198/1994 Z. z.
Časová verzia predpisu účinná od 09.08.1994 do 20.05.2003
Obsah zobrazeného právneho predpisu má informatívny charakter.
Otvoriť všetky
Číslo predpisu: | 198/1994 Z. z. |
Názov: | Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o Vojenskom spravodajstve |
Typ: | Zákon |
Dátum schválenia: | 30.06.1994 |
Dátum vyhlásenia: | 09.08.1994 |
Dátum účinnosti od: | 09.08.1994 |
Dátum účinnosti do: | 20.05.2003 |
Autor: | Národná rada Slovenskej republiky |
Právna oblasť: |
|
Nachádza sa v čiastke: |
166/2003 Z. z. | Zákon o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním) |
178/2004 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 46/1993 Z. z. o Slovenskej informačnej službe v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
319/2012 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 198/1994 Z. z. o Vojenskom spravodajstve v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
281/2015 Z. z. | Zákon o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
444/2015 Z. z. | Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony |
69/2018 Z. z. | Zákon o kybernetickej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov |
500/2022 Z. z. | Zákon o Vojenskom spravodajstve |
198
ZÁKON
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
z 30. júna 1994
o Vojenskom spravodajstve
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ HLAVA
POSTAVENIE, ÚLOHY, ORGANIZÁCIA, RIADENIE A KONTROLA VOJENSKÉHO SPRAVODAJSTVA
§ 1
Úvodné ustanovenia
(1)
Vojenské spravodajstvo je špeciálna služba, ktorá plní úlohy spravodajského zabezpečenia
obrany Slovenskej republiky v pôsobnosti Ministerstva obrany Slovenskej republiky1) (ďalej len „ministerstvo") v rozsahu ustanovenom týmto zákonom.
(2)
Pri plnení úloh je Vojenské spravodajstvo oprávnené spolupracovať s orgánmi iných
štátov obdobného zamerania a pôsobnosti.
(3)
Práva a slobody občanov možno prostriedkami Vojenského spravodajstva obmedziť len
v rozsahu a spôsobom ustanoveným týmto zákonom.
§ 2
Úlohy Vojenského spravodajstva
(1)
Vojenské spravodajstvo v rozsahu svojej pôsobnosti získava, sústreďuje a vyhodnocuje
informácie dôležité na zabezpečenie obrany Slovenskej republiky o
a)
činnosti ohrozujúcej ústavné zriadenie, zvrchovanosť, územnú celistvosť a obranyschopnosť
Slovenskej republiky,
b)
aktivitách cudzích spravodajských služieb,
c)
terorizme,
d)
skutočnostiach spôsobilých vážne ohroziť alebo poškodiť vojensko-hospodárske záujmy
Slovenskej republiky,
e)
ohrození alebo úniku údajov obsahujúcich skutočnosti tvoriace predmet štátneho a
služobného tajomstva.
(2)
Vojenské spravodajstvo získava, sústreďuje a vyhodnocuje informácie o aktivitách,
ktoré vznikajú v zahraničí a smerujú proti suverenite, zvrchovanosti, územnej celistvosti
a obranyschopnosti Slovenskej republiky.
(3)
Vojenské spravodajstvo plní v rozsahu svojej pôsobnosti ďalšie úlohy podľa osobitných
predpisov2) a úlohy vyplývajúce z medzinárodných zmlúv a dohôd, ktorými je Slovenská republika
viazaná.
(4)
Minister obrany Slovenskej republiky (ďalej len „minister") poskytuje Národnej rade
Slovenskej republiky, prezidentovi Slovenskej republiky a vláde Slovenskej republiky
informácie získané Vojenským spravodajstvom, ktoré sú významné pre ich rozhodovanie
a činnosť.
(5)
Nevyhnutné informácie minister poskytne aj iným štátnym orgánom, ak ich potrebujú
na zamedzenie protiprávnej činnosti.
(6)
Získané informácie sa poskytujú iba na splnenie účelu uvedeného v § 2 ods. 1 až 3 tohto zákona.
Organizácia a riadenie Vojenského spravodajstva
§ 3
(1)
Vojenské spravodajstvo riadi a za jeho činnosť zodpovedá minister, ktorý vymenúva
a odvoláva riaditeľov vojenského obranného spravodajstva a vojenskej spravodajskej
služby.
(2)
Rada obrany štátu môže ministrovi písomne ukladať úlohy pre Vojenské spravodajstvo
v rozsahu jeho pôsobnosti podľa § 2 tohto zákona.
(3)
Celkové početné stavy Vojenského spravodajstva určuje vláda Slovenskej republiky.
(4)
Vláda Slovenskej republiky na návrh ministra schvaľuje Štatút Vojenského spravodajstva,
ktorý upraví podrobnosti zamerania a organizáciu Vojenského spravodajstva.
§ 4
(1)
Minister predkladá Národnej rade Slovenskej republiky písomne, najmenej raz ročne,
správu o plnení úloh Vojenského spravodajstva.
(2)
Minister je povinný predložiť v určenej lehote a požadovanom rozsahu informáciu,
o ktorú písomne požiada
a)
prezident Slovenskej republiky,
b)
predseda Národnej rady Slovenskej republiky,
c)
predseda vlády Slovenskej republiky.
Kontrola Vojenského spravodajstva
§ 5
(1)
Kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva vykonáva Národná rada Slovenskej republiky,
ktorá na tento účel zriaďuje z poslancov osobitný kontrolný orgán (ďalej len „kontrolný
orgán").
(2)
Členovia kontrolného orgánu majú právo v sprievode príslušníka Vojenského spravodajstva
vstupovať do objektov a zariadení Vojenského spravodajstva.
(3)
Minister kontrolnému orgánu predkladá
a)
Štatút Vojenského spravodajstva,
b)
podklady potrebné na kontrolu čerpania limitu Vojenského spravodajstva z rozpočtu
ministerstva obrany,
c)
interné predpisy upravujúce
1.
zameranie a organizáciu Vojenského spravodajstva,
2.
podmienky na používanie osobitných prostriedkov,
3.
druhy a spôsoby vedenia evidencií,
d)
správu o činnosti Vojenského spravodajstva a o jeho výsledkoch.
(4)
Porušenie ustanovení tohto zákona, ktoré kontrolný orgán zistí pri výkone svojej
právomoci, je povinný oznámiť Národnej rade Slovenskej republiky.
§ 6
(1)
Národná rada Slovenskej republiky volí na začiatku každého volebného obdobia členov
kontrolného orgánu, určuje počet členov, zloženie a spôsob práce tohto orgánu.
(2)
Pri zániku mandátu stráca poslanec, člen kontrolného orgánu, členstvo v tomto orgáne.
Národná rada Slovenskej republiky na uvoľnené miesto schváli nového poslanca okrem
prípadu podľa odseku 4.
(3)
Schôdze kontrolného orgánu sú neverejné. Kontrolný orgán sa schádza najmenej raz
za štvrťrok. Pri rokovaní postupuje podľa schváleného rokovacieho poriadku. Zvolanie
kontrolného orgánu môže požadovať každý člen tohto orgánu.
(4)
Kontrolný orgán vykonáva svoju činnosť aj po skončení volebného obdobia Národnej
rady Slovenskej republiky do doby, kým Národná rada Slovenskej republiky nezvolí nový
kontrolný orgán.
DRUHÁ HLAVA
POVINNOSTI A OPRÁVNENIA
Povinnosti príslušníkov Vojenského spravodajstva
§ 7
(1)
Úlohy Vojenského spravodajstva podľa tohto zákona plnia príslušníci Vojenského spravodajstva,
ktorí sú v služobnom pomere podľa osobitného predpisu3).
(2)
Príslušník Vojenského spravodajstva (ďalej len „príslušník") je povinný pri plnení
úloh dbať na česť, vážnosť a dôstojnosť osôb aj na svoju vlastnú, ako aj na to, aby
osobám v súvislosti s jeho činnosťou nevznikla škoda alebo iná ujma.
§ 8
Príslušník preukazuje svoju príslušnosť k Vojenskému spravodajstvu služobným preukazom
s evidenčným číslom a ústnym vyhlásením: „Vojenské spravodajstvo".
§ 9
Oprávnenie na nosenie a použitie strelnej zbrane
(1)
Príslušník je oprávnený nosiť a použiť strelnú zbraň, aby v prípade nutnej obrany
odvrátil útok smerujúci proti jeho osobe alebo jemu bezprostredne hroziaci, alebo
útok na život inej osoby, ak útok nemožno inak odvrátiť.
(2)
Pred použitím strelnej zbrane je príslušník povinný vyzvať osobu, aby upustila od
protiprávneho konania s výstrahou, že bude použitá strelná zbraň. Pred použitím strelnej
zbrane je príslušník povinný použiť varovný výstrel. Od výstrahy a varovného výstrelu
môže príslušník upustiť len vtedy, keď je sám napadnutý alebo je ohrozený život alebo
zdravie inej osoby a vec neznesie odklad.
(3)
Pri použití strelnej zbrane, je príslušník povinný dbať na potrebnú opatrnosť, najmä
aby neohrozil život iných osôb a čo najviac šetril život osoby, proti ktorej zbraň
použije.
(4)
Použitie strelnej zbrane je príslušník povinný oznámiť svojmu nadriadenému.
§ 10
Oprávnenie na používanie osobitných prostriedkov
(1)
Pri plnení úloh ustanovených týmto zákonom je Vojenské spravodajstvo oprávnené používať
osobitné prostriedky, ktorými sú
a)
informačno-operatívne prostriedky,
b)
informačno-technické prostriedky.
(2)
Vojenské spravodajstvo je povinné zabezpečiť ochranu osobitných prostriedkov pred
vyzradením a zneužitím.
§ 11
Informačno-operatívne prostriedky
(1)
Informačno-operatívnymi prostriedkami sa na účely tohto zákona rozumejú
a)
sledovanie osôb a vecí,
b)
legalizačné dokumenty,
c)
osoby konajúce v prospech Vojenského spravodajstva,
(2)
O použití sledovania Vojenským spravodajstvom na plnenie úloh v rozsahu jeho pôsobnosti
rozhoduje minister alebo ním poverený pracovník.
(3)
Legalizačnými dokumentmi na účely tohto zákona sa rozumejú listiny a predmety slúžiace
na utajenie skutočnej totožnosti príslušníka. Legalizačnými dokumentmi nemôžu byť
preukazy poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, členov vlády Slovenskej republiky
ani služobné preukazy sudcov a prokurátorov.
(4)
Osobou konajúcou v prospech Vojenského spravodajstva sa na účel tohto zákona rozumie
fyzická osoba staršia ako 18 rokov, ktorá dobrovoľne a utajovaným spôsobom spolupracuje
s Vojenským spravodajstvom pri plnení úloh podľa § 2 tohto zákona.
(5)
Postup o spôsobe vyžadovania, používania a evidencii informačno-operatívnych prostriedkov
určí minister.
§ 12
Informačno-technické prostriedky
Informačno-technickými prostriedkami sa na účely tohto zákona rozumejú najmä elektrotechnické,
rádiotechnické, fototechnické, audiovizuálne, optické, mechanické a iné technické
prostriedky a zariadenia alebo ich systémy používané utajovaným spôsobom pri
a)
vyhľadávaní, otváraní a skúmaní dopravovaných zásielok a ich vyhodnocovaní využívaním
kriminalistických metód,
b)
odpočúvaní a zaznamenávaní telekomunikačnej prevádzky,
c)
vyhotovovaní obrazových, zvukových alebo iných záznamov v prípade, že sú používané
spôsobom, ktorým sa zasahuje do práv občanov.
Podmienky použitia informačno-technických prostriedkov
§ 13
(1)
Vojenské spravodajstvo je oprávnené použiť informačno-technické prostriedky iba v
prípadoch, keď získanie informácií podľa § 2 tohto zákona je iným spôsobom neúčinné alebo podstatne sťažené.
(2)
Informačno-technické prostriedky možno použiť iba na základe predchádzajúceho písomného
súhlasu určeného sudcu4) (ďalej len „sudca") iba na nevyhnutný čas, najdlhšie však po dobu šiestich mesiacov.
Lehota začína plynúť dňom udelenia súhlasu.
(3)
Žiadosť o udelenie súhlasu na použitie informačno-technických prostriedkov sa predkladá
písomne sudcovi a obsahuje údaje o osobe, ktorej sa použitie informačno-technických
prostriedkov týka, o druhu informačno-technického prostriedku, mieste, dobe trvania
a dôvodoch jeho použitia; ak ide o odpočúvanie a zaznamenávanie telekomunikačnej prevádzky,
aj číslo účastníckej stanice.
(4)
Sudca, ktorý dal súhlas na použitie informačno-technických prostriedkov, môže na
základe novej žiadosti dobu použitia predĺžiť, vždy však najviac o ďalších šesť mesiacov.
(5)
Sudca, ktorý dal súhlas na použitie informačno-technických prostriedkov, je povinný
skúmať dôvody trvania ich použitia. Ak dôvody pominuli, je povinný bezodkladne rozhodnúť
o ukončení ich používania.
§ 14
(1)
Vojenské spravodajstvo je povinné v priebehu použitia informačno-technických prostriedkov
sústavne skúmať, či trvajú dôvody ich použitia. Ak tieto dôvody pominuli, je povinné
použitie informačno-technických prostriedkov skončiť.
(2)
O skončení použitia informačno-technických prostriedkov podľa odseku 1 je Vojenské
spravodajstvo povinné informovať sudcu, ktorý dal súhlas na ich použitie.
(3)
Informácie získané informačno-technickými prostriedkami sa môžu využiť výlučne na
splnenie úloh uvedených v § 2 tohto zákona.
(4)
Zavedením a použitím informačno-technických prostriedkov sa práva a slobody občanov
môžu obmedziť len v nevyhnutne potrebnej miere.
(5)
Podrobnosti o použití informačno-technických prostriedkov upraví minister.
Oprávnenie vyžadovať poskytnutie pomoci, podkladov a informácií
§ 15
(1)
Vojenské spravodajstvo je oprávnené v rozsahu svojej pôsobnosti požadovať od štátnych
orgánov, právnických osôb a fyzických osôb poskytnutie pomoci, podkladov a informácií,
ktoré môžu prispieť k objasneniu skutočností dôležitých na plnenie úloh ustanovených
týmto zákonom.
(2)
Štátne orgány sú povinné poskytnúť požadovanú pomoc, podklady a informácie Vojenskému
spravodajstvu, pokiaľ im v tom nebránia dôvody ustanovené inými všeobecne záväznými
právnymi predpismi.
(3)
Na poskytnutie pomoci, podkladov alebo informácií nesmú byť právnické osoby a fyzické
osoby nútené.
§ 16
Vojenské spravodajstvo pri plnení úloh ustanovených týmto zákonom spolupracuje so
štátnymi orgánmi, právnickými osobami a fyzickými osobami.
TRETIA HLAVA
VEDENIE EVIDENCIÍ
§ 17
(1)
Vojenské spravodajstvo je v rozsahu svojej pôsobnosti oprávnené viesť evidencie,
v ktorých zhromažďuje, uchováva a využíva informácie o skutočnostiach a osobách, ktoré
majú priamu súvislosť s plnením úloh Vojenského spravodajstva ustanovených týmto zákonom.
(2)
Údaje o maloletých osobách mladších ako 15 rokov nesmú byť uchovávané v evidenciách
Vojenského spravodajstva.
(3)
Vojenské spravodajstvo je povinné zabezpečiť ochranu údajov uchovávaných v evidenciách
pred vyzradením, zneužitím, poškodením alebo neoprávneným zničením.
(4)
V prípadoch, ak údaje uchovávané v evidenciách Vojenského spravodajstva už nie sú
na plnenie ustanovených úloh potrebné alebo ak je na to iný zákonný dôvod5), Vojenské spravodajstvo je oprávnené tieto údaje zničiť.
(5)
Na informačné systémy v rozsahu pôsobnosti tohto zákona sa nevzťahujú ustanovenia
osobitných predpisov o ochrane osobných údajov v informačných systémoch6).
ŠTVRTÁ HLAVA
SPOLOČNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 18
Pri náhrade škody, ktorá bola spôsobená osobou alebo osobe konajúcej v prospech Vojenského
spravodajstva, sa postupuje podľa osobitného zákona7).
§ 19
Na plnení úloh Vojenského spravodajstva sa môžu podieľať aj zamestnanci v pracovnom
pomere, ktorého náležitosti sa spravujú osobitnými predpismi8).
§ 20
(1)
Príslušníci a každý, kto plní úlohy na základe tohto zákona, sú povinní zachovávať
mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedeli v súvislosti s činnosťou Vojenského
spravodajstva a ktoré v záujme fyzických osôb a právnických osôb majú zostať utajené.
(2)
Na žiadosť orgánov činných v trestnom konaní môže minister zbaviť mlčanlivosti osoby
uvedené v odseku 1.
(3)
Ustanovením odseku 1 nie sú dotknuté predpisy o ochrane štátneho tajomstva2).
§ 21
(1)
Skutočnosti, o ktorých sa členovia kontrolného orgánu dozvedia pri výkone svojej
funkcie, používajú iba na dosiahnutie účelu kontroly.
(2)
Členovia kontrolného orgánu sú povinní zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o
ktorých sa dozvedeli pri výkone svojej funkcie; povinnosť zachovávať mlčanlivosť trvá
aj po skončení výkonu funkcie člena kontrolného orgánu a tejto povinnosti ich môže
zbaviť iba Národná rada Slovenskej republiky.
(3)
Ustanovenie § 20 ods. 3 platí obdobne aj pre členov kontrolného orgánu.
§ 22
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Michal Kováč v. r.
Ivan Gašparovič v. r.
Jozef Moravčík v. r.
Ivan Gašparovič v. r.
Jozef Moravčík v. r.
1)
§ 19 zákona Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej
republiky v znení neskorších predpisov.
2)
Zákon č. 102/1971 Zb. o ochrane štátneho tajomstva v znení neskorších predpisov.
3)
Zákon č. 76/1959 Zb. o niektorých služobných pomeroch vojakov v znení neskorších predpisov.
4)
§ 45 vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 66/1992 Zb. o Spravovacom poriadku pre okresné a krajské súdy.
6)
Zákon č. 256/1992 Zb. o ochrane osobných údajov v informačných systémoch.
7)
§ 34a zákona č. 76/1959 Zb. v znení neskorších predpisov.
8)
Napr. Zákonník práce.