Číslo predpisu:51/1964 Zb.
Názov:Zákon o dráhach
Typ:Zákon
Dátum schválenia:26.02.1964
Dátum vyhlásenia:10.03.1964
Dátum účinnosti od:01.01.1975
Dátum účinnosti do:31.12.1982
Autor:Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky
Právna oblasť:
  • Doprava
Nachádza sa v čiastke:

24/1964

98/1966 Zb. Vyhláška Ministerstva dopravy, ktorou sa menia niektoré ustanovenia vyhlášky č. 132/1964 Zb. o železničnom prepravnom poriadku
111/1966 Zb. Vyhláška Ministerstva dopravy, ktorou sa menia niektoré ustanovenia vyhlášky č. 126/1964 Zb. o styku medzi celoštátnymi dráhami a vlečkami a o vzťahoch medzi zúčastnenými organizáciami (vlečkové podmienky)
27/1967 Zb. Vyhláška Ministerstva dopravy a hlavného arbitra Československej socialistickej republiky o hospodárskych záväzkoch v železničnej preprave vozňových zásielok
102/1968 Zb. Vyhláška Ministerstva dopravy o križovaní pozemných komunikácií s dráhami na úrovni koľají
155/1968 Zb. Vyhláška Ministerstva dopravy a hlavného arbitra Československej socialistickej republiky o predĺžení účinnosti vyhlášky o hospodárskych záväzkoch v železničnej preprave vozňových zásielok
79/1970 Zb. Vyhláška Ministerstva dopravy Českej socialistickej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva dopravy č. 127/1964 Zb. o mestskom prepravnom poriadku
105/1970 Zb. Vyhláška Federálneho výboru pre dopravu a hlavného arbitra Československej socialistickej republiky o predĺžení účinnosti vyhlášok o hospodárskych zmluvách v nákladnej doprave.
151/1971 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy, ktorou sa mení vyhláška NInisterstva dopravy č. 127/1964 Zb. o mestskom prepravnom poriadku
157/1971 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy o hospodárskych záväzkoch v železničnej preprave vozňových zásielok
118/1973 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy č. 127/1964 Zb. o mestskom prepravnom poriadku v znení vyhlášky č. 151/1971 Zb.
4/1976 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 132/1964 Zb. o železničnom dopravnom poriadku v znení vyhlášky č. 98/1966 Zb.
3/1977 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy o prepravnom poriadku lanových dráh
11/1979 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy o pôsobnosti správ celoštátnych dráh na úseku štátneho odborného technického dozoru na dráhach
123/1979 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy o mestskej hromadnej doprave
2/1980 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 126/1964 Zb. o styku medzi celoštátnymi dráhami a vlečkami a o vzťahoch medzi zúčastnenými organizáciami (vlečkové podmienky)
61/1982 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy o určených technických zariadeniach
152/1983 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 132/1964 Zb. o železničnom prepravnom poriadku v znení neskorších predpisov
42/1984 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy, ktorou sa menia vlečkové podmienky
72/1984 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy o podmienkach spôsobilosti kontejnerov ISO radu 1 na bezpečnú a plynulú prevádzku
35/1985 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 3/1977 Zb. o prepravnom poriadku lanových dráh
44/1985 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy č. 127/1964 Zb. o mestskom prepravnom poriadku v znení neskorších predpisov
74/1985 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 132/1964 Zb. o železničnom prepravnom poriadku, v znení neskorších predpisov, vyhláška č. 126/1964 Zb. o styku medzi celoštátnymi dráhami a vlečkami a o vzťahoch medzi zúčastnenými organizáciami (vlečkové podmienky) v znení neskorších predpisov a vyhláška č. 9/1984 Zb. o kontejnerovom prepravnom poriadku
8/1987 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy o spôsobilosti dovážaných lanových dráh a iných technických zariadení
7/1988 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy o križovaní pozemných komunikácií s dráhami na úrovni koľají
190/1988 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy a spojov, ktorou sa určujú pevné sumy náhrad za spôsobenie malých porúch v prevádzke vlakov na celoštátnych dráhach a vlečkách
143/1989 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy a spojov o zmluve o príprave prepráv železničných vozňových zásielok
38/1990 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy ktorou sa ustanovujú niektoré podmienky na zaistenie bezpečnej a plynulej prevádzky zdvíhacích zariadení pre manipuláciu s kontejnermi ISO radu 1
357/1990 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy č. 132/1964 Zb. o železničnom prepravnom poriadku v znení vyhlášky č. 98/1966 Zb., vyhlášky č. 4/1976 Zb., vyhlášky č. 152/1983 Zb. a vyhlášky č. 74/1985 Zb.
316/1992 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy, ktorou sa mení vyhláška Federálneho ministerstva dopravy a spojov č. 190/1988 Zb., ktorou sa určujú pevné sumy náhrad za spôsobenie malých porúch v prevádzke vlaku na celoštátnych dráhach a vlečkách
402/1992 Zb. Oznámenie Federálneho ministerstva dopravy o vydaní výnosu, ktorým sa mení a dopĺňa úprava, ktorou sa určujú pevné sumy za poškodenie železničných vozňov a zariadení
462/1992 Zb. Vyhláška Federálneho ministerstva dopravy, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy č. 127/1964 Zb. o mestskom prepravnom poriadku v znení neskorších predpisov

104/1974 Zb. Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 51/1964 Zb. o dráhach
139/1982 Zb. Zákon Slovenskej národnej rady ktorým sa mení a dopĺňa zákon o národných výboroch a upravuje pôsobnosť mestských národných výborov na niektorých úsekoch štátnej správy
230/1992 Zb. Zákon o Federálnej železničnej polícii

164/1996 Z. z. Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o dráhach a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov
51
ZÁKON
z 26. februára 1964
o dráhach
Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky sa uznieslo na tomto zákone:
Úvodné ustanovenia
§ 1
Dráhy sa významne podieľajú na rozvoji socialistickej spoločnosti a na vytváraní predpokladov pre postupný prechod ku komunizmu. Ich bezpečná a pravidelná prevádzka je dôležitým predpokladom pre zabezpečenie rozvoja všetkých ostatných odvetví národného hospodárstva a pre zvýšenie životnej úrovne obyvateľstva. Majú veľký význam i pre zabezpečenie medzinárodných hospodárskych stykov, ako aj pre obranu štátu.
§ 2
(1)
Dráhami podľa tohto zákona sú železnice, tramvajové, trolejbusové a lanové dráhy s výnimkou tých, ktoré slúžia len prevádzkovej potrebe vnútri podniku (závodu) a nevyúsťujú do iných dráh, ďalej prenosných dráh a lanových vlekov.
(2)
Dráhy sa podľa povahy a účelu členia na celoštátne dráhy, vlečky, mestské dráhy a dráhy osobitného určenia.
§ 3
(1)
Dopravné organizácie, ktoré zriaďujú a prevádzajú celoštátne dráhy, mestské dráhy a dráhy osobitného určenia, obstarávajú všeobecné prepravné potreby podľa vyhlásených prepravných podmienok (§ 5).
(2)
Iné organizácie, ktoré zriaďujú a prevádzajú dráhy, obstarávajú vlastné prevádzkové a prepravné potreby; na obstarávanie prepravných potrieb pre iné osoby alebo organizácie potrebujú povolenie dráhového správneho orgánu (§ 19). Ak prevádza organizácia dráhu ako činnosť vedľajšiu alebo pomocnú, musí sa určiť odborne spôsobilá osoba zodpovedná za stavbu a prevádzku dráhy.
Prvá hlava
Prevádzka
§ 4
(1)
Základnou úlohou dráh je plniť v spolupráci s ostatnými druhmi dopravy štátny plán prepravy.
(2)
Na zabezpečenie plynulej prevádzky dráh a riadneho uspokojovania prepravných potrieb vydáva Ministerstvo dopravy po dohode so zúčastnenými ústrednými orgánmi pravidlá pre styk dráh a prepravné poriadky a po prejednaní s nimi pravidlá technickej prevádzky a tarify.
§ 5
(1)
Pravidlá technickej prevádzky ustanovujú základné podmienky pre stavbu technických a prevádzkových zariadení dráh i pre prevádzku na dráhach.
(2)
Pravidlá pre styk dráh ustanovujú základné podmienky pre styk vzájomne zaústených dráh a pre vzťahy medzi zúčastnenými organizáciami z toho vyplývajúce.
(3)
Prepravné poriadky ustanovujú základné podmienky, prípadne aj spôsob splnenia plánu prepravy.
(4)
Tarify ustanovujú podrobné prepravné podmienky, sadzby pre výpočet cestovného a prepravného, náhrady za vedľajšie úkony, ako aj podrobné podmienky pre styk vzájomne zaústených dráh a pre vzťahy medzi zúčastnenými organizáciami z toho vyplývajúce. Tarify sa vyhlasujú v Prepravnom a tarifnom vestníku.
(5)
Prepravné poriadky sa nevzťahujú na prepravu poštových zásielok a zamestnancov ich sprevádzajúcich, ktoré sa spravujú podmienkami ustanovenými Ministerstvom dopravy po dohode s Ústrednou správou spojov.
§ 6
(1)
Organizácia, ktorá zriaďuje a prevádza dráhu (ďalej len „dráhový podnik“), je povinná usporiadať prevádzku na dráhe tak, aby zaisťovala bezpečnosť osôb a vecí, hospodárne a včasné plnenie prepravných úloh a náležitú úroveň cestovania. Dráhový podnik i prepravcovia sú povinní dbať, aby sa prepravy uskutočňovali s najhospodárnejším využitím dopravných prostriedkov.
(2)
Ak to vyžaduje zrýchlenie a zhospodárnenie prepravy, dráhový podnik vytvorí spolu s inou dopravnou organizáciou v miestach, kde preprava prechádza z jedného druhu dopravy na iný druh dopravy, vhodné podmienky pre zladenie činnosti oboch druhov dopravy. V záujme účelného využitia dopravných prostriedkov je povinný dráhový podnik vykonávať spoločne s organizáciou iného druhu dopravy združenú prepravu podľa jednotného prepravného poriadku.
§ 7
(1)
Dráhový podnik je povinný usporiadať styk s prepravcami a cestujúcimi účelne a jednoducho a vydať cestovné poriadky obsahujúce údaje o jazdách pravidelných vlakov prepravujúcich osoby a batožiny. Cestovné poriadky musia vychádzať z celkových hospodárskych a kultúrnych potrieb spoločnosti, z potrieb jednotlivých oblastí a musia vyhovovať hľadiskám hospodárnosti dopravy. Spôsob prejednávania, schvaľovania a vyhlasovania cestovných poriadkov ustanovuje Ministerstvo dopravy po dohode s Ústrednou radou odborov.
(2)
Pri styku so zariadením dráh je každý povinný zachovávať opatrnosť primeranú povahe prevádzky dráhy, starať sa o vlastnú bezpečnosť, dbať na vyhlášky a pokyny určené na zaistenie bezpečnosti prevádzky a zdržať sa všetkého, čo by mohlo rušiť alebo ohroziť prevádzku dráhy, bezpečnosť osôb a vecí.
(3)
Všetky organizácie zúčastnené na preprave osôb sú povinné starať sa o sústavné zvyšovanie úrovne cestovania.
§ 8
(1)
Ministerstvo dopravy ustanovuje v prepravných poriadkoch, pravidlách pre styk dráh a tarifách, že cestujúci alebo prepravca, ktorý porušil niektoré ustanovenie prepravného poriadku, pravidiel pre styk dráh alebo taríf, je povinný zaplatiť určenú sumu.
(2)
Ministerstvo dopravy môže určiť pevné sumy náhrad za spôsobené malé poruchy v prevádzke, poškodenie alebo znečistenie dráhových vozidiel a zariadení.
§ 9
Pracovníci dráhového podniku v rovnošate alebo so služobným odznakom sú v obvode dráhy (§ 22 ods. 4) oprávnení zisťovať totožnosť osoby, ktorá narušuje alebo ohrozuje dráhovú prevádzku, majetok, bezpečnosť života alebo zdravia osôb alebo sa neoprávnene zdržuje v obvode dráhy. Ak je to potrebné, sú oprávnení takúto osobu zadržať a odovzdať ju bez zbytočných prieťahov orgánom Verejnej bezpečnosti alebo v obvode štátnych dráh železničným ozbrojeným orgánom.
§ 9a
Zriaďuje sa Zbor ozbrojenej ochrany železníc (ďalej len „zbor"), ktorý pôsobí v obvode celoštátnych dráh. Základnou úlohou zboru je chrániť plynulosť a bezpečnosť železničnej prevádzky, objekty a zariadenia, verejný poriadok a bezpečnosť osôb aj majetku v obvode celoštátnych dráh. Jednotlivé zložky (útvary a skupiny) zboru zriaďuje Federálne ministerstvo dopravy, ktoré tiež určuje početné stavy, výzbroj a výstroj zboru, zásady jeho organizácie, ako aj zásady výcviku a výkonu služby jeho príslušníkov, a to po dohode s Federálnym ministerstvom vnútra a Federálnym ministerstvom národnej obrany.
§ 9b
(1)
Pri vykonávaní služobných úkonov, zákrokov, ako aj pri ostatnej služobnej činnosti sú príslušníci zboru povinní dbať na česť, vážnosť a dôstojnosť občanov aj svoju vlastnú a usilovať sa o zo, aby občanom v súvislosti s touto činnosťou nevznikla bezdôvodná ujma a prípadný zásah do ich práv a slobôd neprekročil mieru nevyhnutnú na dosiahnutie účelu vykonávaného opatrenia.
(2)
Príslušníci zboru sú oprávnení
a)
požadovať na mieste vysvetlenie od osoby, od ktorej možno očakávať, že môže prispieť k objasneniu závažných skutočností, týkajúcich sa narušenia alebo ohrozenia bezpečnosti a plynulosti železničnej prevádzky, verejného poriadku alebo bezpečnosti života a zdravia, ako aj majetku, pokiaľ nie je podozrenie, že ide o trestný čin alebo prečin. Vysvetlenie sa nesmie požadovať od toho, kto by ním porušil zákonom uloženú povinnosť mlčanlivosti, iba ak by bol od tejto povinnosti oslobodený. Vysvetlenie môže odoprieť ten, kto by ním sebe alebo blízkej osobe spôsobil nebezpečenstvo trestného stíhania,
b)
zisťovať v miestach, ktoré nie sú verejnosti prístupné, totožnosť osôb a ich oprávnenie v týchto miestach sa zdržiavať,
c)
zisťovať totožnosť osoby, ktorá narušuje alebo ohrozuje bezpečnosť a plynulosť železničnej prevádzky, verejný poriadok alebo bezpečnosť života a zdravia, ako aj majetku, a prípadne aj osoby, ktorá bola pri takom konaní prítomná,
d)
predviesť osobu, ktorá nechce alebo nemôže v miestach, ktoré nie sú verejnosti prístupné, hodnoverne preukázať svoju totožnosť alebo ktorá narušuje alebo ohrozuje bezpečnosť a plynulosť železničnej prevádzky, verejný poriadok, bezpečnosť života a zdravia, ako aj majetku, a odovzdať ju ihneď príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti alebo ju prepustiť, len čo pominulo dôvody na predvedenie,
e)
presvedčiť sa, či ten, koho predvádzajú, nie je ozbrojený, a podľa povahy prípadu zbraň až do ďalšieho opatrenia príslušných orgánov odobrať,
f)
v súvislosti s pátraním po stratených alebo zavlečených zásielkach sa presvedčiť, či hľadaná vec nie je v skladiskách alebo dopravných prostriedkoch, prípadne v iných priestoroch na území obvodu celoštátnych dráh,
g)
po predchádzajúcej márnej výzve na jej vydanie odňať predbežne vec, ktorá by mohla byť vyhlásená za prepadnutú alebo zabranú, a ihneď ju odovzdať príslušným orgánom,
h)
ukladať a vyberať v blokovom konaní pokuty za priestupky.
(3)
Ak príslušník zboru zakročuje, použije - pokiaľ to povaha zákroku vyžaduje a okolnosti dovoľujú - slová ,,v mene zákona“.
(4)
Každý je povinný poslúchnuť výzvu zakročujúceho príslušníka zboru.
(5)
O predvedení podľa odseku 2 písm. d) sa spíše na príslušnom útvare zboru záznam.
(6)
O predbežnom odňatí veci vydá príslušný útvar zboru osobe, ktorej sa odobrala, potvrdenie.
§ 9c
(1)
Príslušníci zboru sú oprávnení v obvode celoštátnych dráh v záujme ochrany dráh a verejného poriadku, najmä na odvrátenie útoku na seba alebo na inú osobu, pri služobných zákrokoch proti výtržníkom a iným nebezpečným osobám alebo na prekonanie odporu, ktorý smeruje k zmareniu ich služobného zákroku, úkonu alebo výzvy, ako aj na zabránenie úteku predvádzanej osoby použiť hmaty a chvaty sebaobrany, vreckový slzotvorný prostriedok, obušok, putá, služobného psa, úder zbraňou, výstrahu a varovný výstrel do vzduchu.
(2)
Príslušník zboru je oprávnený použiť strelnú zbraň len v týchto prípadoch:
a)
aby v prípade nevyhnutnej obrany odvrátil útok vedený proti jeho osobe alebo bezprostredne mu hroziaci alebo útok na život inej osoby;
b)
aby odvrátil nebezpečný útok, ktorý ohrozuje strážený objekt alebo stanovište, po márnej výzve, aby sa od útoku upustilo;
c)
aby zamedzil útek nebezpečného páchateľa, ktorého nemôže iným spôsobom zadržať;
d)
ak treba zneškodniť zviera ohrozujúce život alebo zdravie osôb.
Pri použití strelnej zbrane sú príslušníci zboru povinní dbať na nevyhnutnú opatrnosť, najmä aby nebol ohrozený život iných osôb, a čo najviac šetriť život osoby, proti ktorej služobný krok smeruje. Pokiaľ to okolnosti služobného zákroku dovoľujú, je príslušník zboru povinný pred použitím zbrane použiť prostriedky uvedené v odseku 1.
(3)
Ak je to s ohľadom na okolnosti prípadu možné, sú príslušníci zboru pred použitím prostriedkov podľa odsekov 1 a 2 povinní použiť dohováranie, napomenutie a výzvu.
(4)
Príslušníci zboru sú povinní požiť z prostriedkov uvedených v odsekoch 1 a 2 ten, ktorý umožňuje riadne splnenie ich služobných povinností a pritom čo najmenej poškodzuje osobu, proti ktorej zakročujú. Zároveň dbajú, aby sa tento prostriedok použil len primeraným spôsobom a aby prípadná škoda nebola v zrejmom nepomere k významu chráneného záujmu.
(5)
Pri služobnom zákroku proti jednotlivej osobe sa nesmie použiť zbraň, slzotvorný prostriedok, obušok, putá a služobný pes proti ťarchavej žene, osobe vysokého veku, osobe so zjavnou telesnou chybou alebo chorobou a dieťaťu, okrem prípadov, keď to povaha útoku vedeného týmito osobami proti chráneným záujmom alebo mimoriadnosť vzniknutej situácie nevyhnutne vyžaduje.
(6)
O služobných zákrokoch podľa odseku 1 sa spíše na príslušnom útvare zboru záznam.
§ 10
(1)
Styk vzájomne zaústených dráh nesmie byť na ujmu plnenia úloh, pre ktoré sa dráhy zriadili. Styk vzájomne zaústených dráh a z toho vyplývajúce vzťahy medzi dráhovými podnikmi musia zodpovedať pravidlám pre styk dráh; upravujú sa prípojovou (vlečkovou) zmluvou.
(2)
Vlečková zmluva sa uzaviera o styku celoštátnej dráhy s vlečkou; jej návrh vypracuje dráhový podnik prevádzajúci celoštátnu dráhu. Ak nedôjde k dohode o podmienkach vlečkovej zmluvy, rozhodne o úprave vzťahov medzi zúčastnenými dráhovými podnikmi na žiadosť dráhového podniku, ktorý zriaďuje alebo prevádza vlečku (vlečkár), Ministerstvo dopravy po prejednaní s príslušným ústredným orgánom alebo krajským národným výborom; ak nepožiada vlečkár do 30 dní po tom, čo návrh vlečkovej zmluvy dostal, Ministerstvo dopravy o rozhodnutie, je vlečková zmluva uzavretá v znení návrhu, ktorý vypracoval dráhový podnik prevádzajúci celoštátnu dráhu (Československé štátne dráhy).
§ 11
Križovatky celoštátnych dráh s ostatnými dráhami môžu sa zriaďovať len mimo úrovne koľají; výnimku môže povoliť Ministerstvo dopravy.
Vzťahy medzi dráhou a okolím
§ 12
(1)
Ďalší rozvoj dráh, ich bezpečná a plynulá prevádzka i ochrana hospodárskych a kultúrnych hodnôt v okolí dráhy vyžadujú, aby dráha nebola vo svojej prevádzke rušená a sama svojou stavbou i prevádzkou neohrozovala okolie nad nevyhnutnú mieru. V okolí dráhy musí sa každá činnosť vyvíjať tak, aby sa neohrozila stavba dráhy alebo bezpečnosť, pravidelnosť a nerušenosť prevádzky.
(2)
Dráhový podnik je povinný pred začatím prevádzky na dráhe zabezpečiť nehnuteľnosti a ich príslušenstvo v ochrannom pásme dráhy v medziach technickej a hospodárskej účelnosti proti nepriaznivým účinkom vyplývajúcim zo stavby a prevádzky dráhy; pri prevádzke, s ktorou je spojené nebezpečenstvo požiaru, je dráhový podnik povinný zriadiť ochranu proti požiaru v priestore, ktorý určí Ministerstvo dopravy. Užívatelia nehnuteľností a ich príslušenstiev sú povinní takéto nebezpečenstvo trpieť.
(3)
Po začatí prevádzky sú užívatelia budov, iných objektov, zariadení a pozemkov v okolí dráhy povinní na svoj náklad udržiavať budovy, iné objekty, zariadenia a pozemky v takom stave a užívať ich takým spôsobom, aby dráhu a jej prevádzku neohrozovali a neobmedzovali; na to treba dbať i pri zriaďovaní nových budov, iných objektov a zariadení, i pri výsadbe lesných a trvalých poľnohospodárskych porastov v okolí dráhy. O potrebe a rozsahu opatrení rozhoduje okresný národný výbor po dohode s dráhovým správnym orgánom.
§ 13
(1)
Na ochranu celoštátnych dráh, vlečiek a dráh osobitného určenia a ich prevádzky slúži ochranné pásmo dráhy. Ochranné pásmo dráhy vzniká vydaním územného rozhodnutia a zaniká rozhodnutím o zrušení dráhy; rozsah ochranného pásma pre jednotlivé druhy dráh ustanoví Ministerstvo dopravy.
(2)
V ochrannom pásme je dovolené stavať len dráhové stavby. Výnimku povoľuje dráhový správny orgán; stavebník*) je povinný stavbu urobiť a užívateľ ju udržiavať tak, aby sa nepriaznivý vplyv stavby a prevádzky dráhy vylúčil.
§ 14
(1)
Dráhový podnik je oprávnený zriaďovať, udržiavať a prevádzať na nehnuteľnostiach v okolí dráhy dráhové vedenie. Za škody spôsobené pri stavbe, údržbe alebo prevádzke dráhových vedení patrí poškodenému náhrada; inak dráhový podnik neposkytuje za výkon tohto oprávnenia náhradu.
(2)
Ak nedôjde o náhrade škody k dohode, rozhodne o náhrade na žiadosť poškodeného okresný národný výbor. Nárok musí poškodený uplatniť do 30 dní odo dňa, keď zistil výšku škody, najneskôr však do 6 mesiacov odo dňa vzniku škody; inak nárok zanikne.
§ 15
(1)
Banskú činnosť v okolí dráhy a pod dráhou upravuje banský zákon a predpisy vydané na jeho vykonanie. V okolí dráhy a pod dráhou musí sa banská činnosť (napr. odvaly, lomy, poruby, naftové vrty) plánovať a upraviť tak, aby sa neohrozila prevádzka dráhy.
(2)
Na zaistenie bezpečnej a plynulej prevádzky na dráhe v miestach stretnutia záujmov s banskou činnosťou vydajú Ministerstvo dopravy a Ústredný banský úrad po dohode s ústrednými orgánmi, v pôsobnosti ktorých sa vykonáva banská činnosť, pravidlá pre styk dráh s banskou činnosťou.
§ 16
(1)
Pri styku (súbehu a križovaní) dráh s inými komunikáciami, vedeniami a vodami musí sa zaistiť bezpečná a plynulá prevádzka dráhy aj iných komunikácií, vedení a vôd.
(2)
Ak je vedenie priamo na telese dráhy, je užívateľ (vlastník) vedenia povinný, ak to vyžaduje stavba alebo prevádzka dráhy, prispôsobovať ich technickým podmienkam dráhovej prevádzky, a to úpravou, preložením alebo odstránením vedenia.
§ 17
(1)
Križovanie pozemných komunikácií s dráhami zriaďuje, rozširuje alebo inak upravuje a zabezpečuje ten, v záujme ktorého k tomu dochádza. Križovanie pozemných komunikácií s celoštátnymi dráhami a vlečkami sa zriaďuje spravidla mimo úrovne koľají.
(2)
Križovanie pozemných komunikácií s dráhami na úrovni koľají (priecestia, prechody, ďalej len „priecestia“) sa označujú a podľa potreby zabezpečujú.
(3)
Prevádzka dráhy má na označených priecestiach prednosť pred ostatnými prevádzkami.
§ 18
(1)
Mestské dráhy môžu používať pozemné komunikácie. V týchto prípadoch sa styk dráh s pozemnými komunikáciami na úrovni koľají neoznačuje ani nezabezpečuje.
(2)
Ak používa dráha mestskej dopravy pozemnú komunikáciu spoločne s cestnými vozidlami, platia pre jej prevádzku tiež pravidlá cestnej premávky.
Pôsobnosť štátnej správy
§ 19
Štátnu správu vo veciach dráh podľa tohto zákona vykonávajú dráhové správne orgány. Dráhovým správnym orgánom je Federálne ministerstvo dopravy, pre mestské dráhy a dráhy osobitného určenia príslušný ústredný orgán štátnej správy Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej republiky a krajské národné výbory. Federálne ministerstvo dopravy môže poveriť plnením úloh dráhového správneho orgánu orgány svojich podriadených organizácií.
§ 20
(1)
Štátny odborný dozor na dráhach vykonáva dráhový správny orgán. Tento orgán sleduje, či sa zaisťuje bezpečnosť a plynulosť prevádzky dráh a či sa zachovávajú podmienky ustanovené právnymi predpismi pre činnosť v dráhovej doprave.
(2)
Štátny odborný technický dozor na dráhach patrí Federálnemu ministerstvu dopravy, ktoré môže jeho výkonom poveriť orgány svojich podriadených organizácií. Orgán štátneho odborného technického dozoru na dráhach sleduje, či lanové dráhy a iné technické zariadenia, ktoré určí Federálne ministerstvo dopravy po dohode s Českým úradom bezpečnosti práce a Slovenským úradom bezpečnosti práce (ďalej len „určené technické zariadenia"), sú spôsobilé na zaistenie bezpečnej a plynulej prevádzky.
(3)
Pri činnosti uvedenej v odseku 2 orgán štátneho odborného technického dozoru
a)
preveruje spôsobilosť určených technických zariadení pri projektovaní, výrobe a prevádzke v organizáciách riadených Federálnym ministerstvom dopravy, ako aj u výrobcov, prevádzateľov a užívateľov týchto zariadení, ktoré podliehajú štátnemu odbornému technickému dozoru na dráhach, a vydáva osvedčenia, že určené technické zariadenia dovážané pre organizácie riadené Federálnym ministerstvom dopravy spĺňajú požiadavky kladené na tieto zariadenia,
b)
preveruje, či organizácie riadené Federálnym ministerstvom dopravy, ako aj prevádzatelia a užívatelia zariadení, ktoré podliehajú štátnemu odbornému technickému dozoru, majú spôsobilosť na výrobu, montáž, opravy, údržbu a na revízie určených technických zariadení, a vydáva im príslušné potvrdenia,
c)
ďalej preveruje odbornú spôsobilosť pracovníkov na vykonávanie skúšok, revízií, obsluhy a údržby určených technických zariadení a vydáva im o tom osvedčenia,
d)
hodnotí technickú úroveň zvárania, riadi výučbu a dáva príslušné oprávnenia na zváranie koľajových vozidiel a vyhradených koľajových zariadení v doprave,
e)
zodpovedá za odbornú úroveň zváračských skúšok vykonávaných v dopravných výcvikových strediskách,
f)
eviduje závažné poruchy (havárie) určených technických zariadení a úrazy, ku ktorým došlo v súvislosti s prevádzkou týchto zariadení,
g)
posudzuje dokumentáciu určených technických zariadení, registruje ju a archivuje,
h)
vyjadruje sa o spôsobilosti určených technických zariadení na prevádzku.
(4)
Dráhové podniky, projektanti a výrobcovia dráhových vozidiel a zariadení sú povinní dať orgánom štátneho dozoru na dráhach (odsek 1 a 2) potrebné podklady a vysvetlenia, predložiť projekty a umožniť vyskúšanie technických zriadení, ktoré sú podrobené ich dozoru; dráhové podniky sú povinné umožniť orgánom štátneho dozoru aj pohyb v obvode dráhy a prepravu po dráhe.
(5)
Pri vykonávaní dozoru opierajú sa orgány štátneho dozoru na dráhach o skúsenosti a iniciatívu pracujúcich a spolupracujú najmä s orgánmi dozoru ROH a inými spoločenskými organizáciami; na dráhach prevádzaných banským podnikom vykonávajú dozor po dohode s orgánmi štátnej banskej správy.
(6)
Práva orgánov ROH vykonávajúcich dozor nad bezpečnosťou a ochranou zdravia pri práci nie sú týmito ustanoveniami dotknuté.
§ 20a
(1)
Dráhový správny orgán je tiež oprávnený zisťovať zdroje ohrozovania, poškodzovania alebo rušenia dráhovej prevádzky, dráhových telekomunikácií po vedení a dráhových zabezpečovacích zariadení po vedení; pritom je povinný zachovávať prevádzkové a bezpečnostné predpisy platné pre tieto zariadenia,ako aj pre objekty, v ktorých sa tieto zariadenia nachádzajú. Dráhový správny orgán je oprávnený vydať na odstránenie závady pokyn. Ak prevádzateľ rušiaceho zariadenia tomuto pokynu nevyhovie, dráhový správny orgán vydá po prerokovaní s príslušným nadriadeným orgánom prevádzateľa rušiaceho zariadenia rozhodnutie o jeho vyradení z prevádzky.
(2)
Organizácie, ktoré sú zodpovedné za poškodenie dráhových vedení, najmä dráhového zabezpečovacieho zariadenia v podzemných kábloch, sú povinné okrem náhrady spôsobenej škody, príp. pevnej sumy náhrady za poškodenie dráhových zariadení (§ 8) zaplatiť pokutu.
(3)
Za poškodenie kábla dráhového vedenia v ochrannom pásme dráhy možno uložiť pokutu do 50 000 Kčs, za poškodenie kábla položeného mimo ochranného pásma dráhy pokutu vo výške do 10 000 Kčs.
(4)
Pokuty ukladá dráhový správny orgán; konanie o uložení pokuty môže začať do jedného roka odo dňa, keď sa o poškodení dráhového kábla dozvedel, najneskôr však do troch rokov odo dňa, keď k poškodeniu dráhového kábla došlo.
(5)
Pokuty plynú do štátneho rozpočtu federácie prostredníctvom Federálneho ministerstva dopravy. Pokuty ukladané krajským národným výborom sú rozpočtovým príjmom republiky.
§ 21
(1)
Dráhový podnik je povinný pri výstavbe i prevádzke dráhy dbať na záujmy obrany štátu. Pri výstavbe dráh spolupôsobí vojenská správa, ktorá tiež sleduje z hľadiska zabezpečenia obrany štátu stav, výkonnosť a usporiadanie prevádzky na dráhe a uplatňuje z toho vyplývajúce požiadavky.
(2)
Dráhový podnik je povinný prepravovať ozbrojené sily, ich príslušníkov a zásielky označené ako vojenské podľa podmienok, ktoré určí Ministerstvo dopravy po dohode s príslušným ústredným orgánom.
Druhá hlava
Výstavba, kolaudácia a zrušovanie dráh
§ 22
(1)
Výstavba dráh má spolu s výstavbou ostatných druhov dopravy sledovať v rámci hospodárskej účelnosti plynulé uspokojovanie rastúcich potrieb spoločnosti, zabezpečovať potreby obrany štátu a technický rozvoj dopravy; pritom treba sledovať, či nemožno prepravné potreby uspokojiť účelnejšie iným druhom dopravy.
(2)
Pri stavbách dráh a stavbách na dráhe uskutočňuje stavebné konanie, vydáva stavebné povolenie a vykonáva štátny stavebný dohľad dráhový správny orgán; do stavebného povolenia dráhový správny orgán zahrňuje aj rozhodnutia vojenskej správy a iných orgánov, ktoré uskutočnili konanie spoločne so stavebným konaním.
(3)
Stavbami na dráhe sú stavby a zariadenia, ktoré rozširujú, dopĺňajú, menia alebo zabezpečujú dráhu a jej prevádzku, ako aj všetky stavby a zariadenia v obvode dráhy.
(4)
Obvod dráhy je územie určené na prevádzku dráhy; rozsah obvodu pre jednotlivé druhy dráh určí Ministerstvo dopravy.
(5)
Pri výstavbe dráh musia sa zachovávať pravidlá technickej prevádzky; pre stavby na dráhe môže Ministerstvo dopravy určiť odchýlky.
§ 23
(1)
Prevádzku na dráhe možno začať po vydaní povolenia na začatie prevádzky (užívacieho povolenia), ak sú splnené predpoklady pre bezpečnú a plynulú prevádzku, najmä ak sú preskúšané opatrenia na ochranu mimodráhových elektrických vedení, vykonané podrobné (prvé hlavné) prehliadky, prípadne zaťažkávacie skúšky mostov, pri dráhach s elektrickou prevádzkou preskúšané zabezpečenie okolia proti škodlivým účinkom elektrického prúdu a pri dráhach, s prevádzkou ktorých je spojené nebezpečenstvo požiaru, zabezpečenie okolia dráhy proti nebezpečenstvu požiaru.
(2)
Povolenie na začatie prevádzky vydáva dráhový správny orgán po vykonaní kolaudačného konania. V kolaudačnom konaní dráhový správny orgán zisťuje, či je dráha vybudovaná podľa schválenej projektovej dokumentácie a podľa stavebného povolenia a či zaisťuje bezpečnú a plynulú prevádzku.
(3)
Pred povolením na začatie prevádzky smie sa na dráhe vykonávať so súhlasom dráhového správneho orgánu len pomocná prevádzka.
§ 24
Ak treba zmeniť povahu dráhy, rozhoduje o jej novom zaradení dráhový správny orgán po dohode s vojenskou správou; ak je daná príslušnosť dvoch dráhových správnych orgánov, rozhoduje Ministerstvo dopravy po dohode so Štátnou plánovacou komisiou a Ministerstvom národnej obrany.
§ 25
(1)
Ak trvale zaniknú prepravné potreby alebo ak ich možno obstarávať hospodárnejšie iným druhom dopravy, dráha sa zruší. Rovnako sa dráha zruší, ak je to odôvodnené inými dôležitými všeobecnými záujmami. O zrušení dráhy rozhoduje dráhový správny orgán po dohode s vojenskou správou; ak rozhoduje ako dráhový správny orgán Ministerstvo dopravy, robí tak po dohode so Štátnou plánovacou komisiou a Ministerstvom národnej obrany.
(2)
O odstránení zrušenej dráhy rozhoduje okresný národný výbor, pri celoštátnych dráhach a vlečkách po dohode s vojenskou správou a dráhovým správnym orgánom.
(3)
Prevádzka na dráhe môže sa zastaviť alebo obmedziť, ak je to odôvodnené dôležitými všeobecnými záujmami. Pri zastavení prevádzky na dráhe postupuje sa podľa odseku 1 obdobne.
Tretia hlava
Dráhové vozidlá
§ 26
(1)
V prevádzke dráh smú sa používať len vozidlá zabezpečujúce bezpečnosť dopravy. Nové dráhové vozidlá musia zodpovedať pokrokovému zameraniu techniky, požiadavkám bezpečnosti a hygieny práce a vozidlá slúžiace na prepravu osôb i požiadavkám kultúry cestovania. Konštrukcia nových vozidiel musí byť v súlade s požiadavkami dlhodobého rozvoja dopravy a ekonomiky prevádzky na dráhach, musí zodpovedať požiadavkám typizácie, unifikácie a normalizácie, ako aj požiadavkám vyplývajúcim z medzinárodných dojednaní.
(2)
Dráhové vozidlá musia sa stavať podľa technických podmienok pre konštrukciu a výrobu dráhových vozidiel schválených Ministerstvom dopravy po dohode s Ministerstvom národnej obrany a pokiaľ ide o ochranu zdravia a bezpečnosť pri práci s Ústrednou radou odborov. Nové typy dráhových vozidiel, ktoré sa majú používať na celoštátnych dráhach, ich projekty, hromadnú výrobu i dovoz schvaľuje Ministerstvo dopravy, ak nejde o vozidlá mestských dráh, po dohode s Ministerstvom národnej obrany. Konštrukcia nákladných vozňov má umožňovať i mechanizáciu nakladacích a vykladacích prác a zaručovať bezpečnosť pracujúcich pri výkone týchto prác.
(3)
Tieto ustanovenia platia aj pre podstatné zmeny dráhových vozidiel i pre zvláštne dráhové mechanizačné zariadenia.
§ 27
(1)
Hnacie vozidlá a zvláštne dráhové mechanizačné zariadenia musia sa pred zaradením do prevádzky vyskúšať; Ministerstvo dopravy určuje, ktoré hnacie vozidlá o menšom výkone a menšej dovolenej rýchlosti a ktoré zvláštne dráhové mechanizačné zariadenia netreba skúšať. Z ťahaných vozidiel musia sa vyskúšať vozne osobnej dopravy a nákladné vozne so špeciálnym alebo mechanizačným zariadením.
(2)
Na celoštátnych dráhach, vlečkách a visutých lanovkách vykonáva skúšky na žiadosť dráhového podniku Ministerstvo dopravy, na ostatných dráhach krajský národný výbor.
Štvrtá hlava
Záverečné ustanovenia
§ 28
(1)
Ak tento zákon neustanovuje inak, platia pri výstavbe dráh a úprave ich vzťahu k okoliu ustanovenia o stavbách, pozemných komunikáciách, banskej činnosti, telekomunikáciách, o výrobe a rozvode elektriny a plynu, tepla, pohonných hmôt a ropy, o ochrane poľnohospodárskeho pôdneho fondu, lesoch a vodnom hospodárstve.
(2)
Ustanovenie § 9 ods. 6, 7 a 8 zákona č. 110/1964 Zb. o telekomunikáciách sa nevzťahuje na dráhové vedenie, a to dráhové telekomunikácie po vedení a dráhové zabezpečovacie zariadenia po vedení, pokiaľ nie sú samy zdrojom ohrozovania, poškodzovania alebo rušenia jednotnej telekomunikačnej siete, prípadne iných telekomunikačných zariadení.
§ 29
Ministerstvo dopravy vydá na vykonanie tohto zákona po dohode s príslušnými ústrednými orgánmi podrobnejšie predpisy.
§ 30
Zrušujú sa:
1.
nariadenie č. 253/1942 Zb., ktorým sa vydáva železničný stavebný a prevádzkový poriadok;
2.
zákon č. 97/1950 Zb. o dráhach;
3.
vládne nariadenie č. 37/1951 Zb. o vybudovaní a prevádzke dráh v znení nariadenia č. 38/1954 Zb.;
4.
nariadenie ministra dopravy č. 50/1951 Zb. o schvaľovaní a uverejňovaní taríf dráh;
5.
vyhláška č. 108/1952 Ú. l. (č. 142/1952 Ú. v.) o ochrane dráhy pred škodlivou činnosťou v jej okolí, o vyvlastnení a o styku medzi obecenstvom a dráhou;
6.
vyhláška č. 87/1955 Ú. l. (Ú. v.) o ochrane prevádzky na železniciach;
7.
vyhláška č. 235/1959 Ú. l. (Ú. v.) o zrušovaní vlečiek.
§ 31
Zákon nadobúda účinnosť 1. aprílom 1964.
Novotný v. r.

Fierlinger v. r.

Lenárt v. r.
*)
Investor.