47/1990 Zb.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 01.03.1990 - 28.05.1990 | |
3. | 29.05.1990 - 27.02.1992 | 208/1990 Zb. |
4. | 28.02.1992 - | 59/1992 Zb. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 47/1990 Zb. |
Názov: | Zákon o voľbách do Federálneho zhromaždenia |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 27.02.1990 |
Dátum vyhlásenia: | 01.03.1990 |
Autor: | Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
274/1992 Zb. | Vyhláška Federálneho ministerstva financií, Ministerstva financií Českej republiky a Ministerstva financií Slovenskej republiky o výške odmeny a spôsobe úhrady odmeny a náhrady mzdy a platov členov volebných komisií |
140/1961 Zb. | Trestný zákon. |
44/1971 Zb. | Zákon o voľbách do Federálneho zhromaždenia |
208/1990 Zb. | Zákonné opatrenie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 47/1990 Zb. o voľbách do Federálneho zhromaždenia |
59/1992 Zb. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 47/1990 Zb. o voľbách do Federálneho zhromaždenia v znení zákonného opatrenia Predsedníctva Federálneho zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky č. 208/1990 Zb. |
47
ZÁKON
z 27. februára 1990
o voľbách do Federálneho zhromaždenia
Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky sa uznieslo na tomto
zákone:
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
Voľby do Federálneho zhromaždenia sa konajú na základe všeobecného, rovného a priameho
volebného práva tajným hlasovaním podľa zásady pomerného zastúpenia vo volebných krajoch.
§ 2
(1)
Právo voliť majú československí štátni občania, ktorí v deň volieb dovŕšili 18 rokov
a zdržiavajú sa v deň volieb na území niektorého z volebných krajov.
(2)
Právo voliť však nemajú občania, ktorí boli pozbavení spôsobilosti na právne úkony
alebo ktorých spôsobilosť na právne úkony bola obmedzená.1)
(3)
Prekážkou vo výkone volebného práva je zákonom ustanovené obmedzenie osobnej slobody
z dôvodu ochrany zdravia ľudu.2)
§ 3
Za poslanca Federálneho zhromaždenia môže byť zvolený každý československý štátny
občan, ktorý má právo voliť a v deň volieb dovŕšil 21 rokov.
DRUHÁ ČASŤ
VOLEBNÉ ÚZEMIE
§ 4
Územie na konanie volieb
Voľby sa konajú na území Československej socialistickej republiky.
§ 6
Štátne mandátové číslo
(1)
Počet poslancov Snemovne ľudu volených na území Českej socialistickej republiky a
počet poslancov Snemovne ľudu volených na území Slovenskej socialistickej republiky
určí Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia na základe štátneho mandátového čísla.
Štátne mandátové číslo pre voľby do Snemovne ľudu sa ustanoví tak, že sa celkový počet
občanov zistený k 1. januáru roka, v ktorom sa konajú voľby, delí ústavne ustanoveným
počtom poslancov Snemovne ľudu.
(2)
V každej z oboch republík sa bude voliť toľko poslancov, koľkokrát je štátne mandátové
číslo obsiahnuté v súčte počtu občanov každej z oboch republík. Ak sa týmto spôsobom
nepodarilo prideliť všetky mandáty, prikáže sa zvyšujúci mandát tej republike, ktorá
vykáže väčší zvyšok delenia.
(3)
Počet poslancov Snemovne národov volených na území Českej socialistickej republiky
a počet poslancov volených na území Slovenskej socialistickej republiky je ustanovený
ústavným zákonom.
§ 7
Volebné okrsky
(1)
Na odovzdávanie hlasovacích lístkov a na sčítanie hlasov sa vytvárajú v obciach volebné
okrsky.
(2)
Volebné okrsky a volebnú miestnosť pre každý okrsok určí rada miestneho, prípadne
mestského alebo obvodného národného výboru (ďalej len „miestny národný výbor“) najneskôr
30 dní predo dňom voľby.
(3)
Volebný okrsok sa vytvorí tak, aby zahŕňal spravidla 1000 voličov. Pre vzdialené
časti obce možno vytvoriť samostatné volebné okrsky, ak je v nich aspoň 50 voličov.
(4)
Osobitné volebné okrsky sa môžu vytvoriť v nemocniciach, pôrodniciach, sanatóriách,
ústavoch sociálnej starostlivosti a v podobných ústavoch a zariadeniach alebo v ich
častiach, ale iba vtedy, ak je tam aspoň 100 voličov.
(5)
V celách zadržania4) alebo zaistenia5) alebo v miestach, kde sa vykonáva väzba alebo trest odňatia slobody, prípadne disciplinárny
trest väzenia, zabezpečí možnosť výkonu volebného práva na základe voličského preukazu
v spolupráci s náčelníkom príslušného zariadenia okrsková volebná komisia, v ktorej
obvode je toto zariadenie. Veľkosť volebného okrsku podľa odseku 3 nemusí sa v tomto
prípade zachovať. Tieto osoby volia na základe voličského preukazu, ktorý si vyžiadali,
ak v tomto okrsku nemajú trvalý pobyt. V prípade predvedenia6) príslušný orgán Zboru národnej bezpečnosti postupuje tak, aby sa predvedenej osobe
umožnil výkon volebného práva.
(6)
Ak sa voľby do Federálneho zhromaždenia konajú súčasne s voľbami do iných zastupiteľských
zborov, môžu byť volebné okrsky pre tieto voľby spoločné.
TRETIA ČASŤ
ZOZNAMY VOLIČOV A VOLIČSKÉ PREUKAZY
§ 8
Zápis do zoznamu voličov
(1)
Všetci československí štátni občania, ktorí majú právo voliť, budú zapísaní do zoznamu
voličov podľa miesta svojho trvalého pobytu.7) Príslušníci ozbrojených síl a ozbrojených bezpečnostných zborov, ktorí sú hromadne
ubytovaní, budú zapísaní do zoznamu voličov v obci, na ktorej území je umiestnený
útvar, ku ktorému sú pridelení. Veliteľ útvaru v spolupráci s miestnym národným výborom
obce pridelenia to bez meškania potvrdí miestnemu národnému výboru príslušnému podľa
miesta trvalého pobytu týchto príslušníkov.
(2)
Občania, ktorí po zostavení zoznamu voličov nadobudnú alebo stratia právo voliť,
budú dodatočne do zoznamu voličov zapísaní alebo z neho vyčiarknutí.
(3)
U voličov, u ktorých je prekážka vo výkone volebného práva (§ 2 ods. 3), sa táto skutočnosť v zozname voličov poznamená.
(4)
Československý štátny občan, ktorý nemá trvalý pobyt na území Československej socialistickej
republiky a dostaví sa v deň volieb do volebnej miestnosti, bude zapísaný okrskovou
volebnou komisiou do zoznamu voličov. Zápis do zoznamu voličov komisia zaznamená do
jeho československého cestovného dokladu.
(5)
Každý volič môže byť zapísaný iba v jednom zozname voličov.
§ 9
Zostavenie zoznamu voličov
(1)
Zoznamy voličov zostavuje miestny národný výbor podľa volebných okrskov.
(2)
Ak ide o hromadne ubytovaných príslušníkov ozbrojených síl a ozbrojených bezpečnostných
zborov, zostavuje miestny národný výbor zoznamy voličov na základe podkladov dodaných
veliteľmi útvarov. Miestny národný výbor dbá na to, aby sa nevytvárali volebné okrsky,
v ktorých sú v zozname voličov zapísaní iba títo príslušníci alebo v ktorých volia
len osoby uvedené v § 7 ods. 5.
(3)
Ak sa voľby do Federálneho zhromaždenia konajú súčasne s voľbami do iných zastupiteľských
zborov, môžu byť zoznamy voličov spoločné.
§ 10
Vyloženie zoznamu voličov
(1)
Najneskôr 30 dní predo dňom voľby vyloží miestny národný výbor zoznamy voličov, aby
občania mohli do nich v úradných miestnostiach nazrieť. O vyložení zoznamu voličov
upovedomí miestny národný výbor občanov spôsobom v mieste obvyklým.
(2)
V obciach, v ktorých je viac ako 5000 osôb zapísaných do zoznamu voličov, zariadi
miestny národný výbor, aby bol v každom dome vyložený zoznam voličov, ktorí v dome
bývajú. Miestny národný výbor môže také opatrenie urobiť aj v obci, ktorá má menej
ako 5000 osôb zapísaných do zoznamu voličov. Urobí tak vždy v priestoroch, kde sú
hromadne ubytovaní príslušníci ozbrojených síl a ozbrojených bezpečnostných zborov.
§ 11
Námietkové konanie
(1)
Každý občan môže ústne alebo písomne upozorniť miestny národný výbor na chyby a nesprávnosti
v zozname voličov a navrhnúť opravu. Miestny národný výbor je povinný do 3 dní buď
vykonať príslušnú opravu v zozname voličov, alebo občanovi písomne oznámiť, z akých
dôvodov opravu nemožno vykonať.
(2)
Ak sa návrh zamietne, môže ho občan predložiť okresnému (obvodnému) súdu príslušnému
podľa volebného okrsku; súd je povinný rozhodnúť do 3 dní. Pre konanie platia ustanovenia
Občianskeho súdneho poriadku o preskúmaní rozhodnutí iných orgánov obdobne. Podľa
rozhodnutia súdu vykoná miestny národný výbor a v deň volieb okrsková volebná komisia
opravu v zozname voličov. Konanie pred súdom nepodlieha súdnemu poplatku. Proti rozhodnutiu
súdu sa nemožno odvolať.
§ 12
Voličský preukaz
(1)
Voličom, ktorí nebudú môcť voliť vo volebnom okrsku, v ktorého zozname voličov sú
zapísaní, vydá miestny národný výbor na ich žiadosť voličský preukaz a zo zoznamu
voličov ich vyčiarkne.
(2)
Voličský preukaz oprávňuje na zápis do zoznamu voličov v inom volebnom okrsku pre
voľbu do Snemovne ľudu. Na zápis do zoznamu voličov pre voľbu do Snemovne národov
voličský preukaz oprávňuje, ak ide o voliča, ktorého trvalý pobyt alebo obec pridelenia
u hromadne ubytovaných príslušníkov ozbrojených síl a ozbrojených bezpečnostných zborov
(§ 8 ods. 1) ho oprávňuje voliť tú časť poslancov Snemovne národov, ktorej voľba v tomto volebnom
okrsku prebieha.
ŠTVRTÁ ČASŤ
VOLEBNÉ ORGÁNY
§ 13
Všeobecné ustanovenia
(1)
Voľby do Federálneho zhromaždenia riadi Ústredná volebná komisia. Vo volebných krajoch
riadia voľby krajské volebné komisie, ktoré v sídlach okresov zriaďujú okresné komisie.
(2)
Vo volebných okrskoch sa zriaďujú okrskové volebné komisie.
(3)
Členom volebnej komisie môže byť každý československý štátny občan, ktorý má právo
voliť a u ktorého niet prekážky na výkon volebného práva. Kandidát na poslanca Federálneho
zhromaždenia nemôže byť členom volebnej komisie.
(4)
Volebné komisie sa skladajú z rovnakého počtu vyslaných zástupcov politických strán,8) politických hnutí9) a ich koalícií10) (ďalej len „politické strany“), ktoré podávajú samostatnú kandidátnu listinu. Mená
a priezviská zástupcov a náhradníkov s uvedením presnej adresy oznamujú politické
strany tomu, kto zvoláva prvé zasadanie volebnej komisie. Vyhlásenie kandidátnej listiny
za neplatnú alebo jej stiahnutie má za následok zánik členstva zástupcov tejto politickej
strany v príslušnej volebnej komisii. V prípade ochorenia, zaneprázdnenia alebo zániku
funkcie člena volebnej komisie povolá jej predseda jeho náhradníka podľa poradia určeného
politickou stranou.
(5)
Členovia volebných komisií sa ujímajú svojej funkcie zložením sľubu tohto znenia:
„Sľubujem na svoju česť, že budem svedomite a nestranne vykonávať svoju funkciu a
budem sa pritom riadiť zákonmi a inými právnymi predpismi.“. Sľub skladá člen do rúk
tomu, kto zvoláva prvé zasadanie volebnej komisie.
(6)
Volebná komisia sa uznáša za prítomnosti nadpolovičnej väčšiny členov nadpolovičnou
väčšinou hlasov. V prípade rovnosti hlasov sa návrh považuje za zamietnutý.
(7)
Volebná komisia si na svojom prvom zasadaní určí žrebom zo svojho stredu predsedu
a podpredsedu. Každý funkcionár volebnej komisie musí byť členom inej politickej strany.
Žrebovanie funkcionárov komisie riadi najstarší člen.
(8)
Zapisovateľa Ústrednej volebnej komisie vymenúva vláda Československej socialistickej
republiky. Zapisovateľom krajskej volebnej komisie je pracovník krajského národného
výboru, ktorého určí tajomník krajského národného výboru, kde má volebná komisia sídlo.
Zapisovateľom okresnej komisie je pracovník okresného národného výboru, ktorého určí
tajomník príslušného okresného (obvodného) národného výboru. Zapisovateľom okrskovej
volebnej komisie je pracovník alebo funkcionár určený radou miestneho národného výboru.
Zapisovateľa treba určiť v dostatočnom predstihu tak, aby mohol plniť úlohy podľa
§ 18 ods. 3; pri rokovaní volebných komisií má zapisovateľ právo poradného hlasu. Zapisovateľ
skladá sľub v znení uvedenom v odseku 5.
(9)
Ústredné volebné komisie, krajské volebné komisie a ich okresné komisie si na výpočtové
spracovanie výsledkov volieb vytvárajú odborné (sumarizačné) útvary zložené z pracovníkov
pridelených na tento účel príslušným orgánom štátnej štatistiky. Títo pracovníci skladajú
sľub v znení uvedenom v odseku 5.
§ 14
Ústredná volebná komisia
(1)
Do Ústrednej volebnej komisie deleguje najneskôr 60 dní predo dňom volieb každá politická
strana, ktorá podáva kandidátnu listinu aspoň v jednom volebnom kraji, dvoch členov
a dvoch náhradníkov.
(2)
Prvé zasadanie Ústrednej volebnej komisie zvolá do 3 dní po uplynutí lehoty uvedenej
v odseku 1 predseda vlády Československej socialistickej republiky.
(3)
Ústredná volebná komisia najmä:
a)
dozerá na dodržiavanie právnych predpisov o voľbách,
b)
rozhoduje o sťažnostiach na postup krajských volebných komisií a o odvolaniach proti
ich rozhodnutiam,
c)
zisťuje a uverejňuje výsledky volieb,
d)
odovzdá zápisnicu o výsledku volieb Predsedníctvu Federálneho zhromaždenia,
e)
vydáva zvoleným kandidátom osvedčenia o zvolení,
f)
plní ďalšie úlohy podľa tohto zákona a iných právnych predpisov.
§ 15
Krajská volebná komisia
(1)
Do krajskej volebnej komisie deleguje najneskôr 60 dní predo dňom volieb každá politická
strana, ktorá podáva kandidátnu listinu v tomto volebnom kraji, dvoch členov a dvoch
náhradníkov.
(2)
Prvé zasadanie krajskej volebnej komisie zvolá do 3 dní po uplynutí lehoty uvedenej
v odseku 1 predseda príslušného krajského národného výboru.
(3)
Krajská volebná komisia:
a)
dozerá na dodržiavanie právnych predpisov o voľbách,
b)
rozhoduje o sťažnostiach na postup okrskových volebných komisií a o odvolaniach proti
ich rozhodnutiam,
c)
prerokúva a registruje kandidátne listiny vo volebnom kraji,
d)
zisťuje výsledky hlasovania vo volebnom kraji,
e)
odovzdá volebné dokumenty do úschovy krajskému národnému výboru,
f)
plní ďalšie úlohy podľa tohto zákona a iných právnych predpisov, prípadne úlohy,
ktorými ju poverí Ústredná volebná komisia.
§ 16
Okresná komisia
(1)
Do okresnej komisie deleguje najneskôr 30 dní predo dňom volieb každá politická strana,
ktorej kandidátna listina bola zaregistrovaná vo volebnom kraji, jedného člena a jedného
náhradníka. Prvé zasadanie okresnej komisie zvolá predseda príslušného okresného (obvodného)
národného výboru.
(2)
Okresná komisia:
a)
dozerá na spracovanie výsledkov hlasovania za volebné okrsky,
b)
ak vzniknú pochybnosti, má právo vyžiadať si od okrskovej volebnej komisie vysvetlivky
a iné informácie. Zjavné chyby opraví po dohode s okrskovou volebnou komisiou sama,
inak požiada okrskovú volebnú komisiu, aby sa znovu zišla a zistené nedostatky odstránila,
c)
odovzdáva spracúvané výsledky hlasovania za volebné okrsky v rámci okresu krajskej
volebnej komisii.
§ 17
Okrskové volebné komisie
(1)
Každá politická strana, ktorej kandidátna listina bola zaregistrovaná vo volebnom
kraji, ktorého súčasťou je volebný okrsok, má právo delegovať najneskôr 30 dní predo
dňom volieb jedného člena a jedného náhradníka do okrskovej volebnej komisie ako svojho
zástupcu. S prihliadnutím na miestne podmienky môže rada miestneho národného výboru
vyzvať politické strany, aby do okrskovej volebnej komisie delegovali vyšší počet
zástupcov.
(2)
Okrsková volebná komisia musí mať najmenej 3 členov. Ak politická strana nevyšle
svojich zástupcov, prípadne vyšší počet zástupcov, vymenuje na ich miesta členov okrskovej
volebnej komisie rada miestneho národného výboru.
(3)
Prvé zasadanie okrskovej volebnej komisie zvolá do 3 dní po uplynutí lehoty uvedenej
v odseku 1 predseda príslušného miestneho národného výboru.
(4)
Ak sa voľby do Federálneho zhromaždenia konajú súčasne s voľbami do iných zastupiteľských
zborov, zriaďuje sa pre volebný okrsok iba jedna okrsková volebná komisia.
(5)
Okrsková volebná komisia:
a)
zabezpečuje priebeh hlasovania, najmä dozerá na správne odovzdávanie hlasovacích
lístkov a dbá o poriadok vo volebnej miestnosti,
b)
sčíta hlasy a spíše zápisnicu o priebehu a výsledku hlasovania, ktorú bez meškania
predloží príslušnej okresnej komisii,
c)
ostatné volebné dokumenty odovzdá do úschovy miestnemu národnému výboru.
PIATA ČASŤ
Oddiel 1
PREROKOVANIE KANDIDÁTNYCH LISTÍN
§ 18
Kandidátne listiny
(1)
Kandidátne listiny pre voľby do Snemovne ľudu a kandidátne listiny pre voľby do Snemovne
národov môžu podávať politické strany. Kandidátne listiny sa podávajú najneskôr 60
dní predo dňom volieb vo dvoch rovnopisoch zapisovateľovi krajskej volebnej komisie.
Ku kandidátnej listine politická strana pripojí:
a)
vyhlásenie, že má najmenej 10 tisíc individuálnych členov alebo
b)
v prípade, že nespĺňa podmienku uvedenú v písmene a), petíciu požadujúcu, aby táto
politická strana kandidovala, podpísanú toľkými ďalšími oprávnenými voličmi, koľko
sa ich politickej strane nedostáva na počte individuálnych členov. K podpisu pod petíciu
volič po predložení občianskeho preukazu uvedie svoje meno, priezvisko, rodné číslo
a bydlisko. Podpis pod petíciou nemožno vziať späť.
Krajská volebná komisia môže kontrolovať pravdivosť údajov o počte členov alebo údajov
uvedených v petícii.
(2)
Ak politická strana podáva kandidátnu listinu vo viacerých volebných krajoch, predloží
petíciu iba jednej krajskej volebnej komisii a v podaní ostatným krajským volebným
komisiám na to odkáže.
(3)
Zapisovateľ zistí, či predložené kandidátne listiny spĺňajú ustanovené náležitosti.
V prípade, že to tak nie je, upozorní na to splnomocnenca politickej strany. Podanie
kandidátnej listiny zapisovateľ potvrdí splnomocnencovi politickej strany.
(4)
Kandidátna listina obsahuje:
a)
názov politickej strany,
b)
meno, priezvisko, vek, zamestnanie a bydlisko kandidátov a ich poradie na kandidátnej
listine vyjadrené arabskou číslicou,
c)
označenie splnomocnenca politickej strany a jeho dvoch náhradníkov s uvedením presnej
adresy. Splnomocnencom ani jeho náhradníkom nemôže byť kandidát.
(5)
Na kandidátnej listine môže politická strana u jednotlivých kandidátov okrem údajov
uvedených v odseku 4 písm. b) tiež vyznačiť ich príslušnosť k určitej politickej strane,
alebo že kandidát nie je členom žiadnej politickej strany alebo že ide o nezávislého
kandidáta.
(6)
Najvyšší počet kandidátov, ktorý môže politická strana v rámci volebného kraja uviesť
na kandidátnej listine pre voľby do Snemovne ľudu a do Snemovne národov, sa ustanovuje
v prílohe tohto zákona.
(7)
Ku kandidátnej listine sa musí priložiť vlastnoručne podpísané vyhlásenie kandidáta,
že súhlasí so svojou kandidatúrou, nedal súhlas s tým, aby bol uvedený na inej kandidátnej
listine, a že mu nie sú známe prekážky voliteľnosti.
(8)
Politické strany sa môžu dohodnúť na podaní spoločnej kandidátnej listiny. Na takto
vzniknutú koalíciu sa primerane použijú ustanovenia tohto zákona týkajúce sa politickej
strany. Splnenie podmienok uvedených v odseku 1 písm. a), b) a odseku 2 sa v prípade
podania spoločnej kandidátnej listiny viacerých politických strán zisťuje za všetky
tieto politické strany tak, ako by kandidátnu listinu podala jedna politická strana.
§ 19
Prerokovanie kandidátnych listín krajskou volebnou komisiou
(1)
Krajská volebná komisia preskúma predložené kandidátne listiny do 55 dní predo dňom
volieb.
(2)
Krajská volebná komisia prečiarkne
a)
kandidáta, u ktorého nie je pripojené vyhlásenie kandidáta podľa § 18 ods. 7,
b)
kandidáta v prípade, že sa uvádza na kandidátnych listinách viacerých politických
strán, na tej kandidátnej listine, ku ktorej nie je priložené vyhlásenie podľa § 18 ods. 7. Ak kandidát podpísal vyhlásenie k viacerým kandidátnym listinám, prečiarkne ho na
všetkých kandidátnych listinách,
c)
tých kandidátov, ktorí sú kandidovaní nad najvyššie ustanovený počet podľa § 18 ods. 6.
(3)
Po prerokovaní kandidatúry predseda krajskej volebnej komisie neodkladne zašle jeden
rovnopis kandidátnej listiny s vyhlásením kandidátov o súhlase s kandidatúrou a so
zápisnicou o výsledku prerokovania kandidátnej listiny Ústrednej volebnej komisii.
Rovnako o výsledku rokovania podá správu všetkým politickým stranám, ktoré vo volebnom
kraji predložili kandidátnu listinu.
(4)
Po tom, čo krajská volebná komisia dostane zápisnicu o výsledku prerokovania kandidátnych
listín z volebného kraja Ústrednou volebnou komisiou, zaregistruje najneskôr do 45
dní predo dňom volieb kandidátne listiny ako platné a písomne to oznámi politickým
stranám. Registrácia je podmienkou rozmnoženia kandidátnych listín.
§ 20
Prerokovanie kandidátnych listín Ústrednou volebnou komisiou
(1)
Ústredná volebná komisia prerokuje kandidátne listiny do 50 dní predo dňom volieb.
Najprv preskúma uznesenia krajských volebných komisií a odstráni zistené chyby v kandidátnych
listinách.
(2)
Ak je niektorý z kandidátov na niekoľkých kandidátnych listinách, prečiarkne ho Ústredná
volebná komisia na všetkých kandidátnych listinách.
(3)
Ak kandidátne listiny podané pravdepodobne rovnakou politickou stranou sú v rôznych
volebných krajoch označené odchylne, vyzve predseda jej zástupcov, aby najneskôr do
konca zasadania Ústrednej volebnej komisie oznámili jednotné označenie pre všetky
volebné kraje. Ak tak neurobia, rozhodne o označení Ústredná volebná komisia.
(4)
Ďalej Ústredná volebná komisia určí žrebom číslo, ktorým budú pre voľby do Federálneho
zhromaždenia jednotne označené kandidátne listiny každej politickej strany, ktorá
predložila kandidátnu listinu. Zákony o voľbách do národných rád môžu ustanoviť, že
toto číslo platí aj na označenie kandidátnych listín týchto politických strán pre
voľby do národných rád, ak sa tieto voľby konajú súčasne. V takom prípade žrebovanie
prebehne za účasti zástupcov príslušných ústredných republikových volebných komisií.
(5)
Predseda Ústrednej volebnej komisie neodkladne zašle zápisnicu o výsledku rokovania
krajským volebným komisiám a kandidujúcim politickým stranám. Výsledok žrebovania
vyhlási tak, aby vošiel vo všeobecnú známosť.
§ 21
Vzdanie sa a odvolanie kandidatúry
(1)
Kandidát sa môže do 48 hodín pred začatím volieb písomne vzdať svojej kandidatúry.
Do toho istého okamihu môže splnomocnenec politickej strany jeho kandidatúru rovnakým
spôsobom odvolať. Vyhlásenie o vzdaní sa alebo odvolaní kandidatúry nemožno vziať
späť a treba ho doručiť v dvoch rovnopisoch predsedovi krajskej volebnej komisie,
ktorý jeden rovnopis neodkladne zašle predsedovi Ústrednej volebnej komisie a súčasne
zabezpečí jeho zverejnenie vhodným spôsobom.
(2)
Ak sa také vyhlásenie urobilo po zaregistrovaní, zostávajú údaje o kandidátovi na
kandidátnej listine, ale pri rozdeľovaní mandátov sa naň neprihliada.
§ 22
Rozmnoženie kandidátnych listín
(1)
Predseda krajskej volebnej komisie zabezpečí prostredníctvom príslušného krajského
národného výboru rozmnoženie zaregistrovaných kandidátnych listín tlačou s uvedením
vyžrebovaného čísla, názvu politickej strany a všetkých kandidátov a ich poradia.
(2)
Každá kandidátna listina sa rozmnožuje vo forme hlasovacieho lístku, a to všetky
listiny pre voľbu do tej istej snemovne Federálneho zhromaždenia písmom toho istého
druhu a rovnakej veľkosti, na papieri tej istej farby a akosti a tých istých rozmerov.
Hlasovacie lístky majú pečiatku krajskej volebnej komisie a vyhotovia sa v takom počte,
aby mohli bez prekážok voliť aj voliči s voličskými preukazmi.
(3)
Takto rozmnožené kandidátne listiny (hlasovacie lístky) zašle predseda krajskej volebnej
komisie predsedom miestnych národných výborov, ktorí zabezpečia ich dodanie všetkým
voličom do 3 dní predo dňom konania volieb a v deň volieb okrskovým volebným komisiám.
Oddiel 2
PRÍPRAVA VOLIEB
§ 23
Deň volieb
(1)
Voľby do Federálneho zhromaždenia sa konajú toho istého dňa na celom území Československej
socialistickej republiky. Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia môže ustanoviť, že
sa voľby konajú vo dvoch dňoch.
(2)
Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia vyhlasuje voľby do Federálneho zhromaždenia
a ustanoví deň volieb najneskôr 90 dní pred ich konaním. Uznesenie Predsedníctva Federálneho
zhromaždenia sa uverejňuje v Zbierke zákonov.
(3)
Voľby sa konajú v určený deň od siedmej do osemnástej hodiny. Pokiaľ to miestne potreby
vyžadujú, môže rada miestneho národného výboru určiť začiatok volieb na skoršiu hodinu.
(4)
Ak sa voľby konajú vo dvoch dňoch, určí sa začiatok volieb na štrnástu hodinu a koniec
volieb na dvadsiatu druhú hodinu prvého dňa. Druhý deň sa začínajú voľby o siedmej
hodine a končia sa o štrnástej hodine; pokiaľ to miestne potreby vyžadujú, môže rada
miestneho národného výboru určiť začiatok volieb na skoršiu hodinu.
§ 24
Informovanie voličov
(1)
Miestny národný výbor vyhlási najneskôr do 15 dní predo dňom volieb spôsobom v mieste
obvyklým čas a miesto konania volieb v obci. Ak sa na území obce zriadilo viac volebných
okrskov, uvedie miestny národný výbor, ktoré časti obce, prípadne útvary (§ 8 ods. 1) alebo zariadenia (§ 7 ods. 5) pripadajú k jednotlivým volebným okrskom. Vo vyhláške miestny národný výbor zdôrazní
povinnosť voliča mať u seba preukaz totožnosti a uvedie v nej ďalšie potrebné údaje
nevyhnutné na nerušený priebeh volieb.
(2)
V obciach, v ktorých je viac ako 5000 osôb zapísaných v zoznamoch voličov, zabezpečí
miestny národný výbor, aby sa pre každého voliča vyhotovil legitimačný lístok, v ktorom
sú uvedené potrebné údaje o voľbách. Zároveň zariadi, aby legitimačný lístok bol dodaný
voličovi do bytu. Miestny národný výbor môže určiť, že sa rovnako postupuje aj v obci,
kde je v zoznamoch voličov zapísané menej ako 5000 voličov.
§ 25
Prípravy vo volebnej miestnosti
(1)
Predseda okrskovej volebnej komisie skontroluje pred začatím hlasovania za prítomnosti
komisie volebnú schránku, prípadne prenosnú volebnú schránku a zapečatí ju. Skontroluje
aj vybavenie volebnej miestnosti, či je pripravený zoznam voličov a dostatočný počet
hlasovacích lístkov.
(2)
Ak sa voľby konajú vo dvoch dňoch, zabezpečí predseda okrskovej volebnej komisie,
aby po skončení volieb prvého dňa bola volebná schránka, prípadne prenosná volebná
schránka zapečatená tak, aby sa znemožnilo vkladať do nej hlasovacie lístky, a bezpečne
ju spolu s ostatnými volebnými dokumentmi uloží.
§ 26
Priestory na úpravu hlasovacích lístkov
Vo volebných miestnostiach sú na úpravu hlasovacích lístkov určené osobitné priestory
oddelené tak, aby bola zaručená tajnosť hlasovania. Počet týchto priestorov určí rada
miestneho národného výboru s prihliadnutím na počet voličov vo volebnom okrsku. V
priestoroch nesmie byť s výnimkou prípadov uvedených v § 29 ods. 5 zároveň s voličom nikto prítomný, a to ani člen okrskovej volebnej komisie.
Oddiel 3
VOLEBNÁ KAMPAŇ
§ 27
(1)
Dobou volebnej kampane sa na účely tohto zákona rozumie obdobie začínajúce 40 dní
a končiace 48 hodín pred začatím volieb.
(2)
V dobe volebnej kampane má každá samostatne kandidujúca politická strana rovnaký
prístup k štátnym verejným informačným prostriedkom. V rozhlase a televízii sa každej
samostatne kandidujúcej politickej strane poskytnú v priebehu volebnej kampane spolu
4 vysielacie hodiny. Vysielacie časy a ich rozdelenie musia zodpovedať zásade rovnosti
kandidujúcich politických strán.
(3)
Ak miestny národný výbor vyhradí plochu na vylepenie volebných plagátov, musí jej
využívanie zodpovedať zásade rovnosti kandidujúcich politických strán.
(4)
48 hodín pred začatím volieb a v deň volieb je zakázaná volebná agitácia pre politické
strany slovom, písmom, zvukom a obrazom v štátnych verejných informačných prostriedkoch,
v budovách, kde sídlia okrskové volebné komisie, a v ich bezprostrednom okolí. Zverejňovať
výsledky predvolebných prieskumov verejnej mienky je dovolené najviac do siedmeho
dňa predo dňom volieb.
(5)
Členovia volebných komisií a pracovníci ich odborných útvarov nesmú poskytovať informácie
o priebehu a čiastkových výsledkoch volieb, a to až do podpísania zápisnice o výsledku
hlasovania.
(6)
V priebehu volieb až do ich skončenia je zakázané zverejňovanie výsledkov volebných
prieskumov.
ŠIESTA ČASŤ
HLASOVANIE
§ 28
Začatie hlasovania
Po vykonaní kontroly podľa § 25 ods. 1 vyhlási predseda okrskovej volebnej komisie so súhlasom komisie hlasovanie za začaté.
Ako prví hlasujú predseda a ostatní členovia komisie.
§ 29
Hlasovanie
(1)
Volič hlasuje osobne. Zastúpenie nie je prípustné. Členovia okrskovej volebnej komisie
nesmú voličom upravovať hlasovacie lístky. Voliči predstupujú pred okrskovú volebnú
komisiu a hlasujú v poradí, v akom sa dostavili do volebnej miestnosti.
(2)
Volič po príchode do volebnej miestnosti odovzdá legitimačný lístok a po zázname
v oboch rovnopisoch zoznamu voličov dostane od komisie prázdnu obálku s úradnou pečiatkou.
Tieto obálky musia byť nepriehľadné, jednakej veľkosti, akosti a farby. Ak volič nemá
legitimačný lístok a žiadny z členov okrskovej volebnej komisie ho nepozná, komisia
požiada, aby volič preukázal svoju totožnosť. Ak tak nemôže urobiť preukazom totožnosti
alebo svedectvom dvoch osôb známych komisii ani do skončenia hlasovania, hlasovanie
sa mu neumožní. Na žiadosť voliča mu okrsková volebná komisia dodá za chýbajúce, prečiarkované
alebo inak označené hlasovacie lístky iné.
(3)
Voliča, ktorý sa dostavil do volebnej miestnosti s voličským preukazom, zapíše okrsková
volebná komisia do zoznamu voličov. Zápis podpíše predseda a dvaja členovia komisie;
voličský preukaz sa pripojí k prvému rovnopisu zoznamu voličov. Potom komisia vydá
voličovi hlasovacie lístky pre voľbu do Snemovne ľudu; voličovi, ktorého trvalý pobyt
ho oprávňuje voliť tú časť poslancov Snemovne národov, ktorej voľba prebieha vo volebnom
okrsku, kde bol dodatočne zapísaný do zoznamu voličov, vydá okrsková volebná komisia
hlasovacie lístky aj pre voľby do tejto snemovne.
(4)
Po tom, čo volič dostal hlasovacie lístky a úradnú obálku, vstúpi do priestoru na
to určeného (§ 26). V tomto priestore vloží do úradnej obálky po jednom hlasovacom lístku pre voľby
do každej zo snemovní. Na každom hlasovacom lístku, ktorý vkladá do obálky, môže pritom
zakrúžkovaním poradového čísla najviac u štyroch kandidátov uvedených na jednom hlasovacom
lístku vyznačiť, ktorému z kandidátov dáva prednosť. Iné úpravy hlasovacieho lístku
nemôže robiť. Ostatné hlasovacie lístky volič odloží do schránky na to určenej v oddelenom
priestore.
(5)
Volič, ktorý nemôže sám upraviť hlasovací lístok pre telesnú chybu alebo preto, že
nemôže čítať alebo písať, má právo vziať so sebou do priestoru určeného na úpravu
hlasovacích lístkov iného voliča, aby zaňho hlasovací lístok podľa jeho pokynov upravil
a vložil do obálky.
(6)
Volič hlasuje tak, že po opustení priestoru určeného na úpravu hlasovacích lístkov
vloží úradnú obálku pred okrskovou volebnou komisiou do volebnej schránky. Voličovi,
ktorý neodišiel do tohto priestoru, komisia hlasovanie neumožní. To obdobne platí
pre hlasovanie v osobitných volebných okrskoch (§ 7 ods. 4) s prihliadnutím na podmienky, za ktorých sa hlasovanie koná.
§ 30
Poriadok vo volebnej miestnosti a v jej bezprostrednom okolí
Za poriadok vo volebnej miestnosti a v jej bezprostrednom okolí zodpovedá predseda
okrskovej volebnej komisie. Jeho pokyny na zachovanie poriadku vo volebnej miestnosti
a dôstojného priebehu hlasovania sú záväzné pre všetkých prítomných.
§ 31
Prerušenie hlasovania
Ak nastanú okolnosti, ktoré znemožňujú začať hlasovanie, pokračovať v ňom alebo ho
skončiť, môže okrsková volebná komisia po dohode s krajskou volebnou komisiou odročiť
začatie hlasovania na neskoršiu hodinu alebo predĺžiť čas hlasovania. Celkový čas
hlasovania (§ 23) sa však týmto opatrením nesmie skrátiť. Okrsková volebná komisia o takom opatrení
upovedomí voličov spôsobom v mieste obvyklým. V prípade, že hlasovanie sa preruší,
zapečatí okrsková volebná komisia volebné dokumenty a volebnú schránku. Pri opätovnom
začatí hlasovania predseda za prítomnosti komisie neporušenosť pečatí overí a poznamená
v zápisnici o priebehu a výsledku hlasovania.
§ 32
Skončenie hlasovania
Len čo uplynie hodina ustanovená na skončenie volieb, uzavrie sa volebná miestnosť,
predtým však odvolia ešte všetci, ktorí sú vo volebnej miestnosti alebo pred ňou.
Potom vyhlási predseda okrskovej volebnej komisie hlasovanie za skončené.
SIEDMA ČASŤ
ZISTENIE A VYHLÁSENIE VÝSLEDKOV VOLIEB
§ 33
Kto môže byť prítomný pri sčítaní
V miestnosti, kde okrsková volebná komisia sčíta hlasy, majú právo byť prítomní členovia
volebných komisií vyššieho stupňa a pracovníci ich odborných útvarov, ako aj osoby,
ktorým na to dala povolenie Ústredná volebná komisia.
§ 34
Sčítanie hlasov okrskovou volebnou komisiou
(1)
Po skončení hlasovania dá predseda okrskovej volebnej komisie zapečatiť osobitné
schránky na odkladanie hlasovacích lístkov (§ 29 ods. 4), zvyšné nepoužité hlasovacie lístky a obálky a potom dá otvoriť volebnú schránku.
V prípade, že okrsková volebná komisia na výslovnú žiadosť jednotlivých voličov alebo
podľa § 7 ods. 5 použila aj prenosnú volebnú schránku, komisia obsah schránok po ich otvorení zmieša.
(2)
Okrsková volebná komisia vyberie obálky s hlasovacími lístkami z volebnej schránky,
spočíta úradné obálky a porovná počet obálok so záznamami v zozname voličov. Neúradné
obálky komisia vylúči.
(3)
Po vyňatí hlasovacích lístkov z úradných obálok okrsková volebná komisia rozdelí
a sčíta hlasovacie lístky, ktoré boli odovzdané pre jednotlivé politické strany, osobitne
pre voľby do Snemovne ľudu a osobitne pre voľby do Snemovne národov, pričom vylúči
neplatné hlasovacie lístky. Ďalej zistí, koľko voličov politickej strany využilo právo
prednostného hlasu a sčíta prednostné hlasy, ktoré boli odovzdané jednotlivým kandidátom.
(4)
Každý člen okrskovej volebnej komisie môže nazerať do hlasovacích lístkov. Predseda
okrskovej volebnej komisie kontroluje správnosť sčítania hlasov.
§ 35
Posudzovanie hlasovacích lístkov
(1)
V prospech kandidátnej listiny politickej strany sa počítajú aj také hlasovacie lístky,
na ktorých sú mená kandidátov prečiarkované, menené alebo dopisované. Na také úpravy
sa neprihliada. Pokiaľ volič dal na hlasovacom lístku prednostný hlas viacerým ako
štyrom kandidátom, počíta sa taký hlasovací lístok v prospech politickej strany, na
prednostné hlasy sa však neprihliada.
(2)
Neplatné sú hlasovacie lístky, ktoré nie sú na predpísanom tlačive. Ak v obálke je
niekoľko kandidátnych listín rozličných politických strán pre voľbu do tej istej snemovne,
sú všetky tieto hlasy neplatné, čo sa týka voľby do tejto snemovne. Neplatný nie je
hlas, ak volič obálku s hlasovacím lístkom odovzdal iba pre voľbu do niektorej snemovne.
Ak v obálke je viac hlasovacích lístkov tej istej politickej strany pre voľbu do tej
istej snemovne, počítajú sa ako jeden hlas; ak sa na niektorom z týchto hlasovacích
lístkov vykonala prednostná voľba, prihliada sa na tento lístok alebo na lístok, kde
bolo odovzdané viac prednostných hlasov.
(3)
O platnosti obálky, hlasovacieho lístku a prednostného hlasu rozhoduje s konečnou
platnosťou okrsková volebná komisia.
§ 36
Zápisnica o priebehu a výsledku hlasovania vo volebnom okrsku
(1)
Okrsková volebná komisia vyhotoví vo dvoch rovnopisoch zápisnicu o priebehu a výsledku
hlasovania osobitne pre každú snemovňu Federálneho zhromaždenia. Zápisnicu podpíše
predseda, podpredseda a ostatní členovia komisie. Dôvody odmietnutia podpisu sa poznamenajú.
(2)
V zápisnici okrskovej volebnej komisie o priebehu a výsledku hlasovania musia byť
uvedené:
a)
čas začiatku a skončenia hlasovania, prípadne jeho prerušenia,
b)
celkový počet osôb vo volebnom okrsku zapísaných do zoznamu voličov,
c)
počet voličov, ktorým sa vydali úradné obálky,
d)
počet odovzdaných úradných obálok,
e)
počet platných hlasov odovzdaných pre každú kandidátnu listinu,
f)
počet voličov politickej strany, ktorí využili právo prednostného hlasu,
g)
počet platných prednostných hlasov odovzdaných pre jednotlivých kandidátov podľa
kandidátnych listín,
h)
stručný obsah oznámení a sťažností, ktoré boli podané okrskovej volebnej komisii,
uznesení, ktoré komisia prijala, a ich stručné odôvodnenie.
(3)
Na uvedenie údajov podľa odseku 2 písm. g) okrsková volebná komisia využije potrebný
počet nepoužitých hlasovacích lístkov, ktoré po skončení volieb na tento účel výslovne
označil predseda za prítomnosti komisie.
§ 37
Skončenie konania v okrskovej volebnej komisii
(1)
Po sčítaní hlasov a podpísaní zápisnice o priebehu a výsledku hlasovania ohlási predseda
okrskovej volebnej komisie výsledok hlasovania a jeden rovnopis zápisnice neodkladne
zašle okresnej komisii a vyčká jej pokyn na skončenie činnosti.
(2)
Okrsková volebná komisia zapečatí odovzdané hlasovacie lístky, úradné obálky a zoznamy
voličov a odovzdá ich spolu s ostatnými volebnými dokumentmi miestnemu národnému výboru
do úschovy.
§ 38
Prítomnosť pri konaní okresnej komisie
V miestnosti, kde okresné komisie spracúvajú výsledky hlasovania za okrskové volebné
komisie, môžu byť prítomní okrem členov týchto komisií len členovia volebných komisií
vyššieho stupňa a pracovníci ich odborných útvarov.
§ 39
Sčítanie hlasov v krajskej volebnej komisii
(1)
Krajská volebná komisia sčíta hlasy a zisťuje výsledky hlasovania vo volebnom kraji
na základe zápisníc o priebehu a výsledku hlasovania zaslaných okrskovými volebnými
komisiami.
(2)
V miestnosti, kde krajská volebná komisia sčítava hlasy a zisťuje výsledky hlasovania,
môžu byť prítomní len členovia Ústrednej volebnej komisie a pracovníci odborných útvarov.
§ 40
Zápisnica krajskej volebnej komisie
(1)
Krajská volebná komisia vyhotoví v dvoch rovnopisoch pre každú snemovňu osobitne
zápisnicu o výsledku hlasovania vo volebnom kraji; zápisnicu podpíše predseda, podpredseda
a ostatní členovia komisie. Dôvody odmietnutia podpisu sa poznamenajú.
(2)
V zápisnici krajskej volebnej komisie o výsledku hlasovania musia byť uvedené:
a)
počet volebných okrskov vo volebnom kraji a počet okrskových volebných komisií, ktoré
zaslali výsledok hlasovania,
b)
počet osôb zapísaných v zozname voličov vo volebnom kraji,
c)
počet voličov, ktorým boli vydané úradné obálky,
d)
počet odovzdaných úradných obálok,
e)
počet platných hlasov odovzdaných pre každú kandidátnu listinu,
f)
počet voličov politickej strany, ktorí využili právo prednostného hlasu,
g)
počet prednostných platných hlasov odovzdaných pre jednotlivých kandidátov podľa
kandidátnych listín,
h)
stručný obsah oznámení a sťažností, ktoré boli podané krajskej volebnej komisii,
uznesení, ktoré komisia prijala, a ich stručné odôvodnenie.
(3)
Po podpísaní oboch rovnopisov zápisnice o výsledkoch hlasovania predseda neodkladne
zašle jeden rovnopis zápisnice Ústrednej volebnej komisii. Ostatné volebné dokumenty
zašle do úschovy príslušnému národnému výboru.
§ 41
Určenie počtu poslancov volených vo volebných krajoch
(1)
Ústredná volebná komisia preskúma zápisnice krajských volebných komisií a zistí podľa
nich súčet všetkých platných hlasov, ktoré boli odovzdané pre všetky kandidátne listiny
v každom volebnom kraji v Českej socialistickej republike a v Slovenskej socialistickej
republike, osobitne pre voľby do každej snemovne. Tento údaj vydelí počtom mandátov,
ktoré na základe štátneho mandátového čísla (§ 6) alebo ústavného zákona v prípade Snemovne národov boli republike pridelené. Číslo
takto vypočítané a zaokrúhlené na jednotky je republikovým mandátovým číslom.
(2)
Republikovým mandátovým číslom sa delí celkový počet platných hlasov odovzdaných
v každom volebnom kraji. Celé číslo takto vypočítané je počtom mandátov, ktoré pripadajú
jednotlivým volebným krajom.
(3)
Ak neboli takto rozdelené všetky mandáty pripadajúce na Českú socialistickú republiku
alebo Slovenskú socialistickú republiku, pridelí Ústredná volebná komisia tieto mandáty
postupne v tej istej republike volebným krajom, ktoré vykazujú najväčší zvyšok delenia.
Pri rovnosti zvyškov rozhoduje žreb.
§ 42
Postup politických strán do prvého skrutínia
(1)
Ústredná volebná komisia zistí, koľko platných hlasov sa spolu odovzdalo pre každú
politickú stranu v rámci Českej socialistickej republiky a v rámci Slovenskej socialistickej
republiky, osobitne pre voľbu do každej snemovne. Zistí, ktoré politické strany získali
menej ako 5 percent z celkového počtu platných hlasov odovzdaných v rámci Českej socialistickej
republiky alebo v rámci Slovenskej socialistickej republiky. Pri ďalšom zisťovaní
volebných výsledkov a prideľovaní mandátov už na tieto politické strany a hlasy pre
ne odovzdané neprihliada. Ak politická strana podá kandidátne listiny v Českej socialistickej
republike i v Slovenskej socialistickej republike, stačí, keď získa 5 percent v jednej
z republík.
(2)
Ostatné politické strany postupujú do prvého skrutínia, v ktorom sa rozdeľujú mandáty
v rámci volebných krajov.
§ 43
Prvé skrutínium
(1)
Súčet platných hlasov odovzdaných vo volebnom kraji pre politické strany, ktoré postúpili
do prvého skrutínia, sa vydelí počtom mandátov, ktoré sa tomuto volebnému kraju pridelili
(§ 41), zväčšeným o jeden; celé číslo, ktoré vyšlo týmto delením a zaokrúhlené na jednotky,
je krajským volebným číslom.
(2)
Celkový počet platných hlasov, ktorý dostala politická strana v rámci volebného kraja,
sa delí krajským volebným číslom a politickej strane sa prikáže toľko mandátov, koľkokrát
je krajské volebné číslo obsiahnuté v celkovom súčte platných hlasov, ktoré táto politická
strana získala.
(3)
V rámci jednotlivých politických strán dostanú mandáty prikázané strane kandidáti
podľa poradia, ako sú uvedení na hlasovacom lístku. Ak však najmenej jedna desatina
z celkového počtu voličov, ktorí vo volebnom kraji odovzdali platný hlas pre túto
politickú stranu, využila právo prednostného hlasu, dostane najskôr mandát ten z kandidátov,
ktorý získal nadpolovičnú väčšinu hlasov voličov politickej strany, ktorí využili
právo prednostného hlasu. V prípade, že je politickej strane prikázané viac mandátov
a viac kandidátov splnilo podmienku podľa predchádzajúcej vety, mandáty dostanú kandidáti
postupne v poradí podľa najvyššieho počtu získaných prednostných hlasov. V prípade
rovnosti prednostných hlasov je rozhodujúce poradie na hlasovacom lístku.
(4)
Ak niektorá politická strana neuviedla toľko kandidátov, koľko jej podľa výsledkov
prvého skrutínia prislúcha, dostane iba toľko mandátov, koľko osôb kandidovalo.
§ 44
Druhé skrutínium
(1)
Všetky mandáty, ktoré neboli v Českej socialistickej republike a Slovenskej socialistickej
republike prikázané v prvom skrutíniu, prikáže Ústredná volebná komisia v druhom skrutíniu.
Do druhého skrutínia sa prevádzajú zvyšky hlasov jednotlivých politických strán pre
ne odovzdaných (a ak politická strana v prvom skrutíniu nedostala ani jeden mandát,
potom všetky hlasy pre ňu odovzdané) v rámci Českej socialistickej republiky alebo
Slovenskej socialistickej republiky.
(2)
Najneskôr pred začatím druhého skrutínia odovzdajú členovia Ústrednej volebnej komisie
jej predsedovi kandidátne listiny svojich politických strán, osobitne pre Českú socialistickú
republiku a osobitne pre Slovenskú socialistickú republiku. Počet kandidátov na týchto
kandidátnych listinách nie je obmedzený; politická strana však na ne môže zaradiť
iba mená tých kandidátov, ktorí boli kandidovaní v niektorom volebnom kraji príslušnej
republiky a neboli zvolení v prvom skrutíniu. Po odovzdaní kandidátnych listín už
nemožno meniť mená kandidátov ani poradie, v akom sú uvedení na kandidátnej listine.
(3)
Ústredná volebná komisia v druhom skrutíniu sčíta zvyšky hlasov jednotlivých politických
strán v rámci Českej socialistickej republiky a v rámci Slovenskej socialistickej
republiky a pre každú snemovňu. Tento súčet vydelí počtom mandátov, ktoré zostáva
obsadiť v príslušnej republike, zväčšeným o jeden. Celé číslo, ktoré vyšlo delením
a zaokrúhlené na jednotky, je republikovým volebným číslom. Na tomto základe prikáže
každej politickej strane v príslušnej republike toľko mandátov, koľkokrát je republikové
volebné číslo obsiahnuté v súčte zvyškov hlasov odovzdaných pre jednotlivú politickú
stranu.
(4)
Ak týmto spôsobom neboli obsadené všetky mandáty, alebo preto, že politická strana
ohlásila menej kandidátov ako na ňu pripadá, prikáže Ústredná volebná komisia tieto
mandáty postupne tým politickým stranám, ktoré podali platné kandidátne listiny v
príslušnej republike a ktoré vykazujú najväčší zvyšok delenia. Pri rovnosti zvyškov
sa prikáže mandát tej politickej strane, ktorá má väčší súčet zvyškov v druhom skrutíniu.
Ak sú tieto súčty zvyškov rovnaké, prikáže sa mandát tej politickej strane, ktorá
dostala v rámci Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej republiky
viac hlasov; ak je počet rovnaký, rozhodne žreb.
(5)
Ak sa takto obsadilo o jeden mandát viac, ako sa malo obsadiť, odpočíta sa zvyšujúci
mandát tej politickej strane, ktorá vykázala najmenší zvyšok delenia v druhom skrutíniu;
pri rovnakom zvyšku menší počet hlasov vo volebných krajoch v rámci republiky; ak
je aj počet hlasov rovnaký, rozhodne žreb.
(6)
V rámci jednotlivých politických strán dostanú mandáty strane prikázané kandidáti
podľa poradia, ako sú uvedení na kandidátnej listine pre druhé skrutínium.
(7)
Kandidáti, ktorí nedostali mandát ani v prvom ani v druhom skrutíniu, sa stávajú
náhradníkmi.
§ 45
Zápisnica Ústrednej volebnej komisie a uverejnenie výsledkov volieb
(1)
Po prvom a druhom skrutíniu vyhotoví Ústredná volebná komisia zápisnicu o výsledku
volieb osobitne pre každú snemovňu Federálneho zhromaždenia. Zápisnicu podpíše predseda,
podpredseda a ostatní členovia komisie.
(2)
V zápisnici o výsledku volieb sa uvádza:
a)
celkový počet osôb zapísaných v zoznamoch voličov,
b)
celkový počet voličov, ktorým boli vydané úradné obálky,
c)
počet platných hlasov odovzdaných pre každú kandidátnu listinu v rámci Českej socialistickej
republiky a Slovenskej socialistickej republiky osobitne a pre jednotlivé volebné
kraje osobitne,
d)
mená kandidátov, ktorí boli z jednotlivých kandidátnych listín zvolení v prvom skrutíniu,
spolu s údajmi o výsledkoch prednostného hlasovania a kandidátov zvolených v druhom
skrutíniu, ako aj kandidátov, ktorí sa stali náhradníkmi.
(3)
Ústredná volebná komisia uverejní celkové výsledky volieb do Snemovne ľudu a do Snemovne
národov Federálneho zhromaždenia ihneď po podpísaní zápisnice o výsledku volieb podľa
jednotlivých volebných krajov. Môže tiež uverejniť predbežné výsledky, v ktorých uvedie
údaje podľa odseku 2 písm. a) až c).
§ 46
Osvedčenie o zvolení
Ústredná volebná komisia vydá kandidátom zvoleným za poslancov osvedčenie o zvolení.
§ 47
Volebná sťažnosť
(1)
Sťažnosť proti vydaniu osvedčenia podľa § 46 môže vzniesť každý občan zapísaný v zozname voličov vo volebnom okrsku, kde bol poslanec
zvolený, ako aj každá strana, ktorá v danom volebnom kraji podala kandidátnu listinu.
Sťažnosť musí byť odôvodnená. Sťažnosť sa predkladá písomne do 10 dní po uverejnení
volebného výsledku Najvyššiemu súdu Československej socialistickej republiky.
(2)
Najvyšší súd Československej socialistickej republiky prejedná sťažnosť do 10 dní
v senáte zloženom z predsedu a 2 sudcov. Ustanovenia Občianskeho súdneho poriadku
o preskúmaní rozhodnutí iných orgánov sa použijú primerane.
(3)
Proti uzneseniu Najvyššieho súdu Československej socialistickej republiky o sťažnosti
sa nemožno odvolať.
(4)
Svoje dobrozdanie obsiahnuté v uznesení zašle Najvyšší súd Československej socialistickej
republiky Predsedníctvu Federálneho zhromaždenia, ktoré ho postúpi príslušnej snemovni.
§ 48
Opatrenia na dodatočné vykonanie volieb
Ak z akýchkoľvek dôvodov v niektorom volebnom kraji úplne alebo čiastočne nedošlo
k riadnym voľbám podľa tohto zákona, Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia najneskôr
do týždňa po vyhlásení výsledku volieb urobí potrebné opatrenia, aby sa voľby dodatočne
alebo znovu vykonali, pričom sa lehoty môžu primerane skrátiť.
§ 49
Nastupovanie náhradníkov
(1)
Ak sa v niektorej snemovni uprázdni mandát, nastupuje náhradník tej istej politickej
strany podľa poradia, v akom bol uvedený na kandidátnej listine pre voľbu vo volebnom
kraji, v ktorom bol kandidovaný poslanec, ktorého mandát sa uprázdnil. Ak takého niet,
nastupuje náhradník tej istej politickej strany podľa poradia, v akom bol uvedený
na kandidátnej listine pre voľbu Snemovne ľudu alebo príslušnej časti Snemovne národov
pre druhé skrutínium.
(2)
Ak niet náhradníka tej istej politickej strany, zostane mandát uprázdnený až do konca
volebného obdobia.
(3)
Nastúpenie náhradníka vyhlási Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia do 15 dní po
tom, čo sa uvoľnila funkcia poslanca. Odovzdá tomuto náhradníkovi osvedčenie o tom,
že sa stal poslancom, ktorým dňom sa ním stal, a súčasne o tom upovedomí predsedníctvo
príslušnej snemovne.
ÔSMA ČASŤ
OPATRENIA NA ZABEZPEČENIE VOLIEB
§ 50
Zaobstaranie pomocných prostriedkov
(1)
Všetky pomocné prostriedky, najmä volebné miestnosti a potreby pre ne, úradné obálky
a pomocné pracovné sily zabezpečia pre okrskové volebné komisie miestne národné výbory,
v ktorých obvode sú zriadené.
(2)
Pre okresné komisie zabezpečí všetky pomocné prostriedky okresný národný výbor, pre
krajské volebné komisie krajský národný výbor, ktorého sídlo je sídlom príslušnej
volebnej komisie.
§ 51
Spolupráca iných orgánov a organizácií
(1)
Všetky štátne orgány a všetky organizácie sú povinné spolupôsobiť pri vykonávaní
tohto zákona.
(2)
Organizácie, prípadne osoby zaoberajúce sa polygrafickou činnosťou sú povinné na
žiadosť orgánov zabezpečujúcich úlohy podľa tohto zákona zabezpečiť, aby kandidátne
listiny, legitimačné lístky, voličské preukazy a všetky ostatné potrebné úradné dokumenty
boli včas a riadne rozmnožené.
§ 52
Nároky členov volebných komisií
Výkon funkcie člena volebnej komisie je čestnou povinnosťou. Člen komisie nesmie byť
pre výkon svojej funkcie obmedzený na právach a nárokoch vyplývajúcich z jeho pracovného
alebo obdobného pomeru, najmä má nárok na pracovné voľno s náhradou ušlého zárobku.11)
§ 53
Nároky kandidátov
(1)
Kandidát má právo, aby v čase odo dňa nasledujúceho po registrácii kandidátnej listiny,
na ktorej je uvedený, do konca dňa predchádzajúceho voľbám mu ten, s ktorým je v pracovnom
alebo obdobnom pomere (ďalej len „zamestnávateľ“), poskytol pracovné voľno.
(2)
Náhradu ušlého zárobku mu vyplatí zamestnávateľ, ak o to kandidát požiada.
(3)
Zamestnávateľ má právo, aby mu politická strana, na ktorej kandidátnej listine je
kandidát zapísaný, uhradila to, čo kandidátovi vzhľadom na ušlý zárobok vyplatil.
(4)
Kandidátovi, ktorý nie je v pracovnom alebo obdobnom pomere, vyplatí náhradu ušlého
zárobku politická strana, na ktorej kandidátnej listine je uvedený.
(5)
Ušlý zárobok kandidátov sa vypočítava rovnako ako ušlý zárobok členov volebných komisií.
(6)
Okolnosť, že je niekto kandidátom, nesmie byť na ujmu v jeho pracovnoprávnych alebo
obdobných vzťahoch. Čas pracovného voľna podľa odseku 1 sa považuje za čas výkonu
práce.
§ 54
Uhrádzanie volebných nákladov
(1)
Výdavky spojené s voľbami do Federálneho zhromaždenia sa uhrádzajú zo štátneho rozpočtu
federácie. Ak sa voľby do Federálneho zhromaždenia konajú súčasne s voľbami do iných
zastupiteľských zborov, určí sa spôsob úhrady po dohode príslušných orgánov Československej
socialistickej republiky, Českej socialistickej republiky a Slovenskej socialistickej
republiky.
(2)
Každá politická strana uhrádza náklady svojej volebnej kampane sama, prípadne s využitím
úveru banky alebo sporiteľne. Pri žiadosti o úver politická strana predloží údaje
o svojom majetku a príjmoch z členských príspevkov alebo iných zdrojov. Banka (sporiteľňa)
môže požadovať ručenie určitého počtu ručiteľov.
(3)
Po overení platnosti volieb poslancov snemovňami Federálneho zhromaždenia oznámi
Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia Federálnemu ministerstvu financií údaje o počte
platných hlasov odovzdaných pre jednotlivé politické strany; politickej strane, ktorá
vo voľbách získala viac ako dve percentá z celkového počtu platných hlasov odovzdaných
v rámci Českej socialistickej republiky alebo v rámci Slovenskej socialistickej republiky
pri voľbách do Snemovne ľudu alebo do Snemovne národov, bude za každý odovzdaný hlas
zo štátneho rozpočtu federácie uhradené 10 Kčs.
DEVIATA ČASŤ
PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 55
(1)
Okresným národným výborom sa podľa tohto zákona rozumejú aj národný výbor mesta Brna,
Ostravy, Plzne, Ústí nad Labem a Košíc.
(2)
Krajským národným výborom sa podľa tohto zákona rozumie aj Národný výbor hlavného
mesta Prahy a Národný výbor hlavného mesta Slovenskej socialistickej republiky Bratislavy.
§ 56
Trestné ustanovenie
§ 177 Trestného zákona č. 140/1961 Zb. v znení neskorších predpisov znie:
„§ 177
Marenie prípravy a priebehu volieb
Kto inému násilím alebo vyhrážkou bezprostredného násilia alebo lesťou bráni vo výkone
volebného práva alebo iného takým spôsobom k výkonu volebného práva núti alebo
kto falšuje údaje v doklade o počte členov politickej strany alebo na petícii na volebné
účely alebo v inom volebnom dokumente alebo vedome použije taký dokument ako pravý
alebo
kto vedome nesprávne spočíta hlasy alebo poruší tajnosť hlasovania alebo
kto inak hrubým spôsobom marí prípravy alebo priebeh volieb do zastupiteľského zboru,
potresce sa odňatím slobody na šesť mesiacov až tri roky.“.
§ 57
Splnomocňovacie ustanovenia
(1)
Federálne ministerstvo vnútra po dohode s Ministerstvom vnútra Českej socialistickej
republiky a Ministerstvom vnútra a životného prostredia Slovenskej socialistickej
republiky
a)
ustanoví podrobnosti o úlohách národných výborov pri
1.
vytváraní volebných okrskov,
2.
zostavovaní zoznamov voličov,
3.
vystavovaní voličských preukazov,
4.
zabezpečovaní a vybavovaní volebných miestností,
5.
úschove hlasovacích lístkov a iných volebných dokumentov;
b)
ustanoví vzory hlasovacieho lístku, zoznamu voličov, voličského preukazu, legitimačného
lístku, osvedčenia o zvolení a môže ustanoviť vzory ďalších volebných dokumentov;
c)
môže ustanoviť podrobnosti o spolupráci orgánov štátnej správy pri kontrole pravdivosti
údajov podľa § 18 ods. 1.
(2)
Federálny štatistický úrad po dohode s Ministerstvom vnútra Českej socialistickej
republiky a Ministerstvom vnútra a životného prostredia Slovenskej socialistickej
republiky a v spolupráci s Českým štatistickým úradom a Slovenským štatistickým úradom
vydá metodiku spracovania výsledkov hlasovania.
(3)
Na opatrenia urobené príslušnými orgánmi štátnej správy na prípravu vykonania tohto
zákona už v čase pred začiatkom jeho účinnosti, pokiaľ neodporujú zákonu, sa hľadí
tak, ako by boli urobené za jeho účinnosti.
§ 58
Zrušovacie ustanovenie
Zrušuje sa zákon č. 44/1971 Zb. o voľbách do Federálneho zhromaždenia, s výnimkou ustanovenia § 49, ktoré stráca platnosť dňom volieb.
§ 59
Účinnosť zákona
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Havel v. r.
Dubček v. r.
Čalfa v. r.
Dubček v. r.
Čalfa v. r.
Príloha zákona č. 47/1990 Zb.
Počty kandidátov na kandidátnych listinách
Kraj | Najvyšší počet kandidátov na kandidátnej listine pre voľby do SĽ | Najvyšší počet kandidátov na kandidátnej listine pre voľby do SN | |
1. | hl. m. Praha | 20 | 15 |
2. | Stredočeský | 19 | 14 |
3. | Juhočeský | 12 | 9 |
4. | Západočeský | 15 | 10 |
5. | Severočeský | 19 | 15 |
6. | Východočeský | 20 | 15 |
7. | Juhomoravský | 34 | 25 |
8. | Severomoravský | 32 | 24 |
9. | hl. m. SSR Bratislava | 7 | 10 |
10. | Západoslovenský | 27 | 42 |
11. | Stredoslovenský | 25 | 39 |
12. | Východoslovenský | 24 | 35 |
1)
2)
§ 5 ods. 2 písm. b), § 9 ods. 2 písm. a) a § 24 zákona č. 20/1966 Zb. o starostlivosti o zdravie ľudu.
3)
§ 1 až 3 zákona č. 36/1960 Zb. o územnom členení štátu.§ 1 a 2 zákona SNR č. 130/1970 Zb. o územnom členení Slovenskej socialistickej republiky.
4)
§ 75 a 76 zákona č. 141/1961 Zb. o trestnom konaní súdnom.
5)
§ 23 zákona č. 40/1974 Zb. o Zbore národnej bezpečnosti.
6)
§ 20 zákona č. 40/1974 Zb.
7)
Zákon č. 135/1982 Zb. o hlásení a evidencii pobytu občanov.
8)
Zákon č. 15/1990 Zb. o politických stranách.
9)
§ 8 zákona č. 15/1990 Zb.
11)
Vyhláška Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 236/1988 Zb. o iných úkonoch vo všeobecnom záujme. Vládne nariadenie č. 12/1968 Zb. o úprave odmien a náhrad a niektorých ďalších pomerov poslancov národných výborov
a členov komisií a aktívov národných výborov v znení neskorších predpisov.