106/1988 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.09.1990 do 31.12.1990
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História |
|
|
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.10.1988 - 30.04.1990 | |
3. | 01.05.1990 - 31.08.1990 | 131/1990 Zb. |
4. | 01.09.1990 - 31.12.1990 | 196/1990 Zb. |
5. | 01.01.1991 - 19.03.1991 | 543/1990 Zb. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 106/1988 Zb. |
Názov: | Zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 23.06.1988 |
Dátum vyhlásenia: | 23.06.1988 |
Dátum účinnosti od: | 01.09.1990 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.1990 |
Autor: | Slovenská národná rada |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
151/1988 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky, ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení a zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení |
145/1990 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky č. 151/1988 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení a zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení |
272/1990 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej republiky o stravovaní v zariadeniach sociálnej starostlivosti |
273/1990 Zb. | Vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky č. 151/1988 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení a zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení, v znení vyhlášky Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 145/1990 Zb. |
319/1990 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky o zmene vyhlášky Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky č.151/1988 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení a zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení |
353/1990 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky č. 151/1988 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení a zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení, v znení vyhlášky Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 145/1990 Zb. |
354/1990 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 272/1990 Zb. o stravovaní v zariadeniach sociálnej starostlivosti |
131/1990 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 106/1988 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpeční |
196/1990 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o zmenách v pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky v sociálnom zabezpečení a o zmenách niektorých ďalších predpisov |
543/1990 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o štátnej správe sociálneho zabezpečenia |
83/1991 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky pri zabezpečovaní politiky zamestnanosti |
106
ZÁKON
Slovenskej národnej rady
z 23. júna 1988
o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení
Slovenská národná rada sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ORGÁNY SOCIÁLNEHO ZABEZPEČENIA A ICH ÚLOHY
§ 1
Orgány sociálneho zabezpečenia
Orgány sociálneho zabezpečenia Slovenskej republiky sú Ministerstvo práce a sociálnych
vecí Slovenskej republiky, Slovenská správa sociálneho zabezpečenia a okresné správy
sociálneho zabezpečenia. V oblasti sociálnych vecí štátnu správu vykonávajú aj národné
výbory, Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky a Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej
republiky vo veciach ustanovených zákonom o sociálnom zabezpečení.1)
§ 2
Ministerstvo práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky
(1)
Ministerstvo práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“)
ako ústredný orgán štátnej správy Slovenskej republiky pre sociálne zabezpečenie
a)
riadi a kontroluje výkon štátnej správy sociálnych vecí,2)
b)
zabezpečuje úlohy vyplývajúce z medzinárodných zmlúv v sociálnom zabezpečení,
c)
zabezpečuje, aby sa v súlade s možnosťami a potrebami spoločnosti plnili úlohy súvisiace
s ďalším rozvojom sociálneho zabezpečenia.
(2)
Ministerstvo môže zriadiť ako svoj orgán posudkovú komisiu sociálneho zabezpečenia
na posudzovanie zdravotného stavu vo výnimočných prípadoch, ktoré určí, ak ich posúdenie
vyžaduje osobitné odborné vedomosti.3)
(3)
Minister práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky (ďalej len „minister“) môže
odstraňovať tvrdosti, ktoré sa vyskytnú pri vykonávaní sociálneho zabezpečenia. V
jednotlivých prípadoch môže odstránením tvrdosti poveriť Slovenskú správu sociálneho
zabezpečenia alebo okresné správy sociálneho zabezpečenia.
§ 3
Slovenská správa sociálneho zabezpečenia
(1)
Slovenská správa sociálneho zabezpečenia
a)
riadi a kontroluje okresné správy sociálneho zabezpečenia,
b)
rozhoduje o dávkach dôchodkového zabezpečenia, ak nie je v tomto zákone alebo v zákone o sociálnom zabezpečení ustanovené, že o nich rozhoduje iný orgán sociálneho zabezpečenia, a zabezpečuje
výplaty týchto dávok,
c)
plní úlohy vyplývajúce z medzinárodných zmlúv pri výplate dávok sociálneho zabezpečenia,
d)
zodpovedá za účelné a hospodárne vynakladanie prostriedkov na sociálne zabezpečenie,
e)
rozhoduje o odstraňovaní tvrdosti zákona, ak bola na to poverená ministrom (§ 2 ods. 3),
f)
zastupuje okresnú správu sociálneho zabezpečenia pri preskúmavaní rozhodnutí vo veciach
sociálneho zabezpečenia súdmi.
(2)
Slovenská správa sociálneho zabezpečenia je podriadená ministerstvu; je samostatnou
právnickou osobou.
Okresné správy sociálneho zabezpečenia
§ 4
(1)
Okresné správy sociálneho zabezpečenia ako orgány štátnej správy vykonávajú nemocenské
poistenie, dôchodkové zabezpečenie, posudkovú službu sociálneho zabezpečenia a v rozsahu
ustanovenom týmto zákonom aj sociálnu starostlivosť (ďalej len „sociálne zabezpečenie“)
a podľa osobitných predpisov rozhodujú aj o ďalších dávkach,4) ak nie je inými právnymi predpismi ustanovené, že tieto úlohy plní iný orgán.4a)
(2)
Okresné správy sociálneho zabezpečenia sa zriaďujú pre obvody, ktoré sú zhodné s
územnými obvodmi okresných národných výborov.
(3)
Na území hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy vykonáva pôsobnosť okresnej
správy sociálneho zabezpečenia Bratislavská správa sociálneho zabezpečenia.
§ 5
(1)
(2)
Okresné správy sociálneho zabezpečenia pri vykonávaní sociálneho zabezpečenia poskytujú
občanom a organizáciám odbornú pomoc.
(3)
Okresné správy sociálneho zabezpečenia zodpovedajú v rámci svojej pôsobnosti za účelné
vynakladanie prostriedkov na sociálne zabezpečenie, s ktorými hospodária.
Posudkové orgány
§ 6
(1)
Slovenská správa sociálneho zabezpečenia a okresné správy sociálneho zabezpečenia
zriaďujú na posudzovanie zdravotného stavu a pracovnej schopnosti občanov v rozsahu
ustanovenom týmto zákonom ako svoje orgány posudkové orgány sociálneho zabezpečenia
(ďalej len „posudkový orgán“).
(2)
Posudkový orgán okresnej správy sociálneho zabezpečenia je pre účely správneho konania
podriadený posudkovému orgánu Slovenskej správy sociálneho zabezpečenia a posudkový
orgán Slovenskej správy sociálneho zabezpečenia ministerstvu.
(3)
Členmi posudkového orgánu sú posudkový lekár sociálneho zabezpečenia a tajomník z
radov odborných pracovníkov správy sociálneho zabezpečenia a lekár štátnej zdravotníckej
správy.
(4)
Konanie posudkového orgánu riadi posudkový lekár sociálneho zabezpečenia, ktorý je
zároveň jeho predsedom.
(5)
Členovia posudkového orgánu a prizvané osoby sú povinní zachovávať mlčanlivosť o
skutočnostiach, ktoré sa dozvedeli v súvislosti s jeho konaním.
§ 7
(1)
Slovenská správa sociálneho zabezpečenia môže poveriť okresnú správu sociálneho zabezpečenia,
aby jej posudkový orgán posudzoval invaliditu alebo iné zdravotné otázky súvisiace
s vykonávaním sociálneho zabezpečenia na základe medzinárodných zmlúv, prípadne v
ďalších odôvodnených prípadoch na území celej Slovenskej republiky alebo pre iné okresné
správy sociálneho zabezpečenia.
(2)
Slovenská správa sociálneho zabezpečenia poverí ktorúkoľvek okresnú správu sociálneho
zabezpečenia, aby jej posudkový orgán posúdil zdravotný stav a pracovnú schopnosť
účastníka konania v prípade, že posudkové orgány príslušnej okresnej správy sociálneho
zabezpečenia sa vylúčením svojich členov pre predpojatosť stali nespôsobilé rokovať
a uznášať sa. V prípade predpojatosti posudkového orgánu Slovenskej správy sociálneho
zabezpečenia zdravotný stav a pracovnú schopnosť účastníka konania posúdi ministerstvo.
(3)
Okresná správa sociálneho zabezpečenia v odôvodnených prípadoch zriadi osobitný posudkový
orgán s pôsobnosťou pre pracovníkov veľkých organizácií, ktoré majú závodné zdravotnícke
zariadenie.
Národné výbory
§ 8
(1)
Národné výbory poskytujú dávky a služby sociálnej starostlivosti, ak nie je v tomto
zákone alebo v zákone o sociálnom zabezpečení ustanovené, že ich poskytuje iný orgán
sociálneho zabezpečenia.6)
(2)
Národné výbory rozhodujú aj o ďalších dávkach podľa osobitných predpisov.7)
(3)
Národné výbory pri činnosti podľa odsekov 1 a 2 poskytujú občanom odbornú pomoc.
(4)
Národné výbory kontrolujú, ako organizácie a občania plnia povinnosti vyplývajúce
pre nich z predpisov upravujúcich sociálnu starostlivosť a ukladajú pokuty za ich
porušenie.5)
Správne komisie
§ 9
(1)
Okresné národné výbory a krajské národné výbory9) zriaďujú komisie starostlivosti o rodinu a deti ako správne komisie. Miestne národné
výbory v strediskových obciach a mestské národné výbory môžu ako správne komisie zriadiť
komisie starostlivosti o rodinu a deti.
(2)
Národné výbory volia predsedov, podpredsedov, tajomníkov a ostatných členov správnych
komisií z radov svojich poslancov a ďalších občanov. Predsedovia a podpredsedovia
komisií sú poslanci národných výborov. Tajomníkov týchto komisií volí z radov odborných
pracovníkov národného výboru.
(3)
Za členov komisií starostlivosti o rodinu a deti volí národný výbor občanov, ktorí
spolupôsobia v starostlivosti o rodinu a deti, najmä detských, dorastových a ženských
lekárov, pedagógov, psychológov, sudcov z povolania, prokurátorov a príslušníkov Zboru
národnej bezpečnosti.
(4)
Zloženie správnej komisie na prerokúvanie jednotlivých prípadov určuje predseda,
prípadne podpredseda komisie podľa povahy prerokúvaného prípadu.
(5)
Komisia starostlivosti o rodinu a deti je schopná rokovať a uznášať sa, ak sú prítomní
predseda alebo podpredseda a najmenej ďalší štyria členovia.
(6)
Správna komisia sa uznáša väčšinou hlasov prítomných členov.
(7)
Členovia správnych komisií národných výborov a občania prizvaní na rokovanie správnej
komisie sú povinní zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, ktoré sa dozvedeli v súvislosti
s rokovaním komisie.
DRUHÁ ČASŤ
PÔSOBNOSŤ SPRÁV SOCIÁLNEHO ZABEZPEČENIA A NÁRODNÝCH VÝBOROV V SOCIÁLNOM ZABEZPEČENĺ
PRVÁ HLAVA
PÔSOBNOSŤ OKRESNÝCH SPRÁV SOCIÁLNEHO ZABEZPEČENIA
§ 10
Okresná správa sociálneho zabezpečenia
a)
rozhoduje
1.
v sporných prípadoch o vzniku a zániku sociálneho zabezpečenia,
2.
o dávkach nemocenského poistenia a nemocenského zabezpečenia (ďalej len „nemocenské
poistenie“) v osobitných8) a v sporných prípadoch,
3.
o poskytovaní dávok nemocenského poistenia v prípadoch ustanovených osobitnými predpismi,9)
4.
o poistnom pomere nemocenského poistenia,
5.
o poskytnutí kúpeľnej starostlivosti na základe návrhu ošetrujúceho lekára,
6.
o pohrebnom pri úmrtí nepracujúceho dôchodcu, prípadne jeho rodinného príslušníka,
7.
o podpore pri narodení dieťaťa dôchodkyni alebo manželke, prípadne inej rodinnej
príslušníčke nepracujúceho dôchodcu,
8.
o poistnom a o prirážke k nemu,
9.
o dočasnom znížení alebo odňatí nemocenského,10)
10.
o penále,
11.
o povinnosti občana vrátiť dávku nemocenského poistenia poskytnutú neprávom alebo
vo vyššej výmere, ako mu patrila,
12.
o sociálnom dôchodku, o jeho zvýšení pre bezvládnosť, o výchovnom k nemu a o príplatku
k výchovnému,
13.
o započítaní celého kalendárneho roka do doby zamestnania pred 1. januárom 1976,
ak člen jednotného roľníckeho družstva neodpracoval určený počet pracovných dní, prípadne
inak určený pracovný úväzok,
14.
o započítaní doby vojenskej služby v iných ako spojeneckých armádach (vrátane doby
zajatia), ktorú česko-slovenskí občania vykonávali povinne v čase neslobody,
15.
o povinnosti dôchodcu vrátiť dávku dôchodkového zabezpečenia (poistenia) poskytnutú
neprávom alebo vo vyššej výmere, ako mu patrila, a o povinnosti organizácie nahradiť
škodu spôsobenú nesprávnou výplatou dôchodku, ak rozhodovanie o takejto dávke patrí
do pôsobnosti správy sociálneho zabezpečenia,
16.
o náhrade príjmov pri vojenskom cvičení a ďalších druhoch služby v ozbrojených silách
samostatne zárobkovo činným osobám,
17.
o vdoveckom príspevku,
18.
o zaopatrovacom príspevku,
19.
o príspevku na úhradu za užívanie bytu vojaka,
20.
o materskom príspevku samostatne zárobkovo činných osôb, pracovníkov malých závodov
a osôb, ktoré nie sú zárobkovo činné, a o materskom príspevku ostatných osôb v sporných
a osobitných11) prípadoch,
21.
o odstraňovaní tvrdosti zákona, ak bola na to poverená ministrom (§ 2 ods. 3),
22.
o tom, komu sa majú vyplácať dávky sociálneho zabezpečenia, ak sa výplatou do rúk
doterajšieho príjemcu nedosahuje účel, na ktorý sú určené,
b)
vykonáva nemocenské poistenie pracovníkov malých závodov a samostatne zárobkovo činných
osôb,
c)
obstaráva a predkladá Slovenskej správe sociálneho zabezpečenia podklady potrebné
na rozhodnutie o dávkach dôchodkového zabezpečenia,
d)
navrhuje Slovenskej správe sociálneho zabezpečenia započítanie doby zamestnania a
náhradných dôb v sporných prípadoch,
e)
kontroluje
1.
vykonávanie nemocenského poistenia a hospodárenie s jeho prostriedkami v organizáciách,
2.
plnenie povinností občanov a organizácií v sociálnom zabezpečení,
f)
spisuje, ak sa naň občan obráti, žiadosti
1.
o úpravu dôchodku, ktorý je jediným zdrojom príjmu,
2.
o zvýšenie dôchodku pre bezvládnosť,
3.
o dávky dôchodkového zabezpečenia samostatne zárobkovo činných osôb,
4.
o vdovský dôchodok alebo sirotský dôchodok po občanoch uvedených v bode 3,
5.
o dôchodok manželky,
6.
o sociálny dôchodok,
7.
o vdovský dôchodok alebo sirotský dôchodok po nepracujúcich dôchodcoch,
8.
o starobný, invalidný alebo čiastočný invalidný dôchodok občanov, ktorí nie sú v
pracovnom, členskom alebo obdobnom pomere, a ani nie sú inak zabezpečení, prípadne
o vdovský dôchodok alebo sirotský dôchodok po uvedených občanoch,
9.
o dávku dôchodkového zabezpečenia, ak je občan v čase podania žiadosti práceneschopný
a má trvalý pobyt v inom okrese, než v ktorom je sídlo organizácie, alebo ak pozostalý
po pracujúcom má trvalý pobyt v inom okrese, než v ktorom je sídlo organizácie, v
ktorej bol pracujúci zamestnaný,12)
g)
spracúva rozbory invalidizácie a príslušným orgánom navrhuje opatrenia smerujúce
na predchádzanie invalidity a na odstraňovanie jej následkov.
§ 11
Okresná správa sociálneho zabezpečenia svojím posudkovým orgánom
a)
rozhoduje
1.
na podnet lekárskej poradnej komisie13) o invalidite alebo čiastočnej invalidite občana, ktorý je neschopný práce pre chorobu
alebo úraz počas aspoň 6 mesiacov, ktorému patrí nemocenské a ktorý nepožiadal o invalidný
alebo čiastočný invalidný dôchodok, alebo ktorého žiadosti sa nevyhovelo,
2.
o tom, či ide o občana so zmenenou pracovnou schopnosťou, prípadne o občana so zmenenou
pracovnou schopnosťou s ťažším zdravotným postihnutím,
3.
o tom, že občan so zmenenou pracovnou schopnosťou sa nepovažuje za občana so zmenenou
pracovnou schopnosťou, ak sa nepodrobil vyšetreniu zdravotného stavu alebo inému odbornému
vyšetreniu a bol na túto možnosť upozornený,14)
4.
o nevyhnutnosti natrvalo previesť pracovníka na inú prácu alebo o nevyhnutnosti trvalej
zmeny zamestnania, ak posudkový orgán v súvislosti s rozhodovaním o dávkach dôchodkového
zabezpečenia alebo o tom, či ide o občana so zmenenou pracovnou schopnosťou, zistil,
že pracovník vzhľadom na svoj zdravotný stav natrvalo stratil schopnosť vykonávať
ďalej doterajšiu prácu alebo že ju nesmie vykonávať pre ochorenie na chorobu z povolania
alebo pre ohrozenie touto chorobou,15)
b)
vydáva posudok
1.
o invalidite alebo čiastočnej invalidite, ak nejde o prípady uvedené v ustanovení
písmena a) č. 1,
2.
o čiastočnej invalidite pre dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav, ktorý občanovi značne
sťažuje všeobecné životné podmienky,
3.
o bezvládnosti,
4.
o tom, či ide o ťažko zdravotne postihnutého občana a o druhu a stupni tohto postihnutia
na účely poskytovania dávok a služieb sociálnej starostlivosti, ktoré určí vykonávací
predpis,16)
5.
o tom, či je dieťa dlhodobo ťažko zdravotne postihnuté a vyžaduje mimoriadnu starostlivosť
alebo osobitne náročnú mimoriadnu starostlivosť na účely priznania príplatku k prídavkom
na deti z nemocenského poistenia,17) príplatku k výchovnému,18) materského príspevku, ak o ňom rozhodujú orgány sociálneho zabezpečenia alebo orgány
nemocenskej starostlivosti v ozbrojených silách,19) pre konanie o náhradných dobách,20) ako aj na účely poskytovania dávok a služieb sociálnej starostlivosti, ktoré určí
vykonávací predpis,
6.
o dlhodobo nepriaznivom zdravotnom stave dieťaťa na účely výplaty prídavkov na deti
z nemocenského poistenia, výplaty výchovného a sirotského dôchodku,21)
7.
o tom, či si občan môže vzhľadom na zdravotný stav zvýšiť životnú úroveň vlastnou
prácou,22)
c)
v súvislosti s rozhodovaním alebo vydávaním posudkov odporúča
1.
ďalšie poskytovanie nemocenského v prípadoch, v ktorých možno očakávať, že pracujúci
v krátkom čase po uplynutí podpornej doby opäť bude práceschopný,
2.
opatrenia na obnovenie pracovnej schopnosti posudzovaného, vhodnosť jeho ďalšieho
liečenia a vhodnú úpravu pracovných podmienok, prípadne obstaranie vhodných pomôcok,
d)
v súvislosti s rozhodovaním odporúča u občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou,
prípadne u občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou s ťažším zdravotným postihnutím
vhodné pracovné uplatnenie, prípravu na pracovné uplatnenie s ohľadom na ich zdravotný
stav a kvalifikáciu a umiestnenie na vhodné pracovné miesto v organizáciách.
Pôsobnosť Slovenskej správy sociálneho zabezpečenia
§ 12
Slovenská správa sociálneho zabezpečenia
a)
rozhoduje o dávkach dôchodkového zabezpečenia, ak nie je v tomto zákone alebo v zákone
o sociálnom zabezpečení ustanovené, že o nich rozhoduje iný orgán sociálneho zabezpečenia
a zabezpečuje výplaty týchto dávok,
b)
rozdeľuje poukazy na kúpeľnú starostlivosť a kontroluje jej poskytovanie s výnimkou
prípadov, v ktorých povoľujú kúpeľnú starostlivosť podľa osobitných predpisov orgány
štátnej zdravotníckej správy,22a)
c)
vedie register závodov, v ktorých sa vykonáva nemocenské poistenie, a evidenciu malých
závodov a samostatne zárobkovo činných osôb,
d)
predpisuje, vymáha a vyberá poistné a penále, vymáha a vyberá prirážku k poistnému,
e)
na základe zistených závad predpisuje závodom, malým závodom a samostatne zárobkovo
činným osobám na úhradu sumy, o ktoré boli prostriedky nemocenského poistenia skrátené,
a vymáha ich od nich,
f)
spracúva rozbory invalidizácie a navrhuje príslušným orgánom opatrenia smerujúce
na predchádzanie invalidity a na odstraňovanie jej následkov.
§ 13
Slovenská správa sociálneho zabezpečenia svojím posudkovým orgánom
a)
vydáva posudky na účely súdneho konania vo veciach dôchodkového zabezpečenia a v
odvolacom správnom konaní, ak sa napadnuté rozhodnutie vydalo na podklade posudku
posudkového orgánu okresnej správy sociálneho zabezpečenia,
b)
odporúča v súvislosti s odvolaním sa proti rozhodnutiu posudkového orgánu okresnej
správy sociálneho zabezpečenia o invalidite alebo čiastočnej invalidite ďalšie poskytovanie
nemocenského v prípadoch, v ktorých možno očakáváť, že pracujúci v krátkom čase po
uplynutí podpornej doby opäť bude práceschopný.
DRUHÁ HLAVA
PÔSOBNOSŤ NÁRODNÝCH VÝBOROV NA ÚSEKU SOCIÁLNEJ STAROSTLIVOSTI
Prvý diel
§ 14
Národné výbory organizujú a zabezpečujú sociálnu starostlivosť občanom dávkami a službami
sociálnej starostlivosti. Za tým účelom vyhľadávajú v spolupráci so štátnymi, družstevnými
a spoločenskými organizáciami občanov, ktorí potrebujú sociálnu starostlivosť.
Druhý diel
Starostlivosť o rodinu a deti
Pôsobnosť miestnych národných výborov
§ 15
Miestny národný výbor
a)
rozhoduje o výchovných opatreniach podľa osobitných predpisov,23)
b)
vykonáva dohľad nad maloletým, ak ho sám určil,
c)
spolupôsobí pri výkone ochranných alebo výchovných opatrení uložených súdom alebo
okresným národným výborom a sleduje ich účinnosť,
d)
chráni deti pred škodlivými vplyvmi, ktoré ohrozujú ich riadnu výchovu,
e)
poskytuje deťom v naliehavých prípadoch okamžitú pomoc,
f)
navrhuje orgánu príslušnému na rozhodovanie o prídavkoch na deti, aby v odôvodnených
prípadoch zastavil výplatu tejto dávky oprávnenému príjemcovi,24)
g)
oznamuje súdom a iným štátnym orgánom na ich žiadosť skutočnosti, ktoré majú význam
pre konanie a rozhodovanie vo veciach výchovy a výživy detí,
h)
oznamuje okresnému národnému výboru, ktorým rodinám, deťom a tehotným ženám treba
poskytnúť sociálnu starostlivosť a spolupôsobí pri jej poskytovaní,
ch)
oznamuje orgánom, ktoré rozhodujú o materskom príspevku, skutočnosti dôležité pre
rozhodnutie o nároku ženy na materský príspevok,
i)
vyhľadáva a okresnému národnému výboru odporúča občanov vhodných za osvojiteľov,
opatrovníkov a pestúnov a navrhuje občanov vhodných za dôverníkov starostlivosti o
deti,
j)
organizuje výchovu občanov k manželstvu a zodpovednému rodičovstvu.
§ 16
Miestny národný výbor v strediskovej obci a mestský národný výbor
a)
rozhoduje
1.
o poskytovaní peňažných a vecných dávok nezaopatreným deťom, rodičom nezaopatrených
detí a tehotným ženám,
2.
o poskytovaní peňažných dávok rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri alebo viac
detí,
3.
o poskytovaní príspevku na rekreáciu detí dôchodcu,
b)
vykonáva určený dohľad nad maloletým,
c)
koordinuje činnosť orgánov, ktoré pôsobia v starostlivosti o rodinu a deti vo svojom
územnom obvode, ak nezriadil komisiu starostlivosti o rodinu a deti.
§ 17
Miestny národný výbor v strediskovej obci a mestský národný výbor svojou komisiou
starostlivosti o rodinu a deti, ak ju zriadil
b)
koordinuje činnosť orgánov, ktoré pôsobia v starostlivosti o rodinu a deti vo svojom
územnom obvode.
§ 18
(1)
(2)
Mestský národný výbor prvej kategórie26) rozhoduje aj
a)
o prijatí dieťaťa do stanice opatrovateľskej služby pre deti, ktorú spravuje, a o
úhrade za služby, ktoré sa v nej poskytujú,
b)
o poskytovaní opatrovateľskej služby a o úhrade za ňu.
Pôsobnosť okresných národných výborov
§ 19
(1)
Okresný národný výbor
a)
rozhoduje
1.
v naliehavých prípadoch o okamžitom umiestnení dieťaťa do náhradnej výchovy nahrádzajúcej
výchovu rodičov dovtedy, kým rozhodne súd,28)
2.
o poskytovaní príspevku na výživu dieťaťa29)a o poskytovaní ďalších účelových peňažných dávok a vecných dávok, ktoré určí vykonávací
predpis,
3.
o poskytovaní peňažných a vecných dávok nezaopatreným deťom, rodičom nezaopatrených
detí a tehotným ženám,
4.
o poskytovaní peňažných dávok rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri alebo viac
detí,
5.
o poskytovaní príspevku na rekreáciu detí dôchodcu,
6.
o poskytovaní opatrovateľskej služby a o úhrade za ňu,
7.
o poskytovaní bezúročných pôžičiek,
8.
o umiestnení matky s dieťaťom, prípadne tehotnej ženy do domova pre matky s deťmi,
ktorý spravuje, a o úhrade za služby, ktoré sa v ňom poskytujú,
9.
o prijatí dieťaťa do stanice opatrovateľskej služby pre deti, ktorú spravuje, a o
úhrade za služby, ktoré sa v nej poskytujú,
10.
o ďalších opatreniach podľa osobitných predpisov,30)
b)
vykonáva funkciu opatrovníka maloletých,31)
c)
vykonáva určený dohľad nad maloletým,32)
d)
sleduje vývoj detí, ktoré boli umiestnené do výchovy iných občanov ako rodičov, a
spolupôsobí pri organizovaní náhradnej rodinnej starostlivosti o deti,
e)
f)
stará sa o to, aby deti, ktoré prepustili z ústavnej alebo ochrannej výchovy, alebo
mladiství, ktorých prepustili z výkonu trestu odňatia slobody, boli prijatí do škôl
alebo zaradení do vhodnej prípravy na povolanie alebo do pracovného pomeru, prípadne
aby boli aj vhodne ubytovaní,
g)
zúčastňuje sa na trestnom konaní proti mladistvým,35)
h)
pôsobí na prevýchovu ťažko vychovateľných detí a vedie ich evidenciu,
ch)
podáva správy súdu o skutočnostiach potrebných na rozhodovanie o výchove a výžive
detí,
i)
organizuje a koordinuje výchovu občanov k manželstvu a zodpovednému rodičovstvu,
j)
poskytuje výchovnú a poradenskú starostlivosť manželom, rodičom, deťom a tehotným
ženám pri riešení ich rodinných a sociálnych problémov.
(2)
Pôsobnosť podľa odseku 1 písm. a) č. 3 až 6 a písm. c) vykonáva okresný národný výbor
len vtedy, ak podľa § 15 písm. b) nepatrí miestnemu národnému výboru alebo ak podľa § 16 písm. a) a b) a podľa § 18 ods. 2 písm. b) nepatrí miestnemu národnému výboru v strediskovej obci alebo mestskému národnému
výboru.
§ 20
Okresný národný výbor pri plnení úloh v starostlivosti o rodinu a deti spolupracuje
s miestnymi národnými výbormi, s inými štátnymi orgánmi, školami, školskými a zdravotníckymi
zariadeniami a so spoločenskými organizáciami.
§ 21
Okresný národný výbor svojou komisiou starostlivosti o rodinu a deti
a)
rozhoduje
1.
o výchovných opatreniach podľa osobitných predpisov,23) ak tak neurobil miestny národný výbor,
2.
o poskytnutí odmeny pestúnovi, ak je ním starý rodič dieťaťa, ktoré mu bolo zverené
do pestúnskej starostlivosti,36)
3.
o odvolaní proti rozhodnutiu miestneho národného výboru o uložení výchovných opatrení
podľa osobitných predpisov,
b)
koordinuje činnosť orgánov, ktoré pôsobia v starostlivosti o rodinu a deti vo svojom
územnom obvode.
§ 23
Okresný národný výbor môže preniesť svoju pôsobnosť na úseku starostlivosti o rodinu
a deti na mestský národný výbor prvej kategórie.26)
Pôsobnosť krajských národných výborov
§ 24
Krajský národný výbor
a)
rozhoduje o umiestnení matky s dieťaťom, prípadne tehotnej ženy do domova pre matky
s deťmi, ktorý spravuje, a o úhrade za služby, ktoré sa v ňom poskytujú,
b)
spolupracuje s orgánmi riadiacimi ústavy na výkon väzby a nápravnovýchovné ústavy
pre mladistvých a s orgánmi riadiacimi zariadenia, v ktorých sa vykonáva ústavná alebo
ochranná výchova,
c)
spracúva strednodobé a dlhodobé plány výchovy k manželstvu a zodpovednému rodičovstvu
a koordinuje ich realizáciu.
§ 25
Krajský národný výbor svojou komisiou starostlivosti o rodinu a deti koordinuje činnosť
orgánov pôsobiacich v starostlivosti o rodinu a deti vo svojom územnom obvode a v
súčinnosti s okresnými národnými výbormi organizuje náhradnú rodinnú starostlivosť.
§ 26
Oprávnenia občanov pôsobiacich v starostlivosti o rodinu a deti
Pri plnení svojich úloh sú funkcionári a pracovníci národných výborov, dôverníci starostlivosti
o deti, občania poverení dohľadom a iní dobrovoľní spolupracovníci oprávnení navštíviť
dieťa a rodinu v byte alebo tam, kde trávi voľný čas, dieťa v škole, mladistvého na
pracovisku; majú aj právo požadovať od všetkých zúčastnených orgánov, organizácií
a od občanov potrebné informácie a vysvetlenia.
Štvrtý diel
Starostlivosť o občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou
§ 28
Pôsobnosť mestských národných výborov
Pôsobnosť okresných národných výborov
§ 29
Okresný národný výbor
a)
rozhoduje
1.
o príspevku pred umiestnením občana so zmenenou pracovnou schopnosťou do zamestnania,
o príspevku počas jeho prípravy na pracovné uplatnenie a o zvýšení týchto príspevkov
na rodinných príslušníkov,
2.
o príspevku organizáciám na zriaďovanie chránených dielní a pracovísk a o ďalších
príspevkoch organizáciám podľa osobitných predpisov,40)
3.
o udelení predchádzajúceho súhlasu organizácii na rozviazanie pracovného pomeru výpoveďou
s občanom so zmenenou pracovnou schopnosťou,41)
4.
o úhrade nákladov na prípravu na pracovné uplatnenie občanov so zmenenou pracovnou
schopnosťou, ktorých do tejto prípravy vyslal,
5.
o prijatí občana so zmenenou pracovnou schopnosťou do prípravy na pracovné uplatnenie
organizovanej národným výborom,
6.
o prijatí občana so zmenenou pracovnou schopnosťou do výcvikového strediska a zariadenia
pre občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou, ktoré spravuje,
7.
o vyradení občana so zmenenou pracovnou schopnosťou z evidencie uchádzačov o zamestnanie,42)
b)
vypracúva plán úloh potrebných na vykonávanie a ďalší rozvoj pracovnej rehabilitácie,
c)
určuje plán zamestnanosti občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou,
d)
vyhradzuje každoročne v plánoch rozmiestnenia dorastu potrebný počet miest na štúdium
na stredných školách a osobitných odborných učilištiach pre mladistvých občanov so
zmenenou pracovnou schopnosťou,
e)
poskytuje poradenskú službu občanom so zmenenou pracovnou schopnosťou pri voľbe povolania,
pracovného uplatnenia alebo vhodnej prípravy na pracovné uplatnenie,
f)
odporúča organizácii prijať občana so zmenenou pracovnou schopnosťou do pracovného
pomeru,
g)
kontroluje, či organizácie zodpovedne vykonávajú výber pracovných miest pre občanov
so zmenenou pracovnou schopnosťou,
h)
sleduje, či príprava na pracovné uplatnenie, výkon zamestnania, pracovné podmienky
a prostredie nemajú nepriaznivý vplyv na zdravotný stav pracujúcich občanov so zmenenou
pracovnou schopnosťou a či títo občania nepotrebujú ďalšiu pomoc,
ch)
vedie evidenciu občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou, ktorá obsahuje aj údaje
o ich pracovnom uplatnení v jednotlivých organizáciách a o ich príprave na pracovné
uplatnenie.
§ 31
Pôsobnosť krajských národných výborov
Krajský národný výbor
a)
rozhoduje o prijatí občana so zmenenou pracovnou schopnosťou do výcvikového strediska
a zariadenia pre občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou, ktoré spravuje,
b)
koordinuje starostlivosť o občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou vo svojom územnom
obvode.
Piaty diel
Starostlivosť o ťažko zdravotne postihnutých občanov
Pôsobnosť miestnych národných výborov
§ 32
Miestny národný výbor
a)
rozhoduje
1.
o poskytovaní príspevku na spoločné stravovanie,
2.
o poskytovaní jednorazových peňažných dávok, s výnimkou dávok, o ktorých rozhoduje
okresný národný výbor podľa § 34 ods. 1 písm. a) č. 2 až 5,
3.
o poskytovaní vecných dávok,
4.
o prijatí do ústavu sociálnej starostlivosti, ktorý spravuje, o ukončení pobytu v
ňom, o premiestnení do iného ústavu, ktorý spravuje, o úhrade za služby poskytované
v ústave a o prípadnej úhrade za služby poskytované v ostatných zariadeniach sociálnej
starostlivosti, ktoré spravuje,
b)
vytvára podmienky
1.
na účasť ťažko zdravotne postihnutých občanov na spoločnom stravovaní,
2.
na zapojenie ťažko zdravotne postihnutých občanov do kultúrneho a spoločenského života,
c)
podieľa sa na riešení otázok bývania ťažko zdravotne postihnutých občanov.
§ 33
Mestský národný výbor prvej kategórie26) rozhoduje o poskytovaní opatrovateľskej služby a o úhrade za ňu.
Pôsobnosť okresných národných výborov
§ 34
(1)
Okresný národný výbor
a)
rozhoduje
1.
o poskytovaní opatrovateľskej služby a o úhrade za ňu,
2.
o poskytovaní príspevkov na obstaranie osobitných pomôcok občanom s ťažkými chybami
nosného alebo pohybového ústrojenstva, nevidomým a nepočujúcim občanom,
3.
o poskytovaní príspevkov na kúpu, celkovú opravu, prevádzku motorového vozidla, na
úhradu poistného a príspevkov na úpravu motorového vozidla na ručné ovládanie občanom
s ťažkými chybami nosného alebo pohybového ústrojenstva,
4.
o poskytovaní príspevkov na úpravu bytu občanom s ťažkými chybami nosného alebo pohybového
ústrojenstva a nevidomým občanom,
5.
o poskytovaní opakovaných peňažných dávok, najmä príspevku na diétne stravovanie,
príspevku pri starostlivosti o blízku a inú osobu a príspevku, ktorého poskytovanie
je odôvodnené mimoriadnymi potrebami občana,
6.
o poskytovaní bezúročných pôžičiek,
7.
o prijatí do ústavu sociálnej starostlivosti, ktorý spravuje, o ukončení pobytu v
ňom, o premiestnení do iného ústavu, ktorý spravuje, o úhrade za služby poskytované
v ústave a o prípadnej úhrade za služby poskytované v ostatných zariadeniach sociálnej
starostlivosti, ktoré spravuje,
b)
poskytuje mimoriadne výhody,44)
c)
vytvára podmienky na zapojenie ťažko zdravotne postihnutých občanov do kultúrneho
a spoločenského života,
d)
vedie evidenciu detí a mladistvých postihnutých na zdraví,
e)
koordinuje starostlivosť o deti a mladistvých postihnutých na zdraví vo svojom územnom
obvode.
§ 36
Pôsobnosť krajských národných výborov
Krajský národný výbor
a)
rozhoduje o prijatí do ústavu sociálnej starostlivosti, ktorý spravuje, o ukončení
pobytu v ňom, o premiestnení do iného ústavu, ktorý spravuje, a o úhrade za služby
poskytované v ústave,
b)
koordinuje starostlivosť o deti a mladistvých postihnutých na zdraví vo svojom územnom
obvode.
Šiesty diel
Starostlivosť o starých občanov
Pôsobnosť miestnych národných výborov
§ 37
Miestny národný výbor
a)
rozhoduje
1.
o poskytovaní príspevku na spoločné stravovanie,
2.
o poskytovaní jednorazových peňažných dávok a vecných dávok,
3.
o prijatí do stanice opatrovateľskej služby a do zariadenia opatrovateľskej služby
na dlhodobý pobyt, ktoré spravuje, a o úhrade za služby, ktoré sa v nich poskytujú,
4.
o prijatí do ústavu sociálnej starostlivosti, ktorý spravuje, o ukončení pobytu v
ňom, o premiestnení do iného ústavu, ktorý spravuje, o úhrade za služby poskytované
v ústave a o prípadnej úhrade za služby poskytované v ostatných zariadeniach sociálnej
starostlivosti, ktoré spravuje,
b)
vytvára podmienky
1.
na účasť starých občanov na spoločnom stravovaní,
2.
na zapojenie starých občanov do kultúrneho a spoločenského života,
c)
podieľa sa na riešení otázok bývania starých občanov.
§ 38
Mestský národný výbor prvej kategórie26) rozhoduje o poskytovaní opatrovateľskej služby a o úhrade za ňu.
§ 39
Pôsobnosť okresných národných výborov
(1)
Okresný národný výbor
a)
rozhoduje
1.
o poskytovaní opatrovateľskej služby a o úhrade za ňu,
2.
o poskytovaní opakovaných peňažných dávok,
3.
o prijatí do stanice opatrovateľskej služby a do zariadenia opatrovateľskej služby
na dlhodobý pobyt, ktoré spravuje, a o úhrade za služby, ktoré sa v nich poskytujú,
4.
o prijatí do ústavu sociálnej starostlivosti, ktorý spravuje, o ukončení pobytu v
ňom, o premiestnení do iného ústavu, ktorý spravuje, o úhrade za služby poskytované
v ústave a o prípadnej úhrade za služby poskytované v ostatných zariadeniach sociálnej
starostlivosti, ktoré spravuje,
b)
vytvára podmienky na zapojenie starých občanov do kultúrneho a spoločenského života.
(2)
Pôsobnosť podľa odseku 1 písm. a) č. 1 vykonáva okresný národný výbor len vtedy,
ak podľa § 38 nepatrí mestskému národnému výboru prvej kategórie.26)
Siedmy diel
Starostlivosť o občanov, ktorí potrebujú osobitnú pomoc
§ 39a
Okresný národný výbor poskytuje občanom, ktorým nemôže zabezpečiť vhodné zamestnanie
a neposkytuje im hmotné zabezpečenie podľa osobitných predpisov,44a) a ktorých životné potreby nie sú zabezpečené príjmami zo zárobkovej činnosti alebo
inými príjmami, peňažné a vecné dávky.
§ 40
Miestny národný výbor poskytuje občanom, ktorí sa prechodne ocitli v mimoriadne ťažkých
pomeroch a nemôžu ich prekonať vlastným pričinením, vecné dávky, prípadne peňažné
dávky; okresný národný výbor môže týmto občanom poskytovať bezúročné pôžičky.
§ 41
(1)
Miestny národný výbor v strediskovej obci a mestský národný výbor poskytuje občanom,
ktorí v dôsledku návykov prameniacich z odlišného spôsobu života v minulosti žijú
v mimoriadne ťažkých pomeroch, a preto potrebujú pomoc spoločnosti na ich prekonanie,
výchovnú a poradenskú starostlivosť a podľa potreby aj vecné a peňažné dávky.
(2)
Okresný národný výbor poskytuje občanom uvedeným v odseku 1 výchovnú a poradenskú
starostlivosť a podľa potreby aj vecné a peňažné dávky, ak táto pôsobnosť nepatrí
podľa odseku 1 miestnemu národnému výboru v strediskovej obci alebo mestskému národnému
výboru.
(3)
Na výchovnej starostlivosti o občanov uvedených v odseku 1 sa podieľajú miestne národné
výbory.
(4)
V miestach s väčšou koncentráciou občanov uvedených v odseku 1 národné výbory zriaďujú
ako svoje poradné orgány komisie zamerané na prehĺbenie a koordináciu starostlivosti
o týchto občanov.
Ôsmy diel
Starostlivosť o spoločensky neprispôsobených občanov
§ 42
Pôsobnosť mestských národných výborov
§ 43
Pôsobnosť okresných národných výborov
(1)
Okresný národný výbor
a)
poskytuje spoločensky neprispôsobeným občanom
1.
výchovnú a poradenskú starostlivosť,
2.
pomoc pri pracovnom umiestnení so zreteľom na zdravotný stav, schopnosti, a pokiaľ
možno aj na kvalifikáciu občana,
3.
pomoc pri ubytovaní, vrátane ubytovania v účelovom zariadení, ktoré spravuje,
4.
peňažné a vecné dávky, prípadne bezúročné pôžičky,
b)
koordinuje starostlivosť o spoločensky neprispôsobených občanov vo svojom územnom
obvode.
(2)
Na výchovnej starostlivosti o týchto občanov sa podieľajú miestne národné výbory.
§ 44
Pôsobnosť krajských národných výborov
Krajský národný výbor koordinuje starostlivosť o spoločensky neprispôsobených občanov
vo svojom územnom obvode.
Deviaty diel
Zariadenia sociálnej starostlivosti
§ 45
Na poskytovanie služieb sociálnej starostlivosti národné výbory zriaďujú tieto účelové
zariadenia
a)
ústavy sociálnej starostlivosti,
b)
manželské a predmanželské poradne,
c)
domovy pre matky s deťmi,
d)
osobitné zariadenia na výkon pestúnskej starostlivosti,
e)
stanice opatrovateľskej služby pre deti,
f)
výcvikové strediská a zariadenia pre občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou,
g)
zariadenia pre občanov, ktorí potrebujú osobitnú pomoc,
h)
zariadenia pre spoločensky neprispôsobených občanov,
ch)
kluby dôchodcov,
i)
samostatné jedálne s vlastnou kuchyňou pre dôchodcov,
j)
zariadenia opatrovateľskej služby, najmä stanice opatrovateľskej služby pre starých
občanov, zariadenia opatrovateľskej služby na dlhodobý pobyt starých občanov, zariadenia
na denný pobyt starých občanov, strediská osobnej hygieny a práčovne opatrovateľskej
služby.
§ 46
(1)
Ústavy sociálnej starostlivosti zriaďujú a spravujú okresné národné výbory. Krajské
národné výbory zriaďujú a spravujú ústavy sociálnej starostlivosti krajského významu
určené prevažne pre potrebu celého kraja alebo viacerých krajov. Miestne národné výbory
môžu zriaďovať a spravovať ústavy sociálnej starostlivosti miestneho významu.
(2)
Manželské a predmanželské poradne zriaďujú a spravujú okresné národné výbory a krajské
národné výbory.
(3)
(4)
(5)
Stanice opatrovateľskej služby pre deti zriaďujú a spravujú okresné národné výbory;
môžu ich zriaďovať a spravovať aj mestské národné výbory prvej kategórie.26)
(6)
Výcvikové strediská a zariadenia pre občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou zriaďujú
a spravujú okresné národné výbory. Špecializované výcvikové zariadenia určené prevažne
pre potrebu celého kraja alebo viacerých krajov zriaďujú a spravujú krajské národné
výbory. Ak je to vzhľadom na počet občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou, ktorých
treba umiestniť vo výcvikových strediskách a zariadeniach, účelné, môžu tieto zariadenia
zriaďovať a spravovať aj mestské národné výbory prvej kategórie26) a mestské národné výbory druhej kategórie.27)
(7)
(8)
(9)
Kluby dôchodcov, samostatné jedálne s vlastnou kuchyňou pre dôchodcov zriaďujú a
spravujú miestne národné výbory.
(10)
Zariadenia opatrovateľskej služby pre starých občanov zriaďujú a spravujú miestne
národné výbory; stanice opatrovateľskej služby a zariadenia opatrovateľskej služby
na dlhodobý pobyt môžu zriaďovať aj okresné národné výbory.
§ 47
(1)
Okresný národný výbor a krajský národný výbor môže na zabezpečovanie služieb sociálnej
starostlivosti zriadiť ústav sociálnych služieb.
(2)
Krajský národný výbor zriaďuje na metodicko-odborné riadenie služieb sociálnej starostlivosti
krajské metodické stredisko, ktoré môže byť začlenené do krajského ústavu sociálnych
služieb.
§ 48
Zariadenia sociálnej starostlivosti uvedené v § 45 písm. a) až h) a § 47 možno zriadiť alebo zrušiť a ich objekty odňať ich účelu len so súhlasom krajského
národného výboru; ak ide o zariadenia spravované krajským národným výborom, po prerokovaní
s ministerstvom. Požiadavka súhlasu podľa osobitných predpisov tým nie je dotknutá.
§ 49
(1)
Miestny národný výbor môže pre starých občanov a ťažko zdravotne postihnutých občanov
zriaďovať strediská sociálnej starostlivosti zo zariadení uvedených v § 46 ods. 1, 9 a 10.
(2)
Okresný národný výbor môže na základe dohody s miestnym národným výborom, ktorý spravuje
zariadenia uvedené v § 46 ods. 1, 3 až 9, prevziať zabezpečovanie služieb sociálnej starostlivosti poskytovaných v týchto
zariadeniach.
(3)
Krajský národný výbor môže zveriť zabezpečovanie služieb sociálnej starostlivosti
poskytovaných v zariadeniach uvedených v § 46 ods. 1, 3 a 6, ktoré spravuje, okresnému národnému výboru, ak sú na to vytvorené podmienky.
(4)
O prijatí do zariadenia sociálnej starostlivosti, ukončení pobytu v ňom, o premiestnení
do iného zariadenia a o úhrade za poskytované služby rozhoduje vždy národný výbor,
ktorý zariadenie spravuje.
§ 50
Ministerstvo v prípade potreby zriaďuje a spravuje zariadenia sociálnej starostlivosti
s osobitným zameraním.
TRETIA ČASŤ
SPOLOČNÉ USTANOVENIA
§ 52
Pokuty
Pokuty v prípadoch ustanovených zákonom o sociálnom zabezpečení ukladajú okresné národné
výbory a okresné správy sociálneho zabezpečenia v rámci svojej pôsobnosti. Výnos z
pokút ukladaných okresným národným výborom je príjmom rozpočtu okresného národného
výboru, ktorý pokutu uložil. Výnos z pokút uložených okresnou správou sociálneho zabezpečenia
je príjmom štátneho rozpočtu.
§ 53
Osobitný príjemca
Miestny národný výbor
a)
rozhoduje o ustanovení osobitného príjemcu dávky dôchodkového zabezpečenia a dávky
sociálnej starostlivosti v prípadoch ustanovených zákonom o sociálnom zabezpečení46) a o jeho uvoľnení,
b)
dohliada, ako osobitný príjemca plní svoje povinnosti.
Ustanovenia o konaní
§ 54
(1)
Všeobecné predpisy o správnom konaní sa nevzťahujú na konanie
a)
o poskytovaní kúpeľnej starostlivosti podľa predpisovo sociálnom zabezpečení,
b)
o poskytovaní jednorazových peňažných dávok a vecných dávok podľa § 32 písm. a) č. 2 a 3, § 37 písm. a) č. 2, § 40, § 41 ods. 1 a 2, § 43 ods. 1 písm. a) č. 4, o príspevku na spoločné stravovanie podľa § 32 písm. a) č. 1 a § 37 písm. a) č. 1, ako aj o úkonoch opatrovateľskej služby zabezpečujúcich nevyhnutné životné potreby,
ktoré sa poskytujú bezplatne, ak sa konanie o týchto dávkach a službách začalo z podnetu
orgánu sociálneho zabezpečenia alebo ak sa konanie, ktoré sa začalo na návrh, skončí
priznaním dávky alebo služby v požadovanom alebo v právnom predpise vymedzenom rozsahu.
(2)
(3)
Ak v konaní podľa odseku 1, ktoré sa začalo na návrh, orgán sociálneho zabezpečenia
zistí, že dávku alebo službu nemožno priznať vôbec alebo v požadovanom rozsahu, alebo
ak by priznaním dávky alebo služby mohli vzniknúť občanovi, ktorému sa má dávka alebo
služba priznať, alebo inému občanovi právne povinnosti, postupuje sa podľa všeobecných
predpisov o správnom konaní.
§ 55
Odvolanie
a)
proti opatreniu, ktoré národný výbor predbežne urobí v prospech maloletého dieťaťa
podľa § 19 ods. 1 písm. a) č. 1 v prípade naliehavej potreby a
b)
proti rozhodnutiu o vyradení občana so zmenenou pracovnou schopnosťou z evidencie
uchádzačov o zamestnanie podľa § 29 písm. a) č. 7 nemá odkladný účinok.
§ 56
(1)
Odchylne od všeobecných predpisov o správnom konaní48) sa miestna príslušnosť okresných správ sociálneho zabezpečenia riadi
a)
miestom výkonu práce účastníka konania,
1.
ak rozhoduje alebo posudzuje invaliditu, čiastočnú invaliditu alebo zmenenú pracovnú
schopnosť a na tomto pracovisku je závodné zdravotnícke zariadenie, v ktorom pôsobí
posudkový orgán okresnej správy sociálneho zabezpečenia,
2.
ak odporúča u občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou vhodnú úpravu pracovných
podmienok, vhodné pracovné uplatnenie alebo umiestnenie na vhodné pracovné miesto
v organizáciách,
3.
ak rozhoduje o poskytnutí kúpeľnej starostlivosti s výnimkou prípadov, ak účastníkom
konania sú samostatne zárobkovo činné osoby a nepracujúci dôchodcovia,
b)
miestom útvaru organizácie, v ktorom sa vedie evidencia miezd, ak rozhoduje o poskytovaní
dávok nemocenského poistenia s výnimkou rozhodovania o príplatku k prídavkom na deti
a rozhodovania o prídavkoch na deti poskytovaných z dôvodu dlhodobo nepriaznivého
zdravotného stavu dieťaťa a s výnimkou dávok nemocenského poistenia samostatne zárobkovo
činných osôb,
c)
sídlom školy pre mládež vyžadujúcu osobitnú starostlivosť, ak účastníkom konania
je žiak tejto školy, ak ide o posúdenie zmenenej pracovnej schopnosti,
d)
sídlom, prípadne miestom pravidelného výjazdného zasadania lekárskej komisie49) v odbore pôsobnosti Federálneho ministerstva národnej obrany, Federálneho ministerstva
vnútra, Ministerstva vnútra Slovenskej republiky alebo Ministerstva spravodlivosti
Slovenskej republiky, ak ide o posúdenie zdravotného stavu50) príslušníka ozbrojených síl z povolania, Zboru národnej bezpečnosti, Zboru nápravnej
výchovy Slovenskej republiky s výnimkou kontrolnej lekárskej prehliadky užívateľa
dôchodku, ktorého služobný pomer sa skončil,
e)
sídlom nápravnovýchovného ústavu, prípadne ústavu na výkon väzby, ak ide o posúdenie
zdravotného stavu občana v čase výkonu trestu odňatia slobody, prípadne väzby,
f)
sídlom okresnej správy sociálneho zabezpečenia, ktorej posudkový orgán bol poverený
(§ 7) posudzovať invaliditu alebo iné zdravotné otázky súvisiace s vykonávaním sociálneho
zabezpečenia.
(2)
Odchylne od všeobecných predpisov o správnom konaní48) sa miestna príslušnosť národných výborov vo veciach sociálneho zabezpečenia spravuje
a)
miestom výkonu práce účastníka konania,
1.
ak rozhoduje o udelení predchádzajúceho súhlasu organizácii na rozviazanie pracovného
pomeru výpoveďou s občanom so zmenenou pracovnou schopnosťou,41)
2.
ak sleduje, či príprava na pracovné uplatnenie, výkon zamestnania, pracovné pod-mienky
a prostredie nemajú nepriaznivý vplyv na zdravotný stav občana so zmenenou pracovnou
schopnosťou,
b)
miestom prípravy na pracovné uplatnenie, ak ide o výplatu príspevku počas prípravy
na pracovné uplatnenie vrátane jeho zvýšenia na rodinných príslušníkov a o úhradu
nevyhnutných výdavkov spojených s prípravou na pracovné uplatnenie,
c)
sídlom národného výboru, ktorý spravuje ústav alebo iné zariadenie sociálnej starostlivosti,
do ktorého má byť občan prijatý,
d)
sídlom národného výboru, v obvode ktorého sa zdržiava maloleté dieťa, ak riešenie
otázok jeho výchovy a výživy neznesie odklad.
(3)
Vo veciach, v ktorých podľa tohto zákona rozhoduje alebo vykonáva opatrenia miestny
národný výbor, sa žiadosť o dávku alebo službu sociálneho zabezpečenia podáva na miestnom
národnom výbore. V ostatných prípadoch, v ktorých rozhoduje alebo robí opatrenia národný
výbor, sa žiadosť podáva na okresnom národnom výbore.
(4)
Žiadosť o pohrebné po samostatne zárobkovo činnej osobe sa podáva na okresnej správe
sociálneho zabezpečenia, na ktorej bol zomretý prihlásený na sociálne zabezpečenie.
Žiadosť o pohrebné po nepracujúcom dôchodcovi sa podáva na okresnej správe sociálneho
zabezpečenia, v obvode ktorej mal zomretý trvalý pobyt.
(5)
Žiadost o zaopatrovací príspevok sa podáva na okresnej správe sociálneho zabezpečenia,
v obvode ktorej má člen rodiny trvalý pobyt. Žiadosť o príspevok na úhradu za užívanie
bytu vojaka sa podáva na okresnej správe sociálneho zábezpečenia, v obvode ktorej
mal vojak trvalý pobyt pred nástupom služby v ozbrojených silách.
§ 56a
Súčinnosť orgánov a organizácií
(1)
Orgány a organizácie sú povinné vyhovieť žiadostiam orgánov sociálneho zabezpečenia
vo veciach sociálneho zabezpečenia a podávať im oznámenia pre jeho vykonávanie.
(2)
Pri plnení úloh v sociálnom zabezpečení orgány sociálneho zabezpečenia spolupracujú
s príslušnými odborovými orgánmi a s orgánmi Roľnícko-družstevného zväzu.
(3)
Správy sociálneho zabezpečenia, národné výbory a organizácie spolupracujú pri plnení
povinností, ktoré pre nich vyplývajú z predpisov o sociálnom zabezpečení.
ŠTVRTÁ ČASŤ
PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 57
(1)
Pôsobnosť národných výborov pri rozhodovaní o prerušení zamestnania (poistenia) z
vážnych dôvodov a o skončení zamestnania I. alebo II. pracovnej kategórie zo zdravotných
a z iných vážnych dôvodov pre posudzovanie dôchodkových nárokov podľa predpisov platných
pred 1. októbrom 1988 sa spravuje právnymi predpismi platnými pred účinnosťou tohto
zákona.
(2)
Týmto zákonom nie je dotknutá pôsobnosť miestnych národných výborov vo veciach sociálneho
zabezpečenia, ak ju podľa predtým platných predpisov okresný národný výbor51) preniesol na miestny národný výbor.
§ 58
Ministerstvo po dohode so zúčastnenými ústrednými orgánmi ustanoví vyhláškou
a)
podrobnosti o zložení a rokovaní komisií starostlivosti o rodinu a deti národných
výborov a posudkových orgánov správ sociálneho zabezpečenia,
b)
podrobnosti o úlohách národných výborov v starostlivosti o rodinu a deti,
c)
podrobnosti o vedení evidencie detí a mladistvých postihnutých na zdraví,
d)
podrobnosti o poskytovaní dávok a služieb sociálnej starostlivosti a výšku dávok
sociálnej starostlivosti, s výnimkou príspevku na výživu dieťaťa, vdoveckého príspevku,
príspevku na rekreáciu detí dôchodcu, zaopatrovacieho príspevku, príspevku na úhradu
za užívanie bytu vojaka a dávok a služieb poskytovaných občanom so zmenenou pracovnou
schopnosťou,
e)
bližšie podmienky poskytovania kúpeľnej starostlivosti podľa predpisov o sociálnom
zabezpečení,
f)
podmienky na zriaďovanie a rozsah činnosti zariadení sociálnej starostlivosti, na
prijímanie občanov do účelových zariadení sociálnej starostlivosti a o ukončení pobytu
v nich a upraví výšku úhrady za poskytované služby, s výnimkou úhrady za starostlivosť
poskytovanú v ústavoch sociálnej starostlivosti a úhrady za ubytovanie v zariadeniach
opatrovateľskej služby na dlhodobý pobyt starých občanov,
g)
podmienky na poskytovanie odmeny dobrovoľným pracovníkom opatrovateľskej služby a
jej výšku,
h)
druhy ústavov sociálnej starostlivosti a ostatných zariadení sociálnej starostlivosti
a rozsah v nich poskytovaných služieb.
ch)
podrobnosti o súčinnosti orgánov štátnej zdravotníckej správy s orgánmi sociálneho
zabezpečenia pri posudzovaní zdravotného stavu a pracovnej schopnosti občanov.
§ 58a
Ministerstvo môže ustanoviť vyhláškou podrobnosti o zriaďovaní správ sociálneho zabezpečenia.
§ 59
Zrušuje sa zákon Slovenskej národnej rady č. 132/1975 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení
v znení zákonného opatrenia Predsedníctva Slovenskej národnej rady č. 79/1979 Zb.,
zákonného opatrenia Predsedníctva Slovenskej národnej rady č. 11/1982 Zb., zákona
Slovenskej národnej rady č. 52/1982 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 140/1982
Zb. a zákona Slovenskej národnej rady č. 122/1983 Zb.
§ 60
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. októbrom 1988.
Čl. II
Do zriadenia posudkových orgánov plnia pôsobnosť týchto orgánov lekári a tajomníci
doterajších posudkových komisií sociálneho zabezpečenia pod vedením posudkového lekára
sociálneho zabezpečenia.
Čl. III
(1)
Slovenská správa sociálneho zabezpečenia sa zriaďuje z doterajšej Slovenskej správy
nemocenského poistenia, Úradu dôchodkového zabezpečenia v Bratislave, krajských správ
nemocenského poistenia, časti orgánov krajských národných výborov (Národného výboru
hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy) vykonávajúcich pôsobnosť v nemocenskom
poistení, dôchodkovom zabezpečení, časti sociálnej starostlivosti a v posudkovej službe
sociálneho zabezpečenia s pôsobnosťou podľa tohto zákona a časti Slovenského zväzu
výrobných družstiev pôsobiacej v oblasti nemocenského poistenia členov výrobných družstiev.
(2)
Okresné správy sociálneho zabezpečenia sa zriaďujú z doterajších okresných správ
nemocenského poistenia (Bratislavskej správy nemocenského poistenia) a časti orgánov
okresných (obvodných) národných výborov vykonávajúcich pôsobnosť v nemocenskom poistení,
dôchodkovom zabezpečení, časti sociálnej starostlivosti a v posudkovej službe sociálneho
zabezpečenia s pôsobnosťou podľa tohto zákona.
(3)
Podrobnosti o prechode práv z pracovnoprávnych vzťahov pracovníkov upravia príslušné
orgány dohodou, v ktorej najmä určia pracovníkov prechádzajúcich na správy sociálneho
zabezpečenia a vymedzia okruh a rozsah preberaného majetku a záväzkov.
V. Šalgovič v. r.
P. Colotka v. r.
P. Colotka v. r.
1)
§ 142 až 145 zákona č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení v znení zákona č. 110/1990 Zb. a zákona č. 180/1990 Zb.
2)
Zákon o sociálnom zabezpečení.Zákon č. 103/1964 Zb. o zabezpečení družstevných roľníkov v chorobe a o zabezpečení matky a dieťaťa v znení
neskorších predpisov (úplné znenie č. 240/1988 Zb.) a zákona č. 180/1990 Zb.Zákon č. 54/1956 Zb. o nemocenskom poistení zamestnancov v znení zákona č. 16/1959 Zb., zákona č. 58/1964 Zb., zákona č. 65/1965 Zb., zákona č. 87/1968 Zb., zákona č. 88/1968 Zb., zákonného opatrenia Predsedníctva Federálneho zhromaždenia č. 8/1982 Zb., zákona č. 73/1982 Zb., zákona č. 148/1983 Zb., zákona č. 109/1984 Zb., zákona č. 51/1987 Zb., zákona č. 110/1990 Zb. a zákona č. 180/1990 Zb.Zákon č. 88/1968 Zb. o predĺžení materskej dovolenky, o dávkach v materstve a o prídavkoch na deti z nemocenského
poistenia v znení neskorších predpisov (úplné znenie č. 189/1988 Zb.) a zákona č. 180/1990 Zb.Zákon č. 107/1971 Zb. o materskom príspevku v znení neskorších predpisov (úplné znenie č. 106/1987 Zb.) a zákona č. 180/1990 Zb.Zákon č. 50/1973 Zb. o pestúnskej starostlivosti v znení zákona č. 58/1984 Zb.
4)
Zákon č. 107/1971 Zb. v znení neskorších predpisov.
4a)
Zákon č. 32/1957 Zb. o nemocenskej starostlivosti v ozbrojených silách v znení zákona č. 58/1964 Zb., zákona č. 87/1968 Zb., zákonného opatrenia Predsedníctva Federálneho zhromaždenia č. 8/1982 Zb., zákona č. 109/1984 Zb. a zákona č. 180/1990 Zb.
5a)
§ 13 ods. 4, § 27, 28 a § 50 ods. 3 vyhlášky č. 91/1958 Zb., ktorou sa uverejňuje opatrenie Ústrednej rady odborov o organizácii a vykonávaní
nemocenského poistenia zamestnancov v znení vyhlášky č. 6/1967 Zb. a vyhlášky č. 178/1968
Zb.
7)
Zákon č. 50/1973 Zb. v znení neskorších predpisov.
7a)
§ 145b zákona č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení v znení zákona č. 110/1990 Zb.
8)
§ 24 zákona č. 54/1956 Zb. v znení neskorších predpisov.
9)
§ 51 ods. 5 a § 50 ods. 3 vyhlášky Ústrednej rady odborov č. 165/1979 Zb. o nemocenskom poistení niektorých pracovníkov a o poskytovaní dávok nemocenského
poistenia občanom v osobitných prípadoch v znení neskorších predpisov.§ 12 zákona č. 88/1968 Zb. v znení neskorších predpisov.§ 14 vyhlášky č. 95/1968 Zb. o poskytovaní prídavkov na deti v nemocenskom poistení v znení neskorších predpisov.§ 34 vyhlášky č. 104/1964 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o zabezpečení družstevných roľníkov v chorobe a o zabezpečení
matky a dieťaťa, v znení neskorších predpisov.
9a)
§ 63b zákona č. 69/1967 Zb. o národných výboroch v znení neskorších predpisov (úplné znenie č. 157/1988 Zb.).
10)
§ 47 ods. 2 zákona č. 54/1956 Zb. v znení neskorších predpisov.
11)
§ 5 ods. 2 zákona č. 107/1971 Zb. v znení neskorších predpisov.
12b)
§ 143 zákona č. 103/1964 Zb. (úplné znenie č. 240/1988 Zb.).
13)
§ 158 vyhlášky č. 149/1988 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení v znení vyhlášky č. 123/1990 Zb.Vyhláška č. 76/1957 Ú. v. o prechode z pracovnej neschopnosti do invalidity (čiastočnej
invalidity). Vyhláška Štátneho úradu sociálneho zabezpečenia č. 104/1964 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o zabezpečení družstevných roľníkov v chorobe a o zabezpečení
matky a dieťaťa v znení vyhlášky č. 142/1965 Zb., vyhlášky č. 117/1967 Zb., vyhlášky č. 92/1968 Zb., vyhlášky č. 180/1968 Zb., vyhlášky č. 76/1970 Zb., vyhlášky č. 128/1975 Zb., vyhlášky č. 54/1976 Zb., vyhlášky č. 164/1979 Zb., vyhlášky č. 80/1982 Zb., vyhlášky č. 153/1983 Zb., vyhlášky č. 74/1984 Zb., vyhlášky č. 133/1984 Zb., vyhlášky č. 58/1987 Zb., vyhlášky č. 150/1988 Zb. a vyhlášky č. 237/1988 Zb.
15)
§ 37 ods. 1 písm. a), § 46 ods. 1 písm. d) Zákonníka práce. § 52 ods. 3 a 4 zákona č. 90/1988 Zb. o poľnohospodárskom družstevníctve.
17)
§ 24 ods. 2 zákona č. 88/1968 Zb. v znení neskorších predpisov.
19)
§ 11 zákona č. 107/1971 Zb. v znení neskorších predpisov.
21)
§ 18 ods. 2 písm. c) a d) zákona č. 88/1968 Zb. v znení neskorších predpisov.
22a)
§ 19 ods. 2 zákona č. 20/1966 Zb. o starostlivosti o zdravie ľudu.
24)
26)
§ 10 ods. 3 zákona o národných výboroch v znení zákona č. 139/1982 Zb.
27)
§ 10 ods. 4 zákona o národných výboroch v znení zákona č. 139/1982 Zb.
28)
30)
Zákon č. 107/1971 Zb. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 50/1973 Zb. v znení neskorších predpisov.
Nariadenie vlády ČSSR č. 112/1984 Zb.
Zákon č. 50/1973 Zb. v znení neskorších predpisov.
Nariadenie vlády ČSSR č. 112/1984 Zb.
34)
36)
§ 8 ods. 2 zákona č. 50/1973 Zb.
37)
41)
44a)
Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 195/1989 Zb. o zabezpečení pracovníkov pri organizačných zmenách a občanov pred nástupom do zamestnania.
47)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
51)
§ 84 správneho poriadku.§ 9 ods. 1 a § 10 ods. 2 vyhlášky Štátneho úradu sociálneho zabezpečenia č. 108/1964 Zb. o pôsobnosti národných výborov vo veciach sociálneho zabezpečenia.§ 10 ods. 2 a §
12 ods. 2 vládneho nariadenia č. 59/1964 Zb. o úlohách národných výborov pri starostlivosti o deti.