139/1982 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.01.1983 do 31.03.1983
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.01.1983 - 31.03.1983 | |
3. | 01.04.1983 - 23.11.1990 | |
4. | 24.11.1990 - 31.12.1994 | 369/1990 Zb. |
5. | 01.01.1995 - | 272/1994 Z. z. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 139/1982 Zb. |
Názov: | Zákon Slovenskej národnej rady ktorým sa mení a dopĺňa zákon o národných výboroch a upravuje pôsobnosť mestských národných výborov na niektorých úsekoch štátnej správy |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 18.11.1982 |
Dátum vyhlásenia: | 01.12.1982 |
Dátum účinnosti od: | 01.01.1983 |
Dátum účinnosti do: | 31.03.1983 |
Autor: | Slovenská národná rada |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
135/1961 Zb. | Zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon). |
51/1964 Zb. | Zákon o dráhach |
69/1967 Zb. | Zákon o národných výboroch |
53/1975 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o pokutách za porušovanie právnych predpisov o vytváraní a ochrane zdravých životných podmienok |
369/1990 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o obecnom zriadení |
272/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o ochrane zdravia ľudí |
139
ZÁKON
Slovenskej národnej rady
z 18. novembra 1982,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon o národných výboroch a upravuje pôsobnosť mestských
národných výborov na niektorých úsekoch štátnej správy
Slovenská národná rada sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 69/1967 Zb. o národných výboroch v znení zákona Slovenskej národnej rady
č. 72/1969 Zb. o niektorých opatreniach v organizácii a pôsobnosti národných výborov
v Slovenskej socialistickej republike, zákona Slovenskej národnej rady č. 115/1970
Zb. o finančných správach, zákona Slovenskej národnej rady č. 130/1970 Zb. o územnom
členení Slovenskej socialistickej republiky, zákona Slovenskej národnej rady č. 131/1970
Zb. o zriadení krajských národných výborov v Slovenskej socialistickej republike a
o opatreniach s tým súvisiacich, zákona Slovenskej národnej rady č. 34/1971 Zb., ktorým
sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 131/1970 Zb., zákona Slovenskej
národnej rady č. 62/1971 Zb., ktorým sa mení zákon č. 69/1967 Zb., zákona Slovenskej
národnej rady č. 121/1971 Zb. o ľudovej kontrole v Slovenskej socialistickej republike,
zákona Slovenskej národnej rady č. 159/1971 Zb., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o národných
výboroch a upravuje pôsobnosť národných výborov na niektorých úsekoch štátnej správy
a zákona Slovenskej národnej rady č. 52/1982 Zb., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o
národných výboroch a upravuje pôsobnosť miestnych národných výborov v strediskových
obciach, sa mení a dopĺňa takto:
1.
V § 2 prvá veta znie:
„Národné výbory zabezpečujú komplexný ekonomický a sociálny rozvoj svojich územných
obvodov.“.
2.
V § 4 sa v odseku 1 slová „s organizáciami združenými v Národnom fronte“ nahrádzajú
slovami „s orgánmi Národného frontu a organizáciami v ňom združenými.“.
3.
§ 4 ods. 3 znie:
„(3)
Národné výbory sa zaoberajú námetmi organizácií združených v Národnom fronte. Prerokúvajú
s orgánmi Národného frontu zámery týkajúce sa rozvoja svojich územných obvodov a predkladajú
orgánom Národného frontu a organizáciám v ňom združeným návrhy na spoluprácu pri tvorbe,
plnení a kontrole plnenia volebných programov Národného frontu.“.
4.
§ 5 znie:
„§ 5
(1)
Národným výborom patrí výkon štátnej správy v ich územných obvodoch. Zákon im môže
zveriť výkon štátnej správy aj v územných obvodoch iných národných výborov.
(2)
Iným územným orgánom alebo organizáciám môže výkon štátnej správy zveriť len zákon.“.
5.
§ 6 ods. 2 a 3 znejú:
„(2)
Súdy, prokuratúra a útvary Zboru národnej bezpečnosti oboznamujú národné výbory so
stavom socialistickej zákonnosti a ochrany verejného poriadku v ich územných obvodoch.
(3)
Iné štátne orgány, ako orgány uvedené v odseku 2, ktoré pôsobia v územnom obvode
národného výboru, sú povinné na požiadanie národného výboru podávať mu správy o svojej
činnosti, ktorá sa týka záujmov a potrieb občanov. Národný výbor ich upozorňuje na
nedostatky, ktoré zistí, a môže od nich požadovať vykonanie opatrení na odstránenie
nedostatkov. Štátne orgány sú povinné informovať národný výbor o vykonaných opatreniach
v lehote ním určenej.“.
V § 6 ods. 4 v druhej vete slová „Orgány Verejnej bezpečnosti“ sa nahrádzajú slovami
„Útvary Zboru národnej bezpečnosti“.
6.
V § 6a ods. 2 druhá a tretia veta znejú:
„Sú oprávnení požadovať od občanov potrebné vysvetlenia na objasnenie skutočností
nevyhnutných na zistenie priestupku a ukladať pokuty v blokovom konaní. Predviesť
občana môžu len v prípade, ak nepreukáže hodnoverne svoju totožnosť a vec nemožno
vybaviť na mieste v blokovom konaní.“.
7.
Za § 6a sa vkladá § 6b, ktorý znie:
„§ 6b
(1)
Národné výbory môžu združovať na základe zmluvy s inými národnými výbormi, štátnymi,
družstevnými, spoločenskými a inými socialistickými organizáciami prostriedky alebo
činnosti na účinnejšie a hospodárnejšie plnenie ich spoločných úloh (ďalej len „združovanie
prostriedkov a činností").
(2)
Národné výbory môžu navrhovať a koordinovať združovanie prostriedkov a činností socialistických
organizácií, ak je takéto združovanie účelné a ak to vyžaduje celospoločenský záujem.
(3)
Ak nedôjde k dohode, môžu národné výbory uložiť socialistickým organizáciám povinnosť
uzavrieť zmluvu o združení prostriedkov a činností. Toto oprávnenie majú národné výbory
aj vtedy, keď sa na združovaní prostriedkov a činností samy nezúčastnia.
(4)
Pri združovaní prostriedkov a činností postupujú národné výbory podľa zásad ustanovených
vládou Slovenskej socialistickej republiky (ďalej len „vláda").“.
8.
V § 7 ods. 1 v prvej vete sa za slová „ostatným organizáciám“ vkladajú slová „a voči
organizáciám riadeným alebo spravovaným národnými výbormi vyšších stupňov“ a slová
„zdravých podmienok a“ sa nahrádzajú slovom „podmienok“.
9.
V § 7 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2)
Národné výbory koordinujú a kontrolujú činnosť ústredne riadených hospodárskych,
družstevných a ostatných organizácií a organizácií riadených alebo spravovaných národnými
výbormi vyšších stupňov, ak ide o poskytovanie služieb obyvateľstvu, bytovú výstavbu
a údržbu bytového majetku, tvorbu a ochranu životného prostredia, verejné a závodné
stravovanie a rozvoj telesnej výchovy, športu a rekreácie. Ustanovenie § 6 ods. 3
druhej a tretej vety platí obdobne.“.
Doterajší odsek 2 sa označuje ako odsek 3, ktorý znie:
„(3) Ústredne riadené hospodárske, družstevné a ostatné organizácie a organizácie riadené
alebo spravované národnými výbormi vyšších stupňov sa podieľajú na zabezpečovaní komplexného
ekonomického a sociálneho rozvoja územných obvodov národných výborov. Sú povinné spolupracovať
s národnými výbormi a predkladať im na zaujatie záväzného stanoviska v prípadoch ustanovených
osobitnými predpismi podklady o pripravovaných investíciách a iných dôležitých opatreniach,
ktoré národné výbory potrebujú na zabezpečovanie celkového rozvoja kraja, okresu,
mesta a obce.“.
V § 7 sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
„(4)
Národné výbory iniciatívne upozorňujú ústredne riadené hospodárske a družstevné organizácie
na nedostatky vo využívaní nimi obhospodarovaných prostriedkov a požadujú od nich
vyjadrenia k týmto upozorneniam.“.
10.
Za § 9 sa vkladajú § 10 a 11, ktoré znejú:
„§ 10
(1)
Mestské národné výbory sú v mestách, ktoré sú sídlami okresov, ďalej v iných obciach
mestského charakteru, ktoré na návrh krajského národného výboru určí vláda.
(2)
Mestské národné výbory sa členia na kategórie.
(3)
V prvej kategórii sú mestské národné výbory v mestách, ktoré sú sídlami krajov a
mestské národné výbory v ďalších významných veľkých mestách s osobitne rozvinutou
hospodárskou, politickou, kultúrnou, sociálnou a správnou činnosťou a vo významných
kúpeľných mestách (ďalej len „mestské národné výbory prvej kategórie"); významné veľké
mestá, ak nie sú sídlami krajov a významné kúpeľné mestá určí na návrh krajských národných
výborov vláda.
(4)
V druhej kategórii sú mestské národné výbory v mestách, ktoré sú sídlami okresov
a mestské národné výbory v obciach mestského charakteru, ktoré sú významnými strediskami
osídlenia a sú vybavené zariadeniami a prevádzkárňami na zabezpečovanie služieb a
potrieb obyvateľov obcí a ich spádového územia (ďalej len „mestské národné výbory
druhej kategórie"); tieto obce určí krajský národný výbor.
(5)
V tretej kategórii sú mestské národné výbory v ostatných obciach mestského charakteru.
§ 11
(1)
V meste Košiciach pôsobí Národný výbor mesta Košíc riadený krajským národným výborom.
(2)
V obvodoch mesta Košíc pôsobia obvodné národné výbory. Vytvoriť alebo zrušiť mestský
obvod alebo zmeniť jeho územie patrí Národnému výboru mesta Košíc.“.
Doterajšie § 10 a 11 sa označujú ako § 12 a 12a.
11.
Ustanovenie § 14 sa označuje ako odsek 1, ktorého druhá veta znie: „Pozorne skúma
záujmy svojich voličov, ich potreby a názory a udržiava s nimi stále spojenie.“.
Pripája sa nový odsek 2, ktorý znie:
„(2)
Poslanec skladá voličom účty zo svojej činnosti, a to
a)
poslanec miestneho národného výboru, obvodného národného výboru v meste Košiciach
a mestského národného výboru najmenej dvakrát ročne,
b)
poslanec iného národného výboru, ako národného výboru uvedeného v písmene a), najmenej
raz ročne.“.
12.
§ 15 znie:
„§ 15
(1)
Poslanec národného výboru je oprávnený najmä
a)
predkladať návrhy národnému výboru a jeho komisiám a podnety jeho rade a odborom;
b)
vznášať dotazy na radu, na jej jednotlivých členov a na predsedov komisií, a to aj
mimo zasadania národného výboru alebo komisie; odpoveď na tieto dotazy sa musí dať
bezodkladne a ak sa tak nemôže stať, najneskôr do 30 dní;
c)
požadovať od vedúcich odborov vysvetlenia vzťahujúce sa na činnosť odborov; vysvetlenia
môže požadovať aj od vedúcich organizácií a zariadení riadených alebo spravovaných
národným výborom; vysvetlenia sa musia dať bezodkladne;
d)
odporúčať vedúcim organizácií a zariadení riadených alebo spravovaných národným výborom
opatrenia na odstránenie nedostatkov a v závažnejších prípadoch sa obrátiť na národný
výbor, aby v medziach svojej pôsobnosti uložil organizácii alebo zariadeniu vhodné
opatrenia na nápravu;
e)
požadovať od štátnych orgánov a socialistických organizácií, ktoré národný výbor
neriadi ani nespravuje, prijatie vo veciach, ktoré súvisia s výkonom jeho poslaneckej
funkcie a požadovať od nich informácie a vysvetlenia;
f)
zúčastňovať sa s poradným hlasom na zasadaniach národného výboru nižšieho stupňa;
g)
zúčastňovať sa na vybavovaní sťažností, oznámení a podnetov občanov vzťahujúcich
sa na činnosť národného výboru, jeho orgánov a organizácií, prípadne postupovať sťažnosti,
oznámenia a podnety občanov, ktoré sa mu odovzdali, príslušným orgánom a organizáciám;
h)
požadovať od odborov národného výboru, súdu, prokuratúry, štátneho notárstva a hospodárskej
arbitráže rady vo veciach, ktoré súvisia s výkonom jeho poslaneckej funkcie.
(2)
Štátne orgány a socialistické organizácie sú povinné
a)
poskytovať poslancovi pomoc pri plnení jeho úloh;
b)
zaoberať sa podnetmi, pripomienkami a dotazmi poslanca a informovať ho o ich vybavení
najneskôr do 30 dní;
c)
informovať poslanca v čo najkratšom čase o vybavení sťažností, oznámení a podnetov
občanov, ktoré im postúpil.“.
13.
Ustanovenie § 16 sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekom 2, ktorý znie:
„(2)
Poslanec miestného národného výboru, obvodného národného výboru a mestského národného
výboru je povinný spolupracovať s občianskymi výbormi vo svojom volebnom obvode.“.
14.
§ 18 znie:
„§ 18
Prvoradou úlohou národných výborov pri zabezpečovaní komplexného ekonomického a sociálneho
rozvoja je najmä starostlivosť o výstavbu miest a obcí, o tvorbu a ochranu životného
prostredia, o zlepšovanie úrovne bývania a služieb, o rozvíjanie kultúrneho a spoločenského
života, o výchovu mládeže, o utváranie podmienok pre rozvoj telesnej výchovy, športu
a rekreácie a o zabezpečovanie verejného poriadku a ochrany záujmov občanov. Národné
výbory sa starajú o súladný rozvoj ich územného obvodu, o účelné hospodárenie s pracovnými
silami, o zvyšovanie efektívnosti investičnej výstavby, o hospodárne využívanie prírodných,
finančných a hmotných zdrojov a o dodržiavanie hospodárnosti pri vynakladaní prostriedkov.“.
15.
§ 19 znie:
„§ 19
Národné výbory podľa osobitných predpisov vykonávajú štátnu správu najmä na úseku
- utvárania a ochrany podmienok zdravého spôsobu života a práce,
- oblastného plánovania,
- územného plánovania a stavebného poriadku,
- pracovných síl,
- ochrany prírody a kultúrnych pamiatok,
- ochrany a využívania nerastného bohatstva,
- poľnohospodárstva,
- lesného a vodného hospodárstva,
- energetiky,
- hospodárenia s bytmi a s nebytovými priestormi,
- financií a správy a ochrany národného majetku,
- zásobovania, obchodu, verejného a závodného stravovania a cestovného ruchu,
- služieb,
- dopravy a cestného hospodárstva,
- školstva,
- kultúry a informácií,
- zdravotníctva,
- sociálneho zabezpečenia,
- obrany štátu,
- ochrany verejného poriadku,
- požiarnej ochrany,
- všeobecnej vnútornej správy.“.
16.
§ 20 znie:
„§ 20
(1)
Národné výbory spravujú organizácie a zariadenia v odvetviach (úsekoch)
- školstva, najmä predškolské zariadenia, základné školy, stredné školy a školy pre
mládež vyžadujúcu osobitnú starostlivosť, školské výchovné zariadenia a školské účelové
zariadenia,
- kultúry a ochrany prírody a kultúrnych pamiatok,
- zdravotníctva, najmä ústavy národného zdravia,
- sociálneho zabezpečenia, najmä ústavy a iné zariadenia sociálnej starostlivosti,
- vnútornej správy, najmä archívy národných výborov a inšpekcie verejného poriadku,
- požiarnej ochrany, najmä verejné požiarne útvary.
(2)
V otázkach zriaďovania a zrušovania organizácií a zariadení uvedených v odseku 1
sa národné výbory spravujú všeobecne záväznými právnymi predpismi, uzneseniami vlády
a národného výboru vyššieho stupňa a v otázkach ich odborného vedenia aj smernicami
ministerstiev (ústredných orgánov štátnej správy) a národného výboru vyššieho stupňa.“.
17.
§ 21 znie:
„§ 21
Na plnenie svojich úloh môžu národné výbory zriaďovať a riadiť organizácie alebo zariadenia
obstarávajúce
- verejnoprospešné služby (čistenie mesta a odvoz pevných domových odpadov, správu
a údržbu verejnej zelene a verejného osvetlenia, zásobovanie vodou z verejných vodovodov,
odvádzanie odpadových vôd verejnými kanalizáciami a pod.),
- správu a údržbu domového majetku,
- miestne stavebníctvo,
- miestne dopravné služby a verejnú osobnú a nákladnú automobilovú dopravu,
- výstavbu, údržbu a správu ciest a miestnych komunikácií,
- platené služby (pranie a čistenie, opravárske činnosti vrátane autoopravárstva,
zhotovenie vecí na zákazku, osobné služby, ubytovacie služby, verejné stravovanie,
rekreácie a cestovný ruch, pohrebníctvo a pod.),
- miestnu výrobu,
- zásobovanie tuhými palivami,
- obchodnú činnosť nadväzujúcu na služby a miestnu výrobu,
- projektové a investorské práce, prípadne inžinierske činnosti,
- zber druhotných surovín,
- iné špecializované činnosti (centralizovaná výroba pokrmov pre verejné a závodné
stravovanie a pod.).“.
18.
V § 22 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2)
Hlavné úlohy hospodárskej organizácie riadenej národným výborom, zásady jej riadenia
a vnútornej organizácie ustanoví štatút, ktorý podľa zásad schválených vládou vydá
národný výbor, ktorý organizáciu riadi; podrobnosti o vnútornej organizácii upraví
organizačný poriadok, ktorý podľa zásad ustanovených v štatúte vydá riaditeľ (vedúci)
organizácie.“.
Doterajšie odseky 2 a 3 sa označujú ako odseky 3 a 4.
19.
Za § 22 sa vkladajú § 22a a 22b, ktoré znejú:
„§ 22a
Riaditeľ (vedúci) organizácie (zariadenia) zriadenej na plnenie úloh podľa § 21 zodpovedá
za jej činnosť rade národného výboru.
§ 22b
(1)
Miestne národné výbory, obvodné národné výbory a mestské národné výbory môžu udeľovať
jednotlivým občanom povolenia na poskytovanie služieb. Rozsah služieb, ktoré môžu
občania poskytovať na základe povolenia národného výboru, podmienky ich povoľovania,
obsah žiadosti občana o udelenie povolenia, povinnosti občanov poskytujúcich služby
a odnímanie udelených povolení upraví vláda nariadením.
(2)
Predaj tovaru občanmi upravujú osobitné predpisy.1)“.
20.
§ 23 ods. 1 znie:
“(1) Národné výbory kontrolujú činnosť orgánov a organizácií riadených alebo spravovaných
národným výborom a činnosť národných výborov nižších stupňov, ich orgánov a nimi riadených
a spravovaných organizácií. Ďalej kontrolujú, ako ústredne riadené hospodárske, družstevné
a ostatné organizácie a organizácie riadené a spravované národnými výbormi plnia svoje
povinnosti podľa tohto zákona na zabezpečenie potrieb ekonomického a sociálneho rozvoja
územných obvodov národných výborov. Kontrolujú tiež, ako uvedené organizácie plnia
svoje povinnosti uložené im osobitnými predpismi upravujúcimi jednotlivé úseky štátnej
správy, a to v rozsahu pôsobnosti zverenej národnému výboru.".
V § 23 ods. 2 sa na konci vety vypúšťajú slová „a ako používajú dotácie a subvencie
poskytnuté im z rozpočtov národných výborov.".
21.
§ 24 ods. 1 písm. b) znie:
„b)
udeľovať čestné občianstvo obce (mesta), ceny národného výboru v rozsahu a za podmienok
určených vládou a iné verejné uznania.“.
22.
Za § 24 sa vkladá § 24a, ktorý znie:
„§ 24a
(1)
Národné výbory môžu na plnenie svojich úloh vydávať pre svoje územné obvody všeobecne
záväzné nariadenia.
(2)
Všeobecne záväzné nariadenie národného výboru musí byť v súlade so zákonmi a inými
všeobecne záväznými právnymi predpismi a všeobecne záväznými nariadeniami národných
výborov vyšších stupňov.
(3)
Všeobecne záväzné nariadenie národného výboru musí byť vyhlásené. Vyhlásenie sa vykoná
tak, že sa všeobecne záväzné nariadenie národného výboru vyvesí na jeho úradnej tabuli.
Tento spôsob vyhlásenia je podmienkou platnosti všeobecne záväzného nariadenia národného
výboru. Okrem toho sa všeobecne záväzné nariadenie národného výboru uverejní spôsobom
v mieste obvyklým a všeobecne záväzné nariadenia národných výborov vyšších stupňov
aj na úradných tabuliach miestnych národných výborov, obvodných národných výborov
a mestských národných výborov.
(4)
Všeobecne záväzné nariadenie národného výboru nadobúda účinnosť pätnástym dňom nasledujúcim
po dni jeho vyhlásenia, ak v ňom nie je ustanovený neskorší začiatok účinnosti. Vo
výnimočných prípadoch, ak to vyžaduje naliehavý všeobecný záujem, môže národný výbor
ustanoviť, že všeobecne záväzné nariadenie národného výboru nadobúda účinnosť už dňom
vyhlásenia.
(5)
Všeobecne záväzné nariadenia národného výboru musia byť každému prístupné na národnom
výbore, ktorý ich vydal. Na miestnych národných výboroch, obvodných národných výboroch
a mestských národných výboroch musia byť prístupné aj všetky všeobecne záväzné nariadenia
národných výborov vyšších stupňov, ktoré sa vzťahujú na ich
územné obvody.“.
územné obvody.“.
23.
§ 25 ods. 2 písm. a) a b) znejú:
„a)
spravuje základnú školu, školské zariadenia a zariadenia sociálnej starostlivosti
v rozsahu ustanovenom osobitnými predpismi, miestnu ľudovú knižnicu a podľa miestnych
podmienok ďalšie kultúrne zariadenia;
b)
spravuje miestne komunikácie a verejné osvetlenie a obstaráva podľa miestnych podmienok
ďalšie verejnoprospešné alebo iné služby pre obyvateľstvo (§ 21), a to aj pre obyvateľstvo
spádového územia;“.
24.
V § 25 sa odsek 4 vypúšťa.
25.
§ 26 ods. 2 znie:
„(2)
Mestský národný výbor okrem pôsobnosti, ktorá patrí miestnemu národnému výboru (§
25 ods. 2 a 3), môže podľa potreby zriaďovať, riadiť alebo spravovať organizácie a
zariadenia potrebné na uspokojovanie potrieb občanov. Mestský národný výbor prvej
kategórie zriaďuje, riadi alebo spravuje najmä organizácie obstarávajúce platené služby,
verejnoprospešné služby a správu a údržbu domového majetku.“.
26.
§ 26 ods. 4, 5 a 6 znejú:
„(4)
Mestský národný výbor ďalej
a)
vo vzťahu k organizáciám riadeným národnými výbormi vyšších stupňov
1.
zaujíma stanovisko k návrhom koncepcií rozvoja a hospodárskych plánov organizácií
poskytujúcich služby,
2.
vydáva súhlas na umiestnenie organizácií alebo ich častí (závodu, prevádzkárne a
pod.) na území mesta,
3.
posudzuje programy sociálneho rozvoja organizácií z hľadiska ich nadväznosti na hospodársky,
sociálny a kultúrny rozvoj mesta a zaujíma k nim stanovisko;
b)
vo vzťahu k ústredne riadeným hospodárskym, družstevným a ostatným organizáciám
1.
má oprávnenia uvedené v ustanovení písmena a) v bodoch 2 a 3,
2.
zaujíma stanovisko k zámerom, koncepciám a iným opatreniam organizácií, pokiaľ sa
týkajú rozvoja a výstavby mesta a potrieb občanov,
3.
vyjadruje sa k návrhom na ustanovenie a odvolanie vedúcich závodov a prevádzkární
organizácií poskytujúcich služby obyvateľstvu; pri závažných alebo opakovaných nedostatkoch
v činnosti závodov a prevádzkární môže navrhnúť odvolanie ich vedúcich z funkcie;
c)
vyjadruje sa k návrhom záväzných stanovísk, ktoré vydávajú príslušné orgány štátnej
správy k návrhom na rozmiestnenie vybraných investícií, najmä z hľadiska nárokov na
prírodné zdroje a bytovú výstavbu, vplyvu na tvorbu a ochranu životného prostredia,
ako aj k návrhom na zrušenie zastaraných a neefektívnych prevádzkární a neperspektívnych
výrob, prípadne dáva na takéto zrušenie podnety.
(5)
Mestský národný výbor prvej kategórie vydáva záväzné stanoviská k návrhom na rozmiestnenie
vybraných investícií podľa osobitných predpisov.
(6)
Mestský národný výbor prvej kategórie a mestský národný výbor druhej kategórie vykonáva
v prípadoch ustanovených zákonom aj pôsobnosť, ktorá inak patrí okresnému národnému
výboru.“.
27.
Za § 26 sa vkladá § 26a, ktorý znie:
„§ 26a
Národný výbor mesta Košíc a obvodné národné výbory v Košiciach majú pôsobnosť mestského
i okresného národného výboru. Rozdelenie pôsobnosti medzi Národným výborom mesta Košíc
a obvodnými národnými výbormi vykoná Národný výbor mesta Košíc vo svojom štatúte.
Národný výbor mesta Košíc môže po dohode s obvodnými národnými výbormi určiť na svojom
plenárnom zasadaní, že niektoré úlohy patriace do pôsobnosti obvodných národných výborov
bude z dôvodu účelnosti alebo z iného dôležitého dôvodu plniť niektorý obvodný národný
výbor aj v územných obvodoch ostatných obvodných národných výborov.“.
28.
§ 27 ods. 3 znie:
„(3)
Okresný národný výbor spolupracuje s krajským národným výborom pri vypracúvaní koncepcie
rozvoja okresu a vyjadruje sa k návrhom koncepcií rozvoja kraja, strednodobých a vykonávacích
hospodárskych plánov a rozpočtov krajského národného výboru; krajský národný výbor
prerokúva tieto návrhy s okresnými národnými výbormi a
informuje ich o schválených koncepciách, hospodárskych plánoch, o rozpočte a o ich plnení.“.
informuje ich o schválených koncepciách, hospodárskych plánoch, o rozpočte a o ich plnení.“.
29.
V § 27 sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:
„(4)
Okresný národný výbor vydáva záväzné stanoviská k návrhom na rozmiestnenie vybraných
investícií podľa osobitných predpisov a spolupracuje s krajským národným výborom pri
vypracúvaní záväzných stanovísk k návrhom na rozmiestnenie vybraných investícií, pri
ktorých tieto stanoviská vydáva krajský národný výbor; ďalej spolupracuje s krajským
národným výborom pri zrušovaní zastaraných a neefektívnych prevádzkární a neperspektívnych
výrob.“.
Doterajší odsek 4 sa označuje ako odsek 5.
30.
V § 28 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2)
Krajský národný výbor navrhuje príslušným orgánom zrušenie zastaraných a neefektívnych
prevádzkární a neperspektívnych výrob a jeho zaradenie do plánu, určuje spolu s príslušným
orgánom podmienky na zrušenie zastaraných a neefektívnych prevádzkární a neperspektívnych
výrob a požaduje od príslušných orgánov uplatnenie postihu voči organizácii, ktorá
tieto podmienky neplní; vydáva záväzné stanoviská k návrhom na rozmiestnenie vybraných
investícií podľa osobitných predpisov.“.
Doterajšie odseky 2, 3 a 4 sa označujú ako odseky 3, 4 a 5.
31.
V § 29 sa za ustanovenie písmena b) vkladá ustanovenie písmena c), ktoré znie:
„c)
strednodobý rozpočtový výhľad,“.
Doterajšie ustanovenie písmena c) sa označuje ako ustanovenie písmena d).
32.
§ 30 sa dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3)
Na zabezpečenie hlavných cieľov komplexného rozvoja miest, v ktorých pôsobia mestské
národné výbory prvej kategórie, krajské národné výbory určujú pre tieto mestské národné
výbory záväzné úlohy a v rámci finančných vzťahov k rozpočtom okresných národných
výborov záväzné limity, najmä v oblasti investícií. V prípadoch určených vládou určujú
krajské národné výbory tieto záväzné úlohy a záväzné limity aj pre mestské národné
výbory druhej kategórie.“.
33.
§ 37 sa vypúšťa.
34.
V § 38 sa za slová „telesnej výchovy“ vkladajú slová „športu a rekreácie“, slová
„v otázkach správy majetku a združovania prostriedkov (§ 35 až 37)“ sa nahrádzajú
slovami „v otázkach správy majetku (§ 35 a 36) a združovania prostriedkov a činností
(§ 6b)“ a na konci sa pripájajú slová „a uzneseniami vlády.“.
35.
§ 39 ods. 1 a 2 znejú:
„(1)
Národný výbor na svojom plenárnom zasadaní prerokúva základné otázky komplexného
ekonomického a sociálneho rozvoja svojho územného obvodu, najmä pokiaľ ide o poskytovanie
a úroveň všetkých služieb pre obyvateľstvo, bývanie, bytovú výstavbu a údržbu bytového
majetku, životné prostredie a ďalšie záujmy a potreby obyvateľstva. Zriaďuje si výkonné
a kontrolné orgány, riadi ich činnosť a hodnotí výsledky ich práce. Všetky orgány
národného výboru sú mu zo svojej činnosti zodpovedné.
(2)
Plenárnemu zasadaniu národného výboru je vyhradené
a)
schvaľovať dlhodobé koncepcie rozvoja územného obvodu národného výboru; ak ide o
krajský národný výbor, schvaľovať aj návrhy dlhodobých oblastných výhľadov a návrhy
strednodobých a vykonávacích oblastných plánov;
b)
schvaľovať strednodobé a vykonávacie hospodárske plány národného výboru a hodnotiť
ich plnenie; určiť celkové vzťahy k plánu a rozpočtu národných výborov nižších stupňov;
c)
schvaľovať volebné programy Národného frontu, kontrolovať ich plnenie a hodnotiť
výsledky socialistickej súťaže organizovanej národnými výbormi;
d)
schvaľovať územné plány a prerokúvať dlhodobé koncepcie a návrhy strednodobých plánov
rozvoja poľnohospodárskej výroby; ak ide o krajský národný výbor, prerokúvať tiež
dlhodobé koncepcie rozvoja lesného hospodárstva;
e)
schvaľovať plány rozvoja kultúry, ročné plány kultúrnovýchovnej činnosti a prerokúvať
návrhy strednodobých plánov rozvoja telesnej výchovy a športu;
f)
schvaľovať rozpočet a záverečný účet národného výboru;
g)
ak ide o krajský národný výbor, prerokúvať vybrané významné investičné zámery, prijímať
k nim stanoviská a určovať podmienky na ich realizáciu podľa osobitných predpisov;
h)
schvaľovať základné smery združovania prostriedkov a činností;
ch)
zriaďovať, zlučovať a zrušovať hospodárske, rozpočtové a iné organizácie a zariadenia
národného výboru; ak ide o hospodárske organizácie, určiť im aj predmet činnosti a
schvaľovať ich štatúty;
i)
rozhodovať o územných zmenách, prípadne rokovať o návrhoch týchto zmien;
j)
určiť počet poslancov národného výboru, určiť počet a hranice volebných obvodov;
k)
zriaďovať a zrušovať komisie, odbory a iné orgány národného výboru a určovať deľbu
práce medzi nimi;
l)
voliť predsedu, podpredsedov a tajomníka národného výboru, ďalších členov rady, ďalej
predsedov, tajomníkov a ďalších členov komisií národného výboru, ako aj odvolávať
ich z funkcie;
m)
voliť predsedu, podpredsedu a ďalších členov výboru ľudovej kontroly národného výboru
a odvolávať ich z funkcie, ako aj schvaľovať plán činnosti tohto výboru; prerokúvať
výsledky dôležitých kontrol a návrhy na opatrenia;
n)
ustanovovať vedúcich odborov národného výboru a hygienika a odvolávať ich z funkcie,
a to po vyjadrení národného výboru vyššieho stupňa; ak ide o vedúceho odboru krajského
národného výboru alebo krajského hygienika, po vyjadrení príslušného ministerstva
(ústredného orgánu štátnej správy);
o)
uznášať sa na všeobecne záväzných nariadeniach národného výboru a prerokúvať rozbory
účinnosti všeobecne záväzných nariadení národného výboru, ako aj rozbory zákonnosti
a účinnosti všeobecne záväzných nariadení národných výborov nižších stupňov;
p)
schvaľovať rokovací poriadok plenárneho zasadania, rady, výboru ľudovej kontroly,
komisií, ako aj organizačný poriadok národného výboru; riadi sa pritom vzorovým rokovacím
poriadkom a vzorovým organizačným poriadkom, ktoré vydá vláda;
r)
rozhodovať o prijatí pôžičky alebo úveru;
s)
ak ide o okresný národný výbor, voliť a odvolávať z funkcie sudcov z ľudu okresného
súdu;
t)
ak ide o krajský národný výbor, voliť a odvolávať z funkcie sudcov z ľudu krajského
súdu;
u)
prerokúvať správy o stave socialistickej zákonnosti a ochrane verejného poriadku,
ktoré mu predkladajú súdy, prokuratúra a útvary Zboru národnej bezpečnosti a správy
iných štátnych orgánov, ktoré pôsobia v územnom obvode národného výboru, o ich činnosti
týkajúcej sa záujmov a potrieb občanov;
v)
uznášať sa o prenesení pôsobnosti národného výboru na národné výbory nižších stupňov
podľa osobitných predpisov;
x)
hodnotiť úroveň služieb poskytovaných obyvateľstvu a tvorbu a ochranu životného prostredia;
y)
hodnotiť úroveň vybavovania sťažností, oznámení a podnetov občanov došlých národnému
výboru, organizáciám a zariadeniam riadeným alebo spravovaným národným výborom;
z)
udeľovať čestné občianstvo obce (mesta) a iné verejné uznania, ako aj udeľovať ceny
národného výboru.“.
36.
V § 42 ods. 3 prvá veta znie:
„Prípravu zasadania národného výboru organizuje jeho rada v súčinnosti s komisiami
a poslancami; pritom úzko spolupracuje s národnými výbormi nižších stupňov, orgánmi
Národného frontu a organizáciami v ňom združenými, štátnymi orgánmi a organizáciami,
ktorých činnosti sa týka vec, ktorá sa má na plenárnom zasadaní prerokovať.“.
37.
Ustanovenie § 45 sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekom 2, ktorý znie:
„(2)
Úlohy predsedu Národného výboru mesta Košíc plní primátor mesta Košíc a úlohy podpredsedov
tohto národného výboru plnia námestníci primátora. Primátor ako predstaviteľ mesta
má právo používať primátorské insígnie.“.
38.
§ 46 ods. 2 znie:
„(2)
Rada národného výboru najmä
a)
rozpracúva a zabezpečuje plnenie úloh, ktoré vyplývajú z uznesení národného výboru,
rád národných výborov vyšších stupňov a z uznesení vlády; prerokúva a rieši iniciatívne
návrhy komisií, poslancov, odborov a národných výborov nižších stupňov a ich rád;
organizuje práce na príprave plánu a rozpočtu národného výboru a prerokúva ich návrhy;
b)
hodnotí výsledky činnosti organizácií riadených alebo spravovaných národným výborom,
vymenúva a odvoláva ich vedúcich, určuje ich plat a zásady ich hmotnej zainteresovanosti;
vymenúva a odvoláva aj hlavných kontrolórov týchto organizácií;
c)
pripravuje návrhy dlhodobých oblastných výhľadov a návrhy strednodobých a vykonávacích
oblastných plánov;
d)
koordinuje prípravu záväzných stanovísk pripravovaných orgánmi národného výboru;
e)
navrhuje a koordinuje prípravu združovania prostriedkov a činností;
f)
ak ide o radu krajského národného výboru, navrhuje zrušenie neefektívnych a zastaraných
prevádzkární a neperspektívnych výrob a podľa potreby určuje podmienky ich zrušenia;
g)
určuje po dohode s ústredne riadenými hospodárskymi a družstevnými organizáciami
podiel týchto organizácií na komplexnom ekonomickom a sociálnom rozvoji územného obvodu;
h)
riadi a zjednocuje činnosť komisií národného výboru a utvára podmienky pre ich prácu;
zabezpečuje a kontroluje prerokúvanie a riešenie ich návrhov, podnetov a pripomienok;
ch)
utvára priaznivé podmienky pre účinnú prácu poslancov národného výboru;
i)
riadi činnosť odborov národného výboru, ukladá im úlohy, dozerá na ich plnenie a
dbá o racionalizáciu činnosti odborov; určuje pracovnú náplň odborov, ich vnútornú
organizáciu a počty pracovníkov; určuje zásadné úlohy v kádrovej práci, stará sa o
rast kvalifikácie pracovníkov odborov a určuje plat vedúcim odborov;
j)
kontroluje a hodnotí výkon štátnej správy orgánmi národného výboru a orgánmi národných
výborov nižších stupňov;
k)
riadi riaditeľov (vedúcich) organizácií (zariadení) obstarávajúcich činnosti uvedené
v § 21.“.
39.
§ 47 ods. 1 znie:
„(1)
Rada je podriadená a zodpovedná plenárnemu zasadaniu národného výboru, ktoré môže
radu a jej jednotlivých členov kedykoľvek odvolať. Rada podáva na každom riadnom plenárnom
zasadaní národného výboru správu o svojej činnosti.“.
40.
Za § 50 sa vkladá § 50a, ktorý znie:
„§ 50a
Predseda, podpredsedovia a tajomník národného výboru plnia úlohy koordinačnej a kontrolnej
povahy, ktorými ich poverí rada národného výboru a ktoré nevyžadujú kolektívne rozhodovanie.“.
41.
§ 51 ods. 1 znie:
„(1)
Predseda vedie schôdze rady a spolu s tajomníkom podpisuje jej uznesenia; medzi schôdzami
rady koordinuje činnosť podpredsedov a tajomníka národného výboru.“.
42.
Ustanovenie § 52 sa označuje ako odsek 1, v ktorom sa na konci časti vety pred bodkočiarkou
pripájajú slová „a koordinuje prípravu plánov činnosti jeho komisií a aktívov;“.
43.
§ 52 sa dopĺňa odsekom 2, ktorý znie:
„(2)
V rozsahu vymedzenom organizačným poriadkom národného výboru plní tajomník úlohy
vedúceho organizácie v pracovnoprávnych vzťahoch pracovníkov národného výboru, s výnimkou
pracovníkov aparátu výboru ľudovej kontroly.“.
44.
§ 54 ods. 2 znie:
„(2)
Komisie ako kontrolné orgány dozerajú na činnosť organizácií a zariadení riadených
alebo spravovaných národným výborom, nezasahujú však do otázok ich operatívneho riadenia.
Dozerajú aj na prácu odborov a správnych komisií, najmä na dodržiavanie socialistickej
zákonnosti pri výkone štátnej správy a na včasnosť a kvalitu vybavovania vecí občanov;
ak zistia nedostatky v práci odborov, správnych komisií alebo v činnosti organizácií
a zariadení riadených alebo spravovaných národným výborom, požadujú ich odstránenie.
Ak sa nedosiahne náprava, predkladajú príslušné návrhy rade. Komisie ďalej sledujú
a kontrolujú, ako sa na jednotlivých úsekoch činnosti národného výboru uplatňuje jeho
pôsobnosť a právomoc a ako sa vykonávajú uznesenia národného výboru a jeho rady. Pri
svojej kontrolnej činnosti sa komisie opierajú o poznatky občanov a spolupracujú s
nimi.“.
45.
§ 57 ods. 1 znie:
„(1)
V prípadoch ustanovených zákonom zriaďuje národný výbor správne komisie, ktorým patrí
rozhodovať o právach a povinnostiach občanov a organizácií, prípadne plniť ďalšie
úlohy na úsekoch, pre ktoré sú zriadené.“.
46.
V § 57 sa za odsek 1 vkladajú nové odseky 2 a 3, ktoré znejú:
„(2)
Národný výbor volí členov správnej komisie z radov svojich poslancov a ďalších občanov,
predovšetkým tých, ktorých mu navrhli spoločenské organizácie. Predsedom správnej
komisie je poslanec národného výboru; riadi a organizuje prácu správnej komisie a
dbá o plnenie jej uznesení.
(3)
Správna komisia sa uznáša väčšinou hlasov všetkých svojich členov, ak osobitný zákon
neustanovuje inak.“.
Doterajší odsek 2 sa označuje ako odsek 4.
47.
§ 58 znie:
„§ 58
Krajské národné výbory, okresné národné výbory, mestské národné výbory a miestne národné
výbory v strediskových obciach zriaďujú výbory ľudovej kontroly; po prerokovaní s
výborom ľudovej kontroly príslušného okresného národného výboru ich môžu zriadiť aj
ostatné miestne národné výbory.“.
48.
V § 59 ods. 1 sa za prvú vetu vkladá veta, ktorá znie:
„K voľbe a odvolaniu podpredsedu, ak nie je poslancom národného výboru, je potrebné
vyjadrenie výboru ľudovej kontroly národného výboru vyššieho stupňa, a ak ide o podpredsedu
výboru ľudovej kontroly krajského národného výboru, vyjadrenie Výboru ľudovej kontroly
Slovenskej socialistickej republiky.“.
49.
§ 61 ods. 1 znie:
„(1)
Národné výbory zriaďujú pre jednotlivé odvetvia (úseky) svojej pôsobnosti odbory.“.
50.
V § 61 sa odsek 2 vypúšťa.
Doterajšie odseky 3 a 4 sa označujú ako odseky 2 a 3.
51.
§ 62 znie:
„§ 62
Odbory v odvetviach a na úsekoch, pre ktoré sú zriadené,
a)
vykonávajú štátnu správu s výnimkou vecí patriacich do právomoci plenárneho zasadania
národného výboru, jeho rady, komisií a správnych komisií;
b)
vedú po odbornej stránke organizácie a zariadenia riadené alebo spravované národným
výborom;
c)
spracúvajú odborné podklady na rokovanie národného výboru, jeho rady, komisií a správnych
komisií a zabezpečujú plnenie uznesení národného výboru a jeho orgánov.“.
52.
§ 63 znie:
„§ 63
(1)
Odbor riadi rada národného výboru; odbor zodpovedá rade za všetku svoju činnosť.
Vo veciach uvedených v § 62 písm. a) a b), ak nejde o veci uvedené v § 38, je podriadený
aj odboru národného výboru vyššieho stupňa, a ak ide o odbor krajského národného výboru,
aj príslušnému ústrednému orgánu štátnej správy.
(2)
Prácu odboru riadi a za ňu zodpovedá jeho vedúci.
(3)
Odbory informujú poslancov o svojej činnosti i o poznatkoch z činnosti organizácií
a zariadení riadených alebo spravovaných národným výborom.
(4)
Pracovníci odborov sú povinní zúčastňovať sa na schôdzach a besedách poslancov s
voličmi a pomáhať im v ich práci vo volebnom obvode.“.
53.
Za § 63 sa vkladajú § 63a a 63b, ktoré znejú:
„§ 63a
Ministerstvo vnútra Slovenskej socialistickej republiky (ďalej len „ministerstvo vnútra")
po dohode s príslušnými ústrednými orgánmi štátnej správy ustanoví všeobecne záväzným
právnym predpisom predpoklady pre výkon funkcií, ktoré vyžadujú osobitnú odbornú spôsobilosť.
Vymedzí najmä obsah odbornej spôsobilosti, spôsob jej overovania a formy ďalšieho
zdokonaľovania, ak nie sú ustanovené osobitnými predpismi.
§ 63b
Osobitné orgány
V prípadoch ustanovených zákonom zriaďujú národné výbory na výkon štátnej správy v
príslušnom odvetví (úseku) osobitné orgány; zákon ustanoví aj postavenie a pôsobnosť
týchto orgánov.“.
54.
V § 64 ods. 2 sa slová „a udržiavaní a ochrane bytového majetku" nahrádzajú slovami
„(mesta), udržiavaní a ochrane bytového majetku, upevňovaní verejného poriadku a socialistického
spolužitia. Občianske výbory sa podieľajú aj na tvorbe, plnení a kontrole plnenia
volebných programov Národného frontu.".
55.
V § 64 ods. 3 sa na konci pripája veta, ktorá znie:
„Poverovať občianske výbory plnením úloh môže iba plenárne zasadanie národného výboru
alebo jeho rada.“.
56.
§ 64 sa dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5)
Občianske výbory sa môžu obracať na radu a ostatné orgány národného výboru a na organizácie
riadené alebo spravované národným výborom so svojimi návrhmi, podnetmi a dotazmi;
tieto orgány a organizácie sú povinné sa zaoberať návrhmi, podnetmi a dotazmi občianskych
výborov a informovať ich o spôsobe vybavenia.“.
57.
§ 67 ods. 2 znie:
„(2)
Vláda najmä
a)
zjednocuje činnosť ministerstiev (ústredných orgánov štátnej správy) vo vzťahu k
národným výborom;
b)
zabezpečuje realizáciu jednotnej štátnej politiky v otázkach komplexného ekonomického
a sociálneho rozvoja územných obvodov národných výborov;
c)
určuje plánom a rozpočtom krajským národným výborom úlohy a prostriedky, určuje systemizáciu
aparátu národných výborov a počty pracovníkov súhrnne za všetky odvetvia riadené národnými
výbormi;
d)
môže určiť krajským národným výborom záväzné úlohy a limity, ako aj orientačné ukazovatele
na zabezpečenie súladu medzi rozvojom ústredne riadených odvetví a hospodárstvom národných
výborov;
e)
rozhoduje o zásadných otázkach týkajúcich sa výkonu štátnej správy v pôsobnosti národných
výborov;
f)
rieši sporné otázky, ktoré sa pri rozpracúvaní a uskutočňovaní celoštátnej politiky
vyskytnú medzi krajskými národnými výbormi a ministerstvami (ústrednými orgánmi štátnej
správy) a medzi krajskými národnými výbormi navzájom;
g)
kontroluje, ako národné výbory plnia úlohy a hodnotí výsledky ich činnosti;
h)
prerokúva zásadné otázky komplexného ekonomického a sociálneho rozvoja jednotlivých
krajov.“.
58.
Za § 67 sa vkladá § 67a, ktorý znie:
„§ 67a
Na zabezpečenie riadiacej a kontrolnej úlohy vlády vo vzťahu k národným výborom
a)
ministerstvá (ústredné orgány štátnej správy) predkladajú vláde
1.
návrhy koncepcií rozvoja odvetví (úsekov) riadených a spravovaných národnými výbormi,
2.
návrhy vo veciach, ktoré patria do samostatnej pôsobnosti národných výborov, ak nie
sú zákonom splnomocnené na ich úpravu všeobecne záväzným právnym predpisom (§ 38);
b)
ministerstvo vnútra
1.
organizuje jednotný postup ministerstiev (ústredných orgánov štátnej správy) pri
príprave návrhov na rokovanie vlády a pri plnení opatrení prijatých vládou v otázkach
týkajúcich sa národných výborov,
2.
koordinuje vydávanie smerníc ministerstiev (ústredných orgánov štátnej správy), ktoré
sa týkajú národných výborov a nimi riadených alebo spravovaných organizácií,
3.
koordinuje prípravu podkladov na kontrolnú činnosť vlády z hľadiska dodržiavania
právnych predpisov a plnenia uznesení vlády v činnosti národných výborov, ako aj v
činnosti ministerstiev (ústredných orgánov štátnej správy) vo vzťahu k národným výborom,
4.
zabezpečuje v spolupráci s ostatnými ministerstvami (ústrednými orgánmi štátnej správy)
utváranie podmienok pre zvyšovanie politickej a odbornej úrovne pracovníkov národných
výborov,
5.
vykonáva rozbor činnosti národných výborov, organizuje výmenu skúseností z ich práce
a usmerňuje a vyhodnocuje súťaže národných výborov,
6.
usmerňuje organizovanie informačného systému národných výborov.“.
59.
§ 68 ods. 1 a 2 znejú:
„(1)
Ministerstvá (ústredné orgány štátnej správy) riadia v rámci zákonov výkon štátnej
správy v príslušnom odvetví (úseku) vydávaním všeobecne záväzných právnych predpisov
a smerníc, kontrolujú výkon štátnej správy a dodržiavanie socialistickej zákonnosti,
zovšeobecňujú získané poznatky z tejto činnosti národných výborov a robia opatrenia
na odstránenie zistených nedostatkov.
(2)
Ministerstvá (ústredné orgány štátnej správy), do pôsobnosti ktorých patria odvetvia
(úseky) riadené alebo spravované národnými výbormi, ďalej
a)
riadia po odbornej stránke činnosť národných výborov na základe vládou schválených
koncepcií rozvoja odvetví (úsekov);
b)
zabezpečujú odborné vedenie rozpočtových a príspevkových organizácií a zariadení
národných výborov;
c)
podieľajú sa na príprave návrhov strednodobých a vykonávacích hospodárskych plánov
a rozpočtov krajských národných výborov;
d)
zabezpečujú jednotný postup pri používaní právnych predpisov v činnosti národných
výborov;
e)
pomáhajú po odbornej stránke národným výborom a organizáciám nimi riadeným alebo
spravovaným zabezpečovať úlohy a zdokonalovať metódy činnosti;
f)
usmerňujú vedecko-technický rozvoj a racionalizáciu riadiacich a správnych činností;
g)
starajú sa o výchovu odborných kádrov národných výborov a organizácií a zariadení
nimi riadených alebo spravovaných.“.
60.
V § 68 sa odsek 3 vypúšťa.
Doterajší odsek 4 sa označuje ako odsek 3.
61.
§ 68 ods. 3 písm. b) znie:
„b)
zabezpečujú, aby nimi riadené orgány a organizácie koordinovali svoju činnosť s národnými
výbormi, najmä s okresnými národnými výbormi, mestskými národnými výbormi a miestnymi
národnými výbormi v strediskových obciach a prerokúvali s nimi všetky závažné opatrenia
týkajúce sa rozvoja územných obvodov národných výborov.“.
62.
V § 76 sa označenie „§ 62 č. 1" nahrádza slovami „§ 62 písm. a) a b), ak nejde o
veci uvedené v § 38.“.
63.
V § 77 sa na konci pripájajú slová „alebo s uznesením vlády.“.
Čl. II
(1)
Na mestské národné výbory prvej kategórie a na mestské národné výbory druhej kategórie
sa prenáša pôsobnosť okresných národných výborov uvedená v prílohe A tohto zákona.
(2)
Na mestské národné výbory prvej kategórie sa prenáša aj pôsobnosť okresných národných
výborov uvedená v prílohe B tohto zákona.
Čl. III
Ustanovenia osobitných právnych predpisov, ktoré upravujú zriaďovanie, zloženie a
pôsobnosť správnych komisií, zostávajú nedotknuté.
Čl. IV
Zákon Slovenskej národnej rady č. 53/1975 Zb. o pokutách za porušovanie právnych predpisov
o vytváraní a ochrane zdravých životných podmienok sa mení takto:
1.
V § 4 ods. 1 prvá veta znie:
„Pokuty ukladajú okresné národné výbory a im na roveň postavené národné výbory a mestské
národné výbory uvedené v § 10 ods. 3 a 4 zákona o národných výboroch (ďalej len „národný
výbor").“.
2.
V § 4 ods. 2 sa vypúšťajú slová „príslušný okresný“.
3.
V § 5 ods. 1 sa vypúšťa slovo „okresnému“.
4.
V § 6 ods. 1 sa slová „Okresný národný výbor“ nahrádzajú slovami „Národný výbor“.
5.
V § 7 ods. 1 prvá veta znie:
„Pokuta je príjmom národného výboru, ktorý ju uložil.“.
6.
V § 7 ods. 2 sa slová „okresné národné výbory“ nahrádzajú slovami „národné výbory,
ktoré ich uložili“.
Čl. VI
Zrušujú sa:
1.
uznesenie Národného zhromaždenia Československej socialistickej republiky z 1. decembra
1967 uverejnené pod č. 109/1967 Zb., ktorým sa vydáva Vzorový štatút mestských národných výborov;
2.
zákonné opatrenie Predsedníctva Národného zhromaždenia č. 104/1968 Zb. o vytvorení okresných národných výborov v novozriadených okresoch Veľký Krtíš, Vranov,
Svidník a Stará Ľubovňa;
3.
zákon Slovenskej národnej rady č. 29/1970 Zb. o utvorení obvodných národných výborov v meste Košiciach;
4.
zákon Slovenskej národnej rady č. 62/1971 Zb., ktorým sa mení zákon č. 69/1967 Zb. o národných výboroch.
Čl. VII
Predsedníctvo Slovenskej národnej rady sa splnomocňuje, aby v Zbierke zákonov vyhlásilo
úplné znenie zákona č. 69/1967 Zb. o národných výboroch, ako vyplýva s platnosťou
pre Slovenskú socialistickú republiku zo zmien a doplnení vykonaných neskoršími zákonmi.
Čl. VIII
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januárom 1983, s výnimkou článku V, ktorý nadobúda
účinnosť 1. aprílom 1983.
Šalgovič v. r.
Colotka v. r.
Colotka v. r.
Príloha A zákona Slovenskej národnej rady č. 139/1982 Zb., ktorým sa mení a dopĺňa
zákon o národných výboroch a upravuje pôsobnosť mestských národných výborov na niektorých
úsekoch štátnej správy
Pol. | Na úseku štátnej správy | sa prenáša na mestské národné výbory prvej kategórie a mestské národné výbory druhej kategórie pôsobnosť patriaca okresným národným výborom | ||
podľa | Predmet pôsobnosti | |||
právneho predpisu | ustanovenia | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | zásobovania, obchodu, verejného a závodného stravovania a cestovného ruchu | zák. SNR č. 130/1981 Zb. | § 34 písm. g) | zaraďovanie ubytovacích závodov a zariadení do kategórie B a odbytových stredísk reštauračného stravovania do IV. až II. skupiny |
2 | všeobecnej vnútornej správy | vyhl. č. 348/1951 Ú. v. I | § 4 ods. 2 | vedenie evidencie údajov o dobrovoľných organizáciách a ich zložkách, ak majú sídlo na území mesta a vydávanie osvedčení o ich právnych pomeroch |
3 | vyhl. č. 348/1951 Ú. v. I v znení vyhl. č. 158/1957 Ú. v. | § 8 | prijímanie ohlásenia dobrovoľnej organizácie o usporiadaní verejnej schôdze v miestnosti a udeľovanie všeobecného povolenia na usporadúvanie takýchto schôdzí bez ohlásenia | |
4 | vyhl. č. 348/1951 Ú. v. I | § 10 | prijímanie ohlásenia o usporiadaní zhromaždenia v obvode mesta, ak nejde o prípady, keď sa ohlásenie nevyžaduje. |
Príloha B zákona Slovenskej národnej rady č. 139/1982 Zb., ktorým sa mení a dopĺňa
zákon o národných výboroch a upravuje pôsobnosť mestských národných výborov na niektorých
úsekoch štátnej správy
Pol. | Na úseku štátnej správy | sa prenáša na mestské národné výbory prvej kategórie pôsobnosť patriaca okresným národným výborom | ||
podľa | Predmet pôsobnosti | |||
právneho predpisu | ustanovenia | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | územného plánovania a stavebného poriadku | zák. č. 50/1976 Zb. | § 18 ods. 2 a § 30 | obstarávanie územnoplánovacej dokumentácie sídelných útvarov a zón a jej doplnkov a zmien |
2 | § 26 ods. 2 | schvaľovanie územných plánov a územných projektov sídelných útvarov a zón | ||
3 | § 31 ods. 1 a 3 | schvaľovanie zmien a doplnkov záväznej časti územnoplánovacej dokumentácie sídelných útvarov a zón a rozhodovanie o úprave jej smernej časti | ||
4 | poľnohospodárstva | zák. č. 53/1966 Zb. v znení zák. č. 75/1976 Zb. zák. SNR č. 78/1976 Zb. |
§ 14 a 15 § 3 ods. 1 písm. l) |
rozhodovanie o odňatí poľnohospodárskej pôdy poľnohospodárskej výrobe, ak nejde o pôdu uvedenú v § 7a zákona o ochrane poľnohospodárskeho pôdneho fondu, a o odňatí súčastí poľnohospodárskeho pôdneho fondu, ktoré nie sú poľnohospodárskou pôdou, v intraviláne mesta na výstavbu rodinných domov, garáží a ostatných drobných stavieb v osobnom vlastníctve, ak má mesto schválený územný plán |
5 | financií a správy a ochrany národného majetku | zák. č. 40/1964 Zb. | § 205 ods. 1 | rozhodovanie o pridelení pozemku do osobného užívania |
6 | zák. č. 60/1961 Zb. zák. č. 142/1970 Zb. |
§ 20 ods. 2 § 27 |
prejednávanie priestupkov proti devízovému hospodárstvu | |
7 | zásobovania, obchodu, verejného a závodného stravovania a cestovného ruchu | zák. SNR č. 130/1981 Zb. | § 34 písm. g) | zaraďovanie ubytovacích závodov a zariadení do všetkých kategórií a tried a odbytových stredísk reštauračného stravovania do všetkých skupín |
8 | dopravy a cestného hospodárstva | zák. č. 51/1964 Zb. | § 14 ods. 1 a 2 | rozhodovanie o náhrade škody spôsobenej v okolí dráhy pri stavbe, údržbe alebo prevádzke dráhových vedení, ak nedôjde k dohode |
9 | zák. č. 51/1964 Zb. vyhl. č. 52/1964 Zb. |
§ 25 ods. 2 § 35 ods. 2 |
rozhodovanie o odstránení zrušenej dráhy na území mesta | |
10 | vyhl. č. 52/1964 Zb. | § 13 ods. 5 | vykonávanie obhliadky priecestí, zisťovanie závad, preskúšavanie podmienok zabezpčenia priecestí a určovanie alebo doporučovanie opatrení na odstránenie závad | |
11 | zák. č. 135/1961 Zb. vyhl. č. 136/1961 Zb. |
§ 3 ods. 1 § 4 ods. 2 časť prvej vety pred bodkočiarkou |
správa ciest na území mesta a výkon dozoru nad nimi | |
12 | zák. č. 135/1961 Zb. | § 7 | rozhodovanie o uzávierke a obchádzke na cestách II. a III. triedy na území mesta | |
13 | § 18 ods. 2 | povoľovanie výnimiek z povinnosti zriaďovať nové križovatky ciest s dráhami mimo úrovne koľajníc na území mesta | ||
14 | ochrany verejného poriadku | zák. č. 126/1968 Zb. | § 1 | rozhodovanie o zákaze, prípadne rozpustení verejného zhromaždenia, manifestácie a sprievodu |
15 | § 2 ods. 1 a 2 písm. a) | rozhodovanie o zastavení činnosti, prípadne rozpustení dobrovoľnej organizácie alebo jej zložky, ak obvod jej činnosti nepresahuje územie mesta | ||
16 | nar. vl. SSR č. 17/1975 Zb. | § 9 ods. 1 | vydávanie písomné pokynu okresnému oddeleniu Verejnej bezpečnosti na vykonanie služobného zákroku smerujúceho k rozpusteniu verejného zhromaždenia, manifestácie alebo sprievodu | |
17 | všeobecnej vnútornej správy | vl. nar. č. 30/1939 Zb. v znení zák. SNR č. 72/1969 Zb. | § 4 ods. 1 čl. 2 |
vykonávanie dozoru nad osobitnými združeniami nepodliehajúcimi platným predpisom o združovaní |
18 | zák. č. 68/1951 Zb. v znení vl. nar. č. 122/1951 Zb. | § 2 ods. 2 príl. D položka 3 |
privoľovanie na zriadenie zložiek dobrovoľných organizácií, ak ich pôsobosť nepresahuje územie mesta | |
19 | zák. č. 68/1951 Zb. v znení zák. SNR č. 72/1969 Zb. | § 10 ods. 2 čl. 2 |
ukladanie povinnosti spolkom, ak ich pôsobnosť nepresahuje územie mesta, predkladať informácie potrebné na posúdenie ich činnosti | |
20 | vyhl. č. 348/1951 Ú. v. I | § 5 ods. 3 | rozhodovanie o rozpustení spolku sídliaceho na území mesta a o naložení s jeho majetkom | |
21 | vyhl. č. 348/1951 Ú. v. I v znení vyhl. č. 158/1957 Ú. v. |
§ 11 | rozhodovanie o vyňatí niektorých zhromaždení z ohlasovacej povinnosti; ukladanie povinnosti ohlásiť vopred v určenej lehote niektoré zhromaždenia s udaním programu, miesta a času konania zhromaždenia, ktoré inak možno konať bez ohlásenia. |
1)
§ 23 až 28 zákona Slovenskej národnej rady č. 130/1981 Zb. o vnútornom obchode.