543/1990 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 24.07.1996 do 30.06.1998
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 543/1990 Zb. |
Názov: | Zákon Slovenskej národnej rady o štátnej správe sociálneho zabezpečenia |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 27.11.1990 |
Dátum vyhlásenia: | 22.12.1990 |
Dátum účinnosti od: | 24.07.1996 |
Dátum účinnosti do: | 30.06.1998 |
Autor: | Slovenská národná rada |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
590/1990 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky o zmene a doplnení vyhlášky Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky č. 151/1988 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení a zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení, v znení vyhlášky Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 145/1990 Zb., vyhlášky Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 273/1990 Zb., vyhlášky Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 319/1990 Zb. a vyhlášky Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 353/1990 Zb. |
356/1991 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky o kontrole dodržiavania liečebného režimu |
378/1991 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky o sociálnej odkázanosti |
443/1991 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky o zmene a doplnení vyhlášky Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 272/1990 Zb. o stravovaní v zariadeniach sociálnej starostlivosti v znení vyhlášky Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 354/1990 Zb. |
105/1992 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky o sociálnej odkázanosti |
106/1992 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky o spôsobe kontroly posudzovania spôsobilosti na prácu |
111/1992 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky o úhrade nákladov za ubytovanie a základnú starostlivosť v domovoch-penziónoch pre dôchodcov |
259/1992 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky o zmene a doplnení vyhlášky Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej socialistickej republiky č. 151/1988 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení a zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení, v znení vyhlášky Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 145/1990 Zb., vyhlášky Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 273/1990 Zb., vyhlášky Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 319/1990 Zb., vyhlášky Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 353/1990 Zb. a vyhlášky Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 590/1990 Zb. |
381/1992 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky, ktorou sa upravujú podmienky poskytovania príspevku na úhradu nákladov za sociálne služby poskytované právnickými a fyzickými osobami |
446/1992 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky o predpoklade osobitnej odbornej spôsobilosti v správe sociálneho zabezpečenia |
558/1992 Zb. | Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o predpoklade osobitnej odbornej spôsobilosti v ústavoch sociálnej starostlivosti |
243/1993 Z. z. | Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o sociálnej odkázanosti |
250/1993 Z. z. | Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o rozsahu a bližších podmienkach poskytovania služieb v ústavoch sociálnej starostlivosti, o úhrade služby a o vreckovom |
214/1994 Z. z. | Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 272/1990 Zb. o stravovaní v zariadeniach sociálnej starostlivosti v znení neskorších predpisov |
215/1994 Z. z. | Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 111/1992 Zb. o úhrade nákladov za ubytovanie a základnú starostlivosť v domovoch-penziónoch pre dôchodcov |
284/1994 Z. z. | Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o rozsahu a bližších podmienkach poskytovania služieb v domovoch pre matky s deťmi |
290/1994 Z. z. | Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o sociálnom zabezpečení |
304/1994 Z. z. | Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky o rozsahu a bližších podmienkach poskytovania služieb v ústavoch sociálnej starostlivosti, o úhrade za služby a o vreckovom |
63/1995 Z. z. | Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva zdravotníctva a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 272/1990 Zb. o stravovaní v zariadeniach sociálnej starostlivosti v znení neskorších predpisov |
64/1995 Z. z. | Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 111/1992 Zb. o úhrade nákladov za ubytovanie a základnú starostlivosť v domovoch–penziónoch pre dôchodcov v znení vyhlášky Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 215/1994 Z. z. |
234/1995 Z. z. | Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky č. 111/1992 Zb. o úhrade nákladov za ubytovanie a základnú starostlivosť v domovoch-penziónoch pre dôchodcov v znení neskorších predpisov |
45/1996 Z. z. | Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 304/1994 Z. z. o rozsahu a bližších podmienkach poskytovania služieb v ústavoch sociálnej starostlivosti, o úhrade za služby a o vreckovom |
106/1988 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení |
195/1992 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady o niektorých zmenách v sociálnom zabezpečení |
240/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o zmenách súvisiacich so zabezpečovaním sociálnej starostlivosti |
193/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o prídavkoch na deti a o príplatku k prídavkom na deti |
194/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré predpisy v oblasti sociálneho zabezpečenia |
301/1995 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o rodnom čísle |
222/1996 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
195/1998 Z. z. | Zákon o sociálnej pomoci |
235/1998 Z. z. | Zákon o príspevku pri narodení dieťaťa, o príspevku rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri deti alebo viac detí alebo ktorým sa v priebehu dvoch rokov opakovane narodili dvojčatá a ktorým sa menia ďalšie zákony |
236/1998 Z. z. | Zákon o zaopatrovacom príspevku |
238/1998 Z. z. | Zákon o príspevku na pohreb |
155/1999 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení zákona č. 389/1998 Z. z. |
300/1999 Z. z. | Zákon o príspevku na bývanie |
280/2002 Z. z. | Zákon o rodičovskom príspevku |
281/2002 Z. z. | Zákon o prídavku na dieťa a o príspevku k prídavku na dieťa |
461/2003 Z. z. | Zákon o sociálnom poistení |
543
ZÁKON
Slovenskej národnej rady
z 27. novembra 1990
o štátnej správe sociálneho zabezpečenia
Slovenská národná rada sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ORGÁNY ŠTÁTNEJ SPRÁVY SOCIÁLNEHO ZABEZPEČENIA A ICH ÚLOHY
§ 1
Orgány štátnej správy sociálneho zabezpečenia
(1)
Orgány štátnej správy sociálneho zabezpečenia (ďalej len „orgány sociálneho zabezpečenia“)
sú
a)
Ministerstvo práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky,
b)
Slovenská správa sociálneho zabezpečenia,
c)
okresné správy sociálneho zabezpečenia,
d)
krajské úrady a okresné úrady1)
e)
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky a Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej
republiky vo veciach ustanovených zákonom o sociálnom zabezpečení.2)
(2)
Štátnu správu sociálneho zabezpečenia vykonávajú v rozsahu ustanovenom týmto zákonom
aj obce.3)
(3)
Orgány sociálneho zabezpečenia vykonávajú štátnu správu a plnia úlohy sociálneho
zabezpečenia, ktoré podľa tohto zákona zahŕňa
a)
nemocenské poistenie zamestnancov, nemocenské zabezpečenie samostatne zárobkovo činných
osôb, zabezpečenie občanov v osobitných prípadoch a zabezpečenie družstevných roľníkov
v chorobe a zabezpečenie matky a dieťaťa (ďalej len „nemocenské poistenie“),4)
b)
dôchodkové zabezpečenie,5)
c)
sociálnu starostlivosť,6)
d)
posudkovú činnosť sociálneho zabezpečenia,
e)
zabezpečenie občanov vykonávajúcich službu v ozbrojených silách alebo civilnú službu
a členov ich rodín štátnymi dávkami,6a)
f)
štátne sociálne dávky podľa osobitných predpisov.7)
(4)
Posudková činnosť sociálneho zabezpečenia podľa tohto zákona zahŕňa posudzovanie
zdravotného stavu a pracovnej schopnosti občanov v rozsahu ustanovenom týmto zákonom,
a so zreteľom na účelné vynakladanie prostriedkov na sociálne zabezpečenie, kontrolu
dodržiavania liečebného režimu a posudzovania spôsobilosti na prácu.
Úlohy orgánov sociálneho zabezpečenia
§ 2
Ministerstvo práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky
(1)
Ministerstvo práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“)
ako ústredný orgán štátnej správy Slovenskej republiky pre sociálne zabezpečenie
a)
vypracúva koncepciu sociálneho zabezpečenia,
b)
riadi a kontroluje výkon štátnej správy v sociálnom zabezpečení,
c)
zúčastňuje sa na uzatváraní medzinárodných zmlúv v sociálnom zabezpečení, zabezpečuje
úlohy z nich vyplývajúce a spolupracuje s inými štátmi v sociálnom zabezpečení,
d)
koordinuje činnosť v sociálnej starostlivosti o rodinu a deti, ťažko zdravotne postihnutých
občanov, starých občanov, spoločensky neprispôsobených občanov, občanov, ktorí potrebujú
osobitnú pomoc, vrátane cudzincov, ktorým bolo priznané postavenie utečenca (ďalej
len „utečenec“), a cudzincov, ktorí sú presídlení na územie Slovenskej republiky (ďalej
len „presídlenec“); podieľa sa na zabezpečovaní ich sociálnej rehabilitácie,
e)
organizuje a zabezpečuje systematickú odbornú prípravu pracovníkov v sociálnom zabezpečení
v spolupráci s ďalšími ministerstvami, ako aj overovanie ich osobitnej odbornej spôsobilosti
a určuje vybrané funkcie v správach sociálneho zabezpečenia a v ústavoch sociálnej
starostlivosti, pre výkon ktorých je predpokladom osobitná odborná spôsobilosť.
f)
odborne riadi služby sociálnej starostlivosti.
(2)
Ministerstvo môže zriadiť posudkovú komisiu sociálneho zabezpečenia na posudzovanie
zdravotného stavu a pracovnej schopnosti vo výnimočných prípadoch, ktoré určí, ak
ich posúdenie vyžaduje osobitné odborné vedomosti.8)
(3)
Minister práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky (ďalej len „minister“) môže
odstraňovať tvrdosti, ktoré sa vyskytnú pri vykonávaní sociálneho zabezpečenia.
(4)
Ministerstvo zriaďuje centrum poradensko-psychologických služieb s organizačnou sieťou
v nižších územno-správnych jednotkách (ďalej len „centrum“) na poskytovanie poradensko-psychologickej
starostlivosti o jednotlivca, pár a rodinu.
Správy sociálneho zabezpečenia
§ 3
Správy sociálneho zabezpečenia vykonávajú sociálne zabezpečenie na úseku dôchodkového
zabezpečenia, nemocenského poistenia, posudkovej činnosti sociálneho zabezpečenia,
poskytovania štátnych sociálnych dávok a v rozsahu ustanovenom týmto zákonom aj na
úseku sociálnej starostlivosti.
§ 4
Slovenská správa sociálneho zabezpečenia
(1)
Slovenská správa sociálneho zabezpečenia ako orgán štátnej správy vykonáva sociálne
zabezpečenie, riadi a kontroluje okresné správy sociálneho zabezpečenia v rozsahu
ustanovenom týmto zákonom.
(2)
Slovenská správa sociálneho zabezpečenia je podriadená ministerstvu; je samostatnou
právnickou osobou.
(3)
Na čele Slovenskej správy sociálneho zabezpečenia je riaditeľ, ktorého vymenúva a
odvoláva minister.
Okresné správy sociálneho zabezpečenia
§ 5
(1)
Okresné správy sociálneho zabezpečenia ako miestne orgány štátnej správy vykonávajú
sociálne zabezpečenie, ak nie je týmto zákonom alebo inými právnymi predpismi ustanovené,
že tieto úlohy plní iný orgán; sú samostatnou právnickou osobou.
(2)
Územné obvody a sídla okresných správ sociálneho zabezpečenia sú zhodné s územnými
obvodmi a sídlami okresných úradov miestnej štátnej správy.1)
(3)
Na území hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy vykonáva pôsobnosť okresnej
správy sociálneho zabezpečenia Bratislavská správa sociálneho zabezpečenia; na území
mesta Košíc vykonáva pôsobnosť okresnej správy sociálneho zabezpečenia Košická správa
sociálneho zabezpečenia.
(4)
Na čele okresnej správy sociálneho zabezpečenia je riaditeľ, ktorého vymenúva a odvoláva
riaditeľ Slovenskej správy sociálneho zabezpečenia.
§ 6
(1)
Okresné správy sociálneho zabezpečenia usmerňujú organizácie10) a kontrolujú, ako plnia povinnosti v sociálnom zabezpečení.
(2)
Okresné správy sociálneho zabezpečenia pri vykonávaní štátnej správy sociálneho zabezpečenia
poskytujú občanom a organizáciám odbornú pomoc.
(3)
Okresné správy sociálneho zabezpečenia zodpovedajú v rozsahu svojej pôsobnosti za
účelné vynakladanie prostriedkov na sociálne zabezpečenie, s ktorými hospodária.
Posudkové komisie sociálneho zabezpečenia
§ 7
(1)
Slovenská správa sociálneho zabezpečenia a okresné správy sociálneho zabezpečenia
zriaďujú na posudzovanie zdravotného stavu a pracovnej schopnosti občanov v rozsahu
ustanovenom týmto zákonom posudkové komisie sociálneho zabezpečenia (ďalej len „posudková
komisia“). Predsedom posudkovej komisie je posudkový lekár sociálneho zabezpečenia.
(2)
Členovia posudkovej komisie a prizvané osoby sú povinní zachovávať mlčanlivosť o
skutočnostiach, ktoré sa dozvedeli v súvislosti s jej činnosťou.
§ 8
(1)
Slovenská správa sociálneho zabezpečenia môže poveriť okresnú správu sociálneho zabezpečenia,
aby jej posudková komisia posudzovala invaliditu, čiastočnú invaliditu, alebo iné
zdravotné otázky súvisiace s vykonávaním sociálneho zabezpečenia na základe medzinárodných
zmlúv, prípadne v ďalších odôvodnených prípadoch na území celej Slovenskej republiky
alebo pre viaceré okresné správy sociálneho zabezpečenia.
(2)
Slovenská správa sociálneho zabezpečenia poverí ktorúkoľvek okresnú správu sociálneho
zabezpečenia, aby jej posudková komisia posúdila zdravotný stav a pracovnú schopnosť
účastníka konania v prípade, že posudkové komisie príslušnej okresnej správy sociálneho
zabezpečenia sa vylúčením svojich členov pre predpojatosť stali nespôsobilé rokovať
a uznášať sa. V prípade predpojatosti posudkových komisií Slovenskej správy sociálneho
zabezpečenia zdravotný stav a pracovnú schopnosť účastníka konania posúdi ministerstvo.
(3)
Okresná správa sociálneho zabezpečenia v odôvodnených prípadoch zriadi posudkovú
komisiu s pôsobnosťou pre pracovníkov veľkých organizácií, ktoré majú závodné zdravotnícke
zariadenia.
Krajské úrady a okresné úrady
§ 9
Miestnymi orgánmi štátnej správy na výkon štátnej správy v oblasti sociálnej starostlivosti
a štátnych sociálnych dávok, ktorú podľa tohto zákona alebo podľa osobitných predpisov11) nevykonávajú iné orgány sociálneho zabezpečenia alebo iné organizácie,10) a na plnenie ďalších úloh podľa osobitných predpisov12) sú krajské úrady a okresné úrady.1)
§ 10
(1)
Krajské úrady a okresné úrady pri vykonávaní pôsobnosti podľa § 9, vrátane sociálnych služieb, spolupracujú s obcami, združeniami obcí, štátnymi, družstevnými
a neštátnymi organizáciami, občianskymi združeniami a odborovými organizáciami, poskytujú
občanom, obciam a organizáciám odbornú pomoc a vykonávajú sociálnu starostlivosť aj
na základe ich návrhov a podnetov.
(2)
Krajské úrady a okresné úrady zodpovedajú v rozsahu svojej pôsobnosti za účelné a
hospodárne vynakladanie prostriedkov na sociálnu starostlivosť a na štátne sociálne
dávky, s ktorými hospodária.
DRUHÁ ČASŤ
PÔSOBNOSŤ SPRÁV SOCIÁLNEHO ZABEZPEČENIA, OKRESNÝCH ÚRADOV, OBVODNÝCH ÚRADOV A OBCĺ
V SOCIÁLNOM ZABEZPEČENÍ
PRVÁ HLAVA
PÔSOBNOSŤ SPRÁV SOCIÁLNEHO ZABEZPEČENIA
Prvý diel
Pôsobnosť Slovenskej správy sociálneho zabezpečenia
§ 13
Slovenská správa sociálneho zabezpečenia
a)
rozhoduje
1.
o dávkach dôchodkového zabezpečenia, ak nie je v tomto zákone alebo v zákone o sociálnom zabezpečení ustanovené, že o nich rozhoduje iný orgán sociálneho zabezpečenia a zabezpečuje výplaty
týchto dávok,
2.
o odstraňovaní tvrdostí, ktoré sa vyskytnú pri vykonávaní sociálneho zabezpečenia,
ak bola na to poverená ministrom (§ 2 ods. 3),
3.
o povinnosti občana vrátiť dávku sociálneho zabezpečenia vyplatenú neprávom alebo
vo vyššej výmere, ako mu patrila, ak je príslušná na rozhodovanie o tejto dávke,
4.
o povinnostiach organizácie nahradiť škodu spôsobenú nesprávnou výplatou dávky sociálneho
zabezpečenia, ak rozhodovanie o tejto dávke patrí do jej pôsobnosti,
b)
vykonáva v druhom stupni štátnu správu vo veciach, v ktorých v správnom konaní v
prvom stupni rozhodovala okresná správa sociálneho zabezpečenia,
c)
plní úlohy vyplývajúce z medzinárodných zmlúv pri výplate dávok sociálneho zabezpečenia,
d)
rozdeľuje poukazy na kúpeľnú starostlivosť a kontroluje jej poskytovanie,
e)
spracúva rozbory invalidizácie a pracovnej neschopnosti a navrhuje príslušným orgánom
opatrenia na znižovanie práceneschopnosti, na predchádzanie invalidity, čiastočnej
invalidity a na odstraňovanie jej následkov,
f)
zodpovedá za účelné a hospodárne vynakladanie prostriedkov na sociálne zabezpečenie.
§ 14
Slovenská správa sociálneho zabezpečenia posudkovou komisiou
a)
rozhoduje o odvolaní proti rozhodnutiu posudkovej komisie okresnej správy sociálneho
zabezpečenia,
b)
vydáva posudky na účely súdneho konania vo veciach sociálneho zabezpečenia,
c)
odporúča v súvislosti s odvolaním sa proti rozhodnutiu posudkovej komisie okresnej
správy sociálneho zabezpečenia o invalidite alebo čiastočnej invalidite ďalšie poskytovanie
nemocenského v prípadoch, v ktorých možno očakávať, že pracujúci v krátkom čase po
uplynutí podpornej doby opäť bude práceschopný.
Druhý diel
Pôsobnosť okresnej správy sociálneho zabezpečenia
§ 15
Okresná správa sociálneho zabezpečenia
a)
rozhoduje
1.
v sporných prípadoch o vzniku a zániku sociálneho zabezpečenia,
2.
o dávkach nemocenského poistenia v sporných prípadoch a v osobitných prípadoch,14)
3.
o dobrovoľnom priznaní dávky nemocenského poistenia,
4.
o znížení alebo odňatí dávky nemocenského poistenia, o zastavení jej výplaty a o
jej priznaní v menšom ako požadovanom rozsahu,
5.
o povinnosti občana vrátiť dávku sociálneho zabezpečenia poskytnutú neprávom alebo
vo vyššej výmere, ako mu patrila, ak je príslušná na rozhodovanie o tejto dávke,
6.
o poskytovaní kúpeľnej starostlivosti na základe návrhu ošetrujúceho lekára, s výnimkou
prípadov, v ktorých povoľujú kúpeľnú starostlivosť podľa osobitných predpisov orgány
štátnej zdravotníckej správy,15)
7.
o pohrebnom pri úmrtí dôchodcu, prípadne jeho rodinného príslušníka, ak ho nemožno
poskytnúť podľa predpisov o nemocenskom poistení alebo iných predpisov nemocenského
zabezpečenia,15a)
8.
o podpore pri narodení dieťaťa dôchodkyni alebo manželke, prípadne inej rodinnej
príslušníčke dôchodcu, ak ju nemožno poskytnúť podľa predpisov o nemocenskom poistení
alebo iných predpisov nemocenského zabezpečenia,15a)
9.
o sociálnom dôchodku, o jeho zvýšení pre bezvládnosť,
10.
o započítaní celého kalendárneho roka do doby zamestnania pred 1. januárom 1976,
ak člen jednotného roľníckeho družstva neodpracoval určený počet pracovných dní, prípadne
inak určený pracovný úväzok,
11.
o započítaní doby vojenskej služby v iných ako spojeneckých armádach (vrátane doby
zajatia), ktorú česko-slovenskí občania vykonávali povinne v čase neslobody,
12.
o náhrade zárobku pri službe v ozbrojených silách a pri civilnej službe samostatne
zárobkovo činným osobám,
13.
o zaopatrovacom príspevku,
14.
o príspevku na úhradu za užívanie bytu,
15.
o rodičovskom príspevku samostatne zárobkovo činných osôb a osôb, ktoré nie sú zúčastnené
na nemocenskom poistení, ak o ňom nerozhoduje jiný orgán,15b)
16.
o povinnosti organizácie nahradiť škodu spôsobenú nesprávnou výplatou dávky sociálneho
zabezpečenia, ak rozhodovanie o dávke patrí do pôsobnosti tejto správy sociálneho
zabezpečenia,
17.
o odstraňovaní tvrdostí, ktoré sa vyskytnú pri vykonávaní sociálneho zabezpečenia,
ak bola na to poverená ministrom (§ 2 ods. 3),
18.
o poistnom, o penále a pokutách za nesplnenie povinnosti v sociálnom zabezpečení,16) o prirážke k poistnému a úhrade súm, o ktoré boli prostriedky nemocenského poistenia
skrátené,
19.
o ukončení dočasnej pracovnej neschopnosti so zreteľom na účelné vynakladanie prostriedkov
na sociálne zabezpečenie podľa osobitných predpisov,16a)
20.
o tom, komu sa majú vyplácať dávky sociálneho zabezpečenia, ak sa výplatou do rúk
doterajšieho príjemcu nedosahuje účel, na ktorý sú určené,
b)
vykonáva sociálne zabezpečenie zamestnancov malých závodov a samostatne zárobkovo
činných osôb,
c)
vedie register závodov a poľnohospodárskych družstiev a evidenciu malých závodov
a samostatne zárobkovo činných osôb,
d)
vyberá a vymáha poistné, penále, prirážku k poistnému a sumy, o ktoré boli prostriedky
nemocenského poistenia skrátené, a vymáha pokuty,
e)
f)
riadi vykonávanie nemocenského poistenia,
g)
obstaráva a predkladá Slovenskej správe sociálneho zabezpečenia podklady potrebné
na rozhodnutie o dávkach sociálneho zabezpečenia,
h)
navrhuje Slovenskej správe sociálneho zabezpečenia započítanie doby zamestnania a
náhradných dôb v sporných prípadoch,
ch)
kontroluje
1.
vykonávanie nemocenského poistenia a hospodárenie s jeho prostriedkami, ak túto činnosť
nevykonáva iný orgán,16d)
2.
plnenie povinností občanov, orgánov a organizácií v sociálnom zabezpečení, ak túto
činnosť nevykonáva iný orgán,16d)
3.
dodržiavanie liečebného režimu a posudzovanie spôsobilosti na prácu so zreteľom na
účelné vynakladanie prostriedkov na sociálne zabezpečenie,
i)
spisuje, ak sa na ňu občan obráti, žiadosti
1.
o úpravu dôchodku, ktorý je jediným zdrojom príjmu,
2.
o zvýšenie dôchodku pre bezvládnosť,
3.
o dávky dôchodkového zabezpečenia samostatne zárobkovo činných osôb,
4.
o vdovský dôchodok, vdovecký dôchodok alebo sirotský dôchodok po občanoch uvedených
v bode 3,
5.
o dôchodok manželky,
6.
o sociálny dôchodok,
7.
o vdovský dôchodok, vdovecký dôchodok alebo sirotský dôchodok po nepracujúcich dôchodcoch,
8.
o starobný, invalidný alebo čiastočný invalidný dôchodok zamestnancov malých závodov
a občanov, ktorí nie sú v pracovnom, členskom alebo inom obdobnom pomere a ani nie
sú inak zabezpečení, prípadne o vdovský dôchodok, vdovecký dôchodok alebo sirotský
dôchodok po uvedených občanoch,
9.
o dávku dôchodkového zabezpečenia, ak je občan v čase podania žiadosti práceneschopný
a má trvalý pobyt v inom okrese, než v ktorom je sídlo organizácie, alebo ak pozostalý
po pracujúcom má trvalý pobyt v inom okrese, než v ktorom je sídlo organizácie, v
ktorej bol pracujúci zamestnaný,17)
j)
spracúva rozbory invalidizácie a pracovnej neschopnosti a navrhuje príslušným orgánom
opatrenia na znižovanie práceneschopnosti, na predchádzanie invalidity, čiastočnej
invalidity a na odstraňovanie jej následkov,
k)
vedie evidenčné listy dôchodkového zabezpečenia zamestnancov malých závodov a samostatne
zárobkovo činných osôb,
l)
vyjadruje sa k zdravotnému stavu občanov na účely ústavnej sociálnej starostlivosti,
n)
plní ďalšie úlohy ustanovené predpismi o sociálnom zabezpečení.
§ 16
Okresná správa sociálneho zabezpečenia posudkovou komisiou
a)
rozhoduje
1.
na podnet lekárskej poradnej komisie18) o invalidite alebo čiastočnej invalidite občana, ktorý je práceneschopný pre chorobu
alebo úraz počas aspoň 6 mesiacov, ktorému patrí nemocenské a ktorý nepožiadal o invalidný
alebo čiastočný invalidný dôchodok, alebo ktorého žiadosti sa nevyhovelo,
2.
o dlhodobo nepriaznivom zdravotnom stave dieťaťa na účely výplaty prídavkov na deti,
3.
o tom, či je dieťa dlhodobo ťažko zdravotne postihnuté a vyžaduje mimoriadnu starostlivosť
alebo osobitne náročnú mimoriadnu starostlivosť na účely priznania príplatku k prídavkom
na deti a rodičovského príspevku, ak o tomto príspevku nerozhodujú orgány sociálneho
zabezpečenia,
4.
na podnet občana alebo organizácie so súhlasom občana o tom, či ide o občana so zmenenou
pracovnou schopnosťou, prípadne o občana so zmenenou pracovnou schopnosťou s ťažším
zdravotným postihnutím,
5.
o tom, že občan so zmenenou pracovnou schopnosťou sa nepovažuje za občana so zmenenou
pracovnou schopnosťou, ak sa nepodrobil vyšetreniu zdravotného stavu alebo inému odbornému
vyšetreniu a bol na túto možnosť upozornený,21)
6.
o tom, či ide o ťažko zdravotne postihnutého občana, o druhu a stupni tohto postihnutia
na účely priznania mimoriadnych výhod,22)
7.
o nevyhnutnosti natrvalo previesť pracovníka na inú prácu alebo o nevyhnutnosti trvalej
zmeny zamestnania, ak posudková komisia v súvislosti s rozhodovaním o dávkach dôchodkového
zabezpečenia alebo o tom, či ide o občana so zmenenou pracovnou schopnosťou, zistila,
že pracovník vzhľadom na svoj zdravotný stav dlhodobo stratil schopnosť vykonávať
ďalej doterajšiu prácu alebo že ju nesmie vykonávať pre ochorenie na chorobu z povolania
alebo pre ohrozenie touto chorobou,23)
b)
vydáva posudok
1.
o invalidite alebo čiastočnej invalidite, ak nejde o prípady uvedené v ustanovení
písmena a) č. 1,
2.
o dlhodobo nepriaznivom zdravotnom stave dieťaťa na účely výplaty sirotského dôchodku,
3.
o tom, či je dieťa dlhodobo ťažko zdravotne postihnuté a vyžaduje mimoriadnu starostlivosť
alebo osobitne náročnú mimoriadnu starostlivosť na účely priznania a rodičovského
príspevku, ak o tomto príspevku rozhodujú orgány sociálneho zabezpečenia podľa § 15 písm. a) č. 15 alebo orgány nemocenskej starostlivosti v ozbrojených silách, pre konanie o náhradných
dobách,25) ako aj na účely poskytovania služieb a dávok sociálnej starostlivosti, ktoré určí
vykonávací predpis,
4.
o bezvládnosti,
5.
o tom, či ide o ťažko zdravotne postihnutého občana a o druhu a stupni tohto postihnutia
na účely poskytovania služieb a dávok sociálnej starostlivosti,26) ktoré určí vykonávací predpis,
c)
odporúča
1.
ďalšie poskytovanie nemocenského v prípadoch, v ktorých možno očakávať, že pracujúci
v krátkom čase po uplynutí podpornej doby opäť bude práceschopný,
2.
opatrenia na obnovenie pracovnej schopnosti posudzovaného, vhodnosť jeho ďalšieho
liečenia a vhodnú úpravu pracovných podmienok, prípadne obstaranie vhodných pomôcok,
3.
u občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou, prípadne u občanov so zmenenou pracovnou
schopnosťou s ťažším zdravotným postihnutím vhodné pracovné uplatnenie, prípadne prípravu
na pracovné uplatnenie s ohľadom na ich zdravotný stav a kvalifikáciu a umiestnenie
na vhodné pracovné miesto v organizáciách.
DRUHÁ HLAVA
PÔSOBNOSŤ KRAJSKÝCH ÚRADOV A OKRESNÝCH ÚRADOV
Prvý diel
Pôsobnosť krajského úradu
§ 17
Krajský úrad
a)
riadi a kontroluje výkon štátnej správy v oblasti sociálnej starostlivosti a štátnych
sociálnych dávok uskutočňovaný okresnými úradmi vo svojom územnom obvode,
b)
vykonáva v druhom stupni štátnu správu vo veciach, v ktorých v správnom konaní v
prvom stupni konal a rozhodoval okresný úrad, obec alebo zariadenie sociálnej starostlivosti,
ktorého je zriaďovateľom,
c)
vedie register právnických a fyzických osôb, ktoré poskytujú sociálne služby, a je
orgánom, ktorému právnické a fyzické osoby oznamujú poskytovanie sociálnych služieb,
zmenu a ukončenie ich poskytovania,
d)
poskytuje príspevky na úhradu nákladov na sociálne služby právnickým a fyzickým osobám,
kontroluje hospodárenie s nimi, požaduje ich vyúčtovanie a vrátenie v prípade, ak
boli použité v rozpore s účelom, na ktorý sa poskytli,27a) a plní ďalšie úlohy podľ osobitných predpisu,27b) ktoré súvisia s poskytovaním týchto príspevkov,
e)
sleduje úroveň poskytovania sociálnych služieb právnickými a fyzickými osobami a
plní ďalšie úlohy podľa osobitných předpisov,27b)
f)
zostavuje rozpočet príjmov a výdavkov za oblasť sociálnej starostlivosti a štátnych
sociálnych dávok a rozdeľuje finančné prostriedky v oblasti sociálnej starostlivosti
a štátnych sociálnych dávok pre okresné úrady a zariadenia,
g)
zabezpečuje rozvoj materiálno-technickej základne služieb sociálnej starostlivosti
vo svojom územnom obvode,
h)
organizuje
1.
účasť nepracujúcich dôchodcov a ťažko zdravotne postihnutých občanov na rekreačnej
starostlivosti a podleľa sa na zabezpečovaní rekreácie rodín so zdravotne postihnutými
deťmi,
2.
výchovno-rekreačné tábory pre deti z rodín, ktoré riadne neplnia svoju výchovnú funkciu,
pre deti s poruchami správania, pre pestúnske rodiny z osobitných zariadení na výkon
pestúnskej starostlivosti, pre deti nezamestnaných rodičov a deti utečencov a presídlencov,
ch)
koordinuje činnosť orgánov, ktoré pôsobia v sociálnej starostlivosti, vo svojom územnom
obvode.
§ 18
Krajský úrad pri organizovaní náhradnej rodinnej starostlivosti
a)
vedie prehľad
1.
detí, pre ktoré je potrebné dlhodobo zabezpečiť náhradnú rodinnú starostlivosť, ak
túto nemožno zabezpečiť v rámci okresu,
2.
občanov vhodných vykonávať náhradnú rodinnú starostlivosť, pre ktorých neboli vhodné
deti v rámci okresu,
b)
sprostredkúva nadviazanie osobného vzťahu detí s občanmi, ktorí spĺňajú podmienky
na jednotlivé formy náhradnej rodinnej starostlivosti, v prípadoch uvedených v písmene
a) a na tento účel spolupracuje s ostatnými krajskými úradmi.
Druhý diel
Pôsobnosť okresného úradu
Oddiel 1
Starostlivosť o rodinu a deti
§ 20
Okresný úrad
a)
rozhoduje
1.
v naliehavých prípadoch o okamžitom umiestnení dieťaťa do náhradnej výchovy nahrádzajúcej
výchovu rodičov dovtedy, kým rozhodne súd,28)
2.
o výchovných opatreniach podľa osobitných predpisov,29)
3.
o bezúročných pôžičkách,
4.
o príspevku na výživu dieťaťa,30) o peňažných dávkach a vecných dávkach pre deti v pestúnskej starostlivosti a o pomoci
deťom, ktoré nie sú občanmi Slovenskej republiky,
5.
o opakovaných peňažných dávkach a vecných dávkach nezaopatreným deťom, rodičom nezaopatrených
detí a tehotným ženám,
6.
o prídavkoch na deti a o príplatku k prídavkom na deti podľa osobitného predpisu,31)
7.
v druhom stupni vo veciach, v ktorých v správnom konaní v prvom stupni rozhodovalo
zariadenie sociálnej starostlivosti, ktorého je zriaďovateľom,
8.
o ďalších opatreniach podľa osobitných predpisov,12)
b)
poskytuje
1.
prídavky na deti a príplatok k prídavkom na deti podľa osobitného predpisu,32)
2.
poradenskú starostlivosť pri riešení rodinných a sociálnych problémov,
3.
výchovnú starostlivosť rodinám, v ktorých je ohrozená výchova a vývoj detí, a rodinám,
z ktorých boli deti vyňaté z dôvodu zlyhania výchovnej funkcie rodiny, na účely jej
obnovy a deťom s poruchami správania,
c)
pri organizovaní náhradnej rodinnej starostlivosti
1.
vyhľadáva občanov vhodných vykonávať náhradnú rodinnú starostlivosť,
2.
vedie prehľad detí, pre ktoré je potrebné dlhodobo zabezpečiť náhradnú rodinnú starostlivosť,
a prehľad občanov vhodných vykonávať náhradnú rodinnú starostlivosť,
3.
zabezpečuje v súčinnosti s centrom prípravu občanov vhodných vykonávať náhradnú rodinnú
starostlivosť,
4.
sprostredkúva nadviazanie osobného vzťahu detí s občanmi, ktorí spĺňajú podmienky
na jednotlivé formy náhradnej rodinnej starostlivosti,
5.
sleduje vývoj detí v náhradnej rodinnej starostlivosti, v ústavnej výchove a ochrannej
výchove,
6.
predkladá krajskému úradu prehľad detí, pre ktoré je potrebné dlhodobo zabezpečiť
náhradnú rodinnú starostlivosť, ak táto nebola zabezpečená v okrese, a prehľad občanov
vhodných vykonávať náhradnú rodinnú starostlivosť, pre ktorých neboli vhodné deti
v rámci okresu,
d)
vykonáva funkciu opatrovníka maloletých,33)
e)
f)
oznamuje a podáva správy súdu a iným štátnym orgánom o výchovných a rodinných pomeroch
detí,
g)
zúčastňuje sa na trestnom konaní proti mladistvým.36)
Oddiel 2
Starostlivosť o ťažko zdravotne postihnutých občanov a starých občanov
§ 21
Okresný úrad
a)
rozhoduje
1.
o poskytovaní opatrovateľskej služby a o úhrade za ňu,
2.
v druhom stupni vo veciach, v ktorých v správnom konaní v prvom stupni rozhodovalo
zariadenie sociálnej starostlivosti, ktorého je zriaďovateľom,
3.
o bezúročných pôžičkách,
4.
o jednorazových a opakovaných účelových peňažných dávkach,
5.
o opakovaných peňažných dávkach na úhradu zvýšených životných nákladov,
b)
vedie evidenciu
1.
detí a mladistvých, ktorí pre svoje zdravotné postihnutie vyžadujú trvalú alebo dlhodobú
komplexnú koordinovanú starostlivosť,
2.
ťažko zdravotne postihnutých občanov, ktorým sa poskytujú dávky a služby sociálnej
starostlivosti,
c)
koordinuje starostlivosť o deti a mladistvých postihnutých na zdraví tým, že navrhuje
príslušným orgánom opatrenia na zlepšenie zdravotnej, výchovno-vzdelávacej starostlivosti
a sociálnej starostlivosti a sleduje ich plnenie s cieľom riešiť individuálne potreby
a osobnostný rozvoj detí a mladistvých postihnutých na zdraví.
d)
sprostredkúva odbornú pomoc rodinám so zdravotne postihnutými deťmi včítane návštevnej
služby,
e)
koordinuje činnosť orgánov a organizácií, ktoré pôsobia v starostlivosti o ťažko
zdravotne postihnutých občanov a starých občanov vo svojom územnom obvode za účelom
ich spoločenskej integrácie,
f)
vydáva doklady na účely poskytovania úľav a výhod pre ťažko zdravotne postihnutých
občanov.
Oddiel 3
Starostlivosť o občanov, ktorí potrebujú osobitnú pomoc
§ 22
Okresný úrad v oblasti starostlivosti o občanov, ktorí potrebujú osobitnú pomoc,37)
a)
rozhoduje
1.
o peňažných dávkach a vecných dávkach,
2.
o bezúročných pôžičkách,
3.
v druhom stupni vo veciach, v ktorých v správnom konaní v prvom stupni rozhodovalo
zariadenie sociálnej starostlivosti, ktorého je zriaďovateľom,
b)
poskytuje občanom, ktorí potrebujú osobitnú pomoc,37) výchovnú a poradenskú starostlivosť na účely poskytovania pomoci na prekonanie ich
životnej situácie a ich spoločenskej integrácie.
Oddiel 4
Starostlivosť o spoločensky neprispôsobených občanov
§ 23
Okresný úrad v oblasti starostlivosti o spoločensky neprispôsobených občanov
a)
rozhoduje
1.
o peňažných dávkach a vecných dávkach,
2.
o bezúročných pôžičkách,
3.
v druhom stupni vo veciach, v ktorých v správnom konaní v prvom stupni rozhodovalo
zariadenie sociálnej starostlivosti, ktorého je zriaďovateľom,
b)
poskytuje spoločensky neprispôsobeným občanom výchovnú a poradenskú starostlivosť
na účely ich resocializácie a spoločenskej integrácie,
c)
koordinuje činnosť štátnych orgánov a iných právnických osôb, ktoré pôsobia v starostlivosti
o spoločensky neprispôsobených občanov vo svojom územnom obvode.
Oddiel 5
Ďalšia pôsobnosť okresného úradu
§ 23a
Okresný úrad rozhoduje v rozsahu svojej pôsobnosti podľa predcházajúcich ustanovení
a)
o znížení alebo odňatí dávky sociálnej starostlivosti a zastavení jej výplaty,37a)
b)
o povinnosti občana vrátiť dávku sociálnej starostlivosti vyplatenú neprávom alebo
vo vyššej sume, ako mu patrila, a uhradiť výdavky vynaložené na službu sociálnej starostlivosti,
ktorá mu bola poskytnutá neprávom, bez úhrady nákladov alebo len za nižšiu úhradu,37b)
§ 23b
Okresný úrad
a)
vedie register právnických a fyzických osôb, ktoré poskytujú sociálne služby,
b)
sleduje na základe písomného poverenia príslušného krajského úradu úroveň poskytovania
sociálnych služieb právnickými a fyzickými osobami a ukladá opatrenia na odstránenie
zistených nedostatkov.
Tretí diel
Pôsobnosť obce
Oddiel 1
Starostlivosť o rodinu a deti
§ 24
Obec
a)
rozhoduje
1.
o poskytovaní opatrovateľskej služby rodinám s deťmi a o úhrade za ňu,
2.
o jednorazových peňažných dávkach a vecných dávkach nezaopatreným deťom, rodičom
nezaopatrených detí a tehotným ženám, o peňažných dávkach rodičom, ktorým sa súčasne
narodili tri alebo viac detí, o peňažnom príspevku na úhradu za užívanie bytu nezaopatreného
osirelého dieťaťa a o príspevku na rekreáciu detí dôchodcov,
b)
poskytuje deťom v naliehavých prípadoch okamžitú pomoc,
c)
chráni deti pred škodlivými vplyvmi, ktoré ohrozujú ich riadnu výchovu,
d)
podieľa sa na sanácii rodinného prostredia, z ktorého boli deti vyňaté z dôvodu zlyhania
výchovnej funkcie rodiny,
e)
spolupôsobí pri výkone ochranných alebo výchovných opatrení uložených súdom alebo
okresným úradom najmä informovaním príslušných orgánov a sledovaním ich dodržiavania
a účinnosti,
f)
vyhľadáva a okresnému úradu odporúča občanov vhodných za osvojiteľov, opatrovníkov
a pestúnov,
g)
navrhuje
1.
orgánu príslušnému na rozhodovanie o prídavkoch na deti, aby v odôvodnených prípadoch
zastavil výplatu tejto dávky oprávnenému príjemcovi,
2.
3.
okresnému úradu zrušenie výchovných opatrení uložených týmto úradom,
h)
oznamuje
1.
okresnému úradu, ktorým rodinám, nezaopatreným deťom a tehotným ženám treba poskytnúť
sociálnu starostlivosť a spolupôsobí pri jej poskytovaní,
2.
oznamuje súdu, prípadne inému štátnemu orgánu skutočnosti potrebné na rozhodovanie
o výchove a výžive detí.
ch)
využíva prídavky na deti a príplatok k prídavkom na deti, ktoré jej poukázal príslušný
orgán podľa osobitného predpisu38a) na výchovu a výživu detí, na ktoré boli poukázané.
Oddiel 2
Starostlivosť' o ťažko zdravotne postihnutých občanov a starých občanov
§ 25
Obec
a)
rozhoduje
1.
o príspevku na spoločné stravovanie,
2.
o jednorazových peňažných dávkach a vecných dávkach na úhradu nevyhnutných životných
nákladov,
3.
o príspevku na vykurovaciu naftu a kúpu vykurovacích telies a dalších spotrebičov
a o príspevku na zriadenie a zmenu pripojenia telefónnej účastníckej stanice,
b)
zabezpečuje spoločné stravovanie ťažko zdravotne postihnutých občanov a starých občanov,
c)
podieľa sa na riešení bývania ťažko zdravotne postihnutých občanov a starých občanov,
d)
organizuje kultúrno-spoločenský život ťažko zdravotne postihnutých občanov a starých
občanov,
e)
oznamuje okresnému úradu občanov odkázaných na pomoc v sociálnej starostlivosti,
f)
spolupracuje s fyzickými a právnickými osobami, ktorých poslaním je pomôcť zdravotne
postihnutým občanom a starým občanom,
g)
môže prenechať do nájmu alebo do výpožičky objekt zariadenia sociálnej starostlivosti
a zariadenia na poskytovanie sociálnych služieb, ktoré zriadila, vrátane jeho vybavenia,
pozemku a príslušenstva, krajskému úradu alebo okresnému úradu na účel poskytovania
služieb sociálnej starostlivosti,
h)
spisuje, ak sa na ňu občan obráti, žiadosti
1.
o úpravu dôchodku, ktorý je jediným zdrojom príjmu,
2.
o zvýšenie dôchodku pre bezvládnosť,
3.
o vdovský, vdovecký alebo sirotský dôchodok v prípadoch uvedených v § 15 písm. i) č. 4, 7 a 8,
4.
o dôchodok manželky,
5.
o sociálny dôchodok,
a postupuje ich príslušnej okresnej správe sociálneho zabezpečenia.
ch)
poskytuje príspevky na úhradu nákladov na sociálne služby právnickým a fyzickým osobám,
kontroluje hospodárenie s nimi, požaduje ich vyúčtovanie a vrátenie v prípade, ak
boli použité v rozpore s účelom, na ktorý sa poskytli.27a)
Oddiel 3
Starostlivosť o občanov, ktorí potrebujú osobitnú pomoc a o spoločensky neprispôsobených
občanov
§ 26
(1)
Obec poskytuje občanom, ktorí potrebujú osobitnú pomoc
a)
jednorazové peňažné a vecné dávky,
b)
pomoc pri ubytovaní,
c)
výchovnú a poradenskú starostlivosť.
(2)
Obec môže poskytnúť spoločensky neprispôsobeným občanom
a)
jednorazové peňažné a vecné dávky,
b)
pomoc pri ubytovaní,
c)
výchovnú a poradenskú starostlivosť.
Oddiel 4
Ďalšia pôsobnosť obce
§ 26a
Obec rozhoduje v rozsahu svojej pôsobnosti podľa predchádzajúcich ustanovení
a)
o znížení alebo odňatí dávky sociálnej starostlivosti a zastavení jej výplaty,37a)
b)
o povinnosti občana vrátiť dávku sociálnej starostlivosti vyplatenú neprávom alebo
vo vyššej sume, ako mu patrila, a uhradiť výdavky vynaložené na službu sociálnej starostlivosti,
ktorá mu bola poskytnutá neprávom, bez úhrady nákladov alebo len za nižšiu úhradu.37b)
Štvrtý diel
Zariadenia sociálnej starostlivosti
§ 27
(1)
Na poskytovanie služieb sociálnej starostlivosti krajské úrady zriaďujú a kontrolujú
ako rozpočtové organizácie alebo príspevkové organizácie39) tieto zariadenia:
a)
ústavy sociálnej starostlivosti,
b)
detské domovy.
(2)
Na poskytovanie služieb sociálnej starostlivosti okresné úrady zriaďujú a kontrolujú
tieto zariadenia:
a)
domovy pre matky s deťmi,
b)
osobitné zariadenia na výkon pestúnskej starostlivosti,
c)
stanice opatrovateľskej služby pre deti,
d)
azylové centrá a prechodné ubytovne, najmä pre občanov, ktorí potrebujú osobitnú
pomoc, a pre spoločensky neprispôsobených občanov,
e)
zariadenia opatrovateľskej služby pre ťažko zdravotne postihnutých občanov a starých
občanov, najmä
1.
stanice opatrovateľskej služby,
2.
zariadenia opatrovateľskej služby na dlhodobý pobyt,
3.
zariadenia na denný pobyt.
(3)
Na poskytovanie služieb sociálnej starostlivosti obce zriaďujú a kontrolujú tieto
zariadenia:
a)
samostatné jedálne s vlastnou kuchyňou pre dôchodcov,
b)
kluby dôchodcov,
c)
strediská osobnej hygieny,
d)
práčovne opatrovateľskej služby.
(4)
Krajské úrady a okresné úrady môžu zriaďovať a kontrolovať aj ďalšie zariadenia sociálnej
starostlivosti.
(5)
Zariadenia sociálnej starostlivosti môže zriaďovateľ účelne a vhodne spájať.
(6)
Zariadenia sociálnej starostlivosti uvedené v odsekoch 2 až 4 možno zriadiť ako rozpočtové
organizácie, príspevkové organizácie39) alebo ako zariadenia sociálnej starostlivosti, ktoré nemôžu vo vlastnom mene nadobúdať
práva a zaväzovať sa.
(7)
Právnické osoby a fyzické osoby môžu zriaďovať aj ďalšie zariadenia na poskytovanie
sociálnych služieb.
§ 28
Druhy ústavov sociálnej starostlivosti
(1)
Na poskytovanie ústavnej sociálnej starostlivosti sa zriaďujú ústavy sociálnej starostlivosti
(ďalej len „ústavy“), najmä
a)
ústavy pre telesne postihnutú mládež,
b)
ústavy pre telesne postihnutú mládež s pridruženým mentálnym postihnutím,
c)
ústavy pre mentálne postihnutú mládež,
d)
ústavy pre telesne postihnutých dospelých občanov,
e)
ústavy pre telesne postihnutých dospelých občanov s pridruženým mentálnym postihnutím,
f)
ústavy pre zmyslovo postihnutých dospelých občanov,
g)
ústavy pre mentálne postihnutých dospelých občanov,
h)
domovy dôchodcov,
ch)
domovy-penzióny pre dôchodcov.
(2)
Zriaďovateľ môže ústavy účelne a vhodne spájať.
§ 30
(1)
O prijatí do ústavu, o skončení pobytu v ňom a o úhrade za poskytované služby rozhoduje
ústav. Ústav uzatvára s občanom dohodu o druhu a rozsahu služieb poskytovaných v ústave
a vypláca vreckové.
(2)
O prijatí do zariadenia sociálnej starostlivosti, ktoré bolo zriadené ako rozpočtová
organizácia alebo príspevková organizácia, o skončení pobytu v ňom a o úhrade za poskytované
služby rozhoduje zariadenie sociálnej starostlivosti. O prijatí do zariadenia sociálnej
starostlivosti, ktoré nemôže vo vlastnom mene nadobúdať práva a zaväzovať sa, o skončení
pobytu v ňom a o úhrade za poskytované služby rozhoduje krajský úrad alebo okresný
úrad, ktorý zariadenie zriadil.
(3)
Na konanie a rozhodovanie podľa odsekov 1 a 2 prvej vety sa vzťahujú všeobecné predpisy
o správnom konaní. Ústav a zariadenie sociálnej starostlivosti má pri rozhodovaní
podľa odsekov 1 a 2 prvej vety postavenie správneho orgánu.
(4)
O úhrade za starostlivosť, ktorá sa poskytuje deťom v detskom domove, rozhoduje detský
domov. Detský domov vypláca deťom aj vreckové.
§ 31
(1)
Zariadenia sociálnej starostlivosti uvedené v v § 27 ods. 1 a 2 možno zrušiť alebo ich objekty odňať ich účelu len so súhlasom ministerstva. Požiadavka
súhlasu podľa osobitných predpisov tým nie je dotknutá.
(2)
Na prevod správy majetku štátu a prenechanie majetku štátu do nájmu alebo do výpožičky
právnickým osobám alebo fyzickým osobám, ktoré poskytujú sociálne služby,27a) sa vyžaduje súhlas ministerstva, ak správu majetku štátu prevádza alebo majetok štátu
prenecháva do nájmu alebo do výpožičky krajský úrad, alebo súhlas krajského úradu,
ak správu majetku štátu prevádza alebo majetok štátu prenecháva do nájmu alebo do
výpožičky okresný úrad.
(3)
Zariadenia sociálnej starostlivosti, ktoré prešli do riadenia obce,39a) možno zrušiť alebo ich objekty odňať ich účelu len so súhlasom ministerstva.
TRETIA ČASŤ
SPOLOČNÉ USTANOVENIA
§ 32
Pokuty
Pokuty v prípadoch ustanovených zákonom o sociálnom zabezpečení ukladajú okresné správy sociálneho zabezpečenia. Výnos z pokút je príjmom štátneho
rozpočtu Slovenskej republiky.
§ 33
Osobitný príjemca
Okresný úrad
a)
rozhoduje o ustanovení osobitného príjemcu dávky dôchodkového zabezpečenia a dávky
sociálnej starostlivosti v prípadoch ustanovených zákonom o sociálnom zabezpečení40) a o jeho uvoľnení,
b)
dohliada, ako osobitný príjemca plní svoje povinnosti.
Ustanovenia o konaní
§ 34
(1)
Všeobecné predpisy o správnom konaní sa nevzťahujú na konanie
a)
o poskytovaní kúpeľnej starostlivosti podľa predpisov o sociálnom zabezpečení,
b)
o poskytovaní jednorazových peňažných dávok a vecných dávok podľa § 25 písm. a) č. 2 a § 26 ods. 1písm. a) a odseku 2 písm. a), o príspevku na spoločné stravovanie podľa § 25 písm. a) č. 1 a o poskytovaní opatrovateľskej služby podľa § 21 písm. a) č. 1, a § 24 písm. a) č. 1, ak ide o úkony opatrovateľskej služby zabezpečujúce nevyhnutné životné potreby,
ktoré určí vykonávací predpis,
ak sa konanie o týchto dávkach a službách začalo z podnetu orgánu sociálneho zabezpečenia
alebo ak sa konanie, ktoré sa začalo na návrh, skončí priznaním dávky alebo služby
v požadovanom alebo v právnom predpise vymedzenom rozsahu.
(2)
V konaní podľa odseku 1 písm. b) sa primerane použijú ustanovenia § 49 a 50 zákona o správnom konaní41) o lehotách.
(3)
Ak v konaní podľa odseku 1, ktoré sa začalo na návrh, orgán sociálneho zabezpečenia
zistí, že dávku alebo službu nemožno priznať vôbec alebo v požadovanom rozsahu, alebo
ak by priznaním dávky alebo služby mohli vzniknúť občanovi, ktorému sa má dávka alebo
služba priznať, alebo inému občanovi právne povinnosti, postupuje sa podľa všeobecných
predpisov o správnom konaní.
§ 35
(1)
Odvolanie proti rozhodnutiu, ktoré okresný úrad predbežne urobí v prospech maloletého
dieťaťa podľa § 20 písm. a) č. 1 nemá odkladný účinok.
(2)
Odvolanie proti rozhodnutiu vydanému podľa § 15 písm. a) č. 4, 16 až 19 nemá odkladný účinok. Odvolanie proti rozhodnutiu vydanému podľa § 15 písm. a) č. 19 možno podať v lehote troch dní odo dňa oznámenia alebo doručenia rozhodnutia.
§ 36
(1)
Odchylne od všeobecných predpisov o správnom konaní42) sa miestna príslušnosť okresných správ sociálneho zabezpečenia spravuje
a)
miestom výkonu práce ošetrujúceho lekára, ak rozhoduje alebo posudzuje invaliditu
alebo čiastočnú invaliditu alebo zmenenú pracovnú schopnosť,
b)
miestom útvaru organizácie, v ktorom sa vedie evidencia miezd, ak ide o
1.
sociálne zabezpečenie zamestnancov malých závodov,
2.
vyberanie a vymáhanie poistného, penále, prirážky k poistnému a súm, o ktoré boli
prostriedky nemocenského poistenia skrátené a o vymáhanie pokút,
3.
kontrolu vykonávania nemocenského poistenia a hospodárenia s jeho prostriedkami,
4.
rozhodovanie vo veciach nemocenského poistenia,
5.
rozhodovanie o rodičovskom príspevku zamestnancom a družstevným roľníkom,
s výnimkou prípadov, keď příslušnosť orgánov nemocenského poistenia nemožno určiť
podľa miesta útvaru, v ktorom sa vedie evidencia miezd,
c)
sídlom školy pre mládež vyžadujúcu osobitnú starostlivosť, ak účastníkom konania
je žiak tejto školy, ak ide o posúdenie zmenenej pracovnej schopnosti,
d)
sídlom, prípadne miestom pravidelného výjazdného zasadania lekárskej komisie43) v odbore pôsobnosti Federálneho ministerstva obrany, Federálneho ministerstva vnútra,
Ministerstva vnútra Slovenskej republiky alebo Ministerstva spravodlivosti Slovenskej
republiky, ak ide o posúdenie zdravotného stavu44) príslušníka ozbrojených síl z povolania, Zboru národnej bezpečnosti, Zboru nápravnej
výchovy Slovenskej republiky s výnimkou kontrolnej lekárskej prehliadky požívateľa
dôchodku, ktorého služobný pomer sa skončil,
e)
sídlom nápravnovýchovného ústavu, prípadne ústavu na výkon väzby, ak ide o posúdenie
zdravotného stavu občana v čase výkonu trestu odňatia slobody, prípadne väzby,
f)
sídlom okresnej správy sociálneho zabezpečenia, ktorej posudková komisia bola poverená
(§ 8) posudzovať invaliditu, čiastočnú invaliditu alebo iné zdravotné otázky súvisiace
s vykonávaním sociálneho zabezpečenia.
(2)
Odchylne od všeobecných predpisov o správnom konaní42) sa miestna príslušnosť krajských úradov a okresných úradov vo veciach sociálneho
zabezpečenia spravuje
a)
sídlom krajského úradu alebo okresného úradu, ktorý spravuje ústav alebo iné zariadenie
sociálnej starostlivosti, do ktorého má byť občan prijatý,
b)
sídlom krajského úradu alebo okresného úradu, v obvode ktorého sa zdržiava maloleté
dieťa, ak riešenie otázok jeho výchovy a výživy neznesie odklad.
(3)
Vo veciach, v ktorých podľa tohto zákona rozhoduje alebo vykonáva opatrenia krajský
úrad, okresný úrad alebo obec, sa žiadosť o dávku alebo službu sociálneho zabezpečenia
podáva na krajskom, okresnom alebo obecnom úrade.
(4)
Žiadosť o pohrebné po samostatne zárobkovo činnej osobe sa podáva na okresnej správe
sociálneho zabezpečenia, na ktorej bol zomretý prihlásený na sociálne zabezpečenie.
Žiadosť o pohrebné po dôchodcovi sa podáva na okresnej správe sociálneho zabezpečenia,
v obvode ktorej mal zomretý trvalý pobyt.
(5)
Žiadosť o zaopatrovací príspevok sa podáva na okresnej správe sociálneho zabezpečenia,
v obvode ktorej má oprávnený občan trvalý pobyt. Žiadosť o príspevok na úhradu za
užívanie bytu vojaka sa podáva na okresnej správe sociálneho zabezpečenia, v obvode
ktorej mal vojak trvalý pobyt pred nástupom služby v ozbrojených silách.
(6)
Na konanie o poskytovaní kúpeľnej starostlivosti sa miestna príslušnosť spravuje
miestom trvalého pobytu žiadateľa.
§ 37
Súčinnosť orgánov, organizácií a občanov
(1)
Orgány, organizácie a občania sú povinní vyhovieť žiadostiam orgánov sociálneho zabezpečenia
vo veciach sociálneho zabezpečenia a podávať im bezplatne oznámenia pre jeho vykonávanie
a správu.
(2)
Pri plnení úloh v sociálnom zabezpečení orgány sociálneho zabezpečenia spolupracujú
s príslušnými odborovými orgánmi, s orgánmi Roľníckeho družstevného zväzu a občianskymi
združeniami pôsobiacimi v Slovenskej republike, cirkevnými, charitatívnymi a inými
organizáciami.
(3)
Správy sociálneho zabezpečenia, krajské úrady, okresné úrady, obce a organizácie
spolupracujú pri plnení povinností, ktoré pre nich vyplývajú z predpisov o sociálnom
zabezpečení.
(4)
Pracovníci orgánov sociálneho zabezpečenia a iní občania, ktorí vykonávajú úlohy
ustanovené týmto zákonom, sú oprávnení navštíviť občana v byte, dieťa v škole a tam,
kde trávi voľný čas, mladistvého na pracovisku; majú aj právo požadovať od všetkých
zúčastnených orgánov, organizácií a od občanov potrebné informácie a vysvetlenia.
(5)
Pracovníci orgánov sociálneho zabezpečenia sú povinní chrániť oprávnené záujmy občanov
a zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, ktoré sa dozvedeli v súvislosti so svojou
činnosťou.44a) Informácie poskytujú iba v prípadoch, ak by ich zamlčaním hrozilo vážne nebezpečenstvo
pre život a zdravie občanov alebo ak im táto povinnosť vyplýva z osobitných predpisov.44b)
ŠTVRTÁ ČASŤ
PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 38
Pôsobnosť okresných správ sociálneho zabezpečenia pri rozhodovaní o prerušení zamestnania
(poistenia) z vážnych dôvodov a o skončení zamestnania I. alebo II. pracovnej kategórie
zo zdravotných a z iných vážnych dôvodov pre posudzovanie dôchodkových nárokov podľa
predpisov platných pred 1. októbrom 1988 sa spravuje právnymi predpismi platnými pred
účinnosťou tohto zákona.
§ 39
Ministerstvo ustanoví vyhláškou
a)
podrobnosti o vykonávaní sociálneho zabezpečenia,
b)
rozsah a bližšie podmienky poskytovania služieb v ústavoch a v ostatných zariadeniach
sociálnej starostlivosti, vrátane úhrady nákladov za pobyt a výšky vreckového a bližšie
podmienky organizácie ústavnej sociálnej starostlivosti a starostlivosti v ostatných
zariadeniach sociálnej starostlivosti,
c)
podmienky prevzatia zariadení sociálnej starostlivosti do užívania občanmi, obcami
a organizáciami poskytujúcimi sociálne služby,13)
d)
podmienky poskytovania dávok a služieb sociálnej starostlivosti a výšku dávok sociálnej
starostlivosti,
e)
podmienky na zriaďovanie a rozsah činnosti zariadení sociálnej starostlivosti, na
prijímanie občanov do zariadení sociálnej starostlivosti a o ukončení pobytu v nich
a upraví výšku úhrady za poskytované služby a úhrady za ubytovanie v zariadeniach
opatrovateľskej služby na dlhodobý pobyt starých občanov,
f)
podmienky na poskytovanie odmeny dobrovoľných pracovníkov opatrovateľskej služby
a jej výšku,
g)
po dohode s Ministerstvom financií Slovenskej republiky podmienky poskytovania príspevku
na úhradu nákladov na sociálne služby poskytované občanmi, obcami a organizáciami,13)
h)
po dohode s Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky a Ministerstvom spravodlivosti
Slovenskej republiky podrobnosti o zložení a rokovaní posudkových komisií,
ch)
po dohode s Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky a Ministerstvom školstva,
mládeže a športu Slovenskej republiky podrobnosti o vedení evidencie ťažko zdravotne
postihnutých občanov,
i)
po dohode s Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky
1.
bližšie podmienky poskytovania kúpeľnej starostlivosti podľa predpisov o sociálnom
zabezpečení,
2.
podrobnosti o súčinnosti orgánov štátnej zdravotníckej správy s orgánmi sociálneho
zabezpečenia pri posudzovaní zdravotného stavu a pracovnej schopnosti občanov,
3.
spôsob kontroly dodržiavania liečebného režimu a posudzovania spôsobilosti na prácu
so zreteľom na účelné vynakladanie prostriedkov na sociálne zabezpečenie,
j)
organizáciu centra poradensko-psychologických služieb a strediska služieb sociálnej
starostlivosti.
k)
predpoklady pre výkon vybraných funkcií, ktoré vyžadujú osobitnú odbornú spôsobilosť,
v správach sociálneho zabezpečenia a v ústavoch.
l)
rozsah a bližšie podmienky starostlivosti a výchovy v detských domovoch, vrátane
úhrady za túto starostlivosť a výšky vreckového, ako aj podrobnosti o zriaďovaní,
činnosti a prevádzke detských domovov.
§ 40
Starostlivosť o občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou prechádza dňom účinnosti
tohto zákona z národných výborov všetkých stupňov a druhov na úrady práce.45)
§ 41
(1)
Dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona sa zrušujú manželské a predmanželské poradne,
krajské metodické strediská a ústavy sociálnych služieb.
(2)
Dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona ústavy sociálnej starostlivosti začlenené
do ústavov sociálnych služieb nadobúdajú právnu subjektivitu; pracovné miesta v ústavoch
sociálnej starostlivosti zostávajú zachované. Prechod ostatných pracovných miest z
ústavov sociálnych služieb upravia príslušné orgány dohodou.
(3)
Zriadením centra poradensko-psychologických služieb prechádzajú pracovné miesta z
manželských a predmanželských poradní na toto centrum. Zriadením strediska služieb
sociálnej starostlivosti prechádzajú pracovné miesta z krajských metodických stredísk
na toto stredisko.
(4)
Do zriadenia centra poradensko-psychologických služieb a strediska služieb sociálnej
starostlivosti prechádzajú pracovné miesta z manželských a predmanželských poradní
a pracovné miesta z krajských metodických stredísk na ministerstvo.
§ 42
Zrušovacie ustanovenie
Zrušuje sa zákon Slovenskej národnej rady č. 106/1988 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej socialistickej republiky v sociálnom zabezpečení
v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 131/1990 Zb. a zákona Slovenskej národnej
rady č. 196/1990 Zb. s výnimkou § 29 a 31 a článku II a III zákona č. 196/1990 Zb.
o zmenách v pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky v sociálnom zabezpečení a o zmenách
niektorých ďalších predpisov.
§ 43
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januárom 1991.
Čl. VI
Prechodné ustanovenie
(1)
Ak dôvod na poskytnutie dávky nemocenského poistenia a nemocenského zabezpečenia
nahrádzajúcej mzdu, ktorý vznikol pred účinnosťou tohto zákona, trvá aj po nadobudnutí
jeho účinnosti, poskytujú sa dávky nemocenského poistenia a nemocenského zabezpečenia
nahrádzajúce mzdu podľa doterajších predpisov.
(2)
Nároky na dávky nemocenského poistenia osôb podľa zákona č. 103/1964 Zb. o zabezpečení družstevných roľníkov v chorobe a o zabezpečení matky a dieťaťa v znení
neskorších predpisov sa od 1. januára 1993 do účinnosti tohto zákona považujú za nároky
podľa zákona č. 54/1956 Zb. o nemocenskom poistení zamestnancov v znení neskorších predpisov.
(3)
V zákone č. 54/1956 Zb. a v zákone č. 88/1968 Zb. o predĺžení materskej dovolenky, o dávkach v materstve a o prídavkoch na deti z nemocenského
poistenia v znení neskorších predpisov sa slovo „pracovník“ nahrádza slovom „zamestnanec“
a slovo „pracovníčka“ sa nahrádza slovom „zamestnankyňa“ v príslušnom gramatickom
tvare.
(4)
V konaniach o žiadostiach o odstránení tvrdostí, ktoré sa vyskytnú pri vykonávaní
sociálneho zabezpečenia, o ktorých nebolo rozhodnuté do účinnosti tohto zákona, sa
postupuje podľa predpisov platných pred účinnosťou tohto zákona.
F. Mikloško v. r.
V. Mečiar v. r.
V. Mečiar v. r.
1)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 222/1996 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
2)
§ 142 až 145 zákona č. 100/1988 Zb. o sociálnom zabezpečení v znení zákona č. 110/1990 Zb. a zákona č. 180/1990 Zb.
Zákon č. 32/1957 Zb. o nemocenskej starostlivosti v ozbrojených silách v znení zákona č. 58/1964 Zb., zákona č. 87/1968 Zb., zákonného opatrenia Predsedníctva Federálneho zhromaždenia č. 8/1982 Zb., zákona č. 109/1984 Zb. a zákona č. 188/1990 Zb.
§ 8 ods.1 písm. c) a § 14 zákona č. 382/1990 Zb. o rodičovskom príspevku.
Zákon č. 32/1957 Zb. o nemocenskej starostlivosti v ozbrojených silách v znení zákona č. 58/1964 Zb., zákona č. 87/1968 Zb., zákonného opatrenia Predsedníctva Federálneho zhromaždenia č. 8/1982 Zb., zákona č. 109/1984 Zb. a zákona č. 188/1990 Zb.
§ 8 ods.1 písm. c) a § 14 zákona č. 382/1990 Zb. o rodičovskom príspevku.
3)
§ 5 ods. 1 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení.
4)
Zákon č. 54/1956 Zb. o nemocenskom poistení zamestnancov v znení zákona č. 16/1959 Zb., zákona č. 58/1964
Zb., zákona č. 65/1965 Zb., zákona č. 87/1968 Zb., zákona č. 88/1968 Zb., zákonného
opatrenia Predsedníctva Federálneho zhromaždenia č. 8/1982 Zb., zákona č. 73/1982
Zb., zákona č. 148/1983 Zb., zákona č. 109/1984 Zb., zákona č. 51/1987 Zb., zákona
č. 110/1990 Zb., zákona č. 180/1990 Zb. a zákona č. 306/1991 Zb.
Zákon č. 88/1968 Zb. o predĺžení materskej dovolenky, o dávkach v materstve a o prídavkoch na deti z nemocenského poistenia v zneni neskorších predpisov (úplné znenie č. 189/1988 Zb.), zákona č. 180/1990 Zb. a zákona č. 306/1991 Zb.
§ 2 ods. 1 písm. c) zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 103/1964 Zb. o zabezpečení družstevných roľníkov v chorobe a o zabezpečení matky a dieťaťa v znení neskorších predpisov (úplné znenie č. 240/1988 Zb.), zákona č. 180/1990 Zb. a zákona č. 306/1991 Zb.
Zákon č. 88/1968 Zb. o predĺžení materskej dovolenky, o dávkach v materstve a o prídavkoch na deti z nemocenského poistenia v zneni neskorších predpisov (úplné znenie č. 189/1988 Zb.), zákona č. 180/1990 Zb. a zákona č. 306/1991 Zb.
§ 2 ods. 1 písm. c) zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 103/1964 Zb. o zabezpečení družstevných roľníkov v chorobe a o zabezpečení matky a dieťaťa v znení neskorších predpisov (úplné znenie č. 240/1988 Zb.), zákona č. 180/1990 Zb. a zákona č. 306/1991 Zb.
5)
§ 6 a 7 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
6)
§ 73 a 73a zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
6a)
7)
Zákon č. 382/1990 Zb.
Zákonné opatrenie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia č. 206/1990 Zb. o štátnom vyrovnávacom príspevku.
Zákonné opatrenie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia č. 206/1990 Zb. o štátnom vyrovnávacom príspevku.
8)
§ 118 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
9)
§ 174 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
§ 57b ods. 2 zákona č. 54/1956 Zb. v znení neskorších predpisov.
§ 122 ods. 2 zákona č. 103/1964 Zb. v znení neskorších predpisov.
§ 14 zákona č. 382/1990 Zb.
§ 57b ods. 2 zákona č. 54/1956 Zb. v znení neskorších predpisov.
§ 122 ods. 2 zákona č. 103/1964 Zb. v znení neskorších predpisov.
§ 14 zákona č. 382/1990 Zb.
10)
§ 5 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
11)
Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 193/1994 Z. z. o prídavkoch na deti a o príplatku k prídavkom na deti v znení zákona Národnej rady
Slovenskej republiky č. 134/1995 Z. z.
12)
Napríklad zákon č. 50/1973 Zb. o pestúnskej starostlivosti v znení neskorších predpisov.
13)
§ 73a zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
14)
Napríklad: § 51 ods. 5 a § 51a ods. 4 vyhlášky Ústrednej rady odborov č. 165/1979 Zb. o nemocenskom poistení niektorých pracovníkov a o poskytovaní dávok nemocenského
poistenia občanom v osobitných prípadoch v znení neskorších predpisov.
§ 12 zákona č. 88/1968 Zb. v znení neskorších predpisov.
§ 26 zákona č. 103/1964 Zb. v znení neskorších predpisov.
§ 12 zákona č. 88/1968 Zb. v znení neskorších predpisov.
§ 26 zákona č. 103/1964 Zb. v znení neskorších predpisov.
15)
§ 19 ods. 2 zákona č. 20/1966 Zb. o starostlivosti o zdravie ľudu v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 196/1990 Zb.
15a)
§ 72 ods. 1 zákona č. 100/1988 Zb.
15b)
§ 12 ods. 1 zákona č. 382/1990 Zb.
16)
§ 112 a § 145 ods. 3 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
§ 13 ods. 4, § 28 ods. 4, § 50 ods. 3 vyhlášky č. 91/1958 Zb., ktorou sa uverejňuje opatrenie Ústrednej rady odborov o organizácii a vykonávaní nemocenského poistenia zamestnancov, v znení vyhlášky č. 191/1960 Zb., vyhlášky č. 6/1967 Zb., vyhlášky č. 178/1968 Zb., vyhlášky Federálného ministerstva práce a sociálnych vecí č. 123/1990 Zb. a vyhlášky Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 262/1990 Zb.
§ 13 ods. 4, § 28 ods. 4, § 50 ods. 3 vyhlášky č. 91/1958 Zb., ktorou sa uverejňuje opatrenie Ústrednej rady odborov o organizácii a vykonávaní nemocenského poistenia zamestnancov, v znení vyhlášky č. 191/1960 Zb., vyhlášky č. 6/1967 Zb., vyhlášky č. 178/1968 Zb., vyhlášky Federálného ministerstva práce a sociálnych vecí č. 123/1990 Zb. a vyhlášky Federálneho ministerstva práce a sociálnych vecí č. 262/1990 Zb.
16a)
§ 77 ods. 5 zákona č. 20/1966 Zb. o starostlivosti o zdravie ľudu v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 419/1991 Zb.
16b)
§ 63 ods. 2 vyhlášky Ústrednej rady odborov č. 143/1965 Zb. o poskytovaní peňažných dávok v nemocenskom poistení v znení neskorších predpisov.
§ 50 ods. 3, § 50a ods. 4, § 51 ods. 5, § 51a ods. 1, § 103 až 105 vyhlášky Ústrednej rady odborov č. 165/1979 Zb. v znení neskorších predpisov.
§ 50 ods. 3, § 50a ods. 4, § 51 ods. 5, § 51a ods. 1, § 103 až 105 vyhlášky Ústrednej rady odborov č. 165/1979 Zb. v znení neskorších predpisov.
16c)
§ 12 písm. ch) zákona Slovenskej národnej rady č. 83/1991 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky pri zabezpečovaní politiky zamestnanosti.
16d)
Zákon č. 32/1957 Zb. v znení neskorších predpisov.
17)
§ 120 ods. 4 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
17a)
Vyhláška Federálneho štatistického úradu č. 55/1976 Zb. o rodnom čísle.
18)
§ 158 vyhlášky č. 149/1988 Zb., ktorou sa vykonáva zákon o sociálnom zabezpečení v znení vyhlášky č. 123/1990 Zb., vyhlášky č. 260/1990 Zb. a vyhlášky č. 313/1990 Zb.
Vyhláška č. 76/1957 Ú. v. o prechode z pracovnej neschopnosti do invalidity (čiastočnej invalidity) v znení vyhlášky č. 268/1990 Zb.
Vyhláška č. 76/1957 Ú. v. o prechode z pracovnej neschopnosti do invalidity (čiastočnej invalidity) v znení vyhlášky č. 268/1990 Zb.
19)
§ 18 ods. 2 písm. c) a d) zákona č. 88/1968 Zb. v znení neskorších predpisov.
20)
§ 24 ods. 2 zákona č. 88/1968 Zb. v znení neskorších predpisov.
21)
§ 106 ods. 4 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
22)
§ 86 ods. 2 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
24)
§ 71 ods. 5 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
25)
§ 9 ods. 1 písm. e) zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
26)
§ 73 ods. 6 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
27a)
Vyhláška Federálneho štatistického úradu č. 55/1976 Zb. o rodnom čísle.
27b)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 135/1992 Zb. o poskytovaní sociálnych služieb právnickými a fyzickými osobami.
28)
30)
35)
37)
§ 90 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
37b)
§ 107 zákona č. 100/1988 Zb.
38)
Zákon č. 117/1966 Zb. o niektorých dôsledkoch zanedbávania starostlivosti o deti v znení zákona č. 99/1972 Zb.
39)
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách.
39a)
§ 3 ods. 3 písm. i) zákona Slovenskej národnej rady č. 518/1990 Zb. o prechode zakladateľskej alebo zriaďovateľskej funkcie národných výborov na obce,
ústredné orgány štátnej správy a orgány miestnej štátnej správy.
40)
§ 102 ods. 2 písm. a) zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
41)
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
42)
§ 7 ods. 2 zákona č. 71/1967 Zb.
43)
§ 144 ods. 3 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
44)
§ 144 ods. 1 zákona č. 100/1988 Zb. v znení neskorších predpisov.
44a)
Čl. 10 ústavného zákona č. 23/1991 Zb., ktorým sa uvádza LISTINA ZÁKLADNÝCH PRÁV A SLOBÔD ako ústavný zákon Federálneho
zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.
45)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 444/1990 Zb. o zriadení úradov práce.