok t-2,
3.
QREt–2,KL je plánované množstvo dodávky kladnej regulačnej elektriny vyrobenej z domáceho uhlia
v jednotkách množstva elektriny na rok t-2,
4.
CEt–2 je plánovaná vážená priemerná cena celkovej dodávky elektriny okrem dodávky regulačnej
elektriny vyrobenej z domáceho uhlia v eurách na jednotku množstva elektriny na rok
t-2,
5.
CREt–2,KL je plánovaná vážená priemerná cena dodávky kladnej regulačnej elektriny vyrobenej
z domáceho uhlia v eurách na jednotku množstva elektriny na rok t-2,
6.
QREt–2,ZA je plánované množstvo dodávky zápornej regulačnej elektriny poskytnutej zariadením
na výrobu elektriny z domáceho uhlia v jednotkách množstva elektriny na rok t-2,
7.
CREt–2,ZA je plánovaná vážená priemerná cena dodávky zápornej regulačnej elektriny poskytnutá
zariadením na výrobu elektriny z domáceho uhlia v eurách na jednotku množstva elektriny
na rok t-2,
k)
SVPSt–2 je skutočný výnos v eurách z poskytovania podporných služieb zariadením na výrobu
elektriny z domáceho uhlia na rok t-2,
l)
VPSt–2 je plánovaný výnos v eurách z poskytovania podporných služieb zariadením na výrobu
elektriny z domáceho uhlia na rok t-2,
m)
KTPSvt je korekcia výnosov z platieb na základe tarify za prevádzkovanie systému výrobcu
elektriny, ktorý na základe rozhodnutia ministerstva hospodárstva o uložení povinnosti
vo všeobecnom hospodárskom záujme vyrába elektrinu z domáceho uhlia v eurách v roku
t-2, ktorá sa vypočíta podľa vzorca
KTPSvt = SVTPSvt–2 – PVTPSvt–2,
kde
1.
SVTPSvt–2 sú skutočné výnosy z uplatňovania tarify za prevádzkovanie systému určenej rozhodnutím
úradu pre výrobcu elektriny, ktorý na základe rozhodnutia ministerstva hospodárstva
o uložení povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme vyrába elektrinu z domáceho
uhlia v roku t-2,
2.
PVTPSvt–2 sú plánované výnosy z uplatňovania tarify za prevádzkovanie systému určenej rozhodnutím
úradu pre výrobcu elektriny, ktorý na základe rozhodnutia ministerstva hospodárstva
o uložení povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme vyrába elektrinu z domáceho
uhlia v roku t-2.
§ 16
Zrušovacie ustanovenie
(1)
Zrušuje sa § 7 až 11 a prílohy č. 1 a 10 vyhlášky Úradu pre reguláciu sieťových odvetví
č. 18/2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré
podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike v znení vyhlášky č.
207/2018 Z. z., vyhlášky č. 178/2019 Z. z., vyhlášky č. 309/2019 Z. z., vyhlášky č.
326/2021 Z. z. a vyhlášky č. 477/2021 Z. z.
(2)
Zrušuje sa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 18/2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania
regulovaných činností v elektroenergetike v znení vyhlášky č. 207/2018 Z. z., vyhlášky
č. 178/2019 Z. z., vyhlášky č. 309/2019 Z. z., vyhlášky č. 300/2021 Z. z., vyhlášky
č. 326/2021 Z. z., vyhlášky č. 477/2021 Z. z., vyhlášky č. 88/2022 Z. z., vyhlášky
č. 233/2022 Z. z., vyhlášky č. 246/2023 Z. z. a vyhlášky č. 107/2023 Z. z.
§ 17
Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. októbra 2023 okrem § 16 ods. 2, ktorý nadobúda
účinnosť 1. januára 2024.
Andrej Juris v. r.
Príloha č. 1 k vyhláške č. 370/2023 Z. z.
Príloha č. 2 k vyhláške č. 370/2023 Z. z.
Príloha č. 3 k vyhláške č. 370/2023 Z. z.
1)
§ 66 opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 16. decembra 2002 č.
23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej
osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva (oznámenie č.
740/2002 Z. z.) v znení neskorších predpisov.
2)
Napríklad zákon č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového
vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon
č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
v znení neskorších predpisov, § 13 ods. 3 zákona č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov, zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3)
Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
4)
§ 22 až 29 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
5)
§ 29 zákona č. 595/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
6)
§ 2 ods. 1, 5 a 8 zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
7)
§ 23 zákona č. 595/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
8)
Zákon č. 650/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
9)
Zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov.
10)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov
v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
11)
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 395/2006 Z. z. o minimálnych požiadavkách na poskytovanie a používanie osobných ochranných pracovných
prostriedkov v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 400/2021 Z. z.
12)
Zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia
a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení
neskorších predpisov, zákon č. 355/2007 Z .z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného
zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
13)
Zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
14)
§ 20 zákona č. 595/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
15)
§ 59 ods. 14 opatrenia č. 23054/2002-92 (oznámenie č. 740/2002 Z. z.) v znení neskorších predpisov.
16)
§ 19 ods. 2 písm. l) zákona č. 595/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov.
18)
Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny
a dodávky elektriny.
19)
§ 3 písm. l) a § 11 zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení
niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov.
20)
Vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore obnoviteľných zdrojov energie, vysoko
účinnej kombinovanej výroby a biometánu v znení neskorších predpisov.
21)
§ 12 ods. 2 zákona č. 251/2012 Z. z. v znení neskorších predpisov.
22)
Zákon č. 157/2018 Z. z. o metrológii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
23)
§ 6 ods. 2 písm. a) zákona č. 251/2012 Z. z. v znení neskorších predpisov.
24)
§ 6 ods. 6 zákona č. 251/2012 Z. z. v znení neskorších predpisov.
25)
Príloha č. 1 k zákonu č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov
26)
Zákon č. 53/2023 Z. z. o akreditácii orgánov posudzovania zhody.
27)
§ 88 ods. 2 písm. y) zákona č. 251/2012 Z. z. v znení zákona č. 309/2018 Z. z.
28)
§ 18a zákona č. 251/2012 Z. z. v znení zákona č. 309/2018 Z. z.
29)
§ 24 ods. 3 zákona č. 251/2012 Z. z. v znení zákona č. 324/2022 Z. z.