567/1992 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 01.08.1993 do 31.12.1993
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 567/1992 Zb. |
Názov: | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o rozpočtových pravidlách Slovenskej republiky |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 17.11.1992 |
Dátum vyhlásenia: | 11.12.1992 |
Dátum účinnosti od: | 01.08.1993 |
Dátum účinnosti do: | 31.12.1993 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
638/1992 Zb. | Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky o hospodárení s prostriedkami štátneho rozpočtu Slovenskej republiky a o hospodárení rozpočtových a príspevkových organizácií |
119/1993 Z. z. | Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky o niektorých opatreniach na dofinancovanie družstevnej a individuálnej bytovej výstavby |
234/1994 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o použití prostriedkov osobitného príjmového účtu štátneho rozpočtu |
340/1994 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 234/1994 Z. z. o použití prostriedkov osobitného príjmového účtu štátneho rozpočtu |
127/1995 Z. z. | Nariadenie vlády Slovenskej republiky o štátnych zárukách |
159/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 14/1993 Z. z. o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1993 a o zmene zákonov v oblasti sociálneho zabezpečenia a niektorých ďalších zákonov |
325/1993 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1994 a o zmenách niektorých ďalších zákonov |
172/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 325/1993 Z. z. o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1994 a o zmenách niektorých ďalších zákonov v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 65/1994 Z. z. |
374/1994 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o niektorých opatreniach na zabezpečenie hospodárenia Slovenskej republiky v roku 1995 a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
58/1995 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o štátnom rozpočte Slovenskej republiky na rok 1995 a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
303/1995 Z. z. | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o rozpočtových pravidlách |
567
ZÁKON
Národnej rady Slovenskej republiky
zo 17. novembra 1992
o rozpočtových pravidlách Slovenskej republiky
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ÚVODNÉ USTANOVENIA
§ 1
(1)
Tento zákon upravuje postavenie, funkciu a zostavenie štátneho rozpočtu Slovenskej
republiky (ďalej len „štátny rozpočet“) a štátneho záverečného účtu Slovenskej republiky
(ďalej len „štátny záverečný účet“), postavenie rozpočtov obcí1) a použitie ich prostriedkov. Určuje zásady hospodárenia s rozpočtovými prostriedkami
a jeho kontrolu.
(2)
Tento zákon ďalej ustanovuje druhy príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu a rozpočtov
obcí a upravuje zriaďovanie a zásady hospodárenia štátnych účelových fondov Slovenskej
republiky (ďalej len „štátne fondy“).
DRUHÁ ČASŤ
ŠTÁTNY ROZPOČET
§ 2
(1)
Štátny rozpočet je základným ekonomickým nástrojom finančnej politiky.
(2)
Finančné hospodárenie Slovenskej republiky sa spravuje jej štátnym rozpočtom, ktorý
sa zostavuje na každý rozpočtový rok.
(3)
Rozpočtový rok je zhodný s kalendárnym rokom.
(4)
Výšku príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu schvaľuje na rozpočtový rok Národná rada
Slovenskej republiky (ďalej len „národná rada“) zákonom o štátnom rozpočte. Prílohou
zákona o štátnom rozpočte sú údaje o príjmoch a výdavkoch jednotlivých kapitol.
(5)
V štátnom rozpočte, v rozpočtoch štátnych fondov a rozpočtoch obcí sa uplatňuje jednotné
triedenie príjmov a výdavkov, ako aj jednotný spôsob evidencie o ich plnení podľa
osobitného predpisu.
§ 3
Obsah štátneho rozpočtu
Štátny rozpočet obsahuje:
a)
príjmy a výdavky Slovenskej republiky, okrem príjmov a výdavkov, o ktorých to ustanovuje
osobitný zákon,
b)
finančné vzťahy k právnickým a fyzickým osobám,
c)
rozpočtové rezervy.
§ 4
Príjmy štátneho rozpočtu
(1)
Príjmy štátneho rozpočtu sú
a)
dane a poplatky od právnických osôb, ktorých sídlo je na území Slovenskej republiky,
okrem príjmov, ktoré sú podľa tohto alebo iného zákona národnej rady príjmom rozpočtov
štátnych fondov, rozpočtov obcí alebo osobitných právnických osôb zriadených zákonom
na financovanie sociálnych a zdravotníckych potrieb (ďalej len „národná poisťovňa“),
b)
dane a poplatky od fyzických osôb, ktoré majú bydlisko na území Slovenskej republiky,
okrem príjmov, ktoré sú podľa tohto alebo iného zákona národnej rady príjmom rozpočtov
štátnych fondov, rozpočtov obcí alebo národnej poisťovne,
c)
dane a poplatky od právnických a fyzických osôb, ktorých sídlo alebo bydlisko je
mimo územia Slovenskej republiky a ktoré vykonávajú činnosť alebo majú príjmy z iného
zdroja2) na území Slovenskej republiky okrem príjmov rozpočtov štátnych fondov, rozpočtov
obcí alebo národnej poisťovne,
d)
clá, dovozné alebo vývozné prirážky, vyrovnávajúce dávky z dovozu,
e)
splátky vládnych úverov poskytnutých Slovenskou republikou do zahraničia a zákonom
národnej rady určené podiely na splátkach vládnych úverov poskytnutých Českou a Slovenskou
Federatívnou Republikou do zahraničia a na odvode náhrad za účasť na vládnych úveroch,
f)
zákonom národnej rady určené podiely na splátkach návratných finančných výpomocí
poskytnutých zo štátneho rozpočtu federácie,
g)
príjmy ministerstiev, ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky,
ďalších štátnych orgánov a právnických osôb, ktoré majú pre účely tohto zákona postavenie
ústredných orgánov Slovenskej republiky (ďalej len „ústredné orgány“), ako aj príjmy
rozpočtových organizácií a odvody príspevkových organizácií v ich pôsobnosti,
h)
vratky návratných finančných výpomocí poskytnutých zo štátneho rozpočtu a náhrada
ušlého zisku,
ch)
vratky príspevkov a dotácií po zúčtovaní finančných vzťahov so štátnym rozpočtom,
i)
výnosy z cenných papierov nadobudnutých od iných emitentov alebo prostriedky získané
predajom štátnych cenných papierov emitovaných v súlade so zákonom národnej rady,
j)
výnosy z predaja majetku vo vlastníctve Slovenskej republiky, ak osobitný predpis
neustanoví inak,
k)
odvody a penále za porušenie rozpočtovej disciplíny, pokiaľ nie sú príjmom rozpočtu
obce alebo štátneho fondu,
l)
ďalšie príjmy ustanovené osobitným zákonom.
(2)
Na úhradu finančných potrieb štátneho rozpočtu sa môžu so súhlasom národnej rady
použiť štátne finančné aktíva Slovenskej republiky alebo inak získané prostriedky.
§ 5
Výdavky štátneho rozpočtu
(1)
Zo štátneho rozpočtu sa uhradzujú najmä
a)
výdavky na činnosť ústredných orgánov a ich prostredníctvom výdavky na činnosť rozpočtových
organizácií a príspevky príspevkovým organizáciám v ich pôsobnosti, ako aj ostatné
výdavky ustanovené zákonom o štátnom rozpočte alebo osobitnými predpismi,
b)
výdavky na zabezpečenie spoločných potrieb Slovenskej republiky a Českej republiky
v rozsahu ustanovenom v zákone o štátnom rozpočte,
c)
výdavky na sociálne a zdravotné poistenie,
d)
výdavky na krytie štátnych objednávok a náhrady ujmy spôsobenej štátom,
e)
výdavky na štátny dlh Slovenskej republiky, na emisiu cenných papierov a na úhradu
výnosov ich majiteľom a na ich splácanie, ako aj výdavky na nákup cenných papierov
od iných subjektov,
f)
splátky úverov a úroky z prijatých úverov, ako aj splátky nesplatených úverov, za
ktoré prevzal štát záruky,
g)
vládne úvery,
h)
štátne príspevky na volebné náklady politickým stranám a hnutiam.3)
(2)
Zo štátneho rozpočtu sa môžu poskytovať
a)
dotácie a návratné finančné výpomoci právnickým osobám a podnikateľom,
b)
dotácie a návratné finančné výpomoci obciam,
c)
dotácie štátnym fondom,
d)
príspevky fyzickým osobám podľa osobitných predpisov.4)
(3)
Dotácie sa poskytujú na konkrétne akcie alebo na vopred určené okruhy potrieb podľa
zákona o štátnom rozpočte. Môžu byť použité len na určené účely a za podmienok ustanovených
Ministerstvom financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo financií“). Podliehajú
ročnému zúčtovaniu so štátnym rozpočtom.
(4)
Ak v priebehu rozpočtového roka prechádza výkon štátnej správy z orgánu štátnej správy
na obce, prevedie ústredný orgán štátnej správy zodpovedajúci objem prostriedkov do
rozpočtov obcí.
(5)
Spôsob zúčtovania príspevkov a dotácií zo štátneho rozpočtu určí každoročne ministerstvo
financií.
(6)
Podrobnosti o krytí štátnych objednávok upraví vláda nariadením.
§ 6
Rozpočtové provizórium
(1)
Ak nebude zákon o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok schválený pred 1.
januárom rozpočtového roka, spravuje sa rozpočtové hospodárenie v dobe od 1. januára
rozpočtového roka do vyhlásenia zákona o štátnom rozpočte na tento rok rozpočtovým
provizóriom podľa návrhu štátneho rozpočtu predloženého vládou Slovenskej republiky
(ďalej len „vláda“) národnej rade.
(2)
Ak vláda nepredloží návrh štátneho rozpočtu do 1. januára rozpočtového roka, urobí
do tohto termínu s predchádzajúcim súhlasom národnej rady nevyhnutné opatrenia na
zabezpečenie hospodárenia v dobe rozpočtového provizória, ktoré schvaľuje národná
rada.
(3)
Rozpočtové príjmy a výdavky uskutočnené počas rozpočtového provizória sa zúčtujú
so štátnym rozpočtom po jeho vyhlásení.
TRETIA ČASŤ
ROZPOČTOVÝ PROCES A PRAVIDLÁ ROZPOČTOVÉHO HOSPODÁRENIA
§ 7
Návrh štátneho rozpočtu
(1)
Ministerstvo financií vypracúva návrh štátneho rozpočtu na príslušný rozpočtový rok
v súčinnosti s ústrednými orgánmi, obcami a správcami štátnych fondov a predkladá
ho vláde. Prílohu návrhu štátneho rozpočtu tvoria návrhy rozpočtov štátnych fondov
a vybrané údaje rozpočtov obcí.
(2)
Vláda predkladá návrh štátneho rozpočtu na schválenie národnej rade v ňou určenom
termíne.
(3)
Ministerstvo financií riadi práce na vypracúvaní návrhu štátneho rozpočtu a usmerňuje
vypracovanie rozpočtov ústredných orgánov a štátnych fondov.
(4)
Ústredné orgány, obce, štátne fondy, národná poisťovňa, subjekty, ktorým sa poskytujú
prostriedky zo štátneho rozpočtu podľa § 5 tohto zákona, a ďalšie subjekty, za ktoré štátny rozpočet preberá záruky za úvery,
sú povinné predkladať ministerstvu financií požadované údaje o hospodárení a stave
majetku pre potreby zostavenia štátneho rozpočtu, štátneho záverečného účtu a hodnotenia
plnenia štátneho rozpočtu.
§ 8
Rozpočty ústredných orgánov
(1)
Príjmy a výdavky štátneho rozpočtu sa členia na kapitoly zodpovedajúce pôsobnosti
jednotlivých ústredných orgánov (ďalej len „rozpočty ústredných orgánov“). Tieto príjmy
a výdavky štátneho rozpočtu, ktoré majú všeobecný charakter a nepatria do pôsobnosti
žiadneho ústredného orgánu, tvoria rozpočtovú kapitolu Všeobecná pokladničná správa,
ktorú spravuje minister financií Slovenskej republiky (ďalej len „minister financií“).
Výdavky spojené so správou štátneho dlhu tvoria rozpočtovú kapitolu Štátny dlh, ktorú
spravuje minister financií, ak osobitný predpis neustanovuje inak.
(2)
Rozpočty ústredných orgánov obsahujú
a)
príjmy a výdavky ústredných orgánov,
b)
príjmy a výdavky rozpočtových organizácií v pôsobnosti ústredných orgánov,
c)
príspevky príspevkovým organizáciám a odvody príspevkových organizácií v pôsobnosti
ústredných orgánov,
d)
dotácie zo štátneho rozpočtu na úlohy a činnosti, ktoré sú v pôsobnosti ústredných
orgánov.
(3)
Vedúci ústredných orgánov prerokujú návrhy svojich rozpočtov v príslušných orgánoch
národnej rady. Návrh rozpočtu kapitol Všeobecná pokladničná správa a Štátny dlh prerokúva
v príslušných orgánoch národnej rady minister financií.
§ 9
Časové a účelové použitie rozpočtových prostriedkov
(1)
Rozpočtové prostriedky môžu byť použité iba do konca rozpočtového roka, a to len
na účely, na ktoré boli štátnym rozpočtom určené.
(2)
Vedúci ústredného orgánu alebo inej právnickej osoby alebo fyzická osoba zodpovedá
za hospodárne a efektívne používanie rozpočtových prostriedkov.
(3)
Všeobecne záväzný právny predpis upraví podrobnosti o hospodárení s prostriedkami
štátneho rozpočtu a ustanoví podmienky odchýlok od časového a účelového použitia rozpočtových
prostriedkov na zabezpečenie plynulého hospodárenia a riadneho plnenia záväzkov.
§ 10
Úhrada rozpočtovo nezabezpečených potrieb
Ak vznikne v priebehu roka potreba úhrady, ktorá nie je v rozpočte ústredného orgánu
alebo rozpočtovej organizácie zabezpečená, možno úhradu realizovať
a)
v právomoci ústredného orgánu alebo rozpočtovej organizácie v rámci ich rozpočtu
hospodárnejším vykonávaním iných úloh alebo odsunutím, prípadne obmedzením iného,
menej naliehavého výdavku, pokiaľ to nie je v rozpore s riadnou činnosťou ústredného
orgánu alebo rozpočtovej organizácie,
b)
použitím vlastných mimorozpočtových zdrojov,
c)
rozpočtovým opatrením v právomoci nadriadeného orgánu,
d)
z rezerv štátneho rozpočtu.
§ 11
Rozpočtové opatrenia
(1)
Rozpočtové opatrenia sú presuny rozpočtových prostriedkov, povolené prekročenie rozpočtu
a viazanie rozpočtových prostriedkov.
(2)
Rozsah rozpočtových opatrení, ktoré môže vláda vykonať, ustanoví zákon o štátnom
rozpočte.
§ 12
Sankcie za porušenie rozpočtovej disciplíny
(1)
Subjekty, ktoré neoprávnene použijú alebo zadržia prostriedky poskytnuté zo štátneho
rozpočtu alebo štátnych fondov, sú povinné vrátiť finančné prostriedky v rovnakej
výške štátnemu rozpočtu alebo štátnemu fondu. Zároveň sú povinné zaplatiť penále vo
výške 0,5 % zo zadržanej alebo neoprávnene použitej sumy za každý deň omeškania s
vrátením alebo za každý deň neoprávneného použitia poskytnutých prostriedkov, najviac
do výšky dvojnásobku tejto sumy a najmenej 1000 Kčs.
(2)
Pri hospodárení s prostriedkami rozpočtu obcí sa postupuje podľa odseku 1; vrátené
sumy a výnos penále sú príjmom rozpočtu obce.
(3)
Ak sa porušenie rozpočtovej disciplíny podľa odsekov 1 a 2 zistilo vnútornou kontrolou,
znižuje sa penále na polovicu.
(4)
Penále nemožno vymáhať po uplynutí desiatich rokov nasledujúcich po roku, v ktorom
došlo k porušeniu rozpočtovej disciplíny podľa odsekov 1 a 2.
(5)
Ministerstvo financií môže povoliť z dôvodu zamedzenia tvrdosti úľavy z odsekov 1
a 3 a obec z odsekov 2 a 3.
§ 13
Zodpovednosť za hospodárenie
(1)
Vláda zodpovedá národnej rade za hospodárenie s rozpočtovými prostriedkami a podáva
jej štvrťročne správu o plnení štátneho rozpočtu.
(2)
Za hospodárenie s rozpočtovými prostriedkami ústredných orgánov, rozpočtových a príspevkových
organizácií a štátnych fondov zodpovedajú ich vedúci. Za hospodárenie s rozpočtovými
prostriedkami v kapitolách Všeobecná pokladničná správa a Štátny dlh zodpovedá minister
financií. Správy o plnení svojich rozpočtov prerokúvajú vedúci ústredných orgánov
v príslušných orgánoch národnej rady.
(3)
Vláda alebo na základe jej splnomocnenia minister financií môže v rozsahu a za podmienok
určených zákonom národnej rady o štátnom rozpočte povoliť uskutočnenie výdavku nevyhnutného
pre hospodárstvo Slovenskej republiky a nezabezpečeného v štátnom rozpočte, ak sa
nedá pokryť z rozpočtu ústredného orgánu, ak zabezpečí jeho úhradu vyššími príjmami
alebo úsporami na iných výdavkoch štátneho rozpočtu alebo odsunutím, prípadne obmedzením
iného, menej naliehavého výdavku, prípadne z rezerv štátneho rozpočtu.
(4)
Vláda môže v závažných prípadoch v priebehu roka viazať prostriedky štátneho rozpočtu.
Tieto prostriedky možno uvoľniť iba s jej súhlasom.
§ 14
Rozpočtové rezervy
(1)
Na zabezpečenie rozpočtového hospodárenia, na krytie nevyhnutných a nepredvídaných
výdavkov a na krytie úbytku alebo zníženia rozpočtových príjmov sa vytvárajú v štátnom
rozpočte rezervy.
(2)
Rozpočtové rezervy tvoria
a)
rozpočtová rezerva vlády,
b)
rezerva na garancie národnej poisťovni,
c)
rezerva na štátne záruky na úvery podnikateľom.
(3)
Výšku rozpočtových rezerv a ich použitie schvaľuje národná rada zákonom o štátnom
rozpočte. S rozpočtovými rezervami disponuje vláda a v ňou určenom rozsahu minister
financií.
(4)
O hospodárení s rozpočtovými rezervami podáva vláda správu národnej rade v rámci
správ o plnení štátneho rozpočtu alebo na žiadosť národnej rady.
ŠTVRTÁ ČASŤ
ŠTÁTNY ZÁVEREČNÝ ÚČET A ŠTÁTNE FINANČNÉ AKTÍVA A PASÍVA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
§ 15
Štátny záverečný účet
(1)
Štátny záverečný účet zahŕňa výsledky hospodárenia s prostriedkami štátneho rozpočtu
za príslušný rozpočtový rok. Prílohou štátneho záverečného účtu sú záverečné účty
štátnych fondov, vybrané údaje hospodárenia obcí a zhodnotenie poskytnutých záruk
za úvery a návratných finančných výpomocí.
(2)
Ústredné orgány zostavujú o výsledkoch svojho ročného rozpočtového hospodárenia záverečný
účet a prerokúvajú ho v príslušných orgánoch národnej rady. Záverečný účet kapitoly
Všeobecná pokladničná správa a Štátny dlh predkladá minister financií.
(3)
Návrh štátneho záverečného účtu zostavuje ministerstvo financií v súčinnosti s ústrednými
orgánmi a obcami a predkladá ho vláde spolu s návrhom na použitie prebytku rozpočtového
hospodárenia alebo na úhradu jeho schodku. Vláda po prerokovaní predkladá návrh štátneho
záverečného účtu na schválenie národnej rade najneskôr do 6 mesiacov po ukončení rozpočtového
roka. O použití prebytku rozpočtového hospodárenia Slovenskej republiky alebo o spôsobe
úhrady schodku rozhoduje národná rada na návrh vlády.
(4)
Ministerstvo financií riadi práce na zostavení štátneho záverečného účtu a usmerňuje
práce na zostavení záverečných účtov štátnych fondov.
§ 16
Štátne finančné aktíva a pasíva Slovenskej republiky
(1)
Štátne finančné aktíva Slovenskej republiky sú prostriedky Slovenskej republiky vytvorené
z výsledkov rozpočtového hospodárenia minulých rokov a ďalších finančných operácií
Slovenskej republiky. Štátne finančné pasíva sú záväzky Slovenskej republiky z minulých
rokov.
(2)
Evidenciu štátnych finančných aktív a pasív Slovenskej republiky vedie ministerstvo
financií, pokiaľ osobitný predpis neustanoví inak.
(3)
Ministerstvo financií predkladá vláde prehľad o štátnych finančných aktívach a pasívach
Slovenskej republiky.
(4)
Vláda podáva národnej rade spolu so štátnym záverečným účtom prehľad o štátnych finančných
aktívach a pasívach Slovenskej republiky.
(5)
Štátne finančné aktíva z výsledkov rozpočtového hospodárenia Slovenskej republiky
z minulých rokov sa môžu použiť iba so súhlasom národnej rady. Štátne finančné aktíva
z ďalších finančných operácií Slovenskej republiky sa môžu použiť iba so súhlasom
vlády.
PIATA ČASŤ
KONTROLA ROZPOČTOVÉHO HOSPODÁRENIA
§ 17
Kontrolná pôsobnosť vlády
Hospodárenie s prostriedkami štátneho rozpočtu kontroluje vláda.
§ 18
Kontrolná pôsobnosť ministerstva financií
(1)
Ministerstvo financií priebežne hodnotí plnenie štátneho rozpočtu a rozpočtov štátnych
fondov a správy o výsledkoch podáva vláde.
(2)
Ministerstvo financií vykonáva kontrolu hospodárenia s prostriedkami štátneho rozpočtu
v ústredných orgánoch a v štátnych fondoch.
(3)
Hospodárenie s prostriedkami štátneho rozpočtu v rozpočtových a príspevkových organizáciách
a čerpanie a využitie prostriedkov štátneho rozpočtu poskytnutých obciam a ostatným
právnickým alebo fyzickým osobám kontrolujú územné finančné orgány.5) V prípade potreby môže kontrolu vykonať ministerstvo financií.
(4)
Týmto nie sú dotknuté ustanovenia osobitných predpisov v oblasti kontroly čerpania
a použitia prostriedkov štátneho rozpočtu.
ŠIESTA ČASŤ
ŠTÁTNE FONDY
§ 19
(1)
Štátny fond je právnická osoba, ktorá sa zriaďuje zákonom národnej rady na financovanie
osobitne určených úloh, pokiaľ je ich financovanie týmto spôsobom opodstatnené.
(2)
Správu štátneho fondu vykonáva z prostriedkov svojho rozpočtu ústredný orgán ustanovený
zákonom, ktorý tiež predkladá ministerstvu financií na každý rozpočtový rok návrh
rozpočtu, prehľad pohľadávok a záväzkov a záverečný účet štátneho fondu.
(3)
Rozpočet štátneho fondu je zapojený na štátny rozpočet finančnými vzťahmi.
(4)
Zdrojom štátneho fondu sú vlastné príjmy a príjmy z jeho ekonomických aktivít. Ako
doplnkový zdroj štátneho fondu môže byť použitá dotácia zo štátneho rozpočtu v rozsahu
schválenom zákonom národnej rady o štátnom rozpočte. Zdroje štátneho fondu a okruh
použitia jeho prostriedkov vymedzí zákon, ktorým sa štátny fond zriaďuje.
(5)
Slovenská republika neručí za záväzky štátneho fondu a štátny fond neručí za záväzky
Slovenskej republiky.
SIEDMA ČASŤ
ROZPOČTY OBCÍ
§ 20
(1)
Finančné hospodárenie obcí sa riadi schváleným rozpočtom a plánom tvorby a použitia
mimorozpočtových peňažných fondov.
(2)
Rozpočty obcí vyjadrujú ekonomickú samostatnosť samosprávnych území. Obsahujú finančné
vzťahy k právnickým a fyzickým osobám pôsobiacim na spravovanom území, ako aj občanom
žijúcim na tomto území. Zahŕňajú tiež finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu.
§ 21
Príjmy rozpočtu obce
(1)
Príjmy rozpočtu obce sú
a)
výnosy z majetku obce a majetku vo vlastníctve štátu a v správe obce,
b)
dane a poplatky od právnických a fyzických osôb podľa osobitných predpisov,
c)
príjmy rozpočtových organizácií a odvody príspevkových organizácií zriadených obcou,
d)
výnosy z činnosti obce a právnických osôb založených obcou,
e)
výnosy pokút za priestupky podľa osobitných predpisov,
f)
odvody a penále za porušenie rozpočtovej disciplíny, pokiaľ nie sú príjmom štátneho
rozpočtu,
g)
príjmy z obecných cenných papierov a výnosy z finančných investícií obce,
h)
prostriedky prevedené z mimorozpočtových peňažných fondov obce,
ch)
dary a výnosy dobrovoľných zbierok v prospech obce,
i)
prijaté úvery,
j)
dotácie zo štátnych fondov,
k)
návratné finančné výpomoci,
l)
vratky návratných finančných výpomocí z rozpočtu obce a úhrada ušlého zisku,
m)
iné príjmy ustanovené osobitnými predpismi.
(2)
Ďalšie príjmy rozpočtu obce tvoria
a)
dotácie zo štátneho rozpočtu na účely vymedzené týmto zákonom alebo zákonom o štátnom
rozpočte,
b)
podiely na príjmoch štátneho rozpočtu ustanovené zákonom o štátnom rozpočte.
§ 22
Výdavky rozpočtu obce
Z rozpočtu obce sa uhradzujú najmä
a)
výdavky na činnosť obce a na činnosť právnických osôb založených alebo zriadených
obcou,
b)
dotácie a návratné finančné výpomoci fyzickým osobám a právnickým osobám podnikajúcim
na spravovanom území,
c)
vratky návratných finančných výpomocí, vrátane náhrady ušlého zisku,
d)
výdavky na emisiu obecných cenných papierov a na úhradu výnosov ich majiteľom a na
ich splácanie, ako aj výdavky na finančné investície,
e)
príspevky na zriaďovanie regionálnych alebo záujmových fondov obcí a na združovanie
prostriedkov,
f)
výdavky na investičné a rozvojové potreby,
g)
splátky prijatých úverov a úroky,
h)
výdavky na sociálnu výpomoc občanom obce,
ch)
iné výdavky ustanovené osobitnými predpismi.
ÔSMA ČASŤ
FINANČNÉ HOSPODÁRENIE OBCE
§ 23
Hospodárenie podľa rozpočtu obce
(1)
Obec kryje svoje potreby predovšetkým vlastnými rozpočtovými príjmami; v prípadoch
nedostatku vlastných zdrojov na financovanie preukázateľne nutných potrieb obce môže
dostať dotáciu zo štátneho rozpočtu.
(2)
Obec si sama zostavuje a schvaľuje svoj rozpočet a podľa neho hospodári.6) Rozpočet sa zostavuje na obdobie jedného kalendárneho roka.
(3)
Obec je povinná na účely zostavenia návrhu štátneho rozpočtu a štátneho záverečného
účtu poskytovať informácie a vybrané údaje o svojom hospodárení. Rozsah údajov a spôsob
ich predkladania určí ministerstvo financií.
(4)
Pre hospodárenie s rozpočtovými prostriedkami obce platia obdobne ustanovenia § 9, 10 a 11 tohto zákona.
§ 24
Finančné usporiadanie
(1)
Po skončení rozpočtového roka obec finančne usporiada svoje hospodárenie, vrátane
finančných vzťahov k štátnemu rozpočtu a k štátnym fondom.
(2)
Prebytky hospodárenia rozpočtu obce po skončení roka neprepadajú a sú zdrojom tvorby
mimorozpočtových peňažných fondov obce. Prípadný schodok svojho hospodárenia vyrovná
obec predovšetkým z rezervy svojho schváleného rozpočtu alebo z mimorozpočtových peňažných
fondov.
§ 25
Peňažné fondy obcí
(1)
Obec vytvára vlastné mimorozpočtové peňažné fondy. Tvorí ich zo zostatkov týchto
fondov z minulých rokov a z prebytkov hospodárenia bežného roka. Zostatky peňažných
fondov koncom roka neprepadajú. O druhoch a spôsobe tvorby a použitia jednotlivých
peňažných fondov rozhoduje obecné zastupiteľstvo.
(2)
Prostriedky svojich peňažných fondov používa obec v zásade vždy prostredníctvom príjmov
a výdavkov svojho rozpočtu, okrem prevodov prostriedkov medzi jednotlivými peňažnými
fondami navzájom a prípadov, keď prostriedky peňažných fondov slúžia len na vyrovnanie
časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami v priebehu rozpočtového roka a na poskytnutie
návratných finančných výpomocí.
(3)
Obec vytvára rezervný fond vo výške určenej obecným zastupiteľstvom; minimálny ročný
prídel do fondu je 10 % prebytku hospodárenia príslušného rozpočtového roka.
(4)
Obec môže vytvárať fond rozvoja bývania. Zdrojom fondu bývania sú okrem zdrojov podľa
odseku 1 najmä príjmy obce z predaja bytov podľa osobitného zákona.
§ 26
Záverečný účet obce
Záverečný účet obce obsahuje výsledky rozpočtového hospodárenia obce, vrátane výsledkov
hospodárenia peňažných fondov.
DEVIATA ČASŤ
ZÁSADY HOSPODÁRENIA ROZPOČTOVÝCH A PRÍSPEVKOVÝCH ORGANIZÁCIÍ
§ 27
Rozpočtové a príspevkové organizácie
(1)
Rozpočtové organizácie sú právnické osoby štátu alebo obce, ktoré sú svojimi príjmami
a výdavkami zapojené na štátny rozpočet alebo rozpočet obce. Hospodária samostatne
podľa schválených rozpočtov s prostriedkami, ktoré im určí ústredný orgán alebo obec
v rámci svojho rozpočtu.
(2)
Príspevkové organizácie sú právnické osoby štátu alebo obce, ktoré sú na štátny rozpočet
alebo rozpočet obce zapojené príspevkom alebo odvodom. Platia pre ne finančné vzťahy
určené zriaďovateľom v rámci ich rozpočtov.
Zriaďovanie, zmena a zrušenie rozpočtových a príspevkových organizácií
§ 28
(1)
Rozpočtovú alebo príspevkovú organizáciu možno zriadiť
a)
zákonom,
b)
rozhodnutím ústredného orgánu alebo obce (ďalej len „zriaďovateľ“), pokiaľ osobitný
predpis neustanoví inak.
(2)
Ak rozpočtová alebo príspevková organizácia vznikla na základe zákona, zriaďovateľskú
funkciu k nej vykonáva orgán, na ktorého rozpočet je zapojená finančnými vzťahmi.
(3)
Zriaďovateľ môže zriadiť na plnenie svojich úloh v rozsahu svojej pôsobnosti rozpočtovú
alebo príspevkovú organizáciu. Zriaďovateľ nemôže zriadiť rozpočtovú alebo príspevkovú
organizáciu na plnenie tých úloh, ktoré pre zriaďovateľa vyplývajú z osobitných predpisov.7)
(4)
Rozpočtové a príspevkové organizácie môžu vo vlastnom mene nadobúdať práva a zaväzovať
sa odo dňa svojho zriadenia.
§ 29
(1)
Rozpočtové a príspevkové organizácie sa zriaďujú na plnenie úloh štátu a obcí, a
to na plnenie ich základných verejných funkcií alebo na verejnoprospešné činnosti,
ktoré sú na základe osobitných predpisov alebo rozhodnutia príslušných orgánov úplne
alebo čiastočne financované zo štátneho rozpočtu alebo z rozpočtu obce. Pokiaľ rozpočtové
a príspevkové organizácie vykonávajú podľa tohto alebo osobitného zákona podnikateľskú
činnosť, registrujú sa podľa osobitných predpisov.8) Podrobnosti o vykonávaní ich podnikateľskej činnosti upraví všeobecne záväzný právny
predpis.
(2)
Rozpočtová organizácia môže vykonávať podnikateľskú činnosť nad rámec svojej hlavnej
činnosti so súhlasom zriaďovateľa, alebo ak tak ustanoví osobitný predpis.9)
(3)
Príspevková organizácia je nezisková právnická osoba, ktorá svoje príjmy používa
na financovanie vlastnej činnosti. Na doplnenie zdrojov sa jej poskytuje zo štátneho
rozpočtu alebo z rozpočtu obce príspevok. So súhlasom zriaďovateľa môže príspevková
organizácia vykonávať aj podnikateľské činnosti nad rámec svojej hlavnej činnosti.
§ 30
(1)
Pokiaľ rozpočtová alebo príspevková organizácia nebola zriadená zákonom, zriaďovateľ
alebo orgán vykonávajúci funkciu zriaďovateľa vydá o zriadení rozpočtovej alebo príspevkovej
organizácie zriaďovaciu listinu. Podrobnosti o zriaďovaní rozpočtových a príspevkových
organizácií a o ich hospodárení upraví všeobecne záväzný právny predpis.
(2)
Ústredný orgán môže zriadiť alebo zrušiť rozpočtovú alebo príspevkovú organizáciu
a meniť ich podriadenosť alebo spôsob financovania od 1. januára nasledujúceho roku.
V odôvodnených prípadoch môže minister financií povoliť iný termín. Ak zriadením alebo
činnosťou organizácie vznikajú nové požiadavky na štátny rozpočet, je na zriadenie
potrebný súhlas ministra financií.
(3)
Ak k zániku rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie dochádza rozdelením, zlúčením
alebo splynutím, zriaďovateľ určí v rozhodnutí termín a rozsah práv a záväzkov, ktoré
prechádzajú na nové, prípadne preberajúce organizácie. Ak organizácia zaniká zrušením
bez určenia právneho nástupcu, práva a povinnosti prechádzajú dňom zrušenia na zriaďovateľa.
(4)
Ústredný orgán je povinný zabezpečiť oznámenie o zriadení, zmene alebo zrušení organizácie
v Ústrednom vestníku Slovenskej republiky. Obec túto povinnosť zabezpečuje spôsobom
v mieste obvyklým.
§ 31
Zásady hospodárenia rozpočtových a príspevkových organizácií
(1)
Rozpočtové a príspevkové organizácie sú povinné plniť určené úlohy a dosahovať určené
príjmy. Rozpočtové výdavky môžu používať len na určené účely, hospodárne a efektívne
do výšky ustanovenej v rozpočte, a to v rozsahu schválených rozpočtových úloh a limitov.
(2)
Pri svojom hospodárení nemôže rozpočtová a príspevková organizácia robiť opatrenia,
ktoré nie sú kryté rozpočtom, ak ich úhrada nie je vopred krytá rozpočtovým opatrením.
(3)
Príspevkové organizácie môžu tvoriť osobitné fondy; zostatky fondov koncom roka neprepadajú.
Rozsah a podmienky tvorby a použitia osobitných fondov upraví všeobecne záväzný právny
predpis.
§ 32
Osobitosti v rozpočtovej sfére obcí
(1)
Obec môže určiť, že niektoré jej vnútorné organizačné jednotky budú hospodáriť osobitne
len so zvereným preddavkom. Zároveň určí výšku preddavku a obdobie, na ktoré sa poskytuje.
Obec je povinná zúčtovať príjmy a výdavky týchto vnútorných organizačných jednotiek
najneskôr do konca rozpočtového roka.
(2)
Obec zmení obecný podnik do 31. decembra 1993 buď na podnikateľský subjekt podľa
osobitného predpisu8), alebo na príspevkovú organizáciu podľa tohto zákona.
DESIATA ČASŤ
VŠEOBECNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 33
Zisťovanie rozpočtových dôsledkov právnych predpisov a iných opatrení
(1)
Pri návrhoch všeobecne záväzných právnych predpisov, uznesení vlády, opatrení ústredných
orgánov a štátnych fondov musia byť uvedené a zdôvodnené ich predpokladané finančné
dôsledky na štátny rozpočet, a to nielen na bežný rok, ale i na nasledujúce roky.
Spolu s tým musia byť uvedené aj návrhy na úhradu zvýšených výdavkov alebo úhradu
úbytku príjmov štátneho rozpočtu alebo rozpočtu obcí.
(2)
Navrhovatelia sú povinní prerokovať rozpočtové dôsledky navrhovaných opatrení vopred
s ministerstvom financií.
§ 34
(1)
Penále a pokuty vyrubené daňovými úradmi a Ústredným daňovým riaditeľstvom Slovenskej
republiky podľa osobitných predpisov10) sú príjmom osobitného účtu štátneho rozpočtu.
(2)
Prostriedky osobitného účtu štátneho rozpočtu sa použijú na krytie výdavkov spojených
so správou daní a poplatkov. Podrobnosti ustanoví všeobecne záväzný právny predpis.
§ 35
Neštátna právnická osoba, ktorá vznikla na základe zákona a je na štátny rozpočet
republiky zapojená finančnými vzťahmi, hospodári ako príspevková organizácia, pokiaľ
osobitný zákon neustanovuje inak.
§ 36
Splnomocňovacie ustanovenia
(1)
Ministerstvo financií vydá na vykonanie § 9 ods. 3, § 29, § 30 ods. 1 a § 31 ods. 3 tohto zákona všeobecne záväzné právne predpisy.
(2)
Minister financií môže
a)
upravovať v priebehu roka objemy príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu v nadväznosti
na rozhodnutie vlády v rozsahu a za podmienok určených zákonom o štátnom rozpočte,
b)
schvaľovať až do výšky určenej vládou štátne záruky za bankové úvery, poskytovať
zo štátneho rozpočtu návratné finančné výpomoci právnickým osobám a podnikateľom a
určiť výšku úhrady za ich poskytnutie,
c)
uskutočniť opatrenia potrebné na preklenutie prechodných schodkov vyplývajúcich z
ročného nesúladu medzi príjmami a výdavkami štátneho rozpočtu.
§ 37
Prechodné ustanovenie
Ústredný orgán vykonávajúci správu štátneho fondu je povinný do jedného roka od účinnosti
tohto zákona zosúladiť spôsob hospodárenia štátneho fondu s ustanoveniami tohto zákona.
§ 38
Zrušovacie ustanovenia
Zrušuje sa zákon Slovenskej národnej rady č. 592/1990 Zb. o rozpočtových pravidlách Slovenskej republiky v znení zákona Slovenskej národnej
rady č. 574/1991 Zb.
§ 39
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januárom 1993.
I. Gašparovič v. r.
V. Mečiar v. r.
V. Mečiar v. r.
1)
Zákon SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
2)
§ 22 zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov.
3)
Zákon SNR č. 80/1990 Zb. o voľbách do Slovenskej národnej rady v znení zákona SNR č. 104/1992 Zb. (úplné znenie č. 179/1992 Zb.).
Zákon SNR č. 190/1992 Zb. o príspevku politickým stranám a politickým hnutiam zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
Zákon SNR č. 190/1992 Zb. o príspevku politickým stranám a politickým hnutiam zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
4)
Napr. zákon SNR č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení.
5)
Zákon SNR č. 84/1991 Zb. o daňových orgánoch v znení zákona SNR č. 136/1992 Zb.
6)
§ 4 zákona SNR č. 369/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
7)
Napr. zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
8)
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení zákona č. 264/1992 Zb.
9)
Napr. zákon č. 172/1990 Zb. o vysokých školách.
10)
§ 16 zákona č. 213/1992 Zb. o spotrebných daniach.
§ 42 zákona č. 222/1992 Zb. o dani z pridanej hodnoty.
§ 23 zákona SNR č. 318/1992 Zb. o dani z dedičstva, dani z darovania a dani z prevodu a prechodu nehnuteľnosti.
§ 62 zákona SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov.
§ 42 zákona č. 222/1992 Zb. o dani z pridanej hodnoty.
§ 23 zákona SNR č. 318/1992 Zb. o dani z dedičstva, dani z darovania a dani z prevodu a prechodu nehnuteľnosti.
§ 62 zákona SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov.