350/2024 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.2025
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter, právne záväzný obsah sa nachádza v pdf verzii právneho predpisu.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 14.12.2024 - 31.12.2024 | |
3. | 01.01.2025 - |
Obsah
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 350/2024 Z. z. |
Názov: | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 04.12.2024 |
Dátum vyhlásenia: | 14.12.2024 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.2025 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
543/2002 Z. z. | Zákon o ochrane prírody a krajiny |
24/2006 Z. z. | Zákon o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
39/2013 Z. z. | Zákon o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
200/2022 Z. z. | Zákon o územnom plánovaní |
142/2024 Z. z. | Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
350
ZÁKON
zo 4. decembra 2024,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení
niektorých zákonov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení zákona č. 275/2007 Z. z., zákona č. 454/2007 Z. z., zákona č. 287/2009 Z.
z., zákona č. 117/2010 Z. z., zákona č. 145/2010 Z. z., zákona č. 258/2011 Z. z.,
zákona č. 408/2011 Z. z., zákona č. 345/2012 Z. z., zákona č. 448/2012 Z. z., zákona
č. 39/2013 Z. z., zákona č. 180/2013 Z. z., zákona č. 314/2014 Z. z., zákona č. 128/2015
Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 312/2016 Z. z., zákona č. 142/2017 Z. z.,
zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 460/2019 Z. z., zákona č. 74/2020 Z. z., zákona
č. 198/2020 Z. z., zákona č. 363/2021 Z. z., zákona č. 372/2021 Z. z., zákona č. 172/2022
Z. z., zákona č. 69/2023 Z. z., zákona č. 272/2023 Z. z. a zákona č. 142/2024 Z. z.
sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 3 sa za písmeno b) vkladá nové písmeno c), ktoré znie:
„c)
zisťovacie konanie je postup, ktorého účelom je zistiť, či navrhovaná činnosť alebo
jej zmena môže mať významný nepriaznivý vplyv na životné prostredie; výsledkom tohto
postupu je záväzné stanovisko zo zisťovacieho konania, ktorým sa určuje, či pre navrhovanú
činnosť alebo jej zmenu je potrebné posudzovanie vplyvov na životné prostredie,“.
Doterajšie písmená c) až v) sa označujú ako písmená d) až w).
2.
V § 3 písmeno d) znie:
„d)
posudzovanie vplyvov navrhovanej činnosti alebo zmeny navrhovanej činnosti na životné
prostredie je postup, ktorý pozostáva z
1.
prípravy správy o hodnotení vplyvov navrhovanej činnosti alebo jej zmeny na životné
prostredie (ďalej len „správa o hodnotení činnosti“) navrhovateľom,
2.
konzultácie s povoľujúcim orgánom, rezortným orgánom, dotknutými orgánmi, dotknutými
obcami a dotknutou verejnosťou,
3.
preskúmania informácií uvedených v správe o hodnotení činnosti príslušným orgánom
a prípadne všetkých doplňujúcich informácií predložených navrhovateľom, ako aj všetkých
informácií získaných prostredníctvom konzultácií,
4.
formulácie odôvodnených záverov príslušného orgánu o významných vplyvoch projektu
na životné prostredie a
5.
integrácie odôvodnených záverov príslušného orgánu do akýchkoľvek rozhodnutí o povolení
navrhovanej činnosti podľa osobitných predpisov,2)“.
3.
V § 3 písm. q) sa za slovo „stanovisko“ vkladá čiarka a slová „záväzné stanovisko“.
4.
V § 3 písm. w) sa slovo „a“ nahrádza slovom „alebo“.
5.
§ 3 sa dopĺňa písmenom x), ktoré znie:
„x)
centrálny informačný systém je informačný portál ministerstva, ktorý je prevádzkovaný
poverenou organizáciou.“.
6.
V § 8 ods. 3 úvodnej vete sa za slovom „hodnotení“ vypúšťa slovo „vplyvu“.
7.
V § 8 ods. 3 písm. c) sa na konci pripájajú slová „strategického dokumentu“.
8.
V § 11 ods. 5 sa slová „na svojom webovom sídle“ nahrádzajú slovami „v centrálnom
informačnom systéme“.
9.
V § 13 ods. 7 sa slová „odseku 6“ nahrádzajú slovami „odseku 8“.
10.
V § 13 ods. 10 písm. e) sa vypúšťa slovo „riešenia“.
11.
V § 15 ods. 5 druhej vete sa za slovo „hodnotení“ vkladajú slová „strategického dokumentu“.
12.
V § 13 ods. 6 sa slovo „navrhovateľa“ nahrádza slovom „obstarávateľa“.
13.
V § 17 ods. 3 sa slová „podľa § 6 ods. 1 v hromadnom informačnom prostriedku19) s celoštátnym dosahom“ nahrádzajú slovami „v centrálnom informačnom systéme a na
svojom webovom sídle“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 19 sa vypúšťa.
14.
V § 17 ods. 5 prvej vete sa slová „zverejní ho bezodkladne v plnom rozsahu na svojom
webovom sídle a informáciu o určenom rozsahu hodnotenia zverejní v hromadnom informačnom
prostriedku19) s celoštátnym dosahom“ nahrádzajú slovami „ktoré ho bezodkladne v plnom rozsahu
zverejní v centrálnom informačnom systéme; rezortný orgán bezodkladne zverejní informáciu
o určenom rozsahu hodnotenia na svojom webovom sídle“.
15.
V § 17 ods. 7 sa slová „dosahom a“ nahrádzajú slovom „dosahom,“ a slová „na svojom
webovom sídle a informáciu o ich vypracovaní zverejní v hromadnom informačnom prostriedku19) s celoštátnym dosahom“ sa nahrádzajú slovami „a informáciu o ich vypracovaní na
svojom webovom sídle“.
16.
V § 17 ods. 10 sa vypúšťajú slová „a v hromadnom informačnom prostriedku19) s celoštátnym dosahom“.
17.
Nadpis tretej časti zákona znie:
18.
Nadpis § 18 znie:
19.
V § 18 ods. 1 písmeno b) znie:
„b)
navrhovaná činnosť uvedená v prílohe č. 8 časti A, realizovaná výhradne alebo najmä
na účel rozvoja a testovania nových metód alebo výrobkov, ktoré nie sú používané viac
ako dva roky, ak to vyplýva zo záväzného stanoviska zo zisťovacieho konania,“.
20.
V § 18 ods. 1 písm. c), e) a f) sa slová „z rozhodnutia, ktoré je výsledkom zisťovacieho
konania“ nahrádzajú slovami „zo záväzného stanoviska zo zisťovacieho konania“.
21.
V § 18 ods. 1 písm. e) sa na konci vypúšťajú slová „o posudzovaní jej vplyvov“.
22.
V § 18 sa odsek 1 dopĺňa písmenom i), ktoré znie:
„i)
navrhovaná činnosť alebo jej zmena uvedená v odseku 2, ak o to požiada navrhovateľ.“.
23.
V § 18 ods. 2 úvodná veta znie: „Predmetom zisťovacieho konania musí byť každá“.
24.
V § 18 ods. 2 písmeno a) znie:
„a)
navrhovaná činnosť uvedená v prílohe č. 8 časti A, ktorá je realizovaná výhradne
alebo najmä na účel rozvoja a testovania nových metód alebo výrobkov, ktoré nie sú
používané viac ako dva roky,“.
25.
V § 18 ods. 2 písm. c) sa vypúšťajú slová „a môže mať významný nepriaznivý vplyv
na životné prostredie“.
26.
V § 18 ods. 2 písm. d) sa za slovami „časti B“ vypúšťa čiarka a slová „ktorá môže
mať významný nepriaznivý vplyv na životné prostredie“.
27.
V § 18 sa vypúšťa odsek 6.
Doterajší odsek 7 sa označuje ako odsek 6.
28.
§ 18 sa dopĺňa odsekmi 7 a 8, ktoré znejú:
„(7)
Ak sa uplatňuje postup podľa odseku 1 písm. i), navrhovateľ predloží príslušnému
orgánu informáciu o navrhovanej činnosti alebo jej zmene podľa § 22 a v konaní sa
postupuje podľa § 23.
(8)
Predmetom zisťovacieho konania nie je činnosť, ktorá predstavuje
a)
renováciu v rozsahu obnovy alebo modernizácie, ak jej výsledkom nie je zmena kapacitných
parametrov ani rozšírenie navrhovanej činnosti,
b)
inštaláciu najlepšej dostupnej techniky podľa osobitného predpisu21) alebo
c)
takú zmenu posúdenej alebo povolenej navrhovanej činnosti, ktorej výsledkom je zníženie
podlahovej plochy bez záberu nového územia.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 21 znie:
„21) § 2 písm. n) zákona č. 39/2013 Z. z.“.
29.
V § 19 ods. 6 druhej vete sa slová „posudzovaniu vplyvov“ nahrádzajú slovami „zisťovaciemu
konaniu“, vypúšťajú sa slová „určí na základe prerokovania rozsah hodnotenia a“ a
slová „v konaní podľa § 30“ sa nahrádzajú slovami „podľa § 29“.
30.
V § 20 odsek 1 znie:
„(1)
Príslušný orgán môže na návrh navrhovateľa prerušiť zisťovacie konanie alebo konanie
o posudzovaní vplyvov najviac na 90 dní. Na prerušenie zisťovacieho konania alebo
konania o posudzovaní vplyvov postačuje žiadosť navrhovateľa. Počas prerušenia zisťovacieho
konania alebo konania o posudzovaní vplyvov lehoty podľa tohto zákona neplynú. Príslušný
orgán informuje o prerušení zisťovacieho konania alebo konania o posudzovaní vplyvov
spôsobom podľa § 25 ods. 2.“.
31.
V § 20 odseky 3 a 4 znejú:
„(3)
Príslušný orgán zastaví zisťovacie konanie alebo konanie o posudzovaní vplyvov, ak
o to navrhovateľ požiada pred vydaním záväzného stanoviska zo zisťovacieho konania
alebo záverečného stanoviska. Príslušný orgán informuje o zastavení zisťovacieho konania
alebo konania o posudzovaní vplyvov spôsobom podľa § 25 ods. 2.
(4)
Ak pripomienky dotknutej verejnosti uvedené v odôvodnenom písomnom stanovisku k správe
o hodnotení činnosti podľa § 35 ods. 2 smerujú proti obsahu písomného stanoviska dotknutého
orgánu, príslušný orgán konanie nepreruší, ale pri odôvodnení svojho rozhodnutia stanoviská
dotknutej verejnosti vyhodnotí na základe správnej úvahy. Na zjavne nedôvodnú pripomienku
sa neprihliada. Pripomienka je zjavne nedôvodná, ak sa netýka navrhovanej činnosti,
zmeny navrhovanej činnosti alebo jej vplyvov na životné prostredie. V odôvodnení rozhodnutia
príslušný orgán uvedie, na základe akých dôvodov neprihliadol na pripomienky verejnosti.“.
32.
V § 20 ods. 5 sa za slová „počas konania“ vkladajú slová „o posudzovaní vplyvov navrhovanej
činnosti alebo jej zmeny podľa § 18 ods. 1“.
33.
§ 20a sa vypúšťa.
Poznámka pod čiarou k odkazu 22b sa vypúšťa.
34.
Nadpis § 22 znie:
35.
V § 22 odsek 1 znie:
„(1)
Ak je predmetom posudzovania vplyvov navrhovaná činnosť alebo jej zmena, navrhovateľ
je povinný pred začatím povoľovacieho konania k navrhovanej činnosti alebo jej zmene
doručiť príslušnému orgánu informáciu o navrhovanej činnosti alebo jej zmene s náležitosťami
podľa odseku 4, ktorá obsahuje nulový variant stavu, ktorý by nastal, ak by sa navrhovaná
činnosť alebo jej zmena nerealizovala a aspoň jeden variant navrhovanej činnosti;
informáciu o navrhovanej činnosti alebo jej zmene je navrhovateľ povinný doručiť písomne
v listinnej podobe a v elektronickej podobe.“.
36.
V § 22 ods. 2 prvej vete sa slová „zámer podľa odseku 1, ktorý“ nahrádzajú slovami
„informáciu o navrhovanej činnosti alebo jej zmene podľa odseku 1, ktorá“ a slová
„odsekov 3 až 5“ sa nahrádzajú slovami „odseku 4“.
37.
V § 22 odsek 3 znie:
„(3)
Príslušný orgán po doručení informácie o navrhovanej činnosti alebo jej zmene postupuje
podľa § 23.“.
38.
V § 22 sa vypúšťa odsek 4.
Doterajšie odseky 5 až 7 sa označujú ako odseky 4 až 6.
39.
V § 22 ods. 4 sa slovo „zámeru“ nahrádza slovami „informácie o navrhovanej činnosti
alebo jej zmene“ a slová „príloha č. 9“ sa nahrádzajú slovami „príloha č. 9a“.
40.
V § 22 sa vypúšťa odsek 5.
Doterajší odsek 6 sa označuje ako odsek 5.
41.
V § 22 odsek 5 znie:
„(5)
Príslušný orgán na základe žiadosti navrhovateľa môže vo výnimočnom prípade upustiť
do 30 dní od doručenia žiadosti od požiadavky variantného riešenia navrhovanej činnosti
podľa odseku 2 najmä vtedy, ak nie je k dispozícii iná lokalita, alebo ak pre navrhovanú
činnosť neexistuje iná technológia. Ak z pripomienok predložených k informácii o navrhovanej
činnosti alebo jej zmene podľa § 23 ods. 2 a 3 vyplynie potreba posudzovania ďalšieho
reálneho variantu navrhovanej činnosti podľa odseku 2, príslušný orgán uplatní požiadavku
na dopracovanie ďalšieho variantu v konaní podľa tohto zákona.“.
42.
§ 22 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6)
Na vypracovanie informácie o navrhovanej činnosti alebo jej zmene sa vyžaduje vysokoškolské
vzdelanie druhého stupňa v študijnom odbore zodpovedajúcom odboru činnosti alebo oblasti
činnosti podľa § 62 ods. 8.“.
43.
§ 23 znie:
„§ 23
(1)
Príslušný orgán zašle informáciu o navrhovanej činnosti alebo jej zmene povoľujúcemu
orgánu, rezortnému orgánu, dotknutému orgánu a dotknutej obci, na ktorej území sa
má navrhovaná činnosť alebo jej zmena realizovať, do 20 dní od jej doručenia, informáciu
o navrhovanej činnosti alebo jej zmene zverejní v centrálnom informačnom systéme a
požiada dotknutú obec, na území ktorej sa má navrhovaná činnosť alebo jej zmena realizovať,
aby informáciu o navrhovanej činnosti alebo jej zmene bezodkladne zverejnila spôsobom
v mieste obvyklým na dobu najmenej 21 dní. Príslušný orgán zároveň určí termín ústneho
pojednávania, ktoré sa musí uskutočniť najneskôr do desiatich dní odo dňa uplynutia
lehoty podľa odseku 2, a oznámi ho rezortnému orgánu, povoľujúcemu orgánu, dotknutému
orgánu a dotknutej obci, na území ktorej sa má navrhovaná činnosť alebo jej zmena
realizovať, a prizve naň navrhovateľa.
(2)
Rezortný orgán, povoľujúci orgán, dotknutý orgán a dotknutá obec, na ktorej území
sa má navrhovaná činnosť alebo jej zmena realizovať, doručia písomné stanovisko do
21 dní od doručenia informácie o navrhovanej činnosti podľa odseku 1, v ktorom si
uplatnia svoje požiadavky na určenie rozsahu hodnotenia navrhovanej činnosti alebo
jej zmeny (ďalej len „rozsah hodnotenia“). Ak sa písomné stanovisko nedoručí, požiadavky
na určenie rozsahu hodnotenia nie je možné uplatniť neskôr. Na písomné stanovisko
doručené po lehote príslušný orgán nemusí prihliadať. Dotknutý orgán je oprávnený
uplatňovať požiadavky len v rozsahu svojej pôsobnosti a písomné stanovisko odôvodniť.
Na žiadosť navrhovateľa alebo dotknutej obce, na ktorej území sa má navrhovaná činnosť
alebo jej zmena realizovať, zašle príslušný orgán návrh rozsahu hodnotenia a doručené
písomné stanoviská najneskôr tri dni pred konaním ústneho pojednávania.
(3)
Na ústnom pojednávaní sa prerokuje informácia o navrhovanej činnosti alebo jej zmene,
doručené stanoviská, požiadavky na rozsah hodnotenia vyplývajúce z doručených stanovísk
a návrh rozsahu hodnotenia vyhotovený príslušným orgánom. Rezortný orgán, povoľujúci
orgán, dotknutý orgán a dotknutá obec, na ktorej území sa má navrhovaná činnosť alebo
jej zmena realizovať, ktorí doručili písomné stanovisko podľa odseku 2, môžu svoje
pripomienky a požiadavky na rozsah hodnotenia uplatniť najneskôr na ústnom pojednávaní,
inak sa na ne neprihliada. Predmetom prerokovania na ústnom pojednávaní sú len odôvodnené
pripomienky a požiadavky vyplývajúce z doručených stanovísk a návrh rozsahu hodnotenia.
Na neodôvodnené pripomienky a požiadavky sa neprihliada. Navrhovateľ a dotknutá obec,
na ktorej území sa má navrhovaná činnosť alebo jej zmena realizovať, majú právo nazerať
do spisu, robiť si z neho výpisy, odpisy a dostať kópie spisu do termínu ústneho pojednávania.
(4)
Príslušný orgán určí rozsah hodnotenia do 15 dní odo dňa konania ústneho pojednávania
podľa odseku 3, najneskôr však do 60 dní odo dňa doručenia informácie o navrhovanej
činnosti alebo jej zmene alebo od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia podľa §
19 odseku 1. Vo zvlášť zložitých prípadoch môže príslušný orgán túto lehotu predĺžiť
na 90 dní a vtedy písomne informuje navrhovateľa o dôvodoch tohto predĺženia a o očakávanom
termíne vydania rozsahu hodnotenia. Príslušný orgán rozsah hodnotenia zverejní v centrálnom
informačnom systéme.
(5)
Pri určovaní rozsahu hodnotenia sa vychádza z prílohy č. 11 a zo zápisnice z ústneho
pojednávania. Určí sa najmä,
a)
ktoré varianty navrhovanej činnosti alebo jej zmeny podľa § 22 ods. 2 je potrebné
podrobnejšie vypracovať a hodnotiť,
b)
na ktoré body prílohy č. 11 je potrebné v správe o hodnotení činnosti osobitne prihliadať,
c)
ktoré odborné štúdie a posudky vypracované odborne spôsobilými osobami podľa osobitných
predpisov23) je potrebné vypracovať k správe o hodnotení činnosti,
d)
ktoré súvisiace navrhované činnosti sa majú podľa § 20 ods. 2 spoločne posudzovať,
e)
počet písomných vyhotovení správy o hodnotení činnosti pre dotknuté obce.
(6)
Platnosť rozsahu hodnotenia navrhovanej činnosti alebo jej zmeny je tri roky od jeho
určenia, ak príslušný orgán v rozsahu hodnotenia neurčil inak. Na návrh navrhovateľa
môže príslušný orgán predĺžiť platnosť rozsahu hodnotenia o dva roky, a to aj opakovane.
Pri predlžovaní platnosti rozsahu hodnotenia príslušný orgán vyhodnotí, či došlo k
podstatným zmenám podmienok v dotknutom území alebo k novým skutočnostiam súvisiacim
s navrhovanou činnosťou alebo jej zmenou. Ak k takým zmenám došlo, príslušný orgán
primerane podmienky určené v rozsahu hodnotenia upraví alebo doplní alebo platnosť
rozsahu hodnotenia nepredĺži. Celkový čas platnosti rozsahu hodnotenia nesmie prekročiť
sedem rokov. Pre určenie nového rozsahu hodnotenia je navrhovateľ povinný predložiť
informáciu o navrhovanej činnosti alebo jej zmene podľa § 22.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 23 znie:
„23) Napríklad vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 549/2007 Z.
z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prípustných hodnotách hluku, infrazvuku a vibrácií
a o požiadavkách na objektivizáciu hluku, infrazvuku a vibrácií v životnom prostredí
v znení vyhlášky Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 237/2009 Z. z.,
nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 201/2011 Z. z., ktorým sa ustanovujú technické
špecifikácie pre chemickú analýzu a monitorovanie stavu vôd, vyhláška Ministerstva
zdravotníctva Slovenskej republiky č. 233/2014 Z. z. o podrobnostiach hodnotenia vplyvov
na verejné zdravie, zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov, vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej
republiky č. 170/2021 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane
prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane
ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 272/2023 Z. z.“.
44.
V § 24 ods. 1 úvodnej vete sa slová „na svojom webovom sídle“ nahrádzajú slovami
„v centrálnom informačnom systéme“.
45.
V § 24 ods. 1 písm. a) sa za slová „posudzovaniu vplyvov“ vkladajú slová „na životné
prostredie“.
46.
V § 24 ods. 1 písm. b) sa vypúšťajú slová „v zisťovacom konaní alebo“.
47.
V § 24 ods. 1 písmeno e) znie:
„e)
odbornom stanovisku podľa § 18 ods. 1 písm. g), informácii o navrhovanej činnosti
alebo jej zmene podľa § 22, rozsahu hodnotenia podľa § 23, zámere a oznámení o zmene
navrhovanej činnosti podľa § 29 a správe o hodnotení činnosti podľa § 31,“.
48.
V § 24 ods. 1 písm. f) sa vypúšťa slovo „čase,“ a za slová „relevantné informácie“
sa vkladajú slová „v konaní o posudzovaní vplyvov na životné prostredie“.
49.
V § 24 ods. 1 písm. g) sa za slová „v konaní“ vkladajú slová „o posudzovaní vplyvov
na životné prostredie“ a slovo „povoľujúcom“ sa nahrádza slovom „príslušnom“.
50.
V § 24 ods. 1 písm. h) sa vypúšťajú slová „a určenie štádia konania, v ktorom možno
napadnúť rozhodnutia, skutky alebo nečinnosť“.
51.
V § 24 odseky 2 a 3 znejú:
„(2)
Dotknutá verejnosť má postavenie účastníka v konaní o posudzovaní vplyvov na životné
prostredie a následne postavenie účastníka v povoľovacom konaní k navrhovanej činnosti
alebo jej zmene, ak uplatní postup podľa odseku 3 alebo ak jej účasť v konaní už nevyplýva
z osobitného predpisu.24) Na odôvodnené písomné stanoviská a pripomienky podané v konaní o posudzovaní vplyvov
na životné prostredie, podľa tretej časti tohto zákona o ktorých už bolo rozhodnuté,
sa nemusí prihliadať v povoľovacom konaní k navrhovanej činnosti. Právo dotknutej
verejnosti na priaznivé životné prostredie, ktorá prejavila záujem na navrhovanej
činnosti alebo jej zmene postupom podľa odseku 3, môže byť povolením navrhovanej činnosti
alebo jej zmeny alebo následnou realizáciou navrhovanej činnosti alebo jej zmeny priamo
dotknuté.
(3)
Verejnosť prejaví záujem na konaní o posudzovaní vplyvov na životné prostredie podaním
odôvodneného písomného stanoviska k správe o hodnotení činnosti podľa § 35 ods. 2.
Na odôvodnené písomné stanoviská podané v konaní o posudzovaní vplyvov na životné
prostredie v rámci posudzovania jednej a tej istej navrhovanej činnosti alebo jej
zmeny, ktoré už boli uplatnené a s ktorými sa už príslušný orgán vysporiadal sa nemusí
prihliadať.“.
52.
V § 24 ods. 5 sa vypúšťajú slová „alebo zisťovacieho konania“.
53.
V § 25 ods. 1 sa za slovo „posudzovaní“ vkladá slovo „vplyvov“.
54.
V § 25 odsek 2 znie:
„(2)
Všetky úkony príslušného orgánu vo vzťahu k doručovaniu sa realizujú prostredníctvom
verejnej vyhlášky, okrem doručovania dotknutým orgánom, rezortnému orgánu, povoľujúcemu
orgánu, dotknutej obci a navrhovateľovi, kedy sa doručuje elektronickým doručovaním.25a) Ak navrhovateľ nemá aktivovanú elektronickú schránku, doručuje sa v listinnej podobe
prostredníctvom poštového podniku. Príslušný orgán verejnú vyhlášku bezodkladne zverejní
v centrálnom informačnom systéme.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 25a znie:
„25a) § 29 až 33 zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov
verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení
neskorších predpisov.“.
55.
§ 29 vrátane nadpisu znie:
„§ 29
Zisťovacie konanie
(1)
Ak ide o navrhovanú činnosť uvedenú v § 18 ods. 2, navrhovateľ je povinný pred začatím
zisťovacieho konania k navrhovanej činnosti doručiť príslušnému orgánu písomne v listinnej
podobe a v elektronickej podobe
a)
zámer s náležitosťami podľa prílohy č. 9, ak má byť predmetom zisťovacieho konania
navrhovaná činnosť, alebo
b)
oznámenie o zmene navrhovanej činnosti vypracované podľa prílohy č. 8a, ak má byť
predmetom zisťovacieho konania zmena navrhovanej činnosti.
(2)
Príslušný orgán na základe zámeru alebo oznámenia o zmene navrhovanej činnosti vykoná
zisťovacie konanie a určí, či navrhovaná činnosť bude predmetom posudzovania vplyvov
na životné prostredie podľa tohto zákona.
(3)
Príslušný orgán zašle zámer alebo oznámenie o zmene navrhovanej činnosti povoľujúcemu
orgánu, rezortnému orgánu, dotknutému orgánu a dotknutej obci, na ktorej území sa
má navrhovaná činnosť alebo jej zmena realizovať, do 20 dní od jeho doručenia podľa
odseku 1, zámer alebo oznámenie o zmene navrhovanej činnosti zverejní v centrálnom
informačnom systéme a požiada dotknutú obec, na ktorej území sa má navrhovaná činnosť
alebo jej zmena realizovať, aby zámer alebo oznámenie o zmene navrhovanej činnosti
bezodkladne zverejnila spôsobom v mieste obvyklým najmenej po dobu 21 dní. Príslušný
orgán zároveň určí termín ústneho pojednávania, ktoré sa musí uskutočniť najneskôr
do desiatich dní odo dňa uplynutia lehoty podľa odseku 4, a oznámi ho rezortnému orgánu,
povoľujúcemu orgánu, dotknutému orgánu, dotknutej obci, na ktorej území sa má navrhovaná
činnosť alebo jej zmena realizovať, a prizve naň navrhovateľa.
(4)
Rezortný orgán, povoľujúci orgán, dotknutý orgán a dotknutá obec, na ktorej území
sa má navrhovaná činnosť alebo jej zmena realizovať, doručia písomné stanovisko v
lehote 21 dní od doručenia zámeru alebo oznámenia o zmene navrhovanej činnosti podľa
odseku 3, v ktorom sa vyjadria, či navrhovaná činnosť alebo jej zmena má byť predmetom
posudzovania vplyvov na životné prostredie. Ak sa v písomnom stanovisku požaduje,
aby navrhovaná činnosť alebo jej zmena bola predmetom posudzovania vplyvov na životné
prostredie, tak súčasťou písomného stanoviska sú aj požiadavky na určenie rozsahu
hodnotenia. Ak sa písomné stanovisko nedoručí, považuje sa za súhlasné. Na písomné
stanovisko doručené po lehote príslušný orgán nemusí prihliadať. Dotknutý orgán je
oprávnený uplatňovať pripomienky len v rozsahu svojej pôsobnosti a písomné stanovisko
odôvodniť. Na žiadosť navrhovateľa alebo dotknutej obce, na ktorej území sa má navrhovaná
činnosť alebo jej zmena realizovať, zašle príslušný orgán doručené písomné stanoviská
najneskôr tri dni pred konaním ústneho pojednávania.
(5)
Ak sú v lehote určenej podľa odseku 4 prvej vety doručené stanoviská od iných subjektov
ako je uvedené v odseku 4, príslušný orgán takéto nevyžiadané stanoviská zohľadní
a vysporiada sa s nimi v záväznom stanovisku zo zisťovacieho konania.
(6)
Na ústnom pojednávaní sa prerokuje zámer alebo oznámenie o zmene navrhovanej činnosti
a doručené písomné stanoviská podľa odsekov 4 a 5. Rezortný orgán, povoľujúci orgán,
dotknutý orgán a dotknutá obec, na ktorej území sa má navrhovaná činnosť alebo jej
zmena realizovať, ktoré doručili písomné stanovisko podľa odseku 4, môžu svoje pripomienky
a požiadavky uplatniť najneskôr na ústnom pojednávaní, inak sa na ne neprihliada.
Predmetom prerokovania na ústnom pojednávaní sú len odôvodnené pripomienky a požiadavky
vyplývajúce z doručených stanovísk. Na neodôvodnené pripomienky a požiadavky sa neprihliada.
(7)
Pri určovaní, či sa navrhovaná činnosť alebo jej zmena bude posudzovať podľa tohto
zákona, sa primerane použijú kritériá pre zisťovacie konanie uvedené v prílohe č.
10, pričom príslušný orgán prihliada aj na písomné stanoviská doručené podľa odsekov
4 a 5.
(8)
Príslušný orgán si môže vyžiadať k zámeru alebo oznámeniu o zmene navrhovanej činnosti
od navrhovateľa alebo iných relevantných subjektov doplňujúce informácie alebo stanoviská
na objasnenie pripomienok a požiadaviek vyplývajúcich z písomných stanovísk podľa
odsekov 4 a 5, ktoré sú nevyhnutné na určenie, či sa navrhovaná činnosť alebo jej
zmena má posudzovať podľa tohto zákona.
(9)
Navrhovateľ a dotknutá obec, na ktorej území sa má navrhovaná činnosť alebo jej zmena
realizovať, majú právo v priebehu zisťovacieho konania nazerať do spisu, robiť si
z neho výpisy, odpisy a dostať kópie spisu.
(10)
Výsledkom zisťovacieho konania je záväzné stanovisko zo zisťovacieho konania.
(11)
Príslušný orgán vydá záväzné stanovisko zo zisťovacieho konania v lehote 15 dní odo
dňa ústneho pojednávania podľa odseku 6, najneskôr však do 60 dní odo dňa doručenia
zámeru alebo oznámenia o zmene navrhovanej činnosti; ak ide o strategickú investíciu
podľa osobitného predpisu,2b) vydá záväzné stanovisko zo zisťovacieho konania prednostne. Vo zvlášť zložitých prípadoch
môže príslušný orgán túto lehotu predĺžiť na 90 dní; v takom prípade písomne informuje
navrhovateľa o dôvodoch tohto predĺženia a o očakávanom termíne vydania záväzného
stanoviska zo zisťovacieho konania.
(12)
Ak príslušný orgán v záväznom stanovisku zo zisťovacieho konania určí, že navrhovaná
činnosť má byť predmetom posudzovania vplyvov na životné prostredie, v záväznom stanovisku
zo zisťovacieho konania uvedie hlavné dôvody požadovania takéhoto posúdenia. Prílohou
záväzného stanoviska zo zisťovacieho konania je určený rozsah hodnotenia podľa § 23
ods. 5.
(13)
Príslušný orgán zašle záväzné stanovisko zo zisťovacieho konania navrhovateľovi,
rezortnému orgánu, povoľujúcemu orgánu, dotknutému orgánu a dotknutej obci, na ktorej
území sa má navrhovaná činnosť alebo jej zmena realizovať. Príslušný orgán záväzné
stanovisko zo zisťovacieho konania zverejní v centrálnom informačnom systéme a zároveň
na svojej úradnej tabuli, ak ju má k dispozícii.
(14)
Príslušný orgán požiada dotknutú obec, na ktorej území sa má navrhovaná činnosť alebo
jej zmena realizovať, aby o záväznom stanovisku zo zisťovacieho konania bezodkladne
informovala verejnosť na svojom webovom sídle, ak ho má zriadené, a na úradnej tabuli
obce.
(15)
Ak v záväznom stanovisku zo zisťovacieho konania príslušný orgán určil, že sa navrhovaná
činnosť alebo jej zmena nemá posudzovať podľa tohto zákona, záväzné stanovisko zo
zisťovacieho konania po nadobudnutí účinnosti oprávňuje navrhovateľa podať návrh na
začatie povoľovacieho konania k navrhovanej činnosti podľa osobitných predpisov.25b) Záväzné stanovisko zo zisťovacieho konania obsahuje hlavné dôvody, pre ktorý príslušný
orgán určil, že sa navrhovaná činnosť alebo jej zmena nemá posudzovať podľa tohto
zákona s odkazom na príslušné kritériá uvedené v prílohe č. 10 tohto zákona, ako aj
vlastnosti projektu alebo plánovaného opatrenia, ktorými sa má zabrániť alebo predísť
tomu, čo by inak mohli byť významné nepriaznivé vplyvy na životné prostredie, ak ich
navrhovateľ navrhol.
(16)
Proti záväznému stanovisku zo zisťovacieho konania, v ktorom príslušný orgán určil,
že sa navrhovaná činnosť alebo jej zmena
a)
bude posudzovať podľa tohto zákona, môže podať odvolanie len navrhovateľ,
b)
nebude posudzovať podľa tohto zákona, môže podať odvolanie len dotknutá obec, na
ktorej území sa má navrhovaná činnosť alebo jej zmena realizovať, a dotknutá verejnosť
podľa § 3 písm. t).
(17)
Odvolanie je možné podať do 15 dní odo dňa doručenia záväzného stanoviska zo zisťovacieho
konania na príslušný orgán, ktorý ho vydal, inak záväzné stanovisko zo zisťovacieho
konania nadobúda účinnosť. Príslušný orgán do siedmich dní od doručenia odvolania
a)
o ňom informuje v centrálnom informačnom systéme a na úradnej tabuli, ak ju má zriadenú,
a
b)
zašle ho na najbližšie nadriadený orgán.25c)
(18)
Najbližšie nadriadený orgán rozhodne o odvolaní doručenom proti vydanému záväznému
stanovisku zo zisťovacieho konania v lehote do 21 dní odo dňa, kedy mu bolo odvolanie
postúpené. O odvolaní, ktoré bolo podané voči záväznému stanovisku zo zisťovacieho
konania, ktoré vydalo ministerstvo, rozhoduje minister na základe návrhu ním ustanovenej
osobitnej komisie. Ak najbližšie nadriadený orgán záväzné stanovisko zo zisťovacieho
konania potvrdí, navrhovateľ je oprávnený podať návrh na začatie povoľovacieho konania
k navrhovanej činnosti podľa osobitných predpisov.25b) Ak najbližšie nadriadený orgán zruší záväzné stanovisko zo zisťovacieho konania,
vráti administratívny spis s odôvodnením príslušnému orgánu. Príslušný orgán ďalej
postupuje podľa odsekov 7 až 15 a vydá nové záväzné stanovisko zo zisťovacieho konania
najneskôr do 30 dní od vrátenia administratívneho spisu alebo doručenia posledného
z podkladov podľa odseku 8.
(19)
Záväzné stanovisko zo zisťovacieho konania má platnosť tri roky, ak príslušný orgán
v záväznom stanovisku neurčil inak. Na návrh navrhovateľa môže príslušný orgán predĺžiť
platnosť záväzného stanoviska zo zisťovacieho konania o dva roky, a to aj opakovane,
pričom celkový čas platnosti záväzného stanoviska zo zisťovacieho konania nesmie prekročiť
sedem rokov. Pri predlžovaní platnosti záväzného stanoviska zo zisťovacieho konania
príslušný orgán vyhodnotí, či došlo k podstatným zmenám podmienok v dotknutom území
alebo k novým skutočnostiam súvisiacim s navrhovanou činnosťou alebo jej zmenou. Ak
k takým zmenám došlo, príslušný orgán primerane podmienky určené v záväznom stanovisku
zo zisťovacieho konania upraví alebo doplní alebo platnosť záväzného stanoviska zo
zisťovacieho konania nepredĺži. Záväzné stanovisko zo zisťovacieho konania nestráca
platnosť, ak sa počas jeho platnosti začne konanie o umiestnení alebo povolení činnosti
podľa osobitných predpisov.2)
(20)
Dotknutá verejnosť uvedená v § 3 písm. t) sa môže žalobou domáhať zrušenia záväzného
stanoviska zo zisťovacieho konania vydaného podľa odseku 15, ktorým sa určilo, že
navrhovaná činnosť alebo jej zmena sa nebude posudzovať podľa tohto zákona, a napadnúť
jeho vecnú alebo procesnú zákonnosť.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 25b a 25c znejú:
„“.
25b) Napríklad zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný
zákon) v znení neskorších predpisov, zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii
a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
25c) § 58 a 61 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).“.
56.
V § 29a písm. f) sa slovo „technológiami“ nahrádza slovom „technikami“.
57.
§ 30 sa vypúšťa.
58.
§ 31 vrátane nadpisu znie:
„§ 31
Správa o hodnotení činnosti
(1)
V správe o hodnotení činnosti navrhovateľ identifikuje, opíše a posúdi náležitým
spôsobom priame a nepriame významné vplyvy navrhovanej činnosti alebo jej zmeny na
a)
obyvateľstvo a ľudské zdravie,
b)
biodiverzitu s osobitným dôrazom na druhy a biotopy chránené podľa osobitných predpisov,25d)
c)
územie, pôdu, vodu, vzduch a klímu,
d)
hmotný majetok, kultúrne dedičstvo a krajinu a
e)
vzájomné pôsobenie medzi faktormi uvedenými v písmenách a) až d).
(2)
Navrhovateľ vykoná hodnotenie vplyvov navrhovanej činnosti v správe o hodnotení činnosti
vypracovanej podľa odseku 1, prílohy č. 11 a určeného rozsahu hodnotenia a predloží
ju príslušnému orgánu.
(3)
Na vypracovanie správy o hodnotení činnosti sa vyžaduje vysokoškolské vzdelanie druhého
stupňa v študijnom odbore zodpovedajúcom odboru činnosti alebo oblasti činnosti podľa
§ 62 ods. 8. Navrhovateľ na spracovanie správy o hodnotení činnosti môže osloviť fyzickú
osobu alebo právnickú osobu, ktorá je odborne spôsobilá podľa § 61 v oblasti predmetu
posudzovania navrhovanej činnosti alebo jej zmeny.
(4)
Odborné štúdie a posudky predložené v správe o hodnotení činnosti musia byť vypracované
odborne spôsobilými osobami podľa osobitných predpisov,23) ak osobitný predpis odbornú spôsobilosť pre danú oblasť požaduje. Ak predložené
odborné štúdie a posudky nie sú v osobitných predpisoch definované, ale pre danú oblasť
je osobitným predpisom stanovená odborná spôsobilosť, spracovateľ takýchto odborných
štúdií a posudkov musí byť držiteľom odbornej spôsobilosti pre oblasť, ktorej sa týkajú.
(5)
Príslušný orgán overí úplnosť správy o hodnotení činnosti bezodkladne po jej doručení,
najneskôr však do 30 dní od jej doručenia. Ak je správa o hodnotení činnosti úplná,
príslušný orgán postupuje podľa § 33.
(6)
Správu o hodnotení činnosti je navrhovateľ povinný doručiť príslušnému orgánu písomne
v listinnej podobe a elektronickej podobe. Dňom doručenia správy o hodnotení činnosti
začína konanie o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 25d znie:
„25d) Napríklad zákon č. 543/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
59.
§ 32 sa vypúšťa.
60.
§ 33 znie:
„§ 33
(1)
Príslušný orgán do 40 dní od doručenia správy o hodnotení činnosti
a)
upovedomí o začatí konania spôsobom podľa § 25 ods. 2,
b)
zverejní správu o hodnotení činnosti prostredníctvom centrálneho informačného systému,
c)
zašle správu o hodnotení činnosti na zaujatie stanoviska povoľujúcemu orgánu, rezortnému
orgánu, dotknutému orgánu, dotknutej obci a ak ide o navrhovanú činnosť alebo jej
zmenu, ktorá môže mať vplyv samostatne alebo v kombinácii s inou činnosťou alebo s
iným strategickým dokumentom na
1.
územie sústavy chránených území, aj štátnemu orgánu ochrany prírody a krajiny,9c)
2.
na vodný útvar, aj orgánu štátnej vodnej správy,25e)
3.
pamiatkový fond, archeologické nálezy a archeologické náleziská, aj orgánu štátnej
správy na ochranu pamiatkového fondu.25f)
(2)
Príslušný orgán súčasne s úkonmi podľa odseku 1, najneskôr však do piatich dní od
ich vykonania, určí spracovateľa odborného posudku.
(3)
Príslušný orgán môže určiť, že z dôvodu veľkého počtu dotknutých obcí bude správa
o hodnotení činnosti na nahliadnutie len v ním vybraných obciach, svoje rozhodnutie
oznámi aj ostatným dotknutým obciam v lehote podľa odseku 1 a zároveň im doručí všeobecne
zrozumiteľné záverečné zhrnutie uvedené v prílohe č. 11 časti C bode X.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 25e a 25f znejú:
„25e) Zákon č. 364/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
25f) § 10 a 11 zákona č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu v znení neskorších
predpisov.“.
61.
V § 34 odseky 1 až 3 znejú:
„(1)
Príslušný orgán požiada dotknutú obec, aby bezodkladne zverejnila upovedomenie o
začatí konania, informáciu o doručení správy o hodnotení činnosti, všeobecne zrozumiteľné
záverečné zhrnutie, prípadne ďalšie informácie, ktoré považuje za relevantné, na svojom
webovom sídle, ak ho má zriadené, a na úradnej tabuli obce na dobu najmenej 30 dní
a oznámila, kde a kedy možno do správy o hodnotení činnosti nahliadnuť, robiť z nej
výpisy, odpisy alebo na vlastné náklady vyhotoviť kópie; zároveň uvedie, v akej lehote
môže verejnosť podávať pripomienky, a označí miesto, kde sa môžu podávať.
(2)
Ak má dotknutá obec záujem vykonať verejné prerokovanie navrhovanej činnosti (ďalej
len „verejné prerokovanie“), po dohode a v spolupráci s navrhovateľom určí miesto
a čas verejného prerokovania a oznámi ho verejnosti spôsobom v mieste obvyklým najneskôr
desať dní pred jeho konaním. Dotknutá obec alebo navrhovateľ oznámi miesto a čas konania
verejného prerokovania príslušnému orgánu, ktorý informáciu zverejní v centrálnom
informačnom systéme a na úradnej tabuli, ak ju má k dispozícii.
(3)
Ak sa obec rozhodne postupovať podľa odseku 2, informuje o tejto skutočnosti navrhovateľa
najneskôr do 15 dní od doručenia správy o hodnotení činnosti. Verejné prerokovanie
sa musí uskutočniť v lehote podľa § 35 ods. 1.“.
62.
V § 35 ods. 2 sa slová „záverečného zhrnutia podľa § 34 ods. 1“ nahrádzajú slovami
„správy o hodnotení činnosti podľa § 33 ods. 1 písm. b)“.
63.
V § 35 sa vypúšťa odsek 3.
Doterajšie odseky 4 až 6 sa označujú ako odseky 3 až 5.
64.
V § 35 odsek 3 znie:
„(3)
Ak sa nedoručí písomné stanovisko podľa odsekov 1 a 2, považuje sa za súhlasné. Na
stanovisko doručené po lehote príslušný orgán nemusí prihliadať. Dotknutý orgán je
oprávnený uplatňovať pripomienky len v rozsahu svojej pôsobnosti a písomné stanovisko
je povinný odôvodniť.“.
65.
V § 35 ods. 4 sa slová „1 až 3“ nahrádzajú slovami „1 až 2“.
66.
V § 35 ods. 5 sa slová „podľa odseku 5“ nahrádzajú slovami „podľa odseku 4“.
67.
§ 36 a 37 vrátane nadpisov znejú:
„§ 36
Odborný posudok k navrhovanej činnosti alebo jej zmene
(1)
Odborný posudok k navrhovanej činnosti alebo jej zmene môže vypracovať iba fyzická
osoba alebo právnická osoba, ktorá je odborne spôsobilá podľa § 61, určená príslušným
orgánom. Na vypracovaní odborného posudku sa nemôže podieľať osoba, ktorá sa podieľala
na vypracovaní informácie o navrhovanej činnosti alebo jej zmene, zámeru, oznámenia
o zmene navrhovanej činnosti alebo správy o hodnotení. Na vypracovaní odborného posudku
sa môžu podieľať aj iné odborne spôsobilé osoby evidované podľa osobitných predpisov,16) ak to vyplýva z povahy vplyvu navrhovanej činnosti alebo jej zmeny na životné prostredie.17)
(2)
Príslušný orgán určí spracovateľa odborného posudku v lehote podľa § 33 ods. 2. Túto
skutočnosť bezodkladne písomne oznámi spracovateľovi odborného posudku a navrhovateľovi.
Pri určení spracovateľa odborného posudku príslušný orgán prihliada na osobitnú odbornú
spôsobilosť získanú v odbore alebo oblasti činností podľa osobitného predpisu.17a) Spracovateľ odborného posudku môže od vypracovania odborného posudku odstúpiť len
na základe odôvodnenia zaslaného v písomnom vyhotovení, a to najneskôr do 14 dní od
doručenia oznámenia o určení spracovateľa odborného posudku príslušným orgánom.
(3)
Príslušný orgán zašle spracovateľovi odborného posudku najneskôr do piatich dní od
ich doručenia stanoviská k správe o hodnotení činnosti podľa § 35 ods. 1 a 2, záznam
z verejného prerokovania podľa § 34 ods. 4, ak sa verejné prerokovanie uskutočnilo,
a doplňujúce informácie podľa § 35 ods. 5, ak sa uplatňuje postup podľa § 35 ods.
4. Ak bude mať príslušný orgán za preukázané, že zasiela posledný z podkladov, upozorní
spracovateľa, že dňom doručenia začína plynúť lehota uvedená v odseku 6.
(4)
Príslušný orgán môže od určenia spracovateľa odborného posudku upustiť a určiť iného
spracovateľa odborného posudku na základe písomného odôvodnenia navrhovateľa zaslaného
do 14 dní od doručenia oznámenia o určení spracovateľa odborného posudku.
(5)
Navrhovateľ zabezpečí vypracovanie odborného posudku u odborne spôsobilej osoby určenej
príslušným orgánom podľa odseku 1 a doručí ho príslušnému orgánu v lehote podľa odseku
6.
(6)
Odborne spôsobilá osoba vypracuje odborný posudok najneskôr do 30 dní od doručenia
posledného z podkladov podľa odseku 3. Túto lehotu môže príslušný orgán v odôvodnených
prípadoch predĺžiť najviac o 15 dní a túto skutočnosť oznámi navrhovateľovi. Odborne
spôsobilá osoba zodpovedá za kvalitu a správnosť vyhodnotenia informácií podľa odseku
9.
(7)
Pre obzvlášť zložité navrhované činnosti alebo ich zmeny príslušný orgán, na základe
dohody spracovateľa odborného posudku s navrhovateľom, predĺži lehotu na vypracovanie
odborného posudku, ktorá však nesmie presiahnuť šesť mesiacov.
(8)
Navrhovateľ je povinný poskytnúť spracovateľovi odborného posudku uvedeného v odseku
2 na jeho žiadosť doplňujúce údaje nevyhnutné na vypracovanie odborného posudku, ktoré
má k dispozícii.
(9)
V odbornom posudku sa vyhodnotí najmä
a)
úplnosť správy o hodnotení činnosti,
b)
stanoviská podľa § 35,
c)
úplnosť zistenia kladných a záporných vplyvov navrhovanej činnosti vrátane ich vzájomného
pôsobenia,
d)
použité metódy hodnotenia a úplnosť vstupných informácií,
e)
návrh technického riešenia s ohľadom na dosiahnutý stupeň poznania, ak ide o vylúčenie
alebo obmedzenie znečisťovania alebo poškodzovania životného prostredia,
f)
varianty navrhovanej činnosti podľa § 22 ods. 2,
g)
návrh opatrení a podmienok na prípravu, realizáciu navrhovanej činnosti alebo jej
zmeny a prípadne na ukončenie navrhovanej činnosti, ak ide o likvidáciu, sanáciu alebo
rekultiváciu, vrátane opatrení na vylúčenie alebo zníženie významne nepriaznivých
vplyvov navrhovanej činnosti alebo jej zmeny.
(10)
Odborný posudok je podkladom na vydanie záverečného stanoviska podľa § 37.
(11)
Neúplný odborný posudok môže vrátiť príslušný orgán jeho spracovateľovi, určiť rozsah
jeho dopracovania a lehotu na jeho predloženie.
§ 37
Záverečné stanovisko
(1)
Výsledkom posudzovania vplyvov navrhovanej činnosti alebo jej zmeny je záverečné
stanovisko. Záverečné stanovisko je rozhodnutie, ktoré je záväzné pre ďalšie povoľovacie
konanie. Právoplatnosťou súhlasného záverečného stanoviska vzniká oprávnenie navrhovateľa
navrhovanej činnosti alebo jej zmeny, ktorá musí byť predmetom posudzovania vplyvov
podľa § 18 ods. 1, podať návrh na začatie povoľovacieho konania k navrhovanej činnosti
alebo jej zmene vo variante odsúhlasenom príslušným orgánom v záverečnom stanovisku.
(2)
Príslušný orgán vydá záverečné stanovisko do 60 dní od doručenia odborného posudku
podľa § 36, najneskôr však do uplynutia šiestich mesiacov odo dňa doručenia správy
o hodnotení činnosti; ak ide o navrhovanú činnosť podľa osobitného predpisu,2c) vydá záverečné stanovisko prednostne. Ak sa uplatňuje postup podľa § 36 ods. 7,
lehota na vydanie záverečného stanoviska neplynie počas doby určenej v osobitnom harmonograme
na vypracovanie odborného posudku.
(3)
Ak ide o navrhovanú činnosť alebo jej zmenu, ktorá má samostatne alebo v kombinácii
s inou činnosťou, alebo s iným strategickým dokumentom pravdepodobne významný nepriaznivý
vplyv na územie sústavy chránených území, príslušný orgán vydá záverečné stanovisko
na základe stanoviska štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny, v ktorom sa vyberie
variant s najmenším pravdepodobne nepriaznivým vplyvom na životné prostredie. Príslušný
orgán v záverečnom stanovisku odsúhlasí variant vybraný v stanovisku štátneho orgánu
ochrany prírody a krajiny. Príslušný orgán v tom prípade v záverečnom stanovisku zároveň
určí, že navrhovateľ je pred vydaním povolenia povinný príslušnému orgánu a povoľujúcemu
orgánu hodnoverne preukázať zabezpečenie splnenia podmienok podľa osobitného predpisu.18a)
(4)
V záverečnom stanovisku príslušný orgán okrem celkového hodnotenia vplyvov navrhovanej
činnosti alebo jej zmeny uvedie, či s jej realizáciou súhlasí alebo nesúhlasí, za
akých podmienok s ňou súhlasí a pri líniových stavbách aj v ktorom realizačnom variante,
ako aj požadovaný rozsah poprojektovej analýzy podľa § 39 ods. 2.
(5)
Príslušný orgán záverečné stanovisko riadne odôvodní, uvedie ako sa vysporiadal s
jednotlivými stanoviskami doručenými v priebehu posudzovania vplyvov, ako aj s odborným
posudkom podľa § 36 a dôvody odsúhlasenia alebo neodsúhlasenia realizácie navrhovanej
činnosti alebo jej zmeny podľa odseku 4 a prílohy č. 12 časti VII. Podrobnosti o obsahu
záverečného stanoviska sú uvedené v prílohe č. 12.
(6)
Príslušný orgán doručí záverečné stanovisko bezodkladne, najneskôr však do desiatich
dní od jeho vydania navrhovateľovi, rezortnému orgánu, povoľujúcemu orgánu, dotknutému
orgánu a dotknutej obci spôsobom podľa § 25 ods. 2 a zároveň ho zverejní v centrálnom
informačnom systéme a na úradnej tabuli, ak ju má k dispozícii. Príslušný orgán po
nadobudnutí právoplatnosti záverečného stanoviska vyhotoví doložku právoplatnosti,
ktorú doručí navrhovateľovi a povoľujúcemu orgánu spôsobom podľa § 25 ods. 2.
(7)
Príslušný orgán požiada dotknutú obec, ktorej bolo záverečné stanovisko doručené,
aby ho zverejnila na úradnej tabuli a svojom webovom sídle, ak ho má zriadené. Dotknutá
obec bezodkladne zverejní záverečné stanovisko na úradnej tabuli a na webovom sídle,
ak ho má zriadené. Dotknutá obec bezodkladne a preukázateľne oznámi príslušnému orgánu
zverejnenie záverečného stanoviska na úradnej tabuli a na webovom sídle, ak ho má
zriadené. Za deň uverejnenia sa považuje deň, keď bolo záverečné stanovisko uverejnené
na úradnej tabuli obce a na webovom sídle, ak ho má obec zriadené.
(8)
Záverečné stanovisko má platnosť tri roky, ak príslušný orgán v záverečnom stanovisku
neurčil inak. Príslušný orgán predĺži platnosť záverečného stanoviska na návrh navrhovateľa
o dva roky, a to aj opakovane, pričom celkový čas platnosti záverečného stanoviska
nesmie prekročiť sedem rokov. Pri predlžovaní platnosti záverečného stanoviska príslušný
orgán vyhodnotí, či došlo k podstatným zmenám podmienok v dotknutom území alebo k
novým skutočnostiam súvisiacim s navrhovanou činnosťou alebo jej zmenou. Ak k takým
zmenám došlo, príslušný orgán primerane podmienky určené v záverečnom stanovisku upraví
alebo doplní alebo platnosť záverečného stanoviska nepredĺži. Záverečné stanovisko
nestráca platnosť, ak sa počas jeho platnosti začne konanie o umiestnení alebo povolení
činnosti podľa osobitných predpisov.2) Ak sa počas platnosti záverečného stanoviska vydá záväzné stanovisko zo zisťovacieho
konania o zmene už posúdenej navrhovanej činnosti, platnosť záverečného stanoviska
sa primerane predlžuje o dobu platnosti záväzného stanoviska zo zisťovacieho konania.“.
68.
V § 37a ods. 1 sa slová „v rozhodnutí vydanom v zisťovacom konaní“ nahrádzajú slovami
„v záväznom stanovisku zo zisťovacieho konania“.
69.
V § 38 odsek 1 znie:
„(1)
Navrhovateľ je povinný zabezpečiť súlad ním predkladaného návrhu na začatie povoľovacieho
konania k navrhovanej činnosti alebo jej zmene s týmto zákonom, s rozhodnutím zo zisťovacieho
konania, so záverečným stanoviskom a záväzným stanoviskom zo zisťovacieho konania
vydaným podľa tohto zákona a ich podmienkami.“.
70.
V § 38 ods. 3 sa slová „rozhodnutia vydaného v zisťovacom konaní“ nahrádzajú slovami
„záväzného stanoviska zo zisťovacieho konania“ a slovo „rozhodovaniu“ sa nahrádza
slovom „konaniu“.
71.
V § 38 odsek 4 znie:
„(4)
Príslušný orgán má v povoľovacom konaní k navrhovanej činnosti alebo jej zmene postavenie
dotknutého orgánu, ak k nej vydal rozhodnutie zo zisťovacieho konania, záverečné stanovisko
alebo záväzné stanovisko zo zisťovacieho konania. V záväznom stanovisku príslušný
orgán uvedie, či návrh na začatie povoľovacieho konania k navrhovanej činnosti alebo
jej zmene je v súlade s týmto zákonom, s rozhodnutím zo zisťovacieho konania, so záverečným
stanoviskom alebo záväzným stanoviskom zo zisťovacieho konania vydaným podľa tohto
zákona a ich podmienkami. Ak ide o povoľovacie konanie podľa osobitného predpisu,27) vydá príslušný orgán záväzné stanovisko osobitne vo vzťahu
a)
k územnému konaniu o umiestnenie stavby,
b)
k územnému konaniu o využití územia,
c)
k stavebnému konaniu,
d)
ku kolaudačnému konaniu.“.
72.
V § 38 odsek 5 znie:
„(5)
Ak príslušný orgán zistí nesúlad návrhu na začatie povoľovacieho konania k navrhovanej
činnosti s týmto zákonom alebo s rozhodnutím zo zisťovacieho konania, so záverečným
stanoviskom alebo záväzným stanoviskom zo zisťovacieho konania vydaným podľa tohto
zákona, alebo s ich podmienkami, vydá záväzné stanovisko podľa odseku 4, v ktorom
túto skutočnosť uvedie, a zároveň poučí navrhovateľa o povinnosti uvedenej v odseku
1. Ak zistený nesúlad spĺňa kritériá zmeny navrhovanej činnosti uvedenej v § 18 ods.
1 alebo ods. 2, príslušný orgán upozorní navrhovateľa na povinnosť uvedenú v § 29
ods. 1 písm. b).“.
73.
V § 38 odsek 6 znie:
„(6)
Rozhodnutie povoľujúceho orgánu musí obsahovať podmienky, ktoré určil príslušný orgán
v rozhodnutí zo zisťovacieho konania, v záväznom stanovisku zo zisťovacieho konania
alebo v záverečnom stanovisku, alebo spôsob, akým sa s uvedenými podmienkami navrhovateľ
v rámci prípravy dokumentácie vysporiadal.“.
74.
V § 38 odsek 7 znie:
„(7)
Ak povoľujúci orgán dostane na základe zaslania návrhu na začatie povoľovacieho konania
podľa odseku 4 záväzné stanovisko príslušného orgánu, v ktorom je zistený nesúlad
návrhu na začatie povoľovacieho konania s týmto zákonom, s rozhodnutím zo zisťovacieho
konania, so záväzným stanoviskom zo zisťovacieho konania alebo so záverečným stanoviskom,
povoľujúci orgán toto konanie preruší a určí lehotu na zosúladenie návrhu na začatie
povoľovacieho konania s týmto zákonom. Ak navrhovateľ v určenej lehote podanie nezosúladí,
povoľujúci orgán konanie zastaví.“.
75.
V § 38 odsek 8 znie:
„(8)
Ak navrhovateľ podá návrh na začatie povoľovacieho konania, pričom územie alebo navrhovaná
činnosť alebo jej zmena, ktorej sa toto konanie týka, bola predmetom zisťovacieho
konania alebo konania o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a v rozhodnutí zo
zisťovacieho konania, v záväznom stanovisku zo zisťovacieho konania alebo v záverečnom
stanovisku príslušný orgán vyslovil nesúhlas s realizáciou navrhovanej činnosti alebo
využívania územia, povoľujúci orgán konanie zastaví.“.
76.
V § 38 ods. 9 sa slová „o vydaní záverečného stanoviska,“ nahrádzajú slovami „o posudzovaní
vplyvov na životné prostredie“.
77.
V § 38 odsek 13 znie:
„(13)
Ak sa záväzné stanovisko príslušného orgánu podľa odseku 4 druhej vety nedoručí povoľujúcemu
orgánu v lehote určenej vo výzve, ktorá nesmie byť kratšia ako desať pracovných dní,
odo dňa doručenia žiadosti o záväzné stanovisko, stanovisko sa považuje za súhlasné.
Na stanovisko doručené po lehote povoľujúci orgán neprihliada.“.
78.
V § 39 odsek 1 znie:
„(1)
Ten, kto realizuje navrhovanú činnosť, je povinný zabezpečiť aj súlad realizovania
činnosti s týmto zákonom, s rozhodnutím zo zisťovacieho konania, so záverečným stanoviskom
alebo záväzným stanoviskom zo zisťovacieho konania vydaným podľa tohto zákona a ich
podmienkami, a to počas celej prípravy, realizácie a ukončenia činnosti.“.
79.
V § 42 ods. 5 sa za slová „o hodnotení“ vkladá slovo „strategického“.
80.
V § 43 ods. 2 a 3 sa za slová „o hodnotení“ vkladá slovo „strategického“.
81.
V § 46 ods. 1 sa slová „§ 22 ods. 5“ nahrádzajú slovami „§ 22 ods. 4“ a slová „§
31 ods. 1 a 2“ sa nahrádzajú slovami „§ 31 ods. 2“.
82.
V § 46 ods. 2 sa slová „§ 30“ nahrádzajú slovami „§ 23“.
83.
V § 47 ods. 1 sa slová „správu o hodnotení navrhovanej činnosti alebo jej zmeny“
nahrádzajú slovami „správu o hodnotení činnosti“.
84.
V § 51 písm. d) sa slová „na svojom webovom sídle“ nahrádzajú slovami „v centrálnom
informačnom systéme“.
85.
V § 52 ods. 4 sa slová „na svojom webovom sídle“ nahrádzajú slovami „v centrálnom
informačnom systéme“.
86.
V § 54 ods. 2 písm. k) sa za slovo „činností“ vkladajú slová „a ich zmien“.
87.
V § 54 ods. 2 písm. m) sa slovo „komplexný“ nahrádza slovom „centrálny“.
88.
V § 55 písm. i) a § 56 písm. g) sa slovo „komplexného“ nahrádza slovom „centrálneho“.
89.
V § 58 odsek 1 znie:
„(1)
Príslušný orgán, a ak ide o strategický dokument s celoštátnym dosahom, rezortný
orgán, vedie evidenciu a uchováva dokumentáciu spojenú s procesom posudzovania strategických
dokumentov a navrhovaných činností podľa tohto zákona vrátane oznámenia, informácie
o navrhovanej činnosti alebo jej zmene, zámeru, oznámenia o zmene navrhovanej činnosti,
správy o hodnotení strategického dokumentu, správy o hodnotení činnosti, odborného
posudku, záverečného stanoviska z posúdenia strategického dokumentu, rozhodnutia zo
zisťovacieho konania, záväzného stanoviska zo zisťovacieho konania, záverečného stanoviska
a rozhodnutia o povolení navrhovanej činnosti a schválení strategického dokumentu
po dobu jej aktuálnosti, najmenej však 15 rokov od skončenia procesu posudzovania
podľa tohto zákona.“.
90.
V § 60 odsek 2 znie:
„(2)
Vypracovanie informácie o navrhovanej činnosti alebo jej zmene podľa § 22, zámeru
podľa § 29 ods. 1 písm. a), oznámenia o zmene navrhovanej činnosti podľa § 29 ods.
1 písm. b) a správy o hodnotení činnosti podľa § 31 zabezpečuje navrhovateľ. S cieľom
zabrániť duplicite posúdení môže navrhovateľ pri vypracovaní zámeru, informácie o
navrhovanej činnosti alebo jej zmene, oznámenia o zmene navrhovanej činnosti a správy
o hodnotení činnosti využiť verejne dostupné informácie z predchádzajúcich relevantných
posúdení. Za relevantné posúdenie sa považuje najmä správa o hodnotení strategického
dokumentu podľa § 9 a výsledok hodnotenia vplyvov podľa osobitného predpisu.35c)“.
91.
V § 60 ods. 3 sa za slovo „zámeru“ vkladá čiarka a slová „informácie o navrhovanej
činnosti alebo jej zmene“.
92.
V § 61 ods. 2 prvej vete sa za slovo „zámeru“ vkladá čiarka a slová „informácie o
navrhovanej činnosti alebo jej zmene“.
93.
V § 61 odsek 7 znie:
„(7)
Skúška o odbornej spôsobilosti sa vykonáva pred komisiou vymenovanou a odvolávanou
ministrom, ktorá je poradným orgánom ministra. Komisia zasadá podľa potreby, najmenej
raz do roka.“.
94.
V § 62 ods. 6 sa za slovo „zámere“ vkladá čiarka a slová „oznámení o zmene navrhovanej
činnosti, informácii o navrhovanej činnosti alebo jej zmene“.
95.
V § 63 ods. 3 znie:
„(3)
Konzultácie je možné vykonať ústnou formou alebo písomnou formou. Príslušný orgán
uvedie výsledky konzultácií v záverečnom stanovisku podľa § 14 a 37.“.
96.
§ 63a a § 64 vrátane nadpisov znejú:
„§ 63a
Konflikt záujmov
(1)
Ak sa v konaní podľa tohto zákona preukáže, že zamestnanec príslušného orgánu je
v konflikte záujmov, nemôže takýto zamestnanec vykonať žiadny úkon vo veci. Za konflikt
záujmov sa považuje, ak sa zamestnanec podieľal na vypracovaní oznámenia, správy o
hodnotení strategického dokumentu, zámeru, oznámenia o zmene navrhovanej činnosti,
informácie o navrhovanej činnosti alebo jej zmene alebo správy o hodnotení činnosti,
ktorá je predmetom posudzovania vplyvov na životné prostredie. Za konflikt záujmov
sa považuje tiež, ak sa zamestnanec podieľal na pripomienkach verejnosti alebo proti
navrhovanej činnosti verejne vystupoval.
(2)
Ak je príslušný orgán súčasne navrhovateľom alebo obstarávateľom činnosti, zabezpečí
najbližšie nadriadený orgán vyššieho stupňa zodpovedajúce oddelenie konfliktných funkcií.
§ 64
Vzťah k správnemu poriadku
Na konania podľa tohto zákona sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní okrem
a)
konania podľa druhej a štvrtej časti zákona,
b)
osobitosti konania podľa § 20 ods. 1 a 3,
c)
postupu podľa § 22 ods. 5 a § 23,
d)
konfliktu záujmov podľa § 63a,
e)
vydávania potvrdenia o súlade podľa § 37a,
f)
zisťovacieho konania podľa § 29.“.
97.
Poznámka pod čiarou k odkazu 40a znie:
„40a) Napríklad zákon č. 200/2022 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 543/2002
Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 364/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov,
zákon č. 39/2013 Z. z. v znení neskorších predpisov, zákon č. 79/2015 Z. z. v znení
neskorších predpisov, zákon č. 146/2023 Z. z. v znení zákona č. 272/2023 Z. z.“.
98.
Za § 65i sa vkladá § 65ia, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 65ia
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2025
(1)
Konania začaté a právoplatne neukončené do 31. decembra 2024 sa dokončia podľa predpisov
účinných do 31. decembra 2024, ak v odseku 2 nie je ustanovené inak.
(2)
Ak správa o hodnotení podľa § 31 v znení účinnom do 31. decembra 2024 bola doručená
príslušnému orgánu po 1. januári 2025, postupuje sa podľa predpisov účinných od 1.
januára 2025.“.
99.
V celom texte zákona sa slová „na webovom sídle ministerstva“ nahrádzajú slovami
„v centrálnom informačnom systéme“.
100.
Príloha č. 8 vrátane nadpisu znie:
101.
Za prílohu č. 9 sa vkladá nová príloha č. 9a, ktorá vrátane nadpisu znie:
„Príloha č. 9a
k zákonu č. 24/2006 Z. z.
k zákonu č. 24/2006 Z. z.
Poznámka pod čiarou k odkazu 41 znie:
„41) Zákon č. 158/2015 Z. z. o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
102.
V Prílohe č. 11 časti A kapitole II. bode 10 sa za slovo „činnosti“ vkladajú slová
„podľa § 22 ods. 2“.
103.
V Prílohe č. 11 časti C kapitole V. sa v úvodnej vete za slovo „činnosti“ vkladajú
slová „podľa § 22 ods. 2“.
104.
V Prílohe č. 11 časti C kapitole V. bodoch 1 až 3 sa na konci vkladajú slová „navrhovanej
činnosti podľa § 22 ods. 2“.
105.
V Prílohe č. 12 kapitole VI. bode 2 sa za slovo „variant“ vkladajú slová „navrhovanej
činnosti podľa § 22 ods. 2“.
Čl. II
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení zákona č. 525/2003 Z. z., zákona č. 205/2004
Z. z., zákona č. 364/2004 Z. z., zákona č. 587/2004 Z. z., zákona č. 15/2005 Z. z.,
zákona č. 479/2005 Z. z., zákona č. 24/2006 Z. z., zákona č. 359/2007 Z. z., zákona
č. 454/2007 Z. z., zákona č. 515/2008 Z. z., zákona č. 117/2010 Z. z., zákona č. 145/2010
Z. z., zákona č. 408/2011 Z. z., zákona č. 180/2013 Z. z., zákona č. 207/2013 Z. z.,
zákona č. 311/2013 Z. z., zákona č. 506/2013 Z. z., zákona č. 35/2014 Z. z., zákona
č. 198/2014 Z. z., zákona č. 314/2014 Z. z., zákona č. 324/2014 Z. z., zákona č. 91/2016
Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 240/2017 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z.,
zákona č. 284/2018 Z. z., zákona č. 310/2018 Z. z., zákona č. 150/2019 Z. z., zákona
č. 221/2019 Z. z., zákona č. 356/2019 Z. z., zákona č. 460/2019 Z. z., zákona č. 74/2020
Z. z., zákona č. 6/2022 Z. z., zákona č. 377/2022 Z. z., zákona č. 272/2023 Z. z.,
zákona č. 127/2024 Z. z., zákona č. 202/2024 Z. z. a zákona č. 335/2024 Z. z. sa mení
a dopĺňa takto:
V § 28 odsek 10 znie:
„(10)
Primerané hodnotenie vplyvov návrhu plánu alebo projektu sa vypracúva ako súčasť
dokumentácie podľa osobitného predpisu.64d) Dokumentáciu k primeranému hodnoteniu vplyvov je oprávnená vyhotovovať autorizovaná
osoba (§ 28a) alebo organizácia ochrany prírody prostredníctvom autorizovanej osoby,
ktorá je v pracovnoprávnom vzťahu s organizáciou ochrany prírody.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 64d znie:
„64d) § 9, 22, 29 a 31 zákona č. 24/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
Čl. III
Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 484/2013 Z. z., zákona č. 58/2014
Z. z., zákona č. 79/2015 Z. z., zákona č. 262/2015 Z. z., zákona č. 148/2017 Z. z.,
zákona č. 292/2017 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 193/2018 Z. z., zákona
č. 312/2018 Z. z., zákona č. 460/2019 Z. z., zákona č. 74/2020 Z. z., zákona č. 218/2020
Z. z., zákona č. 46/2021 Z. z., zákona č. 372/2021 Z. z., zákona č. 69/2023 Z. z.,
zákona č. 146/2023 Z. z. a zákona č. 272/2023 Z. z. sa mení takto:
1.
V § 7 ods. 2 písmeno c) znie:
„c)
záverečné stanovisko alebo záväzné stanovisko zo zisťovacieho konania podľa osobitného
predpisu, ak sa na prevádzku vyžaduje,8)“.
2.
V § 13 ods. 3 sa slová „rozhodnutiu vydanému v zisťovacom konaní“ nahrádzajú slovami
„záväznému stanovisku zo zisťovacieho konania“.
Čl. IV
Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní v znení zákona č. 69/2023 Z. z., zákona č. 195/2023 Z. z., zákona
č. 205/2023 Z. z., zákona č. 272/2023 Z. z., zákona č. 46/2024 Z. z. a zákona č. 142/2024
Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 16 ods. 4 sa na konci pripájajú tieto vety: „Územnou štúdiou je aj krajinnoplánovacia
štúdia, ktorá popisuje skutočný stav krajiny a overuje alebo navrhuje časť urbanistickej
koncepcie týkajúcej sa najmä ochrany, obnovy a tvorby krajinnej infraštruktúry, krajinnej
štruktúry alebo zelenej infraštruktúry na vymedzenom území. Územná štúdia nesmie byť
vyhotovená v rozpore so štandardmi a metodikou jej spracovania, s požiadavkami na
obsah a spôsob spracovania, so všeobecnými požiadavkami na priestorové usporiadanie
územia a funkčné využívanie územia a s územnotechnickými požiadavkami na výstavbu
ustanovenými podľa § 39 ods. 1 písm. a) až c); § 39 ods. 2 tým nie je dotknutý.“.
2.
V § 28 sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
„(4)
Orgán územného plánovania príslušný na obstaranie Koncepcie územného rozvoja Slovenska
a orgán územného plánovania príslušný na obstaranie Koncepcie územného rozvoja regiónu
je povinný pred spracovaním návrhu územnoplánovacej dokumentácie obstarať krajinnoplánovaciu
štúdiu alebo jej aktualizáciu.“.
Doterajšie odseky 4 až 8 sa označujú ako odseky 5 až 9.
3.
V § 28 ods. 6 sa slová „odseku 4“ nahrádzajú slovami „odseku 5“.
4.
V § 31 ods. 1 sa na konci pripája táto veta: „Návrh Koncepcie územného rozvoja Slovenska
a návrh Koncepcie územného rozvoja regiónu spracúva spracovateľ vždy aj na základe
spracovanej krajinnoplánovacej štúdie alebo jej aktualizácie.“.
5.
V § 40 odsek 7 znie:
„(7)
Orgán územného plánovania príslušný na obstaranie Koncepcie územného rozvoja Slovenska
je povinný obstarať prvú krajinnoplánovaciu štúdiu do 31. júla 2026 a obstarať a schváliť
záväznú časť Koncepcie územného rozvoja Slovenska do 31. marca 2027. Orgán územného
plánovania príslušný na obstaranie Koncepcie územného rozvoja regiónu je povinný obstarať
prvú krajinnoplánovaciu štúdiu do 30. septembra 2027 a schváliť záväznú časť Koncepcie
územného rozvoja regiónu do 30. septembra 2028.“.
Čl. V
Zákon č. 142/2024 Z. z. o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej
dopravnej siete a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 3 ods. 4 písm. b) sa slová „odvráteniu dlhodobých“ nahrádzajú slovami „sanácii
environmentálnych záťaží alebo náprave“.
2.
V § 10 ods. 2 sa slová „osobitného predpisu,28) zámer“ nahrádzajú slovami „osobitného predpisu,27) informácia o navrhovanej činnosti alebo jej zmene“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 28 znie:
„28) Príloha č. 9a zákona č. 24/2006 Z. z. v znení zákona č. 350/2024 Z. z.“.
3.
V § 10 sa vypúšťajú odseky 3, 5 a 6.
Doterajšie odseky 4, 7 a 8 sa označujú ako odseky 3 až 5.
Poznámky pod čiarou k odkazom 29 až 31 sa vypúšťajú.
4.
V § 10 ods. 3 sa slovo „zámeru“ nahrádza slovami „informácie o navrhovanej činnosti
alebo jej zmene“ a slovo „zámer“ sa nahrádza slovami „informáciu o navrhovanej činnosti
alebo jej zmene“.
5.
V § 10 ods. 5 sa vypúšťajú slová „a doručí záverečné stanovisko do 15 dní od jeho
vydania navrhovateľovi, rezortnému orgánu, povoľujúcemu orgánu, dotknutému orgánu
a dotknutej obci a zverejní ho bezodkladne na webovom sídle Ministerstva životného
prostredia Slovenskej republiky a na úradnej tabuli, ak ju má k dispozícii“.
6.
V § 14 ods. 10 sa slová „s rozhodnutím vydaným podľa osobitného predpisu;28)“ nahrádzajú slovami „so záverečným stanoviskom vydaným podľa osobitného predpisu;27)“.
7.
V § 14 ods. 18 a § 23 ods. 1 písm. a) sa nad slovami „osobitného predpisu,“ odkaz
„28)“ nahrádza odkazom „27)“.
8.
V prílohe č. 1 časti C prvom bode sa za písmeno u) vkladá nové písmeno v), ktoré
znie:
„v)
R2 Košice, Šaca – Košice Oľšany,“.
Doterajšie písmená v) až aj) sa označujú ako písmená w) až ak).
9.
V prílohe č. 1 časti C prvom bode sa za písmeno aj) vkladá nové písmeno ak), ktoré
znie:
„ak)
cesta I/9 Trenčín – štátna hranica Slovenská republika/Česká republika“.
Doterajšie písmeno ak) sa označuje ako písmeno al).
10.
V prílohe č. 1 časti C druhom bode sa za písmeno a) vkladajú nové písmená b) až d),
ktoré znejú:
„b)
Bratislava – Dunajská Streda – Komárno
c)
Kúty – Jablonica – Trnava
d)
Trnava – Sereď“.
Doterajšie písmená b) až i) sa označujú ako písmená e) až l).
Čl. VI
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia okrem čl. I až III a čl. V bodov 2 až
7, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2025.
Peter Pellegrini v. r.
v z. Peter Žiga v. r.
Robert Fico v. r.
v z. Peter Žiga v. r.
Robert Fico v. r.