106/1988 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.05.1990 do 31.08.1990
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.10.1988 - 30.04.1990 | |
3. | 01.05.1990 - 31.08.1990 | 131/1990 Zb. |
4. | 01.09.1990 - 31.12.1990 | 196/1990 Zb. |
5. | 01.01.1991 - 19.03.1991 | 543/1990 Zb. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 106/1988 Zb. |
Názov: | Zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 23.06.1988 |
Dátum vyhlásenia: | 23.06.1988 |
Dátum účinnosti od: | 01.05.1990 |
Dátum účinnosti do: | 31.08.1990 |
Autor: | Slovenská národná rada |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
151/1988 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky, ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení a zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení |
145/1990 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky č. 151/1988 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení a zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení |
272/1990 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej republiky o stravovaní v zariadeniach sociálnej starostlivosti |
273/1990 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky č. 151/1988 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení a zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení, v znení vyhlášky Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 145/1990 Zb. |
319/1990 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky o zmene vyhlášky Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky č.151/1988 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení a zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení |
353/1990 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky č. 151/1988 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení a zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení, v znení vyhlášky Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 145/1990 Zb. |
354/1990 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 272/1990 Zb. o stravovaní v zariadeniach sociálnej starostlivosti |
131/1990 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 106/1988 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpeční |
196/1990 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o zmenách v pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky v sociálnom zabezpečení a o zmenách niektorých ďalších predpisov |
543/1990 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o štátnej správe sociálneho zabezpečenia |
83/1991 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky pri zabezpečovaní politiky zamestnanosti |
106
ZÁKON
Slovenskej národnej rady
z 23. júna 1988
o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení
Slovenská národná rada sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ORGÁNY SOCIÁLNEHO ZABEZPEČENIA A ICH ÚLOHY
§ 1
Orgány sociálneho zabezpečenia
(1)
Orgány sociálneho zabezpečenia Slovenskej socialistickej republiky sú:
a)
Ministerstvo zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky,
b)
Úrad dôchodkového zabezpečenia v Bratislave,
c)
národné výbory,
d)
Ministerstvo vnútra a životného prostredia Slovenskej socialistickej republiky a
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej socialistickej republiky vo veciach ustanovených
zákonom o sociálnom zabezpečení.1)
(2)
Ako orgány zabezpečenia v chorobe a zabezpečenia matky a dieťaťa družstevných roľníkov
pôsobia aj sociálne komisie jednotných roľníckych družstiev.2)
§ 2
Ministerstvo zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky
(1)
Ministerstvo zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky
(ďalej len „ministerstvo“) ako ústredný orgán štátnej správy Slovenskej socialistickej
republiky pre sociálne zabezpečenie
a)
riadi a kontroluje výkon štátnej správy v sociálnom zabezpečení,
b)
zabezpečuje úlohy vyplývajúce z medzinárodných zmlúv v sociálnom zabezpečení,
c)
zabezpečuje, aby sa v súlade s možnosťami a potrebami spoločnosti plnili úlohy súvisiace
s ďalším rozvojom sociálneho zabezpečenia.
(2)
Ministerstvo môže zriadiť ako svoj orgán posudkovú komisiu sociálneho zabezpečenia
na posudzovanie zdravotného stavu vo výnimočných prípadoch, ktoré určí, ak ich posúdenie
vyžaduje osobitné odborné vedomosti.3)
§ 3
Úrad dôchodkového zabezpečenia v Bratislave
(1)
Úrad dôchodkového zabezpečenia v Bratislave rozhoduje o dávkach dôchodkového zabezpečenia,
ak nie je v tomto zákone alebo v zákone o sociálnom zabezpečení ustanovené, že o nich
rozhoduje iný orgán sociálneho zabezpečenia, a zabezpečuje výplaty týchto dávok.
(2)
Úrad dôchodkového zabezpečenia v Bratislave plní úlohy vyplývajúce z medzinárodných
zmlúv pri výplate dávok sociálneho zabezpečenia (poistenia).
(3)
Úrad dôchodkového zabezpečenia v Bratislave je podriadený ministerstvu; je samostatnou
právnickou osobou.
(4)
Úrad dôchodkového zabezpečenia v Bratislave spolupracuje pri vykonávaní dôchodkového
zabezpečenia s národnými výbormi a s organizáciami, ktoré plnia povinnosti vyplývajúce
z predpisov o sociálnom zabezpečení.
(5)
Úrad dôchodkového zabezpečenia v Bratislave zodpovedá za účelné a hospodárne vynakladanie
prostriedkov na dôchodkové zabezpečenie, s ktorými hospodári.
Národné výbory
§ 4
(1)
(2)
Národné výbory poskytujú dávky a služby sociálnej starostlivosti, ak nie je v zákone
o sociálnom zabezpečení ustanovené, že ich poskytuje iný orgán sociálneho zabezpečenia.7)
(3)
Národné výbory pri vykonávaní sociálneho zabezpečenia poskytujú občanom a organizáciám
odbornú pomoc.
Správne komisie
§ 5
(1)
Okresné národné výbory a krajské národné výbory9) zriaďujú komisie starostlivosti o rodinu a deti ako správne komisie. Miestne národné
výbory v strediskových obciach a mestské národné výbory môžu ako správne komisie zriadiť
komisie starostlivosti o rodinu a deti.
(2)
Národné výbory volia predsedov, podpredsedov, tajomníkov a ostatných členov správnych
komisií z radov svojich poslancov a ďalších občanov. Predsedovia a podpredsedovia
komisií sú poslanci národných výborov. Tajomníkov týchto komisií volí z radov odborných
pracovníkov národného výboru.
(3)
Za členov komisií starostlivosti o rodinu a deti volí národný výbor občanov, ktorí
spolupôsobia v starostlivosti o rodinu a deti, najmä detských, dorastových a ženských
lekárov, pedagógov, psychológov, sudcov z povolania, prokurátorov a príslušníkov Zboru
národnej bezpečnosti.
(4)
Zloženie správnej komisie na prerokúvanie jednotlivých prípadov určuje predseda,
prípadne podpredseda komisie podľa povahy prerokúvaného prípadu.
(5)
Komisia starostlivosti o rodinu a deti je schopná rokovať a uznášať sa, ak sú prítomní
predseda alebo podpredseda a najmenej ďalší štyria členovia.
(6)
Správna komisia sa uznáša väčšinou hlasov prítomných členov.
(7)
Členovia správnych komisií národných výborov a občania prizvaní na rokovanie správnej
komisie sú povinní zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, ktoré sa dozvedeli v súvislosti
s rokovaním komisie.
Osobitné orgány sociálneho zabezpečenia
§ 6
(1)
Okresný národný výbor a krajský národný výbor zriaďuje ako osobitný orgán9a) na posudzovanie zdravotného stavu a pracovnej schopnosti občanov na účely sociálneho
zabezpečenia posudkový orgán sociálneho zabezpečenia (ďalej len „posudkový orgán“).
(2)
Za členov posudkového orgánu národný výbor ustanovuje posudkového lekára sociálneho
zabezpečenia a tajomníka z radov odborných pracovníkov národného výboru a lekárov
štátnej zdravotníckej správy.
(3)
Konanie posudkového orgánu riadi posudkový lekár sociálneho zabezpečenia, ktorý je
zároveň jeho predsedom.
(4)
Posudkový orgán je schopný rokovať a uznášať sa, ak sú prítomní posudkový lekár sociálneho
zabezpečenia, ďalší lekár a tajomník. Posudkový orgán sa uznáša väčšinou hlasov.
(5)
Členovia posudkového orgánu sú povinní zachovávat mlčanlivost o skutočnostiach, ktoré
sa dozvedeli v súvislosti s jeho konaním.
(6)
Krajský národný výbor v prípade potreby poverí okresný národný výbor vo svojom územnom
obvode, aby jeho posudkový orgán posudzoval invaliditu alebo iné zdravotné otázky
súvisiace s vykonávaním sociálneho zabezpečenia účastníkov boja proti fašizmu a obetí
fašizmu a s vykonávaním sociálneho zabezpečenia na základe medzinárodných zmlúv, prípadne
v ďalších odôvodnených prípadoch na území celého kraja.
(7)
Krajský národný výbor po dohode s ďalšími krajskými národnými výbormi v prípade potreby
poverí okresný národný výbor vo svojom územnom obvode, aby jeho posudkový orgán posudzoval
invaliditu alebo iné zdravotné otázky súvisiace s vykonávaním sociálneho zabezpečenia
na základe medzinárodných zmlúv aj pre územie týchto krajov.
(8)
Krajský národný výbor poverí okresný národný výbor vo svojom územnom obvode, aby
jeho posudkový orgán posúdil zdravotný stav a pracovnú schopnosť účastníka konania
v prípade, že posudkové orgány príslušného okresného národného výboru sa vylúčením
svojich členov pre predpojatosť stali nespôsobilé rokovať a uznášat sa.
(9)
Okresný národný výbor v odôvodnených prípadoch zriadi osobitný posudkový orgán s
pôsobnosťou pre pracujúcich veľkých organizácií, ktoré majú závodné zdravotnícke zariadenie.
DRUHÁ ČASŤ
PÔSOBNOSŤ NÁRODNÝCH VÝBOROV V SOCIÁLNOM ZABEZPEČENÍ
PRVÁ HLAVA
PÔSOBNOSŤ NÁRODNÝCH VÝBOROV NA ÚSEKU DÔCHODKOVÉHO ZABEZPEČENIA, ZABEZPEČENIA V CHOROBE
A ZABEZPEČENIA MATKY A DIEŤAŤA
Pôsobnosť miestnych národných výborov
§ 7
Miestny národný výbor
a)
rozhoduje, komu sa majú vyplácať prídavky na deti zo zabezpečenia matky a dieťaťa
družstevných roľníkov, samostatne zárobkovo činných osôb,10) alebo výchovné zo sociálneho zabezpečenia, ak sa výplatou do rúk doterajšieho príjemcu
zjavne nedosahuje účel, na ktorý sú prídavky na deti (výchovné) určené,11)
b)
sleduje, či trvajú podmienky pre výplatu sociálneho dôchodku, o ktorom rozhoduje
okresný národný výbor podľa § 9 ods. 1 písm. a) č. 6.
§ 8
Miestny národný výbor v strediskovej obci a mestský národný výbor
a)
rozhoduje
1.
o podpore pri narodení dieťaťa dôchodkyni alebo manželke, prípadne inej rodinnej
príslušníčke nepracujúceho dôchodcu,
2.
o pohrebnom pri úmrtí nepracujúceho dôchodcu, prípadne jeho rodinného príslušníka,
b)
spisuje, ak sa naň občan obráti, žiadosti
1.
o úpravu dôchodku, ktorý je jediným zdrojom príjmu,
2.
o zvýšenie dôchodku pre bezvládnosť,
3.
o dôchodok manželky,
4.
o sociálny dôchodok,
5.
o vdovský dôchodok alebo sirotský dôchodok po nepracujúcich dôchodcoch,
Pôsobnosť okresných národných výborov
§ 9
(1)
Okresný národný výbor
a)
rozhoduje
1.
v sporných prípadoch o vzniku a zániku sociálneho zabezpečenia členov jednotných
roľníckych družstiev a samostatne zárobkovo činných osôb,
2.
o dávkach nemocenského zabezpečenia samostatne zárobkovo činných osôb,
3.
o pohrebnom pri úmrtí nepracujúceho dôchodcu, prípadne jeho rodinného príslušníka,
4.
o podpore pri narodení dieťaťa dôchodkyni alebo manželke, prípadne inej rodinnej
príslušníčke nepracujúceho dôchodcu,
5.
o náhrade príjmov pri vojenskom cvičení a ďalších druhoch služby v ozbrojených silách
samostatne zárobkovo činným osobám,
6.
o sociálnom dôchodku,
7.
o zvýšení sociálneho dôchodku pre bezvládnosť,
8.
o výchovnom k sociálnemu dôchodku a príplatku k výchovnému,
9.
o započítaní celého kalendárneho roka do doby zamestnania pred 1. januárom 1976,
ak člen jednotného roľníckeho družstva neodpracoval určený počet pracovných dní, prípadne
inak určený pracovný úväzok,
10.
o započítaní doby vojenskej služby v iných ako spojeneckých armádach (vrátane doby
zajatia), ktorú československí občania vykonávali povinne v čase neslobody,
11.
o povinnosti občanov uvedených v bode 2 uhradit dlžné poistné a prirážku k nemu,
12.
o povinnosti občanov uvedených v bode 2 vrátiť dávku nemocenského zabezpečenia poskytnutú
neprávom alebo vo vyššej výmere ako im patrila a o povinnosti jednotných roľníckych
družstiev nahradiť škodu spôsobenú nesprávnou výplatou dávok zabezpečenia poskytnutú
neprávom alebo vo vyššej výmere ako im patrila a o povinnosti jednotných roľníckych
družstiev nahradiť škodu spôsobenú v chorobe a zabezpečenia matky a dieťaťa družtevných
roľníkov,
13.
o povinnosti dôchodcu vrátiť dávku dôchodkového zabezpečenia (poistenia) poskytnutú
neprávom alebo vo vyššej výmere ako mu patrila a o povinnosti organizácie nahradiť
škodu spôsobenú nesprávnou výplatou dôchodku, ak rozhodovanie o takejto dávke patrí
do pôsobnosti národného výboru,
14.
o odvolaní proti rozhodnutiu sociálnej komisie jednotného roľníckeho družstva a o
peňažných dávkach zabezpečenia v chorobe a zabezpečenia matky a dieťaťa družtevných
roľníkov,
15.
o poskytovaní prídavkov na deti členom jednotných roľníckych družstiev v prípadoch
ustanovených osobitnými predpismi,12)
16.
o odstraňovaní tvrdostí, ktoré by sa vyskytli pri vykonávaní zákona o sociálnom zabezpečení,
12a) ak ide o dávky nemocenského zabezpečenia samostatne zárobkovo činných osôb a o podporu
pri narodení dieťaťa a pohrebné poskytované dôchodcom, ako aj o odstraňovaní tvrdostí
pri vykonávaní zákona o zabezpečení družstevných roľníkov v chorobe a o zabezpečení
matky a dieťaťa,12b)
b)
obstaráva a predkladá Úradu dôchodkového zabezpečenia v Bratislave podklady potrebné
na rozhodnutie o dávkach dôchodkového zabezpečenia,
c)
navrhuje Úradu dôchodkového zabezpečenia v Bratislave započítanie doby zamestnania
a náhradných dôb v sporných prípadoch,
d)
spisuje, ak sa naň občan obráti, žiadosti
1.
o úpravu dôchodku, ktorý je jediným zdrojom príjmu,
2.
o zvýšenie dôchodku pre bezvládnosť,
3.
o dávky dôchodkového zabezpečenia samostatne zárobkovo činných osôb,
4.
o vdovský dôchodok alebo sirotský dôchodok po občanoch uvedených v bode 3,
5.
o dôchodok manželky,
6.
o sociálny dôchodok,
7.
o vdovský dôchodok alebo sirotský dôchodok po nepracujúcich dôchodcoch,
8.
o starobný, invalidný alebo čiastočný invalidný dôchodok občanov, ktorí nie sú v
pracovnom pomere, a ani nie sú inak zabezpečení, prípadne o vdovský dôchodok alebo
sirotský dôchodok po uvedených občanoch,
9.
o dávku dôchodkového zabezpečenia, ak je občan v čase podania žiadosti práceneschopný
a má trvalý pobyt v inom okrese, než v ktorom je sídlo organizácie, alebo ak pozostalý
po pracujúcom má trvalý pobyt v inom okrese, než v ktorom je sídlo organizácie, v
ktorej bol pracujúci zamestnaný,13)
e)
spracúva rozbory invalidizácie a príslušným orgánom navrhuje opatrenia smerujúce
na predchádzanie invalidity a na odstraňovanie jej následkov.
(2)
Pôsobnosť podľa odseku 1 písm. a) č. 3 a 4 vykonáva okresný národný výbor len vtedy,
ak podľa § 8 nepatrí miestnemu národnému výboru v strediskovej obci alebo mestskému národnému
výboru.
§ 10
Okresný národný výbor svojím posudkovým orgánom
a)
rozhoduje
1.
na podnet lekárskej poradnej komisie14) o tom, či je invalidný alebo čiastočne invalidný občan, ktorý je neschopný práce
pre chorobu alebo úraz počas aspoň 6 mesiacov, ktorému patrí nemocenské a ktorý nepožiadal
o invalidný alebo čiastočný invalidný dôchodok, alebo ktorého žiadosti sa nevyhovelo,
2.
o nevyhnutnosti natrvalo previesť pracovníka na inú prácu alebo o nevyhnutnosti trvalej
zmeny zamestnania, ak posudkový orgán v súvislosti s rozhodovaním o dávkach dôchodkového
zabezpečenia zistil, že pracovník vzhľadom na svoj zdravotný stav natrvalo stratil
schopnosť vykonávať ďalej doterajšiu prácu alebo že ju nesmie vykonávať pre ochorenie
na chorobu z povolania alebo pre ohrozenie touto chorobou,15)
3.
o poskytnutí kúpeľnej starostlivosti nepracujúcim dôchodcom, družstevným roľníkom,
samostatne zárobkovo činným osobám,10) s výnimkou chorôb, na ktoré povoľujú kúpeľnú starostlivosť podľa osobitných predpisov
orgány štátnej zdravotníckej správy,
4.
o tom, či je dieťa dlhodobo ťažko zdravotne postihnuté a vyžaduje mimoriadnu starostlivosť
alebo osobitne náročnú mimoriadnu starostlivosť na priznanie príplatku k prídavkom
na deti z nemocenského poistenia16) a na priznanie materského príspevku, ak o ňom rozhodujú orgány nemocenského poistenia
alebo orgány nemocenskej starostlivosti v ozbrojených silách,17)
5.
o dlhodobo nepriaznivom zdravotnom stave dieťaťa na účely výplaty prídavkov na deti
z nemocenského poistenia,
b)
vydáva posudok
1.
o invalidite alebo čiastočnej invalidite, ak nejde o prípady uvedené v ustanovení
písm. a) č. 1,
2.
o čiastočnej invalidite pre dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav, ktorý občanovi značne
sťažuje všeobecné životné podmienky,
3.
o bezvládnosti,
4.
o tom, či je dieťa dlhodobo ťažko zdravotne postihnuté a vyžaduje mimoriadnu starostlivosť
alebo osobitne náročnú mimoriadnu starostlivosť na priznanie príplatku k prídavkom
na deti družstevných roľníkov a samostatne zárobkovo činných osôb,10) príplatku k výchovnému,18) prípadne v konaní o náhradných dobách19) a v konaní o materskom príspevku, ak o ňom rozhodujú príslušné orgány sociálneho
zabezpečenia,
5.
o dlhodobo nepriaznivom zdravotnom stave dieťaťa na účely výplaty prídavkov na deti
občanov uvedených v bode 4, výplaty výchovného a sirotského dôchodku,
6.
na žiadosť orgánov sociálneho zabezpečenia o tom, či si občan môže vzhľadom na zdravotný
stav zvýšiť životnú úroveň vlastnou prácou,20)
7.
na žiadosť orgánov ozbrojených síl o schopnosti príslušníka ozbrojených síl na primerané
občianske zamestnanie,
c)
posudzuje na účely sociálneho zabezpečenia pri kontrolných lekárskych prehliadkach
zdravotný stav a pracovnú schopnosť občanov
1.
v lehote určenej pri predchádzajúcom rokovaní, alebo
2.
ak zistí posudkovo významné skutočnosti, ktoré odôvodňujú vykonanie kontrolnej lekárskej
prehliadky, alebo
3.
na podnet iného orgánu sociálneho zabezpečenia,
d)
v súvislosti s rozhodovaním alebo vydávaním posudkov odporúča
1.
ďalšie poskytovanie nemocenského v prípadoch, v ktorých možno očakávať, že pracujúci
v krátkom čase po uplynutí podpornej doby opäť bude práceschopný,
2.
v rámci posudzovania invalidity alebo čiastočnej invalidity opatrenia na obnovenie
pracovnej schopnosti posudzovaného, vhodnosť ďalšieho liečenia, vhodnú úpravu pracovných
podmienok, prípadne obstaranie vhodných pomôcok.
Pôsobnosť krajských národných výborov
§ 12
Krajský národný výbor spracúva rozbory invalidizácie v kraji a navrhuje príslušným
orgánom opatrenia smerujúce na predchádzanie invalidity a na odstraňovanie jej následkov.
§ 13
Krajský národný výbor svojím posudkovým orgánom
a)
vydáva posudky na účely súdneho konania vo veciach dôchodkového zabezpečenia a v
odvolacom správnom konaní, ak sa napadnuté rozhodnutie vydalo na podklade posudku
posudkového orgánu okresného národného výboru,
b)
odporúča v súvislosti s odvolaním sa proti rozhodnutiu posudkového orgánu okresného
národného výboru o invalidite alebo čiastočnej invalidite ďalšie poskytovanie nemocenského
v prípadoch, v ktorých možno očakávať, že pracujúci v krátkom čase po uplynutí podpornej
doby opäť bude práceschopný.
DRUHÁ HLAVA
PÔSOBNOSŤ NÁRODNÝCH VÝBOROV NA ÚSEKU SOCIÁLNEJ STAROSTLIVOSTI
Prvý diel
§ 14
Národné výbory organizujú a zabezpečujú sociálnu starostlivosť občanom dávkami a službami
sociálnej starostlivosti. Za tým účelom vyhľadávajú v spolupráci so štátnymi, družstevnými
a spoločenskými organizáciami občanov, ktorí potrebujú sociálnu starostlivosť.
Druhý diel
Starostlivosť o rodinu a deti
Pôsobnosť miestnych národných výborov
§ 15
Miestny národný výbor
a)
rozhoduje o výchovných opatreniach podľa osobitných predpisov,23)
b)
vykonáva dohľad nad maloletým, ak ho sám určil,
c)
spolupôsobí pri výkone ochranných alebo výchovných opatrení uložených súdom alebo
okresným národným výborom a sleduje ich účinnosť,
d)
chráni deti pred škodlivými vplyvmi, ktoré ohrozujú ich riadnu výchovu,
e)
poskytuje deťom v naliehavých prípadoch okamžitú pomoc,
f)
navrhuje orgánu príslušnému na rozhodovanie o prídavkoch na deti, aby v odôvodnených
prípadoch zastavil výplatu tejto dávky oprávnenému príjemcovi,24)
g)
oznamuje súdom a iným štátnym orgánom na ich žiadosť skutočnosti, ktoré majú význam
pre konanie a rozhodovanie vo veciach výchovy a výživy detí,
h)
oznamuje okresnému národnému výboru, ktorým rodinám, deťom a tehotným ženám treba
poskytnúť sociálnu starostlivosť a spolupôsobí pri jej poskytovaní,
ch)
oznamuje orgánom, ktoré rozhodujú o materskom príspevku, skutočnosti dôležité pre
rozhodnutie o nároku ženy na materský príspevok,
i)
vyhľadáva a okresnému národnému výboru odporúča občanov vhodných za osvojiteľov,
opatrovníkov a pestúnov a navrhuje občanov vhodných za dôverníkov starostlivosti o
deti,
j)
organizuje výchovu občanov k manželstvu a zodpovednému rodičovstvu.
§ 16
Miestny národný výbor v strediskovej obci a mestský národný výbor
a)
rozhoduje
1.
o poskytovaní peňažných a vecných dávok nezaopatreným deťom, rodičom nezaopatrených
detí a tehotným ženám,
2.
o poskytovaní peňažných dávok rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri alebo viac
detí,
3.
o poskytovaní vdoveckého príspevku,
4.
o poskytovaní príspevku na rekreáciu detí dôchodcu,
b)
vykonáva určený dohľad nad maloletým,
c)
koordinuje činnosť orgánov, ktoré pôsobia v starostlivosti o rodinu a deti vo svojom
územnom obvode, ak nezriadil komisiu starostlivosti o rodinu a deti.
§ 17
Miestny národný výbor v strediskovej obci a mestský národný výbor svojou komisiou
starostlivosti o rodinu a deti, ak ju zriadil
a)
rozhoduje
1.
o výchovných opatreniach podľa osobitných predpisov,23)
2.
o odstraňovaní tvrdostí, ktoré by sa vyskytli pri poskytovaní vdoveckého príspevku
podľa zákona o sociálnom zabezpečení,25)
b)
koordinuje činnosť orgánov, ktoré pôsobia v starostlivosti o rodinu a deti vo svojom
územnom obvode.
§ 18
(1)
(2)
Mestský národný výbor prvej kategórie26) rozhoduje aj
a)
o prijatí dieťaťa do stanice opatrovateľskej služby pre deti, ktorú spravuje, a o
úhrade za služby, ktoré sa v nej poskytujú,
b)
o poskytovaní opatrovateľskej služby a o úhrade za ňu.
Pôsobnosť okresných národných výborov
§ 19
(1)
Okresný národný výbor
a)
rozhoduje
1.
v naliehavých prípadoch o okamžitom umiestnení dieťaťa do náhradnej výchovy nahrádzajúcej
výchovu rodičov dovtedy, kým rozhodne súd,28)
2.
o odvolaní proti rozhodnutiu sociálnej komisie jednotného roľníckeho družstva o materskom
príspevku,
3.
o poskytovaní príspevku na výživu dieťaťa29)a o poskytovaní ďalších účelových peňažných dávok a vecných dávok, ktoré určí vykonávací
predpis,
4.
o poskytovaní peňažných a vecných dávok nezaopatreným deťom, rodičom nezaopatrených
detí a tehotným ženám,
5.
o poskytovaní peňažných dávok rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri alebo viac
detí,
6.
o poskytovaní vdoveckého príspevku,
7.
o poskytovaní príspevku na rekreáciu detí dôchodcu,
8.
o poskytovaní opatrovateľskej služby a o úhrade za ňu,
9.
o poskytovaní bezúročných pôžičiek,
10.
o umiestnení matky s dieťaťom, prípadne tehotnej ženy do domova pre matky s deťmi,
ktorý spravuje, a o úhrade za služby, ktoré sa v ňom poskytujú,
11.
o prijatí dieťaťa do stanice opatrovateľskej služby pre deti, ktorú spravuje, a o
úhrade za služby, ktoré sa v nej poskytujú,
12.
o ďalších opatreniach podľa osobitných predpisov,30)
b)
vykonáva funkciu opatrovníka maloletých,31)
c)
vykonáva určený dohľad nad maloletým,32)
d)
sleduje vývoj detí, ktoré boli umiestnené do výchovy iných občanov ako rodičov, a
spolupôsobí pri organizovaní náhradnej rodinnej starostlivosti o deti,
e)
f)
stará sa o to, aby deti, ktoré prepustili z ústavnej alebo ochrannej výchovy, alebo
mladiství, ktorých prepustili z výkonu trestu odňatia slobody, boli prijatí do škôl
alebo zaradení do vhodnej prípravy na povolanie alebo do pracovného pomeru, prípadne
aby boli aj vhodne ubytovaní,
g)
zúčastňuje sa na trestnom konaní proti mladistvým,35)
h)
pôsobí na prevýchovu ťažko vychovateľných detí a vedie ich evidenciu,
ch)
podáva správy súdu o skutočnostiach potrebných na rozhodovanie o výchove a výžive
detí,
i)
organizuje a koordinuje výchovu občanov k manželstvu a zodpovednému rodičovstvu,
j)
poskytuje výchovnú a poradenskú starostlivosť manželom, rodičom, deťom a tehotným
ženám pri riešení ich rodinných a sociálnych problémov.
(2)
Pôsobnosť podľa odseku 1 písm. a) č. 4 až 8 a písm. c) vykonáva okresný národný výbor
len vtedy, ak podľa § 15 písm. b) nepatrí miestnemu národnému výboru alebo ak podľa § 16 písm. a) a b) a podľa § 18 ods. 2 písm. b) nepatrí miestnemu národnému výboru v strediskovej obci alebo mestskému národnému
výboru.
§ 20
Okresný národný výbor pri plnení úloh v starostlivosti o rodinu a deti spolupracuje
s miestnymi národnými výbormi, s inými štátnymi orgánmi, školami, školskými a zdravotníckymi
zariadeniami a so spoločenskými organizáciami.
§ 21
Okresný národný výbor svojou komisiou starostlivosti o rodinu a deti
a)
rozhoduje
1.
o výchovných opatreniach podľa osobitných predpisov,23) ak tak neurobil miestny národný výbor,
2.
o poskytnutí odmeny pestúnovi, ak je ním starý rodič dieťaťa, ktoré mu bolo zverené
do pestúnskej starostlivosti,36)
3.
o odvolaní proti rozhodnutiu miestneho národného výboru o uložení výchovných opatrení
podľa osobitných predpisov,
4.
o odstraňovaní tvrdostí zákona, ktoré by sa vyskytli pri poskytovaní materského príspevku,
ak je na rozhodovanie o nároku príslušný okresný národný výbor alebo sociálna komisia
jednotného roľníckeho družstva,37)
5.
o odstraňovaní tvrdostí, ktoré by sa vyskytli pri poskytovaní vdoveckého príspevku
podľa zákona o sociálnom zabezpečení,25) ak táto pôsobnosť nepatrí podľa § 17 písm. a) č. 2 miestnemu národnému výboru v strediskovej obci alebo mestskému národnému výboru,
b)
koordinuje činnosť orgánov, ktoré pôsobia v starostlivosti o rodinu a deti vo svojom
územnom obvode.
§ 22
Okresný národný výbor svojím posudkovým orgánom vydáva posudok o tom, či je dieťa
dlhodobo ťažko zdravotne postihnuté a vyžaduje mimoriadnu starostlivosť alebo osobitne
náročnú mimoriadnu starostlivosť na účely poskytovania dávok a služieb sociálnej starostlivosti,
ktoré určí vykonávací predpis.
§ 23
Okresný národný výbor môže preniesť svoju pôsobnosť na úseku starostlivosti o rodinu
a deti na mestský národný výbor prvej kategórie,26) s výnimkou rozhodovania o materskom príspevku podľa § 19 ods. 1 písm. a) č. 2 a 12 a podľa § 21 písm. a) č. 4.
Pôsobnosť krajských národných výborov
§ 24
Krajský národný výbor
a)
rozhoduje o umiestnení matky s dieťaťom, prípadne tehotnej ženy do domova pre matky
s deťmi, ktorý spravuje, a o úhrade za služby, ktoré sa v ňom poskytujú,
b)
spolupracuje s orgánmi riadiacimi ústavy na výkon väzby a nápravnovýchovné ústavy
pre mladistvých a s orgánmi riadiacimi zariadenia, v ktorých sa vykonáva ústavná alebo
ochranná výchova,
c)
spracúva strednodobé a dlhodobé plány výchovy k manželstvu a zodpovednému rodičovstvu
a koordinuje ich realizáciu.
§ 25
Krajský národný výbor svojou komisiou starostlivosti o rodinu a deti koordinuje činnosť
orgánov pôsobiacich v starostlivosti o rodinu a deti vo svojom územnom obvode a v
súčinnosti s okresnými národnými výbormi organizuje náhradnú rodinnú starostlivosť.
§ 26
Oprávnenia občanov pôsobiacich v starostlivosti o rodinu a deti
Pri plnení svojich úloh sú funkcionári a pracovníci národných výborov, dôverníci starostlivosti
o deti, občania poverení dohľadom a iní dobrovoľní spolupracovníci oprávnení navštíviť
dieťa a rodinu v byte alebo tam, kde trávi voľný čas, dieťa v škole, mladistvého na
pracovisku; majú aj právo požadovať od všetkých zúčastnených orgánov, organizácií
a od občanov potrebné informácie a vysvetlenia.
Tretí diel
Starostlivosť o občanov vykonávajúcich službu v ozbrojených silách
§ 27
Pôsobnosť okresných národných výborov
(1)
Okresný národný výbor rozhoduje
a)
o poskytovaní zaopatrovacieho príspevku,38)
b)
o poskytovaní príspevku na úhradu za užívanie bytu vojaka.39)
(2)
Okresný národný výbor svojou komisiou starostlivosti o rodinu a deti rozhoduje o
odstraňovaní tvrdostí, ktoré by sa vyskytli pri poskytovaní zaopatrovacieho príspevku
a príspevku na úhradu za užívanie bytu vojaka podľa zákona o sociálnom zabezpečení.25)
Štvrtý diel
Starostlivosť o občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou
§ 28
Pôsobnosť mestských národných výborov
Pôsobnosť okresných národných výborov
§ 29
Okresný národný výbor
a)
rozhoduje
1.
o príspevku pred umiestnením občana so zmenenou pracovnou schopnosťou do zamestnania,
o príspevku počas jeho prípravy na pracovné uplatnenie a o zvýšení týchto príspevkov
na rodinných príslušníkov,
2.
o príspevku organizáciám na zriaďovanie chránených dielní a pracovísk a o ďalších
príspevkoch organizáciám podľa osobitných predpisov,40)
3.
o udelení predchádzajúceho súhlasu organizácii na rozviazanie pracovného pomeru výpoveďou
s občanom so zmenenou pracovnou schopnosťou,41)
4.
o úhrade nákladov na prípravu na pracovné uplatnenie občanov so zmenenou pracovnou
schopnosťou, ktorých do tejto prípravy vyslal,
5.
o prijatí občana so zmenenou pracovnou schopnosťou do prípravy na pracovné uplatnenie
organizovanej národným výborom,
6.
o prijatí občana so zmenenou pracovnou schopnosťou do výcvikového strediska a zariadenia
pre občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou, ktoré spravuje,
7.
o vyradení občana so zmenenou pracovnou schopnosťou z evidencie uchádzačov o zamestnanie,42)
b)
vypracúva plán úloh potrebných na vykonávanie a ďalší rozvoj pracovnej rehabilitácie,
c)
určuje plán zamestnanosti občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou,
d)
vyhradzuje každoročne v plánoch rozmiestnenia dorastu potrebný počet miest na štúdium
na stredných školách a osobitných odborných učilištiach pre mladistvých občanov so
zmenenou pracovnou schopnosťou,
e)
poskytuje poradenskú službu občanom so zmenenou pracovnou schopnosťou pri voľbe povolania,
pracovného uplatnenia alebo vhodnej prípravy na pracovné uplatnenie,
f)
odporúča organizácii prijať občana so zmenenou pracovnou schopnosťou do pracovného
pomeru,
g)
kontroluje, či organizácie zodpovedne vykonávajú výber pracovných miest pre občanov
so zmenenou pracovnou schopnosťou,
h)
sleduje, či príprava na pracovné uplatnenie, výkon zamestnania, pracovné podmienky
a prostredie nemajú nepriaznivý vplyv na zdravotný stav pracujúcich občanov so zmenenou
pracovnou schopnosťou a či títo občania nepotrebujú ďalšiu pomoc,
ch)
vedie evidenciu občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou, ktorá obsahuje aj údaje
o ich pracovnom uplatnení v jednotlivých organizáciách a o ich príprave na pracovné
uplatnenie.
§ 30
Okresný národný výbor svojím posudkovým orgánom
a)
rozhoduje
1.
o tom, či ide o občana so zmenenou pracovnou schopnosťou, prípadne o občana so zmenenou
pracovnou schopnosťou s ťažším zdravotným postihnutím,
2.
o tom, že občan so zmenenou pracovnou schopnosťou sa nepovažuje za občana so zmenenou
pracovnou schopnosťou, ak sa nepodrobil vyšetreniu zdravotného stavu alebo inému odbornému
vyšetreniu,43)
3.
o nevyhnutnosti natrvalo previesť pracovníka na inú prácu alebo o nevyhnutnosti trvalej
zmeny zamestnania, ak posudkový orgán v súvislosti s rozhodovaním o tom, či ide o
občana so zmenenou pracovnou schopnosťou zistila, že pracovník vzhľadom na svoj zdravotný
stav natrvalo stratil schopnosť vykonávať ďalej doterajšiu prácu alebo že ju nesmie
vykonávať pre ochorenie na chorobu z povolania alebo pre ohrozenie touto chorobou,15)
b)
v súvislosti s rozhodovaním odporúča u občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou,
prípadne u občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou s ťažším zdravotným postihnutím
1.
opatrenia na obnovenie pracovnej schopnosti posudzovaného, vhodnosť ďalšieho liečenia
a vhodnú úpravu pracovných podmienok, prípadne obstaranie vhodných pomôcok,
2.
vhodné pracovné uplatnenie, prípravu na pracovné uplatnenie s ohľadom na ich zdravotný
stav a kvalifikáciu a umiestnenie na vhodné pracovné miesto v organizáciách.
§ 31
Pôsobnosť krajských národných výborov
Krajský národný výbor
a)
rozhoduje o prijatí občana so zmenenou pracovnou schopnosťou do výcvikového strediska
a zariadenia pre občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou, ktoré spravuje,
b)
koordinuje starostlivosť o občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou vo svojom územnom
obvode.
Piaty diel
Starostlivosť o ťažko zdravotne postihnutých občanov
Pôsobnosť miestnych národných výborov
§ 32
Miestny národný výbor
a)
rozhoduje
1.
o poskytovaní príspevku na spoločné stravovanie,
2.
o poskytovaní jednorazových peňažných dávok, s výnimkou dávok, o ktorých rozhoduje
okresný národný výbor podľa § 34 ods. 1 písm. a) č. 2 až 5,
3.
o poskytovaní vecných dávok,
4.
o prijatí do ústavu sociálnej starostlivosti, ktorý spravuje, o ukončení pobytu v
ňom, o premiestnení do iného ústavu, ktorý spravuje, o úhrade za služby poskytované
v ústave a o prípadnej úhrade za služby poskytované v ostatných zariadeniach sociálnej
starostlivosti, ktoré spravuje,
b)
vytvára podmienky
1.
na účasť ťažko zdravotne postihnutých občanov na spoločnom stravovaní,
2.
na zapojenie ťažko zdravotne postihnutých občanov do kultúrneho a spoločenského života,
c)
podieľa sa na riešení otázok bývania ťažko zdravotne postihnutých občanov.
§ 33
Mestský národný výbor prvej kategórie26) rozhoduje o poskytovaní opatrovateľskej služby a o úhrade za ňu.
Pôsobnosť okresných národných výborov
§ 34
(1)
Okresný národný výbor
a)
rozhoduje
1.
o poskytovaní opatrovateľskej služby a o úhrade za ňu,
2.
o poskytovaní príspevkov na obstaranie osobitných pomôcok občanom s ťažkými chybami
nosného alebo pohybového ústrojenstva, nevidomým a nepočujúcim občanom,
3.
o poskytovaní príspevkov na kúpu, celkovú opravu, prevádzku motorového vozidla, na
úhradu poistného a príspevkov na úpravu motorového vozidla na ručné ovládanie občanom
s ťažkými chybami nosného alebo pohybového ústrojenstva,
4.
o poskytovaní príspevkov na úpravu bytu občanom s ťažkými chybami nosného alebo pohybového
ústrojenstva a nevidomým občanom,
5.
o poskytovaní opakovaných peňažných dávok, najmä príspevku na diétne stravovanie,
príspevku pri starostlivosti o blízku a inú osobu a príspevku, ktorého poskytovanie
je odôvodnené mimoriadnymi potrebami občana,
6.
o poskytovaní bezúročných pôžičiek,
7.
o prijatí do ústavu sociálnej starostlivosti, ktorý spravuje, o ukončení pobytu v
ňom, o premiestnení do iného ústavu, ktorý spravuje, o úhrade za služby poskytované
v ústave a o prípadnej úhrade za služby poskytované v ostatných zariadeniach sociálnej
starostlivosti, ktoré spravuje,
b)
vytvára podmienky na zapojenie ťažko zdravotne postihnutých občanov do kultúrneho
a spoločenského života,
c)
vedie evidenciu detí a mladistvých postihnutých na zdraví,
d)
koordinuje starostlivosť o deti a mladistvých postihnutých na zdraví vo svojom územnom
obvode.
§ 35
Okresný národný výbor svojím posudkovým orgánom
a)
rozhoduje o tom, či ide o ťažko zdravotne postihnutého občana, o druhu a stupni tohto
postihnutia a o priznaní mimoriadnych výhod,44)
b)
vydáva posudok o tom, či ide o ťažko zdravotne postihnutého občana a o druhu a stupni
tohto postihnutia na účely poskytovania dávok sociálnej starostlivosti, ktoré určí
vykonávací predpis.
§ 36
Pôsobnosť krajských národných výborov
Krajský národný výbor
a)
rozhoduje o prijatí do ústavu sociálnej starostlivosti, ktorý spravuje, o ukončení
pobytu v ňom, o premiestnení do iného ústavu, ktorý spravuje, a o úhrade za služby
poskytované v ústave,
b)
koordinuje starostlivosť o deti a mladistvých postihnutých na zdraví vo svojom územnom
obvode.
Šiesty diel
Starostlivosť o starých občanov
Pôsobnosť miestnych národných výborov
§ 37
Miestny národný výbor
a)
rozhoduje
1.
o poskytovaní príspevku na spoločné stravovanie,
2.
o poskytovaní jednorazových peňažných dávok a vecných dávok,
3.
o prijatí do stanice opatrovateľskej služby a do zariadenia opatrovateľskej služby
na dlhodobý pobyt, ktoré spravuje, a o úhrade za služby, ktoré sa v nich poskytujú,
4.
o prijatí do ústavu sociálnej starostlivosti, ktorý spravuje, o ukončení pobytu v
ňom, o premiestnení do iného ústavu, ktorý spravuje, o úhrade za služby poskytované
v ústave a o prípadnej úhrade za služby poskytované v ostatných zariadeniach sociálnej
starostlivosti, ktoré spravuje,
b)
vytvára podmienky
1.
na účasť starých občanov na spoločnom stravovaní,
2.
na zapojenie starých občanov do kultúrneho a spoločenského života,
c)
podieľa sa na riešení otázok bývania starých občanov.
§ 38
Mestský národný výbor prvej kategórie26) rozhoduje o poskytovaní opatrovateľskej služby a o úhrade za ňu.
§ 39
Pôsobnosť okresných národných výborov
(1)
Okresný národný výbor
a)
rozhoduje
1.
o poskytovaní opatrovateľskej služby a o úhrade za ňu,
2.
o poskytovaní opakovaných peňažných dávok,
3.
o prijatí do stanice opatrovateľskej služby a do zariadenia opatrovateľskej služby
na dlhodobý pobyt, ktoré spravuje, a o úhrade za služby, ktoré sa v nich poskytujú,
4.
o prijatí do ústavu sociálnej starostlivosti, ktorý spravuje, o ukončení pobytu v
ňom, o premiestnení do iného ústavu, ktorý spravuje, o úhrade za služby poskytované
v ústave a o prípadnej úhrade za služby poskytované v ostatných zariadeniach sociálnej
starostlivosti, ktoré spravuje,
b)
vytvára podmienky na zapojenie starých občanov do kultúrneho a spoločenského života.
(2)
Pôsobnosť podľa odseku 1 písm. a) č. 1 vykonáva okresný národný výbor len vtedy,
ak podľa § 38 nepatrí mestskému národnému výboru prvej kategórie.26)
Siedmy diel
Starostlivosť o občanov, ktorí potrebujú osobitnú pomoc
§ 39a
Okresný národný výbor poskytuje občanom, ktorým nemôže zabezpečiť vhodné zamestnanie
a neposkytuje im hmotné zabezpečenie podľa osobitných predpisov,44a) a ktorých životné potreby nie sú zabezpečené príjmami zo zárobkovej činnosti alebo
inými príjmami, peňažné a vecné dávky.
§ 40
Miestny národný výbor poskytuje občanom, ktorí sa prechodne ocitli v mimoriadne ťažkých
pomeroch a nemôžu ich prekonať vlastným pričinením, vecné dávky, prípadne peňažné
dávky; okresný národný výbor môže týmto občanom poskytovať bezúročné pôžičky.
§ 41
(1)
Miestny národný výbor v strediskovej obci a mestský národný výbor poskytuje občanom,
ktorí v dôsledku návykov prameniacich z odlišného spôsobu života v minulosti žijú
v mimoriadne ťažkých pomeroch, a preto potrebujú pomoc spoločnosti na ich prekonanie,
výchovnú a poradenskú starostlivosť a podľa potreby aj vecné a peňažné dávky.
(2)
Okresný národný výbor poskytuje občanom uvedeným v odseku 1 výchovnú a poradenskú
starostlivosť a podľa potreby aj vecné a peňažné dávky, ak táto pôsobnosť nepatrí
podľa odseku 1 miestnemu národnému výboru v strediskovej obci alebo mestskému národnému
výboru.
(3)
Na výchovnej starostlivosti o občanov uvedených v odseku 1 sa podieľajú miestne národné
výbory.
(4)
V miestach s väčšou koncentráciou občanov uvedených v odseku 1 národné výbory zriaďujú
ako svoje poradné orgány komisie zamerané na prehĺbenie a koordináciu starostlivosti
o týchto občanov.
Ôsmy diel
Starostlivosť o spoločensky neprispôsobených občanov
§ 42
Pôsobnosť mestských národných výborov
§ 43
Pôsobnosť okresných národných výborov
(1)
Okresný národný výbor
a)
poskytuje spoločensky neprispôsobeným občanom
1.
výchovnú a poradenskú starostlivosť,
2.
pomoc pri pracovnom umiestnení so zreteľom na zdravotný stav, schopnosti, a pokiaľ
možno aj na kvalifikáciu občana,
3.
pomoc pri ubytovaní, vrátane ubytovania v účelovom zariadení, ktoré spravuje,
4.
peňažné a vecné dávky, prípadne bezúročné pôžičky,
b)
koordinuje starostlivosť o spoločensky neprispôsobených občanov vo svojom územnom
obvode.
(2)
Na výchovnej starostlivosti o týchto občanov sa podieľajú miestne národné výbory.
§ 44
Pôsobnosť krajských národných výborov
Krajský národný výbor koordinuje starostlivosť o spoločensky neprispôsobených občanov
vo svojom územnom obvode.
Deviaty diel
Zariadenia sociálnej starostlivosti
§ 45
Na poskytovanie služieb sociálnej starostlivosti národné výbory zriaďujú tieto účelové
zariadenia
a)
ústavy sociálnej starostlivosti,
b)
manželské a predmanželské poradne,
c)
domovy pre matky s deťmi,
d)
osobitné zariadenia na výkon pestúnskej starostlivosti,
e)
stanice opatrovateľskej služby pre deti,
f)
výcvikové strediská a zariadenia pre občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou,
g)
zariadenia pre občanov, ktorí potrebujú osobitnú pomoc,
h)
zariadenia pre spoločensky neprispôsobených občanov,
ch)
kluby dôchodcov,
i)
samostatné jedálne s vlastnou kuchyňou pre dôchodcov,
j)
zariadenia opatrovateľskej služby, najmä stanice opatrovateľskej služby pre starých
občanov, zariadenia opatrovateľskej služby na dlhodobý pobyt starých občanov, zariadenia
na denný pobyt starých občanov, strediská osobnej hygieny a práčovne opatrovateľskej
služby.
§ 46
(1)
Ústavy sociálnej starostlivosti zriaďujú a spravujú okresné národné výbory. Krajské
národné výbory zriaďujú a spravujú ústavy sociálnej starostlivosti krajského významu
určené prevažne pre potrebu celého kraja alebo viacerých krajov. Miestne národné výbory
môžu zriaďovať a spravovať ústavy sociálnej starostlivosti miestneho významu.
(2)
Manželské a predmanželské poradne zriaďujú a spravujú okresné národné výbory a krajské
národné výbory.
(3)
(4)
(5)
Stanice opatrovateľskej služby pre deti zriaďujú a spravujú okresné národné výbory;
môžu ich zriaďovať a spravovať aj mestské národné výbory prvej kategórie.26)
(6)
Výcvikové strediská a zariadenia pre občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou zriaďujú
a spravujú okresné národné výbory. Špecializované výcvikové zariadenia určené prevažne
pre potrebu celého kraja alebo viacerých krajov zriaďujú a spravujú krajské národné
výbory. Ak je to vzhľadom na počet občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou, ktorých
treba umiestniť vo výcvikových strediskách a zariadeniach, účelné, môžu tieto zariadenia
zriaďovať a spravovať aj mestské národné výbory prvej kategórie26) a mestské národné výbory druhej kategórie.27)
(7)
(8)
(9)
Kluby dôchodcov, samostatné jedálne s vlastnou kuchyňou pre dôchodcov zriaďujú a
spravujú miestne národné výbory.
(10)
Zariadenia opatrovateľskej služby pre starých občanov zriaďujú a spravujú miestne
národné výbory; stanice opatrovateľskej služby a zariadenia opatrovateľskej služby
na dlhodobý pobyt môžu zriaďovať aj okresné národné výbory.
§ 47
(1)
Okresný národný výbor a krajský národný výbor môže na zabezpečovanie služieb sociálnej
starostlivosti zriadiť ústav sociálnych služieb.
(2)
Krajský národný výbor zriaďuje na metodicko-odborné riadenie služieb sociálnej starostlivosti
krajské metodické stredisko, ktoré môže byť začlenené do krajského ústavu sociálnych
služieb.
§ 48
Zariadenia sociálnej starostlivosti uvedené v § 45 písm. a) až h) a § 47 možno zriadiť alebo zrušiť a ich objekty odňať ich účelu len so súhlasom krajského
národného výboru; ak ide o zariadenia spravované krajským národným výborom, po prerokovaní
s ministerstvom. Požiadavka súhlasu podľa osobitných predpisov tým nie je dotknutá.
§ 49
(1)
Miestny národný výbor môže pre starých občanov a ťažko zdravotne postihnutých občanov
zriaďovať strediská sociálnej starostlivosti zo zariadení uvedených v § 46 ods. 1, 9 a 10.
(2)
Okresný národný výbor môže na základe dohody s miestnym národným výborom, ktorý spravuje
zariadenia uvedené v § 46 ods. 1, 3 až 9, prevziať zabezpečovanie služieb sociálnej starostlivosti poskytovaných v týchto
zariadeniach.
(3)
Krajský národný výbor môže zveriť zabezpečovanie služieb sociálnej starostlivosti
poskytovaných v zariadeniach uvedených v § 46 ods. 1, 3 a 6, ktoré spravuje, okresnému národnému výboru, ak sú na to vytvorené podmienky.
(4)
O prijatí do zariadenia sociálnej starostlivosti, ukončení pobytu v ňom, o premiestnení
do iného zariadenia a o úhrade za poskytované služby rozhoduje vždy národný výbor,
ktorý zariadenie spravuje.
§ 50
Ministerstvo v prípade potreby zriaďuje a spravuje zariadenia sociálnej starostlivosti
s osobitným zameraním.
TRETIA ČASŤ
SPOLOČNÉ USTANOVENIA
§ 52
Pokuty
Pokuty v prípadoch ustanovených zákonom o sociálnom zabezpečení45) ukladá okresný národný výbor. Výnos z pokút je príjmom rozpočtu okresného národného
výboru, ktorý pokutu uložil.
§ 53
Osobitný príjemca
Miestny národný výbor
a)
rozhoduje o ustanovení osobitného príjemcu dávky dôchodkového zabezpečenia a dávky
sociálnej starostlivosti v prípadoch ustanovených zákonom o sociálnom zabezpečení46) a o jeho uvoľnení,
b)
dohliada, ako osobitný príjemca plní svoje povinnosti.
Ustanovenia o konaní
§ 54
(1)
Všeobecné predpisy o správnom konaní sa nevzťahujú na konanie
a)
o dávkach nemocenského zabezpečenia samostatne zárobkovo činných osôb a nepracujúcich
dôchodcov s výnimkou rozhodovania o znížení alebo odňatí týchto dávok,
b)
o poskytovaní kúpeľnej starostlivosti podľa predpisov o sociálnom zabezpečení,
c)
o poskytovaní jednorazových peňažných dávok a vecných dávok podľa § 32 písm. a) č. 2 a 3, § 37 písm. a) č. 2, § 40, § 41 ods. 1 a 2, § 43 ods. 1 písm. a) č. 4, o príspevku na spoločné stravovanie podľa § 32 písm. a) č. 1 a § 37 písm. a) č. 1, ako aj o úkonoch opatrovateľskej služby zabezpečujúcich nevyhnutné životné potreby,
ktoré sa poskytujú bezplatne, ak sa konanie o týchto dávkach a službách začalo z podnetu
orgánu sociálneho zabezpečenia alebo ak sa konanie, ktoré sa začalo na návrh, skončí
priznaním dávky alebo služby v požadovanom alebo v právnom predpise vymedzenom rozsahu.
(2)
(3)
Ak v konaní podľa odseku 1, ktoré sa začalo na návrh, orgán sociálneho zabezpečenia
zistí, že dávku alebo službu nemožno priznať vôbec alebo v požadovanom rozsahu, alebo
ak by priznaním dávky alebo služby mohli vzniknúť občanovi, ktorému sa má dávka alebo
služba priznať, alebo inému občanovi právne povinnosti, postupuje sa podľa všeobecných
predpisov o správnom konaní.
§ 55
Odvolanie
a)
proti opatreniu, ktoré národný výbor predbežne urobí v prospech maloletého dieťaťa
podľa § 19 ods. 1 písm. a) č. 1 v prípade naliehavej potreby a
b)
proti rozhodnutiu o vyradení občana so zmenenou pracovnou schopnosťou z evidencie
uchádzačov o zamestnanie podľa § 29 písm. a) č. 7 nemá odkladný účinok.
§ 56
(1)
Odchylne od všeobecných predpisov o správnom konaní48) sa miestna príslušnosť národných výborov vo veciach sociálneho zabezpečenia spravuje
a)
miestom výkonu práce účastníka konania,
1.
ak rozhoduje alebo posudzuje invaliditu a zmenenú pracovnú schopnosť a na tomto pracovisku
je závodné zdravotnícke zariadenie, v ktorom pôsobí posudkový orgán okresného národného
výboru,
2.
ak rozhoduje o poskytovaní kúpeľnej starostlivosti družstevným roľníkom,
3.
ak rozhoduje o udelení predchádzajúceho súhlasu organizácii na rozviazanie pracovného
pomeru výpoveďou s občanom so zmenenou pracovnou schopnosťou,41)
4.
ak odporúča u občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou vhodnú úpravu pracovných
podmienok, vhodné pracovné uplatnenie alebo umiestnenie na vhodné pracovné miesto
v organizáciách,
5.
ak sleduje, či príprava na pracovné uplatnenie, výkon zamestnania, pracovné podmienky
a prostredie nemajú nepriaznivý vplyv na zdravotný stav občana so zmenenou pracovnou
schopnosťou,
b)
miestom prípravy na pracovné uplatnenie, ak ide o výplatu príspevku počas prípravy
na pracovné uplatnenie vrátane jeho zvýšenia na rodinných príslušníkov a o úhradu
nevyhnutných výdavkov spojených s prípravou na pracovné uplatnenie,
c)
sídlom školy pre mládež vyžadujúcu osobitnú starostlivosť, ak účastník konania je
žiak tejto školy,
d)
sídlom, prípadne miestom pravidelného výjazdného zasadania lekárskej komisie49) v odbore pôsobnosti Federálneho ministerstva národnej obrany, Federálneho ministerstva
vnútra, Ministerstva vnútra a životného prostredia Slovenskej socialistickej republiky
alebo Ministerstva spravodlivosti Slovenskej socialistickej republiky, ak ide o posúdenie
zdravotného stavu50) príslušníka ozbrojených síl z povolania, Zboru národnej bezpečnosti a Zboru nápravnej
výchovy Slovenskej socialistickej republiky s výnimkou kontrolnej lekárskej prehliadky
požívateľa dôchodku, ktorého služobný pomer sa skončil,
e)
sídlom nápravnovýchovného ústavu, prípadne ústavu na výkon väzby, ak ide o posúdenie
zdravotného stavu občana v čase výkonu trestu odňatia slobody, prípadne väzby,
f)
sídlom okresného národného výboru, ktorého posudkový orgán bol poverený (§ 6 ods. 6 až 8) posudzovať invaliditu alebo iné zdravotné otázky súvisiace s vykonávaním sociálneho
zabezpečenia,
g)
sídlom národného výboru, ktorý spravuje ústav alebo iné zariadenie sociálnej starostlivosti,
do ktorého má byť občan prijatý,
h)
sídlom národného výboru, v obvode ktorého sa zdržiava nezaopatrené dieťa, ak riešenie
otázok jeho výchovy a výživy neznesie odklad.
(2)
Vo veciach, v ktorých podľa tohto zákona rozhoduje alebo vykonáva opatrenia miestny
národný výbor, sa žiadosť o dávku alebo službu sociálneho zabezpečenia podáva na miestnom
národnom výbore. V ostatných prípadoch sa žiadosť podáva na okresnom národnom výbore.
(3)
Žiadosť o pohrebné po samostatne zárobkovo činnej osobe sa podáva na okresnom národnom
výbore, na ktorom bol zomretý na sociálne zabezpečenie prihlásený. Žiadosť o pohrebné
po nepracujúcom dôchodcovi sa podáva na miestnom národnom výbore v strediskovej obci,
mestskom alebo okresnom národnom výbore, v obvode ktorého mal zomretý trvalý pobyt.
(4)
Žiadosť o zaopatrovací príspevok sa podáva na miestnom národnom výbore, v obvode
ktorého má člen rodiny vojaka trvalý pobyt. Žiadosť o príspevok na úhradu za užívanie
bytu vojaka sa podáva na miestnom národnom výbore, v obvode ktorého mal vojak trvalý
pobyt pred nástupom do služby v ozbrojených silách. Miestny národný výbor overí skutočnosti
uvedené v žiadosti a postúpi ju okresnému národnému výboru, v obvode ktorého mal vojak
pred nástupom do služby v ozbrojených silách trvalý pobyt.
ŠTVRTÁ ČASŤ
PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 57
(1)
Pôsobnosť národných výborov pri rozhodovaní o prerušení zamestnania (poistenia) z
vážnych dôvodov a o skončení zamestnania I. alebo II. pracovnej kategórie zo zdravotných
a z iných vážnych dôvodov pre posudzovanie dôchodkových nárokov podľa predpisov platných
pred 1. októbrom 1988 sa spravuje právnymi predpismi platnými pred účinnosťou tohto
zákona.
(2)
Týmto zákonom nie je dotknutá pôsobnosť miestnych národných výborov vo veciach sociálneho
zabezpečenia, ak ju podľa predtým platných predpisov okresný národný výbor51) preniesol na miestny národný výbor.
§ 58
Ministerstvo po dohode so zúčastnenými ústrednými orgánmi ustanoví vyhláškou
a)
podrobnosti o zložení a rokovaní správnych komisií a posudkových orgánov národných
výborov,
b)
podrobnosti o úlohách národných výborov v starostlivosti o rodinu a deti,
c)
podrobnosti o vedení evidencie detí a mladistvých postihnutých na zdraví,
d)
podrobnosti o poskytovaní dávok a služieb sociálnej starostlivosti a výšku dávok
sociálnej starostlivosti, s výnimkou príspevku na výživu dieťaťa, vdoveckého príspevku,
príspevku na rekreáciu detí dôchodcu, zaopatrovacieho príspevku, príspevku na úhradu
za užívanie bytu vojaka a dávok a služieb poskytovaných občanom so zmenenou pracovnou
schopnosťou,
e)
bližšie podmienky poskytovania kúpeľnej starostlivosti podľa predpisov o sociálnom
zabezpečení,
f)
podmienky na zriaďovanie a rozsah činnosti zariadení sociálnej starostlivosti, na
prijímanie občanov do účelových zariadení sociálnej starostlivosti a o ukončení pobytu
v nich a upraví výšku úhrady za poskytované služby, s výnimkou úhrady za starostlivosť
poskytovanú v ústavoch sociálnej starostlivosti a úhrady za ubytovanie v zariadeniach
opatrovateľskej služby na dlhodobý pobyt starých občanov,
g)
podmienky na poskytovanie odmeny dobrovoľným pracovníkom opatrovateľskej služby a
jej výšku,
h)
druhy ústavov sociálnej starostlivosti a ostatných zariadení sociálnej starostlivosti
a rozsah v nich poskytovaných služieb.
§ 59
Zrušuje sa zákon Slovenskej národnej rady č. 132/1975 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení
v znení zákonného opatrenia Predsedníctva Slovenskej národnej rady č. 79/1979 Zb.,
zákonného opatrenia Predsedníctva Slovenskej národnej rady č. 11/1982 Zb., zákona
Slovenskej národnej rady č. 52/1982 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 140/1982
Zb. a zákona Slovenskej národnej rady č. 122/1983 Zb.
§ 60
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. októbrom 1988.
Čl. II
Do zriadenia posudkových orgánov plnia pôsobnosť týchto orgánov lekári a tajomníci
doterajších posudkových komisií sociálneho zabezpečenia pod vedením posudkového lekára
sociálneho zabezpečenia.
V. Šalgovič v. r.
P. Colotka v. r.
P. Colotka v. r.
1)
§ 142 až 145 zákona č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení.
2)
§ 116 zákona č. 103/1964 Zb. o zabezpečení družstevných roľníkov v chorobe a o zabezpečení matky a dieťaťa v znení
zákona č. 116/1967 Zb. a zákona č. 103/1988 Zb.
5)
Zákon č. 103/1964 Zb. o zabezpečení družstevných roľníkov v chorobe a o zabezpečení matky a dieťaťa v znení
zákona č. 141/1965 Zb., zákona č. 116/1967 Zb., zákona č. 89/1968 Zb., zákona č. 99/1972 Zb., zákona č. 21/1975 Zb., zákonného opatrenia Predsedníctva Federálneho zhromaždenia č. 8/1982 Zb., zákona č. 148/1983 Zb., zákona č. 57/1984 Zb., zákona č. 109/1984 Zb., zákona č. 51/1987 Zb. a zákona č. 103/1988 Zb.
§ 2 ods. 1 písm. c) zákona o sociálnom zabezpečení.
Nariadenie vlády ČSSR č. 98/1971 Zb. o zvýšení podpory pri narodení dieťaťa.
Nariadenie vlády ČSSR č. 9/1982 Zb. o zvýšení niektorých sociálnych dávok na deti.
Nariadenie vlády ČSSR č. 112/1984 Zb. o zvýšení niektorých sociálnych dávok na deti.
§ 2 ods. 1 písm. c) zákona o sociálnom zabezpečení.
Nariadenie vlády ČSSR č. 98/1971 Zb. o zvýšení podpory pri narodení dieťaťa.
Nariadenie vlády ČSSR č. 9/1982 Zb. o zvýšení niektorých sociálnych dávok na deti.
Nariadenie vlády ČSSR č. 112/1984 Zb. o zvýšení niektorých sociálnych dávok na deti.
6)
Zákon č. 88/1968 Zb. o predĺžení materskej dovolenky, o dávkach v materstve a o prídavkoch na deti z nemocenského
poistenia v znení zákona č. 99/1972 Zb., zákona č. 73/1982 Zb., zákona č. 57/1984 Zb., zákona č. 109/1984 Zb., zákona č. 51/1987 Zb. a zákona č. 103/1988 Zb. Zákon č. 107/1971 Zb. o materskom príspevku v znení zákonného opatrenia Predsedníctva Federálneho zhromaždenia
č. 8/1982 Zb., zákona č. 110/1984 Zb. a zákona č. 50/1987 Zb.
Zákon č. 50/1973 Zb. o pestúnskej starostlivosti v znení zákona č. 58/1984 Zb.
Nariadenie vlády ČSSR č. 98/1971 Zb.
Nariadenie vlády ČSSR č. 9/1982 Zb.
Nariadenie vlády ČSSR č. 74/1982 Zb. o niektorých úpravách v nemocenskom poistení a dôchodkovom zabezpečení pracujúcich v baníctve.
Nariadenie vlády ČSSR č. 112/1984 Zb.
Zákon č. 50/1973 Zb. o pestúnskej starostlivosti v znení zákona č. 58/1984 Zb.
Nariadenie vlády ČSSR č. 98/1971 Zb.
Nariadenie vlády ČSSR č. 9/1982 Zb.
Nariadenie vlády ČSSR č. 74/1982 Zb. o niektorých úpravách v nemocenskom poistení a dôchodkovom zabezpečení pracujúcich v baníctve.
Nariadenie vlády ČSSR č. 112/1984 Zb.
7a)
§ 145b zákona č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení v znení zákona č. 110/1990 Zb.
9)
Pôsobnosť Národného výboru hlavného mesta Slovenskej socialistickej republiky Bratislavy
je vymedzená zákonom SNR č. 43/1968 Zb. o hlavnom meste Slovenska Bratislave v znení zákona SNR č. 63/1971 Zb., zákonného opatrenia Predsedníctva SNR č. 90/1971 Zb. a zákona SNR č. 127/1985 Zb. (úplné znenie č. 41/1986 Zb.).
9a)
§ 63b zákona č. 69/1967 Zb. o národných výboroch v znení neskorších predpisov (úplné znenie č. 157/1988 Zb.).
11)
§ 7 zákona č. 117/1966 Zb. o niektorých dôsledkoch zanedbávania starostlivosti o deti.
12)
§ 34 vyhlášky Štátneho úradu sociálneho zabezpečenia č. 104/1964 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o zabezpečení družstevných roľníkov v chorobe a o zabezpečení
matky a dieťaťa, v znení vyhlášky č. 92/1968 Zb. a vyhlášky č. 74/1984 Zb.
12b)
§ 143 zákona č. 103/1964 Zb. (úplné znenie č. 240/1988 Zb.).
14)
Vyhláška č. 76/1957 Ú. v. o prechode z pracovnej neschopnosti do invalidity (čiastočnej
invalidity).
Vyhláška Štátneho úradu sociálneho zabezpečenia č. 104/1964Zb., ktorou sa vykonáva zákon o zabezpečení matky a dieťaťa v znení vyhlášky č. 142/1965 Zb., vyhlášky č. 117/1967 Zb., vyhlášky č. 92/1968 Zb., vyhlášky č. 180/1968 Zb., vyhlášky č. 76/1970 Zb., vyhlášky č. 128/1975 Zb., vyhlášky č. 54/1976 Zb., vyhlášky č. 164/1979 Zb., vyhlášky č. 80/1982 Zb., vyhlášky č. 153/1983 Zb., vyhlášky č. 74/1984 Zb., vyhlášky č. 133/1984 Zb. a vyhlášky č. 58/1987 Zb.
Vyhláška Štátneho úradu sociálneho zabezpečenia č. 104/1964Zb., ktorou sa vykonáva zákon o zabezpečení matky a dieťaťa v znení vyhlášky č. 142/1965 Zb., vyhlášky č. 117/1967 Zb., vyhlášky č. 92/1968 Zb., vyhlášky č. 180/1968 Zb., vyhlášky č. 76/1970 Zb., vyhlášky č. 128/1975 Zb., vyhlášky č. 54/1976 Zb., vyhlášky č. 164/1979 Zb., vyhlášky č. 80/1982 Zb., vyhlášky č. 153/1983 Zb., vyhlášky č. 74/1984 Zb., vyhlášky č. 133/1984 Zb. a vyhlášky č. 58/1987 Zb.
15)
§ 37 ods. 1 písm. a), § 46 ods. 1 písm. d), § 51 ods. 1 písm. c) Zákonníka práce. § 52 ods. 3 a 4 zákona č. 90/1988 Zb. o poľnohospodárskom družstevníctve.
16)
§ 24 ods. 2 zákona č. 88/1968 Zb. v znení zákona č. 99/1972 Zb. a zákona č. 57/1984 Zb.Nariadenie vlády ČSSR č. 9/1982 Zb.
17)
§ 11 zákona č. 107/1971 Zb.
22)
§ 143 ods. 1 zákona č. 103/1964 Zb.
24)
26)
§ 10 ods. 3 zákona o národných výboroch v znení zákona č. 139/1982 Zb.
27)
§ 10 ods. 4 zákona o národných výboroch v znení zákona č. 139/1982 Zb.
28)
30)
Zákon č. 107/1971 Zb. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 50/1973 Zb. v znení neskorších predpisov.
Nariadenie vlády ČSSR č. 112/1984 Zb.
Zákon č. 50/1973 Zb. v znení neskorších predpisov.
Nariadenie vlády ČSSR č. 112/1984 Zb.
34)
36)
§ 8 ods. 2 zákona č. 50/1973 Zb.
37)
41)
44a)
Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 195/1989 Zb. o zabezpečení pracovníkov pri organizačných zmenách a občanov pred nástupom do zamestnania.
47)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
51)
§ 84 správneho poriadku.§ 9 ods. 1 a § 10 ods. 2 vyhlášky Štátneho úradu sociálneho zabezpečenia č. 108/1964 Zb. o pôsobnosti národných výborov vo veciach sociálneho zabezpečenia.§ 10 ods. 2 a §
12 ods. 2 vládneho nariadenia č. 59/1964 Zb. o úlohách národných výborov pri starostlivosti o deti.