91/2023 Z. z.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.04.2023 - |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 91/2023 Z. z. |
Názov: | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú ukazovatele a limitné hodnoty kvality pitnej vody a kvality teplej vody, postup pri monitorovaní pitnej vody, manažment rizík systému zásobovania pitnou vodou a manažment rizík domových rozvodných systémov |
Typ: | Vyhláška |
Dátum schválenia: | 13.03.2023 |
Dátum vyhlásenia: | 24.03.2023 |
Autor: | Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
355/2007 Z. z. | Zákon o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
247/2017 Z. z. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o kvalite pitnej vody, kontrole kvality pitnej vody, programe monitorovania a manažmente rizík pri zásobovaní pitnou vodou |
91
VYHLÁŠKA
Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky
z 13. marca 2023,
ktorou sa ustanovujú ukazovatele a limitné hodnoty kvality pitnej vody a kvality teplej
vody, postup pri monitorovaní pitnej vody, manažment rizík systému zásobovania pitnou
vodou a manažment rizík domových rozvodných systémov
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky podľa § 62 ods. 1 písm. w) zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení zákona č. 517/2022 Z. z. (ďalej len „zákon“) ustanovuje:
§ 1
Predmet úpravy
Táto vyhláška upravuje
a)
ukazovatele kvality pitnej vody a limitné hodnoty ukazovateľov kvality pitnej vody
na kontrolu kvality pitnej vody,
b)
požiadavky na programy monitorovania,
c)
postup pri vypracovaní manažmentu rizík systému zásobovania pitnou vodou a určení
miery rizika v systéme zásobovania pitnou vodou,
d)
podrobnosti všeobecnej analýzy manažmentu rizík domového rozvodného systému,
e)
prioritné priestory,
f)
opatrenia na zníženie rizík spojených s domovým rozvodným systémom,
g)
metódy odberu a analýz pitnej vody a ich špecifikácie,
h)
ukazovatele kvality teplej vody a limitné hodnoty ukazovateľov kvality teplej vody,
i)
rozsah a spôsob poskytovania informácií dodávateľom pitnej vody zásobovaným obyvateľom
a verejnosti.
§ 2
Ukazovatele kvality pitnej vody a ich limitné hodnoty
(1)
Ukazovatele kvality pitnej vody a limitné hodnoty ukazovateľov kvality pitnej vody
sú uvedené v prílohe č. 1 časti A až C.
(2)
Rozsah analýz a početnosť odberov vzoriek pitnej vody v systéme zásobovania pitnou
vodou je uvedený v prílohe č. 2.
(3)
Splnenie limitných hodnôt ukazovateľov kvality pitnej vody sa vyžaduje v týchto miestach
odberu:
a)
pri dodávaní pitnej vody z rozvodnej vodovodnej siete alebo z iného zdroja v priestore
alebo v objekte v mieste, kde pitná voda vyteká z vodovodného kohútika alebo z iného
obdobného zariadenia na priame používanie na pitné účely,
b)
pri odbere z cisterny alebo z iného zásobníka určeného na zásobovanie pitnou vodou
v mieste odberu pitnej vody,
c)
pri spotrebiteľskom balení v mieste plnenia pitnej vody do spotrebiteľského balenia,
d)
v mieste používania pitnej vody v potravinárskom podniku.1)
(4)
Ukazovatele kvality pitnej vody, ktorých limitná hodnota je určená medznou hodnotou,
sa vyšetrujú najmä na kontrolu systému zásobovania pitnou vodou a na určenie vhodných
kontrolných opatrení a nápravných opatrení, ktoré dodávateľ pitnej vody pri zistení
nevyhovujúcej kvality pitnej vody má vykonať. Ak prekročenie medznej hodnoty ukazovateľa
kvality pitnej vody predstavuje riziko ohrozenia zdravia, použitie pitnej vody sa
môže obmedziť alebo pitná voda môže byť z používania vylúčená.
(5)
Prekročenie limitnej hodnoty ukazovateľa kvality pitnej vody sa potvrdzuje opakovaným
odberom vzorky pitnej vody. Ak opatrenia na odstránenie prekročenia ukazovateľa kvality
pitnej vody, ktorého limitná hodnota je určená medznou hodnotou, sa vykonávajú bezodkladne,
opakovaný odber vzorky pitnej vody sa vykoná až po uskutočnení opatrení na odstránenie
prekročenia limitnej hodnoty ukazovateľa kvality pitnej vody.
(6)
Kontrolu ukazovateľov kvality pitnej vody je možné vykonať týmito spôsobmi:
a)
odbermi a analýzami bodových vzoriek vody,
b)
meraniami zaznamenanými priebežným procesom alebo
c)
kombináciou kontroly podľa písmen a) a b).
(7)
Pitná voda nemôže mať agresívne vlastnosti podľa technickej normy2) alebo podľa inej európskej technickej normy; ak neexistujú vhodné technické normy
podľa iného vhodného technického predpisu, zahraničného technického predpisu alebo
podľa iného vhodného obdobného dokumentu.
(8)
Ukazovatele kvality pitnej vody a ich limitné hodnoty uvedené v prílohe č. 1 časti C sa zisťujú na identifikáciu rizík z domových rozvodných systémov a na odstránenie
príčin prekročenia limitných hodnôt ukazovateľov domových rozvodných systémov podľa
§ 17d ods. 2 písm. e) a f) zákona.
(9)
Ak existuje podozrenie na prenosné ochorenie, ktoré súvisí s baktériami rodu Legionella alebo sa zistí vodou prenosné ochorenie, ktoré súvisí s baktériami rodu Legionella, opatrenia na zmiernenie rizík alebo na odstránenie rizík, ktoré vyplývajú z domových
rozvodných systémov, sa vykonávajú aj pri zistení nižších hodnôt, ako je limitná hodnota
baktérií rodu Legionella.
§ 3
Programy monitorovania
(1)
(2)
Program monitorovania sa vypracuje tak, že
a)
rozsah vyšetrovaných ukazovateľov a početnosť odberov vzoriek určených na kontrolu
pitnej vody poskytuje dostatočné informácie o kvalite pitnej vody na potvrdenie jej
zdravotnej bezpečnosti,
b)
je overená účinnosť nápravných opatrení a kontrolných opatrení, ktoré sú zavedené
v celom vodárenskom dodávateľskom reťazci,
c)
určuje najvhodnejšie prostriedky na zmiernenie rizík alebo na odstránenie rizík,
ktoré sú významné pre ľudské zdravie.
§ 4
Manažment rizík systému zásobovania pitnou vodou
(1)
Manažment rizík systému zásobovania pitnou vodou je dokument, v ktorom sa analyzujú,
posudzujú a vyhodnocujú riziká systému zásobovania a na ich základe sa navrhujú opatrenia
v oblasti riadenia rizík. Manažment rizík systému zásobovania pitnou vodou sa pre
konkrétny systém zásobovania pitnou vodou vypracuje postupom podľa prílohy č. 3.
(2)
Ak zásobovaná oblasť má viacerých dodávateľov pitnej vody, každý z dodávateľov pitnej
vody vypracuje manažment rizík systému zásobovania pitnou vodou jemu patriacej časti
zásobovanej oblasti. Manažment rizík systému zásobovania pitnou vodou vypracuje dodávateľ
pitnej vody tak, že obsahovo a časovo nadväzuje na manažment rizík systému zásobovania
pitnou vodou, ktorý vypracuje dodávateľ pitnej vody inej časti zásobovanej oblasti.
Zároveň poskytne nevyhnutné informácie z vypracovaného manažmentu rizík systému zásobovania
pitnou vodou a potrebné výsledky monitorovania kvality pitnej vody v jeho časti zásobovanej
oblasti dodávateľovi pitnej vody inej nadväzujúcej časti zásobovanej oblasti. Informácie
sa poskytujú v rozsahu, ktorý je nevyhnutný na vytvorenie nadväzujúceho manažmentu
rizík systému zásobovania pitnou vodou alebo nadväzujúceho programu monitorovania
pitnej vody iným dodávateľom pitnej vody.
(3)
Manažment rizík systému zásobovania pitnou vodou poskytuje dodávateľ pitnej vody
na posúdenie podľa § 13 ods. 4 písm. n) zákona ako dokument, ak obsahuje manažment rizík systému zásobovania pitnou vodou všetkých
častí zásobovanej oblasti. Ak dokument neobsahuje manažment rizík systému zásobovania
pitnou vodou všetkých častí zásobovanej oblasti, poskytuje sa na posúdenie za podmienky,
že zohľadňuje riziká z častí systému, pre ktoré nie je vykonaný manažment rizík systému
zásobovania pitnou vodou.
(4)
Miera rizika sa určuje najmä podľa postupu, ktorý je uvedený v prílohe č. 3; na určenie miery rizika možno použiť aj inú porovnateľnú metodiku, ktorá vhodným
spôsobom posúdi pravdepodobnosť výskytu nebezpečných udalostí podľa § 17b ods. 3 písm. c) zákona a závažnosť ich nežiaducich následkov v systéme zásobovania pitnou vodou.
(5)
Miery rizika sú tieto:
a)
A je veľmi vysoké riziko, ktoré vyžaduje bezodkladné riešenie a opatrenia,
b)
B je vysoké riziko, ktoré vyžaduje opatrenia nad rozsah bežných postupov v čo najkratšom
čase,
c)
C je stredné riziko, ktoré vyžaduje opatrenia bežnými postupmi,
d)
D je nízke riziko, ktoré vyžaduje len evidenciu alebo jednoduché opatrenia bežnými
postupmi.
(6)
Za neprijateľné riziko sa v procese systému zásobovania pitnou vodou považujú miery
rizika A a B. Miesta systému zásobovania pitnou vodou, v ktorých je identifikovaný
možný výskyt miery rizika A alebo rizika B, sa považujú za kritické kontrolné body,
v ktorých sa kontroluje účinnosť prijatých kontrolných opatrení a nápravných opatrení.
(7)
Manažment rizík systému zásobovania pitnou vodou podľa § 17c ods. 1 a 2 zákona obsahuje
a)
základné údaje o zásobovanej oblasti vrátane počtu zásobovaných obyvateľov,
b)
výsledky manažmentu rizík plôch povodia pre miesta odberu vody určenej na ľudskú
spotrebu3) na výrobu pitnej vody, ktoré sú použité pri vypracovaní manažmentu rizík systému
zásobovania pitnou vodou,
c)
údaje o zdrojoch surovej vody,
d)
základné údaje o vodárenských objektoch a rozvodnej vodovodnej sieti,
e)
údaje o technologických postupoch úpravy vody4) a použitých chemických látkach na úpravu vody na pitnú vodu,
f)
údaje o použitých materiáloch, výrobkoch a filtračných médiách určených na styk s
pitnou vodou,
g)
analýzy, posúdenie a vyhodnotenie miery rizík identifikovaných v systéme zásobovania
pitnou vodou,
h)
určenie opatrení na zmiernenie alebo odstránenie neprijateľných rizík a určenie kritických
kontrolných bodov,
i)
návrh programu monitorovania s určením miest odberu vzoriek,
j)
spôsob evidencie výsledkov kontroly kvality pitnej vody,
k)
spôsob evidencie výsledkov kontroly funkčnosti zariadení,
l)
spôsob a rozsah informácií poskytovaných o pitnej vode podľa § 9,
m)
údaje o ochranných pásmach a spôsob evidencie ich kontroly.
§ 5
Monitorovanie kvality pitnej vody v systéme zásobovania pitnou vodou
(1)
Monitorovanie kvality pitnej vody v systéme zásobovania pitnou vodu obsahuje program
monitorovania systému zásobovania pitnou vodou, ktorý zahŕňa rozsah analýz a početnosť
odberov vzoriek na kontrolu
a)
kvality surovej vody,5)
b)
technologického postupu úpravy vody,4)
c)
kvality pitnej vody.
(2)
Do programu monitorovania kvality pitnej vody sa v systéme zásobovania pitnou vodou
zaraďujú
a)
ukazovatele na kontrolu kvality surovej vody vodárenského zdroja alebo vodného zdroja,
b)
ukazovatele na kontrolu technologického postupu úpravy vody,
c)
ukazovatele kvality pitnej vody uvedené v prílohe č. 1 časti A a B a v prílohe č. 2,
d)
doplnkové ukazovatele kvality pitnej vody určené podľa § 5 ods. 4 písm. ap) zákona,
e)
látky a zlúčeniny podľa aktuálneho zoznamu sledovaných látok alebo zlúčenín podľa
§ 5 ods. 4 písm. ao) tretieho bodu zákona,
f)
látky a zlúčeniny, ktorých prítomnosť je nevyhnutné monitorovať na základe výsledkov
manažmentu rizík systému zásobovania pitnou vodou alebo výsledkov manažmentu rizík
plôch povodia pre miesta odberu vody určenej na ľudskú spotrebu.3)
(3)
Rozsah ukazovateľov kvality pitnej vody alebo početnosť odberov vzoriek pitnej vody
v programe monitorovania systému zásobovania pitnou vodou podľa odseku 2 sa zvýši,
ak
a)
rozsah a početnosť odberov vzoriek uvedené v prílohách č. 1 a 3 neposkytujú dostatočné informácie o splnení požiadaviek na kvalitu pitnej vody a
na preukázanie zdravotnej bezpečnosti pitnej vody,
b)
na preukázanie zdravotnej bezpečnosti pitnej vody je potrebná kontrola ďalších látok
alebo mikroorganizmov, ktoré nie sú do programu monitorovania zaradené, ale môžu byť
prítomné vo vode v množstvách alebo v koncentráciách, ktoré predstavujú riziko pre
ľudské zdravie,
c)
je potrebné overiť účinnosť kontrolných opatrení a nápravných opatrení na kontrolu,
zmiernenie alebo odstránenie neprijateľných rizík v systéme zásobovania pitnou vodou,
d)
je potrebné zvýšiť početnosť odberu vzoriek alebo meraní v rámci preventívnych opatrení
na predchádzanie identifikovaným rizikám v plochách povodia pre miesta odberu vody
alebo na ich kontrolu.6)
(4)
Vzor programu monitorovania systému zásobovania pitnou vodou pre dodávateľa pitnej
vody, ktorý nie je povinný vypracovať manažment rizík systému zásobovania pitnou vodou,
je uvedený v prílohe č. 4.
(5)
Rozsah ukazovateľov kvality pitnej vody alebo početnosť odberov vzoriek pitnej vody
na kontrolu kvality pitnej vody v programe monitorovania systému zásobovania pitnou
vodou sa môže znížiť, ak výsledky manažmentu rizík systému zásobovania pitnou vodou
potvrdia, že pitná voda je zdravotne bezpečná; zníženie sa nevzťahuje na ukazovatele
Escherichia coli a črevné enterokoky.
(6)
Rozsah ukazovateľov kvality pitnej vody alebo početnosť odberov vzoriek pitnej vody
možno v programe monitorovania systému zásobovania pitnou vodou znížiť, ak sú dodržané
aj tieto požiadavky:
a)
miesta a početnosť odberov vzoriek pitnej vody na odberných miestach zohľadňujú pôvod,
zmeny a dlhodobý trend hodnôt ukazovateľov kvality pitnej vody,
b)
manažment rizík systému zásobovania pitnou vodou potvrdzuje, že nie je pravdepodobné
zhoršenie kvality pitnej vody niektorým z možných identifikovaných faktorov ovplyvňujúcich
zásobovanie pitnou vodou a
c)
výsledky všetkých analýz vzoriek pitnej vody odobraté v pravidelných intervaloch
počas obdobia najmenej troch po sebe nasledujúcich rokov z miest odberu reprezentatívnych
pre celú zásobovanú oblasť dosiahnu menej ako 60 % limitnej hodnoty ukazovateľa kvality
pitnej vody.
(7)
Ukazovatele kvality pitnej vody možno z rozsahu ukazovateľov kvality pitnej vody
v programe monitorovania systému zásobovania pitnou vodou vypustiť, ak získané výsledky
analýz ukazovateľa vo všetkých vzorkách, ktoré sú odobraté v pravidelných intervaloch
počas najmenej troch po sebe nasledujúcich rokov z miest odberu vzoriek reprezentatívnych
pre zásobovanú oblasť, dosiahnu menej ako 30 % limitnej hodnoty ukazovateľa kvality
pitnej vody.
§ 6
Mimoriadna kontrola kvality pitnej vody
(1)
Mimoriadna kontrola kvality pitnej vody sa vykoná
a)
pred začatím využívania nového vodovodu, nového úseku vodovodu alebo nového zdroja
na zásobovanie pitnou vodou,
b)
z nových domových rozvodných systémov pitnej vody pred kolaudáciou stavby alebo pred
zmenou v užívaní stavby,
c)
pred začatím sezónneho využívania vodovodu, úseku vodovodu alebo zdroja na zásobovanie
pitnou vodou,
d)
pri podozrení na znečistenie pitnej vody alebo pri vzniku situácie, pri ktorej sa
očakáva nepriaznivý vplyv na kvalitu pitnej vody, ako je havária, prerušenie zásobovania
pitnou vodou alebo oprava vodovodu.
(2)
Pri mimoriadnej kontrole kvality pitnej vody podľa odseku 1 písm. a) až c) sa vykonáva
minimálna analýza uvedená v prílohe č. 2, ktorá sa doplní o látky a mikroorganizmy vyplývajúce z miestnych podmienok; pri
mimoriadnej kontrole kvality pitnej vody podľa odseku 1 písm. d) sa zisťujú organizmy
alebo látky, ktorých prítomnosť možno predpokladať.
(3)
Pri mimoriadnej kontrole podľa odseku 1 písm. a), ktorá sa vykonáva pred začatím
využívania nového zdroja pitnej vody na zásobovanie pitnou vodou najmenej 50 obyvateľov
alebo ak ide o zásobovanie s priemernou dennou produkciou najmenej 10 m3 pitnej vody vypočítanou ako priemer za kalendárny rok, sa vykoná úplná analýza pitnej
vody uvedená v prílohe č. 2. Ak sa zdroj pitnej vody využíva v rámci podnikateľskej
činnosti alebo vo verejnom záujme, úplná analýza sa vykonáva aj pri nižšom počte zásobovaných
obyvateľov a nižšej priemernej dennej produkcii pitnej vody. Analýza pitnej vody nemôže
byť staršia ako šesť mesiacov.
§ 7
Manažment rizík domových rozvodných systémov
(1)
Manažment rizík domových rozvodných systémov sa vypracuje ako dokument podľa § 5 ods. 4 písm. z) a § 17d ods. 1 zákona. V manažmente rizík domových rozvodných systémov sa analyzujú, posudzujú a vyhodnocujú
riziká domového rozvodného systému, najmä v prioritných priestoroch a na základe výsledku
manažmentu rizík domových rozvodných systémov sa navrhujú opatrenia na zmiernenie
alebo odstránenie neprijateľných rizík.
(2)
Prioritným priestorom z hľadiska rizika prítomnosti olova v pitnej vode podľa § 5 ods. 4 písm. z) zákona a podľa odseku 1 je
a)
zariadenie pre deti a mládež podľa § 24 zákona,
b)
zariadenie spoločného stravovania podľa § 26 zákona,
c)
zariadenie sociálnych služieb poskytujúce sociálnu službu pobytovou formou,7)
d)
zdravotnícke zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti.8)
(3)
Prioritným priestorom z hľadiska rizika prítomnosti baktérií rodu Legionella v pitnej vode podľa § 5 ods. 4 písm. z) zákona a podľa odseku 1 je
a)
zdravotnícke zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti,8)
b)
zdravotnícke zariadenie pre zubno-lekársku starostlivosť,
c)
zariadenie sociálnych služieb poskytujúce sociálnu službu pobytovou formou,7)
d)
ubytovacie zariadenie podľa § 21 zákona,
e)
umelé kúpalisko.
(4)
Na základe manažmentu rizík domových rozvodných systémov podľa odseku 1 môžu byť
k prioritným priestorom zaradené aj ďalšie prioritné priestory, v ktorých sa zistí
možné riziko ohrozenia zdravia.
(5)
Monitorovanie ukazovateľov kvality pitnej vody v domových rozvodných systémoch prioritných
priestorov, ktoré určí všeobecná analýza rizík domových rozvodných systémov, sa vykonáva
na základe manažmentu rizík domových rozvodných systémov vrátane rizík z použitých
materiálov a výrobkov určených na styk s pitnou vodou podľa § 18 zákona v prioritných priestoroch podľa § 17d ods. 2 písm. b) zákona.
(6)
Rozsah ukazovateľov a početnosť odberov vzoriek na kontrolu kvality pitnej vody v
domových rozvodných systémoch sa určuje v programe monitorovania domového rozvodného
systému prioritného priestoru. Do programu monitorovania domových rozvodných systémov
sa zahŕňajú tieto ukazovatele:
a)
ukazovatele domových rozvodných systémov uvedené v prílohe č. 1 časti C,
b)
látky alebo mikroorganizmy zistené ako významné počas všeobecnej analýzy domových
rozvodných systémov podľa § 5 ods. 4 písm. z) zákona.
(7)
Priebežne vykonávaným opatrením na zmiernenie rizík alebo odstránenie neprijateľných
rizík spojených s domovým rozvodným systémom podľa § 17d ods. 2 písm. f) zákona, môže byť
a)
vydanie pokynov na manažment rizika domového rozvodného systému vlastníkom priestorov
podľa § 17d ods. 2 zákona,
b)
informovanie obyvateľov a vlastníkov priestorov o opatreniach na zmiernenie rizík
alebo odstránenie neprijateľných rizík z dôvodu nedodržania požiadaviek na kvalitu
pitnej vody z domového rozvodného systému,
c)
poskytovanie poradenstva o podmienkach spotreby a používania pitnej vody a o opatreniach,
ktorých cieľom je predísť opätovnému vzniku rizika,
d)
podpora odbornej prípravy inštalatérov a iných odborníkov, ktorí pracujú v oblasti
domových rozvodných systémov,
e)
inštalácia materiálov a výrobkov určených na styk s pitnou vodou,
f)
zavedenie účinných kontrolných opatrení a riadiacich opatrení na predchádzanie a
znižovanie ochorení, ktoré súvisia s prítomnosťou baktérií rodu Legionella,
g)
vykonanie ekonomicky prijateľných a technicky uskutočniteľných opatrení na výmenu
súčastí vyrobených z olova v existujúcich domových rozvodných systémoch za také, ktoré
zodpovedajú § 18 zákona.
§ 8
Odber vzoriek
(1)
Vzorky pitnej vody sa odoberajú tak, že sú v zásobovanej oblasti rovnomerne rozložené
a reprezentujú kvalitu pitnej vody počas celého roka.
(2)
(3)
Odber vzoriek v mieste odberu podľa § 2 ods. 3
a)
na analýzu mikrobiologických ukazovateľov kvality pitnej vody sa vykonáva a so vzorkami
sa zaobchádza v súlade s účelom odberu podľa tabuľky č. 1 písm. b) technickej normy10) alebo podľa inej európskej technickej normy; ak neexistujú vhodné technické normy
podľa iného vhodného technického predpisu, zahraničného technického predpisu alebo
podľa iného vhodného obdobného dokumentu,
b)
pre vybrané chemické ukazovatele kvality pitnej vody, najmä pre meď, olovo a nikel,
sa vykoná z vodovodných kohútikov používaných spotrebiteľmi, bez predchádzajúceho
odpúšťania; odoberie sa náhodná denná vzorka v objeme jeden liter alebo sa použijú
metódy pevne určeného času stagnácie, ak tieto lepšie zohľadňujú miestne podmienky
a neposkytujú vyšší počet vyhovujúcich výsledkov.
(4)
Odber vzoriek na odtoku z úpravne vody alebo z rozvodnej vodovodnej siete okrem odberu
vzoriek z miest odberu na priame použitie podľa § 2 ods. 3 písm. a)
a)
sa vykoná podľa technickej normy11) alebo podľa inej európskej technickej normy; ak neexistujú vhodné technické normy
podľa iného vhodného technického predpisu, zahraničného technického predpisu alebo
podľa iného vhodného obdobného dokumentu,
b)
na analýzu mikrobiologických ukazovateľov kvality pitnej vody sa vykoná a so vzorkami
sa zaobchádza v súlade s účelom odberu podľa tabuľky č. 1 písm. a) technickej normy10) alebo podľa inej európskej technickej normy; ak neexistujú vhodné technické normy
podľa iného vhodného technického predpisu, zahraničného technického predpisu alebo
podľa iného vhodného obdobného dokumentu.
(5)
Vzorky na určenie baktérií rodu Legionella v domových rozvodných systémoch sa odoberajú v miestach rizika šírenia baktérií,
v miestach reprezentatívnych pre systémové vystavenie tejto baktérii alebo v obidvoch
miestach. Metódy odberu vzoriek vody na určenie baktérií rodu Legionella sa zverejňujú podľa § 5 ods. 4 písm. ao) prvého bodu zákona.
(6)
Postup na odber vzoriek pitnej vody a metódy analýz pitnej vody spolu s minimálnymi
výkonnostnými charakteristikami analytických metód sú uvedené v prílohe č. 5.
(7)
Dokladovanie súladu použitých mikrobiologických, biologických, fyzikálnych a chemických
metód pri analýze pitnej vody sa vykoná podľa prílohy č. 6.
§ 9
Rozsah a spôsob poskytovania informácií o pitnej vode
(1)
Na webovom sídle dodávateľa pitnej vody podľa § 17c ods. 4 písm. p) prvého bodu zákona sa sprístupňujú verejnosti tieto informácie o pitnej vode:
a)
identifikácia dodávateľa pitnej vody, zásobovanej oblasti a počtu zásobovaných obyvateľov,
b)
údaje o spôsobe výroby vody a informácie o používaných technologických postupoch
úpravy vody vrátane dezinfekcie,
c)
najaktuálnejšie výsledky monitorovania ukazovateľov kvality pitnej vody vrátane početnosti
monitorovania a limitných hodnôt ukazovateľov; výsledky monitorovania nemôžu byť staršie
ako jeden rok okrem výsledkov tých ukazovateľov, pre ktoré je povolená nižšia početnosť
podľa § 13 ods. 4 písm. o) zákona,
d)
informácie o možnom riziku pre ľudské zdravie a o odporúčaniach pre zdravie, ak sú
pri prekročení požiadaviek na zdravotnú bezpečnosť pitnej vody určené podľa § 5 ods. 4 písm. ao) druhého bodu zákona alebo odkaz na takéto informácie,
e)
primerané informácie o manažmente rizík systému zásobovania pitnou vodou,
f)
poradenstvo, ktoré sa týka optimalizácie spotreby pitnej vody, jej zodpovedného používania
podľa miestnych podmienok,
g)
poradenstvo súvisiace s predchádzaním rizík zo stagnujúcej pitnej vody.
(2)
Informácie o údajoch podľa odseku 1 písm. c) a d) za posledných desať rokov poskytne
dodávateľ pitnej vody zásobovaným obyvateľom na základe ich odôvodnenej žiadosti.
(3)
Na webovom sídle dodávateľa pitnej vody, ktorý v zásobovanej oblasti dodáva viac
ako 10 000 m3 pitnej vody denne alebo zásobuje viac ako 50 000 obyvateľov za deň, sa sprístupňujú
okrem informácií uvedených v odseku 1 aj informácie o
a)
celkovej výkonnosti verejného vodovodu z hľadiska účinnosti a miere strát bezodkladne
ako ich má k dispozícii,
b)
vlastníckej štruktúre dodávateľov pitnej vody pri zásobovaní pitnou vodou,
c)
štruktúre sadzby za meter kubický vody vrátane fixných nákladov a variabilných nákladov
a nákladov súvisiacich s prijatými opatreniami na zabezpečenie prístupu k pitnej vode,
ak náklady uhrádzajú prostredníctvom systému sadzieb,
d)
opodstatnených sťažnostiach, ktoré súvisia s povinnosťami pri zásobovaní pitnou vodou
a ich štatistiku.
(4)
Informácie poskytované zásobovaným obyvateľom bez toho, aby o ne žiadali, sú:
a)
informácia o kvalite pitnej vody zahŕňajúca hodnotenie podľa všetkých typov limitných
hodnôt ukazovateľov kvality pitnej vody,
b)
cena dodávanej pitnej vody za liter a meter kubický,
c)
informácie o spotrebe domácnosti, ročných trendoch spotreby pitnej vody domácnosti
a porovnanie ročnej spotreby vody domácnosti s priemernou spotrebou domácností, a
to najmenej raz za rok alebo raz za zúčtovacie obdobie; informácie sa poskytujú, ak
je to technicky možné a sú k dispozícii,
d)
odkaz na webové sídlo s informáciami podľa odsekov 1 a 3.
(5)
Informácie podľa odsekov 1 až 4 sa poskytujú zásobovaným obyvateľom jasným, presným
a zrozumiteľným spôsobom a ľahko prístupnou formou.
§ 10
Ukazovatele kvality teplej vody a ich limitné hodnoty
(1)
Ukazovatele kvality teplej vody a ich limitné hodnoty sú uvedené v prílohe č. 7.
(2)
Limitné hodnoty ukazovateľov kvality teplej vody, ktorými sa preukazuje zdravotná
bezpečnosť teplej vody podľa § 17e zákona, sa majú splniť na všetkých miestach, kde teplá voda vyteká z vodovodného kohútika
alebo zo sprchy a je k dispozícií na používanie.
(3)
Teplá voda nemôže mať agresívne vlastnosti.
(4)
Ukazovatele kvality teplej vody, okrem ukazovateľov vyšetrovaných pri odbere, ako
je najmä teplota, voľný chlór a oxid chloričitý, sa stanovujú po ochladení vzorky
teplej vody na laboratórnu teplotu.
(5)
Ukazovateľ fosforečnany v teplej vode sa zisťuje, ak sa na úpravu teplej vody pridáva
chemický prípravok na báze fosforu.
(6)
Obsah voľného chlóru alebo oxidu chloričitého v teplej vode sa zisťuje, ak sa použije
dezinfekčný prostriedok na báze chlóru alebo oxidu chloričitého.
(7)
Zo zoznamu ukazovateľov uvedených v prílohe č. 7 sa zisťuje ukazovateľ celkový organický uhlík alebo ukazovateľ chemická spotreba
kyslíka manganistanom.
§ 11
Transpozičné ustanovenie
Touto vyhláškou sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe č. 8.
§ 12
Zrušovacie ustanovenie
Zrušuje sa vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 247/2017 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o kvalite pitnej vody, kontrole kvality pitnej
vody, programe monitorovania a manažmente rizík pri zásobovaní pitnou vodou v znení
vyhlášky č. 97/2018 Z. z.
§ 13
Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. apríla 2023.
v z. Michal Palkovič v. r.
Príloha č. 1
k vyhláške č. 91/2023 Z. z.
k vyhláške č. 91/2023 Z. z.
Príloha č. 2
k vyhláške č. 91/2023 Z. z.
k vyhláške č. 91/2023 Z. z.
Príloha č. 3
k vyhláške č. 91/2023 Z. z.
k vyhláške č. 91/2023 Z. z.
Príloha č. 4
k vyhláške č. 91/2023 Z. z.
k vyhláške č. 91/2023 Z. z.
Príloha č. 5
k vyhláške č. 91/2023 Z. z.
k vyhláške č. 91/2023 Z. z.
Príloha č. 6
k vyhláške č. 91/2023 Z. z.
k vyhláške č. 91/2023 Z. z.
Príloha č. 7
k vyhláške č. 91/2023 Z. z.
k vyhláške č. 91/2023 Z. z.
Príloha č. 8
k vyhláške č. 91/2023 Z. z.
k vyhláške č. 91/2023 Z. z.
ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNE ZÁVÄZNÝCH AKTOV EURÓPSKEJ ÚNIE
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/2184 zo 16. decembra 2020 o kvalite
vody určenej na ľudskú spotrebu (prepracované znenie) (Ú. v. EÚ L 435, 23. 12. 2020).
1)
Čl. 3 ods. 2 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 178/2022 z 28. januára
2002, ktorým sa ustanovujú všeobecné zásady a požiadavky potravinového práva, zriaďuje
Európsky úrad pre bezpečnosť potravín a stanovujú postupy v záležitostiach bezpečnosti
potravín (Ú. v. EÚ L 31, 1. 2. 2002, Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 15/zv. 6) v
platnom znení.
2)
Napríklad STN 75 7151 Kvalita vody. Požiadavky na kvalitu vody dopravovanej potrubím.
3)
§ 2 písm. aw) zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch
v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení zákona č. 517/2022 Z. z.
4)
§ 12 ods. 5 zákona č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení zákona č. 517/2022 Z. z.
5)
6)
§ 7a ods. 3 zákona č. 364/2004 Z. z. v znení zákona č. 517/2022 Z. z.
7)
Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom
podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
8)
§ 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských
organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
9)
§ 2 ods. 2 písm. p) zákona č. 442/2002 Z. z. v znení zákona č. 517/2022 Z. z.
10)
Napríklad STN EN ISO 19458 Kvalita vody. Odber vzoriek na mikrobiologickú analýzu
(ISO 19458: 2006).
11)
Napríklad STN ISO 5667-5 Kvalita vody. Odber vzoriek. Časť 5: Pokyny na odber vzoriek
pitnej vody z úpravní vôd a z distribučnej siete.