303/2024 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2025
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
| História |
|
|
|---|---|---|
| Dátum účinnosti | Novela | |
| 1. | Vyhlásené znenie | |
| 2. | 01.01.2025 - |
Otvoriť všetky
| Číslo predpisu: | 303/2024 Z. z. |
| Názov: | Zákon o Fonde na podporu cestovného ruchu |
| Typ: | Zákon |
| Dátum schválenia: | 23.10.2024 |
| Dátum vyhlásenia: | 20.11.2024 |
| Dátum účinnosti od: | 01.01.2025 |
| Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
| Právna oblasť: |
|
303
ZÁKON
z 23. októbra 2024
o Fonde na podporu cestovného ruchu
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
§ 1
Fond na podporu cestovného ruchu
(1)
Zriaďuje sa Fond na podporu cestovného ruchu (ďalej len „fond“) ako verejnoprávna
inštitúcia na účel
a)
podpory ekonomickej, environmentálnej a sociálnej udržateľnosti cestovného ruchu,
b)
podpory výstavby, modernizácie a rekonštrukcie udržateľnej a odolnej infraštruktúry
cestovného ruchu.
(2)
Fond je právnická osoba so sídlom v Bratislave.
§ 2
Činnosť fondu
Fond vykonáva tieto činnosti:
a)
poskytuje finančné prostriedky formou príspevku na projekt podpory cestovného ruchu1) (ďalej len „projekt“) na účel podľa § 1 ods. 1,
b)
monitoruje podporené projekty,
c)
spolupracuje s orgánmi verejnej správy a inými právnickými osobami a fyzickými osobami
v záujme utvárania priaznivých podmienok udržateľného cestovného ruchu,
d)
spolupracuje s medzinárodnými organizáciami a zahraničnými inštitúciami pôsobiacimi
v oblasti cestovného ruchu,
e)
kontroluje plnenie zmluvných záväzkov a vymáha pohľadávky zo zmluvných záväzkov zo
zmlúv uzatvorených s prijímateľom príspevku na projekt (ďalej len „prijímateľ“),
f)
uskutočňuje vzdelávacie aktivity a metodicko-poradenskú činnosť v oblasti cestovného
ruchu.
§ 3
Orgány fondu
Orgánmi fondu sú
a)
správna rada,
b)
dozorná rada,
c)
riaditeľ.
§ 4
Správna rada
(1)
Správna rada je najvyšším orgánom fondu. Správna rada riadi činnosť fondu a rozhoduje
o všetkých záležitostiach fondu, ak nie sú zverené do pôsobnosti iného orgánu fondu.
(2)
V mene fondu je oprávnený konať predseda správnej rady, ktorý je štatutárnym orgánom
fondu. Predsedu správnej rady v čase neprítomnosti zastupuje v rozsahu jeho práv a
povinností podpredseda správnej rady. Ak funkcia predsedu správnej rady nie je obsadená,
do vymenovania nového predsedu správnej rady vykonáva funkciu predsedu správnej rady
podpredseda správnej rady.
(3)
Správna rada
a)
schvaľuje zásady, spôsob a kritériá hodnotenia žiadostí o poskytnutie príspevku na
projekt (ďalej len „žiadosť“),
b)
schvaľuje zásady poskytovania príspevku na projekt a priority podpory udržateľného
cestovného ruchu,
c)
schvaľuje výzvy na predkladanie žiadostí (ďalej len „výzva“),
d)
schvaľuje osobitné výzvy na predkladanie žiadostí na zmiernenie následkov mimoriadnej
situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného na celom území Slovenskej
republiky v sektore cestovného ruchu (ďalej len „osobitná výzva“),
e)
schvaľuje poskytnutie príspevku na projekt, ak ide o poskytnutie príspevku na projekt
v sume najviac 5 000 000 eur,
f)
navrhuje poskytnutie príspevku na projekt, ktorý schvaľuje vláda Slovenskej republiky
(ďalej len „vláda“), ak ide o poskytnutie príspevku na projekt v sume prevyšujúcej
5 000 000 eur,
g)
schvaľuje štatút fondu,
h)
schvaľuje organizačný poriadok fondu, rokovací poriadok správnej rady, rokovací poriadok
odborných komisií a ďalšie vnútorné predpisy fondu okrem rokovacieho poriadku dozornej
rady,
i)
rozhoduje o zriadení odborných komisií na posudzovanie žiadostí,
j)
vymenúva a odvoláva členov odborných komisií,
k)
vymenúva a odvoláva riaditeľa na návrh predsedu správnej rady,
l)
schvaľuje na návrh riaditeľa a na základe stanoviska dozornej rady výročnú správu
fondu a účtovnú závierku fondu overenú audítorom,2)
m)
schvaľuje na návrh riaditeľa a na základe stanoviska dozornej rady rozpočet fondu
na príslušné rozpočtové obdobie a zmeny rozpočtu fondu počas príslušného rozpočtového
obdobia,
n)
schvaľuje v nadväznosti na národnú koncepciu rozvoja cestovného ruchu3) krátkodobé a strednodobé ciele fondu,
o)
rozhoduje o nakladaní s majetkom fondu,
p)
rozhoduje o odpísaní pohľadávok fondu alebo o odpustení dlhu,
q)
rozhoduje o návrhoch podľa § 8 ods. 2 písm. g) a vyjadruje sa k stanoviskám dozornej rady.
§ 5
Zloženie správnej rady a členstvo v správnej rade
(1)
Správna rada má deväť členov, ktorých vymenúva a odvoláva minister cestovného ruchu
a športu Slovenskej republiky (ďalej len „minister“).
(2)
Minister vymenúva a odvoláva
a)
predsedu správnej rady a jedného člena správnej rady,
b)
jedného člena správnej rady na návrh predsedu vlády,
c)
jedného člena správnej rady na návrh združenia Samosprávne kraje Slovenska,
d)
jedného člena správnej rady na návrh Združenia miest a obcí Slovenska,
e)
podpredsedu správnej rady na návrh Zväzu cestovného ruchu Slovenskej republiky,
f)
jedného člena správnej rady na návrh záujmového združenia, ktoré združuje organizácie
cestovného ruchu,
g)
jedného člena správnej rady na návrh záujmového združenia, ktoré združuje právnické
osoby pôsobiace v oblasti hotelierstva a reštaurácií na území Slovenskej republiky,
h)
jedného člena správnej rady na návrh záujmového združenia, ktoré združuje právnické
osoby podnikajúce v oblasti balneológie a liečebného kúpeľníctva na území Slovenskej
republiky.
(3)
Za člena správnej rady možno vymenovať fyzickú osobu, ktorá
a)
má trvalý pobyt na území Slovenskej republiky,
b)
má spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu a
c)
je bezúhonná.
(4)
K návrhu na vymenovanie člena správnej rady sa prikladá jeho
a)
štruktúrovaný životopis,
b)
písomný súhlas s vymenovaním za člena správnej rady.
(5)
Ak osoby oprávnené podávať návrh podľa odseku 2 písm. b) až h) na základe výzvy Ministerstva
cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo cestovného
ruchu“) v určenej lehote nepredložia návrhy na vymenovanie členov správnej rady, minister
vymenuje členov správnej rady aj bez návrhu.
(6)
Funkcia člena správnej rady je nezlučiteľná s funkciou
a)
prezidenta Slovenskej republiky,
b)
poslanca Národnej rady Slovenskej republiky,
c)
poslanca Európskeho parlamentu,
d)
člena vlády,
e)
štátneho tajomníka,
f)
splnomocnenca vlády,
g)
vedúceho ostatného ústredného orgánu štátnej správy,
h)
generálneho tajomníka služobného úradu ministerstiev alebo ostatných ústredných orgánov
štátnej správy,
i)
predsedu a podpredsedu Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky,
j)
sudcu,
k)
prokurátora,
l)
člena dozornej rady.
(7)
Člen správnej rady je povinný bezodkladne písomne oznámiť zmenu skutočností podľa
odsekov 3 a 6 predsedovi správnej rady a ministrovi.
(8)
Členovi správnej rady patrí za výkon funkcie mesačná odmena vo výške 1,5-násobku
priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým
úradom Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok.
(9)
Predsedovi správnej rady patrí za výkon funkcie predsedu správnej rady popri mesačnej
odmene podľa odseku 8 aj funkčný príplatok vo výške tejto odmeny.
§ 6
Funkčné obdobie člena správnej rady
(1)
Funkčné obdobie člena správnej rady je päť rokov.
(2)
Funkčné obdobie člena správnej rady sa začína dňom jeho vymenovania.
(3)
Členstvo v správnej rade zaniká
a)
uplynutím funkčného obdobia,
b)
vzdaním sa funkcie, a to dňom doručenia písomného oznámenia o vzdaní sa funkcie ministrovi,
ak v oznámení nie je uvedený neskorší deň,
c)
odvolaním z funkcie ministrom, a to dňom určeným v odvolaní z funkcie,
d)
stratou bezúhonnosti,
e)
dňom právoplatnosti rozhodnutia o obmedzení spôsobilosti na právne úkony alebo
f)
smrťou alebo vyhlásením za mŕtveho.
(4)
Minister odvolá člena správnej rady, ak
a)
porušil závažným spôsobom tento zákon alebo vnútorné predpisy fondu,
b)
vykonáva funkciu nezlučiteľnú s funkciou člena správnej rady podľa § 5 ods. 6, alebo
c)
podá návrh na odvolanie člena správnej rady ten, kto navrhol jeho vymenovanie.
(5)
Minister môže odvolať člena správnej rady na návrh predsedu správnej rady, ak sa
člen správnej rady nezúčastnil bez náležitého ospravedlnenia na troch po sebe nasledujúcich
zasadnutiach správnej rady.
(6)
Ak členstvo v správnej rade zanikne pred uplynutím funkčného obdobia z dôvodov podľa
odseku 3 písm. b) až f), nový člen správnej rady je vymenovaný na zvyšok funkčného
obdobia toho člena správnej rady, ktorého vo funkcii nahradil.
§ 7
Zasadnutie a rokovanie správnej rady
(1)
Správna rada je schopná uznášať sa, ak je prítomná nadpolovičná väčšina všetkých
členov správnej rady.
(2)
Správna rada rozhoduje uznesením. Ak § 17 neustanovuje inak, na prijatie
a)
uznesenia správnej rady je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných členov
správnej rady,
b)
štatútu fondu, rokovacieho poriadku správnej rady a organizačného poriadku fondu
je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých členov správnej rady.
(3)
Zasadnutie správnej rady zvoláva predseda správnej rady najmenej desaťkrát v kalendárnom
roku. Predseda správnej rady je povinný zvolať zasadnutie správnej rady, ak o to požiadajú
najmenej traja členovia správnej rady alebo dozorná rada.
(4)
Rokovanie správnej rady riadi predseda správnej rady a v čase jeho neprítomnosti
podpredseda správnej rady alebo člen správnej rady poverený predsedom správnej rady.
(5)
Zasadnutie správnej rady je verejné, ak správna rada nerozhodla, že jej zasadnutie
je neverejné.
(6)
Z každého zasadnutia správnej rady sa vyhotovuje zápis. Zápis zo zasadnutia správnej
rady sa zverejňuje na webovom sídle fondu do 20 dní od zasadnutia správnej rady na
čas do uplynutia jedného roka od skončenia funkčného obdobia príslušnej správnej rady.
(7)
Podrobnosti o zasadnutí, rokovaní a rozhodovaní správnej rady upravuje rokovací poriadok
správnej rady, ktorý sa zverejňuje na webovom sídle fondu.
§ 8
Dozorná rada
(1)
Dozorná rada je kontrolný orgán fondu.
(2)
Dozorná rada
a)
dohliada na dodržiavanie povinností fondu podľa tohto zákona, osobitných predpisov4) a vnútorných predpisov fondu,
b)
vykonáva kontrolu riadneho a účelného hospodárenia fondu, účelného rozdeľovania zdrojov
fondu, použitia finančných prostriedkov a nakladania s majetkom fondu,
c)
vypracúva stanovisko k návrhu rozpočtu, k účtovnej závierke a výročnej správe fondu;
tieto stanoviská predkladá správnej rade,
d)
zaujíma stanovisko k nakladaniu s majetkom fondu pred rozhodnutím správnej rady,
e)
zaujíma stanovisko k návrhom na odpísanie pohľadávok fondu alebo na odpustenie dlhu
pred rozhodnutím správnej rady,
f)
oboznamuje písomne správnu radu s výsledkami svojej činnosti a so svojimi zisteniami,
g)
podáva správnej rade návrhy na odstránenie zistených nedostatkov podľa osobitného
predpisu,5)
h)
schvaľuje rokovací poriadok dozornej rady.
(3)
Členovia dozornej rady sú oprávnení nahliadať do všetkých účtovných, ekonomických,
finančných a iných dokladov súvisiacich s hospodárením a nakladaním s majetkom fondu.
Predseda správnej rady je povinný poskytnúť takéto doklady členom dozornej rady bezodkladne.
(4)
Predseda dozornej rady sa zúčastňuje na zasadnutiach správnej rady a je oprávnený
sa zúčastniť na zasadnutiach odborných komisií bez práva hlasovať.
(5)
Zasadnutie dozornej rady zvoláva predseda dozornej rady najmenej raz za tri mesiace.
Predseda dozornej rady bez zbytočného odkladu zvolá zasadnutie dozornej rady, ak o
to požiada správna rada alebo minister.
§ 9
Zloženie dozornej rady a členstvo v dozornej rade
(1)
Dozorná rada má troch členov, ktorých vymenúva a odvoláva minister.
(2)
Minister vymenúva a odvoláva
a)
predsedu dozornej rady,
b)
jedného člena dozornej rady na návrh Ministerstva financií Slovenskej republiky (ďalej
len „ministerstvo financií“),
c)
jedného člena dozornej rady na návrh Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky.
(3)
Ak osoba oprávnená podať návrh podľa odseku 2 písm. b) alebo písm. c) na základe
výzvy ministerstva cestovného ruchu v určenej lehote nepredloží návrh na vymenovanie
člena dozornej rady, minister vymenuje člena dozornej rady aj bez návrhu.
(4)
Za člena dozornej rady možno vymenovať fyzickú osobu, ktorá
a)
má spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu,
b)
je bezúhonná,
c)
má vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa v študijnom odbore ekonómia a manažment
alebo právo,
d)
má najmenej päťročnú odbornú prax v oblasti ekonómie, manažmentu alebo práva.
(5)
K návrhu na vymenovanie člena dozornej rady sa prikladá
a)
doklad o najvyššom dosiahnutom vzdelaní,
b)
štruktúrovaný životopis,
c)
doklad preukazujúci splnenie podmienky podľa odseku 4 písm. d),
d)
písomný súhlas s vymenovaním za člena dozornej rady.
(6)
Na nezlučiteľnosť funkcie člena dozornej rady sa vzťahuje § 5 ods. 6 písm. a) až k). Funkcia člena dozornej rady je nezlučiteľná aj s členstvom v správnej rade a odborných
komisiách.
(7)
Člen dozornej rady je povinný bezodkladne písomne oznámiť zmenu skutočností podľa
odsekov 4 a 6 predsedovi dozornej rady a ministrovi.
(8)
Členovi dozornej rady patrí za výkon funkcie mesačná odmena vo výške priemernej mesačnej
mzdy v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky
za predchádzajúci kalendárny rok.
§ 10
Funkčné obdobie člena dozornej rady
(1)
Funkčné obdobie člena dozornej rady je šesť rokov.
(2)
Funkčné obdobie člena dozornej rady sa začína dňom, ktorý nasleduje po dni zániku
funkcie člena dozornej rady, na ktorého miesto bol vymenovaný, najskôr však dňom jeho
vymenovania.
(3)
Členstvo v dozornej rade zaniká
a)
uplynutím funkčného obdobia,
b)
vzdaním sa funkcie; výkon funkcie člena dozornej rady zaniká dňom doručenia písomného
oznámenia o vzdaní sa funkcie ministrovi, ak v oznámení nie je uvedený neskorší deň,
c)
odvolaním z funkcie; výkon funkcie člena dozornej rady zaniká dňom určeným v odvolaní
z funkcie,
d)
stratou bezúhonnosti,
e)
dňom právoplatnosti rozhodnutia o obmedzení spôsobilosti na právne úkony alebo
f)
smrťou alebo vyhlásením za mŕtveho.
(4)
Minister odvolá člena dozornej rady, ak
a)
porušil závažným spôsobom tento zákon alebo vnútorné predpisy fondu,
b)
vykonáva funkciu nezlučiteľnú s funkciou člena dozornej rady podľa § 9 ods. 6, alebo
c)
podá návrh na odvolanie člena dozornej rady ten, kto navrhol jeho vymenovanie.
(5)
Minister môže odvolať člena dozornej rady na návrh predsedu dozornej rady, ak sa
člen dozornej rady nezúčastnil bez náležitého ospravedlnenia na troch po sebe nasledujúcich
zasadnutiach dozornej rady.
(6)
Ak členstvo v dozornej rade zanikne pred uplynutím funkčného obdobia z dôvodov podľa
odseku 3 písm. b) až f), nový člen dozornej rady je vymenovaný na zvyšok funkčného
obdobia toho člena dozornej rady, ktorého vo funkcii nahradil.
§ 11
Riaditeľ
(1)
Riaditeľ je výkonným orgánom fondu. Riaditeľa v čase jeho neprítomnosti zastupuje
v rozsahu jeho práv a povinností ním poverený zástupca. Ak výkon funkcie riaditeľa
zanikne podľa odseku 7, je predseda správnej rady povinný predložiť správnej rade
návrh na vymenovanie nového riaditeľa do 30 dní odo dňa zániku výkonu funkcie riaditeľa.
(2)
Riaditeľ koná vo všetkých veciach v pôsobnosti fondu v rozsahu poverenia správnou
radou a
a)
zabezpečuje organizačnú a administratívno-technickú činnosť fondu a riadi činnosť
kancelárie,
b)
predkladá správnej rade návrh na odpísanie pohľadávok fondu alebo návrh na odpustenie
dlhu,
c)
predkladá správnej rade na schválenie návrh vnútorných predpisov fondu podľa § 4 ods. 3 písm. g) a h),
d)
predkladá správnej rade na schválenie návrhy na nakladanie s majetkom fondu,
e)
predkladá správnej rade na schválenie návrh rozpočtu fondu, výročnú správu fondu
a účtovnú závierku fondu,
f)
plní ďalšie úlohy podľa tohto zákona a vnútorných predpisov fondu.
(3)
Riaditeľ vykonáva funkciu v pracovnom pomere s fondom.
(4)
Riaditeľ má právo zúčastňovať sa na zasadnutiach správnej rady.
(5)
Funkcia riaditeľa je nezlučiteľná s členstvom v správnej rade, dozornej rade, odbornej
komisii a s funkciou podľa § 5 ods. 6.
(6)
Za riaditeľa možno vymenovať fyzickú osobu, ktorá
a)
má spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu,
b)
je bezúhonná,
c)
má vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa,
d)
má najmenej trojročnú odbornú prax v oblasti riadenia,
e)
nie je členom správnej rady, dozornej rady, odbornej komisie a nevykonáva funkciu
podľa § 5 ods. 6, alebo, ak je členom správnej rady, dozornej rady, odbornej komisie alebo vykonáva
funkciu podľa § 5 ods. 6, skončí členstvo v správnej rade, dozornej rade, odbornej komisii alebo výkon funkcie
podľa § 5 ods. 6 do 30 dní od vymenovania.
(7)
Výkon funkcie riaditeľa zaniká
a)
vzdaním sa funkcie, a to dňom doručenia oznámenia o vzdaní sa funkcie predsedovi
správnej rady,
b)
odvolaním správnou radou na návrh predsedu správnej rady,
c)
skončením pracovného pomeru s fondom,
d)
stratou bezúhonnosti,
e)
dňom právoplatnosti rozhodnutia o obmedzení spôsobilosti na právne úkony alebo
f)
smrťou alebo vyhlásením za mŕtveho.
(8)
Správna rada na návrh predsedu správnej rady odvolá riaditeľa, ak
a)
porušil povinnosť, ktorá sa viaže na výkon jeho funkcie,
b)
vykonáva funkciu alebo činnosť nezlučiteľnú s funkciou riaditeľa alebo
c)
nevykonáva svoju funkciu najmenej tri po sebe nasledujúce kalendárne mesiace.
§ 12
Kancelária
(1)
Kancelária vykonáva úlohy spojené s organizačným, personálnym, administratívnym a
technickým zabezpečením činnosti fondu.
(2)
Kancelária najmä preskúmava úplnosť predkladaných žiadostí a predkladá žiadosti na
posúdenie príslušným odborným komisiám. Ak je žiadosť neúplná, kancelária vyzve žiadateľa
o poskytnutie príspevku na projekt (ďalej len „žiadateľ“) na jej doplnenie.
§ 13
Odborné komisie
(1)
Na posudzovanie žiadostí fond zriaďuje odborné komisie.
(2)
Odborná komisia posudzuje žiadosti a odporúča správnej rade schválenie poskytnutia
príspevku na projekt vrátane výšky príspevku.
(3)
Odborná komisia sa pri svojej činnosti riadi svojím štatútom, ktorý schvaľuje správna
rada.
§ 14
Členstvo v odbornej komisii
(1)
Odborná komisia má najmenej troch členov, ktorých vymenúva a odvoláva predseda správnej
rady. Predsedom odbornej komisie môže byť aj člen správnej rady.
(2)
Za člena odbornej komisie možno vymenovať fyzickú osobu, ktorá
a)
má spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu,
b)
je bezúhonná a
c)
spĺňa požiadavky na odbornosť podľa štatútu odbornej komisie.
(3)
Funkcia člena odbornej komisie je nezlučiteľná s funkciou predsedu správnej rady,
funkciou člena dozornej rady a funkciou riaditeľa.
(4)
Členstvo v odbornej komisii zaniká
a)
odvolaním z funkcie aj bez udania dôvodu,
b)
vzdaním sa funkcie, a to dňom doručenia písomného oznámenia o vzdaní sa funkcie predsedovi
správnej rady,
c)
stratou bezúhonnosti,
d)
dňom právoplatnosti rozhodnutia o obmedzení spôsobilosti na právne úkony alebo
e)
smrťou alebo vyhlásením za mŕtveho.
(5)
Ďalšie podrobnosti o členstve v odbornej komisii a požiadavky na odbornosť členov
odbornej komisie upraví štatút odbornej komisie.
§ 15
Spoločné ustanovenia k orgánom fondu, zamestnancom kancelárie
a členom odborných komisií
a členom odborných komisií
(1)
Člen správnej rady, člen dozornej rady a člen odbornej komisie je povinný pri výkone
svojej funkcie konať nestranne a zdržať sa uprednostnenia osobného záujmu pred verejným
záujmom. Člen správnej rady je vylúčený z hlasovania vo veci, v ktorej by mohlo dôjsť
ku konfliktu záujmov vzhľadom na vzťah člena správnej rady alebo jeho blízkej osoby
k prejednávanej veci alebo k osobe žiadateľa.
(2)
Členstvo v správnej rade, členstvo v dozornej rade a členstvo v odborných komisiách
je nezastupiteľné.
(3)
Na pracovnoprávne vzťahy zamestnancov kancelárie, riaditeľa a členov odborných komisií
sa vzťahuje osobitný predpis.6)
(4)
Členovia správnej rady a členovia dozornej rady majú právo na cestovné náhrady podľa
osobitného predpisu.7)
Poskytovanie príspevku na projekt
§ 16
Všeobecné ustanovenia
(1)
Príspevok na projekt poskytuje fond na základe výzvy. Príspevok na projekt, ktorý
je štátnou pomocou alebo minimálnou pomocou, poskytuje fond na základe výzvy vyhlásenej
na základe účinnej schémy pomoci8) alebo ho poskytuje ako pomoc ad hoc.9) Výzvu zverejňuje fond na svojom webovom sídle najmenej 30 dní pred termínom na doručenie
žiadostí.
(2)
Výzva obsahuje najmä
a)
vymedzenie účelu, na ktorý sa príspevok na projekt poskytuje,
b)
konkrétne podmienky poskytnutia príspevku na projekt vrátane minimálnej
a maximálnej výšky príspevku,
a maximálnej výšky príspevku,
c)
vzor žiadosti,
d)
doklady, ktoré sú prílohou žiadosti,
e)
termín na doručenie žiadostí,
f)
okruh oprávnených žiadateľov,
g)
časový harmonogram vyhodnocovania žiadostí.
(3)
Fond môže vo výzve ako podmienku poskytnutia príspevku na projekt určiť povinnosť
žiadateľa písomne preukázať, že má na financovanie projektu, na ktorý požaduje finančné
prostriedky, zabezpečené spolufinancovanie z vlastných zdrojov alebo z iných zdrojov.
Výšku spolufinancovania určí fond vo výzve.
(4)
O poskytnutí príspevku na projekt rozhodne správna rada do 90 dní odo dňa uplynutia
termínu na doručenie žiadostí na základe odporúčania odbornej komisie. Správna rada
rozhodne o poskytnutí príspevku na projekt alebo neposkytnutí príspevku na projekt.
(5)
Rozhodnutie správnej rady podľa odseku 4 fond zverejní na svojom webovom sídle. Rozhodnutie
správnej rady o neposkytnutí príspevku na projekt obsahuje aj odôvodnenie jeho neposkytnutia.
Ak správna rada rozhodne inak, ako jej odporučila odborná komisia, svoje rozhodnutie
odôvodní. Rozhodnutie správnej rady podľa odseku 4 je záväzné. Výšku príspevku na
projekt a podmienky jeho poskytnutia uvedené v rozhodnutí podľa štvrtej vety nie je
možné správnou radou dodatočne meniť alebo obmedziť.
(6)
Na poskytnutie príspevku na projekt nie je právny nárok. Proti rozhodnutiu podľa
odseku 4 nemožno podať odvolanie.
(7)
Príspevok na projekt sa poskytuje za podmienok ustanovených týmto zákonom. Príspevok
na projekt, ktorý je štátnou pomocou alebo minimálnou pomocou, sa poskytuje za podmienok
ustanovených týmto zákonom a v súlade s ustanoveniami osobitných predpisov v oblasti
štátnej pomoci.10)
(8)
Poskytnuté finančné prostriedky môže prijímateľ použiť výlučne na účel uvedený v
zmluve o príspevku na projekt (ďalej len „zmluva“).
(9)
Príspevok na projekt nemožno poskytnúť na
a)
úhradu záväzkov z predchádzajúcich rozpočtových rokov okrem úhrady záväzkov vzniknutých
počas rozpočtového roka, v ktorom bola zverejnená výzva, a úhrady záväzkov podľa § 17 ods. 3,
b)
refundáciu výdavkov uhradených v predchádzajúcich rozpočtových rokoch okrem refundácie
výdavkov uhradených počas rozpočtového roka, v ktorom bola zverejnená výzva, a refundácie
výdavkov podľa § 17 ods. 3,
c)
splácanie úverov, pôžičiek a úrokov z prijatých úverov a pôžičiek,
d)
úhradu daní a odvodov,
e)
úhradu pokút,
f)
výdavky nezahrnuté do rozpočtu projektu.
(10)
Prijímateľ je povinný vrátiť fondu príspevok na projekt alebo jeho časť v lehote
určenej kanceláriou, ak
a)
použil príspevok na projekt v rozpore s dohodnutým účelom alebo
b)
porušil povinnosť uvedenú v zmluve, ktorej porušenie je spojené s povinnosťou vrátenia
finančných prostriedkov.
(11)
Prijímateľ nesmie príspevok na projekt previesť na inú osobu.
(12)
Odvod, penále alebo pokutu za porušenie finančnej disciplíny pri nakladaní s finančnými
prostriedkami fondu ukladá a vymáha Úrad vládneho auditu.11)
§ 17
Poskytnutie príspevku na projekt
(1)
Fond poskytne príspevok na projekt v sume najviac 5 000 000 eur, ak za prijatie príslušného
uznesenia správnej rady hlasovalo najmenej sedem členov správnej rady.
(2)
Fond poskytne príspevok na projekt v sume prevyšujúcej 5 000 000 eur, ak
a)
za prijatie uznesenia správnej rady hlasovalo najmenej sedem členov správnej rady
a
b)
poskytnutie príspevku na projekt na návrh fondu schváli vláda.
(3)
Ak ide o príspevok na projekt za splnenia podmienok uvedených v odseku 2, fond je
oprávnený poskytnúť tento príspevok na refundáciu výdavkov uhradených v predchádzajúcich
rokoch a úhradu záväzkov z predchádzajúcich rokov.
(4)
Fond zabezpečí poskytnutie príspevku na projekt do 60 dní odo dňa schválenia
a)
správnou radou, ak ide o projekt podľa odseku 1, alebo
b)
vládou, ak ide o projekt podľa odseku 2.
§ 18
Žiadateľ
(1)
Žiadateľom môže byť osoba, ktorá spĺňa podmienky výzvy.
(2)
Príspevok na projekt možno poskytnúť žiadateľovi, ktorý
a)
je bezúhonný; ak je žiadateľom právnická osoba, vyžaduje sa preukázanie bezúhonnosti
aj vo vzťahu k štatutárnemu orgánu alebo členovi štatutárneho orgánu a
b)
nežiada finančné prostriedky na ten istý projekt aj od iného subjektu alebo mu na
tento projekt neboli poskytnuté finančné prostriedky od iného subjektu.
(3)
Príspevok na projekt nemožno poskytnúť žiadateľovi,
a)
voči ktorému je vedené konkurzné konanie, je v konkurze, v reštrukturalizácii alebo
bol proti nemu zamietnutý návrh na vyhlásenie konkurzu pre nedostatok majetku,12)
b)
ktorý je v likvidácii,13)
c)
proti ktorému je vedený výkon rozhodnutia,14)
d)
ktorý nemá vysporiadané finančné vzťahy voči štátnemu rozpočtu,
e)
ktorý má evidované nedoplatky voči daňovému úradu, colnému úradu, evidované nedoplatky
na poistnom na sociálne poistenie alebo zdravotná poisťovňa eviduje voči nemu pohľadávky
po splatnosti podľa osobitných predpisov,15)
§ 19
Predkladanie a posúdenie žiadostí
(1)
Žiadateľ v žiadosti uvedie, na aký účel a v akej sume žiada príspevok na projekt.
(2)
Prílohou žiadosti je
a)
popis a účel projektu,
b)
celkový rozpočet projektu vrátane kalkulácie nákladov,
c)
doklad o splnení podmienky podľa § 16 ods. 3, ak sa vyžaduje,
d)
doklad o zriadení účtu žiadateľa v banke alebo v pobočke zahraničnej banky, na ktorý
žiadateľ žiada poukázať príspevok na projekt,
e)
potvrdenie o zaplatení administratívneho poplatku podľa § 20,
f)
čestné vyhlásenie žiadateľa, že proti nemu nie je vedený výkon rozhodnutia,
g)
čestné vyhlásenie žiadateľa, že má vysporiadané vzťahy so štátnym rozpočtom,
h)
iné doklady potrebné na posúdenie žiadosti uvedené vo výzve.
(3)
Ak sa prílohy podľa odseku 2 predkladajú v inom ako štátnom jazyku Slovenskej republiky,
žiadateľ je povinný predložiť aj ich úradný preklad do štátneho jazyka Slovenskej
republiky; to neplatí, ak sú prílohy podľa odseku 2 vyhotovené v českom jazyku.18)
(4)
Po doručení žiadosti kancelária overí, či žiadosť podal oprávnený žiadateľ podľa
§ 18, či žiadosť obsahuje prílohy podľa odseku 2 a či bola žiadosť podaná riadne, včas
a vo forme určenej fondom vo výzve. Kancelária v rámci overenia žiadosti vykoná formálnu
kontrolu žiadosti.
(5)
Ak žiadosť nie je správne vyplnená, je neúplná alebo má iné formálne nedostatky,
kancelária písomne vyzve žiadateľa na doplnenie alebo na opravu žiadosti v lehote,
ktorá nesmie byť kratšia ako päť pracovných dní odo dňa doručenia výzvy na doplnenie
alebo na opravu žiadosti.
(6)
Ak žiadateľ nedoplnil žiadosť alebo neodstránil nedostatky v lehote podľa odseku
5, kancelária vyradí žiadosť z posudzovania, túto skutočnosť písomne oznámi žiadateľovi
a informuje o tejto skutočnosti správnu radu na jej najbližšom zasadnutí.
(7)
Žiadosť, ktorá spĺňa náležitosti podľa odseku 4, kancelária postúpi na posúdenie
odbornej komisii.
(8)
Odborná komisia pri posudzovaní žiadostí preskúma obsah žiadosti vrátane úplnosti
rozpočtu projektu a súlad žiadosti s podmienkami poskytovania príspevku na projekt.
Ak podľa predloženého rozpočtu projektu odborná komisia zistí, že žiadosť nie je v
súlade s podmienkami poskytovania príspevku na projekt, neodporučí správnej rade poskytnutie
príspevku.
(9)
Žiadosť predkladá odborná komisia s jej písomným hodnotením na rozhodnutie správnej
rade.
§ 20
Administratívny poplatok
(1)
Za spracovanie žiadosti je žiadateľ povinný zaplatiť fondu administratívny poplatok.
(2)
Administratívny poplatok je nevratný. Ak žiadateľ zaplatí vyšší administratívny poplatok,
ako je jeho výška určená v odseku 3, fond sumu preplatku bezodkladne vráti žiadateľovi;
preplatok sa žiadateľovi nevracia, ak suma preplatku neprevyšuje 5 eur.
(3)
Administratívny poplatok sa platí vo výške 0,1 % z požadovaných finančných prostriedkov,
najmenej však 20 eur a najviac 1 000 eur.
§ 21
Zmluva
(1)
Príspevok na projekt sa poskytuje na základe písomnej zmluvy uzatvorenej medzi fondom
a žiadateľom.
(2)
Zmluva obsahuje
a)
identifikačné údaje zmluvných strán,
b)
bankové spojenie a číslo bankového účtu žiadateľa,
c)
výšku schváleného príspevku na projekt,
d)
účel, na ktorý sa príspevok na projekt poskytuje,
e)
podmienky a termín použitia príspevku na projekt,
f)
termín vyúčtovania príspevku na projekt,
g)
termín vrátenia nepoužitých finančných prostriedkov a číslo bankového účtu fondu,
na ktorý sa tieto finančné prostriedky vracajú,
h)
termín poukázania výnosov z poskytnutých finančných prostriedkov fondu a číslo bankového
účtu fondu, na ktorý sa tieto výnosy z poskytnutých finančných prostriedkov fondu
poukazujú,
i)
podmienky poskytnutia príspevku na projekt, ktorých nesplnenie je spojené s povinnosťou
vrátenia finančných prostriedkov,
j)
spôsob kontroly použitia príspevku na projekt,
k)
výšku a spôsob preukazovania použitia finančných prostriedkov určených na spolufinancovanie,
ak sa na uskutočnenie účelu príspevku na projekt spolufinancovanie vyžaduje,
l)
záväzok prijímateľa používať dlhodobý majetok, na ktorý bol poskytnutý príspevok
na projekt, a to aj ak nastane prevod vlastníctva dlhodobého majetku počas zmluvne
určeného obdobia,
m)
sankcie za porušenie zmluvných podmienok,
n)
ďalšie dohodnuté náležitosti súvisiace s poskytnutím príspevku na projekt.
§ 22
Osobitné ustanovenia v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu
alebo výnimočného stavu
alebo výnimočného stavu
(1)
Fond môže na základe osobitnej výzvy poskytnúť príspevok na zmiernenie následkov
mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného na celom
území Slovenskej republiky v sektore cestovného ruchu (ďalej len „mimoriadny príspevok“).
Mimoriadny príspevok, ktorý je štátnou pomocou alebo minimálnou pomocou, môže fond
poskytnúť na základe osobitnej výzvy vyhlásenej na základe účinnej schémy pomoci8) alebo ho môže poskytnúť ako pomoc ad hoc.9)
(2)
Osobitná výzva sa zverejňuje na webovom sídle fondu. Osobitná výzva obsahuje najmä
a)
vymedzenie účelu, na ktorý sa mimoriadny príspevok poskytuje,
b)
konkrétne podmienky poskytnutia mimoriadneho príspevku a jeho výšku,
c)
vzor žiadosti,
d)
doklady, ktoré sú prílohou žiadosti,
e)
termín na doručenie žiadostí,
f)
okruh oprávnených žiadateľov o poskytnutie mimoriadneho príspevku.
(3)
Na mimoriadny príspevok sa § 16 až 21 použijú primerane.
Financovanie a hospodárenie fondu
§ 23
(1)
Fond sústreďuje príjmy a realizuje výdavky súvisiace s činnosťou fondu na samostatnom
účte v Štátnej pokladnici.19)
(2)
Príjmy fondu tvoria najmä
a)
príspevok zo štátneho rozpočtu podľa § 24,
b)
výnosy zo sankcií za porušenie zmluvných podmienok,
c)
príjmy z úrokov,
d)
vratky nepoužitých finančných prostriedkov alebo neoprávnene použitých finančných
prostriedkov poskytnutých fondom,
e)
administratívne poplatky podľa § 20,
f)
príjmy z podnikateľskej činnosti,
g)
dary a príspevky od iných osôb,
h)
iné príjmy.
(3)
Finančné prostriedky podľa odseku 2 písm. a) sa ich pripísaním na účet fondu považujú
na účely podľa osobitného predpisu20) za vyčerpané.
(4)
Finančné prostriedky môže fond poskytnúť len na účely podľa § 1 ods. 1 a použiť na vlastnú prevádzku podľa rozpočtu schváleného správnou radou. Fond je
povinný pri poskytovaní a používaní finančných prostriedkov zachovávať hospodárnosť
a efektívnosť ich použitia.
(5)
Fond zostavuje rozpočet príjmov a výdavkov najmenej na tri rozpočtové roky. Príslušný
kalendárny rok je rozpočtovým rokom fondu. Ak v príslušnom rozpočtovom roku fond nepoužije
všetky finančné prostriedky, môže nevyčerpaný zostatok finančných prostriedkov použiť
v nasledujúcich rozpočtových rokoch.
(6)
Fond je oprávnený na vlastnú prevádzku použiť najviac 5 % sumy príjmov podľa odseku
2 písm. a).
(7)
Fond vedie účtovníctvo podľa osobitného predpisu.21) Účtovná závierka a výročná správa fondu musia byť overené audítorom22) a po schválení správnou radou musia byť zverejnené najneskôr do konca šiesteho mesiaca
nasledujúceho po skončení účtovného obdobia, za ktoré sa účtovná závierka zostavuje.
Účtovnú závierku, výročnú správu a správu audítora ukladá fond do verejnej časti registra
účtovných závierok23) najneskôr do konca šiesteho mesiaca nasledujúceho po skončení účtovného obdobia,
za ktoré sa účtovná závierka zostavuje.
(8)
Výročná správa fondu obsahuje
a)
prehľad a vyhodnotenie plnenia činností fondu,
b)
prehľad poskytnutých finančných prostriedkov,
c)
zhodnotenie základných údajov obsiahnutých v účtovnej závierke,
d)
stanovisko dozornej rady k účtovnej závierke a výsledku hospodárenia fondu,
e)
ďalšie údaje určené správnou radou.
(9)
(10)
Kontrolu hospodárenia s prostriedkami fondu vykonáva fond podľa osobitných predpisov.25)
§ 24
Príspevok do fondu
(1)
Ministerstvo cestovného ruchu poskytuje fondu každoročne príspevok najmenej vo výške
20 000 000 eur do 31. januára.
(2)
Ministerstvo cestovného ruchu poskytuje fondu príspevok podľa odseku 1 na základe
zmluvy o poskytnutí príspevku.
Spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia
§ 25
(1)
Na účely vedenia evidencie žiadostí, žiadateľov a prijímateľov je fond oprávnený
získavať a spracúvať osobné údaje fyzickej osoby, ktorá je žiadateľom alebo prijímateľom,
vrátane osobných údajov štatutárneho orgánu alebo členov štatutárneho orgánu právnickej
osoby, ktorá je žiadateľom alebo prijímateľom, v rozsahu meno, priezvisko, titul,
dátum narodenia, adresa trvalého pobytu, číslo účtu vedeného v banke alebo v pobočke
zahraničnej banky a ostatné údaje potrebné na plnenie úloh fondu.
(2)
Pri spracúvaní a ochrane osobných údajov podľa tohto zákona sa postupuje podľa osobitného
predpisu.26)
(3)
Za bezúhonnú osobu sa na účely tohto zákona považuje osoba, ktorá nebola právoplatne
odsúdená za úmyselný trestný čin alebo nebola právoplatne odsúdená za nedbanlivostný
trestný čin na nepodmienečný trest odňatia slobody.
(4)
Bezúhonnosť sa preukazuje výpisom z registra trestov. Na účely preukázania bezúhonnosti
je žiadateľ, vrátane štatutárneho orgánu alebo členov štatutárneho orgánu právnickej
osoby, povinný písomne poskytnúť fondu údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z registra
trestov.27) Údaje fond bezodkladne zašle v elektronickej podobe prostredníctvom elektronickej
komunikácie Generálnej prokuratúre Slovenskej republiky na vydanie výpisu z registra
trestov.
(5)
Ak ide o cudzinca alebo právnickú osobu so sídlom mimo územia Slovenskej republiky,
bezúhonnosť sa preukazuje obdobným dokladom o bezúhonnosti vydaným príslušným orgánom
štátu, ktorého je štátnym príslušníkom, alebo príslušným orgánom štátu jeho trvalého
pobytu alebo obvyklého pobytu alebo orgánom štátu, kde má sídlo, a to dokladom nie
starším ako tri mesiace a predloženým spolu s jeho úradne osvedčeným prekladom do
slovenského jazyka.
§ 26
Na konanie podľa tohto zákona sa nevzťahuje správny poriadok okrem doručovania písomností.
§ 27
(1)
Minister vymenuje členov správnej rady a členov dozornej rady do 1. februára 2025.
(2)
Predseda správnej rady zvolá prvé zasadnutie správnej rady najneskôr do 30 dní od
vymenovania všetkých členov správnej rady.
(3)
Správna rada schváli štatút fondu najneskôr do 1. marca 2025.
(4)
Predseda správnej rady vymenuje členov odborných komisií najneskôr do 31. marca 2025.
§ 28
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2025.
Peter Pellegrini v. r.
v z. Peter Žiga v. r.
Robert Fico v. r.
v z. Peter Žiga v. r.
Robert Fico v. r.
1)
§ 2 písm. a) zákona č. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu.
2)
§ 19 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
3)
§ 4 písm. c) zákona č. 91/2010 Z. z. v znení neskorších predpisov.
4)
Napríklad zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov, zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
5)
Zákon č. 357/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.
6)
Zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov.
7)
Zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov.
8)
§ 7 zákona č. 358/2015 Z. z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene
a doplnení niektorých zákonov (zákon o štátnej pomoci).
10)
Napríklad čl. 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 202, 7. 6.
2016) v platnom znení, zákon č. 358/2015 Z. z.
11)
§ 4 zákona č. 357/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.
12)
Zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
14)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení
ďalších zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
15)
§ 170 ods. 21 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 221/2019 Z. z.
Zákon č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 25 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z.
Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 199/2004 Z. z. Colný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 25 ods. 5 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 221/2019 Z. z.
Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
16)
§ 18 zákona č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektora a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
17)
Zákon č. 315/2016 Z. z. v znení neskorších predpisov.
18)
§ 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 270/1995 Z. z. o štátnom jazyku Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
19)
§ 2a ods. 1 písm. m) zákona č. 291/2002 Z. z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
20)
§ 19 zákona č. 523/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
21)
Zákon č. 431/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
22)
Zákon č. 423/2015 Z. z. o štatutárnom audite a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve
v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
23)
§ 23 zákona č. 431/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
24)
Zákon č. 176/2024 Z. z. o nakladaní s majetkom verejnoprávnych inštitúcií a o zmene zákona Národnej rady
Slovenskej republiky č. 259/1993 Z. z. o Slovenskej lesníckej komore v znení zákona
č. 464/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
25)
Zákon č. 523/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 357/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 357/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov.
26)
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane
fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým
sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) (Ú. v. EÚ L 119,
4. 5. 2016) v platnom znení.
Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
27)
§ 12 zákona č. 192/2023 Z. z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.