253/1991 Zb.
Vyhlásené znenie
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
História | ||
---|---|---|
Dátum účinnosti | Novela | |
1. | Vyhlásené znenie | |
2. | 28.06.1991 - 10.12.1991 | |
3. | 11.12.1991 - 22.01.1992 | 501/1991 Zb. |
4. | 23.01.1992 - 31.12.1992 | 29/1992 Zb. |
5. | 01.01.1993 - 23.03.1994 | 17/1993 Z. z. |
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 253/1991 Zb. |
Názov: | Zákon Slovenskej národnej rady o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky vo veciach prevodov majetku štátu na iné osoby a o Fonde národného majetku Slovenskej republiky |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 24.05.1991 |
Dátum vyhlásenia: | 28.06.1991 |
Autor: | Slovenská národná rada |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
501/1991 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 474/1990 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky vo veciach prevodov vlastníctva štátu k niektorým veciam na iné právnické alebo fyzické osoby a zákon Slovenskej národnej rady č. 253/1991 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky vo veciach prevodov majetku štátu na iné osoby a o Fonde národného majetku Slovenskej republiky |
29/1992 Zb. | Zákon Slovenskej národnej rady, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 253/1991 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky vo veciach prevodov majetku štátu na iné osoby a o Fonde národného majetku Slovenskej republiky v znení zákona Slovenskej národnej rady č. 501/1991 Zb. |
17/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým a mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 253/1991 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky vo veciach prevodov majetku štátu na iné osoby a o Fonde národného majetku Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov |
60/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov a zákon č. 265/1992 Zb. o zápisoch vlastníckych a iných vecných práv k nehnuteľnostiam |
253
ZÁKON
Slovenskej národnej rady
z 24. mája 1991
o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky vo veciach prevodov majetku štátu na iné
osoby a o Fonde národného majetku Slovenskej republiky
Slovenská národná rada sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
Predmet úpravy
Tento zákon upravuje pôsobnosť orgánov Slovenskej republiky pri prevode majetku štátu
na iné osoby,1) zriadenie Fondu národného majetku Slovenskej republiky (ďalej len „fond“), jeho právne
pomery, činnosť a spôsob použitia majetku fondu.
Pôsobnosť Ministerstva pre správu a privatizáciu národného majetku Slovenskej republiky
§ 2
Ministerstvo pre správu a privatizáciu národného majetku Slovenskej republiky (ďalej
len „ministerstvo“) riadi činnosť fondu pri výkone jeho funkcie zakladateľa akciových
alebo iných obchodných spoločností založených podľa privatizačných projektov a pri
vykonávaní jeho ďalších činností.
§ 3
(1)
Orgány štátnej správy Slovenskej republiky predkladajú všetky návrhy privatizačných
projektov podniku,2) ktorého sú zakladateľom, prípadne zriaďovateľom (ďalej len „zakladateľ“) so svojím
stanoviskom ministerstvu.3) Zakladatelia súčasne s predložením privatizačného projektu oznámia oprávneným osobám
navrhnutý spôsob vyporiadania ich nárokov.4)
(2)
Zakladateľ predkladá podľa odseku 1 aj návrhy tých privatizačných projektov podniku,
ktoré neodporúča uskutočniť s odôvodnením svojho stanoviska.5) V prípade, že ministerstvo schvaľuje privatizačný projekt v rozpore so stanoviskom
zakladateľa, je povinné toto rozhodnutie zdôvodniť na rokovaní vlády Slovenskej republiky.
§ 4
Zakladateľ, ktorý vykonáva práva štátu týkajúce sa majetkovej účasti na podnikaní
právnických osôb, predkladá v lehote určenej vládou Slovenskej republiky (ďalej len
„vláda“) so svojím stanoviskom návrhy privatizačných projektov tejto majetkovej účasti6) ministerstvu.
§ 5
(1)
Ministerstvo schvaľuje návrhy privatizačných projektov predložených podľa § 3 a 4 a zverejňuje ich do 30 dní vo vestníku ministerstva, pričom využíva aj iné formy
zverejnenia.
(2)
Obsah a náležitosti privatizačného projektu podniku a privatizačného projektu majetkovej
účasti štátu na podnikaní (ďalej len „privatizačný projekt účasti“) upravuje osobitný
predpis.7)
§ 6
(1)
Ak je ministerstvo príslušné schváliť privatizačný projekt, je tiež orgánom, na ktorom
sa uplatňujú nároky oprávnených osôb podľa osobitného predpisu.8) Obdobné platí aj v prípade, ak privatizačný projekt schvaľuje vláda.
(2)
Lehota na uplatnenie nárokov oprávnených osôb ustanovená osobitným predpisom9) sa považuje za zachovanú, ak oprávnená osoba včas uplatnila nárok uvedený v odseku
1 na orgáne Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky10) alebo na orgáne Českej republiky príslušnom schváliť privatizačný projekt,11) hoci mal byť uplatnený na ministerstve.
(3)
V prípade, že nárok podľa odseku 1 mal byť uplatnený na príslušnom orgáne Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky alebo na príslušnom orgáne Českej republiky, odstúpi
ministerstvo žiadosť oprávnenej osoby tomuto orgánu.
§ 7
Ministerstvo po dohode s Ministerstvom financií Slovenskej republiky udeľuje predchádzajúci
súhlas na vznik obchodných spoločností založených za účelom použitia investičných
kupónov podľa osobitných predpisov.12) Na udeľovanie súhlasu sa nevzťahuje zákon o správnom konaní.
Pôsobnosť vlády
§ 8
(1)
Vláda si môže vyhradiť schválenie privatizačného projektu podniku a privatizačného
projektu účasti.
(2)
Schváleniu podľa odseku 1 podliehajú privatizačné projekty vždy, ak ide o priamy
predaj mimo verejnej súťaže alebo verejnej dražby.13)
§ 9
(1)
Vláda za účelom privatizácie aj s použitím kupónov najneskoršie do 1. júla 1991 vydá
zásady, na základe ktorých jej zakladatelia predložia na schválenie zoznamy podnikov
a zoznamy majetkových účastí, ktoré budú zahrnuté do privatizácie.
(2)
Vláda určí lehoty na vypracovanie privatizačných projektov.14)
DRUHÁ ČASŤ
FOND NÁRODNÉHO MAJETKU SLOVENSKEJ REPUBLIKY
§ 10
Zriadenie fondu
(1)
Zriaďuje sa Fond národného majetku Slovenskej republiky so sídlom v Bratislave. Fond
je právnickou osobou a zapisuje sa do podnikového registra.
(2)
Fond uhrádza náklady spojené so svojou činnosťou zo svojho majetku, a to v rámci
rozpočtu schváleného Slovenskou národnou radou.
(3)
Orgánmi fondu sú prezídium, výkonný výbor a dozorná rada.
(4)
Podrobnosti o organizačnom usporiadaní fondu a jeho činnosti upravuje štatút, ktorý
schvaľuje vláda.
§ 11
Majetok fondu a jeho použitie
(1)
Majetok fondu tvoria
a)
privatizovaný majetok prevedený na fond za podmienok a v rozsahu ustanovenom osobitným
predpisom,15)
b)
zisk z účasti fondu na podnikaní obchodných spoločností, ktorých podnikania sa zúčastňuje,
c)
čistý výnos z predaja investičných kupónov za podmienok ustanovených osobitným predpisom.16)
(2)
(3)
Majetok fondu nie je súčasťou štátneho rozpočtu Slovenskej republiky. Možno ho použiť
len na tieto účely
a)
v súlade so schválenými privatizačnými projektmi k spôsobom privatizácie ustanoveným
osobitným predpisom,18)
b)
na úhradu nákladov spojených s činnosťou fondu v rámci schváleného rozpočtu (§ 10 ods. 2),
c)
na úhradu nákladov spojených s privatizáciou v rámci schváleného rozpočtu, vrátane
nákladov na podporu privatizácie,
d)
na plnenie záväzkov podnikov určených na privatizáciu v rozsahu a za podmienok určených
ministerstvom,
e)
na úhrady na ťarchu osobitného účtu ministerstva na použitie podľa osobitného predpisu,19)
f)
na uspokojenie nárokov oprávnených osôb podľa osobitných predpisov,20)
g)
na prevod prostriedkov do majetku obcí v rozsahu 25 % podielu na úhrnnom čistom výnose
z predaja prevádzkových jednotiek podľa osobitných predpisov,21) ktoré boli v zakladateľskej (zriaďovateľskej) pôsobnosti obcí a orgánov miestnej
štátnej správy v jednotlivých okresoch Slovenskej republiky; tieto prostriedky sa
rozdelia po 1. decembri 1992 medzi jednotlivé obce okresu v pomere podľa počtu obyvateľov,
h)
na prenájom majetku na dobu určitú do doby jeho použitia na privatizáciu.
§ 12
Právne úkony fondu
(1)
Podľa schváleného privatizačného projektu uzaviera fond vo svojom mene zmluvy a robí
iné právne úkony, a to najmä
a)
zakladá obchodné spoločnosti alebo sa zúčastňuje na ich zakladaní a vkladá do nich
vklady, ku ktorým sa zaviazal,
b)
nadobúda akcie na základe svojej účasti na podnikaní akciových spoločností a vykonáva
práva akcionára vrátane účasti na valných zhromaždeniach,
c)
vykonáva práva spoločníka vo svojej účasti na iných než akciových spoločnostiach,
d)
podieľa sa na hospodárskom výsledku obchodnej spoločnosti, ktorej podnikania sa zúčastňuje
a znáša jeho dôsledky vo forme zisku a strát,
e)
predáva akcie alebo podiely na iných než akciových spoločnostiach,
f)
podieľa sa na likvidačnom zostatku spoločnosti v rozsahu svojej účasti na jej podnikaní,
ak dôjde k jej zrušeniu,
g)
uzaviera zmluvy o predaji podnikov, ich organizačných častí a častí ich majetku,
pritom môže využiť aj verejnú súťaž alebo verejnú dražbu,
h)
prevádza privatizovaný majetok na obce,
ch)
prenajíma na dobu určitú tieto hodnoty do doby ich použitia pre privatizáciu.
(2)
Pri právnych úkonoch, ktoré robí fond podľa odseku 1 písm. a), g), h), ch), spolupracuje
so zakladateľmi.
(3)
Fond vyporiadava tiež nároky oprávnených osôb, ak k odňatiu vlastníckeho práva k
majetku došlo spôsobom uvedeným v § 2 ods. 3 zákona č. 87/1991 Zb. o mimosúdnych rehabilitáciach, a to podľa časového plánu uvedeného v schválenom privatizačnom
projekte, najneskôr však do jedného roka od schválenia privatizačného projektu. Fond
vyporiada tieto nároky len vtedy, ak ich oprávnené osoby uplatnia včas a ak uvedú
názov a sídlo podniku, ktorý vec drží.
(4)
Na zmenu schváleného privatizačného projektu je fond povinný vyžiadať si súhlas ministerstva
alebo vlády, ak si vyhradila schválenie privatizačného projektu.
§ 13
Pri uskutočňovaní činností uvedených v § 11 vznikajú fondu práva a záväzky. Fond je oprávnený domáhať sa splnenia svojich práv
na súde alebo iných príslušných orgánoch a môže byť žalovaný za nesplnenie svojich
záväzkov alebo iných povinností, za ktorých porušenie zodpovedá celým svojím majetkom.
ORGÁNY FONDU
§ 14
Prezídium
Najvyšším orgánom fondu je prezídium, ktoré sa skladá zo 7 členov. Predsedu, podpredsedu
a členov prezídia volí na návrh vlády Slovenská národná rada na dobu 5 rokov. Predsedu,
podpredsedu a ďalších členov prezídia môže Slovenská národná rada odvolať i pred uplynutím
ich funkčného obdobia. Voľba a odvolanie sa vykoná tajným hlasovaním.
§ 15
Pôsobnosť prezídia
(1)
Do pôsobnosti prezídia patrí najmä
a)
vymenúvať a riadiť výkonný výbor a dozerať na jeho činnosť,
b)
schvaľovať odmeňovanie členov výkonného výboru a ostatných pracovníkov fondu,
c)
vypracúvať návrh rozpočtu fondu a predkladať ho na prerokovanie vláde,
d)
schvaľovať rokovací poriadok prezídia a výkonného výboru,
e)
prerokúvať ročnú účtovnú uzávierku fondu a predkladať ju na prerokovanie vláde,
f)
prerokovať najneskoršie do 30. apríla výročnú správu o činnosti fondu za predchádzajúci
rok.
(2)
Návrh rozpočtu, ročnú účtovnú uzávierku a výročnú správu predkladá fond po prerokovaní
vo vláde na schválenie Slovenskej národnej rade.
§ 16
Prijímanie rozhodnutí prezídia
(1)
Prezídium je schopné sa uznášať, ak sa jeho rokovania zúčastní nadpolovičná väčšina
členov prezídia. Na rozhodnutie sa vyžaduje súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých
členov. V prípade rovnosti hlasov rozhoduje predsedajúci.
(2)
V mene prezídia podpisuje dokumenty predseda a počas jeho neprítomnosti podpredseda.
VÝKONNÝ VÝBOR
§ 17
Pôsobnosť výkonného výboru
(1)
Činnosť fondu riadi výkonný výbor fondu (ďalej len „výbor“).
(2)
Výbor koná v mene fondu v rozsahu vymedzenom štatútom. V týchto prípadoch sa na platnosť
písomných právnych úkonov vyžadujú podpisy dvoch členov výboru. Štatút ďalej určí,
kedy a v akom rozsahu členovia výboru konajú v mene fondu a udeľujú splnomocnenie
konať v mene fondu. Členovia výboru oprávnení konať za fond sa zapisujú do podnikového
registra.
(3)
Ustanovenie § 16 ods. 1 platí obdobne.
§ 18
Zloženie výboru
(1)
Výbor sa skladá z 9 členov vymenovaných prezídiom na dobu 5 rokov. Pred uplynutím
tejto lehoty môže prezídium člena výboru odvolať, ak porušuje svoje povinnosti alebo
nie je schopný riadne vykonávať svoju funkciu.
(2)
Členovia výboru volia zo svojho stredu predsedu a najviac dvoch podpredsedov.
(3)
Členovia výboru sú zamestnancami fondu.
DOZORNÁ RADA
§ 19
Pôsobnosť dozornej rady
(1)
Dozorná rada fondu (ďalej len „dozorná rada“) dozerá na činnosť a hospodárenie fondu,
jeho prezídia a výboru. Podľa povahy veci upozorňuje dozorná rada prezídium, vládu,
Slovenskú národnú radu, prípadne iné príslušné orgány na zistené nedostatky.
(2)
Návrh rozpočtu, ročnú účtovnú uzávierku a výročnú správu je prezídium povinné pred
predložením vláde prerokovať v dozornej rade.
§ 20
Zloženie dozornej rady
(1)
Dozorná rada sa skladá z 5 členov volených Slovenskou národnou radou na dobu 5 rokov.
Slovenská národná rada môže člena dozornej rady odvolať aj pred uplynutím jeho funkčného
obdobia. Voľba aj odvolanie člena dozornej rady sa vykonáva tajným hlasovaním.
(2)
Dozorná rada volí zo svojho stredu predsedu a podpredsedu.
(3)
Členmi dozornej rady nemôžu byť zamestnanci fondu.
(4)
Ustanovenie § 16 ods. 1 platí obdobne.
§ 21
Nezlučiteľnosť funkcií
(1)
Funkcie člena prezídia, výboru a dozornej rady sú navzájom nezlučiteľné.
(2)
Členom prezídia, výboru a dozornej rady nemôže byť člen vlády Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky, vlády Českej republiky a vlády Slovenskej republiky a poslanec
Federálneho zhromaždenia, Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady.
(3)
Členovia prezídia, výboru, dozornej rady a zamestnanci fondu nemôžu vykonávať činnosť,
ktorá by bola v rozpore so záujmami fondu, najmä nesmú byť členmi orgánov obchodných
spoločností, na ktorých podnikaní má fond majetkovú účasť. Členovia prezídia, výboru
a dozornej rady nemôžu nadobudnúť majetok fondu, okrem akcií za investičné kupóny.22)
§ 22
Člen prezídia, výboru a dozornej rady sa môže pred uplynutím funkčného obdobia svojej
funkcie vzdať písomným oznámením orgánu, ktorý ho do funkcie ustanovil.
TRETIA ČASŤ
SPOLOČNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 23
Medzi ministerstvom a fondom sa vykonáva pravidelné zúčtovanie príjmov podľa § 11 ods. 2 a výdavkov fondu podľa § 11 ods. 3 písm. e).
§ 24
Ukončenie činnosti fondu
O ukončení činnosti fondu, likvidácii fondu a o spôsobe použitia zostatku na účte
fondu rozhodne Slovenská národná rada zákonom.
§ 25
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
F. Mikloško v. r.
J. Čarnogurský v. r.
J. Čarnogurský v. r.
1)
Zákon č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby.
3)
§ 8 ods. 1 písm. b) zákona č. 92/1991 Zb.
4)
§ 47 ods. 1 zákona č. 92/1991 Zb.
5)
§ 8 ods. 2 zákona č. 92/1991 Zb.
6)
§ 9 ods. 2 zákona č. 92/1991 Zb.
7)
8)
§ 47 zákona č. 92/1991 Zb.
9)
§ 47 ods. 2 zákona č. 92/1991 Zb.
10)
§ 10 ods. 1 písm. a) zákona č. 92/1991 Zb.
11)
§ 20 ods. 3 zákona Českej národnej rady č. 171/1991 Zb. o pôsobnosti orgánov Českej republiky vo veciach prevodov majetku štátu na iné osoby
a o Fonde národného majetku Českej republiky.
12)
§ 25 ods. 1 písm. b) zákona č. 92/1991 Zb.
13)
§ 10 ods. 2 a 3 zákona č. 92/1991 Zb.
14)
§ 41 ods. 3 zákona č. 92/1991 Zb.
15)
16)
§ 23 ods. 3 zákona č. 92/1991 Zb.
17)
§ 15 a § 16 ods. 1 zákona SNR č. 474/1990 Zb. o pôsobnosti orgánov Slovenskej republiky vo veciach prevodov vlastníctva štátu k
niektorým veciam na iné právnické alebo fyzické osoby.
§ 7 písm. b), § 10 ods. 3 a § 22 ods. 3 zákona č. 403/1990 Zb. o zmiernení následkov niektorých majetkových krívd v znení neskorších predpisov.
§ 7 písm. b), § 10 ods. 3 a § 22 ods. 3 zákona č. 403/1990 Zb. o zmiernení následkov niektorých majetkových krívd v znení neskorších predpisov.
18)
§ 12 ods. 2 zákona č. 92/1991 Zb.
19)
§ 16 ods. 2 zákona SNR č. 474/1990 Zb.
20)
21)
Zákon č. 427/1990 Zb. o prevodoch vlastníctva štátu k niektorým veciam na iné právnické alebo fyzické osoby.
Zákon SNR č. 474/1990 Zb.
Zákon SNR č. 474/1990 Zb.
22)
§ 25 ods. 1 písm. a) zákona č. 92/1991 Zb.