401/2023 Z. z.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 15.11.2023 - 31.03.2025 | |
3. | 01.04.2025 - | 46/2025 Z. z. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 401/2023 Z. z. |
Názov: | Vyhláška Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky o riadení projektov a zmenových požiadaviek v prevádzke informačných technológií verejnej správy |
Typ: | Vyhláška |
Dátum schválenia: | 09.10.2023 |
Dátum vyhlásenia: | 19.10.2023 |
Autor: | Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
95/2019 Z. z. | Zákon o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
46/2025 Z. z. | Vyhláška Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky č. 401/2023 Z. z. o riadení projektov a zmenových požiadaviek v prevádzke informačných technológií verejnej správy |
85/2020 Z. z. | Vyhláška Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu o riadení projektov |
401
VYHLÁŠKA
Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky
z 9. októbra 2023
o riadení projektov a zmenových požiadaviek v prevádzke informačných technológií verejnej
správy
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky
podľa § 31 písm. b), c), e), g) druhého bodu a písmena l) zákona č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) ustanovuje:
VŠEOBECNÉ USTANOVENIA
§ 1
Predmet úpravy
Táto vyhláška ustanovuje
a)
štandardy projektového riadenia podľa § 24 ods. 1 písm. j) zákona,
b)
podrobnosti o riadení projektov informačných technológií verejnej správy (ďalej len
„projekt“) podľa § 15 ods. 4 zákona,
c)
najvyššiu celkovú cenu a najdlhšiu lehotu dodania veľkého projektu alebo veľkej zmenovej
požiadavky v projekte podľa § 11 ods. 6 zákona,
d)
najvyššiu cenu čiastkového plnenia a najdlhšiu lehotu dodania čiastkového plnenia
veľkého projektu podľa § 15 ods. 4 písm. d) zákona,
e)
podrobnosti o právnom vzťahu podľa § 11 ods. 7 zákona (ďalej len „zmluva v prevádzke“), plnenie z ktorého je zmenovou požiadavkou v prevádzke,
najvyššiu celkovú cenu takejto zmluvy v prevádzke a podrobnosti o riadení zmenových
požiadaviek v prevádzke z takejto zmluvy v prevádzke.
§ 2
Základné ustanovenia
(1)
Na účely tejto vyhlášky sa rozumie
a)
analýzou nákladov a prínosov odôvodnenie projektu, ktoré číselne vyjadruje návratnosť
investície prostredníctvom pomeru nákladov a kvalitatívnych a kvantitatívnych prínosov,
ktorej účelom je preukázať, že navrhovaný projekt je spoločensky návratný a v najlepšej
možnej miere napĺňa ciele verejnej politiky na základe porovnania nákladov a prínosov,
b)
architektonickým modelom model dokumentujúci súčasný a cieľový stav objektov, ich
atribútov a popisov biznis architektúry, aplikačnej architektúry, dátovej architektúry,
technologickej architektúry, motivačnej a strategickej architektúry, implementačnej
a migračnej architektúry, ich závislosti, vlastnosti, vzťahy, rozdielové analýzy medzi
súčasným a cieľovým stavom a analýzy vplyvov pre jednotlivé návrhy riešení v cieľovom
stave,
c)
cenou cena vrátane dane z pridanej hodnoty,
d)
demonštratívnym produktom ukážka produktu alebo inkrementu prostredníctvom vizuálneho
a interaktívneho znázornenia schopností produktu formou videí alebo prezentácií, ktorého
cieľom je ilustrovať najmä používateľské rozhranie a funkcie produktu, čo umožňuje
používateľom vyhodnotiť jeho vhodnosť pre ich požiadavky,
e)
inkrementom časť plnenia v projekte, ktorú je možné realizovať viacerými iteráciami
v závislosti od charakteru projektu,
f)
iteráciou opakujúca sa činnosť v projekte, ktorej cieľom je časté overenie projektu
a jej súčasťou je zapracovanie spätnej väzby z funkčných testov vrátane úpravy špecializovaných
výstupov a manažérskych výstupov,
g)
konfiguračnou položkou výstup alebo jeho časť, zariadenie, dokumentácia alebo služba
identifikovaná základnými atribútmi, ktorými sú jej názov alebo kód, názov projektu,
jej opis, verzia a stav,
h)
mapou používateľských príbehov vizualizácia jednotlivých súvislostí medzi funkčnými
aj nefunkčnými používateľskými požiadavkami,
i)
objednávateľom správca alebo prevádzkovateľ, ktorý projekt realizuje alebo chce realizovať,
j)
minimálnym životaschopným produktom verzia produktu, ktorá pokrýva hlavné množstvo
funkčných požiadaviek na zabezpečenie použiteľnosti a životaschopnosti informačnej
technológie nasadenej v produkčnom prostredí,
k)
obstarávaním verejné obstarávanie alebo iný postup vedúci k vykonaniu právneho úkonu,
na základe ktorého sa má dodať tovar, vykonať stavebné práce alebo poskytnúť služba,
najmä postup vedúci k plneniu zo zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody, ktorá
je výsledkom verejného obstarávania,
l)
overením konceptu časť projektu, ktorá slúži na overenie menších technických predpokladov,
m)
pilotom produkt alebo jeho časť, ktorá je nasadená na overenie alebo otestovanie
produktu vybranou vzorkou používateľov,
n)
používateľskou cestou vizualizácia používateľských oblastí z pohľadu skúseností koncového
používateľa, ktoré sú usporiadané podľa poradia ich používania,
o)
používateľskou oblasťou súbor požiadaviek v rámci produktovej iniciatívy, ktorý spája
používateľské požiadavky veľkého rozsahu, nie je samostatne implementovateľný, je
súčasťou produktovej mapy, vychádza z produktovej iniciatívy a vízie produktu a pred
zaradením do vývoja sa rozdeľuje na menšie požiadavky,
p)
používateľským príbehom požiadavka vyjadrená ako krátky, jednoduchý opis funkcionalít
systému alebo elektronickej služby požadovaných z perspektívy osoby, ktorá požaduje
novú funkciu, najmä koncového používateľa, vyjadrený v štruktúrovanej forme určením
typu používateľa, opisu novej funkcie a dôvodu využitia tejto funkcie,
q)
poverenou osobou objednávateľa fyzická osoba, ktorá reprezentuje záujmy kľúčových
používateľov a objednávateľa, ktorá v prípravnej a iniciačnej fáze projektu vytvára
manažérske a špecializované výstupy prípravnej a iniciačnej fázy projektu a definuje
zámer a zadanie projektu,
r)
produktom merateľný a overiteľný hmotný alebo nehmotný výstup projektu, ktorý má
vlastnosti zodpovedajúce používateľským požiadavkám,
s)
produktovou iniciatívou iniciatíva definovaná cieľom a kľúčovými výsledkami, ktoré
sa môžu meniť v závislosti od zistení, sú merateľné a pravidelne sa medzi objednávateľom
a dodávateľom vyhodnocujú,
t)
produktovou mapou časový rozvrh udalostí a míľnikov, ktorého účelom je zobraziť plánovaný
predmet dodania dodávky, priamo súvisí s plnením produktových iniciatív, vychádza
z produktovej vízie a je plnený používateľskými oblasťami,
u)
produktovým manažmentom biznis proces plánovania, vývoja, spustenia a riadenia produktu
alebo služby, ktorý zahŕňa celý životný cyklus produktu od nápadu cez vývoj po uvedenie
na trh,
v)
produktovým zoznamom zoznam obsahujúci používateľské oblasti a dostatočný počet požiadaviek,
w)
programom skupina projektov riadených koordinovaným spôsobom na dosiahnutie spoločného
cieľa, zvýšených prínosov a umožnenie efektívnej kontroly projektov a efektívneho
riadenia projektov, čo nie je možné dosiahnuť, ak sa projekty riadia samostatne,
x)
projektom
1.
jednorazový proces zameraný na dosiahnutie definovaného cieľa pozostávajúci zo súboru
zosúladených, riadených a časovo ohraničených činností, ktorý
1a.
súvisí s tvorbou a zavádzaním informačných technológií verejnej správy alebo s úpravou
informačných technológií verejnej správy,
2a.
je pre objednávateľa jedinečný vzhľadom na požiadavky, ktoré sa neopakujú a ktorými
sa zaoberá, pričom nejde o pravidelnú činnosť,
3a.
má presne určený začiatok a koniec trvania projektu a harmonogram realizácie jednotlivých
projektových fáz,
4a.
má definované najmenej finančné zdroje, ľudské zdroje, merateľné kvalitatívne a kvantitatívne
prínosy,
5a.
vyžaduje analýzu súčasného stavu, špecifikáciu cieľovej skupiny, špecifikáciu cieľového
stavu a spôsobu jeho dosiahnutia,
6a.
má definovanú analýzu nákladov a prínosov a
7a.
presahuje celkovou cenou sumu 200 000 eur; ak je súčasťou projektu vytvorenie a prevádzkovanie
mobilnej aplikácie,1) ktorej zámer podlieha posúdeniu a schváleniu orgánom vedenia podľa § 15 ods. 4 písm. f) zákona, táto podmienka sa neuplatňuje,
2.
veľká zmenová požiadavka v prevádzke,
y)
projektovou rolou a pozíciou definované zodpovednosti v rámci organizačnej štruktúry
tak, že zainteresované strany sú zapojené do projektu,
z)
projektovým výstupom manažérsky výstup a špecializovaný výstup,
aa)
prototypom informačná technológia, ktorá je vytvorená na získanie spätnej väzby od
menšej vzorky koncových používateľov a biznis vlastníkov na včasnú identifikáciu chýb,
nedostatkov a zníženie počtu náprav,
ab)
prvkom časovo neohraničená aktivita programu, ktorej výsledkom je tovar alebo služba,
ac)
retrospektívou činnosť projektového tímu zameraná na pohľad späť s cieľom kontroly
a prípravy plánu vylepšení iterácie na základe vyhodnotenia predošlých poznatkov,
ad)
víziou produktu opis želaných výsledkov používateľského prieskumu a používateľských
požiadaviek,
ae)
zmenovou požiadavkou v prevádzke zmena informačného systému, vrátane rozvoja, úpravy
alebo opravy, ktorá
1.
sa vykonáva nad rámec bežnej prevádzky informačného systému ako jednorazové plnenie
zo zmluvy v prevádzke,
2.
je v zmluve o prevádzke upravená,
3.
si vyžaduje dodatočné náklady, ktoré sú určené na rozvoj, opravu alebo úpravu informačného
systému súvisiacich s prevádzkou a
4.
presahuje celkovou cenou sumu 200 000 eur; ak by malo dôjsť k vytvoreniu a prevádzkovaniu
mobilnej aplikácie, ktorej zámer podlieha posúdeniu a schváleniu orgánom vedenia podľa
§ 15 ods. 4 písm. f) zákona, táto podmienka sa neuplatňuje,
af)
zmenovou požiadavkou v projekte požiadavka
1.
uplatnená v rámci realizácie projektu na zmenu oproti už schválenému rozsahu, obsahu,
času alebo rozpočtu projektu, a to tak na zmenu už schválených projektových výstupov,
ako aj vytvorenie nových, pôvodne neplánovaných projektových výstupov,
2.
vedúca k tak podstatnej zmene v projekte, že by mala alebo mohla mať vplyv na výsledok
pôvodne schvaľovaného rozsahu, obsahu, času alebo rozpočtu projektu a
3.
presahujúca celkovou cenou sumu 200 000 eur; ak by malo dôjsť k vytvoreniu a prevádzkovaniu
mobilnej aplikácie, ktorej zámer podlieha posúdeniu a schváleniu orgánom vedenia podľa
§ 15 ods. 4 písm. f) zákona, táto podmienka sa neuplatňuje.
(2)
Zmenová požiadavka v prevádzke a zmenová požiadavka v projekte sa riadia tak ako
projekt, s odchýlkami ustanovenými pre zmenovú požiadavku v prevádzke alebo zmenovú
požiadavku v projekte.
(3)
Projektové výstupy nasledujúcich fáz a etáp sa musia viazať na projektové výstupy
predchádzajúcich fáz a etáp.
(4)
Overenie konceptu nie je určené pre bežných používateľov a neaplikuje sa na celú
informačnú technológiu dodávanú projektom.
(5)
Každý doručený inkrement projektu sa nasadzuje na produkčnom prostredí informačnej
technológie a po jeho doručení je možné začať s dokončovacou fázou projektu alebo
pokračovať ďalším inkrementom.
(6)
Produktový vlastník zabezpečuje produktový manažment tak, že produkt spĺňa potreby
cieľového trhu a prispieva k biznis stratégii, pričom riadi produkt vo všetkých fázach
životného cyklu produktu.
(7)
Manažérske výstupy a špecializované výstupy jednotlivých fáz projektu sú uvedené
v prílohe č. 1.
§ 3
Programové riadenie informačných technológií
(1)
Štandardom programového riadenia pre objednávateľa, ktorý je správcom informačnej
technológie verejnej správy a ktorý predkladá koncepciu rozvoja informačných technológií
verejnej správy na schválenie orgánu vedenia podľa § 13 zákona, je
a)
evidovanie výdavkov na informačné technológie verejnej správy s použitím zoznamu
výdavkov vychádzajúceho z ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie na samostatných
programoch pre informačné technológie vychádzajúcich z rozpočtu verejnej správy,
b)
zabezpečenie, že výdavky na informačné technológie vynaložené v rozpočtovom roku
na informačný systém verejnej správy presahujúce sumu určenú orgánom vedenia sa evidujú
na samostatnom prvku vybraného programu,
c)
určenie plánovaných hodnôt merateľných ukazovateľov cieľov programov a prvkov na
informačné technológie z číselníka merateľných ukazovateľov programov a prvkov; pri
určení plánovaných hodnôt sa vychádza aj z hodnotenia programov a projektov informačných
technológií verejnej správy zverejneného orgánom vedenia,
d)
monitorovanie a hodnotenie programového riadenia a zasielanie údajov o monitorovaní
a hodnotení vytvorených programov informačných technológií a prvkov podľa číselníka
merateľných ukazovateľov programov informačných technológií a prvkov spôsobom, v rozsahu
a termínoch určených orgánom vedenia a zverejňovanie ich výsledkov podľa zákona.
(2)
V rámci programového riadenia sa na webovom sídle orgánu vedenia alebo v centrálnom
metainformačnom systéme verejnej správy vytvára, aktualizuje a zverejňuje
a)
zoznam výdavkov na informačné technológie verejnej správy vychádzajúci z ekonomickej
klasifikácie rozpočtovej klasifikácie,
b)
číselník merateľných ukazovateľov programov informačných technológií a ich prvkov
vrátane spôsobu, rozsahu a termínu ich monitorovania a hodnotenia,
c)
štruktúra programov a ich prvkov výdavkov na informačné technológie verejnej správy
vychádzajúcich z rozpočtu verejnej správy,
d)
suma výdavkov na informačné technológie vynaložené v rozpočtovom roku na informačný
systém verejnej správy, ktorá si vyžaduje vytvorenie samostatného prvku,
e)
hodnotenie plnenia programov a prvkov informačných technológií,
f)
hodnotenie projektov a zmenových požiadaviek v projekte podľa § 15 ods. 4 písm. e) a § 15 ods. 7 zákona predložených podľa odseku 4 do 20 pracovných dní od predloženia všetkých a úplných
projektových výstupov podľa prílohy č. 2 objednávateľom a odoslaných na hodnotenie prostredníctvom centrálneho metainformačného
systému verejnej správy.
(3)
Súčinnosť orgánu riadenia podľa § 8 ods 2 zákona v programovom riadení zahŕňa aj doplnenie alebo úpravu predložených projektových
výstupov podľa odseku 2 písm. f), ak predložené projektové výstupy neumožňujú orgánu
vedenia riadne plnenie úloh podľa § 15 ods. 4 písm. e) alebo § 15 ods. 7 zákona.
(4)
Na zachovanie súladu realizácie projektov so štandardmi programového riadenia podľa
odseku 1 sa aplikujú pravidlá orgánu vedenia o plánovaných projektoch, zmenových požiadavkách
v projekte a zmenových požiadavkách v prevádzke financovaných z verejných prostriedkov
okrem vlastných finančných prostriedkov územnej samosprávy a
a)
orgánu vedenia sa predkladajú projektové výstupy na posúdenie dodržania princípov
hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti využívania verejných prostriedkov
pri tvorbe, modernizácii, úprave a rozvoji informačných technológií verejnej správy
a ekonomickej výhodnosti a súladu s programovým riadením a na schválenie podľa prílohy č. 2 prostredníctvom na to určenej funkcionality centrálneho metainformačného systému
verejnej správy; pre projekt a zmenovú požiadavku v prevádzke, ktorých súčasťou je
vytvorenie a prevádzkovanie mobilnej aplikácie podľa § 15 ods. 4 písm. f) zákona, sa evidujú projektové výstupy podľa prílohy č. 1 a predkladajú sa na schválenie orgánu vedenia podľa prílohy č. 2,
b)
orgánu vedenia sa poskytuje súčinnosť podľa § 8 ods. 2 zákona, ak orgán vedenia vypracúva hodnotenie projektov po ukončení akejkoľvek fázy životného
cyklu projektov,
c)
v riadení projektu a v programovom riadení sa zohľadňuje hodnotenie programov a hodnotenie
projektov, zmenových požiadaviek v projektoch a zmenových požiadaviek v prevádzke
vydaných orgánom vedenia,
d)
s realizáciou veľkého projektu a veľkej zmenovej požiadavky v projekte možno začať
až po posúdení a písomnom schválení orgánom vedenia podľa § 15 ods. 4 písm. e) alebo § 15 ods. 7 zákona, pričom projektové výstupy sa na schválenie orgánu vedenia predkladajú spôsobom a
v rozsahu podľa prílohy č. 2 pred začatím obstarávania.
§ 4
Všeobecné ustanovenia k riadeniu projektu a zmenovej požiadavky v prevádzke
(1)
Riadenie projektu a zmenovej požiadavky v prevádzke zahŕňa výber spôsobu realizácie
projektu metódou waterfall, metódou agile alebo metódou waterfall s prvkami metódy
agile, plánovanie, delegovanie, monitorovanie a riadenie všetkých aspektov projektu
a zmenovej požiadavky v prevádzke a potrieb zainteresovaných strán na dosiahnutie
cieľov, ktorými sú
a)
rozpočet a jeho náklady a prínosy projektu a zmenovej požiadavky v prevádzke,
b)
čas realizácie a časový harmonogram projektu a zmenovej požiadavky v prevádzke,
c)
rozsah projektu a zmenovej požiadavky v prevádzke vo vzťahu k plneniu predmetu projektu
a zmenovej požiadavky v prevádzke,
d)
kvalita projektových výstupov,
e)
riziká a závislosti projektu a zmenovej požiadavky v prevádzke zahŕňajúce všetky
hrozby, otvorené otázky a prekážky pri realizácii projektu a zmenovej požiadavky v
prevádzke,
f)
prínosy projektu a zmenovej požiadavky v prevádzke vrátane prínosov projektových
výstupov.
(2)
Projekt alebo zmenová požiadavka v prevádzke sa realizuje vo fázach, ktoré spolu
tvoria životný cyklus projektu alebo zmenovej požiadavky v prevádzke.
(3)
Finančným limitom kategorizácie projektov je pre veľký projekt, veľkú zmenovú požiadavku
v projekte a veľkú zmenovú požiadavku v prevádzke celková cena vyššia než 1 000 000
eur.
(4)
Ak ide o projekt podľa § 15 ods. 4 písm. d) zákona, cena jedného inkrementu podľa § 15 ods. 4 písm. d) tretieho bodu zákona je najviac 70 % z celkovej ceny projektu a lehota dodania každého inkrementu podľa
§ 15 ods. 4 písm. d) štvrtého bodu zákona je najviac 730 dní.
(5)
Ak sa v projekte a zmenovej požiadavke v prevádzke dodávajú inkrementy, tak
a)
každý inkrement má vlastné projektové výstupy realizačnej fázy a dokončovacej fázy,
b)
realizačné fázy viacerých inkrementov nie je možné realizovať súbežne a realizačná
fáza ďalšieho inkrementu sa začína až po ukončení realizačnej fázy predchádzajúceho
inkrementu,
c)
každý nasledujúci inkrement sa viaže na odôvodnenie, použiteľnosť a funkčnosť predchádzajúceho
inkrementu,
d)
v rámci realizačnej fázy podľa § 6 a experimentálnej fázy podľa § 13 aspoň prvého inkrementu sa vykoná overenie použiteľnosti a životaschopnosti predmetu
projektu, identifikácia možných nedostatkov a overenie technických predpokladov formou
vytvorenia prototypu, overenia konceptu, pilotu alebo formou vytvorenia minimálneho
životaschopného produktu, a to v závislosti od charakteru projektu,
e)
projekt sa predkladá orgánu vedenia na hodnotenie ako celok, nepredkladá sa samostatne
po inkrementoch.
(6)
Ak sa v projekte alebo na základe zmenovej požiadavky v prevádzke dodáva softvérové
dielo alebo softvérová časť diela v hodnote nad 5 000 000 eur, vykoná sa v realizačnej
fáze overenie použiteľnosti a životaschopnosti predmetu projektu, identifikácia možných
nedostatkov a overenie technických predpokladov formou vytvorenia prototypu, overenia
konceptu, pilotu alebo formou vytvorenia minimálneho životaschopného produktu v závislosti
od charakteru projektu a predkladá sa podľa prílohy č. 2.
(7)
Ak realizačná fáza veľkého projektu pozostáva z dodania jedného funkčného celku alebo
dodania výlučne technických prostriedkov, objednávateľ posúdi a vyhodnotí aj alternatívy
rozdelenia projektu na inkrementy na preukázanie ekonomickej nevýhodnosti alebo technických
obmedzení.
(8)
Zmenové požiadavky v projekte sa evidujú v priebežnom projektovom výstupe Manažérske
správy, plány, reporty, zoznamy, odporúčania a požiadavky (M-02). Priebežné projektové
výstupy podliehajú aktualizácii schválených zmenových požiadaviek v projekte, ak dôjde
k zmene. Schválená zmenová požiadavka v projekte sa zapracováva do jednorazových projektových
výstupov realizačnej a dokončovacej fázy, na ktoré má vplyv.
(9)
Projektové výstupy sú priebežne publikované vo verejnej časti centrálneho metainformačného
systému verejnej správy.
(10)
Verejné pripomienkovanie výstupov prípravnej a iniciačnej fázy a experimentálnej
fázy sa zabezpečí pred začatím obstarávania ich sprístupnením v centrálnom metainformačnom
systéme verejnej správy najmenej na desať pracovných dní. Oznámenie o začatí verejného
pripomienkovania sa zverejní v centrálnom metainformačnom systéme verejnej správy.
Na schválenie riadiacemu výboru v prípravnej a iniciačnej fáze sa tieto výstupy predkladajú
až po zverejnení vyhodnotenia pripomienok.
(11)
Projekt a zmenová požiadavka v prevádzke začína nasledujúcu fázu až po publikovaní
projektových výstupov predchádzajúcej fázy životného cyklu v centrálnom metainformačnom
systéme verejnej správy.
RIADENIE PROJEKTOV A ZMENOVÝCH POŽIADAVIEK V PROJEKTE METÓDOU WATERFALL
§ 5
Prípravná a iniciačná fáza projektu
(1)
Prípravná a iniciačná fáza projektu zahŕňa vytvorenie, schválenie, vydanie, distribúciu
a aktualizáciu všetkých manažérskych a špecializovaných výstupov tejto fázy projektu,
ktorých rozsah je uvedený v prílohe č. 1 a spôsob a postup ich schvaľovania je uvedený v prílohe č. 2.
(2)
Na začiatku prípravnej a iniciačnej fázy projektu je potrebné vypracovať Ideový zámer
projektu (I-01), ktorý opisuje projektovú alebo zmenovú iniciatívu. Ideový zámer projektu
spravidla zahŕňa účel projektu alebo zmenovej požiadavky v projekte, vplyvy, predpokladané
náklady na prípravu a realizáciu projektu alebo zmenovej požiadavky v projekte a disponibilné
personálne zdroje na realizáciu projektu popri už uskutočňovaných a schválených projektoch
a zmenových požiadavkách v projekte.
(3)
Ideový zámer projektu (I-01) schvaľuje projektová komisia alebo vedenie organizácie,
ktoré rozhodnutím vytvára riadiaci výbor projektu, projektový tím a zabezpečí požadované
zdroje na vypracovanie výstupov prípravnej a iniciačnej fázy projektu.
(4)
Súčasťou prípravnej a iniciačnej fázy projektu je zavedenie organizačného riadenia
vytvorením riadiaceho výboru projektu, určením biznis vlastníka, kľúčového používateľa,
výber dodávateľa, nastavenie prierezových činností a vymenovanie členov projektového
tímu doručením menovacích dekrétov a podpisom štatútu riadiaceho výboru projektu.
(5)
Riadiaci výbor sa vytvára tak, že jeho činnosťou je počas realizácie projektu možné
zabezpečiť
a)
schválenie predmetu projektu, inkrementov, priebežné a záverečné schválenie manažérskych
výstupov a špecializovaných výstupov,
b)
základné rozhodnutia, najmä rozhodnutia o rozsahu, rozpočte, harmonograme projektu
a prechode do ďalšej fázy projektu,
c)
odsúhlasenie návrhu požadovaných finančných zdrojov a schvaľovanie zmien financovania
projektu,
d)
kontrolu analýzy nákladov a prínosov pred začatím projektu a priebežná kontrola aktualizácie
zdôvodnenia projektu po ukončení každej fázy projektu,
e)
pravidelnú kontrolu projektového manažéra objednávateľa, činnosti projektového tímu
a riadenia projektu,
f)
priebežnú kontrolu a pravidelné vyhodnotenie dosahovania určených merateľných ukazovateľov,
g)
dodržanie bezpečnostných štandardov, štandardov informačných technológií verejnej
správy a dodržanie povinností v oblasti ochrany osobných údajov,2)
h)
schválenie zmenových požiadaviek v projekte alebo odchýlky od špecifikácie a zadania
projektu,
i)
určenie rozsahu manažérskych a špecializovaných výstupov vytváraných počas celého
projektu a akceptáciu rozsahu a kvality dodávaných projektových výstupov,
j)
zabezpečenie dodržania princípov hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti
využívania verejných prostriedkov, a to aj počas správy a prevádzky informačného systému,
ktorý je v rámci projektu vytvorený.
(6)
Biznis vlastník sa určuje tak, že jeho činnosťou je počas realizácie projektu možné
zabezpečiť
a)
návrh a schválenie funkčných, nefunkčných a technických požiadaviek, potreby, obsahu,
kvalitatívnych a kvantitatívnych prínosov projektu,
b)
definovanie očakávaní na kvalitu projektu, kritérií kvality produktov, prínosov pre
koncových používateľov a požiadaviek na bezpečnosť,
c)
definovanie merateľných výkonnostných ukazovateľov projektov a prvkov,
d)
schválenie akceptačných kritérií,
e)
akceptáciu rozsahu a kvality dodávaných projektových výstupov pri dosiahnutí platobných
míľnikov,
f)
odsúhlasenie spustenia výstupov projektu do produkčnej prevádzky,
g)
dostupnosť ľudských zdrojov alokovaných na realizáciu projektu.
(7)
Kľúčový používateľ objednávateľa, ktorý reprezentuje záujmy používateľa projektových
produktov alebo projektových výstupov, sa určuje tak, že jeho činnosťou je počas realizácie
projektu možné zabezpečiť
a)
návrh a špecifikáciu funkčných a technických požiadaviek, potreby, obsahu, kvalitatívnych
a kvantitatívnych prínosov projektu, požiadaviek koncových používateľov na prínos
systému a požiadaviek na bezpečnosť,
b)
návrh a definovanie akceptačných kritérií,
c)
akceptačné testovanie a návrh na akceptáciu produktov alebo projektových výstupov
a návrh na spustenie do produkčnej prevádzky,
d)
predkladanie požiadaviek na zmenu funkcionalít produktov,
e)
aktívnu účasť v projektových tímoch.
(8)
Zmluvné dojednanie s dodávateľom sa vykoná tak, že je zo strany dodávateľa možné
zabezpečiť
a)
návrh riešenia, vytvorenie, vývoj, implementáciu, otestovanie a nasadenie produktov,
b)
splnenie požiadaviek objednávateľa na produkty alebo projektové výstupy,
c)
určenie projektového manažéra za dodávateľa predložením návrhu predsedovi riadiaceho
výboru projektu; projektový manažér za dodávateľa zodpovedá za plnenie a dodávku predmetu
projektu v zmluvne dohodnutom rozsahu, čase, kvalite a nákladoch.
(9)
Prierezové činnosti prípravnej a iniciačnej fázy projektu sú
a)
kontinuálne zdôvodňovanie projektu, ktoré zahŕňa posúdenie, či je projekt požadovaný
a dosiahnuteľný, potrebné na rozhodovanie o pokračovaní vynakladania prostriedkov
počas všetkých fáz projektu, vypracované najneskôr po ukončení každej fázy projektu,
b)
riadenie a organizácia zodpovedností v projekte, ktoré zahŕňajú určenie zodpovedností
v rámci riadiaceho výboru projektu, najmä zodpovednosti predsedu riadiaceho výboru
projektu, biznis vlastníka alebo vlastníkov, kľúčového používateľa a dodávateľa v
projekte,
c)
riadenie kvality projektových výstupov definovaním merateľných výkonnostných parametrov
na vytváranie produktov, overovanie produktov, definovanie akceptačných kritérií,
ktoré sú vhodné na požadovaný účel,
d)
plánovanie a operatívne riadenie dodávania produktov,
e)
riadenie rizík a závislostí, ktoré zahŕňa identifikáciu, hodnotenie a riadenie rizík,
závislostí a hrozieb na úspešnú realizáciu projektu.
(10)
Riadiaci výbor projektu tvorí predseda riadiaceho výboru projektu, zástupca prevádzky
a biznis vlastníci alebo nimi poverení zástupcovia. Členom riadiaceho výboru projektu
môže byť aj zástupca dodávateľa. Člen riadiaceho výboru projektu za dodávateľa môže
mať hlasovacie právo. Väčšina členov riadiaceho výboru projektu s hlasovacím právom
sú osoby navrhnuté objednávateľom a zastupujúce záujmy objednávateľa.
(11)
Riadiaci výbor projektu zasadá pravidelne, najmenej jedenkrát za tri mesiace.
(12)
Na hospodárne, efektívne a účelné využívanie finančných prostriedkov môže riadiaci
výbor projektu prispôsobiť štandardy projektového riadenia na realizovaný projekt
tak, že
a)
schváli realizáciu jednotlivých manažérskych alebo špecializovaných výstupov ich
b)
projektové roly a pozície s ohľadom na individuálne schopnosti s tým, že
1.
pri veľkých projektoch je každá projektová rola biznis vlastníka zastúpená aspoň
jednou osobou,
2.
pri ostatných projektoch je projektový tím zastúpený aspoň dvoma osobami, z ktorých
jedna osoba je vždy kľúčový používateľ,
3.
projektovú rolu projektového manažéra nie je možné zlúčiť s inou projektovou rolou,
c)
zlúčiť zodpovednosť za vykonanie aktivity.
(13)
V rámci prípravnej a iniciačnej fázy projektu sa
a)
určia vhodní kandidáti na pozície
1.
predsedu riadiaceho výboru projektu a
2.
projektového manažéra objednávateľa,
b)
určia úlohy predsedu riadiaceho výboru projektu, a to tak, že jeho činnosťou je počas
realizácie projektu možné zabezpečiť najmä
1.
zastupovanie záujmov objednávateľa v projekte,
2.
kontrolu súladu projektu a projektových cieľov so strategickými cieľmi,
3.
zabezpečenie a udržanie finančného krytia (rozpočtu) realizácie projektu,
4.
zabezpečenie nákladovo prijateľného prístupu v projekte,
c)
určí úlohy projektového manažéra objednávateľa tak, že jeho činnosťou je možné zabezpečiť
celkovú realizáciu projektu,
d)
vymenujú
1.
predseda riadiaceho výboru projektu,
2.
členovia riadiaceho výboru s hlasovacím právom a bez hlasovacieho práva a
3.
projektový manažér objednávateľa,
e)
na návrh určeného projektového manažéra vymenuje projektový tím, pričom predseda
riadiaceho výboru projektu alebo projektový manažér objednávateľa na základe poverenia
zabezpečia
1.
určenie rozsahu úloh všetkých členov projektového tímu,
2.
určenie vhodných kandidátov na pozície členov projektového tímu, pričom je potrebné
zabezpečiť obsadenie týchto projektových rolí:
2a.
kľúčový používateľ,
2b.
IT analytik alebo biznis analytik,
2c.
IT architekt,
2d.
biznis vlastník,
2e.
manažér kvality pri veľkých projektoch; pri ostatných projektoch, ak je to potrebné,
2f.
manažér IT prevádzky, ak je to potrebné,
2g.
manažér kybernetickej a informačnej bezpečnosti, ak je to potrebné,
2h.
UX dizajnér, ak je to potrebné,
2i.
iná špecifická rola, ak je to potrebné,
f)
doručením menovacích dekrétov alebo vytvorením komunikačnej matice vymenuje projektový
tím.
(14)
Prípravná a iniciačná fáza projektu zahŕňa projektové aktivity projektového manažéra
objednávateľa a projektového tímu, v rámci ktorých sa zabezpečí najmä
a)
identifikácia hlavných aktivít návrhu, analýzy, vytvorenie, testovanie a odovzdanie
projektových výstupov,
b)
identifikácia a detailizovanie obsahu a rozsahu projektu,
c)
naplánovanie projektu, kapacitný odhad práce v súvislosti s vytvorením, testovaním
a odovzdaním projektových výstupov,
d)
určenie harmonogramu projektu a identifikácia rozhodovacích a kontrolných bodov,
e)
plánovanie kvality, kde zabezpečí vypracovanie analýzy existujúcich procesov s návrhom
ich merateľných zlepšení, systémov riadenia kvality projektu a metódy predkladania,
posudzovania a rozhodovania o zmenách oproti plánovanému stavu, ktoré vzniknú počas
realizácie projektu na strane objednávateľa,
f)
príprava a začatie realizácie obstarávania, ak je to potrebné,
g)
vytvorenie a aktualizácia manažérskych a špecializovaných výstupov, ktoré zabezpečuje
projektový manažér objednávateľa, ak určenie zodpovednosti za vytvorenie a aktualizáciu
jednotlivých výstupov v menovacích dekrétoch členov projektového tímu objednávateľa
nie je určené inak.
(15)
Prípravná a iniciačná fáza projektu pred začatím obstarávania zahŕňa vytvorenie,
schválenie, vydanie, distribúciu a aktualizáciu manažérskych a špecializovaných výstupov
pre túto fázu projektu, ktorými sú výstupy podľa prílohy č. 1, ktoré poskytujú podklad
na prípravu obstarávania, najmä súťažných podkladov a návrhu zmluvy s dodávateľom,
konkrétne
a)
Projektový zámer (I-02), ktorý súhrnne opisuje manažérske zhrnutie, rozsah, ciele
a motiváciu na realizáciu projektu, zainteresované strany, alternatívy, návrh merateľných
ukazovateľov, detailný opis požadovaných projektových výstupov, detailný opis obmedzení,
predpokladov, tolerancií a návrh organizačného zabezpečenia projektu, detailný opis
rozpočtu projektu a jeho prínosov, náhľad architektúry a harmonogram projektu so zoznamom
rizík a závislostí,
b)
Prístup k projektu (I-03), ktorý obsahuje opis navrhovaného riešenia, architektúru
riešenia projektu na úrovni biznis vrstvy, aplikačnej vrstvy, dátovej vrstvy, technologickej
vrstvy, infraštruktúry navrhovaného riešenia, bezpečnostnej architektúry, špecifikáciu
údajov spracovaných v projekte, čistenie údajov, prevádzku a údržbu výstupov projektu,
prevádzkové požiadavky, požiadavky na zdrojové kódy, dodávané riešenie musí byť v
súlade so zákonom, zároveň opisuje aj implementáciu projektu a preberanie výstupov
projektu,
c)
Katalóg požiadaviek (I-04) - funkčných, nefunkčných a technických, ktoré sú relevantné
pre projekt a je z nich zrejmý prínos projektu pre zadávateľa, a to nielen z pohľadu
funkčných požiadaviek, ale aj z pohľadu používateľa, bezpečnosti a technologického
prostredia,
d)
Analýza nákladov a prínosov (M-05) je základná analýza, ktorej cieľom je preukázanie
výhodnosti realizácie projektu, ktorá okrem nákladovej časti obsahuje aj časť prínosov,
kde sa kvantifikuje vo finančnom vyjadrení prínos projektu, pričom
1.
celkové náklady na vlastníctvo predstavujú odhad výdavkov spojených s nákupom, nasadením,
používaním a vyradením pripravovaného projektu a sú súčasťou analýzy nákladov a prínosov,
2.
sa vypracúva len pre veľký projekt a
3.
pre iný, než veľký projekt objednávateľ v časti projektového zámeru detailne opíše
nákladovú a prínosovú stránku a postup, ktorý je zvolený na cenovú kalkuláciu nákladov
a prínosov projektu,
e)
Evidencia e-Government komponentov v centrálnom metainformačnom systéme verejnej
správy (M-06) – evidencia a popis e-Government komponentov, ktoré budú projektom dodané,
zmenené, odstránené alebo opakovane použité, minimálne v rozsahu informačné systémy
a ich moduly, poskytované koncové a aplikačné služby a vzťahy medzi nimi, vrátane
architektonických modelov.
(16)
Prípravná a iniciačná fáza projektu končí dokončením procesu obstarávania, ak harmonogram
projektu neustanovuje inak a zahŕňa vytvorenie, schválenie, vydanie, distribúciu a
aktualizáciu týchto manažérskych a špecializovaných výstupov, ktoré zabezpečuje projektový
manažér objednávateľa spoločne s projektovým manažérom dodávateľa, ak určenie zodpovednosti
za vytvorenie a aktualizáciu jednotlivých výstupov v menovacích dekrétoch členov projektového
tímu objednávateľa nie je určené inak:
a)
doplnenie alebo aktualizáciu Analýzy nákladov a prínosov (M-05),
b)
Plán etapy (M-01) obsahuje detailný plán jednotlivej etapy realizačnej fázy projektu
vytvorený v štruktúrovanej forme až po úroveň jednotlivých aktivít, vytváraný a predkladaný
projektovým manažérom dodávateľa,
c)
Manažérske správy, plány, reporty, zoznamy, odporúčania a požiadavky (M-02) predkladané
podľa potreby.
(17)
Riadiaci výbor projektu v rámci prípravnej a iniciačnej fázy projektu schvaľuje projektovú
dokumentáciu podľa prílohy č. 1 a prechod do realizačnej fázy projektu.
(18)
Zápisy z riadiacich výborov projektu a projektové výstupy sú priebežne publikované
vždy po schválení riadiacim výborom projektu vo verejnej časti centrálneho metainformačného
systému verejnej správy.
(19)
Zhodnotenie kvality projektu zamerané na výstupy prípravnej a iniciačnej fázy projektu
sa spracuje vo výstupe Audit kvality (M-04) a predkladá sa na prerokovanie riadiacemu
výboru projektu.
§ 6
Realizačná fáza projektu
(1)
Realizačná fáza projektu začína po publikovaní schválených projektových výstupov
predchádzajúcej fázy životného cyklu projektu v centrálnom metainformačnom systéme
verejnej správy. Realizačná fáza projektu zahŕňa vytvorenie, schválenie, vydanie,
distribúciu a aktualizáciu všetkých manažérskych výstupov pre túto časť fázy projektu,
ktoré zabezpečuje projektový manažér objednávateľa spoločne s projektovým manažérom
dodávateľa, ak určenie zodpovednosti za vytvorenie a aktualizáciu jednotlivých produktov
v menovacích dekrétoch členov projektového tímu objednávateľa nie je určené inak.
V realizačnej fáze projektu sa vytvára manažérsky výstup Projektový iniciálny dokument
(R-01) schválený riadiacim výborom, ktorý zrozumiteľným spôsobom spája kľúčové informácie
potrebné na plánovanie a kontrolu riadenia projektu, sledovanie a vyhodnotenie kvality
manažérskych a špecializovaných výstupov projektu, určenie akceptačných kritérií,
určenie pravidiel riadenia zmien v projekte, určenie spôsobu evidovania a priorizovania
požiadaviek na zmenu, riadenie a komunikáciu v projekte.
(2)
Realizačná fáza projektu, ktorej účelom je navrhnúť, vytvoriť, otestovať, dodať a
nasadiť špecializované výstupy sa realizuje v týchto etapách:
a)
analýza a dizajn,
b)
nákup technických prostriedkov, programových prostriedkov a služieb,
c)
implementácia a testovanie,
d)
nasadenie a postimplementačná podpora.
(3)
Každá etapa realizačnej fázy projektu zahŕňa vytvorenie, schválenie, vydanie, distribúciu
a aktualizáciu týchto manažérskych a špecializovaných výstupov podľa prílohy č. 1 s ich následným predkladaním riadiacemu výboru projektu:
a)
Plán etapy (M-01) nadchádzajúcej realizačnej fázy alebo dokončovacej fázy, ktorý
dopĺňa Plán projektu príslušnej etapy o potrebné informácie tak, že je možné uskutočnenie
etapy operatívne kontrolovať a riadiť,
b)
Manažérske správy, plány, reporty, zoznamy, odporúčania a požiadavky (M-02) predkladané
podľa potreby
1.
vyhodnotenie konkrétnej etapy realizačnej fázy projektu a vytvorenie Správy o ukončení
etapy,
2.
vytvorenie a zdôvodnenie zmenovej požiadavky v projekte, ak vzniknuté odchýlky alebo
vyvolané zmeny prekročia určené tolerancie,
c)
Akceptačný protokol (M-03) pre každý odovzdaný výstup a produkt objednávateľovi a
koordináciu jeho schválenia oboma zmluvnými stranami,
d)
Analýza nákladov a prínosov (M-05) a Evidencia e-Government komponentov v centrálnom
metainformačnom systéme verejnej správy (M-06), vrátane architektonických modelov,
aktualizované v okamihu skončenia etapy,
(4)
Projektový manažér objednávateľa spoločne s projektovým manažérom dodávateľa, ak
určenie zodpovednosti za vytvorenie a aktualizáciu jednotlivých výstupov v menovacích
dekrétoch členov projektového tímu objednávateľa nie je určené inak, zabezpečujú v
každej etape realizačnej fázy projektu vytvorenie a priebežnú aktualizáciu týchto
manažérskych a špecializovaných výstupov:
a)
Projektový iniciálny dokument (R-01),
b)
Detailný návrh riešenia (R1-1), ktorý obsahuje najmä detailný štruktúrovaný návrh
riešenia funkčných, nefunkčných a technických požiadaviek,
c)
Plán a stratégia testovania (R-1-2),
d)
Nákup technických prostriedkov, programových prostriedkov a služieb (R2)
1.
Obstaranie technických prostriedkov (R2-1),
2.
Obstaranie programových prostriedkov a služieb (R2-2),
e)
Implementácia a Testovanie (R3), ktorá je realizovaná jednou iteráciou pri projektoch
alebo viacerými iteráciami pri veľkých projektoch:
1.
Vývoj, migrácia údajov a integrácia (R3-1),
2.
Testovanie (R3-2),
3.
Školenia personálu (R3-3),
4.
Dokumentácia (R3-4),
f)
Nasadenie a Postimplementačná podpora (R4):
1.
Nasadenie do produkčnej prevádzky (R4-1),
2.
Akceptácia spustenia do produkčnej prevádzky (R4-2).
(5)
V rámci špecializovaného výstupu Nasadenie do produkčnej prevádzky (R4-1) sa manažérom
IT prevádzky potvrdí, že informačná technológia spĺňa požiadavky na prevádzku. Dĺžka
trvania Postimplementačnej podpory (R4) je najviac tri mesiace od nasadenia informačnej
technológie do produkčnej prevádzky, ak nie je dohodnuté inak.
(6)
Špecializované výstupy Analýza nákladov a prínosov (M-05) a Projektového iniciálneho
dokumentu (R-01) vo všetkých častiach podľa prílohy č. 1 predstavujú spoločne dekompozíciu
projektových výstupov a ide o súborné dodávané dielo vrátane externých dodávok, nákupov
technických prostriedkov, programových prostriedkov a služieb, dokumentácie, školení
a ostatných potrebných služieb.
(7)
Špecializované výstupy podľa odseku 4 sú opísané v rámci Projektový iniciálny dokument
(R-01) spôsobom, ktorý umožňuje ich delegovanie na realizačné tímy vo forme zadania
prác, najlepšie pre každý špecializovaný výstup jedno samostatné zadanie prác. O rozdelení
obsahu projektu do zadaní prác rozhoduje riadiaci výbor projektu na základe návrhu
projektového manažéra.
(8)
Ak projektové výstupy etapy Implementácia a Testovanie sú vytvárané na základe zmluvného
vzťahu s objednávateľom, dodávateľ pred ukončením tejto etapy odovzdá vytvorené produkty,
dokumentáciu a zdrojové kódy objednávateľovi pred schválením výstupu Manažérske správy,
plány, reporty, zoznamy, odporúčania a požiadavky (M-02) – Správa o ukončení etapy
v riadiacom výbore projektu.
(9)
Riadiaci výbor projektu v rámci realizačnej fázy projektu schvaľuje
a)
manažérske výstupy a aktualizované výstupy jednotlivých etáp realizačnej fázy projektu,
b)
špecializované výstupy a aktualizované výstupy jednotlivých etáp realizačnej fázy
projektu,
c)
Akceptačný protokol (M-03) a akceptáciu prevzatia vytvorených produktov, dokumentácie
a funkčných zdrojových kódov k dodávaným výstupom projektu,
d)
prechod na začiatok dokončovacej fázy projektu.
(10)
Zhodnotenie kvality projektu zamerané na výstupy realizačnej fázy projektu sa spracuje
vo výstupe Audit kvality (M-04) a predkladá sa na prerokovanie riadiacemu výboru projektu.
§ 7
Dokončovacia fáza projektu
(1)
Dokončovacia fáza projektu zahŕňa vytvorenie, schválenie, vydanie, distribúciu a
aktualizáciu, kontrolu a vyhodnotenie všetkých manažérskych výstupov pre túto fázu,
ktorými sú tieto skupiny manažérskych výstupov s ich následným predložením riadiacemu
výboru projektu:
a)
vyhodnotenie naplnenia všetkých ustanovení Projektový iniciálny dokument (R-01),
najmä Akceptačných kritérií, a následné spracovanie Akceptačného protokolu (M-03)
pre finálny projektový produkt,
b)
Manažérske správy, plány, reporty, zoznamy, odporúčania a požiadavky (M-02), najmä
1.
zoznam rizík a závislostí a vyhodnotenie všetkých zostávajúcich zaznamenaných rizík
a závislostí, ktoré môžu ovplyvniť projektové výstupy v rámci ich ďalšej prevádzky
v projektovom výstupe Odporúčania nadväzných krokov,
2.
záznam z auditu kvality,
3.
zoznam otvorených otázok, vyhodnotenie všetkých zostávajúcich otvorených otázok,
ktoré môžu ovplyvniť projektové výstupy v rámci ich ďalšej prevádzky v projektovom
výstupe Odporúčania nadväzných krokov,
4.
zoznam ponaučení,
5.
správa o výnimočnej situácii, ak je to potrebné,
6.
správa o stave projektu,
7.
správa o ukončení fázy,
8.
požiadavka na zmenu v projekte,
9.
správa o dokončení projektu, v ktorej sa porovnajú dosiahnuté výsledky s požiadavkami
podľa Analýzy nákladov a prínosov (M-05) a Projektový iniciálny dokument (R-01), a
súčasne opisujú všetky zmeny, ktoré sú počas projektu zaznamenané, a hodnotí sa, do
akej miery projekt spĺňa určené ciele z pohľadu vytvárania projektových výstupov,
10.
správa o získaných poznatkoch, ktorá obsahuje súhrn informácií o tom, ako je projekt
riadený, aké ponaučenia a odporúčania z toho vyplývajú,
11.
plán prevádzky a plán monitorovania a hodnotenia po odovzdaní projektu, v ktorom
sa určí plán, kedy a aké merania dosiahnutých prínosov a úspešnosti projektu sa zrealizujú
po skončení projektu,
12.
odporúčanie nadväzných krokov.
(2)
Vytvorenie a finálnu aktualizáciu manažérskych výstupov v dokončovacej fáze projektu
zabezpečuje projektový manažér objednávateľa, ak určenie zodpovednosti za vytvorenie
a aktualizáciu jednotlivých výstupov dokončovacej fázy projektu v štatúte riadiaceho
výboru a menovacích dekrétoch členov projektového tímu objednávateľa nie je určené
inak.
(3)
Ak sú naplnené všetky úlohy a projektové zadania, riadiaci výbor projektu na návrh
projektového manažéra uvoľní projektový tím, ako aj všetky ostatné projektové zdroje
a prostriedky.
(4)
Riadiaci výbor projektu v rámci dokončovacej fázy projektu posudzuje a schvaľuje
a)
manažérske výstupy dokončovacej fázy projektu, ktorými sú:
1.
Manažérske správy, plány, reporty, zoznamy, odporúčania a požiadavky (M-02),
2.
Akceptačný protokol (M-03) pre finálny projektový produkt,
b)
vyhodnotenie a ukončenie projektu.
§ 8
Spôsoby a postupy elektronizácie agendy verejnej správy v projektových fázach
Ak je súčasťou projektu alebo zmenovej požiadavky v prevádzke vytvorenie alebo zmena
elektronickej služby s grafickým používateľským rozhraním slúžiacej koncovým používateľom,
vytvorenie alebo zmena elektronickej služby s aplikačným rozhraním, spôsoby a postupy
elektronizácie agendy verejnej správy podľa osobitného predpisu3) sú realizované v týchto projektových fázach:
a)
používateľský prieskum, ktorý je výstupom prípravnej a iniciačnej fázy projektu a
predmetom ďalšieho spracovania v realizačnej fáze projektu,
b)
iniciálny grafický návrh, ktorý je výstupom realizačnej fázy projektu v etape Analýza
a Dizajn,
c)
vytvorenie informačnej architektúry a mapovanie používateľskej cesty, ktoré sú výstupom
realizačnej fázy projektu v etape Analýza a Dizajn,
d)
vytvorenie prototypu používateľského rozhrania a prototypu aplikačného rozhrania
viacerými iteráciami, ktoré sú výstupom realizačnej fázy projektu v etape Analýza
a Dizajn,
e)
používateľské testy funkčného používateľského rozhrania a funkčné, integračné a výkonové
testy aplikačného rozhrania, ktoré sú výstupom realizačnej fázy projektu v etape Implementácia
a Testovanie.
§ 9
Životný cyklus zmenových požiadaviek v prevádzke
(1)
Prípravná a iniciačná fáza inej, než veľkej zmenovej požiadavky v prevádzke je priebežná
a začína zberom požiadaviek do Katalógu požiadaviek (I-04) na zmenu informačnej technológie,
ktorá je v prevádzke. Zber požiadaviek zohľadňuje najmä identifikáciu
a)
úpravy alebo doplnenia technológie na jej cenové ohodnotenie,
b)
vlastníka,
c)
priorít pre orgán riadenia v nadväznosti na rozvoj informačnej technológie.
(2)
Cenové ohodnotenie Katalóg požiadaviek (I-04) sa určuje aspoň raz ročne. Iná, než
veľká zmenová požiadavka v prevádzke sa s cenovým ohodnotením predkladá riadiacemu
výboru, ktorý ju určuje na realizáciu. Počas prípravnej a iniciačnej fázy inej, ako
veľkej zmenovej požiadavky v prevádzke sa zriaďuje riadiaci výbor, ak pre prevádzkovanú
informačnú technológiu nie je zriadený, projektový manažér a projektový tím rovnakým
spôsobom ako v prípravnej a iniciačnej fáze projektu. Riadiaci výbor zasadá pravidelne,
spravidla jedenkrát za tri mesiace.
(3)
Riadiaci výbor v prípravnej a iniciačnej fáze inej, než veľkej zmenovej požiadavky
v prevádzke pred objedaním u dodávateľa schvaľuje najmä
a)
Projektový zámer (I-02),
b)
Katalóg požiadaviek (I-04),
c)
Evidenciu e-Government komponentov v centrálnom metainformačnom systéme verejnej
správy (M-06), vrátane architektonických modelov.
(4)
Prípravná a iniciačná fáza inej, než veľkej zmenovej požiadavky v prevádzke končí
schválením projektových výstupov riadiacim výborom a dokončením objednania u dodávateľa.
Projektový manažér objednávateľa spoločne s projektovým manažérom dodávateľa, ak určenie
zodpovednosti za vytvorenie a aktualizáciu jednotlivých výstupov v menovacích dekrétoch
členov projektového tímu objednávateľa nie je určené inak, zabezpečia vytvorenie,
aktualizáciu, schválenie vydanie a distribúciu týchto projektových výstupov:
a)
Plán etapy (M-01) obsahujúci detailný plán jednotlivej etapy realizačnej fázy inej,
než veľkej zmenovej požiadavky v prevádzke vytvorený v štruktúrovanej forme až po
úroveň jednotlivých aktivít, vytváraný a predkladaný projektovým manažérom dodávateľa,
b)
Manažérske správy, plány, reporty, zoznamy, odporúčania a požiadavky (M-02) inej,
ako veľkej zmenovej požiadavky v prevádzke predkladané podľa potreby.
(5)
(6)
Životný cyklus veľkej zmenovej požiadavky v prevádzke sa riadi rovnako ako životný
cyklus veľkého projektu.
(7)
Na veľkú zmenovú požiadavku v prevádzke sa použijú § 3 ods. 2 písm. f) a § 3 ods. 4 písm. d) rovnako.
§ 10
Monitorovanie a hodnotenie veľkého projektu
(1)
Ak ide o veľký projekt, po ukončení dokončovacej fázy projektu sa vykoná monitorovanie
a hodnotenie projektu, počas ktorého sa monitorujú náklady a vyhodnocujú ciele a prínosy
definované v projekte.
(2)
Merateľné ukazovatele prvkov programového riadenia sa aktualizujú každý rok počas
celého obdobia monitorovania a hodnotenia projektu.
(3)
Monitorovanie a hodnotenie projektu končí dosiahnutím návratnosti projektu alebo
po uplynutí životného cyklu informačnej technológie, najneskôr po uplynutí desiatich
rokov od ukončenia dokončovacej fázy projektu.
(4)
Orgán vedenia posúdi získané údaje z monitorovania a upozorní na opodstatnenosť informačnej
technológie a vplyv projektu na koncepčné ukazovatele v oblasti informatizácie.
RIADENIE PROJEKTOV A ZMENOVÝCH POŽIADAVIEK V PROJEKTE METÓDOU AGILE
§ 11
(1)
Riadenie projektu metódou agile je možné začať, ak sú určení vhodní kandidáti na
produktového vlastníka alebo tím produktových vlastníkov tak, že ich činnosťou je
počas realizácie projektu možné zabezpečiť
a)
produktový manažment,
b)
zber a vyhodnocovanie spätnej väzby k elektronickej službe podľa osobitného predpisu4) a
c)
organizačné a procesné zabezpečenie elektronizácie agendy verejnej správy podľa osobitného
predpisu.5)
(2)
Riadenie projektu metódou agile sa nevzťahuje na projekt
a)
konzultačných prác a poradenstva,
b)
obmeny a nákupu hardvéru,
c)
s inkrementom nad 1 000 000 eur alebo
d)
do ktorého nie je zapojený koncový používateľ.
(3)
Pri riadení projektu metódou agile sa na dosiahnutie prínosu pre koncového používateľa
uplatňujú základné zásady zamerané na všeobecné využitie prvkov metódy agile v projektovom
riadení, ktorými sú
a)
zameranie na potreby koncových používateľov,
b)
iteratívne a inkrementálne nasadenie,
c)
zlepšovanie procesov.
(4)
Základné pravidlá, ktoré sa uplatňujú počas celého projektu sú
a)
definovanie používateľských potrieb,
b)
uprednostňovanie funkčných prototypov,
c)
používanie existujúcej infraštruktúry a
d)
využívanie existujúcich riešení.
§ 12
Prípravná fáza projektu
(1)
Prípravná fáza projektu je zameraná na oboznámenie sa s aktuálnym stavom produktu
projektu ako aj s potrebami koncového používateľa, z ktorých vychádzajú funkčné a
nefunkčné požiadavky a tiež technológiou, ktorá je použitá na riešenie. V prípravnej
fáze projektu sa vylúčia nepotrebné funkcionality a určí spôsob riešenia na tie požiadavky,
ktorých implementácia prinesie oproti implementácii iných požiadaviek väčší prínos.
(2)
Súčasťou prípravnej fázy projektu je zavedenie organizačného riadenia, ktoré tvorí
produktový tím zložený z produktových vlastníkov a projektový tím.
(3)
Úlohou produktového tímu je ušetrenie času z dôvodu zohľadnenia skutočných potrieb
používateľa, zníženie rizika nesprávne zvolenej stratégie implementácie, minimalizácia
nepotrebných funkcionalít a potenciálne zníženie nákladov. Produktový tím tiež v reakcii
na správanie sa používateľov zabezpečuje tieto úlohy:
a)
kontinuálne zlepšovanie znalosti o používateľoch a ich potrebách,
b)
identifikáciu používateľských problémov a ich riešenie,
c)
overovanie návrhu riešení,
d)
priorizáciu požiadaviek.
(4)
Projektový tím, do ktorého patria aj členovia produktového tímu, obsahuje tieto roly:
a)
projektový manažér,
b)
IT analytik alebo biznis analytik,
c)
IT architekt,
d)
manažér kvality, ak je to potrebné,
e)
manažér IT prevádzky, ak je to potrebné,
f)
biznis vlastník,
g)
UX dizajnér,
h)
manažér kybernetickej a informačnej bezpečnosti, ak je to potrebné,
i)
iná špecifická rola, ak je to potrebné.
(5)
Členom projektového tímu sa na riadenie a implementáciu projektu vyčlení najmenej
80 % z fondu pracovného času.
(6)
Jednorazovým projektovým výstupom prípravnej fázy projektu je používateľský prieskum
(A-01).
(7)
Priebežnými projektovými výstupmi prípravnej fázy projektu sú
a)
Vízia produktu (A-02),
b)
Produktové iniciatívy (A-03),
c)
Používateľská cesta (A-04),
d)
Priorizované používateľské oblasti (A-05),
e)
Produktová mapa (A-06),
f)
Produktový zoznam požiadaviek (A-07) obsahujúci priorizované používateľské oblasti
a priorizované používateľské príbehy,
g)
Mapa používateľských príbehov (A-08) s ohraničením minimálneho životaschopného produktu,
h)
Aktualizované údaje o e-Government komponentoch v centrálnom metainformačnom systéme
verejnej správy (A-09), vrátane architektonických modelov.
(8)
Podľa výsledkov používateľského prieskumu sa určí vízia produktu a produktová iniciatíva.
(9)
Vízia produktu je vyhlásenie, ktoré opisuje
a)
súčasný stav, kľúčových partnerov, konkurenčné výhody a jeho špecifiká,
b)
koncových používateľov a ich potreby,
c)
budúci stav a riešenie používateľských problémov.
(10)
Účelom používania produktovej iniciatívy je definovať a sledovať pokrok cez konkrétne
kvantifikovateľné ukazovatele, zabezpečiť jednotné smerovanie zúčastnených aktérov
projektu, jasné priority, plynulé a udržateľné napredovanie projektu.
(11)
Na základe používateľského prieskumu, vízie produktu a produktovej iniciatívy sa
vytvorí používateľská oblasť, používateľská cesta,6) produktová mapa a produktový zoznam požiadaviek.
(12)
Používateľská oblasť poskytuje informácie o jednotlivých všeobecne zadefinovaných
požiadavkách a obsahuje
a)
dátum vytvorenia,
b)
názov vystihujúci cieľ,
c)
produktového vlastníka zodpovedného za používateľskú oblasť,
d)
výstižný a zrozumiteľný opis obsahujúci pomenovanie koncového používateľa, činnosti,
ktorú vykonáva, navrhovaného riešenia, ktoré použije, hodnoty rozdielu od konkurencie,
súčasného riešenia alebo neexistujúceho riešenia,
e)
merateľné benefity zrealizovanej používateľskej oblasti,
f)
metriky pre meranie špecifického výsledku,
g)
nefunkčné požiadavky súvisiace s používateľskou oblasťou.
(13)
Pri tvorbe produktovej mapy sa postupuje tak, že jednotlivé používateľské oblasti
a nefunkčné požiadavky sa plánujú okolo daných míľnikov v zmysle ich naplnenia a zohľadňujú
sa v nej dátumy, dopredu dohodnuté alebo externými vplyvmi ovplyvnené míľniky. Produktová
mapa sa pravidelne aktualizuje a zohľadňuje aktuálne priority a samotný pokrok projektu.
(14)
V prípravnej fáze projektu je produktová mapa orientačná a slúži ako vstup do ďalších
fáz. Experimentálna fáza projektu potvrdí správnosť zasadenia jednotlivých používateľských
oblastí do času a zvýši presnosť produktovej mapy. Rovnaký postup sa uplatní v realizačnej
fáze projektu, kedy je mapa aktualizovaná na základe reality pri implementácii.
(15)
V prípravnej fáze sa realizuje kategorizácia používateľskej oblasti, pričom kategórie
používateľských oblastí podľa veľkosti sú
a)
používateľská oblasť do 20 000 eur vrátane,
b)
stredná používateľská oblasť nad 20 000 eur do 100 000 eur vrátane,
c)
veľká používateľská oblasť nad 100 000 eur do 500 000 eur vrátane a
d)
veľmi veľká používateľská oblasť nad 500 000 eur do 800 000 eur alebo
e)
sa kategória určí iným obdobným spôsobom, ak je to potrebné.
(16)
Priorizácia používateľských oblastí sa zabezpečuje pravidelne. Pri priorizácii produktový
vlastník prihliada na nové položky a všetky existujúce položky, ktorými sú
a)
základné funkcionality nevyhnutné pre produkt,
b)
požiadavky, ktoré výrazne vylepšujú produkt, ale nie sú kritické pre jeho samotné
fungovanie,
c)
požiadavky, ktoré nemajú zásadný vplyv na konečný produkt,
d)
požiadavky s nízkou prioritou, ktoré sa po dohode nebudú implementovať.
§ 13
Experimentálna fáza projektu
(1)
Cieľom experimentálnej fázy projektu je spresniť používateľské oblasti a z nich vychádzajúce
funkčné a nefunkčné požiadavky tak, že je možné vytvoriť prototyp, minimalizovať riziká
spojené s implementáciou, spresniť odhady a určiť minimálny životaschopný produkt.
Cieľom experimentálnej fázy projektu nie je dodanie hotového riešenia. Medzi zistenia
experimentálnej fázy projektu patrí
a)
identifikácia, ktoré údaje sú indikátorom pokroku v projekte a aké metriky sa na
sledovanie použijú,
b)
overenie identifikovaných zúčastnených potrebných rol,
c)
určenie technológií a postupov,
d)
znalosť o cieľovom produkte a porozumenie požiadavkám koncových používateľov,
e)
spresnenie finančnej náročnosti,
f)
spresnenie časovej náročnosti implementácie cieľového produktu,
g)
identifikácia závislosti na externých subjektoch, externých informačných systémoch
alebo odhalenie medziprojektových a medzirezortných povinností,
h)
rozhodnutie o pokračovaní v ďalšej fáze projektu alebo o ukončení projektu.
(2)
Výstupmi experimentálnej fázy projektu sú
a)
aktualizované priebežné projektové výstupy
1.
zmenená vízia produktu (A-02), ak je to potrebné,
2.
pridané, zmenené alebo upresnené produktové iniciatívy (A-03),
3.
aktualizovaná používateľská cesta (A-04),
4.
pridané, zmenené alebo upresnené používateľské oblasti (A-05),
5.
aktualizovaná produktová mapa (A-06),
6.
produktový zoznam požiadaviek (A-07) obsahujúci priorizované používateľské oblasti
a priorizované používateľské príbehy,
7.
mapa používateľských príbehov (A-08) s ohraničením minimálneho životaschopného produktu,
8.
aktualizované údaje o e-Government komponentoch v centrálnom metainformačnom systéme
verejnej správy (A-09), vrátane architektonických modelov.
b)
jednorazové projektové výstupy projektu
1.
Iniciálny grafický návrh (A-10) vypracovaný podľa osobitného predpisu3) a
2.
Prototyp (A-11) jednorazový výstup na vybrané časti funkčných požiadaviek cieľového
produktu, ktoré majú overiť uskutočniteľnosť vybraných funkcionalít a správnosť smerovania
alebo
3.
Overenie konceptu (A-12), ktorým je jednorazový výstup na vybrané časti nefunkčných
požiadaviek cieľového produktu alebo
4.
Demonštratívny produkt (A-13) na ukážku uskutočniteľnosti projektu.
(3)
Produktový zoznam požiadaviek tvoria používateľské oblasti a používateľské príbehy.
(4)
Používateľský príbeh obsahuje požiadavku koncového používateľa. Spôsob riešenia je
obsiahnutý v úlohách, ktoré z opisu vyplynú. Používateľský príbeh obsahuje používateľskú
rolu, jeho aktivitu a účel aktivity viazaný na biznisovú hodnotu. Pre každý používateľský
príbeh sa určia akceptačné kritéria, ktoré definujú, kedy je cieľ z pohľadu produktového
vlastníka splnený a akceptovateľný. Na nefunkčnú požiadavku sa prvá až štvrtá veta
použijú rovnako.
(5)
Mapa používateľských príbehov slúži pre vizualizáciu jednotlivých súvislostí medzi
používateľskými príbehmi. Cieľom mapy používateľských príbehov je
a)
identifikácia nedostatkov a chýbajúcich častí funkcionality, ktoré nie sú viditeľné
pri požiadavkách s malou podrobnosťou,
b)
vysvetlenie globálneho pohľadu pri zameraní sa na jednotlivé čiastkové používateľské
príbehy,
c)
zlepšenie synchronizácie medzi projektovými tímami,
d)
identifikáciu závislostí,
e)
identifikáciu alternatívnych možností.
(6)
Vizualizácia mapy používateľských príbehov obsahuje
a)
horizontálne členenie, ktoré obsahuje používateľskú cestu a používateľské oblasti,
b)
vertikálne členenie, kde každá používateľská oblasť obsahuje používateľské príbehy
potrebné na jeho uskutočnenie; časť používateľských oblastí a používateľských príbehov
je definovaná ako minimálny životaschopný produkt.
(7)
Vytvorenie prototypu, overenie konceptu alebo demonštratívneho produktu a iniciálneho
grafického návrhu podľa osobitného predpisu3) slúži na spresnenie zadania s cieľom pozitívneho vplyvu na odhadovaný čas, cenu a
obsah. Prototyp sa vytvára z výstupov prípravnej fázy projektu a najprioritnejšie
požiadavky sa implementujú tak, že na základe vytvoreného prototypu je možné vyhodnotiť
experimentálnu fázu projektu.
(8)
Experimentálna fáza projektu sa ukončí vypracovaním priebežných výstupov projektu
a jednorazových výstupov projektu. Produktový tím na základe výstupov rozhoduje o
pokračovaní do realizačnej fázy životného cyklu projektu alebo o ukončení projektu.
§ 14
Realizačná fáza projektu
(1)
Účelom realizačnej fázy projektu je dodanie produktu na základe výstupov z experimentálnej
fázy projektu. Pred začatím realizačnej fázy projektu projektový tím určí dĺžku iterácií,
ktorá trvá dva až štyri týždne a ktorá sa počas trvania projektu môže zmeniť.
(2)
Každá iterácia obsahuje najmä
a)
plánovanie a začiatok iterácie,
b)
vývoj a testovanie,
c)
spresnenie a priorizáciu produktového zoznamu požiadaviek,
d)
vyhodnotenie a ukončenie iterácie,
e)
optimalizáciu a retrospektívu.
(3)
Realizačná fáza projektu začína nultou iteráciou, ktorá môže vychádzať z experimentálnej
fázy a priamo na ňu nadväzovať, alebo sa využije na nastavenie alebo doplnenie prostredí,
technológií alebo členov tímu tak, že je možné začať s realizáciou v prvej iterácii.
(4)
Prvá aktivita každej iterácie je naplánovanie jej obsahu z pohľadu výsledku. Produktový
vlastník a projektový tím objednávateľa a dodávateľa prechádzajú produktovým zoznamom
požiadaviek smerom od najprioritnejšej, prvej položky. Výber položky spočíva v odsúhlasení
si výsledku implementácie na základe jej odôvodnenia produktovým vlastníkom. Projektový
tím túto položku vyvíja a dodáva v súlade s akceptačnými kritériami. Do iterácie je
možné zaradiť viac položiek a vzájomne si obsah iterácie potvrdiť.
(5)
Časťou plánovania je rozloženie jednotlivých používateľských príbehov na úlohy, ktoré
vykonáva projektový tím. Každý používateľský príbeh obsahuje aspoň jednu úlohu.
(6)
Súčasťou iterácie je oprava chýb a dodatočné testovanie.
(7)
Dohodnuté položky iterácie môže počas trvania iterácie projektový tím meniť len v
nevyhnutných a odôvodnených prípadoch.
(8)
Počas prebiehajúcej iterácie projektový tím denne konzultuje realizované činnosti,
plánované činnosti a obmedzenia spomaľujúce členov projektového tímu.
(9)
Počas prebiehajúcej iterácie sa produktovým vlastníkom a produktovým tímom identifikujú
informácie o
a)
potrebe doplnenia vybraných požiadaviek počas plánovania,
b)
stave plnenia požiadavky,
c)
závislosti jednotlivých požiadaviek,
d)
potrebe doplnenia nefunkčných požiadaviek,
e)
vhodnosti realizácie požiadavky v nasledujúcej iterácii.
(10)
Produktový vlastník priebežne priorizuje, dopĺňa, nahrádza alebo odstraňuje položky
produktového zoznamu okrem tých, ktoré sú súčasťou prebiehajúcej iterácie. Pri viacerých
tímoch sa zohľadní vzájomné ovplyvňovanie v rámci dohodnutých výsledkov prebiehajúcich
iterácií s plánovaným obsahom budúcich iterácií.
(11)
Výsledkom iterácie je súbor akceptovaných požiadaviek vo forme inkrementu, ktorý
je zdokumentovaný, otestovaný, spĺňa kritéria zadané produktovým vlastníkom, technické
kritéria nastavené projektovým tímom, pravidlá a predpisy prostredia. Inkrement sa
nasadzuje do prostredia, ktoré zodpovedá produkčnému prostrediu alebo na vopred dohodnuté
prostredie pre ďalšie testovanie, ktoré nie je súčasťou iterácie.
(12)
Počas vývoja iterácie sa vykonávajú
a)
vývoj a testovanie (A-15),
b)
zavedenie akceptačných kritérií (A-14),
c)
školenie personálu (A-16),
d)
dokumentácia (A-17).
(13)
Počas projektu sa vykonajú
a)
testovanie požiadaviek počas prebiehajúcej iterácie,
b)
integračné testovanie počas nasledujúcej iterácie, ku ktorému môže dôjsť až po akceptácii
všetkých súvisiacich požiadaviek vyvíjaných inými tímami v rozdielnych iteráciách;
úlohou tímu produktových vlastníkov je minimalizovať časové rozdiely zaradenia do
súbežných iterácií,
c)
testovanie produktovým vlastníkom počas nasledujúcej iterácie, pri ktorej sa overuje
splnenie požiadaviek a ich akceptačných kritérií produktovým vlastníkom a okrem kontroly
správnosti akceptácie slúži aj ako zdroj informácií pre plánovanie nasledujúcich iterácií
a ovplyvnenie obsahu produktového zoznamu požiadaviek.
(14)
Projektové výstupy, ktoré sa vytvárajú priebežne a sú súčasťou iterácií sú
a)
aktualizované priebežné projektové výstupy
1.
zmenená vízia produktu (A-02), ak je to potrebné,
2.
pridané, zmenené alebo upresnené produktové iniciatívy (A-03),
3.
aktualizovaná používateľská cesta (A-04),
4.
pridané, zmenené alebo upresnené používateľské oblasti (A-05),
5.
aktualizovaná produktová mapa (A-06),
6.
produktový zoznam požiadaviek (A-07) obsahujúci priorizované používateľské oblasti
a priorizované používateľské príbehy,
7.
mapa používateľských príbehov (A-08) s ohraničením minimálneho životaschopného produktu,
8.
aktualizované údaje o e-Government komponentoch v centrálnom metainformačnom systéme
verejnej správy (A-09), vrátane architektonických modelov, aktualizovaný po každej
iterácii.
b)
jednorazový projektový výstup, ktorý sa vytvára iba pre dokončenú iteráciu a v čase,
ktorý je najbližšie k aktuálnemu vývoju danej časti iterácie je dokumentácia (A-17),
ktorú tvoria aplikačná príručka, používateľská príručka, inštalačná príručka a pokyny
na inštaláciu, konfiguračná príručka a pokyny pre diagnostiku, integračná príručka,
prevádzkový opis a pokyny pre servis a údržbu, pokyny na obnovu pri výpadku alebo
havárii, bezpečnostný projekt, údaje o monitorovaní úrovne poskytovaných služieb aktív
informačnej technológie.
(15)
Zavedenie akceptačných kritérií definujúcich kvalitu naplnenia požiadavky slúži na
posúdenie stavu požiadavky z pohľadu produktového vlastníka, ktorých realizáciou je
požiadavka splnená. Medzi akceptačné kritériá patria zavedenie zdrojového kódu do
repozitára, otestovanie, príprava testovacích scenárov, nasadenie na testovacie prostredie
a ďalšie, ktoré si projektový tím dohodne a ktoré zaručujú kvalitu dodávaného produktu
z technicko-vývojového pohľadu pre každú iteráciu.
(16)
Akceptáciu požiadaviek, kontrolu splnenia jednotlivých akceptačných kritérií, celkovej
funkčnosti a použiteľnosti zabezpečuje produktový vlastník. Požiadavka nie je akceptovaná
ak
a)
nie sú naplnené všetky akceptačné kritériá,
b)
nie je dokončená,
c)
implementácia má závažné nedostatky,
d)
nie je prezentovateľná.
(17)
Ak produktový vlastník zistí, že napriek splneniu všetkých akceptačných kritérií
a naplneniu požiadavky, nie je dosiahnutý predpokladaný výsledok, vytvorí novú požiadavku,
ktorú zaradí do produktového zoznamu.
(18)
Výstupy retrospektívy sa zaznamenávajú, vyhodnocujú a sú súčasťou priebežného riešenia.
Iterácia je ukončená vyhodnotením
a)
úspešnosti dodaných požiadaviek,
b)
interakcie tímu,
c)
dĺžky trvania iterácie,
d)
splnenia ukazovateľov.
(19)
Výstupom realizačnej fázy projektu je hotový a nasadený produkt Nasadenie do produkčnej
prevádzky (A-18) a Akceptácia spustenia do produkčnej prevádzky (A-19). Po dohode
je možné projekt ukončiť aj pred dodaním úplného produktového zoznamu požiadaviek.
Súčasťou nasadeného, funkčného a priebežne schvaľovaného produktu je dokumentácia,
ktorú projektový tím vytvára priebežne.
(20)
Realizačná fáza projektu je ukončená nasadením funkcionalít dostatočných pre splnenie
produktových iniciatív a dosiahnutie kľúčových výsledkov a cieľov.
(21)
Zmenové požiadavky v projekte úpravou produktového zoznamu je možné realizovať riadeným
spôsobom. Zoznam požiadaviek sa môže meniť a ovplyvňovať aj funkcionalitu dodaného
produktu. Priebežným vyhodnotením iterácií a ich výstupov sa zabezpečí kvalita dosiahnutého
výsledku. Zmeny produktového zoznamu požiadaviek prebiehajú
a)
zmenou poradia prostredníctvom priorizácie na základe produktovej mapy,
b)
pridaním novej požiadavky,
c)
navýšením počtu požiadaviek produktového zoznamu alebo
d)
výmenou pôvodnej požiadavky v produktovom zozname za novú s rovnakými nákladmi pri
zachovaní celkového rozpočtu produktového zoznamu.
§ 15
Dokončovacia fáza projektu
(1)
Dokončovacia fáza projektu zahŕňa
a)
vyhodnotenie efektívnosti projektu,
b)
vyhodnotenie naplnení produktových vízií a iniciatív,
c)
vypracovanie porovnávacej štúdie počiatočného a koncového stavu,
d)
manažérske správy zahŕňajúce plány a odporúčania, najmä správu o získaných poznatkoch,
ktorá obsahuje súhrn informácií o tom, ako je projekt riadený, aké ponaučenia a odporúčania
z toho vyplývajú, plán prevádzky a plán monitorovania a hodnotenia po odovzdaní projektu,
v ktorom sa určí plán, kedy a aké merania dosiahnutých prínosov a úspešnosti projektu
sa zrealizujú po skončení projektu, odporúčanie nadväzných krokov,
e)
manažérske správy, reporty, zoznamy a požiadavky, najmä zoznam rizík a závislostí
a vyhodnotenie všetkých zostávajúcich zaznamenaných rizík a závislostí, ktoré môžu
ovplyvniť projektové výstupy v rámci ich ďalšej prevádzky v projektovom produkte,
f)
odporúčania nadväzných krokov, záznam z auditu kvality, zoznam otvorených otázok,
vyhodnotenie všetkých zostávajúcich otvorených otázok, ktoré môžu ovplyvniť projektové
výstupy v rámci ich ďalšej prevádzky v projektovom produkte, zoznam ponaučení, správa
o výnimočnej situácii, správa o stave projektu a správa o ukončení dokončovacej fázy
projektu.
(2)
Vytvorenie a finálnu aktualizáciu manažérskych výstupov v dokončovacej fáze projektu
zabezpečuje projektový manažér objednávateľa, ak určenie zodpovednosti za vytvorenie
a aktualizáciu jednotlivých výstupov dokončovacej fázy projektu v menovacích dekrétoch
členov projektového tímu objednávateľa nie je určené inak.
(3)
Ak sú naplnené všetky úlohy a projektové zadania, projektový tím, ako aj všetky ostatné
projektové zdroje sú uvoľnené.
§ 16
Prechodné ustanovenia
(1)
Projekty, zmenové požiadavky a zmeny v projektoch, ktoré sú začaté podľa predpisov
účinných do 14. novembra 2023, v ktorých je uzatvorená zmluva alebo rámcová dohoda
alebo v ktorých je vystavená objednávka na základe existujúcej zmluvy alebo rámcovej
dohody, sa dokončia podľa predpisov účinných do 14. novembra 2023.
(2)
Projekty, zmenové požiadavky a zmeny v projektoch, ktoré sú začaté podľa predpisov
účinných do 14. novembra 2023, v ktorých nie je vyhlásené verejné obstarávanie alebo
začatý postup nadobudnutia mimo verejného obstarávania, sa dokončia tak, že aktuálna
fáza sa dokončí podľa predpisov účinných do 14. novembra 2023 a nasledujúce fázy podľa
predpisov účinných od 15. novembra 2023.
§ 17
Zrušovacie ustanovenie
Zrušuje sa vyhláška Úradu podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu Slovenskej
republiky č. 85/2020 Z. z. o riadení projektov v znení vyhlášky č. 545/2021 Z. z.
§ 18
Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 15. novembra 2023.
v z. Martin Bezek v. r.
Príloha č. 1
k vyhláške č. 401/2023 Z. z.
k vyhláške č. 401/2023 Z. z.
Príloha č. 2
k vyhláške č. 401/2023 Z. z.
k vyhláške č. 401/2023 Z. z.
1)
§ 2 písm. y) vyhlášky Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu
č. 78/2020 Z. z. o štandardoch pre informačné technológie verejnej správy v znení vyhlášky č. 546/2021 Z. z.
2)
Čl. 25 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o
ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov,
ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (Ú. v.
EÚ L 119, 4. 5. 2016) v platnom znení.
Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3)
Vyhláška Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej
republiky č. 547/2021 Z. z. o elektronizácii agendy verejnej správy.
4)
§ 11 vyhlášky č. 547/2021 Z. z.
5)
§ 12 vyhlášky č. 547/2021 Z. z.
6)
§ 6 vyhlášky č. 547/2021 Z. z.