47/1990 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 28.02.1992
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.03.1990 - 28.05.1990 | |
3. | 29.05.1990 - 27.02.1992 | 208/1990 Zb. |
4. | 28.02.1992 - | 59/1992 Zb. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 47/1990 Zb. |
Názov: | Zákon o voľbách do Federálneho zhromaždenia |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 27.02.1990 |
Dátum vyhlásenia: | 01.03.1990 |
Dátum účinnosti od: | 28.02.1992 |
Autor: | Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
274/1992 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej republiky a Ministerstva financií Slovenskej republiky o výške odmeny a spôsobe úhrady odmeny a náhrady mzdy a platov členov volebných komisií |
140/1961 Zb. | Trestný zákon. |
44/1971 Zb. | Zákon o voľbách do Federálneho zhromaždenia |
208/1990 Zb. | Zákonné opatrenie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 47/1990 Zb. o voľbách do Federálneho zhromaždenia |
59/1992 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 47/1990 Zb. o voľbách do Federálneho zhromaždenia v znení zákonného opatrenia Predsedníctva Federálneho zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky č. 208/1990 Zb. |
47
ZÁKON
z 27. februára 1990
o voľbách do Federálneho zhromaždenia
Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky sa uznieslo na tomto
zákone:
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
Voľby do Federálneho zhromaždenia sa konajú na základe všeobecného, rovného a priameho
volebného práva tajným hlasovaním podľa zásady pomerného zastúpenia vo volebných krajoch.
§ 2
(1)
Právo voliť majú štátni občania Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, ktorí
v deň volieb dovŕšili 18 rokov a zdržiavajú sa v deň volieb na území niektorého z
volebných krajov.
(2)
Právo voliť však nemajú občania, ktorí boli pozbavení spôsobilosti na právne úkony
alebo ktorých spôsobilosť na právne úkony bola obmedzená.1)
(3)
Prekážkou vo výkone volebného práva je zákonom ustanovené obmedzenie osobnej slobody
z dôvodu
a)
ochrany zdravia ľudu,2)
b)
výkonu trestu odňatia slobody.
§ 3
Za poslanca Federálneho zhromaždenia môže byť zvolený každý štátny občan Českej a
Slovenskej Federatívnej Republiky, ktorý má právo voliť a v deň volieb dovŕšil 21
rokov.
DRUHÁ ČASŤ
VOLEBNÉ ÚZEMIE
§ 4
Územie na konanie volieb
Voľby sa konajú na území Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.
§ 5
Volebné kraje
Voľby sa konajú podľa volebných krajov, ktoré sú na účel zisťovania volebných výsledkov
združené osobitne pre Českú republiku a osobitne pre Slovenskú republiku. Územie volebných
krajov je ustanovené v prílohe č. 1 tohto zákona.
§ 6
Štátne mandátové číslo
(1)
Počet poslancov Snemovne ľudu volených na území Českej republiky a počet poslancov
Snemovne ľudu volených na území Slovenskej republiky určí Predsedníctvo Federálneho
zhromaždenia na základe štátneho mandátového čísla. Štátne mandátové číslo pre voľby
do Snemovne ľudu sa ustanoví tak, že sa celkový počet občanov zistený k 1. januáru
roka, v ktorom sa konajú voľby, delí ústavne ustanoveným počtom poslancov Snemovne
ľudu.
(2)
V každej z oboch republík sa bude voliť toľko poslancov, koľkokrát je štátne mandátové
číslo obsiahnuté v súčte počtu občanov každej z oboch republík. Ak sa týmto spôsobom
nepodarilo prideliť všetky mandáty, prikáže sa zvyšujúci mandát tej republike, ktorá
vykáže väčší zvyšok delenia.
(3)
Počet poslancov Snemovne národov volených na území Českej republiky a počet poslancov
volených na území Slovenskej republiky je ustanovený ústavným zákonom.
§ 7
Volebné okrsky
(1)
Na odovzdávanie hlasovacích lístkov a na sčítanie hlasov sa vytvárajú v obciach volebné
okrsky.
(2)
(3)
Volebný okrsok sa vytvorí tak, aby zahŕňal spravidla 1000 voličov. Pre vzdialené
časti obce možno vytvoriť samostatné volebné okrsky, ak je v nich aspoň 50 voličov.
(4)
Osobitné volebné okrsky sa môžu vytvoriť v nemocniciach, pôrodniciach, sanatóriách,
ústavoch sociálnej starostlivosti a v podobných ústavoch a zariadeniach alebo v ich
častiach, ale iba vtedy, ak je tam aspoň 100 voličov.
(5)
V celách policajného zaistenia5) alebo v miestach, kde sa vykonáva väzba, prípadne disciplinárny trest väzenia zabezpečí
možnosť výkonu volebného práva na základe voličského preukazu v spolupráci s náčelníkom
príslušného zariadenia okrsková volebná komisia, v ktorej obvode je toto zariadenie.
Veľkosť volebného okrsku podľa odseku 3 nemusí byť v tomto prípade zachovaná. Tieto
osoby volia na základe voličského preukazu, ktorý si vyžiadali, ak v tomto okrsku
nemajú trvalý pobyt. V prípade predvedenia príslušný útvar policajného zboru postupuje
tak, aby sa predvedenej osobe umožnil výkon volebného práva.
(6)
Ak sa voľby do Federálneho zhromaždenia konajú súčasne s voľbami do iných zastupiteľských
zborov, môžu byť volebné okrsky pre tieto voľby spoločné.
TRETIA ČASŤ
ZOZNAMY VOLIČOV A VOLIČSKÉ PREUKAZY
§ 8
Zápis do zoznamu voličov
(1)
Všetci štátni občania Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, ktorí majú právo
voliť, budú zapísaní do zoznamu voličov podľa miesta svojho trvalého pobytu.6) Príslušníci ozbrojených síl a ozbrojených bezpečnostných zborov, ktorí sú hromadne
ubytovaní, budú zapísaní do zoznamu voličov v obci, na ktorej území je umiestnený
útvar, ku ktorému sú pridelení. Veliteľ útvaru v spolupráci s obecným (mestským) úradom
alebo úradom, ktorý plní funkciu obecného úradu (ďalej len „obecný úrad“)7) obce pridelenia, to bez meškania potvrdí obecnému úradu príslušnému podľa miesta
trvalého pobytu týchto príslušníkov.
(2)
Občania, ktorí po zostavení zoznamu voličov nadobudnú alebo stratia právo voliť,
budú dodatočne do zoznamu voličov zapísaní alebo z neho vyčiarknutí.
(3)
U voličov, u ktorých je prekážka vo výkone volebného práva (§ 2 ods. 3), sa táto skutočnosť v zozname voličov poznamená.
(4)
Štátny občan Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, ktorý nemá trvalý pobyt
na území Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky a dostaví sa v deň volieb do volebnej
miestnosti, bude zapísaný okrskovou volebnou komisiou do zoznamu voličov. Zápis do
zoznamu voličov komisia zaznamená do jeho československého cestovného dokladu.
(5)
Každý volič môže byť zapísaný iba v jednom zozname voličov.
§ 9
Zostavenie zoznamu voličov
(1)
Zoznamy voličov zostavuje obecný úrad podľa volebných okrskov.
(2)
Ak ide o hromadne ubytovaných príslušníkov ozbrojených síl a ozbrojených bezpečnostných
zborov, zostavuje obecný úrad zoznamy voličov na základe podkladov dodaných veliteľmi
útvarov. Obecný úrad dbá na to, aby sa nevytvárali volebné okrsky, v ktorých sú v zozname
voličov zapísaní iba títo príslušníci alebo v ktorých volia len osoby uvedené v § 7 ods. 5.
(3)
Ak sa voľby do Federálneho zhromaždenia konajú súčasne s voľbami do iných zastupiteľských
zborov, môžu byť zoznamy voličov spoločné.
§ 10
Vyloženie zoznamu voličov
(1)
Najneskôr 30 dní predo dňom voľby vyloží obecný úrad zoznamy voličov, aby občania
mohli do nich v úradných miestnostiach nazrieť. O vyložení zoznamu voličov upovedomí
obecný úrad občanov spôsobom v mieste obvyklým.
(10)
V obciach, v ktorých je viac ako 5000 osôb zapísaných do zoznamu voličov, zariadi
obecný úrad, aby bol v každom dome vyložený zoznam voličov, ktorí v dome bývajú.
§ 11
Námietkové konanie
(1)
Každý občan môže ústne alebo písomne upozorniť obecný úrad na chyby a nesprávnosti
v zozname voličov a navrhnúť opravu alebo doplnenie. Obecný úrad je povinný do 3 dní
buď vykonať príslušnú opravu alebo doplnenie v zozname voličov, alebo občanovi písomne
oznámiť, z akých dôvodov opravu alebo doplnenie nemožno vykonať.
(2)
Ak obecný úrad návrhu nevyhovie, môže občan podať návrh8) na príslušnom okresnom (obvodnom) súde na vydanie rozhodnutia o vykonaní opravy alebo
doplnení zoznamu. Podľa rozhodnutia súdu vykoná obecný úrad a v deň volieb okrsková
volebná komisia opravu alebo doplnenie v zozname voličov. Konanie pred súdom nepodlieha
súdnemu poplatku. Proti rozhodnutiu súdu sa nemožno odvolať.
§ 12
Voličský preukaz
(1)
Voličom, ktorí nebudú môcť voliť vo volebnom okrsku, v ktorého zozname voličov sú
zapísaní, vydá obecný úrad na ich žiadosť voličský preukaz a zo zoznamu voličov ich
vyčiarkne.
(2)
Voličský preukaz oprávňuje na zápis do zoznamu voličov v inom volebnom okrsku pre
voľbu do Snemovne ľudu. Na zápis do zoznamu voličov pre voľbu do Snemovne národov
voličský preukaz oprávňuje, ak ide o voliča, ktorého trvalý pobyt alebo obec pridelenia
u hromadne ubytovaných príslušníkov ozbrojených síl a ozbrojených bezpečnostných zborov
(§ 8 ods. 1) ho oprávňuje voliť tú časť poslancov Snemovne národov, ktorej voľba v tomto volebnom
okrsku prebieha.
ŠTVRTÁ ČASŤ
VOLEBNÉ ORGÁNY
§ 13
Všeobecné ustanovenia
(1)
Voľby do Federálneho zhromaždenia riadi Ústredná volebná komisia.
(2)
Vo volebných krajoch riadia voľby krajské volebné komisie. Sídla krajských volebných
komisií ustanovuje príloha č. 1 tohto zákona.
(3)
V okresoch riadia voľby okresné volebné komisie. Na území hlavného mesta Prahy a
hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy riadia voľby okresné volebné komisie
podľa prílohy č. 2 tohto zákona.
(4)
Vo volebných okrskoch sa zriaďujú okrskové volebné komisie.
(5)
Členom volebnej komisie môže byť každý štátny občan Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky, ktorý má právo voliť a u ktorého niet prekážky na výkon volebného práva.
Kandidát na poslanca Federálneho zhromaždenia nemôže byť členom volebnej komisie.
(6)
Volebné komisie sa skladajú z rovnakého počtu vyslaných zástupcov politických strán,8) politických hnutí9) a ich koalícií10) (ďalej len „politické strany“), ktoré podávajú samostatnú kandidátnu listinu. Mená
a priezviská zástupcov a náhradníkov s uvedením presnej adresy oznamujú politické
strany tomu, kto zvoláva prvé zasadanie volebnej komisie. Vyhlásenie kandidátnej listiny
za neplatnú alebo jej stiahnutie má za následok zánik členstva zástupcov tejto politickej
strany v príslušnej volebnej komisii. V prípade ochorenia, zaneprázdnenia alebo zániku
funkcie člena volebnej komisie povolá jej predseda jeho náhradníka podľa poradia určeného
politickou stranou.
(7)
Členovia volebných komisií sa ujímajú svojej funkcie zložením sľubu tohto znenia:
„Sľubujem na svoju česť, že budem svedomite a nestranne vykonávať svoju funkciu a
budem sa pritom riadiť zákonmi a inými právnymi predpismi.“. Sľub skladá člen volebnej
komisie tak, že sa podpíše pod písomné znenie sľubu.
(8)
Volebná komisia sa uznáša za prítomnosti nadpolovičnej väčšiny členov nadpolovičnou
väčšinou hlasov. V prípade rovnosti hlasov sa návrh považuje za zamietnutý.
(9)
Volebná komisia si na svojom prvom zasadaní určí žrebom zo svojich členov predsedu
a podpredsedu. Predseda a podpredseda volebnej komisie nemôžu byť zástupcami rovnakej
politickej strany. Žrebovanie riadi najstarší člen volebnej komisie.
(10)
Zapisovateľa Ústrednej volebnej komisie vymenúva a odvoláva vláda Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky. Zapisovateľa krajskej volebnej komisie vymenúva a odvoláva
minister vnútra príslušnej republiky. Zapisovateľa okresnej volebnej komisie vymenúva
a odvoláva prednosta okresného úradu. Zapisovateľov okresných volebných komisií v
hlavnom meste Prahe vymenúva a odvoláva primátor hlavného mesta Prahy. Zapisovateľa
okrskovej volebnej komisie vymenúva a odvoláva starosta obce, mesta, mestského obvodu
alebo mestskej časti (ďalej len „starosta“). Zapisovateľa treba určiť v dostatočnom
predstihu tak, aby mohol plniť úlohy podľa § 18; pri rokovaní volebných komisií má zapisovateľ právo poradného hlasu. Zapisovateľ
skladá sľub v znení uvedenom v odseku 7.
(11)
Ústredné volebné komisie, krajské volebné komisie a okresné volebné komisie si na
výpočtové spracovanie výsledkov volieb vytvárajú odborné (sumarizačné) útvary zložené
z pracovníkov pridelených na tento účel príslušným orgánom štátnej štatistiky. Títo
pracovníci skladajú sľub v znení uvedenom v odseku 7.
§ 14
Ústredná volebná komisia
(1)
Do Ústrednej volebnej komisie deleguje najneskôr 60 dní predo dňom volieb každá politická
strana, ktorá podáva kandidátnu listinu aspoň v jednom volebnom kraji, dvoch členov
a dvoch náhradníkov.
(2)
Prvé zasadanie Ústrednej volebnej komisie zvolá do 3 dní po uplynutí lehoty uvedenej
v odseku 1 predseda vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.
(3)
Ústredná volebná komisia najmä:
a)
dozerá na dodržiavanie právnych predpisov o voľbách,
b)
rozhoduje o sťažnostiach na postup krajských volebných komisií a o odvolaniach proti
ich rozhodnutiam,
c)
zisťuje a uverejňuje výsledky volieb,
d)
odovzdá zápisnicu o výsledku volieb Predsedníctvu Federálneho zhromaždenia,
e)
vydáva zvoleným kandidátom osvedčenia o zvolení,
f)
plní ďalšie úlohy podľa tohto zákona a iných právnych predpisov.
§ 15
Krajská volebná komisia
(1)
Do krajskej volebnej komisie deleguje najneskôr 60 dní predo dňom volieb každá politická
strana, ktorá podáva kandidátnu listinu v tomto volebnom kraji, dvoch členov a dvoch
náhradníkov.
(2)
Prvé zasadanie krajskej volebnej komisie zvolá do 3 dní po uplynutí lehoty uvedenej
v odseku 1 minister vnútra príslušnej republiky.
(3)
Krajská volebná komisia:
a)
dozerá na dodržiavanie právnych predpisov o voľbách,
b)
rozhoduje o sťažnostiach na postup okresných volebných komisií a o odvolaniach proti
ich rozhodnutiam,
c)
prerokúva a registruje kandidátne listiny vo volebnom kraji,
d)
zisťuje výsledky hlasovania vo volebnom kraji,
e)
odovzdá volebné dokumenty do úschovy ministerstvu vnútra príslušnej republiky,
f)
plní ďalšie úlohy podľa tohto zákona a iných právnych predpisov, prípadne úlohy,
ktorými ju poverí Ústredná volebná komisia.
§ 16
Okresná volebná komisia
(1)
Do okresnej volebnej komisie deleguje najneskôr 30 dní predo dňom volieb každá politická
strana, ktorej kandidátna listina bola zaregistrovaná vo volebnom kraji, jedného člena
a jedného náhradníka. Prvé zasadanie okresnej volebnej komisie zvolá prednosta okresného
úradu, v hlavnom meste Prahe primátor hlavného mesta Prahy.
(2)
Okresná volebná komisia:
a)
dozerá na dodržiavanie právnych predpisov o voľbách,
b)
rozhoduje o sťažnostiach na postup okrskových volebných komisií a o odvolaniach proti
ich rozhodnutiam,
c)
dozerá na spracovanie výsledkov hlasovania za volebné okrsky,
d)
ak vzniknú pochybnosti, má právo vyžiadať si od okrskovej volebnej komisie vysvetlivky
a iné informácie. Zjavné chyby opraví po dohode s okrskovou volebnou komisiou sama,
inak požiada okrskovú volebnú komisiu, aby sa znovu zišla a zistené nedostatky odstránila,
e)
odovzdáva spracúvané výsledky hlasovania za volebné okrsky v rámci svojej pôsobnosti
krajskej volebnej komisii.
§ 17
Okrskové volebné komisie
(1)
Každá politická strana, ktorej kandidátna listina bola zaregistrovaná vo volebnom
kraji, ktorého súčasťou je volebný okrsok, má právo delegovať najneskôr 30 dní predo
dňom volieb jedného člena a jedného náhradníka do okrskovej volebnej komisie. Ak sa
takto nedosiahne najnižší určený počet členov okrskovej volebnej komisie, vymenuje
členov a náhradníkov na neobsadené miesta príslušný orgán obce.
(2)
Príslušný orgán obce s prihliadnutím na miestne podmienky určí najnižší počet členov
okrskovej volebnej komisie.
(3)
Prvé zasadanie okrskovej volebnej komisie zvolá do 3 dní po uplynutí lehoty uvedenej
v odseku 1 starosta príslušnej obce.
(4)
Ak sa voľby do Federálneho zhromaždenia konajú súčasne s voľbami do iných zastupiteľských
zborov, zriaďuje sa pre volebný okrsok iba jedna okrsková volebná komisia.
(5)
Okrsková volebná komisia:
a)
zabezpečuje priebeh hlasovania, najmä dozerá na správne odovzdávanie hlasovacích
lístkov a dbá o poriadok vo volebnej miestnosti,
b)
sčíta hlasy a spíše zápisnicu o priebehu a výsledku hlasovania, ktorú bez meškania
predloží príslušnej okresnej volebnej komisii,
c)
ostatné volebné dokumenty odovzdá do úschovy obecnému úradu.
PIATA ČASŤ
Oddiel 1
PREROKOVANIE KANDIDÁTNYCH LISTÍN
§ 18
Kandidátne listiny
(1)
Kandidátne listiny pre voľby do Snemovne ľudu a kandidátne listiny pre voľby do Snemovne
národov môžu podávať politické strany. Kandidátne listiny sa podávajú najneskôr do
60 dní predo dňom volieb vo dvoch rovnopisoch zapisovateľovi krajskej volebnej komisie.
Ku kandidátnej listine politická strana pripojí:
a)
vyhlásenie, že má najmenej 10 tisíc individuálnych členov alebo
b)
v prípade, že nespĺňa podmienku uvedenú v písmene a), petíciu požadujúcu, aby táto
politická strana kandidovala, podpísanú toľkými ďalšími oprávnenými voličmi, koľko
sa ich politickej strane nedostáva na počte individuálnych členov. K podpisu pod petíciu
volič po predložení občianskeho preukazu uvedie svoje meno, priezvisko, rodné číslo
a bydlisko. Podpis pod petíciou nemožno vziať späť.
Krajská volebná komisia môže kontrolovať pravdivosť údajov o počte členov alebo údajov
uvedených v petícii.
(2)
Ak politická strana podáva kandidátnu listinu vo viacerých volebných krajoch, predloží
petíciu iba jednej krajskej volebnej komisii a v podaní ostatným krajským volebným
komisiám na to odkáže.
(3)
Splnenie podmienky uvedenej v odseku 1 písm. a) alebo b) sa nevzťahuje na politické
strany, ktoré boli zastúpené vo Federálnom zhromaždení 60 dní predo dňom vyhlásenia
volieb, alebo ktoré v rámci Českej republiky alebo Slovenskej republiky v posledných
voľbách do Snemovne ľudu získali najmenej 10 tisíc platných hlasov.
(4)
Kandidátna listina obsahuje:
a)
názov politickej strany,
b)
meno, priezvisko, vek, povolanie a bydlisko kandidátov a ich poradie na kandidátnej
listine vyjadrené pomocou arabskej číslice.
(5)
Na kandidátnej listine môže politická strana u jednotlivých kandidátov okrem údajov
uvedených v odseku 4 písm. b) tiež vyznačiť ich príslušnosť k určitej politickej strane,
alebo že kandidát nie je členom žiadnej politickej strany alebo že ide o nezávislého
kandidáta.
(6)
V prílohe kandidátnej listiny politická strana určí svojho splnomocnenca a jeho dvoch
náhradníkov a uvedie ich mená, priezviská a presné adresy. Splnomocnencom ani jeho
náhradníkom nemôže byť kandidát. Úkonmi svojho splnomocnenca vo volebných veciach
je politická strana viazaná. Nastúpenie náhradníka namiesto splnomocnenca oznámi politická
strana krajskej volebnej komisii.
(7)
Zapisovateľ zistí, či predložené kandidátne listiny a prílohy k nim spĺňajú ustanovené
náležitosti. V prípade, že to tak nie je, upozorní na to splnomocnenca politickej
strany. Podanie kandidátnej listiny zapisovateľ potvrdí splnomocnencovi politickej
strany.
(8)
Najvyššie počty kandidátov, ktoré môže politická strana v rámci volebného kraja uviesť
na kandidátnej listine pre voľby do Snemovne ľudu a do Snemovne národov, sú ustanovené
v prílohe č. 3 tohto zákona.
(9)
Ku kandidátnej listine sa musí priložiť vlastnoručne podpísané vyhlásenie kandidáta,
že súhlasí so svojou kandidatúrou, nedal súhlas s tým, aby bol uvedený na inej kandidátnej
listine, a že mu nie sú známe prekážky jeho voliteľnosti.
(10)
Politické strany sa môžu dohodnúť na podaní spoločnej kandidátnej listiny. Na takto
vzniknutú koalíciu sa použijú primerane ustanovenia tohto zákona týkajúce sa politickej
strany, pokiaľ tento zákon neustanovuje inak (§ 42). Splnenie podmienok uvedených v odseku 1 písm. a), b) a v odseku 2 sa v prípade
podania spoločnej kandidátnej listiny viacerých politických strán zisťuje za všetky
tieto politické strany tak, ako by kandidátnu listinu podala jedna politická strana.
§ 19
Prerokovanie kandidátnych listín krajskou volebnou komisiou
(1)
Krajská volebná komisia preskúma predložené kandidátne listiny do 55 dní predo dňom
volieb.
(2)
Krajská volebná komisia prečiarkne
a)
kandidáta, u ktorého nie je pripojené vyhlásenie kandidáta podľa § 18 ods. 9,
b)
kandidáta v prípade, že sa uvádza na kandidátnych listinách viacerých politických
strán, na tej kandidátnej listine, ku ktorej nie je priložené vyhlásenie podľa § 18 ods. 9. Ak kandidát podpísal vyhlásenie k viacerým kandidátnym listinám, prečiarkne ho na
všetkých kandidátnych listinách,
c)
tých kandidátov, ktorí sú kandidovaní nad najvyššie ustanovený počet podľa § 18 ods. 8.
(3)
Krajská volebná komisia kandidátnu listinu odmietne, ak táto listina nespĺňa podmienky
podľa § 18, politická strana nedostatky neodstránila ani do 24 hodín po upozornení krajskou
volebnou komisiou a nedostatky nemožno odstrániť spôsobom uvedeným v odseku 2. Proti
takému rozhodnutiu môže politická strana podať do 24 hodín po jeho doručení odvolanie
na Ústrednú volebnú komisiu.
(4)
Po prerokovaní kandidatúry predseda krajskej volebnej komisie neodkladne zašle jeden
rovnopis kandidátnej listiny s vyhlásením kandidátov o súhlase s kandidatúrou a so
zápisnicou o výsledku prerokovania kandidátnej listiny Ústrednej volebnej komisii.
Rovnako o výsledku rokovania podá správu všetkým politickým stranám, ktoré vo volebnom
kraji predložili kandidátnu listinu.
§ 20
Prerokovanie kandidátnych listín Ústrednou volebnou komisiou
(1)
Ústredná volebná komisia prerokuje kandidátne listiny do 50 dní predo dňom volieb.
Najprv preskúma uznesenia krajských volebných komisií a odstráni zistené chyby v kandidátnych
listinách.
(2)
Ak je niektorý z kandidátov na niekoľkých kandidátnych listinách, prečiarkne ho Ústredná
volebná komisia na všetkých kandidátnych listinách.
(3)
Ak kandidátne listiny podané pravdepodobne rovnakou politickou stranou sú v rôznych
volebných krajoch označené odchylne, vyzve predseda jej zástupcov, aby najneskôr do
konca zasadania Ústrednej volebnej komisie oznámili jednotné označenie pre všetky
volebné kraje. Ak tak neurobia, rozhodne o označení Ústredná volebná komisia.
(4)
Ústredná volebná komisia kandidátnu listinu odmietne, ak táto listina nespĺňa podmienky
podľa § 18, politická strana nedostatky neodstránila ani do 24 hodín po upozornení komisiou
a nedostatky nemožno odstrániť spôsobom uvedeným v odseku 2.
(5)
Ďalej Ústredná volebná komisia určí žrebom číslo, ktorým budú pre voľby do Federálneho
zhromaždenia jednotne označené kandidátne listiny každej politickej strany, ktorá
predložila kandidátnu listinu. Zákony o voľbách do národných rád môžu ustanoviť, že
toto číslo platí aj na označenie kandidátnych listín týchto politických strán pre
voľby do národných rád, ak sa tieto voľby konajú súčasne. V takom prípade žrebovanie
prebehne za účasti zástupcov príslušných ústredných republikových volebných komisií.
(6)
Predseda Ústrednej volebnej komisie neodkladne zašle zápisnicu o výsledku rokovania
krajským volebným komisiám a kandidujúcim politickým stranám. Výsledok žrebovania
vyhlási tak, aby vošiel vo všeobecnú známosť.
§ 20a
Registrácia kandidátnych listín
(1)
Po dôjdení zápisnice o výsledku prerokovania kandidátnych listín z volebného kraja
Ústrednou volebnou komisiou krajská volebná komisia zaregistruje najneskôr do 45 dní
predo dňom volieb kandidátne listiny ako platné a oznámi to písomne politickým stranám.
Registrácia je podmienkou pre rozmnoženie kandidátnych listín.
(2)
Ak krajská volebná komisia alebo Ústredná volebná komisia po registrácii podľa odseku
1 zistí, že politická strana, ktorá podala kandidátnu listinu, bola zrušená11) alebo jej činnosť bola pozastavená,12) registráciu zruší a písomne to oznámi splnomocnencovi politickej strany (§ 18 ods. 6).
(3)
Na kandidátnu listinu, ktorej registrácia bola podľa odseku 2 zrušená, sa ďalej neprihliada.
§ 21
Vzdanie sa a odvolanie kandidatúry
(1)
Kandidát sa môže do 48 hodín pred začatím volieb písomne vzdať svojej kandidatúry.
Do toho istého okamihu môže splnomocnenec politickej strany jeho kandidatúru rovnakým
spôsobom odvolať. Vyhlásenie o vzdaní sa alebo odvolaní kandidatúry nemožno vziať
späť a treba ho doručiť v dvoch rovnopisoch predsedovi krajskej volebnej komisie,
ktorý jeden rovnopis neodkladne zašle predsedovi Ústrednej volebnej komisie a súčasne
zabezpečí jeho zverejnenie vhodným spôsobom.
(2)
Ak sa také vyhlásenie urobilo po zaregistrovaní, zostávajú údaje o kandidátovi na
kandidátnej listine, ale pri rozdeľovaní mandátov sa naň neprihliada.
§ 21a
Rozpustenie politickej strany po registrácii kandidátnej listiny
Ak dôjde k rozpusteniu politickej strany v čase po zaregistrovaní kandidátnej listiny
krajskou volebnou komisiou, pri rozdeľovaní mandátov sa na takúto politickú stranu
neprihliada.
§ 22
Hlasovacie lístky
(1)
Predseda krajskej volebnej komisie zabezpečí prostredníctvom ministerstva vnútra
príslušnej republiky rozmnoženie hlasovacích lístkov, na ktorých musí byť uvedené
vyžrebované číslo kandidátnej listiny (§ 20 ods. 5), názov politickej strany a údaje o všetkých kandidátoch a ich poradie; údaje na
hlasovacích lístkoch musia byť zhodné s údajmi na kandidátnych listinách.
(2)
Hlasovacie lístky pre voľbu do tej istej snemovne Federálneho zhromaždenia sa musia
vytlačiť písmom tohto istého druhu a rovnakej veľkosti, na papieri tej istej farby
a akosti a tých istých rozmerov. Hlasovacie lístky sú opatrené odtlačkom pečiatky
krajskej volebnej komisie.
(3)
Takto rozmnožené hlasovacie lístky zašle predseda krajskej volebnej komisie starostom
obcí, ktorí zabezpečia, aby hlasovacie lístky boli doručené všetkým voličom najneskôr
3 dni predo dňom volieb, ako aj v deň volieb všetkým okrskovým volebným komisiám.
Oddiel 2
PRÍPRAVA VOLIEB
§ 23
Deň volieb
(1)
Voľby do Federálneho zhromaždenia sa konajú toho istého dňa na celom území Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky. Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia môže ustanoviť,
že sa voľby konajú vo dvoch dňoch.
(2)
Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia vyhlasuje voľby do Federálneho zhromaždenia
a ustanoví deň volieb najneskôr 90 dní pred ich konaním. Uznesenie Predsedníctva Federálneho
zhromaždenia sa uverejňuje v Zbierke zákonov.
(3)
Voľby sa konajú v určený deň od siedmej do osemnástej hodiny. Pokiaľ to miestne potreby
vyžadujú, môže príslušný orgán obce určiť začiatok volieb na skoršiu hodinu.
(4)
Ak sa konajú voľby v dvoch dňoch, určí sa začiatok volieb na štrnástu hodinu a koniec
volieb na dvadsiatu druhú hodinu prvého dňa. Druhý deň sa začínajú voľby o siedmej
hodine a končia sa o štrnástej hodine. Pokiaľ to miestne pomery vyžadujú, môže rada
miestneho národného výboru určiť začiatok volieb na skoršiu hodinu, najskôr však na
dvanástu hodinu prvého dňa a piatu hodinu druhého dňa; lehoty uvedené v ustanoveniach
§ 21 a 27 sa aj v týchto prípadoch počítajú od štrnástej hodiny prvého dňa volieb.
§ 24
Informovanie voličov
Obecný úrad vyhlási najneskôr do 15 dní predo dňom volieb spôsobom v mieste obvyklým
čas a miesto konania volieb v obci. Ak sa na území obce zriadilo viac volebných okrskov,
uvedie obecný úrad, ktoré časti obce, prípadne útvary (§ 8 ods. 1) alebo zariadenia (§ 7 ods. 5) pripadajú k jednotlivým volebným okrskom. Vo vyhláške obecný úrad zdôrazní povinnosť
voliča mať u seba preukaz totožnosti a uvedie v nej ďalšie potrebné údaje nevyhnutné
na nerušený priebeh volieb.
§ 25
Prípravy vo volebnej miestnosti
(1)
Predseda okrskovej volebnej komisie skontroluje pred začatím hlasovania za prítomnosti
komisie volebnú schránku, prípadne prenosnú volebnú schránku a zapečatí ju. Skontroluje
aj vybavenie volebnej miestnosti, či je pripravený zoznam voličov a dostatočný počet
hlasovacích lístkov.
(2)
Ak sa voľby konajú vo dvoch dňoch, zabezpečí predseda okrskovej volebnej komisie,
aby po skončení volieb prvého dňa bola volebná schránka, prípadne prenosná volebná
schránka zapečatená tak, aby sa znemožnilo vkladať do nej hlasovacie lístky, a bezpečne
ju spolu s ostatnými volebnými dokumentmi uloží.
§ 26
Priestory na úpravu hlasovacích lístkov
Vo volebných miestnostiach sú na úpravu hlasovacích lístkov určené osobitné priestory
oddelené tak, aby bola zaručená tajnosť hlasovania. Počet týchto priestorov určí starosta
obce s prihliadnutím na počet voličov vo volebnom okrsku. V priestoroch nesmie byť
s výnimkou prípadov uvedených v § 29 ods. 5 zároveň s voličom nikto prítomný, a to ani člen okrskovej volebnej komisie.
Oddiel 3
VOLEBNÁ KAMPAŇ
§ 27
(1)
Dobou volebnej kampane sa na účely tohto zákona rozumie obdobie začínajúce 23 dní
a končiace 48 hodín pred začatím volieb.
(2)
V dobe volebnej kampane má každá samostatne kandidujúca politická strana zabezpečený
rovnaký prístup k štátnym verejným informačným prostriedkom a iným službám štátu a územnej
samosprávy. V rámci federálnych vysielacích okruhov rozhlasu aj televízie je pre volebnú
kampaň vyhradených spolu 21 hodín vysielacieho času, ktoré sa rozdelia rovným dielom
medzi kandidujúce politické strany tak, aby určením doby vysielania nebola žiadna
z politických strán podstatne znevýhodnená; termíny vysielacích časov sa rozdelia
žrebom. Zodpovednosť za obsah týchto programov majú politické strany. Volebná agitácia
v rozhlasovom a televíznom vysielaní držiteľov licencií nie je dovolená.
(3)
V dobe volebnej kampane je zakázané vysielať volebné prejavy a volebné programy,
okrem vysielacích časov vyhradených kandidujúcim politickým stranám podľa odseku 2,
a zverejňovať akékoľvek vonkajšie prejavy, ktorými sa propagujú kandidujúce politické
strany. Takisto je zakázané vysielať volebnú agitáciu v časoch, ktoré sú v rozhlasovom
a televíznom vysielaní vyhradené reklame, alebo využívať rozhlasovú alebo televíznu
reklamu na volebnú agitáciu.
(4)
Nie je dovolené používať miestny rozhlas na volebnú agitáciu politických strán, s
výnimkou prostého oznamovania konania volebných zhromaždení.
(5)
Ak príslušný orgán obce vyhradí plochu na vylepenie volebných plagátov, musí jej
využívanie zodpovedať zásade rovnosti kandidujúcich politických strán.
(6)
Spory a sťažnosti týkajúce sa priebehu volebnej kampane v štátnych oznamovacích prostriedkoch
rieši Ústredná volebná komisia; jej rozhodnutia sú záväzné.
(7)
V čase 48 hodín pred začatím volieb a v deň volieb je zakázaná volebná agitácia pre
politické strany a je zakázané zverejňovanie údajov, ktoré by mohli poškodiť politickú
stranu alebo kandidáta, a to slovom, písmom, zvukom a obrazom vo verejných informačných
prostriedkoch, v budovách, kde sídlia okrskové volebné komisie, a v ich bezprostrednom
okolí. Zverejňovať výsledky predvolebných prieskumov verejnej mienky je dovolené najviac
do siedmeho dňa predo dňom volieb.
(8)
Členovia volebných komisií a pracovníci ich odborných útvarov nesmú poskytovať informácie
o priebehu a čiastkových výsledkoch volieb, a to až do podpísania zápisnice o výsledku
hlasovania.
(9)
V priebehu volieb až do ich skončenia je zakázané zverejňovanie výsledkov volebných
prieskumov.
ŠIESTA ČASŤ
HLASOVANIE
§ 28
Začatie hlasovania
Po vykonaní kontroly podľa § 25 ods. 1 vyhlási predseda okrskovej volebnej komisie so súhlasom komisie hlasovanie za začaté.
Ako prví hlasujú predseda a ostatní členovia komisie.
§ 29
Hlasovanie
(1)
Volič hlasuje osobne. Zastúpenie nie je prípustné. Členovia okrskovej volebnej komisie
nesmú voličom upravovať hlasovacie lístky. Voliči predstupujú pred okrskovú volebnú
komisiu a hlasujú v poradí, v akom sa dostavili do volebnej miestnosti.
(2)
Volič po príchode do volebnej miestnosti preukáže svoju totožnosť a po zázname v
oboch rovnopisoch zoznamu voličov dostane od okrskovej volebnej komisie prázdnu obálku
opatrenú odtlačkom úradnej pečiatky. Tieto obálky musia byť nepriehľadné, rovnakej
veľkosti, akosti a farby. Na žiadosť voliča mu okrsková volebná komisia dodá za chýbajúce,
prečiarkované alebo inak označené hlasovacie lístky iné. Ak volič nepredloží občiansky
(vojenský, osobný) preukaz a žiadny z členov okrskovej volebnej komisie ho nepozná,
komisia ho požiada, aby svoju totožnosť preukázal svedectvom dvoch komisii známych
osôb; pokiaľ tak volič neurobí do ukončenia hlasovania, hlasovanie sa mu neumožní.
(3)
Voliča, ktorý sa dostavil do volebnej miestnosti s voličským preukazom, zapíše okrsková
volebná komisia do zoznamu voličov a vyznačí v jeho občianskom (vojenskom, osobnom)
preukaze, že sa dostavil na hlasovanie. Zápis podpíše predseda a dvaja členovia komisie;
voličský preukaz sa pripojí k prvému rovnopisu zoznamu voličov. Potom komisia vydá
voličovi hlasovacie lístky pre voľbu do Snemovne ľudu; voličovi, ktorého trvalý pobyt
ho oprávňuje voliť tú časť poslancov Snemovne národov, ktorej voľba prebieha vo volebnom
okrsku, kde bol dodatočne zapísaný do zoznamu voličov, vydá okrsková volebná komisia
hlasovacie lístky aj pre voľby do tejto snemovne.
(4)
Po tom, čo volič dostal hlasovacie lístky a úradnú obálku, vstúpi do priestoru na
to určeného (§ 26). V tomto priestore vloží do úradnej obálky po jednom hlasovacom lístku pre voľby
do každej zo snemovní. Na každom hlasovacom lístku, ktorý vkladá do obálky, môže pritom
zakrúžkovaním poradového čísla najviac u štyroch kandidátov uvedených na jednom hlasovacom
lístku vyznačiť, ktorému z kandidátov dáva prednosť. Iné úpravy hlasovacieho lístku
nemôže robiť.
(5)
Volič, ktorý nemôže sám upraviť hlasovací lístok pre telesnú chybu alebo preto, že
nemôže čítať alebo písať, má právo vziať so sebou do priestoru určeného na úpravu
hlasovacích lístkov iného voliča, aby zaňho hlasovací lístok podľa jeho pokynov upravil
a vložil do obálky.
(6)
Volič hlasuje tak, že po opustení priestoru určeného na úpravu hlasovacích lístkov
vloží úradnú obálku pred okrskovou volebnou komisiou do volebnej schránky. Voličovi,
ktorý neodišiel do tohto priestoru, komisia hlasovanie neumožní. To obdobne platí
pre hlasovanie v osobitných volebných okrskoch (§ 7 ods. 4) s prihliadnutím na podmienky, za ktorých sa hlasovanie koná.
§ 30
Poriadok vo volebnej miestnosti a v jej bezprostrednom okolí
Za poriadok vo volebnej miestnosti a v jej bezprostrednom okolí zodpovedá predseda
okrskovej volebnej komisie. Jeho pokyny na zachovanie poriadku vo volebnej miestnosti
a dôstojného priebehu hlasovania sú záväzné pre všetkých prítomných.
§ 31
Prerušenie hlasovania
Ak nastanú okolnosti, ktoré znemožňujú začať hlasovanie, pokračovať v ňom alebo ho
skončiť, môže okrsková volebná komisia po dohode s krajskou volebnou komisiou odročiť
začatie hlasovania na neskoršiu hodinu alebo predĺžiť čas hlasovania. Celkový čas
hlasovania (§ 23) sa však týmto opatrením nesmie skrátiť. Okrsková volebná komisia o takom opatrení
upovedomí voličov spôsobom v mieste obvyklým. V prípade, že hlasovanie sa preruší,
zapečatí okrsková volebná komisia volebné dokumenty a volebnú schránku. Pri opätovnom
začatí hlasovania predseda za prítomnosti komisie neporušenosť pečatí overí a poznamená
v zápisnici o priebehu a výsledku hlasovania.
§ 32
Skončenie hlasovania
Len čo uplynie hodina ustanovená na skončenie volieb, uzavrie sa volebná miestnosť,
predtým však odvolia ešte všetci, ktorí sú vo volebnej miestnosti alebo pred ňou.
Potom vyhlási predseda okrskovej volebnej komisie hlasovanie za skončené.
SIEDMA ČASŤ
ZISTENIE A VYHLÁSENIE VÝSLEDKOV VOLIEB
§ 33
Kto môže byť prítomný pri sčítaní
V miestnosti, kde okrsková volebná komisia sčíta hlasy, majú právo byť prítomní členovia
volebných komisií vyššieho stupňa a pracovníci ich odborných útvarov, ako aj osoby,
ktorým na to dala povolenie Ústredná volebná komisia.
§ 34
Sčítanie hlasov okrskovou volebnou komisiou
(1)
Po ukončení hlasovania dá predseda okrskovej volebnej komisie zapečatiť zvyšné nepoužité
hlasovacie lístky a obálky a potom dá otvoriť volebnú schránku. V prípade, že okrsková
volebná komisia na výslovnú žiadosť jednotlivých voličov alebo podľa § 7 ods. 5 použila aj prenosnú volebnú schránku, komisia obsah schránok po ich otvorení zmieša.
(2)
Okrsková volebná komisia vyberie obálky s hlasovacími lístkami z volebnej schránky,
spočíta úradné obálky a porovná počet obálok so záznamami v zozname voličov. Neúradné
obálky komisia vylúči.
(3)
Po vyňatí hlasovacích lístkov z úradných obálok okrsková volebná komisia rozdelí
a sčíta hlasovacie lístky, ktoré boli odovzdané pre jednotlivé politické strany, osobitne
pre voľby do Snemovne ľudu a osobitne pre voľby do Snemovne národov, pričom vylúči
neplatné hlasovacie lístky. Ďalej zistí, koľko voličov politickej strany využilo právo
prednostného hlasu a sčíta prednostné hlasy, ktoré boli odovzdané jednotlivým kandidátom.
(4)
Každý člen okrskovej volebnej komisie môže nazerať do hlasovacích lístkov. Predseda
okrskovej volebnej komisie kontroluje správnosť sčítania hlasov.
§ 35
Posudzovanie hlasovacích lístkov
(1)
V prospech politickej strany sa počítajú aj také hlasovacie lístky, na ktorých sú
mená kandidátov prečiarkované, menené alebo dopisované. Na také úpravy sa neprihliada.
Pokiaľ volič dal na hlasovacom lístku prednostný hlas viacerým ako štyrom kandidátom,
počíta sa taký hlasovací lístok v prospech politickej strany, na prednostné hlasy
sa však neprihliada.
(2)
Neplatné sú hlasovacie lístky, ktoré nie sú na predpísanom tlačive. Ak v obálke je
niekoľko hlasovacích lístkov v prospech rôznych politických strán pre voľbu do tej
istej snemovne, sú všetky tieto hlasy neplatné, čo sa týka voľby do tejto snemovne.
Neplatný nie je hlas, ak volič obálku s hlasovacím lístkom odovzdal iba pre voľbu
do niektorej snemovne. Ak v obálke je viac hlasovacích lístkov tej istej politickej
strany pre voľbu do tej istej snemovne, počítajú sa ako jeden hlas; ak sa na niektorom
z týchto hlasovacích lístkov vykonala prednostná voľba, prihliada sa na tento lístok
alebo na lístok, kde bolo odovzdané viac prednostných hlasov; pokiaľ však bol odovzdaný
na viacerých hlasovacích lístkoch rovnaký počet prednostných hlasov, nie však pre
rovnakých kandidátov, na prednostné hlasy sa neprihliada.
(3)
O platnosti obálky, hlasovacieho lístku a prednostného hlasu rozhoduje s konečnou
platnosťou okrsková volebná komisia.
§ 36
Zápisnica o priebehu a výsledku hlasovania vo volebnom okrsku
(1)
Okrsková volebná komisia vyhotoví vo dvoch rovnopisoch zápisnicu o priebehu a výsledku
hlasovania osobitne pre každú snemovňu Federálneho zhromaždenia. Zápisnicu podpíše
predseda, podpredseda a ostatní členovia komisie. Ak niektorý z členov okrskovej volebnej
komisie zápisnicu nepodpísal, uvedú sa dôvody.
(2)
V zápisnici okrskovej volebnej komisie o priebehu a výsledku hlasovania musia byť
uvedené:
a)
čas začiatku a skončenia hlasovania, prípadne jeho prerušenia,
b)
celkový počet osôb vo volebnom okrsku zapísaných do zoznamu voličov,
c)
počet voličov, ktorým sa vydali úradné obálky,
d)
počet odovzdaných úradných obálok,
e)
počet platných hlasov odovzdaných pre každú kandidátnu listinu,
f)
počet voličov politickej strany, ktorí využili právo prednostného hlasu,
g)
počet platných prednostných hlasov odovzdaných pre jednotlivých kandidátov podľa
kandidátnych listín,
h)
stručný obsah oznámení a sťažností, ktoré boli podané okrskovej volebnej komisii,
uznesení, ktoré komisia prijala, a ich stručné odôvodnenie.
(3)
Na uvedenie údajov podľa odseku 2 písm. g) okrsková volebná komisia využije potrebný
počet nepoužitých hlasovacích lístkov, ktoré po skončení volieb na tento účel výslovne
označil predseda za prítomnosti komisie.
§ 37
Skončenie konania v okrskovej volebnej komisii
(1)
Po sčítaní hlasov a podpísaní zápisnice o priebehu a výsledku hlasovania ohlási predseda
okrskovej volebnej komisie výsledok hlasovania a jeden rovnopis zápisnice neodkladne
zašle okresnej volebnej komisii a vyčká jej pokyn na skončenie činnosti.
(2)
Ak predseda okrskovej volebnej komisie nesplní na výzvu okresnej volebnej komisie
povinnosti podľa odseku 1 do 24 hodín po skončení hlasovania, môže okresná volebná
komisia spracovať výsledky hlasovania v ostatných okrskoch a odovzdať ich krajskej
volebnej komisii.
(3)
Okrsková volebná komisia zapečatí odovzdané hlasovacie lístky, úradné obálky a zoznamy
voličov a odovzdá ich spolu s ostatnými volebnými dokumentmi obecnému úradu do úschovy.
§ 38
Prítomnosť pri konaní okresnej volebnej komisie
V miestnosti, kde okresné volebné komisie spracúvajú výsledky hlasovania za okrskové
volebné komisie, môžu byť prítomní okrem členov týchto komisií len členovia volebných
komisií vyššieho stupňa a pracovníci ich odborných útvarov, ako aj osoby, ktorým na
to dala povolenie Ústredná volebná komisia.
§ 39
Sčítanie hlasov v krajskej volebnej komisii
(1)
Krajská volebná komisia sčíta hlasy a zisťuje výsledky hlasovania vo volebnom kraji
na základe zápisníc o priebehu a výsledku hlasovania zaslaných okrskovými volebnými
komisiami.
(2)
V miestnosti, kde krajská volebná komisia sčítava hlasy a zisťuje výsledky hlasovania,
môžu byť prítomní len členovia Ústrednej volebnej komisie a pracovníci odborných útvarov,
ako aj osoby, ktorým na to dala povolenie Ústredná volebná komisia.
§ 40
Zápisnica krajskej volebnej komisie
(1)
Krajská volebná komisia vyhotoví v dvoch rovnopisoch pre každú snemovňu osobitne
zápisnicu o výsledku hlasovania vo volebnom kraji; zápisnicu podpíše predseda, podpredseda
a ostatní členovia komisie. Ak niektorý z členov krajskej volebnej komisie zápisnicu
nepodpísal, uvedú sa dôvody.
(2)
V zápisnici krajskej volebnej komisie o výsledku hlasovania musia byť uvedené:
a)
počet volebných okrskov vo volebnom kraji a počet okrskových volebných komisií, ktoré
zaslali výsledok hlasovania,
b)
počet osôb zapísaných v zozname voličov vo volebnom kraji,
c)
počet voličov, ktorým boli vydané úradné obálky,
d)
počet odovzdaných úradných obálok,
e)
počet platných hlasov odovzdaných pre každú kandidátnu listinu,
f)
počet voličov politickej strany, ktorí využili právo prednostného hlasu,
g)
počet prednostných platných hlasov odovzdaných pre jednotlivých kandidátov podľa
kandidátnych listín,
h)
stručný obsah oznámení a sťažností, ktoré boli podané krajskej volebnej komisii,
uznesení, ktoré komisia prijala, a ich stručné odôvodnenie.
(3)
Po podpísaní oboch rovnopisov zápisnice o výsledkoch hlasovania predseda neodkladne
zašle jeden rovnopis zápisnice Ústrednej volebnej komisii. Ostatné volebné dokumenty
zašle do úschovy ministerstvu vnútra príslušnej republiky.
§ 41
Určenie počtu poslancov volených vo volebných krajoch
(1)
Ústredná volebná komisia preskúma zápisnice krajských volebných komisií a zistí podľa
nich súčet všetkých platných hlasov, ktoré boli odovzdané pre všetky kandidátne listiny
v každom volebnom kraji v Českej republike a v Slovenskej republike, osobitne pre
voľby do každej snemovne. Tento údaj vydelí počtom mandátov, ktoré na základe štátneho
mandátového čísla (§ 6) alebo ústavného zákona v prípade Snemovne národov boli republike pridelené. Číslo
takto vypočítané a zaokrúhlené na jednotky je republikovým mandátovým číslom.
(2)
Republikovým mandátovým číslom sa delí celkový počet platných hlasov odovzdaných
v každom volebnom kraji. Celé číslo takto vypočítané je počtom mandátov, ktoré pripadajú
jednotlivým volebným krajom.
(3)
Ak neboli takto rozdelené všetky mandáty pripadajúce na Českú republiku alebo Slovenskú
republiku, pridelí Ústredná volebná komisia tieto mandáty postupne v tej istej republike
volebným krajom, ktoré vykazujú najväčší zvyšok delenia. Pri rovnosti zvyškov rozhoduje
žreb.
§ 42
Postup politických strán do prvého skrutínia
(1)
Ústredná volebná komisia zistí, koľko platných hlasov sa spolu odovzdalo pre každú
politickú stranu, politické hnutie a koalíciu v Českej republike a v Slovenskej republike,
osobitne pre voľbu do každej snemovne.
(2)
Ústredná volebná komisia ďalej zistí,
a)
ktoré politické strany, prípadne politické hnutia získali menej ako päť percent
b)
ktoré koalície z dvoch alebo troch politických strán, prípadne politických hnutí
získali menej ako sedem percent
c)
ktoré koalície z najmenej štyroch politických strán, prípadne politických hnutí získali
menej ako desať percent
z celkového počtu platných hlasov odovzdaných v Českej republike alebo v Slovenskej
republike. Pri ďalšom zisťovaní volebných výsledkov a prideľovaní mandátov sa už na
tieto politické strany, politické hnutia a koalície a hlasy pre ne odovzdané neprihliada.
(3)
Ak politická strana, prípadne politické hnutie podá kandidátnu listinu v Českej republike
aj v Slovenskej republike, stačí, keď získa päť percent z celkového počtu platných
hlasov v jednej z republík. Pre koalície podľa odseku 2 písm. b) v tomto prípade stačí,
keď získajú sedem percent a pre koalície podľa odseku 2 písm. c) desať percent z celkového
počtu platných hlasov v jednej z republík.
(4)
Ak Ústredná volebná komisia zistí, že požiadavku podľa odseku 2 nesplnila žiadna
politická strana, prípadne politické hnutie a žiadna koalícia, zníži postupne
a)
pri politických stranách, prípadne politických hnutiach hranicu piatich percent na
hranicu štyroch percent a na hranicu troch percent,
b)
pri koalíciách podľa odseku 2 písm. b) hranicu siedmich percent na hranicu šiestich
percent a na hranicu piatich percent,
c)
pri koalíciách podľa odseku 2 písm. c) hranicu desiatich percent na hranicu deviatich
percent a na hranicu ôsmich percent tak, aby do prvého skrutínia mohli postúpiť aspoň
dve koalície alebo jedna koalícia a jedna politická strana, prípadne politické hnutie
alebo dve politické strany, prípadne politické hnutia.
(5)
V prvom skrutíniu sa rozdeľujú mandáty v rámci volebných krajov.
§ 43
Prvé skrutínium
(1)
Súčet platných hlasov odovzdaných vo volebnom kraji pre politické strany, ktoré postúpili
do prvého skrutínia, sa vydelí počtom mandátov, ktoré sa tomuto volebnému kraju pridelili
(§ 41), zväčšeným o jeden; celé číslo, ktoré vyšlo týmto delením a zaokrúhlené na jednotky,
je krajským volebným číslom.
(2)
Celkový počet platných hlasov, ktorý dostala politická strana v rámci volebného kraja,
sa delí krajským volebným číslom a politickej strane sa prikáže toľko mandátov, koľkokrát
je krajské volebné číslo obsiahnuté v celkovom súčte platných hlasov, ktoré táto politická
strana získala.
(3)
Ak sa takto rozdelilo o jeden mandát viac, než sa malo prideliť, odpočíta sa zvyšujúci
mandát tej politickej strane, ktorá vo volebnom kraji vykázala najmenší zvyšok delenia.
Pri rovnakom zvyšku delenia sa mandát odpočíta politickej strane, ktorá získala vo
volebnom kraji menší počet hlasov; ak je aj potom počet platných hlasov rovnaký, rozhodne
žreb.
(4)
V rámci jednotlivých politických strán dostanú mandáty prikázané strane kandidáti
podľa poradia, ako sú uvedení na hlasovacom lístku. Ak však najmenej jedna desatina
z celkového počtu voličov, ktorí vo volebnom kraji odovzdali platný hlas pre túto
politickú stranu, využila právo prednostného hlasu, dostane najskôr mandát ten z kandidátov,
ktorý získal počet prednostných hlasov, ktoré tvoria najmenej 3 % z celkového počtu
platných hlasov odovzdaných pre politickú stranu v rámci volebného kraja. V prípade,
že je politickej strane prikázané viac mandátov a viac kandidátov splnilo podmienku
podľa predchádzajúcej vety, mandáty dostanú kandidáti postupne v poradí podľa najvyššieho
počtu získaných prednostných hlasov. V prípade rovnosti prednostných hlasov je rozhodujúce
poradie na hlasovacom lístku.
(5)
Ak niektorá politická strana neuviedla toľko kandidátov, koľko jej podľa výsledkov
prvého skrutínia prislúcha, dostane iba toľko mandátov, koľko osôb kandidovalo.
§ 44
Druhé skrutínium
(1)
Všetky mandáty, ktoré neboli v Českej republike a Slovenskej republike prikázané
v prvom skrutíniu, prikáže Ústredná volebná komisia v druhom skrutíniu. Do druhého
skrutínia sa prevádzajú zvyšky hlasov jednotlivých politických strán pre ne odovzdaných
(a ak politická strana v prvom skrutíniu nedostala ani jeden mandát, potom všetky
hlasy pre ňu odovzdané) v rámci Českej republiky alebo Slovenskej republiky.
(2)
Najneskôr do 12 hodín po ukončení prvého skrutínia odovzdajú členovia Ústrednej volebnej
komisie jej predsedovi kandidátne listiny svojich politických strán, osobitne pre
Českú republiku a osobitne pre Slovenskú republiku. Počet kandidátov na týchto kandidátnych
listinách nie je obmedzený; politická strana však na ne môže zaradiť iba mená tých
kandidátov, ktorí boli kandidovaní v niektorom volebnom kraji príslušnej republiky
a neboli zvolení v prvom skrutíniu. Po odovzdaní kandidátnych listín už nemožno meniť
mená kandidátov ani poradie, v akom sú uvedení na kandidátnej listine.
(3)
Ústredná volebná komisia v druhom skrutíniu sčíta zvyšky hlasov jednotlivých politických
strán v rámci Českej republiky a v rámci Slovenskej republiky a pre každú snemovňu.
Tento súčet vydelí počtom mandátov, ktoré zostáva obsadiť v príslušnej republike,
zväčšeným o jeden. Celé číslo, ktoré vyšlo delením a zaokrúhlené na jednotky, je republikovým
volebným číslom. Na tomto základe prikáže každej politickej strane v príslušnej republike
toľko mandátov, koľkokrát je republikové volebné číslo obsiahnuté v súčte zvyškov
hlasov odovzdaných pre jednotlivú politickú stranu.
(4)
Ak týmto spôsobom neboli obsadené všetky mandáty, alebo preto, že politická strana
ohlásila menej kandidátov ako na ňu pripadá, prikáže Ústredná volebná komisia tieto
mandáty postupne tým politickým stranám, ktoré podali platné kandidátne listiny v
príslušnej republike a ktoré vykazujú najväčší zvyšok delenia. Pri rovnosti zvyškov
sa prikáže mandát tej politickej strane, ktorá má väčší súčet zvyškov v druhom skrutíniu.
Ak sú tieto súčty zvyškov rovnaké, prikáže sa mandát tej politickej strane, ktorá
dostala v rámci Českej republiky a Slovenskej republiky viac hlasov; ak je počet rovnaký,
rozhodne žreb.
(5)
Ak sa takto obsadilo o jeden mandát viac, ako sa malo obsadiť, odpočíta sa zvyšujúci
mandát tej politickej strane, ktorá vykázala najmenší zvyšok delenia v druhom skrutíniu;
pri rovnakom zvyšku menší počet hlasov vo volebných krajoch v rámci republiky; ak
je aj počet hlasov rovnaký, rozhodne žreb.
(6)
V rámci jednotlivých politických strán dostanú mandáty strane prikázané kandidáti
podľa poradia, ako sú uvedení na kandidátnej listine pre druhé skrutínium.
(7)
Kandidáti, ktorí nedostali mandát ani v prvom ani v druhom skrutíniu, sa stávajú
náhradníkmi.
§ 45
Zápisnica Ústrednej volebnej komisie a uverejnenie výsledkov volieb
(1)
Po prvom a druhom skrutíniu vyhotoví Ústredná volebná komisia zápisnicu o výsledku
volieb osobitne pre každú snemovňu Federálneho zhromaždenia. Zápisnicu podpíše predseda,
podpredseda a ostatní členovia komisie. Ak niektorý z členov Ústrednej volebnej komisie
zápisnicu nepodpísal, uvedú sa dôvody.
(2)
V zápisnici o výsledku volieb sa uvádza:
a)
celkový počet osôb zapísaných v zoznamoch voličov,
b)
celkový počet voličov, ktorým boli vydané úradné obálky,
c)
počet platných hlasov odovzdaných pre každú kandidátnu listinu v rámci Českej republiky
a Slovenskej republiky osobitne a pre jednotlivé volebné kraje osobitne,
d)
mená kandidátov, ktorí boli z jednotlivých kandidátnych listín zvolení v prvom skrutíniu,
spolu s údajmi o výsledkoch prednostného hlasovania a kandidátov zvolených v druhom
skrutíniu, ako aj kandidátov, ktorí sa stali náhradníkmi.
(3)
Ústredná volebná komisia uverejní celkové výsledky volieb do Snemovne ľudu a do Snemovne
národov Federálneho zhromaždenia ihneď po podpísaní zápisnice o výsledku volieb podľa
jednotlivých volebných krajov. Môže tiež uverejniť predbežné výsledky, v ktorých uvedie
údaje podľa odseku 2 písm. a) až c).
§ 46
Osvedčenie o zvolení
Ústredná volebná komisia vydá kandidátom zvoleným za poslancov osvedčenie o zvolení.
§ 47
Volebná sťažnosť
(1)
Sťažnosť proti vydaniu osvedčenia podľa § 46 môže vzniesť každý občan zapísaný v zozname voličov vo volebnom okrsku, kde bol poslanec
zvolený, ako aj každá strana, ktorá v danom volebnom kraji podala kandidátnu listinu.
Sťažnosť musí byť odôvodnená. Sťažnosť sa predkladá písomne do 10 dní po uverejnení
volebného výsledku Najvyššiemu súdu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.
(2)
Najvyšší súd Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky prejedná sťažnosť do 10 dní
v senáte zloženom z predsedu a 2 sudcov. Ustanovenia Občianskeho súdneho poriadku
o preskúmaní rozhodnutí iných orgánov sa použijú primerane.
(3)
Proti uzneseniu Najvyššieho súdu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky o sťažnosti
sa nemožno odvolať.
(4)
Svoje dobrozdanie obsiahnuté v uznesení zašle Najvyšší súd Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky Predsedníctvu Federálneho zhromaždenia, ktoré ho postúpi príslušnej snemovni.
§ 48
Opatrenia na dodatočné vykonanie volieb
(1)
Ak z akýchkoľvek dôvodov v niektorom volebnom kraji úplne alebo čiastočne nedošlo
k riadnym voľbám podľa tohto zákona, Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia najneskôr
do týždňa po vyhlásení výsledku volieb urobí potrebné opatrenia, aby sa voľby dodatočne
alebo znovu vykonali, pričom sa lehoty môžu primerane skrátiť.
(2)
Ak sa Najvyššiemu súdu Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky podala sťažnosť
podľa § 47 ods. 1, Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia urobí potrebné opatrenia bez zbytočného odkladu
po doručení dobrozdania obsiahnutého v uznesení Najvyššieho súdu Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky.
(3)
Opatrenia podľa odseku 1 Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia neurobí, ak zistené
vady nemohli ovplyvniť rozdelenie mandátov medzi politické strany.
§ 49
Nastupovanie náhradníkov
(1)
Ak sa v niektorej snemovni uprázdni mandát, nastupuje náhradník13) tej istej politickej strany podľa poradia, v akom bol uvedený na kandidátnej listine
pre voľbu vo volebnom kraji, v ktorom bol kandidovaný poslanec, ktorého mandát sa
uprázdnil. Ak takého niet, nastupuje náhradník tej istej politickej strany podľa poradia,
v akom bol uvedený na kandidátnej listine pre voľbu Snemovne ľudu alebo príslušnej
časti Snemovne národov pre druhé skrutínium.
(2)
Ak niet náhradníka tej istej politickej strany, zostane mandát uprázdnený až do konca
volebného obdobia.
(3)
Ak politická strana bola zrušená,11) náhradník nenastupuje a mandát zostáva uprázdnený až do konca volebného obdobia.
(4)
Ak činnosť politickej strany bola pozastavená,12) po dobu pozastavenia náhradník nenastupuje.
(5)
Nastúpenie náhradníka vyhlási Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia do 15 dní po
dni, v ktorom zanikol mandát poslanca. Odovzdá tomuto náhradníkovi osvedčenie o tom,
že sa stal poslancom, ktorým dňom sa ním stal, a súčasne o tom upovedomí predsedníctvo
príslušnej snemovne.
ÔSMA ČASŤ
OPATRENIA NA ZABEZPEČENIE VOLIEB
§ 50
Zaobstaranie pomocných prostriedkov
(1)
Všetky pomocné prostriedky, najmä volebné miestnosti a potreby pre ne, úradné obálky
a pomocné pracovné sily zabezpečia pre okrskové volebné komisie obecné úrady, v ktorých
obvode sú zriadené.
(2)
Pre okresné volebné komisie zabezpečí všetky pomocné prostriedky okresný úrad, pre
krajské volebné komisie okresný úrad v sídle krajskej volebnej komisie. Pomocné prostriedky
pre krajskú volebnú komisiu v hlavnom meste Prahe zabezpečí Magistrát hlavného mesta
Prahy; pre okresné volebné komisie v hlavnom meste Prahe orgány uvedené v prílohe č. 2 a pre okresné volebné komisie v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave príslušný
obvodný úrad.
§ 51
Spolupráca iných orgánov a organizácií
(1)
Všetky štátne orgány a všetky organizácie sú povinné spolupôsobiť pri vykonávaní
tohto zákona.
(2)
Organizácie, prípadne osoby zaoberajúce sa polygrafickou činnosťou sú povinné na
žiadosť orgánov zabezpečujúcich úlohy podľa tohto zákona zabezpečiť, aby kandidátne
listiny, voličské preukazy a všetky ostatné potrebné úradné dokumenty boli včas a
riadne rozmnožené.
§ 52
Nároky členov volebných komisií
(1)
Člen volebnej komisie nesmie byť pre výkon svojej funkcie obmedzený na právach a
nárokoch vyplývajúcich z jeho pracovného alebo obdobného pomeru, najmä má nárok na
pracovné voľno s náhradou mzdy.14)
(2)
Zamestnávateľ, ktorý vyplatil náhradu mzdy podľa odseku 1, má nárok, aby mu bola
vyplatená suma uhradená. Spôsob úhrady ustanoví právnym predpisom Federálne ministerstvo
financií po dohode s Federálnym ministerstvom vnútra.
(3)
Člen okrskovej volebnej komisie má nárok na odmenu za výkon funkcie v čase, keď nemá
nárok na náhradu mzdy podľa odseku 1. Výšku odmeny a spôsob jej úhrady a výplaty ustanoví
právnym predpisom Federálne ministerstvo financií po dohode s Federálnym ministerstvom
vnútra.
§ 53
Nároky kandidátov
(1)
Kandidát má právo, aby v čase odo dňa nasledujúceho po registrácii kandidátnej listiny,
na ktorej je uvedený, do konca dňa predchádzajúceho voľbám mu ten, s ktorým je v pracovnom
alebo obdobnom pomere (ďalej len „zamestnávateľ“), poskytol pracovné voľno.
(2)
Náhradu ušlého zárobku mu vyplatí zamestnávateľ, ak o to kandidát požiada.
(3)
Zamestnávateľ má právo, aby mu politická strana, na ktorej kandidátnej listine je
kandidát zapísaný, uhradila to, čo kandidátovi vzhľadom na ušlý zárobok vyplatil.
(4)
Kandidátovi, ktorý nie je v pracovnom alebo obdobnom pomere, vyplatí náhradu ušlého
zárobku politická strana, na ktorej kandidátnej listine je uvedený.
(5)
Ušlý zárobok kandidátov sa vypočítava rovnako ako ušlý zárobok členov volebných komisií.
(6)
Okolnosť, že je niekto kandidátom, nesmie byť na ujmu v jeho pracovnoprávnych alebo
obdobných vzťahoch. Čas pracovného voľna podľa odseku 1 sa považuje za čas výkonu
práce.
§ 54
Uhrádzanie volebných nákladov
(1)
Výdavky spojené s voľbami do Federálneho zhromaždenia sa uhrádzajú zo štátneho rozpočtu
federácie. Ak sa voľby do Federálneho zhromaždenia konajú súčasne s voľbami do iných
zastupiteľských zborov, určí sa spôsob úhrady po dohode príslušných orgánov Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky, Českej republiky a Slovenskej republiky.
(2)
Výdavkami podľa odseku 1 nie sú výdavky politických strán spojené s volebnou kampaňou.
(3)
Po overení platnosti volieb poslancov snemovňami Federálneho zhromaždenia oznámi
Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia Federálnemu ministerstvu financií údaje o počte
platných hlasov odovzdaných pre jednotlivé politické strany; politickej strane, ktorá
vo voľbách získala viac ako dve percentá z celkového počtu platných hlasov odovzdaných
v rámci Českej republiky alebo v rámci Slovenskej republiky pri voľbách do Snemovne
ľudu alebo do Snemovne národov, bude za každý odovzdaný hlas zo štátneho rozpočtu
federácie uhradené 15 Kčs.
DEVIATA ČASŤ
PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 55
Možnosť uplatnenia osobitného nároku na kandidátov
(1)
Politická strana môže podmieniť uvedenie občana na svojej kandidátnej listine predložením
osvedčenia vydaného Federálnym ministerstvom vnútra, prípadne nálezom nezávislej komisie
pri Federálnom ministerstve vnútra15) o tom, že občan pripadajúci do úvahy ako kandidát v období do 25. februára 1948 do
17. novembra 1989 nebol
a)
príslušníkom Zboru národnej bezpečnosti zaradeným v zložke Štátnej bezpečnosti,
b)
evidovaný v materiáloch Štátnej bezpečnosti ako rezident, agent, držiteľ požičaného
bytu, držiteľ konšpiračného bytu, informátor alebo ideový spolupracovník Štátnej bezpečnosti,
c)
vedomým spolupracovníkom Štátnej bezpečnosti.
(2)
Ak politická strana pripojí k žiadosti občana o vydanie osvedčenia16) úradne overené potvrdenie, že účelom tohto osvedčenia je uvedenie občana na kandidátnu
listinu tejto politickej strany, Federálne ministerstvo vnútra zašle osvedčenie občanovi
najneskôr do 30 dní odo dňa doručenia žiadosti a súčasne o zaslaní tohto osvedčenia
upovedomí politickú stranu.
(3)
Najneskôr tri dni pred skončením volebnej kampane (§ 27 ods. 1) sú politické strany povinné zverejniť, či osobitný nárok na kandidátov podľa predchádzajúcich
odsekov uplatnili a aký bol výsledok u jednotlivých kandidátov.
(4)
Ustanovenia odsekov 1 až 3 strácajú účinnosť 31. decembrom 1996.
§ 56
Trestné ustanovenie
§ 177 Trestného zákona č. 140/1961 Zb. v znení neskorších predpisov znie:
„§ 177
Marenie prípravy a priebehu volieb
Kto inému násilím alebo vyhrážkou bezprostredného násilia alebo lesťou bráni vo výkone
volebného práva alebo iného takým spôsobom k výkonu volebného práva núti alebo
kto falšuje údaje v doklade o počte členov politickej strany alebo na petícii na volebné
účely alebo v inom volebnom dokumente alebo vedome použije taký dokument ako pravý
alebo
kto vedome nesprávne spočíta hlasy alebo poruší tajnosť hlasovania alebo
kto inak hrubým spôsobom marí prípravy alebo priebeh volieb do zastupiteľského zboru,
potresce sa odňatím slobody na šesť mesiacov až tri roky.“.
§ 57
Splnomocňovacie ustanovenia
(1)
Federálne ministerstvo vnútra po dohode s Ministerstvom vnútra Českej republiky a
Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky
a)
ustanoví podrobnosti o úlohách obcí a okresných úradov pri
1.
vytváraní volebných okrskov,
2.
zostavovaní zoznamov voličov,
3.
vystavovaní voličských preukazov,
4.
zabezpečovaní a vybavovaní volebných miestností,
5.
úschove hlasovacích lístkov a iných volebných dokumentov;
b)
ustanoví vzory hlasovacieho lístku, zoznamu voličov, voličského preukazu, osvedčenia
o zvolení a môže ustanoviť vzory ďalších volebných dokumentov;
c)
môže ustanoviť podrobnosti o spolupráci orgánov štátnej správy pri kontrole pravdivosti
údajov podľa § 18 ods. 1.
(2)
Federálny štatistický úrad po dohode s Ministerstvom vnútra Českej republiky a Ministerstvom
vnútra Slovenskej republiky a v spolupráci s Českým štatistickým úradom a Slovenským
štatistickým úradom vydá metodiku spracovania výsledkov hlasovania.
(3)
Na opatrenia urobené príslušnými orgánmi štátnej správy na prípravu vykonania tohto
zákona už v čase pred začiatkom jeho účinnosti, pokiaľ neodporujú zákonu, sa hľadí
tak, ako by boli urobené za jeho účinnosti.
§ 58
Zrušovacie ustanovenie
Zrušuje sa zákon č. 44/1971 Zb. o voľbách do Federálneho zhromaždenia, s výnimkou ustanovenia § 49, ktoré stráca platnosť dňom volieb.
§ 59
Účinnosť zákona
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Havel v. r.
Dubček v. r.
Čalfa v. r.
Dubček v. r.
Čalfa v. r.
Príloha zákona č. 47/1990 Zb.
Územia volebných krajov
Volebný kraj číslo | Názov volebného kraja a sídlo krajskej volebnej komisie | Zahŕňa územia |
1. | Hl.m.Praha Praha | Hl. mesta Prahy |
2. | Stredočeský Praha |
Okresy: Benešov, Beroun, Kladno, Kolín, Kutná Hora, Mělník, Mladá Boleslav, Nymburk, Praha-východ, Praha-západ, Příbram, Rakovník |
3. | Juhočeský České Budějovice |
Okresy: České Budějovice, Český Krumlov, Jindřichův Hradec, Pelhřimov, Písek, Prachatice, Strakonice, Tábor |
4. | Západočeský Plzeň |
Okresy: Domažlice, Cheb, Karlove Vary, Klatovy, Plzeň-město, Plzeň-juh, Plzeň-sever, Rokycany, Sokolov, Tachov |
5. | Severočeský Ústí n. Labem |
Okresy: Česká Lípa, Děčín, Chomutov, Jablonec n. Nisou, Liberec, Litoměřice, Louny, Most, Teplice, Ústí n. Labem |
6. | Východočeský Hradec Králové |
Okresy: Havlíčkův Brod, Hradec Králové, Chrudim, Jičín, Náchod, Pardubice, Rychnov n. Kněžnou, Semily, Svitavy, Trutnov, Ústí n. Orlicí |
7. | Juhomoravský Brno |
Okresy: Blansko, Brno-město, Brno-venkov, Břeclav, Zlín, Hodonín, Jihlava, Kroměříž, Prostějov, Třebíč, Uherské Hradiště, Vyškov, Znojmo, Žďár n. Sázavou |
8. | Severomoravský Ostrava |
Okresy: Bruntál, Frýdek Místek, Karviná, Nový Jičín, Olomouc, Opava, Ostrava-město, Přerov, Šumperk, Vsetín |
9. | Hl.m.SR Bratislava Bratislava | Hl. mesta SR Bratislavy |
10. | Západoslovenský Bratislava |
Okresy: Bratislava-vidiek, Dunajská Streda, Galanta, Komárno, Levice, Nitra, Nové Zámky, Senica, Topoľčany, Trenčín, Trnava |
11. | Stredoslovenský Banská Bystrica |
Okresy: Banská Bystrica, Čadca, Dolný Kubín, Liptovský Mikuláš, Lučenec, Martin, Pováž. Bystrica, Prievidza, Rimavská Sobota, Veľký Krtíš, Zvolen, Žiar n. Hronom, Žilina |
12. | Východoslovenský Košice |
Okresy: Bardejov, Humenné, Košice-mesto, Košice -vidiek, Michalovce, Poprad, Prešov, Rožňava, Spišská Nová Ves, Stará Ľubovňa, Svidník, Trebišov, Vranov n. Topľou |
Príloha č. 2
Vymedzenie volebných okresov v hl. meste Prahe a v hl. meste Slovenskej republiky
Bratislave
Hlavné mesto Praha
Volebný okres č. | Zahŕňa územia mestských častí | Pomocné prostriedky pre okresnú volebnú komisiu zabezpečia |
I | Praha 1 | Obvodný úrad v Prahe 1 |
II | Praha 2 | Obvodný úrad v Prahe 2 |
III | Praha 3 | Obvodný úrad v Prahe 3 |
IV | Praha 4 | Obvodný úrad v Prahe 4 |
V | Praha 5, Praha-Lipenec, Praha-Lochkov, Praha-Radotín, Praha-Řeporyje, Praha-Slivenec, Praha-Velká Chuchle, Praha- Zbraslav, Praha-Zličín | Obvodný úrad v Prahe 5 |
VI | Praha 6, Praha-Lysolaje, Praha-Nebušice, Praha- Prední Kopanina, Praha-Řepy, Praha-Suchdol | Obvodný úrad v Prahe 6 |
VII | Praha 7, Praha-Troja | Obvodný úrad v Prahe 7 |
VIII | Praha 8, Praha-Březiněves, Praha-Ďáblice, Praha-Dolní Chabry | Obvodný úrad v Prahe 8 |
IX | Praha 9, Praha-Běchovice, Praha-Čakovice, Praha-Dolní Počernice, Praha-Horní Počernice, Praha-Kbely, Praha-Klánovice, Praha-Koloděje, Praha-Kyje, Praha-Letňany, Praha-Satalice, Praha-Újezd nad Lesy, Praha-Vinoŕ | Obvodný úrad v Prahe 9 |
X | Praha 10, Praha-Benice, Praha-Dolní Měcholupy, Praha-Dubeč, Praha-Horní Měcholupy, Praha- Kolovraty, Praha-Královice, Praha-Křeslice, Praha-Nedvězí, Praha- Petrovice, Praha-Štěrboholy, Praha-Uhříněves | Obvodný úrad v Prahe 10 |
XI | Praha-Jižní Město, Praha- Kunratice, Praha-Šeberov, Praha-Újezd | Miestny úrad v Prahe -Južnom Meste |
XII | Praha-Modřany, Praha-Libuš | Miestny úrad v Prahe-Modřanoch |
XIII | Praha-Jihozápadní Město | Miestny úrad v Prahe-Juhozápadnom Meste |
Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava
Volebný okres | Zahŕňa územia mestských častí |
Bratislava I | Staré Mesto |
Bratislava II | Ružinov, Vrakuňa, Podunajské Biskupice |
Bratislava III | Nové Mesto, Rača, Vajnory |
Bratislava IV | Karlova Ves, Dúbravka, Lamač, Devín, Devínska Nová Ves, Záhorská Bystrica |
Bratislava V | Petržalka, Jarovce, Rusovce, Čuňovo |
Príloha č. 3
Najvyššie počty kandidátov na kandidátnych listinách
Volebný kraj číslo | Najvyšší počet kandidátov na kandidátnej listine pre voľby do SĽ |
Najvyšší počet kandidátov na kandidátnej listine pre voľby do SN |
1. Hl.m.Praha | 16 | 12 |
2. Stredočeský | 14 | 10 |
3. Juhočeský | 9 | 7 |
4. Západočeský | 10 | 8 |
5. Severočeský | 14 | 12 |
6. Východočeský | 16 | 12 |
7. Juhomoravský | 25 | 20 |
8. Severo moravský | 25 | 18 |
9. Hl.m.SR Bratislava | 5 | 8 |
10. Západoslovenský | 22 | 33 |
11. Stredoslovenský | 21 | 30 |
12. Východoslovenský | 18 | 27 |
1)
§ 10 a 855 Občianskeho zákonníka č. 40/1964 Zb. v znení neskorších predpisov.
2)
§ 5 ods. 2 písm. b), § 9 ods. 2 písm. a) a § 24 zákona č. 20/1966 Zb. o starostlivosti o zdravie ľudu v znení neskorších predpisov.
3)
§ 3 ods. 1 a 2 a § 44 ods. 1 a 2 zákona ČNR č. 367/1990 Zb. o obciach (obecné zriadenie).
§ 22 zákona ČNR č. 418/1990 Zb. o hlavnom meste Prahe.
§ 22 zákona ČNR č. 418/1990 Zb. o hlavnom meste Prahe.
4)
§ 13 ods. 1 a § 24 ods. 2 zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení.
§ 17 ods. 1 zákona SNR č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave.
§ 15 ods. 1 zákona SNR č. 401/1990 Zb. o meste Košice.
§ 17 ods. 1 zákona SNR č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave.
§ 15 ods. 1 zákona SNR č. 401/1990 Zb. o meste Košice.
5)
Zákon č. 333/1991 Zb. o Federálnom policajnom zbore a Zbore hradnej polície.
Zákon ČNR č. 283/1991 Zb. o Polícii Českej republiky.
Zákon SNR č. 204/1991 Zb. o Policajnom zbore Slovenskej republiky.
Zákon ČNR č. 283/1991 Zb. o Polícii Českej republiky.
Zákon SNR č. 204/1991 Zb. o Policajnom zbore Slovenskej republiky.
7)
Zákon č. 135/1982 Zb. o hlásení a evidencii pobytu občanov.
7)
Zákon č. 135/1982 Zb. o hlásení a evidencii pobytu občanov.
9)
Zákon č. 424/1991 Zb. o združovaní v politických stranách a v politických hnutiach v znení zákona č. 468/1991
Zb. Zákon č. 15/1990 Zb. o politických stranách.
11)
§ 13 zákona č. 424/1991 Zb.
12)
§ 14 zákona č. 424/1991 Zb.
13)
§ 2 ods. 1 zákona č. 56/1991 Zb. o rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia.
14)
Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 18/1991 Zb. o iných úkonoch vo všeobecnom záujme.
15)
§ 11 zákona č. 451/1991 Zb., ktorým sa ustanovujú niektoré ďalšie predpoklady na výkon niektorých funkcií v štátnych
orgánoch a organizáciách Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, Českej republiky
a Slovenskej republiky.
16)
§ 8 zákona č. 451/1991 Zb.