564/1992 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 28.06.1994 do 08.12.1995
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 564/1992 Zb. |
Názov: | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o spôsobe vykonania referenda |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 19.11.1992 |
Dátum vyhlásenia: | 11.12.1992 |
Dátum účinnosti od: | 28.06.1994 |
Dátum účinnosti do: | 08.12.1995 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
311/2010 Z. z. | Rozhodnutie prezidenta Slovenskej republiky o vyhlásení referenda |
158/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 564/1992 Zb. o spôsobe vykonania referenda |
269/1995 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 564/1992 Zb. o spôsobe vykonania referenda v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 158/1994 Z. z. |
153/1996 Z. z. | Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky z 2. mája 1996 vo veci vyslovenia nesúladu čl. I bodu 1 a 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 269/1995 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 564/1992 Zb. o spôsobe vykonania referenda v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 158/1994 Z. z. s Ústavou Slovenskej republiky |
515/2003 Z. z. | Zákon o krajských úradoch a obvodných úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
192/2007 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 564/1992 Zb. o spôsobe vykonania referenda v znení neskorších predpisov a zákon č. 333/2004 Z. z. o voľbách do Národnej rady Slovenskej republiky v znení zákona č. 464/2005 Z. z. |
204/2011 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 184/1999 Z. z. o používaní jazykov národnostných menšín v znení zákona č. 318/2009 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
180/2014 Z. z. | Zákon o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
564
ZÁKON
Národnej rady Slovenskej republiky
z 19. novembra 1992
o spôsobe vykonania referenda
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
(1)
Tento zákon ustanovuje spôsob vykonania referenda podľa článkov 93 až 99 Ústavy Slovenskej republiky.
(2)
Návrh na vyhlásenie referenda predloží predseda Národnej rady Slovenskej republiky
prezidentovi Slovenskej republiky do piatich dní od prijatia uznesenia Národnej rady
Slovenskej republiky o jeho uskutočnení.1)
(3)
Ak sa má referendum vyhlásiť na základe petície, postupuje sa pri výkone petičného
práva podľa tohto zákona a podľa osobitného zákona.2) S petíciou, ktorá žiada vyhlásenie referenda, sa občania obracajú na prezidenta Slovenskej
republiky.
(4)
Otázka alebo otázky predložené na rozhodnutie v referende musia byť formulované tak,
aby na ne bolo možné jednoznačne odpovedať „áno“ alebo „nie“. Otázky nesmú byť navzájom
podmienené.
§ 1a
(1)
Petícia za vyhlásenie referenda (ďalej len „petícia“) musí byť písomná a musí byť
pod ňou uvedené meno, priezvisko, rodné číslo2a) a bydlisko toho, kto ju podpisuje. Ak podáva petíciu petičný výbor, uvedú sa mená,
priezviská a bydliská všetkých členov petičného výboru a meno, priezvisko, rodné číslo2a) a bydlisko toho, kto je oprávnený členov petičného výboru v tejto veci zastupovať.
(2)
Bydliskom uvedeným v odseku 1 sa rozumie obec, ulica, ak sa obec člení na ulice,
a číslo domu.
§ 1b
(1)
Občana možno na podporu petície vyzývať iba na miestach prístupných verejnosti, na
verejných zhromaždeniach, v tlači a v iných hromadných informačných prostriedkoch,
na schôdzach občianskych združení, politických strán a politických hnutí.
(2)
Nie je prípustné vyzývať na podporu petície a žiadať o podpis petície v budovách
štátnych orgánov a orgánov územnej samosprávy v rámci výkonu štátnej správy v pracovnom
čase, ako aj v bezprostrednej blízkosti týchto budov a v priestoroch ozbrojených zborov.
V zdravotníckych zariadeniach, ústavoch sociálnej starostlivosti a na pracoviskách
možno vyzývať na podporu petície a žiadať o podpis iba vo vyhradenom priestore a v
určenom čase.
(3)
Ustanovenia odsekov 1 a 2 platia obdobne aj na výzvy, aby občania petíciu nepodporili.
§ 1c
(1)
(2)
Ak podmienky uvedené v odseku 1 neboli splnené, prezident republiky vyhlásenie referenda
odmietne. O svojom rozhodnutí informuje zástupcu petičného výboru.
§ 2
(1)
Referendum sa vyhlasuje oznámením v Zbierke zákonov.
(2)
V oznámení o vyhlásení referenda sa uvedie:
a)
na návrh koho sa referendum vyhlasuje a deň prijatia petície občanov alebo uznesenia
Národnej rady Slovenskej republiky,
b)
aká otázka, alebo aké otázky sa občanom predkladajú na rozhodnutie,
c)
deň, prípadne dni konania referenda,
d)
lehota na vytvorenie orgánov pre referendum a na ich prvé zasadanie,
e)
deň vyhlásenia referenda.
(3)
V prípade, že predmet referenda je obsiahlejší a otázka predložená na referendum
potrebuje bližšie vysvetlenie, uvedie sa toto v prílohe otázky; príloha je súčasťou
oznámenia podľa odseku 2.
§ 3
O vyhlásení referenda oboznámia občanov aj obce spôsobom v mieste obvyklým najneskoršie
pätnásť dní pred konaním referenda.
§ 4
(1)
Referendum sa koná v ten istý deň na celom území Slovenskej republiky. Prezident
Slovenskej republiky môže určiť, že sa referendum koná vo dvoch dňoch.
(2)
Referendum sa koná v určený deň od 7. hodiny do 22. hodiny. Ak to miestne podmienky
vyžadujú, môže starosta obce alebo primátor alebo v mestách, ktoré sa členia na mestské
časti, starosta mestskej časti3) (ďalej len „starosta“) určiť začiatok referenda na skoršiu hodinu.
(3)
Ak sa referendum koná vo dvoch dňoch, začína sa o 14. hodine a končí sa o 22. hodine
prvého dňa. Druhý deň sa referendum začína o 7. hodine a končí sa o 14. hodine. Ak
to miestne podmienky vyžadujú, môže starosta určiť začiatok referenda na skoršiu hodinu.
§ 5
Právo hlasovať v referende má každý občan Slovenskej republiky, ktorý má podľa zákona
Slovenskej národnej rady o voľbách do Slovenskej národnej rady4) (ďalej len „volebný zákon“) právo voliť do Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej
len „oprávnený občan“).
§ 6
Na prekážky vo výkone hlasovacieho práva v referende sa vzťahuje príslušné ustanovenie
volebného zákona.5)
DRUHÁ ČASŤ
OKRSKY A OKRESY NA KONANIE REFERENDA
§ 7
Okrsky na konanie referenda
(1)
(2)
Územie okrsku a miestnosť na hlasovanie v každom z nich určí starosta najneskôr desať
dní pred konaním referenda.
(3)
Pre vytváranie okrskov platia primerane ustanovenia volebného zákona o volebných
okrskoch6) s tým, že okrsok môže zahŕňať až 2000 oprávnených občanov.
§ 8
Okresy na konanie referenda
(1)
Na sčítanie výsledkov hlasovania v okrskoch sa vytvárajú okresy na konanie referenda.
(2)
Okresy na konanie referenda tvoria územia okresov ustanovené osobitným predpisom.7)
TRETIA ČASŤ
ZOZNAMY NA HLASOVANIE V REFERENDE A HLASOVACIE PREUKAZY
§ 9
Zoznamy oprávnených občanov na hlasovanie v referende (ďalej len „zoznam“) zabezpečuje
obec. O zoznamoch platia primerane ustanovenia volebného zákona o zoznamoch voličov8) s tým, že sa ustanovenie o lehote na vyloženie zoznamu nepoužije. Zoznam však musí
byť vyložený tak, aby oprávnení občania mali dostatočný čas na oboznámenia sa s ním,
prípadne na uplatnenie námietok.
§ 10
(1)
Oprávneným občanom, ktorí nebudú môcť hlasovať v okrsku, v ktorom sú zapísaní do
zoznamu, vydá obec na ich žiadosť hlasovací preukaz a súčasne ich z tohto zoznamu
vyčiarkne s poznámkou o vydaní hlasovacieho preukazu.
(2)
Hlasovací preukaz oprávňuje na zápis do zoznamu a na hlasovanie v inom okrsku.
ŠTVRTÁ ČASŤ
ORGÁNY PRE REFERENDUM
§ 11
Všeobecné ustanovenia
(1)
Pre organizáciu referenda a zisťovanie jeho výsledkov sa vytvárajú orgány pre referendum
(ďalej len „komisie“), ktorými sú:
a)
Ústredná komisia pre referendum Slovenskej republiky (ďalej len „ústredná komisia“),
b)
okresné komisie pre referendum (ďalej len „okresné komisie“) pre každý okres na konanie
referenda (§ 8),
c)
okrskové komisie pre referendum (ďalej len „okrskové komisie“) pre každý okrsok (§ 7).
(2)
Členom komisie môže byť len oprávnený občan.
(3)
Člen komisie sa ujíma svojej funkcie podpísaním sľubu tohto znenia: „Sľubujem na
svoju česť, že budem svoju funkciu vykonávať svedomite a nestranne a budem sa pritom
spravovať zákonmi a inými právnymi predpismi.“
(4)
Komisia je spôsobilá uznášať sa, ak je prítomná nadpolovičná väčšina všetkých jej
členov. Uznesenie je prijaté, ak sa zaň vyslovila nadpolovičná väčšina prítomných
členov. Ak dôjde k rovnosti hlasov, návrh sa považuje za zamietnutý.
(5)
Ak dôjde k zániku funkcie člena komisie, nastúpi na jeho miesto náhradník. Podpredsedu
komisie zo zákona môže pri výkone tejto funkcie zastupovať zamestnanec ním riadeného
úradu, ktorého určí.
(6)
Ústredná komisia a okresná komisia si na prípravu spracovania a na spracovanie výsledkov
hlasovania v referende vytvárajú odborné (sumarizačné) útvary zložené z pracovníkov
pridelených na tento účel príslušným orgánom štátnej štatistiky. Títo pracovníci skladajú
sľub spôsobom a v znení uvedenom v odseku 3 a pri plnení úloh sú podriadení predsedovi
príslušnej komisie.
§ 12
Ústredná komisia
(1)
Každá politická strana, politické hnutie, ktoré sú zastúpené v Národnej rade Slovenskej
republiky, určia v lehote ustanovenej v oznámení o vyhlásení referenda [§ 2 ods. 2 písm. d)] jedného člena ústrednej komisie a jedného náhradníka a oznámia ich mená a priezviská
ministrovi vnútra Slovenskej republiky.
(2)
Na prvom zasadaní určí žreb z členov ústrednej komisie jej predsedu a prvého podpredsedu.
Žrebovanie riadi najstarší člen ústrednej komisie.
(3)
Ďalšími podpredsedami ústrednej komisie sú minister vnútra Slovenskej republiky a
predseda Slovenského štatistického úradu.
(4)
Podpredsedovia podľa odseku 3 vyčlenia zo zamestnancov úradov, ktoré riadia, potrebný
počet pracovníkov na zabezpečenie úloh a pre organizačné a administratívne práce.
(5)
Prvé zasadanie ústrednej komisie zvolá minister vnútra Slovenskej republiky v lehote
ustanovenej v oznámení o vyhlásení referenda [§ 2 ods. 2 písm. d)].
(6)
Ústredná komisia
a)
dozerá na dodržiavanie právnych predpisov pri príprave a konaní referenda,
b)
rozhoduje o sťažnostiach na postup okresných komisií,
c)
zisťuje výsledky hlasovania v referende,
d)
odovzdá zápisnicu o výsledku hlasovania Národnej rade Slovenskej republiky,
e)
plní ďalšie úlohy podľa tohto zákona a iných právnych predpisov.
§ 13
Okresné komisie
(1)
Každá politická strana, politické hnutie, uvedené v § 12 ods. 1, môžu určiť v lehote ustanovenej v oznámení o vyhlásení referenda [§ 2 ods. 2 písm. d)] jedného člena každej okresnej komisie a jedného náhradníka. Ich mená a priezviská
oznámia prednostovi okresného úradu.
(2)
Na prvom zasadaní určí žreb z členov okresnej komisie jej predsedu a prvého podpredsedu.
Žrebovanie riadi najstarší člen okresnej komisie.
(3)
Ďalšími podpredsedami okresnej komisie sú prednosta okresného úradu a riaditeľ príslušného
okresného oddelenia Slovenského štatistického úradu.
(4)
Okresné komisie musia mať najmenej 5 členov. Ak nie je okresná komisia takto vytvorená
spôsobom uvedeným v odseku 1, vymenuje zostávajúcich členov okresnej komisie prednosta
okresného úradu.
(5)
Podpredsedovia okresnej komisie podľa odseku 4 vyčlenia zo zamestnancov úradov, ktoré
riadia, potrebný počet pracovníkov na zabezpečenie úloh a pre potrebné organizačné
a administratívne práce.
(6)
Prvé zasadanie okresnej komisie zvolá prednosta okresného úradu v lehote ustanovenej
v oznámení o vyhlásení referenda [§ 2 ods. 2 písm. d)].
(7)
Okresná komisia
a)
dozerá na dodržiavanie právnych predpisov pri príprave a vykonaní referenda,
b)
rozhoduje o sťažnostiach na postup okrskových komisií,
c)
dozerá na zisťovanie výsledkov hlasovania v okrskoch; je oprávnená vyžadovať od okrskových
komisií vysvetlenia alebo iné informácie a môže zistené chyby po dohode s okrskovou
komisiou odstrániť sama alebo požiadať okrskovú komisiu, aby zistené nedostatky odstránila,
d)
zisťuje výsledky hlasovania v rámci okresu,
e)
vyhotoví a odovzdá zápisnicu o výsledku hlasovania ústrednej komisii,
f)
plní ďalšie úlohy podľa tohto zákona a iných právnych predpisov a úlohy, ktoré jej
uloží ústredná komisia.
§ 14
Okrskové komisie
(1)
Každá politická strana a politické hnutie zastúpené v Národnej rade Slovenskej republiky
alebo obecnom zastupiteľstve, v mestách, ktoré sa členia na mestské časti, v miestnom
zastupiteľstve môže určiť v lehote ustanovenej v oznámení o vyhlásení referenda jedného
člena okrskovej komisie a jeho náhradníka a oznámi ich mená a priezviská starostovi.
(2)
Na prvom zasadaní určí žreb z členov okrskovej komisie jej predsedu a podpredsedu.
Žrebovanie riadi najstarší člen komisie.
(3)
Okrsková komisia musí mať najmenej 5 členov. Ak okrsková komisia nie je takto vytvorená
spôsobom uvedeným v odseku 1, vymenuje zostávajúcich členov starosta.
(4)
Zvolanie prvého zasadania okrskovej komisie v lehote ustanovenej v oznámení o vyhlásení
referenda zabezpečí starosta.
(5)
Pracovníkov pre potrebné organizačné a administratívne práce zabezpečí starosta.
(6)
Okrsková komisia
a)
zabezpečuje riadny priebeh hlasovania, najmä dozerá na správne odovzdanie hlasovacích
lístkov a dbá o poriadok v miestnosti na hlasovanie a v jej bezprostrednom okolí,
b)
vykonáva sčítanie hlasov (§ 21),
c)
vyhotoví a odovzdá zápisnicu o priebehu a výsledku hlasovania príslušnej okresnej
komisii,
d)
plní ďalšie úlohy podľa tohto zákona a iných právnych predpisov a úlohy, ktoré jej
uloží príslušná okresná alebo ústredná komisia.
PIATA ČASŤ
KONANIE REFERENDA
Prvý oddiel
Príprava hlasovania
§ 15
Hlasovacie lístky
(1)
Na hlasovacom lístku musí byť uvedené:
a)
deň, prípadne dni konania referenda,
b)
otázka alebo otázky; ak je viac otázok, označia sa poradovými číslami. Pri každej
otázke sa vytlačia dva rámčeky, z ktorých jeden je nadpísaný slovom „áno“ a druhý
slovom „nie“,
c)
poučenie o spôsobe hlasovania.
(2)
Každý hlasovací lístok musí byť opatrený odtlačkom pečiatky ústrednej komisie a odtlačkom
pečiatky obce, v mestách, ktoré sa členia na mestské časti, odtlačkom pečiatky mestskej
časti.
(3)
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky zabezpečí, aby sa hlasovacie lístky vytlačili
a v potrebnom množstve doručili obci.
(4)
Obec zabezpečí, aby boli hlasovacie lístky doručené v deň konania referenda všetkým
okrskovým komisiám.
(5)
Oprávnený občan dostane hlasovací lístok v miestnosti na hlasovanie v deň konania
referenda.
§ 16
Informovanie oprávnených občanov
O vytvorených okrskoch, o miestnostiach na hlasovanie a o čase hlasovania oboznámi
oprávnených občanov obec spôsobom v mieste obvyklým a v dostatočnom časovom predstihu.
Obec zároveň informuje oprávnených občanov o povinnosti mať u seba preukaz totožnosti.
Druhý oddiel
§ 17
Kampaň pred referendom
(1)
Časom kampane pred referendom sa na účely tohto zákona rozumie obdobie začínajúce
12 dní a končiace 48 hodín pred konaním referenda.
(2)
Slovenský rozhlas a Slovenská televízia vyčlenia na kampaň podľa odseku 1 po 10 hodín
vysielacieho času. Vysielací čas sa rozdelí politickým stranám a politickým hnutiam
uvedeným v § 12 ods. 1 rovnakým dielom. Nárok na vysielací čas sa musí uplatniť aspoň 3 dni pred začiatkom
kampane pred referendom.
(3)
Prípadné spory o poskytnutie vysielacieho času podľa odsekov 1 a 2 rozhoduje ústredná
komisia s konečnou platnosťou.
(4)
Úhrady za používanie telekomunikačného zariadenia9) sa uhrádzajú v rozsahu vysielacieho času poskytnutého podľa odseku 2 zo štátneho
rozpočtu Slovenskej republiky.
(5)
48 hodín pred konaním a počas referenda je presviedčanie za určitý spôsob hlasovania
v referende slovom, písmom, zvukom a obrazom v informačných prostriedkoch zakázané.
(6)
Počas referenda je zakázané presviedčanie za určitý spôsob hlasovania v budovách,
kde sídlia okrskové komisie, a v ich bezprostrednom okolí.
(7)
Zverejňovať výsledky prieskumov verejnej mienky týkajúcich sa otázok predložených
v referende možno najneskôr 3 dni predo dňom konania referenda.
(8)
Komisie a pracovníci ich odborných sumarizačných útvarov nesmú poskytovať informácie
o priebehu a čiastkových výsledkoch hlasovania až do podpísania zápisnice o výsledku
hlasovania.
(9)
V priebehu hlasovania je zakázané uverejňovať výsledky prieskumov hlasovania.
Tretí oddiel
Hlasovanie
§ 18
(1)
Oprávnený občan hlasuje osobne; zastúpenie nie je prípustné.
(2)
Oprávnený občan hlasuje odovzdaním hlasovacieho lístka, na ktorom v príslušnom rámčeku
krížikom vyznačí, že na otázku odpovedá „áno“, alebo, že na otázku odpovedá „nie“.
Hlasovanie je tajné.
(3)
Ak sa v referende rozhoduje o viacerých otázkach, platí ustanovenie odseku 2 pre
každú z týchto otázok samostatne.
§ 19
(1)
Hlasovanie je neplatné, ak bola odovzdaná písomnosť, ktorá nie je hlasovacím lístkom
(§ 15).
(2)
Hlasovací lístok je neplatný, ak je pretrhnutý na dve alebo viac častí alebo ak je
vyplnený iným spôsobom, než ako je ustanovené v § 18 ods. 2, alebo je inak upravený alebo nie je upravený vôbec.
(3)
O platnosti hlasovania a o platnosti hlasovacieho lístka s konečnou platnosťou rozhoduje
okrsková komisia.
§ 20
O prípravách v miestnosti na hlasovanie, priestoroch na úpravu hlasovacích lístkov,
začatí hlasovania, hlasovaní, poriadku v miestnosti na hlasovanie a v jej bezprostrednom
okolí, prerušení hlasovania a ukončení hlasovania platia inak primerane ustanovenia
volebného zákona.10)
ŠIESTA ČASŤ
ZISTENIE A VYHLÁSENIE VÝSLEDKOV REFERENDA
§ 21
Sčítanie hlasov okrskovou komisiou
(1)
Po otvorení schránky na hlasovanie vylúči okrsková komisia prípady neplatného hlasovania
(§ 19 ods. 1) a zistí:
a)
celkový počet odovzdaných hlasovacích lístkov,
b)
počet neplatných hlasovacích lístkov (§ 19 ods. 2), ktoré vylúči z ďalšieho sčítania,
c)
počet platných hlasovacích lístkov,
d)
počet hlasov „áno“ a počet hlasov „nie“ ku každej jednotlivej otázke.
(2)
Inak pre postup pri sčítaní hlasov okrskovou komisiou platia primerane ustanovenia
volebného zákona o sčítaní hlasov okrskovou volebnou komisiou.11)
§ 22
Zápisnica o priebehu a výsledku hlasovania v okrsku
(1)
Okrsková komisia vyhotoví vo dvoch rovnopisoch zápisnicu o priebehu a výsledku hlasovania
v okrsku, ktorú podpíšu predseda, podpredseda a ostatní členovia komisie. Dôvody prípadného
odmietnutia podpisu sa poznamenajú.
(2)
V zápisnici okrskovej komisie o priebehu a výsledku hlasovania musí byť uvedené:
a)
čas začatia a ukončenia hlasovania, prípadne jeho prerušenia,
b)
počet oprávnených občanov zapísaných v okrsku do zoznamu na hlasovanie,
c)
počet oprávnených občanov, ktorým sa vydali hlasovacie lístky,
d)
počet odovzdaných hlasovacích lístkov,
e)
počet odovzdaných platných a počet odovzdaných neplatných hlasovacích lístkov,
f)
počet hlasov „áno“ a počet hlasov „nie“ ku každej jednotlivej otázke.
(3)
K zápisnici okrsková komisia priloží stručnú správu o obsahu sťažností, ktoré sa
jej podali, a uzneseniach, ktoré k nim prijala.
(4)
Po podpísaní oboch rovnopisov zápisnice o priebehu a výsledku hlasovania predseda
okrskovej komisie jedno vyhotovenie zápisnice odovzdá bez meškania okresnej komisii
a vyčká na jej pokyn na ukončenie činnosti okrskovej komisie.
(5)
Okrsková komisia zapečatí odovzdané hlasovacie lístky a zoznamy na hlasovanie a odovzdá
ich spolu s ostatnými dokladmi o hlasovaní do úschovy obci.
§ 23
Zápisnica okresnej komisie
(1)
Okresná komisia vyhotoví v dvoch rovnopisoch zápisnicu o výsledku hlasovania v okrese,
ktorú podpíšu predseda, podpredsedovia a ostatní členovia komisie. Dôvody prípadného
odmietnutia podpisu sa poznamenajú.
(2)
Okresná komisia zisťuje výsledky hlasovania v okrese na základe zápisníc o priebehu
a výsledku hlasovania odovzdaných okrskovými komisiami.
(3)
V zápisnici okresnej komisie musí byť uvedené:
a)
počet okrskov v okrese a počet okrskových komisií, ktoré zaslali zápisnicu o priebehu
a výsledku hlasovania,
b)
celkový počet oprávnených občanov zapísaných v zoznamoch na hlasovanie v rámci okresu,
c)
celkový počet oprávnených občanov, ktorým sa v rámci okresu vydali hlasovacie lístky,
d)
celkový počet odovzdaných hlasovacích lístkov v rámci okresu,
e)
celkový počet odovzdaných platných hlasovacích lístkov a celkový počet odovzdaných
neplatných hlasovacích lístkov v rámci okresu,
f)
celkový počet hlasov „áno“ a celkový počet hlasov „nie“ ku každej jednotlivej otázke
v rámci okresu.
(4)
K zápisnici okresná komisia priloží stručnú správu o obsahu sťažností, ktoré sa jej
podali, a uzneseniach, ktoré k nim prijala, ako aj o prípadoch porušenia právnych
predpisov pri príprave a vykonávaní referenda.
(5)
Po podpísaní oboch rovnopisov zápisnice o výsledku hlasovania odovzdá predseda okresnej
komisie jeden rovnopis zápisnice bez meškania ústrednej komisii a vyčká na jej pokyn
na ukončenie činnosti okresnej komisie. Ostatné doklady o hlasovaní odovzdá do úschovy
okresnému úradu.
§ 24
Zápisnica ústrednej komisie
(1)
Ústredná komisia preskúma zápisnice okresných komisií a na ich základe zisťuje výsledky
hlasovania v referende.
(2)
Ústredná komisia vyhotoví vo dvoch rovnopisoch zápisnicu o výsledku hlasovania v
referende, ktorú podpíšu predseda, podpredsedovia a ostatní členovia ústrednej komisie.
Dôvody prípadného odmietnutia podpisu sa poznamenajú.
(3)
V zápisnici ústredná komisia uvedie:
a)
celkový počet okresov a okrskov a počet okrskových a okresných komisií, ktoré odovzdali
zápisnicu o výsledku hlasovania,
b)
celkový počet oprávnených občanov zapísaných v zoznamoch na hlasovanie v referende,
c)
celkový počet oprávnených občanov, ktorým sa vydali hlasovacie lístky,
d)
celkový počet odovzdaných hlasovacích lístkov,
e)
celkový počet odovzdaných platných hlasovacích lístkov a celkový počet odovzdaných
neplatných hlasovacích lístkov,
f)
celkový počet hlasov „áno“ a celkový počet hlasov „nie“ ku každej jednotlivej otázke.
(4)
V zápisnici ústredná komisia ďalej uvedie stručný obsah sťažností, ktoré sa jej podali,
a uznesení, ktoré k nim prijala, ako aj prípady porušenia právnych predpisov pri príprave
a vykonávaní referenda.
(5)
Po podpísaní všetkých rovnopisov zápisnice o výsledku hlasovania v referende odovzdá
predseda ústrednej komisie jeden rovnopis zápisnice bez zbytočného odkladu Národnej
rade Slovenskej republiky. Dokumentáciu o činnosti ústrednej komisie odovzdá jej predseda
do úschovy Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky.
(6)
Bez zbytočného odkladu po odovzdaní zápisnice (odsek 5) zverejní ústredná komisia
prostredníctvom Tlačovej kancelárie Slovenskej republiky výsledky hlasovania v referende
[odsek 3 písm. b), e), f)].
§ 25
Vyhlásenie výsledku referenda
Vyhlásenie návrhu prijatého v referende12) obsahuje:
a)
deň, prípadne dni konania referenda,
b)
celkový počet oprávnených občanov zapísaných v zoznamoch na hlasovanie v referende,
c)
celkový počet oprávnených občanov, ktorí sa zúčastnili na hlasovaní,
d)
celkový počet oprávnených občanov, ktorí na otázku alebo otázky odpovedali „áno“,
a celkový počet oprávnených občanov, ktorí na otázku alebo otázky odpovedali „nie“,
e)
konštatovanie, ktorý návrh alebo návrhy boli v referende prijaté.
SIEDMA ČASŤ
OPATRENIA NA ZABEZPEČENIE REFERENDA
§ 26
Obstaranie pomocných prostriedkov
(1)
Pomocné prostriedky, najmä miestnosti na hlasovanie a potreby na vykonanie hlasovania
zabezpečia pre okrskové komisie obce.
(2)
Pre okresné komisie zabezpečia pomocné prostriedky okresné úrady.
§ 27
Spolupráca iných orgánov a osôb
(1)
Všetky štátne orgány a obce sú povinné spolupôsobiť pri vykonávaní tohto zákona.
(2)
Fyzické i právnické osoby podnikajúce v odbore polygrafickej činnosti sú povinné
v rozsahu zodpovedajúcom technickým možnostiam ich prevádzky, na žiadosť štátnych
orgánov alebo obcí plniacich úlohy podľa tohto zákona za odplatu zabezpečiť, aby hlasovacie
lístky, hlasovacie preukazy a všetky ostatné dokumenty potrebné pre referendum boli
včas a riadne vytlačené. Nároky na náhradu škody, ktoré vznikli pri plnení týchto
úloh, nie sú týmto ustanovením dotknuté.
§ 28
Nároky členov komisií
O nárokoch členov komisií platia obdobne ustanovenia volebného zákona o nárokoch členov
volebných komisií.13)
§ 29
Úhrada nákladov spojených s referendom
(1)
Výdavky spojené s prípravou, vykonaním a zisťovaním výsledkov referenda sa uhrádzajú
zo štátneho rozpočtu.
(2)
Výdavkami podľa odseku 1 nie sú výdavky spojené s kampaňou pred referendom, s výnimkou
úhrad za používanie telekomunikačného zariadenia (§ 17 ods. 4).
§ 30
Záverečné ustanovenie
(1)
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
a)
vyhotoví vzory tlačív na hlasovanie a zabezpečí ich vytlačenie,
b)
usmerňuje
1.
vytváranie okrskov na hlasovanie,
2.
zostavovanie a vedenie zoznamov,
3.
vystavovanie hlasovacích preukazov,
4.
zabezpečovanie a vybavovanie miestností na hlasovanie,
5.
úschovu hlasovacích lístkov a iných dokladov o hlasovaní.
(2)
Slovenský štatistický úrad vydá metodiku spracovania výsledkov hlasovania.
§ 31
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
I. Gašparovič v. r.
V. Mečiar v. r.
V. Mečiar v. r.
2)
Zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve.
2a)
§ 15 písm. f) zákona Slovenskej národnej rady č. 322/1992 Zb. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov.
2c)
§ 1 ods. 4 zákona č. 85/1990 Zb. o petičnom práve.
3)
§ 13 ods. 1 a § 24 ods. 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
§ 17 ods. 1 zákona Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov.
§ 15 ods. 1 zákona Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov.
§ 17 ods. 1 zákona Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov.
§ 15 ods. 1 zákona Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov.
4)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 80/1990 Zb. o voľbách do Slovenskej národnej rady v znení neskorších predpisov.
5)
§ 2 ods. 3 zákona Slovenskej národnej rady č. 80/1990 Zb.
6)
§ 10 zákona Slovenskej národnej rady č. 80/1990 Zb.
7)
Zákon Slovenskej národnej rady č. 517/1990 Zb. o územnom členení Slovenskej republiky v znení zákona Slovenskej národnej rady č.
295/1992 Zb.
8)
9)
Zákon č. 110/1964 Zb. o telekomunikáciách v znení zákona č. 150/1992 Zb.
11)
§ 33 zákona Slovenskej národnej rady č. 80/1990 Zb.
13)
§ 51 zákona Slovenskej národnej rady č. 80/1990 Zb.